Nieuw
«Herstel de vrede op Ambon
Een plan-Mansholt op komst!
Verzoek aan Nederland
om zijn vloot te beperken
Onenigheid
Zuid-Koreanen stoten diep
in communistisch gebied
Spaarduitjes
belastingvrij?
wge&t
Jkansf
EDITIES VOOR ALKMAAR, HOORNDEN HELDERSCHAGEN
Onze marine
bedreigd
Blijft er voldoende
werkgelegenheid?
Het leger heeft
chauffeurs nodig
Het is toch waar!
U.N.O.-commissie voor Indonesië:
Indonesische regering wees
inmenging reeds eerder af
U.N.C.I. mocht niet
naar Ambon
Scheepsberichten
Docent- tijdens les
overleden
in „Wegvervoer"
22.851 woningen
kwamen gereed
Duitse sluizen
zijn gesloten
Voor de integratie van de
West-Europese landbouw
„Zowel brood
als kanonnen"
Duitsland
wordt versterkt
Kroniek en Kritiek
'n Speld lichter
dank zij
tandpasta
Poets 's morgens en
•s avonds met COLGATE
èn na elke maaltijd
be120ct Fam,ilie-tube175ct
n keur van fleurige mo-
;n tegen aantrekkelijke
:en stellen U in staat,
's morgens charmant
eed te gaan.
Dames-peignoir in diverse
i, speciaal in OQ 75
naten 44-50 &S»
IREE8MANN
Abonnementsprijs f 4.65 per kwartaal, f 1.55
per mnd., inclusief incasso. Advertentie-tarief
per editie 16 ct. per m.m., minimum f 2.35;
•in alle edities 26 ct. per m.m., minimum f 4.
-familieberichten 20 ct., resp. 30 ct. per mum.
Bij contract belangrijke korting. Directeur:
E. J. M. Stumpel. Hoofdredacteur: H. N. Smits.
Bankrelaties: Noorderbank: Nederl. Credietbank
Buiten God is 't nergens
veilig. (V ondel)
HET FE4T
A
S
H
VAN HEDEN
Pag. 1
Zaterdag 7 October 1950 46e Jaargang No. 11986
Kantoren: HOORN, Draafeingel 59. teL 4243. Grote Noord 77. teL 4362 K 2290; ALKMAAR. Ritsevoort 56. teL 2046, (2 Üjnen). K 2200; DEN HELDER, Keizerstraat 89, teL 2800 K 2230; SCHAGEN. Molenstraat 52. teL 459 K 2240
(Van onze parlementaire
redacteur)
I
Blijft er voldoende werkgele
genheid in Nederland? In de eer
ste Industrialisatienota heeft de
regering ons volk een plan voor
gelegd, dat op deze vraag betrek
king heeft. De regering becijferde
dat er over een periode van vier
en een half jaar 215.000 nieuwe
arbeidsplaatsen zouden moeten
komen. Een deel daarvan, 60.000
zo verwachtte de nota, zou gevon
den kunnen worden door het in
gebruik nemen van nog onbenut
te capaciteit en door ruimere toe
passing van meerploegenarbeid.
Als een machine ook 's nachts
draait, kan zij dubbel nut afwer
pen. Blijven over 155.000 arbeids
plaatsen, die er zouden moeten
komen door middel van nieuwe
investeringen. Het hiervoor be
nodigde kapitaal raamde de re
gering op 5700 millioen. Of per
kwartaal gerekend op 317 mil
lioen.
De tweede industrialisatienota,
die dezer dagen verscheen, regis
treert de resultaten, die inmiddels
in ruim twee jaar zijn bereikt,
dat is dus ongeveer de helft van
de periode, waarvoor het plan is
opgesteld, maar zij maakt ook
meiding van de wijzigingen, die
de ramingen, als gevolg van ver
schillende omstandigheden, heb
ben ondergaan. Uit deze wijzigin
gen blijkt, dat de toch al grote
opgave inmiddels nog omvangrij
ker is geworden. Er zijn slechts
enkele cijfers die lager liggen. Bij
de raming van de normale aanwas
van de beroepsbevolking in de
eerste nota op 157.000 geraamd,
was de regering, zoals later uit
nauwkeuriger berekeningen is
gebleken, aan de hoge kant. Dit
aantal wordt nu op 148.000 ge
schat. De ontwikkeling in Indo
nesië heeft echter tot gevolg ge
had, dat er voor afgezwaaide mi
litairen geen 40.000, maar 81.000
plaatsen moeten worden gescha
pen. Al met al heeft zulks tot
gevolg, dat het nu niet meer om
215.000, maar om 245.000 arbeids
plaatsen gaat.
Van dit aantal zou de regering
er, in het kader van de eerste ra
ming, zoals reeds gezegd, 60.000
willen plaatsen 'door het in ge
bruik nemen van onbenutte capa
citeit en door ruimere toepassing
van meerploegenarbeid. Waar
schijnlijk mede om het geraamde
bedrag voor nieuwe investerin
gen niet nog hoger te moeten op
voeren, heeft de regering dit ge
tal nu tot 80.000 verhoogd. Bij
deze hogere raming mag intussen
wel een vraagteken worden ge
plaatst. De regering geeft zelf toe,
dat vele mogelijkheden, die ten
aanzien van het in gebruik nemen
van nog onbenutte capaciteit be
stonden, reeds zijn verbruikt. De
klemtoon moet dus vallen op een
ruimere toepassing van het meer-
ploegenstelsel. Een enquête van
de Dienst der Arbeidsinspectie
leidt tot de conclusie, dat op dit
terrein inderdaad nog een niet
onbelangrijke uitbreidingsmoge
lijkheid aanwezig is, maar hier
voor zal dan ook bereidheid in de
wereld van de arbeid moeten wor
den opgebracht. In een vorig ar
tikel hebben wij er reeds op ge
wezen, dat men er van hoog tot
laag slechts met moeite toe komt
om over niet-populaire, maar toch
noodzakelijke maatregelen te
spreken. Een ruimere toepassing
van het meerploegenstelsel, waar
op, zoals uit de nota blijkt, toch
voor een niet onbelangrijk deel
de plannen der regering steunen,
ligt in dit vlak.
Moedig verder worstelend in het
dorre, maar toch voor de naaste
toekomst zo belangrijke cijferma
teriaal, lezen wij dat de regering
tenslotte tot de conclusie komt,
dat er 245.000 80.000 is 165.000
arbeidsplaatsen zullen moeten
worden gevonden door middel
van nieuwe investeringen. Dat is
dus 10.000 meer dan in de eerste
nota was geraamd. Voor de ver
wezenlijking van het in die nota
aan de orde gestelde plan raamde
de regering .zoals gezegd aan be
nodigd kapitaal een bedrag van
5700 millioen. Dit bedrag was on
derverdeeld in 3000 millioen voor
vervangingsinvesteringen en 2700
millioen voor uitbreidingsinveste
ringen. Bij een nadere berekening
komt de tweede nota nu voor de
eerste sector 100 millioen lager,
maar voor de tweede 200 millioen
hoger, zodat het in totaal beno
digde bedrag toch niet meer 5700,
maar 5800 millioen is. Zal dit
enorme bedrag er inderdaad kun
nen komen?
In een volgend artikel kan deze
vraag het best beantwoord wor
den aan de hand van de cijfers,
die de regering over de investe
ringen geeft, zoals in de afgelopen
twee jaar hebben plaats gevon
den.
In de komende maanden kun
nen enige honderden chauffeurs
geplaatst worden bij de Konink
lijke Landmacht, in de rang van
korporaal of korporaal le klasse.
Men kan zich voor vier of zes
jaar verbinden.
In aanmerking komen nog in
dienst zijnde of reeds gedemobi
liseerde oorlogsvrijwilligers en
gewone dienstplichtigen, die hun
eerste oefening hebben voltooid.
Men moet in het bezit zijn van een
militair 'rijbewijs. Men kan zich
aanmelden bij de garnizoenscom
mandant of de afdeling militaire
zaken van het gemeentehuis.
Donderdagavond vond in het Passage Theater te 's-Graven-
hage de gala-première van de Nederlandse speelfilm „De
Dijk is dicht" plaats, onder auspiciën van het Nederlandse
Rode Kruis. H.M. Koningin Juliana woonde deze première bij.
Na afloop onderhield H.M. de Koningin zich met enige
Zeeuwse meisjes.
Reuter heeft Vrijdagavond uit gezaghebbende bron te Londen
vernomen, dat Nederland is verzocht zijn bijdrage aan zee
strijdkrachten tot de Atlantische defensie te beperken ten
gunste van zijn andere defensiemiddelen. Zoals onze lezers
zich zullen herinneren heeft de Amerikaanse senator Connally
twee weken geleden dit gesuggereerd.
Deze bron uit Londen deelde verder mede, dat de gehele kwestie
uitgewerkt zal worden door de Raad van het Atlantisch Pact,
waarvan Nederland een gelijkwaardig lid is.
„Alles, wat tot dusver gebeurd is, is, dat zekere voorstellen aan
de Nederlanders zijn gedaan. Wanneer de ministers van defensie
van het Noord-Atlantisch Pact op 28 October te Washington
bijeen komen, zal Nederland de kwestie naar voren kunnen
brengen".
„Er is zeker geen samenzwering om de Nederlandse vloot te
beperken", zo zeide de woordvoerder. „Er is geen sprake van,
dat de andere landen van het Atlantisch Pact in het geheirr\
iets bekokstoven, waarvan Nederland niets weet"
DJAKARTA. Gisteren heeft de commissie van de Verenigde
Naties voor Indonesië een beroep op de Republik Indonesia
gedaan om de huidige militaire operaties in de Zuid-Molukken
te beëindigen en zelfs nu nog de mogelijkheden voor een vreed
zame oplossing te onderzoeken. Reeds eerder had de com
missie de regering der R.l. verzocht de kwestie-Ambon op
vreedzame wijze af te wikkelen.
ventie van de zijde van de U.N.
C.I. moeilijk zouden kunnen wor
den aanvaard, omdat de kwestie-
Ambon een binnenlandse aange
legenheid 'zou zijn.
Zo werden reeds in Augustus
en September stappen onderno
men door de U.N.C.I. De com
missie verzocht tenslotte toege
laten te worden tot de Zuid-Mo
lukken. Op 30 September ant
woordde de Indonesische regering
echter, dat zij van mening was,
dat de interventie van de com
missie geen enkel doel zou heb
ben, doch integendeel voor de
rebellen op Ambon een aanmoe
diging zou zijn.
De U.N.C.I. verklaart verder
omstreeks 1 October niet officieel
vernomen te hebben, dat de mili
taire operaties tegen Ambon be
gonnen waren. „De U.N.C.I. er
kende de wenselijkheid, publici
teit aangaande deze ontwikkelin
gen te vermijden, welke naar haar
mening zou hebben kunnen lei
den tot het uitbreken van wan
orde in de militaire kampen op
Java, waar voormalig Ambonnees
personeel van het K.N.I.L. gele
gerd is. Met het oog op de recente
publicaties van de telegramwis
seling van 5 October tussen de
Nederlandse en de Indonesische
premier is deze bijzondere reden
voor stilzwijgen niet langer houd
baar".
Opnieuw afgewezen?
In gezaghebbende Indonesische
kringen gaf men Aneta te ver
staan, dat de pogingen tot inter-
General S. D. Sturgis (rep.)
Djakarta-Amsterdam, pas
seerde 5 October Kaap Bou-
garoni. Ongeveer op 10 Oc
tober te Amsterdam.
Chitral (rep.) Djakarta-Am
sterdam, 5 October dwars
Masawa. Ongeveer op 18
October te Amsterdam.
Napoli (rep.) Djakarta-Mar
seille, 5 October 850 mijl
O.Z.O. Guardafui.
Cheshire (rep.) Djakarta-Am
sterdam, passeerde 6 Octo
ber Kaap Bon. Ongeveer op
12 October te Amsterdam.
Asturias, 17 October van Dja
karta, ca. 9 November te
Amsterdam.
Atlantis, ca. 15 October van
Djakarta, ca. 13 November
te Amsterdam.
Castel Bianco, ca. 15 October
van Djakarta, ca. 9 Novem
ber te Amsterdam.
Grote Beer, 6 October van
Djakarta, ca. 28 October te
Amsterdam.
Hellenic Prince, ca. 10 Octo
ber van Djakarta, ca. 5 No
vember te Amsterdam.
lohan van Oldenbarnevelt, ca.
31 October van Djakarta, 29
November te Amsterdam.
Tabinta, ca. 30 October van
Djakarta, 29 November te
Amsterdam.
Ten aanzien van de operaties
op Ambon deelde men Vrijdag
ochtend te Djakarta aan Aneta
mede, dat deze thans in het eind
stadium verkeerden.
Het bureau Zuid-Molukken te
Den Haag deelt mede bij de direc
tie van de K.P.M. te Amsterdam
en bij de Nederlandse, regering
ten sterkste geprotesteerd te heb
ben tegen het gebruik van onder
Nederlandse vlag varende K.P.M.-
schepen bij de landing en beschie
ting van de R.I.-troepen op het
eiland Ambon.
Het bureau deelt verder mede:
„Gistermiddag stoomde een
korvet de Ambonbaai binnen en
beschoot gedurende drie kwartier
de stad Ambon. Hierbij werd o.m.
ons ziekenhuis getroffen door een
ontploffende mortiergranaat. De
polikliniek werd gedeeltelijk ver
woest. Ondanks de honger en de
moeilijkheden bij de verpleging,
verzorging en beveiliging onzer
zieken en gewonden is de geest
van het volk ongebroken. Men is
vastbesloten te blijven strijden tot
de volledige onafhankelijkheid en
vrijheid zijn bereikt. Dit kan de
U.N.C.I. constateren. Indien zij per
vliegtuig over onze gebieden wil
vliegen, zal zij zien, dat de mede
deling van de Republiek Indone
sië, als zou de strijd voorbij zijn,
een infame leugen is en in elk
opzicht onjuist".
In het gebouw van de Volks
universiteit te Rotterdam is Don
derdagavond de docent dr. P. A.
H. J. Gerversman uit Rotterdam
plotseling onwel geworden. Hij
werd naar het ziekenhuis Cool-
singel vervoerd, waar bleek, dat
de docent tengevolge van een
hartverlamming was overleden.
Dr. Gerversman was op 18 Mei
1892 te Sittard geboren.
OM TOELATING VAN
CONFESSIONELE GROEPEN
De Ned. Organisatie van Be
roepsvervoerders en de Ned. Ver.
van Transportondernemingen
hebben zich teruggetrokken uit
de bedrijfsgroep „Wegvervoer".
Zij hebben aldus gehandeld als
protest' tegen het toewijzen van
bestuurszetels in de bedrijfsgroep
aan de onlangs opgerichte be
roepsorganisaties uit katholieke
en prot.-christelijke kring. Deze
toewijzing werd goedgekeurd
door de Minister van Verkeer en
Waterstaat, met dien verstande,
dat dit een voorlopige beslissing
geldt, die slechts tot 1 Januari
a.s. geldt.
IN EERSTE HELFT 1950
In de eerste helft van dit jaar
werd de woningvoorraad van ons
land vermeerderd met 22.851
nieuwe woningen. Hiervan wa
ren er 21563 nieuw-aangebouwd,
terwijl de overige door verbou
wing of verandering van bestem
ming aan het totaal konden wor
den toegevoegd.
In hetzelfde halfjaar kwamen
320 complete boerderijen gereed,
128 scholen en 25 kerken.
STAKING BIJ
SCHEEPVAARTBEHEER
20.000 leden van het admi
nistratief personeel van het
Westduitse Scheepvaartbeheer
zijn gisteren in staking gegaan.
Hierdoor zijn tal van sluizen,
vooral in noord-west-Duitsland
buiten werking gesteld. Het
scheepvaartverkeer op de Wer-
ra Weser en Neckar ligt geheel
stil. Na onderhandelen is het
Kieler Kanaal weer opengesteld.
De staking is begonnen om
een loonsverhoging. De Rijn-
scheepvaart, en de havens Ham
burg en Bremen worden niet
door de staking getroffen.
Vrijlating van
politieke delinquenten
Evenals reeds eerder is ge
schied zal ten aanzien van be
paalde categorieën van politieke
delinquenten (zoals de jeugdige
en de wapendragers) worden
nagegaan wie van degenen, die
reeds geruime tijd gedetineerd
zijn en tot de minder zwaar ge
straften behoren, voor spoedige
vrijlating in aanmerking komen.
Bij de beoordeling van elk geval
zal onder meer gelet worden op
de aard van de delicten en het
gedrag in de gevangenis.
TOKIO. De Zuid-Koreaanse
troepen zijn door de noordelijke
verdedigingslinies gebroken en
zijn thans Wonsan tot op 48 km
genaderd, aldus te Tokio ontvan
gen frontberichten. De zuidelijken
werden in de bergen ten noorden
van Tsjangdjon, dat zij inmiddels
bezet hebben, door een Noord-
Koreaans „zelfmoordbataljon" te
gengehouden, doch na een hevig
gevecht braken zij door.
Minister Mansholt heeft tijdens zijn bezoek aan de West-Duitse
hoofdstad aangekondigd, dat de Nederlandse regering plannen
heeft voor het indienen van voorstellen ten behoeve van de
integratie van de landbouw in West-Europa, aldus is mede
gedeeld in een communiqué van de Nederlandse informatiedienst
in Duitsland betreffende de besprekingen tussen minister Mans-
holt en zijn West-Duitse collega, professor Niklas. De laatste
toonde grote belangstelling voor deze plannen en heeft zich
bereid verklaard ze in studie te nemen.
Het communiqué over de on
derhandelingen zegt voorts, dat de
beide ministers de moeilijkheden
onder het oog hebben gezien, die
de Nederlandse export van agra
rische producten naar Duitsland
op het ogenblik ondervindt. Tij
dens de besprekingen kwam de
wederzijdse wil tot uiting om tus
sen de beide landen tot een op
lossing dezer moeilijkheden te ge
raken. Tevens bleek, blijkens het
communiqué, welke een belang
rijke factor het hierbij is, dat
Nederland door zijn marktorgani
satie in staat is bijzondere maat
regelen zodanig te nemen, dat te
lage exportprijzen voor artikelen,
die ook van grote betekenis zijn,
kunnen worden voorkomen.
Minister Mansholt heeft tegen
over zijn Duitse collega de mening
uitgesproken, dat het gewenst is,
dat wederzijds bij de komende
handelsbesprekingen tussen Ne
derland en West-Duitsland maat
regelen zullen worden geprojec
teerd, die kunnen voorkomen, dat
de Nederlandse landbouw op
essentiële punten zou worden ge
hinderd.
Minister Mansholt heeft gister
ochtend de Duitse hoofdstad verla
ten en is vandaag de gast van de
landelijke regering van het land
Noordrijn-Westfalen. De minister
Luebke, heeft minister Mansholt
een lunch aangeboden. Daarna
heeft minister Mansholt in Lever-
kusen en in Kapellen enkele boe
renbedrijven in ogenschouw geno
men.
HOFFMAN SPRAK
Paul Hoffman, de aftredende
directeur van de E. C. A„ heeft
gisteren tot de organisatie voor
Europese economische samen
werking een afscheidsrede ge_
houden, waarin hij zeide, dat
West-Europa zijn bruto natio
nale productie in 10 jaar tijds
met meer dan 60 pet. zou kun
nen verhogen. Wij kunnen zowel
kanonnen als brood hebben wan
neer wij nog nauwer samen
werken dan in het verleden,
aldus Hoffman.
Hij wees er op, dat er in
West-Europa 270 millioen hard
werkende mensen leven, die
over hulpbronnen beschikken,
doch dat de bruto nationale pro
ductie van West-Europa het vo
rige jaar een waarde had van
slechts 160 milliard dollars. De
Ver. Staten daarentegen hadden
met een bevolking van 150 mil
lioen zielen een bruto nationale
productie ter waarde van 470
van landbouw van dit land. dr. milliard dollars.
MEEVALLER VOOR
DE JONGELUI
Naar wij vernemen, zouden er
in regeringskringen plannen be
staan om tot invoering van een
huwelijksspaarregeling te komen.
Men wil het sparen aantrekkelijk
maken, door het bedrag, dat van
het salaris of loon gereserveerd
wordt voor de huwelijksuitzet,
vrij van belasting te maken.
Deze regeling zal gelden voor
bepaalde leeftijdsgroepen, in het
algemeen die van 16 tot 25 jaar,
die nog wel iets overhouden van
hun inkomen. De spaarders zullen
zich moeten verplichten hun te
goed niet voor het huwelijk
of voor de 25ste verjaardag
aan te tasten. Men meent op deze
wijze ook de bereidheid tot het
verrichten van overwerk te kun
nen stimuleren.
De Amerikaanse Hoge Commis
saris, John Mc-Cloy, heeft bevel
gegeven tot de spoedige ontrui
ming van 36 voormalige kazernes
van de Wehrmacht, welke bezet
waren door verplaatste personen
en thans dienst zullen doen als
accomodatie voor de extra-troe
pen, die volgend voorjaar naar
West-Duitsland zullen worden ge
zonden.
De Duitsers zijn ook verzocht
om voorstellen te doen voor de
uitrusting van de Duitse politie
macht, die waarschijnlijk Ameri
kaanse wapens zal krijgen
De zuidelijken verklaren een
noordelijke strijdmacht van 1200
man uiteengejaagd en achter zich
gelaten te hebben. Zij vinden vele
goed onderhouden loopgraven.
Het ziet er naar uit, dat de noor
delijken door de snelle opmars
geen tijd hebben gevonden deze
te bemannen.
Op grond van waarnemingen
der Amerikaanse luchtmacht kan
men verwachten, dat de legers der
Verenigde Naties bij een over
schrijden van de 38ste breedte
graad slechts kort georganiseerde
tegenstand van de Noord-Korea-
nen zullen ontmoeten.
De militaire verliezen der Noord -
Koreanen belopen ongeveer 200000
man, aldus een Amerikaanse offi
cier van de geheime dienst uit het
hoofdkwartier van Mc Arthur.
Hiertoe behoren doden, gewonden
en krijgsgevangenen, doch niet de
verliezen der Noord-Koreaanse
burgerbevolking tengevolge van
luchtaanvallen en anderszins. Het
aantal krijgsgevangenen wordt op
40.000, geschat. Alleen de laatste
drie dagen al werden 14.000 Nrd-
Koreanen krijgsgevangen ge
maakt.
AMERIKAANS SCHIP
AAN DE GROND
Gistermorgen is op de Schelde
ter hoogte van Bat hetAmeri
kaans s.s. „Marine Merchant" om
hoog gevaren. Het s.s. „Marine
Merchant meet 6.639 bruto register
ton en behoort aan de ..Marine
Transport Lines" te New York.
„Onze zaak"
(Sm.) De geruchten, waar
van wij Woensdag melding maak
ten, inzake pogingen van Ameri
kaanse en Engelse zijde, om de
Nederlandse vloot, roem in onze
historie, te beperken, krijgen een
ernstiger karakter door het gis
teravond ontvangen bericht van
Reuter uit Londen, waarin beves
tigd wordt, dat aan Nederland
verzocht is, zijn „bijdrage aan
zeestrijdkrachten te beperken ten
gunste van zijn andere defensie
middelen". Dit wordt „uit gezag
hebbende bron te Londen verno
men", aldus Reuter. Men ziet het
bericht, elders in dit blad. Intus
sen is het goed, dat wij ons niet te
snel en niet te zeer laten alar
meren.
Was in de eerste berichten in
de loop van deze week ook
vroeger is er sprake van geweest
melding gemaakt van pogingen
om onze vloot weg te rangeren uit
de defensie van de Westerse
Unie, het nieuwste bericht van
Reuter meldt uitdrukkelijk met
een rectificatie op de tekst van
het eerder in de avond ontvangen
bericht dat het hier betreft een
verzoek, om de Nederlandse
maritieme bijdrage te beperken
ten aanzien van de Atlanti
sche defensie. Het wil ons voor
komen, dat dit in elk geval geheel
iets anders is. Al zou echter aan
nemelijk gemaakt kunnen wor
den, dat de Amerikaanse en En
gelse vloot de hoofdfactor zouden
vormen in die Atlantische defen
sie, in het grotere kader dus van
de maritieme verdediging der
democratische mogendheden, dan
nog blijft de vraag, of ook wij in
dat kader geen taak meer hebben
voor de bescherming van onze
koopvaardij. In de Westelijke mi
litaire en maritieme samenwer
king moet echter stellig, zonder
de minste twijfel, plaats open ge
houden worden voor de Neder
landse vloot, die toch zeker nog
wel iets heeft te doen voor de
beveiliging van onze eigen havens
en zeegaten. In deze kwestie, die
vrij plotseling in de openbaarheid
verschijnt en waarvan de conse
quenties zo maar niet in een paar
tellen zijn te overzien, spelen
zeker allerlei factoren een rol.
In de moderne diplomatie en
staatkunde is er dan weinig plaats
voor gevoelsoverwegingen en voor
de romantiek voor ons befaamde
en glorieuze zee-heldendom. Maar
helemaal wegcijferen kunnen wij
de geest van Tromp en de Ruyter,
van de helden uit de Javazee en
zoveel meer toch niet. En het is
zeker onze zaak, d.w.z. een zaak
van ons gehele volk, te voor
komen, dat een bepaalde belan-
genpolitiek van zeer bepaalde
zijde, bij de regeling van deze be
langrijke aangelegenheid geen
rekening zou wensen te houden
met de positie van de Nederlandse
vloot, die bij de manoeuvres der
intergeallieerde zeestrijdkrachten,
herhaalde malen na de bevrijding,
roemrijke successen boekte. Of
moeten wij zeggen: de jaloezie
van anderen opwekte?
JOPIE TIJSTERMAN
TERUG UIT AMERIKA
Er waren maar weinig fami
lieleden en weinig goede buren
van de familie Tijsterman, die
vanmiddag niet naar Schiphol
waren getogen, toen Jopie Tijs-
terman uit Amstelveen, die een
paar weken geleden met een
speld in de long naar Amerika
vertrok, op dezelfde luchthaven
terugkeerde, een speld lichter.
Jopie Tijsterman gebeurde,
wat vele mannen dagelijks vre
zen, als ze hun vrouwen en
dochters de naald tussen de tan
den zien stoppen: ze slikte haar
in. Medici uit Philadelphia moes.
ten er bij komen om de naald er
weer uit te halen met behulp
van een nieuw soort broncho
scoop. De verwijdering geschied
de zonder narcose. Toen de speld
uit de long was gehaald bleek,
dat deze wat dikker was gewor
den door roestvlekjes, die er op
waren gekomen.
In de nacht van Donderdag op Vrijdag, om ongeveer 1 uur,
vertrok van Schiphol de KLM Constellation „Surabaja" voor
de 1000ste retourvlucht Amsterdam-New York. Gezagvoerder
is de Amerikaan George Malouin. Voor het vertrek werd van
de bemanning en passagiers, die om het grote bord, dat zwart
op wit het heugelijke feit vermeldde, stonden gegroepeerd,
een plaatje gemaakt. Midden achter het boj^i de bekende chef
stewardess, mejuffrouw Tri.r Terwiv.dt.