Nieuw «Herstel de vrede op Ambon Een plan-Mansholt op komst! Verzoek aan Nederland om zijn vloot te beperken Onenigheid Zuid-Koreanen stoten diep in communistisch gebied Spaarduitjes belastingvrij? wge&t Jkansf EDITIES VOOR ALKMAAR, HOORNDEN HELDERSCHAGEN Onze marine bedreigd Blijft er voldoende werkgelegenheid? Het leger heeft chauffeurs nodig Het is toch waar! U.N.O.-commissie voor Indonesië: Indonesische regering wees inmenging reeds eerder af U.N.C.I. mocht niet naar Ambon Scheepsberichten Docent- tijdens les overleden in „Wegvervoer" 22.851 woningen kwamen gereed Duitse sluizen zijn gesloten Voor de integratie van de West-Europese landbouw „Zowel brood als kanonnen" Duitsland wordt versterkt Kroniek en Kritiek 'n Speld lichter dank zij tandpasta Poets 's morgens en •s avonds met COLGATE èn na elke maaltijd be120ct Fam,ilie-tube175ct n keur van fleurige mo- ;n tegen aantrekkelijke :en stellen U in staat, 's morgens charmant eed te gaan. Dames-peignoir in diverse i, speciaal in OQ 75 naten 44-50 &S» IREE8MANN Abonnementsprijs f 4.65 per kwartaal, f 1.55 per mnd., inclusief incasso. Advertentie-tarief per editie 16 ct. per m.m., minimum f 2.35; •in alle edities 26 ct. per m.m., minimum f 4. -familieberichten 20 ct., resp. 30 ct. per mum. Bij contract belangrijke korting. Directeur: E. J. M. Stumpel. Hoofdredacteur: H. N. Smits. Bankrelaties: Noorderbank: Nederl. Credietbank Buiten God is 't nergens veilig. (V ondel) HET FE4T A S H VAN HEDEN Pag. 1 Zaterdag 7 October 1950 46e Jaargang No. 11986 Kantoren: HOORN, Draafeingel 59. teL 4243. Grote Noord 77. teL 4362 K 2290; ALKMAAR. Ritsevoort 56. teL 2046, (2 Üjnen). K 2200; DEN HELDER, Keizerstraat 89, teL 2800 K 2230; SCHAGEN. Molenstraat 52. teL 459 K 2240 (Van onze parlementaire redacteur) I Blijft er voldoende werkgele genheid in Nederland? In de eer ste Industrialisatienota heeft de regering ons volk een plan voor gelegd, dat op deze vraag betrek king heeft. De regering becijferde dat er over een periode van vier en een half jaar 215.000 nieuwe arbeidsplaatsen zouden moeten komen. Een deel daarvan, 60.000 zo verwachtte de nota, zou gevon den kunnen worden door het in gebruik nemen van nog onbenut te capaciteit en door ruimere toe passing van meerploegenarbeid. Als een machine ook 's nachts draait, kan zij dubbel nut afwer pen. Blijven over 155.000 arbeids plaatsen, die er zouden moeten komen door middel van nieuwe investeringen. Het hiervoor be nodigde kapitaal raamde de re gering op 5700 millioen. Of per kwartaal gerekend op 317 mil lioen. De tweede industrialisatienota, die dezer dagen verscheen, regis treert de resultaten, die inmiddels in ruim twee jaar zijn bereikt, dat is dus ongeveer de helft van de periode, waarvoor het plan is opgesteld, maar zij maakt ook meiding van de wijzigingen, die de ramingen, als gevolg van ver schillende omstandigheden, heb ben ondergaan. Uit deze wijzigin gen blijkt, dat de toch al grote opgave inmiddels nog omvangrij ker is geworden. Er zijn slechts enkele cijfers die lager liggen. Bij de raming van de normale aanwas van de beroepsbevolking in de eerste nota op 157.000 geraamd, was de regering, zoals later uit nauwkeuriger berekeningen is gebleken, aan de hoge kant. Dit aantal wordt nu op 148.000 ge schat. De ontwikkeling in Indo nesië heeft echter tot gevolg ge had, dat er voor afgezwaaide mi litairen geen 40.000, maar 81.000 plaatsen moeten worden gescha pen. Al met al heeft zulks tot gevolg, dat het nu niet meer om 215.000, maar om 245.000 arbeids plaatsen gaat. Van dit aantal zou de regering er, in het kader van de eerste ra ming, zoals reeds gezegd, 60.000 willen plaatsen 'door het in ge bruik nemen van onbenutte capa citeit en door ruimere toepassing van meerploegenarbeid. Waar schijnlijk mede om het geraamde bedrag voor nieuwe investerin gen niet nog hoger te moeten op voeren, heeft de regering dit ge tal nu tot 80.000 verhoogd. Bij deze hogere raming mag intussen wel een vraagteken worden ge plaatst. De regering geeft zelf toe, dat vele mogelijkheden, die ten aanzien van het in gebruik nemen van nog onbenutte capaciteit be stonden, reeds zijn verbruikt. De klemtoon moet dus vallen op een ruimere toepassing van het meer- ploegenstelsel. Een enquête van de Dienst der Arbeidsinspectie leidt tot de conclusie, dat op dit terrein inderdaad nog een niet onbelangrijke uitbreidingsmoge lijkheid aanwezig is, maar hier voor zal dan ook bereidheid in de wereld van de arbeid moeten wor den opgebracht. In een vorig ar tikel hebben wij er reeds op ge wezen, dat men er van hoog tot laag slechts met moeite toe komt om over niet-populaire, maar toch noodzakelijke maatregelen te spreken. Een ruimere toepassing van het meerploegenstelsel, waar op, zoals uit de nota blijkt, toch voor een niet onbelangrijk deel de plannen der regering steunen, ligt in dit vlak. Moedig verder worstelend in het dorre, maar toch voor de naaste toekomst zo belangrijke cijferma teriaal, lezen wij dat de regering tenslotte tot de conclusie komt, dat er 245.000 80.000 is 165.000 arbeidsplaatsen zullen moeten worden gevonden door middel van nieuwe investeringen. Dat is dus 10.000 meer dan in de eerste nota was geraamd. Voor de ver wezenlijking van het in die nota aan de orde gestelde plan raamde de regering .zoals gezegd aan be nodigd kapitaal een bedrag van 5700 millioen. Dit bedrag was on derverdeeld in 3000 millioen voor vervangingsinvesteringen en 2700 millioen voor uitbreidingsinveste ringen. Bij een nadere berekening komt de tweede nota nu voor de eerste sector 100 millioen lager, maar voor de tweede 200 millioen hoger, zodat het in totaal beno digde bedrag toch niet meer 5700, maar 5800 millioen is. Zal dit enorme bedrag er inderdaad kun nen komen? In een volgend artikel kan deze vraag het best beantwoord wor den aan de hand van de cijfers, die de regering over de investe ringen geeft, zoals in de afgelopen twee jaar hebben plaats gevon den. In de komende maanden kun nen enige honderden chauffeurs geplaatst worden bij de Konink lijke Landmacht, in de rang van korporaal of korporaal le klasse. Men kan zich voor vier of zes jaar verbinden. In aanmerking komen nog in dienst zijnde of reeds gedemobi liseerde oorlogsvrijwilligers en gewone dienstplichtigen, die hun eerste oefening hebben voltooid. Men moet in het bezit zijn van een militair 'rijbewijs. Men kan zich aanmelden bij de garnizoenscom mandant of de afdeling militaire zaken van het gemeentehuis. Donderdagavond vond in het Passage Theater te 's-Graven- hage de gala-première van de Nederlandse speelfilm „De Dijk is dicht" plaats, onder auspiciën van het Nederlandse Rode Kruis. H.M. Koningin Juliana woonde deze première bij. Na afloop onderhield H.M. de Koningin zich met enige Zeeuwse meisjes. Reuter heeft Vrijdagavond uit gezaghebbende bron te Londen vernomen, dat Nederland is verzocht zijn bijdrage aan zee strijdkrachten tot de Atlantische defensie te beperken ten gunste van zijn andere defensiemiddelen. Zoals onze lezers zich zullen herinneren heeft de Amerikaanse senator Connally twee weken geleden dit gesuggereerd. Deze bron uit Londen deelde verder mede, dat de gehele kwestie uitgewerkt zal worden door de Raad van het Atlantisch Pact, waarvan Nederland een gelijkwaardig lid is. „Alles, wat tot dusver gebeurd is, is, dat zekere voorstellen aan de Nederlanders zijn gedaan. Wanneer de ministers van defensie van het Noord-Atlantisch Pact op 28 October te Washington bijeen komen, zal Nederland de kwestie naar voren kunnen brengen". „Er is zeker geen samenzwering om de Nederlandse vloot te beperken", zo zeide de woordvoerder. „Er is geen sprake van, dat de andere landen van het Atlantisch Pact in het geheirr\ iets bekokstoven, waarvan Nederland niets weet" DJAKARTA. Gisteren heeft de commissie van de Verenigde Naties voor Indonesië een beroep op de Republik Indonesia gedaan om de huidige militaire operaties in de Zuid-Molukken te beëindigen en zelfs nu nog de mogelijkheden voor een vreed zame oplossing te onderzoeken. Reeds eerder had de com missie de regering der R.l. verzocht de kwestie-Ambon op vreedzame wijze af te wikkelen. ventie van de zijde van de U.N. C.I. moeilijk zouden kunnen wor den aanvaard, omdat de kwestie- Ambon een binnenlandse aange legenheid 'zou zijn. Zo werden reeds in Augustus en September stappen onderno men door de U.N.C.I. De com missie verzocht tenslotte toege laten te worden tot de Zuid-Mo lukken. Op 30 September ant woordde de Indonesische regering echter, dat zij van mening was, dat de interventie van de com missie geen enkel doel zou heb ben, doch integendeel voor de rebellen op Ambon een aanmoe diging zou zijn. De U.N.C.I. verklaart verder omstreeks 1 October niet officieel vernomen te hebben, dat de mili taire operaties tegen Ambon be gonnen waren. „De U.N.C.I. er kende de wenselijkheid, publici teit aangaande deze ontwikkelin gen te vermijden, welke naar haar mening zou hebben kunnen lei den tot het uitbreken van wan orde in de militaire kampen op Java, waar voormalig Ambonnees personeel van het K.N.I.L. gele gerd is. Met het oog op de recente publicaties van de telegramwis seling van 5 October tussen de Nederlandse en de Indonesische premier is deze bijzondere reden voor stilzwijgen niet langer houd baar". Opnieuw afgewezen? In gezaghebbende Indonesische kringen gaf men Aneta te ver staan, dat de pogingen tot inter- General S. D. Sturgis (rep.) Djakarta-Amsterdam, pas seerde 5 October Kaap Bou- garoni. Ongeveer op 10 Oc tober te Amsterdam. Chitral (rep.) Djakarta-Am sterdam, 5 October dwars Masawa. Ongeveer op 18 October te Amsterdam. Napoli (rep.) Djakarta-Mar seille, 5 October 850 mijl O.Z.O. Guardafui. Cheshire (rep.) Djakarta-Am sterdam, passeerde 6 Octo ber Kaap Bon. Ongeveer op 12 October te Amsterdam. Asturias, 17 October van Dja karta, ca. 9 November te Amsterdam. Atlantis, ca. 15 October van Djakarta, ca. 13 November te Amsterdam. Castel Bianco, ca. 15 October van Djakarta, ca. 9 Novem ber te Amsterdam. Grote Beer, 6 October van Djakarta, ca. 28 October te Amsterdam. Hellenic Prince, ca. 10 Octo ber van Djakarta, ca. 5 No vember te Amsterdam. lohan van Oldenbarnevelt, ca. 31 October van Djakarta, 29 November te Amsterdam. Tabinta, ca. 30 October van Djakarta, 29 November te Amsterdam. Ten aanzien van de operaties op Ambon deelde men Vrijdag ochtend te Djakarta aan Aneta mede, dat deze thans in het eind stadium verkeerden. Het bureau Zuid-Molukken te Den Haag deelt mede bij de direc tie van de K.P.M. te Amsterdam en bij de Nederlandse, regering ten sterkste geprotesteerd te heb ben tegen het gebruik van onder Nederlandse vlag varende K.P.M.- schepen bij de landing en beschie ting van de R.I.-troepen op het eiland Ambon. Het bureau deelt verder mede: „Gistermiddag stoomde een korvet de Ambonbaai binnen en beschoot gedurende drie kwartier de stad Ambon. Hierbij werd o.m. ons ziekenhuis getroffen door een ontploffende mortiergranaat. De polikliniek werd gedeeltelijk ver woest. Ondanks de honger en de moeilijkheden bij de verpleging, verzorging en beveiliging onzer zieken en gewonden is de geest van het volk ongebroken. Men is vastbesloten te blijven strijden tot de volledige onafhankelijkheid en vrijheid zijn bereikt. Dit kan de U.N.C.I. constateren. Indien zij per vliegtuig over onze gebieden wil vliegen, zal zij zien, dat de mede deling van de Republiek Indone sië, als zou de strijd voorbij zijn, een infame leugen is en in elk opzicht onjuist". In het gebouw van de Volks universiteit te Rotterdam is Don derdagavond de docent dr. P. A. H. J. Gerversman uit Rotterdam plotseling onwel geworden. Hij werd naar het ziekenhuis Cool- singel vervoerd, waar bleek, dat de docent tengevolge van een hartverlamming was overleden. Dr. Gerversman was op 18 Mei 1892 te Sittard geboren. OM TOELATING VAN CONFESSIONELE GROEPEN De Ned. Organisatie van Be roepsvervoerders en de Ned. Ver. van Transportondernemingen hebben zich teruggetrokken uit de bedrijfsgroep „Wegvervoer". Zij hebben aldus gehandeld als protest' tegen het toewijzen van bestuurszetels in de bedrijfsgroep aan de onlangs opgerichte be roepsorganisaties uit katholieke en prot.-christelijke kring. Deze toewijzing werd goedgekeurd door de Minister van Verkeer en Waterstaat, met dien verstande, dat dit een voorlopige beslissing geldt, die slechts tot 1 Januari a.s. geldt. IN EERSTE HELFT 1950 In de eerste helft van dit jaar werd de woningvoorraad van ons land vermeerderd met 22.851 nieuwe woningen. Hiervan wa ren er 21563 nieuw-aangebouwd, terwijl de overige door verbou wing of verandering van bestem ming aan het totaal konden wor den toegevoegd. In hetzelfde halfjaar kwamen 320 complete boerderijen gereed, 128 scholen en 25 kerken. STAKING BIJ SCHEEPVAARTBEHEER 20.000 leden van het admi nistratief personeel van het Westduitse Scheepvaartbeheer zijn gisteren in staking gegaan. Hierdoor zijn tal van sluizen, vooral in noord-west-Duitsland buiten werking gesteld. Het scheepvaartverkeer op de Wer- ra Weser en Neckar ligt geheel stil. Na onderhandelen is het Kieler Kanaal weer opengesteld. De staking is begonnen om een loonsverhoging. De Rijn- scheepvaart, en de havens Ham burg en Bremen worden niet door de staking getroffen. Vrijlating van politieke delinquenten Evenals reeds eerder is ge schied zal ten aanzien van be paalde categorieën van politieke delinquenten (zoals de jeugdige en de wapendragers) worden nagegaan wie van degenen, die reeds geruime tijd gedetineerd zijn en tot de minder zwaar ge straften behoren, voor spoedige vrijlating in aanmerking komen. Bij de beoordeling van elk geval zal onder meer gelet worden op de aard van de delicten en het gedrag in de gevangenis. TOKIO. De Zuid-Koreaanse troepen zijn door de noordelijke verdedigingslinies gebroken en zijn thans Wonsan tot op 48 km genaderd, aldus te Tokio ontvan gen frontberichten. De zuidelijken werden in de bergen ten noorden van Tsjangdjon, dat zij inmiddels bezet hebben, door een Noord- Koreaans „zelfmoordbataljon" te gengehouden, doch na een hevig gevecht braken zij door. Minister Mansholt heeft tijdens zijn bezoek aan de West-Duitse hoofdstad aangekondigd, dat de Nederlandse regering plannen heeft voor het indienen van voorstellen ten behoeve van de integratie van de landbouw in West-Europa, aldus is mede gedeeld in een communiqué van de Nederlandse informatiedienst in Duitsland betreffende de besprekingen tussen minister Mans- holt en zijn West-Duitse collega, professor Niklas. De laatste toonde grote belangstelling voor deze plannen en heeft zich bereid verklaard ze in studie te nemen. Het communiqué over de on derhandelingen zegt voorts, dat de beide ministers de moeilijkheden onder het oog hebben gezien, die de Nederlandse export van agra rische producten naar Duitsland op het ogenblik ondervindt. Tij dens de besprekingen kwam de wederzijdse wil tot uiting om tus sen de beide landen tot een op lossing dezer moeilijkheden te ge raken. Tevens bleek, blijkens het communiqué, welke een belang rijke factor het hierbij is, dat Nederland door zijn marktorgani satie in staat is bijzondere maat regelen zodanig te nemen, dat te lage exportprijzen voor artikelen, die ook van grote betekenis zijn, kunnen worden voorkomen. Minister Mansholt heeft tegen over zijn Duitse collega de mening uitgesproken, dat het gewenst is, dat wederzijds bij de komende handelsbesprekingen tussen Ne derland en West-Duitsland maat regelen zullen worden geprojec teerd, die kunnen voorkomen, dat de Nederlandse landbouw op essentiële punten zou worden ge hinderd. Minister Mansholt heeft gister ochtend de Duitse hoofdstad verla ten en is vandaag de gast van de landelijke regering van het land Noordrijn-Westfalen. De minister Luebke, heeft minister Mansholt een lunch aangeboden. Daarna heeft minister Mansholt in Lever- kusen en in Kapellen enkele boe renbedrijven in ogenschouw geno men. HOFFMAN SPRAK Paul Hoffman, de aftredende directeur van de E. C. A„ heeft gisteren tot de organisatie voor Europese economische samen werking een afscheidsrede ge_ houden, waarin hij zeide, dat West-Europa zijn bruto natio nale productie in 10 jaar tijds met meer dan 60 pet. zou kun nen verhogen. Wij kunnen zowel kanonnen als brood hebben wan neer wij nog nauwer samen werken dan in het verleden, aldus Hoffman. Hij wees er op, dat er in West-Europa 270 millioen hard werkende mensen leven, die over hulpbronnen beschikken, doch dat de bruto nationale pro ductie van West-Europa het vo rige jaar een waarde had van slechts 160 milliard dollars. De Ver. Staten daarentegen hadden met een bevolking van 150 mil lioen zielen een bruto nationale productie ter waarde van 470 van landbouw van dit land. dr. milliard dollars. MEEVALLER VOOR DE JONGELUI Naar wij vernemen, zouden er in regeringskringen plannen be staan om tot invoering van een huwelijksspaarregeling te komen. Men wil het sparen aantrekkelijk maken, door het bedrag, dat van het salaris of loon gereserveerd wordt voor de huwelijksuitzet, vrij van belasting te maken. Deze regeling zal gelden voor bepaalde leeftijdsgroepen, in het algemeen die van 16 tot 25 jaar, die nog wel iets overhouden van hun inkomen. De spaarders zullen zich moeten verplichten hun te goed niet voor het huwelijk of voor de 25ste verjaardag aan te tasten. Men meent op deze wijze ook de bereidheid tot het verrichten van overwerk te kun nen stimuleren. De Amerikaanse Hoge Commis saris, John Mc-Cloy, heeft bevel gegeven tot de spoedige ontrui ming van 36 voormalige kazernes van de Wehrmacht, welke bezet waren door verplaatste personen en thans dienst zullen doen als accomodatie voor de extra-troe pen, die volgend voorjaar naar West-Duitsland zullen worden ge zonden. De Duitsers zijn ook verzocht om voorstellen te doen voor de uitrusting van de Duitse politie macht, die waarschijnlijk Ameri kaanse wapens zal krijgen De zuidelijken verklaren een noordelijke strijdmacht van 1200 man uiteengejaagd en achter zich gelaten te hebben. Zij vinden vele goed onderhouden loopgraven. Het ziet er naar uit, dat de noor delijken door de snelle opmars geen tijd hebben gevonden deze te bemannen. Op grond van waarnemingen der Amerikaanse luchtmacht kan men verwachten, dat de legers der Verenigde Naties bij een over schrijden van de 38ste breedte graad slechts kort georganiseerde tegenstand van de Noord-Korea- nen zullen ontmoeten. De militaire verliezen der Noord - Koreanen belopen ongeveer 200000 man, aldus een Amerikaanse offi cier van de geheime dienst uit het hoofdkwartier van Mc Arthur. Hiertoe behoren doden, gewonden en krijgsgevangenen, doch niet de verliezen der Noord-Koreaanse burgerbevolking tengevolge van luchtaanvallen en anderszins. Het aantal krijgsgevangenen wordt op 40.000, geschat. Alleen de laatste drie dagen al werden 14.000 Nrd- Koreanen krijgsgevangen ge maakt. AMERIKAANS SCHIP AAN DE GROND Gistermorgen is op de Schelde ter hoogte van Bat hetAmeri kaans s.s. „Marine Merchant" om hoog gevaren. Het s.s. „Marine Merchant meet 6.639 bruto register ton en behoort aan de ..Marine Transport Lines" te New York. „Onze zaak" (Sm.) De geruchten, waar van wij Woensdag melding maak ten, inzake pogingen van Ameri kaanse en Engelse zijde, om de Nederlandse vloot, roem in onze historie, te beperken, krijgen een ernstiger karakter door het gis teravond ontvangen bericht van Reuter uit Londen, waarin beves tigd wordt, dat aan Nederland verzocht is, zijn „bijdrage aan zeestrijdkrachten te beperken ten gunste van zijn andere defensie middelen". Dit wordt „uit gezag hebbende bron te Londen verno men", aldus Reuter. Men ziet het bericht, elders in dit blad. Intus sen is het goed, dat wij ons niet te snel en niet te zeer laten alar meren. Was in de eerste berichten in de loop van deze week ook vroeger is er sprake van geweest melding gemaakt van pogingen om onze vloot weg te rangeren uit de defensie van de Westerse Unie, het nieuwste bericht van Reuter meldt uitdrukkelijk met een rectificatie op de tekst van het eerder in de avond ontvangen bericht dat het hier betreft een verzoek, om de Nederlandse maritieme bijdrage te beperken ten aanzien van de Atlanti sche defensie. Het wil ons voor komen, dat dit in elk geval geheel iets anders is. Al zou echter aan nemelijk gemaakt kunnen wor den, dat de Amerikaanse en En gelse vloot de hoofdfactor zouden vormen in die Atlantische defen sie, in het grotere kader dus van de maritieme verdediging der democratische mogendheden, dan nog blijft de vraag, of ook wij in dat kader geen taak meer hebben voor de bescherming van onze koopvaardij. In de Westelijke mi litaire en maritieme samenwer king moet echter stellig, zonder de minste twijfel, plaats open ge houden worden voor de Neder landse vloot, die toch zeker nog wel iets heeft te doen voor de beveiliging van onze eigen havens en zeegaten. In deze kwestie, die vrij plotseling in de openbaarheid verschijnt en waarvan de conse quenties zo maar niet in een paar tellen zijn te overzien, spelen zeker allerlei factoren een rol. In de moderne diplomatie en staatkunde is er dan weinig plaats voor gevoelsoverwegingen en voor de romantiek voor ons befaamde en glorieuze zee-heldendom. Maar helemaal wegcijferen kunnen wij de geest van Tromp en de Ruyter, van de helden uit de Javazee en zoveel meer toch niet. En het is zeker onze zaak, d.w.z. een zaak van ons gehele volk, te voor komen, dat een bepaalde belan- genpolitiek van zeer bepaalde zijde, bij de regeling van deze be langrijke aangelegenheid geen rekening zou wensen te houden met de positie van de Nederlandse vloot, die bij de manoeuvres der intergeallieerde zeestrijdkrachten, herhaalde malen na de bevrijding, roemrijke successen boekte. Of moeten wij zeggen: de jaloezie van anderen opwekte? JOPIE TIJSTERMAN TERUG UIT AMERIKA Er waren maar weinig fami lieleden en weinig goede buren van de familie Tijsterman, die vanmiddag niet naar Schiphol waren getogen, toen Jopie Tijs- terman uit Amstelveen, die een paar weken geleden met een speld in de long naar Amerika vertrok, op dezelfde luchthaven terugkeerde, een speld lichter. Jopie Tijsterman gebeurde, wat vele mannen dagelijks vre zen, als ze hun vrouwen en dochters de naald tussen de tan den zien stoppen: ze slikte haar in. Medici uit Philadelphia moes. ten er bij komen om de naald er weer uit te halen met behulp van een nieuw soort broncho scoop. De verwijdering geschied de zonder narcose. Toen de speld uit de long was gehaald bleek, dat deze wat dikker was gewor den door roestvlekjes, die er op waren gekomen. In de nacht van Donderdag op Vrijdag, om ongeveer 1 uur, vertrok van Schiphol de KLM Constellation „Surabaja" voor de 1000ste retourvlucht Amsterdam-New York. Gezagvoerder is de Amerikaan George Malouin. Voor het vertrek werd van de bemanning en passagiers, die om het grote bord, dat zwart op wit het heugelijke feit vermeldde, stonden gegroepeerd, een plaatje gemaakt. Midden achter het boj^i de bekende chef stewardess, mejuffrouw Tri.r Terwiv.dt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1950 | | pagina 1