Slechts een Diesel-tramverbinding is
economisch verantwoord
VAN NELLE'S KOFFIE
Tippel en Steekneus, twee slimme muizen
t
Y\
SMIDJE VERHOLEN EN DE RARE ALCHIMIST
Overw
van B
U
Een 2-
Hol
HET BERGER TRAMVRAAGSTUK
Zowel bus als stoomtram
zijn niet rendabel
Het onderzoek van
het N.E.l.
DE ENIGE
DE JUISTE
teeó voorzichtig
-met Ui* koffiebon
Rubriek voor de jeugd
Drukkerij
STUMPEL.
H
U koopt toch
bij hen die in
uw blad
adverteren?!!
H Dit is
Harry H. Hunter
H
H
H
H
H
POST UIT DE
g RIEVENBUS
De grootste vis
lr> ChristusLicht
Nat
bokswe
PAGINA 6
MAANDAG 9 OCTOBER 1950
9
Het meest urgente onderdeel van het rapport van het Ned. Econ.
Instituut over het verkeersvraagstuk in en rond Bergen is dat
gedeelte, dat handelt over het probleem: kan de rail-verbinding
AlkmaarBergenBergen aan Zee behouden blijven. De
samenstellers van het rapport hebben zich bij het onderzoek
hiernaar slechts laten leiden door zuiver rationele overwegingen.
Subjectieve argumenten werden slechts in zoverre in het onder
zoek betrokken, voor zover deze door de resultaten van een
enquête konden worden geobjectiveerd.
De noodzaak van een onder
zoek naar de wenselijkheid van
liet voortbestaan der railverbin
ding is nimmer zo acuut geweest
als thans, nu de Spoorwegen een
verzoek tot de Min. van Water
staat hebben gericht om tot op
heffing van deze tramverbinding
te mogen overgaan in de winter
van 1950/'51.
De Minister deed hiervan me
dedeling aan de Tweede Kamer
onder vermelding van het „offi
ciële" cijfer van het jaarlijks ex
ploitatietekort op deze lijn. dat
volgens de Spoorwegen f204.000
bedraagt, een bedrag, dat door
het N.E.l. overigens in twijfel
wordt getrokken.
Op voorstel van de Spoorwe
gen zou het personenvervoer na
opheffing worden overgenomen
door de busonderneming N. H.
A. D. O. „Bergen Binnen" N.V.
en het goederenvervoer door de
ATO Van Gend en Loos. Aan het
gemeentebestuur was reeds me
degedeeld, dat de Spoorwegen
nieuwe investeringen, welke bij
continuering van de verbinding
noodzakelijk zouden zijn, niet
verantwoord achtten. De Minis
ter heeft een beslissing aange
houden, teneinde de verschillen
de onderzoekingen, w.o. die van
het N.E.l. af te wachten.
Het N.E.l. gaat dan in zijn
rapport de omvang en de struc
tuur van de vervoersbehoefte,
alsmede de bestaande voorzie
ningen na, om voorts deze voor
zieningen op hun technische en
economische doelmatigheid te
toetsen.
De rapporteurs onderscheiden
bij het beoordelen van de ver
voersbehoefte het z.g. seizoen-
vervoer en het regelmatige ver
voer. Allereerst worden de bus
verbindingen aan een beschou
wing onderworpen, waarvan die
op het trajêct BergenAlkmaar
een regelmatig karakter heeft,
I die op het traject AlkmaarBer
genCamperduin een uitgespro
ken seizoenvervoer heeft.
Tram en bus
Naast de busdienst Alkmaar
Bergen is er de tramverbinding
op dit traject; de dalende ten
dens in het tramvervoer begon
omstreeks 1930 als conjunctuur
verschijnsel en werd sedert 1934
door de verbetering der bus
verbinding gestimuleerd; het
regelmatige vervoer werd suc
cessievelijk door de bus aan de
tram onttrokken.
De tram vervoert nog niet de
helft van het aantal passagiers
dat de bus op dit traject ver
voert, terwijl het busvervoer
regelmatig over het jaar ver
spreid is en dat van de tram een
zeer sterke seizoenpiek vertoont.
In de maand Augustus is het
vervoer vier en half maal zo
groot als in de wintermaanden.
In aanmerking genomen, dat de
winstgevendheid van een ver
voersonderneming in zeer sterke
mate afhangt van de spreiding
van het vervoer over het hele
jaar, blijkt hieruit, dat de tram
van de drie vervoersstromen de
i meest-onrendabele voor zijn
rekening neemt.
Het gemiddelde dagvervoer in
I de maand Augustus bedraagt
1 voor de tram 3400 personen; op
de lijn BergenBergen aan Zee
bedraagt het maximum-aantal te
vervoeren personen in het top-
uur 800 en op het traject Alk
maarBergen va. 600. Verschil
lende trams vervoerden dit sei
zoen meer dan 1000 personen.
Een vervoermiddel, dat in de
behoefte zal kunnen voorzien,
zal dus zeker een vervoerscapa
citeit van 800 (resp. 600) per
sonen per uur moeten hebben.
Hoewel dus de bus het directe
belang van de inwoners van
Bergen is, voorziet de tram in
een zeer wezenlijke behoefte; zij
vormt een indirect belang.
Het N.E.l. gaat dan na welk
vervoersmiddel het best in de
vervoersbehoefte zal kunnen
voorzien en laat daarbij slechts
rationele overwegingen gelden;
het onderzoekt, welk vervoers
middel met de minste kosten in
het vervoer kan voorzien; welke
exploitatie dus economisch het
meest verantwoord is.
Busdienst onrendabel
Exploitatie met bussen van
het traject BergenBergen aan
ZeeAlkmaar, waarvoor negen
bussen nodig worden geacht, zal
volgens de becijferingen van het
N.E.l. een jaarlijks verlies van
11.700.opleveren. Bij deze
berekening werd de afschrijving
van de bussen op negen jaar
gerekend; zijn voorts geen
reservebussen berekend, zodat
een vervoer van meer dan 800
personen niet mogelijk is; is ook
geen rekening gehouden met
grotere garageruimte of inves
teringen in wachtlokalen of
autobusstation.
Instelling van een busdienst
acht het N.E.l. dus niet verant
woord; al is een busdienst uit
bedrijfs-economische overwegin
gen te prefereren boven de
huidige tram, toch is het onren
dabel.
In aanmerking genomen, dat
90 procent der gasten zich uit
sprak tegen een busverbinding,
zou een nog minder-gunstige ex
ploitatie-uitkomst verwacht moe
ten worden.
De veronderstellingen, wan--
*van in een rapport van de N.V
ENHADO wordt uitgegaan
welk rapport vervanging van de
tram door de bus heel goed
mogelijk acht worden door
het N.E.l. niet in overeenstem
ming geacht met de werkelijk
heid.
Dieseltram exploitabel
De kosten van exploitatie met
dieseltram-materieel is volgens
de becijfering van het N.E.l. wèl
rendabel. De Rotterdamse Tram
weg Maatschappij werd verzocht
een exploitatie-schema op te
stellen met modern dieselmate-
rieel; hierbij werd er op grond
van toezeggingen van de directie
van de N.S. van uitgegaan, dat
de thans aanwezige tramweg
met het daarop dienstdoend
materieel om niet beschikbaar
wordt gesteld aan de maatschap
pij, welke de exploitatie ter
hand zal nemen.
Voorts wordt verondersteld,
dat nieuw dieselmateriaal wordt
aangeschaft, bestaande uit twee
treinstellen, tot een bedrag van
275.000.-één voor de uitvoe
ring van de dienst en één voor j
reserve; extra-diensten in de
spitsuren zouden kunnen wor
den uitgevoerd met het aan
wezige materieel. Het dagelijks
onderhoud geschiedt te Bergen,
de revisie te Rotterdam; het per
soneel bestaat uit zestien man
en wordt gestationneerd te Ber
gen.
Becijferingen, waarbij over
eenkomstig de vervoersbehoefte
eenzelfde opbrengst wordt ge
raamd als bij bus-exploitatie,
leiden tot een voordelig saldo
per jaar van 4.440.Exploi
tatie blijkt dus mogelijk, hoewel
het overschot zeer bescheiden is.
Het N.E.l. adviseert daarom
het onder ogen zien van de
mogelijkheden tot:
1. een gemeentelijke garantie
van de rente over het nieuw aan
te trekken kapitaal;
2. overleg tussen de tram- en
bus-exploitanten, onv het aanbod
van de vervoerscapaciteit zo
rationeel mogelijk de gestel
de eisen aan te passen.
Stoomtram onrendabel
Bij gelijkblijvende overige
kosten zullen de tractiekosten
bij exploitatie met stoomtram -
materieel met ca. ƒ40.000.stij
gen.
Daarentegen zullen bij ge
bruik van het oude materieel de
kosten van rente en afschrij
ving met 16.500.dalen, al
thans de eerste jaren, indien
geen vernieuwingen worden
aangeschaft.
Het totaal kostenbedrag neemt
dus toe met 23.500.zodat een
jaarlijks verlies van 19.100.
kan worden geraamd.
Op grond van gepleegd uit
voerig overleg kunnen de be
rekeningen reëel en met de wer
kelijkheid in overeenstemming
worden geacht.
Het N.E.l. onderwerpt vervol
gens de berekeningen van de
Nederlandse Spoorwegen aan
een onderzoek, volgens welke de
exploitatiekosten, wat het rei-
zigersvervoer betreft, 400.000.-
bedragen. Hiervan is rond
100.000.— rente en afschrijving,
hetgeen betekent, dat de aan
wezige activa een waarde van
2.000.000.— vertegenwoordigen,
hetgeen het N.E.l. wel zeer hoog
vorkomt. Ook de personeelskos
ten worden onder de loupe ge
nomen en, vooral wat de bezet
ting van het personeel betreft
(zestig man in de zomermaan
den), niet in overeenstemming
met de werkelijkheid geacht. Een
meer rationele dienstregeling
zou met twee in plaats van met
drie treinstellen kunnen vol
staan; hetgeen tot een gunstiger
exploitatie zou leiden. Het N.E.l
kreeg de indruk, dat op de ex
ploitatierekening van de huidige
tramverbinding aanzienlijke be
zuinigingen zouden zijn door te
voeren; desondanks zou deze
exploitatie verliesgevend blijven.
In een slotbeschouwing be
toogt het N.E.I., dat, gezien de
voorkeur van 90 procent der
gasten voor de tram, bij gelijke
exploitatie-overschotten van die
seltram en bus, de eerste nog de
voorkeur zou verdienen.
Eén van de voorwaarden voor
het exploitabel maken van de
vervoersdienst is, dat inderdaad
het bestaande bedrijf om niet
aan de nieuwe maatschappij
wordt overgedragen; de verzeker
ringen op dit punt van ir. den
Hollander, vestigen de indruk,
dat de Nederlandse Spoorwegen
bereid zijn hierdoor mede te
streven naar de beste oplossing
Het N.E.l. adviseert het ge
meentebestuur aan de ministe.
van Verkeer en Waterstaat te
verzoeken de opheffing van de
huidige tramverbinding eerst
per 1 Öctober 1951 te doen in
gaan. (Inmiddels werd reeds
toegezegd de tram voorlopig te
handhaven. Red.)
De eindconclusie, die uit bo
venstaande resumé ten volle
blijken, publiceerden wij giste
ren reeds.
Voorstel B. en W.
In hun aanbiedingsbrief aan
de gemeenteraad delen B. en W.
mede, wat het verkeersvraagstuk
betreft, dit rapport nog niet de
volledige basis vormt voor het
wegenplan-in-hoofdzaak; in een
nog volgend rapport van B. en
W. zal tevens de uitslag van
aesthetische adviezen en een
vergelijkende kostenberekening
van verschillende wegen worden
opgenomen.
Dit rapport is meer een ver
antwoorde motivering van de
actie tot behoud van de tram;
het college vindt er echter vol
doende grondslag in voor de
volgende voorstellen, welke in
de raadsvergadering van 18
dezer in behandeling zullen ko
men: n.l. het college te mach
tigen al het mogelijke te doen
de railverbinding te behouden,
als zijnde de enig verantwoorde
exploitatiewijze; invloed uit te
oefenen op het opzetten van en
het verlenen van de Rijkscon
cessie aan een onderneming, die
de railverbinding exploiteert en
daarbij het belang van de ge
meente Bergen voorop te stel
len; zo nodig voorstellen voor te
bereiden voor het op bescheiden
schaal participeren door de ge
meente Bergen in deze onder
neming.
Wij vernamen, dat nog onder
handelingen gaande zijn met de
N.V. ENHADO, welke betrek
king hebben op de toekomstige
voorziening in de vervoers
behoefte op het traject Bergen
-Bergen aan Zee.
Wij zijn voornemens over de
inhoud van dit rapport binnen -
kort nog enkele beschouwingen
te wijden.
maar óók
Mei is nu meer dan
ooit geboden voorzichtig
te zijn bij de besteding
van Uw koffiebonnen.
oop een merk, dat alge
meen bekend is en waarvan
U bij ervaring weet, dat
het Uw vertrouwen waard
is. Betaal hiervoor liever de
volle prijs, dan dat U straks
een teleurstelling ondervindt.
„OCTERNO"-SAL,ONS
HOORN.
Nieuwsteeg 14, tel. 4431,
DEN HELDER,
Breewaterstraat 3
ALKMAAR.
Hoogstraat 3, Tel. 3550.
Corsetière Mevr. S. Vij
selaar is aanwezig te;
ENKHUIZEN, p.a. fa. W.
Smit, Torenstraat 3,
iedere le Maandagmor
gen v. d. maand.
ANDIJK, p.a. fa. Ridder
de Vries, Molenweg, tel.
1901, iedere 2e Maandag-
morgen v. d. maand.
MEDEMBLIK, p.a. Mevr.
Goedhart, Nieuwstr. 83,
iedere 3e Maandagmor
gen v. d. maand.
MIDDENMEER, p.a. fa.
Vos, Brugstraat 9, tel.
178, iedere 4e Maandag,
morgen v. d. maand.
ROODMERK F 1.92 GROENMIRK F 1*84 GEELMERK F 1.66 FER 290 GRAM
trouwt meestal
maar éénmaal
in uw leven...
Daarom wilt CJ vrien
den en kennissen op
de hoogte brengen
van uw grote plan
nen, neem daarvoor
een ONDERTROUW-
KAART oi
CIRCULAIRE
van
Draafsingel 5 9
Hoom
Vraagt prijs en mon
sters aan onze
agenten
Eigenlijk wist het jongetje, dat
ons het verhaal van Tippel en
Steekneus heeft verteld, niet veel
meer te vertellen, dan wat wij in
de afgelopen weken in de krant
hebben gezet, Over het muizen-
feest, waar ook veel andere die
ren bij aanwezig waren, wist hij
zelfs helemaal niets!
Ja, dat is me wat moois! Maar
het jongetje Kare'tje, die al die
beesten goed kende, dat jongetje
is een dezer dagen op de krant
geweest en heeft verteld, hoe al
les verder in zijn werk is gegaan.
Zullen we Kareltje dus maar aan
het woord laten?
Vader en moeder, zo begon Ka
reltje, waren op die avond uit
gegaan en onze tante Toosje zou
oppassen. Dat doet ze wel eens
meer. Dan gaat ze bij de radio
zitten lezen ,en ze blijft lezen.
Alleen als ze wat hoort, komt ze
naar boven om te kijken. Als ik
heel stil mijn bed uitkruip, zo
dat ze niets hoort, heb ik aan
tante Toosje geen kind!
Ik kroop dus heel stil mijn bed
uit, deed mijn pantoffeHjes aan
en sloop heel stilletjes naar zol-
I der. Ik moest oppassen, dat ik
op niemand trapte, want de zol
der wemelde van de dieren.
Eigenlijk vond ik het wel een
beetje griezelig in het begin,
maar toen ik die leuke kleine
muisjes zag, die mooie glimmende
torretjes en die kleurige kever
tjes, begon ik er plezier in te
krijgen eil zelfs de spinnen en
rupsen begon ik aardig te vin
den. De meeste dieren stonden
en liepen rond mijn mooie auto-
tjes, die ik juist een paar dagen
geleden op zolder had gebracht,
omdat moeder de kamer nodig
had voor het naaiwerk. Tippel en
Krabbe, de beide muizen, wipten
al gauw in een leuk auto'tje,
waar ze juist met hun tweeën in
konden. Daarachter was een plat
wagentje, waarop zes rode tor
retjes konden zitten. Met een
paar touwtje kon ik wel een stuk
of zeven wagentjes achter elkaar
vastbinden, overal kwamen beest
jes op te zitten. De rupsen wilden
eerst niet naast de spinnen in één
wagentje, maar het kon nu een
maal niet anders, wilden ze alle
maal een beurt hebben. Op de
achterste wagen zaten de mieren.
Ze keken elkaar eens gek aan,
want het gebeurde eigenlijk nooit
dat ze werden gereden. Dat zijn
van die beestjes die nooit rust
kennen. Alleen voor de grote
muis Kortstaart, die zijn zak met
eetwaren niet losliet omdat hij
bang was, dat« hij die zou ver
liezen, kon geen plaatsje worden
vrijgemaakt. Die tippelde er maar
wat achteraan. We hebben de
hele zo!der rondgereden, twee,
drie keer en ik heb alle beestjes
eens goed kunnen bekijken. Som
migen waren wel een beetje bang
voor mij, maar dat is helemaal
niet nodig hoor! Ik plaag nooit
beesten! Dat is lelijk! Gelukkig
had ik nog een halve boterham
in m'n broekzak zitten en 'n paar
toffees. Die heb ik gehaald. De
boterham kon ik verkruimelen,
daar gingen de muizen natuurlijk
mee aan de haal, maar met de
toffees wist ik iri het begin geen
raad.- Om te beginnen stak ik er
toen zelf maar een in mijn mond.
De andere heb ik toen, op voor
stal van een van de vreemde mui
zen, flink nat gemaakt. Toen
kwamen eerst alle mieren, later
ook wat torretjes, er aan likken,
't Moet hun heel goed gesmaakt
hebben! De muizenbruid had een
sluier van spinrag om, heel mooi
gemaakt door Ragmans en zijn
vrienden. En er waren natuurlijk
heel veel dingen voor het nest.
Strootjes, stukjes hooi, een paar
mooi gedroogde bladeren, kleine
takjes, houtwol en zelfs cello-
phaanpapier, jullie weet wel, van
dat doorzichtige papier dat ze wel
eens om dozen bonbons doen. Het
zag er al'emaal heel aardig uit,
maar je moest er o zo voorzich
tig mee omspringen, alles was erg
dun, klein en teer. Toen alle
beesten genoeg hadden gegeten,
kwamen er een paar krekels,
waarvan er een mij heel lelijk
aankeek, omdat ik hem eens in
mijn broekzak had gestopt, mu
ziek maken. Dat was het teken
voor de muizen om naar huis te
gaan. De andere diertjes dansten
wat in de rondte en ik werd toen
van het kijken zo moe, dat mijn
ogen steeds dicht vielen.
Heel stilletjes ben ik toen maar
naar beneden naar mijn bedje
gegaan en viel direct in slaap.
Toen ik de volgende morgen nog
eens ging kijken, zag ik niets
meer. Alleen de grote spin, die
wel tweemaa1 zo dik was gewor
den van het snoepen, was bezig
vanaf het zolderraam naar een
der balken een nieuw web te
spannen. Hij was weer kwaad!
Nou moet ik weer beginnen met
weven, het is me wat moois! De
muisjes heb ik nog niet gezien,
die hebben het te druk met hun
nieuwe nestje.
Iets over de vaeantie-brieven
In de afgelopen weken zijn er
nog al wat brieven binnen geko
men over de vaeantie. Daarin
hebben verschillende vriendin
netjes en vriendjes van Oom
Ludo verteld, hoe ze hun vaean
tie hebben doorgebracht.
De een deed dat wat vlotter en
aardiger dan de ander, maar uit
alle brieven is wel gebleken,
dat de schrijfsters en schrijvers
goed hun best hebben gedaan.
Natuurlijk kunnen niet alle brie
ven uitvoerig in de krant komen,
maar, zoals we al eerder heb
ben afgesproken, zullen we de
beste hier een plaatsje geven;
Als het verhaal van Tippel en
Steekneus is afgelopen, en zo ver
zijn we nu, dan gaan we direct
met die brieven beginnen. Dus
let maar goed op de volgende
week, of je brief er bij is.
Twee verjaardagen mag ik
niet vergeten. Dat is dan op de
eerste plaats die van Loesje van
G. uit Den H., die op 10 October
12 jaar wordt. Loesje zit al in de
zesde klas en gaat het volgend
jaar, zoals ze zelf tennllnste
schrijft, naar de HBS. Nou, wel
gefeliciteerd hoor Loesje en doe
maar goed je best. Ik hoor nog
wel eens wat van je.
De tweede gelukkige is Han B.
uit L., die twee dagen later jarig
is. Han is al van school af, loopt
op de ambachtschool en lijkt me
uit zijn brief een heel pittig ke
reltje. Jammer, dat we niet we
ten hoe oud hij nu wordt, dat
heeft hij niet geschreven. Ook jij
niet minder van harte gelukge
wenst hoor Han. Hou je taai hoor!
Aan allen verder, jarig of niet
jarig, de vijf en tot ziens.
OOM LUDO
Enige honderden Amsterdamse
hengelaarsfamilies woonden Zater
dagavond in de KRO-stndio de
prijsuitreiking van de hengelcom-
petitie van het „Orkest Zonder
naam", dat zich voor die gelegen
heid voor het eerst in de „Jubi-
lenmkledij" had gestoken, bij.
Vishengels, schepnetten en an
dere uitrustingstukken prijkten op
het podium. De winnaar van de
baarsen met een vangst van zes
pond en twee ons was de heer J.
Koenen uit Blerick. Brasemwin
naar werd de heer C. A. de Krij
ger uit Linne bij Roermond met
een vangst van negen pond en 4
ons. De vanger van de kampioen-
snoekbaars van 12 pond en 2 ons,
de heer J. Boersma uit Harlingen,
vierde juist zijn 25-jarige bruiloft.
De snoekwinnaar met een vangst
van 24% pond, de heer J. Kwant
uit Alkmaar vertelde een sterk
verhaal van een snoek, die hij
was nagedoken onder de „rook"
van Nrd-Scharwoude. Winnaar
van de vetlederen medaille werd
de heer H. J. Alderborg met een
karpervangst van 29 pond: „Ik
ben gelukkig niet getrouwd", zo
zei hij, „anders zou ik altijd ruzie
met mijn vrouw over dat vissen
hebben. De hr. Rammelt propagan-
dachef van de KRO hing hem de
enorme vetlederen medaille onder
groot gejuich om.
DE MIJNENDIENSTKAZERNE
TE DEN HELDER
Door de Rijksgebouwendienst in
Den Haag werd aan het aannemers
bedrijf van Crey en Zn. en de Rouw
te Rosmalen opgedragen het bou
wen van een verdieping op de Mij-
nendienstkazerne in Den Helder
voor de som van f 238.500.
„Vernieuwt u in 't
binnenste van uw
geest en doet de
nieuwe mens aan, die
volgens God is gescha
pen. Legt de leugen
af en spreekt de
waarheid, en ieder
met zijn naaste, want
wij zijn elkanders le
dematen. Laat de zon
iniet ondergaan over
uw toorn". Dat is
het bruiloftskleed, de
nieuwe mens.
B EN ED ICTUS
BH eerste kennismaking
verklaarde hij:
Ben enthousiast sportman
sla geen jachtrit over
ben gewestelijk tenniskampioen
zing bariton-partij in zangkoor
sta bekend als kettingroker
heb diverse merken
geprobeerd, ook duurdere y f WL
verkies echter HUNTERde enige sigaret, die niet verveelt
die zacht is voor de keel
en geen nadelige gevolgen heeft
bij mijn sportprestaties
Kaai me voorstellen, dat HUNTER
de belangrijke exportsigaret is /"J
Geef toestemming tot publicatie
van bovenstaande ff
en mijn portret "K
Zijn figttttr zal onze mascotte blijven. U zult hem
nog vaak tegenkomen. Houdt hem dus in het oog
39. „Nee hoor, mijnheer is niet bij de Geheime Dienst", lach
te professor Nosco. „Ik heb alleen een unieke verzameling an
tieke boeken en perkamenten in huis, die tot mijn weten
schappelijke bibliotheek behoren. Ik woon alleen in een een
zaam huis aan de rand van een groot, donker woud en daarom
mag ik een vuurwapen bezitten, om mijn kostbare eigendom
men in geval van nood tegen mogelijke inbrekers te verde
digen." „Ja, dat klopt precies met wat op deze vergunning
staat", zei de dienstdoende brigadier. Hij vouwde het papier
weer op en gaf het terug aan de professor. „En wat heb jij
verder nog te zeggen?" vroeg hij vervolgens, zich weer tot
smidje Verholen wendende. „Let goed op je woorden, man,
want alles wat je zegt, kan tegen je gebruikt worden!" Smidje
Verholen keek het tweetal woedend aan en zei; „Ik heb niks
gedaan en ik heb dus ook niks te zeggen!" „Mooi, dat moet
de rechter dan verder maar uitzoeken", zei de brigadier. „En
wat die andere meneer met zijn geleerde, kale hoofd betreft,
die kan nu wel naar huis gaan. Jou echter stop ik in het
cachot." De brigadier voegde de daad bij het woord en
liet professor Nosco vertrekken, bij welke heilige handeling
de suffe politiehond ook een handje hielp door sloom op het
stoepje van het politiebureau te gaan liggen. Smidje Verho
len daarentegen nam hij mee en sloot hij op in een stevige
cel met een dikke ijzeren deur. Daar zat die arme smid nu.
Hij had werkelijk niets gedaan en was het slachtoffer gewor
den van een akelig misverstand. Er zit echter niets anders op
dan dat we de smid een tijdje laten zitten, want er is ook nog
een-en ander met de rare alchemist gebeurd. Zoals we ons
natuurlijk nog wel herinneren, was deze in zwijm gevallen,
toen hij gehoord had. dat zijn stoommachine een waardeloos
stukje spêelgoed was en dat er al lang grote locomotieven
bestonden. Maar smidje Verholen had wat fris water over
hem heen gesprenkeld en daarvan was de oude baas na een
tijdje bijgekomen. Hij krabbelde overeind en mompelde:
„Bylo! Bylo!" Hoe sonderlingh was my myne droom! Ende
hoe hebbe ick vreemdt .geslaepen! Soomaer overdagh sonder
bedde ofte daeckens! Ende in myne droom daer sagh ick een
vreemdt personaege, welcke ick smidjen Verholen noemde!
Seide deese my niet, datter veele end crachtighe colomot..
ehmolooeh.colomotiefs liepen op staelen baenen,
welcke ganselyck grote ryen van waegens conden voort-
trecken?"
Het liep als j
dia in het eers
doelpunten van
scoord door Gr
ren hiervan het
echter had Hol
verschoten en 6
bleek niet void
veilig te stellen
Na dit kwart:
DEM dat verdi
zodat het gel ij
verhouding wee
lustig dwars ov
wind nam Holli
tiatief en wanr
maal keurig i
knalt deze de 1
(01). Drie mi
de Flart die ee
ten niet minder
jaagt
Nog even is 1
toon aangeeft d
ken dat de DE
sterk is en de 1
haar geen kans
Erger nog deze
haar aanval aai
ten en de rood
HOORN Z.
ling was er Z
de bokswedstrijd
die georganiseei
Hoornse Sports
de uitgestelde
enkele maandei
algemeen ontbra
amateurboksers,
kwamen nog al
vooral aam tact
ervaring, waard
niet tot het pei
somtijds toch w
Een partij vai
in een k.o.-zege
het noodlot, het
eerste. Wat dat
boksiiefhebbers
wachten. Overif
eerste partij vr
verwege de een
minuten ging Ti
Bussum na een
Winkelaar (Sch<
meer dan negei
canvas.
De tweede pa
burg en Olfenbi
van drie minute
wichtklasse leve
meerderheid vo<
zodat hij met r
winnaar werd.
sterdam bokste
tegen zijn pk
Beiden ontliepen
heel veel en w
dat de uitslag
den. Albers wei
naar verklaard,
voor de pauze h
Wichttussen
dam), en Doggc
was ongetwijfelc
Toanser toonde i
incasseringsvermc
ken, maar plaafe
z'n goede techni
fers bij z'n tege
sterdammer beha
ruime puntenzegt
Na de pauze w
den voortgezet i
de welterklasse
en van Eik. De i
ronden waren v
lijf aan lijf wer
van Eik fataal, 1
betere techniek,
aan lijf-gevecht
punten door slecl
grote winst in d
dankzij agressief
kele harde- treffi
van Woordman
een kleine achtei
Typerend voor
waarin alle p
werden was een
partij tussen Brc
land. In de eerste
land nog juist
twee treffers op
ten incasseren, v
op punten achte
in de tweede roi
land na een mis
gleed uit, zodat
genstander een li
de partij middels
voordeel te besli
wachtte tot Broe
volkomen in ev
Broenland won d
De laatste par
treffen HoomAi
(Hoorn) moest in
z'n meerdere eri
een uitermate kr
de. De andere p
Water (Hoom) ei
maar) werd echl
ning voor de Hc
ter had een af i
slechte dekking,
een zuivere en ve
rechtse hoek teg
hij -met vele zuivi
kaak juist zoveel
de om met gering
nen.
Het is WW nle
re uitwedstrijd 1
na tot een goed i
Met 41 moest zl
BKC het onders]
cijfers geven nie
de verhouding t
voor de rust steri
BKC speelde te
was veel sneller
de pauze tot ui
zij wind mee had
noteerden wij sl<
aanval van WW
strijd zelf het vol;
de wind mee en
offensief in. Na 1!
werd dit in een
10. Vlak daarop
er 20 van, m
werd o.i. ten o
buitenspel geannui
Toen Stavenuitei
bij zich hield mi
stand gelijk. Hiern
in. Kort na de pi
met 2—1. Vlak
3—1 en hoewel V
hield, moest de aci
Weel een goede pa
maals zwichten 4—
De scheidsrechte;
l