Slechts een Diesel-tramverbinding is economisch verantwoord VAN NELLE'S KOFFIE Tippel en Steekneus, twee slimme muizen t Y\ SMIDJE VERHOLEN EN DE RARE ALCHIMIST Overw van B U Een 2- Hol HET BERGER TRAMVRAAGSTUK Zowel bus als stoomtram zijn niet rendabel Het onderzoek van het N.E.l. DE ENIGE DE JUISTE teeó voorzichtig -met Ui* koffiebon Rubriek voor de jeugd Drukkerij STUMPEL. H U koopt toch bij hen die in uw blad adverteren?!! H Dit is Harry H. Hunter H H H H H POST UIT DE g RIEVENBUS De grootste vis lr> ChristusLicht Nat bokswe PAGINA 6 MAANDAG 9 OCTOBER 1950 9 Het meest urgente onderdeel van het rapport van het Ned. Econ. Instituut over het verkeersvraagstuk in en rond Bergen is dat gedeelte, dat handelt over het probleem: kan de rail-verbinding AlkmaarBergenBergen aan Zee behouden blijven. De samenstellers van het rapport hebben zich bij het onderzoek hiernaar slechts laten leiden door zuiver rationele overwegingen. Subjectieve argumenten werden slechts in zoverre in het onder zoek betrokken, voor zover deze door de resultaten van een enquête konden worden geobjectiveerd. De noodzaak van een onder zoek naar de wenselijkheid van liet voortbestaan der railverbin ding is nimmer zo acuut geweest als thans, nu de Spoorwegen een verzoek tot de Min. van Water staat hebben gericht om tot op heffing van deze tramverbinding te mogen overgaan in de winter van 1950/'51. De Minister deed hiervan me dedeling aan de Tweede Kamer onder vermelding van het „offi ciële" cijfer van het jaarlijks ex ploitatietekort op deze lijn. dat volgens de Spoorwegen f204.000 bedraagt, een bedrag, dat door het N.E.l. overigens in twijfel wordt getrokken. Op voorstel van de Spoorwe gen zou het personenvervoer na opheffing worden overgenomen door de busonderneming N. H. A. D. O. „Bergen Binnen" N.V. en het goederenvervoer door de ATO Van Gend en Loos. Aan het gemeentebestuur was reeds me degedeeld, dat de Spoorwegen nieuwe investeringen, welke bij continuering van de verbinding noodzakelijk zouden zijn, niet verantwoord achtten. De Minis ter heeft een beslissing aange houden, teneinde de verschillen de onderzoekingen, w.o. die van het N.E.l. af te wachten. Het N.E.l. gaat dan in zijn rapport de omvang en de struc tuur van de vervoersbehoefte, alsmede de bestaande voorzie ningen na, om voorts deze voor zieningen op hun technische en economische doelmatigheid te toetsen. De rapporteurs onderscheiden bij het beoordelen van de ver voersbehoefte het z.g. seizoen- vervoer en het regelmatige ver voer. Allereerst worden de bus verbindingen aan een beschou wing onderworpen, waarvan die op het trajêct BergenAlkmaar een regelmatig karakter heeft, I die op het traject AlkmaarBer genCamperduin een uitgespro ken seizoenvervoer heeft. Tram en bus Naast de busdienst Alkmaar Bergen is er de tramverbinding op dit traject; de dalende ten dens in het tramvervoer begon omstreeks 1930 als conjunctuur verschijnsel en werd sedert 1934 door de verbetering der bus verbinding gestimuleerd; het regelmatige vervoer werd suc cessievelijk door de bus aan de tram onttrokken. De tram vervoert nog niet de helft van het aantal passagiers dat de bus op dit traject ver voert, terwijl het busvervoer regelmatig over het jaar ver spreid is en dat van de tram een zeer sterke seizoenpiek vertoont. In de maand Augustus is het vervoer vier en half maal zo groot als in de wintermaanden. In aanmerking genomen, dat de winstgevendheid van een ver voersonderneming in zeer sterke mate afhangt van de spreiding van het vervoer over het hele jaar, blijkt hieruit, dat de tram van de drie vervoersstromen de i meest-onrendabele voor zijn rekening neemt. Het gemiddelde dagvervoer in I de maand Augustus bedraagt 1 voor de tram 3400 personen; op de lijn BergenBergen aan Zee bedraagt het maximum-aantal te vervoeren personen in het top- uur 800 en op het traject Alk maarBergen va. 600. Verschil lende trams vervoerden dit sei zoen meer dan 1000 personen. Een vervoermiddel, dat in de behoefte zal kunnen voorzien, zal dus zeker een vervoerscapa citeit van 800 (resp. 600) per sonen per uur moeten hebben. Hoewel dus de bus het directe belang van de inwoners van Bergen is, voorziet de tram in een zeer wezenlijke behoefte; zij vormt een indirect belang. Het N.E.l. gaat dan na welk vervoersmiddel het best in de vervoersbehoefte zal kunnen voorzien en laat daarbij slechts rationele overwegingen gelden; het onderzoekt, welk vervoers middel met de minste kosten in het vervoer kan voorzien; welke exploitatie dus economisch het meest verantwoord is. Busdienst onrendabel Exploitatie met bussen van het traject BergenBergen aan ZeeAlkmaar, waarvoor negen bussen nodig worden geacht, zal volgens de becijferingen van het N.E.l. een jaarlijks verlies van 11.700.opleveren. Bij deze berekening werd de afschrijving van de bussen op negen jaar gerekend; zijn voorts geen reservebussen berekend, zodat een vervoer van meer dan 800 personen niet mogelijk is; is ook geen rekening gehouden met grotere garageruimte of inves teringen in wachtlokalen of autobusstation. Instelling van een busdienst acht het N.E.l. dus niet verant woord; al is een busdienst uit bedrijfs-economische overwegin gen te prefereren boven de huidige tram, toch is het onren dabel. In aanmerking genomen, dat 90 procent der gasten zich uit sprak tegen een busverbinding, zou een nog minder-gunstige ex ploitatie-uitkomst verwacht moe ten worden. De veronderstellingen, wan-- *van in een rapport van de N.V ENHADO wordt uitgegaan welk rapport vervanging van de tram door de bus heel goed mogelijk acht worden door het N.E.l. niet in overeenstem ming geacht met de werkelijk heid. Dieseltram exploitabel De kosten van exploitatie met dieseltram-materieel is volgens de becijfering van het N.E.l. wèl rendabel. De Rotterdamse Tram weg Maatschappij werd verzocht een exploitatie-schema op te stellen met modern dieselmate- rieel; hierbij werd er op grond van toezeggingen van de directie van de N.S. van uitgegaan, dat de thans aanwezige tramweg met het daarop dienstdoend materieel om niet beschikbaar wordt gesteld aan de maatschap pij, welke de exploitatie ter hand zal nemen. Voorts wordt verondersteld, dat nieuw dieselmateriaal wordt aangeschaft, bestaande uit twee treinstellen, tot een bedrag van 275.000.-één voor de uitvoe ring van de dienst en één voor j reserve; extra-diensten in de spitsuren zouden kunnen wor den uitgevoerd met het aan wezige materieel. Het dagelijks onderhoud geschiedt te Bergen, de revisie te Rotterdam; het per soneel bestaat uit zestien man en wordt gestationneerd te Ber gen. Becijferingen, waarbij over eenkomstig de vervoersbehoefte eenzelfde opbrengst wordt ge raamd als bij bus-exploitatie, leiden tot een voordelig saldo per jaar van 4.440.Exploi tatie blijkt dus mogelijk, hoewel het overschot zeer bescheiden is. Het N.E.l. adviseert daarom het onder ogen zien van de mogelijkheden tot: 1. een gemeentelijke garantie van de rente over het nieuw aan te trekken kapitaal; 2. overleg tussen de tram- en bus-exploitanten, onv het aanbod van de vervoerscapaciteit zo rationeel mogelijk de gestel de eisen aan te passen. Stoomtram onrendabel Bij gelijkblijvende overige kosten zullen de tractiekosten bij exploitatie met stoomtram - materieel met ca. ƒ40.000.stij gen. Daarentegen zullen bij ge bruik van het oude materieel de kosten van rente en afschrij ving met 16.500.dalen, al thans de eerste jaren, indien geen vernieuwingen worden aangeschaft. Het totaal kostenbedrag neemt dus toe met 23.500.zodat een jaarlijks verlies van 19.100. kan worden geraamd. Op grond van gepleegd uit voerig overleg kunnen de be rekeningen reëel en met de wer kelijkheid in overeenstemming worden geacht. Het N.E.l. onderwerpt vervol gens de berekeningen van de Nederlandse Spoorwegen aan een onderzoek, volgens welke de exploitatiekosten, wat het rei- zigersvervoer betreft, 400.000.- bedragen. Hiervan is rond 100.000.— rente en afschrijving, hetgeen betekent, dat de aan wezige activa een waarde van 2.000.000.— vertegenwoordigen, hetgeen het N.E.l. wel zeer hoog vorkomt. Ook de personeelskos ten worden onder de loupe ge nomen en, vooral wat de bezet ting van het personeel betreft (zestig man in de zomermaan den), niet in overeenstemming met de werkelijkheid geacht. Een meer rationele dienstregeling zou met twee in plaats van met drie treinstellen kunnen vol staan; hetgeen tot een gunstiger exploitatie zou leiden. Het N.E.l kreeg de indruk, dat op de ex ploitatierekening van de huidige tramverbinding aanzienlijke be zuinigingen zouden zijn door te voeren; desondanks zou deze exploitatie verliesgevend blijven. In een slotbeschouwing be toogt het N.E.I., dat, gezien de voorkeur van 90 procent der gasten voor de tram, bij gelijke exploitatie-overschotten van die seltram en bus, de eerste nog de voorkeur zou verdienen. Eén van de voorwaarden voor het exploitabel maken van de vervoersdienst is, dat inderdaad het bestaande bedrijf om niet aan de nieuwe maatschappij wordt overgedragen; de verzeker ringen op dit punt van ir. den Hollander, vestigen de indruk, dat de Nederlandse Spoorwegen bereid zijn hierdoor mede te streven naar de beste oplossing Het N.E.l. adviseert het ge meentebestuur aan de ministe. van Verkeer en Waterstaat te verzoeken de opheffing van de huidige tramverbinding eerst per 1 Öctober 1951 te doen in gaan. (Inmiddels werd reeds toegezegd de tram voorlopig te handhaven. Red.) De eindconclusie, die uit bo venstaande resumé ten volle blijken, publiceerden wij giste ren reeds. Voorstel B. en W. In hun aanbiedingsbrief aan de gemeenteraad delen B. en W. mede, wat het verkeersvraagstuk betreft, dit rapport nog niet de volledige basis vormt voor het wegenplan-in-hoofdzaak; in een nog volgend rapport van B. en W. zal tevens de uitslag van aesthetische adviezen en een vergelijkende kostenberekening van verschillende wegen worden opgenomen. Dit rapport is meer een ver antwoorde motivering van de actie tot behoud van de tram; het college vindt er echter vol doende grondslag in voor de volgende voorstellen, welke in de raadsvergadering van 18 dezer in behandeling zullen ko men: n.l. het college te mach tigen al het mogelijke te doen de railverbinding te behouden, als zijnde de enig verantwoorde exploitatiewijze; invloed uit te oefenen op het opzetten van en het verlenen van de Rijkscon cessie aan een onderneming, die de railverbinding exploiteert en daarbij het belang van de ge meente Bergen voorop te stel len; zo nodig voorstellen voor te bereiden voor het op bescheiden schaal participeren door de ge meente Bergen in deze onder neming. Wij vernamen, dat nog onder handelingen gaande zijn met de N.V. ENHADO, welke betrek king hebben op de toekomstige voorziening in de vervoers behoefte op het traject Bergen -Bergen aan Zee. Wij zijn voornemens over de inhoud van dit rapport binnen - kort nog enkele beschouwingen te wijden. maar óók Mei is nu meer dan ooit geboden voorzichtig te zijn bij de besteding van Uw koffiebonnen. oop een merk, dat alge meen bekend is en waarvan U bij ervaring weet, dat het Uw vertrouwen waard is. Betaal hiervoor liever de volle prijs, dan dat U straks een teleurstelling ondervindt. „OCTERNO"-SAL,ONS HOORN. Nieuwsteeg 14, tel. 4431, DEN HELDER, Breewaterstraat 3 ALKMAAR. Hoogstraat 3, Tel. 3550. Corsetière Mevr. S. Vij selaar is aanwezig te; ENKHUIZEN, p.a. fa. W. Smit, Torenstraat 3, iedere le Maandagmor gen v. d. maand. ANDIJK, p.a. fa. Ridder de Vries, Molenweg, tel. 1901, iedere 2e Maandag- morgen v. d. maand. MEDEMBLIK, p.a. Mevr. Goedhart, Nieuwstr. 83, iedere 3e Maandagmor gen v. d. maand. MIDDENMEER, p.a. fa. Vos, Brugstraat 9, tel. 178, iedere 4e Maandag, morgen v. d. maand. ROODMERK F 1.92 GROENMIRK F 1*84 GEELMERK F 1.66 FER 290 GRAM trouwt meestal maar éénmaal in uw leven... Daarom wilt CJ vrien den en kennissen op de hoogte brengen van uw grote plan nen, neem daarvoor een ONDERTROUW- KAART oi CIRCULAIRE van Draafsingel 5 9 Hoom Vraagt prijs en mon sters aan onze agenten Eigenlijk wist het jongetje, dat ons het verhaal van Tippel en Steekneus heeft verteld, niet veel meer te vertellen, dan wat wij in de afgelopen weken in de krant hebben gezet, Over het muizen- feest, waar ook veel andere die ren bij aanwezig waren, wist hij zelfs helemaal niets! Ja, dat is me wat moois! Maar het jongetje Kare'tje, die al die beesten goed kende, dat jongetje is een dezer dagen op de krant geweest en heeft verteld, hoe al les verder in zijn werk is gegaan. Zullen we Kareltje dus maar aan het woord laten? Vader en moeder, zo begon Ka reltje, waren op die avond uit gegaan en onze tante Toosje zou oppassen. Dat doet ze wel eens meer. Dan gaat ze bij de radio zitten lezen ,en ze blijft lezen. Alleen als ze wat hoort, komt ze naar boven om te kijken. Als ik heel stil mijn bed uitkruip, zo dat ze niets hoort, heb ik aan tante Toosje geen kind! Ik kroop dus heel stil mijn bed uit, deed mijn pantoffeHjes aan en sloop heel stilletjes naar zol- I der. Ik moest oppassen, dat ik op niemand trapte, want de zol der wemelde van de dieren. Eigenlijk vond ik het wel een beetje griezelig in het begin, maar toen ik die leuke kleine muisjes zag, die mooie glimmende torretjes en die kleurige kever tjes, begon ik er plezier in te krijgen eil zelfs de spinnen en rupsen begon ik aardig te vin den. De meeste dieren stonden en liepen rond mijn mooie auto- tjes, die ik juist een paar dagen geleden op zolder had gebracht, omdat moeder de kamer nodig had voor het naaiwerk. Tippel en Krabbe, de beide muizen, wipten al gauw in een leuk auto'tje, waar ze juist met hun tweeën in konden. Daarachter was een plat wagentje, waarop zes rode tor retjes konden zitten. Met een paar touwtje kon ik wel een stuk of zeven wagentjes achter elkaar vastbinden, overal kwamen beest jes op te zitten. De rupsen wilden eerst niet naast de spinnen in één wagentje, maar het kon nu een maal niet anders, wilden ze alle maal een beurt hebben. Op de achterste wagen zaten de mieren. Ze keken elkaar eens gek aan, want het gebeurde eigenlijk nooit dat ze werden gereden. Dat zijn van die beestjes die nooit rust kennen. Alleen voor de grote muis Kortstaart, die zijn zak met eetwaren niet losliet omdat hij bang was, dat« hij die zou ver liezen, kon geen plaatsje worden vrijgemaakt. Die tippelde er maar wat achteraan. We hebben de hele zo!der rondgereden, twee, drie keer en ik heb alle beestjes eens goed kunnen bekijken. Som migen waren wel een beetje bang voor mij, maar dat is helemaal niet nodig hoor! Ik plaag nooit beesten! Dat is lelijk! Gelukkig had ik nog een halve boterham in m'n broekzak zitten en 'n paar toffees. Die heb ik gehaald. De boterham kon ik verkruimelen, daar gingen de muizen natuurlijk mee aan de haal, maar met de toffees wist ik iri het begin geen raad.- Om te beginnen stak ik er toen zelf maar een in mijn mond. De andere heb ik toen, op voor stal van een van de vreemde mui zen, flink nat gemaakt. Toen kwamen eerst alle mieren, later ook wat torretjes, er aan likken, 't Moet hun heel goed gesmaakt hebben! De muizenbruid had een sluier van spinrag om, heel mooi gemaakt door Ragmans en zijn vrienden. En er waren natuurlijk heel veel dingen voor het nest. Strootjes, stukjes hooi, een paar mooi gedroogde bladeren, kleine takjes, houtwol en zelfs cello- phaanpapier, jullie weet wel, van dat doorzichtige papier dat ze wel eens om dozen bonbons doen. Het zag er al'emaal heel aardig uit, maar je moest er o zo voorzich tig mee omspringen, alles was erg dun, klein en teer. Toen alle beesten genoeg hadden gegeten, kwamen er een paar krekels, waarvan er een mij heel lelijk aankeek, omdat ik hem eens in mijn broekzak had gestopt, mu ziek maken. Dat was het teken voor de muizen om naar huis te gaan. De andere diertjes dansten wat in de rondte en ik werd toen van het kijken zo moe, dat mijn ogen steeds dicht vielen. Heel stilletjes ben ik toen maar naar beneden naar mijn bedje gegaan en viel direct in slaap. Toen ik de volgende morgen nog eens ging kijken, zag ik niets meer. Alleen de grote spin, die wel tweemaa1 zo dik was gewor den van het snoepen, was bezig vanaf het zolderraam naar een der balken een nieuw web te spannen. Hij was weer kwaad! Nou moet ik weer beginnen met weven, het is me wat moois! De muisjes heb ik nog niet gezien, die hebben het te druk met hun nieuwe nestje. Iets over de vaeantie-brieven In de afgelopen weken zijn er nog al wat brieven binnen geko men over de vaeantie. Daarin hebben verschillende vriendin netjes en vriendjes van Oom Ludo verteld, hoe ze hun vaean tie hebben doorgebracht. De een deed dat wat vlotter en aardiger dan de ander, maar uit alle brieven is wel gebleken, dat de schrijfsters en schrijvers goed hun best hebben gedaan. Natuurlijk kunnen niet alle brie ven uitvoerig in de krant komen, maar, zoals we al eerder heb ben afgesproken, zullen we de beste hier een plaatsje geven; Als het verhaal van Tippel en Steekneus is afgelopen, en zo ver zijn we nu, dan gaan we direct met die brieven beginnen. Dus let maar goed op de volgende week, of je brief er bij is. Twee verjaardagen mag ik niet vergeten. Dat is dan op de eerste plaats die van Loesje van G. uit Den H., die op 10 October 12 jaar wordt. Loesje zit al in de zesde klas en gaat het volgend jaar, zoals ze zelf tennllnste schrijft, naar de HBS. Nou, wel gefeliciteerd hoor Loesje en doe maar goed je best. Ik hoor nog wel eens wat van je. De tweede gelukkige is Han B. uit L., die twee dagen later jarig is. Han is al van school af, loopt op de ambachtschool en lijkt me uit zijn brief een heel pittig ke reltje. Jammer, dat we niet we ten hoe oud hij nu wordt, dat heeft hij niet geschreven. Ook jij niet minder van harte gelukge wenst hoor Han. Hou je taai hoor! Aan allen verder, jarig of niet jarig, de vijf en tot ziens. OOM LUDO Enige honderden Amsterdamse hengelaarsfamilies woonden Zater dagavond in de KRO-stndio de prijsuitreiking van de hengelcom- petitie van het „Orkest Zonder naam", dat zich voor die gelegen heid voor het eerst in de „Jubi- lenmkledij" had gestoken, bij. Vishengels, schepnetten en an dere uitrustingstukken prijkten op het podium. De winnaar van de baarsen met een vangst van zes pond en twee ons was de heer J. Koenen uit Blerick. Brasemwin naar werd de heer C. A. de Krij ger uit Linne bij Roermond met een vangst van negen pond en 4 ons. De vanger van de kampioen- snoekbaars van 12 pond en 2 ons, de heer J. Boersma uit Harlingen, vierde juist zijn 25-jarige bruiloft. De snoekwinnaar met een vangst van 24% pond, de heer J. Kwant uit Alkmaar vertelde een sterk verhaal van een snoek, die hij was nagedoken onder de „rook" van Nrd-Scharwoude. Winnaar van de vetlederen medaille werd de heer H. J. Alderborg met een karpervangst van 29 pond: „Ik ben gelukkig niet getrouwd", zo zei hij, „anders zou ik altijd ruzie met mijn vrouw over dat vissen hebben. De hr. Rammelt propagan- dachef van de KRO hing hem de enorme vetlederen medaille onder groot gejuich om. DE MIJNENDIENSTKAZERNE TE DEN HELDER Door de Rijksgebouwendienst in Den Haag werd aan het aannemers bedrijf van Crey en Zn. en de Rouw te Rosmalen opgedragen het bou wen van een verdieping op de Mij- nendienstkazerne in Den Helder voor de som van f 238.500. „Vernieuwt u in 't binnenste van uw geest en doet de nieuwe mens aan, die volgens God is gescha pen. Legt de leugen af en spreekt de waarheid, en ieder met zijn naaste, want wij zijn elkanders le dematen. Laat de zon iniet ondergaan over uw toorn". Dat is het bruiloftskleed, de nieuwe mens. B EN ED ICTUS BH eerste kennismaking verklaarde hij: Ben enthousiast sportman sla geen jachtrit over ben gewestelijk tenniskampioen zing bariton-partij in zangkoor sta bekend als kettingroker heb diverse merken geprobeerd, ook duurdere y f WL verkies echter HUNTERde enige sigaret, die niet verveelt die zacht is voor de keel en geen nadelige gevolgen heeft bij mijn sportprestaties Kaai me voorstellen, dat HUNTER de belangrijke exportsigaret is /"J Geef toestemming tot publicatie van bovenstaande ff en mijn portret "K Zijn figttttr zal onze mascotte blijven. U zult hem nog vaak tegenkomen. Houdt hem dus in het oog 39. „Nee hoor, mijnheer is niet bij de Geheime Dienst", lach te professor Nosco. „Ik heb alleen een unieke verzameling an tieke boeken en perkamenten in huis, die tot mijn weten schappelijke bibliotheek behoren. Ik woon alleen in een een zaam huis aan de rand van een groot, donker woud en daarom mag ik een vuurwapen bezitten, om mijn kostbare eigendom men in geval van nood tegen mogelijke inbrekers te verde digen." „Ja, dat klopt precies met wat op deze vergunning staat", zei de dienstdoende brigadier. Hij vouwde het papier weer op en gaf het terug aan de professor. „En wat heb jij verder nog te zeggen?" vroeg hij vervolgens, zich weer tot smidje Verholen wendende. „Let goed op je woorden, man, want alles wat je zegt, kan tegen je gebruikt worden!" Smidje Verholen keek het tweetal woedend aan en zei; „Ik heb niks gedaan en ik heb dus ook niks te zeggen!" „Mooi, dat moet de rechter dan verder maar uitzoeken", zei de brigadier. „En wat die andere meneer met zijn geleerde, kale hoofd betreft, die kan nu wel naar huis gaan. Jou echter stop ik in het cachot." De brigadier voegde de daad bij het woord en liet professor Nosco vertrekken, bij welke heilige handeling de suffe politiehond ook een handje hielp door sloom op het stoepje van het politiebureau te gaan liggen. Smidje Verho len daarentegen nam hij mee en sloot hij op in een stevige cel met een dikke ijzeren deur. Daar zat die arme smid nu. Hij had werkelijk niets gedaan en was het slachtoffer gewor den van een akelig misverstand. Er zit echter niets anders op dan dat we de smid een tijdje laten zitten, want er is ook nog een-en ander met de rare alchemist gebeurd. Zoals we ons natuurlijk nog wel herinneren, was deze in zwijm gevallen, toen hij gehoord had. dat zijn stoommachine een waardeloos stukje spêelgoed was en dat er al lang grote locomotieven bestonden. Maar smidje Verholen had wat fris water over hem heen gesprenkeld en daarvan was de oude baas na een tijdje bijgekomen. Hij krabbelde overeind en mompelde: „Bylo! Bylo!" Hoe sonderlingh was my myne droom! Ende hoe hebbe ick vreemdt .geslaepen! Soomaer overdagh sonder bedde ofte daeckens! Ende in myne droom daer sagh ick een vreemdt personaege, welcke ick smidjen Verholen noemde! Seide deese my niet, datter veele end crachtighe colomot.. ehmolooeh.colomotiefs liepen op staelen baenen, welcke ganselyck grote ryen van waegens conden voort- trecken?" Het liep als j dia in het eers doelpunten van scoord door Gr ren hiervan het echter had Hol verschoten en 6 bleek niet void veilig te stellen Na dit kwart: DEM dat verdi zodat het gel ij verhouding wee lustig dwars ov wind nam Holli tiatief en wanr maal keurig i knalt deze de 1 (01). Drie mi de Flart die ee ten niet minder jaagt Nog even is 1 toon aangeeft d ken dat de DE sterk is en de 1 haar geen kans Erger nog deze haar aanval aai ten en de rood HOORN Z. ling was er Z de bokswedstrijd die georganiseei Hoornse Sports de uitgestelde enkele maandei algemeen ontbra amateurboksers, kwamen nog al vooral aam tact ervaring, waard niet tot het pei somtijds toch w Een partij vai in een k.o.-zege het noodlot, het eerste. Wat dat boksiiefhebbers wachten. Overif eerste partij vr verwege de een minuten ging Ti Bussum na een Winkelaar (Sch< meer dan negei canvas. De tweede pa burg en Olfenbi van drie minute wichtklasse leve meerderheid vo< zodat hij met r winnaar werd. sterdam bokste tegen zijn pk Beiden ontliepen heel veel en w dat de uitslag den. Albers wei naar verklaard, voor de pauze h Wichttussen dam), en Doggc was ongetwijfelc Toanser toonde i incasseringsvermc ken, maar plaafe z'n goede techni fers bij z'n tege sterdammer beha ruime puntenzegt Na de pauze w den voortgezet i de welterklasse en van Eik. De i ronden waren v lijf aan lijf wer van Eik fataal, 1 betere techniek, aan lijf-gevecht punten door slecl grote winst in d dankzij agressief kele harde- treffi van Woordman een kleine achtei Typerend voor waarin alle p werden was een partij tussen Brc land. In de eerste land nog juist twee treffers op ten incasseren, v op punten achte in de tweede roi land na een mis gleed uit, zodat genstander een li de partij middels voordeel te besli wachtte tot Broe volkomen in ev Broenland won d De laatste par treffen HoomAi (Hoorn) moest in z'n meerdere eri een uitermate kr de. De andere p Water (Hoom) ei maar) werd echl ning voor de Hc ter had een af i slechte dekking, een zuivere en ve rechtse hoek teg hij -met vele zuivi kaak juist zoveel de om met gering nen. Het is WW nle re uitwedstrijd 1 na tot een goed i Met 41 moest zl BKC het onders] cijfers geven nie de verhouding t voor de rust steri BKC speelde te was veel sneller de pauze tot ui zij wind mee had noteerden wij sl< aanval van WW strijd zelf het vol; de wind mee en offensief in. Na 1! werd dit in een 10. Vlak daarop er 20 van, m werd o.i. ten o buitenspel geannui Toen Stavenuitei bij zich hield mi stand gelijk. Hiern in. Kort na de pi met 2—1. Vlak 3—1 en hoewel V hield, moest de aci Weel een goede pa maals zwichten 4— De scheidsrechte; l

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1950 | | pagina 6