Nieuw Industrialiserend Nederland in vogelvlucht Bedrijvigheid in 't Noorden groeit tegen iedere malaise in Met vlaggen en muziek naar rode stembus Aanvaring op het IJselmeer H. L. s'JACOB EDITIES VOOR ALKMAAR, HOORN, DEN HELDER, SCHAGEN Voethal kermis in de Alpen Zeven noodwoningen afgebrand Drie vliegtuigen neergestort Grootste politieke zwendel, ooit bedreven Stro-cellulose-bouwplaten: Succesvol product van eigen bodem opvolger van minister Schokking Inbraak in het Vredespaleis Amerikanen 64 km. van Pjongjang Kroniek en Kritiek Duitse coaster stuurloos op zee Stuurman „Stad Zwolle" zwaar gewond Noordhollands Dagblad 9 Suilen God is 't nergens veilig. (Vondel) HET EEIT A w S H Abonnementsprijs f4.65 per kwartaal, f 1.55 per mnd., Inclusief Incasso. Advertentie-tarief per editie 16 ct. per m.m., minimum f2.50; in alle edities 26 ct. per m.m., minimum f 4. familieberichten 20 ct., resp. 30 ct. per m.m. Bij contract belangrijke korting. Directeur: E. J. M. Stumpel. Hoofdredacteur: H. N. Smits. Bankrelaties: Noorderbank: Nederl. Credietbank Kontoren: HOORN. Draalsmqe] 59. teL 4243. Grot. Noord 77, teL 4362 K 2290: ALKMAAR, Ritsevoort 66, leL 2046, (2 lijnen). K 2200; DEN HELDER. Keizerstraat 89. teL 2800 K 2230; SCHAGEN. Molenstraat 52. teL 459 K 2240 Pagina 3 Maandag 16 October 1950 46e jaargang No. 11993 In het Noord-Oosten van het land heerst volop bedrijvigheid. Links boven op deze foto, een kijkje in de nieuwe blik-emballa- gefabriek „Schouten" te Klazienaveen. Hier worden blikken bus sen voor de verfindus trie gemaakt die auto matisch worden gesol deerd. Rechts boven: binnenbanden, ver vaardigd bij de N.V. Ned.-Amer. Autoban denfabriek Vrede- stein" te Enschede, worden op luchtdicht heid gecontroleerd en daarna met vacuum- pompen geheel lucht ledig gemaakt in ver band met de verzen ding. In het midden: te Hoogezand werd weer een coaster te water gelaten op de werf van de N.V. Wed. E. J. Smit Zoon. Links onder: een ar beider van het N.V. Metaalbedrijf „Rade makers" te Klaziena veen houdt een gloei ende gietpan voor de Tijdens de drukke Zaterdagavond- markt te Geleen is omstreeks 7 uur een grote brand uitgebroken in de noodwoningen aan de Markt. Zeven huizen gingen volledig in vlammen op. Van het huisraad en de overige inventaris is zo goed als niets ge red. De brandweer van Geleen was spoedig ter plaatse, maar het vuur liep langs de mastieken daken zo snel voort, dat aan blussen niet te denken viel. Vijf gezinnen werden dakloos. Vorige week was één der huizen leeg gekomen. Vrijdag was opnieuw een gezin vertrokken. Slechts een der bewoners was tegen brandschade verzekerd. De brand schijnt ontstaan te zijn, doordat in een der woningen het vuur in een pan sloeg, waarin men bezig was vis te bakken. BIJ OEFENING „EMPEROR" Gisteren is een achtdaagse oefe ning. die ten doel had de Britse luchtverdediging te beproeven en de naam „Emperor" droeg, beëin digd. Aan de oefening namen, be halve Britse, Amerika n.'e, Neder landse, Belgische, No ir. p Deens® toestellen deel. Helaas heeft de oefening acht mah het leven ge kost. Een Britse Wellington-bom menwerper kwam Zaterdagavond boven de kust vansKent in botsing met een Belgische Mosquito. De jager stortte in zee; van de beide inzittenden ontbreekt ieder spoor. De bommenwerper stogtte bran dend neer, waarbij vijf inzittenden de dood vonden. Twee Engelse straaljagers vlogen tegen elkaar nabij Portsmouth. De piloot van het ene toestel kwam om het leven; de ander kon veilig landen. gietmond van één der machines in de automatische ijzergieterij waardoor het vloeibare metaal in de vorm loopt. Rechts onder: een wals in de fabriek van de Noordelijke Industrie voor Vezelverwerking N.V. te Hoogezand, waar stro tot vezel platen wordt gemaakt. Met een automatisch mes worden de platen op de vereiste lengte afgesneden. (Van een onzer verslaggevers) Wie op het ogenblik door Nederland reist, vindt overal het be wijs, dat ons land vecht voor zijn bestaan en voor het behoud van zijn welvaart. Men kan van dit land veel economisch kwaad vertellen. Het bedruipt zichzelf niet meer. Het moet een enorm gat sfopp\n in de sok van zijn betalingsbalans, waarvoor alleen Amerikaans stopgaren merk Marshall en dan nog maar voor enkele jaren te krijgen is. Het kan dus geen grondstoffen in onbe perkte mate meer invoeren. Onze gulden is geen gave gulden meer en dus moeten wij iedere dollar en ieder pond sterling dat wij verdienen zuinig bewaren en driemaal omdraaien alvorens iets uit te geven. Onze zakenmensen worden aan fiscale banden gelegd, waarvan zelfs de hoogste autoriteiten in den lande over tuigd zijn, dat zij bijna verstikkend zijn. Maar de begroting moet in evenwicht blijven, anders komt er inflatie en is de gulden straks geen halve cent meer waard. Bovendien moeten wij tien millioen mensen in het leven houden, wier aantal met enige honderden per dag toeneemt. Wij moeten tegelijkertijd nog repatriërenden onderbrengen en er zit niets anders op dan van de andere kant onze beste vak lui te laten emigreren, al heeft hun opleiding en de sociale zorg aan hen besteed ons ook milli- oenen gekost. Dit alles maakt het leven in Nederland gespannen en moei lijk. Men kan er veel ongunstigs van vertellen, maar nooit kan men zeggen, dat ons land niet werkt en dat het geen initiatief meer weet te ontplooien. Wie door de elf provincies reist, ziet overal leven en bedrijvigheid, alsof er geen crisis was. Onze economische armoede heeft geen verlammende invloed op ons volk. Integendeel, Nederland in dustrialiseert verder, nadat het een halve eeuw reeds veel van zijn bossen en weilanden, zijn woeste hei en zijn zee zelfs, met bedrijven heeft volgeplant. Na de laatste oorlog is dit alles nog in sneller tempo voortgezet. Deze industrialisatie, die van overheidswege nog nooit zo be wust is gestimuleerd, heeft het karakter van een nood-program gekregen, met alle gevaren van dien. Er zijn talloze vraagtekens bij de industrialisatieplannen van Den Haag te zetten. Wie zal deze milliarden finan cieren? Wie zorgt voor voldoen de geschoolde arbeiders en inge- neurs? Wie garandeert ons, dat wjj straks, als wij onze econo mie met een export-waterhoofd hebben voorzien, de nieuwe af zetgebieden voor onze artikelen zullen vinden? Wie vangt de sociale nood op die bij iedere snelle industrialisatie ontstaat? Wie denkt aan het verlies van kostbare cultuurgrond? Men kan al deze vragen stel len en men moet toch tegelijker tijd zeggen, dat er op dit ogen blik voor ons land niets anders op zit, dan aan te pakken en te draaien wat wij draaien kun nen. De mogelijkheden voor werkgelegenheid in onze land bouw zijn aan hun eind. De nieuwe inpolderingen bieden maar beperkte kansen. Maar op industrieel gebied kan Neder land nog heel veel bereiken. Bijna dagelijks levert het daar van de bewijzen door het ont wikkelen van nieuwe initiatie ven. Dagelijks ook fabriceert het een stroom van waardevolle ar tikelen waarvan onze millioe- nenbevolking nog in toenemende mate kan leven. Een excursie, georganiseerd door het ministerie van Econo mische Zaken, heeft ons daar van de levende bewijzen laten zien. Op een voortreffelijk voor bereide reis. waaraan twee van onze verslaggevers hebben deel genomen, een naar het Noorden en een naar het Zuiden, zijn in iedere provinvie een aantai be drijven bezocht, die voor het aspect van industrialiserend Ne derland typerend zijn. Wij stel len ons voor met onze lezers de tocht, die al een uitgesproken vogelvlucht-karakter had, nog eens op papier te maken en de meest opvallende verschijnselen van het industriële landschap te tonen. Onze tocht begon in het uiter ste Noorden, in Groningen. Er wonen daar bij uitstek nuchtere mensen, wie het zakendoen in het bloed zit. Als er één streek is, die het typische beeld van deze tijd vertoont; een tegen iedere malaise in groeiende be drijvigheid, dan is die daar boven in Groningen, Drente en Friesland te vinden. Maar het is daar in Groningen vooral een ontwikkeling geweest met grote en eigenaardige sprongen. Wat wij thans in Gro ningen doen, n.l. wandelen door het Nederlandse industriegebied, dat heeft de industrie zelve een eeuw lang in Groningen gedaan. Zij wandelde en al wandelende trok zij de provincie in en uit onder andere gedaanten. Van een streek, waar het ambacht zeer sterk vertegenwoordigd was, werkend voor een plaatse lijke markt, werd deze provincie een knooppunt van bedrijven die een veel langere arm heb ben dan die van de vroegere Groningse spinners en wevers, tabakskervers en brouwers, olie slagers en houtzagers. Wat echter zijn stempel op het land is blijven drukken, ook op zijn industrie, dat is de land bouw. Een van de meest be lovende industrieën, waarvan het ontstaan te danken is aan het vernuft van een internatio naal befaamd Gronings hoog leraar, is de verwerking van stro-cellulose. Sinds men de eer ste proeven ruim tien jaar ge leden met deze grondstof heeft genomen, zijn er reeds tal van mogelijkheden ontstaan, die ver rassend snel tot ontwikkeling zijn gebracht. Uit het simpele stro wordt tegenwoordig, be halve carton en kunstzijde, ook eer. hoogst actueel materiaal ge maakt, n.l. bouwplaten. De fabriek die men daarvoor in Hoogezand vindt, is de eerste ter wereld die stro tot bouw platen verwerkt. Zij mag daar trots op zijn en Groningen met deze primeur niet minder. De fabriek heeft nogal wat weerstanden moeten overwin nen om met haar nieuw bouw materiaal de markt te veroveren maar het is nu toch vrij aardig gelukt. De ruim zeven millioen, die nodig waren om de kostbare installaties te kopen, zullen nu langzamerhand ook wat beter rendabel gaan worden. Zoals de directie ons mededeelde, worden thans althans de afschrijvingen verdiend en zullen de dertig duizend ton stro, die hier per jaar worden fijngemalen, ge kookt en chemisch bewerkt, daarna weer gedroogd, samen geperst en automatisch in alle maten gesneden, hun diensten ook voor de aandeelhouders gaan bewijzen. Als bedrijf van de laatste na-oorlogse tijd ver toont deze fabriek, die officieel de N.V. Noordelijke Industrie voor Vezelverwerking heet, type- r.ende eigenschappen. Zij heeft bijvoorbeeld haar ontstaan te danken aan hooggeleerde advie zen. De research wordt in eer ste instantie gedaan door een in stelling het Proefstation voor Stroverwerking die een stuk economische federalisme van de allerbeste soort betekent. En het omvangrije kapitaal voor een beginnend bedrijf is voor een flink deel, n.l. 2% millioen, door de Herstelbank verstrekt. Via het proefstation hebben de Groninger Maatschappij voor Landbouw, de Vereniging van Nederlandse Strocartonfabrikan- ten. het Stroverkoopbureau en het ministerie van Economische Zaken indirect dit prachtig stuk initiatief van een Groningse on dernemer mogelijk gemaakt. Men ziet hieruit wat met goede samenwerking te bereiken is, zelfs in een allermoeilijkste tijd als die, waarin wij thans leven. Wij hebben een ogenblik met de leider van dit bedrijf, een karakteristieke Groningse onder nemer, zitten praten, nadat hij ons langs de machtige Zweedse machines had geleid, die nodig zijn om van stro stropap en van de pap weer stevige platen te maken. „Het ziet er allemaal erg mooi en fleurig uit, maar zo gemakkelijk is liet toch niet ge weest verzekerde hij ons. Maar met een dergelijke samen werking in de rug, zal het ver moedelijk wel gaan. Het was merkwaardig te ver nemen, dat het vervoer van het eindfabrikaat naar Engeland, dat een goede afnemer is, aanmer kelijk goedkoper is dan dat naar het Westen van het land. Per coaster naar Londen kost dit vervoer namelijk 4 cent per vierkante meter, terwijl iemand, die in Den Haag bouwplaten wil kopen, 6 cent betaalt. Het is nu zo, dat Engelanu de meest na tuurlijke markt is geworden van Nederlands product, dat met zuiver Nederlandse grondstoffen, die ons geen cent deviezen kos ten, wordt gemaakt. De grote voorraden stro die de IJselmecr- polders leveren vinden zodoen de al een bijzonder waardevolle bestemming. Waarvan terdege acte voor de pessimisten in den lande, die misschien nog moch ten twijfelen aan de wijsheid van onze Zuiderzee-dempers BERLIJN. „De grootste politieke zwendel, ooit bedreven" noemde Zaterdagavond Ernst Til- lieh, wnd. voorzitter van de „Strijdgroep tegen de onmenselijk heid" de „verkiezingen", die gis teren in de Oostelijke zöne van Duitsland, behalve in Oost-Ber- lijn, zijn gehouden. Hij ried de bevolking aan, openlijk te stem men en geen gebruik te maken van de stemhokjes, die werden gekwalificeerd als „vallen" om de Oost-Duitse veiligheidspolitie op de hoogte te brengen van het aan tal anti-communisten. De verkie zingen zijn ordelijk verlopen. De uitslagen zullen waarschijnlijk niet voor Zaterdag bekend wor den gemaakt. .Duizenden junge communisten in blauwe hemden bevolkten gis terochtend de straten in de Oost- Duitse steden. Om acht uur loei den de fabrieksirenes ten teken dat de stemming begonnen was. Onder leiding van „verkiezings agenten" marcheerden de kiezers, voorafgegaan door muziekcorpsen en vlaggen, in optocht door de versierde straten naar de stem lokalen. De stembriefjes bevatten slechts de namen van de aange wezen candidaten van de een heidslij st, zonder vakjes voor ja of neen. Het deponeren van het briefje in de bus gold als „ja"- st.em. Potloden of enveloppen werden niet verstrekt. Aan elke kiezer werd gevraagd of hij open lijk of in het geheim wenste te stemmen, waarna zijn naam op de kiezerslijst werd aangestreept. Bijna allen stemden openlijk. Volgens de West-Duitse radio kre gen in tenminste twee stembu- reaux in Potsdam de kiezers stem biljetten met hun naam en adres er op. In het Olympisch Stadion in West-Berlijn werd Zondagmor- Met zekerheid is te verwachten, dat tot opvolger van mr. Schok- i king als minister van Oorlog en Marine zal worden benoemd mr. H. L. s'Jacob, secretaris-generaal van het departement van Finan ciën. Mr. s'Jacob zal vanochtend door H.M. de Koningin in paleis Noordeinde worden beëdigd, na dat mr. Schokking in afscheids- audiëntie zal zijn ontvangen. Dinsdag zal de portefeuille-over dracht geschieden. De staatssecretaris van Oorlog, mr. Fockema Andreae, zal zich vandaag naar Washington bege ven om deel te nemen aan de voorbesprekingen voor de bijeen komst der defensie-ministers. Hij heeft zich bereid verklaard, ge durende de periode van dit over leg, welke zich uitstrekt over eind October en begin November, zijn militaire functie te blijven waar nemen. Omtrent de toekomstige positie van staatssecretaris Moor man is nog geen zekerheid te geven. Naar aanleiding van het be richt, waarin „van welingelichte zijde" nadere mededelingen wer den gedaan over de motieven, die minister Schokking tot zijn aftre den hebben bewogen, stelt de minister het op prijs te verklaren, dat deze mededelingen niet van hem persoonlijk afkomstig zijn en dat hij het betreurt, dat daarin zijn verhouding tot zijn ambtge noten in het geding is gebracht geworden. Mr. H. L. s'Jacob is de tweede zoon van de oud-Commissaris der Koningin in de provincie Utrecht en 5 April 1906 te Driebergen ge boren. In 1931 werd hij geplaatst als ambtenaar ter secretarie van de gemeente Vreeswijk en ver volgens aan de Provinciale Grif fie te Arnhem. In 1939 werd hij burgemeester van Valburg, welke functie hij tot 1942 vervulde. In laatstgenoemd jaar werd hij door de Duitsers gearresteerd en ach tereenvolgens in verscheidene kampen gevangen gehouden. Na de bevrijding keerde mr. s'Jacob als burgemeester naar Valburg terug. Sedert 1945 treedt hij op als secretaris-generaal van het departement van financiën. Des tijds was hij tijdelijk vertegen woordiger van de minister van fianciën te Djakarta. In 1949 be kleedde hij de functie van gedele geerde van de Kroon in Indone sië. Mr. s'Jacob is voorzitter van enige staatscommissies en com missaris van de Ned. Spoorwegen. gen tegelijl, een demonstratie van het Internationaal Vakverbond gehouden, ,jie naar schatting door 60.000 per rinen werd btfxewoond. Het wootd werd o.m. gevoerd door Mojftan Phillips, secretaris van de Labour Party, burgemees ter prof. Ernst Reuter en de alge meen secretaris van het Inter nationaal Verbond van Vrije Vak verenigingen, de heer J. H. Olde- broek. Namens de K.A.B. was de heer Boersma aanwezig. RECHERCHEURS OP SOKKEN Vier 28- tot 35-jarige Hage naars, waarvan er een pas was vrijgekomen na zijn straf voor een inbraak in het ministerie van Marine, en een ander vroe ger ter plaatse hulpbode was ge weest, zijn op heterdaad betrapt toen zij in de nacht van Zater dag op Zondag op de tweede verdieping van het Vredespaleis de brandkast van het Internatio naal Gerechtshof poogden te forceren. Vier rechercheurs had den zich op sokken naar boven begeven, toen de portier van het paleis alarm sloeg, terwijl het gebouw ook door radio-jeeps werd omsingeld. De ongenode gasten stoven naar alle kanten uiteen, waarop de politie drie schoten loste. Twee man liepen onder aan de trap in de val, een ander was nog in de kamer, de vierde zat in een kast. De Noord-Itoreaanse hoofdstad Pjongjang wordt thans van drie zijden bedreigd. De Amerikanen die Vrijdag Koeir.'tsjon binnen trokken en Zaterdag geheel be zetten, naderen thans de buiten wijken van Soean, 64 km ten Zuiden van Pjongjang. De Zuid-Koreaanse achtste divisie, die Itsjon veroverde, nadert de hoofdstad eveneens. Andere Zuid-Koreaanse troepen, langs de oostkust oprukkend, zijn thans op gelijke hoogte met Pjongjang. In totaal is nu een vijfde van Noord-Korea bezet. Zaterdag werden 4000 krijgs gevangenen gemaakt. Zwaar be wapende Britse marine-comman do's deden overvallen aan de kust en bliezen, 150 km van de Russische grens, een spoorweg tunnel op. Prins Bernhard deze week weer thuis De toestand van Z.K.H. Prins Bernhard, die enige tijd geleden in het Academisch Ziekenhuis te Utrecht een lichte operatie onder ging, is goed. Zijn terugkeer naar paleis Soestdijk kan tegen het midden van deze week tegemoet worden gezien. Rondom Schokking (Sm.) Sinds ons hoofdartikel van Vrijdag, waarin betoogd werd, dat er rondom het aftre den van minister Schokking „nog veel onduidelijk" was, is er een en ander verhelderd. Gegevens uit politieke kringen kunnen als volgt worden samengevat: Het schot, door de ANP-mededeling „van welingelichte züde" afge vuurd, was mis. Het kabinet is wel bereid „de nieuwe eisen" t.a.v. onze defensie te steunen, mits dat defensiebeleid door een krachtiger hand wordt geleid. Er kan verband zijn tussen de bui tenlandse agitatie inzake onze vloot en Schokking's heengaan, omdat „men" (d.i. in het kabinet) meende, dat die agitatie een reden te meer is, om Nederland op de komende conferentie te Washing ton door een krachtige figuur te doen vertegenwoordigen. Er kan geen verband zijn tussen dit af treden en de publicatie van de bekende verklaringen van staats secretaris Moorman, want, zo ver namen wij, tot het aftreden van Schokking is M a a n d a gmiddag besloten en de bedoelde publica tie geschiedde in de avondbladen van Dinsdag. Publicatie-kwes ties en voorlichtingstekorten, in deze zaak aan de dag getreden, verdienen nadere beschouwing! Er is nu een nieuwe minister: mr. 's Jacob, tot nu secretaris generaal van het departement van financiën. In veel opzichten een merkwaardige benoeming! „De Tijd" schreef Vr ij d a g, dat mr. 's Jacob, gepolst zijnde, be dankt had, uit „overweging, dat zijn verhouding als oud-secreta ris-generaal van financiën tegen over zijn ambtgenoot Lieftinck al te delicaat zou worden". Zater dagmiddag half één kwam het bericht, dat de heer 's Jacob be noemd was. Dus wordt de „deli catesse" toch opgediend! Het hardnekkige bericht, dat Jhr. Tjarda van Starkenborgh, de oud- G.G. van Indië, opvolger van mr. Schokking zou worden, is dus niet juist gebleken. Niet verwonder lijk. Want deze krachtfiguur paste niet in de huidige politieke con stellatie. Of dit een compliment is voor die constellatie??? Goed gedaan! (Sm.) Met bijzondere be langstelling hébben wij gisteren de KRO-uitzending van de voet balwedstrijd Zwitserland-Neder land gevolgd. De sfeer van span ning en sensatie werd uitstekend weergegeven door de wijze, waar op Leo Pagano zijn vérslag gaf. Hij toonde zich hier weer de beste radio-sportverslaggever, die Ne derland sinds Han Hollander ge kend heeft. Dat moet maar eens gezegd worden. Hulde aan de KRO en hulde aan collega Pagano! Mislukt beeld (Sm.) En tenslotte: een ver betering van een miserabele fout van het bekende „duiveltje". Deze keer had het een technische mis greep van de „steencorrector" op zijn geweten en daardoor is de strekking van het kroniekje „Op de helft", in ons nummer van Zaterdag, onduidelijk geworden. Er had moeten staan, dat de cij fers van het bezoek van het October-lof niet zoveel zeggen „als de cijfers, die we tegenwoor dig wel in de krant lezen, als graadmeter voor de inte resse voor de voetbal- s p o r t". De gespatieerde woor den waren weggevallen, daardoor was de verdere „beeldspraak" be treffende sport enbidden niet meer te volgen. Men moet maar pech hebben. De lezer zal het nu beter begrepen hebben ener beter naar handelen!?!? Gisteravond is in het Friese Gat tussen Ameland en Schiermonnik oog de met hout geladen Duitse kustvaarder „Klaus Bisschoff", die stuurloos was geworden, doordat het schip zijn roer verspeelde, aan de grond gelopen. Sleepboten van de fa. Doeksen op Terschelling en de fa. Bugsier op Borkum, alsmede de reddingboot „Insulinde" voe ren ter assistentie uit. De sleepboot „Wodan" van Bor kum nam de coaster op sleeptouw naar Emden. De bemanning bleef aan boord. Vrijdagavond zijn, een half uur varen oostelijk van Marken het motorschip „Stad Zwolle" van de Rederij Koppe N.V. te Amster dam en het motorschip „Olievos V" uit Rotterdam met elkaar in aanvaring gekomen. Hoewel het zicht goed was en de lampen van de „Stad Zwolle" brandden, zou het schip aan boord van de „Olievos" niet zijn opge merkt. De „Stad Zwolle" werd aan bakboord midscheeps gegre pen. De buitenboei werd in el kaar gedrukt, het schip maakte slagzji, waardoor de „Olievos" zo ver opschoof, dat de gehele stuurhut van de „Stad Zwolle" in elkaar werd gedrukt. De stuur man S. de Jong uit Amsterdam werd zwaar gewond vastgeklemd tussen de brokstukken, waaruit hij door kapitein H. J. Havers uit Zwolle, die op het ogenblik van de aanvaring beneden bezig was de machine te smeren, slechte na een half uur moeizaam werken, hevig bloedend, kon worden be vrijd. De Jong bleek diepe sneden van glasscherven in het gezicht, op zijn hoofd en in zijn handen te hebben gekregen en klaagde over ernstige pii in de benen. Nadat hij uit de ruïne van de stuurhut was bevrijd, werd hij aan boord van de „Olievos" over gebracht. Beide schepen werden langszij gelegd en vastgemaakt, waarna volle kracht koers werd gezet naar Amsterdam. Bij dc Oranjesluizen is de stuurman van boord gebracht en naar het Bin nengasthuis vervoerd. Zijn toe stand is niet levensgevaarlijk. De recherche van de Rijkspolitie tc water heeft de zaak in onderzoek De „Olievos" is doorgevaren naar Zaandam. Kapitein Haver zelf werd lichtgewond. f

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1950 | | pagina 1