Nieuw
Industrialiserend Nederland in vogelvlucht
Bedrijvigheid in 't Noorden groeit
tegen iedere malaise in
Met vlaggen en muziek
naar rode stembus
Aanvaring op het IJselmeer
H. L. s'JACOB
EDITIES VOOR ALKMAAR, HOORN, DEN HELDER, SCHAGEN
Voethal kermis
in de Alpen
Zeven noodwoningen
afgebrand
Drie vliegtuigen
neergestort
Grootste politieke zwendel, ooit bedreven
Stro-cellulose-bouwplaten:
Succesvol product van eigen bodem
opvolger van minister Schokking
Inbraak in het
Vredespaleis
Amerikanen 64 km.
van Pjongjang
Kroniek en Kritiek
Duitse coaster
stuurloos op zee
Stuurman „Stad Zwolle" zwaar gewond
Noordhollands Dagblad
9 Suilen God is 't nergens
veilig. (Vondel)
HET EEIT
A w
S
H
Abonnementsprijs f4.65 per kwartaal, f 1.55
per mnd., Inclusief Incasso. Advertentie-tarief
per editie 16 ct. per m.m., minimum f2.50;
in alle edities 26 ct. per m.m., minimum f 4.
familieberichten 20 ct., resp. 30 ct. per m.m.
Bij contract belangrijke korting. Directeur:
E. J. M. Stumpel. Hoofdredacteur: H. N. Smits.
Bankrelaties: Noorderbank: Nederl. Credietbank
Kontoren: HOORN. Draalsmqe] 59. teL 4243. Grot. Noord 77, teL 4362 K 2290: ALKMAAR, Ritsevoort 66, leL 2046, (2 lijnen). K 2200; DEN HELDER. Keizerstraat 89. teL 2800 K 2230; SCHAGEN. Molenstraat 52. teL 459 K 2240
Pagina 3
Maandag 16 October 1950 46e jaargang No. 11993
In het Noord-Oosten
van het land heerst
volop bedrijvigheid.
Links boven op deze
foto, een kijkje in de
nieuwe blik-emballa-
gefabriek „Schouten"
te Klazienaveen. Hier
worden blikken bus
sen voor de verfindus
trie gemaakt die auto
matisch worden gesol
deerd. Rechts boven:
binnenbanden, ver
vaardigd bij de N.V.
Ned.-Amer. Autoban
denfabriek Vrede-
stein" te Enschede,
worden op luchtdicht
heid gecontroleerd en
daarna met vacuum-
pompen geheel lucht
ledig gemaakt in ver
band met de verzen
ding. In het midden:
te Hoogezand werd
weer een coaster te
water gelaten op de
werf van de N.V. Wed.
E. J. Smit Zoon.
Links onder: een ar
beider van het N.V.
Metaalbedrijf „Rade
makers" te Klaziena
veen houdt een gloei
ende gietpan voor de
Tijdens de drukke Zaterdagavond-
markt te Geleen is omstreeks 7 uur
een grote brand uitgebroken in de
noodwoningen aan de Markt. Zeven
huizen gingen volledig in vlammen
op. Van het huisraad en de overige
inventaris is zo goed als niets ge
red. De brandweer van Geleen was
spoedig ter plaatse, maar het vuur
liep langs de mastieken daken zo
snel voort, dat aan blussen niet te
denken viel. Vijf gezinnen werden
dakloos. Vorige week was één der
huizen leeg gekomen. Vrijdag was
opnieuw een gezin vertrokken.
Slechts een der bewoners was tegen
brandschade verzekerd. De brand
schijnt ontstaan te zijn, doordat in
een der woningen het vuur in een
pan sloeg, waarin men bezig was
vis te bakken.
BIJ OEFENING „EMPEROR"
Gisteren is een achtdaagse oefe
ning. die ten doel had de Britse
luchtverdediging te beproeven en
de naam „Emperor" droeg, beëin
digd. Aan de oefening namen, be
halve Britse, Amerika n.'e, Neder
landse, Belgische, No ir. p Deens®
toestellen deel. Helaas heeft de
oefening acht mah het leven ge
kost. Een Britse Wellington-bom
menwerper kwam Zaterdagavond
boven de kust vansKent in botsing
met een Belgische Mosquito. De
jager stortte in zee; van de beide
inzittenden ontbreekt ieder spoor.
De bommenwerper stogtte bran
dend neer, waarbij vijf inzittenden
de dood vonden. Twee Engelse
straaljagers vlogen tegen elkaar
nabij Portsmouth. De piloot van
het ene toestel kwam om het leven;
de ander kon veilig landen.
gietmond van één der machines in de automatische ijzergieterij waardoor het vloeibare metaal in de vorm loopt. Rechts
onder: een wals in de fabriek van de Noordelijke Industrie voor Vezelverwerking N.V. te Hoogezand, waar stro tot vezel
platen wordt gemaakt. Met een automatisch mes worden de platen op de vereiste lengte afgesneden.
(Van een onzer verslaggevers)
Wie op het ogenblik door Nederland reist, vindt overal het be
wijs, dat ons land vecht voor zijn bestaan en voor het behoud
van zijn welvaart. Men kan van dit land veel economisch kwaad
vertellen. Het bedruipt zichzelf niet meer. Het moet een enorm
gat sfopp\n in de sok van zijn betalingsbalans, waarvoor alleen
Amerikaans stopgaren merk Marshall en dan nog maar voor
enkele jaren te krijgen is. Het kan dus geen grondstoffen in onbe
perkte mate meer invoeren. Onze gulden is geen gave gulden
meer en dus moeten wij iedere dollar en ieder pond sterling dat
wij verdienen zuinig bewaren en driemaal omdraaien alvorens
iets uit te geven. Onze zakenmensen worden aan fiscale banden
gelegd, waarvan zelfs de hoogste autoriteiten in den lande over
tuigd zijn, dat zij bijna verstikkend zijn. Maar de begroting moet
in evenwicht blijven, anders komt er inflatie en is de gulden
straks geen halve cent meer waard.
Bovendien moeten wij tien
millioen mensen in het leven
houden, wier aantal met enige
honderden per dag toeneemt.
Wij moeten tegelijkertijd nog
repatriërenden onderbrengen en
er zit niets anders op dan van
de andere kant onze beste vak
lui te laten emigreren, al heeft
hun opleiding en de sociale zorg
aan hen besteed ons ook milli-
oenen gekost.
Dit alles maakt het leven in
Nederland gespannen en moei
lijk. Men kan er veel ongunstigs
van vertellen, maar nooit kan
men zeggen, dat ons land niet
werkt en dat het geen initiatief
meer weet te ontplooien. Wie
door de elf provincies reist, ziet
overal leven en bedrijvigheid,
alsof er geen crisis was. Onze
economische armoede heeft geen
verlammende invloed op ons
volk. Integendeel, Nederland in
dustrialiseert verder, nadat het
een halve eeuw reeds veel van
zijn bossen en weilanden, zijn
woeste hei en zijn zee zelfs, met
bedrijven heeft volgeplant. Na
de laatste oorlog is dit alles nog
in sneller tempo voortgezet.
Deze industrialisatie, die van
overheidswege nog nooit zo be
wust is gestimuleerd, heeft het
karakter van een nood-program
gekregen, met alle gevaren van
dien. Er zijn talloze vraagtekens
bij de industrialisatieplannen
van Den Haag te zetten.
Wie zal deze milliarden finan
cieren? Wie zorgt voor voldoen
de geschoolde arbeiders en inge-
neurs? Wie garandeert ons, dat
wjj straks, als wij onze econo
mie met een export-waterhoofd
hebben voorzien, de nieuwe af
zetgebieden voor onze artikelen
zullen vinden? Wie vangt de
sociale nood op die bij iedere
snelle industrialisatie ontstaat?
Wie denkt aan het verlies van
kostbare cultuurgrond?
Men kan al deze vragen stel
len en men moet toch tegelijker
tijd zeggen, dat er op dit ogen
blik voor ons land niets anders
op zit, dan aan te pakken en
te draaien wat wij draaien kun
nen. De mogelijkheden voor
werkgelegenheid in onze land
bouw zijn aan hun eind. De
nieuwe inpolderingen bieden
maar beperkte kansen. Maar op
industrieel gebied kan Neder
land nog heel veel bereiken.
Bijna dagelijks levert het daar
van de bewijzen door het ont
wikkelen van nieuwe initiatie
ven. Dagelijks ook fabriceert het
een stroom van waardevolle ar
tikelen waarvan onze millioe-
nenbevolking nog in toenemende
mate kan leven.
Een excursie, georganiseerd
door het ministerie van Econo
mische Zaken, heeft ons daar
van de levende bewijzen laten
zien. Op een voortreffelijk voor
bereide reis. waaraan twee van
onze verslaggevers hebben deel
genomen, een naar het Noorden
en een naar het Zuiden, zijn in
iedere provinvie een aantai be
drijven bezocht, die voor het
aspect van industrialiserend Ne
derland typerend zijn. Wij stel
len ons voor met onze lezers de
tocht, die al een uitgesproken
vogelvlucht-karakter had, nog
eens op papier te maken en de
meest opvallende verschijnselen
van het industriële landschap te
tonen.
Onze tocht begon in het uiter
ste Noorden, in Groningen. Er
wonen daar bij uitstek nuchtere
mensen, wie het zakendoen in
het bloed zit. Als er één streek
is, die het typische beeld van
deze tijd vertoont; een tegen
iedere malaise in groeiende be
drijvigheid, dan is die daar
boven in Groningen, Drente en
Friesland te vinden.
Maar het is daar in Groningen
vooral een ontwikkeling geweest
met grote en eigenaardige
sprongen. Wat wij thans in Gro
ningen doen, n.l. wandelen door
het Nederlandse industriegebied,
dat heeft de industrie zelve een
eeuw lang in Groningen gedaan.
Zij wandelde en al wandelende
trok zij de provincie in en uit
onder andere gedaanten. Van
een streek, waar het ambacht
zeer sterk vertegenwoordigd
was, werkend voor een plaatse
lijke markt, werd deze provincie
een knooppunt van bedrijven
die een veel langere arm heb
ben dan die van de vroegere
Groningse spinners en wevers,
tabakskervers en brouwers, olie
slagers en houtzagers.
Wat echter zijn stempel op
het land is blijven drukken, ook
op zijn industrie, dat is de land
bouw. Een van de meest be
lovende industrieën, waarvan
het ontstaan te danken is aan
het vernuft van een internatio
naal befaamd Gronings hoog
leraar, is de verwerking van
stro-cellulose. Sinds men de eer
ste proeven ruim tien jaar ge
leden met deze grondstof heeft
genomen, zijn er reeds tal van
mogelijkheden ontstaan, die ver
rassend snel tot ontwikkeling
zijn gebracht. Uit het simpele
stro wordt tegenwoordig, be
halve carton en kunstzijde, ook
eer. hoogst actueel materiaal ge
maakt, n.l. bouwplaten.
De fabriek die men daarvoor
in Hoogezand vindt, is de eerste
ter wereld die stro tot bouw
platen verwerkt. Zij mag daar
trots op zijn en Groningen met
deze primeur niet minder.
De fabriek heeft nogal wat
weerstanden moeten overwin
nen om met haar nieuw bouw
materiaal de markt te veroveren
maar het is nu toch vrij aardig
gelukt. De ruim zeven millioen,
die nodig waren om de kostbare
installaties te kopen, zullen nu
langzamerhand ook wat beter
rendabel gaan worden. Zoals de
directie ons mededeelde, worden
thans althans de afschrijvingen
verdiend en zullen de dertig
duizend ton stro, die hier per
jaar worden fijngemalen, ge
kookt en chemisch bewerkt,
daarna weer gedroogd, samen
geperst en automatisch in alle
maten gesneden, hun diensten
ook voor de aandeelhouders
gaan bewijzen. Als bedrijf van
de laatste na-oorlogse tijd ver
toont deze fabriek, die officieel
de N.V. Noordelijke Industrie
voor Vezelverwerking heet, type-
r.ende eigenschappen. Zij heeft
bijvoorbeeld haar ontstaan te
danken aan hooggeleerde advie
zen. De research wordt in eer
ste instantie gedaan door een in
stelling het Proefstation voor
Stroverwerking die een stuk
economische federalisme van de
allerbeste soort betekent. En het
omvangrije kapitaal voor een
beginnend bedrijf is voor een
flink deel, n.l. 2% millioen,
door de Herstelbank verstrekt.
Via het proefstation hebben de
Groninger Maatschappij voor
Landbouw, de Vereniging van
Nederlandse Strocartonfabrikan-
ten. het Stroverkoopbureau en
het ministerie van Economische
Zaken indirect dit prachtig stuk
initiatief van een Groningse on
dernemer mogelijk gemaakt.
Men ziet hieruit wat met goede
samenwerking te bereiken is,
zelfs in een allermoeilijkste tijd
als die, waarin wij thans leven.
Wij hebben een ogenblik met
de leider van dit bedrijf, een
karakteristieke Groningse onder
nemer, zitten praten, nadat hij
ons langs de machtige Zweedse
machines had geleid, die nodig
zijn om van stro stropap en van
de pap weer stevige platen te
maken. „Het ziet er allemaal
erg mooi en fleurig uit, maar zo
gemakkelijk is liet toch niet ge
weest verzekerde hij ons.
Maar met een dergelijke samen
werking in de rug, zal het ver
moedelijk wel gaan.
Het was merkwaardig te ver
nemen, dat het vervoer van het
eindfabrikaat naar Engeland, dat
een goede afnemer is, aanmer
kelijk goedkoper is dan dat naar
het Westen van het land. Per
coaster naar Londen kost dit
vervoer namelijk 4 cent per
vierkante meter, terwijl iemand,
die in Den Haag bouwplaten wil
kopen, 6 cent betaalt. Het is nu
zo, dat Engelanu de meest na
tuurlijke markt is geworden van
Nederlands product, dat met
zuiver Nederlandse grondstoffen,
die ons geen cent deviezen kos
ten, wordt gemaakt. De grote
voorraden stro die de IJselmecr-
polders leveren vinden zodoen
de al een bijzonder waardevolle
bestemming. Waarvan terdege
acte voor de pessimisten in den
lande, die misschien nog moch
ten twijfelen aan de wijsheid
van onze Zuiderzee-dempers
BERLIJN. „De grootste
politieke zwendel, ooit bedreven"
noemde Zaterdagavond Ernst Til-
lieh, wnd. voorzitter van de
„Strijdgroep tegen de onmenselijk
heid" de „verkiezingen", die gis
teren in de Oostelijke zöne van
Duitsland, behalve in Oost-Ber-
lijn, zijn gehouden. Hij ried de
bevolking aan, openlijk te stem
men en geen gebruik te maken
van de stemhokjes, die werden
gekwalificeerd als „vallen" om de
Oost-Duitse veiligheidspolitie op
de hoogte te brengen van het aan
tal anti-communisten. De verkie
zingen zijn ordelijk verlopen. De
uitslagen zullen waarschijnlijk
niet voor Zaterdag bekend wor
den gemaakt.
.Duizenden junge communisten
in blauwe hemden bevolkten gis
terochtend de straten in de Oost-
Duitse steden. Om acht uur loei
den de fabrieksirenes ten teken
dat de stemming begonnen was.
Onder leiding van „verkiezings
agenten" marcheerden de kiezers,
voorafgegaan door muziekcorpsen
en vlaggen, in optocht door de
versierde straten naar de stem
lokalen. De stembriefjes bevatten
slechts de namen van de aange
wezen candidaten van de een
heidslij st, zonder vakjes voor ja
of neen. Het deponeren van het
briefje in de bus gold als „ja"-
st.em. Potloden of enveloppen
werden niet verstrekt. Aan elke
kiezer werd gevraagd of hij open
lijk of in het geheim wenste te
stemmen, waarna zijn naam op de
kiezerslijst werd aangestreept.
Bijna allen stemden openlijk.
Volgens de West-Duitse radio kre
gen in tenminste twee stembu-
reaux in Potsdam de kiezers stem
biljetten met hun naam en adres
er op. In het Olympisch Stadion
in West-Berlijn werd Zondagmor-
Met zekerheid is te verwachten,
dat tot opvolger van mr. Schok- i
king als minister van Oorlog en
Marine zal worden benoemd mr.
H. L. s'Jacob, secretaris-generaal
van het departement van Finan
ciën. Mr. s'Jacob zal vanochtend
door H.M. de Koningin in paleis
Noordeinde worden beëdigd, na
dat mr. Schokking in afscheids-
audiëntie zal zijn ontvangen.
Dinsdag zal de portefeuille-over
dracht geschieden.
De staatssecretaris van Oorlog,
mr. Fockema Andreae, zal zich
vandaag naar Washington bege
ven om deel te nemen aan de
voorbesprekingen voor de bijeen
komst der defensie-ministers. Hij
heeft zich bereid verklaard, ge
durende de periode van dit over
leg, welke zich uitstrekt over eind
October en begin November, zijn
militaire functie te blijven waar
nemen. Omtrent de toekomstige
positie van staatssecretaris Moor
man is nog geen zekerheid te
geven.
Naar aanleiding van het be
richt, waarin „van welingelichte
zijde" nadere mededelingen wer
den gedaan over de motieven, die
minister Schokking tot zijn aftre
den hebben bewogen, stelt de
minister het op prijs te verklaren,
dat deze mededelingen niet van
hem persoonlijk afkomstig zijn en
dat hij het betreurt, dat daarin
zijn verhouding tot zijn ambtge
noten in het geding is gebracht
geworden.
Mr. H. L. s'Jacob is de tweede
zoon van de oud-Commissaris der
Koningin in de provincie Utrecht
en 5 April 1906 te Driebergen ge
boren. In 1931 werd hij geplaatst
als ambtenaar ter secretarie van
de gemeente Vreeswijk en ver
volgens aan de Provinciale Grif
fie te Arnhem. In 1939 werd hij
burgemeester van Valburg, welke
functie hij tot 1942 vervulde. In
laatstgenoemd jaar werd hij door
de Duitsers gearresteerd en ach
tereenvolgens in verscheidene
kampen gevangen gehouden. Na
de bevrijding keerde mr. s'Jacob
als burgemeester naar Valburg
terug. Sedert 1945 treedt hij op
als secretaris-generaal van het
departement van financiën. Des
tijds was hij tijdelijk vertegen
woordiger van de minister van
fianciën te Djakarta. In 1949 be
kleedde hij de functie van gedele
geerde van de Kroon in Indone
sië. Mr. s'Jacob is voorzitter van
enige staatscommissies en com
missaris van de Ned. Spoorwegen.
gen tegelijl, een demonstratie van
het Internationaal Vakverbond
gehouden, ,jie naar schatting door
60.000 per rinen werd btfxewoond.
Het wootd werd o.m. gevoerd
door Mojftan Phillips, secretaris
van de Labour Party, burgemees
ter prof. Ernst Reuter en de alge
meen secretaris van het Inter
nationaal Verbond van Vrije Vak
verenigingen, de heer J. H. Olde-
broek. Namens de K.A.B. was de
heer Boersma aanwezig.
RECHERCHEURS OP SOKKEN
Vier 28- tot 35-jarige Hage
naars, waarvan er een pas was
vrijgekomen na zijn straf voor
een inbraak in het ministerie
van Marine, en een ander vroe
ger ter plaatse hulpbode was ge
weest, zijn op heterdaad betrapt
toen zij in de nacht van Zater
dag op Zondag op de tweede
verdieping van het Vredespaleis
de brandkast van het Internatio
naal Gerechtshof poogden te
forceren. Vier rechercheurs had
den zich op sokken naar boven
begeven, toen de portier van het
paleis alarm sloeg, terwijl het
gebouw ook door radio-jeeps
werd omsingeld. De ongenode
gasten stoven naar alle kanten
uiteen, waarop de politie drie
schoten loste. Twee man liepen
onder aan de trap in de val, een
ander was nog in de kamer, de
vierde zat in een kast.
De Noord-Itoreaanse hoofdstad
Pjongjang wordt thans van drie
zijden bedreigd. De Amerikanen
die Vrijdag Koeir.'tsjon binnen
trokken en Zaterdag geheel be
zetten, naderen thans de buiten
wijken van Soean, 64 km ten
Zuiden van Pjongjang.
De Zuid-Koreaanse achtste
divisie, die Itsjon veroverde,
nadert de hoofdstad eveneens.
Andere Zuid-Koreaanse troepen,
langs de oostkust oprukkend,
zijn thans op gelijke hoogte met
Pjongjang. In totaal is nu een
vijfde van Noord-Korea bezet.
Zaterdag werden 4000 krijgs
gevangenen gemaakt. Zwaar be
wapende Britse marine-comman
do's deden overvallen aan de
kust en bliezen, 150 km van de
Russische grens, een spoorweg
tunnel op.
Prins Bernhard deze week
weer thuis
De toestand van Z.K.H. Prins
Bernhard, die enige tijd geleden
in het Academisch Ziekenhuis te
Utrecht een lichte operatie onder
ging, is goed. Zijn terugkeer naar
paleis Soestdijk kan tegen het
midden van deze week tegemoet
worden gezien.
Rondom Schokking
(Sm.) Sinds ons hoofdartikel
van Vrijdag, waarin betoogd
werd, dat er rondom het aftre
den van minister Schokking „nog
veel onduidelijk" was, is er een
en ander verhelderd. Gegevens
uit politieke kringen kunnen als
volgt worden samengevat: Het
schot, door de ANP-mededeling
„van welingelichte züde" afge
vuurd, was mis. Het kabinet is
wel bereid „de nieuwe eisen" t.a.v.
onze defensie te steunen, mits
dat defensiebeleid door een
krachtiger hand wordt geleid. Er
kan verband zijn tussen de bui
tenlandse agitatie inzake onze
vloot en Schokking's heengaan,
omdat „men" (d.i. in het kabinet)
meende, dat die agitatie een reden
te meer is, om Nederland op de
komende conferentie te Washing
ton door een krachtige figuur te
doen vertegenwoordigen. Er kan
geen verband zijn tussen dit af
treden en de publicatie van de
bekende verklaringen van staats
secretaris Moorman, want, zo ver
namen wij, tot het aftreden van
Schokking is M a a n d a gmiddag
besloten en de bedoelde publica
tie geschiedde in de avondbladen
van Dinsdag. Publicatie-kwes
ties en voorlichtingstekorten, in
deze zaak aan de dag getreden,
verdienen nadere beschouwing!
Er is nu een nieuwe minister:
mr. 's Jacob, tot nu secretaris
generaal van het departement
van financiën. In veel opzichten
een merkwaardige benoeming!
„De Tijd" schreef Vr ij d a g, dat
mr. 's Jacob, gepolst zijnde, be
dankt had, uit „overweging, dat
zijn verhouding als oud-secreta
ris-generaal van financiën tegen
over zijn ambtgenoot Lieftinck al
te delicaat zou worden". Zater
dagmiddag half één kwam het
bericht, dat de heer 's Jacob be
noemd was. Dus wordt de „deli
catesse" toch opgediend! Het
hardnekkige bericht, dat Jhr.
Tjarda van Starkenborgh, de oud-
G.G. van Indië, opvolger van mr.
Schokking zou worden, is dus niet
juist gebleken. Niet verwonder
lijk. Want deze krachtfiguur paste
niet in de huidige politieke con
stellatie. Of dit een compliment
is voor die constellatie???
Goed gedaan!
(Sm.) Met bijzondere be
langstelling hébben wij gisteren
de KRO-uitzending van de voet
balwedstrijd Zwitserland-Neder
land gevolgd. De sfeer van span
ning en sensatie werd uitstekend
weergegeven door de wijze, waar
op Leo Pagano zijn vérslag gaf.
Hij toonde zich hier weer de beste
radio-sportverslaggever, die Ne
derland sinds Han Hollander ge
kend heeft. Dat moet maar eens
gezegd worden. Hulde aan de
KRO en hulde aan collega Pagano!
Mislukt beeld
(Sm.) En tenslotte: een ver
betering van een miserabele fout
van het bekende „duiveltje". Deze
keer had het een technische mis
greep van de „steencorrector" op
zijn geweten en daardoor is de
strekking van het kroniekje „Op
de helft", in ons nummer van
Zaterdag, onduidelijk geworden.
Er had moeten staan, dat de cij
fers van het bezoek van het
October-lof niet zoveel zeggen
„als de cijfers, die we tegenwoor
dig wel in de krant lezen, als
graadmeter voor de inte
resse voor de voetbal-
s p o r t". De gespatieerde woor
den waren weggevallen, daardoor
was de verdere „beeldspraak" be
treffende sport enbidden niet
meer te volgen. Men moet maar
pech hebben. De lezer zal het nu
beter begrepen hebben ener
beter naar handelen!?!?
Gisteravond is in het Friese Gat
tussen Ameland en Schiermonnik
oog de met hout geladen Duitse
kustvaarder „Klaus Bisschoff", die
stuurloos was geworden, doordat
het schip zijn roer verspeelde, aan
de grond gelopen. Sleepboten van
de fa. Doeksen op Terschelling en
de fa. Bugsier op Borkum, alsmede
de reddingboot „Insulinde" voe
ren ter assistentie uit.
De sleepboot „Wodan" van Bor
kum nam de coaster op sleeptouw
naar Emden. De bemanning bleef
aan boord.
Vrijdagavond zijn, een half uur
varen oostelijk van Marken het
motorschip „Stad Zwolle" van de
Rederij Koppe N.V. te Amster
dam en het motorschip „Olievos
V" uit Rotterdam met elkaar in
aanvaring gekomen.
Hoewel het zicht goed was en
de lampen van de „Stad Zwolle"
brandden, zou het schip aan boord
van de „Olievos" niet zijn opge
merkt. De „Stad Zwolle" werd
aan bakboord midscheeps gegre
pen. De buitenboei werd in el
kaar gedrukt, het schip maakte
slagzji, waardoor de „Olievos" zo
ver opschoof, dat de gehele
stuurhut van de „Stad Zwolle"
in elkaar werd gedrukt. De stuur
man S. de Jong uit Amsterdam
werd zwaar gewond vastgeklemd
tussen de brokstukken, waaruit
hij door kapitein H. J. Havers uit
Zwolle, die op het ogenblik van
de aanvaring beneden bezig was
de machine te smeren, slechte na
een half uur moeizaam werken,
hevig bloedend, kon worden be
vrijd. De Jong bleek diepe sneden
van glasscherven in het gezicht,
op zijn hoofd en in zijn handen
te hebben gekregen en klaagde
over ernstige pii in de benen.
Nadat hij uit de ruïne van de
stuurhut was bevrijd, werd hij
aan boord van de „Olievos" over
gebracht. Beide schepen werden
langszij gelegd en vastgemaakt,
waarna volle kracht koers werd
gezet naar Amsterdam. Bij dc
Oranjesluizen is de stuurman van
boord gebracht en naar het Bin
nengasthuis vervoerd. Zijn toe
stand is niet levensgevaarlijk. De
recherche van de Rijkspolitie tc
water heeft de zaak in onderzoek
De „Olievos" is doorgevaren naar
Zaandam. Kapitein Haver zelf
werd lichtgewond.
f