Kelkkleedje is geen broddellap Rubriek voor de jeugd KLM-OVERALL^u DE ONTVOERING Bij de Hervormingsdag mannenwerk Sneek, RADIO-PROGRAMMA bijten zie Wié WEDS 31 OCTOBER ,jiier sta ik, ik kan niet anders Rubriek voor de vrouw Stalen meubels en gepoederde pruiken Voor het woninginterieur Inderdaad: Er gaat niets boven 'w pijp goede tabak! RfCEPTEN PUROL in huis! In ChristusLicht Boekbespreking door Heralth Strijd Mat PAGINA 4 ZATERDAG 28 OCTOBER 1950 MT IS HET „HISTORISCHE" WOORD, hetwelk Maarten Lu ther sprak op de Rijksdag van Worms in 1521. Dat hij dit woord nooit gesproken heeft, dient nu onderhand ieder te weten, die het steevast ieder jaar op de 31 e October weer aanhaalt, maar dat is bijzaak in dit geval. Want wat hij werkelijk gezegd heeft, komt op hetzelfde neer: „Het moge dan zijn, dat ik door het getuigenis der H. Schrift of theologisch duidelijke redenen overwonnen ben; ik blijf overtuigd van de door mij aangehaalde schriftuurplaatsen en mijn geweten is gevangen genomen in Gods Woord. En ik kan noch wil herroepen, wat ik verkondigd heb, daar tegen het geweten handelen bezwaarlijk schadelijk en gevaarlijk is. God helpe mij. Amen." Daar staan dus tegenover el kaar de oude Moederkerk en de jonge Luther. De jonge Luther durft de strijd aan met heel die organisatie, die hiërarchische structuur, dat geweldig in de loop der eeuwen gegroeide machtsap paraat, dat de Roomse Kerk heet. Ja, als we het zo bezien, dan heeft het werkelijk iets van de strijd van de kleine David tegen de reusachtige Goliath en dan gaat onze sympathie onwillekeurig uit naar die kleine dappere herders jongen. Maar zo bezien wij Ka tholieken het niet. Wii geloven in de heilige en onfeilbare Moeder kerk en hier staat een rebels kind tegen Moeder op. Maar volgen wij eens even de lijn van de Pro testantse gedachte, zoals die ieder jaar weer opnieuw wordt uitge sponnen. Het beroep op het ge weten zou dan hier aan Luther de doorslag hebben gegeven, want het geweten is de laatste norm en door het geweten spreekt de H. Geest. Het is mogelijk, dat Luther hier oprecht meende wat hij zeide. Het geloof in de Moederkerk had hij al van te voren verloren (en het is moeilijk te denken dat hier de schuld geheel afwezig was). Maar met dat beroep op het ge weten als doorslaggevend te zien, vergeet men een heel belangrijk ding: de afgezant van de Paus, Kardinaal Aleander en de kanse lier Joannes Eek, die de Paus hier op de Rijksdag vertegenwoordig den, gingen ook volgens hun ge weten te werk. Of kunnen zij het niet 'als een gewetensplicht be schouwd hebben de aloude Room se waarheid en het gezag van de Heilige Vader te verdedigen? Ook zij namen wel niet met woorden dan toch innerlijk en uiterlijk de houding aan van: „hier sta ik, ik kan niet anders". Hebben de Protestantse Luther- vereerders deze mogelijkheid nooit eens serieus overwogen? Toen onze Martelaren van Gor- cum door de Watergeuzen van Den Briel zouden worden opge hangen. omdat zij niet hun geloof in de Roomse leer over het H. Avondmaal en van het Pausdom wilden afzweren, stonden zij daar in die vunzige schuur en zeiden ook stuk voor stuk: hier sta ik, ik kan niet anders! Ook zij gin gen volgens hun geweten te werk en beschouwden dit als het laat ste onneembare bolwerk. Hier immers sprak hun geloof, sprak God in hun ziel. En daar zitten wij nu met het probleem: In het ene geval zou de H. Geest iemand martelaar doen worden voor de ontkenning van het Roomse dogma en in het an dere geval voor de bevestiging van diezelfde geloofswaarheid Maar dat klinkt vrij onzinnig, vindt u niet? Het klinkt goed be schouwd Godslasterlijk, want het schrijft aan God aparte tegen strijdigheden toe. De H. Geest kan zich zelf niet tegenspreken. Wat volgt hier uit? Dat het ge weten wel de laatste norm van ons zedelijk handelen is, (hier over zijn Roomsen en Protestan ten het eens), en dat zowel Lu ther als die martelaren in blanke gloed trouw hebben kunnen spre ken, maar dat het geweten niet de enige norm voor de zedelijk heid van een woord of daad uit maakt. Zij kunnen niet beide voor de Waarheid hebben gestre den. Bij die bekende beschouwing over Luther's optreden te Worms verwart men telkens weer de subjectieve gedachte en overtui ging met de objectieve waarheid. Ook al zou misschien Luther daar te goeder trouw zich schrap heb ben gezet tegen de Roomse Kerk (waaraan wij altijd nog twijfe len, en met reden), dan is het nog voor de wereld van het groot ste belang of hij objectief gelijk had of niet. Als hij volgens zijn geweten meende een dwaling te moeten leren, dan zou dit voor de toekomst in ieder geval fu neste gevolgen hebben! Iemand kan zó vaak van collega's en buurlui gehoord hebben dat echt scheiding in sommige gevallen geoorloofd is, dat hij het voor vast aanneemt, maar dat wil nog niet zeggen, dat God het voor ge oorloofd verklaart! En indien hij op dit punt tegen Gods openba ring en wil ingaat en deze leer propageert, dan neemt hij een niet geringe verantwoordelijkheid op zich. Daar kan op de duur niet veel goeds van komen. Luther had echter wel een ob jectieve norm, waardoor zijn ge weten geleid werd, zo hoor ik op werpen, nl. de H. Schrift, zoals uit zijn boven geciteerde woorden blijkt. Het zij zo, maar het brengt ons geen stap verder, want de Katho lieke theologen, die hem te woord stonden, beriepen zich evengoed op de Bijbel. Het gaat dus tenslotte om de vraag: wie van de twee partijen had het van God ontvangen recht om Gods Woord uit te ieggen? Luhter heeft voor het bezit van dit recht nooit een afdoend be wijs geleverd, hij heeft het niet eens geprobeerd. Vandaar dat Jacques Maritain het optreden van Luther scherp karakteriseert als: de troonsbestijging van het Ik. De Rooms-Katholieke Kerk kon zich tenminste beroepen op een vijftienhonderdjarige praktijk en traditie, die constant dezelfde was gebleven. En bovendien kon zij zich be roepen op de opdracht van Je sus: „Gaat en onderwijst alle vol ken zie ik ben met u alle da gen tot aan het einde der we reld". (Matth. 28:19) En als wij nu vandaag nog onwrikbaar ge loven in het Pausschap (Matt. 16: 18), in de Biecht (Jo. 21, 22), in de H. Mis als tegenwoordigstel- ling van het Kruisoffer (1 Cor, 11:2426) dan zeggen wij ook met volle overtuiging: Hier sta ik, ik kan niet anders! Drachten. E. BRUNA O.F.M. Een kerk is geen salon. Dat wil dus zeggen, dat wij de daar toegepaste versieringstechnieken andere maatstaven aanleggen dan die voor huiselijk gebruik. In de kerken is ruimte en het dikwerf gedempte licht. Daar is de eredienst voor de Aller hoogste, daar zijn de priesters, wier kleding en gebaren bij uitstek mannelijk moeten zijn en van een koninklijke waardig heid. Toch bestaat er een stroming in de kerkelijke naaldkunst, die de voorkeur geeft aan kinderlijke fan tasievoorstellingen op licht mate riaal. Ook in sommige van onze kerken vindt men er producten van. De geiwaden die alleen al door de lichtheid van hun weefsel het monumentale missen. Een kasuifel is echter geen baljapon en een kelkkleedje is geen broddellap, waarop goedwillende naaldwerk sters haar kennis van velerlei technieken kunnen luchten. Wan neer zij dat wel doen, vindt dat menigmaal zijn oorzaak in een wanverhouding tussen artistieke scholing en ambachtelijke vaardig heid. Soms zijn we daardoor wel eens geneigd, onze voorkeur te geven aan de mooie middeleeuwse kleden en gewaden waarop smalle gebor duurde banden en een enkel me daillon met een minutieus uitge werkte religieuze voorstelling de hele versiering uitmaken, ofwel .v*n de monumentale zeventiende eeuwse producten met hun overdaad van krullen en goud. die uiteindelijk zelfs nu nog het oog kunnen be vredigen. Toch mogen we aan de andere kant hierin niet al te con servatief blijven en uitsluitend een persoonlijke voorkeur vooropstel len. Temeer, wanneer onze waar dering voor het oude haar voort zetting vindt in elementen die wij in het nieuwe waarderen. Stalen meubels en gepoe derde pruiken Natuurlijk is niet al het moderne mooi. Dat kan trouwens ook niet, wanneer wij het willen zien als 'n beeld van de t d, die ook in de kerkgewaden haar weerspiegeling vindt. Zoals dit eveneens het getval was met het decoratieve in de re naissance en met de barokke krul len in de jaren waarin het Franse hof met zijn gepoederde pruiken ook op het gebied van kleding een hoogtepunt doormaakte. En niet minder ook met de na-oorlogse versobering uit de twintiger jaren die voor zijn gladde kleren en stalen meubelen de strakke lijn vroeg, welke wij ook in de schil derkunst van een Toorop en een Thorn Pricker zo menigvuldig aan treffen. ZONDAG 29 OCTOBER 1950 HILVERSUM I, 402 M. 7.00 KRO, 8.30 NCRV, 10.00 IKOR, 11.30 NCRV, 12 15 KRO, 17.00 NCRV, 19.45— 24.00 KRO. 8.00 Nieuws- en weerberichten; 8.15 Gramofoonmuz.; 8.25 Hoog mis; 9.30 Nieuws en waterstan den; 9.45 Alt, clavecimbel en cello 10.00 Lutherse kerkdienst: 11.15 Studio-dienst; 11.30 Gewijde mu ziek; 12.00 Gramofoonmuz.; 12.15 Voorbereiding op de dogmaver klaring van Maria ten Hemelop neming; 12.30 Gramofoonmuziek 12.35 Lunchconcert; 12.55 Zonne wijzer; 13.00 Nieuws, weerberich ten en kath. nieuws; 13.20 Lunch concert: 13.45 „Uit het boek der boeken"; 14.00 Madrigalen; 14.30 Concertgebouworkest en solist. In de pauze: „vragen van deze tijd": 16.40 „Kath. Thuisfront overal"; 16.45 Gramofoonmuziek; 17.00 Geref. kerkdienst; 18.30 So praan, bariton, koor en orkest 18.50 Orgelconcert; 19.00 Zang koor; 19.15 „Kent gij uw bijbel?"; 19.30 Nieuws, sportuitslagen en weerberichten; 19.45 Actualiteiten 19.52 Boekbespreking; 20.05 De gewone man zegt er 't zijne van; 20.12 Gev. programma; 22.45 Avondgebed en liturgische kalen der; 23.00 Nieuws; 23.1524.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM II, 298 M. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA, 18.30 VPRO. 19.00 IKOR, 20.00—24.00 AVRO. 8.00 Nieuws- en weerberichten; 8.18 Gramofoonmuziek; 8.30 Voor het platteland. 8.40 Voor de mili tairen. 9.12 Sportmededelingen. 9.15 Verzoekprogramma (gr.pl.). 9.45 „Geestelijk leven", causerie. 10.00 Trio. 10.25 „Met en zonder omslag". 10.50 Amusementsmu ziek. 11.15 Cabaret. 12.00 Orkest concert. 12.30 Voor de jeugd. 12.40 Orgelspel. 13.00 Nieuws en weer berichten. 13.15 Mededelingen of gramofoonmuziek. 14.05 Boeken halfuur. 14.30 Symphonie-orkest, dansorkest en solisten. 15.20 Filmpraatje. 15.35 Koorzang. 15.55 Reportage. 16.05 Dansorkest. 16.30 Sportrevue. 17.00 Voor de jeugd. 17.25 „Op 't Zuydlandt gestrand", hoorspel. 17.45 Kwartet. 18.00 Sport. 18.15 Nieuws en sportuit slagen. 18.30 Korte Ned. Herv. kerkdienst. 19.00 Kinderdienst. 19.35 Bijbelvertelling. 20.00 Nieuws 20.05 Actualiteiten. 20.15 Amuse mentsmuziek. 20.45 „Behouden snelheid", praatje. 20.50 „Paul Vlaanderen", hoorspel. 21.30 Po pulaire muziek. 21.45 Hersengym nastiek. 22.10 Gramofoonmuziek. 22.40 Piano a quarte mains. 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Gramofoon muziek. BRUSSEL, 324 en 484 M. 324 M.: 12.00 Lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Gramofoonmuziek. 13.30 Voor de soldaten. 14.00 Gramofoonmuziek. 15.30 idem. 16.00 Reportage. 16.45 Gramofoon muziek. 17.00 Symphonie-orkest en solisten. 18.15 Gramofoonmu ziek. 18.30 Godsdienstig halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 Gevarieerd programma. 21.30 Actualiteiten. 21.45 Gramofoonmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Verzoekprogramma. 23.00 Nieuws. 23.0524.00 Gra mofoonmuziek. 484 M.: 12.08 Omroeporkest. 13.00 Nieuws. 13.15 Verzoekprogramma. 14.30 Concertgebouworkest. 15.45 Gramofoonmuziek. 16.45 Dansmu ziek. 19.00 Godsdienstig halfuur. 19.45 Nieuws. 20.00 Licht pro gramma. 21.15 Folkloristische mu ziek. 22.00 Nieuws. 22.10 Lichte muziek. 22.30 Jazzmuziek. 22.55 Nieuws. 23.00 Zwitserse muziek. 23.55 Nieuws. MAANDAG 30 October. HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 NCRV. 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde mu ziek. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws en weerberich ten. 8.10 Sportuitslagen. 8.20 Gramofoonmuziek. 9.15 Voor de zieken. 9.30 Waterstanden. 9.35 Luisterwedstrijd. 10.05 Gramo foonmuziek. i0.30 Morgendienst 11.00 Gramofoonmuziek. 11,20 Voordracht. 11.40 Viool en pia no. 12.10 Gramofoonmuziek 12.30 Mededelingen. 12.33 Strijk sextet. 13.00 Nieuws. 13.15 Weens-tiroolse muziek. 13.45 Gramofoonmuziek. 14.00 Voor de jeugd. 14.35 Gramofoonmuziek. 15.30 Pianotrio. 16.00 Bijbelle zing. 16.45 Vocaal ensemble. 17.00 Voor de kinderen. 17.15 Orgelspel. 17.45 Zigeunerkwin tet. 18.00 Voor de jeugd. 18.15 Sportuitzending. 18.30 Verzoek programma. 19.00 Nieuws en weerberichten. 19.15 Engelse les 19.30 Boekbespreking. 19.40 Ra diokrant. 20.00 Nieuws. 20.05 Amusementsorkest. 20.35 Gra mofoonmuziek. 20.45 „Boer Har- deveid", hoorspel. 21.30 Strijk orkest. 22.20 Internation. Evan gelisch commentaar. 22.30 Mu zikale discussie. 22.45 Avond overdenking. 23.00 Nieuws 23.15 24.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM II 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 —24.00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.15 Ochtendgym nastiek. 7.30 Gramofoonmuziek. 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.18 Gramofoonmuziek. 10.00 „Voor de oude dag", causerie. 10.05 Morgenwijding. 10.20 Voor de kinderen. 10.35 Voor de vrouw. 10.50 Voor de zieken. 11.40 Fluit en piano. 12.00 Ac cordeon orkest. 12.30 Mededelin gen. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Gramofoonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de midden stand. 13.20 Omroeporkest. 14.00 Populair-wetenschappelijke cau serie. 14.15 Pianorecital. 14.45 Gramofoonmuziek. 15.00 „Miran da", hoorspel. 16.15 Door en voor blinden. 17,00 Voor de VARA-varia. 18.35 Metropole orkest, 19.00 Parlementair over zicht. 19.15 Cello én piano. 19.45 Reger.uitzending. 20.00 Nieuws. 20.05 Actualiteiten. 20.15 Sextet. 20.45 Cabaret. 21.20 Dansmuziek. 21.50 „Tewerkstelling van oude re arbeidskrachten", causerie. 22.05 Concertgebouworkest en solist. 23.00 Nieuws. 23.15 Nieuws in Esperanto. 23.30 Or gelspel. 23.4024.00 Gramofoon muziek. BRUSSEL, 324 m. 12.00 Gramofoonmuziek. 12.15 Lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Voor de vrouw. 15.00 en 15.30 Gramo foonmuziek. 16.00 Internationale radio-universiteit. 16.30 Gramo foonmuziek. 17.00 Nieuws. 1710 Lichte muziek. 18.00 Franse les. 18.20 Balletmuziek. 18.25 Lucht vaartcauserie. 19.00 Nieuws. 19.30 Symphonie orkest. 21.00 Actua liteiten. 21.15 Omroeporkest. 22.00 Nieuws. 22.15 Verzoekpro gramma. 23.00 Nieuws. 23.05 24.00 Gramofoonmuziek. BRUSSEL, 484 m. 12.05 Lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.10 Gramofoonmuziek. 14.00 Symphonische muziek. 16.00 Gramofoonmuziek. 16.30 Klarinet en piano. 16.45 Gramo foonmuziek. 17.10, 17.45. 18.30 en 19.00 Gramofoonmuziek. 19.25 Jazzmuziek. 19.45 Nieuws. 20.45 op 21.15 Gtamofoonmuziek. 22.30 Nieuws 22.45 Gramofoonmuziek. 22.55 Nieuws. 23.00 Gramofoon muziek. 23.18 Rustige muziek. 23.55 Nieuws. Fors is dat allemaal en monu mentaal. Het betekent de bloeitijd van de in Duitsland en Oostenrijk gevormde gemeenschappen van kunstnaaldwerksters die aan Ne derland figuren leverden van het formaat van Joanna Bierther Wichmann, Hildegard Brom—Fi scher en Trude DinendahlBen- ning. Van een Hildegard Michae- lis ook, die nu in de kloosterlijke rust der St. Lioba Stichting te Eg- mond-Binnen haar kerkelijke ge waden maakt naar het beginsel dat niets goed genoeg kan zijn voor de eredienst van God. Zelf verwerken haar helpsters daar de natuurzijde van eigen kweek, en vaardige han den spinnen er het zuiverste linnen en de wol van een kleine kudde schapen. Voor het woning-interieur Het zou intussen verkeerd zijn, uit het noemen van deze enkele namen af te leiden dat de religieu ze naaldkunst zich tot kerkgewa den en paramenten beperkt. Kun stenaressen als een Leny de Vries de Does, J. Stokhof de JongSin- nige, Chris Enthoven, Ernée van der Linden't Hooft en Jacqueline Verspyckvan der Eist hebben zich naast de reeds genoemden eveneens toegelegd op het beoefe nen van een vorm van versiermgs- kunst die zich veelmeer richt op 't woning-interieur. Zij doen dat met wandkleden, vaantjes en miniatuur tjes en zij kiezen daarvoor niet al leen profane figuren, maar ook aan de H. Schrift ontleende voorstel lingen. Weliswaar zijn de resultaten van haar werk voor het gemiddel de gezin moeilijk bereikbaar, maar aan de andere kant verlaten er toch ook heel wat kleinere voorwerpen de ateliers (enkele kostelijke minia turen bijvoorbeeld van Chris Ent hoven en Hildegard Brom), die minder kostbaar in aanschaf zijn dan de grote stukken. Het voornaamste vinden wij ech ter de bezieling die er van dit werk uitgaat op anderen, bij wie een oude liefde voor de naaldvak ken door het aanschouwen er van weer tot bloed komt. Er komen op tentoonstellingen zoals die van re ligieus kunstnaaldwerk die tot 8 October in het Museum van Nieuwe Religieuze Kunst te Utrecht werd gehouden dan ook heel wat bezoeksters, die met verwaarlozing van de grote lijnen der getoonde stukken minutieus de toegepaste technieken bestuderen en dan de opmerking plaatsen: dat kunnen wij zelf ook. Zo is het inderdaad. Degene die de naaldtechniek volkomen be heerst, zal dergelijke werkstukken uitstekend kunnen copiëren (het aantal verkochte foto's is op ten toonstellingen als deze dan ook steeds vrij groot). Maar in zekere zin heeft de copiërende gemeente daarmee uit zichzelf al een pleidooi geleverd voor de noodzaak van een goed ontwerp, Niet iedere naaldwerkster is een kunstenares. Eerst het ontwerp stempelt de verdienstelijke naald' werkster tot de ware schilderes met de naald, maar ware naaldkun stenaressen zijn zeldzaam. Vandaar dan ook de vele werkstukken, waarin eerst de samenwerking tus sen man (bekend schilder) en vrouw (naarstig werkster met de naald) tussen ontwerper en atelier de echte naaldkunst geboren wordt. BETTY DE HAAN sprak Jaap Lange. „Laatst zat ik met een moeilijk geval te kijken. Ik sleepte de ploegbaas erbij en vroeg wat hij er van dacht... hij haalt z'n tabaksdoos voor de dag Stopeerst 'npijp"zegt ie „dan zal 't wel lukken'.' En laat ie nou gelijk hebben gehad." (Adv.) SPAREN, SOMS MOEILIjK, maar vaak een uitkomst Op 31 October vieren we de Wereldspaardag. Vieren is eigen lijk het woord niet, want er is natuurlijk helemaal geen feest. Jullie zult de vlag niet zien uit hangen en je moet zeker niet denken aan krentenbollen of limonade. Maar toch is die We reldspaardag niet voor niets in gesteld. De spaarbanken hebben juist deze dag gekozen om het iedereen nog eens op zijn hart te drukken: „wees toch zuinig en spaar!" Oudere mensen weten heel goed, wat een plezier je van sparen kunt hebben en vaders en moeders, die dat weten, zullen zeker hun eigen kinderen iets laten sparen. Want zij weten dat het o zo gemakkelijk en prettig ZUURKOOL Zuurkool ontstaat door het in gisting brengen van witte kool meestal vermengd met de helft aan savoye kool door middel van het toevoegen van een geringe hoeveel heid zout en wat karnemelk. Door dit proces worden de koolhydraten gedeeltelijk omgezet in melkzuur, waardoor de smaak ontstaat- De harde celwanden worden week en daardoor is de zuurkool lichter verteerbaar dan de savoye of witte kool. Bovendien is ze rijker aan zouten en vitamines. Zuurkool inmaken: 4 witte kolen, 2 savoye kolen, 60 gr. zout, 12 zwarte peperkorrels, scheutje karnemelk, Keulse pot, doekje, plankje steen. Ontdoe de kolen van de buitenste bladen, snijd ze in tweeën, verwij der de stronk en snijd ze in lange dunne reepjes. Kneed de kool met het zout zolang doorelkaar, tot zich petkei heeft gevormd. Voeg af en toe een scheutje karnemelk toe. Doe er de peperkorrels door en druk de kool stevig in een Keulse pot. Bedek ze met een schoon doek je, een plankje en een steen. Con troleer in de eerste tijd geregeld of zich kim heeft gevormd. Kim is 'n soort schimmel). Verwijder dit zorgvuldig, spoel het doekje goed uit en maak het plankje en de steen schoon. Na 6 a 8 weken kan men de zuurkool gebruiken. HAMROLLETJES MET ZUURKOOL EN PUREE Leg in een vuurvast schoteltje een laag aardappelpuree. Ról in dikke plakken vette, gekookte ham, wat gestoofde zuurkool en leg deze rol letjes op de purée. Vul de openin gen aan met purée en leg daarop weer een laag purée. Laat er in de oven een bruin korstje op komen, nadat men de purée bestrooid heeft met wat ham-purée en hier en daar een klontje boter heeft gelegd. ZUURKOOLSCHOTEL MET SPIEGELEIEREN Leg in het midden van een ver warmde schotel purée, rangschik eir in boter gebakken stukjes brood I omheen. Leg hierop een spiegelei is, als je jezelf kunt redden wan neer je plotseling voor het een of ander eens geld nodig hebt. Bij ons op school hadden we vroeger een eigen spaarkas. De meeste kinderen brachten daar iedere week wat geld naar toe en als het een groot feest was: vader of moeder jarig, of iets anders, dan mocht je er iets uit terug ontvangen. Maar er waren ook kinderen, die dat niet leuk von den, die al hun snoepcenten op maakten en nooit iets overhiel den, als ze eens iets kregen-. Die konden natuurlijk nooit iets ko pen voor thuis. En wie eenmaal heeft leren sparen, zal dat ook doen als hij groot is, en dan heb je er nog meer plezier en gemak van. Op de Wereldspaardag dus alle maal het plan gemaakt: Zuinig zijn en sparen! BOEKEN VOOR JONGENS „Vleugels boven het eeuwige ijs dit is een uitstekend boek voor jongens, waarin het leven van de bekende poolreiziger Byrd wordt beschreven. Het is eigen lijk een boeiend verhaal van alle tochten die Byrd maakte, zijn Noordpoolreizen, bezoeken aan de Zuidpool en zijn tocht over de Atlantische Oceaan. Byrd komt in dit boek voor als een harde'wer ker, een gelovig man en als iemand, die bij alle eerbewijzen steeds nederig bleef. Het werd geschreven door C. v. Tubbergen, A. Roelofs van Goor te Meppel gaf het uit. „Het nieuwe luchtvaartboek voor jongens", dat C. van Steen deren voor de jonge liefhebbers van de luchtvaart schreef, be schrijft de luchtvaart als een modern verkeersmiddel. Naast een vlot geschreven overzicht van de werkzaamheden op het vlieg veld, een uiteenzetting van de moderne hulpmiddelen van de luchtvaart en o.a. van de radar, geeft hij ook een aardig stukje vlieggeschiedenis, waaraan hij te vens het heden en de toekomst van de luchtvaart verbindt. Het boek werd heel mooi geïllustreerd en uitgegeven door L. J. Veen te Amsterdam. Het derde boek, dat we hier even willen vermelden, is „Het nieuwe scheepvaartboek voor jongens", dat dezelfde opzet ver toont als het vorige werk, en alles behandelt, wat maar met de scheepvaart te maken heeft. Iedere jongen, die belang stelt in de scheepvaart, zal er iets in kun nen vinden en de belangrijke plaats, die ons land in de zeevaart inneemt, komt er dan ook uitste kend in tot uiting. Natuurlijk werden ook in dit boek de nieuw ste uitvindingen op scheepvaart gebied verwerkt. Ook dit boek werd uitgegeven bij L. J. Veen te Amsterdam, de schrijver is Anno Teenstra. BLOEMEN IN DE WINTER Voor die vriendinnetjes en vriendjes van onze Jeugdkrant, die graag van de winter mooie bloemen willen hebben, is het nu de hoogste tijd om bloembollen op water te zetten. Je hebt er maar een paar nodig om weken lang plezier van de prachtige bloemen te hebben en de verzor ging eist niet veel werk. Er zijn speciale bollen-glazen in de han del, maar je kunt het ook wel met een jampot of iets dergelijks doen, al staat dat niet zo netjes. Als je de bollen koopt, dan ver tellen ze je er meteen bij, hoe je voor de bollen moet zorgen, of er veel of weinig water bij moet, sommigen kan je gewoon op grint zetten, dat staat heel aardig, en hoe lang je de bollen in het donker moet zetten. Het is een heel aardige liefhebberij, waar je zeker plezier in zult krij gen. Vraag thuis maar eens. of je het met een paar bollen mag proberen. Wil je eerst eens weten, welke bloemen je moet gaan kweken? Nou, vraag dan bij de winkelier een prospectus aan, die zijn meest al gekleurd en dan kan je mak kelijk een keus maken. Veel Bij brand- en snijwonden, Pijnlijke kloven, Ruwe handen en Schrale huid. (Advj en wissel dit af met stoofde zuurkool. bergjes ge- ZUURKOOL MET AARDAPPELPUREE EN SAUCIJSJES Kook da zuurkool op de gewone wijze gaar. stoof ze. Maar aardap pelpuree. Bak de saucijsjes in vet of boter lichtbruin en gaar. Maak op een verwarmde schotel een rand van aardappelpuree, leg in 't midden de zuurkool, schik er de saucijsjes op en giet het vet er ove De Heer is Koning. Hij bestuurt en leidt met sterke hand Zijn rijk, de heilige Kerk, onze zielen. De vijan delijke machten zul len tevergeefs op Zijn rijk aanstormen. „Vreest niet, kleine kudde, het heeft de Vader behaagd, u het rijk te geven". Wij wijden ons en al het onze aan Christus, onze Koning, toe. BENEDICTUS Midden December van het vorig jaar werd ten Noorden van Pre toria in tegenwoordigheid van 'n kwart millioen mensen en leden van de Zuid-Afrikaanse regering het grote Voortrekkersmonument onthuld, op de plaats waar 't ver raad van de Zoeloe-Koning Din- gaan in 1838 zijn offers vroeg. Over dit afschuwelijk verraad en over de beroemde trek der boeren heeft de Zuid-Afrikaanse regering een documentaire film samengesteld, die binnenkort ook in Nederland uitgebracht wordt onder de titel „De grote trek". Deze zelfde historie wordt ook op boeiende wijze beschreven in het boek „Voortrekkersbloed" van L. Penning, dat thans opnieuw, ge heel gemoderniseerd en voorzien van foto's uit de film, verschijnt. Dit boek maakt deel uit van de Penning-serie „Voor vrijheid en recht", waarvan de beide andere delen, getiteld ,,In de goudmijnen van Zuid-Afrika" en „Voor vrij heid en recht", eveneens opnieuw verschijnen. TEGEN MOORDENAAR LEVENSLANG GEËIST Voor de Amsterdamse Arrondis sementsrechtbank is gistermiddag tegen de 35-jarige voormalige SS-er L. Timman uit Amsterdam, die, na op 8 Februari j.l. een jonge vrouw in Tuindorp Oostzaan met bijlslagen in de woning van haar ouders van het leven te hebben beroofd, zichzelf bij de politie heeft aangegeven, levenslange ge vangenisstraf geëist. Ere-voorzitter C.N.V. onderscheiden In een bestuursvergadering van ht Christlijk Nationaal Vakver bond heeft gisteren mr. dr. A. A. van Rhijn, Staatssecretaris van Sociale Zaken, mededeling gedaan, dat het H. M. de Koningin be haagd heft, ter gelegenheid van diens 75ste verjaardag, de ere voorzitter van het C.N.V., de heer K. Kruithof, te bevorderen tot Officier in de Orde van Oranje Nassau. Reeds meet dan 16 jaar in gebruik bij de KLM eabr. n v. ehco haaksbergen (Advertenties FEUILLETON Een „goede vriendin" des huizes veegde de tranen uit haar ogen. „Over de doden niets dan goeds," zeide ze, „maar ik moet toch zeggen, mijn beste Herta, dat je vader met zijn lichtzin nigheid zelf de schuld is van al dit ongeluk. Een man, die met zijn fabrieken zoveel verdient hoeft toch werkelijk niet aan de beurs te speculeren, zoals hij dat deed." Hertj keek haar koud aan. „En wat zou u gezegd heb ben, wanneer zijn beursspecu laties gelukt waren? Heel wat anders, dat weet ik zeker." En zij keerde haar de rug toe, zonder haar nog een blik waar dig te keuren. Dat zij dat huichelachtige medelijden door haar fierheid jeugd. 17.30 Orgelspel. 17.45 in openlijke vijandigheid deed Reger.uitzending. 18.00 Nieuws, omslaan, kon haar bitter weinig 18.15 Militair commentaar. 18.30 1 schelen. Het bedrag, dat Herta na de verkoop van al de schatten, die haar vader met zoveel liefde verzameld had. overhield, was zo gering, dat ze slechts een heel goedkoop kamertje kon huren en met grote zorgen de komende dagen tegemoet zag. Ze moest werk zoeken, dat stond vast. Maar hoe moest ze dat aanpakken? Merkwaardig genoeg werd haar een betrekking bij wijze van spreken op een presenteer blaadje aangeboden. Sebastiaan Brinkhof, de eige naar van het beste café van de stad, bracht haar een bezoek en vroeg haar. met de deur in huis vallend, of ze goed kon reke nen. Herta keek hem verbaasd aan en knikte. Toen zette hij met grote zakelijkheid het doel van zijn komst uiteen: zij moest een betrekking hebben, dat zei de hele stad, en omdai hij een handig- zakenman was en van de belangstelling, die heel Ilmen voor haar aan de dag legde, partij wilde trekken, kwam hij haar de betrekking van cassière in zijn café aanbieden. Hy zou haar een behoorlijk salaris ge ven, omdat hfj van haar aan wezigheid een flinke opbloei van zijn zaak verwachtte. Herta voelde bitterheid by zijn nuchtere woorden en toch was zy hem dankbaar, dat hij geen valse deelneming huichel de, maar rond-weg zijn mening zei. „Ik laat u drie dagen tijd, juf frouw Melcher", zei hij ten slotte, terwijl hij opstond om heen te gaan. „Niet nodig," antwoordde zq, .ik neem uw aanbod dankbaar aan.' Brinkhof knikte tevreden. „U zult uw weg wel vinden, juffrouw Melcher, u komt er weer helemaal bovenop. Neemt u dat van mij aan. Voor iemand, die zich zo energiek over be zwaren heen weet te zetten en u, die altijd zo rijk en ver wend geweest is, moet toch zeker een hoop innerlijke be zwaren opzij zetten, om mijn voorstel zelfs maar te over wegen voor zo iemand staat nog een goede toekomst open." Hij stak haar zijn hand toe, een haiid, die plomp en grof was en er aan herinnerde, dat Sebastiaan Brinkhof heel klein was begonnen en zich pas in de laatste jaren tot een zekere wel stand had opgewerkt. En Herta legde haar smalle, welverzorg de, blanke rechterhand in de zijne. Toen zat Herta Melcher aan de cassa van het café Univer sum en noé eerde, wat de kell- ners haar opgaven. Juist tegen over de ingang zat zij en een van haar plichten was, de bin nenkomende gasten vriendelqk te groeten, onverschillig, of het een dame of een heer be trof. Haar dienst begon pas in de namiddag, maar duurde dan ook tot heel laat in de avond. Over haar gezicht lag een starre glimlach als een masker, dat verborg, wat zij in haar bin nenste voelde. Wanneer de draaideur in be weging kwam, woei er telkens een ijzig-koude wind naar bin nen en zij huiverde, wanneer zij kennissen van vroeger met nieuwsgierige blikken zag bin nenkomen. Van de dag af, dat Herta Mel cher aan de cassa zat, was het café Universum steeds stampvol bezoekers. Soms kwam een of andere „vriendin" van vroeger naar Herta toe en gaf haar een hand; maar het jonge meisje behan delde haar zo koel, dat haar alle lust verging, om dit een volgen de keer nog eens te herhalen. Want Herta voelde goed genoeg de kleinering, die er in die „vriendelijkheid" lag. En <le mannen? Met vurige woorden hadden z;j naar de hand van het rijke meisje, de „beste partij van Il men", gedongen en eeuwige liefde gezworen. Dat alles scheen nu vergeten. Ja, wél wilden ze nog ee- heime afspraakjes maken met haar of een keertje met haar uitgaan op een van haar vrije dagen. Doch Herta wees hen met een verachtelijk glimlachje af en ze konden allen met hangende pootjes vertrekken. Van lieverlee echter begon de belangstelling voor Herta te verflauwen en het bezoek aan het café Universum werd weer zoals het vóór Herta's komst ge weest was. En dus kwam op een goede dag de practische meneer Brinkhof weer bij haar en zei: „Juffrouw Melcher. het spijt me, maar ik moet u ontslaan. Het grote salaris, dat ik u be taal, lean ik u met het oog op de tegenwoordige stand van za ken niet langer geven. Weet u wel, dat dit eigenlijk uw eigen schuld is?" (Wordt vervolgd). Er zouden al hele als er Zondag wee gemikt werd. En e houden het daar gevecht maar op. vallen in de wee mogelijk, nietwaai warden en Go Ah Wel niet absoluut bedoelen: Alle vie wedstrijden minde puntenaantal gelij zullen we over A zege op eigen ter verlies of geiyk s] met de Hagenaars en BW de leide sprintje voor nod: het maken van v< Maar laten we rustig gaan bekijki -Leeuwarden. Eer Óosteiyken op het meer ruimte om Wegens het terre: schien. Maar aan voor de Friezen reden om te wan hun buitengewoor tiviteit, ziet u. En maar op aan. HSC zal zqn st schijnlijk met een naar huis zien g moeting met GVA Zwartemeer-Sneek nodige sensatie t schoon; reken er op, want Roosent ook wel waarom Quick kan Achill zorgen op zich af Frisia-Velocitas: de zwakkere broe om juist wel zeer Misschien een geli tenslotte Heerenv waarin het er vooj het Friese Haagje komt niets aan he' laten. Vanwege Sneek voorbij te Maar goed, de s geval wel weer schuivingen gaan Sneek 7 10, He Quick 6 8, Leeuw Ahead 6 8, Zwarter 7 7, Achilles 5 5. F B 6 4, HSC 6 2,1 Geen zorgen 't Gooi-AGOW. summers staan e slecht voor en we winstkans geven, stander nu niet jui dat ineens fel be? en zich in Hilversi zal willen laten a Hengelo-Ensch. der onderst-geplaa sen op een gelijk een goaltje meer club. NEC gaat me hart naar Wagenir maal zonder re maar toch achten voor de rood-groe lijk. Wat is er met aan de hand? De zen nu nog slech van de cijfer berg mageré oogst aan zege op het zwakk aan te nemen. Ms fin, daar gaat he" DWS, ineens tusse verschenen, kan partij mee gaan b' derde plaats hoeft te zijn na de Heracles. Enschede-DOS. voor de zwarther voor hun eerste p Laten ze allem proberen in deze riatie te brengen. Ensch. 6 10, NE< AGOW 6 7, DOS 6 W.ningén 6 6. Goo; Ensch. B. 6 3, Hen 6 1. Blau Even goede vr geen gelijk krijger den het nu eens o; van de bovenste p' Daarvoor is dus ni of een draw van E SVV en verder ei Hagenaars op de Allebei best moge VSV-RCH wor< zege van de Velsei paaltje verwissele lijst. EDO-Hermes VOETBAL Eerste klasse A Zwolse Boys Leeuwa HSC—GVAV ZwartemeerSnee) Be QuickAchille FrisiaVelocitas HeerenveenGo A Eerste klasse B Gooi-AGOW Hengelo Enschedese WagennigenNEC AjaxVitesse DWSHeracles EnschedeDOS Eerste klasse C ADOVolewijckers VSV—RCH SW—Blauw Wit EDO—Hermes DVS DWVHaarlem KFC—HBS Eerste klasse D De BaronieRBC FeyenoordLonga TSCXerxes NO ADEmma BW—Willem II SpartaNAC Eerste klasse E Sportcl. Emma Sitti MW—-Eindhoven ChevremontVW

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1950 | | pagina 4