Paterdr. Witte sprakover verdraagzaamheid en het Katholieke Kerkbegrip Niet Een Alkmaarder wacht opzijn millioenen K.V.P. afdeling Akersloot hield een propaqanda-avond Interessante inleiding voor de St. Adelbert-vereniging Kerstmis in de Kunst VERLENGD Dames- en Kinderconfectie Extra editie van „De Inktvis" f 12.95 f 2.15 f 1.45 Gemeenteraad 21ijpe f3.60 f3.25 f4.45 ELBEO Perion kousen GERARD WORM Marktberichten Drie h tege PAGINA 2 VRIJDAG 15 DECEMBER 1950 Voor een veertigtal leden van de afdeling Alkmaar der St. Adelbert-vereniging heeft de Weleerwaarde Pater Dr. J. C. Witte S.J. uit Groningen, Woensdagavond in Hotel Victory een buitengewoon interessante inleiding gehouden over het thans zo actuele onderwerp „Verdraagzaamheid en het Katholieke Kerkbegrip". Het had alle zin, dat Dr. Witte professor van Ginneken citeerde, toen hij een beroep deed op de vergaderden, niet bang te zijn voor de slijtage van het benul. Dat de leden van St. Adelbert het allesbehalve lichtverteerbare theologische betoog van de spreker met uitermate grote aandacht hebben gevolgd, bleek wel uit de zeer geanimeerde gedachtenwisseling, die zich na de inleiding ontspon. Kerk en Rijk Gods Niet alleen de katholieke kerk wordt de onverdraagzaamheid aan gewreven. Ook voor de bezield ople vende Nederlands Hervormde Kerk is de intolerantie een moeilijk pro bleem. Het vraagstuk van de ver draagzaamheid staat momenteel in ternationaal in het middelpunt van de belangstelling, temeer omdat we zo kort geleden in het intolerante Nationaal-Socialisme de eerbiediging van de geestelijke vrijheid geschon den hebben gezien en omdat we thans de bedreiging van die vrijheid verfoeien in het communisme. In het Herderlijk schrijven van de Generale Synode van de N. H. Kerk is de Katholieke Kerk in verband met het probleem der verdraagzaam heid aangevallen op haar kerkbe grip. De vraag naar haar verdraag zaamheid is geworden tot een be schuldiging van onverdraagzaamheid, waartegen wij mogen protesteren. In zijn antwoord op de vraag naar de tolerantie van de katholieke kerk, richtte Dr. Witte zich tot de groep der reformatorische christenen, die de katholieke kerk ervan beschul digt, dat zij het Rijk Gods en het be lang van de kerk vereenzelvigt, zo dat de ere Gods en het kerkbelang samenvallen. Spreker noemde het een verdienste van het herderlijk schrijven, dat het 't probleem van tolerantie of intole rantie ha verband brengt met het kerkbegrip. Het herderlijk schrijven fundeert zodoende de intolerantie zeer diep. Altijd en overal zou de katholiek door een rusteloos machts streven aan de heerschappij van de kerk op alle levensgebieden, en zo aan de heerschappij Gods. meewer ken, juist tengevolge van de identi ficatie van de macht van de kerk en de ere Gods. Wanneer we hier spreken van in tolerantie, laten we de dogmatische intolerantie van de kerk buiten be schouwing. Volgens de Synode zou slechts dan mogen worden ongegre- pen. wanneer de chaos dreigt. De katholieke kerk zou zich echter al tijd en in alle omstandigheden on verdraagzaam voordoen. De Synode ziet reden genoeg, de katholieke kerk te beschouwen als een voortdu rende bedreiging van de geestelijke vrijheid, omdat, naar haar opvatting de kerk slechts tolerant kan zijn uit grof opportunisme. De hervormde kerk ziet de kerk als een gebrekkige organisatie van zondige mensen, die met het Rijk Gods niets gemeen heeft. De invloed van Barth doet zich gelden, zoals die tot gelding is gekomen in het her derlijk schrijven. Pas na de tweede komst van Christus zal het Rijk Gods tot zijn verwerkelijking komen. Inderdaad vereenzelvigt de Her vormde Kerk de Kerk niet met het Rijk Gods. Men merke echter het memoran dum op, waarin de Synode in het herderlijk schrijven 't betreurt, dat het processieverbod niet nog kan worden uitgebreid. De Synode durft hier zeggen, dat zij uit tolerantie dit standpunt inneemt. De pharizeeïsche toon irriteert hier toch wel. Blijk baar is de Synode zei fook nog niet klaar met 't probleem der verdraag zaamheid. In zijn antwoord op de vraag naar onze verdraagzaamheid richtte zich Dr. Witte dus allereerst tot de re formatorische christenen, die uitgaan van het Woord Gods. Hij ging in op hun beschuldiging van vereenzelving van Kerk en Rijk Gods. Cp de eerste plaats behandelde spreker wat de nieuwere inzichten omtrent 't kerkbegrip leren over de verdraagzaamheid en op de tweede plaats zette hij uiteen, hoe de kerk staat tegenover de wereld, de Staat daaronder begrepen. Het Katholieke Kerkbegrip In het evangelie vinden wij de eer bied voor de Waarheid Gods, die onverzettelijk, zonder compromis, gehandhaafd wordt en daarnaast vinden wij de eerbied voor de vrij heid der menselijke keuze. Het is buitengewoon moeilijk voor de kerk tussen beiden het juiste evenwicht te vinden. De nieuwere inzichten omtrent het kerkbegrip laten de zichtbare kerk precies met elkaar corresponderen. Het oude standpunt, dat de onzichtbare kerk zich verder uitstrekt dan de zichtbare, is verla ten. Waar gesproken moet worden van een defectief behoren tot het mystieke lichaam van Christus, be staat deze band met de kerk óók zichtbaar, b.v. in doopsel, eucharistie of in het deugdenleven. Buiten de juridische verbondenheid met de zichtbare kerk worden tekens ge steld van verbondenheid met de Kerk van Christus. Zo worden dus zij, die niet als „gedoopten onder gehoorzaamheid aan de Paus van Rome de ware leer van Christus belijden", niet a priori afgesneden van de kerk. Elke, ook de meest verborgen mededeling van de genade aan de mens heeft een ge- heimnisvolle band met de Kerk van Christus. Zo is dan ook de kerk als de alleenzaligmakende kerk te ver staan. De band met de kerk is zowel zichtbaar als onzichtbaar. Het is en blijft de taak van de kerk, de een heid in haar aan de mensheid als redding voor te houden. In de katholieke leer wordt de kerk in zekere zin vereenzelvigd met het Rijk Gods. Dan dient men de kerk te nemen in de geheimnis- volle verbondenheid met al het goe de dat ooit ergens ter wereld ge beurt. Deze zelfde kerk is gesticht als een zaad. dat groeit tot de dag van het laatste oordeel. Katholiek zijn betekent: voor heel de wereld open staan. Als de kerk is de voortzetting Van Christus' verlossingswerk, dan móet de wereldlijke zending van Christus ook de wereldwijde zending der kerk zijn. Al kunnen wij de we gen van de Geest niet altijd volgen, wij weten wel dat Hij trouw blijft aan Gods verlossingsplan. Thomas zegt: het ware, waar of door wie ook gezegd, is van de H. Geest. Eerbiediging van eerlijke overtuiging Welnu, het leven volgens een eer lijke overtuiging is persé een goed, en moet dus door de kerk geëerbie digd worden. Principieel, zij het per accidens. De katholiek zal de dwa lende dus niet alleen moeten bemin nen, maar ook zijn vrije keuze eer biedigen. De overgang naar het ka tholieke geloof moet volkomen vrij zijn. Elke inlijving en elke broodroof uit intolerantie dient dus veroor deeld. Hoe staat het dan -met de propa ganda voor de dwaling? Een zekere mate van vrijheid voor de verkondi ging van de dwaling moet worden toegestaan. Er zijn echter grenzen. Komen we zo dan niet in botsing met het helang van de kerk? De kerk is geen de waarheid bezit tende partij, wier macht wij moeten vergroten. In de kerk zijn al in kiem aanwezig de wezenstrekken van het Rijk Gods. Het belang van de kerk, degelijk geestelijk te zien, is dus het belang van het Rijk Gods. Hier is een verschil van opvatting met de Synode, wier maatstaaf van de kerk een andere is dan de onze. De kerk ziet gespannen uit naar haar voltooiing op 't einde der tijden. Al wat wij doen, moet gericht zijn op de opbouw van het uiteindelijke Rijk Gods. Wat daartoe strekt is identiek met de ere Gods. Alleen wanneer we het zó zien. kunnen we het belang van de kerk identificeren met de ere Gods. maar dan ook al leen zo, zuiver geestelijk, gezien. Kerk en wereld Sprekende over de verhouding van kerk en wereld, refereerde spreker aan de rede van Mr. J. A. L. M. Loeff, waarin deze wijst op de ,,idée gouvernemental", die de eerbiedi ging van de minderheid meebrengt. Deze „idée gouvernemental" is een natuurrechtelijk gegeven, dat wij hebben te accepteren. Zij kan ver schillen naar de aard van het volk, dat tracht haar te belichamen. Loeff's antwoord aan de Synode was geruststellend, doch niet geheel bevredigend. De vraag is juist: Wel ke vrijheid resteert voor de anders denkende als de idee gouvernemen tal eens zuiver katholiek zou zijn? De verhouding kerk-staat is een penibele aangelegenheid. We hebben de kerk leren zien als de kiem van het toekomstig Rijk Gods, waarnaar gespannen wordt uitgezien. De kerk is in de wereld, maar niet van de wereld. De wereld ligt neer onder de erfzonde. De wereld heeft de kerk nodig, om te leven. De kerk echter heeft de wereld nodig, om erin vlees te worden en te groeien naar haar voltooiing welk een mogelijkheid tot harmonie! De wereld is voor Chris tus en dus voor de kerk het om streden gebied tussen de genade en de zonde. De staat zal nodit volko men christelijk zijn, dus de verhou ding tussen kerk en staat zal nooit zo harmonieus zijn als a priori af te leiden zou wezen. De staat blijft nu eenmaal onder de vloek van de erf zonde. De reformatorische Christenen nu, zigt Barthiaans. de staat - niet meer of minder als een georganiseerde roversbende. Zo is eèn Christelijke politiek een contradictio in terminis. Wie tóch tracht een Christelijke po litiek te voeren maakt zich schuldig aan een zondig machtsvertoon.' Wij, katholieken, zijn wel over tuigd van de erfzondelijkheid van de staat, maar de kerk spoort aan tot een manmoedig pogen de staat en geheel het maatschappelijk' leven te verchristelijken ,al weet zij, dat de invloed van Satan nooit geheel ge ëlimineerd wordt. De bekoring bestaat, in machtige organisatievormen de'glorie van de kerk te zien. Dan wordt de nadruk oplegd op het wereldlijke element. De kerk blijft daarvoor terecht waarschuwen. Het kerkgezag moet zich distanciëren van veel arbeid van leken in de kerk. Van reformatorische zijde wordt ons bekeringswerk gezien als een bekrompen zieltjeswinner!) terwille in zijn algemeenheid onjuist. Lettend op het naar zijn voltooiing groeiend Rijk Gods, weten wij, dat God eschatologisch werkt. God heeft de tijd. Het geestelijk-ingesteld-zijn is noodzakelijk. De wijdheid en de diepte van de kerk als naar voltooi ing groeiend Godsrijk beseffend, kennen wij de betrekkelijkheid van de macht van de kerk, nu. De kerk is geen partij en de Christenen zijn geen partijgangers; de katholieke kerk is de kerk voor alle mensen. Martelaarschap uiterste ver draagzaamheid. Toch zal de kerk haar protest moe- tfn laten horen, desnoods tenkoste van haar bloed. Als hoogste exponent van verchristelijking ziet de kerk 't martelaarschap. De bereidheid in principe tot het martelaarschap is altijd het standpunt van de kerk ge weest. Stemt de vanzelfsprekendheid, waarmee de missionarissen in Korea op hun post bleven en vooral op be vel van Rome op hun post moesten blijven, het zonder compromis stand houden van zovelen achter het ijze ren gordijn, die geen machtspositie in het vooruitzicht hebben, de Syno de niet tot bezinning en bescheiden heid? Juist het martelaarschap is de hoogste vorm van verdraagzaamheid. Na deze inleiding van Dr. Witte groeide een uitvoerige gedachtenwis seling .waarna de voorzitter van de St. Adelbert-vereniging. Mr. A. J. M. Leesberg, de spreker dankte en de van de macht. Die beschuldiging is vergadering sloot. AKERSLOOT. Dezer dagen werd er In Café Verduin een pro- pagandavergadering van de K.V. P. gehouden. De voorzitter de heer A. Leijen, heette allen van harte welkom, in het bijzonder de zeereerw. pater Peiers uit Eindhoven en betreurde de weinige belangstel ling. Dit verschijnsel strekt ons niet tot eer. Wat kan daar de oorzaak van zijn? Zegt de KVP hun niets? Spr. hoopte echter dat degenen, die Wel aanwezig waren hun kennis deze avond weer zouden verrijken en een geestelijk testament zouden mee krijgen om ziCh daarmee in de moderne wereld te verdedigen. Hierna sprak de bekende re denaar pater Peters over het on derwerp: „Scheiding tussen ge loof en leven". Wij zijn gekomen, aldus spr., om iéts meer te vernemen van de „politiek", wat voor vele men sen in zekere mate 'n wanklank is geworden. Vandaar dat men thans een andere en betere naam heeft gevonden voor dit begrip, n.l. „Staatskunde". In zijn betoog belichtte de eerw. spreker o.m. ook nog even het liberalisme. De mens heeft waarde gekregen, omdat hij iets betekent in de gemeenschap. Wij moeten ons bewust zijn van onze plichten, van ons verantwoor delijkheidsbesef en wij moeten bouwen aan de kerk van Chris tus. Door de KVP kunnen wij op zo'n gemakkelijke wijze méde- werken aan onze innerlijke vor ming. De K.V.P. is voor ons ka tholieken van onschatbare waar de, temeer daar deze partij een gezinspartij is. Aan wie hebben wij te danken, dat er een PBO. tot stand is gekomen? Katholiek zijn is niet een stempel of een dienstpet. Spreker begaf zich ook op het terrein van de stands- en vak organisaties. Hij wees o.m. op de Enkele dagen geleden hebben wii in het algemene nieuws een bericht opgenomen over de Thiery-millioenen. die nog altijd wachten on de erfgenamen van de Weense hofschoenmaker. die er de erflater van Is. Ook in Nederland wonen de erfgenamen van deze millioenen en zii heb ben zelfs een vereniging gesticht ter behartiging van hun belan gen. zoals wii reeds hebben ge meld. Er is in onze stad een man, die onder zijn voorvaderen, althans onder die van zijn moeder, een afstammeling van de hofschoen maker Thiery telt. Het is de kas sier van de NACO, de heer B. C. Panhorst, wonende Nieuwpoorts- laan 130. Een man dus, die ge wend is met veel geld om te gaan. Ook hij leeft al jaren lang trouwens in de blijde verwachting van zijn millioenen. Een tafel vol stamboompaperas- sen toont aan, dat hij inderdaad een verre naneef is van Thiery. De goudkoorts heeft hem overi gens niet te pakken. Liever één vogel in de hand dan tien in de lucht, zegt de heer Panhorst, en hij vraagt ons tussen neus en lippen of wij er misschien iets voor voelen het recht op de millioenenerfenis voor een slor-. dige 50 mille over te nemen. Enfin. a.s. Zaterdag houden de Nederlandse erfgenamen van millionnair Thiery een uiterst belangrijke vergadering in Hotel Oporto te Amsterdam, De mil- Gevaarlijke huisgenoot ALKMAAR Aan het poli tiebureau vervoegde zich iemand die kwam verzoeken zijn bouvier dood te schieten. De hond ver toonde de laatste dagen tekenen van kwaadheid en was op geen enkele manier meer te benade ren. De man, die 's morgens vroeg naar zijn werk moest, vertrouwde zijn gezin niet meer aan het gevaarlijke beest toe. De politie is met de eigenaar van de hond meegegaan en heeft de hond in de schuur doodgescho ten. lioenen zullen nog wel niet op tafel komen, vreest de heer Pan horst. Maar hij heeft al grootse plannen voor het geval dat.... Wij twijfelen er niet aan, of de heer Panhoïst zal zijn mil lioenen goed besteden. Hij is ten slotte kassier bij de NACO en hij is dus gewend met geld om te gaan. Maar het zou wel eens kun nen zijn, dat zijn kindskinderen nog altijd op 'hun millioenen wachten. Of dat zij er naar flui ten misschien. Onvoorzichtige voetganger ALKMAAR Gistermiddag omstreeks vier uur is een 71-ja- rige man de Langestraat overge stoken zonder voldoende op het verkeer te letten. Op hetzelfde moment naderde een personen auto, waarvan de bestuurder signaal gaf hetgeen door dc voetganger schijnbaar niet ge hoord is. De man liep tegen de auto aan en kwam te vallen. Het ongeval bleek nogal goed afge komen te zijn. KERSTGEDACHTEN IN SCHOLA PUBLICA ALKMAAR. Vanavond staat de maandelijkse Schola-avohd in het teken van Kerstmis. De kunstcriticus, de heer J. Jongenelen uit;Utrecht, die vorig jaar een cursus leidde over de schilderkunst en. dit ook volgend voorjaar voor de Schola zal doen, zal aan de band van een serie fraaie lichtbeelden een voor dracht houden over het Kerst gebeuren in de schilderkunst. Na de pauze zal de bekende Haar lemse luitiste, Truus Kloes, ver schillende kerstliederen voor ons zingen waarbij zij zichzelf op de luit begeleidt: zij heeft op haar repertoire naast Nederlandse en Vlaamse, ook oud-Franse, Duit se en Spaanse kerstliederen en zelfs enkele negro-spirituals. Een avond van hoogstaand kunstgenot, die men niet mag verzuimen. Men kome vooral op tijd. ff plicht om zich te organiseren. Wie zich niet wil organiseren in katholiek verband is een heiden, aldus spreker. Laten wij ons dit eens goed realiseren. Wij mogen onze rechten op eisen als het gerechtvaardigd xs, als wij maar zorgen, dat wij op de eerste plaats onze plichten doen. Wij zijn het zout der aar de. Laten wij het zout bewaren voor de invloed van het bederf, opdat wij niet vertrapt worden. Als wij niet oppassen zullen we bedolven worden ender de puinT hopen, welke veroorzaakt zullen worden door de atoombom. Mar telaren zullen er vallen. Laten wij goed begrijpen wat God in deze ernstige tijd met ons voor heeft en wat hij van ons vraagt, dan zorgt Hij voor onze rechten. Advertentie Wegens enorm succes onze Dec.-attractie M. MEYER EN ZOON Voor de 9e maal KLEIN KUNSTENSEMBLE KEES STET ALKMAAR Op veler ver zoek heeft de directie van het Gulden Vlies nogmaals een voor stelling georganiseerd van het Kleinkunst-ensemble Kees Stet en wel op Zondag 17 Dec. a.s. Aan dit amusante programma werken verder mede Trio Annie ae Moor in Musetteklanken, The Rio's met liedjes uit Zuid-Ame- rika en Texas, de welbekende Alkmaarse goochelaar Cakie, ter wijl de conferences worden ver zorgd door Nico Akkerman. DOKTERSDIENSTEN 17 DECEMBER Rayon West-Friesland (West) Dokter Bloem te Spierdijk tel. K 2286 204; Dokter Boeckhorst te Wognum, tel. K 2297 215; dokter De Vries te Benningbroek, tel. K 2299 251, Berkhout—A venhorn: Dokter Reedijk te A.venhorn, tel. K 2294 225. AAN DE KRAPPE KANT ALKMAAR. Gistermiddag omstreeks 2 uur reed de bestuur der van een personenauto, die de bocht LaatKoorstraat te krap nam tegen een driewielige motor bakfiets aan. De wagen werd licht beschadigd en doordat de voor ruit van het voertuig brak werd de bestuurder door glasscherven in het gelaat gewond. Oneerlijk ALKMAAR Woensdagmor gen is in een logement hier ter stede een 28-jarige betonarbeider aangehouden, die zich te Am sterdam had schuldig gemaakt aan de diefstal van een costuum en een portefeuille. De man is naar Amsterdam op transport gesteld. Hel' hockey-programma ALKMAAR Het program ma van A.M.H.C. ziet er voor Zondag als volgt uit: Dames: FITAlkmaar Alkmaar IIHurlev III Heren: AlkmaarStrawberries Hermes IIAlkmaar II Alkmaar Vet.Be Fair Burgerlijke Stand ALKMAAR. Geboren: Ton- ny P., dochter van A. Dekker en G. Voerman; Johanna M., doch ter van F. J. Peters en J. F. P. Genefaas. Gehuwd: Cornells Goesenne en Naalke Kramer. Ondertrouwd: Johannes C. van Diepen, 39 jaar en Catharina C. Zijp, 38 jaar; Jan F. van Ginkel, 32 ]aar en Catharina M. van Sluijs 32 jaar; Cornells A. Jansen, 29 jaar en Christina C. Kops, 23 jaar ACENDA SCHOLA PUBLICA: Kerst avond in het Gulden Vlies om 8 uur. GENOOTSCHAP NEDER LAND—ENGELAND: Sha- kespeare-avond in de kleine zaal van de Har monie; 8 uur. FILMS: Rex: Brief van een onbekende vrouw, vol wassenen; Cinema Ame rican: De macht van de duivel, 14 jaar; Harmonie: Onder moeder's vleugels, alle leeftijden; Victoria- theater: De gele kanarie, Voorstellingen: hedenavond 8 uur. Matinee: in het Rex- theater om 2.30 uur. APOTHEKEN: De nacht dienst neemt waar apo theek B. H. J. Schouten, Emmastraat 47. TAXI's: De nachtdienst rijdt Koopman, Lindengracht 43 tel. 3916. ALKMAAR. Wij hadden al tijd gedacht dat journalisten steeds tijd te kort kwamen; dat schijnt echter alleen met provin ciale journalisten het geval te zijn; de grotestadsjournalisten schijnen heel wat tijd over te hebben. Collega's van ons uit Amsterdam hebben althans de tijd gevonden, om er af en toe in cabaretverband op uit te trek ken en cabaretvoorstellingen te geven; dat vraagt ook tijd aan voorbereiding; voor het schrij ven van teksten, voor het ver vaardigen van décors en het in- repeteren van verschillende num mers. Laten we ons er echter niet over verdiepen, waar zij de tijd vandaan halen; er zijn nu een maal luxe paarden en werkpaar den. Die Amsterdamse luxepaar den dan. die zich verenigd heb ben in een cabaretgezelschap „De Inktvis" een zeer toepasselij ke naam voor een ensemble van journalisten. stond gister avond op de planken van het Gulden Vlies waar zij zich „pre- zanteerden" als het enige caba- ïetgezelschap met 'n eigen blad „Extra Editie" genaamd, dat zij het enige blad noemden met een eigen cabaretgezelschap. Een critiek schrijven over een toneel- of cabaretgezelschap is niet zo moeilijk; moeilijker Hikt het ons zelf als artist al is het dan maar als amateur voor het voetlicht te treden. Nu, die Amsterdammers hebben zich er best doorheen gelagen. Het was een aanhorenswaar- dig en bezienswaardig program ma, waar zij mee voor de dag kwamen. Onder regie van do Amsterdamse N R C-redacteur, Clous van Mechelen die met an deren de teksten schreef, wisten zji een onderhoudend program ma te vullen; een programma van 50 tot 75 pet. kolder en met 25 tot 50 pet. ernst. Die ernst echter was ons te defaitistisch te fatalistisch. Zij zoeken stof ir. de actuele gebeurtenissen v, alle dag; uit het dagelijkse leven en het wereldnieuws. En al is dat nu ook wat somber en troos teloos er zijn toch wel lichtpun ten. En die vonden wij niet in dit programma, dat iets had van de geest van Sartre de existenti alist. Het aantal medewerken den en het aantal programma nummers was ons te talrijk, om in détails te treden; wij zullen dat dan ook niet doen. Het was een geslaagd optreden, dat een vollere zaal verdiend had. Daar voor lijkt hier in Alkmaar ech ter de Donderdagavond nu een maal niet geschikt. De décors waren verdienstelijk. En tenslotte, het waren amateurs en als amateurs ga ven zij een voorstelling die ge zien mocht worden. De dames ontvingen bloemen, van de N R V. die mede deze avond had georganiseerd Fr. O. Burgerlijke Stand PURMEREND. Geboren: Ubaldus Maria Ambrosius, z. v. Johannes Joseph Franciscus Broodbakker en Adriana Maria Karhof; Ilone, d. v. Willem Kra mer en Elisabeth Huizinga; Erik Jan, z. v. Simon Grodt en Aafje Baas; Maria Petronella, d. v. Klaas Klijnsma en Gijsbertha van Maanen. Getrouwd: Hendrik Meijer, 22 jaar, en Geertruida Christina Eli sabeth Peek, 24 jaar. Overleden: Johanna Kloek, 71 jaar, weduwe van Jan Eggers, te Ilpendam; Hillegond Schilp, 90 jaar, weduwe van Jacob Edel, te Óostzaan. Advertentie) Corset m. zijsluiting en veter. Effen coutillestof. Zie afbeelding J arretellesgordel. Zeer elastisch Bustehouder. Stevige witte katoen Jeugavorm STAD IN HET DONKER ALKMAAR. Gisteravond heb ben de gaslantaarns hier ter stede, die door middel van een drukstoot worden bediend enkele uren lang dienst geweigerd, tengevolge waar van gedeelten van de stad volkomen in het duister waren gehuld. De wei gering der gaslantaarns is te wijten aan een bedrijfsstoring waarmede lichtbedrijven gisteren overdag te kampen hebben gehad. Tengevolge daarvan is de druk in de gashouder te laag geworden en was men niet in staat op tijd de vereiste drukstoot te geven om de lantaarns te doen branden. De storihg die zich heeft beperkt tot de lampen hier ter stede, die op drukstoot reageren, was een kwestie van enkele uren. GOED AFGEKOMEN ALKMAAR. Op de Helderseweg was gistermiddag een employé van een fruitgrossier bezig met het los sen van een spoorwagon. Terwijl hjj achter een autobus de weg overstak, werd hij aangereden door een mili taire auto. De bestuurder remde krachtig toch kon niet voorkomen dat de man tegen de grond werd ge worpen. Hij klaagde over hoofdpijn, pijn in de heup en in zijn voet. Door de Gemeentelijk Geneeskundige Dienst werd de man naar het Cen traal Ziekenhuis vervoerd waar bleek dat hij geen ernstig letsel had bekomen. Hij kon later per taxi naar zijn ouderlijke woning te Oudcarspel worden overgebracht. dezelfde middag liep een spelend jongetje van 7 jaar op de Stations weg achter een stilstaande autobus om, terwijl hij niet zag dat van de andere richting een bus naderde. Ook de chauffeur van deze bus wist door krachtig remmen erger te voor. komen. Het jongetje dat kwam te vallen werd ook naar het Centraal Ziekenhuis gebracht waar bleek dat hij geen ernstig letsel had bekomen. Het kereltje is per politieauto naar huis gebracht. Weer thuis BERGEN Na een verblijf van 2 jaar en 6 weken in de tro pen, komt onze plaatsgenoot Jaap Grooteman, bottelier le klas bij de marine, met de Cyrenia in Marseille aan, vanwaar hij met de trein naar Rotterdam komt, om dan met de bus Maandag a.s. naar de ouderlijke woning terug te keren. Kerkconcert in de Ruïnekerk BERGEN Dinsdag a.s. geeft 't motet en madrigaal Vrouwen koor in de Ruïnekerk een Kerst concert, o.l.v. de dirigent Piet Groot, met medewerking van de pianist-organist Ber Joosen en de violist Jac. Holtman. Diverse werken, o.a. van Handel, Wie- niawski en H. Andriessen zullen uitgevoerd worden. Vacanl-iebonnen bouwvakarbeiders HEILOO De controle op de vacantiebonnen, die verplicht is, wordt Dinsdag 19 Dec. gehouden. Wie zich niet aan deze controle onderwerpt zal zijn bonnen met de Kerstdagen en Nieuwjaar niet kunnen verzilveren. De controle wordt gehouden in café Admiraal aan de Herenweg, 8 uur. De gemeenteraad van Zijpe kwam Woensdagavond j.l, in 'n spoedvergadering bijeen. De voorzitter deelde mede, dat Vrijdag 22 Dec. a.s. de gewone vergadering van de raad zou ge houden worden. Deze spoedei sende vergadering was belegd in verband met het feit dat B. en W. thans in de gelegenheid zijn op aannemelijke voorwaarden 'n geldlening aan te gaan voor de financiering van de woningwet- bouw. Aangezien de geldgeefster haar aanbieding gestand doet tot 30 Dec. a.s. en het desbetreffen de raadsbesluit reeds uiterlijk 16 December a.s. ter provinciale griffie moet zijn was het nodig op korte termijn de raad bijeen te roepen. Het is van belang, dat de geldleningsovereenkomst nog dit .laar wordt gesloten omdat anders ingevolge het wetsont werp tot wijziging Van de zegel wet vermoedelijk 'n bedrag van f 400,tot f 500,aan zegel- kosten verschuldigd zal zijn. Een en ander is reden, dat de raad voor deze spoedeisende vergade ring is bijeengeroepen. Hierna kwam' aan de orde het voorstel van B. en W. om met de N. V. Bank voor Nederlandse gemeenten een geldlening aan te gaan voor de financiering van de woningwetbouw, (dubbele wo ning te Oudesluis Schagerbrug en St. Maartensvlotbrug) onder de volgende algemene bepalingen: koers: 100 pet; looptijd: 50 jaren; rente: 3 1/4 pet. per jaar half jaarlijks te voldoen; aflossing: in 50 jaarlijkse annuïteiten, elk groot f 2504,91; extra aflossing: de eerste 5 jaren van de loop tijd niet toegestaan, daarna op aflossingsdatum en wel geduren de het 6e tot en met het 11e jaar a 101% pet., daarna a 101 pet; kosten een achtste pet. van het leningsbedrag: opnemingsdatum: 30 December 1950. Zonder hoofdelijke stemming werd overeenkomstig het voor stel van B. en W. besloten. Sluiting der vergadering. Voordracht onderwijzer ZIJPE B en W hebben voor de benoeming van een onderwij zer aan de o.l. school te Oude sluis (Vacature-Volkers) de vol gende voordracht opgemaakt: 1. P. de Hoog te Den Helder (tij delijk onderwijzer, aan de o.l. school te Westerland); 2. J. Komen te Den Helder (tij delijk onderwijzer aan de o.l. school te Anna-Paulowna); 3. S. Muizelaar te Witmarsum (tijd. onderwijzer aan de o.l. school aldaar). Herijk maten en gewichten ZIJPE Ged. Staten van Nd.- Holland hebben bepaald, dat in 1951 de herijk van maten en ge wichten in deze gemeente piaats zal hebben te Schagerbrug op 4 t.e.m. 7 Juni. Oogstdankdag L.T.B. Tl.-NIEDORP Naar wij ver nemen zal de LTB afdeling Nw- Niedorp haar oogstdankdag hou den op Dinsdag 19 Dec. voor de ze dag is als spreker uitgenodigd de heer Vermeulen, alg. secreta ris van het secretariaat. Deze zal komen spreken over: „Waarom LTB". Gaarne sporen wij de leden aan deze oogstdank dag bij te wonen. WEERSVERWACHTING medegedeeld door het KNMI te de Bilt, geldig van Vrijdagavond tot Zaterdagavond. NU EN DAN SNEEUWBUIEN nu en dan sneeuwbuien. In het Zuiden van het land aanvanke lijk zwakke tot matige verander lijke wind, overigens matige tot krachtige en in de kuststreken tijdelijk wellicht harde Westelij ke wind. Temperaturen om het vriespunt, in het binnenland tij dens plaatselijke opklaringen in de nacht en ochtend lichte vorst. Advertentie Babyjurkje. Wol met zijde In: rose, wit en bleu Overgooiers. Wol met zijde. In: rose en bleu Babyslobbroekje. Wol met zijde. In: rose, bleu en wit m Geen audiëntie Z.H.Exc. de Bisschop van Haar lem zal Dinsdag 19 Dec. geèn audiëntie verlenen. K.F.C.-keuringen ALKMAAR: Rex: „Brief van een onbekende vrouw", volw. met rijpe levenservaring. Cinema American: „De macht van de duivel", 14 jaar. Harmonie: „Onder moeders vleugels", alle leeft. Victoria: „De gele kanarie", onb. DEN HELDER: De Witte: .Texas" 14 jaar en „Desperado's 18 jr. Tivoli: „De blauwe lamp", onb., en „Gentleman inbreker" 18 jaar.. HOORN: Victoria: „Vals geld", 18 jaar. Winston: „De Witte Hengst", alle leeft. SCHAGEN: Royal: „De twee we zen", 18 jaar, en „Kareltje in Hollywood", alle leeft. MEDEMBLIK: Scala: „De man op de Eiffeltoren", 18 jaar en „Als je lacht dan ben je rijk", alle leeftijden. WIERINGEN; De Haan: „Bittere rijst", voor Katholieken afge keurd, en „De man die mij ge geven werd", 14 jaar. LUTJEBROEK: City: „Ik vecht niet voor geld", 14 jaar. Advertentie De kous, die in pasvorm en soliditeit niet te evenaren is. Alleen verkrijgbaar bij hoek Houttil Alkmaar KAASMARKT ALKMAAR 3 stapels boerenkaas a f 100 p. 50 kg. Handel vlot. GROOTEBROEK, 14 Dec. 25.000 kg groene kool 55.80; 12.000 kg witte kool 44.50; 1500 kg gele kool 3.60—5.00; 600 kg Chinese kool 6.60; 3500 kg bieten A 9.50—10.10, B 6.60—7.40; 3500 kg peen B 3.60—3.70, C 4.70—5.00 16.500 kg uien: grof 4.505.00; groot 4.204.40; driel. 8.60; nep 14.00; 60.000 st. bloemkool B 19—35; B II 11-—18; C 8—13; CII 8.—. AVENHORN, 14 Dec. 650 kg spruitkool 3441; 9000 kg Witte kool: Succ. 4.304.40; Dene 4.40; 13.500 kg rode kool 4.30 11.50: 10.700 kg gele kool 3.60— 5.50; 3000 kg groene kool 56.10; 9200 kg grove uien 4.807.50; gewone 2.405.20; 13.700 kg bie ten (rond) I 10.20—11.20, II 8.00- 9.20: 18.500 kg peen II 2.70—3.50, III 4.50—6.00. IV 4.60—5.00. WARMENHUIZEN, 15 Dec, 200 kg andijvie 18,50; 6200 kg ge le kool 4—7,10; 27.000 kg rode kl, 4,4011,50; 4200 kg witte kool 4 —5,40. LANGEDIJK. 15 Dec. 4600 kg uien 3,404,10: grove 5,70 6,70: driel. 7.50; 2000 kg bieten A 10: B 5.90—6; 300 kg witlof I B 39: 1300 kg andijvie 10,10 15,30: 200 kg appelen, ellington 6875; 9000 kg groene kool 5 12: 2500 kg gele kool 4,506,20, 11000 kg rode kool 511,70: 30.000 kg witte kool succes wit te 45,10; deense witte 4,10 5,40: 1600 kg rode kool doorgedr. NRD.-SCHARWOUDE, 15 Dec. 800 kg aardappelen, gr. schotten 9; grove alra 8,70; 3600 kg uien 3,7C)5; grof 5,606,10: drielin gen 7,808,60: nep 12,80; 2000 kg andijvie 17,8020,90; 4400 kg bieten A 6,909; B 6,807: 21.000 kg rode kool 4,30—11,80; 1500 kg gele kool 5,407,20; 82.000 kg witte kool succes witte 45,40; Deense witte 4,705,50. Aan hel doorb die minister in winst van een de nuchtere pr overwonnen, woonlagen maa met verminder verschillende ar afgewezen, or eindelijk te I huren waren doorgang vonde Het Groninger gen'-plan b.v. v een basis-kostpri. per woning bij ringsdiepte. De die totnogtoe uitgevoerde of ir de complexén te meer en Ulrum ter 250 tot 530 gi lijkt waarlijk nis het verhoogt de kwartje, precies het 'm voor de wanneer zij met vergelijken. Dat b.v. in Sappeme door de extra-fun< was, soms tot Daar kan de ge) nig aan doen: m eenmaal op een basis-opzet van de stunt, dat men enthousiasme mo voldoende heeft „Door Her en der de bouwde woningen schouwend, hebbel wens toch afgevrs door de ministi „doorbraak" ook v wel helemaal reëe Wii konden ons indruk onttrekken van deze nieuwe viiftig iaar waar worden afeeschrev halen zonder dat bare tiid allerlei noodzakelijk zulle niet uit de norma Dosten kunnen woi Dr. ir. Z. Y. van zelf ai. dat men 1 is geslaagd. De lez niet \ergen, dat tonen in het opspo tuele verborgen gebreken. De toekomst zal er op dit gebied de dag komt. Maar lende zuinige oplos: het blote oog valle men. kan zelfs de loven, dat zij het v len_ uithouden. Naar onze indruk de bovenverdieping daar nogal bekaai Slaa kamerwanden zal iedereen wel als willen aanvaarden, levensduur daarvan moeilijk erg grote i evenmin als b.v. i Oostenrijkse board grapje van een van over de „Bouw Ma ningen was stellig een algemene concl wijze van verzucliti de meesten van ons reis meer dan een naar de keel.... Maar als men dai de gehele linie ove stunt kan juichen: Wispelwey in haar ma-woning aan de straat in' Drachten vertellen hoe zij m; van negen personen een afgedankte tran gc.voond, realiseert aan hoeveel onhoud den ook door al deze een einde is gemaal nog niet aan de m bare in de gemeenti land, waar men no 466 eenkamerworiini procent van het to bezit, zit opgescheej meeste bewoners echter, zoals burgen pcrus Buma ons zede van f 6.zoals de woningen doen, te 1 Hef Noorden Niet alleen aan zal men zich in de provincies ook fc grote steden moet: nen. In Veendam een andere geslas meur voor de Gron melanden: arbeider denstandsflats in ti lagen met open een penhuizen, waarop deuren monden, b met verminderde gebouwd, de hl f 5.10 en f 8.14, d: standswoningen i voortreffelijke w van 22 M2. Terwijl Leeuwarc eveneens met de bou woonlagen in nog gi de oplossing zal gaan het probleem van de (want gebouwd moet aldus burgemeester r Meulen, die het Leeu ningtekort op 4000 be al zijn er sedert 1945 gen bijgebouwd, 229 voering en 419 op h lijstje voor 1951 gepl; Groningen, naar mevr. Aarsen—Janse zelfs een middenstan tien woonlagen in vo Flatgebouwen van lagen, o.m. een voor autoboxen in het praktijkruimten op de dieping en woningen onderhanden of inmii tooid. Do stad nam de du: de bevrijding gebouw op !6 Maart 1949 ir thans zijn er niet mini

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1950 | | pagina 2