Paterdr. Witte sprakover verdraagzaamheid
en het Katholieke Kerkbegrip
Niet
Een Alkmaarder wacht
opzijn millioenen
K.V.P. afdeling Akersloot hield
een propaqanda-avond
Interessante inleiding voor
de St. Adelbert-vereniging
Kerstmis
in de Kunst
VERLENGD
Dames- en
Kinderconfectie
Extra editie van
„De Inktvis"
f 12.95
f 2.15
f 1.45
Gemeenteraad 21ijpe
f3.60
f3.25
f4.45
ELBEO
Perion kousen
GERARD WORM
Marktberichten
Drie h
tege
PAGINA 2
VRIJDAG 15 DECEMBER 1950
Voor een veertigtal leden van de afdeling Alkmaar der St.
Adelbert-vereniging heeft de Weleerwaarde Pater Dr. J. C.
Witte S.J. uit Groningen, Woensdagavond in Hotel Victory een
buitengewoon interessante inleiding gehouden over het thans
zo actuele onderwerp „Verdraagzaamheid en het Katholieke
Kerkbegrip". Het had alle zin, dat Dr. Witte professor van
Ginneken citeerde, toen hij een beroep deed op de vergaderden,
niet bang te zijn voor de slijtage van het benul. Dat de leden
van St. Adelbert het allesbehalve lichtverteerbare theologische
betoog van de spreker met uitermate grote aandacht hebben
gevolgd, bleek wel uit de zeer geanimeerde gedachtenwisseling,
die zich na de inleiding ontspon.
Kerk en Rijk Gods
Niet alleen de katholieke kerk
wordt de onverdraagzaamheid aan
gewreven. Ook voor de bezield ople
vende Nederlands Hervormde Kerk
is de intolerantie een moeilijk pro
bleem. Het vraagstuk van de ver
draagzaamheid staat momenteel in
ternationaal in het middelpunt van
de belangstelling, temeer omdat we
zo kort geleden in het intolerante
Nationaal-Socialisme de eerbiediging
van de geestelijke vrijheid geschon
den hebben gezien en omdat we
thans de bedreiging van die vrijheid
verfoeien in het communisme.
In het Herderlijk schrijven van de
Generale Synode van de N. H. Kerk
is de Katholieke Kerk in verband
met het probleem der verdraagzaam
heid aangevallen op haar kerkbe
grip. De vraag naar haar verdraag
zaamheid is geworden tot een be
schuldiging van onverdraagzaamheid,
waartegen wij mogen protesteren.
In zijn antwoord op de vraag naar
de tolerantie van de katholieke kerk,
richtte Dr. Witte zich tot de groep
der reformatorische christenen, die
de katholieke kerk ervan beschul
digt, dat zij het Rijk Gods en het be
lang van de kerk vereenzelvigt, zo
dat de ere Gods en het kerkbelang
samenvallen.
Spreker noemde het een verdienste
van het herderlijk schrijven, dat het
't probleem van tolerantie of intole
rantie ha verband brengt met het
kerkbegrip. Het herderlijk schrijven
fundeert zodoende de intolerantie
zeer diep. Altijd en overal zou de
katholiek door een rusteloos machts
streven aan de heerschappij van de
kerk op alle levensgebieden, en zo
aan de heerschappij Gods. meewer
ken, juist tengevolge van de identi
ficatie van de macht van de kerk en
de ere Gods.
Wanneer we hier spreken van in
tolerantie, laten we de dogmatische
intolerantie van de kerk buiten be
schouwing. Volgens de Synode zou
slechts dan mogen worden ongegre-
pen. wanneer de chaos dreigt. De
katholieke kerk zou zich echter al
tijd en in alle omstandigheden on
verdraagzaam voordoen. De Synode
ziet reden genoeg, de katholieke
kerk te beschouwen als een voortdu
rende bedreiging van de geestelijke
vrijheid, omdat, naar haar opvatting
de kerk slechts tolerant kan zijn uit
grof opportunisme.
De hervormde kerk ziet de kerk
als een gebrekkige organisatie van
zondige mensen, die met het Rijk
Gods niets gemeen heeft. De invloed
van Barth doet zich gelden, zoals die
tot gelding is gekomen in het her
derlijk schrijven. Pas na de tweede
komst van Christus zal het Rijk Gods
tot zijn verwerkelijking komen.
Inderdaad vereenzelvigt de Her
vormde Kerk de Kerk niet met het
Rijk Gods.
Men merke echter het memoran
dum op, waarin de Synode in het
herderlijk schrijven 't betreurt, dat
het processieverbod niet nog kan
worden uitgebreid. De Synode durft
hier zeggen, dat zij uit tolerantie dit
standpunt inneemt. De pharizeeïsche
toon irriteert hier toch wel. Blijk
baar is de Synode zei fook nog niet
klaar met 't probleem der verdraag
zaamheid.
In zijn antwoord op de vraag naar
onze verdraagzaamheid richtte zich
Dr. Witte dus allereerst tot de re
formatorische christenen, die uitgaan
van het Woord Gods. Hij ging in op
hun beschuldiging van vereenzelving
van Kerk en Rijk Gods.
Cp de eerste plaats behandelde
spreker wat de nieuwere inzichten
omtrent 't kerkbegrip leren over de
verdraagzaamheid en op de tweede
plaats zette hij uiteen, hoe de kerk
staat tegenover de wereld, de Staat
daaronder begrepen.
Het Katholieke Kerkbegrip
In het evangelie vinden wij de eer
bied voor de Waarheid Gods, die
onverzettelijk, zonder compromis,
gehandhaafd wordt en daarnaast
vinden wij de eerbied voor de vrij
heid der menselijke keuze. Het is
buitengewoon moeilijk voor de kerk
tussen beiden het juiste evenwicht
te vinden. De nieuwere inzichten
omtrent het kerkbegrip laten de
zichtbare kerk precies met elkaar
corresponderen. Het oude standpunt,
dat de onzichtbare kerk zich verder
uitstrekt dan de zichtbare, is verla
ten. Waar gesproken moet worden
van een defectief behoren tot het
mystieke lichaam van Christus, be
staat deze band met de kerk óók
zichtbaar, b.v. in doopsel, eucharistie
of in het deugdenleven. Buiten de
juridische verbondenheid met de
zichtbare kerk worden tekens ge
steld van verbondenheid met de
Kerk van Christus.
Zo worden dus zij, die niet als
„gedoopten onder gehoorzaamheid
aan de Paus van Rome de ware leer
van Christus belijden", niet a priori
afgesneden van de kerk. Elke, ook
de meest verborgen mededeling van
de genade aan de mens heeft een ge-
heimnisvolle band met de Kerk van
Christus. Zo is dan ook de kerk als
de alleenzaligmakende kerk te ver
staan. De band met de kerk is zowel
zichtbaar als onzichtbaar. Het is en
blijft de taak van de kerk, de een
heid in haar aan de mensheid als
redding voor te houden.
In de katholieke leer wordt de
kerk in zekere zin vereenzelvigd
met het Rijk Gods. Dan dient men
de kerk te nemen in de geheimnis-
volle verbondenheid met al het goe
de dat ooit ergens ter wereld ge
beurt.
Deze zelfde kerk is gesticht als
een zaad. dat groeit tot de dag van
het laatste oordeel. Katholiek zijn
betekent: voor heel de wereld open
staan. Als de kerk is de voortzetting
Van Christus' verlossingswerk, dan
móet de wereldlijke zending van
Christus ook de wereldwijde zending
der kerk zijn. Al kunnen wij de we
gen van de Geest niet altijd volgen,
wij weten wel dat Hij trouw blijft
aan Gods verlossingsplan. Thomas
zegt: het ware, waar of door wie
ook gezegd, is van de H. Geest.
Eerbiediging van eerlijke
overtuiging
Welnu, het leven volgens een eer
lijke overtuiging is persé een goed,
en moet dus door de kerk geëerbie
digd worden. Principieel, zij het per
accidens. De katholiek zal de dwa
lende dus niet alleen moeten bemin
nen, maar ook zijn vrije keuze eer
biedigen. De overgang naar het ka
tholieke geloof moet volkomen vrij
zijn. Elke inlijving en elke broodroof
uit intolerantie dient dus veroor
deeld.
Hoe staat het dan -met de propa
ganda voor de dwaling? Een zekere
mate van vrijheid voor de verkondi
ging van de dwaling moet worden
toegestaan. Er zijn echter grenzen.
Komen we zo dan niet in botsing
met het helang van de kerk?
De kerk is geen de waarheid bezit
tende partij, wier macht wij moeten
vergroten. In de kerk zijn al in kiem
aanwezig de wezenstrekken van het
Rijk Gods. Het belang van de kerk,
degelijk geestelijk te zien, is
dus het belang van het Rijk Gods.
Hier is een verschil van opvatting
met de Synode, wier maatstaaf van
de kerk een andere is dan de onze.
De kerk ziet gespannen uit naar
haar voltooiing op 't einde der tijden.
Al wat wij doen, moet gericht zijn
op de opbouw van het uiteindelijke
Rijk Gods. Wat daartoe strekt is
identiek met de ere Gods. Alleen
wanneer we het zó zien. kunnen we
het belang van de kerk identificeren
met de ere Gods. maar dan ook al
leen zo, zuiver geestelijk, gezien.
Kerk en wereld
Sprekende over de verhouding van
kerk en wereld, refereerde spreker
aan de rede van Mr. J. A. L. M.
Loeff, waarin deze wijst op de ,,idée
gouvernemental", die de eerbiedi
ging van de minderheid meebrengt.
Deze „idée gouvernemental" is een
natuurrechtelijk gegeven, dat wij
hebben te accepteren. Zij kan ver
schillen naar de aard van het volk,
dat tracht haar te belichamen.
Loeff's antwoord aan de Synode
was geruststellend, doch niet geheel
bevredigend. De vraag is juist: Wel
ke vrijheid resteert voor de anders
denkende als de idee gouvernemen
tal eens zuiver katholiek zou zijn?
De verhouding kerk-staat is een
penibele aangelegenheid. We hebben
de kerk leren zien als de kiem van
het toekomstig Rijk Gods, waarnaar
gespannen wordt uitgezien. De kerk
is in de wereld, maar niet van de
wereld. De wereld ligt neer onder
de erfzonde. De wereld heeft de kerk
nodig, om te leven. De kerk echter
heeft de wereld nodig, om erin vlees
te worden en te groeien naar haar
voltooiing welk een mogelijkheid tot
harmonie! De wereld is voor Chris
tus en dus voor de kerk het om
streden gebied tussen de genade en
de zonde. De staat zal nodit volko
men christelijk zijn, dus de verhou
ding tussen kerk en staat zal nooit
zo harmonieus zijn als a priori af te
leiden zou wezen. De staat blijft nu
eenmaal onder de vloek van de erf
zonde.
De reformatorische Christenen nu,
zigt Barthiaans. de staat - niet meer
of minder als een georganiseerde
roversbende. Zo is eèn Christelijke
politiek een contradictio in terminis.
Wie tóch tracht een Christelijke po
litiek te voeren maakt zich schuldig
aan een zondig machtsvertoon.'
Wij, katholieken, zijn wel over
tuigd van de erfzondelijkheid van de
staat, maar de kerk spoort aan tot
een manmoedig pogen de staat en
geheel het maatschappelijk' leven te
verchristelijken ,al weet zij, dat de
invloed van Satan nooit geheel ge
ëlimineerd wordt.
De bekoring bestaat, in machtige
organisatievormen de'glorie van de
kerk te zien. Dan wordt de nadruk
oplegd op het wereldlijke element.
De kerk blijft daarvoor terecht
waarschuwen. Het kerkgezag moet
zich distanciëren van veel arbeid van
leken in de kerk.
Van reformatorische zijde wordt
ons bekeringswerk gezien als een
bekrompen zieltjeswinner!) terwille
in zijn algemeenheid onjuist. Lettend
op het naar zijn voltooiing groeiend
Rijk Gods, weten wij, dat God
eschatologisch werkt. God heeft de
tijd. Het geestelijk-ingesteld-zijn is
noodzakelijk. De wijdheid en de
diepte van de kerk als naar voltooi
ing groeiend Godsrijk beseffend,
kennen wij de betrekkelijkheid van
de macht van de kerk, nu. De kerk
is geen partij en de Christenen zijn
geen partijgangers; de katholieke
kerk is de kerk voor alle mensen.
Martelaarschap uiterste ver
draagzaamheid.
Toch zal de kerk haar protest moe-
tfn laten horen, desnoods tenkoste
van haar bloed. Als hoogste exponent
van verchristelijking ziet de kerk 't
martelaarschap. De bereidheid in
principe tot het martelaarschap is
altijd het standpunt van de kerk ge
weest.
Stemt de vanzelfsprekendheid,
waarmee de missionarissen in Korea
op hun post bleven en vooral op be
vel van Rome op hun post moesten
blijven, het zonder compromis stand
houden van zovelen achter het ijze
ren gordijn, die geen machtspositie
in het vooruitzicht hebben, de Syno
de niet tot bezinning en bescheiden
heid?
Juist het martelaarschap is de
hoogste vorm van verdraagzaamheid.
Na deze inleiding van Dr. Witte
groeide een uitvoerige gedachtenwis
seling .waarna de voorzitter van de
St. Adelbert-vereniging. Mr. A. J. M.
Leesberg, de spreker dankte en de
van de macht. Die beschuldiging is vergadering sloot.
AKERSLOOT. Dezer dagen
werd er In Café Verduin een pro-
pagandavergadering van de K.V.
P. gehouden.
De voorzitter de heer A. Leijen,
heette allen van harte welkom,
in het bijzonder de zeereerw.
pater Peiers uit Eindhoven en
betreurde de weinige belangstel
ling. Dit verschijnsel strekt ons
niet tot eer. Wat kan daar de
oorzaak van zijn? Zegt de KVP
hun niets? Spr. hoopte echter
dat degenen, die Wel aanwezig
waren hun kennis deze avond
weer zouden verrijken en een
geestelijk testament zouden mee
krijgen om ziCh daarmee in de
moderne wereld te verdedigen.
Hierna sprak de bekende re
denaar pater Peters over het on
derwerp: „Scheiding tussen ge
loof en leven".
Wij zijn gekomen, aldus spr.,
om iéts meer te vernemen van
de „politiek", wat voor vele men
sen in zekere mate 'n wanklank is
geworden. Vandaar dat men
thans een andere en betere naam
heeft gevonden voor dit begrip,
n.l. „Staatskunde".
In zijn betoog belichtte de
eerw. spreker o.m. ook nog even
het liberalisme. De mens
heeft waarde gekregen, omdat hij
iets betekent in de gemeenschap.
Wij moeten ons bewust zijn van
onze plichten, van ons verantwoor
delijkheidsbesef en wij moeten
bouwen aan de kerk van Chris
tus. Door de KVP kunnen wij op
zo'n gemakkelijke wijze méde-
werken aan onze innerlijke vor
ming. De K.V.P. is voor ons ka
tholieken van onschatbare waar
de, temeer daar deze partij een
gezinspartij is. Aan wie hebben
wij te danken, dat er een PBO.
tot stand is gekomen? Katholiek
zijn is niet een stempel of een
dienstpet.
Spreker begaf zich ook op het
terrein van de stands- en vak
organisaties. Hij wees o.m. op de
Enkele dagen geleden hebben
wii in het algemene nieuws een
bericht opgenomen over de
Thiery-millioenen. die nog altijd
wachten on de erfgenamen van
de Weense hofschoenmaker. die
er de erflater van Is. Ook in
Nederland wonen de erfgenamen
van deze millioenen en zii heb
ben zelfs een vereniging gesticht
ter behartiging van hun belan
gen. zoals wii reeds hebben ge
meld.
Er is in onze stad een man, die
onder zijn voorvaderen, althans
onder die van zijn moeder, een
afstammeling van de hofschoen
maker Thiery telt. Het is de kas
sier van de NACO, de heer B. C.
Panhorst, wonende Nieuwpoorts-
laan 130. Een man dus, die ge
wend is met veel geld om te
gaan. Ook hij leeft al jaren
lang trouwens in de blijde
verwachting van zijn millioenen.
Een tafel vol stamboompaperas-
sen toont aan, dat hij inderdaad
een verre naneef is van Thiery.
De goudkoorts heeft hem overi
gens niet te pakken. Liever één
vogel in de hand dan tien in de
lucht, zegt de heer Panhorst, en
hij vraagt ons tussen neus en
lippen of wij er misschien iets
voor voelen het recht op de
millioenenerfenis voor een slor-.
dige 50 mille over te nemen.
Enfin. a.s. Zaterdag houden de
Nederlandse erfgenamen van
millionnair Thiery een uiterst
belangrijke vergadering in Hotel
Oporto te Amsterdam, De mil-
Gevaarlijke huisgenoot
ALKMAAR Aan het poli
tiebureau vervoegde zich iemand
die kwam verzoeken zijn bouvier
dood te schieten. De hond ver
toonde de laatste dagen tekenen
van kwaadheid en was op geen
enkele manier meer te benade
ren. De man, die 's morgens
vroeg naar zijn werk moest,
vertrouwde zijn gezin niet meer
aan het gevaarlijke beest toe. De
politie is met de eigenaar van de
hond meegegaan en heeft de
hond in de schuur doodgescho
ten.
lioenen zullen nog wel niet op
tafel komen, vreest de heer Pan
horst. Maar hij heeft al grootse
plannen voor het geval dat....
Wij twijfelen er niet aan, of
de heer Panhoïst zal zijn mil
lioenen goed besteden. Hij is ten
slotte kassier bij de NACO en hij
is dus gewend met geld om te
gaan. Maar het zou wel eens kun
nen zijn, dat zijn kindskinderen
nog altijd op 'hun millioenen
wachten. Of dat zij er naar flui
ten misschien.
Onvoorzichtige voetganger
ALKMAAR Gistermiddag
omstreeks vier uur is een 71-ja-
rige man de Langestraat overge
stoken zonder voldoende op het
verkeer te letten. Op hetzelfde
moment naderde een personen
auto, waarvan de bestuurder
signaal gaf hetgeen door dc
voetganger schijnbaar niet ge
hoord is. De man liep tegen de
auto aan en kwam te vallen. Het
ongeval bleek nogal goed afge
komen te zijn.
KERSTGEDACHTEN
IN SCHOLA PUBLICA
ALKMAAR. Vanavond staat
de maandelijkse Schola-avohd in
het teken van Kerstmis.
De kunstcriticus, de heer J.
Jongenelen uit;Utrecht, die vorig
jaar een cursus leidde over de
schilderkunst en. dit ook volgend
voorjaar voor de Schola zal doen,
zal aan de band van een serie
fraaie lichtbeelden een voor
dracht houden over het Kerst
gebeuren in de schilderkunst. Na
de pauze zal de bekende Haar
lemse luitiste, Truus Kloes, ver
schillende kerstliederen voor ons
zingen waarbij zij zichzelf op de
luit begeleidt: zij heeft op haar
repertoire naast Nederlandse en
Vlaamse, ook oud-Franse, Duit
se en Spaanse kerstliederen en
zelfs enkele negro-spirituals.
Een avond van hoogstaand
kunstgenot, die men niet mag
verzuimen. Men kome vooral op
tijd.
ff
plicht om zich te organiseren.
Wie zich niet wil organiseren in
katholiek verband is een heiden,
aldus spreker. Laten wij ons dit
eens goed realiseren.
Wij mogen onze rechten op
eisen als het gerechtvaardigd xs,
als wij maar zorgen, dat wij op
de eerste plaats onze plichten
doen. Wij zijn het zout der aar
de. Laten wij het zout bewaren
voor de invloed van het bederf,
opdat wij niet vertrapt worden.
Als wij niet oppassen zullen we
bedolven worden ender de puinT
hopen, welke veroorzaakt zullen
worden door de atoombom. Mar
telaren zullen er vallen. Laten
wij goed begrijpen wat God in
deze ernstige tijd met ons voor
heeft en wat hij van ons vraagt,
dan zorgt Hij voor onze rechten.
Advertentie
Wegens enorm succes
onze Dec.-attractie
M. MEYER EN ZOON
Voor de 9e maal
KLEIN KUNSTENSEMBLE
KEES STET
ALKMAAR Op veler ver
zoek heeft de directie van het
Gulden Vlies nogmaals een voor
stelling georganiseerd van het
Kleinkunst-ensemble Kees Stet
en wel op Zondag 17 Dec. a.s.
Aan dit amusante programma
werken verder mede Trio Annie
ae Moor in Musetteklanken, The
Rio's met liedjes uit Zuid-Ame-
rika en Texas, de welbekende
Alkmaarse goochelaar Cakie, ter
wijl de conferences worden ver
zorgd door Nico Akkerman.
DOKTERSDIENSTEN
17 DECEMBER
Rayon West-Friesland (West)
Dokter Bloem te Spierdijk tel.
K 2286 204; Dokter Boeckhorst
te Wognum, tel. K 2297 215;
dokter De Vries te Benningbroek,
tel. K 2299 251,
Berkhout—A venhorn:
Dokter Reedijk te A.venhorn,
tel. K 2294 225.
AAN DE KRAPPE KANT
ALKMAAR. Gistermiddag
omstreeks 2 uur reed de bestuur
der van een personenauto, die
de bocht LaatKoorstraat te krap
nam tegen een driewielige motor
bakfiets aan. De wagen werd licht
beschadigd en doordat de voor
ruit van het voertuig brak werd
de bestuurder door glasscherven
in het gelaat gewond.
Oneerlijk
ALKMAAR Woensdagmor
gen is in een logement hier ter
stede een 28-jarige betonarbeider
aangehouden, die zich te Am
sterdam had schuldig gemaakt
aan de diefstal van een costuum
en een portefeuille. De man is
naar Amsterdam op transport
gesteld.
Hel' hockey-programma
ALKMAAR Het program
ma van A.M.H.C. ziet er voor
Zondag als volgt uit:
Dames: FITAlkmaar
Alkmaar IIHurlev III
Heren: AlkmaarStrawberries
Hermes IIAlkmaar II
Alkmaar Vet.Be Fair
Burgerlijke Stand
ALKMAAR. Geboren: Ton-
ny P., dochter van A. Dekker en
G. Voerman; Johanna M., doch
ter van F. J. Peters en J. F. P.
Genefaas.
Gehuwd: Cornells Goesenne en
Naalke Kramer.
Ondertrouwd: Johannes C. van
Diepen, 39 jaar en Catharina C.
Zijp, 38 jaar; Jan F. van Ginkel,
32 ]aar en Catharina M. van Sluijs
32 jaar; Cornells A. Jansen, 29
jaar en Christina C. Kops, 23 jaar
ACENDA
SCHOLA PUBLICA: Kerst
avond in het Gulden Vlies
om 8 uur.
GENOOTSCHAP NEDER
LAND—ENGELAND: Sha-
kespeare-avond in de
kleine zaal van de Har
monie; 8 uur.
FILMS: Rex: Brief van een
onbekende vrouw, vol
wassenen; Cinema Ame
rican: De macht van de
duivel, 14 jaar; Harmonie:
Onder moeder's vleugels,
alle leeftijden; Victoria-
theater: De gele kanarie,
Voorstellingen: hedenavond
8 uur. Matinee: in het Rex-
theater om 2.30 uur.
APOTHEKEN: De nacht
dienst neemt waar apo
theek B. H. J. Schouten,
Emmastraat 47.
TAXI's: De nachtdienst rijdt
Koopman, Lindengracht 43
tel. 3916.
ALKMAAR. Wij hadden al
tijd gedacht dat journalisten
steeds tijd te kort kwamen; dat
schijnt echter alleen met provin
ciale journalisten het geval te
zijn; de grotestadsjournalisten
schijnen heel wat tijd over te
hebben. Collega's van ons uit
Amsterdam hebben althans de
tijd gevonden, om er af en toe
in cabaretverband op uit te trek
ken en cabaretvoorstellingen te
geven; dat vraagt ook tijd aan
voorbereiding; voor het schrij
ven van teksten, voor het ver
vaardigen van décors en het in-
repeteren van verschillende num
mers. Laten we ons er echter niet
over verdiepen, waar zij de tijd
vandaan halen; er zijn nu een
maal luxe paarden en werkpaar
den. Die Amsterdamse luxepaar
den dan. die zich verenigd heb
ben in een cabaretgezelschap „De
Inktvis" een zeer toepasselij
ke naam voor een ensemble van
journalisten. stond gister
avond op de planken van het
Gulden Vlies waar zij zich „pre-
zanteerden" als het enige caba-
ïetgezelschap met 'n eigen blad
„Extra Editie" genaamd, dat zij
het enige blad noemden met een
eigen cabaretgezelschap.
Een critiek schrijven over een
toneel- of cabaretgezelschap is
niet zo moeilijk; moeilijker Hikt
het ons zelf als artist al is
het dan maar als amateur
voor het voetlicht te treden. Nu,
die Amsterdammers hebben zich
er best doorheen gelagen.
Het was een aanhorenswaar-
dig en bezienswaardig program
ma, waar zij mee voor de dag
kwamen. Onder regie van do
Amsterdamse N R C-redacteur,
Clous van Mechelen die met an
deren de teksten schreef, wisten
zji een onderhoudend program
ma te vullen; een programma
van 50 tot 75 pet. kolder en met
25 tot 50 pet. ernst. Die ernst
echter was ons te defaitistisch
te fatalistisch. Zij zoeken stof
ir. de actuele gebeurtenissen v,
alle dag; uit het dagelijkse leven
en het wereldnieuws. En al is
dat nu ook wat somber en troos
teloos er zijn toch wel lichtpun
ten. En die vonden wij niet in
dit programma, dat iets had van
de geest van Sartre de existenti
alist. Het aantal medewerken
den en het aantal programma
nummers was ons te talrijk, om
in détails te treden; wij zullen
dat dan ook niet doen. Het was
een geslaagd optreden, dat een
vollere zaal verdiend had. Daar
voor lijkt hier in Alkmaar ech
ter de Donderdagavond nu een
maal niet geschikt. De décors
waren verdienstelijk.
En tenslotte, het waren
amateurs en als amateurs ga
ven zij een voorstelling die ge
zien mocht worden.
De dames ontvingen bloemen,
van de N R V. die mede deze
avond had georganiseerd
Fr. O.
Burgerlijke Stand
PURMEREND. Geboren:
Ubaldus Maria Ambrosius, z. v.
Johannes Joseph Franciscus
Broodbakker en Adriana Maria
Karhof; Ilone, d. v. Willem Kra
mer en Elisabeth Huizinga; Erik
Jan, z. v. Simon Grodt en Aafje
Baas; Maria Petronella, d. v.
Klaas Klijnsma en Gijsbertha
van Maanen.
Getrouwd: Hendrik Meijer, 22
jaar, en Geertruida Christina Eli
sabeth Peek, 24 jaar.
Overleden: Johanna Kloek, 71
jaar, weduwe van Jan Eggers, te
Ilpendam; Hillegond Schilp, 90
jaar, weduwe van Jacob Edel, te
Óostzaan.
Advertentie)
Corset m. zijsluiting
en veter.
Effen coutillestof.
Zie afbeelding
J arretellesgordel.
Zeer elastisch
Bustehouder.
Stevige witte katoen
Jeugavorm
STAD IN HET DONKER
ALKMAAR. Gisteravond heb
ben de gaslantaarns hier ter stede,
die door middel van een drukstoot
worden bediend enkele uren lang
dienst geweigerd, tengevolge waar
van gedeelten van de stad volkomen
in het duister waren gehuld. De wei
gering der gaslantaarns is te wijten
aan een bedrijfsstoring waarmede
lichtbedrijven gisteren overdag te
kampen hebben gehad. Tengevolge
daarvan is de druk in de gashouder
te laag geworden en was men niet
in staat op tijd de vereiste drukstoot
te geven om de lantaarns te doen
branden. De storihg die zich heeft
beperkt tot de lampen hier ter stede,
die op drukstoot reageren, was een
kwestie van enkele uren.
GOED AFGEKOMEN
ALKMAAR. Op de Helderseweg
was gistermiddag een employé van
een fruitgrossier bezig met het los
sen van een spoorwagon. Terwijl hjj
achter een autobus de weg overstak,
werd hij aangereden door een mili
taire auto. De bestuurder remde
krachtig toch kon niet voorkomen
dat de man tegen de grond werd ge
worpen. Hij klaagde over hoofdpijn,
pijn in de heup en in zijn voet. Door
de Gemeentelijk Geneeskundige
Dienst werd de man naar het Cen
traal Ziekenhuis vervoerd waar
bleek dat hij geen ernstig letsel had
bekomen. Hij kon later per taxi naar
zijn ouderlijke woning te Oudcarspel
worden overgebracht.
dezelfde middag liep een spelend
jongetje van 7 jaar op de Stations
weg achter een stilstaande autobus
om, terwijl hij niet zag dat van de
andere richting een bus naderde.
Ook de chauffeur van deze bus wist
door krachtig remmen erger te voor.
komen. Het jongetje dat kwam te
vallen werd ook naar het Centraal
Ziekenhuis gebracht waar bleek dat
hij geen ernstig letsel had bekomen.
Het kereltje is per politieauto naar
huis gebracht.
Weer thuis
BERGEN Na een verblijf
van 2 jaar en 6 weken in de tro
pen, komt onze plaatsgenoot Jaap
Grooteman, bottelier le klas bij
de marine, met de Cyrenia in
Marseille aan, vanwaar hij met
de trein naar Rotterdam komt,
om dan met de bus Maandag a.s.
naar de ouderlijke woning terug
te keren.
Kerkconcert in de Ruïnekerk
BERGEN Dinsdag a.s. geeft
't motet en madrigaal Vrouwen
koor in de Ruïnekerk een Kerst
concert, o.l.v. de dirigent Piet
Groot, met medewerking van de
pianist-organist Ber Joosen en
de violist Jac. Holtman. Diverse
werken, o.a. van Handel, Wie-
niawski en H. Andriessen zullen
uitgevoerd worden.
Vacanl-iebonnen
bouwvakarbeiders
HEILOO De controle op de
vacantiebonnen, die verplicht is,
wordt Dinsdag 19 Dec. gehouden.
Wie zich niet aan deze controle
onderwerpt zal zijn bonnen met
de Kerstdagen en Nieuwjaar niet
kunnen verzilveren. De controle
wordt gehouden in café Admiraal
aan de Herenweg, 8 uur.
De gemeenteraad van Zijpe
kwam Woensdagavond j.l, in 'n
spoedvergadering bijeen.
De voorzitter deelde mede, dat
Vrijdag 22 Dec. a.s. de gewone
vergadering van de raad zou ge
houden worden. Deze spoedei
sende vergadering was belegd in
verband met het feit dat B. en
W. thans in de gelegenheid zijn
op aannemelijke voorwaarden 'n
geldlening aan te gaan voor de
financiering van de woningwet-
bouw. Aangezien de geldgeefster
haar aanbieding gestand doet tot
30 Dec. a.s. en het desbetreffen
de raadsbesluit reeds uiterlijk 16
December a.s. ter provinciale
griffie moet zijn was het nodig
op korte termijn de raad bijeen
te roepen. Het is van belang, dat
de geldleningsovereenkomst nog
dit .laar wordt gesloten omdat
anders ingevolge het wetsont
werp tot wijziging Van de zegel
wet vermoedelijk 'n bedrag van
f 400,tot f 500,aan zegel-
kosten verschuldigd zal zijn. Een
en ander is reden, dat de raad
voor deze spoedeisende vergade
ring is bijeengeroepen.
Hierna kwam' aan de orde het
voorstel van B. en W. om met
de N. V. Bank voor Nederlandse
gemeenten een geldlening aan te
gaan voor de financiering van de
woningwetbouw, (dubbele wo
ning te Oudesluis Schagerbrug en
St. Maartensvlotbrug) onder de
volgende algemene bepalingen:
koers: 100 pet; looptijd: 50 jaren;
rente: 3 1/4 pet. per jaar half
jaarlijks te voldoen; aflossing: in
50 jaarlijkse annuïteiten, elk
groot f 2504,91; extra aflossing:
de eerste 5 jaren van de loop
tijd niet toegestaan, daarna op
aflossingsdatum en wel geduren
de het 6e tot en met het 11e jaar
a 101% pet., daarna a 101 pet;
kosten een achtste pet. van het
leningsbedrag: opnemingsdatum:
30 December 1950.
Zonder hoofdelijke stemming
werd overeenkomstig het voor
stel van B. en W. besloten.
Sluiting der vergadering.
Voordracht onderwijzer
ZIJPE B en W hebben voor
de benoeming van een onderwij
zer aan de o.l. school te Oude
sluis (Vacature-Volkers) de vol
gende voordracht opgemaakt:
1. P. de Hoog te Den Helder (tij
delijk onderwijzer, aan de o.l.
school te Westerland);
2. J. Komen te Den Helder (tij
delijk onderwijzer aan de o.l.
school te Anna-Paulowna);
3. S. Muizelaar te Witmarsum
(tijd. onderwijzer aan de o.l.
school aldaar).
Herijk maten en gewichten
ZIJPE Ged. Staten van Nd.-
Holland hebben bepaald, dat in
1951 de herijk van maten en ge
wichten in deze gemeente piaats
zal hebben te Schagerbrug op 4
t.e.m. 7 Juni.
Oogstdankdag L.T.B.
Tl.-NIEDORP Naar wij ver
nemen zal de LTB afdeling Nw-
Niedorp haar oogstdankdag hou
den op Dinsdag 19 Dec. voor de
ze dag is als spreker uitgenodigd
de heer Vermeulen, alg. secreta
ris van het secretariaat.
Deze zal komen spreken over:
„Waarom LTB". Gaarne sporen
wij de leden aan deze oogstdank
dag bij te wonen.
WEERSVERWACHTING
medegedeeld door het KNMI te
de Bilt, geldig van Vrijdagavond
tot Zaterdagavond.
NU EN DAN SNEEUWBUIEN
nu en dan sneeuwbuien. In het
Zuiden van het land aanvanke
lijk zwakke tot matige verander
lijke wind, overigens matige tot
krachtige en in de kuststreken
tijdelijk wellicht harde Westelij
ke wind. Temperaturen om het
vriespunt, in het binnenland tij
dens plaatselijke opklaringen in
de nacht en ochtend lichte vorst.
Advertentie
Babyjurkje.
Wol met zijde
In: rose, wit en bleu
Overgooiers.
Wol met zijde.
In: rose en bleu
Babyslobbroekje.
Wol met zijde.
In: rose, bleu en wit
m Geen audiëntie
Z.H.Exc. de Bisschop van Haar
lem zal Dinsdag 19 Dec. geèn
audiëntie verlenen.
K.F.C.-keuringen
ALKMAAR: Rex: „Brief van een
onbekende vrouw", volw. met
rijpe levenservaring. Cinema
American: „De macht van de
duivel", 14 jaar. Harmonie:
„Onder moeders vleugels",
alle leeft. Victoria: „De gele
kanarie", onb.
DEN HELDER: De Witte: .Texas"
14 jaar en „Desperado's 18 jr.
Tivoli: „De blauwe lamp",
onb., en „Gentleman inbreker"
18 jaar..
HOORN: Victoria: „Vals geld",
18 jaar. Winston: „De Witte
Hengst", alle leeft.
SCHAGEN: Royal: „De twee we
zen", 18 jaar, en „Kareltje in
Hollywood", alle leeft.
MEDEMBLIK: Scala: „De man
op de Eiffeltoren", 18 jaar en
„Als je lacht dan ben je rijk",
alle leeftijden.
WIERINGEN; De Haan: „Bittere
rijst", voor Katholieken afge
keurd, en „De man die mij ge
geven werd", 14 jaar.
LUTJEBROEK: City: „Ik vecht
niet voor geld", 14 jaar.
Advertentie
De kous, die in pasvorm
en soliditeit niet te
evenaren is.
Alleen verkrijgbaar bij
hoek Houttil Alkmaar
KAASMARKT ALKMAAR
3 stapels boerenkaas a f 100 p.
50 kg. Handel vlot.
GROOTEBROEK, 14 Dec.
25.000 kg groene kool 55.80;
12.000 kg witte kool 44.50; 1500
kg gele kool 3.60—5.00; 600 kg
Chinese kool 6.60; 3500 kg bieten
A 9.50—10.10, B 6.60—7.40; 3500
kg peen B 3.60—3.70, C 4.70—5.00
16.500 kg uien: grof 4.505.00;
groot 4.204.40; driel. 8.60; nep
14.00; 60.000 st. bloemkool B
19—35; B II 11-—18; C 8—13; CII
8.—.
AVENHORN, 14 Dec. 650
kg spruitkool 3441; 9000 kg
Witte kool: Succ. 4.304.40; Dene
4.40; 13.500 kg rode kool 4.30
11.50: 10.700 kg gele kool 3.60—
5.50; 3000 kg groene kool 56.10;
9200 kg grove uien 4.807.50;
gewone 2.405.20; 13.700 kg bie
ten (rond) I 10.20—11.20, II 8.00-
9.20: 18.500 kg peen II 2.70—3.50,
III 4.50—6.00. IV 4.60—5.00.
WARMENHUIZEN, 15 Dec,
200 kg andijvie 18,50; 6200 kg ge
le kool 4—7,10; 27.000 kg rode kl,
4,4011,50; 4200 kg witte kool 4
—5,40.
LANGEDIJK. 15 Dec. 4600
kg uien 3,404,10: grove 5,70
6,70: driel. 7.50; 2000 kg bieten
A 10: B 5.90—6; 300 kg witlof
I B 39: 1300 kg andijvie 10,10
15,30: 200 kg appelen, ellington
6875; 9000 kg groene kool 5
12: 2500 kg gele kool 4,506,20,
11000 kg rode kool 511,70:
30.000 kg witte kool succes wit
te 45,10; deense witte 4,10
5,40: 1600 kg rode kool doorgedr.
NRD.-SCHARWOUDE, 15 Dec.
800 kg aardappelen, gr. schotten
9; grove alra 8,70; 3600 kg uien
3,7C)5; grof 5,606,10: drielin
gen 7,808,60: nep 12,80; 2000
kg andijvie 17,8020,90; 4400 kg
bieten A 6,909; B 6,807:
21.000 kg rode kool 4,30—11,80;
1500 kg gele kool 5,407,20;
82.000 kg witte kool succes witte
45,40; Deense witte 4,705,50.
Aan hel doorb
die minister in
winst van een
de nuchtere pr
overwonnen,
woonlagen maa
met verminder
verschillende ar
afgewezen, or
eindelijk te I
huren waren
doorgang vonde
Het Groninger
gen'-plan b.v. v
een basis-kostpri.
per woning bij
ringsdiepte. De
die totnogtoe
uitgevoerde of ir
de complexén te
meer en Ulrum
ter 250 tot 530 gi
lijkt waarlijk nis
het verhoogt de
kwartje, precies
het 'm voor de
wanneer zij met
vergelijken. Dat
b.v. in Sappeme
door de extra-fun<
was, soms tot
Daar kan de ge)
nig aan doen: m
eenmaal op een
basis-opzet van de
stunt, dat men
enthousiasme mo
voldoende heeft
„Door
Her en der de
bouwde woningen
schouwend, hebbel
wens toch afgevrs
door de ministi
„doorbraak" ook v
wel helemaal reëe
Wii konden ons
indruk onttrekken
van deze nieuwe
viiftig iaar waar
worden afeeschrev
halen zonder dat
bare tiid allerlei
noodzakelijk zulle
niet uit de norma
Dosten kunnen woi
Dr. ir. Z. Y. van
zelf ai. dat men 1
is geslaagd. De lez
niet \ergen, dat
tonen in het opspo
tuele verborgen
gebreken.
De toekomst zal
er op dit gebied
de dag komt. Maar
lende zuinige oplos:
het blote oog valle
men. kan zelfs de
loven, dat zij het v
len_ uithouden.
Naar onze indruk
de bovenverdieping
daar nogal bekaai
Slaa kamerwanden
zal iedereen wel als
willen aanvaarden,
levensduur daarvan
moeilijk erg grote i
evenmin als b.v. i
Oostenrijkse board
grapje van een van
over de „Bouw Ma
ningen was stellig
een algemene concl
wijze van verzucliti
de meesten van ons
reis meer dan een
naar de keel....
Maar als men dai
de gehele linie ove
stunt kan juichen:
Wispelwey in haar
ma-woning aan de
straat in' Drachten
vertellen hoe zij m;
van negen personen
een afgedankte tran
gc.voond, realiseert
aan hoeveel onhoud
den ook door al deze
een einde is gemaal
nog niet aan de m
bare in de gemeenti
land, waar men no
466 eenkamerworiini
procent van het to
bezit, zit opgescheej
meeste bewoners
echter, zoals burgen
pcrus Buma ons zede
van f 6.zoals de
woningen doen, te 1
Hef Noorden
Niet alleen aan
zal men zich in de
provincies ook fc
grote steden moet:
nen. In Veendam
een andere geslas
meur voor de Gron
melanden: arbeider
denstandsflats in ti
lagen met open een
penhuizen, waarop
deuren monden, b
met verminderde
gebouwd, de hl
f 5.10 en f 8.14, d:
standswoningen i
voortreffelijke w
van 22 M2.
Terwijl Leeuwarc
eveneens met de bou
woonlagen in nog gi
de oplossing zal gaan
het probleem van de
(want gebouwd moet
aldus burgemeester r
Meulen, die het Leeu
ningtekort op 4000 be
al zijn er sedert 1945
gen bijgebouwd, 229
voering en 419 op h
lijstje voor 1951 gepl;
Groningen, naar
mevr. Aarsen—Janse
zelfs een middenstan
tien woonlagen in vo
Flatgebouwen van
lagen, o.m. een voor
autoboxen in het
praktijkruimten op de
dieping en woningen
onderhanden of inmii
tooid.
Do stad nam de du:
de bevrijding gebouw
op !6 Maart 1949 ir
thans zijn er niet mini