Scherpe tegenstelling tussen
Kerk en Stoot in Oostenrijk
De werkloosheid in Palestina
is een sociaal drama
Bijbelse Geschiedenis
De huwelijkswetgeving
schept onhoudbare toestand
voor het katholieke gezin
Min. Mansholt laakt Friese
Landbouwmaatschappij
Scheuring in de Herv. Kerk
van Zuid-Afrika
Bootdienst Lemmer-
Amsterdam
Gedeeltelijke oplossing door
bevordering van kunstnijverheid
Bij Financiën geen
staatssecretaris
DRIE AANSLAGEN
in één jaar
Boeren niet objectief voorgelicht
Gevolg van rassenpolitiek
Afwerking materiële
oorlogsschade
De nieuwe pachters
in de N.O. Polder
MAANDAG 15 JANUARI 1951
PAGINA 7
De socialistische minister van Justitie van Oostenrijk, Dr. Tscha-
dek, heeft zijn ontijdige en onjuiste publicatie over de inhoud van
de eerste onderhandelingen tussen hem enerzijds en de vertegen
woordiger van het Oostenrijkse Episcopaat anderzijds weer moeten
intrekken. Deze onderhandelingen, die eigenlijk beter een contact
opnemen kunnen worden genoemd, hadden betrekking op de
scherpe tegenstelling tussen Kerk en Staat in Oostenrijk, tenge
volge van de handhaving van de nationaal-socialistische huwe
lijkswetgeving.
Enige weken geleden publiceerde
het Oostenrijkse Episcopaat een offi
ciële verklaring, waarin het zijn
standpuntuiteenzette ten aanzien
van deze wet en waarin het zich bo
vendien en bloc schaarde achter de
priesters, die zich niet aan deze wet
hadden gestoord en zonder dat de
burgerlijke formaliteiten waren ver
vuld hun zegen aan een kerkelijk
huwelijk hadden gegeven. Enige da
gen na deze officiële verklaring
hield de jonge Aartsbisschop-coad
jutor van Wenen, Mgr Franz Jachym
een toespraak, waarin hij te kennen
gaf, dat onderhandelingen tussen
Xerk en Staat gewenst zouden zijn.
Het antwoord van Dr Tschadek
kwam spoedig in de persoon van 'n
gedelegeerde Dr Otto Loonhard, die
met Kardinaal Innitzer, Aartsbis
schop van Wenen, en met Mgr.
Jachym voor de eerste maal contact
opnam. Bij deze besprekingen ver
klaarde Mgr. Jachym zich bereid 'n
bezoek aan de minister van Justitie
te brengen om het standpunt van de
Kerk ten aanzien van de gewraakte
nationaal-socialistische huwelijks
wetgeving uiteen te zetten en met
hem daarover van gedachten te wis
selen, teneinde een voor beide par
tijen bevredigende oplossing te be
reiken.
Kardinaal Innitzer zegde bij deze
eerste bespreking toe, dat in de zin
van gemeenschappelijke oplossing,
ieder geval zou worden onderzocht
voordat aan de betreffende pastoor
toestemming zou worden gegeven 't
kerkelijk huwelijk te zegenen voor
dat de burgelijke formaliteiten zou
den zijn vervuld. Hij hield echter
vast aan zijn eis van een volkomen
vrij huwelijk. Deze eis van Kardi
naal Innitzer betekent geen nieuwe
eis, maar integendeel het herstel van
de toestand zoals deze voor de natio
naal-socialistische machtsovername
in Oosterijk was.
Dr Tschadek gaf in het parlement
echter een andere lezing van het on
derhoud en deelde mede, dat Kardi
naal Innitzer had toegezegd, dat
geen kerkelijke huwelijken zouden
worden gesloten, voordat de burger
lijke stand het huwelijk had geregi
streerd.
Deze onjuiste mededeling werd in
katholieke kringen va.n Oostenrijk
gezien als een poging van Dr Tscha
dek, om het Episcopaat in Oostenrijk
te dwingen toe te geven en 't stand
punt van de ministêr van Justitie,
die de nationaal-socialistische wetge
ving wil handhaven, te aanvaarden.
De katholieke pers reageerde echter
scherp en sprak als haar vermoeden
uit, dat de houding van Dr Tschadek
er oorzaak van zou kunnen zijn, dat
de zo juist aangevangen onderhande
lingen voor onbepaalde tijd zouden
moeten worden uitgesteld.
Dr Tschadek heeft thans blijkbaar
eieren voor zijn geld gekozen. Offi-
ciëel heeft hij zijn eerste verklaring
ingetrokken en uitdrukkelijk als zijn
wens te kennen gegeven, dat het
misverstand de pas begonnen onder
handelingen niet zou schaden.
KERK EN STAAT
Enige dagen nadat hij zijn oor
spronkelijke verklaring had gerecti
ficeerd, heeft hij zijn bereidheid om
tot een overeenkomst met de Kerk
te geraken, waar gemaakt. In een
politieke rede, die hij dit week-end
hield, verklaarde hij, dat hij in prin
cipe bereid was om aan het kerke
lijk huwelijk rechtsgeldigheid toe te
kennen mits het bureau van de bur
gerlijke stand vooraf een verklaring
betreffende de wettelijke mogelijk
heid van het voorgenomen huwelijk
had afgegeven. Voordien had de mi
nister halstarrig vastgehouden aan
zijn eis, dat voor het kerkelijk huwe
lijk eerst alle burgerlijke formalitei
ten moesten zijn vervuld. Katholieke
kringen in Oostenrijk beschouwen
deze verandering in de houding van
de socialistische minister als een
zeer gunstig teken voor een goed
verloop van de onderhandelingen.
Van kerkelijke zijde, aldus meldt de
Oostenrijkse KNP-correspondent,
werden tot op heden nog geen con
crete voorstellen overhandigd.
OOSTENRIJKSE
IN NOOD.
GEZINNEN
Oostenrijk is op het ogenblik het
land met de hoogste echtscheidings-
en de laagste geboortecijfers van ge
heel Europa. De Katholieke Actie in
Oostenrijk, die zich grondig pret
deze problemen bezig houdt, geeft
als oorzaak aan:
1. De onhoudbare toestand van de
huwelijkswetgeving, zoals die sedert
de nationaal-socialistische machts
overname is geweest, maar vooral
2. de wanhopige slechte economi
sche toestand, waarin de meeste ge
zinnen in Oostenrijk verkeren,.
Reeds voor het uitbreken van de
tweede wereldoorlog was de econo
mische situatie in de gezinnen slecht
te noemen, doch tijdens de oorlog
werd de toestand steeds slechter en
na de oorlog kan deze zelfs wanho
pig worden genoemd. Na de econo
mische maatregelen van de regering
in Augustus 1947 werden de lonen
weliswaar verdubbeld, doch de prij
zen stegen tot het vijfvoudige. Dit
heeft tot gevolg, dat voor de vaders
van kinderrijke gezinnen de toe
stand onhoudbaar is geworden. Een
gezin met één kind heeft per maand
minstens een bedrag nodig van 1000
shilling, een gezin met drie kinde
ren minstens 1630 shilling. Hoe moei
lijk de situatie geworden is blijkt
hieruit, dat het gemiddelde inkomen
van de Oostenrijkse arbeidersgezin
nen 900 shilling bedraagt. Welke ge
volgen dit heeft, blijkt o.a. uit het
feit, dat van de 241.000 regerings
ambtenaren er slechts 100.000 ge
trouwd zijn. Deze 100.000 paren heb
ben op het ogenblik in totaal 173.000
kinderen, dus nog geen twee kinde
ren per gezin. De kinderarmoede in
Oosterijk ziet men voorts als een
der voornaamste oorzaken van de
steeds toenemende werkloosheid.
Dit is dan ook de reden, waarom
de Katholieke Actie in Oostenrijk
een constructieve gezinspolitiek pro
pageert en waarom zij met de bis
schoppen aandringt op een gezonde
huwelijkswetgeving. De politieke
partijen hebben zich er tot op heden
weinig aan gelegen laten liggen; zij
stonden er zelfs veelal afwijzend
tegenover. De Katholieke Actie pro
beert thans de openbare mening te
alarmeren, om dan van onderuit
langzamerhand het politieke terrein
te beïnvloeden. Het toenemende oor
logsgevaar begunstigt deze plannen
voor een hogere waardering van het
gezin echter niet. Het steeds meer
naar voren komende scepticisme
leidt or toe, dat men steeds minder
geneigd is tot offerbereidheid, omdat
men zo lang men kan nog wil ge
nieten, daar dit in de toekomst mis
schien niet mogelijk zal zijn.
Op de grote tentoonstelling van het British Festival zal men
ook dit oude locomotiefje van de Franse Spoorwegen kunnen
bewonderen. Het is „Kleine Buddie", een machine, die 108
jaar geleden gold als het modernste op het gebied van de
locomotievenbouw. Voor deze bijzondere gelegenheid is
„Buddie" naar Londen vervoerd. Het laatste gedeelte van de
reis legde zij echter op eigen kracht af, en zo konden de
bezoekers, die ter verwelkoming op het „Bricklayers Arms''
Goederenstation aanwezig waren, de trotse 108-jarige op eigen
kracht het station zien binnenkomen, verwaand grote rook
wolken uitblazende
WORDT HERVAT
LEMMER. Bij goed weer hoopt
men Maandag de bootdienst Lemmer
Amsterdam over het IJselmeer te
hervatten. Het eerste gedeelte van
deze tocht zal dan gaan, behoudens
goedkeuring van de dienst der Zui
derzeewerken, door het kanaal Lem-
;rUrk in de Noordoostpolder.
JERUZALEM (K.N.P.) Een van de grootste sociale drama's,
waarin Palestina thans gewikkeld is, is het bijna onoverko
melijke probleem van de werkloosheid. De bevolking leeft
voor een groot deel samen in kampen en bestaat voornamelijk
uit kleine boeren, die hun land hebben verloren en in ledigheid
wachten op de maandelijkse levensmiddelenrantsoenen, die hun
worden verstrekt door de Internationale Vluchtelingen Organi
satie. De gehele bevolking, vluchteling of niet, lijdt onder de
verlamming, die het land reeds meer dan twee jaar in zijn
greep houdt. Deze ernstige problemen zijn op het ogenblik bij
de Verenigde Naties in Lake Success in behandeling en de
beslissing daarover hangt af van de besluiten, die daar zullen
worden genomen en toegepast door de U.N.R.W.A. (United
Nations Relief and Work Agency)
Om dit geweldige Palestijnse
probleem althans gedeeltelijk
op te lossen is er van
Katholieke zijde in Je
ruzalem een bureau opgericht,
dat gevestigd is in het klooster
„Ecce Homo in het oude gedeel
te van Jeruzalem. Dit bureau,
dat officieel de naam draagt van
„Bureau voor Palestijnse Kunst",
wil de aandacht van de gehele
Christenheid vestigen op een
zeer klein onderdeel van het gro
te geheel der problemen, dat
echter van een zeer grote bete
kenis kan worden. Wanneer dit
kleine onderdeel kan worden
verwezenlijkt, dan kan het aan
een zeker aantal mensen werk
en brood geven, alsmede hun
wederom het besef bijbrengen
van de waarde van hun werk en
over geheel de wereld de echo
verder dragen van de Boodschap
van Vreugde en van Vrede, die
dit land eeuwen geleden eens ter
verspreding heeft ontvangen.
Dit kleine, maar zeer belang
rijke onderdeel i's de kunstnijver
heid ,die tot nog toe in Palestina
maar een geringe ontwikkeling
heeft bereikt, omdat er geen lei
ding is, zodat de kwaliteit mid
delmatig blijft en er geen vol
doende afzetgebieden te vinden
zijn.
Welnu, het is nog mogelijk
enige oude kunstenaars te vin
den, die zorgvuldig de oude tech
niek hebben bewaard en boven
dien in staat zijn om de jongeren
in hun kunst op te leiden. Door
oude modellen op te sporen en
door uitsluitend eerste klas werk
te eisen, zal men in staat zijn
kunstenaars te kweken, die in
staat zijn een artistiek product
af te leveren, dat door zijn origi
nele Palestijnse eigenschappen
belangstelling zal kunnen wek-
MIJNWERKERS HOUDEN
EEN KERKDIENST
ONDER DE GROND
Reeds ongeveer 500 jaar
lang vieren de mijnwer
kers van de zoutmijn te
Berchtesgaden in Duits
land een jaarlijkse H. Mis
daar, waar zij werken: in
de mijn. Diep onder het
aardoppervlak worden bij
het licht van kaarsen de
plechtigheden gehouden
en klinken de oude ge
zangen en gebeden door
de gangen en schachten.
In een van de. gangen
wordt het evangelie voor
gelezen door een priester
uit Berchtesgaden: de
mijnwerkers, gekleed in
de eeuwenoude kleder
drachten, flankeren hem
met kaarsen.
ken bij de Europese en Ameri
kaanse gegadigden.
Indien men er in slaagt
authentieke modellen te vinden
zullen er handelsvertegenwoor
digers worden uitgezonden om
de verkoopmogelijkheden te be
studeren. Het plan is goed uit
voerbaar. maar eerst is het toch
noodzakeliik een zekere voorraad
aan te leggen om naderhand
daaruit te kunnen putten voor
de verkoop.
Het bureau heeft het voorstel
voorgelegd aan de UNRWA, wel
ke heeft toegezegd enige hulp te
verlenen teneinde de verwezen
lijking van het project mogelijk
te maken. Maar de interesse van
de UNRWA gaat uitsluitend uit
naar het vluchtelingenwerk, ter-
'Wiil'e'r in Palestina nog een zeer
grote menigte ménsen is, die ex-
wanhopig en ellendig aan toe is
ten^evoi«e van de werkloosheid.
In Bethlehem bv. hebben de
arbeiders in de paarlemoernij
verheid geen afzetgebied voor
hun nroducten. Men wil thans
met deze arbeiders beginnen en
hun productie aanpassen aan de
moderne smaak zonder echter de
originaliteit van de producten
eeweld aan te doen. Men is er in
geslaagd enige relaties aan te
knopen in Europa en Amerika en
hun blikken te trekken naar het
Heilig Land, waar de bewoners
ook zelf door hun eigen werk
wederom een menswaardige le
vensstandaard willen bereiken.
Minister Lieftinck heeft de be
grotingscommissie der Tweede
Kamer medegedeeld, dat hij zich
persoonlijk verantwoordelijk acht
voor het algemene financiële be
leid en zich om die reden ver
plicht gevoelt, alle voorstellen en
maatregelen, die hierop van in
vloed zijn, zelf te beoordelen. Het
aanstellen van 'n staatssecretaris
bij zijn departement zou naar zijn
mening dan ook niet tot belang-
lijke werkbesparing leiden, en
ligt daarom niet in het voorne
men. Een sterke bezetting van de
topfuncties is echter, aldus de mi
nister, in deze opvatting onont
beerlijk.
OUD-TWEEDE KAMER-LID
E. H. EBELS OVERLEDEN
NIEUWE SCHANS. Vanmiddag
is in het ziekenhuis te Winschoten
overleden het oud-Tweede Kamerlid
P. E. H. Ebels uit Nieuw Beerta.
PRETTIG VOORUIIZICHT
Minister Lieftinck heeft de be
grotingscommissie der Tweede
Kamer medegedeeld, dat in Juni
1950 een gewijzigd tijdschema is
opgesteld voor de definitieve aan
slagregeling inkomsten-, vermo
gens- en ondernemingsbelasting
van afgelopen en komende jaren.
De definitieve aanslagen ink.
bel. 1948 en 1949 en verm. bel.
en ond. bel. 1949 en 1950 zullen
worden opgelegd tussen 1 Oct.
1950 en 31 Jan. 1952. Die voor
de ink. bel. 1950 en verm. bel.
1951 tussen 1 Febr. 1952 en 30
Nov. 1952, de ink. bel. 1951 en
de verm. bel. 1952 tussen 1 Dec.
1952 en 30 Sept. 1953 en die voor
de ink. bel. 1952 en verm. bel.
1953 tussen 1 Oct. 1953 en 31
Juli 1954.
Deze regeling zal er toe leiden
dat de belastingplichtigen in de
eerstkomende jaren doorgaans
zullen komen te staan voor de
betaling van drie aanslagen per
jaar, te weten één voorlopige en
twee definitieve aanslagen.
Het kan zelfs voorkomen dat in
enig jaar niet drie doch vier aan
slagen worden opgelegd, maar
het volgend jaar zullen het er
-dan slechts- twee zijn en voor
deze gevallen zal krachtens een
algemene aanschrijving voor één
aanslag uitstel kunnen worden
verleend.
Mef grote onomwondenheid en dankbaarheid moeten wij,
gelovige Christenen, de onvergelijkelijke schat waarderen die
door de oud-Testamentisehe Openbaring met haar verheven
Gods-voorstelling aan de jonge Kerk en daarmee ook aan ons
is meegegeven. De eenvoudige, gewone Christen uit het volk
voelde zich wel in de tijd van de Kerkelijke Oudheid in het
algemeen juist even weinig als tegenwoordig geroepen, zijn
geloof op andere wijze te doen gelden dan door de praktische
beoefening en de weliswaar zeer werkzame werking van mond
tot mond.
Verering voor de Bijbel
Maar voor de meer ontwikkel
den, die tot het Christendom
overgingen, moest het een beko
ring zijn, de verhouding van het
Christelijk Godsbegrip tegenover
de hoger staande philosophische
Gods-uitspraken zo mogelijk met
wetenschappelijke scherpte te
bepalen. Zij hebben de stout
moedige poging ondernomen om
het onaantastbare recht van hun
Godsbegrip te bewijzen op
grond van de voorrang; ouderdom
die de leer van de Heilige Schrift
van het Oude Testament boven de
heidense leerstellingen van een
Plato en Aristoteles bezit. Zij
verklaarden moedig: alles wat
zich ook maar in de geschriften
der heidense schrijvers aan ge
loof aan de ene God en hogere
zedelijke beginselen bevindt, is
van ons. Het is in werkelijkheid
aah de geschriften van het Oude
Testament verschuldigd.
De oudste christelijke apologe
ten hebben zich op deze titel van
afhankelijkheid der heidense phi-
losophie t.o.v. het Oude Testament
beroepen ten gunste van het
Christendom, dat van de blijvende
inhoud van 't Oude Verbond de
rechtmatige erfgenaam is. Het is
opmerkenswaardig, hoe zeer de
leraren van de christelijke Oud
heid zich met grote ijver gewijd
hebben aan de uitlegging van de
geschriften van het Oude Testa
ment. Zij voelden zich daarin als
het ware thuis, zij gaven blijk
dat zij daarin werkelijk om zo te
zeggen hun vaderland haddén ge
vonden en wel in een mate die
men tegenwoordig haast zélden
meer aantreft.
Opvoedende waarde.
Deze bezinning op het getuige
nis van de oud-testamentische
oorkonden stelde de christenen
het feit voor ogen, dat de ene
ware God tot Wie zij zich gekeerd
hadden, tiidelijk de God was en
is die in de oértijd der mensheid
door de ene mensen-familie alleen
erkend werd en dat van Hem
zich trouweloos de volkeren had
den afgewend die de waan van
het veel-godendom, van de afgo
derij en goddeloosheid huldigden.
De ene ware God kon een ge
schiedkundig vaststaand alleen-
re ht op algemene verering laten
gelden.
Bovendien bewees de blik op
het Oude Testament dat God te
gelijkertijd de nog altijd voort
durend werkzame Heer der ge
schiedenis is. Terwiil de heide
nen, met name bijzonder de Grie
ken, hun geschiedenis aan de
Joden tpeschreven, was Israël
zich daarentegen béwust, Gods
wérken van zichzelf als geschie
denis te ervaren en ondervinden.
Op iedere bladzijde van het Oude
Testament stond over de actieve
Tijdens het agrarisch congres van
de PvdA te Zwolle is Minister
Mansholt Zaterdagmiddag scherp
van leer getrokken tegen de actie
van de Friese Maatschappij van
Landbouw, die aanstuurt op staking
van de melkieveranties aan de con
sumptiecentra en productieverlaging
van de boeren De aetie kreeg een
ernstig karakter doordat het Kon.
Ned. Landbouw Comité zich volledig
achter de door de Friese Maatschap
pij van Landbouw gestelde maatre
gelen schaarde.
Critiek is noodzakelijk, zo zeide
de Ministêr, maar hier is de critiek
ontaard in een rel. De overheid acht
een melkprijs van 17% cent redelijk
en zulks op grond van argumenten,
welke door de landbouw niet zijn
aangetast. In Friesland zijn de boe
ren subjectief voorgelicht en hun
werden de argumenten van de rege
ring onthouden. Indien deze zaak
niet zo ernstig ware, zou ze lach
wekkend zijn. Maar ze is ernstig en
indien men nog een stap verder gaat,
zal het niet lang meer duren of het
KAAPSTAD, (KNP). Te Kaap
stad in Zuid-Afrika heeft een grote
groep kleurlingen van de Nederlands
Hervormde Kerk van Afrika zich
van dit kerkgenootschap afgeschei
den en een eigen kerkgenootschap
gesticht. De reden van deze afschei
ding is gelegen in het feit. dat zij
zich niet langer kunnen verenigen
met de steun, die de Nederlands
Hervormde Kerk aan de rassenpoli
tiek der regering verleent.
De afgescheidenen wijzen erop, dat
het nieuwe kerkgenootschap niet uit.
sluitend een kerk voor kleurlingen
wil zijn maar in overeenstemming
met het beginsel der rassengelijkheid
ook voor de blanken openstaat.
De synode van de Nederlands
Hervormde Kerk in Afrika, die we
gens haar steun aan de Zuid-Afri
kaanse politiek.van apartheid reeds
't voorwerp was geweest van scherpe
critiek van de Oecumenische Raad,
toen deze te Toronto bijeen was,
heeft thans met volledige handha
ving van haar tot dusverre aangeno
men houding, besloten de studiecom
missie, die haar uit Geneve was aan
gezegd. niet te ontvangen, indien
daarin ook negers zitting zouden
hebben.
Verder meldt het Persbureau der
Nederlands Hervormde Kerk te Den
Haag, dat de jaarlijkse conferentie
van de. Interkerkelijke Predikanten-
bond van Transvaal een resolutie
heeft aangenomen, waarin de poli
tiek van apartheid van de huidige
regering wordt veroordeeld, omdat
zij gebaseerd is op sedert lange tij
den bestaande overheersing (baas-
s-kap) van het blanke ras, dat alleen
in stand kan worden gehouden ddor
onderdrukking van de gekleurde
rassen.
De Nederlands Hervormde Kerk
van Afrika stelt zich door deze han
delwijze dus blijkbaar niet alleen
tegenover de Oecumenische Raad,
maar ook tegenove- de Interkerke
lijke Predikantenbond van Trans
vaal.
hek is van de dam. Hier wordt op
zeer onverantwoordelijke wijze ge
handeld.
De Minister zeide te verwachten,
dat het KNLC, dat bij deze rel is uit
gegleden, weldra weer met beide be
nen op de grond zou staan. De over
heid kan niet steeds geven wat
wordt gevraagd. Ook de gepension-
neerden en bakkers voelden zich te
kort gedaan, maar waar de redelijk
heid zulks gebiedt, moet de regering
„neen" zeggen.
Volgens minister Lieftinck was
per 1 Nov. 1950 in 99.2 pet. van
het aantal gevallen van huisraad-
schade, en in 97.7 pet. van het
aantal gevallen van schade aan
roerende bedrijfsgoederen de eer
ste bijdrage vastgesteld. Aan aan
vullende huisraadschade werd in
de afgelopen maanden in totaal
rond f 38,5 millioen vastgesteld.
16,5 millioen is op de huisraad-
schadeboekjes bijgeschreven,
waarover de belanghebbenden
terstond konden beschikken. Deze
aanvullende bijdragen zullen ove
rigens in vier termijnen beschik
baar worden gesteld, zodat het
laatste bedrag in de loop van 1956
zal. worden uitbetaald. Aan aan
vullende schade aan bedri.ifsuit-
rustingen werd totnogtoe een mil
lioen uitbetaald.
Tot 1 Nov. 1950 waren ruim
i 15.000 huisraaddossiers op de toe
kenning van een aanvullende bij
drage behandeld. In ruim 45000
gevallen werd een bijdrage toe
gekend, 35.000 gevallen hadden
oetrekking op bijdragen van
1941/42 waarop geen aanvulling
wordt verleend en 30.000 gevallen
kwamen op èen aanvullende bij
drage van minder dan f 50.zo
dat toekenning achterwege dien
de te blijven. Een wijziging in de
Wet op de Materiële oorlogsscha
den wordt voorbereid, die be
oogt het de Onderlinge Molestver-
zekeringsorganisaties mogelijk te
maken, bij kleine schaden de be
trokkenen een dading aan te bie
den onder goedkeuring van de
minister. Zal deze voorrang bij
de berekening de afwikkeling van
de desbetreffende overeenkom
sten bespoedigen: bij de uitkering
zullen de meest urgente gevallen
voorrang blijven geniéten.
deelname van God aan de ge
beurtenissen van de geschiedenis
of veeleer over de opperheerlijke,
volkomen onafhankelijke leiding
van deze voorvallen door God
verhaald. De voltooiing van de
verlossing in Christus is naar het
christelijk begrip een gebeurtenis
die niets minder is dan de afslui
ting van een ononderbroken, ge
schiedkundige heils-leiding door
God welke zich vanaf het begin
der mensheid tot in het jongste
verleden voltrok.
De christelijke leraars kunnen
er dan ook terecht op wijzen dat
de draden der Voorzienigheid, se-
tijd
nen, onzichtbaar doorlopen ook
dert de grauwe voor
gespan
tot de dagen die de onze zijn.
Deze levens-betekenis van het
feitelijke, historische heils-plan
van God zoals het zich in de
loop der geschiedenis geleidelijk
voltrekt, verklaart waarom de
christelijke voorstelling omtrent
God zulke tastbare trekken ver
toont die haar in de engste ver
bondenheid met het leven doen
staan. Het christelijke Gods-beeld
bezit een hoge frisheid en leven
digheid: een christen gelooft aan
het binnengaan van God in de
geschiedenis en erkent behalve
de Voorzienigheid welke tot de
natuurlijke orde behoort, ook een
bovennatuurlijke, algemene zowel
als persoonlijke heils-voorzorg
van God. Dit Gods-bewustzijn, dat
practisch ten nauwste verbonden
is met het geloof aan de Mens
wording van God in Christus, legt
de nadruk op de onvoorwaarde
lijke opperheerlijkheid van God
en Zijn alles-beheersende, alles
omvattende Voorzienigheid. Het
is juist daarom vanuit deze ge
openbaarde Gods-gedachte dat de
christen onmiddeilijk de weg
vindt tot het vertrouwvolle en
innige gebed, tot die moedige hou
ding temidden van de weder
waardigheden zowel van zijn
eigen leven als van het wereld
gebeuren, welke gedragen wórdt
door de deugd dit is de kracht
van sterkte.
Betekenis voor het gezin.
Dit geestelijk houvast dat wij
ménsen vinden in het onschok-
baar-bliivende woord van Gods
Openbaring, is een van de groot
ste goederen die wij ook maar
ooit kunnen bezitten. Het contact
met God, met Zijn woord in de
Heilige Schrift, met de geschie
denis van Zijn ingrijpen in het
lot der mensheid, door de mens
wording van Zijn eigen Zoon
vooral, is, zoals duidelijk is, van
onschatbare waarde vóór de vor
ming van die echt-christelijke
geest van vertrouwen en optimis
me. Van jongsaf zou de overtui
ging in alle levendigheid bijge
bracht moeten worden, dat God
daar is en Zich in liefde en ont
ferming met ons bezighoudt.
,Hier blijkt de onvervangbare
waarde van een goede Bijbelse
geschiedenis bijzonder voor het
gezin. Boven welk ander boek
dan ook ware het ten hoogste
wenselijk dat in zo mogelijk elk
gezin een soortgelijk werk wordt
aangetroffen, vooral nu we zo
pas in ons land de beschikking
hebben gekregen over een 'zo in
alle opzichten schitterende uit
gave als de „Bijbelse Geschiede
nis voor het Katholieke Gezin",
door F. X. M. Schiphorst, met
medewerking van prof. van Pode-
waard van het Seminarie War
mond (Uitgeverij H. Nelissen te
Bilthoven). Wij kunnen over dit
prachtige wérk onverdeeld-
enthousiast ziin: om de waarlijk
vorstelijke uitvoering, de altijd
indrukwekkende platen van Gus-
tave Doré, de prettig-leesbare
tekst die zich uitstekend leent
voor gezamenlijke lezing in het
gezin.
Als er iets is waarmee een ge
zin waarlijk verrijkt kan worden,
dan is het deze Bijbelse Geschie
denis. Voor iong en oud zal het
altiid een van de kostbaarste be
zittingen bliiven, een steeds
vloeiende bron van lering, ver
troosting en bemoediging in alle
omstandigheden van het leven.
Boeken die zulks bieden, bliiven
altiid de beste. Deze kostelijke
Bijbelse Geschiedenis is daar on
getwijfeld een van de eerste van.
H. J.
DRIE EN DERTIG ZEEUWEN
De voorlopige toewijzing van
pachtbedrijven In de N.O.-Pólder,
welke nog door de Minister moet
worden bekrachtigd,, laat zien, dat
de toekomstige pachters van het
nieuwe land uit alle delen van het
land komen. De geweldige animo
er waren 280o liefhebbers voor 263
bedrijven maakte de selectie niet
eenvoudig. Veruit het grootste aan
tal boerderijen werd toegewezen aan
pioniers uit alle streken des lands,
die reeds jaren in de polder wonen.
Met 33 bedrijven zijn de Zeeuwen
niet misdeeld. In vrij groot aantal
zullen ook Friezen en Groningers
naar de Polder verhuizen, terwijl
van de 19 pachters uit Overijsel ver.
reweg het grootste deel uit de N.W.-
hoek komt, want slechts 1 pachter is
afkomstig uit Zwolle, Zwollerkerspel
Kaalte, Dedemsvaart, De Krim en
Gramsbergen. Overigens zijn alle
provincies onder de nieuwe pachters
vertegenwoordigd.
Dit overzicht geeft niet helemaal
een juist beeld, omdat niet bekend
is, vanwaar de nieuwe pachters, die
reeds jaren in de N.O.P. wonen, af
komstig zijn.
Clandutiene jeneverstokerij
Door de politie en ambtenaren
van de dienst der accijnzen werd
in de woning van P. te Hengelo
een clandestine jeneverstoker^
ontdekt. De complete installatie
werd in beslag genomen, evenals
een hoeveelheid gedistilleerd.