Het Decreet van het H. Officie betreffende de Rotary-clubs Een bijzonder „kloosterfeest" bij Kruisvaarders van St. Jan Van toen er nog schuilkerken waren.... Van Alle Dag Oogstdankd Een schaduw valt over de Kerk Overste v. d. Corput 25 jaar leider van bijzonder convent p De Jezuieten moeten het ontgelden 8EURSOVERZICHT Commentaar van de Osservatore Jaarvergader verliep vlo\ ten- PAGIrtA 6 ZATERDAG 3 FEBRUARI 1951 Op het einde van de 17e en in het begin van de 18e eeuw brak er een moeiliike tijd aan voor de katholieke kerk, die zich bin nen de schuilkerken op wondervolle manier had hersteld van de verwondingen, haar door de nieuwe religie toegebracht. Er ontstond een onstichtend geharrewar onder de katholieken over wereldheren en ordegeestelijken, over de persoon, die de H. Va der als apostolisch-vicaris aan het hooid van de Hollandse zen ding moest plaatsen; er werd een felle pennestrijd gevoerd tussen broeders van een geloof, een hoop en een liefde over de opvatting van de genade, over het ontvangen van de H. Eucha ristie en het bepalen van de zonde. De staten, die heel goed inzagen, dat men in troebel water best kon vissen, vonden in die strijd een aanleiding om de felle kampioenen voor de zuiverheid van de leer met behulp van de tegenpartij te verwijderen. Zo kon men de kerk, die zich in de schuilkerken tegenover de felste vervolgingen had weten te handhaven, gemakkelijk afbreken door de onderlinge verschillen toe te spitsen. toor Th. de Cock (1708—1714) te Workum, een neef van de grote tegenstander van de komende dwaling Vicaris de Cock uit Leiden, hadden zich op een of andere manier onderscheiden in de strijd voor de zuiverheid van de leer der kerk. De gemeente besturen hebben slechts op en kele pastoors dit verbannings decreet toegepast. Enkhuizen grijpt ziin kans In West-Friesland had men de gehele zaak in handen van de afzonderlijke gemeenten gelegd. Op 26 November kwam de raad vap de gemeente Enkhuizen in een speciale zitting bijeen om maatregelen te nemen in ver band met de strijd binnen de katholieke kerk. Burgemeester Hagha opende de vergadering en herinnerde er aan „dat de Jesuïeten en alle geordende per sonen verboden syn hier te lan de te komen". Een van de raads heren merkte op, dat dit placcaat niet veel had uitgehaald. In de andere steden en dorpen van ons gewest, zelfs in de stad Alkmaar, heeft men dit besluit van Den Haag naast zich neergelegd. Alles gaat heel gewoon door en de ge ordende personen, die toch eigen lijk de oorzaak zijn van deze ge vaarlijke woelingen onder de Roomsgezinden, zijn in hun schuilkerkjes blijven zitten. De burgemeester zeide, dat hij hier van volkomen op de hoogte was. ,.Oock hy werd dagelyx van de Jesuitise gemeente alhier aan-ge- sproocken om weder een geor dend persoon, minnebroeder of dergelyk te mogen hebben tot het exerceren van haar gods dienst." Wat kan men daar nu tegen doen? „Geen Jezuïet hier op de stad losgelaten", zo meende er een. Een paar raadsleden, die niet onsympathiek stonden te genover de katholieken hielden hun mond. Zij wisten, dat enige maanden geleden de zoon van de rijke koopman De Koek Ysbrand naar Enkhuizen gekomen was. Voor de verdediging van de waarheid stonden de Paters Je zuïeten in de voorste gelederen. In Zwolle, waar de intieme vriend van Joannes van Neer- cassel, de uitstekende maar te strenge apostolische vicaris (16631686) Alardus van Block- hoven pastoor was, werden al spoedig van de kansel gevaar lijke leerstellingen verkondigd en pater De Ridder kwam ter stond tegen hem in het geweer. In zijn schuilkerkje in de Koe straat in het huis van baron Van Learne waarschuwde hij de Zwolse bevolking voor de ernstige dwalingen en hij had succes. In Leeuwarden wérd er in het begin van de 18e eeuw een heftige pennestrijd gevoerd tus sen Ignatius Ingenrae, de vol ijverige Jezuïetenmissionaris in de Friese hoofdstad en de aarts priester Alardus van Haeften. Het was eigenlijk een voortzet ting van het conflict dat rond 1675 was ontstaan tussen hun voorgangers aartspriester Willem Foppens en pater Christiaan van de Bergh. De staten trijpen in verschillende plaatsen waren opgelaaid, vestigden de aandacht Die schermutselingen die in van de Staten op de katholieke kerk. Zij begrepen, dat zij hierin een mooi middeltje konden vin den om aan de invloed van de gehate Jezuïeten 'n einde te ma ken. Den Haag liet de uitvoe ring van de plannen over aan de afzonderlijke gewesten en ge meenten. Op 9 Maart 1708 kwa men de bestuurders van het ge west Friesland bij elkaar in de deftige statenzaal te Leeuwarden. Toen allen aan tafel gezeten wa ren, vertelde de vertegenwoor diger van de stadhouder over de strijd die er gaande was in de Roomse gemeenten. Hij herin nerde aan hun opdracht om die superstitieuse godsdienst te be strijden en aan het povere resul taat wat bereikt was. „Ik heb gehoord", zo sprak hij, „dat in de stede Bols ward meer dan 1000 katholieken wonen. Allen heb ben daar eerbied en achting voor de paap Franciscus Heestermans (1700—1724) en hij heeft overal toegang. Zelf kunt U U nog her inneren dat de burgemeester van Workum ons vertelde, dat de mensen zelf partij trokken voor die vermaledijde Jezuïeten en toen in 1696 een goede pastoor naar hen was toegestuurd, heb ben zij in de nacht al zijn goed uit het huis gegooid en hem te kennen gegeven, dat hij moest vertrekken. Die brutaliteit gaat niet langer. Ik stel de vergade ring voor om een resolutie tegen deze woelingen op te stellen." De resolutie van Friesland Na enig gepraat werd het vol gende bevel opgesteldWij ge lasten de besturen van de steden en grietenijen in Friesland ,.om N.N. van de ordre der sooge- naemde Jesuieten in Ued. stad wonende, onder de Roomsgesinde dienst doende, aen t'e kundigen en te ordoneren, dat sy sich ten spoedigsten en uiterlyck binnen den tyd van een maent na ge dane aankundinge uit Ued dis trict ende provintie sal hebben te begeven of dat by gebrecke dies tegens hem sal worden ge- procedeert". In een apart lijstje, aanwezig in het gemeente-archief van Amsterdam, worden dan acht namen opgenoemd van priesters, die door dit verban ningsdecreet werden getroffen. Er zijn echter maar twee Jezui- ten bij De anderen, zoals pas- AMSTERDAM 2- Febr. In grote trekken kwam het koers verloop ter beurze overeen met dat van Woensdag, toen switch affaires van Kon. Olie en Uni lever in conversielening 1947 de gehele aandelenmarkt op een la ter niveau bracht en voor staats fondsen een keer ten goede de den ontstaan. Vandaag werden deze ruiltransacties echter op bescheidener schaal uitgevoerd en dienovereenkomstig waren de verschillen niet zo groot als eer gisteren. Olies sloten niettemin op het laagste punt van de dag nl. 315% (319%), Unilever 230'/. (234) en de 3 pCt. Nederland 1947 steeg bijna ®/i punt tot 96 13/16. De aandelenmarkt boekte ten opzichte van gisteren eerder een kleine achteruitgang, ook voor de minder courante soorten. De scheepvaartsector weinig beïnvloed door de alge mene beurstendens, markante verbeteringen vielen hier echter evenmin te bespeuren, de meeste soorten sloten goed prijshoudend. Cultures openden niet onvrien delijk en konden zich, ondanks het" uitblijven van behoorlijke affaires, toch vrij goed op een iets hoger niveau handhaven De meeste belangstelling ging uit naar certificaten Deli Mij. die ruim een punt hoger waren. In Vereenigde Majanglanden ont stond een open hoek. die echter noch wat affaire, noch wat koers verschil betreft, iets te beteke nen had en uitsluitend diende ter vergemakkelijking van de trans acties. Amerikanen volgden dit maal niet het koersverloop in Wallstreet, maar waren iets lager zodat het agio achteruit liep tot circa 8% procent. Hij had zijn intrek genomen bij de familie Mossels in de lang straat achter het ,,Nye Weeshuis" en was Jezuïet. De burgemeester dacht niet anders of Ysbrand was naar de haringstad gekomen om de zaak van zijn vader over te nemen. Neen, zo dachten deze raadsleden, laten we geen sla pende honden wakker maken en de resolutie tekenen. Enkhuizen ereeft andere olaatsen een lesie Na veel gepraat, werd beslo ten om aan de Staten mede te delen, dat men overeenkomstig him wens ,.de Jesuïet alhier heb ben uytgeset". Maar tevens her innert zij de staten er aan, dat dit op andere plaatsen niet ge beurd is. Wij zullen ook die bur gemeesters en raadsleden wel een lesje géven, zo getuigt bur gemeester Hagha in zijn schrij ven, want ons gaat de vrede onder de Roomsgezinden erg ter harte. En zie juist is in Alkmaar en Hoorn in plaetse van ruste onder de rooms gesinde de twist onder de selve meer en meer aan het groeyen". Wat spreekt uit dit schrijven sterk de fari zeese houding van Enkhuizens stadsbestuur, die om de katho lieke kerk te bestrijden de zijde kiest van de dwaling. De scheuring wordt in de hand gewerkt Dit openlijk partij kiezen van de Staten en gemeenten stijfde de dwalende partij in haar ver zet tegen Rome. En toen men on danks de medewerking van de burgerlijke autoriteiten, geen voldoening kreeg, toen de op- standigen hoe langer hoe meer zich in hun eigen liefde én ver waandheid gekwetst voelden, werd onder een deel der katho lieken de geest opstandig en ge noeg stoutmoedig, om eigen machtig buiten Rome om, tot verkiezing van eigen bisschop pen over te gaan. Zo ontstond er onder de katholieken een noodlottige splitsing, welke blijft voortduren tot op onze tijd. De volgelingen van deze scheuring noemen zich oud-ka tholieken. De verwaring heerste meer onder de priesters. Slechts in enkele gemeenten, waar door de geïsoleerde ligging men niet gemakkelijk in contact kon ko men met de belijders van de waarheid, gingen de gelovigen met hun zielzorgers mee. Zo ontstonden de gemeenten Eg- mond aan Zee, Den Helder en twee in Enkhuizen. Maar de Je zuieten, die in Enkhuizen ge bleven waren, boden aan de trouwgebleven katholieken een toevlucht in hun schuilkerkje en handhaafden zij het erfdeel der vaderen. (Rijksarchief Leeuwarden Resoluties van de Staten; doop boeken; Gemeentearchief Enk huizen: Resoluties Vrije Fries Deel 15) 1706—1712; B. V. pr. De A.N.W.B. neemt proeven met een nieuw type verkeersbord: in- plaats van de zwarte let ters op een witte achter grond hebben de nieuwe borden witte letters op een blauwe achtergrond. Links het nieuwe, rechts het oude type bord. VATICAANSTAD (K.N.P.) De „Osservatore Romano", het offi ciële orgaan van het Vaticaan, heeft in zijn editie van Vrijdag 26 Januari een zeer belangrijk commentaar gegeven op het De creet van de H. Congregatie van het H. Officie met betrekking tot het lidmaatschqp van de Rotary-clubs. In zijn inleiding merkt de „Osservatore Romano" op, dat het decreet nogal verschillend en soms zelfs geheel verkeerd is geïnterpreteerd; van de ene kant minimaliseerde men het decreet, terwijl van de andere kant de strekking ervan veel te ver werd doorgevoerd. Het blad schrijft dan: Op de eerste plaats bestond er met betrekking tot de p r i e s- t e r s reeds een richtlijn van de H. Congregatie van het Consisto rie van 4 Februari 1929 in ant woord op de vraag of de bisschop pen aan de geestelijkheid kunnen toestaan zich te laten inschrijven als leden van een Rotary-club of deel te nemen aan de vergadering ervan. Hierop antwoordde de H. Congregatie „non expedire" („Nee, het past niet"). De H. Congregatie van het H. Officie maakt thans met het nieuwe decreet duidelijk dat het hier inderdaad een kwestie van „ongeoorloofdheid" betreft. Vanzelfsprekend moet het ver bod aan de priesters om lid te zijn van een Rotary-club of deel te nemen aan de vergaderingen (een verbod, waarvan de leken zeer goed hebben begrepen, dat het berust op het feit, dat de aard en de doeleinden van zulk (Van een onzer verslaggevers) In het na-oorlogse moederhuis van de Kruisvaarders van St. Jan in Wassenaar was het Donderdag 1 Februari feèst. Een bescheiden feest, althans uiterlijk, maar een dag die gerust aan de journalistieke balk mocht worden genoteerd. De Alge meen Overste van de Kruisvaarders, de heer C. J. M. van den Corput, was toen 25 jaar als lekenapostel aan het Gezelschap van de Kruisvaarders, destijds gesticht door dr. jac. van Gin- niken, verbonden. Hij kon zijn persoon zoveel mogelijk in de schaduw willen zetten als hij wilde, er waren die dag heel wat mensen uit het jeugdwerk, mensen van gezag uit kringen van overheid, onderwijs, opvoeding en psychiatrie naar het rustige huis aan de Schouwweg getrokken om hem daar in de receptie tussen 3 en 5 uur de hand te drukken De journalist, die denkt hem dezer dagen te kunnen vangen, heeft het mis. De Overste is op reis. alsof er helemaal geen feest wordt gevierd. Hij vindt het al- welletjes om Donderdag 'n dag lang het middelpunt van belang stellenden te moeten zijn en als het werk van de Kruisvaarders zelf daarbij niet in het middel punt stond, zou hij vermoedelijk ook dat eenvoudige huldebetoon wel van het program schrappen. De overste van de Corput, die is nu eenmaal identiek met het werk van de Kruisvaarders en dus kunnen wij rustig over hem schrijven want daardoor richten wij eigenlijk de schijnwerper op het werk var. dat merkwaardige „gezelschap", zoals het officieel heet. Geen orde, geen congrega tie, maar „gezelschap". Dat is iets nieuws in de Kerk, zoals van de ideeën van de stichter,pater van Ginneken, er velen nieuw waren en tot nieuwe, hoogst ac tuele vormen van apostolaat aan leiding gaven. Het gezelschap bestaat uit leken, die de drie re ligieuze geloftes hebben afge legd. Echter de- gehoorzaamheid niet door gelofte, maar door het afleggen van een eed. Daar zit hem de kneep, want door die eed is men wel gebonden als werd Kruisvaarder, maar men valt niet onder de codex van het ker kelijk recht. Men is in zekere zin vrijer en die vrijheid die an derzijds weer met geestelijke vorming van een bijzonder - soort moet worden gesteund, is een van de typische karaktertrekken van het gezelschap. Men vindt de vrouwelijke parallel bij de Vrouwen van Nazareth. die evenmin het kloosterlijk habijt dragen, maar wel de kloosterlijke deugden beoefenen. „Krachtpatser" Zocht men dus de overste op, dan vond men daar in die dagen die hijzelf zijn „bruidsdagen" noemde, een lege kamer en een leeg bureau. De boekenkast be vat veel werken over psychlogie en paedagogie, verder van alles over wat met vormen van jon gen mensen te maken heeft. Daar past een leven van Don Bosco in, evenals een roman van Dosto- jewski, een studie over het kind in de Middeleeuwen zo goed als een boek van Grock „Zonder Gekheid";; Een bibliotheek is een weerspiegeling vnn 'n mens zijn ziel en naar die ziel zijn wij op zoek. Wij vinden -hem hier in het rustige huis, een villa, waarvan de eetkamer als kapel is ingericht, terwijl het „trap penhuis boven een kleine zui lengaanderij vertoont, die even aan de Middeleeuwse klooster hof doet denken, waar men zon en bloemen vond temidden van stille muren en waar monniken hun doden begroeven. Er valt een grote plas licht naar binnen, die zich beneden op de stralende kop in brons van de krachtpatser in geeste lijke en wereldse zaken van Gin- niken. blijft vastzetten en de gulle lach van deze reus met het hart en de lach van een kind bijna hoorbaar maakt. Er is een portret van de Koningin en Prins Bernard met al hun kin deren in dit huis, dat voor het kind bestaat en er zijn ruime frisse kamers waar men de novi cen die zich komen voorberei den op de taak van opvoeder en leider van de jeugd in prettige sfeer bij elkaar heeft. I-Iier wordt gewerkt en gebeden, gestudeerd en plezier gemaakt, onder lei ding van de overste van de Cor put, die geestelijk leidsman is van deze lekenapostelen. Het resultaat van zijn werk is, dat er nu. gevoed voor dit moeder huis, nog zeven bijhuizen be staan, waar het jeugdwerk in al lerlei vormen wordt beoefend. Tot in San Domingo Twee huizen zijn er in Rotter dam, een in Zeist, een in Maas tricht en dan nog twee heel merkwaardige succesnummertjes, een in Curasao en een in San Domingo. Dit laatste vooral doet ons even nadenken.- San Domin go, dat is het land van de dicta tor Trujillo, waar ieder besef van democratie verre te zoeken is. „Hóe maakt u het daar wel, in deze weinig aantrekkelijke wereld?", zo vragen wij aan de plaatsvervanger van overste van den Corput, die ons rond leidt. San Domingo blijkt een groot succes te zijn, dat is ont staan naar aanleiding van de resultaten, die op Curasao in de oude plantage „Brakkeput" be reikt zijn. Zo schieten de wor tels van dit nog jeugdige jeugd werk al eep heel merkwaardige richting uit. Gods wind waait, waar men hem niet verwacht De Kruisvaarders van St. Jan „Kruisvaders" zeggen de mensen en zij weten niet hoe raak deze foutieve spelling is hebben in die 25 jaar waarin een van de eerste pioniers, over ste van den Corput er aan ver bonden is, heel wat moeilijkhe den ondervonden. Het was een zoeken en tasten soms, 'n even wicht herstellen tussen idealis tische hoogtepunten en organi satorische puzzles, die de piek van het ideaal niet bij konden houden, maar het is gestadig ver der gegroeid en het bewijst aan de moeilijkste jeugd van Neder land onschatbare diensten. Voor een vereniging geheel buiten de lijn liggen van de priesterlijke zending), begrepen worden in de beperkte zin van de Rotary-club. in zoverre als zij zich bezighou den met kwesties van economie en beroep. Het geldt derhalve niet die vergaderingen diecwelis waar wel onder de hoede van de Rotary-club ./orden georgani seerd, maar die ook openstaan voor niet-leden en betrekking hebben op doeleinden, die in overeenstemming zijn met de priesterlijke activiteit, zoals b.v. het verwezenlijken van werken van liefdadigheid. Voor wat de leken betreft, zo vervolgt het blad van het Va ticaan, bevat het decreet van de H. Congregatie van het H. Offi cie geen verbod zoals voor dc priesters. Het decreet beperkt zich ertoe de Katholieken te ver. manen zich te houden aan de richtlijnen van Canon 684 van de Codex, die in zijn positieve ge deelte die Katholieken looft die hun naam en hun stem geven aan verenigingen, die door de Kerk zijn gesticht en worden aanbevo len, en die in zijn negatieve ge deelte waarschuwt tegen die ver enigingen, waarop een van de qualifiesties, die in dezelfde ca non worden genoemd, kan wor den toegepast. Het is een dwaling, aldus de „Osservatore Roir.-ano", om nu op de Rotary-club alle in deze canon genoemde qualificaties te willen toepassen, zoals vele bladen in klaarblijkelijke onbekendheid mei het Canonieke Recht hebben ge daan. Om gelovigen het lidmaat schap van een bepaalde vereni ging af te raden is het voldoende, dat een van die opgesomde quali ficaties op deze vereniging van toepassing is, en heel in het bij' zonder, indien zulk een vereni ging van Katholiek standpunt uit als „verdacht" (Suspectus) be hoort te worden beschouwd. al Den Haag heeft van dit werk veel geprofiteerd. Het is des tijds begonnen in de stegen en sloppen van de stad en menig kind dat nu een degelijke huis vader is geworden zou oneven wichtig zijn gebleven wanneer de Kruisvaarders hem niet opge vangen hadden. Overheid en par ticulieren gaan dat steeds meer inzien en daarom is Donderdag de deur van het van Ginneken- huis in Wassenaar in de recep tie-uren niet in 't slot gekomen. Het beroemde corps van de Texas Rangers maakt bij zijn arbeid met succes gebruik van de nieuwste vindingen op het gebied der techniek. Veel, dat^kenmerkend was voor de romantische sfeer, welke de wakkere politiemannen omgaf, is hierdoor verloren gegaan, maar nog steeds blijft het paard de voornaamste plaats innemen in het harde en moeilijke leven van de Texas- Ranger. Een ontmoeting in de prairies: een politieman, gezeten in een helicopter, overhandigt een ,,ruiter"-collega een mededeling. In het geval van de Rotary club aldus de Osservatore Roma no schijnt de aanwijzing van het H. Officie in het algemeen reeds voldoende gerechtvaardigd door de laïcistische en a-religieuze geest, die de Rotary-club ken merkt ook in die vraagstukken, waarin de Katholiek niet kan af wijken van de leer van de Kerk, zoals b.v. op zedeljjk gebied en in kwesties van sociale recht vaardigheid. Dit kenmerk komt duidelijk naar voren in artikel van de statuten en in het alge mene karakter van de 11 artike len van de z.g. „ethische codex" van de Rotary-club evenals in be paalde verklaringen, die verant woordelijke leiders van de Rota ry-club in het verleden hebben afgelegd. Zulk een laïcistische geest en de godsdienstige onverschillig heid die er gemakkelijk uit kan voortvloeien, leiden licht tot in filtratie van vrijmetselarij en anti-clericale elementen in de Ro. tary-club, zoals dit inderdaad in verscheidene landen is geschied, en waar de activiteit van de Ro tary-clubs door de overheersende invloed van de vrijmetselarij vor. men heeft aangenomen die in tegenspraak zijn met de activi teit en de doelstellingen' van de Kerk. Hier moet echter aan worden toegevoegd, zo vervolgt de Osser- vatore, dat zulke omstandigheden zich niet hebben voorgedaan in andere landen waar door de in vloed van leiders en leden, die de Kerk vriendschappelijk zijn ge zind, de Rotary-club zich in de practijk tolerant tot de Kerk ver houdt en welwillend staat tegen over de kerkelijke bélangen. Daaruit is te verklaren, dat de bisschoppen van Spanje Neder land en van enige Zuid-Ameri kaanse landen strenge richtlijnen ten aanzien van de Rotary-club hebben uitgevaardigd, terwijl de bisschoppen van andere landen het lidmaatschap van hun gelovi gen hebben geduld. Het wordt aan de voorzichtigheid van diege- nen overgelaten, die belast zijn met de geestelijke leiding der ge lovigen, d.w.z. aan de bisschop pen, om te bepalen of in het con crete geval in hun eigen diocees de Rotary-club als een verdachte organisatie is aan te merken, Het is derhalve duidelijk, dat waar een dergelijk vermoeden be staat, de bisschoppen de gelovi gen moeten vermanen geen lid te zijn van de Rotary-club. Waar echter een dergelijk vermoeden niet bestaat (hetzij op grond van bewijzen daarvoor in het verle den geleverd, hetzij op grond van ernstige waarborgen, die de lei ders thans van plan zijn te ge ven) kunnen de bisschoppen zich van een dergelijke vermaning ont houden, omdat het dringende ini tiatief daarvoor ontbreekt. Bij het nemen van een dergelijke be slissing zullen de bisschoppen zeker niet alleen afgaan op de si tuatie in hun eigen diocees maar zullen zij de Rotary beschouwen in het licht van de godsdienstige belangen van geheel het land. Inderdaad heeft de H. Congre gatie van het H. Officie reeds in 1943 door middel van een rond schrijven aan de pauselijke ver tegenwoordigers de bisschoppen der verschillende landen aange. spoord in deze aangelegenheid gelijkluidende Yoorschriften en verordeningen uit te vaardigen. TROLLEYBUS VOOR 200 REIZIGERS Een reuzen-trolleybus, bestemd voor de stad Algiers, werd één dezer dagen in Parijs aan ver- voersdeskundigen gedemonstreerd. De bus, die meer dan 18 meter lan en twee en een halve meter breed is, kan 200 personen met een snelheid van 55 km. vervoe ren. De proefritten zijn bijzonder goed geslaagd. Voordat de bus naar Algiers vertrekt, zal hij ook in Lyon getoond worden. RAAD VAN VOOGDIJ voor de minderjarige koning In artikel 4 van de wet van 29 Maart 1950 tot benoeming van een voogd en regeling van de voogdij over de minderjarige ko ning wordt o.m. bepaald, dat de voogd in deze wet is als zo danig aangewezen Z.K.H. Prins Bernhard wordt ter zijde ge staan door een Raad van Voogdij. In het Staatsblad van Vrijdag is nu opgenomen een Kon. Be sluit van 9 December 1950, blij kens hetwelk tot leden van deze Raad van Voogdij zijn aangewe zen: mr. A. J. d'Ailly, burge meester van Amsterdam; mej. J. C. M. M. Geldens, particulier secretaresse van H.K.H. Wilhel- mina, prinses der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz.; mej. dr. M. A. M. Klompè, lid van de Tweede Kamer en mej. Dra. A. E. Oosterlee, direc trice van het Emigratie en Volks- hogescholocentrum „Meridon". nabij Chevreüse, Frankrijk (S. et O.). SCHADUWZIJDEN VAN HET SPECIALISME Er is in onze tijd een stro ming om de behandeling en af doening van bepaalde proble men in handen te geven van wat men zou kunnen noemen de di rect belanghebbenden, onder 't mom dat deze vaak ook de meest deskundigen zijn. Dezer dagen is nog weer door het Partijbestuur van de KVP een commissie ge ïnstalleerd, welke de KVP zal moeten voorlichten omtrent de middenstandsbelangen. Natuur lijk valt dit initiatief in elk op zicht toe te juichen. Alleen men hoede zich hier voor eenzijdig heid en verlieze hij deze zaken niet uit het oog, dat elk groeps belang ook nauw raakt met an dere belangen en dat de beharti ging van deze belangen niet uit sluitend aan bepaalde groeps- deskundigen mag worden toe vertrouwd. .Aanleiding tot deze opmer king vinden we in het voorlo pig verslag van de Tweede Ka mer met betrekking tot 't on derwerp winkelsluitingswet. Het is ook bij de Tweede Ka mer in de laatste jaren gebruik geworden, om de behandeling en voorbereiding van dergelijke ontwerpen te stellen in handen van speciale commissies, welke dan gewoonlijk erg eenzijdig zijn samengesteld. Zo is het nieuwe ontwerp van Minister 7. d. Brink inzake een landelijke winkelslui tingswet in handen gesteld van de z.g. Vaste Commissie voor de middenstand, die dan ook zo goed als uitsluitend door perso nen, deskundig op het terrein van de middenstand, wordt ge vormd. Men zal echter moeilijk kunnen volhouden, dat bij het redigeren van een wet inzake een landelijke winkelsluiting al leen maar middenstandsbelan gen zijn betrokken. Hier zijn n.l. ook grote belangen betrokken van de consumenten en ook van de gemeentebesturen. Maar leest men nu het voorlopig verslag, dan blijkt wel duidelijk, dat de ze vaste commissie voor de Mid denstand, deze zo belangrijke materie uitsluitend heeft bezien uit een oogpunt van winktelier- middenstander en voor de ande re grote belangen, bij deze ma terie betrokken, weinig of geen oog heeft gehad. Zo bevat dit voorlopig verslag zinsneden, welke velen o.i. met verbazing zullen vervullen. Nemen we een enkel punt. Van alle zijden wordt de laatste jaren geopponeerd tegen 'n stre ven om de bestuursaangelegen heden te veel te centraliseren en wordt met nadruk geëist, dat ook aan de lagere bestuurs organen op hun terrein zeggen schap wordt gegeven. De eis van zelfbestuur staat dan ook na drukkelijk in meer dan een staatkundig program vermeld. Minister v. d. Brink heeft daar mee dan ook in zijn vooront werp volkomen rekening ge houden en bij de uitvoering van deze wet grote bevoegdheden gegeven aan de gemeentebestu ren. Maar de Vaste Commissie voor de Middenstand is het daar mee niet eens. Zjj verklaart zich met nadruk tegen de be voegdheden aan de gemeentebe sturen en wil de winkelsluiting zoveel mogelijk centraal gere geld hebben, omdat dit volgens haar een groot belang is van de middenstand. In enkele gevallen wil zij op beperkte schaal wel enige afwijkingen toestaan, maar de beslissing wil zij dan nog leg gen bij Ged. Staten. Hier wordt echter geheel over het hoofd ge zien, dat juist de winkelsluiting zich nauw moet aanpassen aan de plaatselijke omstandigheden en dat ook hier de klant koning is en de winkelier zich moet aanpassen aan de plaatselijke toestanden en niet omgekeerd. In dit voorlopig verslag wordt dan ook niet alleen een gezond algemeen beginsel, maar ook belangrijke lokale belangen aan de belangen van een bepaalde groep opgeofferd. En niemand cornt daar tegenop in het V.V. want er zitten in deze vaste commissie niet anders dan groeps en belangen vertegen woordigers. Er is nog iets meer. Wijlen Minister Verschuur heeft er indertijd grote prijs op ge steld uit een oogpunt van so ciale rechtvaardigheid dat aan Joodse winkeliers, die op Zaterdag hun zaak sluiten, op de Zondag gelegenheid gegeven werd hun winkel enkele uren open te houden. Ook Minister v. d. Brink stelde zich op het- standpunt. De Vaste Commissie uit de Middenstand heeft echter tegen de toepassing van dit o.i. volkomen rechtvaardige begin sel bezwaar, op grond van 't feit, dat de winkelstand van deze Zondagswinkels concurrentie heeft. Zo is er meer in dit voorlopig verslag, wat er wel heel duidelijk op wijst, dat deze parlementaire voorbereiding wel zeer eenzijdig is geschied en met volkomen ver waarlozing van andere belangen, welke in deze materie ongetwij feld een grote rol spelen. Maar die niet tot hun recht kwamen, omdat er bij éénzijdige santen- stelling van deze belangen-com- missie, niemand was, die voor andere dan bepaalde groepsbe langen oog had. Het wil ons dan ook voorko men, dat uit dit V.V. weer heel duidelijk blijkt dat wij met dit z.g. specialisten systeem op' een verkeerde weg zijn. Vooral als men meent, dat deze zaken, uit sluitend en alleen het beste door specialisten op dit terrein kan worden behandeld. Want dat is absoluut verkeerd. EEN DRUKKNOP ALS AUTOREM Men is in Amerika bezig met 't ontwikkelen van een automo- bielrem, die met een drukknop op het stuurwiel bediend wordt. Een dunne vloeistof dient als 'n medium, waardoor de rem in werking treedt. Deze vloeistof verdicht zich naarmate er meer electrische stroom doorvloeit 'n Gewone batterij levert de stroom voor dit mechanisme. Onderzoe kingen met betrekking tot deze rem worden verricht aan het Rensseler Polytechnic Institute in Troy in de staat New York. LANGEDIJK. Dc L deling Langedijk hield dag haar iaarvergaderir Oogstdankdag. De dag werd begonnen Heilige Mis voor de lev overleden leden van d- waaronder algemene Communie. Na de Heilige Mis kwa leden in hotel De Bur voor het gemeenschappe bijt, waarna gezellig si Enige actuele problemer besproken, o.a. de poots len en het lidmaatschap Z.L.T.B. Des middags om tv werd in De Burg de jaai ritig gehouden, welke z was bezocht. De Voorz heer P. Duijves. die 's m vergadering had gehad Haag' van de productenc gaf in zijn openingsrede blik over het afgelopen omzetcijfers van de N.M. nog hoog maar momenl geen enkel product dat denheid stemt. Misschie periode van winterweer zen nog gunstig zou kur invloeden. Spr. gaf de ra teelt van vroege kool t ken. Voor het komen wenste Voorzitter de le goeds toe in bedrijven nen. Naar aanleiding van i len merkte de heer Jac. op dat' de Landbouw v mocht verbouwen terwij bouw slechts peen moch 'n tuinbouwteeRvergunn tracht zal worden hierir ring te brengen. In verband met de oi tige aanvoer aan de veil de gedachte naar vorei verplichte aanvoerregeli stellen. De Voorzitter vi ook wel wat voor maar zijn ook weer bezwaren. 'n Gedeelte van de 1' deze afdeling veilt hun aan de L.G.C, te Broek gendijk. Getracht zal w ook in het bestuur van 'n bestuursfunctie te d( Het j; van de secretaris, de Bekker Hz., gaf 'n ove het afgelopen jaar. Dat ders ook Onderneming moeten betalen vindt S] lijk. Het afgelopen jaar de het bestuur 9 maal 4 ledenvergaderingen v houden. De afdeling te den; 50 leden telt de K coöperatie terwijl de Z. leden heeft. Het financieel overzie Penningmeester, de he Jong sloot in ontvangst gaven op f9416,86. In nog f219.47. Aan contril ontvangen f2372,16. Hoofdbestuur was aan t afgedragen f1774.53. 1 sloot in ontvangsten er op f4819.26. -Het kapita; f4224.26. Over 1950 had niging 'n verlies gel f95.40. Namens de kascomm klaarde de heer St. Kot boeken en bescheiden i orde waren bevonden, ningmeester werd onde charge verleend. In de k sie werden benoemd d Brink en Jac. Rietveld. De aftredende bestuu heren P. Duijves. K. Oc K. Zijp Jr. werden i meerderheid van stem kozen. Bij de rondvraag kt tongen los, speciaal krappe kwaliteitseisen kiaagd. Wij voeren het het beste uit naar het Ook goede Doorschot k ter nog best voor i Duitsland komt het n op de kwaliteit aan n dubbeltjes. Ook de e minimumprijzen kwam lijk ter sprake. De heer D. Rijkes z de vrolijke noot door dracht over de aaltjei Mr. Van Schij Voor Eens Kleit Ging Met Er zi P.v.d Groti In dt Maai Viel Dies In di Voor Zijn Was 'n Pi Maw Was Als i Der Eém Scht Liet En c Mr. Stik Ze t Is di Oud Leli Laa\ „Ik Of l Dan Die Ook

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1951 | | pagina 6