't Goat er geheimzinnig toe
rond het Binnenhof
Noors prestige kreeg flinke deuk
Bij de doelen moesten goal referees staan
BROMFIETSEN nemen trots hun plaats
in nationaal motorrijwielpark in
Stadions, hotels en dorpen
werden te Oslo bijgebouwd
Dit is een vreemde crisis
;EN SPUITEN!
latkleding
Luier Cen*ro,e
ischerslaan 27
'W
nood,
Demissionaire regering
te vast in het zadel?
Ambonezen zenden
telegrammen
Staking uitgebreid
in Londense haven
Neergestorte
vlieger begraven
Naspel van „Oslo-And er sen"
Europees kampioenschap 1951
zou worden geannuleerd
Scherpe critiek op
scheidsrechter
De Engelsen dokteren aan King Soccer
Te veel doelpunten zijn
„twijfelaars"
Aantal
hoekschoppen
beslissend bij draw?
Olympische Winterspelen 1952
Ruim 1100 deelnemers worden verwacht
Voor het eerst sinds 1921 R.A.I. vol motoren
Voorkeur voor populaire prijsklasse
maar nog genoeg luxe modellen
Eenvoud en
degelijkheid
Amerikaanse meisjes
hielden wedstrijd
ZATERDAG 10 FEBRUARI 1951
ïrstel-
andse
id bij
uw)
13, Alkmaar
kman)
idres voor le klas
kleding naar maat
;n en regenkleding
ar
Telefoon 3318
aj U aan huis
in grote zorg,
staan wij borg!
3712
ALKMAAR
aat 15-17 Telef. 3464
Iverteert in d'l b'^d
l. Arie Mooi is een
-outineerde speler, een
cht voor de toneelclub
'iiDer debuteerde op
ze en Toon Roet en
•oet maakten de zaal
an he lachen De ver
in de rollen der groot
if blijk van een voor
typering en Jo Boot.
kleinzon was wederom
op dreef.
eerwaarde heer kape-
nans sprak het slot-
(ij dankte de spelers
gebodene en het publiek
masale opkomst de
„tot de nok toe ge-
hetgeen een belangrijke
3or de vereniging be-
Sen gezellig bal besloot
tige avond.
Meervogels
SLOOT. Meervogels 1
1 2.30 uur;
elft 2—Meervogels z,
vertrek per bus 1 uur
4—Meervogels A 3. iz
g Boys Jun. a—Meer-
un. a, 12 uur, vertrek
11 uur.
□gels Adsp. a HSV
1.15 uur.
Dgels Adsp. bRKAFC
12 uur.
>rste ontvangt het Rijpe'
Wij verwachten een
le wedstrijd, met Meer-
wee punten rijker. Naar
2 uitslag zullen wij maar
en opgave voor de prijs-
jlossers.
weede gaat naar de lei-
sendelft 2. Thuis werd
i gewonnen, maar als on-
u het een gelijk spel
mt. is het een goed resul-
erde gaat naar Uitgeest
met niet te veel invallers
n. kunnen ook zij
binnen halen.
unioren zullen het wei
in Oudorp.
(Van onze parlementaire redacteur)
De afgelopen week heeft ons over de kabinetscrisis maar weinig
nieuws gebracht. Wel werd, zoals Dr. Drees het uitdrukte, „de
jacht geregeld", een regeling, die inhoudt, dat de formateurs zelf
bij tijd en wijie mededelingen over de stand van de formatie
zullen doen, terwijl de pers van haar kant heeft toegezegd, dat
zij het ten tijde van een kabinetsformatie gebruikelijke „posten"
zal nalaten. Deze regeling is ongetwijfeld een merkwaardig no
vum. Tot nu toe wrong hier steeds een zekere tegenstrijdigheid.
De formateur heeft een vertrouwelijke opdracht en zolang hij het
resultaat van die opdracht niet aan H.M, de Koningin heeft voor
gelegd, is het van zijn kant begrijpelijk, dat hij hierover geen
tussentijdse mededelingen aan het publiek wenst te doen. Dat
publiek interesseert zich echter intens voor het verloop van de
formatie en deze belangstelling dwingt de pers om toch datgene
mee te delen wat haar ter ore is gekomen.
In feite bleef de ontwikkeling
van de crisis dus nimmer een
geheim en vooral in dit licht be
zien schenkt het bevrediging, dat
thans een poging is gedaan om
de arbeid van formateurs en pers
meer op elkaar af te stemmen, al
geven wij toe, dat hiertegen be
zwaren van staatsrechtelijke aard
zouden kunnen worden aange
voerd.
Bij gelegenheid van het eerste
contact, dat in dit verband tussen
formateurs en pers plaats yond,
heeft dr. Drees duidelijk gemaakt,
dat bij deze formatie wel een
zeer bijzondere methode wordt
gevolgd. Bekend is, dat op korte
termijn diep ingrijpende maat
regelen zullen moeten worden
doorgevoerd. Deze maatregelen
zullen inderdaad elke formateur
tot richtsnoer moeten dienen. Ook
de informateur Stikker was hier
van overtuigd.
Als zodanig laat het zich zeker
verstaan, dat ook tijdens de crisis
aan deze plannen werd voortge-
werkt. Maar normaal zou dan
voor de verdere gang van zaken
zijn, dat deze plannen op de tafel
van de formateur(s) kwamen,
zodat op basis van die plannen
met vertegenwoordigers van par
tijen en candidaat-ministers kan
worden gesproken. Zo blijft de
mogelijkheid aanwezig, dat bij de
uitwerking eventueel ook met hun
zienswijze kan worden rekening
gehouden. Tijdens deze formatie
zijn de plannen echter, alsof er
geen kabinetscrisis ware, naar de
regeringstafel verhuisd. De demis
sionaire regering beraadslaagt er
over en eerst wanneer men het
onderling eens zal zijn, breekt
zoals dr. Drees mededeelde het
stadium aan van het contact zoe
ken met personen.
Niet anders?
Wij kunnen deze methode zeker
niet onverdeeld bewonderen. Het
behoeft wel geen betoog, dat de
noodzakelijk geachte maatregelen
op zeer verschillende manieren
AAN TRYGVE LIE EN
STATEN-GENERAAL
DJAKARTA. 9 Febr. (Aneta).
Namens het contactlichaam
van Ambonese militairen met
tiideliikes tatus van K.L. on
Java heeft Tomasoa. een van de
vertrouwenslieden. een tele
gram aan de secretaris-generaal
der Verenigde Naties gezonden.
Hierin zegt hii. dat hii het denk
beeld tot beschikbaarstelling
van twee bataljons Ambonezen
voor de strijdkrachten der V.N.
ondersteunt.
Voorts zond hij een telegram
aan de Staten-Generaal, waarin
hij zegt. dat hij het aanbod om
in Indonesië te demobiliseren
met een uitkering van 5.000 ru-
piahs boven het pensioen als
een „super judas"-aanbod af
wijst. „Wfj zijn niet.te koop als
een handéls-object van politieke
profiteurs", aldus hét telegram.
Verzending van zeepost-
Met de volgende schepen kan
zeepost worden verzonden. De
data, waarop de corresponden
tie uiterlijk ter post moet zijn
bezorgd, staan, tussen haakjes,
achter de naam van het schip
vermeld.
Indonesië ss Roebiah (12 Fe
bruari); Nieuw Guinea ms Ma-
taram (6 Maart); Ned. Antillen
ms Willemstad (13 Februari);
Suriname ms Helena (22 Febr.)
kunnen worden uitgewerkt en de
verschillende politieke opvattin
gen spelen hierbij een grote rol.
Men kan het er b.v. over eens
zijn, dat thans in verschillende
sectoren weer een sterkere
overheidsbemoeiing noodzakelijk
wordt, maar dan blijft er nog
altijd ruimte voor de vraag in
hoeverre en in welke mate.
En voor andere vraagstukken
■geldt hetzelfde. De wenselijkheid
van verlaging van levenspeil en
vermindering van investeringen
zullen, uitgaande van een be
paalde waardering, tegen elkaar
moeten worden afgewogen. En
brengt men een besnoeiing van
dan kunnen de meningen
veel verder uiteenlopen.
nog
de overheidsuitgaven ter tafel, gaan
Dit alles overwegende, kunnen
wij ons voorstellen, dat wanneer
over al deze problemen reeds tot
in details is beslist, buitenstaan
ders weinig geneigdheid meer
kunnen opbrengen om zich als
nog bij deze plannen te laten
in schakelen. Hem zo de plannen
voorleggende staat in feite gelijk
met slechts om een simpel „ia"
of „neen" te vragen. De partijen,
die tot nu toe buiten de regering
stonden of de neiging vertonen
om zich hieraan te onttrekken,
geeft men op deze wijze de argu
menten in de hand om in deze
houding te volharden.
Dr. Drees moge gezegd hebben,
dat deze methode slechts de be
doeling heeft om de zaken voor
een nieuwe regering zo netjes
mogelijk achter te laten, wij van
onze kant zijn van mening, dat
de formateurs zeker een deel van
dit werk zouden hebben nage
laten, wanneer zij niet overtuigd
waren, dat de oude regering in
hoofdzaak terug komt.
Maar hiervan uitgaande komt
de crisis dan ook in een heel
ander licht te staan. In feite is
er waarschijnlijk al geen crisis
meer. Het beraad over de plannen
door het demissionaire kabinet is
in werkelijkheid een beraad van
het nieuwe kabinet over het
regeringsprogram!
Wij zeggen niet, dat deze gang
van zaken beslist onjuist is, maar
zij «zou ongetwijfeld beter passen
in het kader van een reconstruc
tie. terwijl nu nog steeds de in
druk wordt gewekt, dat het om
een werkelijk nieuw-kabinet zou
Honderden Londense haven
arbeiders hebben gisteren het
werk neergelegd om te demon
streren tegen de arrestatie van
zeven personen, die verdacht
worden van samenzwering tot
het aanzetten tot een wilde sta
king. De Nationale Havenraad
heeft vandaag bekend gemaakt,
dat 13.400 havenarbeiders te Mer.
seyside en in de haven van Lon
den in staking zijn. waardoor
het werk op 154 schepen volledig
of gedeeltelijk stil ligt.
Gistermorgen om 9 uur is het
stoffelijk overschot van de twee
de luitenant-vlieger J. van Leeu
wen uit Delft, die Dinsdagmid
dag in een weiland onder Corn-
jum bij het landen met zijn Me.
teoor-straaljager verongelukte,
met militaire eer uitgeleide ge
daan.
De baar werd langs een haag
van manschappen vanaf het Mi
litaire Hospitaal naar de open
bare straatweg gevolgd door de
commandant, de officieren van
het 325e squadron, waartoe de
overledene behoorde en de aal
moezenier en legerpredikant
Daarna reed de militaire ambu
lancewagen naar Delft, waar de
ter aarde bestelling zou plaats
vinden. In tegenstelling tot an
dere berichten vernemen wij
thans, dat de piloot wel gehuwd
was en vader van twee kinder
tjes. Het opmerkelijke bij dit
gebeuren is nog. dat precies een
jaar geleden, bijna op hetzelfde
stuk land en op dezelfde tijd
eveneens een straaljager veron
gelukte waarbij ook de vlieger
het leven verloor.
(Speciale berichtgeving)
DAVOS Enkele honderden Noren, die met speciale treinen
Woensdag en Donderdag te Davos zijn aangekomen om hun
iavoriet voor' de titel van wereldkampioen, Hjalmar Andersen,
met hun: „heja hjalle, heja hjalle" aan te moedigen, hebben
moeten vernemen, dat het trotse Noorse prestige, het toonaange
vend land te zijn in wedstrijd-technisch en organisatorisch op
zicht ten aanzien van de internationale langebaansport, een
stevige deuk heelt gekregen door de besluiten van het bestuur
van International Skating Union, te Davos genomen naar -aan
leiding van de Europese kampioenschappen, twee weken gele
den te Oslo gehouden.
de inrichting van de baan, als de
toepassing van de reglementen
van de I.S.U. Dit naar aanleiding
van de val van Andersen op de
10.000 meter. De Noorse Schaat-
senrijdersbond zou voorts de
wenk zijn gegeven de heer Gud-
de
De val van Andersen op
10.000 meter heeft belangrijke
gevolgen gehad en hoewel het
bestuur van de I.S.U. de pers niet
officieel heeft ingelicht, kan toch
het volgende beeld worden ge
geven over datgene, 'wat zich aan
de vooravond van de wereldkam
pioenschappen te Davos heeft
afgespeeld.
Óp de eerste plaats valt het op,
dat de. wedstrijdcommissie van
Davos een sterk internationaal
karakter draagt. Enkele hiét-
Zwitsers zijn er in opgenomen,
hetgeen trouwens door de inter
nationale Schlittschuhklub Davos
vanzelfsprekend wordt geacht.
Dit in tegenstelling met de Euro
pese kampioenschappen te Oslo,
waar de wedstrijdleiding uitslui
tend uit Noren bestond. Staan te
Davos Matthews, de Engelse lan-
gebaan-expert, en mr. C. P. Eecen
de vroegere voorzitter van de
K.N.S.B., die met zijn kennis van
zaken en jarenlange ervaring
goed werk in de I.S.U. doet,op
de lijst der juryleden. Te Óslo
was de heer Gudmunsson, een
Noor, die zijn sporen op interna
tionaal hardrij gebied nog niet
verdiend had en als scheidsrech
ter van Europese kampioenschap
pen was aangewezen, de hoogste
rechtspreker bij deze wedstrijden,
waarbij hij slechts de beschikking
had over de Noorse taal. Op de
wijze, waarop onder leiding van
de heer Gudmunsson de Europese
kampioenschappen zijn gehouden
is in de bijeenkomst van de
I.S.U. zeer scherpe critiek ver
nomen. Zowel ten aanzien van
munsson niet meer voor een der
gelijke functie te willen benoe
men. Rapporten behandeld.
Op de vergadering zijn, naar
wij verder nog vernamen, be
sproken het rapport van de Zweed
Laftman, lid van de Internatio
nale Technische Commissie, die
te Oslo de wedstrijden heeft bij
gewoond, van Klaas Schenk, de
leider van de Nederlandse rijders
te Oslo en Davos, en van een
Nederlands journalist, die enkele
dagen na afloop van de wedstrij
den te Oslo uiting heeft gegeven
in een artikel in de Nederlandse
bladen aan zijn twijlel, of An
derson wel gevallen was door
verblinding van het licht van een
fotogra.rf en of de Noorse officials
en reglementen van de I.S.U. in
dit verband wel goed hadden
toegepast.
Indien wij goed zijn ingelicht
zouden er in kringen van de In
ternationale Skating Union zelfs
stemmen zijn opgegaan om het
resultaat van de Europese kam
pioenschappen te Oslo volkomen
te annuleren, doch het bestuur
van dit hoogste internationale
IN DE VIERDE RONDE van de Engelse Cupwedstryden op 27
Januari werd West Ham United door Stoke City met 10 uitge
schakeld voor het zozeer begeerde kleinood. De supporters van
West Ham lopen echter met wrok in het hart rond, want het
merendeel van hen beweert gezien te hebben, dat de bal niet
over de doellijn is geweest. En degenen, die het niet gezien
hebben, beweren natuurlijk hetzelfde. Het beslissende schot trof
de lat in de hoek en de bal sprong toen naar beneden. „Achter
de doellijn" beweert de arbiter, die er wel ver van af stond.
«Voor de doellijn" zeggen daarentegen de supporters en de
spelers. Enfin, het hielp toch niet en West Ham United kan ver
der toekijken.
Dit is één van de gevallen die
nogal wat stof hebben doen op
waaien onder het Engelse publiek
maar die tevens de spelregel-
philosofen de moed hebben ge
geven maar wéér eens met een
nieuw voorstel tot spelverbete-
ring op de proppen te komen.
Een manager van een league
club hield dezer dagen een vlam
mend pleidooi voor de aanwijzing
van goalreferees bij voetbalwed
strijden naar het voorbeeld van
hetgeen gebruikelijk is bij ijs
hockey. Hij had voorbeelden en
argumenten genoeg om zijn voor
stel kracht bij te zetten. Hoeveel
gevallen zijn er niet bij al die
duizenden voetbalmatches, waar
in noch de scheidsrechters, noch
een der grensrechters met stelli
ge zekerheid kunnen zeggen dat
de bal net even vóór of net ach
ter de doellijn is gebleven? Een
„goalscheidsrechter staat er met
zijn neus boven op en behoeft
niets anders te doen dan de bal
plus de lijn in de gaten te hou
den. Hoe vaak gebeurt het niet
dat een keeper die een keihard
afgeschoten bal keurig „klem"
heeft gekregen, van de weerom
stuit een stapje terugdoet en
daarbij achter de doellijn komt
met het bruine monster? Zie dat
nu maar eens precies als je als
scheids- of grensrechter ergens
verweg van het doel staat. Zo'n
doelman zorgt wel dat hij niet
te lang achter de lijn blijft' staan
met z'n bal. Daar moet een goal-
referee op de loer staan, desnoods
college heeft zich beperkt tot het
schrijven van een brief aan de
Noorse Schaatsenrijdérsbond,
waarin zeer scherpe critiek wordt
uitgesproken over het gebeurde
met het dringende verzoek, maat
regelen te willen treffen om der
gelijke voorvallen in de toekomst
te voorkomen.
Naar aanleiding van een en
ander vernamen wij nog, dat het
zeer waarschijnlijk is dat de re
vanches van de wereldkampioen
schappen van Davos. welke 14
en 15 Februari te Oslo zouden
worden gehouden en waaraan
alle sterke internationale rijders
zouden deelnemen, waarschijnlijk
niet zullen doorgaan.
met z'n ene oog open, richtend
langs de palen!
Een scheidsrechter beslist in
twijfelgevallen in de regel ten
gunste van de verdedigers, maar
daardoor kan toch een doelpunt
toegekend worden dat in werke
lijkheid nooit is gemaakt. Kwade
gezichten en onnodige ruzies zijn
daar maar het gevolg van.
De manager die met deze sug
gesties naar voren kwam wilde
de taak van de goalreferees niet
alleen beperken tot het contro
leren van al of niet gemaakte
doelpunten, maar hij wilde hun
taak tevens uitstrekken tot het
geven van advies aan de scheids
rechter en de grensrechter in
twijfelgevallen óf de bal, bij een
aanval al of niet de outlijn ge
passeerd is toen er een voorzet
werd gegeven.
Nu rijst er natuurlijk bij het
geven van zulke uitgebreide be
voegdheden de vraag of de goal-
referee niet af en toe eens meer
zijn aandacht had bij de outlijn
dan bij de doellijn. Maar van de
andere kant vinden de 'voorstan
ders van deze manier van arbi
trage dat de juiste verdeling van
de taken in de practijk wellicht
best kan worden geleerd.
Wat te doen bij gelijk spel?
Ook de kwestie van het win
nen van een wedstrijd door een
groter aantal corners, in het ge
val dat er evenveel doelpunten
zijn gescoord, komt in deze tijd
van cup-wedstrijden weer aan de
orde. Elk gelijk spel immers
en dat zijn er in de meeste ge
vallen nogal wat betekent im
mers een extra wedstrijd die het
toch al druk bezette programma
nog meer overlaadt. Vooral voor
de cupmatches wil men in be
paalde kringen deze regel graag
doorgevoerd zien. Doch van de
betrokken clubs regent het pro
testen. Immers: het overspelen
van een wedstrijd dient altijd te
geschieden op het terrein van de
andere club; de belangstelling er
voor is uiteraard zeer groot en
de betrokken clubs willen het
financieel buitenkansje dat hier
uit voortvloeit natuurlijk node
derven.
Deskundigen menen dat dit
voorstel vooral voor landenwed-
strijden wel zfjn nut zou kunnen
hebben. De sterkste ploeg heeft
in de meeste gevallen ook het
grootste aantal hoekschoppen mo
gen nemen en als deze meetel
den zou haar door deze regeling
wellicht de verdiende overwin
ning ten deel vallen.
(Van onze speciale verslaggever)
OSLO In een onderhoud met de president van het organisatie
comité der 6e Olympische Wereldspelen, welke van 1425 Fe
bruari van het volgend jaar te Oslo worden gehouden, de heer
O. Di'.'.ev Simonsen Jr., heeft deze Noorse sportofficial, die ook
lid is ven het Noors Olympisch Comité, enkele belangwekkende
bijzonderheden medegedeeld aan onze speciale verslaggever
over de voorbereiding, welke in een vergevorderd stadium ver
keert.
De heer Simonsen deelde mede wedstrijden meer dan 150.000 toe
dat Oslo zich buitengewoon goed
voor de organisatie der Olympi
sche winterspelen leent, aange
zien alle stadions waar wedstrij
den zullen worden gehouden, in
of vlak bij de stad zijn gelegen.
/Er is slechts één uitzondering, nl.
Norefjell, een stadje op meer dan
120 KM -van dë hoofdstad gele
gen.
Over Holmenkollen behoeft, zo
merkte de heer Simonsen op:
met een lachje, eigenlijk niet
meer te worden gepraat, want de
jaarlijkse skiwedstrijden van Hol
menkollen zijn een begrip gewor
den in de internationale sport
wereld.
Aangenomen mag worden, dat
op de dag van de grote spring
De Minister van Verkeer en Waterstaat, mr. D. C. W.
Spitzen, heejt Vrijdagmiddag in het R.A.l.-gehouw te Amster
dam de 29ste tentoonstelling van motorrijwielen, rijwielen met
hulpmotor en scooters e.d. officieel geopend. Minister Spitzen
(midden) en de burgemeester van Amsterdam, mr. A. J. d'Ailly
(links) bij het nieuwste model van een „bromfiets".
(Van een onzer verslaggevers)
Het moet zeker niet. als een toevalligheid worden gezien, dat de
gigantische hal in het RAl-gebouw te Amsterdam, waar elk jaar
trouw de nieuwste snufjes op het gebied van de automobiel wer
den geëxposeerd, ditmaal haar ruimte heeft afgestaan aan het
motorrijwiel. Immers voor een grote categorie mensen zal het
bezit van een auto steeds een onbereikbaar ideaal blijven, en
vooral in deze tijd waarin de prijzen-barometer met de dag een
somberder beeld laat zien, schuift dat ideaal steeds verder naar
de horizon. Natuurlijk heeft deze prijzen-evolutie ook betrekking
op het motorrijwiel, maar het aanschaffen daarvan blijft toch
nog steeds binnen het bereik van velen. Vooral aan het ultra
lichte motorrijwiel, dat in de volksmond de populaire naam van
„bromfiets" heeft gekregen, is op deze 29ste RAI, welke gister
middag door de minister van Verkeer en Waterstaat, mr. Spitzen,
werd geopend, bijzondere aandacht geschonken. Het opvallende
daarbij is, dat men is afgestapt van de losse hulpmotor, welke
aan een gewoon rijwiel kan worden bevestigd. De practijk heeft
geleerd, dat de normale fiets niet geschikt is voor het rijden met
snelheden boven de 15 kilometer. Speciale frames met verende
voorvork, een verend zadel en een ingebouwd benzinetankje
hebben van de bromfiets werkelijk iets degelijks gemaakt
1950 met 4583 stuks. Jeze toe
neming en dit moet er direct
bij worden gezegd heeft geens
zins gelijke tred gehouden met
de in 1950 toegenomen invoer,
waarbij vooral die uit West-Duits-
land een grote rol heeft gespeeld.
Hoge gemiddelde leeftijd
Er is nog een ander punt. Even
als bij automobielen is de gemid
delde leeftijd van het nationale
motorrijwielpark wel zeer hoog,
ongeveer 10 jaar. Men schaft zich
thans niet zo spoedig een nieuw
vervoersmiddel aan. De „tien
jaar" wijst wel op een bijna ver
ontrustende veroudering van het
materiaal, vooral als men weet,
dat de gemiddelde leeftijd van
vóór de oorlog amper 3'/* jaar
bedroeg. Scooters (de zgn. fiets
auto) en de bromvliegen zijn de
nieuwelingen op deze expositie,
welke ondanks het verder ontbre
ken van ultra moderne snufjes
toch een massa-belangstelling zal
trekken. Een expositie, waarop
Wonderen van vernuft brengt
deze tentoonstelling niet; het
materiaal, dat de fabrikanten uit
vele delen van Europa naar Am
sterdam hebben gezonden, munt
vrijwel zonder uitzondering uit
door eenvoud en degelijkheid.
Daarenboven is er getracht de
kosten zo laag mogelijk te hou
den. Door de stijging der prijzen
van de auto heeft thans het mo
torrijwiel voor velen, die anders
voor hun bedrijf een auto zouden
aanschaffen, de plaats ingenomen
van het noodzakelijke snelle ver
voermiddel. Een vergelijking van
de cijfers van 1939 en 1950 toont
deze verschuiving helder aan. Op
I Augustus 1939 waren er 65.804
stuks in Nederland geregistreerd,
II jaar later bedroeg dit totaal
95.298. De Nederlandse fabricage
vertoont ook een vooruitgang van
betekenis; tegenover een produc-
tie van 3173 motorrijwielen staat RAI, werd voor de laatste maalgelse Triumph nog de enige, die
in 1938 gehouden, en toen nog
was het RAI-gebouw voor een
groot gedeelte gevuld met auto
mobielen. De laatste volledige
motorrijwiel-tentoonstelling vond
plaats in 1921, zodat deze ten
toonstelling in dubbel opzicht
geen overdadige luxe kan wor
den genoemd.
Er staan op deze RAI pracht-
machines. De Engelse fabrieken
hebben naar deze RAI verschil
lende merken gestuurd met de
„staande" tweecylinder, waarbij
de Britten met hun eigen traditie
hebben gebroken en inplaats van
de „kolos" zich evenals reeds
jaren op.het Continent geschied
de hebben gespecialiseerd op het
lichte en middelzware wagentje.
Magnifiek van uitvoering en
stroomlijn is de Zwitserse Uni
versal, een eenvoudige en gemak
kelijk handelbare motor, welke
echter tegen de f 3000.— kost,
hetgeen voor de lichte beurs veel
te veel is. Ook de Tjechische
Jawa heeft haar familie uitge
breid met een 500 cc viertact kop-
klepper, een glanzend stukje
werk, waarvan de prijs ook nog
iets boven de f 2500.ligt. Deze
middelzware motoren blijven in
het algemeen de hobby voor de
ware motorenthousiast, die in het
rijden een sport ziet, de motoren
in de lichtere klasse bezitten
door hun eenvoud een veel gro
tere aantrekkelijkheid op de men
sen, die het motorrijwiel voor hun
werk nodig hebben.
Behalve de 500 cc. brengt de
Jawa ook een 125 cc. op de expo
sitie, een licht machientje, dat
gezien zijn zorgvuldige uitvoe
ring, voor deze tijd spotgoedkoop
kan worden genoemd: f895.—.
Met deze 125-er brengt de Jawa
thans 8 types in Nederland.
Het behoeft bijna geen verba
zing te wekken, dat Duitsland,
steeds het land van de lichte mo
tor, ook thans het leeuwenaandeel
heeft geleverd: DKW, Tornax,
TWN, NSU, Ardie. En tenslotte
mogen wij allerminst de produc
ten van de eigen industrie ver
geten, degelijke modellen, voor
zie- van Villiers en JLO-motoren:
Eysmk, Sparta,, DMF, Germaan
en Gazelle.
Sparta heeft zelfs een 250 cc-
model met JLO-motor geëxpo
seerd, een Nederlandse primeur
voor de motorliefhebbers zoveel op deze RAI.
valt te bewonderen als op deze In de 350 cc klasse is de En-
RAI. werd vöor de laatste maal gelse Triumnh noe de enige, die
zich aan de staande tweecylinder
heeft gehouden. Verder is de een-
cylinder in deze categorie troef.
Naast de Engelse en Belgische
machines zal ook de luxueuse
Duitse Horex veel bekijks trek
ken. Al zal het daarbij wel blij
ven vanwege de duurte.
Er zijn scooters' (fiets-auto's)
van diverse pluimage. Eysink
heeft een goedkoop modelletje ge
bracht, met een 98 cc. motortje.
Momenteel wordt er op de fa
briek nog geëxperimenteerd met
een geforceerde luchtkoeling van
deze Nederlandse autofiets. De
Italianen, het land van dit ver
voermiddels, hebben behalve de
reeds overbekende merken, Lam-
bretta, Vespa, Sitta en Libelle,
ook nog de Galetto meegebracht,
een knappe constructie, welke
niet duurder dan f 1350.kost.
Duitsland en België zijn eveneens
met scootermodellen vertegen
woordigd.
Tenslotte de bromfiets. Dit ver
voermiddel zal ongetwijfeld de
grootste aandacht trekken. Im
mers de cijfers van de laatste
jaren tonen aan, dat het leger
bromfietsers in een formidabel
snel tempo aangroeit. Op 1 Ja
nuari van dit jaar werd het aan
tal reeds geschat op 100.000.
Er moet op deze expositie on
derscheid worden gemaakt tussen
twee groepen. De eerste levert
een complete bromfiets af, de
tweede biedt een losse motor,
welke dus aan elk willekeurig
frame kan worden bevestigd. De
Nederlandse industrie heeft ech
ter het eerste verkozen boven het
andere vanwege een grotere vei
ligheid.
Een gemotoriseerd rijwiel' moet
echter een rijwiel blijven en in
dat opzicht heeft de eigen indus
trie ook niet teleurgesteld. NSU
en Gillet brengen ook nog een
tussenvorm, een verzwaard fiets-
frame met een 100 cc motortje.
Het aanslaan geschiedt door de
trappers, welke tevens tot voet
steun dienen.
Wat de lichte bestelwagens be
treft, wel, deze kan men in di
verse uitvoeringen bewonderen.
Nieuw zijn de scooterachtige drie
wielers met autobesturing. Wat
ons opviel was dat de geluiden
over de import van merken niet
bepaald optimistisch waren; be
halve de Jawa-vertegenwoordiger,
die geen moeilijkheden ziet, wa
ren in het algemeen de stand
houders van opinie, dat de import
van motorrijwielen, indien er
geen verandering in de situatie
komt, snel zal teruglopen.
Verschillende der geëxposeerde
modelen zijn ook nog slechts in
geringe mate verkrijgbaar, daar
entegen zijn er andere in voldoen
de mate aanwezig. Daartoe be
hoort, ook de' bromvlieg, een ge
lukkig teken, vooral voor onze
nationale industrie, welke in het
leveren van deze soort vervoers
middelen zo'n groot aandeel heeft.
schouwers aanwezig zullen zijn,
een record voor de Olympische
Winterspelen.
Bislet is eveneens een begrip
geworden in de internationale
sportwereld. Bislet is in de win
ter het centrum van de interna
tionale hardrijsport. De hoofd
tribune zal worden .gemoderni-,
seerd, maar helaas kunnen er
slechts 30.000 toeschouwers wor
den geborgen; veel te weinig voor
een tak van sport, welke zo po
pulair is. Mocht het weer en dus
ook het ijs ons in de steek laten,
dan kan altijd nog Hamar wor
den ingeschakeld als reservebaan
voor het hardrijden«op de schaats.
Voor ijshockey en het kunst
rijden wordt een kunstijsbaan
gebouwd, met de bedoeling, dat
men niet afhankelijk is van het
kwik in de thermometer. .Ónder
toezicht van internationale ex
perts is een bobbaan gebouwd,
voor de olympische kampioen
schappen twee- en vierpersoons
bobs.
1100 deelnemers.
Hoeveel deelnemers worden er
in Februari verwacht? vroegen
wij. Wij rekenen, aldus het ant
woord van de heer Simonsen, op
1100 actieve sportmensen, onder
wie zich een klein percentage
dames bevindt. De mannelijke
deelnemers zullen zoveel moge
lijk in het nieuw gebouwde stu
dentendorp, gelegen in een van
de buitenwijken van Oslo, wor
den ondergebracht. De dames in
een moderne kostschool.
Voor de pers, de filmoperateurs
en de fotografen wordt een nieuw
groot hotel gebouwd, vlak bij
het station gelegen. De officials,
in het bijzonder de leden van
het internationaal Olympisch
Comité en de vertegenwoordigers
van de internationale sportfede
raties zullen in het Grandhotel
logeren.
Wordt ^«sub
comité op de vergadering van 't
I.O.C. te Wenen officieel erkend,
dan zullen wij ook Duitsland 'n
invitatie zenden, zo merkte de
heer Simonsen op. Wij zijn van
mening, dat het niet alleen een
Noorse aangelegenheid is, maar
dat het hier veel meer gaat om
internationale sportwedstrijden
van de jeugd in zijn hoogste vorm
en dan hebben wij ons neer te
leggen bij het besluit, dat de
leden van het I.O.C. zullen ne
men. Mocht er in Rusland, zo be
sloot de heer Ditlev Simonsen
het gesprek, ook nog een Olym
pisch Comité worden opgericht,
dat door het I.O.C. natuurlijk
zal moeten worden erkend, dan
zal het organisatiecomité van
Oslo ook aan Rusland een uitno
diging tot deelneming zenden.
WAAROM IK GRAAG BREI
In Amerika is weer eens een
wedstrijd gehouden. Nu waren de
meisjes aan de beurt. Er was een
wedstrijd in het breien georgani
seerd en elke deelneemster moest
naast een goed werkstuk ook nog
een opstel schrijven over het
onderwerp „Waarom ik graag
brei". De 18-jarige Virginia Me-
gahan uit Glendale in Californië
is als eerste uit de bus gekomen.
Zij had een prachtige wollen
japon gebreid, waaraan zij drie
maanden heeft gewerkt. En wat
betreft het opstel; Virginia
schreef: „Ik brei graag, omdat ik
dan mijn eigen kleren kan maken,
hetgeen veel goedkoper is en
bovendien doe ik het voor ont
spanning".