't Goat er geheimzinnig toe rond het Binnenhof Noors prestige kreeg flinke deuk Bij de doelen moesten goal referees staan BROMFIETSEN nemen trots hun plaats in nationaal motorrijwielpark in Stadions, hotels en dorpen werden te Oslo bijgebouwd Dit is een vreemde crisis ;EN SPUITEN! latkleding Luier Cen*ro,e ischerslaan 27 'W nood, Demissionaire regering te vast in het zadel? Ambonezen zenden telegrammen Staking uitgebreid in Londense haven Neergestorte vlieger begraven Naspel van „Oslo-And er sen" Europees kampioenschap 1951 zou worden geannuleerd Scherpe critiek op scheidsrechter De Engelsen dokteren aan King Soccer Te veel doelpunten zijn „twijfelaars" Aantal hoekschoppen beslissend bij draw? Olympische Winterspelen 1952 Ruim 1100 deelnemers worden verwacht Voor het eerst sinds 1921 R.A.I. vol motoren Voorkeur voor populaire prijsklasse maar nog genoeg luxe modellen Eenvoud en degelijkheid Amerikaanse meisjes hielden wedstrijd ZATERDAG 10 FEBRUARI 1951 ïrstel- andse id bij uw) 13, Alkmaar kman) idres voor le klas kleding naar maat ;n en regenkleding ar Telefoon 3318 aj U aan huis in grote zorg, staan wij borg! 3712 ALKMAAR aat 15-17 Telef. 3464 Iverteert in d'l b'^d l. Arie Mooi is een -outineerde speler, een cht voor de toneelclub 'iiDer debuteerde op ze en Toon Roet en •oet maakten de zaal an he lachen De ver in de rollen der groot if blijk van een voor typering en Jo Boot. kleinzon was wederom op dreef. eerwaarde heer kape- nans sprak het slot- (ij dankte de spelers gebodene en het publiek masale opkomst de „tot de nok toe ge- hetgeen een belangrijke 3or de vereniging be- Sen gezellig bal besloot tige avond. Meervogels SLOOT. Meervogels 1 1 2.30 uur; elft 2—Meervogels z, vertrek per bus 1 uur 4—Meervogels A 3. iz g Boys Jun. a—Meer- un. a, 12 uur, vertrek 11 uur. □gels Adsp. a HSV 1.15 uur. Dgels Adsp. bRKAFC 12 uur. >rste ontvangt het Rijpe' Wij verwachten een le wedstrijd, met Meer- wee punten rijker. Naar 2 uitslag zullen wij maar en opgave voor de prijs- jlossers. weede gaat naar de lei- sendelft 2. Thuis werd i gewonnen, maar als on- u het een gelijk spel mt. is het een goed resul- erde gaat naar Uitgeest met niet te veel invallers n. kunnen ook zij binnen halen. unioren zullen het wei in Oudorp. (Van onze parlementaire redacteur) De afgelopen week heeft ons over de kabinetscrisis maar weinig nieuws gebracht. Wel werd, zoals Dr. Drees het uitdrukte, „de jacht geregeld", een regeling, die inhoudt, dat de formateurs zelf bij tijd en wijie mededelingen over de stand van de formatie zullen doen, terwijl de pers van haar kant heeft toegezegd, dat zij het ten tijde van een kabinetsformatie gebruikelijke „posten" zal nalaten. Deze regeling is ongetwijfeld een merkwaardig no vum. Tot nu toe wrong hier steeds een zekere tegenstrijdigheid. De formateur heeft een vertrouwelijke opdracht en zolang hij het resultaat van die opdracht niet aan H.M, de Koningin heeft voor gelegd, is het van zijn kant begrijpelijk, dat hij hierover geen tussentijdse mededelingen aan het publiek wenst te doen. Dat publiek interesseert zich echter intens voor het verloop van de formatie en deze belangstelling dwingt de pers om toch datgene mee te delen wat haar ter ore is gekomen. In feite bleef de ontwikkeling van de crisis dus nimmer een geheim en vooral in dit licht be zien schenkt het bevrediging, dat thans een poging is gedaan om de arbeid van formateurs en pers meer op elkaar af te stemmen, al geven wij toe, dat hiertegen be zwaren van staatsrechtelijke aard zouden kunnen worden aange voerd. Bij gelegenheid van het eerste contact, dat in dit verband tussen formateurs en pers plaats yond, heeft dr. Drees duidelijk gemaakt, dat bij deze formatie wel een zeer bijzondere methode wordt gevolgd. Bekend is, dat op korte termijn diep ingrijpende maat regelen zullen moeten worden doorgevoerd. Deze maatregelen zullen inderdaad elke formateur tot richtsnoer moeten dienen. Ook de informateur Stikker was hier van overtuigd. Als zodanig laat het zich zeker verstaan, dat ook tijdens de crisis aan deze plannen werd voortge- werkt. Maar normaal zou dan voor de verdere gang van zaken zijn, dat deze plannen op de tafel van de formateur(s) kwamen, zodat op basis van die plannen met vertegenwoordigers van par tijen en candidaat-ministers kan worden gesproken. Zo blijft de mogelijkheid aanwezig, dat bij de uitwerking eventueel ook met hun zienswijze kan worden rekening gehouden. Tijdens deze formatie zijn de plannen echter, alsof er geen kabinetscrisis ware, naar de regeringstafel verhuisd. De demis sionaire regering beraadslaagt er over en eerst wanneer men het onderling eens zal zijn, breekt zoals dr. Drees mededeelde het stadium aan van het contact zoe ken met personen. Niet anders? Wij kunnen deze methode zeker niet onverdeeld bewonderen. Het behoeft wel geen betoog, dat de noodzakelijk geachte maatregelen op zeer verschillende manieren AAN TRYGVE LIE EN STATEN-GENERAAL DJAKARTA. 9 Febr. (Aneta). Namens het contactlichaam van Ambonese militairen met tiideliikes tatus van K.L. on Java heeft Tomasoa. een van de vertrouwenslieden. een tele gram aan de secretaris-generaal der Verenigde Naties gezonden. Hierin zegt hii. dat hii het denk beeld tot beschikbaarstelling van twee bataljons Ambonezen voor de strijdkrachten der V.N. ondersteunt. Voorts zond hij een telegram aan de Staten-Generaal, waarin hij zegt. dat hij het aanbod om in Indonesië te demobiliseren met een uitkering van 5.000 ru- piahs boven het pensioen als een „super judas"-aanbod af wijst. „Wfj zijn niet.te koop als een handéls-object van politieke profiteurs", aldus hét telegram. Verzending van zeepost- Met de volgende schepen kan zeepost worden verzonden. De data, waarop de corresponden tie uiterlijk ter post moet zijn bezorgd, staan, tussen haakjes, achter de naam van het schip vermeld. Indonesië ss Roebiah (12 Fe bruari); Nieuw Guinea ms Ma- taram (6 Maart); Ned. Antillen ms Willemstad (13 Februari); Suriname ms Helena (22 Febr.) kunnen worden uitgewerkt en de verschillende politieke opvattin gen spelen hierbij een grote rol. Men kan het er b.v. over eens zijn, dat thans in verschillende sectoren weer een sterkere overheidsbemoeiing noodzakelijk wordt, maar dan blijft er nog altijd ruimte voor de vraag in hoeverre en in welke mate. En voor andere vraagstukken ■geldt hetzelfde. De wenselijkheid van verlaging van levenspeil en vermindering van investeringen zullen, uitgaande van een be paalde waardering, tegen elkaar moeten worden afgewogen. En brengt men een besnoeiing van dan kunnen de meningen veel verder uiteenlopen. nog de overheidsuitgaven ter tafel, gaan Dit alles overwegende, kunnen wij ons voorstellen, dat wanneer over al deze problemen reeds tot in details is beslist, buitenstaan ders weinig geneigdheid meer kunnen opbrengen om zich als nog bij deze plannen te laten in schakelen. Hem zo de plannen voorleggende staat in feite gelijk met slechts om een simpel „ia" of „neen" te vragen. De partijen, die tot nu toe buiten de regering stonden of de neiging vertonen om zich hieraan te onttrekken, geeft men op deze wijze de argu menten in de hand om in deze houding te volharden. Dr. Drees moge gezegd hebben, dat deze methode slechts de be doeling heeft om de zaken voor een nieuwe regering zo netjes mogelijk achter te laten, wij van onze kant zijn van mening, dat de formateurs zeker een deel van dit werk zouden hebben nage laten, wanneer zij niet overtuigd waren, dat de oude regering in hoofdzaak terug komt. Maar hiervan uitgaande komt de crisis dan ook in een heel ander licht te staan. In feite is er waarschijnlijk al geen crisis meer. Het beraad over de plannen door het demissionaire kabinet is in werkelijkheid een beraad van het nieuwe kabinet over het regeringsprogram! Wij zeggen niet, dat deze gang van zaken beslist onjuist is, maar zij «zou ongetwijfeld beter passen in het kader van een reconstruc tie. terwijl nu nog steeds de in druk wordt gewekt, dat het om een werkelijk nieuw-kabinet zou Honderden Londense haven arbeiders hebben gisteren het werk neergelegd om te demon streren tegen de arrestatie van zeven personen, die verdacht worden van samenzwering tot het aanzetten tot een wilde sta king. De Nationale Havenraad heeft vandaag bekend gemaakt, dat 13.400 havenarbeiders te Mer. seyside en in de haven van Lon den in staking zijn. waardoor het werk op 154 schepen volledig of gedeeltelijk stil ligt. Gistermorgen om 9 uur is het stoffelijk overschot van de twee de luitenant-vlieger J. van Leeu wen uit Delft, die Dinsdagmid dag in een weiland onder Corn- jum bij het landen met zijn Me. teoor-straaljager verongelukte, met militaire eer uitgeleide ge daan. De baar werd langs een haag van manschappen vanaf het Mi litaire Hospitaal naar de open bare straatweg gevolgd door de commandant, de officieren van het 325e squadron, waartoe de overledene behoorde en de aal moezenier en legerpredikant Daarna reed de militaire ambu lancewagen naar Delft, waar de ter aarde bestelling zou plaats vinden. In tegenstelling tot an dere berichten vernemen wij thans, dat de piloot wel gehuwd was en vader van twee kinder tjes. Het opmerkelijke bij dit gebeuren is nog. dat precies een jaar geleden, bijna op hetzelfde stuk land en op dezelfde tijd eveneens een straaljager veron gelukte waarbij ook de vlieger het leven verloor. (Speciale berichtgeving) DAVOS Enkele honderden Noren, die met speciale treinen Woensdag en Donderdag te Davos zijn aangekomen om hun iavoriet voor' de titel van wereldkampioen, Hjalmar Andersen, met hun: „heja hjalle, heja hjalle" aan te moedigen, hebben moeten vernemen, dat het trotse Noorse prestige, het toonaange vend land te zijn in wedstrijd-technisch en organisatorisch op zicht ten aanzien van de internationale langebaansport, een stevige deuk heelt gekregen door de besluiten van het bestuur van International Skating Union, te Davos genomen naar -aan leiding van de Europese kampioenschappen, twee weken gele den te Oslo gehouden. de inrichting van de baan, als de toepassing van de reglementen van de I.S.U. Dit naar aanleiding van de val van Andersen op de 10.000 meter. De Noorse Schaat- senrijdersbond zou voorts de wenk zijn gegeven de heer Gud- de De val van Andersen op 10.000 meter heeft belangrijke gevolgen gehad en hoewel het bestuur van de I.S.U. de pers niet officieel heeft ingelicht, kan toch het volgende beeld worden ge geven over datgene, 'wat zich aan de vooravond van de wereldkam pioenschappen te Davos heeft afgespeeld. Óp de eerste plaats valt het op, dat de. wedstrijdcommissie van Davos een sterk internationaal karakter draagt. Enkele hiét- Zwitsers zijn er in opgenomen, hetgeen trouwens door de inter nationale Schlittschuhklub Davos vanzelfsprekend wordt geacht. Dit in tegenstelling met de Euro pese kampioenschappen te Oslo, waar de wedstrijdleiding uitslui tend uit Noren bestond. Staan te Davos Matthews, de Engelse lan- gebaan-expert, en mr. C. P. Eecen de vroegere voorzitter van de K.N.S.B., die met zijn kennis van zaken en jarenlange ervaring goed werk in de I.S.U. doet,op de lijst der juryleden. Te Óslo was de heer Gudmunsson, een Noor, die zijn sporen op interna tionaal hardrij gebied nog niet verdiend had en als scheidsrech ter van Europese kampioenschap pen was aangewezen, de hoogste rechtspreker bij deze wedstrijden, waarbij hij slechts de beschikking had over de Noorse taal. Op de wijze, waarop onder leiding van de heer Gudmunsson de Europese kampioenschappen zijn gehouden is in de bijeenkomst van de I.S.U. zeer scherpe critiek ver nomen. Zowel ten aanzien van munsson niet meer voor een der gelijke functie te willen benoe men. Rapporten behandeld. Op de vergadering zijn, naar wij verder nog vernamen, be sproken het rapport van de Zweed Laftman, lid van de Internatio nale Technische Commissie, die te Oslo de wedstrijden heeft bij gewoond, van Klaas Schenk, de leider van de Nederlandse rijders te Oslo en Davos, en van een Nederlands journalist, die enkele dagen na afloop van de wedstrij den te Oslo uiting heeft gegeven in een artikel in de Nederlandse bladen aan zijn twijlel, of An derson wel gevallen was door verblinding van het licht van een fotogra.rf en of de Noorse officials en reglementen van de I.S.U. in dit verband wel goed hadden toegepast. Indien wij goed zijn ingelicht zouden er in kringen van de In ternationale Skating Union zelfs stemmen zijn opgegaan om het resultaat van de Europese kam pioenschappen te Oslo volkomen te annuleren, doch het bestuur van dit hoogste internationale IN DE VIERDE RONDE van de Engelse Cupwedstryden op 27 Januari werd West Ham United door Stoke City met 10 uitge schakeld voor het zozeer begeerde kleinood. De supporters van West Ham lopen echter met wrok in het hart rond, want het merendeel van hen beweert gezien te hebben, dat de bal niet over de doellijn is geweest. En degenen, die het niet gezien hebben, beweren natuurlijk hetzelfde. Het beslissende schot trof de lat in de hoek en de bal sprong toen naar beneden. „Achter de doellijn" beweert de arbiter, die er wel ver van af stond. «Voor de doellijn" zeggen daarentegen de supporters en de spelers. Enfin, het hielp toch niet en West Ham United kan ver der toekijken. Dit is één van de gevallen die nogal wat stof hebben doen op waaien onder het Engelse publiek maar die tevens de spelregel- philosofen de moed hebben ge geven maar wéér eens met een nieuw voorstel tot spelverbete- ring op de proppen te komen. Een manager van een league club hield dezer dagen een vlam mend pleidooi voor de aanwijzing van goalreferees bij voetbalwed strijden naar het voorbeeld van hetgeen gebruikelijk is bij ijs hockey. Hij had voorbeelden en argumenten genoeg om zijn voor stel kracht bij te zetten. Hoeveel gevallen zijn er niet bij al die duizenden voetbalmatches, waar in noch de scheidsrechters, noch een der grensrechters met stelli ge zekerheid kunnen zeggen dat de bal net even vóór of net ach ter de doellijn is gebleven? Een „goalscheidsrechter staat er met zijn neus boven op en behoeft niets anders te doen dan de bal plus de lijn in de gaten te hou den. Hoe vaak gebeurt het niet dat een keeper die een keihard afgeschoten bal keurig „klem" heeft gekregen, van de weerom stuit een stapje terugdoet en daarbij achter de doellijn komt met het bruine monster? Zie dat nu maar eens precies als je als scheids- of grensrechter ergens verweg van het doel staat. Zo'n doelman zorgt wel dat hij niet te lang achter de lijn blijft' staan met z'n bal. Daar moet een goal- referee op de loer staan, desnoods college heeft zich beperkt tot het schrijven van een brief aan de Noorse Schaatsenrijdérsbond, waarin zeer scherpe critiek wordt uitgesproken over het gebeurde met het dringende verzoek, maat regelen te willen treffen om der gelijke voorvallen in de toekomst te voorkomen. Naar aanleiding van een en ander vernamen wij nog, dat het zeer waarschijnlijk is dat de re vanches van de wereldkampioen schappen van Davos. welke 14 en 15 Februari te Oslo zouden worden gehouden en waaraan alle sterke internationale rijders zouden deelnemen, waarschijnlijk niet zullen doorgaan. met z'n ene oog open, richtend langs de palen! Een scheidsrechter beslist in twijfelgevallen in de regel ten gunste van de verdedigers, maar daardoor kan toch een doelpunt toegekend worden dat in werke lijkheid nooit is gemaakt. Kwade gezichten en onnodige ruzies zijn daar maar het gevolg van. De manager die met deze sug gesties naar voren kwam wilde de taak van de goalreferees niet alleen beperken tot het contro leren van al of niet gemaakte doelpunten, maar hij wilde hun taak tevens uitstrekken tot het geven van advies aan de scheids rechter en de grensrechter in twijfelgevallen óf de bal, bij een aanval al of niet de outlijn ge passeerd is toen er een voorzet werd gegeven. Nu rijst er natuurlijk bij het geven van zulke uitgebreide be voegdheden de vraag of de goal- referee niet af en toe eens meer zijn aandacht had bij de outlijn dan bij de doellijn. Maar van de andere kant vinden de 'voorstan ders van deze manier van arbi trage dat de juiste verdeling van de taken in de practijk wellicht best kan worden geleerd. Wat te doen bij gelijk spel? Ook de kwestie van het win nen van een wedstrijd door een groter aantal corners, in het ge val dat er evenveel doelpunten zijn gescoord, komt in deze tijd van cup-wedstrijden weer aan de orde. Elk gelijk spel immers en dat zijn er in de meeste ge vallen nogal wat betekent im mers een extra wedstrijd die het toch al druk bezette programma nog meer overlaadt. Vooral voor de cupmatches wil men in be paalde kringen deze regel graag doorgevoerd zien. Doch van de betrokken clubs regent het pro testen. Immers: het overspelen van een wedstrijd dient altijd te geschieden op het terrein van de andere club; de belangstelling er voor is uiteraard zeer groot en de betrokken clubs willen het financieel buitenkansje dat hier uit voortvloeit natuurlijk node derven. Deskundigen menen dat dit voorstel vooral voor landenwed- strijden wel zfjn nut zou kunnen hebben. De sterkste ploeg heeft in de meeste gevallen ook het grootste aantal hoekschoppen mo gen nemen en als deze meetel den zou haar door deze regeling wellicht de verdiende overwin ning ten deel vallen. (Van onze speciale verslaggever) OSLO In een onderhoud met de president van het organisatie comité der 6e Olympische Wereldspelen, welke van 1425 Fe bruari van het volgend jaar te Oslo worden gehouden, de heer O. Di'.'.ev Simonsen Jr., heeft deze Noorse sportofficial, die ook lid is ven het Noors Olympisch Comité, enkele belangwekkende bijzonderheden medegedeeld aan onze speciale verslaggever over de voorbereiding, welke in een vergevorderd stadium ver keert. De heer Simonsen deelde mede wedstrijden meer dan 150.000 toe dat Oslo zich buitengewoon goed voor de organisatie der Olympi sche winterspelen leent, aange zien alle stadions waar wedstrij den zullen worden gehouden, in of vlak bij de stad zijn gelegen. /Er is slechts één uitzondering, nl. Norefjell, een stadje op meer dan 120 KM -van dë hoofdstad gele gen. Over Holmenkollen behoeft, zo merkte de heer Simonsen op: met een lachje, eigenlijk niet meer te worden gepraat, want de jaarlijkse skiwedstrijden van Hol menkollen zijn een begrip gewor den in de internationale sport wereld. Aangenomen mag worden, dat op de dag van de grote spring De Minister van Verkeer en Waterstaat, mr. D. C. W. Spitzen, heejt Vrijdagmiddag in het R.A.l.-gehouw te Amster dam de 29ste tentoonstelling van motorrijwielen, rijwielen met hulpmotor en scooters e.d. officieel geopend. Minister Spitzen (midden) en de burgemeester van Amsterdam, mr. A. J. d'Ailly (links) bij het nieuwste model van een „bromfiets". (Van een onzer verslaggevers) Het moet zeker niet. als een toevalligheid worden gezien, dat de gigantische hal in het RAl-gebouw te Amsterdam, waar elk jaar trouw de nieuwste snufjes op het gebied van de automobiel wer den geëxposeerd, ditmaal haar ruimte heeft afgestaan aan het motorrijwiel. Immers voor een grote categorie mensen zal het bezit van een auto steeds een onbereikbaar ideaal blijven, en vooral in deze tijd waarin de prijzen-barometer met de dag een somberder beeld laat zien, schuift dat ideaal steeds verder naar de horizon. Natuurlijk heeft deze prijzen-evolutie ook betrekking op het motorrijwiel, maar het aanschaffen daarvan blijft toch nog steeds binnen het bereik van velen. Vooral aan het ultra lichte motorrijwiel, dat in de volksmond de populaire naam van „bromfiets" heeft gekregen, is op deze 29ste RAI, welke gister middag door de minister van Verkeer en Waterstaat, mr. Spitzen, werd geopend, bijzondere aandacht geschonken. Het opvallende daarbij is, dat men is afgestapt van de losse hulpmotor, welke aan een gewoon rijwiel kan worden bevestigd. De practijk heeft geleerd, dat de normale fiets niet geschikt is voor het rijden met snelheden boven de 15 kilometer. Speciale frames met verende voorvork, een verend zadel en een ingebouwd benzinetankje hebben van de bromfiets werkelijk iets degelijks gemaakt 1950 met 4583 stuks. Jeze toe neming en dit moet er direct bij worden gezegd heeft geens zins gelijke tred gehouden met de in 1950 toegenomen invoer, waarbij vooral die uit West-Duits- land een grote rol heeft gespeeld. Hoge gemiddelde leeftijd Er is nog een ander punt. Even als bij automobielen is de gemid delde leeftijd van het nationale motorrijwielpark wel zeer hoog, ongeveer 10 jaar. Men schaft zich thans niet zo spoedig een nieuw vervoersmiddel aan. De „tien jaar" wijst wel op een bijna ver ontrustende veroudering van het materiaal, vooral als men weet, dat de gemiddelde leeftijd van vóór de oorlog amper 3'/* jaar bedroeg. Scooters (de zgn. fiets auto) en de bromvliegen zijn de nieuwelingen op deze expositie, welke ondanks het verder ontbre ken van ultra moderne snufjes toch een massa-belangstelling zal trekken. Een expositie, waarop Wonderen van vernuft brengt deze tentoonstelling niet; het materiaal, dat de fabrikanten uit vele delen van Europa naar Am sterdam hebben gezonden, munt vrijwel zonder uitzondering uit door eenvoud en degelijkheid. Daarenboven is er getracht de kosten zo laag mogelijk te hou den. Door de stijging der prijzen van de auto heeft thans het mo torrijwiel voor velen, die anders voor hun bedrijf een auto zouden aanschaffen, de plaats ingenomen van het noodzakelijke snelle ver voermiddel. Een vergelijking van de cijfers van 1939 en 1950 toont deze verschuiving helder aan. Op I Augustus 1939 waren er 65.804 stuks in Nederland geregistreerd, II jaar later bedroeg dit totaal 95.298. De Nederlandse fabricage vertoont ook een vooruitgang van betekenis; tegenover een produc- tie van 3173 motorrijwielen staat RAI, werd voor de laatste maalgelse Triumph nog de enige, die in 1938 gehouden, en toen nog was het RAI-gebouw voor een groot gedeelte gevuld met auto mobielen. De laatste volledige motorrijwiel-tentoonstelling vond plaats in 1921, zodat deze ten toonstelling in dubbel opzicht geen overdadige luxe kan wor den genoemd. Er staan op deze RAI pracht- machines. De Engelse fabrieken hebben naar deze RAI verschil lende merken gestuurd met de „staande" tweecylinder, waarbij de Britten met hun eigen traditie hebben gebroken en inplaats van de „kolos" zich evenals reeds jaren op.het Continent geschied de hebben gespecialiseerd op het lichte en middelzware wagentje. Magnifiek van uitvoering en stroomlijn is de Zwitserse Uni versal, een eenvoudige en gemak kelijk handelbare motor, welke echter tegen de f 3000.— kost, hetgeen voor de lichte beurs veel te veel is. Ook de Tjechische Jawa heeft haar familie uitge breid met een 500 cc viertact kop- klepper, een glanzend stukje werk, waarvan de prijs ook nog iets boven de f 2500.ligt. Deze middelzware motoren blijven in het algemeen de hobby voor de ware motorenthousiast, die in het rijden een sport ziet, de motoren in de lichtere klasse bezitten door hun eenvoud een veel gro tere aantrekkelijkheid op de men sen, die het motorrijwiel voor hun werk nodig hebben. Behalve de 500 cc. brengt de Jawa ook een 125 cc. op de expo sitie, een licht machientje, dat gezien zijn zorgvuldige uitvoe ring, voor deze tijd spotgoedkoop kan worden genoemd: f895.—. Met deze 125-er brengt de Jawa thans 8 types in Nederland. Het behoeft bijna geen verba zing te wekken, dat Duitsland, steeds het land van de lichte mo tor, ook thans het leeuwenaandeel heeft geleverd: DKW, Tornax, TWN, NSU, Ardie. En tenslotte mogen wij allerminst de produc ten van de eigen industrie ver geten, degelijke modellen, voor zie- van Villiers en JLO-motoren: Eysmk, Sparta,, DMF, Germaan en Gazelle. Sparta heeft zelfs een 250 cc- model met JLO-motor geëxpo seerd, een Nederlandse primeur voor de motorliefhebbers zoveel op deze RAI. valt te bewonderen als op deze In de 350 cc klasse is de En- RAI. werd vöor de laatste maal gelse Triumnh noe de enige, die zich aan de staande tweecylinder heeft gehouden. Verder is de een- cylinder in deze categorie troef. Naast de Engelse en Belgische machines zal ook de luxueuse Duitse Horex veel bekijks trek ken. Al zal het daarbij wel blij ven vanwege de duurte. Er zijn scooters' (fiets-auto's) van diverse pluimage. Eysink heeft een goedkoop modelletje ge bracht, met een 98 cc. motortje. Momenteel wordt er op de fa briek nog geëxperimenteerd met een geforceerde luchtkoeling van deze Nederlandse autofiets. De Italianen, het land van dit ver voermiddels, hebben behalve de reeds overbekende merken, Lam- bretta, Vespa, Sitta en Libelle, ook nog de Galetto meegebracht, een knappe constructie, welke niet duurder dan f 1350.kost. Duitsland en België zijn eveneens met scootermodellen vertegen woordigd. Tenslotte de bromfiets. Dit ver voermiddel zal ongetwijfeld de grootste aandacht trekken. Im mers de cijfers van de laatste jaren tonen aan, dat het leger bromfietsers in een formidabel snel tempo aangroeit. Op 1 Ja nuari van dit jaar werd het aan tal reeds geschat op 100.000. Er moet op deze expositie on derscheid worden gemaakt tussen twee groepen. De eerste levert een complete bromfiets af, de tweede biedt een losse motor, welke dus aan elk willekeurig frame kan worden bevestigd. De Nederlandse industrie heeft ech ter het eerste verkozen boven het andere vanwege een grotere vei ligheid. Een gemotoriseerd rijwiel' moet echter een rijwiel blijven en in dat opzicht heeft de eigen indus trie ook niet teleurgesteld. NSU en Gillet brengen ook nog een tussenvorm, een verzwaard fiets- frame met een 100 cc motortje. Het aanslaan geschiedt door de trappers, welke tevens tot voet steun dienen. Wat de lichte bestelwagens be treft, wel, deze kan men in di verse uitvoeringen bewonderen. Nieuw zijn de scooterachtige drie wielers met autobesturing. Wat ons opviel was dat de geluiden over de import van merken niet bepaald optimistisch waren; be halve de Jawa-vertegenwoordiger, die geen moeilijkheden ziet, wa ren in het algemeen de stand houders van opinie, dat de import van motorrijwielen, indien er geen verandering in de situatie komt, snel zal teruglopen. Verschillende der geëxposeerde modelen zijn ook nog slechts in geringe mate verkrijgbaar, daar entegen zijn er andere in voldoen de mate aanwezig. Daartoe be hoort, ook de' bromvlieg, een ge lukkig teken, vooral voor onze nationale industrie, welke in het leveren van deze soort vervoers middelen zo'n groot aandeel heeft. schouwers aanwezig zullen zijn, een record voor de Olympische Winterspelen. Bislet is eveneens een begrip geworden in de internationale sportwereld. Bislet is in de win ter het centrum van de interna tionale hardrijsport. De hoofd tribune zal worden .gemoderni-, seerd, maar helaas kunnen er slechts 30.000 toeschouwers wor den geborgen; veel te weinig voor een tak van sport, welke zo po pulair is. Mocht het weer en dus ook het ijs ons in de steek laten, dan kan altijd nog Hamar wor den ingeschakeld als reservebaan voor het hardrijden«op de schaats. Voor ijshockey en het kunst rijden wordt een kunstijsbaan gebouwd, met de bedoeling, dat men niet afhankelijk is van het kwik in de thermometer. .Ónder toezicht van internationale ex perts is een bobbaan gebouwd, voor de olympische kampioen schappen twee- en vierpersoons bobs. 1100 deelnemers. Hoeveel deelnemers worden er in Februari verwacht? vroegen wij. Wij rekenen, aldus het ant woord van de heer Simonsen, op 1100 actieve sportmensen, onder wie zich een klein percentage dames bevindt. De mannelijke deelnemers zullen zoveel moge lijk in het nieuw gebouwde stu dentendorp, gelegen in een van de buitenwijken van Oslo, wor den ondergebracht. De dames in een moderne kostschool. Voor de pers, de filmoperateurs en de fotografen wordt een nieuw groot hotel gebouwd, vlak bij het station gelegen. De officials, in het bijzonder de leden van het internationaal Olympisch Comité en de vertegenwoordigers van de internationale sportfede raties zullen in het Grandhotel logeren. Wordt ^«sub comité op de vergadering van 't I.O.C. te Wenen officieel erkend, dan zullen wij ook Duitsland 'n invitatie zenden, zo merkte de heer Simonsen op. Wij zijn van mening, dat het niet alleen een Noorse aangelegenheid is, maar dat het hier veel meer gaat om internationale sportwedstrijden van de jeugd in zijn hoogste vorm en dan hebben wij ons neer te leggen bij het besluit, dat de leden van het I.O.C. zullen ne men. Mocht er in Rusland, zo be sloot de heer Ditlev Simonsen het gesprek, ook nog een Olym pisch Comité worden opgericht, dat door het I.O.C. natuurlijk zal moeten worden erkend, dan zal het organisatiecomité van Oslo ook aan Rusland een uitno diging tot deelneming zenden. WAAROM IK GRAAG BREI In Amerika is weer eens een wedstrijd gehouden. Nu waren de meisjes aan de beurt. Er was een wedstrijd in het breien georgani seerd en elke deelneemster moest naast een goed werkstuk ook nog een opstel schrijven over het onderwerp „Waarom ik graag brei". De 18-jarige Virginia Me- gahan uit Glendale in Californië is als eerste uit de bus gekomen. Zij had een prachtige wollen japon gebreid, waaraan zij drie maanden heeft gewerkt. En wat betreft het opstel; Virginia schreef: „Ik brei graag, omdat ik dan mijn eigen kleren kan maken, hetgeen veel goedkoper is en bovendien doe ik het voor ont spanning".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1951 | | pagina 7