Kardinaal Cerejeira, patriarch van Lissabon richt zich tot Nederland Europa hoopt opnieuw opeen wonder DE VREEMDE GAST GEDAANTEN Vei „Ik ben zelf in Fatima bekeerd" RADIO VEEL Nil in weinig fFatima geen einddoelmaar vertrekpunt BEURSOVERZICHT Toekomst-roman Jjg men mensen noemde KERK IN NOOD De „Van Galen" eind Maart naar Korea door Jan van Hatert In 60 pet. "»«fc*bSS«£F ÊKiw" VMorm ^4?s5«,0„Veerr 'VLartn'n/jsi (fefefe:: PAGINA 4 DINSDAG 13 FEBRUARI 1951 (Exclusief intreview voor het K.N.P.) LISSABON. ..Zeg toch vooral aan Uw landgenoten in Nederland, dat Fatima een plaats is van geloof en van boete. Het is zeer zeker geen genade-oord in de zin als Lourdes, waar de H. Maagd ter plaatse Haar bijzondere gunsten verleent. Het is veel meer het vertrekpunt van een missie. Fatima is het centrum en het hart van een grote zending, van een boodschap van inkeer en boete, allereerst voor Portugal en daarna voor de gehele wereld. Niet lichamelijke genezingen maar geestelijke genezingen zijn het kenmerk van Fatima". Met deze woorden kenschetste de patriarch van Lissabon, Kardinaal Manuel Concalves Cerejeira, de bijzondere betekenis van Fatima, juist voor deze tijd, in een exclusief interview, dat hij in het patriarchale paleis te Lissabon aan een redacteur van het Katholiek Nederlands Persbureau heeft willen toestaan. Fatima was het onderwerp, waarvoor een gesprek met de Kardinal werd aangevraagd en de eerste woorden, die deze Pri maat van Portugal sprak waren een hulde aan Nederland: „Heel Portugal is opgetogen over de bloemenzendingen van Nederland naar Fatima. Met nog groter sym pathie echter zal Portugal de be devaartgangers uit Nederland ont vangen". Kardinaal Manuel Gongalves Cerejeira is een kleine, levendige Portugees, gekenmerkt door een grote eenvoud en bijzondere charme. Hij spreekt met enthou siasme over Fatima, doch in de scherpe formulering betreffende de juiste betekenis en strikte waarde van Fatima herkende men de intelligente professor van Coim bra. Naast Salazar wordt de Kar dinaal beschouwd als de meest invloedrijke man voor de totale heropleving van Portugal. Samen met Salazar studeerde de Kardi naal aar. dr. universiteit van Coïmbra en zij woonden in een zelfde „republiea", d.w.z. in een van die typische huizen in Coïm bra waarin altijd een vijftal stu denten samenwonen. Voor zijn verheffing tot de hoogste kerkelijke waardigheid in Portugal was Kardinaal Gongal ves Cerejeira professor in de fa culteit der theologie, later in die der letteren, aan de oudste uni versiteit van Portugal te Coïmbra WOENSDAG 14 FEBRUARI HILVERSUM I 402 M 7.00 VARA, 10.00 VPRO, 10.20 VARA, 19.30 VPRO, 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 nieuws,. 7.18 gra= mofoonmuziek, 8.00 nieuws, 8.15 gramofoonmuziek, 8.18 „Onder ons gezegd", 8.23gramofoonmuz„ 8.50 voor de huisvrouw, 9.00 gra- mofoonmuz., (9.309.35 water standen),^ VPRO: 10.00 schoolra dio. VARA: 10.20 kookpraatje, 10.35 voor de vrouw, 11.00 gra mofoonmuziek, 12.00 accordeon- muziek, 12.30 land- en tuinbouw- mededelingen, 12.33 voor het platteland, 12.38 gramofoonmuz., 12.55 kalender, 13.00 nieuws 13.15 dansmuziek, 13.45 gramofoonm., 14.00 gesproken portret, 14.15 jeugdconcert, 15.00 kinderkoor, 15.20 voor de jeugd, 16.30 voor de zieken, 17.00 voor de jeugd, 17.30 piano-duo, 17.45 regerings uitzending, Dr. F. S. Eringa: „Heldenzangen uit de Soenda- eilanden", 18.00 nieuws, 18.15 VARA-varia, 18.20 reportage, 18.30 actualiteiten, 18.34 dansmu ziek, 19.00 „Azië in overgang van het statische naar het dyna mische", causerie; 19.15 instru mentaal trio. VPRO: 19.30 voor de jeugd, VARA 20.00 nieuws, 20.05 politiek commentaar, 20.15 Metropole orkest, 21.00 „De con ferentie der dieren", hoorspel, 22.00 gramofoonmuz., 22.45 „Hoe horen wij?", caus., 23.00 nieuws, 23.15 orgelspel, 23.35 mondaccor- deonmuziek, 23.4524.00 gramo foonmuziek. HILVERSUM II 298 M. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 nieuws, 7.15 och tendgymnastiek, 7.30 gramofoon muziek, 7.45 een woord voor de dag, 8.00 nieuws en weerberich ten, 8.15 gewijde muziek. 8.45 gramofoonmuziek, 9.00 voor de zieken, 9.30 gramofoonmuziek, 10.30 Morgendienst, 11.00 gramo foonmuz., 11.15 „Ontheemden hoorspel; 12.00 pianorecital, 12.30 land- en tuinbouwmededelingen, 12.33 lichte muziek, 13.00 nieuws. 13.15 militaire reportage, 13.20 volksmelodieën, 13.40 gramofoon muziek, 14.45 voor de meisjes, 15.00 Cembalo gezelschap, 15.30 instrumentaal ensemble, 16.00 vocaal ensemble en orgel, 16.15 voor de jeugd, 17.30 gramofoon muziek, 17.40 vocaal dubbelkwar- tet, 18.00 gemengd koor, 18.30 Metropole orkest en solist, 19.00 nieuws en weerberichten, 19.15 voor de jeugd, 19.30 gramofoon muziek, 19.40 radiokrant, 20.00 nieuws, 20.05 commentaar fami liecompetitie, 20.15 Concertge bouworkest en solist, 21.20 lij densoverdenking, 21.50 gemengd koor en orgel, 22.20 „De Indianen in Brazilië .causerie, 22.30 gra mofoonmuziek, 22.45 avondover denking, 23.00 nieuws, 23.1524 instrumentaal ensemble. BRUSSEL 324 M. 11.45 gramo foonmuziek, 12.30 weerberichten, 12.32 licht ensemble, 13.00 nieuws 13.30 gramofoonm., 14.30 school radio, 15.45 orkestconcert, 17.00 nieuws, 17.10 gramofoonmuziek, 17.30 causerie, 17.45 gramofoon muziek, 17.50 boekbespreking, 18.00 voordracht, 18.30 voor de soldaten, 19.00 nieuws, 19.30 gra mofoonmuziek, 19.30 voordracht, 20.00 „Christ'l", operette, 22.00 nieuws, 22.15 gramofoonmuziek, 23.00 nieuws, 23.05—24.00 gramo foonmuziek. BRUSSEL 484 M. 12.05 lichte muziek, 13.00 nieuws. 13.10, 13.30 14.30, 15.00, 16.00, 16.30, 17.10, 17.45, 18.30, 19.00 en 19.40 gramo foonmuziek 20.15 Symphonie or kest en solist: 21.30 gramofoonm., 22.00 nieuws, 22.15 jazzmuz., 22.45 gramofoonmuziek, 22.55 nieuws, 23.00 gramofoonmuziek, 23.55 Het feit van de verschijningen te Fatima nam zijn critische geest niet aan en hij weigerde hals starrig zich te laten meeslepen met de stroom van pelgrims, die daarheen trokken. Tot hij op een dag verplicht was naar Fatima te gaan. Hij is er geweest en hij heeft geloofd. Thans is hij er met hart en ziel van overtuigd, dat de H. Maagd te Fatima aan Portugal en aan de wereld een waarschuwing en een boodschap heeft gegeven. Zij heeft er voor gewaarschuwd, dat grote straffen de wereld dreigen, omdat de we reld het Rijk Gods wil vernieti gen, en Zij heeft gevraagd boete te doen om alsnog Gods straffen de hand te bezweren. Plaats van boete, vertrek der missie. Hier ligt de grote en bijzon dere betekenis van Fatima vol gens de nadrukkelijke verklaring van de Kardinaal, dat men daar heen trekt in een boetetocht, niet om aan Maria gunsten te vragen maar om zijn persoonlijke schuld en de schuld van de wereld te belijden en te getuigen van zijn goede wil om zelf anders te wor den en mede te werken aan een betere wereld. Daarom is Fatima niet een genade-oord in de zin zoals wij die verstaan als b.v. Lourdes, waar de H. Maagd ter plaatse Haar bijzondere gunsten verleent, het is veel meer het vertrekpunt van een missie. Fa tima is het hart van een grote missie voor Portugal en voor de gehele wereld. Bekeringen en geestelijke genezingen zijn het kenmerk van Fatima. Het aantal zieken, dat in Fatima genezing heeft gevonden, is vrij gering; het getal van hen, die er hun geloof hebben teruggevonden of dit beter leerden beleven en ijveraars werden voor de Chris telijke beginselen is zelfs niet bij benadering te noemen. Dit is vol gens de Kardinaal de echte en grote betekenis van Fatima, de talloze bekeringen, die daar ter plaatse of overal elders naar aan leiding van Fatima gebeuren. Bisschoppen en cabaret- artisten. Terloops memoreerde de pa triarch gevallen als die van een bisschop in Portugal, die zich hardnekkig bleef verzetten tegen iedere devotie tot O. L. Vrouw van Fatima binnen de grenzen van zijn bisdom. Hij heeft deze strijd moeten opgeven, omdat alle aangrenzende bisdommen tast baar vooruitgingen op religieus gebied, terwijl het zijne nog steeds in dalende lijn bleef gaan. Hij heeft zich overgegeven aan Fati ma en zijn bisdom bloeit op ge lijk met de anderen. Ook vertelde hij van de vier cabaretartisten, die naar Fatima togen om daar de boel eens op zijn kop te zetten en de pastoors, die het volk vol gens hen bedrogen, eens belache lijk te maken. Om zeker te zijn van hun succes dronken zij zich eerst een roes. In Fatima aange komen knielden zij op de plaats der verschijningen neer; na een kwartier beleden de vier artisten hun zonden bij een daar aanwe zige biechtvader en sindsdien zijn het niet alleen voorbeeldige Ka tholieken. maar vurige werkers in de Katholieke Actie. AMSTERDAM, 12 Febr. Er is tijdens het weekend geen be langrijk nieuws voor de Beurs ge weest, zodat de vrij onveranderde markt bij opening geen verwon dering wekte. De activiteit scheen vandaag echter zeer beperkt, het geen 's Maandags niet altijd het geval is. Van ruilorders was van daag niets te bemerken. Een klein aanbod in de staatsfondsenmarkt was al voldoende voor een verlies van circa 14 punt voor de con versielening en de investerings certificaten. De industriemarkt brokkelde na een goed prijshoudende ope ning enigszins af, doch de slot- noteringen verschilden haast niet met Vrijdag. Olies golden onver anderd 3141^. Philips en Unilever stegen aanvankelijk enige punten, maar zagen zich tenslotte dzee winst weer ontgaan. De scheepvaartmarkt had in grote trekken een identiek ver loop. En ook hier kwamen geen veranderingen van betekenis voor Ook de Indonesische sector bood vandaag weinig stof tot bespre king. Deli opende vrij vast, maar kon deze winst niet behouden. Hetzelfde geldt voor Amsterdam Rubber. Beide fondsen bleven tenslotte een fractie boven Vrij dag, hetgeen niet gezegd kan worden van de overige soorten, die voor het merendeel iets lager noteerden. Amerikanen vast in navolging van New York. Aardappelbeurs Rotterdam ROTTERDAM, 12 Febr. Aard appelprijzen zijn niet te noteren, daar deze bij verordening zijn vastgesteld. Handel flauw. Om zet gering. Op onze woorden: „Dan is het wel goed, dat de Nederlanders ook naar Fatima komen", ant woordde de Kardinaal zeer hof felijk: „Nederland is goed, het behoeft niet meer bekeerd tc worden. De Nederlandse bede vaartgangers zien wij echter graag komen". Lucia schreef geen brief over naderende oorlog. Een van de meest fascinerende aspecten van de gebeurtenissen te Fatima vormen de voorspel lingen over toekomstige wereld rampen, die de H. Maagd aan de eenvoudige kinderen zou hebben toevertrouwd. Kardinaal Gongal ves Cerejeira verwees naar wat daaromtrent was gepubliceerd, doch deed dienaangaande mede deling over een brief, die Lucia de oudste der drie kinderen, aan wie de H. Maagd is verschenen, en die toen reeds in een klooster in Spanje was, aan de bisschop van Leiria schreef met het ver zoek deze aan hem, de patriarch van Lissabon, door te zenden. In deze brief schreef Lucia, dat grote rampen zouden komen over de volkeren, die het Rijk Gods on dermijnden. Een wrede oorlog zou hun straf zijn. Alleen Spanje en Portugal zouden gespaard blij ven, Spanje omdat het reeds ge noeg gestraft was door de bur geroorlog, Portugal, omdat dit iand zijn wil tot boete aan O. L. Vrouw van Fatima had bewezen en daarom door Haar zou worden beschermd. Slechts zijdelings zou den deze landen de gevolgen van de oorlog ondervinden volgens de brief van Lucia aan de bisschop. Wat na April 1939 is gebeurd, we ten we allemaal al te goed, zei de Kardinaal. Deze mededeling uit de mond van een toch niet lichtgelovig man, die een zeer verantwoor delijke plaats in de Kerk in Por tugal bekleedt, was wel verras send. Op onze ietwat onbeschei den vraag, of Lucia misschien nog pas weer een brief had ge schreven, antwoordde de Kardi naal vriendelijk lachend, dat hij daar eerlijk niets van af wist. Hij zei dit geenszins op de manier van nu kunt U weer met een rustig hart naar huis gaan on danks de sombere koppen op de voorpagina's van de kranten. Op de bemerking van een aan wezig Portugees parlementslid, dat dank zij Fatima Portugal niet alleen religieus en moreel, maar ook politiek was vooruitgegaan, bleef de patriarch het antwoord vriendelijk schuldig. Hij hief de handen op en keek het parle mentslid betekenisvol aan als wilde hij zeggen: „Natuurlijk, als de mensen, die de politiek voeren goed Christen zijn, dan is de poli tiek vanzelf goed". Het parlementslid is een zeer goed Katholiek en vurig Fatima- vereerder. Hij zou ons begeleiden op onze tocht naar Fatima. Afgevaardigden van 12 Aziatische landen zijn te Lake Success bijeengekomen om verschillende vraagstukken met betrekking tot het Verre Oosten en het geschil in Korea te bespreken en tot een spoedig „Staakt het vuren" te komen. Drie commissie leden tijdens een bespreking: v.l.n.r. L. Palar (Indonesië), Sir Benegal Rau (India) en Dr. Mohamed Fadhil Al-Jamali (Irak'. Hardheid en wreedheid ziin de meest eieenliike kenmerken van elke dictatuur-staat. Wli weten het uit ei een ervaring van de laren die not maar kort achter ons liegen. VVii vernemen het uit de berichten die van achter het IJzeren Gordiin tot in het Wes ten doordringen en die in al hun gruwelijkheid een noe gruwza mer werkelijkheid doen vermoe den. Reeds Sint Pauius had de wereld zonder Christus met één woord gebrandmerkt, toen hij haar liefde-loos noemde. De nieuwe wereld. Hoe zal het zijn in de staat der toekomst? De geraffineerdheid van een gewetenloze politiemacht zoekt naar steeds meer verfijnde middelen om de menselijke waar digheid neer te halen en af te breken. Het is trouwens een al gemeen verschijnsel van onze moderne tijd, dat de persoonlijk heid van de mens op alle moge lijke wijzen gevaar loopt haar eigen waarde te verliezen. Steeds meer ontstaat een vage, grauwe, kleurloze massa, die zichzelf niet meer is, haar zelfstandigheid heeft verloren en die in plaats van aan het leven op eigen wijze een stempel en richting te geven, volkomen passief de dingen on dergaat en meegesleept wordt en meezeult met de grote stroom. Zij wordt meer geleefd dan dat zij zelf leeft. Schrik en terreur ontdoen de mens in de hedendaagse dicta- tuurlanden van de laatste resten van zijn uitgeholde persoonlijk heid. Angst drukt er op de levens, zeker en veilig is niemand, de een kan de ander niet vertrou wen, overal kan een spion schui len, een verrader, een verklikker. Men wordt overal geschaduwd. Als een netwerk spreidt zich dit observatie-systeem over de men sen en maakt hen tot gevangenen van elkander. Als een eindeloze keten met nooit onderbrekende schakels is om heel een bevolking een benauwende band geslagen. Men moet altijd en overal op zijn hoede zijn. Zelfs fluisteren zou gevaarlijk kunnen worden, want men weet niet o'f de muren geen oren hebben en of de buurman wel betrouwbaar is. De grondslag van elke samen leving, het wederzijds vertrou wen, ontbreekt geheel. Niemand durft zichzelf te zijn. Men doet zich altijd anders voor dan men in werkelijkheid is. Men verbergt zich en ontloopt elkander. En wie onvoorzichtig is geweest, te veel heeft gepraat, gesaboteerd heeft door het doen of nalaten van be paalde dingen, valt in handen van een almachtige staatspolitie, die over ontelbare middelen beschikt om haar slachtoffers tot allerlei bekentenissen te brengen. De wereld der beklaagden. Er is voor een mens mets zo erg dan beroofd te zijn van zijn inwendige grootheid en het besef van zijn geestelijke waarde te hebben verloren om voortaan 'n nummer te zijn, een uit de twee milliard, die wel verschillende namen hebben, maar toch alle maal eender zijn. Het leverf heeft dan geen hogere zin meer. Op het werk is men een machine, die maar één enkele bepaalde bewe ging behoeft uit te voeren, dom, star, gedachtenloos, mechanisch, uur na uur, een naamloos onder deel in het apparaat, een punt in de lopende band. Buiten ,de arbeid is het bestaan de eentonige aaneenrijging van eten. drinken, roken, naar net voetballen en de bioscoop gaan in de stroom van het kuddevee der toeschouwers, daarna luisteren naar voorge schreven radiomuziek en voor drachten, gaan slapen en verder doen wat aan mens en dier ge meenschappelijk is. Het is de tredmolen van de banaliteit waar aan de mens, wiens bizonder- heden en afwijkingen staan op getekend op het kaartsysteem van de politie, is overgeleverd. Een schim, een gedaante nog maar van wat men vroeger de mens noemde, leeft er op de pla neet, waarop zon en maan neer kijken en die de aarde is. Alles is er trouwens geheimzinnig en spookachtig. Wie is die opper machtige figuur, die in de we reld over het lot van millioenen beslist, hem in de greep van zijn hand houdt, hen schaduwt, ar resteert en vonnist? Is het zelf een persoon of is het slechts de strooman van een beweging, van een stroming? Hoe komt het, dat een volk zich laat regeren en tyranniseren door een enkeling of een kleine groep? Die fantas tische macht gaat schuil en houdt zich verborgen, maar toch is zij overal tot in de laatste geledin gen en intiemste verhoudingen der menselijke samenleving toe merkbaar en voelbaar. Zij duikt overal en ten allen tijde op als met een duivelse alomtegenwoor digheid. In de nieuwe wereld zijn alle bewoners tegelijk beklaag den, getuigen en rechters ten op zichte van elkander. Er is geen verschrikkelijker angst dan deze- gewelddadige beroving van 's mensen eigen persoonlijkheid. Over deze wereld nu van ont luistering en afbraak van de men selijke geest en waardigheid, waarin liefdeloosheid en ontaar ding, hardheid, geraffineerde wreedheid en afstompende dier lijkheid hun brute hoogtij vieren, heeft een jonge Duitse geleerde en schrijver, Walter Jens, een roman geschreven, die na de Franse vertaling nu ook in Ne derland is verschenen bij de Uit geverij „De Fontein" te Utrecht, onder de titel: „Neen de we reld der beklaagden". Men zou dit boek meer dan een roman moeten noemen. Het is de literaire neerslag van wat men psychologisch de ondergangs neurose zou kunnen noemen. Het angst-beeld dat ontstaat bli de gedachte aan wat er in onze mo derne wereld gebeurt en in welke richting haar ontwikkeling zou kunnen gaan, is hier in schrij nende realiteit getekend. Daarom is dit werk een macaber boek genoemd. Dood en vernietiging zijn er de grondtoon. Om deze zeer realistische schildering der toestanden in de hedendaagse dictatuur-staten is dit boek een waarschuwing en bezwering. Men heeft het vergeleken bij de be kende Roemeense roman „Het 25e uur". Dit is de Duitse tegen hanger. Niet iedereen zal waar schijnlijk dit genre literatuur kunnen smaken: zij dient inder daad ook niet op de eerste plaats ter ontspanning. Zij heeft veel eer de uitgesproken strekking, een oproep tot bezinning en een vermaning te zijn. Als literair werk heeft het zijn onmiskenbare kwaliteiten van compositie en stijl. H. J. (Van onze verslaggever) Van welingelichte zijde verne men wij, dat Hr. Ms. „Jan van Galen", die zoals men weet de Evertsen" in de wateren rond Korea gaat aflossen, naar alle waarschijnlijkheid medio of eind Maart naar Korea zal vertrekken. De „Van Galen" die momenteel op de Rijkswerf „Willemsoord" te Den Hélder in groot onderhoud is, zal eind deze week of uiterlijk begin volgende week naar Rot terdam vertrekken. In Rotterdam zullen nog enige reparaties wor den voltooid, waarna de „Van Galen" een laatste bezoek aan de haven v. Amsterdam zal brengen. Verwacht wordt, dat hiermee en kele weken zijn gemoeid. Vervolgens zal de toredoboot- Dc fabrieksbrand te Den Haag De binnenbrand die Zaterdag middag in een Haagse Verband- stoffenfabriek woedde, heeft een schade van ongeveer f15.000 ver oorzaakt. Een rondbrpimachine. die door de vloer van de tweede verdieping zakte, en het bluswa ter hebben de meeste schade aan. gericht. De oorzaak van de brand is nog niet bekend. jager weer naar de haven van Nieuwediep terugkeren, waar de „Van Galen" een rustperiode van veertien dagen tegemoet gaat. Vanuit Den Helder zal de oorlogs bodem dan tegen het einde van de volgende maand ter aflossing naar Korea vertrekken. 11596 20000 's GRAVENHAGE, ïl Febr. In de 512de Staatsloterij 2de klas (lste lijst) is op no. 11596 een prijs van 20.000 gulden gevallen Radio-groeten voor Java en Nieuw-Guinea In verband met de voortgaande repatriëring van dienstplichtigen uit Indonesië, komen de groeten- uitzendingen, welke de PCJ-We- reldomroep voor de militairen op Java verzorgt binnenkort te ver vallen. Derhalve zullen slechts de reeds binnengekomen verzoek brieven hiertoe nog in behande ling kunnen worden genomen. Wat de groeten gericht aan mi litairen op Nieuw Guinea betreft: de uitzending van persoonlijk uit gesproken groeten zal worden voortgezet, doch de uitzending van voor te leze" groeten zal tot het uiterste moeten worden be perkt. Verwanten van militairen op Nieuw-Guinea. die een groet willen zenden, kunnen dus hun aanvragen hiertoe blijven richten aan de Marine Voorlichtings dienst (afdeling radio) Konin ginnegracht 12, Den Haag. (Van onze redacteur) Het was een wonder, dat Duitsland niet door een ver schrikkelijke, bloedige revolutie ineenstortte, toen 15 millioen be rooide vluchtelingen en verdre ven en het hall verwoeste Duits land binnendrongen. Het Won der der Christelijke naastenlief de heeft deze nieuwe rampspoe den van Europa afgewend. Opnieuw wordt gehoopt op een wonder, omdat volgens mense lijke berekening een gruwelijke catastrophe niet kan uitblijven, wanneer de geestelijke ontred dering onder de millioenen ont heemden tot uitbarsting komt. Met de rug tegen de muur en on der bedreiging van het commu nistisch geweld, vecht Duitsland voor het behoud van het avond land, daarin bijgestaan door de West-Europese landen, Amerika en Australië. Prof. Dr. Müller, die de deel nemers aan het Congres op Dra- kenburgh w.o. drie Duitse Bis schoppen en de Ministers Struy- ken en dr. Lukaschek, meevoer de naar de Russische zóne van Duitsland, tekende in schrille kleuren de nood der Kerk en die der Katholieken. Een groot deel van de inheem se bevolking was uit Oost-Duits- land naar het Westen gevlucht en hun plaatsen werden ingeno men door de verdreven Sudeten Duitsers en gevluchte Tsjechen, die grotendeels Katholiek wa ren. Zij werden verstrooid als een kudde zonder herder. Waar vroeger uitsluitend Evangelische centra waren bevinden zich nu ook katholieken en zo is het ge beurd, dat er geen dorp of ge hucht meer is waar geen Tsje chisch sprekende Katholieken meer wonen, terwijl hun geeste lijke herders gedwongen werden achter te blijven. Daarom is heel de Russische zone diaspora-gebied, waar de weinige priesters hun gelovigen en de gelovigen hun priesters niet kunnen bereiken. Afgezien nog van de materiële ellende ontstaan door gebrek aan kleding en schoeisel. Als satan slim is. Weliswaar is er geen kerkver volging in de zin van opsluiting en wegvoerng van priesters als in Oost Europese landen, maar kath. scholen zijn er niet meer en van uit West-Duitsland worden geen priesters meer toegelaten. Millioenen katholieken lopen ge vaar hun eeuwig heil te verlie zen. Wie geen aanhanger is van de Russische religie: „de opmars naar een aardsparadijs" en dat zijn zij, die heden ten dage nog katholiek zijn, die zijn reaction- nairen en gedoemd om heel hun leven als hulparbeider te slijten. Het middelbaar en hoger onder wijs wordt slechts gegeven in communistische staatsscholen en de ouders die weigeren hun kin deren daarheen te zenden worden gestraft. Ook de vrouwen moe ten vooruitstrevend worden en haar betekenis wordt afgemeten naar de geleverde arbeid. Dit wordt aantrekkelijk gemaakt door de kinderbewaarplaatsen en het dubbele loon dat een gezin kan verdienen als man en vrouw uit werken gaan. Er wordt in dc letterliike bete kenis van het woo-d geen oorlog tegen de kerk gevoerd maar te gen de godsdienst. War>-de Satan slim is en tiid heeft, hoeft hii geen kerkvervo'-êne in te stellen. Om de ,,rugzakpriesters"_ hun zielzorg in de Russische zone te verlichten, waren door de ka tholieken van West-Duitsland 1100' motorrijwielen beschikbaar gesteld. Tot 'op heden zijn er slechts drie de zöne-grens gepas seerd. Niets wordt doorgelaten, behalve postpakketten en die ma ken de priesterhulp daar nog mo gelijk. De jongeren van thans zijn door de onkerkelijke Nazi-scho len en de gedwongen Hitler- Jugend gegaan. Deze massa zijn de zielen in nood. Nog nooit heb ik me zo bedrukt gevoeld en me zo geschaamd als in Mei 1940, toen het bericht werd verbreid, dat de nationaal- socialistische legers Nederland waren binnengedrongen, aldus dr. Müller. Hij was na de eerste wereldoorlog in 1920 als kind drie maanden lang liefderijk door Nederlandse mensen opgenomen en vezorgd. Hij herinnerde zich nog, dat hij met een grote Edam mer kaas naar huis terugkeerde. Met wat in 1940 en volgende ja ren gebeurd is, komt men er niet toe over nood te spreken. De bui tenlander gelooft niet, dat wli niet geweten hebben wat in Tsje- cho Slowakije, in Polen, in de concentratiekampen en met de joden gebeurde. We zullen dit nooit kunnen bewijzen, maar we zullen het jongste gericht af wachten en dan zal blijken of we geweten hebben of niet. Hij zou hier niet gesproken hebben als het alleen ging om materiële nood, waar het hier omgaat is de nood, die tot de eeuwigheid reikt. Op de belangwekkende voor dracht van Minister dr. H. Luka schek komen we nader terug. Paardenmarkt Utrecht UTRECHT, 12 Ffebr. Op de Utrechtse Paardenmarkt werden heden aangevoerd 517 paarden De prijzen varieerden voor: luxe paarden van 850 tot 1050; werk paarden van 650 tot 900; oude paarden van 450 tot 675: paarden boven drie jaar van 600 tot 800: paarden béneden 3 jaar van 450 tot 650; veulens van 250 tot 375; hitten van 400 tot 650. De handel was redelijk. Graanbeurs Rotterdam ROTTERDAM. 12 Februari. Binnenlandse granen (officieuze notering per 100 kg franco Rot terdam). Tarwe bij iets meer kooplust goed'prijshoudend; pri ma zonder vochtconditie f24 24.35; overige granen flauw; zo- mergerst f3334.50; haver f30 32.50: rogge f3132.50; peul-' vruchten: groene erwten f3544: schokkers f40—48; bruine bonen f50—54. FEUILLETON 42 „O ja, ik vergat nog, u te zeg gen dat mijn man Pelman heet en directeur is van de Maat schappij Holland. Als u wel eens machinetekenen gedaan hebt, zal hij u wel kunnen gebruiken." De 'man schrok zichtbaar en toen ze hem aankeek, scheen het haar, of hij groter wfis gewor den en de trekken van zijn ge laat hard en wreed, inplaats van afgemat en droevig. „Bent u dan de vrouw van en zijn het zijn kinderen, die zo even hier waren?" vroeg hij schuw en toch bijna ruw. „Ja zeker. We zijn hier geko men om met de kinderen het mijnheer Pelman uit Rotterdam Kerstfeest in Eelde te vieren," antwoordde Josine. die zijn ver anderde houding alleen aan ver bazing toeschreef. ..Zegt u dan tegen mijnheer Pelman. als u hem om werk voor me vraagt, dat Joseph Hes sen eerst graag de reden zou willen weten, waarom hij nu al een half jaar lang van de ene plaats naar de andere verjaagd is. En vraag hem dan ook nog de naam van de man, die in werkelijkheid de maatschappij bedrogen heeft. Daarna kan hii me werk aanbieden!" Met samengetrokken wenk brauwen stond Josine voor zich uit te staren om de bedoeling van die woorden goed te begrij pen, maar de kinderen die van ongeduld uit de auto gekropen en weer binnengekomen waren, namen de man ieder bij een hand en zeiden op grappig stel lige toon: Heus. Joseph, wij zul len er wel voor zorgen, dat vader morgenochtend naar het kindje komt kijken! We weten heel zeker dat hij blij zal zijn, als hij komen mag!" Toen sloot de ruwe deur zich achter hen en Josine voelde diep in haar ziel, dat er nog méér te vereffenen viel dan haar eigen verongelijking. Wild warrelden de gedachten in Josine's hoofd rond gedurende de korte rit naar de hoeve, waar Jaap een brandende lantaarn bij het inrijhek had gezet. Hoe ze haar best ook deed, ze kon zich niet voorstellen, wat er die avond toch wel gebeurd moest zijn en hoe dat alles met elkaar iii verband stond. Eén ding was zeker: de aanwezigheid van Hes sen met zijn vrouw in die oude schuur had ongetwijfeld haar kinderen gered van een zekere dood door uitputting en koude en haar eigen schreden gericht naar het doel, dat ze nu wilde trachten te bereiken. Haar angst, dat de afwezigheid der kinderen grootvader en grootmoeder geheel van streek zou hebben gebracht verdween ogenblikkelijk, toen ze hen bei den voor de opengeschoven gor dijnen in de gloed van het haardvuur zag zitten. Groot vader zat rustig in zijn stoel en grootmoeder scheen te dutten, zonder blijkbaar enig vermoeden dat de beide bedjes leeg stonden, voordat de kinderen zelf tussen Josine en Haas naar binnen stapten. Haas gedroeg zich zo gewoontjes mogelijk en vertelde met enkele woorden van hun op onthoud en dat op een manier, als gold het een dagelijks voor komend ongevalletje, wel ver velend. maar totaal onbeteke nend. Hü had trouwens geen kans om er veel van te zeggen, want Tommie onderbrak hem met luide stem door te vertellen: „Het is heus waar.... van het Kerstkindjeen precies, zoals u het ons verteld hebt opa. Het kindje is precies zo gekomen en we hebben het in een schuur gevonden en er was een stal vlak naast met paarden en koeien." Hij liep naar zijn groot vader. die nog in zijn hoekje zat, toe en klom op zijn gezonde knie en vertelde het gehele ver haal met kinderlijke opgetogen heid. Uiterst verbaasd en niet we tend of ze het wel goed hoorde, keek grootmoeder Josine vra gend aan en deze knikte beves tigend. doch voegde er meteen bij: „We moesten hun nu maal wat warme melk geven en hen naar bed brengen dan zal ik de rest wel vertellen." „Maar.... de kerstboom," smeekte Tommie. „kunnen we die nu niet heel eventjes aan steken?" „Vader is er immers nog niet, Tommie? Zouden we niet beter tot morgen wachten? Als ie op staat is het heus nog donker genoeg," zei grootmoeder. „Jaap is hem gaan halen, want hij kwam te laat voor de laatste tram en of hij daar nog een rij tuig zou kunnen krijgen, weten we niet." „Nu moest ik maar gaan", zei Haas. die bii Betje in de keuken een kop koffie was gaan drinken en eerst nu binnenkwam. „.Waarom blijf je niet hier?" vroeg grootmoeder. „Je zult toch zeker wel dood-op zijn na zo'n tocht?" „Ik ben van plan morgenoch tend veel langer te blijven slapen dan u," zei hij bedaard en omdat grootmoeder bemerkte, dat Josine haar uitnodiging niet ondersteun de, liet ze het er maar bij. ,Ga nu alsjeblieft dadelijk naar bed, anders hou je het niet uit. drong hij nog even bij Josine aan, voordat hij, zonder haar zelfs de hand te drukken, de gang inliep en zich naar het kleine dorpslogement begaf in de hoop. daar onderdak te vinden. Toen de deur achter hem was dichtgevallen, keerde Josine terug in de kamer waar de oude luidjes zaten te wachten, ieder aan een kant van de haard. Ze deden hun uiterste best de nieuwsgierigheid te verbergen, die in hen woelde. „Och, was onze gast maar hier," zei Josine en haar stem klonk zo vermoeid, als miste ze de kracht, die zijn aanwezigheid haar geven zou. ..Het is anders erg goed. dat je Karei niet alleen hebt laten reizen." meende de grootmoeder met trillende stem. NOORD ging „De betaalkant van zaken optimistischer gaat nog tegenwoordig enige tieijtalle al 35 jaar kunnen stei Door het handelsovere< tenrijk kan groenten Met Duitsland niet, wat een eventuele minimumprijs heer Prins, Centraal Bui fing van de reeds in de gemaakt en lingen nemen afwijzende Uit de ver^ voren gebracl moest aanteki heffing van de De plaatsen de koude- geteeld, vallen de gedachte van de heer niet juist was heer Prins zou heffing van de zijn, maar liet ais een waarsi b.v. over enige zijn door de menwerking. Medegedeeld aardappelkisten zijn' gekocht mer en 16.000 f 1.07 per stuk Blom. De omzet ove: 1 tot 27 Januc f312.648.—, tegei hetzelfde tndval jaar. De totale omze hollandse veiling f 55,650.566.92 in 1949. De komt in 1950 de tweede plaat Langendijk volgt Van de Ned zendhandelaren fruit was een om op 29 Maa daar op die da van de Bond za Aldus besloten. Op verzoek v missie zullen ee het bestuur zitt commissie tot van de mogeli' voorstel om oi procentuele hefi De heer Joh. Rij kstuinbouw vi hield voor de serie over de in proeven op Geestmerambaeht Deze uiteenzet! de bestuursleden interesse gevolgd Bij het punt stellen voor de dering van het werd er op aangei regering een aan zou geven op de door de tuinders eengebracht. i ?>ri13.ses Elizabe land is Maandag 7V ta i° Londeh ^0 heeft enige tijd genoot de hertog vertoefd, die thans vloot dient en bevindt. rpT, Le Nederlandse resdie op mossele j-rienge naar Delfzijl reddingsboot van jef:. Het scheepje ..Karaton" van de K gapore is de sehel< waarde van 70.000 g 5®arbalen na verl ter°rv? oge zeeën r «een spoelden. .De Russische Tsjelief heeft de cement tien Mnftlsen ,ontdekt, zo Moskous blad, dat in naar een in 1825 te schenen boekwerk de zwaargewonde «LVietminb in Indo vangen genomen we fe"dagmiddag uitgev vaneen geIljk aanta vangenen van de Fr hiese troepen. pl (Wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1951 | | pagina 4