„Gij zijt niet langer pelgrims Ervaring van bekeerlingen binnen de Kerk Van toen er nog schuilkerken waren.... Militairen zorgen zelf voor hun ontspanning De Poolse regering vergeeft hoge kerkelijke ambten De boeren houden vast Strijdkrachten-musical Scherp protest van het Pools Episcopaat Marktberichten PAGING 4 WOENSDAG 14 FEBRUARI 1951 „GIJ ZIJT NIET LANGER PELGRIMS Ervaringen van be keerlingen binnen de Kerk. (Vervolg op „Pelgrims naar de Una Sancta"). Bijeengebracht, ingeleid en van een nabeschou wing voorzien door Dr. N. G. M. van Doornik M.S.C. Uitgave Het Spectrum, Utrecht en Brussel, 1950. Pater van Doornik M.S.C. gaat zo langzamerhand de deskundige in Nederland worden inzake de psychologie der bekering en van de bekeerling. En hij laat van zijn kennis en ervaring in zijn boeken neergelegd, vele anderen mede profiteren. Zijn methode is een zeer reële. Hij gaat uit van de afzonderlijke gevallen en dis tilleert daaruit na veel vergelij king eh studie zijn conclusies. Als Pater van Doornik nu be halve de door hem in twee boe ken gepubliceerde levenshisto ries geen andere ervaring had van het zieleproces der overgang ofwel van onkerkelijkheid naar het katholicisme (convertieten noemt hij deze subjecten! ofwel van het gelovig protestantisme naar de Koomse Kerk (hij noemt deze revertieten). dan zouden zijn conclusies in het naschrift opgetekend wel wat voorbarig en de praemissen te buiten gaande zijn. Immers deze z.g. inductieve methode zou zeker veel meer ..proefpersonen" vragen om tot zekere en vaststaande conclusie* te komen. Maar zoals gezegd de auteur en verzamelaar heeft door zijn drukke Una-Sancta-werk wel een zodanige ervaring ook met andere niet gepubliceerde gevallen opgedaan, dat hij ons een weliswaar te korte doch niet temin uiterst belangwekkende en leerzame beschouwing geven kan over de psychologie en het reli gieuze leven van de bekeerling Waarom heeft dit boek, dat ervaringen geeft van bekeerlin gen binnen de Kerk van Rome. ons meer geboeid dan het voor afgaande, dat alleen bekerings geschiedenissen gaf? Misschien omdat de reeds meer ingeleefde convertiet een zuiverder en eer lijker kijk geeft op zijn eigen overgang dan waartoe de neo- convertiet in staat is. Misschien tevens omdat de meer ervaren bekeerling zijn eigen en origi nele visie op het Katholicisme niet verloochenend, toch een dieper en inniger beleefde visie op het H. Geloof heeft verwor ven. Vele ouderwetse romans eindigen juist daar. waar het leven pas begint en geven daar om steeds een zeer onbevredigend besef aan het eind. Zo is het hier ook. Het doet ons goed te lezen dat al die bevoorrechte zie len nooit een ogenblik spijt heb ben gehad van de sprong in het duister van het geloof die zij ge daan hebben, integendeel, hoe zii van dag tot dag de gevonden evangelische parel meer gaar. bewonderen en waarderen. Niets is mooier en meer tot eerbied en dankbaarheid stemmend dan de groei te zien van de genade in een mensenziel. Vandaar dat wü respect hebben allereerst voor de deemoed,die de schrijvers en schrijfsters hebben opgebracht die openhartig en soms onbarm hartig jegens zich zelf hun in tieme belevenissen aan de open baarheid priis te geven. Als zii het allen niet met de zuiverste bedoeling hadden gedaan, zouden we deze openhartigheid nauwe lijks kunnen accepteren. Zii kun nen er echter van overtuigd ziin dat er ontelbaren met deze opge schreven ervaringen hun voor deel kunnen doen. Allereerst hun ir«?debekeerlin- gen. Zii zullen op vele plaatsen hun eigen zielegang en eigen UITSLAG AANBESTEDING NOORD-SCHARWOUDE. Namens het gemeentebestuur van Langedijk is gisteren door Ir. Keesman, b.i. in het raadhuis te Noordscharwoude aanbesteed de bouw van een 5-klassige Ulo school, te stichten op het ter rein van het uitbreidingsplan Centrum Noordscharwoude. Er werd als volgt ingeschreven: Fa. T. H. Vertelman,Wervers- hoof f 180.000.—; P. J. Vertel man, Wervershoof, f 101.700. Fa. J. Heitsma en Zn., Noord scharwoude f 97.000.J. A. Dekker, Alkmaar, f 94.500.Fa. W. Kemper en Zn Warmenhui- zen f 94.400.Gebr. Kaandorp, Heiloo, 'f 94.300.P. Buis, Oudorp, f 93.920.Fa. S. Zee pers en Zn., St. Pancras. f 92.834; F. Hes, St. Pancras f92.500.—; C. Peerdeman, Zwaag, f 91.500.—: K. Bruin en Zn., Oudkarspel f91.500Fa. H. Metselaar en Zn., Zd.-Scharwoude, f91.100. A. Metselaar, St. Pancras, f 89.995. Fa. Gebr. Tuin. 't Zand. f87.500; Gebr. J. en J. Obdam, Heiloo f87.500.en Fa. C. de Geus en Zn., Broek op Langendijk f 88.469. Een inschrijving was van on waarde. De gunning is nog aan gehouden. ZEEVOGELS—RANDERS 0—1 Ondanks dat Zeev. op een goe de wedstrijd kan terugzien mocht het niet gelukken de punten thuis te houden. Voor de zoveel ste maal getuigde de voorhoede van haar onmacht om goals te maken. Gesteund door de wind zwermden de Vogels steeds voor het R.-doel, maar de kansen werden niet benut. Eenmaal vrij voor doel wist de rechtsbuiten niet anders dan tegen de keeper aan te schieten. Na de rust kwa men de Randers-mannen gewel dig opzetten, doch de hechte ver dediging, hoewel verzwakt door het uitvallen van spil H. Gouda, bood tactisch weerstand. Toen één van de backs kwam te val len kreeg een tegenspeler een pracht van een kans, die hij on berispelijk wist te benutten. Zee vogels gooide alles op alles. Het door de thuisclub gemaakte doel punt werd wegens buitenspel niet toegekend. Zo leed Zeev. een zeer onfortuinlijke nederlaag. moeilijkheden, maar ook hun eigen 'heerlijke ervaringen hierin terug vinden. Zij zullen zich ver wonderen dat anderen zich erge ren over Roomse practijken die zij zelf grif accepteren en an dersom. Menigeen zal zelfs een oplossing vinden voor een vraag stuk of moeilijkheid waar hij zelf nog mee zit te tobben. Ook zullen zij vooral door de brede en milde houding waar mee de nabeschouwer alle kri tiek zijner convertieten opvangt en met liefdevol begrip verwerkt zeker voor een deel hun eigen kritiek zien gesmoord worden. Zij zullen van de een leren dal het zich gevoelen in de zevende hemel maar van voorbijgaande aard is in dit tranendal en van de ander hoe zij zich in een voor. komende crisis er bovenuit heb ben te worstelen. Menigeen zal ook getroost worden met de ge dachte, hier zo vaak uitgespro ken: men moet geduld hebben met zijn eigen traagheid in de aanpassing aan het leven en in de verwerving van de sensus ca- tholicus. Tweedens voor de huisgenoten des geloofs, die van jongsaf tot de Moederkerk behoren. Zij zul len door de lezing van dit werk beter beseffen dat het louter en alleen genade is en geen reden om zich te verheffen, dat zij van hun eerste levensdag af reeds geroepen zijn en anderen niet Zij zullen door dit boek beter hun verantwoordelijkheid jegens de zwervende en zoekende zielen dergenen, met wie zij dagelijks in aanraking komen, gaan besef fen. Er is aan onze kant nog te In een vorige Zaterdag editie werd een artikel op genomen van onze mede werker H.J. over het boek van pater van Doornik .Gij zijt niet langer pelgrims Ditmaal geven wij een be schouwing van de hand van pater Elp. Bruna O.F.M. uit Drachten, wiens rijke erva ringen op het terrein van de overgangen van niet-Katho- lieken tot de H. Moederkerk een bijzonder cachet geeft aan deze recensie. (Red.) weinig apostolische geest, te weinig geloofs- en bijbelkennis waardoor wij paraat zijn om de anderen eventueel voor te lich ten en de weg te wijzen. Hier over klagen veel convertieten Wij getuigen te weinig van de heerlijkheden, waaraan wij iede re dag deel hebben. Maar vooral hebben wij ons wel degelijk iets aan te trekken van de kritiek, die zovelen van deze bevoor rechten hebben op ons godsdien stig gedrag. Het is al zo vaak en uitentreure gezegd: hier dringt het nog eens opnieuw tot ons door, dat wij vaak anderen van de Kerk afhouden door ons slor dig bidden, ons ontactisch, onbe leefd en oneerbiedig gedrag in de nabijheid van het Allerheilig ste. door ons goedpraten van wat aan onze zijde apert verkeerd is. Zeker zijn er ook onredelijke en ongegronde verwijten. Niemand hoeft zich iets aan te trekken van de bezwaren, die sommigen ma ken tegen de liturgische taal (er is er één. die hoopt dat het mooie latijn nooit uit de kerk verdwij nen moge ten gerieve van de ge makzuchtige mens) tegen de ro zenkrans als zodanig of de reli - quienverering. Hier past alleen een geduldig begrijpen van onze kant: zij moeten hier nog in groeien, En dit groeiproces duurt, bij de een langer dan bij de ander. Maar wat een zeer ver standige en hoogstaande Dr. Kersbergen over het klassever- schil jn onze kerken zegt (blz 163) moge toch eindelijk een* doordringen tot in het heiligdom der kerkbesturen. Maar bovenal kunnen wij ons stichten aan de diepe en vaak ontroerende devotie die allen bezielt voor het overigens moei lijkste mysterie van'ons H. Ge loof, de Eucharistie, Hier ver raadt zich weer de oude Neder landse en noordelijke traditie die weinig oog heeft voor de franje en de bijzaak, maar zich onmid dellijk concentreert op de kern Zou dit verborgen liefdewonder van Christus niet juist een bij zondere aantrekkingskracht kun nen hebben ook op buitenstaan ders, hoe paradoxaal het ook klinke? En derdens is dit boek van grote waarde ook voor priesters, die met bekeerlingen te doen hebben. Menig leraar dringt ge durende het onderricht maar slecht door in het innerlijk van zijn catechumenen. Ze hebben nooit geleerd zich binnenste bui ten te keren. Maar hier hebt u een serie openhartige getuige nissen, die richtlijnen verstrekken voor de beoordeling en leiding van geloofsleerlingen. Voor de priesters vooral is ook het na schrift van onschatbare waarde: het zal hen bii de vorming van hun pupillen helpen hun eenzij digheden te corrigeren en even tuele crisissen te overwinnen.... met Gods genade dan altijd. Ik vraag mii af: heeft dit en het vorige boek ook aan anders denkenden wat te zeggen? Ga om dit te beoordelen niet af op de recensies in Protestantse bla den. Die maken zich van derge lijke studie's gewoonlijk zeer oppervlakkig en uit do hoogte af Maar zou de werkelijk onbevoor oordeelde zoeker of gelovige van de andere ziide er niet ziin voordeel mee kunnen doen? Wij geloven het stellig. Omdat ze hier niet een dor handboek of een apologetisch beton" m i-ir diep-doorvoelde nersoonliike varingen voor zich hebben. Ne gaticf omdat ze er nergens een hard woo'-d ineens de religie, die de bekeerlingen verlaten hebben znhen aantreffen. Het moet op menigeen toch wel enige indruk maken dat het niet d" minst intelligente lieden ziin. die de weg naar Rome von den en altijd nog vinden. Maar het geloof js en bliift oen gratis geschonken gave van God. Drachten. E. Bruna O.F.M VEEMARKT PURMEREND PURMEREND. De handel in vette koeien was heel goed, vooral in de beste soorten, daar hierin de keuze nu juist niet zo heel groot was, waardoor dan ook de prijzen vrij vast bleven. Er was ook nogal vraag naar worstkoeien. Op de gelde markt begint het ook al levendiger te worden: enkele weiders begin nen al hun inkopen te doen. Het is op de verse markt ook te ont dekken, dat we de drukkere tijd naderen. De vraagprijzen voor een goed melkbeest met een wit papiertje en daar wordt wel hoofdzakelijk naar uitgekeken waren hoog. wat dan ook de vlugge gang belemmerde. Ook voor het jonge vee was meer animo: een goed gebruiksdier was wel te plaatsen. De nuch tere kalveren beginnen nu wel meer los te komen, vandaar dan ook dat de gang stugger was en deze een flinke inzinking te zien gaven. Maar voor een goede fok ker "was de vraag heel goed en deze brachten weer hoge prijzen op. De schapenmarkt was maar weer heel dun bezet, maar de prijzen daarvan worden van week tot week steeds hoger, zo wel van de schapen als lamme tjes. We kregen hedenmorgen al reeds nieuwe vrucht te zien: een paar lammetjes met moeder., Voor de fokschapen worden ook al hoge prijzen gevraagd. Met de bokken en geiten was het weer een stugge boel. Op de vette varkensmarkt was ook het aanbod wel groot genoeg. Voor de zwaren werd ƒ1.66 uitgelegd, enkele in begin een paar centen hoger De lichtere soorten gin gen zo om de 1.54. maar de afloop was heel stug. Het aan bod van de biggen was wel wat mindei'. maar de gang was in de vroegte al heel stroef. Later werd het wel iets beter, vooral voor de lichtere soorten. Op de paardenmarkt was het beter zo wel met de gang als de prijzen Op de pluimveemarkt waren de konijntjes ook beter gevraagd: daar was een willige handel in. WESTERLING IN TANGER BRUSSEL, 14 Febr. (ANP). Volgens een eigen bericht van de Volksgazet leidt Westerling te Tanger een plezierig leventje. Hij verblijft daar onder de naam Petrus Lambrecht, en be kommert zich niet om de inter nationale politie, die tracht hem zijn ware naam te doen beken nen. Er wordt wel eens beweerd, dat de Noordhollandse boer een stijfkop is. Nu is dat misschien wel wat overdreven, nu door de moderne tijden de geïsoleerde positie van de boer is opgeheven, maar vroeger, toen de machtige hofstede niet lag onder het be reik van de steden en de boer koning was op zijn grond, was dit zeker het geval. En vooral manifesteerde zich deze stijfkoppig heid in de kwestie van het geloof in de 17e eeuw. Toestand rond Hoorn Rond de stad Hoorn was de plattelandsbevolking in het be gin van de zeventiende eeuw voor het grootste gedeelte katho liek. Het Hof van Holland had aan het gerecht binnen de stad Hoorn speciaal opdracht gegeven om maatregelen te nemen tegen de „seer groote vergaderinghen ende conventiculen van de pae- pen". Met name werd door het Hof Wognum en omgeving aan gegeven als een broeinest van het papendom. Hadden zij niet gehoord, dat op dat ogenblik, vijf en dertig jaar na de vesti ging van de nieuwe religie de dorpskerk nog niet in gebruik was genomen door de protes tanten, omdat men het een voudigweg niet durfde? En woonde in Berkhout niet een rijke boer van der Meer die van zijn zes zonen er drie liet leren voor priester? Zijn boerderij was altijd een toevlucht voor rond trekkende missionarissen en de protestanten, die dat wel wisten, maar hem niet aan durfden pak ken, noemden zijn woning Het Papennest. En had .ook de schout Daniël van Hofdyck uit Groote broek niet aan het Hof geschre ven, dat hij niet tegen de katho lieken op kon treden „daar het volk te seer gefavoriseert wert van burgermeesteren en rae- den"? Neen wilde men van het platteland wat maken, dan moest men met geweld optreden. Men had echter geen rekening gehouden met de stijfkoppigheid van de boeren. Want hoe meer men de nieuwe religie aan het platteland wilde opdringen, hoe brutaler men werd jn het ver dedigen van het aloude katho lieke geloof. In Nibbixwoud werd in 1624, kort na de ver scherpte bepalingen van het Hof van Holland tegen de weder- opluiking van het katholicisme, op klaarlichte dag een nieuwe schuilkerk in een grote boeren schuur ingericht. Op een boeren kar werden kruisen en beelden naar de schuur toegebracht. De deuren liet men wijd open staan, zodat iedereen van de weg af kon zien, dat een priester in toog met een paar mannen bezig was met het opstellen van een altaar er. het plaatsen van beelden. Men daagde hier werkelijk de protestanten uit. De schoolmeester zoekt steun De protestante schoolmeester, die ook voorzanger was in de kerk, kon dit niet langer aan zien. Hij wandelde naar Hoorn en vroeg daar de burgemeesters te spreken. Uitvoerig vertelde hij wat er in Nibbixwoud was gebeurd en hij vroeg de burge meesters of zjj daar iets tegen konden doen. ..Gij als getrouwe belijders van de nieuwe religie kunt dit toch niet langer meer zo maar aanzien." zo riep hij pathetisch uit en ofschoon de burgemeesters ervan overtuigd waren, dat zii tegen deze stijf koppige boeren niet veel konden beginnen beloofden zij hem zo spoedig mogeliik in te grijpen. Zij ontboden kort daarop de drost van de stad en droegen hem op om in Nibbixwoud gron dige schoonmaak te houden. Blijf van onze priesters af In de vroege morgen van 12 Juni 1624 trok hij met een groepje soldaten naar het rus tige dorp. Hij kwam bij de aan geduide schuur en hoorde daar zingen. Hij stiet de deur open en vond daar een groep van ruim vierhonderd gelovigen, Aan het altaar stonden drie priesters. Was het soms de feest dag van Sint Olof, de patroon van het dorp, zo vroeg hij zich at. Neen, dat was een andere dag. Hij kon zich nog goed her inneren dat men verleden jaar zonder schroom het beeld van deze heilige op het kerkhof had gezet en in de namiddag was daar een processie van vijftien honderd man naar toe getrok ken. Toen hij daar een stokje voor had willen steken, hadden enkele boeren hem eice'- vcor de voeten geworpen: „Maar man wat bazel je? Dit is toch geen godsdienstoefening. Dit is bidden en bidden mag je overal, zo heeft men ons geleerd. Hij was toen machteloos en had al les moeten laten begaan. Maar nu had hij hen toch té pakken Dit was een door de wet ver boden bijeenkomst. Hij liep naar voren en wilde de priesters gevangen nemen. Een paar stevige boeren, die vooraan stonden, kwamen op hem af en na een korte worsteling werden de wapenen afgenomen en zon der lawaai werden de drost en zijn soldaten buiten de deur ge zet. Het was zo vlug in zijn werk gegaan, dat hij pas buiten de deur begreep wat er gebeurd was. .Tegen deze boeren kan men niet vechten," zo merkte een van zijn soldaten op en hij droop af naar Hoorn. Toen hij later de zaak voor het Hof wilde gooien om de boeren flink te straffen, wisten ze zo listig door de mazen heen te kruipen dat hij ook zijn aanklacht in moest trekken. Dit voorbeeld vindt navolging Overal in de buurt vertelde men. dat de drost was beetgeno men en dit verhaal wakkerde de ijver aan van de katholieken in andere plaatsen. Rond 1635, zo getuigt de predikant Henricus Bruining uit Akersloot, is men ook in Kelmemerland zeer bru taal geworden. In Limmen, Akersloot en Castricum had men openlijk schuurkerken ingericht en mén ging openlijk naar de Heilige Mis. Als de protestanten daar dan wat van zeiden, dan werden zij openlijk uitgelachen, ja, het was zelfs eens gebeurd, dat men die protestanten, die aanmerkingen op deze verre gaande paapse stoutigheden had den gemaakt, met modder en stenen had gegooid! Een duivelbezwering te Liir.men Ja, zo vertelt dominee Brui ning verder in zijn rapport, in Limmen hebben de katholieken het wel heel erg bont gemaakt. Zij hebben daar een vertoning op touw gezet om het katholi cisme te handhaven, wat werke- iijk de spuigaten uitloopt- Ver beeld je zo gaat de dominee voort, er was daar in Limmen een man die door de duivel be zeten was. Daar hebben ze nota- bene de pastoor bijgehaald en „de paep heeft met vele by- gaende superstitiën van wy- water ende waskeersen, den duyvel ofte helschen geest, soo hv dien noemde beswooren by den name des almachtighen God". Het werd een echt relle tje want niet alleen veel katho lieken waren naar deze bezwe ring komen kijken, maar ook „veele van de gereformeerde re ligie om sommige eenvoudighe waer 't mogelyck, door dat guy- chelspel te verblinden." De pas toor, die zeer handig was. liet de duivel antwoorden op de vraag of de katholieke godsdienst de Met de op korte termijn veranderde situatie betreffende onze defensi en de daarbij gebleken noodzakelijkheid om alle be schikbare gelden louter en alleen voor bewapening, oefening en legering van troepenonderdelen te bestéden, is aan de R.A.O., de instelling, die de ontspanning en ontwikkeling van onze mili tairen verzorgde, wel een groot deel van haar bestaansmogelijk heden ontnomen. Want wat de ontspanning betreft, is men van oordeel: „Laten onze jongens het nu, met behulp van de burgerij, zelf maar eens opknappen." Overste H. Mulder, hoofd van de R.A.O. dienst in Den Haag denkt er ook zo over en hij zeide daarbij, dat het mogelijk moet zijn, dat de eigen troep voor ont spanning kan zorgen. Voortbou wende op deze gedachte heeft de A.A.T. uit Haarlem, gelegerd in de Ripperda-kazerne, 't plan opgevat om zelf met een revue uit te komen, de Strijdkrachten Muncal Parade. 1951, welke on langs in het Haarlemse Rem- brandt-theater haar eerste op voering gaf. Het werd een ama teur-show, die een beste pers kreeg en die de militairen van het Haarlemse garnizoen, alsmede de vele burgers die van hun be langstelling blijk gaven, uitste kend voldeed. Het succes werd werd zo groot, dat de troep van plan is, voorstellingen door het hele land te gaan geven. Als eer ste plaats van optreden is Alk maar gekozen, waar in het Gul den Vlies op Woensdag 21 Febr. een uitvoering zal worden gege ten voor militairen en burgers. Verschillende grote bedrijven als Philips e.d. hebben reeds hun steun verleend door het schen ken van lampen en andere attri buten. De revue zelf wordt uit gevoerd door Wim van Hees, oud-militair, een Marva, ver schillende dames van het U.V.V. en verschillende militairen uit de troep. Het is een experiment, dat tot nu toe uitstekend geslaagd is en de initiatiefnemers hopen, met de medewerking van de burgerij in de verschillende garnizoen plaatsen, ook voor de daar ge legerde militairen de zo nodige ontspanning te kunnen brengen. ware was. Toen er geen ant woord kwam, zeide de pastoor: De duivel moet bezit van de zie] blijven nemen wanneer de katho lieke kerk niet over de waarheid beschikt. Toen toch even later de duivel werd uitgedreven, stonden de toeschouwers stom verbaasd en geloofden iets van de wondere macht van het ka tholicisme. Het was heel handig in elkaar gezet zo constateerde de dominee, maar doe er nu maar eens wat tegen. Je loopt eenvoudigweg te pletter tegen de harde kop van de Noord Hol landse boer. Er is nog maar één hoop dat de Staten zelf met be leid daar een eind aan maken, maar, zo drukt hij hen op het hart, ga over „tot weringhe van sodanighe ende diergelycke su perstitiën nae groote voorsich- tigheyt." De staten konden ook niets bereiken. Pas onderlinge onenig heid op het einde van de 17e eeuw, zoals we in volgende schetsjes zullen zien. vermocht de kracht van de boeren te bre ken! B. V. pr. (Wiltcns, Kerkelijk Plakkaat- boek I: Bijdragen van het B<* dom Haarlem III en VI: Knuttel. De toestand van de katholieken. I) GEDISTILLEERD WORDT DUURDER Minister Lieftinck stelt in zijn Memorie van Antwoord over het ontwerp van wet tot goedkeuring van het met België en Luxem burg gesloten verdrag tot unifi catie van accijnzen voor de ge- distilleerdaccijns te verhogen. Bij nota van wijzigingen wordt de gedistilleerdaccijns verhoogd van f320.— tot f475.— per hl. Stierenkeuring HEERHUGOWAARD, De jaarlijkse stierenkeuring te Heer- hugowaard zal dit jaar worden gehouden op 15 Maart a.s. te be ginnen om half twee. JUBILEUM TIMMERFABRIEK HEERHUGOWAARD. Het timmerbedrijf Kuiters herdenkt de achttiende van deze maand haar 25-jarig bestaan. In 1926 begon de heer Kuiters op bescheiden voet met een paar man personeel. Vanuit de zaken- lens bekeken, bemerkte de heer Kuiters al spoedig andere moge lijkheden, die hem goede voor uitzichten boden. Evenals andere bedrijven heeft ook het timmer bedrijf Kuiters door de oorlog een geduchtige achteruitgang moeten constateren door het feit dat hij zich leende voor ar beid door de bezetter opgedra gen. Na deze crisisjaren is Kui ters begonnen zijn zaak in de zelfde lijn wederom op te bou wen. Momenteel is hij zover ge komen, dat het vóor-oorlogse peil weer is bereikt. Het bedrijf werkt nu met 9 personeelsleden. Op dezelfde dag herdenkt de heer Kuiters het feit, dat hii voor vijf en twintig jaar in het huwelijk trad. Postduivenvereniging „De Reigers" HEERHUGOWAARD. Reeds gedurende lange tijd was het merkbaar dat er in Heerhugo- waard veel animo bestond voor de postduivensport. Momenteel is het zover gekomen, dat een postduivenvereniging is opge richt, welke de zeer toepasselijke naam draagt van „De Reigers", De vereniging is reeds aange sloten bij de Nederlandse Alge mene Bond van Postduivenhou- ders, terwijl het voorlopige be stuur van deze vereniging be staat uit de heren G. Specker, Sportlaan. G. Bot, Sportlaan en C. Kout, hoek Rustenburgerweg- Middenweg. Diegenen die belangstelling voor deze vereniging hebben, kunnen zich met bovenstaande heren in verbinding stellen. Het steile bergmassief van Pike's Peak vormt een majestueuze achtergrond voor de „Tuin van God" in de plaats nabij Colorado Springs, waar duizenden gelovigen telkenjare bijeen komen om de Paasdienst, de oudste openluchtdienst in Amerika bij te wonen. Scherp tekenen de contouren van de drie reus achtige kruisen op de voorgrond zich af tegen het machtige gebergte en het uitspansel. FREIBURG (K.N.P.) De com munistische regering van Polen heeft eigenmachtig vijf „Bisdom bestuurders" benoemd voor de kerkelijke gebieden 'en Oosten van de Oder-Neisse grens. Door de overeenkomst van Frankfurt tussen Duitsland en Polen werd dit gebied aan Polen toegekend. De regering eiste daarom ook herziening van de kerkelijke gebieden, doch daar de over eenkomst van Frankfurt niet in temationaal is erkend, heeft het Vaticaan gemeend deze herzie ning voorlopig te moeten op schorten en heeft Apostolische Administratoren over deze ge bieden aangesteld om ze voor lopig te besturen, totdat een de- Aiitief pact is gesloten. De Poolse regering neemt met deze houding geen genoegen en heeft de door de H. Vader aan gestelde Apostolische Administra toren eigenmachtig ontslagen en uit hun residenties gezet. Het zijn Mgr. Milik van Breslau, Mgr. Wronka van Danzig, Mgr. Ko- minck van Oppeln, Mgr. Eensz van Ernland en Mgr. Nowicki van Landsberg. In hun plaats heeft de regering benoemd voor het aartsbisdom Breslau de pries ter Kasimir Lagosz, voor Danzig Jan Szymanswski, voor Oppeln Emile Kobierzycki, voor Erm- land Wojciech Wink en voor Landsberg Tadensz Zalneskonski. Slechts van een» dezer pseudo- administratoren is met zekerheid bekend, dat hij priester is en deze geniet dan nog een twijfelachtige reputatie. Van de anderen kan niet eens met zekerheid worden gezegd of zij wel priester zijn. Een dezer dagen werden zij on der militaire geleide geïnstal leerd. Het Poolse Episcopaat heeft niet nagelaten hiertegen een scherp protest aan te tekenen. Op Zaterdag 3 Februari had de aarts bisschop van Gnesen en War schau, Mgr. Wiszynki, de Primaat van Polen, een onderhoud .tiet de president van de Poolse Re publiek Bierut. Men veronder stelt, dat hij bij die gelegenheid het prbtest heeft aangeboden. In het bereffende gebied wo nen 4 millioen Katholieken, meestal i'olyn, overgebracht uit de door Rusland geannexeerde gebieden In afwachting van een beslissing van de H. Stoel is in deze gebieden volgens de kerke lijke wet de toestand ingetreden, die men noemt „Sede impedita", d.w.z. bisschopszetel, waar de bisschoppelijke functies niet kun nen worden uitgeoefend. De ge lovigen zien met angst de ko mende gebeurtenissen tegemoet. „HERCULES-HEBE" WEER ONTDOOID NIEUWE NIEDORP. De gym nastiekvereniging zal weer op toeren komen. Het bestuur is er in geslaagd een andere leider te vinden. Dit is op zichzelf een heuglijk feit, maar minder is de toestand van de kas. Daarom doet het bestuur een beroep op Uw welwillende medewerking. Gezien de hoge kosten van de leider, zal de contributie worden verhoogd en als volgt worden: voor adspirantleden 0,15 per kind, voor het tweede en meerdere kinderen uit een gezin 0,10'per kind. Over de periode dat de gym stilgestaan heeft, zal geen contri butie worden geheven. Toch doet het bestuur een beroep op U, om in de kosten, die voor de vereni ging niet hebben stilgestaan, een kleine bijdrage te leveren. De tijden zullen per circulaire worden bekendgemaakt. Verder wordt nog gemeld, dat er onder de zogenaamde patri- ottenpriesters, meelopers met de commuistische regering, weinig animo is om dergelijke regerings posten te aanvaarden, daar zij wdoor het volk als verraders worden beschouwd en behandeld. Men neemt aan, dat de regering daarom een beroep zal doen op „priesters opgeleid in eigen Rus communisten, die geen priester zijn. Talrijke Bulgaarse vluchtelingen in Turkije LAKE SUCCESS, 13 Februari (Reuter). De vertegenwoordi ger van Turkije heeft op een vergadering van het Kindernood fonds van de V.N. verklaard, dat hulp nodig is om de toestand van ongeveer 110.000 kinderen en 42.000 a.s. moeders uit Bulgarije, die tegen het voorjaar op Turkse bodem zullen zijn, te verlichten. De Turkse afgevaardigde, Ilhan Savoet, zei, dat de massale immi gratie van Bulgaarse burgers van Turkse afkomst een ernstig pro bleem vormt. „De vluchtelingen blijven toe stromen", aldus Savoet, „en on danks de bepaling dat hun wordt toegestaan al hun persoonlijke bezittingen mee te nemen, hsfcben zij geen geld, geen voedsel en geen gereedschap om mee te werken". GROOTEBROEK, 1.3 Febr. 3000 kg groene kool 2627, afw. 10—19, 3000 kg gele kool 6—6.60, 1000 kg rode kool afw. 7.509.70 1000 kg witte kool 5.50, 600 kg spruiten 2639, afw. 1618, 2500 kg bieten A 6—6.90, B 4.10 4.20, 70.000 kg uien grof 4 5.40, groot 2.70—3.60, driel 2.30— 4, nep 12.2014. AVENHORN, 1 Febr. Spr. kool 3141, aanv. 600 kg; 11500 witte kool dene 6.308, 15500 kg rode kool 6.80—14.30, 3000 kg ge le koo} 8, 1500 kg groene kool 10.7024.10, 33800 kg uien grove 3.604.70, gew. 2.704, driel 2 2.30, nep 15—15.30, 38500 kg bie ten 1 rond 6—6.60, II 4.10—4.50, 51700 kg peen II 4, III 44.20, IV 4, gieser wildeman 2640, aanv. 140 kg; 400 kg prov. peer 32—36. PURMEREND 13 Febr. Eier markt: 5000 kipeieren 10—11; 1500 eendeneieren 9; Veemarkt: Runderen, totaal 490 stuks; 173 vette koeien 210270 handel goed; 170 geldekoeien 380725 goed:; 112 melkkoeien 7251025 kalm; 20 pinken 380725 goed; 17 stieren 7501250 kalm; 8 gras kalveren 250350 goed; 780 nuchtere kalveren vd sl. 3070 stug; 90 nuchtere kalveren vd fokk. 60135 goed: 273 vette varkens vd sl. 1.521.66 stug; 792 magere varkens 4565 stug; biggen 2230, 3050 stug; 249 schapen (weiderij 90180 vlug, lammeren 85120 vlug; 21 bok ken en geiten 1050 stug; 43 paarden 525850 vlugger; 8 fok- zeugen 275300 kalm. Pluimvee- markt: gesloten. 300 konijnen 2 10 WARMENHUIZEN 14 Febr. Groene kool 12.50— gele kool 6.30 7.60; witte kool 7.208.90; rode kool 6.50—15,80. NW. SCHARWOUDE. 14 Febr. 6500 kg uien 3.403.50; grote 3.504.40: drielingen 1.70: 300 kg Peen 4.— 15000 kg rode kool 6.5015.30; 7000 kg gele kool 6 —8.40; 215.000 witte kool 5.50— 9.20. LANGEDIJK, 14 Febr. 14.000 kg uien 3.704.20: grote 3.00— 4.80; drielingen 3.30; nep 13.10; 1700 kg bieten a 6.50—6.60: 600 kg witlof I 39: 2500 kg groene kool 724.70; 2500 kg rode kool 6.5015.50: 11000 kg gele kool 67.20: 66000 kg Deense witte kool 5.50—9.30. Doorgedraaid: 2000 gele kool; 3500 witte kool.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1951 | | pagina 4