„Gij zijt niet langer pelgrims
Ervaring van bekeerlingen
binnen de Kerk
Van toen er nog schuilkerken waren....
Militairen zorgen zelf voor
hun ontspanning
De Poolse regering vergeeft
hoge kerkelijke ambten
De boeren houden vast
Strijdkrachten-musical
Scherp protest van het Pools Episcopaat
Marktberichten
PAGING 4
WOENSDAG 14 FEBRUARI 1951
„GIJ ZIJT NIET LANGER PELGRIMS Ervaringen van be
keerlingen binnen de Kerk. (Vervolg op „Pelgrims naar de
Una Sancta"). Bijeengebracht, ingeleid en van een nabeschou
wing voorzien door Dr. N. G. M. van Doornik M.S.C. Uitgave
Het Spectrum, Utrecht en Brussel, 1950.
Pater van Doornik M.S.C. gaat
zo langzamerhand de deskundige
in Nederland worden inzake de
psychologie der bekering en van
de bekeerling. En hij laat van
zijn kennis en ervaring in zijn
boeken neergelegd, vele anderen
mede profiteren. Zijn methode is
een zeer reële. Hij gaat uit van
de afzonderlijke gevallen en dis
tilleert daaruit na veel vergelij
king eh studie zijn conclusies.
Als Pater van Doornik nu be
halve de door hem in twee boe
ken gepubliceerde levenshisto
ries geen andere ervaring had
van het zieleproces der overgang
ofwel van onkerkelijkheid naar
het katholicisme (convertieten
noemt hij deze subjecten! ofwel
van het gelovig protestantisme
naar de Koomse Kerk (hij noemt
deze revertieten). dan zouden
zijn conclusies in het naschrift
opgetekend wel wat voorbarig en
de praemissen te buiten gaande
zijn. Immers deze z.g. inductieve
methode zou zeker veel meer
..proefpersonen" vragen om tot
zekere en vaststaande conclusie*
te komen. Maar zoals gezegd de
auteur en verzamelaar heeft door
zijn drukke Una-Sancta-werk
wel een zodanige ervaring ook
met andere niet gepubliceerde
gevallen opgedaan, dat hij ons
een weliswaar te korte doch niet
temin uiterst belangwekkende en
leerzame beschouwing geven kan
over de psychologie en het reli
gieuze leven van de bekeerling
Waarom heeft dit boek, dat
ervaringen geeft van bekeerlin
gen binnen de Kerk van Rome.
ons meer geboeid dan het voor
afgaande, dat alleen bekerings
geschiedenissen gaf? Misschien
omdat de reeds meer ingeleefde
convertiet een zuiverder en eer
lijker kijk geeft op zijn eigen
overgang dan waartoe de neo-
convertiet in staat is. Misschien
tevens omdat de meer ervaren
bekeerling zijn eigen en origi
nele visie op het Katholicisme
niet verloochenend, toch een
dieper en inniger beleefde visie
op het H. Geloof heeft verwor
ven. Vele ouderwetse romans
eindigen juist daar. waar het
leven pas begint en geven daar
om steeds een zeer onbevredigend
besef aan het eind. Zo is het
hier ook. Het doet ons goed te
lezen dat al die bevoorrechte zie
len nooit een ogenblik spijt heb
ben gehad van de sprong in het
duister van het geloof die zij ge
daan hebben, integendeel, hoe zii
van dag tot dag de gevonden
evangelische parel meer gaar.
bewonderen en waarderen. Niets
is mooier en meer tot eerbied en
dankbaarheid stemmend dan de
groei te zien van de genade in
een mensenziel. Vandaar dat wü
respect hebben allereerst voor
de deemoed,die de schrijvers en
schrijfsters hebben opgebracht
die openhartig en soms onbarm
hartig jegens zich zelf hun in
tieme belevenissen aan de open
baarheid priis te geven. Als zii
het allen niet met de zuiverste
bedoeling hadden gedaan, zouden
we deze openhartigheid nauwe
lijks kunnen accepteren. Zii kun
nen er echter van overtuigd ziin
dat er ontelbaren met deze opge
schreven ervaringen hun voor
deel kunnen doen.
Allereerst hun ir«?debekeerlin-
gen. Zii zullen op vele plaatsen
hun eigen zielegang en eigen
UITSLAG AANBESTEDING
NOORD-SCHARWOUDE.
Namens het gemeentebestuur van
Langedijk is gisteren door Ir.
Keesman, b.i. in het raadhuis te
Noordscharwoude aanbesteed de
bouw van een 5-klassige Ulo
school, te stichten op het ter
rein van het uitbreidingsplan
Centrum Noordscharwoude.
Er werd als volgt ingeschreven:
Fa. T. H. Vertelman,Wervers-
hoof f 180.000.—; P. J. Vertel
man, Wervershoof, f 101.700.
Fa. J. Heitsma en Zn., Noord
scharwoude f 97.000.J. A.
Dekker, Alkmaar, f 94.500.Fa.
W. Kemper en Zn Warmenhui-
zen f 94.400.Gebr. Kaandorp,
Heiloo, 'f 94.300.P. Buis,
Oudorp, f 93.920.Fa. S. Zee
pers en Zn., St. Pancras. f 92.834;
F. Hes, St. Pancras f92.500.—; C.
Peerdeman, Zwaag, f 91.500.—:
K. Bruin en Zn., Oudkarspel
f91.500Fa. H. Metselaar en
Zn., Zd.-Scharwoude, f91.100.
A. Metselaar, St. Pancras, f 89.995.
Fa. Gebr. Tuin. 't Zand. f87.500;
Gebr. J. en J. Obdam, Heiloo
f87.500.en Fa. C. de Geus en
Zn., Broek op Langendijk
f 88.469.
Een inschrijving was van on
waarde. De gunning is nog aan
gehouden.
ZEEVOGELS—RANDERS 0—1
Ondanks dat Zeev. op een goe
de wedstrijd kan terugzien mocht
het niet gelukken de punten
thuis te houden. Voor de zoveel
ste maal getuigde de voorhoede
van haar onmacht om goals te
maken. Gesteund door de wind
zwermden de Vogels steeds voor
het R.-doel, maar de kansen
werden niet benut. Eenmaal vrij
voor doel wist de rechtsbuiten
niet anders dan tegen de keeper
aan te schieten. Na de rust kwa
men de Randers-mannen gewel
dig opzetten, doch de hechte ver
dediging, hoewel verzwakt door
het uitvallen van spil H. Gouda,
bood tactisch weerstand. Toen
één van de backs kwam te val
len kreeg een tegenspeler een
pracht van een kans, die hij on
berispelijk wist te benutten. Zee
vogels gooide alles op alles. Het
door de thuisclub gemaakte doel
punt werd wegens buitenspel niet
toegekend. Zo leed Zeev. een
zeer onfortuinlijke nederlaag.
moeilijkheden, maar ook hun
eigen 'heerlijke ervaringen hierin
terug vinden. Zij zullen zich ver
wonderen dat anderen zich erge
ren over Roomse practijken die
zij zelf grif accepteren en an
dersom. Menigeen zal zelfs een
oplossing vinden voor een vraag
stuk of moeilijkheid waar hij
zelf nog mee zit te tobben.
Ook zullen zij vooral door de
brede en milde houding waar
mee de nabeschouwer alle kri
tiek zijner convertieten opvangt
en met liefdevol begrip verwerkt
zeker voor een deel hun eigen
kritiek zien gesmoord worden.
Zij zullen van de een leren dal
het zich gevoelen in de zevende
hemel maar van voorbijgaande
aard is in dit tranendal en van
de ander hoe zij zich in een voor.
komende crisis er bovenuit heb
ben te worstelen. Menigeen zal
ook getroost worden met de ge
dachte, hier zo vaak uitgespro
ken: men moet geduld hebben
met zijn eigen traagheid in de
aanpassing aan het leven en in
de verwerving van de sensus ca-
tholicus.
Tweedens voor de huisgenoten
des geloofs, die van jongsaf tot
de Moederkerk behoren. Zij zul
len door de lezing van dit werk
beter beseffen dat het louter en
alleen genade is en geen reden
om zich te verheffen, dat zij van
hun eerste levensdag af reeds
geroepen zijn en anderen niet
Zij zullen door dit boek beter
hun verantwoordelijkheid jegens
de zwervende en zoekende zielen
dergenen, met wie zij dagelijks
in aanraking komen, gaan besef
fen. Er is aan onze kant nog te
In een vorige Zaterdag
editie werd een artikel op
genomen van onze mede
werker H.J. over het boek
van pater van Doornik .Gij
zijt niet langer pelgrims
Ditmaal geven wij een be
schouwing van de hand van
pater Elp. Bruna O.F.M. uit
Drachten, wiens rijke erva
ringen op het terrein van de
overgangen van niet-Katho-
lieken tot de H. Moederkerk
een bijzonder cachet geeft
aan deze recensie. (Red.)
weinig apostolische geest, te
weinig geloofs- en bijbelkennis
waardoor wij paraat zijn om de
anderen eventueel voor te lich
ten en de weg te wijzen. Hier
over klagen veel convertieten
Wij getuigen te weinig van de
heerlijkheden, waaraan wij iede
re dag deel hebben. Maar vooral
hebben wij ons wel degelijk iets
aan te trekken van de kritiek,
die zovelen van deze bevoor
rechten hebben op ons godsdien
stig gedrag. Het is al zo vaak en
uitentreure gezegd: hier dringt
het nog eens opnieuw tot ons
door, dat wij vaak anderen van
de Kerk afhouden door ons slor
dig bidden, ons ontactisch, onbe
leefd en oneerbiedig gedrag in
de nabijheid van het Allerheilig
ste. door ons goedpraten van wat
aan onze zijde apert verkeerd is.
Zeker zijn er ook onredelijke en
ongegronde verwijten. Niemand
hoeft zich iets aan te trekken van
de bezwaren, die sommigen ma
ken tegen de liturgische taal (er
is er één. die hoopt dat het mooie
latijn nooit uit de kerk verdwij
nen moge ten gerieve van de ge
makzuchtige mens) tegen de ro
zenkrans als zodanig of de reli -
quienverering. Hier past alleen
een geduldig begrijpen van onze
kant: zij moeten hier nog in
groeien, En dit groeiproces duurt,
bij de een langer dan bij de
ander. Maar wat een zeer ver
standige en hoogstaande Dr.
Kersbergen over het klassever-
schil jn onze kerken zegt (blz
163) moge toch eindelijk een*
doordringen tot in het heiligdom
der kerkbesturen.
Maar bovenal kunnen wij ons
stichten aan de diepe en vaak
ontroerende devotie die allen
bezielt voor het overigens moei
lijkste mysterie van'ons H. Ge
loof, de Eucharistie, Hier ver
raadt zich weer de oude Neder
landse en noordelijke traditie die
weinig oog heeft voor de franje
en de bijzaak, maar zich onmid
dellijk concentreert op de kern
Zou dit verborgen liefdewonder
van Christus niet juist een bij
zondere aantrekkingskracht kun
nen hebben ook op buitenstaan
ders, hoe paradoxaal het ook
klinke?
En derdens is dit boek van
grote waarde ook voor priesters,
die met bekeerlingen te doen
hebben. Menig leraar dringt ge
durende het onderricht maar
slecht door in het innerlijk van
zijn catechumenen. Ze hebben
nooit geleerd zich binnenste bui
ten te keren. Maar hier hebt u
een serie openhartige getuige
nissen, die richtlijnen verstrekken
voor de beoordeling en leiding
van geloofsleerlingen. Voor de
priesters vooral is ook het na
schrift van onschatbare waarde:
het zal hen bii de vorming van
hun pupillen helpen hun eenzij
digheden te corrigeren en even
tuele crisissen te overwinnen....
met Gods genade dan altijd.
Ik vraag mii af: heeft dit en
het vorige boek ook aan anders
denkenden wat te zeggen? Ga
om dit te beoordelen niet af op
de recensies in Protestantse bla
den. Die maken zich van derge
lijke studie's gewoonlijk zeer
oppervlakkig en uit do hoogte af
Maar zou de werkelijk onbevoor
oordeelde zoeker of gelovige van
de andere ziide er niet ziin
voordeel mee kunnen doen? Wij
geloven het stellig. Omdat ze
hier niet een dor handboek of
een apologetisch beton" m i-ir
diep-doorvoelde nersoonliike
varingen voor zich hebben. Ne
gaticf omdat ze er nergens een
hard woo'-d ineens de religie, die
de bekeerlingen verlaten hebben
znhen aantreffen.
Het moet op menigeen toch
wel enige indruk maken dat het
niet d" minst intelligente lieden
ziin. die de weg naar Rome von
den en altijd nog vinden. Maar
het geloof js en bliift oen gratis
geschonken gave van God.
Drachten.
E. Bruna O.F.M
VEEMARKT PURMEREND
PURMEREND. De handel
in vette koeien was heel goed,
vooral in de beste soorten, daar
hierin de keuze nu juist niet zo
heel groot was, waardoor dan
ook de prijzen vrij vast bleven.
Er was ook nogal vraag naar
worstkoeien. Op de gelde markt
begint het ook al levendiger te
worden: enkele weiders begin
nen al hun inkopen te doen. Het
is op de verse markt ook te ont
dekken, dat we de drukkere tijd
naderen. De vraagprijzen voor
een goed melkbeest met een wit
papiertje en daar wordt wel
hoofdzakelijk naar uitgekeken
waren hoog. wat dan ook de
vlugge gang belemmerde. Ook
voor het jonge vee was meer
animo: een goed gebruiksdier
was wel te plaatsen. De nuch
tere kalveren beginnen nu wel
meer los te komen, vandaar dan
ook dat de gang stugger was en
deze een flinke inzinking te zien
gaven. Maar voor een goede fok
ker "was de vraag heel goed en
deze brachten weer hoge prijzen
op. De schapenmarkt was maar
weer heel dun bezet, maar de
prijzen daarvan worden van
week tot week steeds hoger, zo
wel van de schapen als lamme
tjes. We kregen hedenmorgen al
reeds nieuwe vrucht te zien: een
paar lammetjes met moeder.,
Voor de fokschapen worden ook
al hoge prijzen gevraagd. Met
de bokken en geiten was het
weer een stugge boel. Op de
vette varkensmarkt was ook het
aanbod wel groot genoeg. Voor
de zwaren werd ƒ1.66 uitgelegd,
enkele in begin een paar centen
hoger De lichtere soorten gin
gen zo om de 1.54. maar de
afloop was heel stug. Het aan
bod van de biggen was wel wat
mindei'. maar de gang was in de
vroegte al heel stroef. Later
werd het wel iets beter, vooral
voor de lichtere soorten. Op de
paardenmarkt was het beter zo
wel met de gang als de prijzen
Op de pluimveemarkt waren de
konijntjes ook beter gevraagd:
daar was een willige handel in.
WESTERLING IN TANGER
BRUSSEL, 14 Febr. (ANP).
Volgens een eigen bericht van
de Volksgazet leidt Westerling te
Tanger een plezierig leventje.
Hij verblijft daar onder de
naam Petrus Lambrecht, en be
kommert zich niet om de inter
nationale politie, die tracht hem
zijn ware naam te doen beken
nen.
Er wordt wel eens beweerd, dat de Noordhollandse boer een
stijfkop is. Nu is dat misschien wel wat overdreven, nu door de
moderne tijden de geïsoleerde positie van de boer is opgeheven,
maar vroeger, toen de machtige hofstede niet lag onder het be
reik van de steden en de boer koning was op zijn grond, was dit
zeker het geval. En vooral manifesteerde zich deze stijfkoppig
heid in de kwestie van het geloof in de 17e eeuw.
Toestand rond Hoorn
Rond de stad Hoorn was de
plattelandsbevolking in het be
gin van de zeventiende eeuw
voor het grootste gedeelte katho
liek. Het Hof van Holland had
aan het gerecht binnen de stad
Hoorn speciaal opdracht gegeven
om maatregelen te nemen tegen
de „seer groote vergaderinghen
ende conventiculen van de pae-
pen". Met name werd door het
Hof Wognum en omgeving aan
gegeven als een broeinest van
het papendom. Hadden zij niet
gehoord, dat op dat ogenblik,
vijf en dertig jaar na de vesti
ging van de nieuwe religie de
dorpskerk nog niet in gebruik
was genomen door de protes
tanten, omdat men het een
voudigweg niet durfde? En
woonde in Berkhout niet een
rijke boer van der Meer die van
zijn zes zonen er drie liet leren
voor priester? Zijn boerderij was
altijd een toevlucht voor rond
trekkende missionarissen en de
protestanten, die dat wel wisten,
maar hem niet aan durfden pak
ken, noemden zijn woning Het
Papennest. En had .ook de schout
Daniël van Hofdyck uit Groote
broek niet aan het Hof geschre
ven, dat hij niet tegen de katho
lieken op kon treden „daar het
volk te seer gefavoriseert wert
van burgermeesteren en rae-
den"? Neen wilde men van het
platteland wat maken, dan moest
men met geweld optreden.
Men had echter geen rekening
gehouden met de stijfkoppigheid
van de boeren. Want hoe meer
men de nieuwe religie aan het
platteland wilde opdringen, hoe
brutaler men werd jn het ver
dedigen van het aloude katho
lieke geloof. In Nibbixwoud
werd in 1624, kort na de ver
scherpte bepalingen van het Hof
van Holland tegen de weder-
opluiking van het katholicisme,
op klaarlichte dag een nieuwe
schuilkerk in een grote boeren
schuur ingericht. Op een boeren
kar werden kruisen en beelden
naar de schuur toegebracht. De
deuren liet men wijd open staan,
zodat iedereen van de weg af
kon zien, dat een priester in toog
met een paar mannen bezig was
met het opstellen van een altaar
er. het plaatsen van beelden.
Men daagde hier werkelijk de
protestanten uit.
De schoolmeester
zoekt steun
De protestante schoolmeester,
die ook voorzanger was in de
kerk, kon dit niet langer aan
zien. Hij wandelde naar Hoorn
en vroeg daar de burgemeesters
te spreken. Uitvoerig vertelde
hij wat er in Nibbixwoud was
gebeurd en hij vroeg de burge
meesters of zjj daar iets tegen
konden doen. ..Gij als getrouwe
belijders van de nieuwe religie
kunt dit toch niet langer meer
zo maar aanzien." zo riep hij
pathetisch uit en ofschoon de
burgemeesters ervan overtuigd
waren, dat zii tegen deze stijf
koppige boeren niet veel konden
beginnen beloofden zij hem zo
spoedig mogeliik in te grijpen.
Zij ontboden kort daarop de
drost van de stad en droegen
hem op om in Nibbixwoud gron
dige schoonmaak te houden.
Blijf van onze priesters af
In de vroege morgen van
12 Juni 1624 trok hij met een
groepje soldaten naar het rus
tige dorp. Hij kwam bij de aan
geduide schuur en hoorde daar
zingen. Hij stiet de deur open
en vond daar een groep van
ruim vierhonderd gelovigen,
Aan het altaar stonden drie
priesters. Was het soms de feest
dag van Sint Olof, de patroon
van het dorp, zo vroeg hij zich
at. Neen, dat was een andere
dag. Hij kon zich nog goed her
inneren dat men verleden jaar
zonder schroom het beeld van
deze heilige op het kerkhof had
gezet en in de namiddag was
daar een processie van vijftien
honderd man naar toe getrok
ken. Toen hij daar een stokje
voor had willen steken, hadden
enkele boeren hem eice'-
vcor de voeten geworpen: „Maar
man wat bazel je? Dit is toch
geen godsdienstoefening. Dit is
bidden en bidden mag je overal,
zo heeft men ons geleerd. Hij
was toen machteloos en had al
les moeten laten begaan. Maar
nu had hij hen toch té pakken
Dit was een door de wet ver
boden bijeenkomst.
Hij liep naar voren en wilde de
priesters gevangen nemen. Een
paar stevige boeren, die vooraan
stonden, kwamen op hem af en
na een korte worsteling werden
de wapenen afgenomen en zon
der lawaai werden de drost en
zijn soldaten buiten de deur ge
zet. Het was zo vlug in zijn
werk gegaan, dat hij pas buiten
de deur begreep wat er gebeurd
was. .Tegen deze boeren kan
men niet vechten," zo merkte
een van zijn soldaten op en hij
droop af naar Hoorn. Toen hij
later de zaak voor het Hof wilde
gooien om de boeren flink te
straffen, wisten ze zo listig door
de mazen heen te kruipen dat
hij ook zijn aanklacht in moest
trekken.
Dit voorbeeld
vindt navolging
Overal in de buurt vertelde
men. dat de drost was beetgeno
men en dit verhaal wakkerde de
ijver aan van de katholieken in
andere plaatsen. Rond 1635, zo
getuigt de predikant Henricus
Bruining uit Akersloot, is men
ook in Kelmemerland zeer bru
taal geworden. In Limmen,
Akersloot en Castricum had men
openlijk schuurkerken ingericht
en mén ging openlijk naar de
Heilige Mis. Als de protestanten
daar dan wat van zeiden, dan
werden zij openlijk uitgelachen,
ja, het was zelfs eens gebeurd,
dat men die protestanten, die
aanmerkingen op deze verre
gaande paapse stoutigheden had
den gemaakt, met modder en
stenen had gegooid!
Een duivelbezwering
te Liir.men
Ja, zo vertelt dominee Brui
ning verder in zijn rapport, in
Limmen hebben de katholieken
het wel heel erg bont gemaakt.
Zij hebben daar een vertoning
op touw gezet om het katholi
cisme te handhaven, wat werke-
iijk de spuigaten uitloopt- Ver
beeld je zo gaat de dominee
voort, er was daar in Limmen
een man die door de duivel be
zeten was. Daar hebben ze nota-
bene de pastoor bijgehaald en
„de paep heeft met vele by-
gaende superstitiën van wy-
water ende waskeersen, den
duyvel ofte helschen geest, soo
hv dien noemde beswooren by
den name des almachtighen
God". Het werd een echt relle
tje want niet alleen veel katho
lieken waren naar deze bezwe
ring komen kijken, maar ook
„veele van de gereformeerde re
ligie om sommige eenvoudighe
waer 't mogelyck, door dat guy-
chelspel te verblinden." De pas
toor, die zeer handig was. liet de
duivel antwoorden op de vraag
of de katholieke godsdienst de
Met de op korte termijn veranderde situatie betreffende onze
defensi en de daarbij gebleken noodzakelijkheid om alle be
schikbare gelden louter en alleen voor bewapening, oefening en
legering van troepenonderdelen te bestéden, is aan de R.A.O.,
de instelling, die de ontspanning en ontwikkeling van onze mili
tairen verzorgde, wel een groot deel van haar bestaansmogelijk
heden ontnomen. Want wat de ontspanning betreft, is men van
oordeel: „Laten onze jongens het nu, met behulp van de burgerij,
zelf maar eens opknappen."
Overste H. Mulder, hoofd van
de R.A.O. dienst in Den Haag
denkt er ook zo over en hij zeide
daarbij, dat het mogelijk moet
zijn, dat de eigen troep voor ont
spanning kan zorgen. Voortbou
wende op deze gedachte heeft
de A.A.T. uit Haarlem, gelegerd
in de Ripperda-kazerne, 't plan
opgevat om zelf met een revue
uit te komen, de Strijdkrachten
Muncal Parade. 1951, welke on
langs in het Haarlemse Rem-
brandt-theater haar eerste op
voering gaf. Het werd een ama
teur-show, die een beste pers
kreeg en die de militairen van
het Haarlemse garnizoen, alsmede
de vele burgers die van hun be
langstelling blijk gaven, uitste
kend voldeed. Het succes werd
werd zo groot, dat de troep van
plan is, voorstellingen door het
hele land te gaan geven. Als eer
ste plaats van optreden is Alk
maar gekozen, waar in het Gul
den Vlies op Woensdag 21 Febr.
een uitvoering zal worden gege
ten voor militairen en burgers.
Verschillende grote bedrijven
als Philips e.d. hebben reeds hun
steun verleend door het schen
ken van lampen en andere attri
buten. De revue zelf wordt uit
gevoerd door Wim van Hees,
oud-militair, een Marva, ver
schillende dames van het U.V.V.
en verschillende militairen uit de
troep. Het is een experiment, dat
tot nu toe uitstekend geslaagd is
en de initiatiefnemers hopen, met
de medewerking van de burgerij
in de verschillende garnizoen
plaatsen, ook voor de daar ge
legerde militairen de zo nodige
ontspanning te kunnen brengen.
ware was. Toen er geen ant
woord kwam, zeide de pastoor:
De duivel moet bezit van de zie]
blijven nemen wanneer de katho
lieke kerk niet over de waarheid
beschikt. Toen toch even later
de duivel werd uitgedreven,
stonden de toeschouwers stom
verbaasd en geloofden iets van
de wondere macht van het ka
tholicisme. Het was heel handig
in elkaar gezet zo constateerde
de dominee, maar doe er nu
maar eens wat tegen. Je loopt
eenvoudigweg te pletter tegen
de harde kop van de Noord Hol
landse boer. Er is nog maar één
hoop dat de Staten zelf met be
leid daar een eind aan maken,
maar, zo drukt hij hen op het
hart, ga over „tot weringhe van
sodanighe ende diergelycke su
perstitiën nae groote voorsich-
tigheyt."
De staten konden ook niets
bereiken. Pas onderlinge onenig
heid op het einde van de 17e
eeuw, zoals we in volgende
schetsjes zullen zien. vermocht
de kracht van de boeren te bre
ken!
B. V. pr.
(Wiltcns, Kerkelijk Plakkaat-
boek I: Bijdragen van het B<*
dom Haarlem III en VI:
Knuttel. De toestand van de
katholieken. I)
GEDISTILLEERD
WORDT DUURDER
Minister Lieftinck stelt in zijn
Memorie van Antwoord over het
ontwerp van wet tot goedkeuring
van het met België en Luxem
burg gesloten verdrag tot unifi
catie van accijnzen voor de ge-
distilleerdaccijns te verhogen. Bij
nota van wijzigingen wordt de
gedistilleerdaccijns verhoogd van
f320.— tot f475.— per hl.
Stierenkeuring
HEERHUGOWAARD, De
jaarlijkse stierenkeuring te Heer-
hugowaard zal dit jaar worden
gehouden op 15 Maart a.s. te be
ginnen om half twee.
JUBILEUM TIMMERFABRIEK
HEERHUGOWAARD. Het
timmerbedrijf Kuiters herdenkt
de achttiende van deze maand
haar 25-jarig bestaan.
In 1926 begon de heer Kuiters
op bescheiden voet met een paar
man personeel. Vanuit de zaken-
lens bekeken, bemerkte de heer
Kuiters al spoedig andere moge
lijkheden, die hem goede voor
uitzichten boden. Evenals andere
bedrijven heeft ook het timmer
bedrijf Kuiters door de oorlog
een geduchtige achteruitgang
moeten constateren door het
feit dat hij zich leende voor ar
beid door de bezetter opgedra
gen. Na deze crisisjaren is Kui
ters begonnen zijn zaak in de
zelfde lijn wederom op te bou
wen. Momenteel is hij zover ge
komen, dat het vóor-oorlogse
peil weer is bereikt.
Het bedrijf werkt nu met 9
personeelsleden.
Op dezelfde dag herdenkt de
heer Kuiters het feit, dat hii
voor vijf en twintig jaar in het
huwelijk trad.
Postduivenvereniging
„De Reigers"
HEERHUGOWAARD. Reeds
gedurende lange tijd was het
merkbaar dat er in Heerhugo-
waard veel animo bestond voor
de postduivensport. Momenteel
is het zover gekomen, dat een
postduivenvereniging is opge
richt, welke de zeer toepasselijke
naam draagt van „De Reigers",
De vereniging is reeds aange
sloten bij de Nederlandse Alge
mene Bond van Postduivenhou-
ders, terwijl het voorlopige be
stuur van deze vereniging be
staat uit de heren G. Specker,
Sportlaan. G. Bot, Sportlaan en
C. Kout, hoek Rustenburgerweg-
Middenweg.
Diegenen die belangstelling
voor deze vereniging hebben,
kunnen zich met bovenstaande
heren in verbinding stellen.
Het steile bergmassief van Pike's Peak vormt een majestueuze
achtergrond voor de „Tuin van God" in de plaats nabij
Colorado Springs, waar duizenden gelovigen telkenjare bijeen
komen om de Paasdienst, de oudste openluchtdienst in Amerika
bij te wonen. Scherp tekenen de contouren van de drie reus
achtige kruisen op de voorgrond zich af tegen het machtige
gebergte en het uitspansel.
FREIBURG (K.N.P.) De com
munistische regering van Polen
heeft eigenmachtig vijf „Bisdom
bestuurders" benoemd voor de
kerkelijke gebieden 'en Oosten
van de Oder-Neisse grens. Door
de overeenkomst van Frankfurt
tussen Duitsland en Polen werd
dit gebied aan Polen toegekend.
De regering eiste daarom ook
herziening van de kerkelijke
gebieden, doch daar de over
eenkomst van Frankfurt niet in
temationaal is erkend, heeft het
Vaticaan gemeend deze herzie
ning voorlopig te moeten op
schorten en heeft Apostolische
Administratoren over deze ge
bieden aangesteld om ze voor
lopig te besturen, totdat een de-
Aiitief pact is gesloten.
De Poolse regering neemt met
deze houding geen genoegen en
heeft de door de H. Vader aan
gestelde Apostolische Administra
toren eigenmachtig ontslagen en
uit hun residenties gezet. Het zijn
Mgr. Milik van Breslau, Mgr.
Wronka van Danzig, Mgr. Ko-
minck van Oppeln, Mgr. Eensz
van Ernland en Mgr. Nowicki
van Landsberg. In hun plaats
heeft de regering benoemd voor
het aartsbisdom Breslau de pries
ter Kasimir Lagosz, voor Danzig
Jan Szymanswski, voor Oppeln
Emile Kobierzycki, voor Erm-
land Wojciech Wink en voor
Landsberg Tadensz Zalneskonski.
Slechts van een» dezer pseudo-
administratoren is met zekerheid
bekend, dat hij priester is en deze
geniet dan nog een twijfelachtige
reputatie. Van de anderen kan
niet eens met zekerheid worden
gezegd of zij wel priester zijn.
Een dezer dagen werden zij on
der militaire geleide geïnstal
leerd.
Het Poolse Episcopaat heeft
niet nagelaten hiertegen een
scherp protest aan te tekenen. Op
Zaterdag 3 Februari had de aarts
bisschop van Gnesen en War
schau, Mgr. Wiszynki, de Primaat
van Polen, een onderhoud .tiet
de president van de Poolse Re
publiek Bierut. Men veronder
stelt, dat hij bij die gelegenheid
het prbtest heeft aangeboden.
In het bereffende gebied wo
nen 4 millioen Katholieken,
meestal i'olyn, overgebracht uit
de door Rusland geannexeerde
gebieden In afwachting van een
beslissing van de H. Stoel is in
deze gebieden volgens de kerke
lijke wet de toestand ingetreden,
die men noemt „Sede impedita",
d.w.z. bisschopszetel, waar de
bisschoppelijke functies niet kun
nen worden uitgeoefend. De ge
lovigen zien met angst de ko
mende gebeurtenissen tegemoet.
„HERCULES-HEBE"
WEER ONTDOOID
NIEUWE NIEDORP. De gym
nastiekvereniging zal weer op
toeren komen. Het bestuur is er
in geslaagd een andere leider te
vinden. Dit is op zichzelf een
heuglijk feit, maar minder is
de toestand van de kas. Daarom
doet het bestuur een beroep op
Uw welwillende medewerking.
Gezien de hoge kosten van de
leider, zal de contributie worden
verhoogd en als volgt worden:
voor adspirantleden 0,15 per kind,
voor het tweede en meerdere
kinderen uit een gezin 0,10'per
kind.
Over de periode dat de gym
stilgestaan heeft, zal geen contri
butie worden geheven. Toch doet
het bestuur een beroep op U, om
in de kosten, die voor de vereni
ging niet hebben stilgestaan, een
kleine bijdrage te leveren.
De tijden zullen per circulaire
worden bekendgemaakt.
Verder wordt nog gemeld, dat
er onder de zogenaamde patri-
ottenpriesters, meelopers met de
commuistische regering, weinig
animo is om dergelijke regerings
posten te aanvaarden, daar zij
wdoor het volk als verraders
worden beschouwd en behandeld.
Men neemt aan, dat de regering
daarom een beroep zal doen op
„priesters opgeleid in eigen Rus
communisten, die geen priester
zijn.
Talrijke Bulgaarse
vluchtelingen in Turkije
LAKE SUCCESS, 13 Februari
(Reuter). De vertegenwoordi
ger van Turkije heeft op een
vergadering van het Kindernood
fonds van de V.N. verklaard, dat
hulp nodig is om de toestand van
ongeveer 110.000 kinderen en
42.000 a.s. moeders uit Bulgarije,
die tegen het voorjaar op Turkse
bodem zullen zijn, te verlichten.
De Turkse afgevaardigde, Ilhan
Savoet, zei, dat de massale immi
gratie van Bulgaarse burgers van
Turkse afkomst een ernstig pro
bleem vormt.
„De vluchtelingen blijven toe
stromen", aldus Savoet, „en on
danks de bepaling dat hun wordt
toegestaan al hun persoonlijke
bezittingen mee te nemen, hsfcben
zij geen geld, geen voedsel en
geen gereedschap om mee te
werken".
GROOTEBROEK, 1.3 Febr.
3000 kg groene kool 2627, afw.
10—19, 3000 kg gele kool 6—6.60,
1000 kg rode kool afw. 7.509.70
1000 kg witte kool 5.50, 600 kg
spruiten 2639, afw. 1618,
2500 kg bieten A 6—6.90, B 4.10
4.20, 70.000 kg uien grof 4
5.40, groot 2.70—3.60, driel 2.30—
4, nep 12.2014.
AVENHORN, 1 Febr. Spr.
kool 3141, aanv. 600 kg; 11500
witte kool dene 6.308, 15500 kg
rode kool 6.80—14.30, 3000 kg ge
le koo} 8, 1500 kg groene kool
10.7024.10, 33800 kg uien grove
3.604.70, gew. 2.704, driel 2
2.30, nep 15—15.30, 38500 kg bie
ten 1 rond 6—6.60, II 4.10—4.50,
51700 kg peen II 4, III 44.20,
IV 4, gieser wildeman 2640,
aanv. 140 kg; 400 kg prov. peer
32—36.
PURMEREND 13 Febr. Eier
markt: 5000 kipeieren 10—11;
1500 eendeneieren 9; Veemarkt:
Runderen, totaal 490 stuks; 173
vette koeien 210270 handel
goed; 170 geldekoeien 380725
goed:; 112 melkkoeien 7251025
kalm; 20 pinken 380725 goed;
17 stieren 7501250 kalm; 8 gras
kalveren 250350 goed; 780
nuchtere kalveren vd sl. 3070
stug; 90 nuchtere kalveren vd
fokk. 60135 goed: 273 vette
varkens vd sl. 1.521.66 stug;
792 magere varkens 4565 stug;
biggen 2230, 3050 stug; 249
schapen (weiderij 90180 vlug,
lammeren 85120 vlug; 21 bok
ken en geiten 1050 stug; 43
paarden 525850 vlugger; 8 fok-
zeugen 275300 kalm. Pluimvee-
markt: gesloten. 300 konijnen 2
10
WARMENHUIZEN 14 Febr.
Groene kool 12.50— gele kool 6.30
7.60; witte kool 7.208.90; rode
kool 6.50—15,80.
NW. SCHARWOUDE. 14 Febr.
6500 kg uien 3.403.50; grote
3.504.40: drielingen 1.70: 300 kg
Peen 4.— 15000 kg rode kool
6.5015.30; 7000 kg gele kool 6
—8.40; 215.000 witte kool 5.50—
9.20.
LANGEDIJK, 14 Febr. 14.000
kg uien 3.704.20: grote 3.00—
4.80; drielingen 3.30; nep 13.10;
1700 kg bieten a 6.50—6.60: 600
kg witlof I 39: 2500 kg groene
kool 724.70; 2500 kg rode kool
6.5015.50: 11000 kg gele kool
67.20: 66000 kg Deense witte
kool 5.50—9.30.
Doorgedraaid: 2000 gele kool;
3500 witte kool.