Waarom moeten de opvoeders
het zich zo moeilijk maken?
Radio-programma
REGENJASSEN
Rubriek voor de jeugd
GASTEN
OP VREDEHOF
Doe gewoon wees eerlijk
Stoofschotels
reizen door Europa
Voor moeder
èn voor vader!
RECEPTEN
Pierre Balmain ontwierp modellen
De K.L.M. bouwt
koelwagens
De jongste stad van
Nederland
POST UIT DE
fiRIEVENBUS
PAGINA 4
ZATERDAG 10 MAART 1951
DE bel van het bovenhuis gaat i tweede, „die kan het jonge kind
en moeder steekt het hoofd zelf nog niet aan het leven ge-
tussen de popperige gordijntjes
om poolshoogte te nemen. Tante
Hermine!" Het klinkt als een
noodkreet, die door vader en
zoonlief van vijf jaar duidelijk
begrepen wordt.
Tante Hermine is in de fami
lie niet erg geliefd, dat heeft
zoontje al uit tal van gesprek
ken kunnen opmaken. Onder het
uiten van ergernis en teleur
stelling gaat moeder naar de
trap en trekt aan het touw
langs de leuning. De deur
springt open en vanaf dat mo
ment verandert moeder's gehele
houding.
„Dag tantetje", zijn de eerste
woorden en daarna volgt de ene
vriendelijke opmerking op de
andere, tot tante met kushand
jes en vrolijk handgewuif weer
de deur is uitgebonjourd. Een
zucht van verlichtingen de
comedie is uit.
Wat of zoonlief hiervan be
grijpt? Niets, eerst niets, en dan
begint zich in zijn hoofdje het
idee te vormen, dat er tussen
de woorden van de grote men
sen en hun handelingen wel
eens een groot verschil kan zijn.
„Hadden we tante Hermine
dan onvriendelijk moeten ont
vangen?" zou moeder wellicht
opmerken, als ze deze regels las,
dat zou toch wel erger geweest
zijn? Nu hebben we haar fat
soenlijk behandeld." Zeker, maai
er is nog een'andere manier om
fatsoenlijk te handelen. Dat is
de correcte, welwillende manier,
die noch overdreven hartelijk,
noch beledigend is. Het is eer
lijker tegenover de mensen, die
we minder graag mogen, en hét
is beter voor de kinderen. Moe
der's ontvangst van tante Hermi
ne is nog maar een van de vele
voorbeelden, hoe het optreden
van de ouders de kinderen kan
bevreemden, en misschien is het
nog niet eens zo'n ernstig voor
beeld. Het gaat in dit geval ech
ter niet om grote dingen, een
kind herinnert 'zieh het kleinste
voorval. Hoe eerlijker de ouders
voorleven, hoe gemakkelijker het
voor de kinderen is om zelf eer
lijk te zijn.
Hoe vaak gebeurt het ook niet,
dat een jongen met een nat pak
thuis komt en onder groot mis
baar te horen krijgt, dat 't „nooit
meer" te herstellen is. Na een
stevige behandeling in de was-
kuip komt het bewuste pak
weer fonkelnieuw te voorschijn
en weer is de verbazing aan de
jeugd.
ZIEHIER een van de vier pun
ten, die op een alleraardigste
bespreking van opvoedingsfouten
te Utrecht ter sprake kwamen.
De inleider gaf toén vier raadge
vingen voor opvoeders mee en
het lijkt ons de moeite waard
ook de drie andere blaadjes van
dit klavertje vier eens nader te
bekijken. „Zorg voor orde en re
gelmaat", zo staat er op het
ven". Deze regelmaat, die onont
beerlijk is, brengen we er al in,
als het kind nog een baby is, bij
voorbeeld door de indeling van
zijn etenstijden. Voorop staat
echter, dat we in staat zijn orde
en rust in ons eigen bestaan te
brengen, want wat we zelf niet
hebben, kunnen We moeilijk
meegeven.
Dat de opvoeding altijd op de
houding van de ouders zelf te
rugslaat, bewijzen ook de mo
menten. als het gaat om de gro
te geheimen van het leven.
„Waar komt de zon vandaan",
vraagt het kleine kind, „en de
maan en de sterren?" Is het
wonder, dat het op zekere dag
ook naar de herkomst van de
kindertjes informeert. Ddt is
voor de kleuter beneden de zes
jaar de gewoonste vraag van de
wereld en daarom kan er ook
zo rustig en klaar op geantwoord
worden.
Er gaan verschillende verha
len over het „waarvandaan" van
de kindertjes; het een spreekt
over de ooievaar, het ander over
de boerekool, maar geen een is
er zo mooi en bevredigend als 't
werkelijke verhaal. Dit wordt
onmiddellijk door de kleuters
aanvaard, hij praat er niet meer
pver en soms vergeet hij alles
zelfs weer.
Als zich in dergelijke gevallen
problemen voordoen liggen die
doorgaans bij de ouders zelf, die
soms minder onbevangen tegen
over deze zaak staan dan de
kinderen.
Met de vragen, die op de her
komst van de kindertjes volgen,
is het al net jo. Ook deze behoe
ven een eerlijk antwoord en ook
dit antwoord kan door het kind
nog met grote openheid onvan-
gen worden. Het is dan meestal
tussen het negende en dertiende
jaar.
Wij willen het laatste blaadje
van klavertje vier van een bou-
quetje bloemen vergezeld doen
gaan. Stel u voor, dat een peuter
met 'n handvol kleffe bloempjes
de gang inkomt, speciaal om deze
ruiker moeder aan te bieden. Be
halve bloemen brengt hij echter
ook een paar vuile voeten mee,
die de nieuwe loper al gauw ont
sieren. Een paar tikken geven en
met boze stem een einde maken
aan alle bloemenheerliikheid?
Liever eerst de hulde in ont
vangst nemen en dan wijzen op
het ongeluk, dat het kind begaan
heeft. Let altijd op de bedoeling
zegt het laatste blaadje van kla
vertje vier, en het kind zal er
slechts wel bij varen.
Reeds eerder hebben wij Uw
aandacht gevraagd voor de z.g.
stoofschotels. Voor deze gerech
ten worden, evenals voor stamp
potten, alle ingrediënten in één
pan gekookt, echter niet fijn ge
stampt. Daardoor houden we het
vitamine C gehalte op peil, ter
wijl bij het stampen, door het
binnendringen van vrij veel lucht
een gedeelte van dit vitamine
(in aardappelen en groenten)
vernietigd wordt.
We geven U een paar voorbeel
den van stoofpotten waarin geen
vlees maar vis, kaas of peul
vruchten zijn verwerkt.
Stoofschotel van wortelen,
aardappelen <en zoute vis
1 kg wortelen, 2 kg aardappe
len, Va kg geweekte of ongeweek-
te zoute vis, boter of margarine,
zout peterselie.
De orageweekte zoute vis on
geveer 12 uur weken in ruim wa
ter, dat af en toe ververst wordt.
De wortelen schoonmaken was
sen en in stukjes snijden. De vis
in kleine stukken snijden, even
als de geschilde en gewassen
aardappelen. Alles tezamen met
wat kokend water opzetten. Bo
ter of margarine of vet toevoe
gen en het geheel vlug aan de
kook brengen, daarna op 'n klein
vuur gaar laten worden (plm. 30
min.). De massa voorzichtig men
gen en in een dekschaal over
doen. Bestrooien met fijngehakte
peterselie. Naar verkiezing kan
men het vocht afgieten en er
apart (als saus gebonden) bijge
ven.
Stoofschotel van groene kool
aardappelen en vlees
1 kg groene kool, 2 kg aardap
pelen, 200 gram kaas, boter, mar
garine of vet, zout.
De kool schoonmaken, wassen
en klein snijden. De aardappelen
schillen en in stukjes snijden.
Kool en aardappelen met weinig
kakend water, boter, vet of mar
garine en zout opzetten en vlug
aan de kook brengen. Zachtjes
gaar laten koken (plm. 30 min).
Op het laatst de kaas in blokjes
gesneden, toevoegen. De massa
voorzichtig mengen en in 'n scho
tel overdoen.
Stoofschotel van koo'ra-ap,
aardappelen en erwten
of bruine bonen
250 gram erwten of bruine bo
nen, 1 kg koolraap, plm. 2 kg
aardappelen, boter, vet of marga
rine.
De erwten of bonen wassen en
een nacht weken in 3/4 1 water.
In het weekwater bijna gaarko
ken. De koolraap en de aardap
pelen schillen, wassen, in stuk
jes snijden en met margarine, bo
ter of vet en zout aan de bonen
toevoegen.. Het geheel vlug aan
de kook brengen; zachtjes gaar
laten worden (plm. 30 min).
Daarna de massa voorzichtig
mengen en iin een schotel over
doen.
ZONDAG 11 MAART 1950
HILVERSUM 1, 402 m: 8.00 u.
VARA, 10.00 VPRO, 10.30 uur
IKOR, 12.00 AVRO, 17.00 uur
VPRO, 17.30 VARA, 20.00-24.00
AVRO.
VARA: 8.00 Ndeuws en weer
berichten; 8.15 Gramofoonmuz.;
8.30" „De verzorging van onze vo
lière en kamervogels", causerie;
8.40 Voor gerepatrieerde militai
ren; 9.12 u. Sportmededelingen;
9.15 Verzoekprogramma; 9.45 u.
„Geestelijk Leven", causerie.
VPRO; „Geef het door", cause
rie; 10.05 Voor de kinderen.
IKOR; 10.30 Ned. Herv. Kerk
dienst.
AVRO: 12.00 Lichte muziek;
12.40 Voor de jeugd; 12.50 Gra
mofoonmuziek; 13.00 Nieuws en
weerberichten; 13.15 Mededelin
gen of gramofoonm.; 13.20 Amu
sementsmuziek; 13.50 „Even af
rekenen,, Heren"; 14.00 Gramo-
foonmuziek; 14.05 Boekbespre
king; 14.30 Concertgebouwork.
en solist. In de pauze: Film
praatje; 16.30 Sportrevue.
VPRO: 17.00 u. Vragenbeant-
woording; 17.20 Muzikale cause
rie
VARA: 17.30 „De vereniging
der Roodharigen", hoorspel; 17.50
Pianospel; 18.00 Sportcomm.en-
taar; 18.15 Nieuws en sportuitsla
gen; 18.30 Cabaret; 19.00 Radio-
lympus; 19.30 Lichte muziek.
AVRO; 20.00 Nieuws; 20.05 u.
Actualiteiten; 20.15 Operettemuz.
21.00 Anton Karas in Nederland;
21.55 AVRO-alleriei; 22.00 Metro-
pole-orkest; 22.25 Cabaret; 23.00
Nieuws; 23.15 Voordracht; 23.20
Dansmuziek; 23.4524.00 Gramo-
foonmuziek.
HILVERSUM 2, 298 m: 8.00 u.
NCRV, 9.30 KRO, 17.00 IKOR,
19.00 NCRV, 19.45—24.00 KRO.
KRO: Ierse dag.
NCRV: 8.00 Nieuws en weerbe
richten; 8.15 Gramofoonm.; 8.30
Morgenwijding; 9.15 uur Vocaal
kwartet.
KRO: 9.30 Nieuws en water
standen; 9.45 Gramofoonm.; 9.50
Hoogmis; lil.15 u. Kamerorkest;
11.30 Symphonie-orkest; 12.00 u.
Toespraak door de Ierse gezante,
Mevrouw J. Macneil; 12.05 uur
Lunchconcert; 12.25 u. „Dublin,,
klankbeeld.; 12.45 Ierse „Pipers"
13.00 Nieuws, weerberichten en
Katholiek nieuws; 13.20 Bariton
en piano; 13.50 Ierse volksverha
len; 14.20 Symphonieorkest en
solisten. (In de pauze causerie
over oude Ierse muziek); 15.30 u.
„Tussen de heuvels van Tara en
Lough Derg", reportage; 15.50 u.
Ierse vocale muziek; 16.10 Ka
tholiek Thuisfront overal; 16.15
Sport; 16.30 Vespers.
IKOR: 17.00 Jeugddienst; 18.15
Lijdensmeditatie.
NCRV: 19.00 Kamerkoor; 19.15
„Kent Gij Uw Bijbel?" 19.30 uur
Nieuws, sportuitslagen en weer
berichten.
KRO; 19.45 Actualiteiten; 19.52
„Iers christendom in verleden en
heden", causerie; 20.05 „De ge
wone man zegt er 't zijne van";
20.12 Ierse volksliedjes; 21.15 u.
„Iers christendom in verleden en
heden", causerie; 21.35 u. Lichte
muziek; 21.55 u. „Matt Talbot",
klankbeeld; 22.45 Avondgebed en
liturgische kalender; 23.00 uur
Nieuws; 23.15—24.00 Gramofoon
muziek.
BRUSSEL 324 m:
11.45 Gramofoonm.; 12.15 uur
Radiojournaal,; 12.30 Weerbericht
12.32 Lichte muziek; 13.00 uur
Nieuws; 13.15 Gramofoonm.; 13.30
Voor de soldaten; 14.00 Opera- en
Bel Canto-concert; 15.30 Gramo
foonm.; 16.00 Reportage; 16.45 u.
Kamerorkest, gemengd koor en
solisten; 17.55 u. Sportuitslagen
18.00 Pianorecital; 18.25 Gramo
foonmuziek; 18.30 Godsdienstig
halfuur; 19.00 Nieuws; 19.30 Ra
dio-bioscoop; 20.00 Actualiteiten
20.15 u. Gevarieerd programma;
22.00 Nieuws; 22.15 Verzoekpro-
eramma; 23.00 Nieuws; 23.05 uur
Gramofoonm.; 23.1524.00 Dans
muziek.
MAANDAG 12 MAART
HILVERSUM I, 402 M.
7.00—24,00 AVRO
7.00 Nieuws; 7.15 Gramofoonmu-
ziek; 8.00 Nieuws; 8.15 Grarno-
foonmuziek; 9.00 Morgenwijding;
9.15 Gramofoonmuziek; 9.30 Wa
terstanden; 9.35 Gramofoonmu
ziek; 10.30 Voor de vrouw; 10.35
Gramofoonmuziek; 11.00 „Suid
Afrika", causerie; 11.15 Con
certgebouworkest; 12.00 Gramo
foonmuziek; 12.30 Land- en tuin-
bouwmededelingen; 12.33 „In 't
spionnetje"; 12.38 Pianoduo;
13.00 Nieuws; 13.15 Allerlei;
13.20 Orkestconcert: 13.50 Gra
mofoonmuziek; 14.00 „Wat gaat
er om in de wereld?", causerie;
14.20 Gramofoonmuziek; 14.30
Voordracht en harpspel; 14.45
Sopraan en piano; 15.15 Discussie
over „Kopen met korting"; 15.30
Voor de huisvrouw; 16.15 Orgel
en viool; 16.45 „Musicalender";
17.30 Voor de padvinders; 17.45
Gramofoonmuziek; 18.00 Nieuws;
18.15 Voor burger en militair;
18.30 Lichte muziek; 19.00 Gra
mofoonmuziek; met commentaar:
19.30 Muzikale causerie; 19.45
Regeringsuitzending; Landbouw-
rubriek; 20.00 Nieuws; 20.05
Allerlei; 20.10 Radioscoop: 22.25
Kamermuziek; 23.00 Nieuws;
23.1524.00 Gramofoonmuziek.
HILVERSUM II. 298 M.
7.00—24.00 NCRV
7.00 Nieuws; 7.15 Ochtendgymna.
stiek; 7.30 Gramofoonmuziek;
7.45 Een woord voor de dag; 8.00
Nieuws en weerberichten; 8.10
Sportuitslagen; 8.20 Gramofoon
muziek; 9.15 Voor de zieken; 9.30
Familie-competitie: 10.05 Gramo
foonmuziek; 10.30 Morgendienst;
11.00 Gramofoonmuziek: 11.15
Gevarieerde muziek: 12.30 Land
en tuinbouwmededelingen; 12.33
Orgelconcert; 13.00 Nieuws; 13.15
Mandoline-muziek; 13.45 Gramo
foonmuziek; 14.00 Schoolradio;
14.35 Gramofoonmuziek; 14.45
Voor de vrouw; 15.15 Strijkkwar
tet en piano; 16.00 Bijbellezing;
16.45 Vocaal ensemble; 17.00
Voor de kleuters; 17.15 Orgelspel;
17.45 Regeringsuitzending: Dr. L.
G. M. Jaquet: „Indonesië en het
Colomboplan"; 18.00 Voor de
kinderen; 18.15 Verzoekprogram
ma; 18.45 Boekbespreking; 19.00
Nieuws en weerberichten: 19.15
Engelse les; 19.30 Sport of gra
mofoonmuziek; 19.40 Radiokrant:
20.00 Nieuws; 20.05 ..Een laatste
woord", causerie: 20.10 Klein
koor en solisten; 21.00 „Het Licht
op de Berg", hoorspel: 21.45 Ge
varieerde muziek: 22.10 Strijk
orkest: 22.45 Avondoverdenking;
23.00 Nieuws: 23.15—24.00 Gra
mofoonmuziek.
BRUSSEL 324 M.
12.15 Lichte muziek; 12.30 Weer
berichten: 12.33 Voor de boeren;
12.40 Lichte muziek; 13.00 Het
Nieuws; 13.15 Gramofoonmuziek:
14.00 Voor de vrouw; 15.00 Het
Omroeporkest en solisten; 16.00
Internationale Radio Unive-sit«it:
16.30 Houtblazerstrio; 17.00 Het
Nieuws: 17.10 Licht orkest: 18.00
Franse les: 18.20 Gramofoonmu
ziek: 18.25 Financiële kroniek:
18 30 Voor de soldaten: 19.00 Het
Nieuws: 19.30 Gramofoonmuziek;
19.50 Radiofeuilleton: 20 00 Om
roepkoor en solisten: 21.30 Gra
mofoonmuziek: 22.00 Nieuws:
22.15 Ver7oekprogramma: 23.00
Nieuws: 23.0524.00 Verzoek
programma.
Het is een feit, dat de regen
jas lange tijd het stiefkind van
de kledingontwerpers is ge
weest. De somber getinte
mantels van te sobere snit,
die een regendag nog erger
maken dan zij al is, beginnen
nu pas terrein te verliezen.
Jassen in fleuriger kleuren,
voorzien van een capuchon of
vergezeld door een coquet
hoedje, treden er tot onze
grote vreugde voor in de
plaats. Ons eigen land heeft
in dit o.pzicht al iets gepres
teerd, maar ook het buiten
land zit niet stil. De Alligator
Rainwaer export Ltd., een fa
briek voor regenkleding te
Manchester, heeft speciaal de
Parijse ontwerper Pierre Bal
main uitgenodigd om modellen
voor haar te maken. Balmain
nam papier en tekenstift ener
giek ter hand, de Britse fg-
briek voerde zijn ideeën uit
en het resultaat van deze sa
menwerking reist thans Euro
pa door.
Deze nieuwe regenkleren, die
onder de naam „Lagarto"-model-
len in de handel zullen komen,
werden te Amsterdam getoond
door drie Engelse mannequins,
die de heer J. Rosenbaum, direc
teur van de Alligator Rainwaer,
op zijn tournee vergezellen. Zo
als de heer Rosenbaum vertelde,
zullen de mantels binnenkort in
Nederland te verkrijgen zijn. Zij
zijn gemaakt van geïmpregneer
de gabardine, popeline, katoen en
satijn, voor het merendeel met
rubber behandeld.
Balmain is een ontwerper van
Een regenmantel met royale
capuchon, die met bandjes ter
hoogte van de oren vastge
maakt kan worden.
betekenis en hij is er dan ook in
geslasgd diverse aardige modellen
te maken. Een tweede vraag is
echter, of zijn creaties bijzonder
doelmatig zijn en het antwoord
hierop moet ontkennend zijn, al
thans waar het een groot deel
van zijn collectie betreft. Balmain
he.eft bijvoorbeeld te weinig aan
het leger van fietsende vrouwen
gedacht. De knopen van de rok
houden meestal halverwege op en
dat is op de fiets een heel onple
zierig ding. Bovèndien is het twij
felachtig. of de popeline, die voor
zover wij konden zien dikwijls
enkel was genomen, voldoende
tegen de aanhoudende plensre-
gens van ons land bestand is.
Natuurlijk biedt de Alligator
Rainwaer ook gabardine jassen,
die een vrouw best urenlang te
gen de pijpestelen kunnen be
schermen, doch deze blijven in
de minderheid. Waarschijnlijk
heeft Balmain zich vooral ge
richt op het publiek, dat gewend
is met de bus, of de metro de
ondergrondse te reizen en min
der lange afstanden in de stro
mende regen heeft af te leggen.
Voor de weg van station naar
kantoor, de bus naar school en
van huis naaf de slager zullen
deze mantels ruimschoots vol
doen en het moet gezegd, dat zij
er het hunne toe bijdragen het
straatbeeld op te vrolijken.
Haast elke mantel is in vijftien
verschillende kleuren te leveren,
bijvoorbeeld in zachtgroen, crème,
lichtblauw, zachtgeel, fraise, bei
ge en zwart. Zeer veel modellen
zijn heerlijk ruim door plooien
in de rug, die rechtstreeks onder
de kraag of capuchon uitkomen
of onder een plat stukje uitsprin
gen. Dikwijls heeft men de keuze
deze mantels met of zonder cein
tuur te dragen.
De mannequins droegen baret
ten, alpino's en jockey-pets, die
bijzonder kittig staan, maar om
een korte krullebol vragen en
dan liefst een echte, want een
goede permanent vraagt meer
beschutting.
Het best beschermen de capu
chons, die over het algemeen flat
teuzer zijn dan de Nederlandse.
Zij zijn gezellig royaal en sluiten
met twee bandjes, die ter hoogte
van de oren zitten, zodat de kap
toch goed aangetrokken kan wor
den. Heel aardig is de capuchon,
die eindigt in twee slippen. Deze
kunnen vóór doch ook achter in
de hals worden vastgestrikt. In
het laatste geval gelijkt de capu
chon een hoofddoek die de vrou
wen zomers op het land om het
hoofd knopen. Een paar krulletjes
onder de rand zijn uiteraard on
ontbeerlijk.
Een bijzonder goede vondst
die de Alligator Rainwaer toon
de, is het „regencostuum", be
staande uit een kort jasje met
schootje en een losse rok. Deze
rok is met een enkele beweging
los te maken, waarna de rok
van de japon droog en onge
kreukt te voorschijn komt! Het
hoeft geen betoog, dat een der
gelijk costuumpje praktisch is
en bovendien zeer charmant
staat. Balmain's poging om de
regenjas een beetje meer „per
soonlijkheid" mee te geven, is
hier volkomen geslaagd.
De Alligator Rainwaer toonde
verder een mantel, waartoe Bal
main door een japon was geïn
spireerd. Van sommige jassen was
het materiaal zelfs a-symetrisch
verwerkt; het liep op de rug in
schuine banen en viel onder de
ceintuur in royale plooien neer.
Heel speels waren ook de lange
zwart avondcape met rode voe
ring en de „Ming"-mantel, die
wijds en plechtig was als de
voormalige dracht van de Chi
nese mandarijnen.
De gabardine mantels, die aan
twee kanten gedragen kunnen
worden, zijn eenvoudiger, maar
zeker zo mooi. Er was een zwarte
met beige kraag, die met een
ceintuur gesloten was. Ging de
ceintuur los, dan was de jas aan
beide zijden open te slaan, zodat
er twee crème banen te zien
kwamen. Ook de mouwen kon
den opgeslagen, eventueel een
eindje opgestroopt worden, zodat
er weer wat crème zichtbaar
werd. Zodra de mannequin de
jas had omgedraaid, kon hst
spelletje weer opnieuw beginnen.
Deze mantels zijn van zeer
prettig en degelijk materiaal; men
zou' ze beslist als zomer- en re
genjas tegelijk kunnen gebrui
ken. De crème zijde kan dan als
zomermantel en de zwarte als
regenmantel dienen. De prijs is
echter ook goed genoeg voor twee
i'assen ineens: ongeveer f275.—.
)e minimumprijs van de mantels
van goedkopere materialen is
rond de f 50.
Deze regenjas glimt nog niet van de regen, maar van het
satijn. Da poedels schijnen tegenwoordig ook niet meer „zo
nat als een poedel" te mogen worden
Passagiers die een dertig jaar
geleden per K.L.M. van Amster
dam naar Londen vlogen moes
ten er heel wat voor over heb
ben ,want zij kregen toen een
plaats in de open lucht en waren
zodoende blootgesteld aan weer
en wind. En al kregen de moe
dige passagiers leren jassen en
vliegkappen. het was toch een
ongemakkelijke tocht.
Het eerste vliegtuig met een
gesloten cabine was in alle op
zichten een verbetering. Allengs
werden de vliegtuigen groter en
sneller en de tochten breidden
zich uit over de gehele aardbol.
Nu wordt er duizenden meters
boven de aarde gevlogen en de
toestellen zijn voorzien van z.g.
druk-cabines, waarin de lucht
en de temperatuur kunnen wor
den geregeld. Anders is het
echter, als de vliegtuigen moe
ten landen op tropische vlieg
velden. Dan schijnt de zon on
barmhartig heet op de stalen
rompen die al spoedig een hoge
temperatuur krijgen. Het wit
maken van de bovenkant van het
toestel heeft al niet veel mogen
helpen en daarom heeft men
naar andere koel-methoden ge
zocht. Daartoe bouwde de K.L.M.
nu een koelwagen met koelin
stallatie die de koude lucht via
een slang naar de vliegtuigen op
de grond leidt. De eerste koel
wagen, die heel zuinig en goed
werkt, is gereed gekomen.
Nieuwe staan er op stapel en als
straks de hele bestelling is af
gebouwd, beschikt de K.L.M. op
alle tropische vliegvelden over
een prima koel-installatie om
daar koele lucht op bestelling
te leveren.
EEN BOEK OVER HET CIRCUS
Voor de ouderen, die graag
wat lezen willen over de gang
van zaken bij het circus, is er
een heel mooi boek verschenen
van de hand van de bekende cir
cus-kenner van Doveren. Hij ver
telt daarin, hoe de grote circus
sen werken, hoe de artisten wor
den aangenomen, hoe er geregeld
moet worden geoefend en geeft
een beeld van de geschiedenis
van de meest bekende circussen
als Gleich, Sarassani, Krone,
Strassburger e.a.
Het is een wereldje apart, dat
circus en van Doveren verstaat
de kunst, om achter de schermen
te kijken. Tal van fraaie platen
maken dit boek, dat helaas wel
wat prijzig is, tot een rijk bezit
van de circusliefhebber.
In het weekblad, dat door de
Philips-fabrieken te Eindhoven
wordt uitgegevën, de Philips-
Koerier, stond de vorige week
een heel aardig stukje over de
jeugd van Eindhoven. Daarin
stond, dat bijna de helft van de
bevolking van deze steeds groei
ende stad uit jongens en meisjes
beneden de leeftijd van 21 jaar
bestond. En hiermede is Eind
hoven dan ook, wat de bewoners
betreft, de meest jeugdige stad
van ons land. Ook is uitgemaakt,
dat er onder die jongeren meer
jongens dan meisjes zijn. Geen
wonder dat een stad met zoveel
jongens en meisjes ook vele scho
len telt. Er zijn er van alle soor
ten. Ambachtsscholen, een HBS,
Lyceum, ULO scholen en natuur
lijk een haast ontelbaar aantal
lagere scholen. Voor de jeugd zijn
er veel sportvelden en speeltui
nen, maar nog niet genoeg, om
alle kinderen van de steeds druk
ker wordende straten te houden.
En de politie heeft een aparte
afdeling om de al te stoutmoe
dige knapen in het rechte spoor
te houden.
Bij Philips doen ze dat met al
lerlei speelvelden, terwijl er ge
regeld, iedere vrije Woensdag- en
Zaterdagmiddag vertelmiddagen
worden gehouden voor jongens
en meisjes van 912 en van 5—9
jaar, die erg in de smaak vallen.
En dan tot slot, het gemeente
bestuur van de stad doet nog
een duit in het zakje door ieder
jaar grote sommen geld te geven,
vorig jaar was dat f 38.000.die
voor het z.g. jeugd- en vereni
gingswerk worden gebruikt. Je
ziet dus, dat de ouderen heus wel
zorgen, en goed zorgen, dat de
Eindhovense kinderen nergens
aan te kort komen.
Is me dat een strop geweest,
zullen jullie wel denken, hele
maal niets in de jeugdkrant ge
zien! Dat kan uitkomen, jullie
hebt de vorige week mis gegre
pen. Oom Ludo was er wel, maar
kon de spulletjes niet meer klaar
krijgen. Er was zoveel ander werk
te doen. Maar jullie worden
ruimschoots schadeloos gesteld,
dat beloven we!
En nu maar eerst naar Ansje
de W., die deze week jarig wordt.
Ze schreef het op een briefkaart,
maar vertelde er niet bij, welke
dag het is. Nu, dat is met de
vasten ook niet zo heel erg, we
zullen het maar op een Zondag
houden. Dan kan het nooit mis
lopen, wat jij Ans, en wel gefeli
citeerd hoor!
Piet van W. uit Z. is ook bij
de gelukkigen. Nou Piet, de
hand hoor en nog vele jaren!
Heb ik jou al eens niet eerder
onder de briefschrijvers gezien?
Maar dat is dan zeker al weer
een hele tijd geleden? Je schrijft
toch zeker nog wel eens een keer,
ook als je niet jarig moet wor
den?
Als ik het goed heb is ook onze
Kees de R. uit H. deze keer bij
de jarigen. Van harte hoor Kees.
Hou je taai en zie, dat je met
vlag en wimpel over gaat met
de Pasen. Je kan het best! Dus
doe je best en laat me eens we
ten, hoe je er door bent gekomen.
Alle jarigen de beste wensen.
De tractaties komen Zondag wel!
En dan maar weer tot de vol
gende week en tot ziens.
OOM LUDO.
FEUILLETON
door JEAN REMY
17
Het was deze keer Etienne
Bernard die met warmte hier te
genop kwam.
„Dat zou ontzettend jammer
geweest zijn" zei hij vol overtui
ging. „en iuffrouw Mareuil die
u uitgenodigd heeft, zou zich
hierdoor gegriefd' voelen, daai
ben ik zeker van. Wat zal uw
vriendinnetje verrast zijn als ze
u hier vanavond vindt, wanneer
ze vafi haar uitstapie terugkomt.
Ze dacht dat u volgende week
pas zou komen".
Madeleine Laserre legde uit,
dat alle verloven verzet waren
op het atelier en ze de gelegen
heid om vandaag op reis te gaan
had aangegrepen, maar dat ze
eerst had getelegrafeerd om haar
komst aan te kondigen. Huguette
had beter hier Tunnen blijven,
om haar op te wachten.
Mr. Davenay glimlachte: het
telegram van de jonge vrouw
was dezelfde weg gegaan als alle
telegrammen, bestemd voor juf
frouw Mareuil. ofwel ze werden
naar Engeland doorgestuurd, of
wel ze bleven ongeopend op het
blad in de vestibule.
„Alle aanwezigen op Vrede
hof". zei bij minzaam, en geamu
seerd dacht hii aan zijn eigen
aankomst, „hebben een onver
wacht entrée gemaakt".
Ondanks de ontvangen sympa
thie van allen die haar omring
den. bleef de jonge vrouw er be
zorg uitzien.
..Ja. ziet u", kwam ze tenslotte
over de brug, „ik ben niet alleen
gekomen".
André Bernier begon te
lachen: „En wie is uw gelukkige
beschermeling?"
„Het is de liftboy van het ate
lier". bekende Madeleine Laserre.
..Die knaap had nog nooit in ziin
leven vacantie gehad. Hij woont
bij eer» soort neef in Parijs en
natuurlijk heeft hij het niet al te
gemakkelijk. Ik had aan Tante
Frangoise geschreven om haar
toestemming te vragen om hem
naar hier met Huguette en mij
mee te nemen. Ze heeft me ge-
zeed dat hij welkom was".
Etienne Bernard glimlachte.
„Natuurlijk is hij welkom me
vrouw, weest daarvan overtuigd.
Er is hier voor iedereen plaats
en ik maak me sterk dat hij van
grote waarde zal zijn voor neef
Pons. Waar heb u dit belangrijk
personage gelaten?"
Madeleine Laserre scheen nu
wat gerust gesteld. Ze had. zei
ze, het joch in de vestibule ge
laten. Nadat alle aanwezige gas
ten zich hadden voorgesteld,
toog men naar de vestibule.
Bij de deur bleven allen staan,
getroffen door het aardige
schouwspel dat zich voor hun
ogen vertoonde.
In de hall. keurig in-z'n uni
form van liftboy van het beken
de huis van haute-couture. zat
een joch van een jaar of vijftien
op de onderste tree van de grote
trap en voor hem het welige
kind. Hij zette de kegels op die
het kind hem één voor een
bracht.
De baby lachte en kraaide.
Mr. Davenay keek vriendelijk
naar Madeleine Laserre.
„Wat een spontane vriend
schap".
De jonge vrouw antwoordde na
een kort stilzwijgen:
„Neen, ze kennen elkaar al.
Mag ik u allen Tif voorstellen,
een grote vriend van Pierre-
Claude".
Toen Tif merkte dat men naar
hem keek, ging hij onmiddellijk
staan en keek met een open glim
lach naar de nieuwe gezichten.
Hij scheen mevrouw Davenay
voor Tante Frangoise aan te zien,
en keek ondervragend naar Ma
deleine.
„Neen, arme Tif, deze mevrouw
is Tante Frangoise nietTante
Frangoise is niet thuis".
Het joch keek totaal ontmoe
digd.
„Wat nu?"
Etienne Bernérd nam hem
vriendelijk bij de schouders en
keek hem met een welwillende
blik in zijn anders zo lachende
ogen.
„Luister, beste Tif", zei hij har
telijk. „er is niets veranderd. Alle
genodigden van Tante Frangoise
zijn welkom in dit huis. Je zult
het zelf zien".
HOOFDSTUK IX.
Die avond was het Madeleine
Laserre die in de blauwe kamer
de kleine Pierre-Claude in zijn
bedje met wit-mousseline gordij
nen stopte en nadat ze hem heer
lijk goê-nacht gekust had ging ze
naar Huguette, die de kleren op
ruimde en opborg in de antieke
kast.
De jonge vrouw keek erg on
tevreden. Huguette keek ernaar,
stilzwijgend, en lachte even. Ma
deleine Laserre merkte het.
„Lach alsjeblieft niet, Huguet
te", zei ze boos, „er is werkelijk
niets te lachen. Je hebt me wer
kelijk wat moois uitgehaald, ik
ben echt boos. Je had me direct
moeten telegraferen dat juffrouw
Mareuil niet thuis was, dat Vre
dehof vol met vreemdelingen zat!!
Nee hoor, je laat me rustig ko
men met die ongelukkige Tif en
je vertelt een hoop verzinsels aan
de mensen. Denk je eens in, wat
moest ik zeggen aan mevrouw
Davenay, toen die me vroeg, om
me een vriendelijkheid te bewij
zen hoe het met-mijn man ging
en die direct begon te jammeren
over de vervelende situatie van
de jonggetrouwde stellen van
militairen die uit elkaar gerukt
zijn
„Nu dan", zei Huguette bru
taal, „je ziet, dat ze me geloofd
heeft".
Deze vrijmoedigheid ergerde de
jonge vrouw geweldig.
„Je brengt me in een onhebbe
lijke situatie".
„Ik heb je geschreven, maar je
had mijn brief nog niet gekre
gen".
(Wordt vervolgd)