Waarom moeten de opvoeders het zich zo moeilijk maken? Radio-programma REGENJASSEN Rubriek voor de jeugd GASTEN OP VREDEHOF Doe gewoon wees eerlijk Stoofschotels reizen door Europa Voor moeder èn voor vader! RECEPTEN Pierre Balmain ontwierp modellen De K.L.M. bouwt koelwagens De jongste stad van Nederland POST UIT DE fiRIEVENBUS PAGINA 4 ZATERDAG 10 MAART 1951 DE bel van het bovenhuis gaat i tweede, „die kan het jonge kind en moeder steekt het hoofd zelf nog niet aan het leven ge- tussen de popperige gordijntjes om poolshoogte te nemen. Tante Hermine!" Het klinkt als een noodkreet, die door vader en zoonlief van vijf jaar duidelijk begrepen wordt. Tante Hermine is in de fami lie niet erg geliefd, dat heeft zoontje al uit tal van gesprek ken kunnen opmaken. Onder het uiten van ergernis en teleur stelling gaat moeder naar de trap en trekt aan het touw langs de leuning. De deur springt open en vanaf dat mo ment verandert moeder's gehele houding. „Dag tantetje", zijn de eerste woorden en daarna volgt de ene vriendelijke opmerking op de andere, tot tante met kushand jes en vrolijk handgewuif weer de deur is uitgebonjourd. Een zucht van verlichtingen de comedie is uit. Wat of zoonlief hiervan be grijpt? Niets, eerst niets, en dan begint zich in zijn hoofdje het idee te vormen, dat er tussen de woorden van de grote men sen en hun handelingen wel eens een groot verschil kan zijn. „Hadden we tante Hermine dan onvriendelijk moeten ont vangen?" zou moeder wellicht opmerken, als ze deze regels las, dat zou toch wel erger geweest zijn? Nu hebben we haar fat soenlijk behandeld." Zeker, maai er is nog een'andere manier om fatsoenlijk te handelen. Dat is de correcte, welwillende manier, die noch overdreven hartelijk, noch beledigend is. Het is eer lijker tegenover de mensen, die we minder graag mogen, en hét is beter voor de kinderen. Moe der's ontvangst van tante Hermi ne is nog maar een van de vele voorbeelden, hoe het optreden van de ouders de kinderen kan bevreemden, en misschien is het nog niet eens zo'n ernstig voor beeld. Het gaat in dit geval ech ter niet om grote dingen, een kind herinnert 'zieh het kleinste voorval. Hoe eerlijker de ouders voorleven, hoe gemakkelijker het voor de kinderen is om zelf eer lijk te zijn. Hoe vaak gebeurt het ook niet, dat een jongen met een nat pak thuis komt en onder groot mis baar te horen krijgt, dat 't „nooit meer" te herstellen is. Na een stevige behandeling in de was- kuip komt het bewuste pak weer fonkelnieuw te voorschijn en weer is de verbazing aan de jeugd. ZIEHIER een van de vier pun ten, die op een alleraardigste bespreking van opvoedingsfouten te Utrecht ter sprake kwamen. De inleider gaf toén vier raadge vingen voor opvoeders mee en het lijkt ons de moeite waard ook de drie andere blaadjes van dit klavertje vier eens nader te bekijken. „Zorg voor orde en re gelmaat", zo staat er op het ven". Deze regelmaat, die onont beerlijk is, brengen we er al in, als het kind nog een baby is, bij voorbeeld door de indeling van zijn etenstijden. Voorop staat echter, dat we in staat zijn orde en rust in ons eigen bestaan te brengen, want wat we zelf niet hebben, kunnen We moeilijk meegeven. Dat de opvoeding altijd op de houding van de ouders zelf te rugslaat, bewijzen ook de mo menten. als het gaat om de gro te geheimen van het leven. „Waar komt de zon vandaan", vraagt het kleine kind, „en de maan en de sterren?" Is het wonder, dat het op zekere dag ook naar de herkomst van de kindertjes informeert. Ddt is voor de kleuter beneden de zes jaar de gewoonste vraag van de wereld en daarom kan er ook zo rustig en klaar op geantwoord worden. Er gaan verschillende verha len over het „waarvandaan" van de kindertjes; het een spreekt over de ooievaar, het ander over de boerekool, maar geen een is er zo mooi en bevredigend als 't werkelijke verhaal. Dit wordt onmiddellijk door de kleuters aanvaard, hij praat er niet meer pver en soms vergeet hij alles zelfs weer. Als zich in dergelijke gevallen problemen voordoen liggen die doorgaans bij de ouders zelf, die soms minder onbevangen tegen over deze zaak staan dan de kinderen. Met de vragen, die op de her komst van de kindertjes volgen, is het al net jo. Ook deze behoe ven een eerlijk antwoord en ook dit antwoord kan door het kind nog met grote openheid onvan- gen worden. Het is dan meestal tussen het negende en dertiende jaar. Wij willen het laatste blaadje van klavertje vier van een bou- quetje bloemen vergezeld doen gaan. Stel u voor, dat een peuter met 'n handvol kleffe bloempjes de gang inkomt, speciaal om deze ruiker moeder aan te bieden. Be halve bloemen brengt hij echter ook een paar vuile voeten mee, die de nieuwe loper al gauw ont sieren. Een paar tikken geven en met boze stem een einde maken aan alle bloemenheerliikheid? Liever eerst de hulde in ont vangst nemen en dan wijzen op het ongeluk, dat het kind begaan heeft. Let altijd op de bedoeling zegt het laatste blaadje van kla vertje vier, en het kind zal er slechts wel bij varen. Reeds eerder hebben wij Uw aandacht gevraagd voor de z.g. stoofschotels. Voor deze gerech ten worden, evenals voor stamp potten, alle ingrediënten in één pan gekookt, echter niet fijn ge stampt. Daardoor houden we het vitamine C gehalte op peil, ter wijl bij het stampen, door het binnendringen van vrij veel lucht een gedeelte van dit vitamine (in aardappelen en groenten) vernietigd wordt. We geven U een paar voorbeel den van stoofpotten waarin geen vlees maar vis, kaas of peul vruchten zijn verwerkt. Stoofschotel van wortelen, aardappelen <en zoute vis 1 kg wortelen, 2 kg aardappe len, Va kg geweekte of ongeweek- te zoute vis, boter of margarine, zout peterselie. De orageweekte zoute vis on geveer 12 uur weken in ruim wa ter, dat af en toe ververst wordt. De wortelen schoonmaken was sen en in stukjes snijden. De vis in kleine stukken snijden, even als de geschilde en gewassen aardappelen. Alles tezamen met wat kokend water opzetten. Bo ter of margarine of vet toevoe gen en het geheel vlug aan de kook brengen, daarna op 'n klein vuur gaar laten worden (plm. 30 min.). De massa voorzichtig men gen en in een dekschaal over doen. Bestrooien met fijngehakte peterselie. Naar verkiezing kan men het vocht afgieten en er apart (als saus gebonden) bijge ven. Stoofschotel van groene kool aardappelen en vlees 1 kg groene kool, 2 kg aardap pelen, 200 gram kaas, boter, mar garine of vet, zout. De kool schoonmaken, wassen en klein snijden. De aardappelen schillen en in stukjes snijden. Kool en aardappelen met weinig kakend water, boter, vet of mar garine en zout opzetten en vlug aan de kook brengen. Zachtjes gaar laten koken (plm. 30 min). Op het laatst de kaas in blokjes gesneden, toevoegen. De massa voorzichtig mengen en in 'n scho tel overdoen. Stoofschotel van koo'ra-ap, aardappelen en erwten of bruine bonen 250 gram erwten of bruine bo nen, 1 kg koolraap, plm. 2 kg aardappelen, boter, vet of marga rine. De erwten of bonen wassen en een nacht weken in 3/4 1 water. In het weekwater bijna gaarko ken. De koolraap en de aardap pelen schillen, wassen, in stuk jes snijden en met margarine, bo ter of vet en zout aan de bonen toevoegen.. Het geheel vlug aan de kook brengen; zachtjes gaar laten worden (plm. 30 min). Daarna de massa voorzichtig mengen en iin een schotel over doen. ZONDAG 11 MAART 1950 HILVERSUM 1, 402 m: 8.00 u. VARA, 10.00 VPRO, 10.30 uur IKOR, 12.00 AVRO, 17.00 uur VPRO, 17.30 VARA, 20.00-24.00 AVRO. VARA: 8.00 Ndeuws en weer berichten; 8.15 Gramofoonmuz.; 8.30" „De verzorging van onze vo lière en kamervogels", causerie; 8.40 Voor gerepatrieerde militai ren; 9.12 u. Sportmededelingen; 9.15 Verzoekprogramma; 9.45 u. „Geestelijk Leven", causerie. VPRO; „Geef het door", cause rie; 10.05 Voor de kinderen. IKOR; 10.30 Ned. Herv. Kerk dienst. AVRO: 12.00 Lichte muziek; 12.40 Voor de jeugd; 12.50 Gra mofoonmuziek; 13.00 Nieuws en weerberichten; 13.15 Mededelin gen of gramofoonm.; 13.20 Amu sementsmuziek; 13.50 „Even af rekenen,, Heren"; 14.00 Gramo- foonmuziek; 14.05 Boekbespre king; 14.30 Concertgebouwork. en solist. In de pauze: Film praatje; 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 u. Vragenbeant- woording; 17.20 Muzikale cause rie VARA: 17.30 „De vereniging der Roodharigen", hoorspel; 17.50 Pianospel; 18.00 Sportcomm.en- taar; 18.15 Nieuws en sportuitsla gen; 18.30 Cabaret; 19.00 Radio- lympus; 19.30 Lichte muziek. AVRO; 20.00 Nieuws; 20.05 u. Actualiteiten; 20.15 Operettemuz. 21.00 Anton Karas in Nederland; 21.55 AVRO-alleriei; 22.00 Metro- pole-orkest; 22.25 Cabaret; 23.00 Nieuws; 23.15 Voordracht; 23.20 Dansmuziek; 23.4524.00 Gramo- foonmuziek. HILVERSUM 2, 298 m: 8.00 u. NCRV, 9.30 KRO, 17.00 IKOR, 19.00 NCRV, 19.45—24.00 KRO. KRO: Ierse dag. NCRV: 8.00 Nieuws en weerbe richten; 8.15 Gramofoonm.; 8.30 Morgenwijding; 9.15 uur Vocaal kwartet. KRO: 9.30 Nieuws en water standen; 9.45 Gramofoonm.; 9.50 Hoogmis; lil.15 u. Kamerorkest; 11.30 Symphonie-orkest; 12.00 u. Toespraak door de Ierse gezante, Mevrouw J. Macneil; 12.05 uur Lunchconcert; 12.25 u. „Dublin,, klankbeeld.; 12.45 Ierse „Pipers" 13.00 Nieuws, weerberichten en Katholiek nieuws; 13.20 Bariton en piano; 13.50 Ierse volksverha len; 14.20 Symphonieorkest en solisten. (In de pauze causerie over oude Ierse muziek); 15.30 u. „Tussen de heuvels van Tara en Lough Derg", reportage; 15.50 u. Ierse vocale muziek; 16.10 Ka tholiek Thuisfront overal; 16.15 Sport; 16.30 Vespers. IKOR: 17.00 Jeugddienst; 18.15 Lijdensmeditatie. NCRV: 19.00 Kamerkoor; 19.15 „Kent Gij Uw Bijbel?" 19.30 uur Nieuws, sportuitslagen en weer berichten. KRO; 19.45 Actualiteiten; 19.52 „Iers christendom in verleden en heden", causerie; 20.05 „De ge wone man zegt er 't zijne van"; 20.12 Ierse volksliedjes; 21.15 u. „Iers christendom in verleden en heden", causerie; 21.35 u. Lichte muziek; 21.55 u. „Matt Talbot", klankbeeld; 22.45 Avondgebed en liturgische kalender; 23.00 uur Nieuws; 23.15—24.00 Gramofoon muziek. BRUSSEL 324 m: 11.45 Gramofoonm.; 12.15 uur Radiojournaal,; 12.30 Weerbericht 12.32 Lichte muziek; 13.00 uur Nieuws; 13.15 Gramofoonm.; 13.30 Voor de soldaten; 14.00 Opera- en Bel Canto-concert; 15.30 Gramo foonm.; 16.00 Reportage; 16.45 u. Kamerorkest, gemengd koor en solisten; 17.55 u. Sportuitslagen 18.00 Pianorecital; 18.25 Gramo foonmuziek; 18.30 Godsdienstig halfuur; 19.00 Nieuws; 19.30 Ra dio-bioscoop; 20.00 Actualiteiten 20.15 u. Gevarieerd programma; 22.00 Nieuws; 22.15 Verzoekpro- eramma; 23.00 Nieuws; 23.05 uur Gramofoonm.; 23.1524.00 Dans muziek. MAANDAG 12 MAART HILVERSUM I, 402 M. 7.00—24,00 AVRO 7.00 Nieuws; 7.15 Gramofoonmu- ziek; 8.00 Nieuws; 8.15 Grarno- foonmuziek; 9.00 Morgenwijding; 9.15 Gramofoonmuziek; 9.30 Wa terstanden; 9.35 Gramofoonmu ziek; 10.30 Voor de vrouw; 10.35 Gramofoonmuziek; 11.00 „Suid Afrika", causerie; 11.15 Con certgebouworkest; 12.00 Gramo foonmuziek; 12.30 Land- en tuin- bouwmededelingen; 12.33 „In 't spionnetje"; 12.38 Pianoduo; 13.00 Nieuws; 13.15 Allerlei; 13.20 Orkestconcert: 13.50 Gra mofoonmuziek; 14.00 „Wat gaat er om in de wereld?", causerie; 14.20 Gramofoonmuziek; 14.30 Voordracht en harpspel; 14.45 Sopraan en piano; 15.15 Discussie over „Kopen met korting"; 15.30 Voor de huisvrouw; 16.15 Orgel en viool; 16.45 „Musicalender"; 17.30 Voor de padvinders; 17.45 Gramofoonmuziek; 18.00 Nieuws; 18.15 Voor burger en militair; 18.30 Lichte muziek; 19.00 Gra mofoonmuziek; met commentaar: 19.30 Muzikale causerie; 19.45 Regeringsuitzending; Landbouw- rubriek; 20.00 Nieuws; 20.05 Allerlei; 20.10 Radioscoop: 22.25 Kamermuziek; 23.00 Nieuws; 23.1524.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM II. 298 M. 7.00—24.00 NCRV 7.00 Nieuws; 7.15 Ochtendgymna. stiek; 7.30 Gramofoonmuziek; 7.45 Een woord voor de dag; 8.00 Nieuws en weerberichten; 8.10 Sportuitslagen; 8.20 Gramofoon muziek; 9.15 Voor de zieken; 9.30 Familie-competitie: 10.05 Gramo foonmuziek; 10.30 Morgendienst; 11.00 Gramofoonmuziek: 11.15 Gevarieerde muziek: 12.30 Land en tuinbouwmededelingen; 12.33 Orgelconcert; 13.00 Nieuws; 13.15 Mandoline-muziek; 13.45 Gramo foonmuziek; 14.00 Schoolradio; 14.35 Gramofoonmuziek; 14.45 Voor de vrouw; 15.15 Strijkkwar tet en piano; 16.00 Bijbellezing; 16.45 Vocaal ensemble; 17.00 Voor de kleuters; 17.15 Orgelspel; 17.45 Regeringsuitzending: Dr. L. G. M. Jaquet: „Indonesië en het Colomboplan"; 18.00 Voor de kinderen; 18.15 Verzoekprogram ma; 18.45 Boekbespreking; 19.00 Nieuws en weerberichten: 19.15 Engelse les; 19.30 Sport of gra mofoonmuziek; 19.40 Radiokrant: 20.00 Nieuws; 20.05 ..Een laatste woord", causerie: 20.10 Klein koor en solisten; 21.00 „Het Licht op de Berg", hoorspel: 21.45 Ge varieerde muziek: 22.10 Strijk orkest: 22.45 Avondoverdenking; 23.00 Nieuws: 23.15—24.00 Gra mofoonmuziek. BRUSSEL 324 M. 12.15 Lichte muziek; 12.30 Weer berichten: 12.33 Voor de boeren; 12.40 Lichte muziek; 13.00 Het Nieuws; 13.15 Gramofoonmuziek: 14.00 Voor de vrouw; 15.00 Het Omroeporkest en solisten; 16.00 Internationale Radio Unive-sit«it: 16.30 Houtblazerstrio; 17.00 Het Nieuws: 17.10 Licht orkest: 18.00 Franse les: 18.20 Gramofoonmu ziek: 18.25 Financiële kroniek: 18 30 Voor de soldaten: 19.00 Het Nieuws: 19.30 Gramofoonmuziek; 19.50 Radiofeuilleton: 20 00 Om roepkoor en solisten: 21.30 Gra mofoonmuziek: 22.00 Nieuws: 22.15 Ver7oekprogramma: 23.00 Nieuws: 23.0524.00 Verzoek programma. Het is een feit, dat de regen jas lange tijd het stiefkind van de kledingontwerpers is ge weest. De somber getinte mantels van te sobere snit, die een regendag nog erger maken dan zij al is, beginnen nu pas terrein te verliezen. Jassen in fleuriger kleuren, voorzien van een capuchon of vergezeld door een coquet hoedje, treden er tot onze grote vreugde voor in de plaats. Ons eigen land heeft in dit o.pzicht al iets gepres teerd, maar ook het buiten land zit niet stil. De Alligator Rainwaer export Ltd., een fa briek voor regenkleding te Manchester, heeft speciaal de Parijse ontwerper Pierre Bal main uitgenodigd om modellen voor haar te maken. Balmain nam papier en tekenstift ener giek ter hand, de Britse fg- briek voerde zijn ideeën uit en het resultaat van deze sa menwerking reist thans Euro pa door. Deze nieuwe regenkleren, die onder de naam „Lagarto"-model- len in de handel zullen komen, werden te Amsterdam getoond door drie Engelse mannequins, die de heer J. Rosenbaum, direc teur van de Alligator Rainwaer, op zijn tournee vergezellen. Zo als de heer Rosenbaum vertelde, zullen de mantels binnenkort in Nederland te verkrijgen zijn. Zij zijn gemaakt van geïmpregneer de gabardine, popeline, katoen en satijn, voor het merendeel met rubber behandeld. Balmain is een ontwerper van Een regenmantel met royale capuchon, die met bandjes ter hoogte van de oren vastge maakt kan worden. betekenis en hij is er dan ook in geslasgd diverse aardige modellen te maken. Een tweede vraag is echter, of zijn creaties bijzonder doelmatig zijn en het antwoord hierop moet ontkennend zijn, al thans waar het een groot deel van zijn collectie betreft. Balmain he.eft bijvoorbeeld te weinig aan het leger van fietsende vrouwen gedacht. De knopen van de rok houden meestal halverwege op en dat is op de fiets een heel onple zierig ding. Bovèndien is het twij felachtig. of de popeline, die voor zover wij konden zien dikwijls enkel was genomen, voldoende tegen de aanhoudende plensre- gens van ons land bestand is. Natuurlijk biedt de Alligator Rainwaer ook gabardine jassen, die een vrouw best urenlang te gen de pijpestelen kunnen be schermen, doch deze blijven in de minderheid. Waarschijnlijk heeft Balmain zich vooral ge richt op het publiek, dat gewend is met de bus, of de metro de ondergrondse te reizen en min der lange afstanden in de stro mende regen heeft af te leggen. Voor de weg van station naar kantoor, de bus naar school en van huis naaf de slager zullen deze mantels ruimschoots vol doen en het moet gezegd, dat zij er het hunne toe bijdragen het straatbeeld op te vrolijken. Haast elke mantel is in vijftien verschillende kleuren te leveren, bijvoorbeeld in zachtgroen, crème, lichtblauw, zachtgeel, fraise, bei ge en zwart. Zeer veel modellen zijn heerlijk ruim door plooien in de rug, die rechtstreeks onder de kraag of capuchon uitkomen of onder een plat stukje uitsprin gen. Dikwijls heeft men de keuze deze mantels met of zonder cein tuur te dragen. De mannequins droegen baret ten, alpino's en jockey-pets, die bijzonder kittig staan, maar om een korte krullebol vragen en dan liefst een echte, want een goede permanent vraagt meer beschutting. Het best beschermen de capu chons, die over het algemeen flat teuzer zijn dan de Nederlandse. Zij zijn gezellig royaal en sluiten met twee bandjes, die ter hoogte van de oren zitten, zodat de kap toch goed aangetrokken kan wor den. Heel aardig is de capuchon, die eindigt in twee slippen. Deze kunnen vóór doch ook achter in de hals worden vastgestrikt. In het laatste geval gelijkt de capu chon een hoofddoek die de vrou wen zomers op het land om het hoofd knopen. Een paar krulletjes onder de rand zijn uiteraard on ontbeerlijk. Een bijzonder goede vondst die de Alligator Rainwaer toon de, is het „regencostuum", be staande uit een kort jasje met schootje en een losse rok. Deze rok is met een enkele beweging los te maken, waarna de rok van de japon droog en onge kreukt te voorschijn komt! Het hoeft geen betoog, dat een der gelijk costuumpje praktisch is en bovendien zeer charmant staat. Balmain's poging om de regenjas een beetje meer „per soonlijkheid" mee te geven, is hier volkomen geslaagd. De Alligator Rainwaer toonde verder een mantel, waartoe Bal main door een japon was geïn spireerd. Van sommige jassen was het materiaal zelfs a-symetrisch verwerkt; het liep op de rug in schuine banen en viel onder de ceintuur in royale plooien neer. Heel speels waren ook de lange zwart avondcape met rode voe ring en de „Ming"-mantel, die wijds en plechtig was als de voormalige dracht van de Chi nese mandarijnen. De gabardine mantels, die aan twee kanten gedragen kunnen worden, zijn eenvoudiger, maar zeker zo mooi. Er was een zwarte met beige kraag, die met een ceintuur gesloten was. Ging de ceintuur los, dan was de jas aan beide zijden open te slaan, zodat er twee crème banen te zien kwamen. Ook de mouwen kon den opgeslagen, eventueel een eindje opgestroopt worden, zodat er weer wat crème zichtbaar werd. Zodra de mannequin de jas had omgedraaid, kon hst spelletje weer opnieuw beginnen. Deze mantels zijn van zeer prettig en degelijk materiaal; men zou' ze beslist als zomer- en re genjas tegelijk kunnen gebrui ken. De crème zijde kan dan als zomermantel en de zwarte als regenmantel dienen. De prijs is echter ook goed genoeg voor twee i'assen ineens: ongeveer f275.—. )e minimumprijs van de mantels van goedkopere materialen is rond de f 50. Deze regenjas glimt nog niet van de regen, maar van het satijn. Da poedels schijnen tegenwoordig ook niet meer „zo nat als een poedel" te mogen worden Passagiers die een dertig jaar geleden per K.L.M. van Amster dam naar Londen vlogen moes ten er heel wat voor over heb ben ,want zij kregen toen een plaats in de open lucht en waren zodoende blootgesteld aan weer en wind. En al kregen de moe dige passagiers leren jassen en vliegkappen. het was toch een ongemakkelijke tocht. Het eerste vliegtuig met een gesloten cabine was in alle op zichten een verbetering. Allengs werden de vliegtuigen groter en sneller en de tochten breidden zich uit over de gehele aardbol. Nu wordt er duizenden meters boven de aarde gevlogen en de toestellen zijn voorzien van z.g. druk-cabines, waarin de lucht en de temperatuur kunnen wor den geregeld. Anders is het echter, als de vliegtuigen moe ten landen op tropische vlieg velden. Dan schijnt de zon on barmhartig heet op de stalen rompen die al spoedig een hoge temperatuur krijgen. Het wit maken van de bovenkant van het toestel heeft al niet veel mogen helpen en daarom heeft men naar andere koel-methoden ge zocht. Daartoe bouwde de K.L.M. nu een koelwagen met koelin stallatie die de koude lucht via een slang naar de vliegtuigen op de grond leidt. De eerste koel wagen, die heel zuinig en goed werkt, is gereed gekomen. Nieuwe staan er op stapel en als straks de hele bestelling is af gebouwd, beschikt de K.L.M. op alle tropische vliegvelden over een prima koel-installatie om daar koele lucht op bestelling te leveren. EEN BOEK OVER HET CIRCUS Voor de ouderen, die graag wat lezen willen over de gang van zaken bij het circus, is er een heel mooi boek verschenen van de hand van de bekende cir cus-kenner van Doveren. Hij ver telt daarin, hoe de grote circus sen werken, hoe de artisten wor den aangenomen, hoe er geregeld moet worden geoefend en geeft een beeld van de geschiedenis van de meest bekende circussen als Gleich, Sarassani, Krone, Strassburger e.a. Het is een wereldje apart, dat circus en van Doveren verstaat de kunst, om achter de schermen te kijken. Tal van fraaie platen maken dit boek, dat helaas wel wat prijzig is, tot een rijk bezit van de circusliefhebber. In het weekblad, dat door de Philips-fabrieken te Eindhoven wordt uitgegevën, de Philips- Koerier, stond de vorige week een heel aardig stukje over de jeugd van Eindhoven. Daarin stond, dat bijna de helft van de bevolking van deze steeds groei ende stad uit jongens en meisjes beneden de leeftijd van 21 jaar bestond. En hiermede is Eind hoven dan ook, wat de bewoners betreft, de meest jeugdige stad van ons land. Ook is uitgemaakt, dat er onder die jongeren meer jongens dan meisjes zijn. Geen wonder dat een stad met zoveel jongens en meisjes ook vele scho len telt. Er zijn er van alle soor ten. Ambachtsscholen, een HBS, Lyceum, ULO scholen en natuur lijk een haast ontelbaar aantal lagere scholen. Voor de jeugd zijn er veel sportvelden en speeltui nen, maar nog niet genoeg, om alle kinderen van de steeds druk ker wordende straten te houden. En de politie heeft een aparte afdeling om de al te stoutmoe dige knapen in het rechte spoor te houden. Bij Philips doen ze dat met al lerlei speelvelden, terwijl er ge regeld, iedere vrije Woensdag- en Zaterdagmiddag vertelmiddagen worden gehouden voor jongens en meisjes van 912 en van 5—9 jaar, die erg in de smaak vallen. En dan tot slot, het gemeente bestuur van de stad doet nog een duit in het zakje door ieder jaar grote sommen geld te geven, vorig jaar was dat f 38.000.die voor het z.g. jeugd- en vereni gingswerk worden gebruikt. Je ziet dus, dat de ouderen heus wel zorgen, en goed zorgen, dat de Eindhovense kinderen nergens aan te kort komen. Is me dat een strop geweest, zullen jullie wel denken, hele maal niets in de jeugdkrant ge zien! Dat kan uitkomen, jullie hebt de vorige week mis gegre pen. Oom Ludo was er wel, maar kon de spulletjes niet meer klaar krijgen. Er was zoveel ander werk te doen. Maar jullie worden ruimschoots schadeloos gesteld, dat beloven we! En nu maar eerst naar Ansje de W., die deze week jarig wordt. Ze schreef het op een briefkaart, maar vertelde er niet bij, welke dag het is. Nu, dat is met de vasten ook niet zo heel erg, we zullen het maar op een Zondag houden. Dan kan het nooit mis lopen, wat jij Ans, en wel gefeli citeerd hoor! Piet van W. uit Z. is ook bij de gelukkigen. Nou Piet, de hand hoor en nog vele jaren! Heb ik jou al eens niet eerder onder de briefschrijvers gezien? Maar dat is dan zeker al weer een hele tijd geleden? Je schrijft toch zeker nog wel eens een keer, ook als je niet jarig moet wor den? Als ik het goed heb is ook onze Kees de R. uit H. deze keer bij de jarigen. Van harte hoor Kees. Hou je taai en zie, dat je met vlag en wimpel over gaat met de Pasen. Je kan het best! Dus doe je best en laat me eens we ten, hoe je er door bent gekomen. Alle jarigen de beste wensen. De tractaties komen Zondag wel! En dan maar weer tot de vol gende week en tot ziens. OOM LUDO. FEUILLETON door JEAN REMY 17 Het was deze keer Etienne Bernard die met warmte hier te genop kwam. „Dat zou ontzettend jammer geweest zijn" zei hij vol overtui ging. „en iuffrouw Mareuil die u uitgenodigd heeft, zou zich hierdoor gegriefd' voelen, daai ben ik zeker van. Wat zal uw vriendinnetje verrast zijn als ze u hier vanavond vindt, wanneer ze vafi haar uitstapie terugkomt. Ze dacht dat u volgende week pas zou komen". Madeleine Laserre legde uit, dat alle verloven verzet waren op het atelier en ze de gelegen heid om vandaag op reis te gaan had aangegrepen, maar dat ze eerst had getelegrafeerd om haar komst aan te kondigen. Huguette had beter hier Tunnen blijven, om haar op te wachten. Mr. Davenay glimlachte: het telegram van de jonge vrouw was dezelfde weg gegaan als alle telegrammen, bestemd voor juf frouw Mareuil. ofwel ze werden naar Engeland doorgestuurd, of wel ze bleven ongeopend op het blad in de vestibule. „Alle aanwezigen op Vrede hof". zei bij minzaam, en geamu seerd dacht hii aan zijn eigen aankomst, „hebben een onver wacht entrée gemaakt". Ondanks de ontvangen sympa thie van allen die haar omring den. bleef de jonge vrouw er be zorg uitzien. ..Ja. ziet u", kwam ze tenslotte over de brug, „ik ben niet alleen gekomen". André Bernier begon te lachen: „En wie is uw gelukkige beschermeling?" „Het is de liftboy van het ate lier". bekende Madeleine Laserre. ..Die knaap had nog nooit in ziin leven vacantie gehad. Hij woont bij eer» soort neef in Parijs en natuurlijk heeft hij het niet al te gemakkelijk. Ik had aan Tante Frangoise geschreven om haar toestemming te vragen om hem naar hier met Huguette en mij mee te nemen. Ze heeft me ge- zeed dat hij welkom was". Etienne Bernard glimlachte. „Natuurlijk is hij welkom me vrouw, weest daarvan overtuigd. Er is hier voor iedereen plaats en ik maak me sterk dat hij van grote waarde zal zijn voor neef Pons. Waar heb u dit belangrijk personage gelaten?" Madeleine Laserre scheen nu wat gerust gesteld. Ze had. zei ze, het joch in de vestibule ge laten. Nadat alle aanwezige gas ten zich hadden voorgesteld, toog men naar de vestibule. Bij de deur bleven allen staan, getroffen door het aardige schouwspel dat zich voor hun ogen vertoonde. In de hall. keurig in-z'n uni form van liftboy van het beken de huis van haute-couture. zat een joch van een jaar of vijftien op de onderste tree van de grote trap en voor hem het welige kind. Hij zette de kegels op die het kind hem één voor een bracht. De baby lachte en kraaide. Mr. Davenay keek vriendelijk naar Madeleine Laserre. „Wat een spontane vriend schap". De jonge vrouw antwoordde na een kort stilzwijgen: „Neen, ze kennen elkaar al. Mag ik u allen Tif voorstellen, een grote vriend van Pierre- Claude". Toen Tif merkte dat men naar hem keek, ging hij onmiddellijk staan en keek met een open glim lach naar de nieuwe gezichten. Hij scheen mevrouw Davenay voor Tante Frangoise aan te zien, en keek ondervragend naar Ma deleine. „Neen, arme Tif, deze mevrouw is Tante Frangoise nietTante Frangoise is niet thuis". Het joch keek totaal ontmoe digd. „Wat nu?" Etienne Bernérd nam hem vriendelijk bij de schouders en keek hem met een welwillende blik in zijn anders zo lachende ogen. „Luister, beste Tif", zei hij har telijk. „er is niets veranderd. Alle genodigden van Tante Frangoise zijn welkom in dit huis. Je zult het zelf zien". HOOFDSTUK IX. Die avond was het Madeleine Laserre die in de blauwe kamer de kleine Pierre-Claude in zijn bedje met wit-mousseline gordij nen stopte en nadat ze hem heer lijk goê-nacht gekust had ging ze naar Huguette, die de kleren op ruimde en opborg in de antieke kast. De jonge vrouw keek erg on tevreden. Huguette keek ernaar, stilzwijgend, en lachte even. Ma deleine Laserre merkte het. „Lach alsjeblieft niet, Huguet te", zei ze boos, „er is werkelijk niets te lachen. Je hebt me wer kelijk wat moois uitgehaald, ik ben echt boos. Je had me direct moeten telegraferen dat juffrouw Mareuil niet thuis was, dat Vre dehof vol met vreemdelingen zat!! Nee hoor, je laat me rustig ko men met die ongelukkige Tif en je vertelt een hoop verzinsels aan de mensen. Denk je eens in, wat moest ik zeggen aan mevrouw Davenay, toen die me vroeg, om me een vriendelijkheid te bewij zen hoe het met-mijn man ging en die direct begon te jammeren over de vervelende situatie van de jonggetrouwde stellen van militairen die uit elkaar gerukt zijn „Nu dan", zei Huguette bru taal, „je ziet, dat ze me geloofd heeft". Deze vrijmoedigheid ergerde de jonge vrouw geweldig. „Je brengt me in een onhebbe lijke situatie". „Ik heb je geschreven, maar je had mijn brief nog niet gekre gen". (Wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1951 | | pagina 4