Mr. Kesper constateert tekort aan gezond nationaal gevoel Parijs 'n verstoord mierennest SPORT Reacties op plan-Schuman V.N.-troepen staan 27 km. van de 38ste breedtegraad Rede minister-president Tentoonstelling „Keukenhof" geopend Ons volk kan zich handhaven Staking bij bus en Metro Maar men slaat er zich wel door! Uitgelezen gasten Prinses Beatrix gaat M.O. genieten Ministers 72 April in conferentie Naar wij vernemen: Jeugd bezoekt bedrijfsleven Tweede Kamer Auto met vier kinderen te water met een nat pak vrij gekomen tussen rome en napels: De 300 km benaderd met race-auto botwinnik—bronstein Derde partij weer remise? in het kort WOENSDAG 21 MAART 1951 PAGINA 3 DE IRAANSE OLIEVELDEN BRON VAN CONFLICT MET ENGELAND Het besluit van het Iraanse parlement, om de aanbeveling van haar oliecommissie inzake de nationalisatie der industrie aan te nemen, heeft in Engeland grote bezorgdheid teweeg gebracht. De Britse regering heeft door haar ambassadeur tn Teheran een scherpe nota doen overhandigen, waarin zij haar voornemen om de Anglo-lraanse Oliemaatschappij, waar in zij grote belangen heeft, te steunen, aan de Iraanse regering kenbaar heeft gemaakt. Het grootste deel der Iraanse olie-industrie werd tot dusver geëxploiteerd door de Anglo- lraanse Oliemaatschappij en de overeenkomst tussen haar en de Iraanse regering duurt tot 1993. De foto toont een overzicht van de Anglo-lraanse raffinaderij de grootste ter wereld bij Adaban in Iran. Op de achter grónd 't woonhuizencomplex der maatschappij (Van onze Parijse correspondent) Nu Parijs voor de vijf en twintigste maal sinds de bevrijding wordt bezocht door een staking van het bus- en métro-perso neel, ziet de stad er tijdens de spitsuren weer uit als het ver stoorde mierennest. Op de grote boulevards en avenues kruipen ware karavanen van auto's langzaam over het asfalt. Dichte drommen voetgangers, die kantoor of fabriek verlaten hebben om huistoe te gaan, trekken in gestrekte mars voorwaarts over de trottoirs. De lucht weergalmt van tijd tot tijd van de dispu ten tussen woedende chauffeurs, die door de drukte niet voor- of achteruit kunnen en daar bovenuit snerpt het fluitje van de verkeersagent. 't Ziet er dus in alle opzichten uit als een chaos, maar Parijs zou Parijs niet zijn, en de Parijzenaar geen Parijzenaar, als men er niet wonderwel in slaagde om zich door de moeilijkheden heen te slaan: zodra het spitsuur voorbij is, blijkt de ingewikkelde kluwen van voetgangers, fietsers en auto mobilisten, die zo hopeloos in de war leek te zitten, zichzelf weer vrijwel foutloos losgerold te heb ben. Het geliefde „systeem D"( de D van „Débrouillez vous", ofte wel: slaat u zich er maar door heen) werkt in Parijs nu een maal altijd beter dan welk sy steem ook Jan Publiek" voelt zich de dupe. Een feit is echter, dat de Licht- stedelingen in hun hart flink ontstemd zijn over dit geval. Zij vinden het noch prettig, noch sympathiek, dat er alweer een loongeschil tussen personeel en overheid wordt uitgevochten „op de rug van Jan Publiek". Hun boosheid lijkt ook ons zeer be grijpelijk. In een millioenenstad als Parijs worden de ondergrond- sé en de bussen niet ten onrechte beschouwd als een soort eigen dom van de passagiers. Eenvou dig omdat zij er voor de uitoefe ning van hun dagelijks werk al lang niet meer buiten kunnen. Men zou, zo denken vele Parijze- naars, een soort „vakverbond van bus- en métro-passagiers" moeten oprichten, opdat er bij loonge- schillen nu ook eens rekening met hun belangen zal worden gehouden! Het conflict is uitgebroken, omdat een groot deel van het per soneel, georganiseerd in katho lieke, socialistische, autonome en communistische syndicaten, een salarisverhoging van f 65.- per maand eiste. De autoriteiten von den dit veel te veel. Zij meenden slechts een opslag van omstreeks f20.- per maand te kunnen ver lenen aan de laagstbetaalden. Gaan wij verder, zo zeiden zij, dan zouden we de tarieven moe ten verhogen. Een tweede klas kaartje zou dan niet 17, maar 20 cent moeten kosten. Men beden ke, dat het Parijse personen transport al sinds jaar en dag met een millioenenverlies werkt! De vakbonden verkondigden een geheel andere theorie. Zij verklaren, dat de overheid hun eisen zou kunnen inwilligen zon der tariefsverhoging toe te pas- Maar hun uitleg is in alle objectiviteit gezegd bijzonder Kreupel. Immers, als de regering de metro goedkoper aan electri- cïteit gaat helpen, zoals de vak- J™™ voorstellen, dan betekent dit alleen maar, dat een deel van net exploitatietekort van de on dergrondse wordt afgeschoven op -net ook al bestaande exploita tietekort van het electriciteitsbe- flrijf. Ook de andere argumenten van de syndicaten komen in hoofdzaak neer op het afschuiven .j moeilijkheden naar een ander bedrijf. Vrachtwagens met n. houten banken. vjelukkig voor de passagiers is niet totaal- D't komt v. efn aantal conducteurs en treinchefs, benevens enkele ande- ,n.van. £et mótropersoneel, l een autonoom of onafhankelijk syndicaat niet mee- r?.en; Zodoende konden honderd honderdtwintig van de 364 stations geopend blijven. Bij voor keur koos men daar de „stations de correspondence" voor uit: de stations dus, waar men kan over stappen naar een trein in andere richting. Maar in tegenstelling met de traditie ziet men niet elke twee of drie minuten zo'n ver trouwd métrotreintje binnenrol len. Vaak moet men een half uur wachten en soms zelfs een uur. De kortste tussenpoos bedroeg in het weekend twaalf minuten. Men hoopt echter op verbetering. Het is inderdaad zeer wel moge lijk, dat er zich steeds meer werkwilligen zullen melden. Natuurlijk kan zo'n vertraagd lopende ondergrondse het mil- lioenenverkeer niet tot tevreden heid verwerken. Daarom is het maar goed, dat de autoriteiten nooddiensten hebben ingeschakeld Voor de 20.000 ambtenaren en beambten, die dikwijls ver in de „banlieu" of: de buitenwijken wo nen, zijn 300 militaire vrachtwa gens ingeschakeld. Driehonderd andere militaire auto's zijn be stemd voor de burgers. En bo vendien telt men nog ongeveer 300 particuliere autobussen. Om die nooddienst goed te laten lo pen, zijn van de vroege morgen tot de late avond 1750 man in touw. Als echte Fransen werken zij luidruchtig, schijnbaar on i r- schillig, maar tóch afdoend! Op een vroege morgen hebben we eens postgevat bij het station St. Lazare, waar tienduizenden fo rensen plegen aan te komen. Zij vormden een woelige, chaotisch lijkende menigte.... en iet was haast ongelooflijk, zo snel als zij een plaatsje op een houten bank van een vrachtauto of op het le ren kussen van een particuliere bus gevonden hadden! De toestand echter js verre van prettig. Men moet soms ander half uur eerder uit de veren dan gewoonlijk. Een plaatsje in zo'n vrachtwagen kost niet 17 cent, zoals een métrokaartje, maar 45 cent. En als men niet tot de ge lukkigen behoort, die opgenomen worden door een nood-bus, dan moet men lopen. Vier of vijf ki lometer lopen en dit terwijl juist op de eerste dag der staking be kend werd gemaakt, dat nieuwe zolen en hakken onder de schoe nen niet meer f 8.75 maar f 10.45 zullen kosten.... Zonneschijn, storm en hagelbuien wisselden elkaar gisteren middag af, toen mr. Kesper zijn openingsrede in de „Keukenhof" te Lisse uitsprak. Toen een uitgelezen gezelschap van ongeveer 250 personen in het grote uitgebreide restaurant bijeen was, kletsten de hagelstenen op het dak, maar toen de commissaris zeide „ik open deze tentoonstelling", scheen de zon weer vol op. Men kon dus, zij het nog in beperkte mate, de bloemetjes op „Keukenhof" buiten zetten. Onder het hoge geboomte, langs de prachtige vijvers en uitge strekte parken wandelden de gas ten van het bestuur van de „Keu kenhof' lange tijd rond. Wij za gen de minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, prof. dr. F. J. Th. Rutten, de Ameri kaanse ambassadeur, de heer Cha- pin en zijn echtgenote, mr. Prak- ke, waarnemend Commissaris der Koningin in Noord-Holland, enige Gedeputeerden van Z.-Hol land en de griffier der Staten, ir. A. W. van der Plassche, direc teur-generaal van de Landbouw, de bekende bloemengeleerde prof. dr. E. van Slogteren en andere autoriteiten. Rede mr. Kesper Mr. dr. Kesper, Commissaris der Koningin in Zuid-Holland, hield de openingsrede, waarin hij een stuk persoonlijk element wist te leggen. Mr. Kesper achtte „Keukenhof" van nationale betekenis, omdat deze tentoonstelling is te beschou wen als een niet onbelangrijk cultuurelement en ook, als wij „Keukenhof" zien, denken wij dan eigenlijk niet allemaal: „Wij hebben toch ook wel wat" en vooral: „Wij kunnen toch ook nog wel wat"? Ik zal de laatste zijn, aldns spr., om van Nederland en van de Nederlanders iets kwaads te zeg gen. Daarvoor is de liefde voor Men bericht ons uit Soestdijk, dat na bijna zes jaren van vrucht dragende opvoeding en ontwik keling in de breedste zin van het woord op de „Werkplaats", het instituut van ir. C. Boeke te Bilt- hoven, te hebben doorgebracht, prinses Beatrix na de Paasvacan- tie deze inrichting zal verlaten en voortgezet onderwijs zal gaan genieten op een te Soestdijk te stichten school. Daar wordt met een eerste klasse begonnen, maar de bedoe ling is, dat deze school in de komende jaren tot een volledig lyceum zal uitgroeien. De leiding hiervan hebben de Koningin en de Prins opgedragen aan dr. J. A. van der Hake, oud-rector van het Lyceum te Baarn, terwijl Hare Majesteit en Zijne Konink lijke Hoogheid prof. dr. H. W. F. Stellwag, hoogleraar in de paeda- gogiek aan de Amsterdamse Uni versiteit, als paedagogisch advi seur aan de nieuwe inrichting hebben verbonden. Het onderwijs in de vakken zal worden gegeven door docenten van verschillende scholen voor voorbereidend hoger en middelbaar onderwijs in de omgeving van Soestdijk. mijn vaderland te diep in mij geworteld. Maar het is juist die liefde, die mij de laatste tijd wel eens in opstand heeft gebracht tegen het tekort aan nationaal gevoel, aan nationale zin, aan nationale trots, dat ik zo dikwijls bij mijn landgenoten moet con stateren. Nederland is zwaar geslagen. Alle politieke overwegingen vol komen ter zijde gelaten, is het goed ons van dat nuchtere feit ook nuchter rekenschap te geven. Ons land gaat een enorm moei lijke en zware tijd tegemoet. Het is nodig dat wij ons hiervan vol komen bewust zijn en blijven. Maar wat niet goed is en niet nodig en wat niet mag, dat is, dat wij ons door dat alles klein gaan voelen en onmachtig c-n nietswaardig: dat wij bij de pak- pen neer gaan zitten en ons als fatalisten laten drijven naar een toekomst die slecht kan zijn of minder slecht; maar waarin wij geen enkel vertrouwen hebben. Als wij dat doen, dan zal de toe komst zeker slecht zijn, heel slecht, ik sta er u borg voor. Klein en arm volk Laat ons ons herinneren, dat wij zijn een klein volk, laat ons beseffen dat wij zijn geworden een arm volk: maar laat ons daar bij niet vergeten dat wij zijn een volk van eer, een volk van vrij heid, een volk dat wat weet, een volk dat wat kan, een volk dat meetelt, een volk dat, als het maar door een vaste en verbeten wil geleid wordt, zich op de duur zal kunnen handhaven tegen alle moeilijkheden in. PARIJS, 20 Maart (AFP). De Franse ministerraad heeft de datum van 12 April vastgesteld voor het bijeenroepen van de conferentie van de ministers der zes aan het plan-Schuman deel nemende landen. Op deze bijeen komst ligt het in de bedoeling het Maandag j.l. geparafeerde concept-verdrag nader te onder zoeken. Tevens zal Adenauer voor het eerst in zijn functie van mi nister van buitenlandse zaken daaraan deelnemen. Het uitvoerende orgaan van de voorgestelde kolen- en staalpool zal een lichaam zijn van zes tot negen landen, welke aangewezen worden door de zes regeringen gezamenlijk en niet op natio nale basis. De administrateur van de ECA, Forster, heeft verklaard, dat hij hoopte op een voortzetting van de economische éénwording, zo als in het plan wordt voorgestaan en dat de parlementen het zo spoedig mogelijk zouden ratifice ren. De Engelse houding Na de ratificatie zullen Enge land, Amerika en de zes landen bespreken welke beslissing t.a.v. het gezagsorgaan van het Ruhr- gebied dient te worden genomen. De vraag welke rol Engeland zal spelen bij de uitvoering, wordt momenteel in Londen besproken. Na de ratificatie zal Engeland „waarschijnlijk om opheldering vragen", aldus Reuter. Nederlandse mening Dr. Spierenburg, directeur-ge neraal van de buitenlandse eco nomische betrekkingen, noemde de stap zeer belangrijk ten op zichte van de economische inte gratie en hij hoopte op een innige samenwerking met Engeland in het belang van West-Europa. Voor de Nederlandse hoogoven-indus trie bestaan geen bezwaren, om dat men de concurrentie aan kan. In Duitsland zijn de socialisten tegen het plan gekant. Zij zullen waarschijnlijk niet voldoende in vloed hebben om een ratificatie- besluit van het parlement tegen te gaan. Zeker zal dit niet lukken nu Duitsland gelijke rechten zijn toegezegd. wordt met ingang van 31 Maart het muziekcorps van 't regiment stoottroepen ingelijfd bil het regi ment luchtvaarttroepen. Het hui dige muziekcorps van de lucht vaarttroepen te Nijmegen wordt opgeheven; vertrekt burgemeester Oud van Rotterdam, vergezeld van wet houder v. d. Vlerk, naar Huil, om besprekingen te voeren over de jaarlijkse sportuitwisseling; hoopt de heer Horssen te Hel- louw (Gld.) op 31 Maart zijn 103e verjaardag te vieren; heeft de Ned. Bond van oud- B.S.-ers een protest-telegram ge zonden aan de minister van jus titie, i.v.m. de gratieverlening aan de Duitsers Aus der Fuenten. Fischer e.a.: Vrijdagmiddag 25 Mei a.s. zul len twaalf jongelui in dienst tre den bij de N.V. Chemische Fa briek „Naarden", om drie uur later op de meest eervolle wijze weer ontslagen te worden. Deze ongewone gang van zaken wordt verklaard indien u wordt verteld, dat het hier een twaalftal „am bassadeurs van de jeugd" betreft, die kennis maken met de Neder landse industrie. Het twaalftal is een selectie uit vele duizenden jonge mensen, die deelnemen aan een door het Mi nisterie van Economische Zaken in samenwerking met de omroep verenigingen georganiseerde wed strijd onder de titel „Zo werkt Nederland". Een week lang zullen de twaalf ambassadeurs van de jeugd door ons land trekken en een kijkje nemen bij diverse bedrijven. Zij bezoeken de Hoogovens, de Staats mijnen, de Kon. Mij. De Schelde, men luistert naar een uiteenzet ting „van poetsjongen tot be drijfsleider" bij de N.V. De In dustrie te Vaassen, vuurt een „kruisverhoor" af op de directie van N.V. Scholten's Aardappel meelfabrieken te Hoogezand. Na een ontvangst door burgemeester d'Ailly te Amsterdam wordt deze rondreis besloten met een jeugd- concert in een der Hilversumse studio's. (Vervolg van pag. 1 Bouwprogramma Het bouwprograir. in zijn ge heel zou beperkt moeten wor den; er werd echter naar ge streefd om de woningbouw zo veel mogelijk intact te laten. Over verdere belastingvoor stellen viel in dit stadium nog niets te zeggen en hetzelfde gold voor de wijze waarop de beper king van de investeringen zou dienen te geschieden. Kwestie Nieuw-Guinea mg. dat het programpunt Nieuw-Guinea insloot, De stellin, inzake dat het Nederlands bestuur on derwijl volledig moest blijven functionneren, onderschreef de minister-president. Binnen het kader van de beschikbare mid delen zal voor dit gebiedsdeel worden gedaan wat nodig is. Op de vraag van de heer Schouten wat gedaan zou worderi, indien de kwestie weer aan de orde kwam, antwoordde de minister president, dat dan andermaal zou blijken, dat over deze aan gelegenheid zeer verschillend wordt gedacht. Hij voegde hier aan toe, dat ministers niet altijd dezelfde mening zijn toegedaan als de hun verwante fracties. Dat kwam bij de P.v.d.A. voor, maar ook wel eens bij andere partijen! De minister-president doelde hier blijkbaar op de hou ding van minister Stikker ten aanzien van Nieuw-Güinea. Dr. Drees wilde dr. Schouten niet toegeven, dat het openen van besprekingen met België over de kanalenkwestie zou insluiten, dat onder alle omstandigheden een negatieve houding zou wor den aangenomen. Wel onthulde hii dat het desbetreffende punt van het regeringprogram de aanleg van een kanaal nauw verbond met de totstandkoming van de Benelux. De heer Oud. die de verzekering had gevraagd dat geen besprekingen zouden worden geopend voor met de Kamer overleg was gepleegd, kreeg hierop een min of meer ontwijkend antwoord. De minis ter-president achtte het logisch, dat besprekingen als deze niet zouden worden geopend, voor de regering de stemming in het parlement had gepleit, maar anderzijds ging het toch te ver om de regering generlei vrijheid te laten. De heer Schouten (A.R.) achtte zich door dit ant woord niet geheel bevredigd. Mr. Oud (V.V.D) bleef bij de replieken van mening, dat in zake de kanalenkwestie geen be slissing mocht worden genomen voor de Staten-Gejieraal in de gelegenheid waren geweest om hun oordeel te geven, desnoods in comité-generaal. Uitvoerige replieken De replieken waren nog vrij uitvoerig. Voor zover zij van meer politieke aard waren, ver vielen zjj echter grotendeels in herhalingen. Mr. Burger (P.v.d.A.) toonde zich plotsklaps veel meer bevre digd. Daarna uitte hij echter weer sterke twijfel aan de hecht heid van de brede basis. Hij wenste er al bij voorbaat reke ning mee te houden, dat de V.V.D. wel weer in de oppo sitie zou gaan. Mag .Stokman (K.V.P.) kruis te de degen met mr. Oud. Deze mocht dan formeel schuld aan de crisis kunnen ontkennen, in feite droeg hij hiervoor toch wel de verantwoordelijkheid. Ook beklemtoonde hij nog eens, dat het nieuwe kabinet zich niet meer gebonden had aan de ver klaring van de oude regering, dat van haar geen overdracht van souvereiniteit over Nieuw- Guinea te wachten was. Zulks kon de V.V.D. moeilijk winst noemen. De heer Andriessen (K.V.P.) bleef van mening dat over de compensatie-maatregelen wat meer had moeten worden mede gedeeld. Voor de bejaarden, klei ne rentetrekkers e.d. ware wel licht het Belgische stelsel van het verstrekken van compen satiebonnen te volgen. Antwoord dr. Drees Ib zjjn dupliek zeide de minis ter-president, dat de heer Stik ker van oordeel blijft, dat het ongewenst is mededelingen over zijn pogingen te doen. Over de kanalenkwestie wilde spr. niet veel zeggen, omdat ze een punt van bespreking in internationaal verband vormen. Op de bezuinigingen heeft het kabinet zich nog niet kunnen bezinnen, maar zijns inziens moet de overheid een voorbeeld van soberheid geven. De kwes tie der Marshall-hulp wordt in het kabinet besproken. Binnen kort zullen concreet sociale en financiële maatregelen worden aangegeven. De mogelijkheid van wijziging van de kinderbijslag is niet uitgesloten. Nadat de heer Burger (P.v. d.A.) zijn stem tegen had ge motiveerd de besprekingen van lonen en prijzen zijn van daag begonnen werd de motie-Gortzak verworpen met 69 tegen 6 stemmen, die der C.P.N. De heer P. W. C. F. uit den Haag nam vier nichtjes en neef jes, oud 9, 7, 6 en 4 jaar mee voor een autoritje. Op de Toussaint- kade kon P. zijn wagen niet star ten, weshalve hij de motor met de slinger wilde aanslaan. Dit lukte hem ook, dóch zodra de mo tor draaide reed de wagen par does het water van de Toussaint- kade in. Vermoed wordt, dat een van de neefjes, die voorin zat, op het ogenblik, dat zijn oom de motor aansloeg, de wagen in de eerste versnelling heeft gezet en op het gaspedaal heeft gedrukt. Met behulp van de heren J. van Iperen uit Haarlem en G. van der Kru'k en C. M. Tuyt uit Den Haag die ijlings toeschoten, lukte het P. spoedig het sdhuifdak van de auto te openen en de kinderen in veiligheid te brengen. Behalve dat de redders en de kinderen er door de modder van de Toussaintkade als Morianen uitzagen, had het ongeval geen ernstige gevolgen. De brandweer heeft de wagen uit het water ge haald. TOKIO, 20 Maart (Reuter). Behalve wat patrouille-activiteit zijn Dinsdag van het westelijke front op Korea tussen de Poechan en de weg, die van Seoel door Oeidjonboe in noordelijke rich ting loopt, geen gevechten ge meld. Bij deze patrouille-activi teit werden eenheden van een nieuw Chinees leger (het 26ste Chinese legercorps) ontmoet. Een staf-officier op dit front zei, dat het verschijnen van de nieuwe legergroep niet beteken de, dat een grote, nieuwe macht in de strijd geworpen was. In een officieel memorandum heet het, dat elementen van het achtste leger op meer dan tien punten de 38ste breedtegraad tot op minder dan 27 km zijn ge naderd. Krachstation veroverd Geallieerde tanks patrouilleer den Dinsdag op het centrale front door twee belangrijke passen ten zuiden van Tsjoentsjon, de voor naamste Chinese basis ten zuiden van de 38ste breedtegraad. Vroe ger op de dag onthulde het acht ste leger, dat de strijdkrachten Dinsdagmorgen werd op de markt van Purmerend een varken met het respectabele gewicht van 1116 pond verhandeld. De eigenaar van dit reuzenbeest was de veehouder D. de Jong uit Wijde Wormer, die het verkocht aan de slagerscombinatie te Hoorn. DEBAT FRANSE KIESWET WEDEROM UITGESTELD PARIJS, 20 Maart (AFP). De Franse Nationale Vergadering heeft met 487 tegen 73 stemmen besloten het wetsontwerp inzake de kieshervorming naar de com missie te verwijzen en het debat uit te stellen tot nader te bepa len datum. De Italiaanse coureur Fiero Taruffi verbeterde twee inter nationale klasse-records, name lijk over de kilometer en df mijl met vliegende start, voor wagens met een inhoud van 15002000 c.c. Taruffi legde met zijn door hem zelf gebouw de wagen op een weggedeelte tussen Rome en Napels, de kilo meter af irjet een gemiddelde snelheid van 298.500 km per uur en de mijl met een snelheid van 290.500 km per uur. Het oude record sond sedert September van het vorig jaar op naam van kolonel Gardner, die met zijn Jaguar Special te Os- tende een gemiddelde uur- snelheid van resp. 284.470 km en 279.480 km had genoteerd. De wagen van Taruffi heeft een in houd van 1730 c.c. en kan 270 pk ontwikkelen. Het racemonster ziet er uit als twee aan elkaar gekoppelde tor- pedo-vormige lichamen van een jachtvliegtuig. In het ene ge deelte bevindt zich de radiator in het andere eer» soort klep, welke verhindert dat de machine door de snelheid van de grond af komt. De coureur zit in het gedeelte, dat aan stuurboord ligt, vlak voor de dunne staartvin. De racewagen, de „Italcorsa", heeft geen stuurwiel. Hij wordt geleid door zijn staartvinnen, die bewogen worden door mid del van twee rubber handvaten, welke zich aan elke zijde van de cockpit bevinden. Op een ge geven ogenblik bereikte de wa gen een snelheid van 313 km per uur. Er staat een Maserati- motor in met comjressor. van de V.N. op minder dan 16 km van Tsjoentsjon waren en het belangrijke reservoir en 't kracht station van Tsjoengpjong hadden veroverd. Het krachtstation, dat een van de voornaamste bronnen van Seoel is, was in goede staat. Zuid-Koreanen rukken op Zuid-Koreaanse troepen, die Maandag een Chinees bataljon omsingelden en vernietigden in een vallei 16 km ten zuiden van Tsjoentsjon, zetten Dinsdag hun opmars voort. Vliegtuigen van de V.N. meld den, dat 3500 mensen zich in de omgeving -van Tsjoentsjon bevin den. „die soldaten,-, vermomd als burgers, konden zijn". OUD-MINISTER KONINGSBERGER OVERLEDEN Dr. J. C. Koningsberger, oud- minister van koloniën in het ka binet de Geer van 1926. welke functie hij waarnam tot 1929 is te Schevehingen op 84 jarige leeftijd overledpn. Hij was destijds een grote vriend van Prof. Treub. Hij was o.m. directeur van Land's Plan tentuin op Java en voorzitter van de Volksraad. In 1919 kwam hij in Nederland .terug, waar hij op trad als voorzitter van het col lege van curatoren der veeartse- nij'kundige school en de Neder landse jaarbeurs. In de derde partij tussen de wereldkampioen Botwinnik en diens uitdager Bronstein opende Botwinnik die met wit speelde, met de Koninginnepion. Door fijne manoeuvres dwong de we reldkampioen de zwarte stukken tot zuiver defensief spel en wist tegelijkertijd druk uit te oefenen op het zwarte centrum. In het algemeen draagt de stijl van Bronstein geen passief karakter en ook ditmaal wenste hij in de 29e zet aan de partij een scherpe wending te geven door een pion te offeren. Botwinnik vreesde, in dien hij de pion aannam een aan val en zo bewoog het spel zich meer in positionele baan. Aan 't einde van de zitting had de titel houder nog steeds een klein po sitioneel voordeel, maar experts zijn van mening, dat de partij na de voortzetting wel in remise zal eindigen. Op Zaterdag 31 Maart a.s. zal er te Dublin een interland- hockeywedstrijd worden ge speeld tussen Ierland en Neder land. Het Nederlands elftal heeft na de 30 zege op de Belgen vap j.l. Zondag geen wijziging ondergaan. Op 53-jarige leeftijd is gis teren in het ziekenhuis te Heer len overleden Jean Wevers, in dertijd een zeer bekend KNVB- scheidsrechter. Hij floot meer dan vijfhonderd wedstrijden en genoot een grote populariteit door zijn opgewekte en gemoe delijke wijze van optreden. In het kader van de voor bereiding voor de Davis-Cup- ontmoetingen wordt er op de Mets-banen te Scheveningen op Zondag 22 April een tennis- interlandwedstrijd gespeeld tus sen Nederland én Denemarken. ..C-Siwr:,,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1951 | | pagina 3