Mr. Kesper constateert tekort
aan gezond nationaal gevoel
Parijs 'n verstoord mierennest
SPORT
Reacties op plan-Schuman
V.N.-troepen staan 27 km.
van de 38ste breedtegraad
Rede minister-president
Tentoonstelling „Keukenhof" geopend
Ons volk kan zich handhaven
Staking bij bus en Metro
Maar men slaat er zich wel door!
Uitgelezen gasten
Prinses Beatrix
gaat M.O. genieten
Ministers 72 April
in conferentie
Naar wij vernemen:
Jeugd bezoekt
bedrijfsleven
Tweede Kamer
Auto met vier
kinderen te water
met een nat pak
vrij gekomen
tussen rome en napels:
De 300 km benaderd
met race-auto
botwinnik—bronstein
Derde partij
weer remise?
in het kort
WOENSDAG 21 MAART 1951
PAGINA 3
DE IRAANSE OLIEVELDEN BRON VAN CONFLICT MET ENGELAND
Het besluit van het Iraanse parlement, om de aanbeveling van haar oliecommissie inzake
de nationalisatie der industrie aan te nemen, heeft in Engeland grote bezorgdheid teweeg
gebracht. De Britse regering heeft door haar ambassadeur tn Teheran een scherpe nota
doen overhandigen, waarin zij haar voornemen om de Anglo-lraanse Oliemaatschappij, waar
in zij grote belangen heeft, te steunen, aan de Iraanse regering kenbaar heeft gemaakt.
Het grootste deel der Iraanse olie-industrie werd tot dusver geëxploiteerd door de Anglo-
lraanse Oliemaatschappij en de overeenkomst tussen haar en de Iraanse regering duurt tot
1993. De foto toont een overzicht van de Anglo-lraanse raffinaderij de grootste ter
wereld bij Adaban in Iran. Op de achter grónd 't woonhuizencomplex der maatschappij
(Van onze Parijse correspondent)
Nu Parijs voor de vijf en twintigste maal sinds de bevrijding
wordt bezocht door een staking van het bus- en métro-perso
neel, ziet de stad er tijdens de spitsuren weer uit als het ver
stoorde mierennest. Op de grote boulevards en avenues kruipen
ware karavanen van auto's langzaam over het asfalt. Dichte
drommen voetgangers, die kantoor of fabriek verlaten hebben
om huistoe te gaan, trekken in gestrekte mars voorwaarts over
de trottoirs. De lucht weergalmt van tijd tot tijd van de dispu
ten tussen woedende chauffeurs, die door de drukte niet voor-
of achteruit kunnen en daar bovenuit snerpt het fluitje van
de verkeersagent.
't Ziet er dus in alle opzichten
uit als een chaos, maar Parijs zou
Parijs niet zijn, en de Parijzenaar
geen Parijzenaar, als men er niet
wonderwel in slaagde om zich
door de moeilijkheden heen te
slaan: zodra het spitsuur voorbij
is, blijkt de ingewikkelde kluwen
van voetgangers, fietsers en auto
mobilisten, die zo hopeloos in de
war leek te zitten, zichzelf weer
vrijwel foutloos losgerold te heb
ben. Het geliefde „systeem D"( de
D van „Débrouillez vous", ofte
wel: slaat u zich er maar door
heen) werkt in Parijs nu een
maal altijd beter dan welk sy
steem ook
Jan Publiek" voelt zich
de dupe.
Een feit is echter, dat de Licht-
stedelingen in hun hart flink
ontstemd zijn over dit geval. Zij
vinden het noch prettig, noch
sympathiek, dat er alweer een
loongeschil tussen personeel en
overheid wordt uitgevochten „op
de rug van Jan Publiek". Hun
boosheid lijkt ook ons zeer be
grijpelijk. In een millioenenstad
als Parijs worden de ondergrond-
sé en de bussen niet ten onrechte
beschouwd als een soort eigen
dom van de passagiers. Eenvou
dig omdat zij er voor de uitoefe
ning van hun dagelijks werk al
lang niet meer buiten kunnen.
Men zou, zo denken vele Parijze-
naars, een soort „vakverbond van
bus- en métro-passagiers" moeten
oprichten, opdat er bij loonge-
schillen nu ook eens rekening
met hun belangen zal worden
gehouden!
Het conflict is uitgebroken,
omdat een groot deel van het per
soneel, georganiseerd in katho
lieke, socialistische, autonome en
communistische syndicaten, een
salarisverhoging van f 65.- per
maand eiste. De autoriteiten von
den dit veel te veel. Zij meenden
slechts een opslag van omstreeks
f20.- per maand te kunnen ver
lenen aan de laagstbetaalden.
Gaan wij verder, zo zeiden zij,
dan zouden we de tarieven moe
ten verhogen. Een tweede klas
kaartje zou dan niet 17, maar 20
cent moeten kosten. Men beden
ke, dat het Parijse personen
transport al sinds jaar en dag
met een millioenenverlies werkt!
De vakbonden verkondigden
een geheel andere theorie. Zij
verklaren, dat de overheid hun
eisen zou kunnen inwilligen zon
der tariefsverhoging toe te pas-
Maar hun uitleg is in alle
objectiviteit gezegd bijzonder
Kreupel. Immers, als de regering
de metro goedkoper aan electri-
cïteit gaat helpen, zoals de vak-
J™™ voorstellen, dan betekent
dit alleen maar, dat een deel van
net exploitatietekort van de on
dergrondse wordt afgeschoven op
-net ook al bestaande exploita
tietekort van het electriciteitsbe-
flrijf. Ook de andere argumenten
van de syndicaten komen in
hoofdzaak neer op het afschuiven
.j moeilijkheden naar een
ander bedrijf.
Vrachtwagens met
n. houten banken.
vjelukkig voor de passagiers is
niet totaal- D't komt
v. efn aantal conducteurs en
treinchefs, benevens enkele ande-
,n.van. £et mótropersoneel,
l een autonoom of
onafhankelijk syndicaat niet mee-
r?.en; Zodoende konden honderd
honderdtwintig van de 364
stations geopend blijven. Bij voor
keur koos men daar de „stations
de correspondence" voor uit: de
stations dus, waar men kan over
stappen naar een trein in andere
richting. Maar in tegenstelling
met de traditie ziet men niet elke
twee of drie minuten zo'n ver
trouwd métrotreintje binnenrol
len. Vaak moet men een half uur
wachten en soms zelfs een uur.
De kortste tussenpoos bedroeg
in het weekend twaalf minuten.
Men hoopt echter op verbetering.
Het is inderdaad zeer wel moge
lijk, dat er zich steeds meer
werkwilligen zullen melden.
Natuurlijk kan zo'n vertraagd
lopende ondergrondse het mil-
lioenenverkeer niet tot tevreden
heid verwerken. Daarom is het
maar goed, dat de autoriteiten
nooddiensten hebben ingeschakeld
Voor de 20.000 ambtenaren en
beambten, die dikwijls ver in de
„banlieu" of: de buitenwijken wo
nen, zijn 300 militaire vrachtwa
gens ingeschakeld. Driehonderd
andere militaire auto's zijn be
stemd voor de burgers. En bo
vendien telt men nog ongeveer
300 particuliere autobussen. Om
die nooddienst goed te laten lo
pen, zijn van de vroege morgen
tot de late avond 1750 man in
touw. Als echte Fransen werken
zij luidruchtig, schijnbaar on i r-
schillig, maar tóch afdoend! Op
een vroege morgen hebben we
eens postgevat bij het station St.
Lazare, waar tienduizenden fo
rensen plegen aan te komen. Zij
vormden een woelige, chaotisch
lijkende menigte.... en iet was
haast ongelooflijk, zo snel als zij
een plaatsje op een houten bank
van een vrachtauto of op het le
ren kussen van een particuliere
bus gevonden hadden!
De toestand echter js verre van
prettig. Men moet soms ander
half uur eerder uit de veren dan
gewoonlijk. Een plaatsje in zo'n
vrachtwagen kost niet 17 cent,
zoals een métrokaartje, maar 45
cent. En als men niet tot de ge
lukkigen behoort, die opgenomen
worden door een nood-bus, dan
moet men lopen. Vier of vijf ki
lometer lopen en dit terwijl juist
op de eerste dag der staking be
kend werd gemaakt, dat nieuwe
zolen en hakken onder de schoe
nen niet meer f 8.75 maar f 10.45
zullen kosten....
Zonneschijn, storm en hagelbuien wisselden elkaar gisteren
middag af, toen mr. Kesper zijn openingsrede in de „Keukenhof"
te Lisse uitsprak. Toen een uitgelezen gezelschap van ongeveer
250 personen in het grote uitgebreide restaurant bijeen was,
kletsten de hagelstenen op het dak, maar toen de commissaris
zeide „ik open deze tentoonstelling", scheen de zon weer vol op.
Men kon dus, zij het nog in beperkte mate, de bloemetjes op
„Keukenhof" buiten zetten.
Onder het hoge geboomte, langs
de prachtige vijvers en uitge
strekte parken wandelden de gas
ten van het bestuur van de „Keu
kenhof' lange tijd rond. Wij za
gen de minister van Onderwijs,
Kunsten en Wetenschappen, prof.
dr. F. J. Th. Rutten, de Ameri
kaanse ambassadeur, de heer Cha-
pin en zijn echtgenote, mr. Prak-
ke, waarnemend Commissaris
der Koningin in Noord-Holland,
enige Gedeputeerden van Z.-Hol
land en de griffier der Staten,
ir. A. W. van der Plassche, direc
teur-generaal van de Landbouw,
de bekende bloemengeleerde prof.
dr. E. van Slogteren en andere
autoriteiten.
Rede mr. Kesper
Mr. dr. Kesper, Commissaris
der Koningin in Zuid-Holland,
hield de openingsrede, waarin hij
een stuk persoonlijk element
wist te leggen.
Mr. Kesper achtte „Keukenhof"
van nationale betekenis, omdat
deze tentoonstelling is te beschou
wen als een niet onbelangrijk
cultuurelement en ook, als wij
„Keukenhof" zien, denken wij
dan eigenlijk niet allemaal: „Wij
hebben toch ook wel wat" en
vooral: „Wij kunnen toch ook nog
wel wat"?
Ik zal de laatste zijn, aldns spr.,
om van Nederland en van de
Nederlanders iets kwaads te zeg
gen. Daarvoor is de liefde voor
Men bericht ons uit Soestdijk,
dat na bijna zes jaren van vrucht
dragende opvoeding en ontwik
keling in de breedste zin van het
woord op de „Werkplaats", het
instituut van ir. C. Boeke te Bilt-
hoven, te hebben doorgebracht,
prinses Beatrix na de Paasvacan-
tie deze inrichting zal verlaten
en voortgezet onderwijs zal gaan
genieten op een te Soestdijk te
stichten school.
Daar wordt met een eerste
klasse begonnen, maar de bedoe
ling is, dat deze school in de
komende jaren tot een volledig
lyceum zal uitgroeien. De leiding
hiervan hebben de Koningin en
de Prins opgedragen aan dr. J.
A. van der Hake, oud-rector van
het Lyceum te Baarn, terwijl
Hare Majesteit en Zijne Konink
lijke Hoogheid prof. dr. H. W. F.
Stellwag, hoogleraar in de paeda-
gogiek aan de Amsterdamse Uni
versiteit, als paedagogisch advi
seur aan de nieuwe inrichting
hebben verbonden. Het onderwijs
in de vakken zal worden gegeven
door docenten van verschillende
scholen voor voorbereidend hoger
en middelbaar onderwijs in de
omgeving van Soestdijk.
mijn vaderland te diep in mij
geworteld. Maar het is juist die
liefde, die mij de laatste tijd wel
eens in opstand heeft gebracht
tegen het tekort aan nationaal
gevoel, aan nationale zin, aan
nationale trots, dat ik zo dikwijls
bij mijn landgenoten moet con
stateren.
Nederland is zwaar geslagen.
Alle politieke overwegingen vol
komen ter zijde gelaten, is het
goed ons van dat nuchtere feit
ook nuchter rekenschap te geven.
Ons land gaat een enorm moei
lijke en zware tijd tegemoet. Het
is nodig dat wij ons hiervan vol
komen bewust zijn en blijven.
Maar wat niet goed is en niet
nodig en wat niet mag, dat is,
dat wij ons door dat alles klein
gaan voelen en onmachtig c-n
nietswaardig: dat wij bij de pak-
pen neer gaan zitten en ons als
fatalisten laten drijven naar een
toekomst die slecht kan zijn of
minder slecht; maar waarin wij
geen enkel vertrouwen hebben.
Als wij dat doen, dan zal de toe
komst zeker slecht zijn, heel
slecht, ik sta er u borg voor.
Klein en arm volk
Laat ons ons herinneren, dat
wij zijn een klein volk, laat ons
beseffen dat wij zijn geworden
een arm volk: maar laat ons daar
bij niet vergeten dat wij zijn een
volk van eer, een volk van vrij
heid, een volk dat wat weet, een
volk dat wat kan, een volk dat
meetelt, een volk dat, als het
maar door een vaste en verbeten
wil geleid wordt, zich op de duur
zal kunnen handhaven tegen alle
moeilijkheden in.
PARIJS, 20 Maart (AFP).
De Franse ministerraad heeft de
datum van 12 April vastgesteld
voor het bijeenroepen van de
conferentie van de ministers der
zes aan het plan-Schuman deel
nemende landen. Op deze bijeen
komst ligt het in de bedoeling
het Maandag j.l. geparafeerde
concept-verdrag nader te onder
zoeken. Tevens zal Adenauer voor
het eerst in zijn functie van mi
nister van buitenlandse zaken
daaraan deelnemen.
Het uitvoerende orgaan van de
voorgestelde kolen- en staalpool
zal een lichaam zijn van zes tot
negen landen, welke aangewezen
worden door de zes regeringen
gezamenlijk en niet op natio
nale basis.
De administrateur van de ECA,
Forster, heeft verklaard, dat hij
hoopte op een voortzetting van
de economische éénwording, zo
als in het plan wordt voorgestaan
en dat de parlementen het zo
spoedig mogelijk zouden ratifice
ren.
De Engelse houding
Na de ratificatie zullen Enge
land, Amerika en de zes landen
bespreken welke beslissing t.a.v.
het gezagsorgaan van het Ruhr-
gebied dient te worden genomen.
De vraag welke rol Engeland zal
spelen bij de uitvoering, wordt
momenteel in Londen besproken.
Na de ratificatie zal Engeland
„waarschijnlijk om opheldering
vragen", aldus Reuter.
Nederlandse mening
Dr. Spierenburg, directeur-ge
neraal van de buitenlandse eco
nomische betrekkingen, noemde
de stap zeer belangrijk ten op
zichte van de economische inte
gratie en hij hoopte op een innige
samenwerking met Engeland in
het belang van West-Europa. Voor
de Nederlandse hoogoven-indus
trie bestaan geen bezwaren, om
dat men de concurrentie aan kan.
In Duitsland zijn de socialisten
tegen het plan gekant. Zij zullen
waarschijnlijk niet voldoende in
vloed hebben om een ratificatie-
besluit van het parlement tegen
te gaan. Zeker zal dit niet lukken
nu Duitsland gelijke rechten zijn
toegezegd.
wordt met ingang van 31 Maart
het muziekcorps van 't regiment
stoottroepen ingelijfd bil het regi
ment luchtvaarttroepen. Het hui
dige muziekcorps van de lucht
vaarttroepen te Nijmegen wordt
opgeheven;
vertrekt burgemeester Oud van
Rotterdam, vergezeld van wet
houder v. d. Vlerk, naar Huil, om
besprekingen te voeren over de
jaarlijkse sportuitwisseling;
hoopt de heer Horssen te Hel-
louw (Gld.) op 31 Maart zijn 103e
verjaardag te vieren;
heeft de Ned. Bond van oud-
B.S.-ers een protest-telegram ge
zonden aan de minister van jus
titie, i.v.m. de gratieverlening aan
de Duitsers Aus der Fuenten.
Fischer e.a.:
Vrijdagmiddag 25 Mei a.s. zul
len twaalf jongelui in dienst tre
den bij de N.V. Chemische Fa
briek „Naarden", om drie uur
later op de meest eervolle wijze
weer ontslagen te worden. Deze
ongewone gang van zaken wordt
verklaard indien u wordt verteld,
dat het hier een twaalftal „am
bassadeurs van de jeugd" betreft,
die kennis maken met de Neder
landse industrie.
Het twaalftal is een selectie uit
vele duizenden jonge mensen, die
deelnemen aan een door het Mi
nisterie van Economische Zaken
in samenwerking met de omroep
verenigingen georganiseerde wed
strijd onder de titel „Zo werkt
Nederland".
Een week lang zullen de twaalf
ambassadeurs van de jeugd door
ons land trekken en een kijkje
nemen bij diverse bedrijven. Zij
bezoeken de Hoogovens, de Staats
mijnen, de Kon. Mij. De Schelde,
men luistert naar een uiteenzet
ting „van poetsjongen tot be
drijfsleider" bij de N.V. De In
dustrie te Vaassen, vuurt een
„kruisverhoor" af op de directie
van N.V. Scholten's Aardappel
meelfabrieken te Hoogezand. Na
een ontvangst door burgemeester
d'Ailly te Amsterdam wordt deze
rondreis besloten met een jeugd-
concert in een der Hilversumse
studio's.
(Vervolg van pag. 1
Bouwprogramma
Het bouwprograir. in zijn ge
heel zou beperkt moeten wor
den; er werd echter naar ge
streefd om de woningbouw zo
veel mogelijk intact te laten.
Over verdere belastingvoor
stellen viel in dit stadium nog
niets te zeggen en hetzelfde gold
voor de wijze waarop de beper
king van de investeringen zou
dienen te geschieden.
Kwestie Nieuw-Guinea
mg. dat het programpunt
Nieuw-Guinea insloot,
De stellin,
inzake
dat het Nederlands bestuur on
derwijl volledig moest blijven
functionneren, onderschreef de
minister-president. Binnen het
kader van de beschikbare mid
delen zal voor dit gebiedsdeel
worden gedaan wat nodig is. Op
de vraag van de heer Schouten
wat gedaan zou worderi, indien
de kwestie weer aan de orde
kwam, antwoordde de minister
president, dat dan andermaal
zou blijken, dat over deze aan
gelegenheid zeer verschillend
wordt gedacht. Hij voegde hier
aan toe, dat ministers niet altijd
dezelfde mening zijn toegedaan
als de hun verwante fracties.
Dat kwam bij de P.v.d.A. voor,
maar ook wel eens bij andere
partijen! De minister-president
doelde hier blijkbaar op de hou
ding van minister Stikker ten
aanzien van Nieuw-Güinea. Dr.
Drees wilde dr. Schouten niet
toegeven, dat het openen van
besprekingen met België over
de kanalenkwestie zou insluiten,
dat onder alle omstandigheden
een negatieve houding zou wor
den aangenomen. Wel onthulde
hii dat het desbetreffende punt
van het regeringprogram de
aanleg van een kanaal nauw
verbond met de totstandkoming
van de Benelux. De heer Oud.
die de verzekering had gevraagd
dat geen besprekingen zouden
worden geopend voor met de
Kamer overleg was gepleegd,
kreeg hierop een min of meer
ontwijkend antwoord. De minis
ter-president achtte het logisch,
dat besprekingen als deze niet
zouden worden geopend, voor
de regering de stemming in het
parlement had gepleit, maar
anderzijds ging het toch te ver
om de regering generlei vrijheid
te laten. De heer Schouten
(A.R.) achtte zich door dit ant
woord niet geheel bevredigd.
Mr. Oud (V.V.D) bleef bij de
replieken van mening, dat in
zake de kanalenkwestie geen be
slissing mocht worden genomen
voor de Staten-Gejieraal in de
gelegenheid waren geweest om
hun oordeel te geven, desnoods
in comité-generaal.
Uitvoerige replieken
De replieken waren nog vrij
uitvoerig. Voor zover zij van
meer politieke aard waren, ver
vielen zjj echter grotendeels in
herhalingen.
Mr. Burger (P.v.d.A.) toonde
zich plotsklaps veel meer bevre
digd. Daarna uitte hij echter
weer sterke twijfel aan de hecht
heid van de brede basis. Hij
wenste er al bij voorbaat reke
ning mee te houden, dat de
V.V.D. wel weer in de oppo
sitie zou gaan.
Mag .Stokman (K.V.P.) kruis
te de degen met mr. Oud. Deze
mocht dan formeel schuld aan
de crisis kunnen ontkennen, in
feite droeg hij hiervoor toch wel
de verantwoordelijkheid. Ook
beklemtoonde hij nog eens, dat
het nieuwe kabinet zich niet
meer gebonden had aan de ver
klaring van de oude regering,
dat van haar geen overdracht
van souvereiniteit over Nieuw-
Guinea te wachten was. Zulks
kon de V.V.D. moeilijk winst
noemen.
De heer Andriessen (K.V.P.)
bleef van mening dat over
de compensatie-maatregelen wat
meer had moeten worden mede
gedeeld. Voor de bejaarden, klei
ne rentetrekkers e.d. ware wel
licht het Belgische stelsel van
het verstrekken van compen
satiebonnen te volgen.
Antwoord dr. Drees
Ib zjjn dupliek zeide de minis
ter-president, dat de heer Stik
ker van oordeel blijft, dat het
ongewenst is mededelingen over
zijn pogingen te doen. Over de
kanalenkwestie wilde spr. niet
veel zeggen, omdat ze een punt
van bespreking in internationaal
verband vormen.
Op de bezuinigingen heeft het
kabinet zich nog niet kunnen
bezinnen, maar zijns inziens
moet de overheid een voorbeeld
van soberheid geven. De kwes
tie der Marshall-hulp wordt in
het kabinet besproken. Binnen
kort zullen concreet sociale en
financiële maatregelen worden
aangegeven. De mogelijkheid van
wijziging van de kinderbijslag
is niet uitgesloten.
Nadat de heer Burger (P.v.
d.A.) zijn stem tegen had ge
motiveerd de besprekingen
van lonen en prijzen zijn van
daag begonnen werd de
motie-Gortzak verworpen met
69 tegen 6 stemmen, die der
C.P.N.
De heer P. W. C. F. uit den
Haag nam vier nichtjes en neef
jes, oud 9, 7, 6 en 4 jaar mee voor
een autoritje. Op de Toussaint-
kade kon P. zijn wagen niet star
ten, weshalve hij de motor met
de slinger wilde aanslaan. Dit
lukte hem ook, dóch zodra de mo
tor draaide reed de wagen par
does het water van de Toussaint-
kade in.
Vermoed wordt, dat een van de
neefjes, die voorin zat, op het
ogenblik, dat zijn oom de motor
aansloeg, de wagen in de eerste
versnelling heeft gezet en op het
gaspedaal heeft gedrukt.
Met behulp van de heren J. van
Iperen uit Haarlem en G. van der
Kru'k en C. M. Tuyt uit Den Haag
die ijlings toeschoten, lukte het
P. spoedig het sdhuifdak van de
auto te openen en de kinderen in
veiligheid te brengen.
Behalve dat de redders en de
kinderen er door de modder van
de Toussaintkade als Morianen
uitzagen, had het ongeval geen
ernstige gevolgen. De brandweer
heeft de wagen uit het water ge
haald.
TOKIO, 20 Maart (Reuter).
Behalve wat patrouille-activiteit
zijn Dinsdag van het westelijke
front op Korea tussen de Poechan
en de weg, die van Seoel door
Oeidjonboe in noordelijke rich
ting loopt, geen gevechten ge
meld. Bij deze patrouille-activi
teit werden eenheden van een
nieuw Chinees leger (het 26ste
Chinese legercorps) ontmoet.
Een staf-officier op dit front
zei, dat het verschijnen van de
nieuwe legergroep niet beteken
de, dat een grote, nieuwe macht
in de strijd geworpen was.
In een officieel memorandum
heet het, dat elementen van het
achtste leger op meer dan tien
punten de 38ste breedtegraad tot
op minder dan 27 km zijn ge
naderd.
Krachstation veroverd
Geallieerde tanks patrouilleer
den Dinsdag op het centrale front
door twee belangrijke passen ten
zuiden van Tsjoentsjon, de voor
naamste Chinese basis ten zuiden
van de 38ste breedtegraad. Vroe
ger op de dag onthulde het acht
ste leger, dat de strijdkrachten
Dinsdagmorgen werd op de markt van Purmerend een varken
met het respectabele gewicht van 1116 pond verhandeld.
De eigenaar van dit reuzenbeest was de veehouder D. de Jong
uit Wijde Wormer, die het verkocht aan de slagerscombinatie
te Hoorn.
DEBAT FRANSE KIESWET
WEDEROM UITGESTELD
PARIJS, 20 Maart (AFP).
De Franse Nationale Vergadering
heeft met 487 tegen 73 stemmen
besloten het wetsontwerp inzake
de kieshervorming naar de com
missie te verwijzen en het debat
uit te stellen tot nader te bepa
len datum.
De Italiaanse coureur Fiero
Taruffi verbeterde twee inter
nationale klasse-records, name
lijk over de kilometer en df
mijl met vliegende start, voor
wagens met een inhoud van
15002000 c.c. Taruffi legde
met zijn door hem zelf gebouw
de wagen op een weggedeelte
tussen Rome en Napels, de kilo
meter af irjet een gemiddelde
snelheid van 298.500 km per uur
en de mijl met een snelheid van
290.500 km per uur.
Het oude record sond sedert
September van het vorig jaar op
naam van kolonel Gardner, die
met zijn Jaguar Special te Os-
tende een gemiddelde uur-
snelheid van resp. 284.470 km en
279.480 km had genoteerd. De
wagen van Taruffi heeft een in
houd van 1730 c.c. en kan 270
pk ontwikkelen.
Het racemonster ziet er uit als
twee aan elkaar gekoppelde tor-
pedo-vormige lichamen van een
jachtvliegtuig. In het ene ge
deelte bevindt zich de radiator
in het andere eer» soort klep,
welke verhindert dat de machine
door de snelheid van de grond
af komt.
De coureur zit in het gedeelte,
dat aan stuurboord ligt, vlak
voor de dunne staartvin.
De racewagen, de „Italcorsa",
heeft geen stuurwiel. Hij wordt
geleid door zijn staartvinnen,
die bewogen worden door mid
del van twee rubber handvaten,
welke zich aan elke zijde van
de cockpit bevinden. Op een ge
geven ogenblik bereikte de wa
gen een snelheid van 313 km
per uur. Er staat een Maserati-
motor in met comjressor.
van de V.N. op minder dan 16 km
van Tsjoentsjon waren en het
belangrijke reservoir en 't kracht
station van Tsjoengpjong hadden
veroverd. Het krachtstation, dat
een van de voornaamste bronnen
van Seoel is, was in goede staat.
Zuid-Koreanen rukken op
Zuid-Koreaanse troepen, die
Maandag een Chinees bataljon
omsingelden en vernietigden in
een vallei 16 km ten zuiden van
Tsjoentsjon, zetten Dinsdag hun
opmars voort.
Vliegtuigen van de V.N. meld
den, dat 3500 mensen zich in de
omgeving -van Tsjoentsjon bevin
den. „die soldaten,-, vermomd als
burgers, konden zijn".
OUD-MINISTER
KONINGSBERGER
OVERLEDEN
Dr. J. C. Koningsberger, oud-
minister van koloniën in het ka
binet de Geer van 1926. welke
functie hij waarnam tot 1929 is
te Schevehingen op 84 jarige
leeftijd overledpn.
Hij was destijds een grote
vriend van Prof. Treub. Hij was
o.m. directeur van Land's Plan
tentuin op Java en voorzitter van
de Volksraad. In 1919 kwam hij
in Nederland .terug, waar hij op
trad als voorzitter van het col
lege van curatoren der veeartse-
nij'kundige school en de Neder
landse jaarbeurs.
In de derde partij tussen de
wereldkampioen Botwinnik en
diens uitdager Bronstein opende
Botwinnik die met wit speelde,
met de Koninginnepion. Door
fijne manoeuvres dwong de we
reldkampioen de zwarte stukken
tot zuiver defensief spel en wist
tegelijkertijd druk uit te oefenen
op het zwarte centrum. In het
algemeen draagt de stijl van
Bronstein geen passief karakter
en ook ditmaal wenste hij in de
29e zet aan de partij een scherpe
wending te geven door een pion
te offeren. Botwinnik vreesde, in
dien hij de pion aannam een aan
val en zo bewoog het spel zich
meer in positionele baan. Aan 't
einde van de zitting had de titel
houder nog steeds een klein po
sitioneel voordeel, maar experts
zijn van mening, dat de partij
na de voortzetting wel in remise
zal eindigen.
Op Zaterdag 31 Maart a.s. zal
er te Dublin een interland-
hockeywedstrijd worden ge
speeld tussen Ierland en Neder
land. Het Nederlands elftal heeft
na de 30 zege op de Belgen
vap j.l. Zondag geen wijziging
ondergaan.
Op 53-jarige leeftijd is gis
teren in het ziekenhuis te Heer
len overleden Jean Wevers, in
dertijd een zeer bekend KNVB-
scheidsrechter. Hij floot meer
dan vijfhonderd wedstrijden en
genoot een grote populariteit
door zijn opgewekte en gemoe
delijke wijze van optreden.
In het kader van de voor
bereiding voor de Davis-Cup-
ontmoetingen wordt er op de
Mets-banen te Scheveningen op
Zondag 22 April een tennis-
interlandwedstrijd gespeeld tus
sen Nederland én Denemarken.
..C-Siwr:,,