ZESTIG JAAR »PHILIPS« (fovtini de Beste Bromfiets DE VIJFTIGSTE DAG Nederlands initiatief legde de grondslag voor wereldonderneming P" :HüüiW si Een naam - een begrip Feest voor 80.000 werkers Sociale vrede De zin van het Pinksterfeest Vraagt BEHANGSELS vij vernemen: ktberichten Militairen mogen niet naar huis ....Maar toch vieren we MOEDERDAG Z_/\ 1 3 SVERWACHTINC eld door het KNMI te geildig van Zaterdag- Zondagavond. ROOG WEER. iuidoosten van het land id zonnig weer en wei lering in temperatuur, ivankelijk weinig maar emende bewolking en ddagtemperaturen dan Droog weer. Vannacht ad en hier en daar lich- arst. Morgen overdag ige wind tussen Noord aw behanger Bisschoppelijk College ïond Donderdag onder angstelling zijn hon- bestaan herdacht. Mgr. in droeg een pontifi- re Mis op Apeldoornse politie jaal op tegen de direc- ïet circus Jos Mullens ertreding van de Ar- Vier kinderen in de ran 8 tot 12 jaar had- ijk een bepaald num- merd bekende evangelist en ir Johannes de Heer, e Driebergen, op 23 jn 85ste verjaardag te K. P. M. van Noorse motorschip „Norvest". bruto registerton. Het onder de naam „Le de K.P.M.-vloot wor- omen kunstcriticus H. P. op 17 Mei a.s. tachtig zijn hand verschenen de werken op het ge- e beeldende kunst ZONDER REDEN ELOOS GESLAGEN i. Th. J. v. d. B. te eeg gistermiddag een af van de Alkmaarse ;er wegens zijn meer jk gedrag in de nacht Maart j.l. ssde Maart was er in len dansavond geweest, ongeveer om drie uur De getuigen die ter chenen, vertelden toen de zij-ingang van het jongeman stond, die ijk een stevige borrel nig vrolijk was en al- ijn handen in de lucht waaien, zonder echter 'erlast aan te doen. kwam v. d. B. aange lat blijkbaar niet heeft tstaan. En hoewel hij rt niet eens kende, en sn enkel kwaad woord ewisseld had, sloeg hij de grond, zodat de bloedend op de grond vusteloos bleef liggen. een hersenschudding rd. mt aan, dat v. d. B., :en krachtig heerschap sijn, eens graag wilde ïoe sterk hij nu eigen- /as. De Officier van te een boete van zes maar de Politierechter ening, dat een derge- raging niet met een con worden afgedaan veroordeelde hij v. d. ter zitting verschenen :n maand gevangenis- END Bevelanders I26; bloemkool 40 >ol 716; spinazie 8 15; andijvie 10—42; raapstelen 4—2; ra- 10; uien 39 uien 'ei 811; aardbeien 9 lathan 3782; present nd 2062; zoete cam- St. Germain 51. 11 Mei Witlof le 1; 2e soort 510: Ra il prei 712; spinazie 'sla 1418; radijs 47; 572; bloemkool 51 i 916; Asperges le 1.60; idem 2e soort 80 ïien 1.301.55. iR 11 Mei Aard- •12.50 p. 100 kg; witlof mkool 391.10; rode 13; savoye kool 67; 15; sla 517; Andijvie ijs 58; rabarber 4— 7; winterpeen 4; bos uien 3.5012.50; prei iroenten 24; peter- raapstelen 22.50; s 4255; St. Remy 46; rHUIZEN 12 Mei -15; grote 1011.30; 6.5018.20; gele kool ol 5.50; doorgedraaid: gele kool; 61.000 kg [JK 12 Mei 7000 kg 10; 900 kg peen B 4; I 20—23; II 13—17; :ool 6.50—16.10; 35.000 1 6; 50.000 deense wit- gedraaid: 425 kg peen; 44.000 witte. tWOUDE. 8800 kg .00—37.00, IB 17.00— 6.00, IIB 8.00—29.00, 00, stek 1.00—11.00, sn 17.8019.50, grote 2500 kg kroten A B 6.00—6.50, 2900 kg 0—11.60, C 5.10—5.20, arber 4.00, 2400 kg 30.000 kg rode kool 70.000 kg gele kool 3 kg witte kool 5.50. laid: 69.000 kg gele '00 kg witte kool en (Van een onzer verslaggevers) Vandaag beginnen in Eindhoven de leesten ter gelegenheid van het zestigjarig bestaan van Philips. Gedurende vier dagen zal de stad, waarvan de naam door Philips over de gehele wereld werd uitgedragen, met wedstrijden, sportmanifestaties, jubileum- spel en vuurwerk feest vieren op een wijze, waarvan de zuider lingen zo goed het recept kennen. En de feestklanken zullen doordringen in alle steden en dorpen van Nederland. Want Philips behoort niet alleen aan Endhoven, Philips is als het ware van ons allemaal. Philips is een onderneming geworden met een nationaal karakter. Het waren vader Frederik Phi lips, kassier en industrieel te Zaltbommel, en zijn zoon Gerard, die op 15 Mei 1891 met de pro ductie van kooldraadlampen startten in een leegstaande buks- kinfabriek. Vader Philips bracht 75 duizend gulden mee in de vennootschap en daarvan wer den 12.500 gulden besteed voor de aankoop van de fabriek. Het was in het begin pioniersarbeid die van de firmanten werd ge vraagd. Was de fabriek ingericht voor de omzet van 500 lampen 'per dag, de vraag naar kool draadlampen was in ons land op het eind van de 19 eeuw echter nog veel te gering. Het ging de toenmalige firmanten niet voor de wind en men stond zelfs op een gegeven moment voor de keus het bedrijf te sluiten of ook in het buitenland afzetgebied zoeken. Beter ging het toen ook de 20-jarige Anton, broer van Gerard, in de vennootschap werd opgenomen, Anton, die op een Londense bank had gewerkt, ging zich met de verkoop van het product belasten en terstond be gon de omzet te stijgen. Antcm reisde Europa door en toen hij voor het eerst naar Rusland ging, was hij nog slechts 24 jaar oud. Het waren geen orders meer van honderd of duizend lampen die hij binnenhaalde, maar van tienduizenden.. Het werd een sportieve wedstrijd tussen Anton en Gerard. Anton trachtte steeds meer te verkopen dan Gerard kon leveren .De laatste streefde er vastberaden naar de kwaliteit van het product steeds meer te vergroten en toen in 1903 de om zet al bijna vijf millioen lampen bedroeg had de naam Philips overal een goede klank. In 1912 werd de vennootschap omgezet in de N.V. Philips Gloei lampenfabrieken met een kapi taal van zes millioen gulden. Philips begon in 1914 ook met een eigen wetenschappelijk on derzoek. Het Natuurkundig La boratorium werd opgericht, dat zich onder leiding van prof dr. G. Holst ontwikkeld heeft tot een der grootste industriële re- searchlaboratoria. Thans werken in Eindhoven circa 1000 man in het Natuurkundig Laboratorium en daarnaast rond 3500 man in de ontwikkelingslaboratoria der ver schillende onderdelen van het bedrijf in binnen- en buitenland. Het jaar 1927 kenmerkte zich voor Philips door belangrijke ge beurtenissen op radio-gebied: de geslaagde experimentele uitzen ding voor een wereldomroep op de korte golf van 30 meter; de succesvolle demonstraties met 'n grote luidspreker in de open lucht en het op de markt ko men van het eerste Philips radio toestel. De afdelingen weten schappelijk en technisch radio- onderzoek. in 1924 begonnen, on dervonden een sterke stimulans door de invoering van de spre kende film in 1928. Het Natuur kundig Laboratorium verwaar loosde niet het oorspronkelijk arbeidsterrein van Philips. On derzoekingen op het gebied der electriciteitsgeleiding in gassen, die kort na 1918 begonnen wer den en destijds practische toe passing vonden bij glimlampen, wolfraamboóglampen, gelijkrich- ters en neonlichtreclamebuizen, hebben tenslotte geleid tot een reeks van nieuwe lichtbronnen met bijzonder hoog nuttig effect, de gasontladingslampen: natri- umlampen, superhogedruk-kwik- lampen en buisvormige fluores centielampen, die aan de naam Philips op lichtgebied nieuwe glans verschaft hebben. De fabricage van radiobuizen en radiotoestellen heeft tussen 1927 en 1940 een grote omvang bti Philips gekregen. Naast de fabricage van lichtbronnen zijn zij wei de belangrijkste factor voor de groei en de bloei van de Philips-fabriek geworden. Nu, vier en twintig jaar. nadat het eerste radiotoestel de fabriek in Eindhoven verliet, is de tele visie, een nieuWe tak van de ra dio-omroep bezig zich te ontwik kelen. In de tweede periode van het bestaan van Philips werd ook een nieuwe grondslag gelegd voor de verkoop der Philipsproducten in het buitenland. In de meeste landen werden Fhilipsmaatschap- pijen opgericht, die de taak over namen van de vroegere agenten. Deze Philipsmaatschappijen heb ben, naarmate overal de autar kische tendens sterker werd, ook in een 25-tal landen de fabricage ter hand genomen. Als verkoop maatschappijen boden zij zeker heid, dat aan alle producten, ook aan de nieuwste, nog niet renda bele, steeds de volle aandacht wordt besteed. Deze groei in verschillende rich tingen is een van de oorzaken ervan, dat nu gia zestig jaren, I; lösS Een deel van de gloeilampenfabriek met de Lichttoren op het complex EmmasingeL 12 MEI: Vigilie van Pinksteren Geboden vasten- en onthou dingsdag Verschillende katholieken hebben geen juist idee om trent de betekenis van de voorschriften van de vasten en onthoudingswet: zij vinden dat dwang en denken, dat dergelijke bepalingen niet meer passen in deze tijd. En toch zijn deze wetten uiter mate heilzaam, niet alleen om op passende wijze ons voor te bereiden voor een groot feest, zoals vandaag, maar vooral om door dit alles zelfbeheer sing te leren, die wii nodig hebben om te leven overeen komstig de wetten van God. En daarom is een vastendag maar een begin: de H. Kerk vraagt, dat wij in die geest zelf ook nog verschillende verstervingen ons zullen op leggen, opdat wij het doel: een volkomen zelfbeheersing zullen bereiken. Hebt gij in deze zin de verplichtingen van deze vasten op V geno men? Dan heeft de H. Kerk haar doel bereikt en met ver trouwen ziet zij dan uit naar uwe beleving vein de Quater temperdagen, die in de ko mende week geplaatst zijn. In deserto IN VERBAND MET POKKENGEVAAR 's HERTOGENBOSCH. Op last van de inspectie der Volks gezondheid in Den Haag zijn alle militairen in de kazernes en kampen te 's Hertogenbosch, Til burg, Vught, Eindhoven en Gel drop, met ingang van gisteren tot nader order geconsigneerd, in verband met besmettingsgevaar voor pokken. Dit houdt tevens in, dat mili tairen uit andere garnizoenen en plaatsen zich niet naar deze ge meenten mogen begeven. Mili tairen, die hun Pinksterverlof in een der genoemde plaatsen had den willen doorbrengen, zullen deze dagen elders in het land moeten doorbrengen. Slechts wanneer zij in het bezit zijn van het internationaal geldende be wijs, dat zij tegen besmetting iminuun zijji, mogen zij zich in deze gemeenten ophouden. In den Bosch zijn met medewerking der burgers maatregelen getroffen om voor de manschappen de Pinksterdagen zo aangenaam mogelijk te doen verlopen. •het Philipspersoneel van 25000 tot 80.000 is gestegen, dat de vloer oppervlakte der fabrieken, die oorspronkelijk 400 vierkante meter bedroeg, thans uitgebreid is tot 1.250.000 M2, terwijl het kapitaal, dat door de aandeelhou ders is bijeengebracht, tot 145 millioen is gestegen. Sociaal gezien is het zeker van belang od te merken, dat in het grote Philinsbedriif. dat in Eind hoven ou het ogenblik 26.000 werknemers telt. nooit een sta king is uitgebroken. Deze arbeids- vrede is zeker voor een belang- riik deel het gevolg geweest van de witze waaron de belangen van het uersoneel werden behartigd. Verschillende sociale instellingen zim door Philins in het leven ge roepen. PhiliDS stond vooraan wanneer het er om ging het wel- zim der werknemers te bevor deren. Vóórdat medische zorg en ziek- teuitkeringen wettelijk waren ge regeld had Philips reeds voor een eigen medische dienst gezorgd en beschikte over een eigen zieken kas. De Philips Pensioenfondsen, die voorzien in ouderdoms-, inva- liditeits- en weduwen en wezen pensioen, beschikken over een ka- pitrial van 125 millioen gulden, welk bedrag onafhankelijk van het bedrijfskapitaal der onderne ming wordt beheerd. Dank zij de grote activiteit, die door de on derneming op het gebied der huis vesting werd ontwikkeld, heeft het bedrijf momenteel meer dan 6000 woningen voor de vele werk nemers ter beschikking. De leiding van Philips streeft In dit fabriekje startte Philips in 1891 met de vervaardiging van gloeilampen. Het gebouwtje is al heel lang geleden te klein geworden, maar het bestaat nog steeds. Thans is hierin een Philips-museum gevestigd. er naar zoveel mogelijk het ver trouwen te ontvangen van het personeel door zelf vertrouwen te schenken. Philips hecht aan wederzijds contact door het geven van voorlichting omtrent alles wat er in het bedrijf omgaat aan hen, die met de leiding, leden zijn van de grote Philipsfamilie en die daarvan in de komende vier dagen op feestelijke wijze zullen getuigen. MOEDERDAG-REDE VAN DE KONINGIN IN AMERIKA NEW YORK. Gisteren is 05 een bijeenkomst van het „Comité van Amerikaanse moeders" in het Walfdorf Astoria hotel een op de plaat vastgelegde uit Ne derland per vliegtuig overge brachte rede van Koningin Ju liana ter gelegenheid van Moeder dag ten gehore gebracht. De Ko ningin die vorig jaar door het comité werd vereerd met de titel „internationale moeder van het jaar", zegt in deze rede, dat de moeder moet trachten naar de ware liefde voor haar kinderen, los van zelfzuchtige trots. De Nederlandse afgevaardigde bij de V.N., D. J. von Balluseek, sprak een kort woord ter inlei ding. Koningin van Zweden moet- rust houden STOCKHOLM. Koningin Louise van Zweden is na een lichte hartaanval in een verpleeg inrichting opgenomen. Volgens een bulletin van de hofarts geeft de toestand van de Koningin geen reSen tot ongerustheid. „PROEFINVASIE" IN ZUID-ENGELAND LONDEN. Van 25 tot 27 Mei wordt door ruim duizend man van de vrijwillige reserve uit Londen een proefinvasie aan de Zuidkust van Engeland gehouden met schepen, vliegtuigen en tanks. Twee Nederlandse eenhe den van de marine-luchtvaart dienst, die indertijd aan de oefe ningen in Ierland hebben deelge nomen en thans in Engeland ge- stationneerd zijn, zullen hieraan deelnemen. Ha, die mannen hebben het zo door. Tegen de tijd dat mèt de eerste lentebloesems de foldertjes „Moederdag, taartendag; Moederdag, bloemendag; Moederdag, vul-voor-mijn-part-alles-in- dag" de steden en dorpen binnenwaaien, mopperen ze onder elkaar hun wrok tegen dit Americanisme uit. Een handige stunt van middenstanders, die zich niet ontzien je eigen kinderen met gekleurde brillen etc. reclame te laten maken voor iets waar je ten sterkste op tegen bent, heet dat dan. Ja, ze hebben het zo door, maar als ze eenmaal op de tweede Zondagmorgen van Mei moeders stoel versierd zien en werkelijk gemeend plezier hebben om de overgave, waarmee hun kinderen deze dag vieren, waar blijven dan de grote woorden van „Nu voor het laatst en nooit meer"? Moeders, weest dus maar niet bang dat uw echtgenoten ooit tot enig effectief verzet zullen kunnen komen. Gij hebt met Uw kinderen een scherp wapen in de hand in vaderdag. Ge zoudt ze moeten zien als U bij wijze van tegenmaatregel deze dag eens ongemerkt voorbij zoudt laten gaan.... Vervolg van pag. 1 het eerste Pinksterfeest, „de deuren gesloten houden uit vrees", maar „de deuren van het huis en daarmee de poorten van de wereldkerk van Christus wijd opengooien" en naar buiten tre den als vurige vechters van Gods strijdende Kerk. IJe geest van Pinksteren zal de aarde vernieuwen, maar ver nieuwen in en door God. Die geest is van de kracht van een storm en als de vlam van eer» al-verterend vuur. Vervuld van de Heilige Geest, dat is een ge tuigenis van bovennatuurlijke verlichting en opwekking, welke vooral betrekking heeft op een welsprekende en moedige be lijdenis van het geloof. Dit duidt ook op een kracht, die de mens tot de vervulling van een taak of roeping in staat stelt. Het grote probleem, ook van onze dagen is. wat mgr. dr. Poels z.g. nog in 1947 noemde „dat een christelijke cultuur in de wijdste en breedste zin slechts kan wor den opgebouwd in deze moderne wereld, als in het openbare leven niet meer bestaat die -catastro- phale scheiding tussen geloof en leven, tussen leven en gods dienst. Wat is dat anders dan de zin van het christelijk vernieu wingsideaal, zoals Pius XI dat in „Quadragesimo Anno" heeft ont vouwd? Een betere wereld, ge grondvest op sociale vrede, kan niet alleen bereikt worden door „betere instellingen", maar daarbij zijn onmisbaar „betere mensen". Het werd op de eerste Katholieken dag te Utrecht al gezegd en het is nu, dertig jaar later, nog waar; „Hervorm de mens en de hervormde meps zelf zal de menselijke maat schappij hervormen." Ook in die geest moge waar zijn, dat „de gave der Pinkstergenade een roeping is van een geslacht, dat de grote uren waardig is, waar in wij thans leven". IN de aardse, historische phase van het Christus-mysterie doet het Pinkster feest zich aan ons voor als het slot en de bekroning van het heilswerk, dat onze goddelijke Zaligmaker tot verlos sing en heiliging van ons, mensen, heeft voltrokken. De eerste Pinksterdag Wie devoot en gelovig, in het oprecht verlangen er het geestelijk leven van zijn ziel mee te voeden, de bladzijden leest die de Evangelisten ons hebben nagelaten over het leven en de hande lingen van Jezus na Zijn opwekking uit de doden, hem stroomt oMniddellijk vanuit dit verhaal de zo lieflijke en zoete geur van de verrezen Christus te gemoet waar Sint Paulus over spreekt (2 Cor. 2, 15)), en hij betreurt 't slechts dat nog niet meer over deze periode van 's Heren verblijf op aarde werd opge tekend tot dankbaar-aanvaarde stichting van allen en ons, die niet zoals de Apos telen het onvergetelijke voorrecht heb ben mogen genieten „de Heer Jezus naar het vlees te hebben gekend" (2 Cor. 5, 16)- u Zo bizonder kostbaar aan onderrich ting en zo hartelijk-intiem van omgang moet dit tijdsbestek, dat tussen Christus' heilige Verrijzenis en Zijn glorievolle opstijging ten hemel verliep, zijn ge weest voor de leerlingen, die zich zo wonderlijk te moede zullen hebben ge voeld in dat bijzijn van hun thans ver rezen Heer, naar wie heel hun bewon dering en al hun warme liefde nu onge deeld uitging. Zij hadden zich voor Hem en Zijn geheimvolle werking in hun zielen opengesteld en nu werd daar in die maar al te korte voorjaarsdagen, die zij zich zoveel langer, ja zonder zons ondergang wensten, méér gedaan en méér bereikt dan in de voorafgaande maanden van vroeger, toen zij nog zo heel andere gedachten en opvattingen omtrent Jezus' Messiasschap in zich ronddroegen. „De dagen die tussen des Heren Verrijzenis en Zijn Hemelvaart verliepen, zo zegt St. Leo in zijn preek op Hemelvaartsdag, waarvan wij tegen woordig een gedeelte lezen in 't Brevier op de tweede Zondag na Pasen, die dagen gingen niet in nutteloos tijdver drijf voorbij, maar daarin werden grote Geheimen bevestigd, grote Mysteries ge openbaard". TOCH was ook toen niet geheel en al voltooid hetgeen Jezus Zich met Zijn geduldige vorming van Zijn Apostelen had voorgesteld. Nog onmiddellijk voor Zijn heengaan uit deze zichtbare wereld vroegen zij Hem in hun naïeve, maar tegelijkertijd ook zo echt-nationale ver wachting, of „het in deze tijd zou zijn dat Hij het Koninkrijk van Israël weer ging herstellen" (Hand. 1, 6). Maar wat Jezus niet ten volle had kunnen berei ken, liet Hij ter voltooiing en vervol- lediging .over aan Zijn Heilige Geest, „die de Vader hun zou zenden en die hun allen zou leren" (Jo. 14, 26). Zo „gelastte Hij hun dan: Verlaat Jeruzalem niet, maar wacht de belofte des Vaders af, die ge van Mij hebt vernomen. Want Joannes doopte met water, maar over enkele dagen zult gij worden gedoopt met de Heilige Geest" (Hand. 1, 4-5). „Toen keerden ze van de berg, die Olijf berg heet, en waar zij Jezus met ver- baasd-starende ogen hadden nagezien bij Zijn wondere opgang ten hemel, zolang totdat een wolk Hem voorgoed aan hun blikken had onttrokken, naar Jeruzalem terug en bleven daar samen in de opper zaal, waar ze gewoonlijk vertoefden. En zij bleven allen eensgezind volharden in het gebed, tezamen met enige vrouwen, met Maria de Moeder van Jezus en met Zijn broeders" (Hand. 1, 12, 9, 13-14). „Op die plaats waren ze allen bijeen" (Hand. 2, 1), toen die voor hen zo aan grijpende Pinksterdag aanbrak. Het ver haal van de wondere gebeurtenissen, welke in die morgenuren plaats grepen, horen we nu nog in al de levendigheid van de vertelling door de kleurrijke schilder-Evangelist Sint Lucas, door de huis van Israël (d.w.z. de Kerk, wij) zij er dus van overtuigd, dat God diezelfde Jezus, die werd gekruisigd, tot Heer en Christus heeft gesteld" (Hand. 2, 32, 33, 36). Het vergaat ons als die eerste toe hoorders daar in Jeruzalem. Ook wij worden „diep getroffen in het hart". Want juist in deze zin van Petrus' toe spraak tot die bonte mensen-menigte daar vóór hem krijgt het Pinksterfeest een geheel andere, zijn eigenlijke en ware betekenis, die ons onmiddellijk aan belangt. Werd immers het historisch verloop van Christus' „heilswerk" met de Pinksterdag afgesloten, van de andere kant betekent Pinksteren de inzet en het begin van de „heilswerking" van de verheerlijkte Christus, die voortleeft en voortwerkt in Zijn mystiek Lichaam, de Kerk, in ons die er de levende lede maten van zijn. Want door ons geloof en door de H. Sacramenten van Doopsel, Vormsel en Eucharistie stroomt de hei ligheid, het goddelijk leven van Chris tus, het Hoofd, op ons over. Nu vervult ook ons dezelfde H. Geest, die één is met Christus, die Zijn Geest van heilig heid, van volmaaktheid en liefde is, die samen met de verheerlijke Christus, in Hem en door Hem ook tot ons wordt gezonden en aan wie het werk van onze heiligmaking op bizondere wijze wordt toegeschreven. Het Pinkstergeheim is daarom de vrucht van het Paasgeheim. Pinksteren volgt op Pasen en Christus' Hemelvaart. diaken of priester voorlezen gedurende de H. Mis op elke Pinkstermorgen. We willen het nog eens gaarne voor onszelf in ons Missaal of Canisius-bijbeltje her lezenDe Heilige Geest, de Geest van de verheerlijkte God-Mens Jezus Chris tus daalt over Zijn jonge Kerk neer, haar op goddelijke wijze bevruchtend met het nieuwe leven, zoals Hij eens bij het Mysterie der Menswording over Maria was neergekomen.... Deze eenmaal historische nederdaling van de H. Geest is het die wij op Pink sterdag herdenken. Zij en al hetgeen er op die dag is geschied, vormt het onder werp van de verschillende lezingen in Missaal en Brevier; van haar zingen wij in de telkens afwisselende beurtzangen, antifonen en hymnen, waarmee de H. Kerk in haar feestelijke Officie zich dit alles onder een steeds variërend aspect blij herinnert Pinksteren nn, voor ons kJAAR voor de Liturgie is Pinksteren geen louter voorbije gebeurtenis, die zich eens, lang geleden, vóór ruim negentienhonderd jaren, voltrok. In de liturgisch-eucharistische phase van het Christus-Mysterie is Pinksteren ook he den, voor ons die thans leven, concrete werkelijkheid en actuele tegenwoordig heid. Op „het derde uur" (Hand. 2, 15), omtrent het ogenblik dat in onze kerken overal de plechtige Hoogmis begint, knielen wij biddend neer en smeken wij in het „Veni Creator Spiritus" om de komst van de H. Geest ook nü, over ons, een bede die wij met innigheid herhalen in de beide verzen van het Alleluia- gezang en de ontroerend-schone Sequen- tia, nadat wij van tevoren het Pinkster- verhaal in de Lezing gehoord hebben. In het sacramentele Mysterie van het H. Misoffer, dat gaat volgen, ontvangen wij het goddelijk-sublieme antwoord op ons vragen: daar verschijnt de verrezen, hemelse Christus in de consecratie voor ons op het altaar en zendt ons in de deelname aan Zijn Offer Zijn H. Geest, „zonder wiens genade, zoals Sint Leo in een Pinksterpreek zegt, dit Sacrament niet ingesteld, dit Mysterie niet gevierd is kunnen worden". Zo geheel en al overeenkomstig de werkelijkheid wordt daarom bij het Offermaal der H. Com munie gezongen dat zoals „allen vervuld werden van de H. Geest", dit thans ook geschiedt met ons die de H. Eucharistie ontvangen. Want daar, in de H. Mis, in de Consecratie en de Communie, beleven wij óns Pinksteren, in dezelfde werkelijk heid, dezelfde realiteit als de Apostelen, zij het ook slechts op een andere wijze. CN daarom heeft de Liturgie in haar fijne smaak voor symboliek, die aan alle, zelfs de kleinste dingen wijding en zin weet te geven, ons vandaag ook zo treffend bijeengebracht in de statiekerk van Sint Pieter te Rome. Wij, de gehele Christenheid, zijn vandaag bijeen rond het graf van de Vorst der Apostelen. Uit de mond van onze eerste Paus, boven wiens hoofd de vurige tong zich heeft neergezet (Hand. 2, 3), horen wij het getuigenis over het mysterie dat zich heden ook aan ons voltrekt. In het licht van de H. Geest, dat hem bestraalt, is Petrus, los van zijn vroeger eng-Joods Messias-begrip, nu doorgedrongen tot de kern van het Christus-Mysterie en ver kondigt hij aan de mensen-menigte der Katholieke Wereldkerk Jezus als de „Leidsman ten leven (Hand. 3. 15), die God heeft doen verrijzen.En nu Hij, verheven aan Gods rechterhand, van de Vader de beloofde Heilige Geest heeft ontvangen, nu heeft Hij die ook uitge- AAN de nieuw-gedoopten en ook aan de gelovigen, wie de Heer uitwen dig en inwendig nabij was in hun eerste Paas-geluk, in de zichtbare en voelbaar- beleefde viering van de grote myste riën, waarin zij voor de eerste maal in gewijd of opnieuw ingeleid zijn, is thans Zijn zichtbare tegenwoordigheid ont trokken. Het milde licht van de Paas kaars is op Hemelvaartsdag voor onze ogen gedoofd. Wij worden weer in de oude wereld teruggezonden, maar nu niet meer als de mensen die wij vroeger waren, doch veeleer als aan de wereld onttrokken en gestorven en in de scherpste tegenstelling tot haar en haar geest, omdat wij nu Christus' licht en Christus' geest in ons ronddragen. In het Paaslicht van de verrezen Christus beschouwen wij de dingen en voorvallen van hierbeneden. Wij zijn voortaan als pelgrims die hier geen vaste woonplaats hebben (Hebr. 13, 14) en vol verlangen op weg zijn naar hierboven, ons ware vaderland (Phil. 3, 20), waar aan de rechterhand des Vaders Christus is (Col. 3, 1), wiens aanschijn wij vurig begeren te zien (Ps. 26, 8). Maar temidden van de stormen van het leven, het lijden en de vervolgin gen van allerlei aard, waaraan wij op onze lange pelgrimsreize zullen blootge steld zijn, hebben wij de geestelijke kracht nodig die ons sterk maakt in het geloof. Wij moeten groeien tot wij „de mannenmaat van de volmaakte Christus hebben bereikt" (Eph. 4, 13). Om dat te kunnen moet de Geest van Christus ons vervullen, die ons mondig doet zijn in het rijk van Christus, de H. Kerk. Zoals wij nu in ons Doopsel met Christus wer den mede-begraven en weer met Hem ten leven opstonden (Rom. 6, 3 volg) en zo ons Pasen beleefden, zo beleven wij in het H. Sacrament van het Vormsel ons Pinksteren. Is Pasen jaarlijks voor ons de herinnering en vernieuwing van het leven, dat ons eens in het Doopsel werd geschonken, zo verleent Pinksteren het aan ieder afzonderlijk van ons vol gens de maat der genade die de Geest voor een ieder bereid houdt. En terwijl stort, zoals ge ziet en hoortHeel het wij op Pinkstermorgen de Eucharistie vieren, ontvangen wij op heel bizondere wijze daarvan een nieuwe, rijker vol heid en brengt ons geloof aan Christus, dat nederig uit deze bron der Sacra menten put, ons in het Offermaal de Heilige Geest Zelf en verdiept en ver innigt het Zijn tegenwoordigheid in ons, zoals de Communie reeds op de Vigilie dag in een heerlijke Gregoriaanse melo die zingt: „Op de laatste dag van het (Loofhutten-) feest zeide Jezus: Wie in Mij gelooft, uit diens binnenste zullen stromen van levend water vloeien. Dit nu zeide Hij van de Geest die al degenen zouden ontvangen die in Hem zouden geloven, alleluia, alleluia!" Vervuld van de H. Geest QOCH op de komst van de H. Geest in onze zielen behoren wij ons voor te bereiden. Wij moeten het Pinkster feest ook werkelijk persoonlijk beleven om er ons zo inderdaad de genade van toe te eigenen. De geestelijke, mystieke phase van het Christus-mysterie vraagt onze volkomen medewerking met het geen door God in ons wordt uitgewerkt (vgl. het Offertorium op Pinkster-Zon dag). Daar moet onze houding zijn als die van Maria, toen Zij bij de Boodschap van de Engel haar ontmoedig: „Zie de dienstmaagd des Heren" sprak (Luc. 1, 38). Juist die overgave, die vrome toewij ding aan het Mysterie, waar de Kerk ons zo dikwijls om doet vragen in haar Gebeden, stelt onze ziel open voor de werking van de verrezen Christus en Zijn Geest. Wanneer wij onze algehele afhankelijkheid van God' aanvaarden en ons klein maken voor Hem, in het ver langen en met de innige bede dat Hij moge leven in ons, zal die blijvende staat van dienstbaarheid onze ziel ge schikt maken om de genade van het Pinkster-mysterie in zich op te nemen. Door versterving en verloochening van zichzelf, los van alles wat haar van God afhoudt, geeft zij zich gewillig en soepel aan Hem over, opdat Hij in haar zou werken en leven zoals Hij dat in Maria deed. Wat de vrome Kardinaal de Bé- rulle ons even diep als schoon doet bid den, wordt dan waar: „O Jezus, levend in Maria, kom en leef in Uw dienaren, in de Geest van Uw heiligheid, in de volheid van Uw kracht, in de volmaakt heid van Uw wegen, in de waarheid van Uw deugden, in de gemeenschap van Uw mysteriën. Heers over alle tegen overgestelde macht, in Uw Geest, tot glorie van de Vader!" Het is de stralende verwezenlijking van 't prachtige Evangelie van Pinkster- Zondag, waar Jezus zegt dat „wie Hem liefheeft, ook Zijn woord zal onder houden.... En Mijn Vader zal ook hem beminnen en Wij zullen tot hem komen en Ons verblijf bij hem nemen Het leven van de verheerlijke God-Mens is ook ons leven. Daar mogen wij ver trouwen op Sint Paulus' woord: „En wij allen spiegelen met ongesluierd gelaat de heerlijkheid des Heren terug en wor den zelf steeds heerlijker in Zijn beeld herschapen en wel door de Geest des Heren" (2 Cor. 3, 18). Dan mogen we ook Jezus' plechtige verzekering horen, die ons temidden van de omstandigheden in dit aardse, Chris tus-vijandige leven zo blij en rustig doet zijn; „Vrede laat Ik u na, Mijn vrede geef Ik u. Niet zoals de wereld die geeft, geef Ik hem u. Uw hart zij dus niet ontsteld noch bevreesd...." Zo viert, ondanks oorlogsgeweld en al het pijnlijke en bittere van hatelijke ver volging, sedert eeuwen Christus' Kerk het Pinksterfeest als de komst van haar goddelijke „Trooster en Helper". Zo wil len ook wij, kinderen der Kerk, Pinkste ren vieren met onze Moeder. Want, zo zegt de Kerkvader Ireneus, „waar de Kerk is, daar is ook de Geest van God. Waar echter de Geest is, daar is iedere genade". DOM H. J. SCHEERMAN O.S.B.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1951 | | pagina 3