ZESTIG JAAR »PHILIPS«
(fovtini de Beste Bromfiets
DE VIJFTIGSTE DAG
Nederlands initiatief legde de grondslag
voor wereldonderneming
P" :HüüiW
si
Een naam - een begrip
Feest voor 80.000 werkers
Sociale
vrede
De zin van het Pinksterfeest
Vraagt
BEHANGSELS
vij vernemen:
ktberichten
Militairen mogen
niet naar huis
....Maar toch vieren we MOEDERDAG
Z_/\ 1
3
SVERWACHTINC
eld door het KNMI te
geildig van Zaterdag-
Zondagavond.
ROOG WEER.
iuidoosten van het land
id zonnig weer en wei
lering in temperatuur,
ivankelijk weinig maar
emende bewolking en
ddagtemperaturen dan
Droog weer. Vannacht
ad en hier en daar lich-
arst. Morgen overdag
ige wind tussen Noord
aw behanger
Bisschoppelijk College
ïond Donderdag onder
angstelling zijn hon-
bestaan herdacht. Mgr.
in droeg een pontifi-
re Mis op
Apeldoornse politie
jaal op tegen de direc-
ïet circus Jos Mullens
ertreding van de Ar-
Vier kinderen in de
ran 8 tot 12 jaar had-
ijk een bepaald num-
merd
bekende evangelist en
ir Johannes de Heer,
e Driebergen, op 23
jn 85ste verjaardag te
K. P. M. van Noorse
motorschip „Norvest".
bruto registerton. Het
onder de naam „Le
de K.P.M.-vloot wor-
omen
kunstcriticus H. P.
op 17 Mei a.s. tachtig
zijn hand verschenen
de werken op het ge-
e beeldende kunst
ZONDER REDEN
ELOOS GESLAGEN
i. Th. J. v. d. B. te
eeg gistermiddag een
af van de Alkmaarse
;er wegens zijn meer
jk gedrag in de nacht
Maart j.l.
ssde Maart was er in
len dansavond geweest,
ongeveer om drie uur
De getuigen die ter
chenen, vertelden toen
de zij-ingang van het
jongeman stond, die
ijk een stevige borrel
nig vrolijk was en al-
ijn handen in de lucht
waaien, zonder echter
'erlast aan te doen.
kwam v. d. B. aange
lat blijkbaar niet heeft
tstaan. En hoewel hij
rt niet eens kende, en
sn enkel kwaad woord
ewisseld had, sloeg hij
de grond, zodat de
bloedend op de grond
vusteloos bleef liggen.
een hersenschudding
rd.
mt aan, dat v. d. B.,
:en krachtig heerschap
sijn, eens graag wilde
ïoe sterk hij nu eigen-
/as. De Officier van
te een boete van zes
maar de Politierechter
ening, dat een derge-
raging niet met een
con worden afgedaan
veroordeelde hij v. d.
ter zitting verschenen
:n maand gevangenis-
END Bevelanders
I26; bloemkool 40
>ol 716; spinazie 8
15; andijvie 10—42;
raapstelen 4—2; ra-
10; uien 39 uien
'ei 811; aardbeien 9
lathan 3782; present
nd 2062; zoete cam-
St. Germain 51.
11 Mei Witlof le
1; 2e soort 510: Ra
il prei 712; spinazie
'sla 1418; radijs 47;
572; bloemkool 51
i 916; Asperges le
1.60; idem 2e soort 80
ïien 1.301.55.
iR 11 Mei Aard-
•12.50 p. 100 kg; witlof
mkool 391.10; rode
13; savoye kool 67;
15; sla 517; Andijvie
ijs 58; rabarber 4—
7; winterpeen 4; bos
uien 3.5012.50; prei
iroenten 24; peter-
raapstelen 22.50;
s 4255; St. Remy 46;
rHUIZEN 12 Mei
-15; grote 1011.30;
6.5018.20; gele kool
ol 5.50; doorgedraaid:
gele kool; 61.000 kg
[JK 12 Mei 7000 kg
10; 900 kg peen B 4;
I 20—23; II 13—17;
:ool 6.50—16.10; 35.000
1 6; 50.000 deense wit-
gedraaid: 425 kg peen;
44.000 witte.
tWOUDE. 8800 kg
.00—37.00, IB 17.00—
6.00, IIB 8.00—29.00,
00, stek 1.00—11.00,
sn 17.8019.50, grote
2500 kg kroten A
B 6.00—6.50, 2900 kg
0—11.60, C 5.10—5.20,
arber 4.00, 2400 kg
30.000 kg rode kool
70.000 kg gele kool
3 kg witte kool 5.50.
laid: 69.000 kg gele
'00 kg witte kool en
(Van een onzer verslaggevers)
Vandaag beginnen in Eindhoven de leesten ter gelegenheid van
het zestigjarig bestaan van Philips. Gedurende vier dagen zal
de stad, waarvan de naam door Philips over de gehele wereld
werd uitgedragen, met wedstrijden, sportmanifestaties, jubileum-
spel en vuurwerk feest vieren op een wijze, waarvan de zuider
lingen zo goed het recept kennen. En de feestklanken zullen
doordringen in alle steden en dorpen van Nederland. Want
Philips behoort niet alleen aan Endhoven, Philips is als het
ware van ons allemaal. Philips is een onderneming geworden
met een nationaal karakter.
Het waren vader Frederik Phi
lips, kassier en industrieel te
Zaltbommel, en zijn zoon Gerard,
die op 15 Mei 1891 met de pro
ductie van kooldraadlampen
startten in een leegstaande buks-
kinfabriek. Vader Philips bracht
75 duizend gulden mee in de
vennootschap en daarvan wer
den 12.500 gulden besteed voor
de aankoop van de fabriek. Het
was in het begin pioniersarbeid
die van de firmanten werd ge
vraagd. Was de fabriek ingericht
voor de omzet van 500 lampen
'per dag, de vraag naar kool
draadlampen was in ons land op
het eind van de 19 eeuw echter
nog veel te gering. Het ging de
toenmalige firmanten niet voor
de wind en men stond zelfs op
een gegeven moment voor de
keus het bedrijf te sluiten of
ook in het buitenland afzetgebied
zoeken. Beter ging het toen ook
de 20-jarige Anton, broer van
Gerard, in de vennootschap werd
opgenomen, Anton, die op een
Londense bank had gewerkt,
ging zich met de verkoop van het
product belasten en terstond be
gon de omzet te stijgen. Antcm
reisde Europa door en toen hij
voor het eerst naar Rusland ging,
was hij nog slechts 24 jaar oud.
Het waren geen orders meer
van honderd of duizend lampen
die hij binnenhaalde, maar van
tienduizenden.. Het werd een
sportieve wedstrijd tussen Anton
en Gerard. Anton trachtte steeds
meer te verkopen dan Gerard
kon leveren .De laatste streefde
er vastberaden naar de kwaliteit
van het product steeds meer te
vergroten en toen in 1903 de om
zet al bijna vijf millioen lampen
bedroeg had de naam Philips
overal een goede klank.
In 1912 werd de vennootschap
omgezet in de N.V. Philips Gloei
lampenfabrieken met een kapi
taal van zes millioen gulden.
Philips begon in 1914 ook met
een eigen wetenschappelijk on
derzoek. Het Natuurkundig La
boratorium werd opgericht, dat
zich onder leiding van prof dr.
G. Holst ontwikkeld heeft tot
een der grootste industriële re-
searchlaboratoria. Thans werken
in Eindhoven circa 1000 man in
het Natuurkundig Laboratorium
en daarnaast rond 3500 man in de
ontwikkelingslaboratoria der ver
schillende onderdelen van het
bedrijf in binnen- en buitenland.
Het jaar 1927 kenmerkte zich
voor Philips door belangrijke ge
beurtenissen op radio-gebied: de
geslaagde experimentele uitzen
ding voor een wereldomroep op
de korte golf van 30 meter; de
succesvolle demonstraties met 'n
grote luidspreker in de open
lucht en het op de markt ko
men van het eerste Philips radio
toestel. De afdelingen weten
schappelijk en technisch radio-
onderzoek. in 1924 begonnen, on
dervonden een sterke stimulans
door de invoering van de spre
kende film in 1928. Het Natuur
kundig Laboratorium verwaar
loosde niet het oorspronkelijk
arbeidsterrein van Philips. On
derzoekingen op het gebied der
electriciteitsgeleiding in gassen,
die kort na 1918 begonnen wer
den en destijds practische toe
passing vonden bij glimlampen,
wolfraamboóglampen, gelijkrich-
ters en neonlichtreclamebuizen,
hebben tenslotte geleid tot een
reeks van nieuwe lichtbronnen
met bijzonder hoog nuttig effect,
de gasontladingslampen: natri-
umlampen, superhogedruk-kwik-
lampen en buisvormige fluores
centielampen, die aan de naam
Philips op lichtgebied nieuwe
glans verschaft hebben.
De fabricage van radiobuizen
en radiotoestellen heeft tussen
1927 en 1940 een grote omvang
bti Philips gekregen. Naast de
fabricage van lichtbronnen zijn
zij wei de belangrijkste factor
voor de groei en de bloei van
de Philips-fabriek geworden.
Nu, vier en twintig jaar. nadat
het eerste radiotoestel de fabriek
in Eindhoven verliet, is de tele
visie, een nieuWe tak van de ra
dio-omroep bezig zich te ontwik
kelen.
In de tweede periode van het
bestaan van Philips werd ook
een nieuwe grondslag gelegd voor
de verkoop der Philipsproducten
in het buitenland. In de meeste
landen werden Fhilipsmaatschap-
pijen opgericht, die de taak over
namen van de vroegere agenten.
Deze Philipsmaatschappijen heb
ben, naarmate overal de autar
kische tendens sterker werd, ook
in een 25-tal landen de fabricage
ter hand genomen. Als verkoop
maatschappijen boden zij zeker
heid, dat aan alle producten, ook
aan de nieuwste, nog niet renda
bele, steeds de volle aandacht
wordt besteed.
Deze groei in verschillende rich
tingen is een van de oorzaken
ervan, dat nu gia zestig jaren,
I;
lösS
Een deel van de gloeilampenfabriek met de Lichttoren op
het complex EmmasingeL
12 MEI:
Vigilie van Pinksteren
Geboden vasten- en onthou
dingsdag
Verschillende katholieken
hebben geen juist idee om
trent de betekenis van de
voorschriften van de vasten
en onthoudingswet: zij vinden
dat dwang en denken, dat
dergelijke bepalingen niet
meer passen in deze tijd. En
toch zijn deze wetten uiter
mate heilzaam, niet alleen om
op passende wijze ons voor te
bereiden voor een groot feest,
zoals vandaag, maar vooral
om door dit alles zelfbeheer
sing te leren, die wii nodig
hebben om te leven overeen
komstig de wetten van God.
En daarom is een vastendag
maar een begin: de H. Kerk
vraagt, dat wij in die geest
zelf ook nog verschillende
verstervingen ons zullen op
leggen, opdat wij het doel:
een volkomen zelfbeheersing
zullen bereiken. Hebt gij in
deze zin de verplichtingen
van deze vasten op V geno
men? Dan heeft de H. Kerk
haar doel bereikt en met ver
trouwen ziet zij dan uit naar
uwe beleving vein de Quater
temperdagen, die in de ko
mende week geplaatst zijn.
In deserto
IN VERBAND MET
POKKENGEVAAR
's HERTOGENBOSCH. Op
last van de inspectie der Volks
gezondheid in Den Haag zijn alle
militairen in de kazernes en
kampen te 's Hertogenbosch, Til
burg, Vught, Eindhoven en Gel
drop, met ingang van gisteren tot
nader order geconsigneerd, in
verband met besmettingsgevaar
voor pokken.
Dit houdt tevens in, dat mili
tairen uit andere garnizoenen en
plaatsen zich niet naar deze ge
meenten mogen begeven. Mili
tairen, die hun Pinksterverlof in
een der genoemde plaatsen had
den willen doorbrengen, zullen
deze dagen elders in het land
moeten doorbrengen. Slechts
wanneer zij in het bezit zijn van
het internationaal geldende be
wijs, dat zij tegen besmetting
iminuun zijji, mogen zij zich in
deze gemeenten ophouden. In den
Bosch zijn met medewerking der
burgers maatregelen getroffen
om voor de manschappen de
Pinksterdagen zo aangenaam
mogelijk te doen verlopen.
•het Philipspersoneel van 25000 tot
80.000 is gestegen, dat de vloer
oppervlakte der fabrieken, die
oorspronkelijk 400 vierkante
meter bedroeg, thans uitgebreid
is tot 1.250.000 M2, terwijl het
kapitaal, dat door de aandeelhou
ders is bijeengebracht, tot 145
millioen is gestegen.
Sociaal gezien is het zeker van
belang od te merken, dat in het
grote Philinsbedriif. dat in Eind
hoven ou het ogenblik 26.000
werknemers telt. nooit een sta
king is uitgebroken. Deze arbeids-
vrede is zeker voor een belang-
riik deel het gevolg geweest van
de witze waaron de belangen van
het uersoneel werden behartigd.
Verschillende sociale instellingen
zim door Philins in het leven ge
roepen. PhiliDS stond vooraan
wanneer het er om ging het wel-
zim der werknemers te bevor
deren.
Vóórdat medische zorg en ziek-
teuitkeringen wettelijk waren ge
regeld had Philips reeds voor een
eigen medische dienst gezorgd en
beschikte over een eigen zieken
kas. De Philips Pensioenfondsen,
die voorzien in ouderdoms-, inva-
liditeits- en weduwen en wezen
pensioen, beschikken over een ka-
pitrial van 125 millioen gulden,
welk bedrag onafhankelijk van
het bedrijfskapitaal der onderne
ming wordt beheerd. Dank zij de
grote activiteit, die door de on
derneming op het gebied der huis
vesting werd ontwikkeld, heeft
het bedrijf momenteel meer dan
6000 woningen voor de vele werk
nemers ter beschikking.
De leiding van Philips streeft
In dit fabriekje startte Philips in 1891 met de vervaardiging
van gloeilampen. Het gebouwtje is al heel lang geleden te
klein geworden, maar het bestaat nog steeds. Thans is hierin
een Philips-museum gevestigd.
er naar zoveel mogelijk het ver
trouwen te ontvangen van het
personeel door zelf vertrouwen
te schenken. Philips hecht aan
wederzijds contact door het geven
van voorlichting omtrent alles
wat er in het bedrijf omgaat aan
hen, die met de leiding, leden zijn
van de grote Philipsfamilie en
die daarvan in de komende vier
dagen op feestelijke wijze zullen
getuigen.
MOEDERDAG-REDE VAN DE
KONINGIN IN AMERIKA
NEW YORK. Gisteren is 05
een bijeenkomst van het „Comité
van Amerikaanse moeders" in
het Walfdorf Astoria hotel een
op de plaat vastgelegde uit Ne
derland per vliegtuig overge
brachte rede van Koningin Ju
liana ter gelegenheid van Moeder
dag ten gehore gebracht. De Ko
ningin die vorig jaar door het
comité werd vereerd met de titel
„internationale moeder van het
jaar", zegt in deze rede, dat de
moeder moet trachten naar de
ware liefde voor haar kinderen,
los van zelfzuchtige trots.
De Nederlandse afgevaardigde
bij de V.N., D. J. von Balluseek,
sprak een kort woord ter inlei
ding.
Koningin van Zweden
moet- rust houden
STOCKHOLM. Koningin
Louise van Zweden is na een
lichte hartaanval in een verpleeg
inrichting opgenomen. Volgens
een bulletin van de hofarts geeft
de toestand van de Koningin geen
reSen tot ongerustheid.
„PROEFINVASIE"
IN ZUID-ENGELAND
LONDEN. Van 25 tot 27 Mei
wordt door ruim duizend man
van de vrijwillige reserve uit
Londen een proefinvasie aan de
Zuidkust van Engeland gehouden
met schepen, vliegtuigen en
tanks. Twee Nederlandse eenhe
den van de marine-luchtvaart
dienst, die indertijd aan de oefe
ningen in Ierland hebben deelge
nomen en thans in Engeland ge-
stationneerd zijn, zullen hieraan
deelnemen.
Ha, die mannen hebben het zo door. Tegen de tijd dat mèt de
eerste lentebloesems de foldertjes „Moederdag, taartendag;
Moederdag, bloemendag; Moederdag, vul-voor-mijn-part-alles-in-
dag" de steden en dorpen binnenwaaien, mopperen ze onder
elkaar hun wrok tegen dit Americanisme uit. Een handige stunt
van middenstanders, die zich niet ontzien je eigen kinderen
met gekleurde brillen etc. reclame te laten maken voor iets
waar je ten sterkste op tegen bent, heet dat dan.
Ja, ze hebben het zo door, maar als ze eenmaal op de tweede
Zondagmorgen van Mei moeders stoel versierd zien en werkelijk
gemeend plezier hebben om de overgave, waarmee hun kinderen
deze dag vieren, waar blijven dan de grote woorden van „Nu
voor het laatst en nooit meer"?
Moeders, weest dus maar niet bang dat uw echtgenoten ooit
tot enig effectief verzet zullen kunnen komen. Gij hebt met Uw
kinderen een scherp wapen in de hand in vaderdag. Ge zoudt
ze moeten zien als U bij wijze van tegenmaatregel deze dag
eens ongemerkt voorbij zoudt laten gaan....
Vervolg van pag. 1
het eerste Pinksterfeest, „de
deuren gesloten houden uit
vrees", maar „de deuren van het
huis en daarmee de poorten van
de wereldkerk van Christus wijd
opengooien" en naar buiten tre
den als vurige vechters van Gods
strijdende Kerk.
IJe geest van Pinksteren zal
de aarde vernieuwen, maar ver
nieuwen in en door God. Die
geest is van de kracht van een
storm en als de vlam van eer»
al-verterend vuur. Vervuld van
de Heilige Geest, dat is een ge
tuigenis van bovennatuurlijke
verlichting en opwekking, welke
vooral betrekking heeft op een
welsprekende en moedige be
lijdenis van het geloof.
Dit duidt ook op een kracht, die
de mens tot de vervulling van
een taak of roeping in staat
stelt.
Het grote probleem, ook van
onze dagen is. wat mgr. dr. Poels
z.g. nog in 1947 noemde „dat een
christelijke cultuur in de wijdste
en breedste zin slechts kan wor
den opgebouwd in deze moderne
wereld, als in het openbare leven
niet meer bestaat die -catastro-
phale scheiding tussen geloof en
leven, tussen leven en gods
dienst. Wat is dat anders dan de
zin van het christelijk vernieu
wingsideaal, zoals Pius XI dat in
„Quadragesimo Anno" heeft ont
vouwd? Een betere wereld, ge
grondvest op sociale vrede,
kan niet alleen bereikt worden
door „betere instellingen", maar
daarbij zijn onmisbaar „betere
mensen". Het werd op de eerste
Katholieken dag te Utrecht al
gezegd en het is nu, dertig jaar
later, nog waar; „Hervorm de
mens en de hervormde meps
zelf zal de menselijke maat
schappij hervormen." Ook in die
geest moge waar zijn, dat „de
gave der Pinkstergenade een
roeping is van een geslacht, dat
de grote uren waardig is, waar
in wij thans leven".
IN de aardse, historische phase van het
Christus-mysterie doet het Pinkster
feest zich aan ons voor als het slot en
de bekroning van het heilswerk, dat
onze goddelijke Zaligmaker tot verlos
sing en heiliging van ons, mensen, heeft
voltrokken.
De eerste Pinksterdag
Wie devoot en gelovig, in het oprecht
verlangen er het geestelijk leven van
zijn ziel mee te voeden, de bladzijden
leest die de Evangelisten ons hebben
nagelaten over het leven en de hande
lingen van Jezus na Zijn opwekking uit
de doden, hem stroomt oMniddellijk
vanuit dit verhaal de zo lieflijke en
zoete geur van de verrezen Christus te
gemoet waar Sint Paulus over spreekt
(2 Cor. 2, 15)), en hij betreurt 't slechts
dat nog niet meer over deze periode van
's Heren verblijf op aarde werd opge
tekend tot dankbaar-aanvaarde stichting
van allen en ons, die niet zoals de Apos
telen het onvergetelijke voorrecht heb
ben mogen genieten „de Heer Jezus naar
het vlees te hebben gekend" (2 Cor. 5,
16)- u
Zo bizonder kostbaar aan onderrich
ting en zo hartelijk-intiem van omgang
moet dit tijdsbestek, dat tussen Christus'
heilige Verrijzenis en Zijn glorievolle
opstijging ten hemel verliep, zijn ge
weest voor de leerlingen, die zich zo
wonderlijk te moede zullen hebben ge
voeld in dat bijzijn van hun thans ver
rezen Heer, naar wie heel hun bewon
dering en al hun warme liefde nu onge
deeld uitging. Zij hadden zich voor Hem
en Zijn geheimvolle werking in hun
zielen opengesteld en nu werd daar in
die maar al te korte voorjaarsdagen, die
zij zich zoveel langer, ja zonder zons
ondergang wensten, méér gedaan en
méér bereikt dan in de voorafgaande
maanden van vroeger, toen zij nog zo
heel andere gedachten en opvattingen
omtrent Jezus' Messiasschap in zich
ronddroegen. „De dagen die tussen des
Heren Verrijzenis en Zijn Hemelvaart
verliepen, zo zegt St. Leo in zijn preek
op Hemelvaartsdag, waarvan wij tegen
woordig een gedeelte lezen in 't Brevier
op de tweede Zondag na Pasen, die
dagen gingen niet in nutteloos tijdver
drijf voorbij, maar daarin werden grote
Geheimen bevestigd, grote Mysteries ge
openbaard".
TOCH was ook toen niet geheel en al
voltooid hetgeen Jezus Zich met Zijn
geduldige vorming van Zijn Apostelen
had voorgesteld. Nog onmiddellijk voor
Zijn heengaan uit deze zichtbare wereld
vroegen zij Hem in hun naïeve, maar
tegelijkertijd ook zo echt-nationale ver
wachting, of „het in deze tijd zou zijn
dat Hij het Koninkrijk van Israël weer
ging herstellen" (Hand. 1, 6). Maar wat
Jezus niet ten volle had kunnen berei
ken, liet Hij ter voltooiing en vervol-
lediging .over aan Zijn Heilige Geest,
„die de Vader hun zou zenden en die
hun allen zou leren" (Jo. 14, 26). Zo
„gelastte Hij hun dan: Verlaat Jeruzalem
niet, maar wacht de belofte des Vaders
af, die ge van Mij hebt vernomen. Want
Joannes doopte met water, maar over
enkele dagen zult gij worden gedoopt
met de Heilige Geest" (Hand. 1, 4-5).
„Toen keerden ze van de berg, die Olijf
berg heet, en waar zij Jezus met ver-
baasd-starende ogen hadden nagezien bij
Zijn wondere opgang ten hemel, zolang
totdat een wolk Hem voorgoed aan hun
blikken had onttrokken, naar Jeruzalem
terug en bleven daar samen in de opper
zaal, waar ze gewoonlijk vertoefden. En
zij bleven allen eensgezind volharden in
het gebed, tezamen met enige vrouwen,
met Maria de Moeder van Jezus en met
Zijn broeders" (Hand. 1, 12, 9, 13-14).
„Op die plaats waren ze allen bijeen"
(Hand. 2, 1), toen die voor hen zo aan
grijpende Pinksterdag aanbrak. Het ver
haal van de wondere gebeurtenissen,
welke in die morgenuren plaats grepen,
horen we nu nog in al de levendigheid
van de vertelling door de kleurrijke
schilder-Evangelist Sint Lucas, door de huis van Israël (d.w.z. de Kerk, wij) zij
er dus van overtuigd, dat God diezelfde
Jezus, die werd gekruisigd, tot Heer en
Christus heeft gesteld" (Hand. 2, 32, 33,
36).
Het vergaat ons als die eerste toe
hoorders daar in Jeruzalem. Ook wij
worden „diep getroffen in het hart".
Want juist in deze zin van Petrus' toe
spraak tot die bonte mensen-menigte
daar vóór hem krijgt het Pinksterfeest
een geheel andere, zijn eigenlijke en
ware betekenis, die ons onmiddellijk aan
belangt. Werd immers het historisch
verloop van Christus' „heilswerk" met
de Pinksterdag afgesloten, van de andere
kant betekent Pinksteren de inzet en
het begin van de „heilswerking" van de
verheerlijkte Christus, die voortleeft en
voortwerkt in Zijn mystiek Lichaam, de
Kerk, in ons die er de levende lede
maten van zijn. Want door ons geloof
en door de H. Sacramenten van Doopsel,
Vormsel en Eucharistie stroomt de hei
ligheid, het goddelijk leven van Chris
tus, het Hoofd, op ons over. Nu vervult
ook ons dezelfde H. Geest, die één is
met Christus, die Zijn Geest van heilig
heid, van volmaaktheid en liefde is, die
samen met de verheerlijke Christus, in
Hem en door Hem ook tot ons wordt
gezonden en aan wie het werk van onze
heiligmaking op bizondere wijze wordt
toegeschreven. Het Pinkstergeheim is
daarom de vrucht van het Paasgeheim.
Pinksteren volgt op Pasen en Christus'
Hemelvaart.
diaken of priester voorlezen gedurende
de H. Mis op elke Pinkstermorgen. We
willen het nog eens gaarne voor onszelf
in ons Missaal of Canisius-bijbeltje her
lezenDe Heilige Geest, de Geest van
de verheerlijkte God-Mens Jezus Chris
tus daalt over Zijn jonge Kerk neer,
haar op goddelijke wijze bevruchtend
met het nieuwe leven, zoals Hij eens bij
het Mysterie der Menswording over
Maria was neergekomen....
Deze eenmaal historische nederdaling
van de H. Geest is het die wij op Pink
sterdag herdenken. Zij en al hetgeen er
op die dag is geschied, vormt het onder
werp van de verschillende lezingen in
Missaal en Brevier; van haar zingen wij
in de telkens afwisselende beurtzangen,
antifonen en hymnen, waarmee de H.
Kerk in haar feestelijke Officie zich dit
alles onder een steeds variërend aspect
blij herinnert
Pinksteren nn, voor ons
kJAAR voor de Liturgie is Pinksteren
geen louter voorbije gebeurtenis,
die zich eens, lang geleden, vóór ruim
negentienhonderd jaren, voltrok. In de
liturgisch-eucharistische phase van het
Christus-Mysterie is Pinksteren ook he
den, voor ons die thans leven, concrete
werkelijkheid en actuele tegenwoordig
heid. Op „het derde uur" (Hand. 2, 15),
omtrent het ogenblik dat in onze kerken
overal de plechtige Hoogmis begint,
knielen wij biddend neer en smeken wij
in het „Veni Creator Spiritus" om de
komst van de H. Geest ook nü, over ons,
een bede die wij met innigheid herhalen
in de beide verzen van het Alleluia-
gezang en de ontroerend-schone Sequen-
tia, nadat wij van tevoren het Pinkster-
verhaal in de Lezing gehoord hebben.
In het sacramentele Mysterie van het
H. Misoffer, dat gaat volgen, ontvangen
wij het goddelijk-sublieme antwoord op
ons vragen: daar verschijnt de verrezen,
hemelse Christus in de consecratie voor
ons op het altaar en zendt ons in de
deelname aan Zijn Offer Zijn H. Geest,
„zonder wiens genade, zoals Sint Leo in
een Pinksterpreek zegt, dit Sacrament
niet ingesteld, dit Mysterie niet gevierd
is kunnen worden". Zo geheel en al
overeenkomstig de werkelijkheid wordt
daarom bij het Offermaal der H. Com
munie gezongen dat zoals „allen vervuld
werden van de H. Geest", dit thans ook
geschiedt met ons die de H. Eucharistie
ontvangen. Want daar, in de H. Mis, in
de Consecratie en de Communie, beleven
wij óns Pinksteren, in dezelfde werkelijk
heid, dezelfde realiteit als de Apostelen,
zij het ook slechts op een andere wijze.
CN daarom heeft de Liturgie in haar
fijne smaak voor symboliek, die aan
alle, zelfs de kleinste dingen wijding en
zin weet te geven, ons vandaag ook zo
treffend bijeengebracht in de statiekerk
van Sint Pieter te Rome. Wij, de gehele
Christenheid, zijn vandaag bijeen rond
het graf van de Vorst der Apostelen. Uit
de mond van onze eerste Paus, boven
wiens hoofd de vurige tong zich heeft
neergezet (Hand. 2, 3), horen wij het
getuigenis over het mysterie dat zich
heden ook aan ons voltrekt. In het licht
van de H. Geest, dat hem bestraalt, is
Petrus, los van zijn vroeger eng-Joods
Messias-begrip, nu doorgedrongen tot de
kern van het Christus-Mysterie en ver
kondigt hij aan de mensen-menigte der
Katholieke Wereldkerk Jezus als de
„Leidsman ten leven (Hand. 3. 15), die
God heeft doen verrijzen.En nu Hij,
verheven aan Gods rechterhand, van de
Vader de beloofde Heilige Geest heeft
ontvangen, nu heeft Hij die ook uitge-
AAN de nieuw-gedoopten en ook aan
de gelovigen, wie de Heer uitwen
dig en inwendig nabij was in hun eerste
Paas-geluk, in de zichtbare en voelbaar-
beleefde viering van de grote myste
riën, waarin zij voor de eerste maal in
gewijd of opnieuw ingeleid zijn, is thans
Zijn zichtbare tegenwoordigheid ont
trokken. Het milde licht van de Paas
kaars is op Hemelvaartsdag voor onze
ogen gedoofd. Wij worden weer in de
oude wereld teruggezonden, maar nu
niet meer als de mensen die wij vroeger
waren, doch veeleer als aan de wereld
onttrokken en gestorven en in de
scherpste tegenstelling tot haar en haar
geest, omdat wij nu Christus' licht en
Christus' geest in ons ronddragen. In
het Paaslicht van de verrezen Christus
beschouwen wij de dingen en voorvallen
van hierbeneden. Wij zijn voortaan als
pelgrims die hier geen vaste woonplaats
hebben (Hebr. 13, 14) en vol verlangen
op weg zijn naar hierboven, ons ware
vaderland (Phil. 3, 20), waar aan de
rechterhand des Vaders Christus is (Col.
3, 1), wiens aanschijn wij vurig begeren
te zien (Ps. 26, 8).
Maar temidden van de stormen van
het leven, het lijden en de vervolgin
gen van allerlei aard, waaraan wij op
onze lange pelgrimsreize zullen blootge
steld zijn, hebben wij de geestelijke
kracht nodig die ons sterk maakt in het
geloof. Wij moeten groeien tot wij „de
mannenmaat van de volmaakte Christus
hebben bereikt" (Eph. 4, 13). Om dat te
kunnen moet de Geest van Christus ons
vervullen, die ons mondig doet zijn in
het rijk van Christus, de H. Kerk. Zoals
wij nu in ons Doopsel met Christus wer
den mede-begraven en weer met Hem
ten leven opstonden (Rom. 6, 3 volg) en
zo ons Pasen beleefden, zo beleven wij
in het H. Sacrament van het Vormsel
ons Pinksteren. Is Pasen jaarlijks voor
ons de herinnering en vernieuwing van
het leven, dat ons eens in het Doopsel
werd geschonken, zo verleent Pinksteren
het aan ieder afzonderlijk van ons vol
gens de maat der genade die de Geest
voor een ieder bereid houdt. En terwijl
stort, zoals ge ziet en hoortHeel het wij op Pinkstermorgen de Eucharistie
vieren, ontvangen wij op heel bizondere
wijze daarvan een nieuwe, rijker vol
heid en brengt ons geloof aan Christus,
dat nederig uit deze bron der Sacra
menten put, ons in het Offermaal de
Heilige Geest Zelf en verdiept en ver
innigt het Zijn tegenwoordigheid in ons,
zoals de Communie reeds op de Vigilie
dag in een heerlijke Gregoriaanse melo
die zingt: „Op de laatste dag van het
(Loofhutten-) feest zeide Jezus: Wie in
Mij gelooft, uit diens binnenste zullen
stromen van levend water vloeien. Dit
nu zeide Hij van de Geest die al degenen
zouden ontvangen die in Hem zouden
geloven, alleluia, alleluia!"
Vervuld van de H. Geest
QOCH op de komst van de H. Geest
in onze zielen behoren wij ons voor
te bereiden. Wij moeten het Pinkster
feest ook werkelijk persoonlijk beleven
om er ons zo inderdaad de genade van
toe te eigenen. De geestelijke, mystieke
phase van het Christus-mysterie vraagt
onze volkomen medewerking met het
geen door God in ons wordt uitgewerkt
(vgl. het Offertorium op Pinkster-Zon
dag). Daar moet onze houding zijn als
die van Maria, toen Zij bij de Boodschap
van de Engel haar ontmoedig: „Zie de
dienstmaagd des Heren" sprak (Luc. 1,
38).
Juist die overgave, die vrome toewij
ding aan het Mysterie, waar de Kerk
ons zo dikwijls om doet vragen in haar
Gebeden, stelt onze ziel open voor de
werking van de verrezen Christus en
Zijn Geest. Wanneer wij onze algehele
afhankelijkheid van God' aanvaarden en
ons klein maken voor Hem, in het ver
langen en met de innige bede dat Hij
moge leven in ons, zal die blijvende
staat van dienstbaarheid onze ziel ge
schikt maken om de genade van het
Pinkster-mysterie in zich op te nemen.
Door versterving en verloochening van
zichzelf, los van alles wat haar van God
afhoudt, geeft zij zich gewillig en soepel
aan Hem over, opdat Hij in haar zou
werken en leven zoals Hij dat in Maria
deed. Wat de vrome Kardinaal de Bé-
rulle ons even diep als schoon doet bid
den, wordt dan waar: „O Jezus, levend
in Maria, kom en leef in Uw dienaren,
in de Geest van Uw heiligheid, in de
volheid van Uw kracht, in de volmaakt
heid van Uw wegen, in de waarheid van
Uw deugden, in de gemeenschap van
Uw mysteriën. Heers over alle tegen
overgestelde macht, in Uw Geest, tot
glorie van de Vader!"
Het is de stralende verwezenlijking
van 't prachtige Evangelie van Pinkster-
Zondag, waar Jezus zegt dat „wie Hem
liefheeft, ook Zijn woord zal onder
houden.... En Mijn Vader zal ook hem
beminnen en Wij zullen tot hem komen
en Ons verblijf bij hem nemen
Het leven van de verheerlijke God-Mens
is ook ons leven. Daar mogen wij ver
trouwen op Sint Paulus' woord: „En wij
allen spiegelen met ongesluierd gelaat
de heerlijkheid des Heren terug en wor
den zelf steeds heerlijker in Zijn beeld
herschapen en wel door de Geest des
Heren" (2 Cor. 3, 18).
Dan mogen we ook Jezus' plechtige
verzekering horen, die ons temidden van
de omstandigheden in dit aardse, Chris
tus-vijandige leven zo blij en rustig doet
zijn; „Vrede laat Ik u na, Mijn vrede
geef Ik u. Niet zoals de wereld die geeft,
geef Ik hem u. Uw hart zij dus niet
ontsteld noch bevreesd...."
Zo viert, ondanks oorlogsgeweld en al
het pijnlijke en bittere van hatelijke ver
volging, sedert eeuwen Christus' Kerk
het Pinksterfeest als de komst van haar
goddelijke „Trooster en Helper". Zo wil
len ook wij, kinderen der Kerk, Pinkste
ren vieren met onze Moeder. Want, zo
zegt de Kerkvader Ireneus, „waar de
Kerk is, daar is ook de Geest van God.
Waar echter de Geest is, daar is iedere
genade".
DOM H. J. SCHEERMAN O.S.B.