Twee eeuwen mode aan het Hof van Frankrijk's Koningen R.o d io-p rog ra m ma Het werk van een goochelaar „Vlucht in de nacht" Zonder 'n dertigtal gewaden telde de hoveling niet mee Goudlaken, kant, fluweel en linten Hij was zijn hoofd kwijt maar nu is de zaak in orde RECEPTEN De graag-geziene gast op tal van feestjes door E. J. Rath PAGINA 4 ZATERDAG 7 |ULI 1951 Het was in het jaar 1577, dat Jerome Lippomand, Venetiaans gezant te Parijs, in rijn rapport aantekende: „Het afwisselen van het dagelijks costuum in Frankrijk vereist aanzienlijke bedragen aan wollen laken, goud- en zilverlaken en zijden stoffen. Een hoveling wordt niet voor rijk aangezien, wanneer hij niet vijfentwintig tot dertig verschillende gewaden heeft en hij moet iedere dag iets anders dragen." Tezelfdertijd schreef Claude Hatton in zijn mémoires: „Ondanks de ver bodsbepalingen en de straffen, vervat in de verordening van 1577, waren de edellieden en edelvrouweti niet geneigd een mindere staat te gaan voeren, noch hun fluwelen en nieuwe gewaden af te leggen, en ik heb nog nooit horen zeggen, dat zij de duizend daalders boete hebben betaald. Deze twee opmerkingen teke nen de mode aan het Franse hof van 1515 tot 1590 ten voeten uit. In deze periode was het al over daad en verspilling wat de klok sloeg, ondanks de talrijke weelde- wetten, die elkaar regelmatig opvolgden. Sedert de ontvangst van Hendrik VIII door Frans I in het „Goudlakenkamp" tot de feesten, die Hendrik III organi seerde, was het één ontplooiing van luxe en pracht, zegt André Blum in „Het Costuum tijdens het Huis Valois". Deze uitgave is weer een bijdrage tot „Het Costuum, een geschiedenis van de Mode." 1). Wie belangstelling heeft voor de kledij uit de zestiende eeuw, moet weten, dat de mannen in de eerste helft een wambuis met wijde, vrij lage hals en pofmou wen droegen, in tegenstelling tot de tweede helft. Toen zonk het hoofd als het ware weg in een linnen plooikraag die uit een hoogsluitend wambuis kwam kijken. Die plooikraag heette ook wel fraise, omdat hij wat leek op het buikvlies van een kalf, in het Frans fraise geheten! Behalve hoger aan de hals werd het wambuis op den duur ook strakker om het middel. Van voren puilde het uit als een bochel, die door een opvulling verkregen werd. Panse of panse- ron heette die opvulling. Zij werd het eerst gebruikt in het leger, waar men haar droeg als bescherming tegen kogels. Frans edelman omstreeks 1629, met zwierige mantel over één. schouder. Wie verder de hoveling uit de tweede helft van de zestiende eeuw wil beschrijven, mag zeker de mouwen „zo nauw als kou sen" niet vergeten en de pof broek, die tot aan de knieën reikt. Al deze modeverschijnse len hadden groot succes bii de heren. Zij waren afkomstig uit Spanje, waar deze stijve, zware dracht in zwang was. zelfs voor kinderen. Keurs en hoepelrok Terwijl dan de edellieden trots gingen op hun coquette fraise en modieuze pofbroek, vertoonden de edelvrouwen zich in het smalle keurs met de wijde hoe pelrok. Deze kledii werd ook in Engeland gedragen denk aan de tijd van Elizabeth waaraan te zien is, dat de mode langza merhand in de landen van Europa gelijk begon te worden. Het keurs, ook wel corps es- pagnolé genoemd, en de hoepel rok, bekend als vertugadin, wa ren beide van Spaanse oor sprong. Beide hadden ze ook de zelfde taak van Madame Mode, de taille van de edelvrouw zo slank mogelijk te doeni schijnen. De weelde en overdaad namen het sterkst toe onder de laatste vorsten van het Huis Valois. Ka rei II en Hendrik III. De laatste voerde zelfs parfums en blan ketsel in, oorbellen, en het ge bruik van fluwelen of satijnen, met bont gevoerde moffen, aller lei modegrillen, die eigenlijk slechts voor de dames bestemd waren! Ook onder de eerste vorst, Frans I, wist men echter over rijkdom en luxe mee te spreken. In beschrijvingen van Rabelais over de vrouwenkleding vinden we allerlei bijzonderheden, die daarop duiden. Men leest daar over kousebanden in dezelfde kleur als de armbanden, over lage schoentjes en hooggehakte I muiltjes van fluweel karmoziin- I rood of violet, en over overkle den van zilveren taffetas, ver sierd met naaldwerk in goud draad. „Het overkleed was, al naar gelang het jaargetijde, van goudweefsel met zilveren versie ringen, van rood satijn of ander materiaal", zo wordt er nog aan toegevoegd. „De paternosters (kettingen voor om de taille), ringen en halssnoeren waren van prachtige juwelen." Frans I heeft tegen deze op smuk bepalingen uitgevaardigd, evenals zijn opvolger Hendrik II. Deze verbood het gebruik van zijde en fluweel, alsmede versie ringen van goud er» zilver. Maar wat hielp het? Het enige wat de vorst in werkelijkheid wist te bereiken was het gebruik van zwarte en in het algemeen don kere stoffen. De wijde broeken Na deze koning heeft zijn zwakke broer eventjes geregeerd Henriëtte van Engeland in een weelderige satijnen japon. Dit portret dateert uit 1632, toen de „aangesnoerde mode" weer terrein verloren had. en ook toen werd er nog een verbod uitgevaardigd, al was het niet tegen de weelde. Het ging toen tegen de lange mantels en de wijde broeken, die de moge lijkheid boden wapens te ver bergen! Eer» echt decreet tegen de luxe broek kwam weer af tijdens de heerschappij van Karei II. De pijpen van de pofbroeken moch ten toen niet meer dan twee derde van de heupomtrek zijn! Bontversieringen voor de broe ken waren ook uit den boze, maar men trok er zich niets van aan. De pronkzucht nam steeds toe en schrijvers uit die tijd hebben de grillige modesnufjes, die elkaar soms van dag tot dag opvolgden, meermalen gehekeld. Een andere periode brak aan, toen Hendrik IV de troon be steeg. André Blum vertelt hier van in zfjn volgend deel „Het Costuum tijdens Hendrik IV en Lodewijk XHI". Hendrik was van nature heel sober. De Venetiaanse ambassa deurs rapporteerden als bijzon derheid over hem, dat hij maar heel kort over ziin toilet deed. Hij drong dan ook aan op ver eenvoudiging van de kleding en aangezien de waardeverminde ring van het Franse geld in die tijd de adel geruïneerd had, on dervond hij weinig tegenwer king. Bovendien begon er van de kant van bepaalde lekenor den protest te rijzen tegen de extravangante modes en de daar aan verbonden buitensporige kosten. Men vond. dat het geld beter besteed kon worden aan werken van barmhartigheid, die in deze tijd onder invloed van de Kerk toenamen. Wat onder de regering van Hendrik IV wel bleef, was de „aangesnoerde" kleding. De edel vrouwen sloten zich nog steeds op in het stalen corset dat vrij wel een dwangbuis was. De mo de, zowel voor man als vrouw, werd pas losser onder de heer- ZONDAG 8 JULI 1951 HILVERSUM I, 402 m.: 8.00 VARA; 12.00 AVRO; 17.00 VARA; 18.30 VPRO; 19.00 IKOR; 20.00—24.00 AVRO. 8.00 nieuws en weerber., 8.15 ar beiderskoor, 8.30 voor het platte land, 8.40 gramofoonmuz., 9.12 sportmededelingen. 9.15 verzoek programma, 9.45 „Geestelijk le ven", causerie, 10.00 voor de jeugd 10.25 ,,Met en zonder omslag", 10.50 instrumentaal trio, 11.20 voordracht, 11.35 lichte muziek, 12.00 orkestconcert, 12.30 voor de jeugd, 12.40 pianorecital, 13.00 nieuws en weerber., 13.15 mede delingen of gram.muz., 13.20 poli- tiekapel, 13.50 „Even afrekenen, Heren!" 14.00 gram.muz., 14.05 boekbespreking, 14.30 strijkkwar tet, 15.15 filmpraatje, 15.30 orgel en zang, 16.00 dansmuziek, 16.30 sportrevue, 17.00 koorzang, 17.20 „Martin's geheime raketvlucht naar de maan," hoorspel 17.40 gram.muz., 18.00 sportcommen- taar, 18.15 nieuws en sportuitsla gen, 18.30 korte kerkienst, 19.00 voor de kinderen, 19.35 Bijbel vertelling voor de jeugd, 20.00 nieuws, 22.05 actualiteiten, 20.15 operaconcert, 21.00 programma t.g.v. het 2000-jarig bestaan van Parijs, 22.00 Metropole-orkest, 22.25 gram.muz.,, 23.00 nieuws, 23.1524.00 gram.muziek. HILVERSUM II, 298 meter: 8.00 KRO, 9.30 NCRV, 10.00 IKOR, 12.00 NCRV, 12.15 KRO, 17.00 NCRV, 19.45— 24.00 KRO. 8.00 nieuws en weerber., 8.15 gra- mofoonmuziek, 8.25 Hoogmis, 9.30 nieuws en waterstanden, 9.45 or gelconcert, 10.00 „De open deur", gesprek en commentaar, 10.30 N. Herv. kerkdienst, 12.00 massale koorzang, 12.15 apelogie, 12.35 grammuz., 12.40 lunchconcert, 12.55 zonnewijzer, 13.00 nieuws, weerber. en kath. nieuws, 13.20 amusementsmuziek, 13.45 „Uit het Boek der Boeken", 14.Ö0 piano recital, 14.25 Radio Philh. sextet, 15.00 „Gorcumse oudheden", cau serie, 15.20 Residentie orkest, 16.10 Katholiek Thuisfront overal, 16.15 gram.muz., 16.30 vespers, 17.00 Geref. kerkdienst. 18.30 gra- mofoonmuziek. 1840 Omroepkoor en -orkest, 19.15 „Van alle tijden en alle volken", causerie, 19.30 nieuws, sportuitslagen en weer berichten, 19.45 sport, 19.52 boek bespreking, 20.05 De gewone man zegt er 't zijne van, 20.12 gev. programma, 22.45 avondgebed en liturg, kalender, 23.00 nieuws, 23.1524.00 gram.muziek. MAANDAG 9 JULI HILVERSUM I, 402 M. 7.00 VARA 10.00 VPRO 10.20— 24.00 VARA 7.00 Nieuws; 7.18 Gramofoon- muziek; 8.00 Nieuws er» weer berichten; 8.18 Orgelspel; 8.45 Gramofoonmuziek; 9.00 Idem (9.309.35 Waterstanden); 10.00 „Voor de oude dag", causerie; 10.05 Morgenwijding; 10.20 Voor de kinderen; 10.35 Voor de vrouw; 10.50 Voor de zieken; 11.45 Viool en altviool; 12.00 Promenade orkest; 12.30 Land en tuinbouwmededelingen; 12.33 Voor het platteland; 13.00 Het nieuws; 13.15 Voor de midden stand; 13.20 Klein koor en orgel; 13.45 Gramofoonmuziek; 14.00 „Longen", causerie; 14.15 Bari ton en piano; 14.40 Gramofoon muziek; 15.15 „De late roos", hoorspel; 16.10 Gramofoon muziek; 17.00 Voor de jeugd; 17.30 Gramofoonmuziek; 17.50 Sport; 18.00 Nieuws; 18.15 Mili tair commentaar; 18.30 Varia; 18.35 Lichte muziek; 19.00 Parle mentair overzicht; 19.15 Viool en piano; 19.45 Regeringsuitzen ding: Landbouwrubriek; 20.00 Nieuws; 20.05 Actualiteiten; 20.15 Accordeonorkest en solist; 21.00 Cabaret; 21.35 Zang er* mu ziek uit de wereld van de ar beid; 22.00 „De radicale oplos sing", causerie; 22.15 Holland Festival: Concertgebouworkest; 23.00 Nieuws; 23.15 Socialistisch nieuws in Esperanto; 23.2024.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM II, 298 M. 7.00—24.00 NCRV 7.00 Nieuws; 7.15 Ochtendgym nastiek; 7.30 Gramofoonmuziek; 7.45 Een woord voor de dag; 8.00 Nieuws en weerberichten; 8.10 Sportuitslagen; 8.23 Gewijde muziek; 8.43 Gramofoonmuziek; 9.15 Voor de zieken; 9.30 Gramo foonmuziek; 10.00 Predikanten Forum; 10.15 Gramofoonmuziek; 10.30 Morgendienst; 11.00 Alt en piano; 11.30 Gramofoonmuziek; 11.45 Amusementsmuziek; 12.30 Land- en tuinbouwmededelin gen; 12.33 Orgelconcert; 13.00 Nieuws; 13.15 Mandoline-muziek; 13.45 Gramofoonmuziek; 14.00 Schoolradio: 14.35 Gramofoon muziek; 14.45 Voor de vrouw; 15.15 Gramofoonmuziek: 15.30 Viool en piano; 16.00 Bijbelle zing; 16.45 Vocaal ensemble en solist: 17.00 Voor de kleuters; 17.15 Orgelspel: 17.45 Regerings uitzending: J. A. van Beuge: „Economische perspectieven in Nieuw-Guinea"; 18.00 Voor de jeugd; 18.15 Sportpraatje; 18.25 Zigeunerkwintet; 18.45 Boek bespreking; 19.00 Nieuws er» weerberichten; 19.15 „Volk en Staat", causerie: 19.30 Gramo foonmuziek; 19.40 Radiokrant; 20.00 Nieuws; 20.05 Concert gebouworkest, koor en solisten; 22.30 Gramofoonmuziek; 22.45 Avondoverdenking; 23.00 Nieuws 23.1524.00 Gramofoonmuziek. schappij van Lodewijk XIII, Ter- wel ze enerzijds vrijer werd, werd ze anderzijds weer luxu euzer. Al gauw werd de behoefte aan coquetterie weer zo over dreven, dat er weer een verorde ning uitgevaardigd werd om deze wat in te tomen. Een gra vure van Abraham Bosse laat zier», hoe adelijke dames en he ren zich ontdoen van verboden kanten en borduursels. Een he kelend stuk, getiteld „Begrafenis van de mode", laat de Godin der Mode door vier vrouwen ten gra ve dragen; de dames worder» gevolgd door een stoet kooplie den en kleermakers met stokken die met de verboden versiersels beladen zijn! Accessoires Behalve kantjes en lintjes ken de men natuurlijk ook nog ande re accessoires bij voorbeeld waaiers, „zephyr" of „scherm der zedigheid" genaamd, parel snoeren en pepermuntdoosjes. Ook de heren hadden hun eigen modesnufjes, zo de Balagny-man- tel, die heel zwierig werd om geslagen en losjes op één schou der kon blijven hangen. Veel moderne kleermakers hebben te vergeefs gezocht dit model te imiteren, aldus André Blum. Hiermede zouden wij zijn 2 verhandelingen over de mode aan het Franse hof van 1515 1643 willen besluiten. Zij vertellen van een periode bijna anderhalve eeuw waarin de weelde en de iidelheid steeds maar weer het coquette hoofd opsteken ondanks alle ver bodsbepalingen. Frankriiks po sitie op modegebied voer hier wel bij. Aan de hoven in 't bui tenland werden de modes van Lodewijk XIII zeer gewaardeerd en de koning heeft het enthou siasme handig uit weten te bui ten. Deze bijdrage van André Blum is vrij uitgebreid, maar men kan haar rustig aanbevelen, niette genstaande de stof hier en daar wat droog verwerkt is. Zii vormt een onmisbare schakel in het ge heel, dat ons de mode door alle eeuwen heen laat zien. 1) Uitgave van Ditmar, A'dam. (Advertentie) Nu eens bezat haar echtgenoot twee neuzen en dan weer had hij geen hoofd. Zii dacht dan ook, dat zij het fotograferen wel nooit zou leren. Maar nu is de zaak in orde. Zij schafte zich dfe Philips Flits- camera aan, zó eenvoudig te hanteren, dat de foto's niet kunnen mislukken. Overdag prachtige foto's (zonder flits lamp) des avonds of binnens huis even schitterende opnamen (met flitslamp. Uw handelaar laat U de Philips Flitscamera gaarne zien. AARDBEIENTIJD Aardbeien zijn zeer riik aan vitamine C en we kunnen er op tientallen manieren van genieten. Eenvoudige hapjes; een bruine of witte boterham of een beschuit met aardbeien, zowel als feeste lijke combinaties, bijvoorbeeld e.en plak cake met slagroom en daarop de in stukjes gesneden vruchten, betekenen voor bijna iedereen een tractatie. Men kan er ook allerlei nagerechten van bereiden; het eenvoudigste recept hiervoor is wel; de vruchten wassen, van kroontjes ontdoen en met suiker bestrooid in een fruit test zetten of overdoen in een schaal met een omgekeerd scho teltje op de bodem. Dit gerecht kan op allerlei manieren aange vuld worden, bijv- met (uitgelek te) yoghurt, custard vla of room. Met ander fruit samen kunnen aardbeien in een vruchtensla wor den verwerkt. Maar wist IJ, dat aardbeien ook een heel smakelij ke combinatie met kropsla vor men? U zult er geen spijt van hebben, wanneer u dat ongewone gerecht eens probeert! Recepten voor 4 personen Aardbeiensla 1 kleine krop sla, 250 e aard beien, 2 eetlepels mayonnaise of slasaus, suiker, citdoensap naar smaak. De sla plukken, wassen en goed droog laten uitlekken. De aard beien wassen, van kroontjes ont doen en grote vruohten klein snij den. De sla met de aardbeien ver mengen, afmaken met mayonnai se of slasaus, suiker en citroensap en deze er even in laten doortrek ken. Deze sla kan ook gegeven wor den met beschuiten. Zij is zeer geschikt als verfrissend hapje op een warme zomeravond of bii de broodmaaltijd. Eenvoudig aardbeien-nagerecht 4 beschuiten, 250 g aardbeien, (suiker), liter melk. 25 g (2% eetl.) custard poeder, 30 e striker, iets zout De beschuiten beleggen met de gewassen en schoongemaakte aardbeien. Ze eventueel met wat suiker bestrooien. Een paar mooie aardbeien achterhouden. Van melk, custardpoeder, een snufje zout en suiker een vla koken. Deze laten afkoelen. De beschui ten ieder op een bordje of glazen schaaltje leggen, wat afgekoelde vla over iedere beschuit gieten en deze garneren met de achterge houden aardbeien. Aardbeicngruël 100 g parelgort, 1 liter water, 250 g aardbeien, 100 g suiker. De gort een nacht weken en gaar koken in het water. De suiker toevoegen en van het vuur af de aardbeien, die geheel of gedeel telijk zijn fijngemaakt, erdoor roeren. Wil men de gruel koud gebruiken, dan wacht men met het fijn maken en toevoegen van de vruchten tot vlak voor de maaltijd- Er zim weinie echte feesten, zowel voor de ieucd als voor de ouderen, waaron het werk van de goochelaar gemist kan wor den. Iedereen is steeds benieuwd naar de trucs, die de goochelaar weet te bedenken en al weten, vooral de ouderen, dat heel het ontreden van goochelaar uit vingervlugheid en uit de kunst, de aandacht van, ziin nubliek af te leiden en daaron te richten, waaron hij het hebben wil. toch kan men er zeker van ziin. dat goochelen steeds een geliefd on derdeel is van een feestprogram ma. Het goochelen is een heel oud beroep. We komen goochelaars al tegen op de Middeleeuwse jaarmarkten en kermissen en als je daarover in oude boeken het een en ander leest, merk je wel, dat deze mensen een belangrijke plaats innamen in het amuse mentsleven van die tijd. Wat dat betreft is er eigenlijk niets ver anderd. Nog altijd is de gooche laar, ook in het circus- en caba ret-programma, een figuur die moeilijk gemist kan worden al is de werkwijze van de goochelaar in de loop van de eeuwen wat veranderd. Goochelen is een echte weten schap, een vak geworden en niet voor niets hebben de gooche laars een vakvereniging, waar van de leden geregeld bij elkaar komen om trucs uit te wisselen, wedstrijden te houden en de vakbelangen te bespreken. Het geven van een goede goo- chelvoorstelling vereist niet al leen veel vakkennis en handig heid, maar ook veel voorstudie. De goochelaar, die zijn vak goed verstaat, dient op de hoogte te blijven van de nieuwtjes in zijn vak en moet er steeds op bedacht zijn, met nieuwe trucs te komen. Ieder jaar, ja soms zelfs meer dere keren per jaar, moet hij zijn programma veranderen en dat dit heel wat oefening kost, is be grijpelijk. Over dit vak van goochelaar vertelde ons de Alkmaarse goo chelaar „Cakie", een man, wien het goochelen als het ware in het bloed zit. Hij doet het tenminste al vanaf zijn achttiende jaar. Eerst voor verenigingen, vrien den en kennissen op besloten feestavondjes, later voor grote zalen en echt publiek. In de twintiger jaren heeft „Cakie" de beginselen van de goochelkunst geleerd bii de des tijds beroemde goochelaar Laret- te, een grootmeester in zijn vak die hem inwijdde in de kunst van de handigheid en vingervlugheid. Deed „Cakie" dit werk eerst nog als een soort liefhebberij, het vak boeide hem zo, dat hij allengs het goochelen als beroep ging uitoefenen. Met een twee honderd en vijftig voorstellingen, voor Missie-Verkeers-Middelen- Actie, de MIVA, destijds gehou den, startte hij als goochelaar. Hij werd direct al zó bekend, dat hij aanbieding op aanbieding kreeg en talloos zijn de avonden, die hij, geheel of in samenwer king met musici en artisten, ver zorgde. In heel Nederland is „Cadie" al opgetreden, voor verenigingen, scholen, internaten, seminaries en kostscholen. In zijn kamer zagen wij een grote kaart, waar op alle plaatsen die hij bezocht met een speldje zijn aangegeven; het zijn er al ettelijke honderden. In die speciale kamer, die ge heel gevuld is met goochelwerk- tuigen, liet „Cakie" ons eens zien wat er allemaal aan het gooche len vast zit. Na een studie in tijdschriften uit binnen- en bui tenland, het raadplegen van dikke boeken, moet hij zijn nieuwe trucs, die hij of uit het buiten land koopt of zelf verzint, gere geld oefenen om de nodige vin gervlugheid te behouden. Die goochelkamer is natuurlijk zijn heiligdom, niemand komt daar in, ook zijn beste vrienden niet, want als je heel goed rond kijkt, zou je misschien sommige trucs door kunnen krijgen. En dan is de aardigheid er natuurlijk van af! Een van de aardigste trucs die hij ons liet zien was die met de gekleurde doekjes. Cakie stopt een rode zakdoek in zijn hand en haalt hem er groen weer uit! Hij wast inktvlekken uit zak doeken, laat sigaretten verdwijnen raadt kaarten uit een stapeltje en kan zelf een liter bier uit een groot glas in een klein glas krij gen zonder een druppel te mor sen. En zo zijn er nog tientallen andere trucs. „Cakie" vertelde ook het een en ander uit zijn jarenlange goo- chelpractijk en wees er daarbij op, dat kinderen en jongelui, uitermate het dankbaarst publiek, nog niet de makkelijkste toe schouwers zijn. Als er iets niet goed gaat, wat natuurlijk bij „Cakie" niet voorkomt, steekt de jeugd dat niet onder stoelen of banken. Tussen zijn bloemen, vlaggen, kaarten en stukken touw, waarmede hij op het po dium allerlei aardige toeren uit haalt, vertelde „Cakie" ons ook, dat hij weinig met grote appa raten werkt. Hij gebruikt het liefst de ge wone dagelijkse gebruiksvoorwer pen als een stok, een vlag, een een stuk touw en meer van der gelijke dingen. En hoewel hij veel speelt voor ouderen, want spe len is dit werk toch eigenlijk, heeft hij een bijzonder talent om de jeugd te amuseren. Zijn jeugd voorstellingen, waarvan wij er- verschillende bij hebben gewoond zjjn steeds successen. Cakie weet niet alleen zijn nummer goed te brengen, zoals dat heet, maar omdat hij gelijkertijd conferen cier is, weet hij ook zijn pu bliek met aardige kwinkslagen en grapjes bezig te houden. Cakie werkt dus met zijn mond èn met zijn handen. Zijn jeugdvoor stellingen, waarin hij ongetwij feld een specialist is, hebben ook altijd een opvoedkundige waar de. Hij laat zien, dat men met het verrichten van klein werk ook werkelijk groot kan ziin. Hii werkt ook araair met huln uit de zaal. Dat vinden de men sen en de kinderen altiid leuk. als ze een handje moeren heioen en al komt het eierenliik hieroo neer. dat men in zekere zin door de goochelaar voor de gek wordt gehouden. Cakie '-eet dat altiid on een nrettige manier te doen. Dat wij Cakie thuis konden treffen was eigenlijk een meeval lertje. Want bijna iedere dag is hij met zijn twee koffers vol goochel-materiaal op reis. On langs verzorgde hij ook nog een aantal uitzendingen van de KRO in het Wigwam-programma. Zo zien jullie, dat ook het werk van de goochelaar op moderne wijze bekend wordt gemaakt. Verzending van zeepost Met de volgende schepen kan zeepost worden verzonden. De data, waarop de correspondentie uiterlijk ter post moet zijn be zorgd, staan, tussen haakjes, ach ter de naam van het schip ver meld: Indonesië: ms. „Langkoeas" (10 Juli); Nieuw Guinea id-em. Ned. Antillen: s.s. „Breda" (17 Juli). Suriname: m.s. „Bonaire" (11 Juli). Canada: s.s. „Nieuw Amster dam" (7 Juli); m.s. „Noordam" (12 Juli). Australië via Engeland (7 Juli). FEUILLETON 70. „Meneer Mansfield heeft geen zin om zo'n machtiging te schrij ven, djus wij moeten er van zien te maken, wat we kunnen. De hoofdzaak, zijn handtekening, heeft hij ons gelukkig gegeven." Vinton nam een der opzij ge legde papieren van de tafel. Het was de cheque die hij uit mijn portefeuille had gehaald. Die had ik een paar dagen te voren ingevuld en ondertekend, met de bedoeling, het geld zelf te innen; maar bij nader inzien vond ik, dat ik beter nog even zuinig kon ziin. Ik had het geld laten staan, maar verzuimd, de cheque te vernietigen. Nu had Vinton die in handen tot mijn grote ergernis. „Misschien kun jij je vast be ginnen te oefenen op de hand tekening Lazarro, dan zet ik onderwijl de machtiging in el kaar. Ik zal me daar even voor moeten verwijderen; over een paar minuten ben ik terug. Me neer Purvis zal onderwijl de honneurs voor me waarnemen, meneer Mansfield." Vinton verliet de bibliotheek en ging de trap op. Ik hoorde tweemaal een sleutel knarsen: hij sloot de deur open van de studeerkamer, waar Mary ge vangen zat, en hij sloot haar weer achter zich. Even daarna hoorde ik zwak het geratel van een schrijfmachine, hetgeen ver klaarde, waarom hij naar de stu deerkamer was gegaan. Purvis scheen minder moedig te ziin, of minder vertrouwen in me te stellen dan Vinton; want zodra laatstgenoemde de kamer had verlaten, trok hij de dienst revolver uit zijn zak en legde hii die op zijn schoot. Hij keek me aan met een veelbetekenende blik. Ik kon niet nalaten te glim lachen om die voorzorgsmaatre gel. Lazarro was onderwijl bezig. met vakkundig oog de cheque te bestuderen. Hij ging aan de mid dentafel zitten, koos zorgvuldig uit de pennen, die daar lagen, een exemplaar met een stompe punt en trok een velletje papier naar zich toe. Hii legde daar mijn cheque bovenaan op, keek nog eens goed naar miin hand tekening en begon te schrijven. Ik zat hem nieuwsgierig op de vingers te kijken, maar eerst toen hii al enige tijd aan het werk was geweest, merkte ik op, dat hij de cheque niet in normale stand had neergelegd: ze lag zo, dat de handtekening onderste boven voor zijn oog stond en het schrift van rechts naar links liep! Misschien voelde hij miin ver bazing aan, of heb ik er door geluid of gebaar uiting aan ge geven; hii keek ten minste op en zag me glimlachend aan. „Vindt u 't gek?" vroeg hii. ,,'t Gaat zo het beste. Ik weet eigenlijk niet goed waarom, maar 't gaat gemakkelijker zo. en 't wordt echter. Misschien zit 't hierin, dat je geest niet wordt afgeleid, doordat je probeert, de letters stuk voor stuk op elkaar te laten lijken. Op deze manier zie je de aparte letters niet eens. 't Is net, of je een tekening co- pieert. Wilt u de resultaten van mijn werk eens bekijken?" Hij hield het velletje papier omhoog, en dat ik toen door een uitroep miin verbazing te ken nen gaf, weet ik zeker. Hii had een keer of zes miin naam ge schreven: „George Mansfield" en de laatste twee handtekeningen leken zo verbazingwekkend veel op de mijne, dat ik ze nóg biina als echt erkend zou hebben. Had ik ze onverwachts onder miin ogen gekregen, dan had ik zeker niet durven bezweren, dat 't mijn handtekening niet was. Nu wist ik dat alleen, doordat ik ze met eigen ogen door een andere hand had zien neerzetten. „Dat moet u bij gelegenheid ook eens proberen," zei Lazarro. ,,'t Is heus een uitstekende me thode." Purvis zat met even grote ver bazing naar de voorstelling te kijken als ik, en ik hoorde hem iets mompelen. Toen kwam weer het sleutelgeknars boven: de deur van de studeerkamer ging open en dicht, de sleutel werd weer omgedraaid en Vinton kwam de trap af. Toen hij de bibliotheek bin nentrad, had hii in ziin rechter hand een vel papier. Zijn eerste blik was voor mii. „Ik moest u de hartelijke groeten doen van juffrouw Do naldson". zei hii met ziin sarcas tisch stemgeluid. Hij liep naar de tafel, om het werk van Lazarro te inspecte ren. Hii vergeleek de cheque met de imitaties, vooral met de laatste, en gaf met een knik ziin tevredenheid te kennen. ,,'t Is uitstekend", zei hii. „Ga je gang maar!" Hij legde het getypte vel voor Lazarro neer. Het bruine manneke legde de cheque er bovenop, weer onder steboven, en zo, dat miin hand tekening vlak boven de plaats lag, waar de valse handtekening moest komen, en begon miin naam te schriiven. achterstevo ren, met een gemak en een ze kerheid, waar ik van opkeek. Toen hij klaar was, gaf hii het papier aan Vinton. Mijn lange viiand bezichtigde het resultaat, ook nu in vergelij king met de echte handtekening, en zijn tevredenheid stond op ziin gezicht te lezen. Hii maakte Lazarro ziin complimentje. „Kiik eens!" zei hii tegen me, en hij hield me het papier voor. „Zou je zélf niet zweren, dat 't echt was?" Ik las snel de getypte regels: verzoek aan de beambten van het bagage-depot, aan toonder de kist af te geven, die op mil* naam stond ingeschreven. Vinton vouwde het papier op en ging er mee naar Purvis. (Wordt vervolgd.).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1951 | | pagina 4