Motoren raasden weer over Asser circuit ADEMBENEMEND GEVECHT Nortons tegen degillende Gilera's T.T. in namen, cijfers en ronden Bill Doran zorgde bij de 350 cc voor vreugde aan AJS-pitt B,J de TT-ra«w dat pakje Joe Craig's krijgslist de Azurri's te machtig Norton overwon de Gilera-monsters door berekende rijkunst van Duke Mj Uur shag dit pakje' Vlucht in de nacht" programma ^vereniging LEONI reed onbedreigd verder toen Ubbiali was uitgevallen Toen Duke, de sterke, verdween rikampioenschap yan Alkmaar ASSEN T.T. 1951 - Waarmede moeten we ons relaas over de mis schien indrukwekkendste races die ooit de landelijke rust van de Drentse hei hebben verscheurd eigenlijk beginnen? Met 't ontstui- mige élan waarmede de bochtenspecialist Duke de gillende Gilera's in de zware klasse letterlijk aan flarden reed, of met de moordende strijd in de lichte klasse tussen de superieure Mondials met de Mori ni's en de nijdig keffende M.V.'s? Een gevecht met een snelheid gestreden waarvoor we twee jaar geleden vol ontzag onze hoeden hadden afgenomen. En wie zou het ons kwalijk nemen wanneer we met veel fanfare- geschetter de grandioze triomph van de A. J. S. in de 350 cc-klasse als een hoogtepunt verkondigden? Om nog maar te zwijgen van de enorme woordenvloed welke Piet Nortier over onze hoofden uitstortte. Zo verschrikkelijk ging Piet dit keer te keer, dat we een ogenblik voor 'smans gezondheid hebben gevreesd. De duiventil stond er gewoon van te schudden. „Vluchteling" eerste in de 500 cc race Spoedig einde van spanning in 125 cc. Wat een blauw! „Het jochnam uit derde rij de kop Rika Bruins won op selectiewedstrijden door E. J. Rath EERSVERWACHTINC «gedeeld door het K.N.M.I. Bilt. geldig van Maandag tot Dinsdagavond: I DAN REGEN egencl zwaar bewolkt met dan regen of regenbuien. ;e tot matige, langs de kust toe vrij krachtige Zuide- wind, later ruimend naar Vest. Weinig verandering peratuur. eming Bisdom Haarlem 1. Exc. de Bisschop van m heeft benoemd tot: Pas- in de nieuw opgerichte Pa- „Christus-Koning" te Am- n, de Weleerw, Heer J. M. n de Berg, die Kapelaan Amsterdam (H.H. Mart. orcum). EK NEEMT DE LEIDING 1MAAR Na verleden in puntenaantal met kop- Hemels gelijk gekomen te eeft Riebeek hem thans van ste plaats verdrongen. Wel ij het tegen De Jong niet brengen dan remise, maar s staat in zijn afgebroken tegen Oud zeer ongunstig. leverde een keurige pre- door de titelhouder van het jaar. Fr. Slot, remise af te »n. itand in de eerste klasse A is: beek mels ot d rider ideriet Haas Jong uit nman 0 10 0 9 5 1 0 11 4 3 0 11 4 1 2 9 3 1 1 7 3 1 3 7 3 1 3 7 3 1 4 7 0 2 5 2 0 1 7 1 e eerste klasse B leed M. A. is zijn eerste nederlaag te- oop. Mekken handhaafde idende positie door remise en tegen Bak, die zich uit- d weerde. Woonijk verze- zich van promotie naar I A an Bijwaard te winnen. De oken partij tussen Verver waard werd zonder verder remise gegeven. tanr in I B is: ken 7 3 4 0 10 onijk 7 4 12 9 iy 7 3 3 1 9 Langras 6 3 2 18 ra 6 2 2 2 6 ver 6 0 4 2 4 6 1 1 4 3 vaard 7 115 3 s blijkt uit de stand, kan Langras door een overwin- p Bak nog gelijk komen ekken. e tweede klasse speelde de gevaarlijke de Wijn een partij tegen kopganger Mie- en wist tenslotte remise te n. Stam en Langras Sr. en een merkwaardige op- artij, die ook remise liep. behaalde een mooie over ig op N. Visser, terwijl Lengers aan zijn zegekar ;tand is: lema 6 m 7 n 7 angrasSr. 5 der 7 te 7 Wijn ser 7 ngers 8 ;edetailleerde uitslagen lui- te klasse A: Ma HemersN. ifgebr.; N. RiebeekH. de l1; Fr SlotW. Piederiet Pr. SlotJ. Schuit 11. ;te klasse B: C. BakJ. >n 11; P. BooyM. A. as 20; G. WoonijkC. ird 20; L. VerverC. Bij- 1—1. ede klasse: C. BalderN. 11; N. LengersT. Korn P. de Wijn—J. Miedema D. StamM. J. Langras Sr. J. Witte—N. Visser 2—0. VENTIENDE EEUWSE K WORDT GESLOOPT MEREND. Het uit de iende eeuw stammende ibouw van de Ned. Her- e Kerk te Graft zal binnen- 'orden gesloopt. Deze histo- kerk, die zeer verwaarloosd ou enorme kosten bij res- e vergen. Daarom heeft aentenz.org de sloping goed- d. Op 27 Juli a.s. zal op het lis te* Graft de aanbesteding n plaats vinden. Geslaagd 1-SCHARWOUDE. Aan hnische Hogeschool te Delft 3 voor het propaedeutisch n voor electrotechnisch in- r de heer C. Moolhuyzen aag, waar het Panorama- wordt bezichtigd. Speciale attractie. fdeling Alkmaar van de ath. Reisvereniging, die het in katholiek verband pro- heeft ter ondersteuning aar ledenwerf-^ctie een gratis reizen beschikbaar zodat degene, die nieuwe verft, mee kan loten naar its reis. Ike vijf en twintig aange- leden wordt door de af- Alkmaar een dagtrip ver- ovendien heeft het Cen- ureau te Amsterdam voor 500 leden een gratis bui- se reis ter verloting. Hier- anen zowel het nieuwe lid aanbrenger meeloten. iren van verenigingen ma- j er op attent, dat de af- Alkmaar van de Ned. Ka- Reisvereniging ook reizen telt en organiseert voor ingen e.d. die een of meer uit willen. Desgewenst ian ook een reisleider be ar gesteld, zódat men tij- 3 reis ook van alle zorgen MAANDAG 9 JULI 1951 PAGINA 3 Om nog maar even bij de duiventil te blijven, wat zouden de T.T.-races zonder Piet Nortier en zijn assistent Louis van Noordwijk zijn. De enkele minuten, dat de wereldomroep hun enthousiaste stemmen opeiste, hebben ons hierop een duidelijk antwoord gegeven. Met uw permissie toen was het bijna saai. We kregen bepaald heimwee naar de rollende superlatieven van de heren en begonnen de eis van de wereldomroep haast misdadig te vinden. Piet Nortier behoort bij de Asser T.T., zoals de flesjes Coca-Cola en de padvinders die zeer geappre cieerde levensmiddelenpakketten op de perstafel deponeren. Bij deze wereldvermaarde races behoren ook de meer dan 100.000 toeschouwers die met allerlei vehikels, van glan zende automobielen tot ver dacht rochelende knalpotten toe in ganzenmars de parkeer plaatsen opzoeken. Ook de rust waarmede de Assenaren in hun tuintjes de reusachtige file aan zich voor bij laten trekken. Assen is voor een paar da gen wereldstad, uitbundig vlag gend en met uitpuilende café's. Over de organisatie behoe ven we niet meer te spreken, de eerste de beste schooljon gen in Drente's hoofdstad kan u vertellen, dat er wat dit be treft maar één Assen is. Aan humor is er ook geen gebrek, zelfs niet aan pitts, die in de lichte klasse blauw gekleurd waren van de trai ningspakken van de warmbloe dige Italianen. Tea-time stond er op een bord te lezen, dat de veteraan Thomas onder de neus werd geduwd toen hij bij de Velo- cette pitt met een onwillige motor arriveerde. Assen 1951 zal in de her innering blijven voortleven als de stad in wiens omgeving een geweldige strijd is gevoerd tus sen de Engelse en Italiaanse super machines. Met als in- Hier neemt Ge Duke in voor beeldige stijl en met jeugdig elan een van de bochten in het weergaloos veilige Asser circuit. drukwekkende hoogtepunten de beide volksliederen. De stad ook, waarin de gro te strateeg |oe Craig wellicht in een slapeloze nacht een plannetje heeft uitgedacht om door middel van de beste cou reur aller tijden Geoffrey Duke, de hoogste Norton-troef uit te spelen. (Van onze speciale verslaggever) ASSEN, Zaterdagmiddag. Voor de hoeveelste maal in zijn cou- rcursloopbaan stond Jef Duke vandaag op het „schavotje", terwijl te zijner ere het Britse volkslied krassend en kreunend van de plaat kwam? En toch: „het joch" (betiteling van Piet Nortier) voelde zich een beetje verlegen met die krans om zijn smalle schou ders, een krans, die twee keer moest worden omgehangen omdat zij de eerste keer ondersteboven zat. Hij bewoog zijn hand zachtjes op en neer om het stuur van de vervaarlijke Norton, een monster waarbij het tengere ventje in het niet verdween. Nee, dan had hij meer plezier beleefd aan het moment daarvoor, toen stuk voor stuk de Italiaanse coureurs op hem waren toegestapt en hem had den gelukgewenst met welklinkende volzinnen, waar hij niets van verstond, maar die bij beantwoordde met 'n glimlachend „thank you". Vuurrode Gilera's en Guzzi's stonden verlaten achter de pits, afgepakkerd, kapot gereden, terwijl duizenden juichten om Duke. Veertien ronden lang in deze spannendste 500 cc race van de wereldgeschiedenis hadden twee van deze brullende monster motoren, opgezweept door de acrobatische rijkunst van Masetti en Pagani achter Duke aangezeten. De kleine rijder was één geworden met het razende mechaniek onder zich, een mecha niek, dat in kracht en snelheid minder was dan de inge nieuze constructie van de Italiaanse fabriekmachines, maar dat werd voortgedreven door de rijkunst van een man, die precies wist wat van elk onderdeeltje kon worden gevergd, die zijn baan op centimeters berekende en voor de rest er op vertrouw de, dat zijn achtervolgers in hun zuidelijke onstuimigheid zouden vergeten te denken aan de kwetsbaarheid van hun „onkwets bare" machines. 3.50 cc: 1. Bill Doran (Eng.) op AJS in 1 uur 44 min 18.1 sec. (gem. 142.68 km); 2. Bill Petch (Eng.) op AJS in 1 uur 44 min. 43 sec. (gem. 142.10 km) 3. Ken Kavanagh Austr op Norton in 1 uur 46 min. 32.2 sec. (gem. 139.71 km); 4. 'Rod Coleman (Nw. Zeeland) op AJS in 1 uur 47 min. 11.9 sec.; 5. SandysWinsch (Eng.) op Velocette in 1 uur 49 min. 11.8 sec.; 6. Bob Matthews (Eng.) op Velocette in 1 uur 50 min. 50.3 sec.; 7. Ernie Tho mas (Eng.) op Velocette; 8. Mason (Eng.) op Velocette; 11. Louis van Rijswijk (Ned.) op Velocette. De snelste ronde werd ge maakt door Bill Doran (Eng.) op AJS in 6 min. 45.4 sec. met een gemiddelde uursnelheid van 146.84 km. 125 cc, 7 ronden (totaal 115.75 km): 1. Gianni Leoni (It.) op Mondial in 56 min. 20.5 sec. (gem. 123.27 km); 2. Luigi Zinzani (It.) op Morini in 59 min 2.9 sec. (gem. 117.62 km); 3. Leslie Graham (Eng.) op MV in 59 min. 6.8 sec. (ge middeld 117.48 km); 4. Vin- cento Zanzi (It.) op Morini in 59 min. 7.9 sec.; 5. Franco Bet toni (It.) op MV in 1 uur 0 min 10.9 sec; 6. Emilio Men- dogni (It.) op Morini in 1 uur 5 min. 5.3 sec.; op een ronde: 7. W. Zijlaard (Ned.) op MV; 8. W. Wierda (Ned.) op Nor man: 9. W. A. de Greef Jr. (Ned.) op Grefa; 10. A. Heine- man (Ned.) op Eysink; 11. G. Lagerwey (Ned.) op Sparta: 12. D. Renooy (Ned. op Eysink Snelste ronde Leoni in 7 min. 52.9 sec. (125.88 km). 500 cc, 18 ronden (297.65 km): 1. Geoffrey Duke (Eng.) op Norton in 1 uur 56 min. 3.9 sec.) gem. 153.87 km; 2. Alfre do Milani (It.) op Gilera in 1 uur 56 min. 14.4 sec. (gem. 153.63 km); 3. Enrico Loren- zetti (It.) op Guzzi in 1 uur 57 min. 55.7 sec. (gem. 151.43 km); 4. Johnny Lockett (En geland) op Norton in 1 uur 57 min, 55,9 sec. (gem. 151.42 km) 5. Jack Brett (Eng.) op Nor ton in 1 uur f(8 min. 48 sec. (gem. 150.32 km): 6. Len Per ry (Nw. Zeelandop Norton op een ronde; 7. Wheeler (En geland) op Norton op 2 ron den; 8. Lous van Rijswijk (Ned.) op Triumph op 2 ron den; 9. Fokke Bosch (Ned.) op Norton op 3 ronden; 10. Nello Pagani (It.) op Gilera op drie ronden. De snelste ronde maakte Geoffrey Duke in 6 min. 20 sec. (gem. 156.66 km). (Van onze speciale verslaggever) ASSEN. Zaterdagmiddag. Nauwelijks hadden 27 leren man nen zich met hun 125 ccties vóór de witte streeu ongesteld om een afgriiseliik hard inleidinesconeert ten beste te geven of écn voor één kwam uit de nits kleine zwar te Italiaanties te voorschiin. al lemaal in helblauwe overall. Tii- dens de 350 c.c.-race waren het er maar een naar en nu: wat. een blauw! Dit zou zonder twiifel 'n Italiaanse aangelegenheid worden. En ia wel. na de eerste ronde reeds was er zo'n canine- tussen de Mondials. Morini. M.V.'s en rest van de brommers dat dit wel een ongelijke striid móest wor den. In het begin zaten Gianni Leo ni en Carlo Ubbiali vlak naast elkaar op de weg, een honderd meter voor Mendogni en Alberti. Dit had een prachtig gevecht kun nen worden tussen twee rivalen. Ubbiali immers zou bij het win nen van de race een zeer gunstig puntenlijstje voor het wereldkam pioenschap krijgen. Bij de tweede ronde had Leoni - snor waar ga je met dat ventje naar toe? in volmaakte balans zijn prima lopende motor al in eerste posi tie gebracht. Maar Ubbiali bleef kleven totdat er iets ging haperen aan zijn Mondial. In de derde ronde liet hij zich al pas- (Van onze speciale verslaggever.) Geoffrey DukeEen inslaande bom had geen grotere ver warring onder de toeschouwers kunnen veroorzaken dan het sensationele nieuws van Piet Nortier, dat de kleine furieuze Jforton-artist vlak na het ingaan van de tweede ronde in een verraderlijke S-bocht op zijn hoofd was gaan staan- Nauwelijks zeven minuten nadat de gTOte strateeg „big boss" Joe Craig zijn traditioneel geworden woorden „good luck boys" had gesproken. Opgejaagd door de zwaar ronkende AJS-machines van Petch en Doran had l'enfant cherie iets te veel risico op zijn tengere schouders geladen. Opwinding in de AJS-pitt over deze plotse linge gril van Vrouwe Fortuna en lichte verslagenheid in het Norton-kamp, van waaruit men tenslotte alleen nog maar de Australische motorduivel Kavanagh een hopeloze strijd zag voe ren tegen de grimmig voortjagende AJS-coureurs. Voordat Geoffrey Duke zich volkomen ongedeerd bij de grote baas kwam melden met de sim pele woorden „I just fell off", hetgeen in goed Nederlands ver taald zoveel wil zeggen als „ik viel er alleen maar af", hadden we reeds enkele teleurstellingen moeten verwerken. Zo moest de trouwe veteraan Bob Forster, vo rig jaar glorieus winnaar, zich met een gratis zitplaatsje verge noegen daar er geen monteur te vinden was, die zijn Velocette bin- Als een troep duivels stonden de zware motoren te wachten op het startsein. Voorop de vierkan te figuur van de winnaar 1950 Umberto Masetti. Een stilte. De start. Piet Nortier begon weer te praten en zijn meest onwaar schijnlijke superlatieven waren niet bij machte de verwondering uit te drukken voor het lef van „dat rot joch". Uit de derde rij was Duke naar voren geschoten. Het eerst van allen zat hij plat. Hij had de kop te pakken. Nog vóór Hoog halen was de kopgroep ge vormd: voorop Fergus Anderson op zijn magere Guzzi. in zijn spoor Duke Luffo, eveneens op Guzzi, Pagani en Masetti op Gi lera. De spanning op de tribunes en de weilanden werd adembene mend. Met een gemiddelde dat hoger lag dan het ronderecord van vorig jaar (153.86) draaide dit vijftal voort. In de eerste ronde viel Ruffo al uit. Duke lag voorop. Wat een sensationeel ge vecht! Negen ronden lang bleef An derson, in vierde positie geraakt, volgen, maar nadat hij was ge vallen was zijn Guzzi aan het eind van ziin kracht Opgejaagd wild Hoe lagen de kansen in deze jacht van twee Gilera's en eer» Norton? Duke had iets van een opgejaagd stuk wild. Zijn rijden was een vlucht tot de veertiende ronde toe. een vlucht van een ranke hinde voor twee honge rige tijgers. De kin van de jonge Engelsman rustte soms bijna op zijn dreunende machine, als wil de hij het verscheurende gebrul van de rode Gilera's niet horen. Het slanke lichaam lag volko men stil op de gestaag zwoegen de Norton, de knieën stijf tegen de tank, de handen losjes op -het stuur. Wiegend als eer» danseres nam Duke de S bocht voorbij de start, geen centimeter afwijkend van de baan die ziin ogen in volle concentratie aftekenden. Na de achtste ronde bleef Duke de leiding houden. De twee Italianen. Zij lachten naar het zware geluid van hun Gilera's, zij voelden de trilling ervan door hun sterke lichamen stromen. Hun ogen brandden in de rug van de frêle, vluchtende figuur voor hen. Zij voelden de zuiging van de Norton. Hun con centratie was niet zo fel als van Duke. Als Masetti de pits passeerde hief hij het hoofd als begroeting voor de blauwe streep die hem voorbij flitste. Pagani richtte zich op als hij het rechte eind vóór de Oude Tol onder zich weg voelde glijden. Eans zou die jongen met zijn Norton te ver gaan, evenals in (Vervolg op pag. 4) Voor iedereen er eiqenlijk erq in had, schoot qelijk een steen uit een zo strak moqe- lijk qespannen kata pult Geoffrey Duke, de qrootste aller tij den, weq bij de start van de 500 cc. Een moordende race voor een duizend koppiq publiek; een strijd van één teqen zeven tien, maar qewonnen door die ene, de qroot ste racer ooit in de Nortonploeq uitqéko- men. nen de 12 uur van een nieuwe krukas kon voorzien. Vrijdag avond had good old fellow Bob brokken gekregen en het af scheid van Assen was dus wel bijzonder tragisch. Het is For- sters laatste jaar als coureur. En dan Dick Renooy. Terwijl de Nor ton van Geoffrey na het start sein van de heer Majoor als een straaljager voor de anderen wegspoot, stond onze oud-kam pioen nerveus aan zijn veel min der kostbare machipe te morre len. Toen de Velocette eindelijk begon te kuchelen waren de „dure mannen" al ergens bij de Oude Tol aan een woedend motorge vecht bezig. VooroD Geoffrev Duke en daar achter Doran. Lockett. Armstrong en Pett. Dat was ook de volg orde bii het ineaan van de voor Duke zo noodlottige tweede ron de. Om ons duidelijk te maken wat nog verwacht mocht worden, hadden de heren deze eerste ron de maar eventjes met een gemid delde snelheid van 143.5 km afge legd. En dat met staande start!! In de derde ronde had de 22- jarige Armstrong zich achter Do ran tot de tweede plaats opge werkt. Alleen de Norton van Loc kett kon toen nog een plezierritje van de AJS'ers naar de bloemen verhinderen. Het vonnis over Norton voltrokken. Dat plezierritje, hetgeen ove rigens nog altijd een gangetje van zo om en nabij de 145 km betekent; kwam na de achtste ronde. Met een gebroken stuur kon Lockett zijn concurrent Arm strong troosten die aan 'n verbogen stuur voldoende had om het cir cuit vaarwel te zeggen. Dat be tekende de genadeslag voor Nor ton. AJS kon het opstoppertje van Armstrong nog best verdragen, daar de machines van Doran en Petch nog geen gekke kuren be gonnen te vertonen. Broederlijk op een machine gezeten kwamen de heren de valhelmen inleveren. ,Om het fiasco compleet te ma ken was ook Brett even latei- zoek. Misschien had Leslie Gra ham vanaf de negende plaats nog een rush kunnen ondernemen, maar een lekke band in de 5de seren door Alberti, hij zakte af tot de zevende plaats en zocht toen puntloos de pit-op-Leoni. in verlossende eenzaamheid geko men, klemde zich vaster op zijn machine vast en scheerde gra cieus als een kunstrijdster door de bochten. Nog wist hij zijn stal- genoot Alberti op een haive mi nuut achter zich maar deze stond na de vierde ronde met een ka potte versnellingsbak bij Hoog halen te foeteren. Mendogni, een Morini rijder die in het begin nog wel tot de kanshebbers hoorde moest twee keer bij de pits stop pen cn verloor daardoor te veel tijd. Bleef tenslotte als minste pechvogel over: Luigi Zinzani op zijn Morini. Minste pechvogel? Ho ho, vijftig meter voor de finish hield het gebrom onder hem op. De Morini weigerde verder het zijne bij te dragen tot het verove ren van de tweede plaats. Daar begon dan een angstig avontuurtje voor de slanke Italiaan. Roeiend met zijn lange benen moest hij zijn motor naar de witte streep brengen, terwijl in de bocht het gevaar naderde in de vorm van een razende Leslie Graham. Zin zani haalde het. Zwetend. De Nederlanders Dick Renooy kon zijn motor niet aan de gang krijgen. Dat kostte hem vijf minuten, geen be letsel evenwel om in een fraaie race op de twaalfde plaats te ein digen. Wim Zijlaard reed heer lijk op zijn M.V. en werd pas tegen het eind door Leoni gedub beld. Zevende plaats. Drikus Veer wiens onverwacht meedoen een attractie zou betekenen viel niet op. ropde had zijn Velocette ook al niet overleefd. We zouden over het resterende gedeelte van de 15 ronden kun nen volstaan met te memoreren dat Petch alles uit zijn machine haalde wat er menselijkerwijs ge sproken inzat om de achterstand van 1 min. 43 sec. op Doran tot 25 s. te reduceren als er geen din gen waren gebeurd die naar on vervalste sensatie roken. We doelen daarbij niet op de Engelsman Thomas, die met zijn ruim 50 levensjaren nog even en thousiast op zijn Velocette rond- jakkerde ais in de goede jaren. Ook niet op de Australiër Kava nagh, die de toeschouwers zenuw schokjes bezorgde door bij voor keur over de grasrand te jagen. Onze man was de Engelsman met de ingewikkelde naam San- dys-Winsch. een mmil van Bob Forster.We winden er geen doekjes om. Tot voor Zaterdag hadden we nos nimmer van de goede man gehoord en toen meneer Winsch na enkele ronden met een beetie goede wil on de 32ste niaats was te ontdekken, kregen we het ge- voel dat hii daar nrecies hoorde. Toen begon de Velocette-man aan een eindspurt, die niet eer der zou eindigen dan nadat het circuit was schoongeveegd. En niet zo'n klein eindspurtje ook. Als een op hol geslagen vier voeter raasde de Velocette langs de tribunes om tenslotte op de vijfde plaats te finishen. Wie zou zich nog grotere sensatie willen wensen? Onze landgenoten Van onze landgenoten heeft van Rijswijk de beste prestatie ge leverd. Louis is na een uitsteken de race op de in dit illustere ge zelschap eervolle 11e plaats ge ëindigd. Ook dr. Fokke Bosch reed op de bekende enthousiaste wijze zijn rondjes. Simons had pech met een gebroken gaslcabel. In het De Mirandabad te Am sterdam organiseerde de KNZB Zaterdagavond selectiewedstrijden voor de landenwedstrijd Frank rijk-Nederland op 22 Juli te Pa rijs. Het Groningse meisje Rika Bruins won de 200 meter school slag in de goede tijd van 3 min. 1.8 see. Van het begin af had zij de leiding en vergrootte haar voor sprong meer en meer. (Advertentie) met Mascotte gaat-ie goed! FEUILLETON 71. „Voor de rest zul jij moeten zorgen, Purvis", zei hij. „Lazar- ro kan niet uit de voeten met de limousine en hij wil ziin werk niet in de steek laten. Ik zal me neer Mansfiel wel bezighouden. Purvis knikte en nam het pa pier aan. Hij stak het in zijn zak, nam zijn jas en hoed van een stoel en verliet het huis. La- zarro raapte zijn moersleutel van de vloer en vertrok even eens. Ik hoorde hem het bordes over lopen en daarna kwam het zachte geknister van zijn voet stappen door het gras. Hij begaf zich blijkbaar naar de garage. Het bleef lange tijd stil in de bibliotheek. Er waren momen ten, dat hii hoegenaamd niet op me lette, en menigmaal keerde hij me zijn rug toe terwijl hij zich door de kamer bewoog: maar ik voelde niettemin, dat hii voortdurend eer» oog in 't zeil hield. De man had gespro- ken over een zesde zintuig, en ik begon inderdaad te geloven, dat hij zoiets bezat misschien zelfs een zevende. Om hem op de proef te stellen, maakte ik twee- of driemaal een beweging met mijn hoofd, als ik dacht, dat hij niet naar me keek: maar iedere keer wendde hij onmid dellijk zijn hoofd om, niet met éen verschrikte beweging maar toch snel. Hij bewoog zich zo rustig en vlot als een kat. Hii kwam enige malen zo dicht langs me heer», dat ik hem gemakkelijk aan had kunnen grijpen, vóór hij de tijd had. mijn revolver uit zijn zak te ha len. maar ik was verstandig ge noeg, om dat niet te proberen. Ten eerste moest ik erkennen: wat lichaamskracht betreft, kon ik niet tegen hem op; en ten tweede: al had ik een worste ling aangedurfd. Lazarro was er ook nog dicht genoeg bii. om een kreet te horen en er in zeer korte tijd aan te gehoorzamen. Aanvallen kon me geer» baat brengen, tenzij ik met één slag een complete overwinning kon behalen. En hoezeer ik er ook naar verlangde, een gelegenheid daartoe deed zich niet voor. Het zou me nooit lukken, met het testament en met Mary veilig en wel het huis uit te komen. Het was ongeveer twaalf uur. toen Purvis het huis verliet, en de volgende paar uren waren één grauwe verveling. Geen ogenblik verliet Vinton de bi bliotheek. Hij wou van tijd tot tijd een praatje beginnen, over gewone onderwerpen van con versatie, maar ik gaf hem niet veel antwoord. Mijn gedachten bleven zich bezighouden al was het vruchteloos met mijn eigen toestand met veronder stellingen aangaande hun toe komstige handelingen, en met Mary, die opgesloten zat in die kamer boven. Vinton sprak niet over haar, tot ik zelf over haar begon. Met steeds groter kracht had zich de gedachte aan me opgedrongen, dat ik Mary Donaldson meer kwaad dan goed had gedaan met mijn bemoeienis, of liever met. de manier, waarop ik mijn rol had gespeeld. Het was mii niet alleen niet gelukt, haar het testament van haar oom terug te geven, ik had slapende hon den wakker gemaakt, om zo te zeggen. Ik had Vinton tegen me zelf gewaarschuwd, en hem la ten merken, dat Mary mij had aangenomen als medestrijder teger» hem. Bovendien had ik hem in kennis gesteld van het feit, dat ik op de hoogte was van het bestaan van het testament, en dat ik als getuige tegen hem zou kunnen optreden. En daar door had ik hem aangespoord, nog meer haast te zetten achter zijn huwelijksplan. „Ik wil niet. dat u juffrouw Donaldson aansprakelijk stelt voor dit geval", begon ik. „Zij heeft niet eens geweten, wat ik doen wou. 't Is zuiver en alleen mijn werk. Ik heb haar sommige inlichtingen afgeperst." „Dat weet ik". antwoordde hij. „Waarom straft u haar er dan voor?" „Maar, waarde heer. ze wórdt niet gestraft. Ik wil alleen niet, dat u haar spreekt. Ik zorg, dat ze voorlopig niets bederven kan." „Hoelang is dat voorlopig?" „Zolang als ik 't nodig zal achten." „En wat denkt u met mii te doen?" „Daar kan ik nog niets van zeggen, 't Zal gedeelteliik af hangen van de boodschap, waar Purvis mee terugkomt." „Laten we ever» aannemen, dat hij mi.in kompas kriigt". zei ik. „Wat dan?" Vinton maakte een onverschil lige beweging. „We zien wel", zei hii. „Er is nog niets beslist." „Je begrijpt zeker wel", ging ik voort „dat 't diefstal met geweldpleging is, wat je nu uitvoert?" Hij keek me met een toegeef lijk lachje aan. „En wat je vanmorgen in mijn hotel kwam uitvoeren", ant woordde hii, „hoe noem je dat dan?" „Dat is een heel ander geval", zei ik. „Ik was door rechtheb benden gemachtigd, om Met een handbeweging ver zocht hij me te zwiigen. „Wat hebben we eigenlijk aan dat geredeneer?" viel hii me in de rede. „Ik vat de dingen practisch op. Ik verviel in een somber en knorrig stilzwijgen. Vinton zat nu tegenover me en kortte zich de tijd met het doorbladeren van een paar boeken; maar ik voelde, dat hij op me bleef let ten. Van tijd tot tijd hoorde ik van verre lawaai dat kwam uit de garage, waar Lazarro met zijn zwarte helpers bezig was de kisten te openen en er de in houd uit te halen. (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1951 | | pagina 3