Motoren raasden weer over Asser circuit
ADEMBENEMEND GEVECHT
Nortons tegen degillende Gilera's
T.T. in namen,
cijfers en ronden
Bill Doran zorgde bij de 350 cc
voor vreugde aan AJS-pitt
B,J de TT-ra«w dat pakje
Joe Craig's krijgslist
de Azurri's te machtig
Norton overwon de Gilera-monsters door
berekende rijkunst van Duke
Mj Uur shag dit pakje'
Vlucht in de nacht"
programma
^vereniging
LEONI reed onbedreigd verder
toen Ubbiali was uitgevallen
Toen Duke, de sterke, verdween
rikampioenschap
yan Alkmaar
ASSEN T.T. 1951 - Waarmede moeten we ons relaas over de mis
schien indrukwekkendste races die ooit de landelijke rust van de
Drentse hei hebben verscheurd eigenlijk beginnen? Met 't ontstui-
mige élan waarmede de bochtenspecialist Duke de gillende Gilera's
in de zware klasse letterlijk aan flarden reed, of met de moordende
strijd in de lichte klasse tussen de superieure Mondials met de Mori
ni's en de nijdig keffende M.V.'s?
Een gevecht met een snelheid gestreden waarvoor we twee jaar
geleden vol ontzag onze hoeden hadden afgenomen.
En wie zou het ons kwalijk nemen wanneer we met veel fanfare-
geschetter de grandioze triomph van de A. J. S. in de 350 cc-klasse
als een hoogtepunt verkondigden?
Om nog maar te zwijgen van de enorme woordenvloed welke Piet
Nortier over onze hoofden uitstortte. Zo verschrikkelijk ging Piet dit
keer te keer, dat we een ogenblik voor 'smans gezondheid hebben
gevreesd. De duiventil stond er gewoon van te schudden.
„Vluchteling" eerste in de 500 cc race
Spoedig einde van spanning in 125 cc.
Wat een blauw!
„Het jochnam uit
derde rij de kop
Rika Bruins won op
selectiewedstrijden
door E. J. Rath
EERSVERWACHTINC
«gedeeld door het K.N.M.I.
Bilt. geldig van Maandag
tot Dinsdagavond:
I DAN REGEN
egencl zwaar bewolkt met
dan regen of regenbuien.
;e tot matige, langs de kust
toe vrij krachtige Zuide-
wind, later ruimend naar
Vest. Weinig verandering
peratuur.
eming Bisdom Haarlem
1. Exc. de Bisschop van
m heeft benoemd tot: Pas-
in de nieuw opgerichte Pa-
„Christus-Koning" te Am-
n, de Weleerw, Heer J. M.
n de Berg, die Kapelaan
Amsterdam (H.H. Mart.
orcum).
EK NEEMT DE LEIDING
1MAAR Na verleden
in puntenaantal met kop-
Hemels gelijk gekomen te
eeft Riebeek hem thans van
ste plaats verdrongen. Wel
ij het tegen De Jong niet
brengen dan remise, maar
s staat in zijn afgebroken
tegen Oud zeer ongunstig.
leverde een keurige pre-
door de titelhouder van het
jaar. Fr. Slot, remise af te
»n.
itand in de eerste klasse A
is:
beek
mels
ot
d
rider
ideriet
Haas
Jong
uit
nman
0 10
0 9
5
1
0
11
4
3
0
11
4
1
2
9
3
1
1
7
3
1
3
7
3
1
3
7
3
1
4
7
0
2
5
2
0
1
7
1
e eerste klasse B leed M. A.
is zijn eerste nederlaag te-
oop. Mekken handhaafde
idende positie door remise
en tegen Bak, die zich uit-
d weerde. Woonijk verze-
zich van promotie naar I A
an Bijwaard te winnen. De
oken partij tussen Verver
waard werd zonder verder
remise gegeven.
tanr in I B is:
ken 7 3 4 0 10
onijk 7 4 12 9
iy 7 3 3 1 9
Langras 6 3 2 18
ra 6 2 2 2 6
ver 6 0 4 2 4
6 1 1 4 3
vaard 7 115 3
s blijkt uit de stand, kan
Langras door een overwin-
p Bak nog gelijk komen
ekken.
e tweede klasse speelde de
gevaarlijke de Wijn een
partij tegen kopganger Mie-
en wist tenslotte remise te
n. Stam en Langras Sr.
en een merkwaardige op-
artij, die ook remise liep.
behaalde een mooie over
ig op N. Visser, terwijl
Lengers aan zijn zegekar
;tand is:
lema 6
m 7
n 7
angrasSr. 5
der 7
te 7
Wijn
ser 7
ngers 8
;edetailleerde uitslagen lui-
te klasse A: Ma HemersN.
ifgebr.; N. RiebeekH. de
l1; Fr SlotW. Piederiet
Pr. SlotJ. Schuit 11.
;te klasse B: C. BakJ.
>n 11; P. BooyM. A.
as 20; G. WoonijkC.
ird 20; L. VerverC. Bij-
1—1.
ede klasse: C. BalderN.
11; N. LengersT. Korn
P. de Wijn—J. Miedema
D. StamM. J. Langras Sr.
J. Witte—N. Visser 2—0.
VENTIENDE EEUWSE
K WORDT GESLOOPT
MEREND. Het uit de
iende eeuw stammende
ibouw van de Ned. Her-
e Kerk te Graft zal binnen-
'orden gesloopt. Deze histo-
kerk, die zeer verwaarloosd
ou enorme kosten bij res-
e vergen. Daarom heeft
aentenz.org de sloping goed-
d. Op 27 Juli a.s. zal op het
lis te* Graft de aanbesteding
n plaats vinden.
Geslaagd
1-SCHARWOUDE. Aan
hnische Hogeschool te Delft
3 voor het propaedeutisch
n voor electrotechnisch in-
r de heer C. Moolhuyzen
aag, waar het Panorama-
wordt bezichtigd.
Speciale attractie.
fdeling Alkmaar van de
ath. Reisvereniging, die het
in katholiek verband pro-
heeft ter ondersteuning
aar ledenwerf-^ctie een
gratis reizen beschikbaar
zodat degene, die nieuwe
verft, mee kan loten naar
its reis.
Ike vijf en twintig aange-
leden wordt door de af-
Alkmaar een dagtrip ver-
ovendien heeft het Cen-
ureau te Amsterdam voor
500 leden een gratis bui-
se reis ter verloting. Hier-
anen zowel het nieuwe lid
aanbrenger meeloten.
iren van verenigingen ma-
j er op attent, dat de af-
Alkmaar van de Ned. Ka-
Reisvereniging ook reizen
telt en organiseert voor
ingen e.d. die een of meer
uit willen. Desgewenst
ian ook een reisleider be
ar gesteld, zódat men tij-
3 reis ook van alle zorgen
MAANDAG 9 JULI 1951
PAGINA 3
Om nog maar even bij de duiventil te blijven, wat zouden de
T.T.-races zonder Piet Nortier en zijn assistent Louis van
Noordwijk zijn. De enkele minuten, dat de wereldomroep hun
enthousiaste stemmen opeiste, hebben ons hierop een duidelijk
antwoord gegeven. Met uw permissie toen was het bijna saai.
We kregen bepaald heimwee naar de rollende superlatieven
van de heren en begonnen de eis van de wereldomroep haast
misdadig te vinden. Piet Nortier behoort bij de Asser T.T.,
zoals de flesjes Coca-Cola en de padvinders die zeer geappre
cieerde levensmiddelenpakketten op de perstafel deponeren.
Bij deze wereldvermaarde
races behoren ook de meer
dan 100.000 toeschouwers die
met allerlei vehikels, van glan
zende automobielen tot ver
dacht rochelende knalpotten
toe in ganzenmars de parkeer
plaatsen opzoeken.
Ook de rust waarmede de
Assenaren in hun tuintjes de
reusachtige file aan zich voor
bij laten trekken.
Assen is voor een paar da
gen wereldstad, uitbundig vlag
gend en met uitpuilende
café's.
Over de organisatie behoe
ven we niet meer te spreken,
de eerste de beste schooljon
gen in Drente's hoofdstad kan
u vertellen, dat er wat dit be
treft maar één Assen is.
Aan humor is er ook geen
gebrek, zelfs niet aan pitts,
die in de lichte klasse blauw
gekleurd waren van de trai
ningspakken van de warmbloe
dige Italianen.
Tea-time stond er op een
bord te lezen, dat de veteraan
Thomas onder de neus werd
geduwd toen hij bij de Velo-
cette pitt met een onwillige
motor arriveerde.
Assen 1951 zal in de her
innering blijven voortleven als
de stad in wiens omgeving een
geweldige strijd is gevoerd tus
sen de Engelse en Italiaanse
super machines. Met als in-
Hier neemt Ge Duke in voor
beeldige stijl en met jeugdig
elan een van de bochten in
het weergaloos veilige Asser
circuit.
drukwekkende hoogtepunten
de beide volksliederen.
De stad ook, waarin de gro
te strateeg |oe Craig wellicht
in een slapeloze nacht een
plannetje heeft uitgedacht om
door middel van de beste cou
reur aller tijden Geoffrey Duke,
de hoogste Norton-troef uit te
spelen.
(Van onze speciale verslaggever)
ASSEN, Zaterdagmiddag. Voor de hoeveelste maal in zijn cou-
rcursloopbaan stond Jef Duke vandaag op het „schavotje", terwijl
te zijner ere het Britse volkslied krassend en kreunend van de
plaat kwam? En toch: „het joch" (betiteling van Piet Nortier)
voelde zich een beetje verlegen met die krans om zijn smalle schou
ders, een krans, die twee keer moest worden omgehangen omdat
zij de eerste keer ondersteboven zat. Hij bewoog zijn hand zachtjes
op en neer om het stuur van de vervaarlijke Norton, een monster
waarbij het tengere ventje in het niet verdween. Nee, dan had hij
meer plezier beleefd aan het moment daarvoor, toen stuk voor
stuk de Italiaanse coureurs op hem waren toegestapt en hem had
den gelukgewenst met welklinkende volzinnen, waar hij niets van
verstond, maar die bij beantwoordde met 'n glimlachend „thank
you". Vuurrode Gilera's en Guzzi's stonden verlaten achter de
pits, afgepakkerd, kapot gereden, terwijl duizenden juichten om
Duke.
Veertien ronden lang in deze spannendste 500 cc race van de
wereldgeschiedenis hadden twee van deze brullende monster
motoren, opgezweept door de acrobatische rijkunst van Masetti
en Pagani achter Duke aangezeten. De kleine rijder was één
geworden met het razende mechaniek onder zich, een mecha
niek, dat in kracht en snelheid minder was dan de inge
nieuze constructie van de Italiaanse fabriekmachines, maar dat
werd voortgedreven door de rijkunst van een man, die precies
wist wat van elk onderdeeltje kon worden gevergd, die zijn
baan op centimeters berekende en voor de rest er op vertrouw
de, dat zijn achtervolgers in hun zuidelijke onstuimigheid zouden
vergeten te denken aan de kwetsbaarheid van hun „onkwets
bare" machines.
3.50 cc: 1. Bill Doran (Eng.)
op AJS in 1 uur 44 min 18.1
sec. (gem. 142.68 km); 2. Bill
Petch (Eng.) op AJS in 1 uur
44 min. 43 sec. (gem. 142.10
km) 3. Ken Kavanagh Austr
op Norton in 1 uur 46 min.
32.2 sec. (gem. 139.71 km); 4.
'Rod Coleman (Nw. Zeeland)
op AJS in 1 uur 47 min. 11.9
sec.; 5. SandysWinsch (Eng.)
op Velocette in 1 uur 49 min.
11.8 sec.; 6. Bob Matthews
(Eng.) op Velocette in 1 uur
50 min. 50.3 sec.; 7. Ernie Tho
mas (Eng.) op Velocette; 8.
Mason (Eng.) op Velocette; 11.
Louis van Rijswijk (Ned.) op
Velocette.
De snelste ronde werd ge
maakt door Bill Doran (Eng.)
op AJS in 6 min. 45.4 sec. met
een gemiddelde uursnelheid
van 146.84 km.
125 cc, 7 ronden (totaal
115.75 km): 1. Gianni Leoni
(It.) op Mondial in 56 min.
20.5 sec. (gem. 123.27 km); 2.
Luigi Zinzani (It.) op Morini
in 59 min 2.9 sec. (gem. 117.62
km); 3. Leslie Graham (Eng.)
op MV in 59 min. 6.8 sec. (ge
middeld 117.48 km); 4. Vin-
cento Zanzi (It.) op Morini in
59 min. 7.9 sec.; 5. Franco Bet
toni (It.) op MV in 1 uur 0
min 10.9 sec; 6. Emilio Men-
dogni (It.) op Morini in 1 uur
5 min. 5.3 sec.; op een ronde:
7. W. Zijlaard (Ned.) op MV;
8. W. Wierda (Ned.) op Nor
man: 9. W. A. de Greef Jr.
(Ned.) op Grefa; 10. A. Heine-
man (Ned.) op Eysink; 11. G.
Lagerwey (Ned.) op Sparta:
12. D. Renooy (Ned. op Eysink
Snelste ronde Leoni in 7
min. 52.9 sec. (125.88 km).
500 cc, 18 ronden (297.65
km): 1. Geoffrey Duke (Eng.)
op Norton in 1 uur 56 min. 3.9
sec.) gem. 153.87 km; 2. Alfre
do Milani (It.) op Gilera in 1
uur 56 min. 14.4 sec. (gem.
153.63 km); 3. Enrico Loren-
zetti (It.) op Guzzi in 1 uur 57
min. 55.7 sec. (gem. 151.43
km); 4. Johnny Lockett (En
geland) op Norton in 1 uur 57
min, 55,9 sec. (gem. 151.42 km)
5. Jack Brett (Eng.) op Nor
ton in 1 uur f(8 min. 48 sec.
(gem. 150.32 km): 6. Len Per
ry (Nw. Zeelandop Norton
op een ronde; 7. Wheeler (En
geland) op Norton op 2 ron
den; 8. Lous van Rijswijk
(Ned.) op Triumph op 2 ron
den; 9. Fokke Bosch (Ned.) op
Norton op 3 ronden; 10. Nello
Pagani (It.) op Gilera op drie
ronden.
De snelste ronde maakte
Geoffrey Duke in 6 min. 20
sec. (gem. 156.66 km).
(Van onze speciale verslaggever)
ASSEN. Zaterdagmiddag.
Nauwelijks hadden 27 leren man
nen zich met hun 125 ccties vóór
de witte streeu ongesteld om een
afgriiseliik hard inleidinesconeert
ten beste te geven of écn voor
één kwam uit de nits kleine zwar
te Italiaanties te voorschiin. al
lemaal in helblauwe overall. Tii-
dens de 350 c.c.-race waren het
er maar een naar en nu: wat. een
blauw! Dit zou zonder twiifel 'n
Italiaanse aangelegenheid worden.
En ia wel. na de eerste ronde
reeds was er zo'n canine- tussen
de Mondials. Morini. M.V.'s en
rest van de brommers dat dit wel
een ongelijke striid móest wor
den.
In het begin zaten Gianni Leo
ni en Carlo Ubbiali vlak naast
elkaar op de weg, een honderd
meter voor Mendogni en Alberti.
Dit had een prachtig gevecht kun
nen worden tussen twee rivalen.
Ubbiali immers zou bij het win
nen van de race een zeer gunstig
puntenlijstje voor het wereldkam
pioenschap krijgen. Bij de tweede
ronde had Leoni - snor waar ga
je met dat ventje naar toe?
in volmaakte balans zijn prima
lopende motor al in eerste posi
tie gebracht. Maar Ubbiali bleef
kleven totdat er iets ging
haperen aan zijn Mondial. In de
derde ronde liet hij zich al pas-
(Van onze speciale verslaggever.)
Geoffrey DukeEen inslaande bom had geen grotere ver
warring onder de toeschouwers kunnen veroorzaken dan het
sensationele nieuws van Piet Nortier, dat de kleine furieuze
Jforton-artist vlak na het ingaan van de tweede ronde in een
verraderlijke S-bocht op zijn hoofd was gaan staan- Nauwelijks
zeven minuten nadat de gTOte strateeg „big boss" Joe Craig zijn
traditioneel geworden woorden „good luck boys" had gesproken.
Opgejaagd door de zwaar ronkende AJS-machines van Petch en
Doran had l'enfant cherie iets te veel risico op zijn tengere
schouders geladen. Opwinding in de AJS-pitt over deze plotse
linge gril van Vrouwe Fortuna en lichte verslagenheid in het
Norton-kamp, van waaruit men tenslotte alleen nog maar de
Australische motorduivel Kavanagh een hopeloze strijd zag voe
ren tegen de grimmig voortjagende AJS-coureurs.
Voordat Geoffrey Duke zich
volkomen ongedeerd bij de grote
baas kwam melden met de sim
pele woorden „I just fell off",
hetgeen in goed Nederlands ver
taald zoveel wil zeggen als „ik
viel er alleen maar af", hadden
we reeds enkele teleurstellingen
moeten verwerken. Zo moest de
trouwe veteraan Bob Forster, vo
rig jaar glorieus winnaar, zich
met een gratis zitplaatsje verge
noegen daar er geen monteur te
vinden was, die zijn Velocette bin-
Als een troep duivels stonden
de zware motoren te wachten op
het startsein. Voorop de vierkan
te figuur van de winnaar 1950
Umberto Masetti. Een stilte. De
start. Piet Nortier begon weer
te praten en zijn meest onwaar
schijnlijke superlatieven waren
niet bij machte de verwondering
uit te drukken voor het lef van
„dat rot joch".
Uit de derde rij was Duke
naar voren geschoten. Het eerst
van allen zat hij plat. Hij had de
kop te pakken. Nog vóór Hoog
halen was de kopgroep ge
vormd: voorop Fergus Anderson
op zijn magere Guzzi. in zijn
spoor Duke Luffo, eveneens op
Guzzi, Pagani en Masetti op Gi
lera.
De spanning op de tribunes en
de weilanden werd adembene
mend. Met een gemiddelde dat
hoger lag dan het ronderecord
van vorig jaar (153.86) draaide
dit vijftal voort. In de eerste
ronde viel Ruffo al uit. Duke lag
voorop. Wat een sensationeel ge
vecht!
Negen ronden lang bleef An
derson, in vierde positie geraakt,
volgen, maar nadat hij was ge
vallen was zijn Guzzi aan het
eind van ziin kracht
Opgejaagd wild
Hoe lagen de kansen in deze
jacht van twee Gilera's en eer»
Norton? Duke had iets van een
opgejaagd stuk wild. Zijn rijden
was een vlucht tot de veertiende
ronde toe. een vlucht van een
ranke hinde voor twee honge
rige tijgers. De kin van de jonge
Engelsman rustte soms bijna op
zijn dreunende machine, als wil
de hij het verscheurende gebrul
van de rode Gilera's niet horen.
Het slanke lichaam lag volko
men stil op de gestaag zwoegen
de Norton, de knieën stijf tegen
de tank, de handen losjes op -het
stuur. Wiegend als eer» danseres
nam Duke de S bocht voorbij de
start, geen centimeter afwijkend
van de baan die ziin ogen in
volle concentratie aftekenden.
Na de achtste ronde bleef
Duke de leiding houden.
De twee Italianen. Zij lachten
naar het zware geluid van hun
Gilera's, zij voelden de trilling
ervan door hun sterke lichamen
stromen. Hun ogen brandden in
de rug van de frêle, vluchtende
figuur voor hen. Zij voelden de
zuiging van de Norton. Hun con
centratie was niet zo fel als van
Duke.
Als Masetti de pits passeerde
hief hij het hoofd als begroeting
voor de blauwe streep die hem
voorbij flitste. Pagani richtte
zich op als hij het rechte eind
vóór de Oude Tol onder zich
weg voelde glijden.
Eans zou die jongen met zijn
Norton te ver gaan, evenals in
(Vervolg op pag.
4)
Voor iedereen er
eiqenlijk erq in had,
schoot qelijk een steen
uit een zo strak moqe-
lijk qespannen kata
pult Geoffrey Duke,
de qrootste aller tij
den, weq bij de start
van de 500 cc. Een
moordende race voor
een duizend koppiq
publiek; een strijd
van één teqen zeven
tien, maar qewonnen
door die ene, de qroot
ste racer ooit in de
Nortonploeq uitqéko-
men.
nen de 12 uur van een nieuwe
krukas kon voorzien. Vrijdag
avond had good old fellow Bob
brokken gekregen en het af
scheid van Assen was dus wel
bijzonder tragisch. Het is For-
sters laatste jaar als coureur. En
dan Dick Renooy. Terwijl de Nor
ton van Geoffrey na het start
sein van de heer Majoor als een
straaljager voor de anderen
wegspoot, stond onze oud-kam
pioen nerveus aan zijn veel min
der kostbare machipe te morre
len. Toen de Velocette eindelijk
begon te kuchelen waren de „dure
mannen" al ergens bij de Oude
Tol aan een woedend motorge
vecht bezig.
VooroD Geoffrev Duke en daar
achter Doran. Lockett. Armstrong
en Pett. Dat was ook de volg
orde bii het ineaan van de voor
Duke zo noodlottige tweede ron
de. Om ons duidelijk te maken
wat nog verwacht mocht worden,
hadden de heren deze eerste ron
de maar eventjes met een gemid
delde snelheid van 143.5 km afge
legd. En dat met staande start!!
In de derde ronde had de 22-
jarige Armstrong zich achter Do
ran tot de tweede plaats opge
werkt. Alleen de Norton van Loc
kett kon toen nog een plezierritje
van de AJS'ers naar de bloemen
verhinderen.
Het vonnis over Norton
voltrokken.
Dat plezierritje, hetgeen ove
rigens nog altijd een gangetje
van zo om en nabij de 145 km
betekent; kwam na de achtste
ronde. Met een gebroken stuur
kon Lockett zijn concurrent Arm
strong troosten die aan 'n verbogen
stuur voldoende had om het cir
cuit vaarwel te zeggen. Dat be
tekende de genadeslag voor Nor
ton. AJS kon het opstoppertje van
Armstrong nog best verdragen,
daar de machines van Doran en
Petch nog geen gekke kuren be
gonnen te vertonen. Broederlijk
op een machine gezeten kwamen
de heren de valhelmen inleveren.
,Om het fiasco compleet te ma
ken was ook Brett even latei-
zoek. Misschien had Leslie Gra
ham vanaf de negende plaats nog
een rush kunnen ondernemen,
maar een lekke band in de 5de
seren door Alberti, hij zakte af
tot de zevende plaats en zocht
toen puntloos de pit-op-Leoni. in
verlossende eenzaamheid geko
men, klemde zich vaster op zijn
machine vast en scheerde gra
cieus als een kunstrijdster door
de bochten. Nog wist hij zijn stal-
genoot Alberti op een haive mi
nuut achter zich maar deze stond
na de vierde ronde met een ka
potte versnellingsbak bij Hoog
halen te foeteren. Mendogni, een
Morini rijder die in het begin nog
wel tot de kanshebbers hoorde
moest twee keer bij de pits stop
pen cn verloor daardoor te veel
tijd. Bleef tenslotte als minste
pechvogel over: Luigi Zinzani op
zijn Morini. Minste pechvogel? Ho
ho, vijftig meter voor de finish
hield het gebrom onder hem op.
De Morini weigerde verder het
zijne bij te dragen tot het verove
ren van de tweede plaats. Daar
begon dan een angstig avontuurtje
voor de slanke Italiaan. Roeiend
met zijn lange benen moest hij
zijn motor naar de witte streep
brengen, terwijl in de bocht het
gevaar naderde in de vorm van
een razende Leslie Graham. Zin
zani haalde het. Zwetend.
De Nederlanders
Dick Renooy kon zijn motor
niet aan de gang krijgen. Dat
kostte hem vijf minuten, geen be
letsel evenwel om in een fraaie
race op de twaalfde plaats te ein
digen. Wim Zijlaard reed heer
lijk op zijn M.V. en werd pas
tegen het eind door Leoni gedub
beld. Zevende plaats. Drikus Veer
wiens onverwacht meedoen een
attractie zou betekenen viel niet
op.
ropde had zijn Velocette ook al
niet overleefd.
We zouden over het resterende
gedeelte van de 15 ronden kun
nen volstaan met te memoreren
dat Petch alles uit zijn machine
haalde wat er menselijkerwijs ge
sproken inzat om de achterstand
van 1 min. 43 sec. op Doran tot
25 s. te reduceren als er geen din
gen waren gebeurd die naar on
vervalste sensatie roken.
We doelen daarbij niet op de
Engelsman Thomas, die met zijn
ruim 50 levensjaren nog even en
thousiast op zijn Velocette rond-
jakkerde ais in de goede jaren.
Ook niet op de Australiër Kava
nagh, die de toeschouwers zenuw
schokjes bezorgde door bij voor
keur over de grasrand te jagen.
Onze man was de Engelsman
met de ingewikkelde naam San-
dys-Winsch. een mmil van Bob
Forster.We winden er geen doekjes
om. Tot voor Zaterdag hadden we
nos nimmer van de goede man
gehoord en toen meneer Winsch
na enkele ronden met een beetie
goede wil on de 32ste niaats was
te ontdekken, kregen we het ge-
voel dat hii daar nrecies hoorde.
Toen begon de Velocette-man
aan een eindspurt, die niet eer
der zou eindigen dan nadat het
circuit was schoongeveegd.
En niet zo'n klein eindspurtje
ook. Als een op hol geslagen vier
voeter raasde de Velocette langs
de tribunes om tenslotte op de
vijfde plaats te finishen. Wie zou
zich nog grotere sensatie willen
wensen?
Onze landgenoten
Van onze landgenoten heeft
van Rijswijk de beste prestatie ge
leverd. Louis is na een uitsteken
de race op de in dit illustere ge
zelschap eervolle 11e plaats ge
ëindigd. Ook dr. Fokke Bosch
reed op de bekende enthousiaste
wijze zijn rondjes. Simons had
pech met een gebroken gaslcabel.
In het De Mirandabad te Am
sterdam organiseerde de KNZB
Zaterdagavond selectiewedstrijden
voor de landenwedstrijd Frank
rijk-Nederland op 22 Juli te Pa
rijs.
Het Groningse meisje Rika
Bruins won de 200 meter school
slag in de goede tijd van 3 min.
1.8 see. Van het begin af had zij
de leiding en vergrootte haar voor
sprong meer en meer.
(Advertentie)
met Mascotte
gaat-ie goed!
FEUILLETON
71.
„Voor de rest zul jij moeten
zorgen, Purvis", zei hij. „Lazar-
ro kan niet uit de voeten met de
limousine en hij wil ziin werk
niet in de steek laten. Ik zal me
neer Mansfiel wel bezighouden.
Purvis knikte en nam het pa
pier aan. Hij stak het in zijn zak,
nam zijn jas en hoed van een
stoel en verliet het huis. La-
zarro raapte zijn moersleutel
van de vloer en vertrok even
eens. Ik hoorde hem het bordes
over lopen en daarna kwam het
zachte geknister van zijn voet
stappen door het gras. Hij begaf
zich blijkbaar naar de garage.
Het bleef lange tijd stil in de
bibliotheek. Er waren momen
ten, dat hii hoegenaamd niet op
me lette, en menigmaal keerde
hij me zijn rug toe terwijl hij
zich door de kamer bewoog:
maar ik voelde niettemin, dat
hii voortdurend eer» oog in 't
zeil hield. De man had gespro-
ken over een zesde zintuig, en
ik begon inderdaad te geloven,
dat hij zoiets bezat misschien
zelfs een zevende. Om hem op
de proef te stellen, maakte ik
twee- of driemaal een beweging
met mijn hoofd, als ik dacht, dat
hij niet naar me keek: maar
iedere keer wendde hij onmid
dellijk zijn hoofd om, niet met
éen verschrikte beweging maar
toch snel. Hij bewoog zich zo
rustig en vlot als een kat.
Hii kwam enige malen zo
dicht langs me heer», dat ik hem
gemakkelijk aan had kunnen
grijpen, vóór hij de tijd had.
mijn revolver uit zijn zak te ha
len. maar ik was verstandig ge
noeg, om dat niet te proberen.
Ten eerste moest ik erkennen:
wat lichaamskracht betreft, kon
ik niet tegen hem op; en ten
tweede: al had ik een worste
ling aangedurfd. Lazarro was er
ook nog dicht genoeg bii. om
een kreet te horen en er in zeer
korte tijd aan te gehoorzamen.
Aanvallen kon me geer» baat
brengen, tenzij ik met één slag
een complete overwinning kon
behalen. En hoezeer ik er ook
naar verlangde, een gelegenheid
daartoe deed zich niet voor. Het
zou me nooit lukken, met het
testament en met Mary veilig
en wel het huis uit te komen.
Het was ongeveer twaalf uur.
toen Purvis het huis verliet, en
de volgende paar uren waren
één grauwe verveling. Geen
ogenblik verliet Vinton de bi
bliotheek. Hij wou van tijd tot
tijd een praatje beginnen, over
gewone onderwerpen van con
versatie, maar ik gaf hem niet
veel antwoord. Mijn gedachten
bleven zich bezighouden al
was het vruchteloos met mijn
eigen toestand met veronder
stellingen aangaande hun toe
komstige handelingen, en met
Mary, die opgesloten zat in die
kamer boven.
Vinton sprak niet over haar,
tot ik zelf over haar begon. Met
steeds groter kracht had zich de
gedachte aan me opgedrongen,
dat ik Mary Donaldson meer
kwaad dan goed had gedaan met
mijn bemoeienis, of liever met.
de manier, waarop ik mijn rol
had gespeeld. Het was mii niet
alleen niet gelukt, haar het
testament van haar oom terug
te geven, ik had slapende hon
den wakker gemaakt, om zo te
zeggen. Ik had Vinton tegen me
zelf gewaarschuwd, en hem la
ten merken, dat Mary mij had
aangenomen als medestrijder
teger» hem. Bovendien had ik
hem in kennis gesteld van het
feit, dat ik op de hoogte was van
het bestaan van het testament,
en dat ik als getuige tegen hem
zou kunnen optreden. En daar
door had ik hem aangespoord,
nog meer haast te zetten achter
zijn huwelijksplan.
„Ik wil niet. dat u juffrouw
Donaldson aansprakelijk stelt
voor dit geval", begon ik. „Zij
heeft niet eens geweten, wat ik
doen wou. 't Is zuiver en alleen
mijn werk. Ik heb haar sommige
inlichtingen afgeperst."
„Dat weet ik". antwoordde
hij.
„Waarom straft u haar er dan
voor?"
„Maar, waarde heer. ze wórdt
niet gestraft. Ik wil alleen niet,
dat u haar spreekt. Ik zorg, dat
ze voorlopig niets bederven
kan."
„Hoelang is dat voorlopig?"
„Zolang als ik 't nodig zal
achten."
„En wat denkt u met mii te
doen?"
„Daar kan ik nog niets van
zeggen, 't Zal gedeelteliik af
hangen van de boodschap, waar
Purvis mee terugkomt."
„Laten we ever» aannemen,
dat hij mi.in kompas kriigt". zei
ik. „Wat dan?"
Vinton maakte een onverschil
lige beweging.
„We zien wel", zei hii. „Er is
nog niets beslist."
„Je begrijpt zeker wel", ging
ik voort „dat 't diefstal met
geweldpleging is, wat je nu
uitvoert?"
Hij keek me met een toegeef
lijk lachje aan.
„En wat je vanmorgen in mijn
hotel kwam uitvoeren", ant
woordde hii, „hoe noem je dat
dan?"
„Dat is een heel ander geval",
zei ik. „Ik was door rechtheb
benden gemachtigd, om
Met een handbeweging ver
zocht hij me te zwiigen.
„Wat hebben we eigenlijk aan
dat geredeneer?" viel hii me in
de rede. „Ik vat de dingen
practisch op.
Ik verviel in een somber en
knorrig stilzwijgen. Vinton zat
nu tegenover me en kortte zich
de tijd met het doorbladeren
van een paar boeken; maar ik
voelde, dat hij op me bleef let
ten. Van tijd tot tijd hoorde ik
van verre lawaai dat kwam
uit de garage, waar Lazarro met
zijn zwarte helpers bezig was de
kisten te openen en er de in
houd uit te halen.
(Wordt vervolgd.)