Laatste Nederlanders hebben de strijd in de Tour opgegeven Vi ZIJDE A Kaart voor Hol land-Belg ië werd eigenaar ontstolen Vlucht in de nacht" NED. SPOORWEGEN MOGEN 300 MILLIOEN LENEN Engels amphibievüegtuig moest noodlanding op IJselmeer maken Debacle voor Hollandse ploeg Hugo Koblet, ondanks pech, winnaar met de gele trui WÊÊ i WÊÊÊÊÊÊM V RADIO Maar verbruikten geld al grotendeels MWdiWtl SPEClAAL ALKALIVRIJ VOOR BONJOUR PARIS BONSOIR PARIS AU RÊVOIR PARIS Lekker is geen luxe! Drie weken gevangenisstraf Zonder benzine Inkomen des konings 36 millioen francs Pakaan! De Lucifers moeten verkocht! door E. J. Rath DONDERDAG 19 jULI 1951 PAGINA 5 mm mmm—mmmmmm m LUCHON, Woensdagavond. Het ergste wat de Nederlandse ploeg heeit kunnen overkomen, is toch gebeurd. We vreesden het al, iedereen kon het merken: alle moreel was in één slag kapot geslagen door de ongelukkige val van Wim van Est. Gerrit Peters startte niet eens in Tarbes voor de veertiende etappe. Wout Wagtmans stapte ergens in de bergen van zijn fiets en gal er ook de brui aan, Voorting en Dekkers reden de etappe uit, maar dat was onherroepelijk de laatste. Met nog steeds de vallende ploegmakker voor ogen, was iedereen in de karavaan, die een witte trui mocht dragen, het beu. Wat niemand Maandagavond durfde geloven na de triomph van Wim van Est en Voorting, wat iedereen Dinsdagavond ver wachtte, is Woensdagavond geschied. Er is geen enkele Neder lander meer in de Tour. Ontredderd en gedemoraliseerd worden de spullen voor de thuisreis bijeengezocht. voorsprong van de Luxemburger ook toen Coppi en Koblet aan het peleton begonnen te trekken en het finaal aan flarden scheur den. Bobet, Ockers, Bartali, Lu- cien Lazarides en Barbotin kon-, den mee komen, maar met dat al had Diederich 7 km. voor de top kend voor Wagtmans, Voorting en Dekkers om aan de start te gaan. Ze hadden Wim van Est nog even gezien, met pijnlijke trekken op z'n gelaat. Wim van Est, die de hele nacht had liggen woelen en die niet slapen kon. En dan kwam er nog bij, dat Peters niet te bewegen was op z'n fiets te klimmen of er zelfs naar te kijken. Dinsdagavond had hij vastbesloten gezegd, dat hij niet meer reed, maar Pelle- naers hoopte nog vurig, dat hij met andere gedachten wakker zou worden. Volkomen debacle Drie jongens waren er nog over en ze faalden. Zo volkomen als maar mogelijk was. Eén kleine tegenslag nog en het was gebeurd. Wagtmans had die al gauw: last van een steenpuist. En terwijl een andere renner zich dagen verbijt, ondanks alle pijn toch doorzet en het dan meestal wel haalt, stapte Wagt mans onmiddellijk van z'n fiets. Voor Dekkers en Voorting was er toen helemaal geen grap meer aan. Eigenlijk was bij de start afgesproken in het landen- klassement een zo goed mogelijk figuur te slaan. Met twee man kon dat niet meer, waarom dus nog verder rijden? Om een per soonlijke prestatie? Och, daar maalden ze niet meer om. Ze wilden naar huis. Koblet onweerstaanbaar Een scherp contrast met deze Nederlanders zonder wilskracht was in de veertiende, kortste en op één na zwaarste etappe van de Tour de Zwitser Hugo Koblet. Hugo Koblet won deze etappe en werkte zich zelfs in de gele trui. Maar wat heeft hij er voor moeten vechten. Met Fausto Coppi, Geminiani, Bartali en Lucien Lazarides werd bij de beklimmingen een felle strijd geleverd en in het heetst van die strijd werd Koblet plat gereden. Het kostte hem tijd en dus eert achterstand en toch werd Hugo Koblet etappewinnaar! Diederich was de eerste, die er tussen uit ging! Eigenlijk al direct vanaf de start. Onmiddel lijk moest met de klim naar de Tourmalet (2114 m.) begonnen worden. Steeds groter werd de voorsprong. Toen, op 3 km. voor de streep kreeg Koblet een lekke band. Coppi zag z'n kans en stoof meteen door, maar aan de voet van de Tourmalet was Coppi reeds achterhaald. Diede rich lag toen minuten achter. Meteen begon de bestijging van de tweede col, de Aspin (1498 m.) Het werd een hevige strijd om de leiding tussen de grootmachten, waarvan Bobet allang was afgevallen. Coppi was het eerst boven, onmiddel lijk gevolgd door Koblet en Bar tali en weer ging het in volle vaart naar beneden. De afdalingen waren minder gevaarlijk dan op de vreesaan jagende Aubisque en Coppi, Ko blet en Bartali bereikten onge veer snelheden van 75 km. per uur. Aan de voet van de Aspin was de situatie nog onveranderd. Na een enkele honderden meters lang recht en vlak stuk begon de bestijging van de derde berg in deze etappe: de Peyrosourde (1563 m.) en weer was Coppi even voor Koblet en Bartali het eerst boven. Maar in de afdaling bleek Koblet toch sneller en ge raffineerder te zijn. Aan de voet van de col, waar de finish was, stormde Koblet als eerste over de eindstreep. Zijn voorsprong op Bauvin was met de bonifi- bereikt werd negentien minuten catie. juist voldoende om de gele trui te veroveren. Het moet wel een grootse renner zijn die deze sterke Zwitser dit ereteken nog afhandig maakt. De uitslag en de klassementen luiden: 1. Koblet (Zwitserland) 4.41.41 (met bonificatie 4.40.41); 2. Cop pi (Italië) z.t. (met bonificatie 4.41.11); 3. Bartali (Italië) 4.43.45 op 3 min. 4 sec.; 4. Lucien La zarides (Frankrijk) 4.44.33 op 3 min. 52 sec.; 5. Geminiani (Frankrijk) 4.47.51 op 7 min. 11 sec.; 6. Ockers (België) 4.49.07 op 8 min. 26 sec.; 7. Barbotin (Franrijk) 4.50.50 op 10 min. 9 sec.; 8. Bobet (Franrijk); 9. Van Ende (België); 10. de Hertog (België)) allen z.t.; 11. Bernardo Ruiz (Spanje) 4.50.47; 12. Diede rich (Lux.) 4.52.00; 13. Dotto (Oost Zuid Oost) 4.53.23; 14. De- ledda (Oost Zuid Oost) 4.53.58; 15. Bauvin (Oost Zuid Oost) z.t.; 16. Magni (Italië) z.t.; 35. Voor ting (Nederland) 5.01.30. Algemeen klassement 1. Koblet (Zwits.) 79.16.14: 2. Bauvin (Oost Zuid Oost) 79.16.35 op 21 sec.; 3. Geminiani (Frank rijk) 79.16.46 op 32 sec.; 4. Coppi (Italië) 79.21.23 op 5 min. 9 sec.; 5. Lucien Lazarides (Frankrijk) 79.23.45 op 7 min. 31 sec.; 6. Meu nier (West Zuid West) 79.28.29; 7. ex aequo: Bernardo Ruiz (Spanje) en Bartali (Italië) 79.29.07; 9. Lauredi (Fr.) 79.29.54; 10. Biagioni (It.) 79.32.51; 11. Demulder (Belg.) 79.33.28; 12. Bobet (Fr.) 79.33.54; 13. Ockers (Belg.) 79.34.59; 14. Diederich (Lux.) 79.35.20; 15. Barbotin (Fr.) 79.38.02; 16. Magni (It.) 79.46.58; 22. Voorting (Ned.) 79.55.40; 81 Dekkers (Ned.) 81.22.40. Ploegenklassement 1. Frankrijk 237.09.34; 2. Bel gië 237.49.08'; 3. Italië 237.53.01; 4. West Zuid West 237.53.12; 5. Oost Zuid Oost 238.21.49. Wint van Est lachte al weer toen hij in 't ziekenhuis te Tar bes lag. Hij kon zelf z'n eten en drinken aannemen; wel een bewijs dat de ver wondingen na de val in het 70 m. diepe ravijn niet zo ernstig waren. Gistermorgen is van Est, met Piet van Ierlandt op de trein gestapt, van avond of morgen hoopt hij in Neder land, terug te zijn. Een dag later volgen z'n gedesillusioneer de ploegmakkers. Voor hen is de Tour ook uit! 'X\ '•»- -■ PROGRAMMA VRIJDAG 20 JULI 1951 HILVERSUM I 402 m 7.00 VARA; 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12 00 AVRO. 15.00 VARA. 19.30 VJRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00—24.00 VARA. 7.00 Nieuws; 7.18 Gram- muz.; 8.00 Nieuws en weerberichten; 8.18 Gram.m uz-; 8.50 Voor de huisvrouw; 9.00 Gram. muz. (9-30 9.35 Waterstanden); 10.00 „Thuis", causerie; 10.05 Morgen wijding; 10-20 Gram. muz.; 10.30 Voor de vrouw; 10.45 Sopraan en piano; 11.00 Voordracht; 11.20 Gram. muz-; 11.30 Orgel en zang; 12 00 Dansmuziek; 12.30 Land- en tuinbouwmededelingen; 12.33 Gram. muz.; 12.45 Sport en prognose; 13.00 Nieuws; 13.15 Me dedelingen of gram. muz.; 13-20 Orkestconcert; 1400 Kookpraatje; 14.20 Kamerorkest; 15.00 Voor dracht; 15.20 Gram. muz.; 16-00 Gram. muz.; 16-30 Voor de jeugd; 17.00 Kamerkoor; 17.20 Muzikale causerie; 18-00 Nieuws; 18.15 Feli citaties; 18-45 „Denk om de bocht" 19.00 Pianospel; 19-10 Spreekuur voor emigranten; 19.30 „Amerika en Europa", causerie; 19.50 Be richten; 20.00 Nieuws; 20.05 Boek bespreking; 20.15 Gram. muz.; 20-30 „Benelux", causerie; 20.40 „De Godsdienstige ontwikkeling in de jeugdjaren", causerie; 21.00 Verzoekprogramma; 21.45 Buiten lands weekoverzicht; 22.00 Lichte muziek; 22.45 Gesproken portret; 22 40 Vandaag", causerie: 22.45 Avondwijding; 23.00 Nieuws; 23.15—24.00 Kamerorkest. HILVERSUM H 298 m 7.00— 24.00 KRO. 7.00 Nieuws; 7-15 Ochtendgym nastiek: 7.30 Instrumentaal sep tet; 7.45 Morgengebed en liturgi sche kalender; 8.00 Nieuws en weerberichten; 8.15 Gram. muz.; 9.00 Voor de huisvrouw; 9-35 Radio Philharmonisch Orkest; 10-15 Symphonette-orkest; 11.00 Voor de zieken: 11.40 Instrumen taal ensemble, klein koor en so listen; 12-00 Angelus; 12.03 Gram. muz.; 12-30 Land- en tuinbouw mededelingen; 12.33 Gram. muz.; 12.55 Zonnewijzer; 13 00 Nieuws en Katholiek nieuws; 13.20 Actu aliteiten; 13.25 Gram. muz.; 13 45 Voor de vrouw; 14.00 Zang en piano; 14.25 Promenade orkest; 15.00 Gram. muz.; 1520 Idem; 16.00 Voor de zieken; 17 00 Voor de jeugd; 17.15 Kinderkoor; 17.45 Muzikaal medaillon; 18.22 Katho liek signaal en Indonesisch com mentaar; 18-30 Lichte muziek; 18.50 Ronde van Frankrijk; 19.00 Nieuws; 19.15 Regeringsuitzen ding: Verklaring en toelichting; 19-35 Lichte muziek; 19.48 Katho- (Van onze parlementaire redacteur) De Tweede Kamer heeft z.h.s. het wetsontwerp goedgekeurd, dat voorziet in de kapitaalbehoefte van de Ned. Spoorwegen en waarin tevens de vergoeding van de schade wordt geregeld, die dit bedrijf tijdens de oorlog heeft opgelopen. De spoorwegen wor den gemachtigd geldleningen aan te gaan tot een bedrag van f 300 millioen, het Rijk garandeert deze leningen en voorziet in rente en aflossing. Intussen was de aanvaarding van dit wetsontwerp nog slechts een goedkeuring achteraf, omdat een groot deel van deze gelden al voor het herstel is verbruikt. Voor dat herstel had de Kamer alle bewondering, maar de heren Janssen (K.V.P.), Algera (A.R.) en Krol (C.H.) konden het toch niet goedkeuren, dat het budget recht van de Kamer was terzijde geschoven. De heer Posthumus (P.v.d.A.) dacht daar milder over in het licht van de chaotische na oorlogse omstandigheden en ook minister Wemmers voerde dit ar gument ter verdediging aan. In antwoord op vragen van de heer Algegra gaf de minister tevens cijfers die de vrees moesten weg- NOODLANDING VAN TWEE MILITAIRE VLIEGTUIGEN Twee militaire lesvliegtuigen van de vliegbasis Woensdrecht hebben gisteren noodlandingen gemaakt in de omgeving van Rilland-Bath. Het ene kwam des morgens vrijwel onbeschadigd in een aardappelveld terecht, het tweede sloeg gistermiddag in een vlasveld over de kop en werd zwaar beschadigd. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor. liek signaal en politiek overzicht; 20.00 Nieuws; 2005 Operaconcert; 21.00 Brabants halfuur; 21-35 Ko- Eerkwartet; 21.50 „Opbouw in iefde", causerie- 22.05 Metropole orkest; 22.35 „Als die van Ons", klankbeeld; 22.45 Avondgebed en liturgische kalender; 23-00 Nieuws 23.15 Amusementsmuziek; 23.40 24-00 Lichte muziek. nemen, dat de verhouding tussen weg- en railvervoer met dit wets ontwerp zou worden verstoord. Waren er in '40 104.000 personen auto's, in Mei '51 waren er dat 155.000, waarvan 110.000 geïm porteerd. Ook het aantal auto bussen was belangrijk toegeno men: 'n '40 waren er 4500 bussen, nu 5900. En voor de vracht- en bestelauto's golden de volgende cijfers: in '40 47.000 nu 82.000. Cijfers als deze brachten de mi nister tot de conclusie, dat de investeringen in het wegvervoer dus belangrijk waren toegeno men, terwijl die van de Spoor wegen waren afgeremd. DOOR STIER AANGEVALLEN EN GEDOOD De 30-jarige knecht Dirk de Jong van de veehouder Sjoerd Dijkstra te Menaldum, bracht aan een in het land staande stier drinken. Het beest heeft de man te pakken gekregen en zodanig toegetakeld, dat de Jong naar 'n ziekenhuis moest worden over gebracht, waar hij aan de gevol gen is overleden. PENSIOENREGELING VOOR ZEELIEDEN Een ontwerp voor een jiensioen- regeling voor zeelieden is bij de ministerraad in behandeling. Deze mededeling deed minister Wem mers gisteren in de Tweede Ka mer, nadat de heren Suurhoff (P.v.d.A.) en Stapelkamp (A.R.) de behandeling van een ander wetsontwerp hadden aangegrepen om de regering nogmaals te her inneren aan de belofte, die inder tijd door de Londense regering is gedaan. (Advertentie) Dagelijks verbinden trein en vliegtuig ons land met Frankrijk. De auto's en fietsen die onze Zui dergrenzen overschrijden en zelfs die van België, zijn haast niet te tellen. Nos minder de honderden en honderden toeristen, trekkers en vacantiegangers. Een betove rende aantrekkingskracht gaat er uit van het Franse land en vooral van zijn brillante hoofdstad die deze zomer haar tweeduizend jarig bestaan heeft gevierd. Parijs is enig in haar soort zo als Amsterdam en Rome het zijn op hun wijze. Wie deze stad niet gezien heeft, zou haar verlangen te zien en wie haar wél heeft mo gen aanschouwen, toen hij haar te voet in alle richtingen door kruiste ondanks de lange afstan den, heeft voor goed de indruk ken in zich opgenomen van haar schoonheid en weidsheid. Als een nieuwe openbaring daarvan is het kleine, maar zéér fijne, zéér smaakvolle boekje „Bonjour Paris.Bonsoir Paris. Au revoir Paris.dat de Neder landse uitgeverij Contact te Am sterdam ais een charmante hulde Parijs bestaat als stad tweeduizend jaar. Een fontein op de beroemde Place de la Concorde. Foto Cas Oorthuys in „Bonjour Paris (Uitgeverij Con tact te Amsterdam). aanbood aan de jubilerende vorstinne der steden aan de oevers van de Seine. Ieder die van Parijs houdt, zal opgetogen zün over de verrassende, originele wijze waarop de stad zich hier in haar veelzijdige bekoorlijkheid voordoet, op het nu de in het nachtelijk donker verlichte kathe draal Notre Dame is op Montmar- tre met zijn Sacré-Coeur en zijn typische oude huisjes, een ele gante fontein op de Place de la Concorde op het terras van het beroemde Café de la Paix bij de Ooera. Cas Oorthuys, <Je bekende kunst zinnige fotograaf van de uitgeve rij Contact, legde van het dage lijkse leven en de imposante mo numenten van Parijs de meest sprekende momenten vast op foto's die, 95 in getal, gebundeld werden tot een alleraantrekke lijkst werkje. Jan Brusse, die men kent van de radio, schreef er een glansvolle tekst bii zoals die past ij zulk een zonnig-tintelend on derwerp. Dit boekje is als een parel. Parijs zoals men het heeft leren kennen en liefhebben, komt er ons in nader met ai de gloed van haar betovering en groots heid. Deze „Parijse Begroetingen" bij vroege ochtend, bii avond en nacht, laten ons de stad weerzien in haar onvergankelijke bekoor lijkheid die altijd nieuw en ver rassend is. Dit echt-feesteliik Ne derlandse boekje is de Franse hoofdstad in de glans van haar tweeduizend jaren zeer waardig! H. J. Advertentie Het ligt voor de hand. dat U in deze tijd graag koude schotels op tafel brengt. Er zijn immers volop toma ten en komkommers en U hebt wel bijna dagelijks restjes, die uitstekend ge schikt zijn om koud te ver werken. Dat is bijzonder smakelijk te doen met De Gruyler's mayonnaise. Werkelijk een heerlijkheid en een groot gemak De Gruyler's mayonnaise kunt U krijgen in potten van 85 en 150 cent. Deze mayonnaise is heel voor delig in het gebruik en bovendien zorgt 10kor ting ervoor, dat lekker geen luxe meer is. Neem eens de proef met een potje! Op 15 April j.l. werd in het Olympisch Stadion te Amsterdam de interland voetbalwedstrijd NederlandBelgië gespeeld, die door de Nederlanders met 54 werd gewonnen. Ook ditmaal moesten tienduizenden teleurge steld worden, omdat er nu een maal slechts 60.000 plaatsen in het stadion zijn. Op zo'n wed strijddag trekken altijd honder den naar het Stadionplein in de hoop op het laatste moment nog in het bezit van het fel-begeerde plaatsbewijs te komen. Onder het legioen van deze hopers was 15 April de 24-jarige Amsterdamse kantoorbediende A. G. A., die wel drastische maat regelen nam om de wedstrijd te kunnen zien en zich vandaag door de Amsterdamse politierech ter, mr. B. van der Waerden, tot drie weken gevangenisstraf hoor- (Van onze correspondent.) ENKHUIZEN. Gistermorgen om kwart voor tien, moest een uit Oslo komend Engels amphibie- vliegtuig, de „Sealand", een nood landing maken op het IJselmeer wegens benzinegebrek. Het kleine vliegtuig van de British Flyingboat Compagny, was bemand door één dame en twee heren, en na een behouden landing, taxide tnen naar het Enkhuizer Havenhoofd, waar men telefonisch brandstof be stelde in Amsterdam. Tegen de middag arriveerde 'n auto van de Shell vanaf Schip hol, maar hoe de olie in het vliegtuig te brengen? Gelukkig bracht de waterpolitie raad. Door middel van een roeiboot kon men het vliegtuig dicht ge noeg benaderen, om via een H.M. DE KONINGIN ONTVING TE DEN HAAG H.M. de Koningin heeft Woens dag ten paleize Lange Voorhout te Den Haag dr. D. B. Bosman ontvangen ter overhandiging van zijn geloofsbrieven als buitenge woon en gevolmachtigd ambassa deur van de Unie van Zuid-Afri- ka. (De heer Bosman had tot voor kort de rang van gezant). De erewacht werd gevormd door mariniers, terwijl de mariniers kapel de volksliederen speelde. De koningin was reeds vroeg ten paleize. Om 9 uur ontving zij minister Staf en om 10 uur de heer van Waardenburg, gouver neur .van Nieuw-Guinea. pijpleiding een 200 liter brand stof in te pompen. Onder geweldige publieke be langstelling trok de sloep van d<j Waterpolitie het vliegtuig om half eén tot in het midden van het Krabbersgat, waarna de pi loot de propellers inschakelde, en al taxieënd in Noordelijke rich ting voer. Halfweg 't Krabbersgat, draai de men om, en met donderend geraas, kwam men terug om even voorbij de „Spoorhaven" de lucht in te gaan. De dankbare Engelsen maak ten hierna een grote bocht om vervolgens op ca. 13 m. hoogte nogmaals over 't Krabbersgat te vliegen, waarna 't vliegtuig zich de veroordelen. Wat gebeurde er? Tussen de 60.000 gelukkigen, die wel een kaartje hadden, liep een chef-kok uit Heerlen. Van Heerlen tot het Stadion plein had hij het kostbare pa piertje diep in zijn binnenzak verborgen gehad. Voor de ingang van het stadion verzocht een stem door de luidsprekers (ook) hem het kaartje zichtbaar voor de controleurs in de hand te hou den. aan welk verzoek hij vol deed. Dit was het moment waarop de kantoorbediende blijkbaar had gewacht, want in minder dan geen tijd was het kaartje onvrij willig van bezitter verwisseld en zag de ontstelde Limburger een ander met zijn toegangsbewijs er vandoor gaan. A. werd bij de controle tegen gehouden en zo kon er recht ge schieden. De chef-kok kon toch de wedstrijd bijwonen en jui chen om het succes van zijn favo rieten. De dief echter zag zich niet alleen de toegang tot het stadion ontzegd, maar bleef bo vendien verstoken van de radio reportage en hoorde zich ten slotte gisteren conform de eis veroordelen tot drie weken gevan genisstraf. BRUSSEL. Koning Boude- wijn heeft de regering Pholien die Dinsdag uit traditie formeel ontslag aanbood, verzocht aan te blijven. De Kamer van Afgevaar digden aanvaardde met 113 stem men voor en 8 tegen (comm.) het wetsontwerp dat het jaarlijks in komen van de koning vaststelt op 36 millioen francs 3 millioen) en op 42 millioen indien hij trouwt. De 55 socialisten onthiel den zich van stemming, omdat de civiele lijst huns inziens niet dui delijk genoeg onderscheid maakte tussen de persoonlijke toelagen en optrok en in de richting Amster- de overige kosten (o.a. het on- dam verdween. derhoud der paleizen). Advertentie Lucifersactie - Lucifersactie - - „Lucifers-actie" Minderbroedersklooster Wilhelminaweg 13, WOERDEN Bestuur Katholieke Arbeidersvereniging Laat Uw leden meedoen. Er zijn prachtige prijzen te ver dienen. Nu niet langer meer wachten, maar dadelijk bestel len of schrijven. U moet mee doen! U mag niet achterblijven! Het Missie-college werd door oorlogsbrand verwoest. Door de brand van lucifers wordt het weer opgebouwd. C e f* e a Lucifersactie - Lucifersactie - Lucifersactie - Lucifersactie FEUILLETON 80. Vinton was weer over geld begonnen. De mannen waren zo verdiept in hun kibbe larij onder elkaar dat ze voor 't allerbelangrijkste onderwerp dat ze op het ogenblik om mij niet schenen te denken. Ze kon den zich de weelde veroorloven: ze wisten te goed dat ik veilig geborgen was achter de tralies der ramen van Rufus Jennings huis. Ik kroop opnieuw de stook plaats in: ik raaide me zo. dat ik mijn rug tegen de buiten muur had. en kwam overeind met mijn hoofd in het gat. Om mij geheel op te kunnen richter» moest ik met mijn bovenlichaam een ietsje naar achteren over hellen, want er was een flauwe buiging in het rookkanaal, dat de haardruimte met de grote schoorsteen verbond. Ik keek naar boven en nu zag ik het licht bover» me veel dui delijker. Voorzichtig voelde ik met m'n handen om me heen. Gelukkig., de binnenkant van de schoor steen had een flink ruw opper vlak. Had men de schoorsteen evenals het huis van baksteen opgebouwd, er» was het binnen- oppervlak even glad geweest als de buitenmuur, dan had ik miin klauterpartii niet eens hoeven te beginnen. Het grote rookkanaal was recht hoekig in doorsnee, met 'n breed te van een goede zestig centime ter, schatte ik. en een kortste afmeting van ongeveer vijf en veertig. Dat was een enge ge schiedenis voor een man. die niet tot de allerengsten behoort, maar veel meer ruimte had ik ook niet moeten hebben. Door een buis van een meter in het vierkant bijvoorbeeld was ik nooit om hoog gekomen. Nu kon ik met mijn lichaam aan alle kanten steunen. Ik plantte mijn ellebo gen aan weerszijden tegen de wanden, zette op dezelfde ma nier miin knieën naar buiten en begon me langzaam naar bover» te werken. Het kostte me heel wat moeite de buiging in het rookkanaal te boven te komen. Ik werd er doodmoe van, al was het maar een klein stuk en- ik begon nog maar pas! Bovendien moest ik oppassen, dat ik niet teveel lawaai maakte.... Vinton had 'n scherp gehoor. Betrapte hij me, dan kwam er een smadelijk ein de aan heel de onderneming en was mijn laatste kans verkeker»: want dan zorgde hii wel dat ik in het geheel niets meer begin nen kon. Hij bond me vast als hij me niet direct uit de weg ruimde. Het lukte. Ik had me eindelijk omhoog gewrikt in de grote schoorsteen, en had toen miin voeten denk ik, een centimeter of tachtig boven de vloer van de kunstgalerij. Maar terwijl ik nu I even rustte, begreep ik dat ik 'n I andere klimmethode zou moeten toepassen, anders bracht ik de opstijging naar de kamer van Mary nooit tot een goed einde. Het was te vermoeiend zo. Mijn ellebogen en miin knieën waren murw, en waar haalde ik de energie vandaan, om met de kracht der spieren in die li chaamsdelen zo'n eind mijn hele lichaamsgewicht op te duwen? Hoe weinig bewegingsvrijheid ik ook genoot, ik slaagde er in (doordat mijn lichaam gedragen werd door de buiging van 'n ka naal) mijn mes uit mijn zak te krijgen. Daarna begon ik rond te tasten, naar plekken speurend, waar ik kalk tussen de stenen vandaan kon peuteren, zodat er holten ontstonden, waarin mijn handen en mijn tenen steun kon den vinden. Het was een moeizame, traag vorderende arbeid. Die vertra ging kon noodlottig zijn. want ik wist niet, wanneer Vinton en zijn metgezellen 't in hun hoofd zouden halen mijn artistiek ver sierde kerker binnen te treden. Het eigenlijke werk: inkervin gen te maken voor mijn handen, leverde weinig bezwaar op; want de kalk was oud, er» kwam op vele plaatsen al los. nadat ik er even san had gestoten; maar 'n grote moeilijkheid zat hierin, dat ik telkens die inkervingen met mijn voeten terug moest vinden, als ik me een eindje naar boven had gewerkt. Het schraper» en préberen bleef soms lang vruchteloos, en had ik de steunpunten gevonden, dan was het bijna niet mogelijk de neuzen van mijn schoener» er zover in te krijgen, dat ik me voldoende kon houden. Nog eens: als het ka naal wijder was geweest had ik er nooit kunnen komen. Nu echter lukte het mij, in de pikzwarte duisternis voetje voor voetje opwaarts te klim men. Het gebeurde een keer, toen ik me een meter of drie bo ven de begane grond bevond, dat mijn voet wegschoot en ik zou zeker naar beneden zijn ge vallen. als ik niet uit alle macht miin ellebogeh tegen d,e wanden van het rookkanaal had geperst, volhardend in een wanhopige druk, zolang ik met mijn voeten beneden me moest zoeken, tot ik eindelijk een van mijn spor ten terugvond. Ik hijgde hoe langer hoe zwaar der, naarmate ik hoger kwam, want ik was zoveel lichamelijke inspanning niet gewend: en ik kreeg het benauwd en moest hoesten, want de schoorsteen zat vol roet hij was waarschijn lijk in geen jaren geveegd en bij iedere beweging, die ik maak te, raakten er fijne deeltjes los. die in wolken bleven rondzwe ven. Een keer had ik mijn neus en mijn keel zo vol roet, dat ik dacht er in te stikken, en even schoot de gedachte al door mijn brein: geef het maar op, het lukt toch niet. Maar ik was gered, doordat ik me instinctief roer loos hield. (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1951 | | pagina 5