Midden op de Atlantische Oceaan door een Italiaan getorpedeerd De schoolstrijd in Frankrijk struikelblok voor formateurs taak Op sleeptouw achter een onderzeeër RTJ E S Vorstschade aan gewassen kan sterk verminderd worden essenmelk duurder NG Zes en twintig man waren er gered - zo begint onze zegsman, Caudron nadat een Italiaanse onderzeeboot ons Franse vrachtschip ,,Kabalo" in de grond had geboord. Het was ge beurd, juist toen de dageraad de schemer boven de zee begon weg te vegen. Daar zwierven we dus met 26 man in een sloep, een goede 700 mijl van de Azoren, zonder enige hoop die eilanden ooit te bereiken, toen plotseling aan de kim het silhouet opdoemde van de Italiaan, die ons had getorpedeerd. Hij kwam met volle kracht op ons af, terwijl zijn boeg een grote golf deed opschui men. Hij stopte dwars op onze koers. Het was werkelijk een prachtig ogenblik, dat we nimmer zullen vergeten, want het besliste over ons leven, toen de commandant van de onderzeeboot ons door de scheepsroeper toeriep: ,,lk zal u een lijn laten toegooien en u op sleeptouw nemen om u wat dich ter bij de kust te brengen Ik zal u tot vanavond slepen of tot mo rgenochtend, dat weet ik nog niet" Ik ben net zoals U: een zeeman M.R.P. zal en wil niet toegeven Naar wij vernemen: MAANDAG 23 JULI 1951 VAN VANDAAG LIJKE PERIODE e van Landbouw, Voedselvoorziening indacht op, dat op uli (vandaag) in- ng van de maxi- met 1 cent per gevolg is van een sten voor een be- onvermijdelijk ge- ng der toegestane rge, uitsluitend asteuriseerde fles- jasteuriseerde con- )ducten. De nor- losse verkoop be- iltjft in prijs on- erigens geldt de de maximumprijs nmelk evenals slechts voor et jaar. noodlandingen de laatste tijd her- /oor dat buiten gen noodlandingen ken- De ervaring dat een controle verbodig is. In t zich het ver- edaan. dat nood- len gemaakt om ver de grenzen te ocureur generaals .shoven zijn thans, minister bevolen dlanding melding ie recherche van JKE FAMILIE ICELAND liana en Prinses en Zaterdagavond van het vliegveld de regeringsda len. Prins Bern- Beatrix vertrok- streeks 2 uur des ïetzelfdc vliegtuig, nding te Londen terugkeerde om ht te maken. zal het Konink- ngeland het Festi en de Horse Show koningin zal reeds naar ons land te- Prins en de beide 'en tot Donderdag saties in Duitsland loopt of versterkt, mtacten zal het en leven gericht Westen en zal het idom zich kunnen TER ZEE (HUIJSEN INDONESIË van Kapitein ter ïuiisen voor hoofd Zeemacht der taire Missie in etrokken, zo deelt ichtingsdienst ons meier wordt bin- met de functie van naritieone middelen irneming van de nfd van de afdeling Nederlandse missie s thans belast ka ter zee C. L. J. F. Krap- rermist jongetje den een steiger aan te Amsterdam len van een 6- sedert Dinsdag- lermist. Het jonge- omgeving gespeeld ermoedeliik in het ertentie) zend hoofd die maar geen Een snel maar rnd middel om minuten af te één of tvuee elpen direct! J mogelijk op De aan mij over. [repen?" zitten toch goed het vooral stevig nders moeten we Zou 't gaan?" me sterk ge- wel een onge- worden. en vies uit moeten zien. bang, antwoord- vingers krachtig zij beantwoordde mii moed. ir". zei ik. ..Dus signaal. ie ik haar fluis- !en vrü te heb- touw om mijn Dte het achter ik naar boven begon ik met te steken, om mijn handen te ;uwe hulpmiddel beter dan mijn Vordt vervolgd). a a bij het aan boord nemen va o a i b b a i a. a Ka h aa ha a ba a aI a ha hbh ah ah ha colsi«\Kvoi ïlrnlin rfon xitqe rfor PAGINA 5 n' De tros werd ons dus toegewor pen en we werden gesleept. De onderzeeboot zette koers op Ma deira, in Oost-Zuid-Oostelijke richting en hoewel haar snelheid niet meer dan zeven mijl bedroeg had onze sloep, door de zee die er stond, het hard te verduren. Ik behoef u niet te vertellen dat een sloep, die zes en twintig man aan boord heeft, niet bepaald geschikt is voor een dergelijke manoeuvre met woelige zee. Maar 't spreekt vanzelf dat we ons niet beklaagden. Hoe erger het toe ging hoe meer we de indruk hadden dat we opschoten. Maar door die snelheid en de schokken maakte de sloep veel water en we waren genoodzaakt uit alle macht te hozen. De middag ging zonder nieuwe gebeurtenissen voorbij. De onder zeeboot bleef dezelfde koers voor liggen en hield dezelfde snelheid met de sloep achter haar aan de sleeptros. Het enige waar we over inzaten was de vraag, wat zij zou doen als de avond viel. De commandant had gezegd: „Tot vanavond of morgenochtend, dat weet ik nog niet. Toen het begon te schemeren, maakte de onderzeeboot geen aanstalten te stoppen. Integen deel gooide zij er een schepje op, wat onze vreugde natuurlijk deed stijgen, hoewel wij begonnen te vrezen dat de sloep, die hoe lan ger hoe meer te verduren kreeg door de toenemende zee, het niet zou bolwerken. Maar we zouden nog wat an ders te beleven krijgen. We had den juist als avondmaal een biscuit per kop verdeeld en we hadden onze maatregelen voor de nacht getroffen, met dien ver stande dat één man op de sleep lijn zou passen, terwijl een andere de stuurriem zou houden (want we hadden het roer verloren toen we de sloep te water lieten) en een groep zich met hozen zou belasten, toen plotseling de ma troos van de sleeplijn naar de onderzeeboot begon te brullen. De tros was gebroken en onze sleper ging er alleen van door! Binnen enkele seconden was hij in het nachtelijk duister ver dwenen! Ja, dat was werkelijk een lelijk ogenblik. We waren nu overgele verd aan wind en stroom. Zou de onderzeeboot het opmerken dat we niet meer achter hem aan kwamen. En als ze het zou den bemerken zouden ze er dan zin in hebben ons op te sporen in deze stikdonkere nacht, waarin er tot overmaat van ramp niets van de maan te zien was? We waren bezig het zeil te hijsen toen zij terugkwam. We hoorden het geluid van haar machines voor we ze zagen. Zij draaide bij, kwam langszij en gaf zich de moeite ons een nieu we lijn toe te werpen, wat niet gemakkelijk was omdat tengevol ge van de wind en de zee die °r stond, de sloep telkens met kracht tegen haar romp sloeg. Tenslotte werd de nieuwe ver binding tot stand gebracht en onze reis begon opnieuw achter de eigenaardige sleper die bij het ongeval geen enkel ongeduld aan de dag had gelegd en ook niets van enig plan om ons in de steek te laten. We waren er nu zeker van dat zij ons niet vóór het aan breken van de dag zou verlaten. Toen de dageraad aanbrak sleepte zij ons nog steeds. Maar helaas, daar brak de tros op nieuw!Ditmaal zouden de Italianen zonder twijfel de gele genheid aangrijpen ons vaarwel te zeggen. Maar daar schenen 23 JULI: H. Apollinaris De H. Apollinaris was een leerling van de apostel Pe trus. Van hem had hij het enthousiasme geërfd en over al, waar het mogelijk was, voor Christus te getuigen. De mensen haalden de schouders voor hem op, zij lachten hem uit maar het deerde hem niet. Wat een held! Hoe geheel a iers is het dikwijls met ons. Wan neer men op zijn werk zijn brood moet opeten, dan durft men vaak geen kruisje te maken, omdat men bang is, dat andere kameraden, die niets geloven, erom zullen lachen. Wanneer men solli citeert naar een baantje, dan vermijdt men angstvallig om te vertellen dat men katho liek is, „want als je Hoorns bent, heb je natuurlijk geen kans". Ja, we praten wel het honderd uit over een kerk als een kapelaan op visite is, maar bij anderen roeren we het woord gods dienst niet aan. Ik vind dit laf Dan was Apollinaris toch eeïi geheel andere figuur! IN DESERTO ze zelfs niet aan te denken. Ze kwamen wederom terug en her stelden de tros, wat nog moei lijker bleek dan de eerste keer, want de zee was nog veel hoger geworden. Een matroos van de onderzeeboot werd door een golf gegrepen en we kregen de kans hem tamelijk vlug te grijpen en hem in onze sloep te hijsen, van waar we hem weer aan zijn schip teruggaven. De sleeplijn werd verlengd, hetgeen noodzakelijk was in ver band met de toestand van de zeeDat alles nam meer dan een uur in beslag, gedurende welke tijd de Italiaanse comman dant op de brug bleef en de zaak gadesloeg zonder ons iets te zeg gen. Wij stelden dit stilzwijgen op prijs Ons kleine vaartuig, hier mid den op de oceaan, werd blijkbaar door alle heiligen van het Para dijs beschermd, want niemand zou kunnen verklaren door welk phenomeen het aan een derge lijke beproeving weerstand kon bieden. Het was precies vier uur in de middag (ik herinner me op m'n horloge te hebben gekeken) toen de onderzeeboot stopte. Van de brug gaf een matroos ons door een armsein te verstaan dat we moesten naderen. Toen we bin nen het bereik van zijn stem wa ren gekomen deelde hij ons mee dat onze kapitein werd verzocht aan boord van de onderzeeboot te komen om een onderhoud met de Italiaanse commandant te hebben. Wij twijfelden er niet meer aan dat dit het einde betekende, dat de Italiaan afscheid wilde nemen. Ik ging er reeds toe over, om het moreel van onze mannen aan te moedigen, hun te vertellen dat we reeds de helft hadden afge legd van de afstand die ons scheidde van Madeira wat een beminnelijke leugen was omdat we er nog 650 mijl van verwijderd waren! Maar kijk, daar kwam onze kapitein weer op de brug en hij riep ons door de scheeps roeper toe, dat, aangezien de onderzeeboot besloten had zijn snelheid te verhogen, de inzitten den van de sloep bij hem aan boord moesten komen, met uit zondering van vier man die in de reddingboot moesten blijven. Onnodig te vertellen welke ge voelens er bij onze mannen om gingen bij het vernemen van die tijding: dat Iaat zich gemakkelijk raden!.... Zij klommen dus aan boord van de onderzeeboot, ter wijl ik drie hunner aanwees met mij in de sloep te blijven. Ik zette er twee aan het hozen en ik nam de andere om me af te lossen bfj het sturen, wat zeer zeker niet gemakkelijk zon zijn. Direct na het vertrek kwamen er weer twee grote verrassin gen. Allereerst legde de onderzee boot zijn roer hard aan boord en legde koers Zuid-West voor, dat wil dus zeggen een richting die volkomen tegenovergesteld was aan die welke hij tot dusverre had voorgelegen! We gingen nu niet meer naar Madeira, maar naar de AzorenIk begreep er niet veel van, maar ik zei tegen mezelf dat de Italiaanse commandant daar wel zijn per soonlijke redenen voor moest hebben. Wat de tweede verras- ring betreft, die was allesbehalve aangenaam. Zoals ik u heb ge zegd had de onderzeeboot ons tot die tijd gesleept met een snel heid vari ongeveer vijf mijl, wat reeds een gangetje was dat met zo heel aangenaam was voor de inzittenden. Maar nu bedroeg de snelheid ongeveer twaalf mijl! Het was een fraai avontuur! De zee was weliswaar een beetje kalmer geworden, maar u had die heksendans van de sloep eens moeten zien in het kielwater van de onderzeeboot! En wat we al niet aan zeewater naar binnen kregen! Niettegenstaande al m'n inspanningen met de stuurriem om ons in het zog van de onder zeeboot te houden waar de zee iets vlakker was, zigzagde de sloep van links naar recht als een dolle hond. Dit kwam doordat in plaats van de hoge en lange gol ven van de morgen, er nu een korte golfslag was gekomen die onze nieren kapot sloeg en we moesten onze kaken op elkaar klemmen om niet plotseling een stuk van onze tong af te bijten! De man die ik had genomen om me af te lossen bij het roer, nam geen ogenblik rust omdat hij met de beide anderen aan het hozen was gegaan en dank zij hun ver eende pogingen konden we het houden. Maar natuurlijk, het kon niet uitblijven dat er gebeurde wat er moest gebeuren. Na vier volle uren met die snelheid te hebben gevaren kwam er plotseling een schuif water de sloep binnen. Bij de voorsteven lieten een paar planken los waardoor er nog meer water binnen kwam. We gaven ogenblikkelijk tekenen aan de onderzeeboot, maar inplaats van te stoppen stelde hij zich tevreden met de vaart een ogen blik te verminderen en daarna ging het er weer op los. Later hebben we vernomen dat hij dacht dat we vroegen de vaart te verminderen omdat we door de snelheid te vermoeid geraakten. En zo voer hij ons dus weer vooruit. En wij waren met z'n vieren (want ik was toegesneld en had het roer in de steek ge laten) bij het lek gekropen dat we trachtten te stoppen met alles wat we maar bfj de hand hadden: dekens, zeildoekse zakken, enz. Alles verloren moeite! Het water stroomde de reddingboot zo snel binnen dat hij na enkele ogen blikken haf onderstond, waarbij de voorsteven werd neergedrukt door de sleeptros en het achter schip dreigde weg te zinken. We begonnen nogmaals wan hopig met onze armsignalen die we vergezeld lieten gaan met allerlei kreten, want door de in gevallen duisternis was het mo gelijk dat de uitkijk op het ach terschip ons niet kon zien. Ditmaal draaide de onderzee boot bij en we kwamen nabij door de sleeplijn in te halen. Ik zag het silhouet van de Italiaanse com mandant en ik vreesde dat hij, het geduld verliezend, ons zou verklaren dat hij er genoeg van had en ons naar de duivel wenste. Maar hij riep alleen maar met kalme stem: Wat mankeert er aan? Wat er aan mankeerde zag hij maar al te goed toen zijn zoek licht onze sloep in zijn greep kreeg, waarin wij tot aan de knieën in het water stonden. Hij overlegde een ogenblik met een van zijn officieren en daarna commandeerde hij: Kom alle vier aan boord! Toen we noodrantsoenen van de sloep hadden gehaald was ik ge reed haar los te maken van de onderzeeboot door de sleeplijn los te maken, maar de commandart zei me dat niet te doen. Waarom niet? Dat verzweeg hij. Hij was misschien van mening dat, in de omstandigheden waarin hij ver keerde, de sloep wellicht van nut zou kunnen zijn als de onbekende op het toneel zou verschijnen. Maartoen de volgende morgen de zon opging was er geen sloep meer achter de onder zeeboot. En hiermee heb ik alles ver teld. Voor wat er daarna gebeurde kan u de kameraden ondervra gen die hier zijn. Ze zullen even goed kunnen praten als ik. Ze „praatten' 'inderdaad even als sturman Caudron, met dezelf de eenvoud en met dezelfde so bere en onopgesmukte taal. En zo rolden de verschillende beelden van hun buitengewone avontuur zich af als een film.... Het grote probleem voor de commandant van de onderzeeboot Prins Naif, tweede zoon van koninq Abdoellah van Jorda nië, die na de moord op ko ninq Abdoellah benoemd is tot reqent. Arbeider overleden na arbeidsongeval In het begin van de vorige week is in een zwavelzuurfabriek te Amsterdam bij het proef draaien van een amoniakmachine de pakking van een hoge druk compressor gesprongen. Door de ontsnappende schadelijke gassen werd een 47-iari?e arbeider be dwelmd. Hij is Zaterdag in het Binnengasthuis te Amsterdam overleden. bij het aan boord nemen van de schipbreukelingen was geweest hoe hij hen moest onderbrengen. Een twaalftal mannen van de Kabalo werd opgeborgen in het magazijn voor touwwerk en an der materieel, een nauwe gevan genis waar ze alleen maar ge hurkt of liggend in konden. Een paar anderen werden op de W.C. gezet, waar ze werden opgesloten. De overigen er bleven er nog tien over werden opgesloten in de „kettingbak", een soort kooi van opengewerkt plaatijzer, die was aangebracht in de opbouw van de onderzeeboot. Met het oog op zijn rang mocht de kapitein vrij rondlopen, hoewel een or donnans al zijn beweringen op discrete wijze zou blijven be waken. De onderzeeboot hernam zijn koers over de Atlantische Oceaan en de laatste beproeving voor de schipbreukelingen van de Kabalo nam een aanvang. Die werd ver schrikkelijk voor de mannen die opgesloten waren in de ketting- bak onder de brug, in die kooi, die open stond voor alle winden en alle golven. Ze waren samen geperst als sardines in een blik (volgens de uitdrukking van één van hen) en ze verbleven erin rechtop staand, zonder enige mo gelijkheid ook maar een ogenblik te gaan zitten gedurende de vier dagen en de vier nachten die het verschrikkelije avontuur duurde. En toch zo zeiden ze me hebben we ongetwijfeld aan deze opeenstapeling in die doos te danken dat we nog in leven zijn, want met die wind en de zeeën die op ons neerkwamen heeft aleen het contact van onze licha men er voor gezorgd dat we niet om zijn gekomen van de kou. Zonder ophouden heeft, gedu rende die lange dagen en die eindeloze nachten, de bemanning van de onderzeeboot officieren en matrozen zich ingespannen om het lijden van de ongelukki- gen te verlichten door hun wijn en sigaretten te brengen en door hun bemoedigend toe te spreken. Maar de bezoeken die het meest weldadig waren, waren toch die van de Italiaanse commandant! Hij verscheen zo vertelden de mannen als het gejammer in de gevangenis al te sterk werd. Zodra men hem zag verschij nen werd het stil, want, nietwaar, als men zich erover beklaagde te erg opeen geperst te zijn in de kooi, dan had men het eenvou dige middel er een paar van de mannen uit te halen en die over boord te gooien. Vormden we ten slotte niet een vijandelijke be manning? Maar de comman dant stelde er zich mee tevreden ons eerst gedurende enige ogen blikken stilzwijgend gade te slaan. Men voelde uit de blik van die man, dat hij ons beklaagde... Daarna zei hij dingen zoals: „Ik weet heel goed, vrienden, dat jullie er daar binnen slecht en zelfs heel slecht aan toe bent, maar ik weet dat ik bezig ben een oplossing voor jullie te vin den. Dat moet ge vóór alles voor ogen houden. Zoudt ge er de voorkeur aan hebben gegeven dat ik u in uw sloep aan uw lot had overgelaten? Dat was in ieder geval heel wat gemakkelijker voor me geweestJullie geeft er je dus wel rekenschap van wat ik bezig ben te doen? Begrijpen julie dat ik mijn schip en mijn équipage er aan waag? Ik vaar naar de Azoren met het plan u daar aan wal te zetten, maar daardoor ben ik genoodzaakt door gevaarlijk gebied te varen, niet alleen wegens mijn vijanden, maar alleen reeds door de eigen onderzeeboten van de As, die mijn aanwezigheid in deze wate ren niet verwachtenZeg me eens wat ik zou moeten doen in geval van alarm? Hebt ge daar wel aan gedacht?" Hij verliet ons dan na zo'n toe spraak en dat was voldoende ge weest om ons te kalmerenDe vierde nacht werd tragisch voor de schipbreukelingen van de Ka balo, niet alleen tengevolge van de uitputting van hun zenuwstel sel, maar omdat ze ieder ogen blik door golven van de hoge zee werden overspoeld. Eén van de mannen kreeg net delirium in de duisternis en smeekte dat men hem uit zijn gevangenis zou laten om zich in zee te storten. Een an dere barstte voortdurend in lachen los, een lachen dat in wer kelijkheid een brullen en snikken was, het lachen van een waan zinnige, die niet meer kon ge nezen Bij het aanbreken van de dag werd de zee kalmer. Men kwam in het gebied van de landwind. Land! Land! Dé vreugde van de ongelukkigen!Die vreug de zouden we hebben uitge schreeuwd, zeiden ze me. Maar we hadden alleen maar de kracht om elkaar ais stompzinnigen aan ts kijken. Hét was het kleine eiland Santa Maria, in de archipel van de Azoren, waarvan de vulkanische bergen zich als suikerbroden ten hemel verhieven. Maar het naderen van het land werd zeer moeilijk omdat talrijke brekers er op wezen dat er vele klippen onder het water verbor gen lagen. De morgen ging voor bij met verschillende manoeuvres van de onderzeeboot die verschei dene malen achteruit moest varen en opnieuw moest gaan zoeken naar plaatsen die gastvrijer zou den zijn. Ten slotte werd tegen de middag een gunstiger plaats ontdekt voor een landing. De kreek was verlaten, maar op de steile rots bevonden zich enige stenen hutten aan de voet van een vuurtoren. Terwijl nu het ontschepen plaats vond, be merkte de matroos van de wacht in de top van de vuurtoren een wachter die de onderzeeboot met een lange kijker gadesloeg. Het scheen zelfs dat de torenwachter gebaren maakte om de onderzee boot uit te nodigen zyn kleuren te tonen. Waarop de Italianen, na onderling overleg, antwoord den door de zwarte vlag te hysen, met de doodskop en gekruiste Zaterdagmiddag zijn H.M. de Koningin, Z.K.H. Prins Bernhard en de Prinsessen Beatrix en Irene naar Engeland vertrokken voor een bezoek aan de Horse Show" te White City. De foto toont links Z.K.H. Prins Bernhard, midden H.K.H. Prinses Beatrix en rechts H.K.H. Prinses Irene tijdens de show. PARIJS De geweest, welke het leggen van (Van onze correspondent) schoolkwestie is de voornaamste hindernis Maurice Petsche de moed deed opgeven bij de basis voor een nieuw Frans kabinet. De schoolkwestie ook is het welke Robert Schuman, na Petsche door president Auriol aangezocht, alle animo ontnam om het eens te proberen. En naar alle waarschijnlijkheid zal no. 3 de radicaal René Mayer, op geen enkel vraagstuk zo lang moeten dokteren om de partijen, welke noodzakelijk zijn voor het formeren van een gematigde regering, weer bijeen te brengen. Robert Schuman, de M.R.P.- politicus en minister van buiten landse zaken, formuleerde de re den waarom hij niet als informa teur wenste op te treden zeer juist; „De schoolkwestie is het welke op het ogenblik het samen werken van de middenpartijen verhindert; daarom moet naar mijn mening geen man die bij dit conflict uitgesproken partii is met het samenstellen van het nieuwe kabinet worden belast". Er zijn natuurlijk nog wel meer moeilijkheden dan het vraagstuk van hét subsidiëren van de bijzon dere school- Maar de talrijke con ferenties welke Maurice Petsche de afgelopen dagen gehouden heeft wezen wel uit, dat er eer der een accoord mogelijk is over de loonschaal dan over de positie van de bijzondere school waarvan MR.P.'ers en socialisten een prestigekwestie gemaakt hebben. Kort na de verkiezingen is er onder de nieuwe leden van de nationale vergadering een _petitie gehouden over het subsidiëren van de bijzondere school. Het bleek dat niet minder dan 281 af gevaardigden bereid waren hun Veemarkt Utrecht Op de veemarkt te Utrecht wer den aangevoerd in totaal 4401 stuks vee, 603 runderen. 28 vette varkens, 100 grakalveren, 387 nuchtere kalveren, 112 schapen, 483 varkens 649 lammeren, 111 biggen, 283 zeugen en 45 bokken en geiten- De prijzen varieerden voor: Stieren van 400 tot 675, kalf- vaarzen 650875, graskalveren 200330, nuchtere kalveren 35 45, pinken 350475. melkkoeien 626—875, kalfkoeien 650—910. vaarskoeien 650—875, schapen 90 125, lammeren 6086, magere varkens 60—90. zeugen van 210 350, biggen 3555, bokken en geiten 20 tot 35, de handel in big gen, nuchtere kalveren en rund vee redèliik, in schapen stug en in varkens vlug. stem aan zulk een maatregel te geven, waarbij men nog dient te bedenken dat niet vast staat dat de anderen er allen persé tegen zijn. De voorstanders van de sub sidiëring ziin als volgt over de verschillende partijen verdeeld: vrijwel alle M.R P ers. de over grote meerderheid der Gaullisten, zeer veel onafhankelijken en een aantal radicalen die niet wensen beschouwd te worden als lid van de anti-clericale groep dezer par tij. De tegenstanders vindt men voornamelijk bii communisten, so cialisten en de rest der radicalen. De raddraaiers zijn ditmaal de communisten natuurlijk bui ten beschouwing gelaten de socialisten. Zij weigerden elke concessie welke aan de wensen der katholieken tegemoet zou komen en gaan zelfs niet in op voorzichtige tussenvoorstellen welke van de even anti-clericale zijde der radicaal-socialisten ge daan zijn. De socialisten voelden zich ten zeerste op hun tenen getrapt, toen Georges Bidault op het partij congres van de M.R.P. verleden week verklaarde, dat sociale rechtvaardigheid ook rechtvaar digheid inzake de schoolpolitiek impliceert. Guy Mollet en Rama- dier werden immers op die ma nier met hun eigen wapens be streden. Men kan er van verzekerd zijn, dat de M.R.P. in deze niet gemak kelijk van haar standpunt zal worden afgebracht, al was het alleen maar reeds omdat anders de Gaulle gelegenheid krijgt zich op te werpen als de eerste ver dediger van do katholieke school. Het ziet er dus naar uit, dat de schoolkwestie de eerstkomende tiid regering en middengroepen voor een vuurproef zal blijven stellen- Het principe is ds kwestie trouwens dubbel en dwars waard. In Amerika worden nieuwe methoden toegepast om vorstscha de welke jaarlijks voor miilioe- nen dollars schade aan de gewas sen toebrengt, te voorkomen. Bij enkele van deze methoden tracht men de lucht in de omgeving van het gewas warm te houden of door de warmte in de plant zelf vast te houden of door de lucht rondom de planten in beweging te brengen en deze daardoor te mengen. Volgens weer andere methoden wordt naar j,The Chris tian Science Monitor" schreef di rect warmte aan de planten toe gevoegd. De warmte in de planten zelf kan worden vast gehouden door deze te bedekken met gras, blade ren, kranten, geteerd papier, jute zakken of zeilen. De boeren leg gen door het stoken van vuren ook wel een rookgordijn over hun planten. Vruchtenkwekers in de Staat Californië gebruiken grote venti latoren die op torens staan opge steld, en zelfs hefschroef-vüegtui- gen, waarmede zij de warme bo- doodsbeenderen de zeerovers! de vlag van Ziet u, zo verklaart me stuur man Caudron, de zeelieden heb ben niet veel gelegenheid tot ontspanning, is 't niet? En daar om zoeken ze hun plezier daar waar ze het kunnen vinden. Zee lieden zijn grote kinderen. U had moeten zien hoe ze krom vielen van het lachen en hoe ze zich op de dijen sloegen terwijl de torenwachter als aan de grond genageld op zijn vuurtoren stond en terwijl de jol doorging de „zeerovers" naar hem toe te brengen! Ik heb aan Caudron gevraagd: Heeft u, alvorens de onder zeeboot te verlaten, de naam van de commandant kunnen achter halen? Ah, daar hebben we 't, ant woordde hij. Dat zal ik u vertel len Ik had vóór het vertrek een klein complimenten voor die commandant voorbereid. Nu heb ik er niet veel verstand van om complimenten te maken, ik kan niet van die sierlijke zinnen sa menflansen. Maar wat ik te zeg gen heb, dat zeg ik. Toen het dus mijn beurt was om in de jol te gaan, ben ik recht op de com mandant afgegaan, en ik heb hem recht in het gezicht gekeken en ik heb gezegd: Commandant, toen u de „Ka balo" a bout portant met het ka non hebt aangevallen, sliep ik in mijn kooi op het achterschip; maar ik heb er dikwijls aan ge dacht, dat, als ik op dat moment dicht bij ons kanon was geweest, ik het dan anders zou hebben gericht dan men het heeft gedaan en dat het niet de „Kabalo" zou zijn die op de bodem ligt maar uw schip. Dat is zo mijn opvat ting en ik maak mijn verontschul diging het u te zeggen. Maar waarom zeg ik u dat zo? Om u goed te laten begrijpen wat ik er aan wilde toevoegen. Welnu, nu ik heb gezien wat voor een man u bent tegenover uw vijanden, nu ik weet hoe u handelt wanneer de rekeningen zijn vereffend, nu vraag ik me af wat voor een man u bent tegenover uw vrien den en hoe ze u waarderen! Zo heb ik tegen hem gespro ken en ik heb aan zijn ogen ge zien dat hij mijn toespraak be greep en dat die hem plezier deed. Hij heeft me eenvoudig de hand gegeven al lachende. Toen heb ik hem de vraag gesteld, die u zo juist gedaan hebt. Ik heb gezegd: Commandant ,als ik niet indiscreet ben, mag ik u dan vragen wie u bent? Het zou ons plezier doen, mijn kameraden en mij uw naam te kennen. Hij had mijn hand op dat ogenblik juist losgelaten, maar hij greep die weer vast om te antwoorden: Ik ben net zoals u een zee man. Dat is voldoende geweest om voor u en uw kameraden te doen wat u zoudt hebben ge daan voor mij en mijn mannen als, zoals u hebt gezegd, u mijn schip naar de kelder zou hebben gestuurd. Hij had mijn hand weer los gelaten en ik deed een pas ach teruit om hem te verlaten. Ik ging opnieuw naar hem toe en ik zei: Pardon, commandant. Ik had u willen zeggen dat ik vier kin deren hebAls het u dus niet gelegen komt om uw naam te noemen ~or mij, dan wilt u die misschien toch zeggen opdat mijn kinderen uw naam in hun gebe den kunnen voegen.... Hij glimlachte met buiten gewone zachtheid. Nooit heb ik zoveel zachtheid in de ogen van een man gezien. En hij zei me, op zachte toon: Ja, uw kinderen kunnen bid den en om Gods bescherming te vragen voor commandant Bruno SaivatoreVaarwel, meneer Caudron. PIERRE GOEMAERE. venlucht naar de bodem stuwen. In vriesnachten is de lucht op 10 a 15 meter boven de grond vaak veel warmer dan op een afstand van 1 a 2 meter van de grond. Tegenwoordig wordt warmte direct aan de planten toegevoerd door middel van een nieuw soort warmte-straler, die infra-rode stralen uitzendt. Het apparaat heeft een reflector van aluminium die de warmte op de vruchten en groenten richt. Men beweert, dat met behulp van deze apparaten de gewassen binnen een straal van 10 a 30 meter kunnen worden be schermd. Door het Amerikaanse Ministe rie van Landbouw worden thans proeven genomen met een stof, die het in-bloei-komen van vruchtbomen kan vertragen tot dat het vorstgevaar voorbij is. Vorst is een weersgesteldheid, die zeer gemakkelijk te voorspel len is. De deskundigen zijn ge woonlijk in staat de boeren lang genoeg van te voren te waarschu wen, zodat zij tijdig maatregelen kunnen nemen. Deze vorst-voor- spellingen zijn zo nauwkeurig, dat in een der Staten nog geen 600 van de 12.132 keer dat voor spellingen in een tijd van twee iaar gedaan werden, onjuist ble ken. VEEL BELANGSTELLING VOOR SCHIPHOL Op 25 Juli zal het vijf jaren geleden zijn, dat Schiphol weër werd opengesteld voor luehtha- venbezoek en rondleiding. Van 1 Juü 1929 tot en met 31 December 1939 waren er 2-449.000 bezoekers- In de vijf jaren na de oorlog was de belangstelling nog groter, nl. 3.700.000 personen. is de gepensionneerde vice-admi- raal J. W. Termijtelen, adjudant in buitengewone dienst van H.M. de Koningin, thans directeur van K.N.M.I., benoemd tot comman deur in de orde van Oranje Nas sau met de zwaarden.... zijn Zaterdagavond 20 leden van de Nederlandse luchtmacht naar de V.S. vertrokken, om aldaar technische cursussen te volgen..., heeft circus Strassburger in Schc- vcningen de gala-première gege ven. Een internationaal gezel schap woonde de voorstelling bij. is te Amsterdam op 63-jarige leeftijd dr. J. H. Reichart, hoofd van de t.b.c.-afdeiing van het Wilhelminagasthuis overleden.... heeft de Argentynse Nobelprijs winnaar, de psychioloog, prof, Houssay, 'n kort bezoek gebracht aan ons land.... is de start van de bekende fak kelrally e Bayeux-Eindhoven voor dik jaar vastgesteld op Zondag 16 September Mi*

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1951 | | pagina 5