Verdwijnende hoop in het kamp van de Belgische socialisten Heroidsbach: Duits dorpje werd middelpunt van sensatie Mislukking van Harri mans missie hoop der Perzische communisten Pionierswerk in Friesland Nieuwe koning - oud parlement Tussen reactie van rechts en bedreiging van links Boudewijn gaat zijn eigen weg Scheepsberichten Negen meisjes zouden visioenen hebben gezien Positie van Mossadeq hangt aan een zijden draad ,Wy tygje op MAANDAG :S0 JULI 1951 (Van onze Brusselse correspondent) BRUSSEL. Anders dan in Nederland, waar de K.V.P. blijft vasthouden aan samenwerking met de socialisten, tegen dc oppositie van sommige katholieke groepen in, beijvert in België de C.V.P. zich om de socialisten buiten de regering te houden. Ook daartegen bestond aanvankelijk enige oppositie, maar die is nu wel uitgepraat. Het waren de socialisten zelf, die met hun felle, al te doorzichtige campagne de eenheid in de katholieke gelederen hebben hersteld. Zij hebben daarmee een soort „reactie van rechts" opgeroepen en het heeft er alle schijn van, dat deze rechtse reactie de linkse actie begint te overstemmen. Ongetwijfeld is de hoop in het socialistische kamp de laatste we ken tanende. Koning Boudewijn heeft zich van hun leuze „nieuwe koning nieuw parlement" niets aangetrokken. Zijn enige daad tot dusver is geweest een genade maatregel voor de veroordeelden, niet voor de socialisten. Voor Bu- set c.s. is dit een ernstige tegen valler geweest; zij stellen nu nun hoop op de sociale en politieke beroeringen in het najaar, en on derwijl zullen zij waarschijnlijk trachten wat meer vat te krijgen op de persoon van de jonge koning. Veel succes kan hun daarbij niet voorspeld worden. Wel heb ben zij enkele creaturen in het kabinet des konings weten be noemd te krijgen, maar de lei dende post van kabinetschef heeft de C.V.P. hun voor de neus weg gekaapt door de benoeming van de gewezen gouverneur van Lim burg, Verwilghen. Boudewijn en het veto van Buset. Dan is er nog Boudewijn zelf. Hy moge jong en uiteraard nog weinig ervaren zijn, vast staat evenzeer dat hij nu reeds heeft getoond zijn eigen weg te willen gaan. De „Gazet van Antwerpen" heeft onthuld, dat Buset tevoren bezwaar had gemaakt tegen de inhoud van de rede, welke Bou dewijn bij gelegenheid van de troonsafstand van zijn vader zou houden. Daarin werd namelijk de hoop uitgesproken, dat Leopold de nieuwe koning zou blijven bij staan met raad en daad, En het was juist een der eisen van de B.S.P. geweest, ten tijde van de troonsoverdracht in Juli 1950, dat de koning geen invloed zou uit oefenen op de prins. Buset sprak dus tegen deze passage zijn veto uit. Wat deed Boudewijn nu? Hij nam het besluit dan maar liever helemaal geen rede te houden. Hij volstond met te zeggen: „Ik hoop een waardig zoon van mijn 30 JULI: H. Abdon en Sennen, Martelaren Onder de lichamelijke werken van barmhartigheid wordt op de laatste plaats genoemd: de doden begra ven. Het klassieke voorbeeld van deze taak van naasten liefde is de oude Tobias, die zelfs bij deze arbeid zijn ge zicht verloor. Maar weini gen weten, dat deze daad van Tobias veel invloed heeft uitgeoefend op het denken en doen van de eer ste christenen. Toen in de tijd van de wrede vervol gingen de gedode christenen op vuilnishopen werden ge gooid, kwamen in de nacht de getrouwe volgelingen van de gehate Nazarener de lij ken weghalen en zij be groeven deze in hun cata comben. Vooral de heiligen van vandaag Abdon en Sen nen hebben voor dit werk van barmhartigheid hun sporen verdiend. Hun gehele vermogen gaven zij pit om een passende begrafenis aan hun gedode broeders en zus ters te schenken en bii deze arbeid werden zii zelf door verbitterde heidenen ver moord. Zij vreesden niet, want wat gii aan de minste der mijnen hebt gedaan dat hebt ge aan mij gedaan, zo zeiden zij en daarom zagen zij stervend de hemel open, die God bereid had voor hen, die oprecht naasten liefde beoefenen. IN DESERTO vader te worden", wat in een paar woorden precies hetzelfde was als de gedachte van zijn rede. Dit relaas is typerend voor het karakter van de jonge koning. Even merkwaardig is hetgeen zeer onlangs graaf Lippens, even eens een tegenstander van Leo pold, kreeg te ondervinden. De graaf had een onderhoud ver zocht. Uiteraard werd dit hem toegestaan, het duurde echter zeer kort, de koning bepaalde er zich toe slechts te luisteren en liet hem vervolgens de deur uit. Aan zijn hofhouding zeide de koning daarna: „Ik heb hem ontvangen, ik heb geluisterd, ik heb dus mijn plicht gedaan; maar niemand kan mij beletten te glimlachen wan neer ik daar zin in heb". Socialisten Wallonië voelen zich bedrogen. Het zier er dus niet naar uit, dat de socialistische leiders met Boudewijn, die men te Brussel nu reeds met Leopold en met Albert hoort vergelijken, een loopje kunnen nemen. Daarnaast ondervinden zij, dat ook het rode kiezersvolk zijn eigen gedachten heeft over de gang van zaken. Heel wat socialisten bekennen ronduit, dat de sociale politiek van deze regering helemaal niet zo „reactionair" is als hun voor mannen het doen voorkomen. An derzijds slikken de linkse socia listen bijzonder in Wallonië het niet, dat hun partij nu ver klaart monarchistisch te zijn ge worden. Deze sterk links-georiën teerde socialisten hebben in Juli 1950 naar dynamiet en stengun gegrepen, niet zozeer om tegen Leopold te vechten alswel om de monarchie door de republiek te vervangen. En liefst dan nog door een federale republiek, waarin Wallonië onafhankelijk zou zijn. Zjj vertikken het om nu „leve de koning leve België" te moeten roepen. Heel wat sympathieker lijkt hun de houding van de com munisten, die niet ophouden van de daken te schreeuwen, dat zij en zij alleen trouw bleven aan de republikeinse gedachte en aan de strijd tegen de monarchie. B.S.P. zit tussen twee vuren. Buset en de zijnen verkeren dus tussen twee vuren: de reactie van rechts en de bedreiging van links. Vooral de agitatie der commu nisten maakt hun beducht. Hun muurpamfletten en fluistercam pagne tegen de B.S.P. en de vak verenigingen vreet gewoonweg hun basis kapot. Daarbij komt nog de macht van het voorbeeld, terwijl de socialistische vakver enigingsleiders een weelderig leventje leiden, gaan de commu nistische voormannen er prat op, dat zij niet meer verdienen dan een gewone arbeider. Om al deze redenen is het wel begrijpelijk, dat Buset de grond onder de voeten voelt wegzinken en dat hij zich afvraagt of zijn troepen hem wel zullen volgen als het sein voor de stormloop tegen de C.V.P. zal worden ge geven. Heel wat socialistische leiders dit is zeker achten het voor zichtiger maar liever te wachten op de uitslag van de gemeente raadsverkiezingen in 1952, waar uit kan blijken in hoeverre de partij nog op haar volgelingen kan rekenen. Daarom zijn we geneigd te ge loven, dat de komende winter weliswaar de nodige roerigheid maar geen beslissende strijd te zien zal geven. Met dit laatste zullen de socialisten wellicht lie ver wachten tot een meer ge schikt ogenblik. Boschfontein 29 Southampton; Huulerwijk 27 760 MW Scillys; Hydra 27 te Barranquilla; Kiel- drecht 26 te Singapore; Ridder kerk 26 v. Sydneu-R'dam: Ros- sum 27 v. Kemi-RrdamAardijk 30 he Havre verw.; Kedoe p. 27 Perim; Marken verm. 30 v. Mon- treal-R'dam-A'dam; Weltevreden 28 Halifax' Willem Ruys 27 Gi braltar: Cheshire 22 Aug. Dja- karta-A'dam; Groote Beer 9 Aug. v. Djakarta te A'dam verw.; ln- drapoera 13 Aug. v. Djakarta te R'dam verw.; Noordam verm. 28 Ney York-R'dam alwaar 6 Aug. verw.; Oranje 10 Aug. v. Djakar ta te A'dam verw. Rijndam verm. 31 Juli v. New York-R'dam; Si Aug. v. Djakarta te :Vt bajak 7 R'aam verw. Veendam 31 Juli v. R'dam te New York verw.: Vo- lendam 23 v. Montreal-R'dam; Westerdam verm. 28 R'dam-New York; Willem Ruys 14 Aug. v. R'dam te Djakarta verw.; Zui derkruis ca. 2 Aug. v. R'dam te Halifax verw. JONGE NEDERLANDSE LUCHTVAART ENTHOUSIASTEN NAAR AMERIKA Vijf Nederlandse jongelui, die een warm kloppend hart voor de luchtvaart hebben, zijn Za terdag per vliegtuig van Schiphol vertrokken om, inge volge een uitnodiging van de Amerikaanse „Civil Air Pa trol" een bezoek van drie we ken aan de Verenigde Staten te brengen. De jongelui met hun leiders bekijken voor het vertrek van Schiphol het toe stel, waarmede de tocht ge maakt wordt. Van links naar rechts: Joost J. Wenting uit Zeist, Max Sturhoofd uit Laren, Kees Groothof uit Heerlen, Jan Hummel uit Gro ningen, Henk Heus uit Ruurlo en Drs. F. Ledeboer (leider). H 1 BAMBERG (K.N.P.). Reeds twee jaren is de landelijke rust uit het Duitse dorpje Heroidsbach even ten Zuiden van Bamberg in Beieren verdwenen. Sedert de herfst van 1949 worden de inmiddels opgetrokken hotels overbevolkt en de mooie bossen vernield door de z.g. „pelgrims" uit alle delen van Duitsland; ja zelfs uit Oostenrijk, Frankrijk en Zwitserland is men gekomen om zijn op sensatie beluste nieuwsgierigheid omtrent de visioenen van de negen meisjes van Heroidsbach te bevredigen. Men komt er met honderden, blijkbaar niet bevreesd voor de waarschuwingen en dreigingen van de bisschoppen en van het TEHERAN (K.N.P.). Terwijl Perzië als het ware bezeten is door .een anti-Britse rage en de onderhandelaars nog steeds over een dubieus succes zitten te dokteren, hebben de commu nisten in Perzië niets anders te doen dan rustig de loop der dingen af te wachten, in de vaste hoop, dat de Perzen de Engelsen uit Abadan zullen verwijderen, waardoor de Westerse wereld van haar grootste olieleveranties wordt beroofd. Na de sluiting van het communistische hoofdkwartier op 15 Juli, welke een gevolg was van de anti-Harriman demonstraties, schijnt het de buitenstaander alsof de communisten geparaly seerd zijn, doch men moet zich daarin niet vergissen. De communisten beheersen de arbeidersorganisatie van de Anglo- Iraanse oliemaatschappij en zijn in staat door één enkel parool aan de 65.000 leden de werkzaamheden van het bedrijf stil te leggen. De Iran, communistische partij in die naar schatting 5000 g leden telt, is in zeker opzicht een wonderlijke en geheimzinnige or ganisatie. Het grootste deel van haar aanhang woont in Teheran. Algemeen neemt men aan, dat de orders van Moskou niet recht streeks, maar via de Kominform- bureaux van Praag en Parijs wor den doorgegeven. Nog eigenaar diger is het, dat men er maar niet achter kan komen wie eigen lijk de leiding van de partij uit maken. Dat heeft zijn oorzaken. Bij de bezetting van Perzië door Engeland en Rusland in 1941 heb ben de communisten hun kans gekregen; zij organiseerden de vakverenigingen en wisten die van meet af aan aan zich te bin den. Toen de oorlog afgelopen was hebben zij dan ook geen moeite gehad hun kracht te be proeven met het organiseren van een staking bij de Anglo-Iraanse. De leding van die manoeuvre had een zekere Reza Roosa, een com munist, die in Moskou was ge schoold en na het verbod van de communistische partij vermoede lijk weer naar Rusland is ge vlucht. De eigenlijke grote slag is aan de communisten toege diend in 1949, toen op 4 Februari een aanslag op de Sjah werd ge pleegd, welke onherroepelijk tot het verbod van de partij moest leiden. Alle prominente figuren uit de communistische gelederen namen de benen en vluchtten naar het buitenland. Dr. Farida Keshavarez verdween zonder dat men ooit vernam, waar hij zich ophoudt. Daarentegen weet men met zekerheid, dat de voormalige Minister van Nationale Welvaart Dr. Iras Eskandari naar Frank rijk de wijk nam, doch daar drie maanden geleden werd uitgewe zen. Twee anderen, leiders van het Politburo, waren Reza Rad- nanez en Taghi Fedakar, die men nooit in handen heeft kunnen krijgen. Hoewel dus de officiële partij niet meer bestaat hebben de com munisten toch kans gezien door ondergrondse acties de mantel organisaties in handen te houden. De vredespartisanen, de strijd organisatie tegen de imperialisti sche oliemaatschappijen, de ver eniging voor kinderbescherming, enz. zijn evenzovele mantelorga nisaties, waarin de communisten naast de vakbeweging de touw tjes in handen hebben en hou den. De hoofdkwartieren zijn nu sinds een week gesloten, maar de ondergrondse actie bestaat onverminderd. SLUIS- EN HAVEN WERKEN TE DEVENTER De Deventer sluis- en havenwerken zullen op 3 Augustus met de opening van de Prins Bernhardsluis officieel in gebruik worden ge steld, door de minister van. Wederopbouw. De foto geeft een over zicht van de Prins Bernhardsluis met op de achtergrond geheel rechts de Amerikaan se Fittingfabriek en de tijdelijke weg met Basculebrug op de weg Deventer- Zutphen. H. Officie te Rome. De toeloop naar het dorpje heeft een schrik barende omvang aangenomen sinds enkele jaren geleden de eerste geruchten van een ver schijning van de H. Maagd de ronde gingen doen. Negen meis jes uit Heroidsbach, wier leeftijd varieert van 11 tot 18 jaar, ver klaarden toen namelijk, met korte tussenpozen na elkaar, miracu leuze „verschijningen" van de H. Maagd te hebben waargeno men in de nabijgelegen bossen. Drie mannen met een duif. Zij verhaalden enkele van deze visioenen, die volkomen onzinnig en soms ketters bleken te zijn. Zo hadden zij, naar hun zeggen, een tafereel gezien, voorstellende „het Kind Jezus, dat door Zijn gezegende Moeder gebaad wordt". Het visioen van het gebeuren in Bethlehem werd door de kinderen tot in bijzonderheden verhaald, zelfs beschreven zij het hijsen van een vlag op de geboortestal. Deze Vlag zou de Duitse vertaling (sic.) hebben gedragen van „Glorie aan God in den Hoge". De kinderen beweren, dat er vaak Het wachten van de communis ten is nu alleen hopen op 't mis lukken van Harrimans pogingen. In dat geval immers kan een financieel debacle van het land niet meer voorkomen worden, ge zien de enorme bedragen, welke het land uit de inkomsten van de Anglo-Iraanse maatschappij ont ving. Het ligt dus voor de hand, dat met het financiële bankroet ook het eind van Mossadeq's re gering zal zijn gekomen. Voor de Perzische communisten geldt de Premier dan ook als de Kerensky, de man, die de revolutie moest voorbereiden, zonder er van te mogen profiteren. Immers, zolang Mossadeq de anti-Engelse oliewetten voorbe reidde en verdedigde, onthielden de communisten zich van iedere aanval tegen zijn persoon. Om hem te stimuleren begint de clan destiene zender van Arbeidjan echter midden Juni reeds te wij zen op de lafheid van Mossadeq, die van plan zou zijn tot een compromis te komen met de En gelsen en daardoor het mislukken van de nationalisatie der olie in de hand te werken. Maar toen de feiten Mossadeqs onwrikbare houding aantoonden, moest de ge heime communistische propagan da ras van gezicht veranderen. Daarop begonnen de communis ten voor de radio Mossadeq te prijzen vanwege zijn onverzette lijkheid, doch zij gaven hem de raad te luisteren naar de stemmen der „progressieve elementen" in zijn land. De Perzen zouden geen genoegen nemen met enige ver traging in het onteigeningsproces. Tengevolge van het feit, dat de grote opponenten nu niet di rect meer de Engelsen, maar de Amerikanen zijn, moeten deze laatsten het nu in de geheime anti-propaganda ontgelden. Radio Moskou doet dan ook niets an ders, dan de Amerikaanse impe rialisten van intriges beschuldi gen met het verhaal, dat honderd voormalige nazi's als deskundigen naar Perzië zijn gezonden. Wel ingelichte kringen hier geloven dan ook, dat de communisten zich tevreden zullen en kunnen stel len met de loop der dingen voor lopig af te wachten, waarbij zij op het geschikte ogenblik steeds in staat zijn invloed uit te oefe nen door het afkondigen van stakingen onder de arbeiders der raffinaderijen. „engeltjes" met hen komen spe len. Een van de meisjes meldde, dat zij de „H. Drievuldigheid had gezien. Toen men haar om een beschrijving van het visioen verzocht, antwoordde zij: „Er waren drie mannen, een gekleed in blauw, een in rood en de derde in geelachtig goud en boven hen zweefde een duif'. Op de aan merking van iemand, die haar wees op de onjuistheid van dit beeld, gaf ze snel ten antwoord: „Nou, dan laten we de duif er uit". „U hoeft nooit meer naar de priester". Bij een andere gelegenheid stelde men een der meisjes voor om de verschijning aan te spre ken en haar te vragen of zij de „ten hemel opgenomene was". Het kind beweerde later, dat als ant woord gegeven was: „Nee, ik ben de moeder van God". Gedichten, die, volgens de kin deren, door de „engeltjes" aan hen waren gedicteerd, staan ver beneden het peil van de gebrui kelijke prentenboekversjes. Korte tijd geleden bewogen de kinderen de pelgrims zelfs om bij de H. Moeder te „biechten" en de „H. Communie van Haar te ontvangen". Daarna behoefde men „nooit meer naar de priester te gaan. Kaarsen, „gezegend" door de veronderstelde verschijningen, worden beschreven als „de enige kaarsen, die zullen blijven bran den in de duisternis, waarin de wereld zal komen te verkeren". Kerkelijke overheid dreigt met zware straffen. De massa-suggestie heeft thans zodanige vormen aangenomen, dat de mogelijkheid bestaat van een ingrijpen van de kerkelijke overheid aan de hand van de mo gelijkheden, dat het kerkelijk recht biedt, inzonderheid sinds individuele priesters, Duitsers en enkele Zwitsers, niet aan het be vel van hun bisschoppen hebben voldaan en zich hebben gevoegd bij de „opstandige" gelovigen, die beweren en vertrouwen, dat de „verschijningen" geldig zijn en eens als zodanig zullen wor den erkend. Ook de Zwitserse hiërarchie heeft de gelovigen officieel ge waarschuwd voor een „gevaar lijke goedgelovigheid" met be trekking tot Heroidsbach. De Duitse bisschoppen hebben hun geestelijkheid en gelovigen mede gedeeld, dat de Katholieken, die voortgaan met het bezoeken van de „valse visioen-bijeenkomsten" in Heroidsbach, strenge kerkelijke straffen wachten. Degenen, die de2e waarschuwing niet ter harte nemen en er niet naar handelen, zal in het vervolg de deelneming aan de H. Communie worden ge weigerd. Visioenen: waanvoorstel lingen en wensdromen. Deze strenge afwijzende hou ding Vindt haar reden in de vol gende feiten. Een commissie van specialisten, benoemd door aarts bisschop Josef Otto Kolb van De Paters Franciscanen in Drachten, die in nauwe samen werking met de Paters Augus tijnen van Witmarsum, in Fries land werken om de veie mis verstanden over de katholieken en vooral over de katholieke godsdienst zoveel mogelijk uit te roeden en natuurlijk ook om overal het zaad van het katho licisme uit te strooien, geven nu en dan een interessant blaadje uit, onder de Friese titel: „Wy tiigje op" waarin over de stand van deze werkzaamheden gere geld mededelingen gedaan wor den. Het jongste nummer is weer zeer lezenswaardig. Niet alleen door de merkwaardige voorbeel den over de nog sfeeds bestaande vooroordelen in Friesland tegen de Kath. Kerk. die vaak buiten gewoon hardnekkig zijn en een goede verstandhouding in de weg staan, ir.nar ook hoe vaak op wonderbaarlijke wijze deze on waarachtige weerstanden worden opgeheven. Al is daarbij altijd veel begrip en geduld nodig. Alle zaad, dat God uitstrooit blijkt dan ook vrucht te dragen, al gaat het vaak langzaam en langs veel omwegen. Zonder te letten, zo lezen we in het hoofd artikel, op de resultaten, die God geeft, waar we ze vaak niet verwachten, wordt het werk dag na dag voortgezet, niet alleen in Drachten, waar het moederkloos ter zich bevindt, maar ook op de Uthoven te St. Jacobiparochie, Bergum en Oosterwoide. Dit zijn ais t ware de voor of buitenpos ten, uitgezet in vrijwel geheel on kerkelijke gebieden, waar een Pater Uthovenier zich natuurlijk heel bescheiden gaat vestigen, om dan contacten te zoeken en te leggen. Het is een moeilijk en eenzaam werk, dat veel geduld en bijzondere tact vereist, maar dat buitengewoon vruchtbaar is. We lezen aan ook, dat Bergum de laatste maanden in het mid delpunt van de belangstelling heeft gestaan. Want daar kwam in Februari de vurig verbeide en vroom afgebeden toestemming af van Zijne Eminentie de Kar dinaal om in deze hoek van Fries land te gaan bouwen en wel een kapel, in stijlvolle armoede, plaats biedend aan honderd per sonen. Het kleine groepje katho lieken heeft deze blijde medede ling met hun Pater Uthovenier en Pater Praeses feestelijk ge vierd en wel in de opslagplaats van de koekfabriek, waar tot nu toe „gekerkt" wordt, Pater Utho venier die zich in 1944 in Ber gum vestigde, had nooit durven dromen, reeds zo snel gepromo veerd te worden tot bouwpastoor. Bergum zal de eerste Uthof in Friesland zijn, dat een eigen Godshuis krijgt. In lieel Nederland belangstelling. Met grote dankbaarheid wordt ook melding gemaakt, dat voor dit werk in Friesland in heel Nederland belangstelling bestaat. Een gehele pagina is gewijd aan kris-kras door elkaar liggende girostrookjes, waarvan alleen de bedragen en de inten ties zichtbaar zijn. Deze zijn de laatste maanden door de Paters van Drachten uit geheel Neder land ontvangen op hun gironum mer 399937 en de bedragen hier op vermeld variëren van f 1 tot f 300. Een mooie gedachte is het ook om de kaartpotjes voor dit doel te bestemmen, een idee dat steeds, zoals uit de girobiljetten blijkt meer en moer navolging vindt. Ook zijn er pastoors die wat zij in hun kerk te missen hebben, opsturen naar Drachten voor de paters Uthoveniers, die vaak in een deel van een boerderij op zeer schamele wijze hun kerkje moeten inrichten. Zo stuurde een Deken uit Brabant een taber- nakelkluis. Pater Uthovenier in Oosterwoide zou heel blij zijn met een klein altaar, dat mis schien wel ergens op een zolder als overbodig, is opgeborgen. Ook boeken, welke men over heeft, kunnen prachtig en waar devol gebruikt worden. Boeken over ascese, godsdienstleer, heili genlevens en goede romans wor den dankbaar aanvaard. Wie kijkt zijn boekenkast eens na. Men kan zijn boeken ongefran- keerd opzenden naar het Minder broedersklooster te Drachten, ze worden gaarne en dankbaar aan vaard, zo lezen we in „Wy tiigje op". Bamberg, heeft reeds twee jaar geleden de vreemde gebeurtenis sen onderzocht. Zij kwamen tot de conclusie, dat de negen meis jes het slachtoffer waren van „eidetische" emoties en wens dromen en dat de gebeurtenissen, die zij verklaren te hebben ge zien, 'absoluut niet van boven natuurlijke aard zijn. (Een „eide- tisch" persoon is iemand met on gewoon levendige geestelijke waanvoorstellingen, die soms aan houden en zich dikwijls herha len), Deze conclusie gaf de Congre gatie van het H, Officie aanleiding tot een volkomen afwijzend schrijven, ondertekend door wij len Kardinaal Marchetti Selvag- giani en gericht aan de kerkelijke autoriteiten in Bamberg.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1951 | | pagina 5