BEHENDIGHEID contra ongetemde MOED oerkracht De godsdiensten der mensheid SPORT Hongaren moeten hun kinderen verkopen aan de Staat Een denker in steen Paarden die het zadel niet kunnen verdragen Hun leer en geschiedenis in het kort Weduwe ontving flOOO voor haar enige zoon De beeldhouwwerken van Rodin De Rodeo: Erfenis van het Wilde Westen (II) Paardenmarkt Zwolle Burcht bij Kuinre bloot gelegd VRIjDAG 31 AUGUSTUS 1951 PAGINA 7 wam wmmmmm—mm J» (Van onze Amerikaanse correspondente) De wedstrijden waaruit de Rodeo bestaat zijn onderverdeeld in verschillende groepen. Er wordt zonder zadel gereden op een „bucking bronco", een bokkend paard dus, maar het bucking horse wordt onder de zadel gereden. Verder valt er nog het bull-dopping (ook wel steer wrestling genoemd) te bezien, het alf-roping en Brahma Bull rijden, die allemaal hun eigen regels hebben. Het „barebackrijden" is de acrobatiek op een ongezadeld paard, dat slechts een touw om de hals heeft. Acht seconden lang moet de ruiter het volhouden. Hij mag het touw slechts met een hand vasthouden, maar de sporen is hij verplicht constant te gebruiken. Overigens blijft deze „sport" 'n gevaarlijk bedrijf, want een stier van een halve ton gewicht in zijn vaart te stuiten is ongeveer het zelfde als een racewagen met de blote hand tegen te houden. Ex perts spelen het echter soms in drie minuten klaar. Er zijn bij Rodeo geen echte „wilde" paarden betrokken maar dieren die om een of andere eigenzinnige reden weigeren een zadel te dragen. Soms zijn het doodgewone rijpaarden, die er plotseling de brui aan geven en vals worden. Het is voor de Rodeo liefhebbers maar goed, dat er van deze nukkige elementen onder 't paar denvolkje zijn, want andeTS zou het feest piet eens kunnen doorgaan. Merkwaardig is, dat de meeste paarden er nogal mak uit zien en ook werkelijk heel handelbaa/ zijn totdat zij ge zadeld worden. Dan voltrekt zich een metamorphose, die zonder meer opzienbarend is. De paarden worden zeer ongeduldig en be paald gevaarlijk zelfs als een cowboy zich op hun rug slingert. Dit soort paarden is wel moeilijk te krijgen en kost dus handen vol geld. Sommige goede „buckers gaan van de hand voor een pri.is tussen de 300 en de 1000 dollar. Zij houden het tien tot twintig jaar vol, maar zij krijgen dan ook een prima verzorging. Hoe kom ik er af? Als de cowboy de prestatie heeft geleverd van het tien minuten op de rug van de rossinant te hebben volgehouden, is hij er nog met mee klaar: integendeel, de groot ste moeilijkheid is om Pr af te ko men. Sommigen laten zich er af glijden, maar deze manoeuvre wordt nogal eens beloond met een fikse trap van de suizende hoe ven. Daarom is er altijd een „pick up" man te paard in de buurt, die ijlings toeschiet om de Rodeo-held van zijn springende viervoeter te tillen. Het zadelrijden gebeurt op an dere paarden en de ruiter moet trachten tien minuten te blijven zitten Juist zoals bij het „bare back rijden staat 't paard dwars in zijn hok, dat van boven open is en to klein, dat hij zich niet kan omdraaien. De cowboy laat zichvan bovenaf op de viervoeter zakken, die prompt razend wordt en in zijn woede probeert uit het 'hok te klimmen. Op dit moment opent men het hok, de cowboy geeft 't dier de sporen, dat zich met een grote luchtsprong in de arena stort en al springend en draaiend pogingen doet zijn berij der af te schudden. Vaak lukt dat en wee de man die dan in de buurt van de hoeven komt.... Stop de stier Aan het „bulldogging" komt een stier te pas, die 10 voet voor sprong krijgt op een cowboy, die hem te paard volgt, terwijl het dier door een andere cowboy m een rechte baan gehouden wordt. Het is de „trick" van de achter volger zich vanaf zijn paard op de rug van de stier te werpen, de vaart van het dier te remmen, de horens te pakken en de kop om te draaien, zodat het dier zich laat vallen en de poten in de lucht steekt. Sommige stieren lijken wel van rubber en blijven staan al wordt hun nek een halve slag omgedraaid- DRUKSTE MARKT VAN DIT JAAR Niet minder dan 711 paarden waren op de markt aangevoerd, zodat deze totnogtoe de grootste markt van het jaar werd. Het was goed merkbaar, dat de land- bouwseizoen-paarden weer opge ruimd werden. De kwaliteit van de aangevoerde dieren bleek over het algemeen van zeer goed ge halte te zijn. De handel in de voljarige paarden had een kalm verloop, hetgeen waarschijnlijk mede moet worden toegeschreven aan het feit, dat de door 't buitenland ge heven invoerrechten op paarden wel aan de heel hoge kant zijn. Naar jonge paarden bestond 'n goede vraag en het waren dan ook merendeels enters en twen- ters die in de monsterbaan ver schenen. Deze dieren werden vlot verhandeld tegen vaste prij- zen. Slachtpaarden konden ook goed geplaatst worden tegen station- naire prijzen. De goede slacht paarden staan thans genoteerd op gemiddeld ongeveer f 1.75 p. kg. slachtgewicht. De veulens, die in hoofdzaak voor de dood weggaan en steeds gretig aftrek vinden, konden zelfs nog iets hoger geno teerd worden. Voor de goede exemplaren betaalde men onge veer f 1.90 per kg. slachtgewicht. De voor de fok bestemde veulens gingen er boven notering uit. De prijzen van de hitten liggen nog altijd op hoog niveau en konden zich nagenoeg handhaven. Ten overvloede zij nog opge merkt, dat in de volgende maand op de 2e en 4e Donderdag paar denmarkten en op de eerste en derde Donderdag (voor het eerst dus op 6 Sept.) t.b.c.-vrije run- dermarkten worden gehouden. In doorsnee werden de volgen de prijzen besteed voor: Warmbloed 5-jarige paarden van 800975; idem 3-jarige 700800; idem 2-jarige 600750; idem jaarlingen 400525; koudbloed '5-jarige paarden 775950; idem 3-jarige 650775; idem 2-jarige 575700: idem jaarlingen 375 400; hitten 400-625; werkpaar den 575775: slachtpaarden 600 975; veulens 100300. Het minst wreed -en daarom voor de vreemdeling hier het aan trekkelijkst is het „calfroping" waarbij het er om gaat een vro lijk jong wit kalf binnen een be paalde tijd in de lasso te vangen. De kortste tijd is beslissend bij het uitroepen van de winnaar. Hier wordt de behendigheid van cowboy en paard gedemonstreerd, die de ruige kerels van de prairie beroemd hebben gemaakt. Het paard is zo getraind, dat het .„au tomatisch" het kalf in al zijn vlugge wendingen precies volgt en daarbij precies op „lasso-af stand" blijft. Zodra de lasso is ge worpen blijft het paard stokstijf staan en begint daarna zachtjes achteruit te iopen, zodat het lasso- touw strak blijft en het gevangen dier geen bewegingsvrijheid meer heeft. Het Brahmabull-rijden heeft vee] weg van „buckinghorse": de cowboy moet ook jju weer zien op de grote lichtgrijze of witte Brahmastier korte horens, gro te bult op de schouder te blij ven zitten. Hier komt dan tevens een down bij te pas, een onon- beerlijk onderdeel van elke rodeo. De clown is er niet alleen om het publiek te amuseren met zijn dolle streken, hij moet vooral de stier zien af te lijden zodra de cowboy eraf is gevallen. De stier is dan namelijk zo blind van woe de dat hij zich snel omdraait en zijn voormalige berijder met ge bogen kop begint aan te vallen. De clown slaagt er meestal in de stier even tot „nadenken" te stem men en ondertussen heeft dan de cowboy de omheining al bereikt. De stier rent hem nog wel na, maar boort zijn horens in de hou ten schutting, waarop verschil lende andere cowboys zitten, die net op tijd hun benen optrekken of erachter springen. ,Zo eindigt de rodeo, die merk waardige erfenis van het Wilde Westen. (Van onze correspondent) KUINRE In de Noordoost polder, op ongeveer 250 M. ten Zuidwesten van 't plaatsje Kuin re is men op het ogenblik bezig met het opgraven van de plaats waar eens in vroegere eeuwen een machtige burcht stond. Het zal dan de tweede burchtplaats bij Kuinre zijn welke blootgelegd wordt. Een stuk weiland van circa 80 bij 120 M. zal geheel worden ont graven. Reeds op een diepte van nauwelijks 20 cM. stootten de op gravers op typische vondsten in de bodem. Aan de bodemkleur was te zien dat men te doen had met de terp, waarop vroeger de burcht stond en daarom heen de geheel dichtgezande gracht. Het bleek evenwel dat men hier met een zeldzame vondst te doen had, want deze burcht was beveiligd door twee grachten, waartussen 'n palenrij werd gevonden, waarvan de boveneinden nog geen 20 cM onder het gras zaten. Bij het dieper graven had men reeds enkele interessante vond sten gedaan, terwijl men bij het systematisch afgraven van het land op deze diepte van onge veer 1 spit telkens op beenderen van vee stootte. Na afgraving van het terrein zullen de grachten geheel worden uitgegraven. Paardenmarkt Hengelo Cld. Aanvoer 317 paarden. De prij zen varieerden voor stamboek koudbloedpaarden 950 tot 1200 gld: stamboek warmbloedpaar- den 900 tot 1100 gld; werkpaar den 600 tot 875 gld; 154 jarige paarden 425 tot 550 gld; hengst veulens 200 tot 300 gld; merrie- veulents 250 tot 450 gld. Handel goed. Aan het bevel van Onze Heer om de blijde boodschan van Ziin Riik te gaan verkondigen aan alle schenselen. is in feite nog lang niet voldaan. Volgens ge detailleerde. in 1935 gepubli ceerde. statistieken, die echter voor vele aanvullingen en ver beteringen vatbaar ziin. kan worden aangenomen, dat van het totaal bekende aantal inwo ners der aarde er ruim 18% dit is 375 millioen katholiek ziin. Rekent men daarbij nog 185 mil lioen of ruim 9% protestanten en 144 millioen of ruim 7% andere christenen, dan bliikt dat slechts één derde van de. mens heid de christelijke godsdienst beliidt. Voor het Missie-werk bestaan er dus nog mogelijkheden ge noeg. En wie zou menen dat het einde der tijden reeds zéér nabij zou zijn, zou ook hier een bewijs voor het tegendeel kunnen vin den. Algemeenheid van godsdienst Door niemand wordt feitelijk meer bestreden dat de gods. dienst een algemeen menselijk verschijnsel is. Het wordt inte gendeel als vaststaand aangeno men, dat er geen volk is ,hoe weinig ontwikkeld zijn bescha ving ook moge zijn, dat ieder godsdienstig leven zou missen. Wel geven de statistieken op dat 5% der mensheid, dit is 102 mil lioen, zonder godsdienst zou zijn, maar dit doet in geen enkel op zicht iets af aan de waarneming en wetenschappelijke conclusie dat godsdienst behoort minstens bij het feitelijke, existentiële mens-zijn. De mens toch zoals hij in zijn dagelijkse bestaan is geplaatst, weet zich noodzakelijk afhanke lijk van een hogere macht die boven hem staat. Hij hoopt daar bescherming van te ontvangen in de dikwijls moeilijke strijd van zijn leven. Hij verwacht er heil en zaligheid van. Hij gelooft in die macht die hem te boven gaat, niet alsof zij iets vaags en zeer algemeen zou zijn, maar zij neemt voor hem de gestalte aan van een persoon. Deze hoop en verwachting,' deze erkenning van zijn algehele afnankelijkheid nu brengt hij tot uitdrukking in be paalde opvattingen en gebruiken. Deze zijn het waarin juist de godsdienst bestaat. Zo kan van het begrip godsdienst een be schrijving worden gegeven. Het meest wezenlijke daarin echter is het besef van dit alles te boven gaande karakter der godheid. God moet onderschei den worden van alle andere dingen. Hij moet min of meer duidelijk erkend worden als een persoonlijkheid die alles over treft. De ervaring immers beves tigt, dat wanneer dit inzicht verdwijnt, ook het religieuze ge voel afdwaalt, verkwijnt en ten slotte sterft. De godsdienstige houding is eventueel slechts dan volledig en duurzaam, wanneer er deel name is aan de eigenschappen die aan de hogere persoonlijke Voor de traditionele Parijs BrestParijs etappe-wedstrijd, welke op 7, 8 en 9 September wordt gehouden zijn 50 renners geselecteerd, waaronder onze Tour de France-rijder Faanhof. Voor de Engelse League zijn Donderdag weer enkele wedstrij den gespeeld. De uitslagen lui den: Tweede divisie: Hull CityQueens Park R. 4—1 Notts CoutyBarnsley 40 Swansea Town-Coventry C 71 Onze titelhouder in het wel- tergewicht Giel de Roode heeft te Bangor (Wales) na een prach tig gevecht op punten verloren van de Britse kampioen Eddie Thomas, Deze laatste ontleent nu aan deze zege het recht tot een gevecht ,om de wereldtitel met Kid Gavilan. Macht worden toegekend. De godsdienstige mens toch ver wacht van zijn God verdieping en verruiming van dit leven of verlossing, bevrijding daaruit door een hoger heil. Hij hoopt er beter, rijker, gelukkiger door te worden. Ofschoon dit gezichts punt beperkt is en niet de ge hele inhoud van het begrip gods dienst weergeeft, is dit nochtans voldoende om aan te duiden dat de godsdienstige houding een levenshouding is, d.w.z. een hou ding, waardoor geheel het leven beheerst wordt. De godsdienst van de mens is geloof, hoop en liefde, en deze gesteltenis die een inwendige is, wordt door hem tot uitdrukking gebracht in ge beden, offers- het naleven van riten en voorschriften, door ge hoorzaamheid aan de goddelijke geboden en andere bepalingen. Verschillende vormen Het zijn deze gevoelens van eerbiedige onderwerping en ver ering waarmee de gelovige mens zijn God tegemoet treedt en die overal de godsdienstige houding steeds doen herkennen, ook al verschilt deze zowel in graad als karakter bij ieder afzonder lijk individu, bij elk volk, bij elke godsdienst. Er zijn vele godsdiensten en zij vertonen onderling grote verschillen, doch in hen allen is iets gemeenschappelijks waar door het mogelijk is hen onder dezelfde naam, dus als „gods dienst" aan te duiden. Het is hun godsbegrip en de daaraan beantwoordende houding van de mens. De verschillende elemen ten die in de beschrijvende be paling van het begrip godsdienst voorkomen, worden in elke godsdienst, zij het dan ook bij de ene vager en minder harmo nisch dan bij de andere, terug gevonden. Zij geven het wezen lijke weer. De grote deelstreep tussen de verscheidene vormen van gods dienst wordt echter getrokken door het al of niet bovennatuur lijk openbaringskarakter. Of schoon de bepaling, zoals die van de godsdienst in het alge meen wordt gegeven, geen on derscheid kent tussen natuur lijke en bovennatuurlijke gods dienst, is er in feite geen enkele godsdienst die zich niet op de een of andere bovennatuurlijke tussenkomst van de godheid be roept. Het is inderdaad zó, dat de elemer/an, die wij natuurlijk kunnen noemen, omdat zij steu nen op inzichten in de natuur lijke verhoudingen der dingen, steeds innig verbonden zijn met die welke aan een goddelijke openbaring worden Itoegeschre- ven. Wij zien dit zowel in de zedelijke orde als met betrekking tot de eredienst en wat betreft de geloofsopvattingen. Doch het zal nodig zijn, de aard van deze Openbaring nader te omschrijven om de grenzen der verschillende vormen van godsdienst scherp af te bakenen. Het gaat niet aan, hen zonder meer op één lijn te stellen. Dit is evenwel de taak van de theo logische wetenschap die immers van de ge-openbaarde gegevens uitgaat. De taak daarentegen van de godsdienst-wetenschap is een andere en wil zij het chris tendom, met inbegrip van zijn voorbereiding, het Oude Testa ment, mede tot haar terrein rekenen, dan kan noch mag zij dit niet zonder meer gelijk schakelen met andere vormen van godsdienst. Er is hier, in zuiver theologisch opzicht, geen pluriformiteit mogelijk of aan vaardbaar. Godsdienst-wetenschap Ook zonder dit nader en in den brede te betogen, behoeven wij onze lezers niet te zeggen, van hoeveel belang niet alieen ae godsdienst-wetenschap is, maar ook en misschien nog méér de juiste voorlichting op dit ter rein. Evenredig aan de primaire en fundamentele betekenis van de godsdienst voor elke mens is ook de kennis daarvan. Het is in zich reeds de moeite waard, méér te weten omtrent het wezen, de leer en de geschiedenis van de verschillende godsdiensten die de mensheid in de loop der eeu wen heeft beleden of nog belijdt. En even belangrijk ook is het, dat men hier de leiding ontvangt die om haar objectieve weten schappelijkheid volkomen be trouwbaar is. Het moet weer als een van de vele grote bijdragen be schouwd worden die de Uitgeve rij Het Spectrum te Utrecht zo glansrijk voor ons Nederlandse beschavingsleven in het alge meen en voor onze vaderlandse katholieke cultuur in het bizon der levert, dat door haar een haast onvergelijkelijk-prachtig werk werd uitgegeven: „Chris tus. Handboek voor de geschie denis der godsdiensten". Oor spronkelijk was dit een Frans boek dat reeds in 1910 was ver schenen en nu intussen reeds meer dan zijn 37ste duizendtal bereikt heeft. Het is een werk van wereld-reputatie. Toch heeft men, en terecht, gemeend dit niet zo maar zon der meer te moeten vertalen. Onder de leiding van de Nij meegse hoogleraar mgr. Bellon is de Nederlandse bewerking uitge groeid tot een verzamelwerk van een vijftiental geleerden dat BOEDAPEST (K.N.P.). Hongarije wordt sinds Mei gekweld door massale deportaties, die zich voegen bij de geloofs vervolgingen en bij de politieke onrust. Ten nauwste met deze politiek der deportaties is de -kinderverkoop aan de staat verbonden, een verschijnsel, dat het barbarisme van het communistische regime in alle naaktheid toont. Algemeenheden over de gruwzame ernst van dit laatste verschijnsel kunnen wellicht niet zo sterk tot ons spreken als het verhaal van de 48-jarige weduwe, Mevr. Istvan Nagy, die er kortgeleden in is geslaagd Oostenrijk te bereiken. Hier is eerst wat zij vertelde. Ongeveer 110 luchtvaartcadetten van 14 verschillende landen brachten een bezoek aan de Verenigde Staten, in het kader van een uitwisselingsprogramma van luchtvaartcadetten en bezochten het „Empire State Building" in New York, het hoogste gebouw ter wereld. Op de eerste rij geheel links Max Suurhoofd uit Nederland, Mevr. Istvan Nagy, geboren Julia Kovacs, woonde in Ujpest, een voorstadje van Boedapest. In 1949 stierf haar echtgenoot, waardoor zij zich genoodzaakt zag door arbeid buitenshuis in haar onderhoud te voorzien. Zij werd daarom arbeidster in de staatstextielfabriek bij Boedapest. In haar relaas der gebeurtenissen geeft Mevr. Istvan toe, dat zij nooit een goede werkster is ge weest en vaak de vastgestelde productienorm niet haalde. Op 30 Mei van dit jaar liet de secre taris van de fabrieksdirectie haar bij zich roepen en beval de vol gende dag met haar zoon Lajos naar het Matyas Rakosi Kinder tehuis op Csepel, een eiland in de Donau, te gaan. Bij haar aan komst in het kindertehuis vond zij een enorm complex van onge veer 30 gebouwen. Van de poort was zij naar het ontvangstbureau voor kinderen in het hoofdgebouw gebracht. „Vrijwillig" in vrouwenleger. Na een half uur wachten werd zij naar de chef geleid. Deze zei hakr, dat zij als vrijwillig soldaat bij het Derde Bataljon van het Eerste Vrouwen Regiment was ingedeeld. Zij moest zich binnen twee dagen bij haar eenheid voegen, en haar kind zou door de staat worden „gekocht". Me vrouw Nagy verzette zich wan hopig, smeekte, schreide en gilde, maar zonder resultaat. De textiel fabriek, waar zij werkte, had be vel ontvangen 15 vrouwen te leveren voor het Vrouwenregi ment. Wegens haar lage produc tie werd ook zij aangewezen. Na dit tragische onderhoud voerde men de totaal gebroken moeder met haar kind van 2Vs jaar naar een „medische wacht kamer", waar 12 snikkende vrouwen, die klaarblijkelijk in dezelfde positie verkeerden, hun kinderen tegen zich aandrukten. Een jonge vrouw, die naast haar zat, vertelde, dat de verkochte kinderen „definitief genationali seerd" waren en hun ouders nooit meer zouden terugzien. Na een kort verblijf in het Rakosi Kin dertehuis zouden de kinderen worden overgebracht naar andere tehuizen en misschien wel naar Sovjet-Rusland. „Wel mager. maar f 1000.waard" Toen Mevrouw Nagy bij de dokter kwam, nam hij het kind van haar arm. „Een beetje ma ger", merkte hij, het kind betas tend op, „maar hij is 2000 forints (f 1000.waard". Na een vreselijke scène konden een paar mannen haar Lajos ont nemen en werd zij naar een kantoor gesleept, waar een kas sier haar het geld overhandigde, benevens het volgende document: „Het Matyas Rakosi Kindcrte- ondanks alle risico's. Zij slaagde in de ontvluchting en kwam enkele weken geleden in lompen in Salzburg aan. Deportaties duren voort. Naast deze gedwongen kinder verkoop duren de massa-deporta ties van „klasse-vreemde" perso nen uit Hongarije voort. Deze golf van terreur wordt door de communisten geacht als een „noodzakelijke verwijdering van ongewenste elementen uit Boe dapest en de grote provincie steden". Uit verslagen, die langs verschillende kanten naar het Westen zijn gesmokkeld, blijkt, dat de z.g. „klasse-vreemde" ele menten in feite slechts een kleine minderheid uitmaken van hen, wier namen op de deportatielijs ten zijn geplaatst. Het totale aan tal gedeporteerden uit Boedapest alleen beloopt thans reeds de 100.000. Kinderen aan ouders ontrukt. De communisten hebben de me thode, die zi.i bij de eerste depor taties gebruikten, om de gezinnen uit elkaar te rukken en de echt genoten te scheiden, waarbij de kinderen tussen hen werden ver deeld, laten varen. Thans worden de echtgenoten gescheiden; zij .moeten tevens hun kinderen af staan, die dan „genationaliseerd" zijn en op de communistische staatsscholen worden opgevoed. Zelfs mannen en vrouwen van 80 jaar, die nog nooit een hooi vork hebben gehanteerd, worden naar veraf gelegen dorpjes gede porteerd, waar zij een behoorlijk aandeel in de landarbeid moeten leveren of sterven. Voor deze slachtoffers, en ook voor vele jon geren, betekent de komende win ter een zekere dood. De dorpen zijn overbevolkt, de boeren zelf zijn arm en ondervoed en de huisvestingsmogelijkheden voor het enorme aantal gedeporteerden zijn al lang uitgeput. Een groot deel van hen is reeds naar de dwangarbeiderskampen in Sovjet- Rusland overgebracht. Drie dagen van de week: leven in een hel. Op Maandag, Woensdag en Vrijdag verkeert geheel Boedapest in angstige spanning. Dan worden namelijk de bevelen, dat de men sen hun woningen binnen 24 uur verlaten moeten hebben, uitge reikt. De volgende morgen, dus op Dinsdag, Donderdag en Zater dag, daveren de overvalwagens door de straten en voeren de ge zinnen weg. De mannen worden naar werkkampen gezonden, de kinderen naar de staatsscholen en de vrouwen naar fabrieken en mijnen. Zij worden allen zeer slecht gekleed en hun levensom standigheden zijn ellendig.. Uit brieven blijkt, dat de gedepor teerden in 'stallen wonen zonder ligging en verwarming. Maar deze ellende telt niet het zwaarst voor de ongelukkigen. De gedachte aan echtgenoot en kinderen is veel moeilijker te dragen.... Het schijnt het onvermijdelijk lot van uitzonderlijk-begaafde mensen te zijn dat zij tijdens hun leven veelal miskenning en verguizing ondervinden. Pas na hun dood wordt de betekenis van hun persoonlijkheid en werk beseft. De erkenning en waarde ring komt, zij het dan ook spade, zoals een levensbeschrijver van de Engelse Kardinaal Newman zegt. De Franse kunstenaar Auguste Rodin is het eveneens zo vergaan. Doch men betaalt hem nu graag de tol der erkente lijkheid. die ook hem in zijn leven slechts al te veel is ont houden. Maar Rodin heeft het zijn tijd genoten niet altijd even gemak kelijk gemaakt. Zelf heeft hij zich eens vergeleken met de Ro meinse zanger die de kreten van de menigte beantwoordde met te zeggen dat hii alleen voor edel lieden zong. Rodin was zich be wust dat zijn bedoeling soms moeilijk te doorgronden was en slechts voor weinige uitverkore nen vatbaar. Reeds in zijn jeugd was dat zo. Hij was een ijverige en ern stige jongeman met al de hoeda nigheden die de kunstenaar ma ken. Zij werden voor goed in hem ontdekt en in de richting gestuurd die voortaan zijn ge hele leven zou bepalen, door een priester, de Zalige Pierre Julien Eymard de stichter van de Pa ters van het H. Sacrament bij huis verklaart hiorhü m,. wie de jeugdige Auguste eerst nuis verKiaart hierbij dat Me- meende zich te moeten aanslui- vrouw Istvan Nagy, geboren Julia Kovacs, vrijwillig soldaat van het Eerste Vrouwen Regiment van het Volksleger, tegen een bedrag van 2000 forints heden haar twee jaar oude mannelijke kind, Lajos, heeft afgestaan aan de Staat. Tegelijk heeft zij afstand gedaan van alle ouderlijke rechten en deze overgegeven aan het Matyas Kindertehuis. Csepel, 31 Mei 1951". Half gek van wanhoop, maar toch vastbesloten het communis tische regime niet te dienen, be sloot Mevr. Nagy te ontsnappen, de katholieke wetenschapsbeoe fening m ons land alle eer aan doet. De rechtvaardiging en zelfs de noodzakelijkheid van een werk als dit en de verschijning ervan juist op dit economisch-ongun- stige ogenblik wordt aangetoond niet enkel met een beroep op het gevaarlijke van de voorliah- ting welke op dit gebied door ongelovige schrijvers wordt ge geven, maar nog meer door de positieve waarden van dit hoogst belangrijke boek zelf. Het behandelt de leer en de geschiedenis van de niet meer bestaande godsdiensten (van de prae-htistorische tijden, Babylo- mers en Assyriërs, Egyptenaren, Mexicanen en Indo.-Europese volkeren), die van de nog be- staande echter niet-geopenbaarde godsdiensten (der ongeletterde volkeren, der hogere cultuiren: Indië (speciaal het Boeddhisme), China, Japan en de Islam) en tenslotte de ge-openbaarde gods diensten: die van Israël en het Christendom. De Nederlandse bewerking van het Franse werk van Huby is, nog meer dan het oorspronke lijke Franse boek een echt stan daard-werk geworden. De af zonderlijke studies, de zorgvul dige bibliografieën, de registers, ja zelfs de uitwendige verzorging van dit boek maken het klassiek voor jaren. Ook onze lezers heb ben er recht op van de verschij ning van dit boek te horen. Dé- gene onder hen die voor wat men .,het godsdienstig verschijn sel" noemt, doctrinaire en his torische belangstelling hebben, vinden hier wat zij zoeken: een wetenschappeiijk-gedegen en volkomen betrouwbare inleiding in een stof die uiteraard in de hoogste mate boeiend is en hier zeer boeiend wordt behandeld. H. J. ten. Doch zijn weg lag niet daar: hii had de roeping, de grootste beeldhouwer sinds Michel An- gelo te worden. Men heeft Rodin genoemd de grootste denker in steen van de moderne tijd, misschien zelfs sinds de prae-historische tijd, toen mensen voor het eerst de mogelijkheid begonnen te zien voorstellingen van levende we zens vorm te geven in steen. Van nature en door opvoeding van huis uit reeds zeer godsdienstig, had hij een ingekeerde, zwijg zame aard. Die hem van meer nabij gekend hebben, wisten dat onder het kalme uiterlijk en de eenvoud van deze man echter andere, meer hartstochtelijke hoedanigheden verborgen waren en dat ziin geest in beslag werd genomen door meningen ideeën en denkbeelden waarin hii méér vertrouwen had dan in personen. Hij leefde naar binnen en enikel voor zijn werk. Dit werk, met liefde volbracht, was voor hem het geheim van het geluk en het leven. Het zal wel mede daarom zijn geweest dat de feitelijke levens omstandigheden voor Rodin dik wijls hard waren. Hij was eigen lijk een eenzame. Alleen zijn zeer geliefde vrouw die hij slechts enkele maanden over leefde zij stierven beide op hoge leeftijd in 1917 had toe gang tot zijn geest en hart Maar verder scheer» hij in zijn tijd alleen te staan door zijn talent zowel als door zijn artistieke op vattingen. Het zijn voor hem jaren geweest van harde strijd, veronachtzaming en smaad. Maar hij rijpte er door heen tot de meester naar wie jonge kun stenaars met verering opkeken. Ook wjï die later leven, zien op naar de witte zwijgende scheppingen van Rodin die hun maker zelf lief had zoals alleen een kunstenaar doen kan. Het Rodin-museum te Parijs bewaart, er. Ook elders zijn zjj verspreid. Maar men kan ze ook gedeelte lijk aantreffen in een schitte rende Phaidon-editie: 96 platen in koperdiepdruk, gebonden in linnen band en verschenen bij de Uitgeversmaatschappij W. de Haan N.V te Utrecht. Alle foto grafieën zijn speciaal opgeno men. Zij openbaren ons meester lijk de meester Rodin. Als norm voor de verwerkelij king van zijn gedachten had de kunstenaar zich voorgesteld de vormen der natuur lief te heb ben en niets te doen waardoor de wetten der natuur worden verkracht. Het is dezP heilige eerbied die aan de werken van Rodin zulk een gewijde gaafheid er» geestelijke voornaamheid hebben gegeven. De geest breekt door in de stof waar hij mee werkt: steen, marmer gips, brons, terracotta. Hier bereikt de vormgeving haar uiterste uit drukking. De uiterlijke weer gave benadert de idee, het ken- beeld dat volkomen natuur getrouw aan de werkelijkheid beantwoordt. Bij Rodin gaat het beschouwende, speculatieve as pect van de kunst harmonisch samen met de practische, vaar dige zijde er van. Overal straalt, bij hem de ziel uit. Haar wilde hij vertolken, zo zeide hij eens. Glanzende nagels en haarkrullen hadden voor hem geen betekenis. Zij ziin on natuurlijk en leiden de aandacht af van de hoofdzaken. Want de kunstenaar heeft tot doel er» taak de weergave van gevoelens en gedachten. Zoals Rodin zelf naar binnen gekeerd leefde, komt ook ziin werk voort van binnen uit. Dit is wellicht de diepste reden waarom men het alleen maar mooi kan vinden. Zelfs wanneer zijn stoutste scheppingen bji de eerste aan blik op de beschouwer een in druk van aanstotelijkheid zouden kunnen maken blijken zii bij nader bezien steeds goed afge wogen te zijn er» volmaakt har monisch. Rodin's werk. geboren uit de hartstocht van het genie en een onverzadigbare schep pingsdrift, werd geleid door het geduld van een middeleeuwse monnik en voortdurend gedragen door een diep religieus gevoel. De meesier wij geven hier slechts enkele karakteristieke gedachten weer die Sommerville Story heeft neergeschreven in de inleiding tot het platenboek dat wij hier aan onze lezers voorstellen. Doch laten zij ter verduidelijking en toelichting hiervan zelf de prach tige reproducties van Rodin's meesterwerken in dit boek gaan beschouwen. Zii zullen dan on getwijfeld tot bewondering en genieting komen. Men zie eens wat er ligt uit gedrukt in die twee in steen ge beitelde handen waaronder als titel staat vermeld „De Kathe draal". Onvergelijkelijk-geweldig is in marmer „de hand Gods". Indrukwekkend de figuur in brons ,.de denker". Onvergete lijk van ontroering blijft altijd „de kus" in die zo zuivere om helzing van man en vrouw, evenals de groep der „Burgers van Calais" op hun laatste offer gang. Overal is het „de gedach te waarvan wii ook een afzon derlijk marmer-stuk aantreffen, die vertolkt wordt. Het dode materiaal wordt door Rodin be zield, het leeft! Hoe groots en geniaal is dit alles! Er is bij hem in werkelijkheid geen spier in het lichaam die gedachten en gevoelens niet verraadt. Doch zou men, zoals gewoon lijk geschiedt, het gezicht willen beschouwen als de enige spiegel der ziel en de bewegelijkheid der gelaatstrekken willen veron derstellen als de enige zichtbare uiting van geestelijk leven, dan moge men aandachtig de over vloed van portretten bezien van personen uit onze tijd: van Victor Hugo, Gustaaf Mahler Clemen- ceau of anderen. Gigantisch steekt als een top boven een ontzaggelijk gebergte de kop uit van Balzac. De tere gratie van de vrouw wist hij evenzeer in prachtige vrouwenbeelden weer te geven als de gespannen veer kracht van de man: het is trou wens opvallend hoeveel vaker dan sommige andere beeldhou wers Rodin de kracht van de man uitbeeldt dan de bevalligheid van de vrouw. Rodin's werken worden verge leken met de meesterscheppingen der Griekse kunst of die van Michel Angelo. Hij is een grote onder de groten. Een platenboek van zijn werken bezit altijd een hoge waarde. Zo. gelijk het uit gevoerd is door de Uitgeverij De Haan, die bekend is om de ver- zorging van haar uitgaven, is een dergelijk werk dubbel kostbaar. En dan is de buitengewoon lage prijs waarvoor her verkrijgbaar is gesteld, wel zéér verleidelijk. Aan die verleiding zal men zon der de minste spijt kunnen toe geven. H. J. 1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1951 | | pagina 7