Nieuwe P.C.H.-outillage smeedt hechte band tussen schip en wal IJ muiden terecht trots op herbouwd Rijkskuststation Nieuwe regeling voor vervoer van emigranten Minister van Maarseveen ten grave gedragen 800.000 paar schoenen teveel in Nederland BANDJIR OVER JAVA RADIO Scheveningen-Radio voortreffelijk gehuisvest Dir.gen. P.T.T. verrichtte opening Soldaat aanpereden tijdens Vierdaaase Scheepsberichten OP 1 JUNI 19 51: Bewogen jaar in schoenenbranche DOBBELMANN... lekker man HET GENEEST VLUGGER EN BETER Naar wij vernemen Verklaring K.A.B. uitkering ineens door Leo Broeksmit VRljDAC 23 NOVEMBER 1951 PACiNA 3 (Van onze' eigen verslaggever) IJMUIDEN Voelt ge de bries, die van de zee vertelt? Ruikt ge de zerpe geur van vis? Vloeit daarginds in een gloeiende sintelstroom het rode bloed van de hoogovens? Dan zijt ge in IJmuiden. In die voorstad van Amsterdam, die terecht trots is op zijn 75-jarig Noordzeekanaal, op zijn havenradar de eerste van Europa's vasteland en die gisteren alweer een reden had om trots te zijn. Gisteren immers is het nieuwe ontvangst en bedienïngsstation van Schevenïngen-Radio op het tweede sluiseiland te IJmuiden officieel in gebruik gesteld. De directeur-generaal van de P.T.T., de heer L. Neher, verwel komde burgemeester en mevrouw Ouint, vele autoriteiten uit P.T.T. en seheepvaartkringen en zeer talrijke genodigden. Hij onder streepte de grote betekenis van Scheveningen-Radio en gaf een overzicht van de groei van het Rijkskuststation, dat, wat het ontvanggedeelte betreft in 1926 van Scheveningen naar IJmuiden werd overgebracht, en dat in 1950 niet minder dan 280.917 radiotele grammen naast 44.969 radiotele- loongesprekken noteerde. De heer Neher getuigde trots te zijn op de geestkracht, die, niettegenstaande de ruïneuze in vloed van oorlog en bezetting, en ondanks grote moeilijkheden daarna, de herbouw van het nieu we station mogelijk maakte. Ook de heer C. van Geel, direc teur van het Rijkskuststation Soheveningen-Radio, keek terug i" de historie. Evenals de heer >T„her sprak hij woorden van dank. dank voor het doelmatige instrument, dat P.C.H., de roeDnaam van Scheveningen-Ra dio" in de lucht thans is ge worden. Namens de minister van Ver keer en Waterstaat, Z. Exc. H. M. Wemmers, verrichtte de heer Neher de officiële opening van het radiostation. Hij las de tekst voor van de rede, die de minister zou hebben gehouden, als hij persoonlijk aan wezig had kunnen zijn. Daarin w-rd namens de regering getuigd van het eminente belang van Scheveningen-Radio voor de Ne derlandse scheepvaart en de vei ligheid ter zee. Na woorden van PROGRAMMA ZATERDAG 24 NOVEMBER HILVERSUM 1, 402 m 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws; 7.15 Mor gengebed en liturgische kalen- uer; 7.30 Zendersluiting; 9.00 Nieuws: 9.10 Voor de huisvrouw 9.30 Waterstanden; 9.35 Gramo- foonmuziek; 9.40 Plechtige H. Mis van Requiem; 11.00 Voor de zieken; 11.45 Gramofoonmuziek; 11.50 „Als de ziele luistert", causerie; 12.00 Angelus; 12.03 Gramofoonmuziek; (12.3012.33 Land- en tuinbouwmedede- lingen); 12.55 Zonnewijzer; 13.00 Nieuws en Katholiek nieuws; 13.20 Amusementsorkest; 14.00 „The Casion", hoorspel voor de jeugd; 14.20 Engelse les; 14,40 Omroeporkest; 15.00 Kroniek van letteren en kunsten; 15.48 Promenade-orkest en soliste; 16.20 „Wij maken een kerst groep"; 16.30 „De schoonheid van 't Gregoriaans"; 17.00 Voor de jeugd; 18.00 Nieuws; 18.15 Journalistiek weekoverzicht; 18.25 Gramofoonmuziek; 18.45 Buitenlands commentaar; 19.00 Filmprogramma; 19.20 Binnen lands overzicht; 19.30 Lichte mu ziek; 19.52 Actualiteiten; 20.00 Nieuws en weerberichten; 20.08 De gewone man zegt er 't zijne van; 20.15 „Lichtbaken"; 20.40 „Steek eens op, Heren!"; 21.00 Gevarieerd programma; 21.53 Populair concert; 22.30 „Wij lui den de Zondag in"; 23.00 Nieuws 23.15 Nieuws in Esperanto: 23.25 24.00 Maastrichts stedelijk or kest en soliste. HILVERSUM 2. 298 m. 7.00 VARA, 10.00 VPRO, 10.20 VARA, 19.30 VPRO, 20.00— 24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws; 7.15 Och tendgymnastiek; 7.30 Zender sluiting; 9.00 Nieuws en weerbe richten; 9.12 Gramofoonmuziek; 9.50 Voor de huisvrouw; VPRO: 10.00 „Tijdelijk uitgeschakeld", causerie; 10.05 Morgenwijding; VARA: 10.20 Voor de arbeiders in de continubedrijven; 11.35 Viool en piano; 12.00 Promena de-orkest; 12.30 Land- en tuin- bouwmededelingen; 12.33 Gra mofoonmuziek; 13.00 Nieuws; 13.15 „Kleine zanden", hoorspel; 13.30 Accordeonorkest en solist; 14.10 Filmprogramma; 14.35 Fries programma; 15.00 Ama teuruitzending; 15.30 „Van de wieg tot het graf", causerie; 15.45 Gramofoonmuziek; 16.15 Sportpraatje; 16.30 Omroepor kest; 17.15 Voor de jeugd; 18.00 Nieuws; 18.15 Vara-varia; 18.20 Instrumentaal trio; 18.40 Rege ringsuitzending: Zoeklicht op de Westerse defensie; 19.00 Artis tieke staalkaart; VPRO: 19.30 „Passepartout", causerie; 19.40 „Het Oude Testament in deze tijd", causerie; 19.55 „Deze week", causerie; VARA: 20.00 Nieuws; 20.05 Actualiteiten; 20.15 Gevarieerd programma; 21.15 Weense muziek; 21.45 So cialistisch commentaar 22.00 Me. tropole-orkest; 22.25 „Onder de pannen", hoorspel; 22.45 Orgel spel: 23.00 Nieuws; 23.15 Dans muziek; 23.45244.00 Gramo foonmuziek. lof voor het nieuwe gebouw en de voortreffelijke technische in richting ervan, besloot de minis ter met de wens dat Schevenin gen-Radio in een tijd van vrede zijn taak moge vervullen. De officiële opening van het Rijkskuststation werd terstond gemeld aan alle scheepvaart- route's, toen de heer Neher een schakelaar omdraaide, die de verbinding met de scheepvaart tot stand bracht. De directeur van de Konink lijke Noord- en Zuidhollandse Reddingmaatschappii, de heer H. Th. de Booy, die als laatste het woord voerde, betoogde dat het Nederlandse reddingwezen ont zaglijk veel te danken heeft aan „de fijnafgestemde oren van Sche veningen-Radio". Als P.C.H. iets betekent, zo besloot hij zijn toe spraak, dan is het:" Paraat, Cor rect, Hulpvaardig. Na de opening van het nieuwe, in gewapend beton geconstrueer de, radiostation, voerde de heer Neher een radiotelefonisch ge sprek met de nieuwe zeesleepboot „Oceaan", vanwaar de directeur van L. Smit en Co.'s Internatio nale Zeesleepdienst, namens de Nederlandse zeesleepvaart, een gelukwens overbracht benevens een woord van erkentelijkheid voor de steun, door Schevenin gen-Radio middels de berichtge ving aan de zeesleepvaart ver leend. De „Oceaan" bevond zich tij dens dit radiotelefonische contact KERSTPAKKETTEN VOOR DE „VAN GALEN" Tot 28 November bestaat nog gelegenheid om met het oog op de a.s. Kerstdagen niet-aangete- kende pakjes per luchtpost tegen speciale tarieven naar opvaren den van Hr. Ms. torpedobootjager „van Galen" in de Koreaanse wa teren te zenden. De pakjes mogen niet zwaarder zijn dan 500 gram en dienen als volgt te worden ge adresseerd: Rang of kwaliteit, naam, marinenummer; aan boord van Hr. Ms. „van Galen"; Amster dam CS Marine. KORNEL PAJOR KOMT VOOR ZWEDEN UIT Naar we vernemen zal Kornel Pajor in het a.s. seizoen op de Europese en de wereldkampioen schappen in het hardrijden op de schaats en eventueel ook op an dere internationale wedstrijden voor Zweden uitkomen. Pajor, die van geboorte Hongaar is, zal echter niet voor Zweden aan de Olympische Spelen te Oslo kun nen deelnemen. Hij heeft zich enkele jaren geleden in Zweden gevestigd en in dat land zijn studie als architect voortgezet. H. Joannes van het Kruis Het lijden, wat tengevolge van de zondeval over deze wereld is gekomen, wordt door God in het wonderlijke plan van Zijn voorzienigheid opgenomen om de mensen inniger aan Hem te verbin den. Ofschoon het lijden al tijd iets afstotends heeft, kan het voor de geestelijke vor ming van een mens iets kost baars bevatten. Daarom is het niet vreemd, dat de hei lige van deze dag altijd maar weer opnieuw om meer lij den, om meer vernedering bad. Daardoor voelde hij in zichzelf de gelijkenis met de Man van Smarten groeien. Wij komen moeilijk tot deze overtuiging: als wij ziek zijn, mopperen we, als het te lang duurt; als we moeilijkheden in het zakenleven hebben, worden we bits en kort; als we soms een dierbare moe ten verliezen, dan stellen we God daarvoor aansprakelijk. We hebben de bovennatuur lijke kracht in het lijden nog niet ontdekt. Bidden wij vandaag, dat wij door de voorspraak van de H. Joan nes van het Kruis ons met doornen bezaaide levenspad mogen zien als de kortste weg naar God. IN DESERTO in de Noordzee nabij Schevenin gen. De heer Neher verklaarde zij nerzijds trots te zijn op de Ne derlandse zeesleepvaart. Van verschillende schepen kwa men daarna nog radiotelegrafi- sche gelukwensen binnen, terwijl de aanwezigen de bewonderens waardige installatie van het nieu we gebouw bezichtigden. Daarna scheepte men zich in op de „Vandersteng", het propa- gandavaartuig van de Marine, om het sluiseiland te verlaten zoals men het had bereikt. Niet allen echter, want een deel der genodigden maakte met het Rijkskabelschip „Poolster" een tocht buitengaats, om te ervaren hoe perfect Scheveningen-Radio werkt. Wij hébben het ervaren, in volle zee, op een zee zo woelig, dat wij de indruk kregen in onszelf omhoog te stijgen. Scheveningen-Radio, in dienst sedert December 1904 en dus een der oudste kuststations ter we reld, werkt inderdaad perfect en de ingebruikneming van het nieu we ontvangst- en bedienings station in IJmuiden heeft het radiocontact tussen schip en wal, tussen schip-in-nood en redding wezen ook, belangrijk verbeterd. CHAUFFEUR VEROORDEELD Voor de waarn. kantonrechter te Nijmegen stond terecht de 24- jarige vrachtrijder H. H. uit Leeuwarden, die tijdens de Vier daagse in de afgelopen zomer een soldaat uit Utrecht die in een militaire groep meeliep, had aan gereden. De militair werd zwaar gewond aan voet en been. De chauffeur verklaarde, dat hij niet voldoende ruimte had en dat de soldaten, ook na herhaal de waarschuwing, niet uitweken. Volgens getuigen had de chauf feur echtèr ruimte genoeg en was de aanrijding een gevolg van on voorzichtig rijden. Tegen H. werd veertien dagen hechtenis en in trekking gedurende een halfjaar van de bevoegdheid om motorrij tuigen te besturen geëist. Be klaagde die reeds werkloos was geworden, werd veroordeeld tot zeven dagen onvoorw. en tot ze ven dagen voorw. hechtenis en zes maanden intrekking van hét rijbewijs. Het eerste radiotelefonisch contact vanuit het nieuwe ont vangstation met alle zeeschepen, met radio aan boord. Ir. Neher achter een zend- en ontvanginstallatie. Met ingang van 1 Januari 1952 is er een nieuwe regeling getrof fen ten aanzien van het vervoer, zowel over zee als door de lucht, naar de verschillende landen, waarheen wordt geëmigreerd. In verband met het feit, dat er een groot tekort dreigt te ontstaan aan scheepvaartvervoercapaciteit voor emigranten, heeft de rege ring besloten voor het volgend jaar ook een aantal chartervluch ten per K.L.M. in te voegen, zo wel naar Canada, als naar Austra lië en Nieuw-Zeeland. De prijzen voor de passage per vliegtuig zullen gelijk zijn aan de tarieven voor de bootreis. Voor Australië en Nieuw-Zeeland zullen de passagekosten f 1550.— bedragen voor volwassenen. Voor kinderen is de prijs eveneens ge lijk aan de boottarieven, zoals die voor de verschillende categorieën kinderen gelden. Dit bedrag komt overeen met f 1500.- passage hut- accomodatie plus f 50.boord- geld bij het reizen per boot. De reeds bestaande prijs van f 1250. voor slaapzaalaccomodatie blijft gehandhaafd. Voor Canada wordt de passageprijs per vliegtuig f 636 zijnde de hutaccomodatieprijs per UTRECHT. Enorm was gis teren, niet alleen in het kerk gebouw. maar ook op het kerk hof. de belangstelling van hen, die mr. Van Maarseveen naar zijn laatste rustplaats geleidden. Aan de groeve werd allereerst het woord gevoerd door minister president dr. Drees die er aan herinnerde hoe de minister het land onder buitengewoon moei lijke omstandigheden heeft ge diend en wiens scherpzinnige overwegingen en weloverwogen adviezen vooral ook van grote waarde zijn geweest in het tra gisch conflict met Indonesië. Dr. Drees roemde het grote verstand, het goede hart en de opgewekt heid en sprankelende humor van mr. van Maarseveen, die uiter mate moeilijk te vervangen zal zijn. Dr. Prinsen herinnerde er ver volgens aan hoe de minister zich had thuisgevoeld op alle departe menten die hij beheerde. Moei lijkheden is hij nooit uit de weg gegaan maar boven alles was hij jurist, een Kroonjurist met een bijna onbegrensde kennis van de wet. Dr. L. G. Kortenhorst, voor zitter der Tweede Kamer, sprak mede namens de voorzitter van de Eerste Kamer en citeerde het gedicht „Een kruis met rozen is s mensen lot". Het leven van mr. van Maarseveen heeft wel eens de schijn gehad dat de rozen het kruis overdekten, maar zij heb ben zijn zorgen als particulier en als overheidsdienaar nooit kun nen verdrijven. Tenslotte schetste de voorzitter der K.V.P., de heer W. J. Andries- sen, de overledene als een uit stekend lid en representant van de K.V.P. die diep overtuigd was van de Katholieke beginselen. De oudste zoon van minister van Maarseveen dankte tenslotte voor de betoonde belangstelling. boot, vermeerderd met het be drag, dat het vliegen in Canada op de treinkosten bespaart. Ge zien het tekort aan scheepsruimte zal het noodzakelijk zijn, met het oog op de overeenkomsten met de ontvangende landen, een gedeel te van de emigranten per Vlieg tuig te doen vervoeren. Vrijdom van bagage, die normaal op een schip wordt genoten, zal ook bij het vervoer door de lucht van kracht zijn. Voor het vervoer van de bagage van vliegtuigpassagiers is een regeling getroffen. DODELIJK ONGEVAL MET KABELROL De 25-jarige ongehuwde Fr. Wijers uit Well kreeg gisteren een zware burrie op zijn hoofd, toen een kabelrol uit een wagentje, dat men achter een motor wilde hangen, plotseling kantelde en twee assisterende arbeiders hun macht over de burrie verloren. Na korte tijd overleed hij aan een schedelbasisfractuur. Alddbi 20 v. Montevideo-Rio de Janeiro; Celebes 17 v. Belawan; Gooiland 19 te Rio de Janeiro; Hermes 22 te Lagunülas; Lang- koes 21 v. Port Said-Napels: Loe- nerkerk 22 v. Calcutta te R'dam; Nestor 22 v. A'dam te R'dam; Radja vertr. verm. 27 v. Belawan -Tj. Priok; Rempang 25 Belawan verw.: Sloterdijk 21 v. Savanna- Galveston: Sumatra 28 Belawan verw.: Tabian 28 Ptsudan verw.; Veendam, 22 v. Baltimore te R'dam-; Willemstad 21 v. Cristo bal te A'dam; Zuiderkruis 22 vm. te Las Palmas. METEOR IN BOTSING MET JEEP DEN HAAG 22 Nov. Op de vliegbasis Leeuwarden is Woens dag een meteor na de landing in botsing gekomen met een jeep. Een der inzittenden van de jeep, de dpi. soldaat J. Nieuwenhuizen uit Utrecht, werd hierbij zodanig gewond, dat hij aan de gevolgen is overleden. De jeep en het vliegtuig werden licht beschadigd. (Bericht tot lieden opgehouden door LVV O - Red.) Het is dit jaar een bewogen jaar geweest in de schoenenbranche. Een jaar met ups en downs, die veroorzaakt werden door een aantal abnormale factoren. Zo hadden we in Januari de abnor maal versnelde verkopen door de gebeurtenissen in Korea en in Juli de uitverkopen van ditmaal bijzonder goed schoeisel voor lage prijzen. Nu 1951 ten einde spoedt, is het interessant de gehele* gang van zaken in de schoenhandel eens onder de loupe te nemen, temeer, daar er voor iedereen uit deze analyse wel iets te leren valt" Korea Toen in Januari de gebeurte nissen in Korea zich verscherp ten. begonnen de prijzen van het. schoeisel te stii gen. waar - door het publiek zich als het ware op de schoenwinkels ..stortte" om nog maar van de oude prijzen te profiteren. Ge volg was een geforceerde ver koop, vooral in Januari, die zich in Februari doorzette, maar toen haar hoogtepunt voorbij- raakte Wat' deden nu de schoenwin- keliers? Wel. die kresen grote geldsbedragen in huis en dit se- voegd bii do vrees, dat het moeilijker zou worden schoenen te kriisen. was oorzaak van een abnormaal grote inkoop bij de fabrieken. De productie van de schoenen nam dus zeer toe, met als top- maand Maart. Het was zelfs zo erg. dat in de eerste viif maan den van dit jaar liefst 32 pro cent meer werd geproduceerd. Al deze schoenen nu kregen de winkeliers in huis. Toen men deze schoenen toe gestuurd kreeg, was bii de detailhandel de grootste drukte allang voorbij, want alleen Janu ari had een grotere paren- verkooD opgeleverd dan ver leden jaar. Over dp eerste viif maanden van 1951 werd er zelfs 8 procent minder verkocht aan paren, dan in 1950. Er waren dus minder schoenen verkocht en er waren veel meer schoenen besteld. Gevolg: een geweldige voorraadvorming bii de winke liers. die op 1 Juni zegge en schrijve 800.000 paar extra in huis hadden De gevolgen laten zich raden. De fabrieken, die een tijdlang op tóp-capaciteit hadden ge- iverkt kwamen voor een grote slapte te staan, een slapte, die hen noopte tot een vroege samenstelling van de najaars collectie. De winkeliers aan de andere ziide. bulkten van het (vooral dure dames-) goed en brachten dit in de uitverkoop. Het pu bliek heeft ditmaal dus ware koopjes kunnen bemachtigen, hetgeen alweer tot uiting kwam in een verhoogde oarenverkoop over Juli. Dat mooie weer In de loop van Augustus kwa men do najaarsbestellinger» al binnen en half September, een maand eerder dan normaal, wa ren de winkeliers in het bezit van de naiaarscollectiè. Het opmerkeliikp fraaU na jaarsweer. verschoof het seizoen aanmerkelijk en dat was de tweede opmerkelijke gebeurtenis van dit bewogen jaar. De schoenindustrie, die zat te wachten op nabestellingen op de najaarscollectie. kon blijven wachten, 'want de detailhandel had in het geheel geen behoefte aan nabestellingen. Er werd maar heel weinig verkocht dit najaar. Gevolgen bleven niet uit. want vele arbeiders moes ten weer óf ontslagen óf op wachtgeld gesteld worden. Zelfs het omslaan van het weer heeft maar weinig verbetering ge bracht in de schoenenbranche. Een lichtpuntje De handel hoont n« op een behoorlijke Sint Nicolaas en men troost zich met de gedach te. dat nimmer het zomer- sehoeisel zo is afgedragen als dit najaar. Hetgeen zonder twijfel de verkoop in het a.s voorjaar zal be-invloeden. wanneet Gij er Akker's Kloosterbalsem op doet Deze heerlijke, zuiverende wondbalsem reinigt en geneest wonden van allerlei aard, (speciaal ook brand wonden), voorkomt ontsteking {zweren) en bevordert de zo belangrijke groei van de nieuwe huid. Maar ook als wrijfmiddel bij rheumatiek, spierpijn en lendenpijn wordt Akker's Kloosterbalsem al drie geslachten lang geprezen met de wootden „Geen goud zo goed" zal jhr. mr. W. E. van Panhuys gezant in Midden-Amerika met standplaats Guatemala ook tot gezant bij Cuba, Haiti en de Do minicaanse republiek worden be noemd en Havanna als stand plaats krijgen. is de res. kapitein P. Cramer be noemd tot militair attache in Bangkok viert vandaag de Ned. Ver. tot adoptie van schepen haar eerste lustrum. Er zijn nu 212 schepen door scholen geadopteerd zullen op 29 Nov. de Haak-In gelden aan het Kon, Wilhelmina- fonds worden overgedragen zal de N.V. Arnhem-Zuid in Mel bourne 15 scholen gaan bouwen en in Canberra 200 woningen. Voorts wordt onderhandeld over de bouw van twee ziekenhuizen in Australië. De orders belopen nu reeds 5,5 millioen gulden.... is er reeds f 15.000 bijeen voor het ere-fonds van oud-verpleeg- sters van alle gezindten die in moeilijkheden verkeren is een boete van f 500.subs, een maand hechtenis geëist tegen een R'damse restaurateur die in 1941 en 1942 f20.000.— voor de inkomstenbelasting verzweeg. UTRECHT. Vanwege de K.A.B. is alsnog verklaard, dat ook de K.A.B. in hoge mate be treurt dat de regering met be trekking tot de in uitzicht ge stelde compensatie het vergun ningsstelsel heeft gekozen. Het bestuur acht de beslissing incon sequent en in strijd met het re- geringscommunique van 18 April j.l. De consumptiebeperking was dwingend, de laatste 5 procent looneompensatie was verplich tend. Indien thans met goedkeu ring van de regering opnieuw ge compenseerd moet worden dan past daarbij een dwingend voor schrift, aldus de leiding van de K.A.B. Een vergunning sluit hon derdduizenden werknemers uit, in het bijzonder hen, die door middel van hun organisatie nog niet over voldoende invloed be schikken. VOLGEND |AAR BIJ VELSEN WEER VIER PONTEN De Rijkswaterstaat heeft deze zomer het wegverkeer een goede dienst bewezen door bij Velzen een viertal ponten te doen varen. Reeds thans, zo verneemt de A.N.W.B., neemt Rijkswaterstaat maatregelen om ook in de zomer van 1952 over 1 pont meer te be schikken, zodat daarna het gehele jaar door met vier ponten kan worden gevaren. FEUILLETON 76. Nu kon hij tenminste om perintah gaan vragen. Het was jammer, dat hij slecht nieuws moest brengen, maar dp toean zou er wel raad op weten. De toean kon all.es. Mardio had een onbeperkt vertrouwen in de toean. Hij hoopte, dat de toean hem zou be lasten met de opdracht om de njonja en de nonna te be vrijden. De toean zou alles kun nen regelen en voorbereiden en Mardió zou het werk uitvoeren. Ah! Hii was er zeker van dat zoiets wel zou lukken. De toean was zo verstandie. en hii. Mard io. was vlug en lenig als geen ander. Hii zou op vijf meter voorbij een Japanse schildwacht kunnen kruipen, zonder dat die iets zou bemerken en als hii hem zag. zou de kris hem wel stom maken! Mardio voelde zich opgewon den bii de belangrijke dienst. die hii de toean zou gaan be wijzen. Met een ernstig gezicht bestelde hij een spoorkaartje vor Bandoeng. Tjibadak moest dicht bii dp stad liggen. Hii zou het wel vinden. Hii was wel eens eerder met de trein mee geweest, maar ditmaal was zijn reis zo belangrijk, dat hij drie maal aan verschillende beambten vroeg, waar de trein voor Ban doeng stond. Ze zeiden alle drie hetzelfde: op het derde spoor, daar onder de klok. Dat moest dus de goede trein zijn. want ze konden zich niet allemaal ver gissen! Maar toen hij in de coupé klom. vroeg hii toch nog even aan een man, die tegen over hem zat of dit dp trein voor Bandoeng was. De man knikte ent met een voldaan ge zicht legde Mardio ziin bundel tje in het net. Toet) dp trein was vertrokken, keek hii nog een tiidie uit het raam. om dp kampongs en de velden voorbij te zien sluiven, maar spoedig maakte hii het zich gemakkelijk in ziin hoekje. Morgen moest hij fris ziin en het was dus verstandig om nu wat vooruit te slapen. Gewiegd door de eerntonigp cadans van de trein sliep hii in. Bii de eer ste tussenstations schrok hii even op. Tegen de avond haalde hii rijst en vis uit ziin bundel tje en bedacht dankbaar, dat kokki toch maar goed voor hem had gezorgd. Hii at nog een flink stuk sagokoek en viel daarna weer in slaap. Langzaam ging de zon onder. De trein denderdo voort door het schemerig? landschap, de donkere nacht tegemoet. Toen Mardio wakker schrok, hulden d? eerste stralen van de opgaand? zon de beboste hellin gen van de Tangkoeban-Prahoe in een zachtrose glans. De mede reizigers zochten hun bagagp bii elkaar en Mardjo nam zijn bun deltje uit het net. Hii had nog juist tiid orn een stuk brood met vis te eten. toen de trein het station binnenreed. Bandoeng! Veel drukte, veel lawaai, veel Japanse soldaten. Mardio was blii. toen hii buiten het station stond. De huizen waren hier an ders dan in Batavia: ongeveer als de huisjes in Negeri Blanda, waarvan de toean plaatjes had. Mooie huisjes in mooi aangeleg de tuinen. Maar ze hadden een heel kleine voorgalerij. Het was ook koud hier. Mardio rilde er» trok ziin sarong dichter om zich heen. De toean had geen pret tige plaats uitgezocht om in te wonen. Besluiteloos bleef Mardio voor het station staan. Naar links en rechts strekte een brede weg zich uit en er was nergens een aanduiding, welke kant hii op moest. Hii wendde zich aarze lend tot een waronghouder, die ziin draagbaar winkelstalletje juist had neergezet. „Tabeh pa. Weet u. hoe ik naar Tjibadak moet gaan?" De man was bezig stukjes sate te roosteren. Hii draaide het stokje rond en toen het vlees gaar was. zei hii langzaam: „Tjibadak. hè? Ja. ik weet hoe je naar Tjibadak moet gaan. Maar het is een heel eind. Heb .ie iets in Tjibadak te doen? Er gaan maar weinig mensen naar Tjibadak." Mardjo keek hem eens aan. De oude man zag er betrouw baar uit en hii was een Javaan. „Ik moet naar mijn toean." ant- woorddp hii. „Die moet in Tji badak op een onderneming wo nen bii een toean, die uit een heel vreemd land komt. Ik heb de naam gehoord maar ik ben hem vergeten." De waronghouder dacht diep na Ik ken geen toean uit een vreemd land." zei hii toen. Maar mijn vriend Soemodikromo. de toekangsaior zal hem wel kennen, want dip riidt driemaal per week met ziin hittewagen tje naar Tjibadak. Misschipn kan je wel met hem meerijden." Mardjo knikte gretig „Waar kan ik Soemodikromo vinden, pa?" De oude man was verdiept in het roosteren van een nieuw stokje sate en het Huurde een tiidie. vóór hii antwoordde. „Soemodikromo heeft pen kedeh achter de Bragaweg." Hii wees Mardjo dp richting en duidde hem uit. hoe hii het winkeltje kon vinden. Het was een wan deling van een goed half uur en Mardjo was blii. dat de zon al goed warmte begon te geven. Hii was nog nooit in een streek geweest, waar het 's morgens zo koud was. En hier gingen nu zoveel Blanda's naar toe vow hun Diezier. Op de pasar had hij dikwijls van de dionsos er» de kokki's gehoord, dat hun toeans en njonja's „in de bergen" waren en in de bergen, dat was Bandang. Wordt vervolgd Groenteboer.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1951 | | pagina 3