PAPIER, 1900 jaar geleden door Chinezen uitgevonden DE CALIFORNISCHE WONING practisch, maar niet goedkoop Gefabriceerd uit hennep, lompen en visnetten Het Zuid-Afrikaans dringt Engels in de verdediging BANDJIR OVER JAVA RADIO, Filmforum' voor het forum televisie-programma Wilde Bedoëinenstammen trokken naar Egypte om de sluimerende mummies af te wikkelen Gezelligheid binnen een blokkendoos door Leo Broeksmit MAANDAG 7 JANUARI 1952 PAGINA 5 Wij vinden het helemaal niet prettig. Wij menen dat echt. Wij hadden veel liever, dat Stalin tegen Truman iets zou zeggen van „Harry, geef me een stukje kauwgom en laten we samen lid worden van de Bond Zonder naam". Wij zouden veel liever zien, dat iedereen op aarde het goed met iedereen op aarde zou kunnen vinden. Dat de Russen op vacantie zouden komen op Rottumeroog en dat wij frank en vrij zouden kunnen hen gelen in de Dnjepr of een pijp roken met de Wolga-bootsman. Helaas, wij verdromen ons in utopieën. Stalin verfoeit reactionnaire kauwgom, onze hengel en onze piertjes worden in beslag genomen en de Wolga-bootsman zal ons een zware pijp laten roken. Het is nu eenmaal niet anders. Het is met de Perzen niet anders, het is met de Egyptenaren en met die driftige lieden in Vietnam niet anders en met de Chinezen is het helemaal mis. Wij vinden de Chinezen, nou ja, wij mogen de Chinezen niet zó. Wij hebben niets tegen hun onleesbare letters en wij hebben niets tegen hun lapjes zij en pak jes thee. En wat de Chinese kunst betreft: wij raken er van in vervoering. Maar dat ge trompetter bij Koemsong en Namsi en dat stie keme gedoe met de maten en maatsmaten van de bootsman.... nee Chinezen, wij trekken met onze hengel en onze piertjes dan toch maar liever naar Kolhorn.... En toch, eerlijk is eerlijk, heeft dat Hemelse Rijk vertegenwoordigers gekend, die de we reld onschatbare diensten hebben bewezen. Mijnheer Tsai Loen te Lei-Jang bijvoorbeeld, uit de provincie Honan, destijds in het jaar 97 speciale adviseur van Zijne Majes teit de keizer. Inspecteur van publieke werken, zo zouden wij hem vandaag noemen. De man, die toezicht hield op de werken, die in het algemeen belang werden uitgevoerd. Geen rare Chinees dus. Een Chinees, die we bij de staart gaan vatten, omdat met hem de geschiedenis van het papier begon. En omdat er in onze dagen zoveel narigheid met dat papier, met ons krantenpapier, is ontstaan, dat wij aan de ontwikkeling en de fabricage van het papier nodig eens wat kolommetjes moeten wijden. Nee, wij hebben er vandaag geen behoefte aan om ons op te winden. Per slot van rekening kan Finland het ook niet helpen, dat Rusland met zijn hout achter het ijzeren gordijn blijft en Fin land nu de kans heeft om zijn stammetjes voor een stevig prijs je van de hand te doen. Achttienhonderd vijftig jaar geleden zat de Chinese keizer achter de tafel. De tafel was geel en de Chinese keizer had nog nooit van papier gehoord. Althans niet van het papier van onze da gen. Hij wist vermoedelijk wel, dat zijn Oostelijke buren al van de grijze oudheid af allerhande materiaal gebruikten om er op te schrijven. Men schreef op ge droogde dierenhuiden, of tafeltjes van was en klei, men schreef op steen en in steen of men ge bruikte palmbladeren. Mozes leg de de tien geboden vast op ste nen tafels, in de bibliotheken van Mesopotamië ligt een rijk dom aan klassieke litteratuur in klei-tabletten verankerd en in nog groteren getale zijn de per kamenten bewaard gebleven, waarop Grieken, Romeinen en Middeleeuwers het hunne er van zegden. Zo heeft de Chinese keizer ook beslist wel geweten, dat de oude Egyptenaren papyrus gebruikten. Geplette plantenstengels. De Egyptenaren hebben die stengels op een listige manier weten te bewerken. Plinius, de geschied schrijver, vertelt er enthousiaste verhalen over en de Egyptenaren hebben niet verzuimd hun vin ding in talloze tekeningen af te beelden. De rietstengels, die wel de hoogte van een manslengte bereikten, werden in repen ge sneden en dan kruislings op el kaar gelegd. Ze werden ten slotte met plantensap opeen gekleefd, geperst en gedroogd. De Egypte naren gebruikten dus het plan- tenmerg, zoals dat in de natuur bouwen en beschilderen. Ter ere van zijn geëerd familielid. In Samarkand begon de vic torie van de papierbereiding. Van Samarkand ging het papier naar Klein-Azië, Damascus, Mombidzji en het werd steeds meer popu lair. De papyrus werd verdron gen. In 850 was er al een schrij ver, die het betreurde, dat hij geen enkel stukje papier in huis had en zich dus maar met papy rus moest behelpen. Sterker nog, de Arabieren hadden al.... lucht postpapier, al heette het toen vo gelpapier, omdat het met post duiven werd meegegeven. Zéér dun papier, van een vaste maat. In Bagdad bestonden in 800 reeds standaardmaten en soorten pa pier. Briefpapier en pakpapier. De Muzelmannen brachten de papierbeschaving van Klein-Azië naar Egypte. In Caïro werden fruit en kruiden al in papier ver pakt, toen de eerste duizend ja- PROGRAMMA. DINSDAG 8 JANUARI HILVERSUM 1, 402 meter. AVRO: 7.00 Nieuws, 7.15 Och- tengymnastiek, 7.30 Zenderslui ting, 9.00 Nieuws, 9.10 Morgen wijding, 9.25 Gram. muziek, 9.30 „De Groenteman",, 9.35 Water standen, 9.40 Gram. muziek, 10.50 Voor de kleuters, 11.00 Voor de zieken, 11.30 Sopraan en piano, 12.00 Orgel en accor deon, 12.30 Land- en tuinbouw- mededelingen. 12.33 Voor het platteland, 12.40 Pianoduo, 13.00 Nieuws, 13.15 Mededelingen of gram. muziek, 13.20 Promenade orkest, 14.00 Voor de vrouw, 14.30 Zwitsers ensemble en so liste, 15.00 Gram. muziek, 15.30 „Onze Amerikaanse buren" 16.05 Kinderkoor, 16.30 Zender- sluiting, 18.00 Nieuws, 18.15 Gram. muziek, 18.30 R.V.U.: Prof. dr. S. W. Tromp: „Enkele prac- tische aspecten van het Tech nische Hulpprogramma der Ver enigde Naties aan minder ont wikkelde gebieden": Het tech nische hulpprogramma in Afgha nistan", 19.00 Voor de kinderen, 19.05 Pianospel, 19.15 Paris vous parle", 19.20 Koorconcert, 19.50 Militaire reportage, 20.00 Nieuws, 20.05 Actualiteiten, 20.15 Gevarieerd programma, 21.15 Gram. muziek, 21.25 „In een lijstje", causerie, 21.30 Orkest concert, 22.00 „Dit is uw land, uw volk", klankbeeld, 22.45 Bui tenlands overzicht, 23.00 Nieuws, 23.15 Jazzmuziek, 23.4524.00 Gram. muziek. HILVERSUM 2. 298 meter. KRO: 7.00 Nieuws, 7.15 Mor gengebed en liturgische kalen der, 7.30 Zendersluiting, 9.00 Nieuws, 9.10 Voor de huisvrouw, 9.35 Gram. muziek, 9.45 „Licht baken", causerie, 10.00 Voor de kleuters, 10.15 Gram. muziek, 10.40 Schoolradio, 11.00 Voor de vrouw, 11.30 Schoolradio, 12.00 Angelus, 12.05 Metropole-orkest en solist (12.30—12.33 Land- en ttunbouiwmededelingen), 12.55 Zonnewijzer, 13.00 Nieuws en katholieik nieuws, 13.20 Actuali- terten,_ 13.25 Kamerorkest, 14.00 Gevarieerd programma. 14.53 bram. muziek, 15.30 Ziekenlof, tfi.OO Voor de zieken, 16.30 Zen dersluiting, 18.00 Nieuws, 18.15 Actualiteiten, 18.20 Sportpraatje, tö.30 Gram. muziek, 18.45 Cursus voor lekenspelers, 19.00 „Hier is V-'ii Europa", vaudeville-pro- ,Ia!)ama, 19.30 Gram. muziek, in?2 is leven", causerie, t» 50 Gram. muziek, 20.00 Nieuws en weerberichten, 20.08 De ge- S0"? rnan zegt er 't zijne van, t 'a Radio philharmonisch or- rfÜfi e,t? solist (21.10 „De Radio- er causerie. Daarna: Cello 2L\w22°- °m 2145 Actualitei- 22-45 Avondgebed en litur- 2tu?e kalender, 23.00 Nieuws, g?fzon<J gezin", causerie, ■2524.00 Gram. muziek. DINSDAG 8 JANUARI 1952 Experimenteel televisie-pro- «amma van de K.R.O.: 20.1521.45 1. Foto-reportage; a Film; 3. „Kampvuren langs de jvenaar; 4. Weekoverzicht; Pau- 5. Theaterbureau T. Ie Fikaro. voorkwam. Mocht de Chinese kei zer van het „fabrieksgeheim" van de Egyptenaren op de hoogte zijn geweest, hij wist beslist nog niet, dat het papier pas ontstaat, wan neer het plantenweefsel tot losse vezeltjes is verwerkt, dan met water wordt gemengd en geroerd en ten slotte wordt gedroogd en tot een soort vilt geperst. Totdat de Chinese keizer van zijn gunsteling Tsai Loen te Lei- Jan een rapport kreeg, waarin de slimme Chinees Zijne Majes teit berichtte, dat hij het had klaar gespeeld om uit hennep, lompen, boomschors en visnetten papier te vervaardigen. Het prin cipe van de papierfabricage lag bij de keizer op tafel. Tsai Loen werd bevorderd en nog eens ge promoveerd. Totdat de goeierd verstrikt raakte in intrigues aan het Chi nese hofwaarbij de keizerin en de grootmoeder van de keizer tegen elkaar samenspanden. De gunsteling kreeg het benauwd en slikte een pilletje. Nooit heeft hij een standbeeld gekregen. Alleen staat hij met ere vermeld in de series boeken, die sindsdien over het papier geschreven zijn. Zijn naam en zijn geschiedenis staan op de tweede bladzijde van >,De Papierwereld" van Jan Poor tenaar en dr. Hunter, uit welk boeiend -boekwerk wij de inte ressante gegevens voor onze arti kelen met dankbaarheid putten. Vóórdat Tsai Loen de mens heid aan zich verplichtte, schreef men in China op geweven zijde of op aaneengeregen bamboesten gels. Maar al vijftig jaar na Tsai Loen's dood werd zijn uitvinding in China reeds gebruikt. In de Chinese muur werden in 1907 geschriften aangetroffen op pa pier, dat enkel uit lompen was gemaakt. Het oudste papier ter wereld, dat behalve van uitslui tend lompen, ook werd vervaar digd uit schors van de moerbei boom, uit hennep van touw of visnetten en uit gras. Chinese vingerdoekjes In Europa heeft men zich latei- wel eens op het hoofd gekrabd. De Duitsers of de Italianen zou den de fabricage van papier uit lompen in de 15e eeuw hebben uitgevonden. Toen kwam het Chinese papier aan het licht. De Oosterlingen waren de Europea nen maar liefst 1400 jaar vóór geweest! Het papier had al een flinke reis aohter de rug, toen het Europa binnenwaaide. Karei de Eenvoudige veegde nog zijn vingers af aan zijn Zondagse ta fellaken. Niet omdat ie zo een voudig was, maar omdat hij nog nooit van een vingerdoekje had gehoord. De Chinezen gebruik ten honderd jaar daarvoor, in de negende eeuw, al keurige papie ren vingerdoekjes. Met en zon der bloemmotiefjes. De eerste papierfabriek werd in 752 in Samarkand opgericht. De Arabieren waren in die dagen weer eens in de sabel geklom men en kwamen van Chinese krijgsgevangenen het geheim van de papierbereiding te weten. In 793 werd in Bagdad een papier fabriek gevestigd. De oprichter Haroen-al-Rasjid, liet Chinese werklieden overkomen. Dat was in die dagen een simpele aange legenheid. Men liet mensen èn materiaal overkomen. Centraal- Azië was daar sterk in. Centraal- Azië had bovendien veel belang stelling in wat de Chinezen plach ten te wrochten. Sterrenkundigen uit Samarkand lieten doodgewoon een toren van aardewerk en por- celein in „hele" stukken en brok ken uit China komen en zetten die thuis weer in elkaar. Een an dere Aziaat, een broer van een overleden vorst, bestelde een half dozijn Chinese kunstenaars, die hij een luisterrijke tempel liet ren amper vol waren. Nog geen tweehonderd jaar later schreef een inwoner van Bagdad, dat wilde en uitgedoste Bedoeïnen- stammen de dodensteden van de Egyptenaren overhoop haalden om de weefsels van de mummies te roven. Waren die niet meer te gebruiken om er kledingstukken van te maken, dan leverden ze als grondstof voor de fabricage van papier in ieder geval flink wat klassieke stuivertjes op.... 4 Vier goudguldens boete Het waren de Moren, die in het begin van de twaalfde eeuw de „witte kunst" in Spanje in voerden. Vooral de Joden hielden zich met de bereiding van het pa pier op. De Christenen wilden van de Moren niets weten. Van de Moren niet en van hun pa pierfabricage niet. Intussen maak ten de Israëlieten knappe vorde ringen. Psalmen en brieven en zelfs vertalingen van Aristoteles en de Moorse wijsgeer Averoës 1150) werden door hen op papier gesteld. Weldra bloeide in Spanje een intensieve papier industrie". In Italië, te Fabriano, werd in 1270 de eerste papierfabriek op gericht. Zeventig jaar later kwam Frankrijk aan de beurt; weer la ter, in 1390, opende Duitsland 'n fabriek, precies honderd jaar verder begon ook Engeland pa pier te fabriceren. In Nederland beet Jan de Spanjaard in 1405 de papierspits af. Maar een andere vaderlandse mijnheer, zekere Plantijn, betrok het papier voorlopig nog maar liever uit Frankrijk. Zo ging de papierhandel de binnenlandse bereiding al geruime tijd vooraf. Met de lompen, hoe smerig en stoffig ook, ging het intussen best. Eerst waardeloos en met opgetrokken neus bejegend, mochten zij zich nu in een steeds groeiende belangstelling verheu gen. Al gauw moesten er maat regelen genomen worden, om de lompen binnen het bereik van de papiermakers niet alleen te bren gen, maar ook te houden. Een decreet te Venetië bepaalde in 1366, dat het verboden was lom pen uit Venetië uit te voeren, anders dan voor transport naar de papierfabriek. Een en ander „ten behoeve van het welzijn en het nut van onze gemeente" al dus het decreet. Vier goudguldens boete moest iemand betalen, die zonder tot het vak van lompenkooplieden of papiermakers te behoren, oude lappen of oud touw verhandel de. Zo luidden de voorschriften, die in 1424 in Genua werden ge decreteerd. Van boetes en belastingen wist men in die dagen ook al mee te praten. Maar het duurde niet lang. Was het papier de eerste tijd van zijn bestaan aanmerkelijk duurder dan het perkament, uit schapen- en varkenshuiden ver vaardigd, toen de bereiding van het papier zich eenmaal had ge vestigd en het belang ervan spoe dig werd ingezien, daalden de prijzen belangrijk. Vandaag liggen de kaarten wel een beetje anders, maar toen Hendrik II in 1552 en Karei IX in 1564 het in hun vorstelijke hoofden haalden om pittige hef fingen in te stellen op het papier in Frankrijk, kwam de Parijse Universiteit zo hevig in verzet, dat de belastingen nog geen jaar later al weer werden ingetrok ken. Eeuwen trotseren Het papier was zo ook in het Westen een onmisbaar artikel geworden. De beschaving, de ont wikkeling van het culturele en wetenschappelijke leven, de al gemeen geworden boekdrukkunst, de bloeiende handel en de groeiende techniek konden het papier niet meer ontberen. We tenschap en ook kunst, kloosters en universiteiten brachten het papier in alle lagen van de be volking. In de zeventiende eeuw begon het papier zijn zegetocht over de gehele wereld. In als maar grotere hoeveelheden. Het is de benaming „een riem", bijna in alle Europese en ook buiten-Europese landen gebruikt, welke is blijven verwijzen naar de Arabische „importeurs" van het papier naar het Westen. De woorden zijn afgeleid van het Arabische „rezma". En dan tenslotte nog een en ander verteld over de papierbe reiding uit lompen. De lompen werden onder toevoer van water met hamers fijn gestampt. Pas later werd de taak van de hamers overgenomen door maalbakken, een Hollandse vinding, aan de molen ontleend. Waren lompen en water tot een dunne vloeistof geworden, dan werd deze in een kuip overgebracht, waaruit de papiermaker dan een bescheiden hoeveelheid op zijn schepbak schepte. Zo'n schepbak bestond uit een bodem van metaaldraad met daar boven op een afneem bare rand. De lompenvezels ble ven op de draden liggen en het water sijpelde tussen het „gaas" door. De papiermaker schudde met de bak, waardoor de vezels door elkaar kwamen te liggen. Door elkaar en in allerlei rich tingen, zodat de vezels in elkan der konden grijpen en er dus een samenhang van de stof werd be werkstelligd. De rand werd dan van de bak afgenomen, om op een nieuwe bodem te worden ge legd en een volgend vel te schep pen. De „koetser" nam het vel over. keerde het om en drukte het oo een. wij zouden zeggen, vilten onderlegger. Zo nakte bet harige vilt bet vel van de minder aanhechtende metaaldraden over. De napierschenper nam de leee bodem over. de kpet=er de volgende „volle" hak. Was de stapel ongeveer 17(1 vellen boog. dan werd de ..post" tweemaal ge- nerst en hing men de vellen te rJrnfcrt mgrislc+to „.„„-Icri rlp vel len in liim gedomneld en stuk voor stuk eenoliist. Om ze ster ver en beter berehriifhaar t.e ma ken. j De handbereiding van papier uit lernnee vandaag nog nrecies Hezelta„ TT,n bet nanier is nog even duunzaam. Hot beeft allang Vieworezi O oe,,,trO" 1" trotcnrpn. Veernarkf Ie Utrecht- UTRECHT, 5 Jan. Op de Veemarkt te Utrecht werden he den aangevoerd in totaal 4009 dieren, waarvan 686 runderen, 60 graskalveren, 420 nuchtere kal veren, 670 schapen en lammeren, 805 varkens, 259 zeugen, 1085 big gen en 24 bokken en geiten. De prijzen varieerden voor stieren van 400 tot 600; kalfvaar- zen van 700 tot 900: graskalveren van 160280; nuchtere kalveren van 40 tot 62.50; pinken van 3.50 tot 4.75; melkkoeien van, 750 tot 950; kaifkoeien van 700 tot 950, vaarskoeien van 450 tot 700; scha pen van 110 tot 145: lammeren van 90 tot 115; magere varkens van 65 tot 120; zeugen van 260 tot 280; bgigen van 40 tot 60: bok ken en geiten van 10 tot 35. De handel voor runderen en biggen matig, voor schapen en varkens redelijk, voor nuchtere kalveren vlug. (Van onze Amerikaanse correspondente) Californië geeft de toon aan wat de bouw van moderne huizen betreft. Na een tijdje liepeien de ideeën tot het Ooiten van dit land door, waar de bevolking nog meer gewend is aan de z.g. Old Colonial stijl, de stijl waarmede men vroeger hier begon. Maar in Californië, waar het klimaat sub-tropisch is en de zon dus bijna elke dag schijnt, worden de nieuwe stijlen ontworpen en worden er steeds goedkopere huizen gebouwd naar het patroon van een dure bouwmethode. Daar een groot deel van de Amerikaanse bevolking eigenaar is van een huis, kijkt men met bijzondere belangstelling naar alle nieuwbouw. (Advertentie) Iedereen, die kans ziet de „downpayment" (het minimum bedrag dat men contant moet be talen) neer te tellen, koopt een huis en betaalt de rest maande lijks af aan hypotheek, hetgeen hem minder kost dan een huis huren. Hij heeft er tevens meer plezier van. De meeste hypothe ken lopen 20 jaar, dus is hij na die tijd de eigenaar van 't huis. De Amerikaan zit echter nooit lang op eenzelfde plaats; binnen die tijd heeft hij het allang weer verkocht en is aan zijn volgende huis bezig. Voor G.I. Dank zij de G.I. Bill of Rights, waarbij de thuisgekomen soldaat uit de afgelopen oorlog een huis kan kopen voor een minimum downpayment en soms zelfs ge heel zonder een cent, terwijl de regering de hypotheek met de bank organiseert, is het aantal huiseigenaren in de lagere geld- groep enorm gestegen. (Sinds kort is de downpayment echter verdrievoudigd, een maatregel, die de regering genomen heeft om een inflatie tegen te gaan, als gevolg van de oorlog in Korea.) Vandaar dat Californië een huis is gaan bouwen dat het meest ideale is tussen een prijs van 20.000 tot 25.000 dollar, in een prettige omgeving. De downpay ment voor de gedemobiliseerde militairen is hiervoor ongeveer 4000 dollar, voor de gewone bur ger ongeveer 8000 dollar. In beide gevallen wordt de rest verhypo thekeerd. Deze duurdere huizen zijn over al beschreven en becritiseerd en het is zeker de moeite waard ze te gaan bezichtigen. Ze zijn ge plaatst in een forensendorp, een half uur sporen van San Fran cisco vandaan, met een prettig klimaat. Het enige bezwaar is slechts de wind, die vanuit de zee over de bergenreeks heen komt waaien en die bijna elke middag tegen 3 uur opsteekt. De zon schijnt echter altijd. Tegen de wind Er zijn in dit genre drie types van huizen; alle drie zo gebouwd, dat ze zo handig mogelijk -zijn voor de huisvrouw (die hier alles zelf moet doen) en zo min moge lijk last van de wind hebben. Tevens is er op gelet, dat ook de tuin niet al te bewerkelijk is en toch een maximum aan plezier verschaft. Wat de handigheid betreft: de huizen zijn allemaal gelijkvloers zonder drempels, zoals trouwens de meeste huizen in Californië al waren. De wind wordt zoveel mogelijk geweerd door de grote ramen, die een gehele muur be strijken, aan de Oostkant te hou den, die uitkijkt op de tuin, hier patio genoemd. De Westkant heeft slechts enige kleine boven ramen. Het huis is in een L-vorm ge bouwd, waarvan de ene zijde de voorkamer met gezamenlijke eet kamer en keuken bevat en de andere zijde drie slaapkamers met twee kleine badkamers en gang. De gang, waaraan de slaap kamers liggen, heeft ramen tot de grond, die op de patio uitko men. Dc grote dubbele garage is bij alle drie de types verschillend geplaatst, doch zo, dat ze weer een stuk van de tuin tegen de wind beschutten. Om het gehele stukje grond, dat niet groter is dan 70 x 100 yard, staat een hoge- redwood-sehutting (redwood is de hier veel voorkomende hoge pijnboom), zodat men volkomen afgescheiden leeft van de buren. De grond is hier duur, speciaal sinds de oorlog, toen er duizen den Amerikanen naar Californië emigreerden en iedereen een huis trachtte te krijgen. Pastelkleuren De huizen zijn van hout met een laag stucco er overheen, ge verfd in alle pastelkleuren, die je maar wilt. De daken zijn meest van duurzame redwood-pannen. De patio is voornamelijk van rood cement, verdeeld in grote vier kante blokken, met langs de kan ten ruimte en aarde voor alle soorten planten. Bij de ingang is een grasveld met bloemen er om heen, vanwaar men met een paar treden op de patio komt, die iets hoger gelegen is. Het dak van de garage loopt door, zodat er naast een plaats is om een andere auto te parke ren. De vloer is cement met een handig stuk gravel er midden in, waar de eventuele olie- of ben zinedruppels kunnen vallen, zon der een vlek te maken. Een over dekte gang loopt vandaar naar het huis toe. Mengelmoes Ik kan onmogelijk zeggen, dat het huis er van buiten mooi uit ziet, want het lijkt op een mis lukt blkokendoosfiguur; maar nauwelijks ben je binnen de mu ren, of de vrolijkheid van de patio met de heerlijke luie tuin stoelen en fleurige kussens straalt je een welkom tegemoet en je voelt je thuis als in een eigen vesting. Met de voordeur val je meteen de voorkamer binnen, hetgeen ik nooit een goed idee heb gevon den, doch hier is het niet zo erg, omdat er zo weinig regen valt. Er zijn handige kasten opzij om je kleren op te hangen. Die kasten scheiden de voorkamer meteen van de eetkamer af en zijn maar halverwege de hoogte, tot het plafond, vandaar dat er planten bovenop neergezet zijn, die artistiek naar beneden han gen. Het doet echter enigszins „gezocht" aan. Tot slot moet ik nog iets ver tellen over de inrichting van de verschillende vertrekken, zoals ze tenminste destijds in de show huizen werd gebracht. De Ame rikaan is ondanks al 't moderne toch gesteld op een bepaald soort meubels, dat hij „antiek" noemt. Er zijn maar weinig echt an tieke meubels (volgens Europese standaard), doch iedereen heeft de reproducties daarvan. De com binatie van het hypermoderne huis met die meubelen vindt hij zelf bijzonder moeilijk. Daarbij komt nog, dat door de oorlog velen in het Verre Oosten andere ideeën hebben opgedaan en zelfs vele dingen hebben meegenomen, die allemaal een plaats in hun huis moeten hbe'ben. De inrichting van de te bezich tigen showhuizen was nu zo ge kozen, dat er van alles iets was en men een idee kon krijgen, hoe meubels en voorwerpen van ver schillende stijl het best althans volgens Amerikaans oordeel gecombineerd konden worden. Op het hypermoderne tafeltje stond daarom een oud houten Balinees beeldje en daarnaast een van grootmoeder geërfde schom melstoel. GELUKKIG WEER EEN GOED FILMBLAD Het jaar 1952 zet voor de be langstellenden in de goede tiirn goea m, want dan zal er geluk- Kig eindelijk weer een filmblad verschijnen, dat positieve voor lichting geeft over de film in de ruimste zin van het woord. In de afgelopen week zijn tenminste duizenden proefnummers ver spreid van „Filmforum". Dit btad zal nu, met een staf van medewerkers, die stuk voor stuk op het gebied van de goede film deskundig genoemd mogen wor den, de taak van de K.F.A. in groots verband helpen te verwe zenlijken. De bekende uitgeverij ,,Fore- holte" te Voorhout en de stichting „Het werk voor de goede film (de landelijke K.F.A.) zullen sa men dit nieuwe film tijdschrift gaan uitgeven. De redactie wordt gevormd door A. van Domburg (hoofd redacteur), B. J. Bertina, C. Boost, Mr. R. F. Bordewijk, J. Bo- termans (Brussel), E. Brumsteede Jac. Dirkse, A. Koolhaas, Dr J. M. L. Peters, J. A. Wiersma en verder nog diverse medewerkers van naam. Uit deze lijst van namen blijkt wel dat hierin alle vroegere me dewerkers van „Filmfront-Film studiën" vertegenwoordigd zijn, het filmtijdschrift dat in het ver leden op zo voortreffelijke wijze zijn taak heeft verstaan. Evenwel zwerft 't blad de laatste maanden rond zonder deze redactie en de inhoud is ver beneden peil en zelfs, zoals de Maasbode onlangs in enkele artikelen duidelijk maakte, voor Katholieken onaan vaardbaar. Maar gelukkig is dan thans een einde gemaakt aan de situa tie dat ons land verstoken was van een periodiek, dat met ken nis van zaken schreef over de film. De heer van Domburg schrijft in zijn inleiding in het proefnummer, dat het de bedoe ling is voor een zo groot moge lijk publiek voor het forum te treden. „Voor alles willen we de goede smaak veilig gesteld zien en waar dit het geval is zullen wij met de nodige vrijmoedigheid onze mening zeggen over de voorkomende gebeurtenissen: de film zelf, de historie van de film, de boeken over de film, plannen der producties, filmbeschouwin gen activiteit der liga's en krin gen". Dit tijdschrift wil zich tot' taak stellen de bescherming en bevordering van de Katholieke filmcultuur. Dat dit blad voor een breed publiek voor het forum moge komen en hierin slage. B. 's-GRAVENHAGE. Het Lon- dense weekblad „South Africa" bevat een beschouwing over En gels-sprekende Afrikaners en dc positie van het Engels in de Unie. Het blad wijst op het toenemend gebruik van Afrikaans en het toenemend aantal Afrikaans-spre kenden in de staatsdiensten. „Toch is het niet zo, aldus het artikel, dat het Engels een ver loren zaak is in de Unie. Engelse boeken zijn nog altijd in de meer derheid. Afrikaanse films zijn practisch te verwaarlozen. Vier van de acht universiteiten in de Unie, de twee grootste en rijkste inbegrepen, zijn Engels. Engelse particuliere scholen hebben nog altijd een goede naam en in de handelswereld en in de wereld van de vrije beroepen overheerst nog steeds het Engels. De ver onderstelling, dat een groot aan tal Zuid-Afrikaners, dat zich in Rhodesië vestigt, ontevreden En gelsen zouden zijn, blijkt niet juist, integendeel, het grootste deel daarvan is Afrikaans-spre kend. Toch valt het niet te ont kennen, dat het Engels in de ver dediging is gedrongen en dat inderdaad Engels-sprekenden de Unie verlaten, omdat de verafri- kaansing hun niet aanstaat. Onlangs is het hoofd van het departement Engels aan de uni versiteit van de Witwatersrand, prof. J. Y. T. Greig, in een soort gelijke positie in Nieuw-Zeeland benoemd. Twintig jaar geleden kwam hij naar Zuid-Afrika ^n naar hij aan een vertegenwoor diger van „The Star" verklaarde is het hem opgevallen, dat se dertdien het Engels gestadig ach teruit is gegaan. Hij schrijft dit toe aan het feit, dat ook aan de scholen, waar het Engels de voer taal is, het grootste deel van de onderwijzers Afrikaans-sprekend is. Om het Engels in de Unie te kunnen handhaven, zouden dus meer Engels-sprekende onderwij zers moeten worden aangesteld. Hij beschouwt dit als een kwestie van betere salariëring. Aan een bepaald Zuid-Afrikaans accent van het Engels hecht hij geen waarde. Volgens prof. Greig be staat er geen lelijk accent. FEUILLETON 111. De luite- de gevangenen en de lichtgewon- nant tuurde naar de andere i den aan Verhagen toevertrouwd, bomen, maar het was niet erg Hij wees voor elk van hen een waarschijnlijk, dat die ook sluip- i bewaker aan en gaf de rest van schutters zouden verbergen, I zijn mannen anderhalf uur rust. want hij was slechts uit die ene Zelf bleef hij bij het groepje richting beschoten. Voorzichtig gevangenen zitten, terwijl de trok hij nog iets verder, maarjongens zioh in het rietgras uit vlak daarop klonk het signaal: strekten of langs de rand van verzamelen. Verhagen stuurde twee solda ten, die hij tegenkwam, uit om het lijk weg te brengen er» ging toen terug naar de weg. Ze had den geen verliezen geleden en slechts twee soldaten licht gewond. Behalve de ge sneuvelde guerrillastrijders, wa ren er ook acht gewonden, die door de verplegers werden be handeld en drie gevangenen. Terwijl de kapitein met de jeep naar de volgende dessa reed om met eer» bestuursambtenaar overleg te plegen over de op name van ernstig gewonden in het districtshospitaal. werden het bos naar keloenavruchten ginger» zoeken. i Plotseling kwam een soldaat naar Verhagen toe met een wriemelend diertje, dat hii had gev&ngen: „Kijkt u eens, luit,, warer» een duizendpoot. Ik wist niet dat je die hier ook had." De luitenant wierp een blik op vlugge insect, dat de jongen over zijn hand liet lopen. „Laat los. kerel. Dat is een lipan!" De soldaat haalde de. schou ders op en zette de duizendpoot op de weg, waar een ander er zijn helm overheen plantte. Toen de jongen zijn zakdoek j pakte om zijn hand af te vegen. welde een druppel bloed uit zijn wijsvinger. Verhagen zag het en zijn gezicht werd plotseling ern stig. „Bind dadelijk .ie zakdoek om je pols. Zo Stijf mogelijk," beval hij. „Een lipan is ver vloekt vergiftig. Probeer nu de wond uit te zuigen." De soldaat gehoorzaamde. Zijn gezicht was bleek geworden on der de bezorgde blik van de luitenant. „Is het zo erg .luit?" vroeg hij, 'terwijl hij wat bloed uitspuwde en snel weer zijn lip- pen op het wondje drukte. „Het is in elk geval zo erg, dat je er een hand mee kunt verspelen!" antwoordde Verha- ger». „De inlanders weten er wel een tegengif voor en in Batavia, zou het ook niet zo erg zijn, maar we zitten hier in de rim boe." „De gevangenen weten het misschien," zei de korporaal en Verhagenis gezicht klaarde op. Hii wendde zich tot de gevan gene, die het dichtst bij hem zat. „Welke obat hebben jullie hier tegen een beet van de lipan?" „De bladeren...." begon de man, maar hij zweeg toen hij de blik van een kameraad opving, „Ik zeg het niet," zei hij bru taal. Verhagen wees naar de sol- daat. „Ik moest het weten voor hem." De gevangene schudde het hoofd. „Ik zeg het niet." „Je moet het zegger»," riep de luitenant driftig. Hij duidde naar de verplegers, die nog met de. gewonden bezig waren. „Wij verzorgen jullie zieken ook." De man haalde de schouders op. Verhagen greep hem bii de arm en schudde hem door el kaar. „Jij zult zeggen, welke bladeren tegen lipangif helpen of anders laten wii jouw kame raden ook zonder obat," dreigde hij. „Als ze geen obat krijgen, gaan ze dood", voegde hij er aan toe. De gevangene keek naar de gewonden en grijnsde bot. „Drie er van zijn mijn vrienden niet er» de anderen moeten maar voor zichzelf zorgen." Verhagen rukte zijn pistool uit de holster. „Ik geef je tien tel len om het te zeggen en anders schiet ik je dood!" De guerillastrijder zag hem onrustig aan. „Als ik door de kogel van een Blanda stgrf. dan kom ik in de hemel, dan ben ik een sjahid Ik zeg het niet." De jongens wachtten gespan nen. Verhagen keek naar de Gesneuvelde in heilige oor log. soldaat, die gebeten was. De hand begon al op te zwellen. „Het doet gemeen pijn, luit," zei de jongen. De angst blonk uit zijn ogen en het zweet parel de op zijn voorhoofd. Verhagen wenkte twee solda ten. „Grijpt die kerel," beval hij kort. Toen wikkelde hij een zak doek om zijn hand, nam de helm weg en greep de lipan. Met een snelle beweging wierp hii het diertje in de nek van <Je inlan der en duwde het omver, zodat het in de halsopening van diens baadje viel. Toen de man een schreeuw gaf, knikte de luite nant, dat ze hem los konden laten. De gevangene schudde dc lipan uit zijn baadje en betastte zijn hals. Toen hij het streepje bloed op zijn hand zag. vertrók zijn gezicht zenuwachtig. „Het zijn fijngekauwde kandisblade- [;e"' dle, ,egen een beet van de lipan helpen, zei hij angstig. De luitenant wees naar de bosrand •rfe met twee soldaten, naar het bos om een dubbele portie kan disbladeren te pluk- kem zei hij tevreden. Omdat ze alleen de ernstig ge wonde guerillastrijders in het fchtér ft°SpitaaLJhadden kun™n zich ,rnelcJde dc kapitein en hi?a, afnkomst in Poerboling- go bij het bureau van het Kur gerlijk Bestuur. m t

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1952 | | pagina 5