KAPITEIN CARLSEN heeft zijn geliefd schip
tenslotte aan de golven moeten prijsgeven
SCHURKEN deden een poging
om een trein te doen ontsporen
Stichting van Europees centrum
voor ATOOMONDERZOEK
Gezagvoerder en metgezel sprongen
van het zin kende schip af inzee
KAREL DOORMAN"
op weg naar de Antillen
Reizen wordt DUURDER
behalve op korte afstand
Vliegramp
in Engeland
Amerikaans
schip in nood
DAGBLAD VOOR ALKMAAR
EN OMGEVING
NHD]
Schurkenstreek
in Vught
„FLYING ENTERPRISE" GISTEREN DOOR DE ZEE VERZWOLGEN
Gered en in goede welstand
Pseudo-jurist lichtte
„dentists" op
Dividendstop
MISDADIGE STREEK IN VUGHT
Honderden reizigers aan direct
levensgevaar ontsnapt
Onder auspiciën van de Unesco
Nederland moet niet te veel
op Amerika gaan leunen
Matroos van Braat niet mee
Spanje en de
Europese defensie
Nacobus in
aanrijding
Auto stortte
van 8 meter hoog
Spoorwegen verhogen de tarieven
HET EEIT
Abonnementsprijs f 6.20 per kwartaal, f 2.07
per maand, f 0.48 per week, inclusief incasso.
Advertentie-tarief per editie 16 ct. per m.m.,
minimum f 2.50; in alle edities 26 ct. per
m.m., minimum f4.familieberichten 20 et.,
resp. 30 ct. per m.m. Bij contract belangrijke
korting. Directeur E. j. M. Stumpel.
Hoofdredacteur: H. N. Smits. Bankrelaties:
Noorderbank, Nederl. Credietbank.
Buiten God is 't nergens
veilig. (Vondel)
VAN HEDEN
Pagina 1
Vrijdag 11 Januari 1952 46e Jaargang No. 12370
Kantoren; HOORN, Draafeingel 59, tel. 4243, Grote Noord 77, tel. 4362 K 2290; ALKMAAR, Ritsevoort 52, tel 2046, 12 lijnen), K 2200; DEN HELDER, Keizerstraat 89, tel. 2800 K 2230; SCHAGEN, Molenstraat 36, teL 459 K 2240
De „Flying Enterprise", het Amerikaanse vrachtschip, dat op
28 December in een orkaan terecht kwam en dat nadien een
hulpeloze prooi van de golven werd, is gistermiddag om tien
minuten over vijf gezonken, nadat de moedige kapitein Kurt
Carlsen en zijn dappere metgezel, de stuurman Dancy van de
„Turmoil", tegen half vijf van de schoorsteen van het zinkende
schip in de kokende golven gesprongen waren en enige minuten
later veilig en wel aan boord van de „Turmoil" waren ge
klommen. Hun heldenmoed heeft de wereld in een ban van
bewondering gehouden. Zijn schip heeft kapitein Carlsen niet
kunnen behouden, maar zijn moed heeft de wereld ten voor
beeld gestrekt.
Om kwart voor negen gister
avond voer de „Turmoil" met de
beide geredden de haven van
Falmouth binnen, waar een grote
mensenmenigte trachtte 'n glimp
van beide dapperen op te vangen.
Na medisch onderzocht te zijn,
kregen Carlsen en Dancy een
warme maaltijd en droge kleren.
Daarna begaven zij zich op de
„Turmoil" ter raste. Beide man
nen bevinden zich naar de ver
klaring van de arts, die hen
onderzocht, in goede lichamelijke
toestand.
Het hefschroefvliegtuig, dat
was uitgevlogen om de kapitein
en zijn gezel aan boord te nemen,
werd door het slechte weer ge
dwongen terug te keren. Om tien
voor half vijf lag de voorsteven
van het schip- geheel onder wa-1'
ter. Kapitein Carlsen stond op
de brug van de „Turmoil" en
sloeg daar van een afstand van
800 meter de ondergang van zijn
geliefde schip gade. Verscheidene
schepen lieten hun sirenes loeien
als een laatste groet aan het
zinkende schip.
Tot het laatst toe volhardde
Carlsen in zijn optimisme. Tot
het uiterste moment bleef hij aan
boord, totdat hij zag dat langer
blijven gelijk zou staan met zelf
moord.
De zee sloeg toe en bemachtigde
de prooi, die Carlsen 13 dagen
lang met doodsverachting tegen
zijn vijand had verdedigd.
Mevrouw Carlsen, die in tra
nen uitbarstte toen de dominee
haar de tijding bracht dat haar
man in veiligheid was, zei: „Ik
heb hem dikwijls gevraagd niet
meer te gaan varen. Hij heeft
het geprobeerd, maar hij houdt
het niet vol. Hij is voor de zee
in de wieg gelegd. Hij is er ge
lukkig".
Het rechtse Franse „Paris-
Presse" en de onafhankelijke „Le
Monde" hebben critiek geoefend
op het beleid van de gezagvoerder
van de „Turmoil". Beide bladen
verklaren dat de „Flying Enter
prise zich op het tijdstip van
ontmoeting met de Britse sleep
boot dichter bij de Franse haven
Brest, dan bij de Engelse haven
Falmouth bevond. Voorts schrij
ven zij, dat de Franse sleepboot
„Abeille 25" eerder had moeten
worden verzocht eveneens aan de
sleep deel te nemen. De „Paris-
Presse" vindt, dat „het de schijn
heeft dat er een fout is begaan
terwijl „Le Monde" van mening
is dat „typische Britse koppigheid
en overdreven nationale trots de
gezagvoerder van de „Turmoil"
een verkeerde beslissing hebben
doen nemen".
LONDEN. (Reuter). Een
„Dakota" van de lijn Dublin-
tïortholt (Londen) is Donderdag
avond boven Wales omlaag ge
stort. Gemeend wordt, dat zich
25 passagiers en een uit drie kop-
Sen bestaande bemanning aan
oord bevonden.
De Dakota behoorde tot de lucht
vaartmij. „Air Lingus". Te
middernacht was het wrak nog
niet gevonden. Op de helling van
een heuvel heeft men drie lijken
gevonden. Het wordt mogelijk ge
acht, dat enige inzittenden uit
het toestel zijn gesprongen.
VOOR F 10.000.—
AMSTERDAM. Twee Am
sterdamse „dentists", tandartsen
met buitenlandse diploma's, die
in ons land geen bevoegdheid ge
ven om het beroep uit te oefenen
zijn het slachtoffer geworden van
een 30-jarige Amsterdammer, die
zich als mr. in de rechten zou
hebben uitgegeven én hen voor
spiegelde, dat hij 'n weg wist om
de „dentists" te doen toelaten
tot een „stoomcursus" die hen een
Nederlandse erkenning zou bren
gen. Zij verstrekten de man
f 10.000.Tegen de Amsterdam
mer werd één jaar gevangenis
straf geëist.
BRAND IN ZEEPFABRIEK
Omstreeks middernacht is in
een zeepfabriek onder Wouw
(N.B.) brand uitgebroken.
De dakgoot bezweek en viel
over brandweerlieden heen, die
op een laddef het vuur bestreden.
Zij kregen geen letsel. Na enkele
uren was men de brand meester.
OUD-MINISTER Steenberghe
heeft in een interview met het
weekblad „Elsevier" verklaard,
ernstige bezwaren te hebben
tegen de voorgestelde verlenging
van de dividendstop. Hij doet
dit, ook om „de zo noodzakelijke
investeringen van het buitenland
in het Nederlandse bedrijfsleven
niet nog meer af te schrikken".
Mr. Steenberghe acht het dooi
de regering gelegde verband met
de loonstop „volkomen onjuist".
Inderdaad is bij de dividenden,
„in tegenstelling tot de lonen, in
geen enkel opzicht met de waar
devermindering van het geld
rekening gehouden, om van de
hogere belastingen maar niet te
spreken".
Welhaast bij elke prijsverho
ging zocht mén, in sociaal op
zicht terecht, naar compensatie
in de lonen, maar voor andere
groepen was er als regel geen
compensatie en de dividendstop
werd niet periodiek verzacht.
Maar de consumptiebeperking
dan? Mr. Steenberghe vindt ook
dit argument onjuist. Wat zijn
dividendtrekkers? Er vallen twee
groepen te onderscheiden. Op de
eerste plaats de kleine lieden.
Mr. S. rekent hen, mét de huis
eigenaren, tot de groep, „die reeds
onrechtvaardig veel meer offeren
dan welke categorie der bevol
king ook". De tweede groep divi-
dendtrekkers wordt gevormd
door hen, die het meerdere divi
dend zullen aanwenden voor de
particuliere kapitaalvorming, die
„thans vrijwel onmogelijk en toch
zo noodzakelijk is".
Ik acht, zo besloot mr. Steen
berghe dit deel van zijn betoog,
het ontwerp in zake de verlen
ging van de dividendstop, dat
thans aanhangig is, onjuist, en
„waf, erger is, onrechtvaardig."
De opmerkingen van oud
minister Steenberghe, wiens me
ning in vele kringen groot gezag
heeft, zullen ook op dit punt
sterke overweging verdienen.
(Van onze verslaggever)
Naar eerst thans bekend wordt zijn Zondagavond te Vught
honderden reizigers, die met de trein van goed tien uur uit
Vught naar Eindhoven vertrokken, aan een levensgevaar ont
snapt. Door een misdadige schurkenstreek waren de rails nabij
de overweg van de Molenstraat dusdanig geblokkeerd, dat het
bijna onvermijdelijk was, dat een daar passerende trein uit de
rails liep. Door de matige vaart van de volle trein, die pas van
het Vughtse station vertrokken was, is echter een ramp, voor
komen.
De bestuurder, die vlak voor de situatie op de plaats van de
:„v. -1-* misdaad niet intact gelaten was.
Vast staat dat om vijf voor tien
toen de trein op het Vughtse
station stond twee mannen met
rijwielen zijn waargenomen, die
zich in de nabijheid van de over
weg ophielden. Tijdens de pas
sage stonden een mannelijk en
een vrouwelijk persoon aan de
zelfde zijde te wachten eveneens
met rijwielen. Het onderzoek van
de recherche, in het belang waar
van de zaak aanvankelijk geheim
gehouden is, heeft tot nu toe geen
klaarheid kunnen brengen.
GENERAAL
DE LATTRE DE TASSIGNY
STERVENDE
PARIJS, 10 Jan. (A.P.).
Generaal Jean de Lattre de Tas-
signy, de Franse hoge commis
saris en militair commandant in
Indo-China, ligt in een Parijse
kliniek op sterven.
Generaal de Lattre, die „de
Franse MacArthur" wordt ge
noemd, heeft onlangs een opera
tie aan een gezwel ondergaan.
De generaal zou in de loop van
gistermiddag de laatste H.H. Sa
cramenten hebben ontvangen.
zich plotseling de ravage zag,
voelde bijna op hetzelfde moment
een hevige schok. De trein bleef
echter op de rails en zette de reis
naar Eindhoven ongehinderd
voort. In Boxtel waarschuwde de
treinbestuurder onmiddellijk het
station Vught, waarop het spoor
wegpersoneel constateerde dat de
lijn door zware baddings geblok
keerd was en dat ook op andere
wijze was getracht de trein te
doen ontsporen. De recherche
van 'de gemeentepolitie werd ge
waarschuwd. Deze stelde een
onderzoek in, dat werd bemoei
lijkt door de omstandigheid dat
6 HERERO-OPPERHOOFDEN
BESCHULDIGEN Z.-AFRIKA
WINDHOEK (Reuter). De
zes Herero-opperhoofden, die uit
genodigd zijn om te Parijs voor
de Verenigde Naties hun zaak be
treffende de status van Zuid-
West-Afrika voor te staan, heb
ben de regering van Zuid-Afrika
er van beschuldigd het verlenen
van reisfaciliteiten opzettelijk te
vertragen.
BIDAULT GEEFT OPDRACHT
TERUG
PARIJS (AFP). Georges
Bidault heeft de hem door presi
dent Auriol verstrekte informa
tieve opdracht tot het vormen
van een nieuwe Franse regering
teruggegeven.
gsaSÉiÊIII
v.
Gistermiddag om half twee was het netelige avontuur van de „Frameggen" ten einde.
Toen voer het Noorse schip de haven van Den Helder binnen. (Foto B. Kool)
's-GRAVENHAGE, 10 Jan. Het is de bedoeling, in Europese
samenwerking, en wel onder auspiciën van de Unesco, te
komen tot stichting van een Europees Centrum voor Atoom
onderzoek, dat de beschikking zal krijgen over een cyclotron
van 5 milliard e.v. en daarnaast eventueel over een dergelijke
machine van 500 millioen e.v. Met deze apparatuur zal dan
zuiver wetenschappelijk onderzoek verricht kunnen worden.
Over deze plannen zijn in December te Parijs besprekingen
gehouden en men is daar voorlopig tot een compromis gekomen
waaruit een internationale overeenkomst zal resulteren, die
thans door een kleine commissie wordt voorbereid.
Aldus zette de heer J. H. Ban
nier, directeur van de Neder
landse Organisatie voor Zuiver
Wetenschappelijk Onderzoek in
Den Haag, de bedoeling van de
gedachte inter-Europese samen
werking op het gebied van de
kernphysica uiteen.
Op 12 Februari zal men te
Genève bijeen komen en daar de
overeenkomst tekenen, die zal
gelden voor l'/s jaar. Als alle
12 landen, die bij het project zijn
betrokken, deelnemen, zal Neder
lands aandeel in de kosten ge
durende enige jaren een half
millioen gulden per jaar bedra
gen.
ROTTERDAM, 10 Jan. Matroos J. F. van Braat, een der vele
opvarenden van H. Ms. vliégdekschip „Karei Doorman", dat
heden uit Rotterdam naar de Ned. Antillen hoopt te vertrekken,
gaat niet mee. Gisteravond bereikte hem de droeve tijding, dat
zijn moeder, die in Breda ernstig ziek ligt, in het ziekenhuis is
opgenomen.
De Kon. Marine heeft daarom tuigen, zuurstofcylinders en nog
besloten, deze matroos over te vele andere dingen werden aan
plaatsen naar de onderzeedienst boord gehesen.
in de Maasstad, een overplaatsing
die hem veel plezier deed, want
nu, zo vertelde hij ons, kan hij
spoedig zijn moeder gaan opzoe
ken. Hij zocht zich gauw een
plaats op het motorbootje, dat
hem naar de wal bracht.
De gehele morgen reeds gingen
motorbootjes heen en weer, om
de vele familieleden der opvaren
den, die ondanks de striemende
regen en de harde wind, het
vertrek wilden bijwonen, naar
het schip te brengen, waar het
gonsde als in een bijenkorf. Blik
ken koekjes, blokken voor vlieg-
Voor de derde maal is gisteren 't jaarlijkse bïljarttournooi om de Jan Pietersz. Coen-
bokaal te Hoorn begonnen. Sterke hoofdklassers en eerste klussers uit heel Nederland
nemen steeds aan dit tournooi deel. Hier is het achttal van dit jaar, voor de wedstrijden
begonnen; v.l.n.r.: Pierre Duijsens, Peetoom Beekman, Zondervan, van Leur, de Jong,
Feeke en van Reijen.
Aan boord van het schip be
vinden zich ook 12 „Firefly"-
vliegtuigen, vormend het eerste
squadron van de Marine Lucht
vaartdienst, die op Bonaire zul
len worden uitgeladen en op de
Ned. Antillen zullen worden ge-
stationneerd. Ook de bemannin
gen van deze vliegtuigen gaan
aan boord van de „Karei Door
man" mee. Of hun gezinnen zul
len volgen? daarover schijnt nog
geen beslissing te zijn gevallen.
Gisteravond hadden allen, de
wachtslieden uitgezonderd, ver
lof, zodat ze toen afscheid van de
achterbliivenden konden nemen.
Voor de geestelijke verzorging
zijn Pater Bots en Ds. F. Colen
brander aan boord van het schip,
dat onder commando staat van
de Kapitein ter Zee G. Koudiis.
De „Karei Doorman" wordt 23
Januari te Willemstad verwacht.
MADRID (Reuter). De
Spaanse minister van buiten
landse zaken Artajo heeft in een
artikel, dat Donderdag is gepu
bliceerd, geschreven, dat Spanje,
met medewerking van Portugal
zijn deel zou bijdragen voor de
Europese defensie, zolang het
kon rekenen op rechtstreekse
hulp van de V.S.
Hij hoopte, dat „het tweede
stadium" van de Spaans-Ameri
kaanse onderhandelingen weldra
zou zijn bereikt besprekingen
over militaire en economische
hulp aan Spanje.
Het is de vraag zo zeide de
hepr Bannier of Nederland de
uitgave vaii een half millioen
gulden per jaar ovèr vijf of zes
jaar zal kunnen dragen, maar het
komt hem voor, dat Nederland
zich in ieder geval aan de voor
bereiding niet zal moeten ont
trekken, in het belang van de
Nederlandse physici en technici.
Nederland moet z.i. niet te veel
op Amerika gaan leunen. De
Europese physici voor Europa te
kunnen behouden, dat is een
cultureel belang van de hoogste
orde, zo besloot de heer Bannier.
SEATTLE (Reuter). Het
Amerikaanse vrachtschip „Penn
sylvania", met 46 man aan boord,
heeft van het noorden van de
Stille Oceaan een S.O.S. uitge
zonden. Het water stroomt de
machinekamer en een ruim bin
nen.
De deklading raakt los door
stortzeeën en de boeg ligt laag
in het water.
De opvarenden van de „Penn
sylvania" zouden het in nood
verkerende schip hebben ver
laten.
DRIE GEWONDEN
MIDDENMEER. Gistermid
dag is op de viersprong in de
Hoornseweg tP Middenmeer een
Nacobus in botsing gekomen met
een melkauto met aanhangwa
gen. De bus greep de melktanker
in de flank en scheurde de aan
hanger los. Doordat de aanhang
wagen kantelde ging alle melk
verloren. De Nacobus werd zwaar
gehavend. Drie inzittenden uit
de bus werden gewond. Een
dame brak haar sleutelbeen, de
chauffeur, afkomstig uit Andijk.
liep kneuzingen aan zijn been op
en de heer Bankersen uit West
woud moest eveneens bloedend
worden weggedragen.
CHAUFFEUR ZONDER LETSEL
(Van onze verslaggever)
LEEUWARDEN. Gistermid
dag omstreeks drie uur slipte op
de straatweg bij Oudeschouw een
personenauto van de Verbruiks
coöperatie Excelsior te Leeuwar
den. De wagen stortte van de
daar ter plaatse acht meter hoge
dijk, waarbij ze enige malen over
de kop sloeg.
Ze -bleef beneden in de berm
ondersteboven liggen. Enige
straatmakers, die ter plaatse aan
het werk waren, schoten toe, om
de bestuurder uit zijn benarde
positie te verlossen. De bestuur
der, de Excelsior-vertegenwoor-
diger R.S., bleek zelfs geen
schrammetje te hebben opgelo-
gen. Van de auto kan dit alles-
ehalve gezegd worden.
(Van onze verslaggever)
UTRECHT. Ook de Ned. Spoorwegen zijn er foe over
moeten gaan om met ingang van 1 Februari a.s. verschillende
harer tarieven te verhogen. Voorop dient hierbij gesteld, dat in
hoofdzaak het vervoer ovèr grotere afstanden hierdoor zal
worden getroffen. Immers: de tarieven op trajecten tot en
met 21 km, bij vroegere correcties het eerst getroffen, blijven
thans onveranderd. Het gevolg hiervan is dat 54 procent der
weekkaarten en de meeste trajeetkaarten niet in prijs worden
verhoogd.
Voor enkele reizen loopt de
verhoging van 22 km af geleide
lijk op van 4 procent tot 15
procent bij 150 km, waarna dit
percentage wederom daalt. Voor
retours zijn deze percentages 3
procent tot 15 procent bij 150 km,
waarna ook hier een daling op
treedt.
De prijzen der algemene abon
nementskaarten gaan met onge
veer 6 pet. omhoog en worden
f 70.(was f 66.voor de 3e
klasse en f 100.(was f 95.
voor de 2e klasse.
Het tarief voor jeugdkaarten
blijft onveranderd.
Een verhoging der bustarieven
is voor het ogenblik niet in over
weging.
De verhoging van de goederen-
tarieven betreft niet het stuk-
goederenvervoer, maar wel het
tarief voor wagenladingen. 7 pet.
In deze verhogingen is alleen
met de bekende prijsstijgingen
rekening gehouden. Een verder
omhoog gaan zou dus voor de
toekomst nieuwe overweging van
IN NEDERLAND REIST
MEN GOEDKOOP
Hoewel de reizigerstarieven
sinds 1939 gemiddeld 91 pro
cent duurder zijn geworden,
blijft het reizen in ons land
nog steeds goedkoper dan in
wélk ander West-Europees
land ook. Een enkele reis
derde klasse over 20 km. kost
in ons land per 1 Febr. a.s.
f 0.75. In Frankrijk daaren-
tegpri f 0.95, in België f 1-35,
in Zwitserland f 1.80 en in
Engeland 1.50.
de dan ontstane toestand nood
zakelijk maken.
De instandhouding van het
spoorwegbedrijf, waarbij niet na
gelaten zal worden de nodige
verdere versoberingen aan te
brengen, maakt de huidige maat
regelen, met welke tegenzin zij
ook getroffen worden, absoluut
noodzakelijk, aldus ir. den Hol
lander.