KAPITEIN CARLSEN heeft zijn geliefd schip tenslotte aan de golven moeten prijsgeven SCHURKEN deden een poging om een trein te doen ontsporen Stichting van Europees centrum voor ATOOMONDERZOEK Gezagvoerder en metgezel sprongen van het zin kende schip af inzee KAREL DOORMAN" op weg naar de Antillen Reizen wordt DUURDER behalve op korte afstand Vliegramp in Engeland Amerikaans schip in nood DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMGEVING NHD] Schurkenstreek in Vught „FLYING ENTERPRISE" GISTEREN DOOR DE ZEE VERZWOLGEN Gered en in goede welstand Pseudo-jurist lichtte „dentists" op Dividendstop MISDADIGE STREEK IN VUGHT Honderden reizigers aan direct levensgevaar ontsnapt Onder auspiciën van de Unesco Nederland moet niet te veel op Amerika gaan leunen Matroos van Braat niet mee Spanje en de Europese defensie Nacobus in aanrijding Auto stortte van 8 meter hoog Spoorwegen verhogen de tarieven HET EEIT Abonnementsprijs f 6.20 per kwartaal, f 2.07 per maand, f 0.48 per week, inclusief incasso. Advertentie-tarief per editie 16 ct. per m.m., minimum f 2.50; in alle edities 26 ct. per m.m., minimum f4.familieberichten 20 et., resp. 30 ct. per m.m. Bij contract belangrijke korting. Directeur E. j. M. Stumpel. Hoofdredacteur: H. N. Smits. Bankrelaties: Noorderbank, Nederl. Credietbank. Buiten God is 't nergens veilig. (Vondel) VAN HEDEN Pagina 1 Vrijdag 11 Januari 1952 46e Jaargang No. 12370 Kantoren; HOORN, Draafeingel 59, tel. 4243, Grote Noord 77, tel. 4362 K 2290; ALKMAAR, Ritsevoort 52, tel 2046, 12 lijnen), K 2200; DEN HELDER, Keizerstraat 89, tel. 2800 K 2230; SCHAGEN, Molenstraat 36, teL 459 K 2240 De „Flying Enterprise", het Amerikaanse vrachtschip, dat op 28 December in een orkaan terecht kwam en dat nadien een hulpeloze prooi van de golven werd, is gistermiddag om tien minuten over vijf gezonken, nadat de moedige kapitein Kurt Carlsen en zijn dappere metgezel, de stuurman Dancy van de „Turmoil", tegen half vijf van de schoorsteen van het zinkende schip in de kokende golven gesprongen waren en enige minuten later veilig en wel aan boord van de „Turmoil" waren ge klommen. Hun heldenmoed heeft de wereld in een ban van bewondering gehouden. Zijn schip heeft kapitein Carlsen niet kunnen behouden, maar zijn moed heeft de wereld ten voor beeld gestrekt. Om kwart voor negen gister avond voer de „Turmoil" met de beide geredden de haven van Falmouth binnen, waar een grote mensenmenigte trachtte 'n glimp van beide dapperen op te vangen. Na medisch onderzocht te zijn, kregen Carlsen en Dancy een warme maaltijd en droge kleren. Daarna begaven zij zich op de „Turmoil" ter raste. Beide man nen bevinden zich naar de ver klaring van de arts, die hen onderzocht, in goede lichamelijke toestand. Het hefschroefvliegtuig, dat was uitgevlogen om de kapitein en zijn gezel aan boord te nemen, werd door het slechte weer ge dwongen terug te keren. Om tien voor half vijf lag de voorsteven van het schip- geheel onder wa-1' ter. Kapitein Carlsen stond op de brug van de „Turmoil" en sloeg daar van een afstand van 800 meter de ondergang van zijn geliefde schip gade. Verscheidene schepen lieten hun sirenes loeien als een laatste groet aan het zinkende schip. Tot het laatst toe volhardde Carlsen in zijn optimisme. Tot het uiterste moment bleef hij aan boord, totdat hij zag dat langer blijven gelijk zou staan met zelf moord. De zee sloeg toe en bemachtigde de prooi, die Carlsen 13 dagen lang met doodsverachting tegen zijn vijand had verdedigd. Mevrouw Carlsen, die in tra nen uitbarstte toen de dominee haar de tijding bracht dat haar man in veiligheid was, zei: „Ik heb hem dikwijls gevraagd niet meer te gaan varen. Hij heeft het geprobeerd, maar hij houdt het niet vol. Hij is voor de zee in de wieg gelegd. Hij is er ge lukkig". Het rechtse Franse „Paris- Presse" en de onafhankelijke „Le Monde" hebben critiek geoefend op het beleid van de gezagvoerder van de „Turmoil". Beide bladen verklaren dat de „Flying Enter prise zich op het tijdstip van ontmoeting met de Britse sleep boot dichter bij de Franse haven Brest, dan bij de Engelse haven Falmouth bevond. Voorts schrij ven zij, dat de Franse sleepboot „Abeille 25" eerder had moeten worden verzocht eveneens aan de sleep deel te nemen. De „Paris- Presse" vindt, dat „het de schijn heeft dat er een fout is begaan terwijl „Le Monde" van mening is dat „typische Britse koppigheid en overdreven nationale trots de gezagvoerder van de „Turmoil" een verkeerde beslissing hebben doen nemen". LONDEN. (Reuter). Een „Dakota" van de lijn Dublin- tïortholt (Londen) is Donderdag avond boven Wales omlaag ge stort. Gemeend wordt, dat zich 25 passagiers en een uit drie kop- Sen bestaande bemanning aan oord bevonden. De Dakota behoorde tot de lucht vaartmij. „Air Lingus". Te middernacht was het wrak nog niet gevonden. Op de helling van een heuvel heeft men drie lijken gevonden. Het wordt mogelijk ge acht, dat enige inzittenden uit het toestel zijn gesprongen. VOOR F 10.000.— AMSTERDAM. Twee Am sterdamse „dentists", tandartsen met buitenlandse diploma's, die in ons land geen bevoegdheid ge ven om het beroep uit te oefenen zijn het slachtoffer geworden van een 30-jarige Amsterdammer, die zich als mr. in de rechten zou hebben uitgegeven én hen voor spiegelde, dat hij 'n weg wist om de „dentists" te doen toelaten tot een „stoomcursus" die hen een Nederlandse erkenning zou bren gen. Zij verstrekten de man f 10.000.Tegen de Amsterdam mer werd één jaar gevangenis straf geëist. BRAND IN ZEEPFABRIEK Omstreeks middernacht is in een zeepfabriek onder Wouw (N.B.) brand uitgebroken. De dakgoot bezweek en viel over brandweerlieden heen, die op een laddef het vuur bestreden. Zij kregen geen letsel. Na enkele uren was men de brand meester. OUD-MINISTER Steenberghe heeft in een interview met het weekblad „Elsevier" verklaard, ernstige bezwaren te hebben tegen de voorgestelde verlenging van de dividendstop. Hij doet dit, ook om „de zo noodzakelijke investeringen van het buitenland in het Nederlandse bedrijfsleven niet nog meer af te schrikken". Mr. Steenberghe acht het dooi de regering gelegde verband met de loonstop „volkomen onjuist". Inderdaad is bij de dividenden, „in tegenstelling tot de lonen, in geen enkel opzicht met de waar devermindering van het geld rekening gehouden, om van de hogere belastingen maar niet te spreken". Welhaast bij elke prijsverho ging zocht mén, in sociaal op zicht terecht, naar compensatie in de lonen, maar voor andere groepen was er als regel geen compensatie en de dividendstop werd niet periodiek verzacht. Maar de consumptiebeperking dan? Mr. Steenberghe vindt ook dit argument onjuist. Wat zijn dividendtrekkers? Er vallen twee groepen te onderscheiden. Op de eerste plaats de kleine lieden. Mr. S. rekent hen, mét de huis eigenaren, tot de groep, „die reeds onrechtvaardig veel meer offeren dan welke categorie der bevol king ook". De tweede groep divi- dendtrekkers wordt gevormd door hen, die het meerdere divi dend zullen aanwenden voor de particuliere kapitaalvorming, die „thans vrijwel onmogelijk en toch zo noodzakelijk is". Ik acht, zo besloot mr. Steen berghe dit deel van zijn betoog, het ontwerp in zake de verlen ging van de dividendstop, dat thans aanhangig is, onjuist, en „waf, erger is, onrechtvaardig." De opmerkingen van oud minister Steenberghe, wiens me ning in vele kringen groot gezag heeft, zullen ook op dit punt sterke overweging verdienen. (Van onze verslaggever) Naar eerst thans bekend wordt zijn Zondagavond te Vught honderden reizigers, die met de trein van goed tien uur uit Vught naar Eindhoven vertrokken, aan een levensgevaar ont snapt. Door een misdadige schurkenstreek waren de rails nabij de overweg van de Molenstraat dusdanig geblokkeerd, dat het bijna onvermijdelijk was, dat een daar passerende trein uit de rails liep. Door de matige vaart van de volle trein, die pas van het Vughtse station vertrokken was, is echter een ramp, voor komen. De bestuurder, die vlak voor de situatie op de plaats van de :„v. -1-* misdaad niet intact gelaten was. Vast staat dat om vijf voor tien toen de trein op het Vughtse station stond twee mannen met rijwielen zijn waargenomen, die zich in de nabijheid van de over weg ophielden. Tijdens de pas sage stonden een mannelijk en een vrouwelijk persoon aan de zelfde zijde te wachten eveneens met rijwielen. Het onderzoek van de recherche, in het belang waar van de zaak aanvankelijk geheim gehouden is, heeft tot nu toe geen klaarheid kunnen brengen. GENERAAL DE LATTRE DE TASSIGNY STERVENDE PARIJS, 10 Jan. (A.P.). Generaal Jean de Lattre de Tas- signy, de Franse hoge commis saris en militair commandant in Indo-China, ligt in een Parijse kliniek op sterven. Generaal de Lattre, die „de Franse MacArthur" wordt ge noemd, heeft onlangs een opera tie aan een gezwel ondergaan. De generaal zou in de loop van gistermiddag de laatste H.H. Sa cramenten hebben ontvangen. zich plotseling de ravage zag, voelde bijna op hetzelfde moment een hevige schok. De trein bleef echter op de rails en zette de reis naar Eindhoven ongehinderd voort. In Boxtel waarschuwde de treinbestuurder onmiddellijk het station Vught, waarop het spoor wegpersoneel constateerde dat de lijn door zware baddings geblok keerd was en dat ook op andere wijze was getracht de trein te doen ontsporen. De recherche van 'de gemeentepolitie werd ge waarschuwd. Deze stelde een onderzoek in, dat werd bemoei lijkt door de omstandigheid dat 6 HERERO-OPPERHOOFDEN BESCHULDIGEN Z.-AFRIKA WINDHOEK (Reuter). De zes Herero-opperhoofden, die uit genodigd zijn om te Parijs voor de Verenigde Naties hun zaak be treffende de status van Zuid- West-Afrika voor te staan, heb ben de regering van Zuid-Afrika er van beschuldigd het verlenen van reisfaciliteiten opzettelijk te vertragen. BIDAULT GEEFT OPDRACHT TERUG PARIJS (AFP). Georges Bidault heeft de hem door presi dent Auriol verstrekte informa tieve opdracht tot het vormen van een nieuwe Franse regering teruggegeven. gsaSÉiÊIII v. Gistermiddag om half twee was het netelige avontuur van de „Frameggen" ten einde. Toen voer het Noorse schip de haven van Den Helder binnen. (Foto B. Kool) 's-GRAVENHAGE, 10 Jan. Het is de bedoeling, in Europese samenwerking, en wel onder auspiciën van de Unesco, te komen tot stichting van een Europees Centrum voor Atoom onderzoek, dat de beschikking zal krijgen over een cyclotron van 5 milliard e.v. en daarnaast eventueel over een dergelijke machine van 500 millioen e.v. Met deze apparatuur zal dan zuiver wetenschappelijk onderzoek verricht kunnen worden. Over deze plannen zijn in December te Parijs besprekingen gehouden en men is daar voorlopig tot een compromis gekomen waaruit een internationale overeenkomst zal resulteren, die thans door een kleine commissie wordt voorbereid. Aldus zette de heer J. H. Ban nier, directeur van de Neder landse Organisatie voor Zuiver Wetenschappelijk Onderzoek in Den Haag, de bedoeling van de gedachte inter-Europese samen werking op het gebied van de kernphysica uiteen. Op 12 Februari zal men te Genève bijeen komen en daar de overeenkomst tekenen, die zal gelden voor l'/s jaar. Als alle 12 landen, die bij het project zijn betrokken, deelnemen, zal Neder lands aandeel in de kosten ge durende enige jaren een half millioen gulden per jaar bedra gen. ROTTERDAM, 10 Jan. Matroos J. F. van Braat, een der vele opvarenden van H. Ms. vliégdekschip „Karei Doorman", dat heden uit Rotterdam naar de Ned. Antillen hoopt te vertrekken, gaat niet mee. Gisteravond bereikte hem de droeve tijding, dat zijn moeder, die in Breda ernstig ziek ligt, in het ziekenhuis is opgenomen. De Kon. Marine heeft daarom tuigen, zuurstofcylinders en nog besloten, deze matroos over te vele andere dingen werden aan plaatsen naar de onderzeedienst boord gehesen. in de Maasstad, een overplaatsing die hem veel plezier deed, want nu, zo vertelde hij ons, kan hij spoedig zijn moeder gaan opzoe ken. Hij zocht zich gauw een plaats op het motorbootje, dat hem naar de wal bracht. De gehele morgen reeds gingen motorbootjes heen en weer, om de vele familieleden der opvaren den, die ondanks de striemende regen en de harde wind, het vertrek wilden bijwonen, naar het schip te brengen, waar het gonsde als in een bijenkorf. Blik ken koekjes, blokken voor vlieg- Voor de derde maal is gisteren 't jaarlijkse bïljarttournooi om de Jan Pietersz. Coen- bokaal te Hoorn begonnen. Sterke hoofdklassers en eerste klussers uit heel Nederland nemen steeds aan dit tournooi deel. Hier is het achttal van dit jaar, voor de wedstrijden begonnen; v.l.n.r.: Pierre Duijsens, Peetoom Beekman, Zondervan, van Leur, de Jong, Feeke en van Reijen. Aan boord van het schip be vinden zich ook 12 „Firefly"- vliegtuigen, vormend het eerste squadron van de Marine Lucht vaartdienst, die op Bonaire zul len worden uitgeladen en op de Ned. Antillen zullen worden ge- stationneerd. Ook de bemannin gen van deze vliegtuigen gaan aan boord van de „Karei Door man" mee. Of hun gezinnen zul len volgen? daarover schijnt nog geen beslissing te zijn gevallen. Gisteravond hadden allen, de wachtslieden uitgezonderd, ver lof, zodat ze toen afscheid van de achterbliivenden konden nemen. Voor de geestelijke verzorging zijn Pater Bots en Ds. F. Colen brander aan boord van het schip, dat onder commando staat van de Kapitein ter Zee G. Koudiis. De „Karei Doorman" wordt 23 Januari te Willemstad verwacht. MADRID (Reuter). De Spaanse minister van buiten landse zaken Artajo heeft in een artikel, dat Donderdag is gepu bliceerd, geschreven, dat Spanje, met medewerking van Portugal zijn deel zou bijdragen voor de Europese defensie, zolang het kon rekenen op rechtstreekse hulp van de V.S. Hij hoopte, dat „het tweede stadium" van de Spaans-Ameri kaanse onderhandelingen weldra zou zijn bereikt besprekingen over militaire en economische hulp aan Spanje. Het is de vraag zo zeide de hepr Bannier of Nederland de uitgave vaii een half millioen gulden per jaar ovèr vijf of zes jaar zal kunnen dragen, maar het komt hem voor, dat Nederland zich in ieder geval aan de voor bereiding niet zal moeten ont trekken, in het belang van de Nederlandse physici en technici. Nederland moet z.i. niet te veel op Amerika gaan leunen. De Europese physici voor Europa te kunnen behouden, dat is een cultureel belang van de hoogste orde, zo besloot de heer Bannier. SEATTLE (Reuter). Het Amerikaanse vrachtschip „Penn sylvania", met 46 man aan boord, heeft van het noorden van de Stille Oceaan een S.O.S. uitge zonden. Het water stroomt de machinekamer en een ruim bin nen. De deklading raakt los door stortzeeën en de boeg ligt laag in het water. De opvarenden van de „Penn sylvania" zouden het in nood verkerende schip hebben ver laten. DRIE GEWONDEN MIDDENMEER. Gistermid dag is op de viersprong in de Hoornseweg tP Middenmeer een Nacobus in botsing gekomen met een melkauto met aanhangwa gen. De bus greep de melktanker in de flank en scheurde de aan hanger los. Doordat de aanhang wagen kantelde ging alle melk verloren. De Nacobus werd zwaar gehavend. Drie inzittenden uit de bus werden gewond. Een dame brak haar sleutelbeen, de chauffeur, afkomstig uit Andijk. liep kneuzingen aan zijn been op en de heer Bankersen uit West woud moest eveneens bloedend worden weggedragen. CHAUFFEUR ZONDER LETSEL (Van onze verslaggever) LEEUWARDEN. Gistermid dag omstreeks drie uur slipte op de straatweg bij Oudeschouw een personenauto van de Verbruiks coöperatie Excelsior te Leeuwar den. De wagen stortte van de daar ter plaatse acht meter hoge dijk, waarbij ze enige malen over de kop sloeg. Ze -bleef beneden in de berm ondersteboven liggen. Enige straatmakers, die ter plaatse aan het werk waren, schoten toe, om de bestuurder uit zijn benarde positie te verlossen. De bestuur der, de Excelsior-vertegenwoor- diger R.S., bleek zelfs geen schrammetje te hebben opgelo- gen. Van de auto kan dit alles- ehalve gezegd worden. (Van onze verslaggever) UTRECHT. Ook de Ned. Spoorwegen zijn er foe over moeten gaan om met ingang van 1 Februari a.s. verschillende harer tarieven te verhogen. Voorop dient hierbij gesteld, dat in hoofdzaak het vervoer ovèr grotere afstanden hierdoor zal worden getroffen. Immers: de tarieven op trajecten tot en met 21 km, bij vroegere correcties het eerst getroffen, blijven thans onveranderd. Het gevolg hiervan is dat 54 procent der weekkaarten en de meeste trajeetkaarten niet in prijs worden verhoogd. Voor enkele reizen loopt de verhoging van 22 km af geleide lijk op van 4 procent tot 15 procent bij 150 km, waarna dit percentage wederom daalt. Voor retours zijn deze percentages 3 procent tot 15 procent bij 150 km, waarna ook hier een daling op treedt. De prijzen der algemene abon nementskaarten gaan met onge veer 6 pet. omhoog en worden f 70.(was f 66.voor de 3e klasse en f 100.(was f 95. voor de 2e klasse. Het tarief voor jeugdkaarten blijft onveranderd. Een verhoging der bustarieven is voor het ogenblik niet in over weging. De verhoging van de goederen- tarieven betreft niet het stuk- goederenvervoer, maar wel het tarief voor wagenladingen. 7 pet. In deze verhogingen is alleen met de bekende prijsstijgingen rekening gehouden. Een verder omhoog gaan zou dus voor de toekomst nieuwe overweging van IN NEDERLAND REIST MEN GOEDKOOP Hoewel de reizigerstarieven sinds 1939 gemiddeld 91 pro cent duurder zijn geworden, blijft het reizen in ons land nog steeds goedkoper dan in wélk ander West-Europees land ook. Een enkele reis derde klasse over 20 km. kost in ons land per 1 Febr. a.s. f 0.75. In Frankrijk daaren- tegpri f 0.95, in België f 1-35, in Zwitserland f 1.80 en in Engeland 1.50. de dan ontstane toestand nood zakelijk maken. De instandhouding van het spoorwegbedrijf, waarbij niet na gelaten zal worden de nodige verdere versoberingen aan te brengen, maakt de huidige maat regelen, met welke tegenzin zij ook getroffen worden, absoluut noodzakelijk, aldus ir. den Hol lander.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1952 | | pagina 1