Uit Parijse conférences groeide prachtig liefdewerk Wereldomvattende organisatie bezit in Alkmaar sterk bastion Hulde aan de mannen van het eerste uur Oogstdankdag van de L.T.B. trok- veel belangstelling St. Vincentiusvereniging Alkmaar TOO jaar Merkwaardige vereniging Dank brengt zegen ALKMAAR De Sint Vincentiusvereniging is in vele opzichten een zeer merkwaardige vereniging: een leken-organisatie, ont staan uit een soort dispuut-college van piepjonge studenten, uit gegroeid tot een internationale beweging, die in alle landen van de wereld haar vertakkingen heeft. In de welhaast twintig eeuwen oude geschiedenis van de Katholieke Kerk is de Sint Vincentiusvereniging een nog betrekkelijk jeugdige verschijning- In Parijs kwamen in 1832 op initiatief van Professor Bailly de Surey een aantal Katholieke studenten nu en dan bijeen, aan vankelijk met geen ander doel dan om zich dieper te bezinnen op de waarheden van het H. Geloof en zich daardoor des te sterker te weer te kunnen stellen tegen de valse leerstellingen van het rationalisme, dat aan de Parijse Universiteit werd ver kondigd en opgeld deed. ke krachtige steun zij vinden kunnen in hun godsdienst; wij herinneren ons daarbij de woor den van Christus„De mens leeft niet van brood alleen, maar van elk woord dat uit de mond van God komt"; 3. ons moeite te geven, ieder naar de maat van zijn krachten en naar de tijd, die hij beschik baar heeft, om aan de arme kin deren, ook als zij in de gevange nis zijn, onderwijs te geven in de gewone schoolvakken en voor al in de Christelijke leer; 4. het verspreiden van boe ken, waardoor men de lezers zedelijk en godsdienstig gunstig kan beïnvloeden; 5. ons toe te leggen op alle soort werken van naastenliefde, als onze inkomsten er tenminste toereikend voor zijn en als ze niet het hoofddoel van de vereniging in de weg staan, telkens als de vereniging een beroep doet op onze medewerking." Dit hoofddoel wordt in artikel 2 nog eens kort en duidelijk uit eengezet: „Geen enkel werk van naastenliefde dient als vreemd aan de Vereniging te worden be schouwd ofschoon zij meer spe ciaal tot doel heeft het bezoeken van arme gezinnen". Onder deze jongelieden was de nog geen 20 jaar oude Frédéric Ozanam (18131853) een der leidende figuren, die terecht be schouwd wordt als de stichter van de Sint Vincentiusvereni ging. Aldra kwamen deze jongelie den tot het besef, dat het niet voldoende was de waarheden van hun geloof te bestuderen en aan te hangen, maar dat zij het licht van de Waarheid naar buiten moesten uitdragen en de kracht van hun overtuiging met daden bevestigen. Zij trokken naar de Parijse achterbuurten en gingen de armen bezoeken. Uit de samensprekingen (con férences) van deze Parijse stu denten groeide zo een prachtig practisch Liefdewerk. In Mei 1833 werd in feite de eerste „conferen tie" opgericht en onder bescher ming gesteld van de populaire Franse Heilige Sint Vincentius a Paulo, de Apostel der Liefde van het Parijs der 17de eeuw. Deze zo spontaan en argeloos begonnen actie nu breidde zich van den beginne reeds spoedig uit A. J. J. v. d. Drift, de tegen woordige voorzitter van de Bijzondere Raad. en heeft zich nadien ontwikkeld tot een wereld-omvattende Ka tholieke organisatie, die in groot te alleen wordt overtroffen door die van de Moederkerk zelve. Om deze wonderbaarlijke groei enigszins te kunnen begrijpen moet men zich inleven in de geest welke deze om professor Bailly en Frédéric Ozanam ge schaarde jongelieden bezielde, een geest die volkomen Aposto lisch genoemd mag worden en die voortsproot uit een intense en zuivere bezinning op de in de Evangeliën en de Handelingen der Apostelen neergelegde grond beginselen- De Grondwet van de vereniging Het in 1835 vastgestelde Regle ment is het document bij uitstek, dat ons thans nog kan inwijden in de geest, welke die jonge Pa. rijse conferentie bezielde: „Het is een sterk verlangen naar Christelijke deugd, die ons tezamen gedreven heeft. Daarom zoeken wij de regels voor onze werkwijze nergens anders dan in de geest van de godsdienst, in de voorbeelden en uitspraken van onze Heer Jezus Christus, in de leer der Kerk en in de levens der Heiligen. Daarom ook hebben wij ons gesteld onder de bescherming van de Heilige Maagd en van St. Vincentius, aan wie wij een bijzondere devotie verplicht zijn en wier voetsporen wij naar best vermogen moeten volgen". En verderop: „Jezus Christus heeft eerst wil len doen, wat Hij daarna aan de mensen had te leren: „Hij begon te doen en te leraren". Wij ver langen met onze zwakke krach ten dit Goddelijk model na te volgen. Daarom is het doel van de Conferentie: 1. door een wederkerig voor beeld en door elkander aan te sporen een gezonde practijk van Christelijk leven onder de leden te handhaven; 2. de armen te bezoeken om hun stoffelijke steun te brengen, maar evengoed hun te leren wei- Het is niet bekend wie dit Reglement heeft opgesteld, het is een naamloos manifest, waaruit de geheel eigen geest en sfeer van de Sint Vincentiusvereniging onmiddellijk en duidelijk spreekt. „Deze sobere omschrijving van de doelstelling en de werk methode, die in het jaar 1835 werd opgesteld, is immers geldig gebleven en sinds de eeuw, die verliep, heeft men er geen letter aan willen en behoeven te ver anderen. Wat daar geschreven staat is onaantastbaar voor de tijd". Deze „grondwet" beheerst ook thans nog de gehele geest, inrich ting en gang van zaken binnen de St. Vincentiusverengiing. Zij be paalt de plichten en bevoegd heden van haar conferenties en raden, de orde der vergaderin gen, de regels van het gezmsboek. Zij bepaalt ook het karakter der vereniging als leken-vereni- ging; de Sint Vincentiusvereni ging kent geen geestelijk advi seur. Dit merkwaardig verschijn sel vindt zijn verklaring in de tijd van het ontstaan der vereni ging: in Frankrijk gold toen een verbod van al die verenigingen, die een geestelijke in het bestuur hadden. Dit veel aangevallen leken-karakter van de Sint Vincentiusvereniging bleef steeds gehandhaafd en het is in 1921 nog eens officieel goedgekeurd in een uitspraak van de Congregatie van het Concilie, die gepubliceerd werd in de Acta Apostolicae Sedis van 11 Maart van dat jaar. Door verschillende Pausen zijn aan de Vereniging aflaten ver leend en een kardinaal-protector haar toegewezen. Vóór de laatste wereldoorlog was dit de tegen woordige Paus Pius XII, toen nog Kardinaal Eugenio Pacelli. De Sint Vincentiusvereniging werkt niet buiten de geestelijk heid om, maar zij zoekt integen deel steeds een nauw en goed contact met de kerkelijke over heden. Geer» conferentie zal in een parodhie worden gesticht zonder overleg mét en goedvin den van de Pastoor. Vele confe renties tellen een priester onder hun leden. Zonder een goede sa- i menwerking met de parochie- geestelijkheid kan een conferen tie niet vruchtbaar werken. Op de in het Reglement van 1835 gelegde grondvesten kon een organisatie worden ge bouwd, die zich tfnans over de gehele aarde verspreid heeft. Er is geen land, ter wereld of men vindt er onder de Katholieken een conferentie van de Sint Vin centiusvereniging. Totaal bestaan er thans zeker nteer dan 15000 conferenties met ruim 300.000 leden. Alkmaar sticht een con ferentie In 1846 werden in Nederland de eerste conferenties opgericht, n.I. te s Graver»hage (nu nog zetel van de Hoofdraad), Delft, Leiden en Vlaardingen. In 1847 volgden Amsterdam, Schiedam et ,s .„ft^bbosch. Snel breid de het getal conferenties zidh in de voihém'e jaren uit, vooral in Noord-Brabant. In het gebied van het tegenwoordig Bisdom Haarlem komen conferenties tot m en Rotterdam in 1850 en dan in 1852 volgt Alk maar. Alkmaar telde toen circa 4000 Katholieken, die verdeeld waren over vier kerken of 1 lever zo- als liet toen nog heette sta- ties n.I. ^ie van St. Laurentius of de Bloempot, aan de Digge- laarsteeg, hoek Laat, die 'Van St. Matthias aan de St. Jaoob- straat, die van St. Dominicus of de Banenkerk, aan de Baan gracht en die van St. Franeiscus of de Minderbroederskerk, in de Schoutenstraat. Dit waren nog de oude schuil kerken, zó gebouwd, dat ze wei nig of niet opvielen. We leven dan nog juist aan de vooravond van het herstel van de Bisschop pelijke Hiërarchie, die immers in 1853 tot stand kwam. Het was de Pastoor van „De Bloempot", van de Statie Sint Laurentius, de Hoogeerwaarde Heer J. van Gent, „Landdeken van Noord-Holland", dus de hoogste te Alkmaar gevestigde kerkelijke autoriteit, die de stoot gaf tot oprichting van een con ferentie van de Sint Vincentius vereniging te Alkmaar, met vol komen instemming van de drie andere Pastoors dezer stede Bakermat: een R.K. Lees gezelschap Deken van Gent bracht zijn voorste] tot oprichting ener con ferentie van de Sint Vincentius vereniging ter tafel in eer» ver gadering van het „R.C. Lees gezelschap onder de Zinspreuk: Tot Deugd en Voorlichting", waarvan vele vooraanstaande Katholieken van die dagen lid waren. Deze vergadering vond plaats op 13 Januari 1852. On middellijk werden spijkers met koppen geslagen, want reeds op 17 Januari d.a.v. vond een bij eenkomst plaats, waarin het eerste bestuur, het bureau, zoals dat naar Franse manier heette, gekozen werd. De namen er» functies van deze eerste bestuursleden, op richters van de Sint Vincentius vereniging te Alkmaar, waren: Felix Maria Aghina, president; Dr. Jacobus Kraakman vice- president; Joannes Albertus Klaverweide, secretaris; Joannes Fredericus Hintzen, penning meester; Coenraad Melclhior Witte, bibliothecaris; Hendrik Petrus Ibink Melenforink, maga zijnmeester. Aansluiting en onderwerping aan de te 's Graven'hage geves tigde Hoofdraad werd bekrach tigd door een plechtigheid in het R.K. Weeshuis, op de Ver- dronkenioord, alwaar de heer HafkensCheid, president van de Bijzondere Raad te Amsterdam, de installatie verrichtte op 8 Juni 1852. Er waren tegen de oprichting bezwaren ingebracht van de zijde van het R.K. Wees. en Armbestuur. Dat was toen niet zo onbegrijpelijk als het nu lijkt. De Sint Vincentiusvereniging was een nieuwigheid; men had nog geen juist begrip van haar speciale taak en werkwijze. Hoe zeer de Sint Vincentiusvereni ging toen echter al prijs stelde op een goede verstandhouding wordt bewezen door het feit, i dat de opbrengst van de op de eerste vergadering gehouden collecte aan het Armbestuur ter beschikking werd gesteld „voor de R.K. Weezen". De tijd heeft geleerd, dat het aloude en eerbiedwaardige Arm bestuur en de moderne Sint Vin centiusvereniging, kind van de 19de eeuw, ieder op eigen wijze hun taak kunnen vervullen en rustig kunnen samenwerken in alle gevallen waar dit in het be lang der Armen nuttig en nodig wordt geacht. De jonge Vereniging ontplooi de van meet af een grote activi teit. Natuurlijk werd aan het huisbezoek zeer grote zorg be steed, maar daarbij bleef het niet. Het genoemde R.K. Lees gezelschap, dat zo'n belangrijke rol bij de oprichting speelde, legde reeds op de eerste bijeen komst mede de grondslag voor de bibliotheek van de Sint Vin centiusvereniging door een par tij boeken ter waarde van f300 te schenken en het bleef ook in volgende jaren door giften in geld de bibliotheek steunen. De boeken en tijdschriften werden steeds gratis uitgeleend aan le den van de bezochte gezinnen en aan anderen, die daarvoor in aanmerking kwamen. Later zou deze bibliotheek uitgroeien tot de boekerij voor geheel Katho liek Alkmaar. Reeds in hef oprichtingsjaar verenigden zich een aantal Alk- maarse dames, onder presidium van Mejuffr. J. Broers, tot een comité dat zich tot taak stelde wekelijks een avond te besteden aan het vervaardigen van kle dingstukken ten behoeve van door Vincentianen bezochte ge zinnen. Uit dit dames-comité ontstond enige jaren later de Sint Elisabeth-vereniging, waar mee de Sint Vincentiusvereni ging nog immer goede relaties heeft. Pioniers van het R.K. Bij zonder Onderwijs Een belangrijke taak vond de Sint Vincentiusvereniging in de verbetering en bevordering van het Katholiek Onderwijs. Hier aan ontbrak toen letterlijk alles. Reeds op 29 Maart 1852 wend de de Conferentie zich tot de Hoofdraad in Den Haag (voor zitter daarvan was toen de heer A. J. L. M. Lux) met de vraag „of het niet in strijd zoude zijn met de tegenwoordige wetten op het onderwijs, dat een Burger school-onderwijzer van den 3den rang alhier, de schoolboeken, welke onder goedkeuring van Monseigneur van Gerra te Mi- chiels Gestel worden uitgegeven op zijne school invoerde; deze schoolmeester is Katholiek en wil zich geheel aan de leiding der Conferentie onderwerpen, hij heeft ruim 100 kinderen ter schoole, waaronder zes protes tanten, terwijl de schoolcommis sie op een lid na uit protestan ten bestaat." Hieruit blijkt zonder commen taar wel wat voor typische toe standen er toen bestonden! In hetzelfde schrijven wordt tevens verzocht om medewer king „tot het geven van meer dere uitbreiding aan een binnen deze stad bestaande Religieuze Bewaarschool; de Eerwaarde Pater Sparmakering, alhier, heeft sedert eenige jaren uit zijn eigen middelen vier Religieuzen van de order van den H. F n- ciscus, uit deszelfs klooster te Heithuizen, woning en al het noodige tot onderhoud verschaft; die bewaarschool heeft reeds sohoone vruchten gedragen; een niet onaanzienlijk getal arme kinderen ontvangen daar dage lijks kosteloos onderwijs in de vrouwelijke handwerken en ca techismus." Ook hier is commentaar over bodig. Pater F. X. Sparmake ring was Pastoor van de Minder broederskerk in de Schouten- straat. Ook deze Bewaarschool wilde men toen al uitbreiden tot eeni leerschool voor meisjes. Het zou nog even duren eer het zo ver was. In 1860 vertrokken de Zusters van Heithuizen uit Alk maar en gaven haar werk over aan de Zusters van O. L. Vrouw uit Amersfoort, door wie onmid dellijk naast de bestaande Be waar- en Naaischool een school voor lager onderwijs voor meis jes werd opgericht. Aan deze school werd nu 0P verzoek van de Sint Vincentiusvereniging sedert 1861 een afdeling gesticht voor arme meisjes. De Vereni ging betaalde voor ieder kind 12 V. cent per week, hetgeen ja renlang neerkwam op een jaar lijkse bijdrage van 4 a 500 gul den. In 1853 wordt er bij de Hoofd raad aanhangig gemaakt een voorstel tot oprichting van een Zondagsschool voor „de jeug dige armen", om daarin na de Hoogmis onderwijs te geven „in het lezen, schrijven en rekenen eni godsdienst; een Katholiek on derwijzer van den 3den rang is bereid hiertoe mede te werken, terwijl leden onzer conferentie zich hebben gepresenteerd hier bij te assisteeren". Het zal nog tot 1868 duren eer de pogingen tot het verbeteren van het onderwijs met meer re sultaat kunnen worden voort gezet. In dat jaar echter besluit de Conferentie om met kracht ter hand te nemen de oprichting van niet minder dan vier Ka tholieke Bijzondere Scholen bin nen Alkmaar: „a. Eer» pensionaat voor jonge heren; b. Een Bur gerschool; c. Een Tussenscbool en d. Een Armenschool." In hetzelfde jaar nog 'werden de nod'ige terreinen en gebou wen, aan Verdronkenoord en Nieuwstraat gelegen, aangekocht ent „in orde gebïaeht". Vanzelf sprekend zal een en ander uit en inwendig op Verre na niet hebben beantwoord aan de eisen welke nu aan scholen worden gesteld, maar voor die tijd was de stichting van de-ze sdholen van groot belang en werd in elk geval eeni stevige grondslag gelegd voor de ver dere ontwikkeling van het Ka tholiek Bijzonder Onderwijs. De eerste directeur-hoofd onderwijzer was de heer P. N. Kooien Pzn., uit Zevenbergen. Op 11 Mei 1869 werden de nieuwe scholen plechtig ingewijd en geopend. „Uit de bescheiden blijkt, dat B. en W. van Alk maar berichtten, dat wegels ambts- en particuliere bezig heden zjj verhinderd warer» de plechtige opening bij te wo nen" Toen door allerlei omstandig heden de financiële lasten aan de exploitatie der scholen ver bonden, voor de Sint Vincen tiusvereniging te zwaar dreig den te worden, kwam men uit eindelijk tot het oprichten van De heer Aghina, de eerste voorzitter van de St. Vincen tiusvereniging „de Vereeniging Sint Jozef tot het oprichten en instandhouden van een of meerdere scholen voor het R.K. Bijzonder Onder wijs te Alkmaar" en wel op 23 Januari 1883. Nog jarenlang, tot 1922. bleef de Sint Vincentiusvereniging fi nanciële steun verlener», terwijl zij „het locaal der armenschool", welke haar het meest ter harte ging, gratis aan de St. Jozefvere niging afstond. Uit dit alles blijkt wel hoezeer de Sint Vincentiusvereniging in die eerste en moeilijkste periode van het Katholiek Bijzonder On derwijs een stuwende kracht is geweest en goed pionierswerk heeft gedaan. Groei en uitbreiding. Hoewel de stoffelijke gave im mer bijzaak blijft voor de Vincentiaan en de leniging van geestelijke noden hoofdzaak, toch werd vanaf den beginne een eigen magazijn verzorgd om de behoef tige medemens als het nood gaf met allerlei te kunnen helnen. Het eerste Vincentiushuis, waarin magazijn en bibliotheek waren ondergebracht, was ge vestigd in een pand aan de Zaad- markt, zuidzijde tegenover de Mosterdsteeg, aan de achterzijde uitkomend in het Fnidsen. Jaren lang werd in het achterhuis aan het Fnidsen gastvrijheid verleend aan de spijskokerij, opgericht door de Alkmaarse Geestelijk heid, de „Sint Willibrordusver- eniging". Het Vincentiushuis werd zo omstreeks 1920 verplaatst naar dé Oudegracht, noordzijde, tus sen Ridderstraat en Hofstraat. Thans is het sedert enige jaren gevestigd op de Laat, noordzijde, tussen Schoutenstraat en Koor straat. De Bibliotheek, nu een goed-geoutilleerde R.K. Leesbi bliotheek werd onlangs onderge bracht in het pand Laat, hoek Vlaanderhof. Het jaar 1907 was voor de Vereniging een belangrijk jaar. De groei van de stad, de toename van de bevolking en vooral van het getal Rooms Katholieken, ge paard gaande met een uitbrei ding van de zorg voor de arme medemens, noopte tot splitsing der Vereniging in twee conferen ties: een voor dé Sint Laurentius- en een voor de Sint Dominicus- parochie. Beide conferenties met hun overkoepeling, de Bijzondere Raad, werden opgericht op 8 Dec. 1907 (Feest van Maria Onbevlek te Ontvangenis). De President van de Sint Vin centiusvereniging te Alkmaar, de heer Philippus de Koning, werd President van de Bijzondere Raad. President van de St. Lau- rentiusconferentie werd de heer Theodorus van der Klei; van de St. Dominicusconferentie de heer Johannes M. Smorenberg. In hetzelfde jaar 1907, op 3 October, werd opgericht als on der-afdeling van de Sint Vin centiusvereniging, de „R.K. Ver eniging voor Kinderbescherming in het Arrondissement Alkmaar". Zij kon, ingevolge de Kinderwet ten van 1901, worden belast met de voogdij over kinderen, die krachtens een beslissing van de Rechtbank aan haar zorgen wer den toevertrouwd, omdat voor die kinderen de ouderlijke zorg ontbrak of tekortschoot. Dit bij Het gebouw van de St. Vincentiusvereniging aan de Laat te Alkmaar. zonder Liefdewerk, dat zo geheel in de lijn van de Sint Vincen tiusvereniging ligt, heeft sedert dien enige honderden kinderen onder haar hoede genomen en naar best vermogen getracht deze een goed tehuis hetzij bij een gezin, hetzij in een daarvoor speciaal bestemd gesticht te bezorgen en bovenal er naar ge streefd haar pupillen te maken tot degelijke Katholieken, tot goede burgers en tot nuttige le den van de maatschappij. En zij blijft daarmede voortgaan naar het voorbeeld van de Patroon heilige der Vereniging, Sint Vin centius, die zich immers het lot van verlaten kinderen in zijn tijd zo sterk aantrok en die men dan ook meestal ziet afgebeeld met een kind op de arm of met een paar kleine neuters naast zich. De jongste parochie van Alk maar, die van St. Jozef, aan de Singel, kreeg 'n eigen conferentie op 24 Mei 1923. HaaT eerste pre sident was de Heer J. Damen, eerst onlangs afgetreden- De Sint Vincentiusvereniging, eens door studenten gesticht, zoekt der traditie getrouw nog steeds haar leden onder de jonge ren, opdat deze reeds vroeg zich met. de geest en het werk der Vereniging vertrouwd zullen kun nen maken en tijdig de taak van de ouderen zullen kunnen over nemen. Speciaal voor de scholing van de jongere generatie werd in 1938 een afzonderlijke con ferentie, gesteld onder de bescher ming van Sint Paulus, opgericht. In December 1950. wederom op de Maria-feestdag 8 December, werd 'n damesconferentie binnen deze stad opgerioht, die vanzelf sprekend de naam kreeg van Mariaconferentie. Deze trekt zich zeer speciaal het lot aan van die gezinnen, waarin een vrouw be ter en met meer kennis van zaken dan een man met raad en met daad hulp kan verlenen- We spraken van een merkwaar dige vereniging. De St. Vincentius vereniging heeft bewezen, dat zij al is zii geschoeid op een meer dan honderd jaar oude leest toch de juiste aanpassing kan geven aan de eisen, die aan haar in deze tijd worden gesteld. Ook in de moderne maatschap pij met haar eigen, nieuwe noden, met haar eigen methode en vorm van hulpverlening, heeft de Sint Vincentiusvereniging een grote taak en bewijst zij de waarheid van het bekende adagium, dat geen liefdewerk aan de St. Vin centiusvereniging vreemd is- Het huisbezoek, het persoon lijke contact met de medemens in nood zal echter onveranderlijk de grondslag blijven van alle Vincentiuswerk. Nu de St. Vincentiusvereniging bestaan gaat vieren, mogen we ze- te Alkmaar haar honderdjarig ker met dankbaarheid in het hart terugdenken aan de pioniers van een eeuw geleden en aan allen, die voor de Vereniging hebben gewerkt of haar hebben gesteund dankbaarheid bovenal jegens God zonder wiens zegen alle arbei- nutteloos zou zijn geweest. Het werk van een Vincentiaan wordt liefst gedaan in alle stilte en in alle bescheidenheid. Het reglement van 1835 noemt van de deugden, waarop iedere Vincentiaan zich speciaal dient te leggen, met bijzondere nadruk: „de zelfverloochening, het scher pe doelbewustzijn van de Christen een werkdadige liefde voor de naaste, een werkelijke ziele-ijver. een zachtheid van hart en een bedachtzaamheid in het gesprek en vooral een sterke geest van saamhorigheid". Het is niet zo gemakkelijk een goede en echte Vincentiaan te zijn. Vooral de Vincentiaan moet wel diep de waarheid beseffen van de bekende spreuk van „De Bond zonder Naam": Verbeter de wereld en begin met je zelf! AKERSLOOT. Voor de der de keer in haar bestaan organi seerde de afdeling Akersloot van de L.T.B. een Oogstdankdag, die begon met een gezongen H. Mis in de parochiekerk, opgedragen door pastoor A. v. d. Berg. Vrij wel alle leden van de bloeiende L.T.B. waarvan velen ter H. Ta fel naderden, waren tijdens deze jaarlijkse plechtigheid, met hun echtgenoten, in het kerkgebouw aanwezig. Zoals gebruikelijk werd daarna in café Verduin een enigszins feestelijk ontbijt gehou den, dat weer zeer goed verzorgd was. De voorzitter, de heer W. Swart opende de bijeenkomst met een welkom aan leden en genodigden, w.o. de voorzitter van de Middenstand, de heer van Vliet en die van de K.A.B., de heer Leijen. Hij bleek tevreden over de uitkomsten in veehoude rij en kwekerij en noemde de oogstdankdag een geschikte ge legenheid om God te danken, die de wasdom geeft. Juist deze da gen van. rust op de boerderijen geven weer kracht om alles te aanvaarden wat in de komende seizoenen gaat gebeuren. Dank baarheid past ook voor wat de L.T.B. presteerde, aan haar im mers is ook voor een deel te dan ken, dat er goed geboerd kon worden. Pater Hendrikx zag dat de be langstelling voor de oogstdank dag ieder jaar groeide en wees er op, dat juist de dankbaarheid het beste middel is om in het vervolg zegen van God te ver krijgen. Hij zag de L.T.B. niet alleen als een hulpmiddel voor tuinder en boer om betere be staansvoorwaarden te verkrijgen, maar ook als middel om princi pieel te kunnen leven. Vooral in het gezinsleven moeten wij tonen aldus pater Hendrikx, dat wij mensen van een christelijke prin cipe zijn, door ons voorbeeld moeten wij de jeugd opvoeden. Met de opwekking waakzaam te zijn tegen de geest van het ma térialisme besloot de pater zijn toespraak, na nog het volgen van een retraite warm bij zijn gehoor te hebben aanbevolen. De secretaris van de L.T.B., Mr. J. Vermeulen, die mede aan wezig was, en die de oogstdank- dagen in de afdelingen en de centrale dag te Heiloo als een bewijs van diep gewortelde ge- loofs-overtuiging wilde zien, sprak uitvoerig over het werk van de L.T.B. Hierover schrijven wij elders in dit blad. Bij het bestuur waren vele ga ven aan geld en in natura bin nengekomen die onder de stille armen zullen worden verdeeld. Ónder de maaltijd, waaraan HISTORIE VAN ST. PANCRAS ST. PANCRAS De historie van het dorp ondervindt grote belangstelling van het publiek. Voor eer» volle zaal gaf de heer Mekken een overzicht op de ge schiedenis van het dorp St. Pan- cras van de dertiende eeuw tot onze tijden. Over het ontstaan van St. Pancras is weinig be kend. In 1250 werd de naam echter reeds gebezigd. In 1297 wordt de slag van Vrone ver meld met de Westfriezen. Er was een O. L. Vrouwe Kapel, welke werd bediend door rond trekkende priesters. In 1487 wer den pogingen ondernomen, een eigen parochiekerk te stichter», waarvoor een jaar later toestem ming werd ontvangen van het Episcopaat te Utrecht. De kerk werd toegewijd aan St. Pancra- tius. Het gebouw viel na dé beel denstorm in handen van de Ned. Herv. Vorig jaar is de kerk ge restaureerd. Na de beeldenstorm nam het Katholieke openfbare leven een einde; zelfs wterden Katholieken uitgesloten van openbare functies. Reeds in de jaren 1514 betaal de men belastingen; op 18 Sept. 1514 ging het bestuur der ge meente naar Alkmaar, om de inkomsten der ingezetenen op te geven. Er waren in die tijd 74 woningen en een boerderij met naar schatting 300 parochianen. In 1562 werd de Vronermeer drooggelegd. Waar thans de Achterweg loopt, lag de visser- haven voor de schepen, die in de Hugowaard hun werkgebied hadder». De eerste predikant werd aangesteld in 1573 met als gebied St Pancras en Koedijk. ongeveer honderd personen aan zaten, spraken nog de heren van Vliet namens de Middenstand en de heer Leijen, die beiden de sa menwerking tussen de verschil lende organisaties prezen. Rond een uur sloot de voorzitter Swart de stijlvolle bijeenkomst. Kruisriddersburchten in het Oosten ALKMAAR. De Studiekring Alkmaar van het Voor-Aziatisch- Egyptisch Genootschap „Ex Oriente Lux" organiseert op Dinsdag 15 Januari in de foyer van de Harmonie een bijeen komst waarop Dr. A. A. Kamp- mann uit Leiden, conservator aan de Rijksuniversiteit aldaar, zal spreken over de kruisridder burchten in het Midden-Oosten. ZANGKLASSEN |OHAN KUIPER ALKMAAR. De zangklassen van Johan Kuiper zullen Zater dagmiddag a.s. in de Muziektuin weer beginnen. Meisjes van 7—10 jaar om 2.45 uur Meisjes van 1116 jaar om 1.45 uur. Nieuwe leerlingen kun nen zich daar aanmelden. BURGEMEESTER REIKTE ONDERSCHEIDINGEN UIT ALKMAAR Donderdagmid dag heeft de Burgemeester van Alkmaar, Mr. Dr. H. J. Wytema het ereteken voor Orde en Vrede uitgereikt aan de volgende stad genoten: C. J. Beentjes J. w. Blankman, J. Bleumers, M. M. C de Boer, J. Boom, P. J. Boots, J.' Bras, C. Burger, L. Deugd, M van Esseveld, S. van Geelen, W Gerla, J. Hakihof J. P. van Halem, A. Hartog, T. J. Huite- ma, J. T. W. v. d. Idsert, L. P. G. I. Joosten, H. J. Kleverlaan, A. Korver, J. H. Kroon, Jac. La- tenstein. Jozef Latenstein, W. Meij J. C. Middelbeek. H. I. J. Moras, J. Mulder, J. Otter, P. Plas, A. Pool, P. J. Sdhagen. P. M. Stoop, C. Stroombergen, F. Veenendaal, J. de Waard, C. J. Wester, H. Zandbergen D. Woto- bema en W. J. Groot. De heren P. Blok, J. Hupgen en H. Elte werden begiftigd met het Oorlogsherinneringskruis. Vooraf hield de Burgemeester een korte toespraak tot de man nen, die met hun familieleden in de Raadzaal waren bijeen gekomen, waarin hij er o.m. op wees, dat ook enkel en alleen voor plichtsvervulling een belo ning kan worden uitgereikt. In het vervullen van de plicht ligt een bijzondere waarde die in zichzelf reeds voor beloning in aanmerking komt. In de jaren tijdens en na de politionele ac ties in Indonesië heeft mer» met offerbereidheid en toewijding, risico's moeten lopen voor an deren. Of het werk, dat men in Indonesië volbracht, zichtbaar resultaat heeft gehad, doet in dit opzicht niets terzake. Dat is aan het oordeel der geschiedenis onderworpen. Voldoende is, dat, hoe dat oordeel ook moge uit vallen het latere geslacht trots kan zijn op degenen, die toen, en daar op uitnemende wijze zich hebben geweerd en onder vreemde omstandigheden heb ben gedaan, waartoe zij opdracht hadden gekregen. Over hetgeen men persoonlijk aan goeds heeft gedaan, behoeft men onder geen enkele omstandigheid teleur gesteld te zijn; het volbrengen van de opgedragen taak recht vaardigt de beloning volkomen. Burgerlijke Stand H.H. WAARD Geboren: Geertruida A., d. v. P. Zuur bier en D. Vlaar; Petrus Th. M. z. v. P. P. de Koning en E. M. Hijnen; Cornelis N. M. z. v. C. A. Oudhuis en M. C. Does; Dirk N. W. z. v. D. N. W. Kuilenburg en G. Boonstra; Godeliva M. d. v. A. J. van der Stoop en A. Kuzmina; Johannes M. z. v. J. Beentjes en M. J. Stoop; Theo dora L. M. d. v. W. P. van der Meer en M. H. P. Vollering: Pe- troriella M. d. v. S. J. van Won deren en P. M. Scholten; Johan nes C. z. v. J. C. Wokke en J. C. van der Hurk. Ondertrouwd: Cornelis J. Schouten, Bergen en Sibertha M. Kuilboer. GetrouwdCornelis Braak, Egmond Binnen en Geertruida Ursern.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1952 | | pagina 3