Den Haag, centrum van Hollandfestival bereidt komend seizoen voor Sint Antonius „met het varken in legende en folklore HIST 01 Varkens met één oor liepen door Amsterdamse straten BANDJIR OVER JAVA 64 pet. van de Nederlanders bidt vóór en na tafel AKKER Reeks culturele manifestaties van bijzondere allure Feest rond Obrecht en Stravinsky Industrieel schenkt reddingstation RADIO Drie ijsheiligen ook in Januari Neem een doos echte VL3 KEE LPI JN Henk Schijvenaar ere-gast in België Het nieuwe hoedje V van Snater bek je Een van Dionne-vijf in het klooster? door Leo Broeksmit Roemrijke Nare d PAGINA 4 WOENSDAG 16 JANUARI 1952 (Van een onzer verslaggevers) Vooral de grote propagandistische mogelijkheden voor de Nederlandse cultuur hebben de doorslag gegeven aan het be sluit, om het Holland-Festival ook dit jaar te laten doorgaan, zelfs nu Amsterdam voet bij stuk houdt en geen medewerking aan het Festival zal verlenen. Het artistiek festijn wordt nu in Den Haag geconcentreerd en de bureauz verhuizen hierheen: buiten de Residentie zullen hoogstwaarschijnlijk slechts de Festival-tradities in Naarden, Gouda en Delft gehandhaafd worden. In het kader van het festival dat van 5 Juni tot 4 Juli zal duren worden door het Resi dentie-orkest zes en door het Con certgebouw-orkest vijf concerten in de Soheveningse Kurzaal ge geven. Als dirigenten komen waarschijnlijk behalve van Otter- loo en van Beinum: Bruno Wal ter, Otto Klemperer, Pierre Mon- teux, Rafael Kubelik, Stokovsky, Guide Cantelli en Leonard Bern stein op het podium, de Bach- vereniging werkt aan concerten In het festival worden dit jaar twee bijzondere feesten gevierd de zeventigste verjaardag van de grote componist Igor Stra vinsky en de herdenking van het feit, dat 500 jaar geleden Jacob Obrecht geboren werd. Aan Stra- vinsky's Oeuvre zal door sympho- nieconcerten, ballet-uitvoeringen, opera en kamermuziek aandacht besteed worden terwijl het Ne derlands Kamerkoor van Felix de Nobel en Pro Musica Antiqua uit Brussel Jacob Obrecht gaan vieren. Een gebeurtenis van bijzondere orde wordt de komst van het New-York City Ballet met artis- ten als George Balanchine, Maria Talchief, Nora Kaye en Andre Eglevsky. Behalve het klassieke repertoire worden door dit ballet werken van Stravinsky, Bartok, Bernstein, Britten, Hindemith en Ravel gebracht. Mogelijk zal het Residentie-Orkest aan enkele uit voeringen medewerking verlenen. REDDINGBOOT ZAL KURT CARLSEN HETEN Onder de indruk van de moed, getoond bij de redding van de opvarenden van de „Flying En terprise", de hardnekkige pogin gen om het schip te behouden en de onversaagde plichtsbe trachting van kapitein Kurt Carlsen en stuurman Kenneth Dancy, heeft een Nederlands industrieel, die onbekend wenst te blijven, de Koninklijke Noord en Zuid-Hollandsche Redding maatschappij verblijd met een gift, bestemd voor de uitrusting van een compleet reddingstation te Noordwijk aan Zee, t.w. boothuis. mótorstrandreddingboot met daarbij behorende wagen en waterdichte tractor. De nieuwe motorredidiinglbooti van Noordwijk aan Zee, die de aldaar thans in dienst zijnde roeireddingtboot zal vervangen, krijgt de naam van de kapitein van de „Flying Enterprise", Kurt Carlsen. Dank zij deze prachtige schen king is de K.N.Z.H.R.M. thans in staat gesteld ihaar laatste daar voor in aanmerking komende reddingstation met modern red- dingimaterieel uit te rusten. in Naarden en Gouda, terwijl ook vast staat dat het Nieuw Hollands Strijkkwartet in het festival zal optreden. Opera en toneel De bijzondere bijdrage van de Nederlandse Opera zal bestaan in twee moderne premières: „Blauw baard" van Bartok en Stravinsky, ,,Le Rossignol". Gedacht wordt verder aan heropvoeringen van Jenufa, Un Ballo en Philomela. Met de Weense staatsopera zijn nog onderhandelingen gaande. De sectie toneel wordt verzorgd door door de Nederlandse Comedie en de Haagse Comedie. Beide gezel schappen zullen een belangrijke première brengen. Het Haagse, gemeentebestuur zal niet alleen zorg dragen voor een belangrijke subsidie aan het Holland Festival 1952, doch tevens bevorderen dat de burgerij zoveel mogelijk bij het culturele festijn betrokken wordt. Een bijzondere gemeentelijke commissie wordt ingesteld om een en ander te be vorderen. Het gemeentemuseum treft voorbereidende maatregelen voor een belangrijke tentoonstel ling terwijl Cruys Voorbergh waarschijnlijk in het Kurhaus- cabaret enkele cos.tuum-shows gaat verzorgen. GAS- EN DIESELOLIE NIET MEER OP RANTSOEN In de Staatscourant is een be kendmaking van de directeur van het Rijksbureau voor Aard olieproducten opgenomen, die 1 het einde betekent van de rant soenering van gasolie, autogas- olie, dieselolie, huisbrandolie 1 en 22 en dunne stookolie. Hoewel in de behoefte aan deze producten reeds laegg tijd ruimschoots voorzien kon wor- den, is de distributie tot op I heden gehandhaafd in verhand j met de deviezenuitgaven en 'de onzekere vooruitzichten t.er» ge volge van het Perzische olie- conflict. Voor de deviezenuitgaven is inmiddels een bevredigende op lossing gevonden, en daar het conflict met. Perzië geen noe menswaardige vertraging in de voorziening met deze oliën heeft veroorzaakt, zijn er geen belem meringen meer voor opheffing van de rantsoeneringsmaatrege len. Van 16 Januari 1952 af kun nen d'us gasolie, dieselolie enz. vrij verkocht en gekocht wor den. BENIAMINO GIGLI NAAR NEDERLAND De tenor Beniamino Gigli zal eind Januari naar Nederland ko- i men en slechts een erakel recital in Amsterdam geven. HET VARKEN is er in de loop der eeuwen in geslaagd zich een vaste plaats te verzekeren in vele van onze kerken. Hij staat daar parmantig op een voetstuk naast een heilige in kluize naarsgewaad. „Sint Antonius met het varken": in de volksmond horen ze bij elkaar. Het is niet de grote wonderdoener uit Padua, de toevlucht voor allen die iets verloren hebben, maar Sint Antonius de Grote, de kluizenaar uit de Egyptische woestijn, die steevast met een varken naast zich wordt afgebeeld. te doen om tenslotte ten behoeve der armen geslacht te worden. Zo immers luidde een oud voor schrift in Utrecht en vele andere steden: „Het gasthuys mogt ver- kens houden, die vrijelijck door de stadt loopen en door het volck onderhouden worden, uit eerbied voor Sint Antoni, wien zij toe gewijd zijn". Om meer nauwkeurig te zijn: Er waren twee heiligen die met het varken in verband werden gebracht. PROGRAMMA. DONDERDAG 17 JANUARI Hilversum 1. 402 m. 7.00—24 00 AVRO. 7.00 Nieuws: 7-15 Ochtendgym.; 730 Zendersluiting; 9.00 Nieuws; 9.10 Morgenwijding; 9.25 Gramo- foon; 9.30 De Groenteman: 9.35 Waterstanden;. 9.40 Gramofoon; 10-50 Voor de kleuters; 11.00 uur Amusementsmuziek; 12.00 Ka merkoor en orgel: 1225 In het spionnetje; 12.30 Land- en tuin- bouwmededelingen; 12.33 Gramo foon; 12.50 Financieel overzicht; 13.00 Nlieuws; 13.15 Mededelin gen of gramofoonmuziek; 13.20 u- Metropole orkest; 13.55 U kunt het geloven of niet; 14-00 „Stop dat lek", causerie; 14.15 Gramo foon; 14.25 Tuinbouwpraatje; 14.35 Pianorecital; 15.00 Voor de zie ken: 16.00 Amusementsmuziek; 16-30 Zendersluiting; 18.00 uur Nieuws; 18.15 Voor de jeugd; 18-40 Orgelspel: 18.55 Voor de kinderen; 19.00 Gesproken brief uit Londen; 19.05 AVRO-allerlei; 19.15 Orkestconcert; 19.40 Ru briek van Kunst en Cultuur; 20.00 Nieuws: 20 05 Actualiteiten 20.10 Concertgebouworkest en so listen: 21.30 „Wat er aan vast zit", samenspraak; 21-55 Gramo foon; 22.25 Gevarieerd program ma: 23.00 Nieuws: 23.15 Sportac- tualiteiten; 23.30 Zang en piano; 23-4524.00 Gramofoonmuziek. Hilversum 2. 298 m. 7.00 KRO, 10.00 NCRV. 11.00 KRO, 14.00—1 24.00 NCRV. 7.00 Nieuws; 7-15 Morgengebed en liturgische kalender; 7.30 Zen dersluiting; 9.00 Nieuws; 9,10 u. Voor de vrouw; 9-40 Gramofoon; 10.00 Gewijde muziek; 10-30 Mor gendienst; 11.00 Voor de zieken; 11.45 Kamerkoor en orgel; 12.00 Angelus; 12.03 Gramofoon; (12.30 12-33 Land- en tuirtbouwmede- delingen); 12-55 u. Zonnewijzer; 13.00 Nieuws en katholiek nieuws 13.20 Pianospel; 13.35 Viool en piano; 14.00 Gramofoonmuziek; 14.30 Vocaal ensemble: 14-45 uur Voor de vrouw: 15.15 Gramofoon 15-3-0 Strijkkwartet; 16.00 Bijbel lezing; 16.30 Zendersluiting; 18.00 Nieuws; 18.15 Voor de jeugd; 18-40 „Op de stelling"; 18.50 Le ger des Heils muziek: 19.05 „Le vensvragen van allerlei aard en een pastoraal antwoord"; 19.20 u. Verzoekprograrmma; 19.40 Radio krant; 20.00 Nieuws en weerbe richten: 20.10 Gevarieerd progr.; 22-15 Buitenlands overzicht: 22.35 Gramofoon; 22.45 Avondoverden king; 23.00 Nieuws en SOS-be- richten; 23.1524.00 Gramofoon. Hoe ze bij elkaar gekomen zijn vormt nog steeds een strijdvraag onder de geleerden. De oude le gende van Jacob de Voragine heeft nog wel de meeste aanhang. De duivel kon het niet zetten dat aan zijn grote macht een einde scheen te komen. Eeuwenlang was hij er in geslaagd zichzelf of zijn creaturen door de mensen als goden te laten aanbidden. In de vierde eeuw vond er een sen sationele sloping van zijn macht plaats door het zich snel verbrei dende Christendom met name in zijn hechte bolwerk Egypte. De hellegeest week uit naar de woes tijn om daar ten minste wat tot rust te komen en zijn machten te hergroeperen om tot een nieuwe aanval over te kunnen gaan. Hier echter vond 'hij Sint Antonius op zijn weg, die met vele eremieten ook de woestijn tot een heiligdom des Heren maakte. Voortdurend viel hij de heilige lastig, onder allerlei gedaanten en op de meest ongelegen ogen blikken. Meer dan eens verscheen de demon in de gedaante van een zwijn, misschien ook om Antonius te verleiden tot het eten van varkensvlees, wat in strijd was met de sobere levenswijze van de eremieten. Met dat duivelse zwijn hebben ook Teniers, een Breughel en vooral Jeroen Bosch hun „bekoringen van Sint Anto nius" opgesierd. En er zit iets van vrome ironie in, het varken naast de heilige te plaatsen. Maar de Kempische en Vlaamse boeken denken er anders over. Ze zien Sint Antonius als de be schermer van -het vee en van het varken in het bijzonder. In de middeleeuwen werd de heilige aangeroepen tegen de „roos", een ziekte, die toen ook bij mensen voorkwam maar geleidelijk aan tot een biggenziekte is geworden. Het volksgeloof vindt steun in de historie. Onze middeleeuwse steden kenden alle het Sint-Anto- nius-varken. Het genoot het voor recht om vrijelijk door de straten te wandelen, daar zijn kostje op jaren een actie gaande onder lei ding van de Vlaamse priester Remi Lens, die ijvert voor het instandhouden van oude volks gebruiken. 16 JAN.: H. Marcellus, Paus en martelaar Toen het christendom in het begin van de vierde eeuw onder alle bevolkingsgroepen in het oude Romeinse keizer rijk vele aanhangers telde, trachtte de medogenloos drij- verige Maxentius de uitein delijke overwinning van het kruis te beletten. Op laag hartige wijze probeerde hij overal de christenen tot on trouw te brengen. Maar hij vond de Romeinse opper priester Marcellus tegenover zich. „Het enigste middel, om de gelovigen te behouden", zo zeide hij meerdere malen, „is het handhaven van de tucht". En op geen enkele wijze verzachtte hij de stren ge leefregel; integendeel, hij verscherpte haar om daar door de gelovigen te bescher men. Is tegenwoordig niet een van de redenen van ach teruitgang in het geloofs leven de verslapping van de tucht? Men neemt het niet zo nauw met de vastenwet; men lacht om een filmkeu ring; men praat over dispen saties bij huwelijken als over de gewoonste zaak van de wereld. De les van Paus Mar cellus wijst ons op het ge vaarlijke van deze houding. IN DESERTO. Een oude keur uit Amsterdam zegt het: „Dat Sinte Anthonys ende Sinte Cornelys vereken, moghen bij der strate gaen mit bellen ende elck vereken een oir afghesneden. Dats' te wetende: Sinte Antho nys vereken het rechter oir ende Sinte Cornelys vereken het luch ter (linker) oir afghesneden". Op Sint Antonius-dag leefde het varken niet meer. Het was geslacht, en na de Hoogmis werd het vlees onder de armen ver deeld. Iets van dit gebruik leeft nog voort in Kempische dorpen waar men echter verschil maakt tussen hele en halve maat. In dorpen met hele maat wordt „de plechtigheid der varkens koppen" op 17 Januari gevierd; in die met halve maat op de Zondag daarna. Voor de Hoogmis worden op een kruiwagen halve varkenskop pen de kerk ingereden, er heeft een zegening plaats en na de kerkelijke plechtigheden worden die kopen bij opbod verkocht ten bate der armen. Na die koppen verkoop is er feest tot 's avonds laat en de gilde laat oude volks dansen uitvoeren. Er zijn slechst weinig plaatsen meer waar dit oude gebruik, dat steunt op een traditie van eeuwen in stand wordt gehouden. Om een volledig verdwijnen te voorkomen, is er sinds eén paar PA S riLLE sït bijV- Sint Antonius heeft nog een andere betekenis voor de hoeren. Het is zo de gewoonte in Mei van ijsheiligen te spreken, maar ze hebben confraters in Januari: St. Maurus (15 Januari), St. Anto nius (17 Januari) en St. Sebas- tianus (20 Januari). De volks overlevering wil dat het op deze drie dagen het hardste vriest van de hele winter. En als het op alle drie dagen vriest, dan is de dooi op komst: „Streng op Sint Anto nius, zacht na Sint Sebastiaan". Dat Henk Schijvenaar niet door de Beigen wordt vergeten, blijkt uit het volgend schrijven, dat hij van de algemeen secreta ris van de KonmKJJjke Belgische Voetbalbond, dewieer J, Crahay, ontving; „Ter gelegenheid van het jam merlijke ongeval, waarvan U bij de jongste Neüerland-België het slachtotfer werd, heeft U onge twijfeld de echo opgevangen van de sympathie, die onze voetbal liefhebbers en gans onze sportie ve bevolking tl toedragen. We vernamen, dat de vooruitzichten thans bemoedigend zijn en dat hoogst waarschijnlijk op het einde der maand het zware gips verband door een loopgips zal mogen worden vervangen. In die omstandigheden hopen wij U op 6 April te Antwerpen te ontmoeten. Wellicht zal het U dan nog niet mogelijk zijn he laas Uw plaats in het natio naal elftal te hernemen. Maar wij zullen het zeer op prijs stellen zowel op de wedstrijd als op het daaropvolgend banket als onze eregast te ontvangen". VAN BEKERWEDSTRIJDEN NOG GEEN SPRAKE Het secretariaat van de K.N.V.B. verzoekt ons te willen mededelen dat het vaststaat dit seizoen be kerwedstrijden te laten spelen voor het Zaterdagvoetbal. Of dit seizoen wedstrijden voor de K.N.V.B.-beker zullen worden uitgeschreven is nog niet bekend; het bestuur van de K.N.V.B. zal zich over dit punt te zijner tijd nog beraden. JOE LOUIS MAG NIET IN GOLFTOURNOOI UITKOMEN Voor het grote j aarlij kse golf- tournooi te San Diego (Califor- nië) was ook een uitnodiging ge zonden aan Joe Louis, de oud wereldkampioen boksen. Thans is bekend gemaakt, dat Louis niet zal kunnen deelnemen aangezien de reglementen van de federatie van professional-golfers het deel nemen van kleurlingen aan tour- nooien, die onder auspiciën van deze federatie worden gehouden, verbieden. VANDAAG moet ik je iets uit Dierenland ver tellen. Je weet zeker wel, dat daar ook winkels zijn? En dat het er ook wel eens uitverkoop is, net als hier? O, o, wat hebben de winke liers het dan druk. Bruintje Beer, die de grootste zaak heelt in Dierenland, komt 's nachts zells niet aan snurken toe! Maar ook de huisvrouwen zijn druk in de weer met de uitverkoop, 's Morgens gaan ze al vroeg op pad, op zoek naar koopjes en voordelige lapjes. Als ze dan 's avonds thuiskomen, hebben ze hun tassen vol en moet vadertje 'leeuw of manlief muis eens gauw zien, wat ze allemaal op de kop hebben kunnen tikken. Nu is er één huismoeder in Dierenland, die nooit veel tijd heeft om naar de uitverkoop te gaan.- Dat is vrouw Snaterbekje, een ganzemoeder met tien dom me ganzekindertjes. Je kunt wel begrijpen, dat vrouw Snaterbekje thuis veel te stellen heeft met haar kroost. Ze is de hele dag voor de gansjes in de weer en ze heeft nog geen minuutje te missen om even te gaan winkelen. „Maar dit jaar zal het eens anders zijn" zei ze op zekere keer, toen het weer uitverkoop was, „ik zal zo hard werken, dat er 's mid dags nog net een uurtje overblijft om inkopen te doen". Oef, wat zette vrouw Snaterbekje overal 'n vaart achter. Ze deed alle tien ganzekindertjes tegelijk in bad, zette ze op een rij en streek met een grote poets doek over alle tien snavel tjes. „Ziezo dat is dat" zuchtte ze, „en nu kunnen jullie zelf je veertjes rechtstrijken". Het duurde een tijdje, voor de tien gansjes hun veertjes op or de hadden. Maar onderhand kon moeder toch vast voor ■et eten zorgen. Daarna 1 ze haastig aan de was ie„ rkelijk, ze slaagde er in al het werk één uur eer der af te krijgen dan an ders. „En nu naar de stad" zei ze toen tevreden. De tien ganzekindertjes moch ten naar de sloot en moe der stapte mét haar tas de deur uit. had, vond ze, dat het beslist op een hoed leek. Ja het was een hoed, kijk maar, er zat een bandje aan. Dolge lukkig stak het ganze- vrouwtje haar hoofd door het bandje en trots duwde ze het strooien ding vast ZE had verschillende din gen in haar hoofd, die ze wilde kopen. Gummi zakdoekjes voor de jongste gansjes, want o, die had den toch zulke druipneus- jes, enen? Een hoed je, een hoedje voor zich zelf! Ja vrouwtje Snater bekje was op een nieuwe hoed uit. Ze zag haar buur vrouwen en vriendinnen na elke uitverkoop met een nieuwe hoed lopen en nu wilde ze zelf ook zo graag eens iets nieuws hebben. Welgemoed liep ze de hoe denzaak van juffrouw Vo gel binnen, maar wat was dat een teleurstelling. Er waren geen hoedenEn ik dacht, dat het uitver koop van hoeden Was" zei vrouw Snaterbekje veront waardigd. „Dat was het ook" zei juffrouw vogel triomfantelijk, „maar alles is al uitverkocht. Betere uitverkoop kan een dier zich niet wensen". Vrouw Snaterbekje groette haastig en stapte naar de volgende winkel. Ook daar waren alle hoeden al uitverkocht enin de andere zaken ging het al net zo. „Te laat" dacht het ganzevrouwtje verdrietig, „overal ben ik te laat. En ik had toch zo graag een nieuwe hoed ge had. Moet ik nu zonder iets thuiskomen?" Verdrietig liep ze voort over de weg naar haar huisje en ineens struikelde ze over iets. Wat was dat, wat lag daar? Het was een strooien ding en toen vrouw Snaterbekje het opgeraapt op haar voorhoofd. „Zo hoort het" zei ze, „wat zul len nu alle buurvrouwen opkijken!" Ja, de buurvrouwen ke ken allemaal op, maar niet uit bewondering. „Kijk eens" giechelden ze zacht jes, „wat heeft Snaterbekje nu op haar hoofd? Dat is geen hoed, dat is een mandje. Hé, ze heeft een omgekeerd mandje op! Haar hoofd steekt door het hengsel!" Overal waar Sna terbekje kwam, begonnen de dieren te lachen. Ze be greep er niets van. „Nu heb ik ook eens een nieuwe hoed op" klaagde ze tegen haar beste vriendin, Mieke de kip, „en nu lopen ze alle maal te giechelen. Is het soms zo iets geks, wat ik op mijn hoofd heb?" „Ach gek" zei Mieke „het is een prachtig mandje hoor, je moet er maar opkomen om het te dragen. Straks doet iedereen het". „Wat?" Met één ruk had Snaterbekje het hoedje, of liever ge zegd het mandje, van haar hoofd getrokken. „O" snik te ze, „wat vreselijk, ohoho wat erg!" TOEN vrouw Snaterbek je eenmaal wist, dat ze met een mandje door Die renland had gelopen, durf de ze zich niet meer buiten te vertonen. Iedereen wist het, iedereen sprak erover. „Heb je het gezien, vrouw Snaterbekje draagt een mandje bij wijze van hoed" zo ging het van mond tot mond „een klein strooien mandje". Dat gerucht kwam zelfs in Kabouterbos, waar zoals je weet alle kabou ters wonen. „Heb je het al gehoord vrouw Snaterbek je van Dierenland draagt een mandje bij wijze van hoed, een kiein strooien mandje...." Hé, dacht een klein kaboutertje, toen het deze woorden hoorde, dat moet mijn mandje zijn, dat ik gisteren verloren heb„ toen ik eieren in Dieren land moest gaan halen. Als' de wind trok het zijn goe de schoenen aan, haalde een mutsje uit de kast en rende zijn huisje uit, op weg naar Dierenland. 's Avonds laat stond er een. hijgend kaboutermannetje bij vrouw Snaterbek op de stoep. „Hebt u soms mijn strooien mandje gevonden," vroeg het, „ik moet het op de Varkénsweg zijn kwijt geraakt". „Dat klopt" antwoordde het ganzevrouwtje en bij zich zelf dacht ze: ik zal het maar gauw gaan halen, ik héb al narigheid genoeg gehad van dat ding. Dan maar liever niets. „Maardat laatste viel mee". Gelijk overge ven lachtte het kaboutertje en terwijl Snaterbekje het mandje teruggaf, duwde hij haar een schattig rood flu welen mutsje in de han den. Het was niet eens een gewone kaboutermuts, want! er zaten gouden linten aan, en het was met een strook van rode zijde afgezet. „Het was mijn Zondagse muts ziet u," legde het ka-| boutermannetje uit en vóór het ganzevrouwtje die mooie muts had kunnen weigeren, was het kereltje al weg met zijn mandje. En zo kwam het, dat vrouw Snaterbekje tóch nog een nieuwe hoed kreeg. Nu' lachte niemand meer en daar was ook geen reden; voor. Want zo'n kostbaar' roodfluwelen mutsje met gouden linten en echte zijde was nergens in het Dierenland te vinden, dat kan ik je wel verzekeren!/ GRIEKSE DEELNEMING AAN WINTERSPELEN ONZEKER Alhoewel Griekenland inge schreven heeft voor de winterspe len staat het nog niet vast dat het inderdaad een ploeg naar Noorwegen zal zenden, gezien het feit dat wegens de zachte winter in Griekenland niet in tensief getraind kan worden. INNSBRUCK CANDIDAAT VOOR WINTERSPELEN 1960 Blijkens een mededeling van het gemeentebestuur heeft de stad Innsbruck zich candidaat gesteld voor de organisatie van de Olym pische Winterspelen in 1960. De desbetreffende sollicitatie is al ingediend bij het Oostenrijkse Olympische Comité, ter doorzen ding aan het I.O.C. GIEL DE ROODE WINT VAN IVOR GERMAIN In een partij over 10 ronden heeft de Nederlandse weiter Giel de Roode op punten gewonnen van Ivor Germain (Br. Guyana). Ongeveer zes maanden geleden had de Roode dezelfde tegenstan der reeds ontmoet en eveneens op punten verslagen. DESERTEUR IN ARREST De twintig-jarige Rotterdam mer A. van der G„ die wegens desertie door de Koninklijke Marechaussee werd gezocht, is gisternacht door de Amersfoort- se politie siapend in een autobus aangetroffen. Van der G. kon zich niet legitimeren. Op het bureau bleek, dat meni een goe de vangst had gedaan, want de man, die al eerder verdacht van diefstal met braak te Amster dam was ingesloten, was toen vrij spoedig na zijn arrestatie ■gevlucht. „Is het als u thuis eet bii u gewoonte voor en na tafel te bidden en te danken, of niet?" Deze vraag heeft het Neder lands Instituut voor de Publieke Opinie onlangs aan vele man nen en vrouwen uit alle lagen van de bevolking en over het gehele land verspreid gesteld. Dit zijn de resultaten: 64 procent van alle volwasse nen bidt en dankt gewoon lijk voor en na het eten. 32 pro cent doet dat niet en 4 procent gaf geen antwoord. Zoals te verwachten vindt ibet N.I.P.O. grote verschillen naar de godsdienstige overtui ging van de ondervraagden. Bij de gereformeerden ant woordde 97 procent, bij de roams-fcatholieken 93 procent dat zij geregeld voor en na tafel bidden en danken. Bii d'e neder- Het is te verwachten, dat de bekende Dionne-vijfling binnen kort van elkaar gescheiden zal worden. Pauline, een van de vijf achttien-jarigen heeft namelijk te kennen gegeven, dat zii in het klooster wil treden bii de Trappistinnen van Sint Romulo. In Juni zou zij dan worden in gekleed. Zoals men destijds berichtte, hebben alle vijf meisjes bij hun bezoek aan kardinaal Spellmam in 1950 hun verlangens naar de kloosterlijke staat tot uitdruk king gebracht. De kardinaal zei- de haar toen dit voornemen eerst zeer goed te overdenken. Doch Pauline's besluit schijnt vast te staan. Duits hervormden doet 68 pro cent het en 29 procent niet. Daarentegen antwoordde 87 procent van de mensen zonder kerkgenootschap dat zji voor en na tafel niet bidden en danken. Het N.I.P.O. heeft ook ge vraagd waarom men dat doet. De belangrijkste redenen waar om men wel bidt en dankt, voor en na tafel zijn: „Ben gelovig", „Is geloofsovertuiging" en „Al les komt van Boven. God dan ken voor Zijn gaven". De belangrijkste redenen "waarom men het niet doet zijn: „Ben niet gelovig" en „Ben het niet. gewend", „Is nergens voor nodig", „Heb er geen behoefte aan". KARDINAAL SPELLMAN BRENGT VERSLAG UIT Kardinaal Joseph Spellman, aartsbisschop van New York, zal Woensdag in Rome arriveren. Zijn bezoek aan de H. Vader houdt verband met zijn reis als legerbisschop naar het Koreaanse front. Tijdens de Kerstdagen heeft de Kardinaal de soldaten aan het front bezocht en gespro ken met civiele en militaire autoriteiten in het Verre Oosten. Vier dagen is hij in Japan geble ven en deed op zijn terugreis naar New York Fox-mosa aan en, de Philippijnen. Op Formosa had de Kardinaal een onderhoud met Tsjang-Kai-Tsjek, nog steeds de leider van nationalistisch China, en in Manilla met de president van de Philippijnen, Quirino. Deze reis naar het Verre Oos ten volgde onmiddellijk op de oriëntatiereis van New York's aartsbisschop gedurende de laat ste maanden van het vorig jaar naar de Zuid-Amerikaanse sta ten. In het Vaticaan zal de Kar dinaal nu rapport uitbrengen over beide reizen. FEUILLETON 11.9 Terwijl ze door de kampong lie pen. zei de korporaal: „U vertel de dat die vrouw zijn echtgenote was, maar ze moet z'n dochter zijn". De luitenant schudde 't hoofd. „Nee, ze is zijn vrouw. Ze zijn al tien iaar getrouwd". „Maar zij is vier en twintig en die man is minstens zestig!" „Hij is zes en zestig. Zij is z'n tweede vrouw. Eerst was hij ge trouwd met de oudste zuster uit heizelfde gezin, maar die is ge storven zonder hem kinderen te schenken. Nu kon hij van de va der het huwelijksgeld terugeisen, 'maar die kon het niet betalen en toen heeft hij de jongste dochter gegeven. Natuurlijk zonder koop som. Ja. jongens, 's lands wijs 's lands eer". Het 'bleek dat de meningen over zulke adatgebruiken ver deeld waren. Twee vonden zo'n huwelijk immoreel: de drie ande ren voelden er wel iets voor. om een vrouw met garantie te trou wen. „Bii horloges en vulpennen geven ze bij ons toch ook vaak een gratis verzekering tegen ver lies en wij dachten, dat zoiets heel modern was. Maar hier had den ze die waarborg al eeuwen geleden als ie een vrouw kocht. Er is niets nieuws onder de zon". Verhagen besloot om langs de kali terug te gaan. Ze hadden tiid genoeg en hét was een goede marsoefening. Het eerste deel van de tocht ging tussen kleine in landse akkers, waar de tani's met ontbloot bovenlijf het onkruid tussen de kassaveplanten patj ol den. Maar spoedig boog de kali af en verdween in de bosrand. Tussen de zware bladerkruinen vielen ce zonnestralen minder fel, maar hier slingerden de doornige ranken van de oenak over 't pad en moesten ze steeds bukken voor laaghangende ketirahstengels. die wel fraaie rode slingers vormden, maar op de duur verduiveld las tig werden. Ze kregen het ook warm van het om zich heen slaan naar allerlei vliegen, torren, ke vertjes en mieren. Alleen de lui tenant scheen daar geen last van de hebben- Hij had slechts de kraag van zijn shirt dichtge knoopt en de tropenhelm wat die per in zijn nek gedrukt, „sla niet zo naar die koemibangs. Dat zijn gewone hommels en die doen je niets", raadde hij aan. „En vorige week hebt u gezegd dat we er voor op moeten pas sen". „Voor deze niet. Dat waren ke- ti-keti's. Die waren giftig". „Hoe kan ik het verschil we ten?" vroeg een soldaat veront waardigd. „Ze hebben zich niet aan mij voorgesteld, hoe ze heten. Poeh, het is hier om te stikken onder die bomen". „We komen zo buiten het bos en dan gaan we eten", beloofde Verhagen. „Maar jullie maa'kt ie veel te druk. Doordat je zo wild met je armen zwaait, komen de .insecten uit nieuwsgierigheid naar je toe". „Als ze soms denken, dat ik met ze wil spelen, dan zitten ze er toch ver naast", bromde iemand en toen lachten ze maar weer. Na een klein half uur kwamen ze aan de rand van het bos. Bui ten het vochtige, groene gewelf, maar nog in de schaduw der bo men was 't iets koeler, 'n Eindje verder stoeiden naakte bruine jongens in de kali. „Laten we ook gaan zwemmen, luit. We hebben wel wat afkoe ling verdiend na die mars". Verhagen schudde het hoofd. ,,Je weet dat het verboden is om in onbekend water te baden. Bo vendien vertrouw ik deze kali niet. Zo vlak bii het bos zouden er wel eens krokodillen kunnen zijn". „Dan zouden die kinderen hier niet baden. Die zullen hier toch wel bekend zijn?" De lange Fries stapte naar de rand van de kali en wenkte naar de badende jon gens. „Ahoi!" Toen ze keken wees hij naar 't water. „Boeaja?" Tot z'n stomme verbazing knikten de kinderen van ja! De grootste jongen zette zich af en zwom le nig als een bruinvis naar hun oever- „Boeaja?" vroeg de korporaal nog eens. De knaap knikte. „Héél grote boeaja", zei hij ernstig. „Vorige week heeft hii Somo opgegeten. Met één hap beet hii zijn been af. We hebben nog hard ge schreeuwd, maar het hielp niet. De boeaja was niet bang". Verhagen was opgeschrokken. „Wat zeg je? Somo dood? De zoon van de goeroe?" De jongen knikte en de luite nant bedacht, dat hij Somo inder daad de vorige week had gemist- Het was een aardig joch, dat dikwijls in het kamp kwam om hout te hakken en de kok te hel pen, in ruil voor de eer om met de soldaten mee te mogen eten- Nu was hii dood. Verongelukt bii het baden. De luitenant zag hoe de Fries verbijsterd naar de Javaanse jongen staarde. Diens glanzend bruine lijf was al weer gedroogd in de felle zon. Toen hii zijn hoofd sdhudde. vloog een krans van glinsterende druppels uit zijn zwarte haren. Hij maakte juist aanstalten om weer in de kali te duiken, toen de korporaal zei: „Maar als het zo gevaarlijk is waarom baden jullie dan hier?" De 'knaap haalde achteloos de schouders oP- „Ben boeaja komt bijna nooit oP de plaats terug, waar hii een mens heeft gedood en als 't immers Allah's wil is.." Toen ze die middag moe en warm in het kamp aankwamen, voelden ze dadelijk de gespan nen stemming, die daar heerste- Er was al een patrouille terug en de jongens groepten opgewonden sa,men. „Ze hébben Pasman La-war met zijn gehele gezin vermoord," zei de kapitein, toen Verhagen ver slag had uitgebracht. „De jongens hebben de verminkte lijken ge- zien. Het moet gruwelijk z.'in ge weest." (Wordt vervolgd Het vraagstuk geen uitsluitend meen Nederland den. Het gemeen zeer in de hand architecten, om plannen te ontv grootse architect moge getuigen x stad en van haa In deze geest H. W. Valk te I zijn voornemen meente Amsterd huisplan aan te b wrocht project bouwmeester een jarige arbeid besl Na het bekend publicatie heeft z nale belangstellin; geconcentreerd, levend is, dat hel het onderhavige een grootse visie worden tegen van de vaderlai schiedenis, met n: chitectuur, waar hoofdstad in de Jacob van Campe monument bezit, malige raadhuis, 1648, thans beker ninklijk Paleis op Nederland houder ste wereldwonder Onze Nederland glorie legt oqk d ouwers dezer eet een traditie voort geringe opgave i het hier betreft scheppen dat oj wijze nochtans vc een klassicisme v zijn schone doe synthese bereikt, perste triomf der tectuur uitmaakt wel met het zicht rijk verleden als de verre toekomst zijn zal, dat eeuwi se cultuur wei schragen kan. Daarom heeft geduld van een met de werkelijkl Nederlander, ma; het creatieve en mogen van de Bi meester bijna twi arbeid aan een pi hij meende het op jaardag tot „een ding" gebracht te Wij plaatsen hie plan der hoofdver grondplan onafhai een bepaalde situ, dezer hoofdverdi dacht op ongevee A.P. Neemt men voor zich met de 1 naar het Noorden 182 m. dan ziet een grote burgerz en 16 m. breed tx geflankeerd door van 8 bij 26 m. gi grote hoofdhal ter m. bij een breedte 8 m. tussen de p zich aan weerszij i trappen bevinden naar het Noorden ten uitziende op <3 sen, zijn kleinere waarnaast, uitstek AdverU zijn voor de moi geen „verloren" i Zij verdrijft de pijnen direct mi ...die helpen DISTRICTSVER ZUIVELF/ WIERINGERMEï Coöp. Zuivelfab: Friesland" te Lutj Donderdagavond 1' districtsvergadering „Lely" te Slootdor PRAATAVOND BEDRIJFSVOOF WIERINGERWE1 dagavond 18 Janui om ihialf acht how ging voor Bedr in de Wierinigerrr „De Maaier" eei voor haar leden. Gezien het pro; deze avond belooft zeker de moeite Als sprekers zulfer L. R. Dijkema, die over Groenvoedei verband met d'e d T. Rinsma over fo; bemesting en de h wind. over het aardappelen eni m; gekoelde ruimten, de bewaring van v de kuil, met of 'ging van conserve' BOUW VAN DE I GECUr WIERINGERWEï bouw van een School te Wieringe het R.K. School'be aan de laagste ins Kuin en Zn. te Ou Benoeming bij .MIDDENMEER. - lijk Besluit is bene provincie Noord-Ho gang van 1 Janu Heemraad van he schap de Wieringer van Dam te Wierii meente Wieringermi

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1952 | | pagina 4