-ï Achthonderd man aangetreden op de grens van leven en dood 1 FEBRUARII I J J an nieuwe wschool ktberichten it v/as dan het einde Wij herdenken SVERWACHTINC ?ld door het K.N.M.I. t, geldig van Zaterdag- Zondagavond. USTIG WEER it plaatselijk mist bij ren om het vriespunt, droog weer met een e kans op opklaringen -ind. Morgen overdag e temperaturen. MARIA SPEELT NDSCHAPPELIJK EN VOLENDAM IR Zondagmiddag maria een vriendschap- noeting tegen het sterke Het ligt in de bedoeling er recette te bestemmen lympisch Comité TERSDIENSTEN- st-Fricsland (West) Ferwerda te Twisk, 8: Dokter Boéckihorst tum. telefoon K 2297 okter Wajon te Span- elefoon K 2263—215. -Avenhorn: Van der Linden te telofoon K 2295264. .B. O.-examens :UM. Op het E.H. n slaagden dertien rit Castricum, één uit en drie uit Limmen. candidaten werd afge- examinator, dr. Dijk- Alkmaar, hield beide van het examen een schouwing over de en drukte de geslaas- hart vooral trouw de en te bezoeker». Hij ok op, dat het goede an deze cursus te dan- de bekwame instruc- H. J. van Nievelt. emeenteraad UM. De gemeente- Castricum vangadert Februari a.s., des half acht ten raad- cidingcn uitgereikt CUM. Burgemees- Jmeets heeft aan de personen het ere- Orde en Vrede uit- r», Ruiterweg 29 N. Torenstraat 87, N. M. v. d. Veens'traat 35; lerg, Toepoelstraat 2; udeweg 6; J. Lute, 10; B. F. Sinnege. A. T. Veïd't. Gas- Zonneveld, Hooge- vond luchtvaart TSOOG. Naar wii zal a.s. Maandag, des avonds om acht De Vries alhier een oo luchtvaartgebied rouden, georganiseerd ichtwaehtdier»st. Deze door eenieder gratis -ewoond. 22 Febr. 7000 kg 32.10, grote 32.50— .gen 26.80, stek 13.70 )0 kg peen B 28.60— 50—27.50, D 13.60— 6.80—10.80 23000 kg .90—25.00. B 19.20 0—8.80. modjo's 15.50 ge bieten A 18.20— 1012.20. lange mod- 4.90. 5000 kg rode -20.90 II 13.40, af- 10. 3500 kg gele kool 3000 kg savoye kool 1100 kg spruiten A B 35.00—37.00. 50 kg 0. II 46.00. vereniging voorrang en dat bij het be- koopprijs rekening gehouden met de in verdisconteerde, be- ïngen. Nadat op ver heer Plugboer (P.v. lerwijsveremging nog c was gesteld voor lasschade, werd de komst met 4 tegen 3 eze laatste van de dgekeurd. Het voor- langaan van de voor jw benodigde geld- ecn bedrag van rd eveneens met de nenverhouding aan- i verband met het geld door leden van worden beschikbaar ieze lening de vorm gatielening verkrij- d in stukjes van nde 4 pet. met een 30 jaar, terwijl ieder deel zal uitloten, voerige uiteenzetting zitter van de werk- N.V. Noord-Neder- as besloot de raad om aldus ook de Schermerhorn in te stellen met be- 3 bouwkas in het nieuwe woning te er Valckx, die zich tegen de toetre- stelde in het licht, de gewone arbeiders zou zijn om de kos- op deze wijze te ning (bijna f 10. mende 30 jaar) op De voorzitter kon grotendeels ver hij gaf tevens voor mensen die met de elijkheid nog wel 1 zouden kunnen vraag vroeg de heer maatregelen tegen /an ramen der Ned. loor leerlingen van ndbouwschool. De oeg waarom deze de daders bekend handen van de geven. Een derge- ging achtte hij hier net op zijn plaats. Broersen reageerde beschuldiging. Naai- •van bracht de p de houding van sen de bouw van chool meer in het sprake. Hij achtte op van die zijde werd geageerd den peil. DE SLAG IN DE JAVAZEE Hf. Ms. de Ruyter aan de kade van Soerabaja. Om 23.15 uur werd Hr. Ms. Vlaggeschip „De Ruijter" op het achterdek getroffen en met ont zetting en afschuw hoorde de jonge kanonnier van Gelder op Hr. Ms. „Java" boven het hels kanongebulder het geschreeuw van zijn maten, enkele tientallen meters verder. Dat was het dus, één felle lichtflits en dan afgelopen. Maar voor hij goed tot het besef was gekomen, voelde hij op zijn eigen schip een ontzettende slag. Hij zag nog één lichtflits, hoorde de vuurleider jammeren en toen trek een zwarte nacht voor zijn ogen.... Zo verloor Nederland in nauwelijks vijftien minuten zijn twee kruisers, ruim achthonderd zonen en daarna zijn gehele vloot. De zwarte nacht trok over de 27ste Februari, terwijl in de Javazee drie Hoezee's voor Koningin en Vaderland klonken. Een vloot voogd was juist de eeuwigheid ingestapt en zijn bemanning stond reeds aangetreden op de grens van leven en dood. Voor het laatste „alle hens voor de boeg". En op de brug van de Amerikaanse kruiser „Houston" las de commander het laatste tele gram van Schout bij Nacht Karei Doorman: „Bekommer U niet om ons. Stoom op naar Batavia De langdurigste en zwaarste zeeslag van de tweede wereldoorlog was hiermede ten einde en enkele dagen later kwam de „gordel van smaragd" in de greep van de vijanden. Urenlang had Schout bij Nacht Karei Doorman op die trieste 27ste Februari 1942 contact gehad met de Japanners, verloor dit contact weer en op zoek naar zijn aanvallers werd zijn vloot plotseling besprongen door de Japanse kruisers. Nog voor hij kon afdraaien, werden zowel de „De Ruijter" als de „Java" getroffen. De Japanner was door zijn verkenningsvliegtuigen voortdurend op de hoogte gebleven van de bewegingen van de „Striking Force" der geallieer- Doorman ontving nauwelijks aanwijzingen bij gebrek aan vliegtuigen. den, maar Een dag tevoren was het Ame rikaanse vliegtuigmoederschip „Langley" door Japanse bommen werpers aangevallen en tot zin ken gebracht, veertig vliegtuigen, voor Java bestemd, verdwenen in de golven. Het tragische laat ste telegram van de telegrafist is veelzeggend genoeg voor het drama in de Indische wateren. „Moeder had me 1 al gezegd, dat e; dergelijke ogenblikken zou den komen. Zij moet dit hebben gtvoeld". Dat was eveneens het geval met de Marinestaf. Men wist biina met zekerheid, dat de Ja panse vloot oppermachtig zou zijn en toch heeft de Kon. Marine de slagen van het eerste uur in de Archipel willen opvangen. De grote traditie van de plicht sprak hier "zonder omwegen. Zoals Karei Doorman 's mid dags om 17.52 van de fatale dag naar zijn chef in Batavia had geseind: „Kortenaer gezonken, Exeter zwaar beschadigd. Wij vechten door". Maar nauwelijks een uur later klonk zijn noodkreet door de aether: „waar is de vijand?" Inleidende gevechten Op 13 Februari was de inlei ding van de slag reeds begonnen, nadat de Japanners op Banka waren geland. De geallieerde vloot bestond toen uit de „De „Perth" en de jagers „Witte de With", „Kortenaer", Jupiter", „Electra", „Encounter „Ed wards", „Alden", „Ford" en „Paul Jones". Het afscheid in Soerabaja was zwaar gevallen, omdat zowel de opvarenden van de vloot als de thuisblijvers voorvoelden, dat dit het einde zou zijn. Een jonge zeeman schreef aan zijn móeder: „Soms ben ik doods bang voor wat er zal gaan ge beuren. Stel je voor, dat je daar staat en dan.... is het afgelopen met je. Soms laat het me ook steenkoud, omdat er voor ons in deze rotwereld blijkbaar niets anders te doen is als geboren worden, vechten en doodgaan. Maar hoe mijn bui ook is, we gaan toch. Ik zou je nooit meer onder ogen durven komen als ik niet mee zou zijn gegaan. Prak- kizeer er maar niet te veel over en houd je goed. En als het ook met mij moet gebeuren, vooruit dan maar. Zo was het afscheid van Soe rabaja en van het leven. Maar toen een uur later op de „Stri king Force" van Doorman alle hens voor de boeg werd gehou den, kon iedere baksmeester mel den, dat alles aanwezig was. En de bootsman gaf het door aan de chef d'equipage en op het mo ment, dat de eerste officier met de hand aan de pet de vloot en de bemanning voltallig aan de vlootvoogd presenteerde, lichtte er een ogenblik iets op in diens ogen. „Ik wist het wel", schoot er door diens hoofd. Maar hij antwoordde slechts met een kort, afgemeten „Dank u".... Voltallig bemand koos de „Stri king Force" van schout bij nacht Karei Doorman op de avond van de 26ste Februari 1942 derhalve zee. De gehele nacht werd gepa trouilleerd zonder noemenswaar dige incidenten en ook de och tend daarop verliep in een vrij regelmatige rust. Tegen de mid dag besloot Doorman naar Soe rabaja terug te keren, doch om twee uur, toen hij de haven reeds op enkele tientallen mijlen was genaderd, ontving hij het alarmbericht, dat verkenners een vijandelijk konvooi hadden ge signaleerd: „Twintig mijl West van Bawean" (noordelijk van Soerabaja). De Catalina Y. 63 was op 26 Februari opgestegen voor een verkenningsvlucht boven de Ja vazee, doch vliegtuig noch be manning keerden op hun basis terug. Jaren later bleek uit ver klaringen van de uit krijgsgevan- Schout bij nacht Karei Door man, die in de slag op de Javazee onder de vele gesneu velden moest worden geteld. Ruyter", „Java,, „Tromp", de Engelse „Exeter" en „Hobart en verder de torpedobootjagers „van Ghent", „Banckert", „Kortenaer" en „Piet Hein" en 6 Amerikaanse jagers. De „van Ghent" liep echter op een rif en raakte verloren. Op 19 Februari voer de „Stri king Force" opnieuw de Japanse vloot tegemoet. Een hevig artil lerievuur ontwikkelde zich in Straat Banda, waarbij Hr. Ms. „Piet Hein" verloren ging. Drie uren later volgde het tweede duel, waarbij Hr. Ms. „Tromp" elf treffers kreeg, zonder echter verloren te gaan! Toen kwam de grote zeeslag als een drama over de wereld. In de avond van de 26ste Febr. vertrok de geallieerde vloot op nieuw naar zee. Karei Doorman had bij deze tocht het commando over de kruisers „de Ruyter", „Java", „Houston", Exeter" en had waargenomen, 's Nachts had hij een telegram over deze con centrate's willen doorgeven. Het lukte niet. „Telegram hieromtrent niet over te krijgen door continu dringend telegramverkeer tussen twee andere Marineradiostations". De volgende dag werden door andere verkenners eveneens Ja panse vlooteenheden waargeno men en de sergeant-waarnemer van een der Catalina's zond hier over enige telegrammen weg naar de staf. In hun sobere korte taal vertelden deze telegrammen, dat er ergens op de Javazee een gevecht zou beginnen. Later, dat het was begonnen. Al kon deze jongeman zelf niet vermoeden van welke tragische gebeurtenis sen hij hoog vanuit de lucht ge tuige was. Hij seinde: „Om elf uur een vloot van ongeveer twintig sche pen waargenomen. Hebben de kruisers ,|De Ruyter" en „Java' herkend". „Om twaalf uur omge ving Bawean vijandelijke vloot waargenomen stomend in Zuid- Oostelijke richting". „Ongeveer 16.00 uur. Kruisers in gevecht" Dat was het dus: kruisers in gevecht. Schout bij nacht Doorman had 's middags om 14.45 uur van de 27ste Februari zijn aanwijzingen via het Hoofdkwartier te Batavia ontvangen en hij zette koèrs naar Bawean. Om 16.12 uur kwam de vijand in zicht. De sergeant-telegrafist landde een half uur later en ver telde op zijn basis, dat hij de vuurmonden in werking had ge- De ontmoeting De ontmoeting vond plaats om 16.12 uur op 6.28 Zuiderbreedte en 111.26 Oosterlengte. De vijan delijke vloot bestond uit drie groepen, elk bestaande uit twee zware kruisers en één lichte en verder zes torpedobootjagers, voorts een lichte kruiser en acht torpedobootjagers. Deze gehele vloot was vooruitgezonden om de Japanse landingsschepen te be schermen. De Japanse zware kruisers openden vier minuten later op een afstand van 27000 M. reeds het vuur, dat blijkens latere me dedelingen zeer nauwkeurig lag. Hierdoor werd een kwartier later Hr. Ms. vlaggeschip „De Ruyter" getroffen, maar bleef volkomen gevechtswaardig. Toen de afstand tussen beide vloten verkort was, zetten de Ja panners de torpedobootjagers in, die een fel artillerieduel begon nen met de geallieerde vloot. Drie en veertig torpedo's werden op de „Striking Force" afgevuurd, die echter geen van alle doel trof fen. Om 17.02 namen de artille rie-officieren van de Striking Force waar, dat treffers waren geplaatst op een der Japanse zware kruisers. Het schip bleef evenwel aan het gevecht deel nemen. Toen bereikte de strijd een hoogtepunt. De „Exeter" werd om 17.08 getroffen, waardoor de hoofdstoomleiding werd vernield. De kruiser draaide hierna uit de gevechtslinie, waardoor enige ver warring ontstond. Drie andere kruisers draaiden eveneens af en legden een nevelgordijn, om aldus de Exeter aan het gezicht van de vijand te onttrekken. Op dat ogenblik, om 17.15 uur trof een vijandelijke torpedo Hr. Mr. Kor tenaer midscheeps, waardoor het schip binnen enkele minuten in de diepte van de Javazee ver dween. Nadat vlootvoogd Doorman de vloot wederom in kiellinie had verzameld gaf hij Hr. Ms. „Witte de With" opdracht de beschadigde Exeter naar Soerabaja te bege leiden. Om de aftocht van beide schepen te dekken zetten de drie Britse torpedobootjagers een te genaanval in, waarbij de „Electra" in het ketelruim werd getroffen en verloren ging. De vijand zette hierna opnieuw een aanval in, die echter geen succes opleverde. Om 17.52 uur seinde Doorman naar de Staf: „Kortenaer gezon ken. Exeter zwaar beschadigd. Wij vechten door op positie 6.15 Zuiderbreedte, 112.17 Ooster lengte". De Amerikaanse jagers van de „Striking Force" kregen daarna opdracht de terugtocht van de hoofdmacht te dekken. Door de vele rook- en nevelgordijnen was het zicht evenwel zo slecht ge worden, dat Doorman het contact met de vijand verloor en daarom vroeg hij om 18.31 aan het Hoofd kwartier: „Vijand in Westelijke richting verdwenen. Waar zit •hü?" Waar hij zat, zou hij eerst en kele uren later door de wrede werkelijkheid gewaar worden. Toen was het te laat. De Japanse verkenningsvlieg tuigen, opgestegen van vliegdek schepen bleven zijn vloot voort durend vasthouden en zetten de schepen ieder ogenblik in het licht van hun magnesiumbommen. Doorman kon niet anders doen, dan ongeduldig en grimmig de berichten van de wal af te wach ten. Zijn verbindingsdiensten werkten onvermoeibaar door, alle radiogolven werden afgetast, doch geen enkel bericht kon wor den opgevangen. Zijn positie verslechterde. Om 20.00 uur moest hij de Ameri kaanse jagers opdracht geven naar Soerabaja terug te keren. De brandstof raakte op en alle torpedo's waren afgevuurd. Het noodlot ging verder. Drie kwar tier later kwam de Engelse tor- pedobootjager „Jupiter" vermoe delijk in een mijnenveld terecht. De seiner op de brug zag nog kans te berichten: „Vermoedelijk getroffen door een mijn. Wij zin ken. Good luck". Verpletterende overmacht Daar stoomde dus de „Striking Force" van Doorman met*acht schepen in de Javazee, op zoek naar een vijand, die met achttien zware en lichte kruisers en tor pedobootjagers, plus de nodige vliegtuigen zich een weg baande naar Java. En ieder ogenblik stak een magnesiumbom de gehele omgeving in hel licht. De jonge zeeman, die nog nauwelijks in zijn lange broek paste, daciht aan de brief voor zijn moeder, maar bang was hij met meer. Alleen maar gevoelloos met in zijn her innering een verre gedachte aan Java en Holland. En op de brug van het vlaggeschip „De Ruyter wachtte een vlootvoogd grimmig en verbeten op berichten, waar de vijand zich zou bevinden. De uitkijk zag niet anders dan vijan delijke vliegtuigen en magnesium- bommen, de navigator maakte zijn bestekken en de artillerie officier becijferde koortsachtig zijn berekening over afstand, snelheid, windkracht en tijd. En dat alles in het onzekere waar de ontmoeting voor de derde keer zou plaats vinden. Tot allen opeens geschreeuw van menselijke stemmen verstijfd deed rechtstaan. De uitkijken meldden wrakhout en drenkelin gen overal waar zij keken en toen begreep schout bij nacht Doorman, dat hij op zijn uit gangspunt was teruggekeerd. De drenkelingen waren de overle venden van Hr. Ms. „Kortenaer", die enkele uren geleden in de folven was verdwenen. Nu, om 2.17 uur zagen zij plotseling de eigen schepen terugkeren en daardoor steeg de hoop op red ding. De Amerikaanse kruiser „Hous ton" wieip vlotten en reddings- lichten uit, terwijl de Australi sche jager „Encounter" opdracht kreeg de drenkelingen op te pik ken en naar Soerabaja te bren gen. Honderd en dertien opva renden van de Kortenaar ont kwamen door dit toeval aan een zeemansgraf in "de Javazee. Nauwelijks een kwartier later ontmoette de geallieerde vloot de Japanse zware kruisers „Nachi" en „Haguro", ieder van 12.500 ton bewapend met 10 kanons van 20.3 cM. Nog voor Doorman met zijn vlaggeschip was afgedraaid werd het getroffen en vrijwel op het zelfde ogenblik boorde zich even eens een torpedo in de stalen huid van Hr. Ms. „Java". de vijand", zeven uur te voren verzonden, was dit sinistere ant woord gekomen.... Dodelijk vermoeid stond schout bij nacht K. W. F. M. Doorman, commandant van de geallieerde „Striking Force" op de brug van Hr. Ms. Ruyter, die alleen nog boven water uitstak. Rondom hem lagen zijn mannen in zee. Hij hoorde het geschreeuw en herkende er zijn medewerkers uit. Dit was dus het einde van zijn oorlog, die hij met grimmige vast beradenheid had gevoerd. Toen zijn chef hem dit commando had opgedragen had hij gevoeld, dat dit bevel het laatste zou zijn, dat hij in dienst van zijn Koningin zou uitvoeren. Hij had nu zijn taak ten einde gebracht en voelde zich oneindig-moe, om alles wat in deze laatste seconde zijn her innering passeerde. Zijn adel- borstentijd vroeger in Nieuwe- diep, de vlieglessen op de Kooy, de commando's op verschillende oorlogsbodems en op de staven van Den Haag en Batavia. Zijn gezin, zijn kinderen Maar dan klonken in de chaos rondom hem indrukwekkend drie hoezee's voor de Koningin. Nog eenmaal salueerde hij naar zijn mannen, die rond zijn vlaggeschip dreven. Toen ging ook de brug van Hr. Ms. Ruyter onder derhand opgebracht naar Japan, waar het na de oorlog is terug gevonden. Snelle ineenstorting De ineenstorting na de fatale slag op de Javazee volgde spoedig. De kusten van Java lagen nu vol komen open en de troepentrans portschepen van de Japanners konden derhalve hun gang gaan. Van de Nederlandse oorlogsvloot gingen praetisch alle schepen in de Oost verloren. Op 11 Januari verloor de „Prins van Oranje" een gevecht met de Japanners bij Tarakan, toen de commandant trachtte uit te wij ken naar Soerabaja. Enkele over levenden werden opgepikt. Op 28 Februari zouden dev* kruisers Houston en Perth en de Neder landse jager Hr. Mr. Evertsen proberen uit te wijken naar Australië. De Evertsen verloor het contact met de beide krui sers en moest later op de dag een gevecht aangaan met Japanse oorlogsbodems. De commandant moest zijn schip aan de grond zetten en de opvarenden geraak ten in krijgsgevangenschap. Hr. Ms. Willem van der Zaan wist echter naar Australië uit te wijken, evenals de mijnenveger „Abraham Grijnssen", die als eiland gecamoufleerd aan de aan dacht van de Japanners wist te ontsnappen. Ook Hr. Ms. Tromp Op 27 Februari a.s. zal het tien jaren geleden zijn, dat de Nederlandse schout bij nacht K. W. F. M. Doorman als commandant van de ABDA- FLOAT: de gecombineerde AmerikaanseAustralische, Engelse en Nederlandse vloot in de Javazee tegen de Ja panners sneuvelde. Met hem gingen honderden geallieerde zeelieden ten onder in de strijd tegen een overmachtige vijand. De geallieerde „Stri king Force" zoals de gecombi neerde vloot genoemd werd, verloor hierbij tevens een groot deel van de oorlogs- odems. De naam van Schout bij Nacht Doorman leejt nu reeds als een legende onder het Nederlandse volk en onder de zeevarende natie's over de wereld. Ter herinnering aan de Slag op de Javazee, tien jaar gele den, aan de Nederlandse vlootvoogd Doorman en aan de zeelieden die in die zee slag, maar ook in andere zee slagen van de laatste wereld oorlog zijn gevallen, werd dit artikel geschreven. De Marine-voorlichtings dienst en enkele ooggetuigen van die dramatische ogenblik ken stonden ons hierbij met raad en daad terzijde. Het machtige mondingsvuur van Hr. Ms. de Ruyter. De Nederlandse vloot telde echter te weinig kanons van dit vèr dragende kaliber om het tegen de Japanse Mogami-kruisers, die vijftien projectielen in één vèrdragend salvo konden brengen, lang uit te houden. Op ongeveer 35 mijl Zuid-West van het eiland Bawean op 6.11 Zuiderbreedte en 112.08 Ooster lengte gingen beide kruisers van Harer Majesteits vloot ten onder. Op het alarmtelegram „Waar is In de vroege ochtend van 28 Februari werden door een Ame rikaanse onderdzeeër nog vier en vijftig overlevenden van de Brit se jager Electra gered. Het hos pitaalschip „Op ter Noort" even eens op 28 Februari uitgezonden om overlevenden van de Slag op de Javazee op te sporen, werd door twee Japanse torpedoboot jagers in volle zee aangehouden. De radio werd onklaar gemaakt en de Japanners antwoordden dat Zijne Keizerlijke Marine wel voor de overlevenden zorg zou dragen. Later werden achthonderd over levenden van de „Exeter" aan boord gebracht, die nadien in Ma kassar wederom van boord gin gen. Het hospitaalschip werd na- Het geallieerde smaldeel is tot op 20.000 meter de vijand genaderd Een furieus artillerieduel vangt aan. De Neder landse zware kruiser „De Ruyter" temidden van de neer komende Japanse salvo's. Het water spat op; kruitdamp en stuivend water omhullen de schepen van ABDA FLOAT. (Naar een schilderij van Victor Trip) die het in de eerste gevechten met de Japanners zwaar te ver durend had gehad wist de krijgs kansen voor zichzelf te behou den en in Australië te arriveren. Later heeft dit schip aan de ge allieerde oorlogsvoering kunnen medewerken. Met vele avonturen, waarvoor het na de oorlog Ko ninklijk werd onderscheiden. Maar bij bombardementen op Soeralbaja, die na de Slag op de Javazee losbarstten gingen vele schepen in de haven verloren, of werden na ernstige schade te hebben opgelopen, door de eigen bemanning tot zinken gebracht. Op 9 Maart 1942 viel de sluier over Java en namen de Japan ners het gezag over die „gordel van smaragd" in handen. Na de oorlog zijn verschillende overlevenden van de Slag op de Javazee in Nederland terugge keerd. Zij hebben aan familie en vrienden vertelt van hun erva ringen, van schout bij nacht Ka- rel Doorman en van de trotse schepen die verloren gingen. De werkelijkheid, zoals die zich op die bittere 27 Februari van 1942 heeft voorgedaan zullen zij noodt kunnen of willen vertellen. Maar in hun hart zal voortdurend een trieste en pijnlijke herinnering blijven hangen aan de vele hon derden gevallen vrienden daar in de Javazee. De roem van een land zal te allen tijde met bloed woreten ge schreven. Ondergang en opstanding De slag in de Javazee, het da len van de nacht over de Archi pel en verderweg het verloren gaan van Birma sluit de periode af, waarin de geallieerden neder laag na nederlaag te slikken kre gen. Pearl Harbour-Bawean: één neergaande lijn. Voor de Japan ners het rijzen van de zon tot zijn hoogste punt. Na Bawean-Javazee begint het ondergaan van de triomfantelijk gerezen zon. Juni 1942: de zeeslag bij Midway in de Hawaii-groep. De Amerikanen kregen de kans hun geliefde bondgenoten van „het eerste uur" bloedig te wre ken. In begin Juni ontdekte een PBY-verkenningsvliegtuig zeven honderd mijl ten westen van Mid way een reusachtige Japanse vloot, opstomend naar Hawaii. Twintig transportschepen, drie en vijftig oorlogsschepen: vier vlieg dekschepen, twee slagschepen, twaalf kruisers en minstens 34 torpedojagers. Admiraal Spruance kon hier bij lange na geen gelijkwaardige vloot tegenover stellen. Hij riep alle beschikbare eenheden samen. Vliegende forten werden in aller ijl te hulp geroepen; ze kwamen zelfs van Ierland. Op 3 Juni drie maanden na de Javazee gingen de Ameri kanen in de aanval. Vliegende forten stegen op van het eiland Midway en bombardeerden de naderende vloot. De volgende dag stegen duikbommenwerpers van de marine op sloegen de Jap; bij deze aanval stuurde majoor Hen derson zijn in brand geschoten toestel te pletter in de boven bouw van het vliegdekschip Soryoe. Maar het eigenlijke gevecht was toebedeeld aan onderzeeërs en vliegdek-machines. In groepen stegen ze op van de „Hornet", de „Enterprise en de „Yorktown". De schepen kwamen gedurende de hele slag niet eenmaal bin nen schootsafstand. Drie dagen en nachten woedde de slag. Toen trok het povere restant van een trotse Japanse slagvloot zich terug. Alle vier Japanse vliegdek schepen, de Kaga, de Akagi, de Soryoe en de Hiryoe lagen op de bodem van de oceaan. Om hen heen verspreid hun 275 dek- vliegtuigen, neergeschoten of op zee geland. Twee slagschepen waren zwaar beschadigd, arie kruisers eveneens. Twee zware kruisers gingen onder. Drie tor pedobootjagers zonken, andere werden beschadigd. Transport schepen werden huizenhoog ge blazen. 4800 Jappen lieten Eet leven. De Amerikaanse verliezen wa ren: 92 officieren en 215 dienst plichtigen. De krachtsverhouding in de Stille Zuidzee was radicaal ge wijzigd. De geallieerden begonnen de lange weg terug. De weg, die via Guadalcanal, Okinawa en Hiro shima naar Tokio leidde. T. v. d. HOUTEN - 1 IH if lp m f'--*

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1952 | | pagina 3