HET EPISCOPAAT VERMAANT: Goede traditie van gezinsgebed moet in ere worden hersteld 336.000 Duitsers spaarden voor een Volkswagen HET WONDER der liefde akkertjes Overvalwagens razen opnieuw door de nacht Wee het gezindat Gods hulp niet nodig denkt te hebben RADIO SMALDEEL V IN CASABLANCA De Führer toch zelf heeft ze ons beloofd!' BOEDAPEST HUIVERT Fikse verhoterinq voor bouwbedrijf" door Otto Bührs MAANDAG Zb htBKUAKi i Vd/ PAGINA 7 i merken we nieta Die sluisdeuren an gaat de hoofd, jen houden de die zo gedwongen slaan en heel het doorstromen. 5 naar boven geijld ;pieren protesteren, mijnwerkers geen errichten en hele- lakeld, dit in tegen- nsen in andere be en steenstof was, mijn dan ook het lenkbaar is. Het is ;ns al veel minder Br natboren op de roeiing van de kool e van de lucht aan- eworden en men roeven met allerlei ercentage nog ver- l. een bad en dat is it het zwarte kool- jlleerde mijnrotten Es onze ogen schoon at de meeste nieu- evalt, getuige de an veel pas aange- nze tocht teneinde, iter nog een lange li iets in 't kadertje. in een lage pijler. toename van het el gedurende de ir schiep al spoe- sproblemen. Tij- eerste wereldoor- ok na de tweede de bouwactiviteit •dernemingen bij- veest. De groeien- echter, dat niet de woongemeen- instantie verant- •or de huisvesting leidde tot woning- iningverenigingen zijn aangesloten lepelend orgaan, „Ons Limburg itie „Thuis Best voor de zo brood- n. Na de bevrij- jplexwoningen ge le inspanning ten ivoningnood zo rijnen gedwongen ivd personeel in i, dat kon worden In gezellenhuizen. ande gezellenhui- d werden door de Goede Kosthuis", in het leven ge- ar beheer kwamen mdse Steenkolen- iw van een eigen •t personeel wordt 1 mogelijk bevor- >rden opgeleid tot op- ie niet èn goed in de indien in de gelegen- :n aanzienlijk bedrag wat de vooruitzich- ekomst betreft: het is zo zeker, dat, wan- rraad van de nu be- zijn uitgeput wat ïszins het geval is ijnarbeid in ons land Tegen die tijd wordt gemaakt met de ont- lenlagen in de Peel, jrs dan weer vlak bij k kunnen blijven uit- mders die in de mij- dus heel tevreden, ibedrijven dit nu ook Ziet men hen graag ieen teel. Tevreden- wederzijds. Minder •.eéjt men echter soms, e groep uit een be treek tegelijk wordt et gevolg dat de groep t en zich niet aanpast welke nodig is in het een kort bezoek ge- ezellenhuis Pelgrims- Brunsum. Hier waren t. Alles zag er keurig ■lapen er met enkelen kamertjes, wat huise de lange beddenrijen. nhuis is een gezellen- ellig huis". Het is dan oeld als een blijvend ris doorgangspost voor niet kunnen vestigen ig. En als zodanig zijn alleen niet gek, maar „Het vorig jaar", zo verklaart het Hoogwaardig Episcopaat in de Vastenbrief, die in alle kerken is voorgelezen, „hebben Wij in Onze vastenbrief U gewezen op de onschatbare waarde van het christelijk geloof en de christelijke zeden voor een gelukkig en goed geordend gezinsleven en Wij hebben U aangespoord uw gezin te maken tot een heiligdom van God. In dit schrijven hebben Wij onder meer onze grote bezorgdheid uitgesproken „dat er steeds, meer gezinnen gevonden worden, waar weinig of niet wordt gebeden". Het is hierover, dat Wij U heden nader willen onderhouden." Voorop staat, dat voor een christelijk gezin, wil het aan zijn doel kunnen beantwoorden, het gebed allernoodzakelijkst is. Het eerste doel voor ieder re delijk schepsel is: de oneindige God te loven er» te verheerlijken. God is het oneindig volmaakt Wezen, de Schepper de Heer en Bestuurder van alles, wat bestaat. Hij is de eeuwige Weldoener, van Wie alle goede gaven voort komen. Alles behoort Hem toe, alles is zijn eigendom. Aan Hom komt toe de hulde van aanbid ding, van dank en onderwerping van al zijn schepselen. Niet alleen van afzonderlijke personen, maar ook van de gemeenschap er» van allen tezamen. „Geheel de. aard'e, o God, aanbiddle U, zinge U lof". De hoogste gemeenschap, wel ke op aarde bestaat, welke door God zelf is gesticht, de Heilige Kerk. het. Mystieke Lichaam van onze Heer Jesus Christus brengt dan ook op heerlijke wijze iedere dag en over geheel de wereld door hare publieke eredienst aan God de hulde van aanbidding, lof. danik en onderwerping. Dit doet Zij door het liturgisch psaimgebed, dat Zij haar pries ters en kloosterlingen dagelijks in de mond legt. Dit doet Zii bo venal door het hoogheilig Offer der Mis, de mystieke voortzet ting van het H. Kruisoffer, dat van de opgang der zon tot haar ondergang aan God wordt op gedragen. Iedere dag roept Zii haar kinderen op op Zon- en Feestdagen gebiedt Zij het zelfs dat zji komen deelnemen aan dat H. Offer om dan in vereni ging met alle engelen on heili gen het „driewerf Heilig" aan te heffen en voor geheel de Kerk, ja voor geheel de wereld, de Hemelse Vader de openlijke hul de to brengen, welke Hem van znn schepselen toekomt. De H. Kerk is het voorbeeld, ook voor onee gezinnen. Ook het PROGRAMMA DINSDAG 26 FEBRUARI. HILVERSUM I. 7.00 AVRO- 7-10 VPRO; 8 00—24.00 AVRO 7.00 Nieuws; 7.15 Gram.; 7.50 Dagopening; 800 Nieuws; 8.15 Gram.; 9.00 Morgenwijding; 9.15 Gram.: 9-25 Voor de huisvrouw; 9.30 Waterstanden; 9.35 Gram.; 10.50 Voor de kleuters; 11-00 Voor de zieken; 11.30 Sopraan en piano; 12.00 Gevarieerde muziek; 12.30 Land- en tuinbouwmedede- hngen; 12.33 Voor het platteland; 12.40 Pianoduo 13.00 Nieuws 13.15 Mededelingen of gram.; 13-20 Pro menade-orkest en solist; 14.00 Voor de huisvrouw; 14.30 Gram.; 14.40 Schoolradio; 15 30 „Onze Amerikaanse Buren"; 16.00 Gra- mofoon; 16.30 Voor de kinderen; 16.50 Kinderkoor; 17-15 Gramo foon; 17.30 Viool en piano; 18.00 Nieuws; 18-15 Hawaiian-muziek; 18-40 Surinaamse volksmuziek; 18.55 Voor de kinderen; 19.00 u. Pianospel; 19.15 Paris vous parle; 19.20 Jazzmuziek; 19.42 „Morele herbewapening", causerie; 20.00 Nieuws; 20.05 Actualiteiten; 20-15 Gevarieerd programma; 21.15 „Ik weet, ik weet, wat u niet weet"; 21.30 AVRO-allerlei; 21.35 Lichte muziek; 22-05 „Dit is Uw land, Uw volk", klankbeeld; 22.45 Bui tenlands overzicht: 23.00 Nieuws; 23.15 Sport; 23-3024.00 Gramo- foonmuziek. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 —24.00 KRO. 7.00 Nieuws: 7.15 Ochtendgym. 7.30 Gramofoon; 7.45 Morgenge bed en liturgische kalender: 8.00 Niéuws en weerberichten; 815 u. Gramofoon; 9.00 Voor de huis vrouw; 9-35 Gramofoon; 9.40 uur Lichtbaken, causerie; 10.00 Voor de kleuters; 10.15 Gramofoonm.; 11.00 Voor de vrouw; 11.30 Gra mofoon; 12.00 Angelus; 12.03 u. Gramofoon; (12-3012.33 Land en tüinbouwmededelingen)12.55 Zonnewijzer; 13.00 Nieuws en ka tholiek nieuws; 13.20 „Nieuws van de luchtmacht", causerie; 13.25 Gramofoon; 13.30 Amuse mentsmuziek; 14.00 Gevarieerd programma; 14-55 Pianorecital; 15.15 Gramofoon; 15-30 „Ben je zestig?"; 16.00 Voor de zieken; 16.30 Ziekenlof; 17.00 Voor de jeugd; 17.35 Sport; 17.45 Rege ringsuitzending: J.A- van Beuge: „Zending en missie in Nieuw- Guinea": 18 00 Nieuws; 18.15 Ac tualiteiten: 18.20 Sportpraatje; 18.30 Lichte muziek: 18.45 Cursus voor lekenspeler-s; 19.00 „Hier is vrij Europa". Vaudeville-progr.; 19-30 Gramofoon: 19.40 „Dit is le ven". causerie: 19.50 Gramofoon; 20-00 Nieuws en weerberichten; 20.08 De gewone man zegt er 't zijne van; 20.15 Gevarieerd pro gramma: 22.30 „Démasaué", de- clamatorium; 22.45 Avondgebed en liturgische kalender; 23.00 uur Nieuws; 23.15 ..Gezond gezin", causerie: 23.2524.00 Gramofoon. TELEVISIEPROGRAMMA DINSDAG 26 FEBRUARI 1952 Experimenteel televisie-programma van de V.A.R.A. 20.1521.45: 1. Herdenking van de geboortedag van C. S. Adama van Scheltema. 2. Het Nederland se pierement. 3'. Weeroverzicht. 4. Film. Pauze. 5. Studio-Vasten avond. gezin is een gemeenschap, door God gesticht reeds bij de schep ping van de eerste mens. Het christelijk gezin is daarenboven een klein, maar zeer voornaam onderdeel van de H. Kerk. En zo is ook het gezin geroepen om God te verheerlijken en iedere dag opnieuw Hem te huldigen als de Vader, de Weldoener de Be stuurder van dat gezin. DP vader het hoofd van het gezin heeft hier een taak te vervuillen van een echt priesterlijk karak ter. Namens zijn gezin en mét zijn gezin brengt hii openlijk huld'e aan God en door het ge meenschappelijk contact met God heiligt hij zijn gezin. De eer van God is de eerste reden, waarom in het gezin moet worden gebeden. Een tweede reden is. dat de gehuwdenGods bijzondere bij stand nodig hebben om hun hu welijksplichten goed te kunner» vervullen en hun verantwoorde lijkheid met een onbezwaard- ge weten te kunnen dragen. Voor het altaar Gods hebben zii elkan der plechtï'g beloofd liefde en trouw tot in de d'ood. Zii hebben de taak op zich genomen om de kinderen, d'ie God hun geven zou, op tp voeden in eer en deugd tot kinderen Gods. Om die liefde altijd rein er» trouw te bewaren, om in de opvoeding der kinderen in niets te kort te schieten hoe hebben zij daarvoor onop houdelijk Gods hulip en bijstand dringend nodig. De verantwoordelijkheid der ouders is zeker allerzwaarst. Want de eerste vorming van de kinderziel hangt gewoonlijk biina geheel van de ouders af. Geen indrukken zijn zo diep en zo blijvend als die welke door de ouders daar worden ingeprent. Die eerste vorming bepaalt ge- woomllik de richting van geheel het volgende leven. „Zelfs in ziin ouderdom" zegt d-e H. Schrift, „zal de jongeling niet licht afwij ken va-n de weg, welke hii in zijn jeugd heeft geleerd." Hier volgt uit, dat de opvoeding der ouders vérstrekkende gevolgen kan hebber» voor een geheel na geslacht. Wie kan deze verant woording ten aanzien van Qod en van zijn kinderen dragen? Dat kan niemand zonder Gods hulp. .Zonder Mij kunt gii niets doen", zegt onze Goddelijke Za ligmaker. Maar die hulp zal ons zeker gegeven worden, zo dik wijls wij die in het gebed aan God vragen. Dat heeft Hii be loofd: .Vraagt en gij zult ver krijgen. zoekt en gii zult vinden, kloot er» U' zal worden open gedaan".- Wat een ramp dan voor het gezin, waar God niet helpt, waar zijn hulp niet wordt gevraagd. Maar hoe gelukkig de gezinnen, waar de ouders hun plicht en hun verantwoordelijkheid be grijpen en dagelijks geheel hun gezin dringend aan God aan bevelen om zjjn onmisbare hulp en overvloedige zegen te verkrij gen. Zij ondervinden, dat liet vervullen zelfs van de zwaarste plichten met Gods hulp veelal een zoete en lichte last is, die met vreugde kan worden gedra gen. God is ook onze Vader. En wij kunnen ziin wijsheid er» liefde niet genoeg bewonderen als Hii zijn gaven afhankelijk stelt van ons gebed. Want Hii dwingt ons. zijn kinderen om telkens aan Hem, ais onze Hemelse Vader, te denken en tot Hem te spreken en iedere kinderbede van onze kant wordt beantwoord met gro tere liefde van Ziin kant. Zo is voortdurend een levendige wis selwerking tussen Gods kinde ren en hun Vader in de hemel de meest zekere weg om in de liefde en eens in de vreugde van God volmaakt te worden. In het gezin Na dit te hebben vooropgesteld, vragen Wij: Wat- kan 'bet gezin doen en wat behoort het te doen, om aan het gebed de ereplaats te geven, welke het toekomt? Wij willen ons heden beperken tot datgene, wat afgescheiden van hetgeen er in de kerk en in de school geschiedt, thuis in de hui selijke kring behoort te geschie den. Dat is op de eerste plaats het morgengebed. Het morgengebed is de eerste hulde van het schepsel aan ziin Schepper bij 'hiet ontwaken voor een nieuwe dag. Het is ook de eerste liefdegroet van het kind Gods aan ziin Hemelse Vader. Dat moet óns eerste werk ziin. Wij tekenen ons met het H. Kruisteken ep wijden ons toe aan de H. Drievuldigheid, de Vader de Zoon en de H. Geest. Da-n knielen wij eerbiedig neer en d'anken de goede God. dat Hij ons die nacht heeft bewaard en ons roept tot een nieuw leven op een nieuwe dag Wii zeggen Hem. dat wij de goede mening en het. vaste voornemen hebben om in alles ziin H. Wil te vol brengen en Hem in niets te be droeven. Wii vragen ziin zegen over a! onze gedachten, woorden en werken en moeilijkheden, Wii bevelen ons aan in de bescher ming van do H. Moeder Gods en van onze H.H. Engelen en H.H. Patronen, .Het is zeker aanbevelenswaar dig dit morgengebed gezamenlijk te verrichten Is dit niet moge lijk. dan kan moeder het mis schien doen met enkele kinderen en doen de anderen het afzon derlijk. Laat het kort zijn, maar doet het geknield en aandachtig en niet terwijl ge met iets anders bezig zijt. En doet dat in huis. Ook de kinderen, afgescheiden wat er in de kerk of op school gebeurt, behoren thuis een kort ochtendgebed te bidden. Laat niemand dit dan verzuimen Be denken wii wel: een goed begin is het halve werk. Gods kinde ren, die zo de dag met God be gonnen zijn mogen met blii ver trouwen op geheel die dag Gods zesen tegemoet zien. Ten tweede: „De Engel des Heren", Het is een aloud en vroom ge bruik om driemaal daags 's morgens. 's middags en 's avonds „de Engel des Heren" te bidden. Wii herdenken daarbij met dankbaarheid de hogeuit verkiezing der Allerheiligste Maagd Maria, haar volmaakte beantwoording aan die uitverkie zing en de daarop volgende Menswording van Gods Zoon, die onze menselijke natuur heeft aangenomen en aan ons geliik 'werd. om door ziin lijden en sterven ons deelachtig te maken aan de glorie van ziin verrijzenis in het eeuwig leven en om ons gelijkvormig te maken aan Hem. Het is een driemaal herh-aalde korte onderbreking van ons da gelijks werk om even onze ge dachte te vestigen op Gods liefde voor ons op bet voorbeeld van onze Heilige Moeder en op het grote doel. waartoe wii gescha pen zijn. Wij behoren dit gebed te verrichten bii het luiden van de klok. Maar wanneer dit niet goed mogelijk is, dan kan het gemakkelijk word-er» toegevoegd aan het morgen, en avondgebed en aan he1-* gebed vóór het mid dagmaal. Laten wij dit schoon gebruik van onze vaderen in onze gezinnen vasthouden en waar het. in onbruik is geraakt, aanstonds herstellen. Ten derde: het gebed vóór en na de maaltijd. God is zoals wii reeds boven zeiden de eeuwige Weldoener, van Wie alle goede gaven voort komen. Alles wat er in Gods wonderbare schepping bestaat, heeft Hii gemaakt tot nut van de mens in onmeetbare overvloed. Maar het behoort Hèm toe. H ii is de Heer. en het is z ii n eigen dom. De mens moet werken, om zijn brood te verdienen, maar God geeft hem de kracht daar toe. De mens kan planten en sproeien, zegt S. Paulus maar God geeft de wasdom. „Alles wat leeft." zo zegt de Psalmist, „ver wacht van U. o God de spiis op zijn tijd. Opent Gii uw hand. dan worden zii verzadigd met aille goed." Wanneer wi.i kind'erer» Gods dan God's gaven gaan ontvan gen, moeten wil niet doen als redeloze dieren of als. beidenen, die God niet kennen, of als on verschilligen. d'ie God niet tellen. Maar .door het heilig voorschrift van Gods Zoon vermaand en door ziin goddelijk onderricht onderwezen" richten wii onze oren omboog en zeggen wii' ..Onze Vader, die in de hemel ziit Geef ons heder» ons dage lijks brood". Wii vragen Hem dan, dat Hii onszelf po onze spij zen zeigene. opdat wii ze zó mo gen nuttigen, dat zii ons naar ziel en lichaam voordelig zijn, En na dP maaltijd zul'en wii Hom ook regamenliik d'anken ge dachtig. dat dankbaarheid ook hij God een reden is voor grotere gunsten. Doen wii d'it gezamen- lif- en liefst hardop. Ten vierde: het avondgebed. Bii het. einde van de dag wordt het avondgebed gebeden. Om de aandacht gemakkelijker te be waren geschiede dit niet te laat. bijvoorbeeld na het avondmaal. Vooral bij deze oefening wordt het huis van het gezin een kleine tempel,, een heiligdom van God. Allen liggen geknield om het beeld van de Goddelijke Verlos ser. En het hoofd van het gezin vader, of anders moeder vervult op dat ogenblik vooral een echt priesterlijke taak Rech tens treedt 'bij op. namens en met ziin gezin om het avond offer van het gezin aan God op te drager». Dat is een geestelijk offer, zoals de Kerk dat aan God aanbiedt door het liturgisch ge bed „de vrucht Van lippen, die Gods Naam verheerlijken" zegt de H. Paulus Naar het voorbeeld der H. Kerk is dit gezinsoffer een offer van aanbidding, van dank. van verzoening en smeekgebed. Wij aanbidden dan God als de geliefde Heer en Meester van ons gezin. Wii danken Hem voor alle zegeningen, die dag ontvan gen. ook zelfs voor liefderijke beproevingen. Na een kort gewetensonder zoek vragen wii Hem vergiffenis voor al onze fouten en schenken ook anderen van harte verge ving. Wii smeker» Hem om nieuwe zegen voor onszelf en al onze dierbaren. Wii bevelen ons an dermaal aan in de bescherming van de H. Moeder Gods onze H.H. Engelen en H.H. Patronen en na onze drie Wees Gegroeten spreekt vader of moeder de zegenbede over het gezin uit. Deze avondplechtigheid is van .groot belang. Zii moet niet te lamg duren: maar laat niemand haar verzuimen. Tenslotte wordt het Rozen hoedje gebeden: wat gewoonlijk het best bii het avondgebed ge^ sohieden kan. De H. Maagd heeft vele malen haar welbehagen getoond in dat •Rozenkransgebed en Zij heeft herhaaldelijk haar kinderen daartoe aangespoord. Pajsen en Bisschoppen houden niet op, bii U aan te dringen tot een dage lijkse beoefening van dat gebed. Het is ook altijd een vaste ge woonte geweest in verreweg de meestp katholieke gezinnen om gezamenlijk het Rozenhoedje te bidden. Mocht het in uw gezin nog met het geval zijn, wil deze gewoonte dan heden nog invoe ren en vasthouden. Laat U door niets daarvan afbrengen. Komt met al uw huisgenoten het leger versterken van hen. diP met de wapenen van het gebed en bij zonder van de Rozenkrans de machtige, steun verwachten van die Sterke Vrouwe, dip de kop van den Satan heeft verplet en Die ook nu de maeht van den duivel zal breken en de zielen en geheel de wereld zal ontruk ken aan ziin verderfelijke heer schappij. Beschouwt ook dit ge bed als een geestelijke offerande en draagt de kleine moeite, die het vraagt liefdevol aan Jesus en Maria op. Bidt het niet over haast en slordig, maar ook niet te langzaam en vestigt, zoveel als ge kunt uw aandacht op de grote geheimen van onze verlos sing er» de heerlijke voorbeelden van Jesus en Maria, die in ieder tientje worden worgesteld Ziedaar, Beminde Gelovigen, zo zeggen de Bisschoppen, wat Wij U bij het begin van de H. Vasten wilden voor ogen houden. Hoe wordt geheel de dag gehei ligd, wanneer wii door deze her haalde gebedsoefeningen als ware kinderen Gods leven in een voortdurend samengaan met God. Zulk een dag gaat wel voorbij zoals andere dagen, maar hij is niet verloren: hij blijl't zijn waarde houden in eeuwigheid. Weest ervan overtuigd, dat in de gezinnen, waar deze gebeden geregeld en goed verricht wor den ook. de andere plichten ge makkelijker en trouwer worden vervuld. Want „wiP in het kleine getrouw is, zal ook in het grote getrouw ziin" zegt onze Godde lijke Zaligmakeï. Acht daarom hetgeen Wii U schrijven niet van weinig belang. Wat klein is in het oog van de menseix is dik wijls groot in ogen' van God. En de Zoon Gods, zelf heeft dertig jaar lang door ziin voorbeeld willen tonen, welk een hoge! waarde God toekent aan een echt heilig huisgezin. Dit huisgezin moge ons immer als voorbeeld voor ogen staan. Wii doen daarom een beroep op de vaders en moeders om de oefeningen, waarover Wii u spra ken, zo zii reeds in hun gezin bestaan, goed vast te houden en mochten zij nog niet bestaan of in onbruik geraakt ziin ze zon der uitstel nog op deze eigen d'ag in te voeren of tP herstellen. MogP ieder katholiek gezin een heiligdom ziin voor God. En zal dit Ons gezamenlijk herderlijk schrijven op Zondag Quinquagesima in alle tot onze Kerkorovincie behorende Kerken en Kapellen, waarover een Rec tor is aangesteld, onder alle vast gestelde H.H. Missen op de ge bruikelijke wijze van de preek stoel worden voorgelezen. EDE. „Eer we een maand verder zijn, zal een belangrijke verbetering in het bouwbedrijf zich doen gelden. In het laatste kwartaal van hét vorige jaar is in de verschillende sectoren rijks goedkeuring verleend tot een be drag van 400 millioen, in het eerste kwartaal van 1952 zal dit zeer waarschijnlijk 450 millioen worden en doordat er veel werk aan de markt komt, zal de in zinking der laatste maanden met de daarmee gepaard gaande werkloosheid geleidelijk aan be tekenis verliezen Tot deze conclusie kwam de minister van Wederopbouw en Volkshuisvesting in een rede te Ede voor de P.v.d.A.-afdeling. RABAT (A,F,P.) Zondag heeft de commandant van het Ne derlandse flottielje, dat op het ogenblik een bezoek brengt aan Casablanca, Schout-bij-nacht F. D. Burghard met zijn officieren een bezoek gebracht aan de Fran, se Resident-generaal Guillaume. In het „Maison de France" is een noenmaal aangeboden. Zon dagavond werd in het Nederland se consulaat-generaal 'n cocktail party gegeven. Raden Djumhana wordt gezant bij de Heilige Stoel 's-GRAVENHAGE. (ANP). Naar wij vernemen is mr. Raden T. Djumhana, die in Nederland de post bekleed van waarnemend hoge commissaris van Indonesië, benoemd tot gezant van Indonesië bij de H. Stoel. De kroning van Elizabeth LONDEN (AP) Volgens le „Daily Express" worden plannen besproken om de kroning van Koningin Elisabeth de Tweede eind Augustus of begin Septem ber te doen plaats vinden. Men verwaclit, dat de Koningin bin- nPn drie weken zal beslissen Gen.eraal-ma.joor dr. J. Th. Wilkens, inspecteur van de Ge neeskundige Dienst der Koninklijke Landmacht, heeft op het sportterrein van de Juliana van Stolbergkazerne te Amersfoort zestig nieuwbenoemde reserve-officieren van de Geneeskundige Dienst beëdigd. Tijdens de beëdiging. Rechts generaal-majoor Wilkens. in (Van de correspondent van het ANP). BONN 336.000 Duitse adspi- rant automobilisten hebben nog steeds niet het vertrouwen in een belofte van hun vroegere fuehrer verloren. Zij hebben in de voor oorlogse jaifn hun spaarpennin gen op het altaar van het Duitse Arbeidsfront geofferd, daartoe verleid door vertrouwen in Hit ler's genie. De fuehrer had be loofd met die spaarduiten een automobielfabriek te zullen bou wen en alle deelnemers te zullen schadeloos stellen door de leve ring van een volkswagen. In die dagen werd de zo popu laire automobiel namelijk nog aangeprezen als een middel om de onbemiddelde klasse in de gelegenheid te stellen van de voordelen van de motorisering van het verkeer profijt te trek ken. 280 Millioen marken hebben de volkswagenspaarders bijeenge bracht, waarmee de befaamde fa briek in Wolfsburg nabij Brons wijk werd gesticht. Er werden echter geen volkswagens gebouwd maar ambhiebie-achtige monster tjes!, waarmee het Duitse leger de wegen van Europa zou gaan, onveilig maken- Ook machinege weren en ander wapentujg waren de vruchten van de Duitse spaar zin. Nu de man, die alle grote be laften deed, van het toneel ver dwenen is hebben de volkswagen spaarders hun woede gericht oP de na-oorlógse directie van het volkswagenbedrijf. Zij hebben verenigingen gesticht, liefst tien in getal, om te ijveren voor de vervulling van de toezeggingen van het Arbeidsfront. Volgens de heer Nordhoff, de leider van de fabriek, die na de oorlog zoveel heeft bijgedragen om Duitsland's deviezenpositie te versterken zijn de 280 millioen bij de vroegere bank van de Duitse arbeid in be slag genomen. Volgens de spaar- 26 Februari GEDACHTENIS VAN DE ZONDAG De komende vastentijd werpt reeds zijn schaduw vooruit: er wordt al gedacht over de verschillende boetewerken die in de vastentijd moeten wor den vervuld. Maar Paulus wijst ons in het epistel op een punt: men mag de liefde bij de versterving niet uitschake len. Wanneer het enkel en al leen gebeurt uit een soort sport, dan zijn de meest harde boeteplegingen niets waard; wanneer men zijn verplich tingen alleen maar vervult omdat men moet, omdat de economische omstandigheden van die aard zijn, dat men zich wel beperkingen moet opleggen, dan kan men zich zelf niet als ideale vaster be schouwen. Waar het op aan komt, is de bovennatuurlijke liefde, die alles verdraagt. IN DESERTO ders heeft de huidige fabriek nog altijd de plicht om hun papieren uit de tijd van Hitier tegen echte auto's in te wisselen. Hun meest geruchtmakende organisatie heeft twee jaren geleden een proces geopend, doch in eerste instantie ziin haar eisen afgewezen omdat van de fabriek volgens de rechter hiet redelijkerwijs de inwisseling van Hitler's beloften kon worden geëist. Weer hoop. De spaarders hebben echter weer hoop gekregen nu het hoog ste gerecht der Bondsrepubliek dit vonnis heeft vernietigd en 'n nieuwe, behandeling zal moeten plaatsvinden. Met veel pathos roepen de lei ders van de vereniging, die in volkswagens door het land krui sen, overal de volks-automobiliff- ten in spe op tot een strijdbare houding. De volkswagenfabriek is, zo zeggen zii. zulk een bloei end bedrijf geworden, dat zij best zes jaren lang veertigduizend wa gens per jaar van haar productie zou kunnen afzonderen o<m te zor gen, dat ook de laatste restanten van.zoveel illusies uit het Derde Rijk niet in rook vervliegen. Dat de fabriek, die nu jaarlijks 120.000 automobielen produceert, zich geen aderlating van anderhalf milliard Mark zou kunnen ge troosten, zonder bankroet te gaan, interesseert hen minder. Met een variant op het oude „befe'hl ist befehl" zeggen zii nu „recht is recht". En het liefst zouden zij nu een auto van ruim vierduizend Mark ontvangen in ruil voor de duizend Hitler-Marlten, die zii eens gestort hefoben. Zodra .U- zich hangerig en koortsig ^r- paal voelen, neem dan direct 'n 'AKKERTJE en voor U naar bed gaat nog een. U voorkomt daarmee dat de griep doorzet. 'AKKERTJES zijn ware griepbestrij- ders: zij bevorderen het transpireren en verdrijven koorts en piju. Weiger namaak. helpen direct BOEDAPEST (K.N.P.) De massa-deportaties van de bevolking van Boedapest, die verleden jaar de afschuw van geheel de beschaafde wereld hebben opgewekt, worden op grote schaal hervat. Ook nu weer worden de niets vermoedende mensen bij voorkeur des nachts uit hun huizen gehaald en met achterlating van al hun bezittingen in vrachtauto's geladen en met onbeken de bestemming honderden kilometers ver weggevoerd. Werd in 1951 door de commu nistische autoriteiten als motief opgegeven, dat de „onnutte" bur gerbevolking haar woningen diende af te staan aan de econo misch zoveel belangrijkere Sta- chanov-arbeiders en specialisten, thans komt men er openlijk voor uit, dat de bewoners der aldus gewelddadig geëvacueerde hui zen als arbeidsslaven dienst zul len moeten doen in de uitge strekte landbouwgebieden ten zuiden van de poesta's. De vroe gere grote landgoederen aldaar zijn immers door de staat ont eigend en verkaveld en dreigen geheel te verwaarlozen. In het afgelopen jaar had de Hongaarse regering getracht in PIET HEIN TE MANILLA MANILA (A.P.), De Neder landse torpedojager Piet Hein is Zaterdag te Manila aangekomen, op weg naar Korea ter aflossing van de Jan van Galen. het nijpend gebrek aan werk krachten voor de landbouw te voorzien door de stadsbevolking, vooral studenten en middenstan ders, te verplichten op „vrijwil lige" basis in hun vrije uren en vooral des Zondags op de velden te werken. Dit systeem heeft blijkbaar niet voldaan. Uitgifte 15 millioen a 4'/s pet. obligatiën Centrale Boerenleenbank DEN HAAG De Coöperatieve Centrale Boerenleenbank te Eind hoven stelt de inschrijving open op in totaal 15 millioen gulden 4 v. pet obligatiën tegen een koers van 100 pet, waarvan 4 millioen ten laste van de Coöpe ratieve Centrale Landbouwver- eniging de handelsraad van de A.B.T.B.G.A. te Arnhem, 7 mil lioen ten laste van de Coöpera- tievtieve Handelsvereniging van de N.C.B.C.H.V. te Veghei en 4 millioen ten laste van De Coöpe ratieve Centrale Vereniging Land bouwbelang te Roermond. FEUILLETON 21. We zullen zien! De voor bereidingen ziin goed.... Ze zijn uitmuntend! Ze konden niet beter ziin Morgen! Zo nabij er» toch nog een hele eeuwigheid weg! Zelfs voor Juan Cabados met ziin meer flegmatiek tempera ment schenen de uren van de nacht en van de eerstvolgende dag eindeloos en met een onge duld. dat wedijverde met dat van ziin vriend keek hii uit naar het ondergaan van de zon. Toert het zover was. keerde Her»ri terug van zijn werk met een ploeg wegwerkers. Na hei eten gingen ze uiteen, spraken wei nig en wachten op het ogenblik, waarop zii moesten vertrekken. Eindelijk dreunde de grote klok van de gevangenis het uur van neger» en beide mannen stonden op en keken elkaar aan. Het uur van vrijheid, zei Henri juichend. Zullen we ter stond vertrekken? De Fransman keek d'e hut rond en ziin oog viel'op de séhets van Stella Duero. die nog aan de deur hing. Hii wees er naar. Je zult de schone made- moiselle toch piet in de gevan genis achterlaten? Neen. antwoordde Catoados glimlachend ze gaat me* me mee. Hij nam de schets van de muur. rolde ze zorgvuldig op. wikkelde ze in een zakdoek er» stak die in zijn tuniek. Toen keek hii voor het laatst rond. doofde de klein» lamp en fluis terde: Nu. Henri. We gaan! antwoordde de Fransman. Samen stapten ze de duister nis van een vijandige wereld in. Hoofdstuk X VERRAAD Terwijl zij zich nog tussen de hutten der gevangenen bevon den, spraken zii niet. Ofschoon er geluiden tot hen kwamen in de avondstilte, gelach en zang en het spreken- van mannen, ont moetten zij niemand Eindelijk hadden ze de hutten achter zich en naderden de grens van het gevangenisterrein waarbuiten de vriendelijke bossen lagen en de vrijheid. Het was donken", maar niet. zo donker als men bii zulk een avontuur zou wensen en terwijl zij zich behoedzaam voortspoedden. kondigde eer» zwakke wolk boven de heuvels de opkomende maan aan. Plotseling bleef de Fransman staan, legd'e waarschuwend zijn hand op Juan Cabados' arm en hurkte neer. Wat is er? vroeg Cabados vlug. De schildwacht! Ik dacht dat je zei Hij is verwijderd. Dat was overeengekomen. Neer»! Daar is hij. Ik heb 'hem gezien. Ze zaten gehuAtt te luisteren en te kijken. Een volle minuut ging voorbij, toen hadden ze het overtuigend bewijs, dat Henri gelijk had, want uit de duisternis vóór hen klonk een stem. die eer» inlands lied zong. Het is een Kanaka! fluister de de Fransman snel. -Maar hij hoorde daar niat te zijn, hernam Juan De bewa ker heeft duidelijk gezegd, d'at.. Wat zou d'at? viel de Frans man hem in de rede. Wii keren niet terug voor een Kanaka. Neen. wacht Juan. ik zal ie laten zien, hoe ik hem aanpak. Hit komt hierheen. De stem van de Kanaka-schild- wacht kwam duidelijk naderbij en tenslotte kwam zijn gestalte ui't de duisternis te voorschijn. Beide vluchtelingen hielden hun adem in. toen de schildwacht de plek naderde, waar zii neerhurk ten. Twee meter van hen af stond hii stil en keek in de rich ting van de gevangenis, waar het nu geheci stil was, alsof hii naar iets luisterde. Op dat ogenblik wierp Henri zich op hem en drukte hem op de grond. Juan sprong hem te hulp en in enkele minuten was de Kanaka, gebon den en had 'hii een prop in de mond. Henri stond hijgend op. Toen lachte hij. Blijf d'aar maar liggen, vriend zei hij. Ze zullen je mor gen weil vinden en misschien een beetje uitvloeken. Maar wat zou dat? Als ze mij vonden, dan betekende dat honderd zweep slagen en de ni'kkelmiinen! Hij bukte, raapte het geweer van de Kanaka op en nam uit diens patroontas een houder met patronen, d'ie hii in zijn zak Het glijden. Toen keek hij naar Ca bados. We zijn nu voorbereid! Vooruit! Vooruit de hei uit! Ze gingen weer verder, waarbii Henri het geweer van de Kanaka droeg. Ze hadden nog slechts een korte afstand afgelegd, toen over de heuvels d'e rand van de maan verscheen en haar zacht licht over de aarde zond De Fransman keek er naar en schudde het 'hoofd. Dat staat me niet aan. Het is geen nacht om te vluchten. Men heeft de maan niet nodig om de weg naar de vrijheid te verlichten. Niettemin. voor waarts! Ze haastten zich voort en in korte tijd nadarden ze een plaats, waar een tweede schildwacht kon worden verwacht. Wacht hier. zei Henri i'k zal de zaak onderzoeken. Hij sloop zachtjes voort, het geweer met gevelde bajonet voor zich uit houdend en Juan wist. dat hii niet zou aarzelen, het te gebruiken tegen elke schild wacht, die de weg naar d'e vrij heid zou versperren. Cabados wachtte met kloppend hart. Viif minuten gingen veorbii, zonder d'at een enkel geluid de stilte verbrak, toen zag de Spanjaard het glinsteren van dé bajonet in het maanlicht en toen Henri verscheen slaakte hii eer» zucht van verlichting. Hij is er niet! rapporteerde de Fransman. Neen? Dat heb ik je wel gezegd, antwoordde Juan. De be waker heeft daarvoor gezorgd, Henri. De Kanaka was er slechts per ongeluk. Ja hernam Henri, per on geluk. maar (Wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1952 | | pagina 7