Op Goede Vrijdag gaat in Meppen
een kruisdrager door de straten
Van de duisternis der zonde
naar de verrijzenis van het licht
„Het grote publiek vergeet, dat
nog wordt geëxperimenteerd"
KAMER-COMMISSIE bepleit
laaere tarieven omzetbelasting
LEVENDE PASTORALE VRAGEN
Zaandamse BRADERIE
een kilometer lang
Vroom gebruik in Duitse stad,
dat de eeuwen trotseert
Labour won er
één graafschap bij
Pasen vieren in de nacht
Christenheid wordt verrijkt
met een nieuw ritueel
Motieven uit
practische zielzorg
De practijk van
het parochiebezoek
Staatssecretaris Cals over televisie:
Het Noorden krijgt een station
voor hulpuitzending
Studio Bussum
te klein
Bevorderingen
Rijks-Landbouw-
Winterschool
Jongetje door
vrachtauto aedood
170 deelnemers en 'n minister-standwerker
Alleenwonende heer
door gas gestikt
F eestguirlandes, zalm, box-camera's, drop
Chocolade-hagelslag behoort
tot eerste levensbehoeften
VRIJDAG 11 APRIL 1952
PAGINA 5
Toen de H. Ludger, die leefde aan het eind van de achtste
eeuw, op een van zijn missiereizen door het heidense Eemsland
ging, zag hij in de buurt van het dorpje Meppen een volks
oploop. Hij ging er heen en ontdekte een galg, waaraan een
misdadiger opgehangen zou worden. Vriendelijk sprak hij de
mensen toe en verzocht hen de man vrij te laten. Ze lachten
hem uit en de misdadiger werd toch aan de galg opgehangen.
Teleurgesteld reisde de missionaris verder en bereikte Aschen-
dorf. Tegen de avond kwam daar plotseling de misdadiger
aangelopen, die voor hem op de knieën viel. „Toen ik aan de
galg gehangen werd", zo vertelde de man, „zag ik in een
verschijning twee mannen met de bisschop praten. Eén ervan
kwam naar me toe en schoof me iets onder de voeten. Ik ging
er op staan en hij haalde de strop van mijn hals. Toen beval
hij: „Ga de Bisschop achterna, want hij heeft je leven gered.1'
Met dit bericht uit de levens
beschrijving van de H. Ludger,
begint de geschiedenis van Mep
pen, thans een stadie met 12000
inwoners, ongeveer 20 kilometer
ten Oosten, van de grens tussen
Drente en Duitsland.
Toen de Saksenaanvoerder Wi-
dukind voor Kareil de Groote en
het Christendom zijn trotse hoofd
gebogen had, werd Meppen een
missiepost. De missionarissen
volgden de zachtheid en vriende
lijkheid van de H. Ludger en
wonnen langzamerhand de harten
der Saksen voor het Kruis van
Christus. Reeds diep in de Mid
deleeuwen. toen Meppen nog een
dorpje was, bestond reeds de
„Hiigendracht," een omgang met
het kruisbeeld en beelden van
heiligen.
Na de troebelen der Hervor
ming kwamen in 1623 twee paters
Jezuieten naar het Eemsland, n.l.
pater Dietrich Rijswijck. neef van
de H. Petrus Canisius en pater
Uohaus. De eerste bleef slechts
één iaar in Meppen en werd op
gevolgd door pater Nicolaus
Krdbs. Deze pateT was het die
twee jaar vóór zijn dood (1649)
een mannengemeenschap opricht
te die als verplichting op zich
nam op Goede Vrijdag een pro
cessie te houden en het bittere
lijden van Jezus te overwegen.
Op het eind van de dertigjarige
oorlog werden er steeds meer sol
daten in Meppen ingekwartierd.
Steeds groter werd de verwilde
ring onder hen en zii bezorgden
de burgers een ondragelijke last.
Midden in de koude winter van
1643 was er vuur uit de hemel
gevallen en hot had de kerk en
toren met vijf klokken totaal
vernield.
Het jaar daarop brandden er 27
huizen af en weer een jaar later
86. Tot wie moest men zich wen
den? „Tot het Kruis van Chris
tus!", riep Pater Krebs zijn me
deburgers toe. „Onze enige hoop
en redding." Van oudsher genoot,
zoals reeds vermeld is, hot kruis
een bizondere verering in de pa
rochiekerk.
Zo ontstond de „Kreuz-
tracht" (1647).
Een Christusfiguur in een wit
T.T.-RACES TE ASSEN
DIT JAAR VROEGER
De T.T.-races om de grote prijs
van Nederland der K.N.M.V. op
het bekende circuit- van Drente
bij Assen, zullen dit jaar niet.
zoals gebruikelijk, in de eerste
week van Juli worden gehouden,
maar op 28 Juni a.s.
Nog een andere verandering
is. dat wederom een plaats is in
geruimd voor de 250 cc-klasse.
welke jarenlang niet op het pro
gramma heeft gestaan. Onmid
dellijk na het bekend worden
ervan zijn er verheugende reac
ties op gekomen in de vorm van
Engelse aammeldingén. o.m. van
E. R. Fitton op Rudge, William
Hall en William M. Webster. Key
Harwood en Norman Webb.
gewaad met een rode mantel gaat
blootsvoets door de straten. Op
zijn rug torst hii een zwaar kruis.
Zijn hoofd is bedekt met een gro
te pruik, waarvan het haar zijn
gezicht onherkenbaar maakt.
Het is geen schouwspel voor
een nieuwsgierige menigte, maaT
een navolging van Christus, waar
door deelnemers en toeschouwers
worden aangegrepen. Bij duizen
den gaan thans nog de mensen
naar Meppen. In 1937, dus reeds
tijdens hot nazi-regiem, werden er
over de tienduizend gelovigen ge
teld. Tien jaar later, toen voor de
300e maal de Kreuztracht werd
gehouden, was de bisschop van
Osnaibrück aanwezig en drie extra
treinen met vreemde pelgrims
kwamen op het station van Mep
pen binnen.
De zwartbefloeTSte vaandels, 't
bidden van de rozenkrans, de
misdienaars met de folter werktui
gen en de passiegezangen schep
pen een waardige Goede Vrijdags
sfeer. Drie maal valt Christus ter
aardie. Tevergeefs probeert een
Simon van Cyrene de last van 't
kruis te verlichten. Krijgsknech
ten, gekleed in het uniform van
Romeinse legioen-soldaten, bege
leiden de kruisdrager op deze
lijdensweg.
Nieimand weet wie de kruisdra-
gende Christus i-s. Hij is door
de leden van de broederschap
gekozen en elk jaar is het weer
een ander. Vraagt men het zelfs
aan een lid van de broederschap
wie de Christusfiguur is, dan
zaj hii zwetend de schouders
ophalen.
Ook dit jaar gaat de Kreuz-
tracht weer door de straten van
Meppen. Vóór de oorlog gingen
ook vale Katholieken uit het na
bije Drente, waarvan zich zove-
len stamverwant weten aan de
bevolking van Meppen en het
Emsland, de grens over om de
indrukwekkende stoet uit de gro
te kerk naa^ buitpn te zien trek
ken en ook thans groeit weer de
belangstelling uit Nederland voor
deze treffende gebeurtenis.
LONDEN 10 April (Reuter)
Het eindresultaat van de plaat
selijke verkiezingen in Engeland
en Wales toornt, dat Labour 409
zetels netto heeft gewonnen. In
vier belangrijke graafschappen
veroverde zii de leiding op de
conservatieven. Labour hoeft nu
een meerderheid in 12 van de 62
graafschapsraden in Engeland en
Wales. Dit aantal was elf na het
aan de macht komen van labour
na de oorlog.
ERIK LARSEN
VERONGELUKT
De bekende Deense skiffeur
Erik Larsen heeft het leven ver
loren bij een auto-ongeluk toen
hii van een Olympische training
terugkeerde.
De auto. die door zijn trainer
bestuurd werd, raakte van de weg
af en kwam in botsing met een
boom. Larsen overleed bijna on
middellijk agn ziin verwondingen.
Hii had in 1950 en in 1951 het
Europese kampioenschap skiff
behaald en behoorde tot de beste
Deense troeven voor de Olvmpi
sche zomerspelen te Helsinki.
Rode Duivels voor Amsterdam
Het elftal van de Rode Dui
vels, dat Woensdag 16 April a.s.
in het Olympisch Stadion te- Am
sterdam tegen de Zwaluwen
speelt, is als volgt samengesteld:
Doel: Seghers (La Gantoise);
achter: Oversteyns (Stade Leu
ven) en van Brandt (Lierse Sk.).
midden: Erroelen (Racing Gent).
Arien (Beringen FC) en Bollen
(Waterschei Thor)voor: de
Bruyne (St Niklaas Sk). Van
Steelant (St. Niklaas Sk). Van
Pottelbergh (FC Brugge), Gi-
vard (A.S. Herstal), cn Masyn
(F.C. Brugge).
EEN VAN DE VOORNAAMSTE MOTIEVEN, die de Paus ertoe
geleid hebben, toe te staan, dat de plechtigheden in de ochtend
uren van de „Sabbatum Sanctum" naar de avond verschoven
zouden worden, dient men op pastoraal gebied te zoeken. De
meeste gelovigen hebben de liturgische plechtigheden in de
vroege ochtend niet kunnen bijwonen en misten daardoor de
steun van de H. Kerk, die in de schoonste gebeden en lezingen
aanspoort tot bezinning op de grote betekenis van het Paas
feest: de Verlossing uit de slavernij der zonde en de Verrijze
nis van de Verlosser.
Nu echter wordt een grote toe
vloed verwacht en komt men
meer het ideaal nabij van de mas
sale deelname van de gelovigen
aan de viering van de Paasgehei-
men in de geest van de kerk. Ter
inleiding van een uitvoeriger be
schouwing over de nieuwe liturgie
in ons Paas-nummer van morgen,
plaatsen wij vandaag een alge
meen artikel over de algemene
betekenis van deze vernieuwing.
Oorspronkelijke vigilia.
Doch ook op Liturgisch gebied
is deze verandering, deze nieuwe
ritus, door een Decreet van 9
Februari 1951 van de Congrega
tie der Riten ingevoerd, toe te
juichen. Oudtijds immers werd de
Paasvigilia (vigilia betekent:
doorwaakte nacht of nachtwake)
des avonds begonnen en duurde
tot middernacht, soms zelfs tot
Zondagmorgen. Dit gebruik bleef
op sommige plaatsen bestaan tot
in de 9e eeuw, maar was ontstaan
tijdens de vervolgingen van de
eerste Christenen, die daarom de
nachtelijke bescherming zochten
voor het vieren van de blijde
geheimen.
Om louter practische redenen
schoof men deze ceremoniën
naar de Zaterdagmiddag, om
streeks 3 uur en nog later (14de
eeuw) stelde men ze in de och
tend. Nu echter is het aanschijn
van de maatschappij weer zodanig
veranderd, dat men het verant
woord acht, teruggrijpend op de
oudste tradities der Kerk, de cere
moniën wederom naar de avond
en nacht voor het Hoogfeest te
plaatsen. Herhaaldelijk wordt in
de gebeden gesproken van: haec
nox est, dit is de nacht, die de
duisternis (de zonde) door het
(pas gewijde) licht doet verdwij
nen, de nacht, waarin het hemelse
met het aardse, het Goddelijke
met het menselijke wordt ver
enigd.
En ook de symboliek (bijzonder
die t.a.v. duisternis en licht
Niemand heeft ooit duidelijker de theologische
zin en de pastorale betekenis van prediking en
huisbezoek wezenlijk liggend in elkanders ver
lengde aangegeven dan Sint Gregorius de Grote,
paus (590604), bisschop en kerkleraar, in zijn
dagen reeds deed. Op zijn gedenkdag (12 Maart)
drukt het Romeins brevier een preek van hem af
op het tiende hoofdstuk van het Lucasevangelie,
waarin de pauselijke kerkleraar in fraai Latijn het
volgende verkondigt: „Wij moesten in ogenschouw
nemen dat alwie door een en dezelfde predikatie
zijn gehele gehoor niet voldoende kan treffen, zich
er op moet toeleggen om ieder afzonderlijk zo veel
mogelijk te onderrichten en in privé gesprekken te
stichten". Wij dienen voortdurend in onze gedach
ten te houden datgene, wat tot de heilige apostelen
gezegd is en door de Apostelen aan ons: „Gij zijt
het zout der aarde. Wanneer wij dus het zout zijn,
dan moeten wij de geesten der gelovigen smakelijk
toebereiden. Gij derhalve, die de herder zijt, weest
indachtig, dat ge Gods kudde weidt". Aldus de paus.
En dan gaat Sint Gre
gorius voort in uiterst
verfijnd, subtiel genuan
ceerd latijn, dat hem tot
een groot woordkunste
naar stempelt, maar de
Hollandse vertaler (ik
zeg niet: de verstaander)
voor onmogelijkheden
stelt: „Vaak ook zullen
we zien dit: Een klont zout wordt aan de ruige
kudde voorgezet met de bedoeling, dat ze er aan
likken en daardoor beter worden. Dus als een klont
zout tussen een ruige kudde, moet de priester zijn
te midden van de volksscharen. Want noodzakelij
ker wijze moet de priester er zorg voor hebben,
wat hij ieder afzonderlijk te zeggen heeft en op
welke manier hij iedereen vermanend toespreekt.
Om zodoende te bereiken, dat een ieder zich met
de priester verbonden beseffe en als het ware,
door met het zout in aanraking te komen, hij
smaak in het eeuwig leven zich bereide. Want het
zout der aarde zijn we niet, als we de harten van
ons gehoor niet toebereiden: inderdaad en naar
waarheid verschaft aan zijn naaste die smakelijke
toebereiding, alwie zich aan het Woord der ver
kondiging niet onttrekt. Maar dan vooral prediken
we voor anderen waarachtig, wanneer we het ge
sprokene met eigen daden en voorbeeld aanschou
welijk onderrichten. „Wat preek en parochianen-
bezoek zijn moet, heeft geen paus noch kerkleraar
jjit oude noch jonge tijden evangelischer en aristo
cratisch i gezegd dan hier de H. Gregorius het
formuleert.
Toch blijft het een feit ook dat suggereert
tussen de regels door de heilige paus even
moeilijk als goed preken, is goed huisbezoek doen
(zo het niet moeilijker is). „Een volmaakt man",
noemt de Apostel Jacobus in zijn brief (3, 2) aan
de Christenen uit de Joden, iemand „die in het
spreken niet struikelt". Zou een bij uitstek prac-
tisch gerichte bisschop als Jacobus was, vandaag
zijn herderlijk schrijven opstellen, ik vermoed, dat
hij zeker deze opmerking zou inlassen: en alwie
van mjjn medebroeders trouw en goed huisbezoek
doet, mag een heilige heten. Want welke onmis
kenbaar interessante kanten en aspecten aan het
parochiebezoek vast zitten, hoe wonderlijk het le
ven van allerlei slag mensen en Christenen ook is,
hoe gevarieerd de verschijningsvormen van het
leven zich voordoen te midden van die mensen,
waar men er nimmer twee aantreft met dezelfde
gelijke gezichten noch gelijke karakters, hoe waar
en avontuurlijk dit alles ook blijkt zonder Gods-
en naastenliefde uit de
H. Geest, houdt niemand
het huisbezoek jaar in,
jaar uit vol, want deze
weg door de parochies ligt
bezaaid met teleurstel
lingen en desillusies. Hier
geldt: de kritiek is ge
makkelijk, maar de kunst
is zeer moeilijk.
En het echte huis bezoek is een kunst. Niet
elke herder is zo een kunstenaar.
We citeerden in de beginne de grote H. Grego
rius. Ziehier nog een korte aanhaling uit dezelfde
preek van hem. Zijn uitspraak kan worden toege
past op preek en huisbezoek beide. Voor ieder ter
rein is ze even waar. „Wie geen naastenliefde bezit,
moet de functie van predikant allerminst op zich
nemen", ofschoon hij dit tot troost en bemoediging
er bij geeft! „De Heer volgt zijn predikers". Ware
dit de realiteit niet maar wie zal dat betwijfe
len dan was èn preken èn zijn vervolg in het
parochiebezoek volstrekt onbegonnen werk. Wie
zaait is niets. God moet de wasdom geven (een
Cor. 3.6). Maar dat land der levenden is een won
derlijk land ter bewerking. Heel de slangenkuil
uit Mauriac's oevre kun je er aantreffen, maar wat
oneindig meer is ook een levende litanie van
vele heiligen. Enige ervaringen zullen ons onuit
puttelijk thema gaan sluiten.
J. WESTERMAN (Pr.)
Martenshoek, Groningen.
zonde en verlossing), die telkens
in de gebeden tot uitdrukking
wordt gebracht de kerk ge
bruikt graag voor de gelovigen
bevattelijke beelden, om waar
heden aan te duiden komt
beter tot zijn recht.
Paas Zaterdag a-liturgisch
Misschien dat men thans wat
onwennig staat tegenover wat
men de „ontluistering" van de
Paaszaterdagmorgen zou kunnen
noemen, zonder plechtigheden en
zonder Misoffer, doch als men
dieper nadenkt, zal men vanzelf
tot de conclusie komen, dat de
originele Paaswake zich alleen al
naar de uiterlijke omstandigheden
beter leent als voorbereiding op
het Hoogfeest. Het betaamt im
mers, dat wij de nacht, vooraf
gaande aan een Hoogfeest, door
brengen in waken en gebed, om,
door niets meer wat van de we
reld is, gehinderd, ons te kunnen
mengen in de jubelzangen der
kerk, het vuur op onze kaarsen,
het symbool van de Verrezen
Christus-in-ons, omhoog te heffen,
ons gezang te paren aan de Jubel
van de klokken en aldus éen te
zijn met de Zegepralende Kerk,
die eeuwig de volheid der verlos
sing viert in de hemel?
De nieuwe Ritus van de Paas
wake is facultatief gesteld. De
gedachte aan het invoeren ener
nieuwe ritus stamt reeds uit de
tijd van de Liturgische beweging
(19101920) doch is verleden
jaar voor het eerst toegestaan.
Staatssecretaris mr. Cals heeft in een vraaggesprek met een
correspondent van het Belgische nieuwsbureau Belga een uit
voerige uiteenzetting gegeven over de stand van de televisie
in Nederland en tevens zijn mening kenbaar gemaakt over een
eventuele samenwerking op dit terrein tussen België en Neder
land. Volgens mr. Cals is nog lang niet aan alle verwach
tingen voldaan, omdat er nog teveel moeilijkheden overwonnen
moeten worden.
„Het grote publiek is teleur
gesteld over de tot nog toe be
reikte resultaten," aldus mr, Cals.
Men heeft verwacht direct zul
ke goede uitzendingen te krijgen
als in de Verenigde Staten en
Eng\land. De regering evenwel
is tevreden. Men vergete niet.
dat van het eerste ogenblik af
de klemtoon is gelegd op proef
nemingen. En dit zal twee jaar
duren. Het publiek ziet dat over
het hoofd. De redenen, waarom
de regering het experiment zo
Het volk wil
belangrijk deel
het.
Een belangrijk deel van de
clerus en een zeer aanzienlijk
deel van het gelovige volk bleek
rijp te zijn voor deze vernieuwing
en hieruit volgt duidelijk, dat de
diepste religieuze gevoelens van
het volk bleken te zijn geraakt.
Wat Nederland betreft, meent
men, dat het doel van het Decreet
wel bereikt zal worden, n.l. de
meerdere deelname van het volk,
dat als gemeenschap zijn positie
herwint in de bediening der
Liturgie, zoals de Joden bij hun
uittocht uit Egypte in de nacht
het „Pascha" (voor ons: het voor
bijgaan van Christus door de
dood naar het leven) vierden en
daarbij hoogst actief waren Dit
alles maakt het waarschijnlijk,
dat iets dergelijks zal gebeuren
met de missa in Coena Domini
die in de avond thuis hoort en de
Plechtigheden waarvan de ver
plaatsing naar de avonduren ook
beter past op de huidige maat
schappelijke gewoonten en groter
mogelijkheid van deelname. Het
is de wens van velen.
De vrees is wel 'ns geuit, dat
op Paasdag zelve de H.H. Missen
slecht bezocht zouden worden en
dat deze feestdag een vacantie-
dag zou worden met lang slapen
of vroegtijdige uitstapjes.Doch
Pasen is hét feest, de kern van
de christelijke existentie.
Laat het onze gespannen aan
dacht hebben, dat het worde een
meer bewuste, dieper begrepen en
dieper aangrijpende Paasviering,
die haar bekroning vindt in de
plechtige H Mis van Paasmorgen
zelfG. P.
GEEN OVERLIJDENS
UITKERING VOOR
VERPLICHT VERZEKERDEN
De voorzitter van de zieken
fondsraad heeft ter kennis van de
algemene ziekenfondsen gebracht,
dat in een staatsblad, hetwelk op
15 April zal verschijnen, zal wor
den ongenomen de wet tot af
schaffing van de uitkering bij
overlijden van verplichtverzeker
den van algemene ziekenfondsen.
In verband hiermede komen
met ingang van 17 April 1952 de
op de uitkering bij overlijden be
trekking hebbende regelingen te
vervallen. De algemene zieken
fondsen mogen geen uitkering bii
overlijden meer verlenen voor
verplfchtverzekerden. die na 16
April 1952 ziin overleden. Ten
aanzien van de gevallen van over
lijden, welke vóór 17 April 1952
hebben plaats gevonden, kunnen
de uitkeringen ook na die datum
nog worden verleend, mits is vol
daan aan de betrokken voorschrif
ten, met name aan het voorschrift
dat binnen 3 maanden na 't over
lijden een kennisgeving aan de
bode of aan het ziekenfondskan
toor moet ziin geschied.
ALKMAAR. Bevorderd naar
de 2e klasse:
A. S. Beemsterboer, Venhuizen
A. Brommer. Heiloo; H. P. C.
Dijkshoorn, Nd. Beemster: P. de
Jongh, Alkmaar: P. Koohn. Ab-
bekerk: K. van Lienen, Schoorl;
C. A. Maatie, Zaandam; K. Mod
der, Heerhugowaard: E. Ort,
Alkmaar: J. C. Oudhuis, Heer
hugowaard; K. Peek, Starnmeer:
P. N. Prins, Beemster; J. Reyne,
Assendelft; C. A. Rotteveel,
Oudorp; L. Schelling, Oterleek:
J. R. Spaans. Broek in Waterland
G. Twisk, Bakkum; J. Veldman,
Heerhugowaard; C. G. Vis, Ven
huizen; J. Visser, Berkhout: R.
P. Visser, Avenhorn; J. Volkers,
Heerhugowaard: P. Witkamp,
Jisp; C. Zee, Hoogwoud.
Afgewezen; vijf.
Geslaagd voor einddiploma:
H. Bakker, Heiloo; H. Balk,
Opmeer; J. P. Blauw, Stompe-
toren; P. H. Bloim, Oudorp; H.
v. d. Bremen, Bergen; C. L. Co-
nijn, Oterleek; L. van Dam,
Stompetoren; S. P. Doets, Nd.
Beemster; P. de Dood, Alkmaar;
K. van Graft, Heerhugowaard;
K. Jongert, Westwoud; J. Jonker,
Oostwoud; P. Kesteloo, Venhui
zen; Jb. Kooij, Hensbroek; D.
Koene, Wormerveer; J. C. Konijn
Stompetoren; C. Kos, Bergen:
C. Kraaij, Zaandam; I>. Laan,
Venhuizen; J. Langedijk, Abbe-
kerk; J. Liefaard, Hoorn; J. v.
Meerveld, Nieuwendam; A. Th.
Mul, Stompetoren; J. C. Mulder,
Nd. Beemster; W. E. Muts, Mid-
delie; M. Nauta, Opperdoes; W.
Noome, Midden Beemster; M.
Otter, Hoorn: C. J. v. d. Poli,
Broek op Langedi.jk; A. Poot,
Middenmeer: D. Poot. Midden-
meer; Jb. Posch, Sijbekarspel;
Jb. Posch, Oterleek: K, H. Scha-
gen. Twisk; C. Vis, Berkhout;
P. Wonder. Bergen: C. Wijdenes,
Sijbekarspel.
Afgewezen: zes.
ANJUM Het 6-jarig zoontje
van de hee>r G. Haagsma die een
vrachtdienst onderhoudt tussen
Anjum en Dokkum is onder de
auto van zijn vader geraakt en
zwaar gewond naar het Diacones
sen huis te Leeuwarden overge
bracht, waar het kind is overleden
De heer Haagsma in zijn dorp te
ruggekeerd, wilde daar zijn vracht
bezorgen- Zonder dat de vader 't
merkte, was hij op de treeplank
geklommen. Hij viel er af en werd
overreden.
sober mogelijk heeft gehouden
zijn deels van financiële, deels
van culturele aard. Daar komt
nog bij. dat de nationale indu
strie die op dit terrein een
wereldfaam heeft, haar kansen
op de wereldmarkt moet griipen
en dus tijd dient te hebben voor
experimenteren.
De studio in Bussum is te
klein gebleken. Er kan geen vol
ledig programma worden gebo
den. Het gevolg is dait de uitzen
dingen te weinig actueel ziin.
Binnenkort komt er een ver
betering, wanneer gebruik ge
maakt zal worden van een repor
tage-auto. Den Haag. Amster
dam en Rotterdam krijgen een
straalzender. Zo zal het moge
lijk worden d'e opening van de
Staten-Generaal, of eeni voetbal
wedstrijd direct via de televisie
uit te zenden.
Ook ligt het in de bedoeling
te zijner tijd in het noorden van
het land een hulp-uitzendstation
op te richten.
Wanneer er vaker program
ma's werden gegeven, zouden er
wellicht meer Nederlanders ge
neigd ziin zich een toestel aan
te schaffen. Mr. Cals ontveinsde
evemwel niet, dat de prijs van
1000.nog vrii hoog is en een
belemmering kan ziin voor de
aanschaffing.
Samenwerking met België
De staatssecretaris was van
oordeel, dat er tussen België en
Nederland een gezonde samen
werking kan plaats vinden, zo
als bii het uitwisselen van pro
gramma's Men zou ook onder
ling technische communicatie
middelen! ter beschikking kunnen
stellen, zodat een gespeelde in
terland-wedstrijd in Antwerpen
in beide landen op het scherm
kan verschijnen.
De Zaandamse Braderie, die 12,
13 en 14 Mei wordt gehouden, mag
wat opzet en deelname betreft
reeds geslaagd heten; dat bleek
wel uit de mededelingen, welke
de promotor, de heer H- Pezie uit
Almelo gister op een persconfe
rentie deed. Aan deze verkoop
actie op straat, doen zowel de
winkeliers als de Zaanse fabri
kanten mee: de laatsten echter
niet om direct te verkopen. Ook
voor enkele charitatieve instel
lingen zal een stand worden in
geruimd.
Z. Exc. Min. Mr. Dr. In 't Veld,
oud-burgemeester van Zaandam
en thans minister van Wederop
bouw cn Volkshuisvesting, zal 'n
door de gemeente verzorgde stand
gaan bemannen, om de bekende
rente-spaarbrieven aan de man te
brengen, zulks in tegenwoordig
heid van de burgemeesters uit de
Zaanse gemeenten.
Hoewel dit natuurlijk een be
langrijke gebeurtenis is tijdens
de Braderie, moet men het niet
als attractie beschouwen; zo is 't
althans niet bedoeld. Doch attrac
ties zullen er te over zijn.
Het rayon, dat de Braderie be
slaat, strekt zicih over 1 km uit en
omvat de Westzijde, de Ged.
Gracht en de Darh. De verschil
lende delen van het rayon zullen
door twee miniatuurtreintjes met
elkaar verbonden zijn, zodat het
publiek niet „alsmaar" behoeft
te lopen. Het aantal deelnemers
bedraagt momenteel 170, doch er
kunnen er nog wel enkele bijko
men. Men verwacht buiten, de
Zaandammers 'n 150000 bezoekers
van buiten de stad.
Met medewerking van het Ge
meentebestuur zullen vijf ere
poorten aan de ingangen van het
Braderie-rayon worden opgesteld.
Herautpri ta paard zullen in de
buitenwijken de opening aankon
digen, die om 11 uur des morgens
door de burgemeester, W. Tho
massen in de Kamer van Koop
handel zal geschieden. Het Am
sterdamse politie-harmoniecorps
zal dan een muzikale rondgang
maken en verder is er een uit
voerig programma van optochten,
wedstrijden voor jong en ou.d. o.a.
miet een 8-ta»l originele velocipe
des; u weet wel, van die ouder
wetse fietsen met zo'n heel groot
en zo'n heel klein wiel. Lucht
acrobaten zullen op 'n staaldraad
boven de gluiskolk met een mo
torfiets optreden en verder zaïl
er overal muziek zijn met demon
straties van gymnastiek- en wor-
stalverenigingen. Een Zwitsers
koortje treedt op in nationaal
costuum en voor de kinderen is
er een speciale middag.
'n Braderie-gebakje
Er zal ook een Braderie-gebak
je zijn- Zeventig Zaanse banket
bakkers hebben een vreedzame
strijd gestreden om hot beste Bra
derie-Gebakje. Dat moest smake
lijk zijn, liohtverteerbaar en snel
kunnen worden aangemaakt.
Het was een zoet karwed voor
het Braderie-bestuur de inzendin
gen te keuren. Het exemplaar dat
bekroond werd, is een soort torn-
pouce, met,crème en moscovisch
gebak en gegarneerd met een
Zaans geveltje, het embleem van
de Braderie. Wij hebben het ge-
geproefd en kunnen het de Bra-
deriefoezoekers aanbevelen.
(Van onze correspondent).
HOOGEZAND—SAPPEMEER
In de gemeente Hoogezand-Sap-
pemeer deden zich twee gevallen
van gasvergiftiging voor, waar
van één met dodelijke afloop. In
Klainemeer trof men de alleen
wonende heer J. K. dood in ziin
woning aan. Bij het politieonder
zoek kwam vast te staan, dat gas
vergiftiging de oorzaak was.
Aan de Zuiderstraat in Hooge-
zand werd een hele familie, ten
gevolge van een lek in de gaslei
ding, onwel. Een 70-jarige dame
verkeerde reeds in bewusteloze
toestand- In dit geval vielen er
geen slachtoffers te betreuren.
Mijnwerker door vallende
steen gedood
Woensdag werd de dertigjari
ge houwer J. N. Hermans uit
Hoensbreek bij het plaatsen van
een stijl aan het front van een
afvoergalerii op de 410 meter
verdieping van Staatsmijn Emma
te Treebeek door een vallende
steen aan het hoofd getroffen en
np slag gedood. Hermans was ge
huwd en vader van twee kin
deren.
DE 50.000
's GRAVENIIAGE 10 April
In dc 515e Staatsloterij (vijfde
klasse. 12e lijst) is op no. 14858
een prijs van f 50.000 gevallen.
CHOCOLADE HAGELSLAG, gestampte muisjes etc. behoren
niet als suiker of chocoladewerken, doch als eerste levens
behoeften te worden beschouwd, aangezien zij in het bijzonder
in de grote kinderrijke gezinnen worden gebruikt Veel duurdere
boterhambelegging als kaas, vlees en vleeswaren is wel vrij
gesteld van omzetbelasting, zo heeft de Belastingcommissie der
Tweede Kamer in haar Voorlopig Verslag o'_er de voorgestelde
wijziging van de Omzetbelasting geschreven ter ondersteuning
van haar poging de hagelslag belastingvrij te krijgen.
Zeer talrijk zijn de artikelen
waarmede de leden van de commis
sie onder aanvoering van de heer
van den Heuvel zich ook overigens
hebben bezig gehouden. Instem
ming zal b.v. vinden, dat zij voor
stellen, electrische' wasmachines uit
het weeldetarief te verwijderen,
waarbij zij o.a. opmerken dat was
machines destijds tot utility-goe-
deren bestempeld werden. Zij vra
gen waarom theetafels belast wor
den met 15 pet. en theemeubels
slechts met 4 pet., terwijl de eerste
goedkoper zijn dan de laatste. Zij
willen electrische scheerapparaten
niet langer onder het verhoogd
weeldetarief laten vallen en leveren
een pleidooi voor schep-drop giet-
drop en pers-drop, dat voor de be
lasting als suikergoed wordt be
schouwd, terwijl er niet meer dan
15 pet. suiker in is verwerkt terwijl
ook de genezende uitwerking van
drop wordt geroemd.
De Kamer vraagt vervolgens be
hangselpapier uit het tussentariel
te schrappen, evenals gedistilleerd
en bier. In de toelichting wordt
medegedeeld dat de omzet van ge
distilleerd sedert de accijnsverho
ging op 2 Juli 1951 met meer dan
25 pet. is teruggelopen, terwijl de
binnenlandse bier-omzet in 1951
slechts 68 pet. bedroeg van die in
1947 en 77 pet. van die in 1939.
Gevraagd werd ook, consumptie
ijs, waarvoor 7 pet. omzetbelasting
moet worden betaald, in gelijke
concurrentie-verhouding te brengen
met banketbakkersijs waarvoor 4
pet. moet worden betaald, door
eerstgenoemd ijs uit het tussen-
tarief te schrappen.
Een lager tarief werd voorts ge
vraagd voor feestguirlandes en ver
se zalm, bontkleding en lijsten,
gouden en zilveren werken, foto
grafische artikelen en gasgeysers.
De commissie voert voor al deze
artikelen argumenten aan. Zij
merkt op dat b.v. de lijstenin-
dustrie die zee,- arbeidsintensief is.
sterk getroffen is door de verho
ging van de belasting indertijd van
15 op 30 pet.
De productie van zilver-:i voor
werpen liep door dezelfde maatregel
met 50 pet., die van gouden voor
werpen met 30 pet. terug. Hierdoor
zijn reeds vele werknemers ont
slagen in deze historische tak van
bedrijf, die een wereldreputatie
had. In de bontindustrie en groot
handel liep de omzet sedert 1947/48
met resp. 64 en 75 pet. terug, ter
wijl dc hogere omzetbelasting ook
een deel van de 12000 mensen die
hun bestaan vinden in de branche
der foto-artikelen met werkloos
heid bedreigt.
Gevraagd werd alle zgn. box-came
ra's geheel van omzetbelasting vrij
te stellen, terwijl de commissie dit
ook met klem heeft bepleit voor de
tijdschriften.
Zij merkt in het algemeen op, dat
zij het betreurt dat zo kort na de
laatste herziening van de omzetbe
lasting weer een nieuwe herziening
nodig is, hetgeen er op wijst, dat
indertijd een aantal wijzigingen,
vooral die inzake de verhoogde
a eeldebelasting, onvoldoende is
voorbereid en overwogen, hetgeen
in verschillende opzichten tot on
gewenste gevolgen heeft geleid o.a.
met betrekking tot de export naar
de Varenifide Staten.
I