Op Goede Vrijdag gaat in Meppen een kruisdrager door de straten Van de duisternis der zonde naar de verrijzenis van het licht „Het grote publiek vergeet, dat nog wordt geëxperimenteerd" KAMER-COMMISSIE bepleit laaere tarieven omzetbelasting LEVENDE PASTORALE VRAGEN Zaandamse BRADERIE een kilometer lang Vroom gebruik in Duitse stad, dat de eeuwen trotseert Labour won er één graafschap bij Pasen vieren in de nacht Christenheid wordt verrijkt met een nieuw ritueel Motieven uit practische zielzorg De practijk van het parochiebezoek Staatssecretaris Cals over televisie: Het Noorden krijgt een station voor hulpuitzending Studio Bussum te klein Bevorderingen Rijks-Landbouw- Winterschool Jongetje door vrachtauto aedood 170 deelnemers en 'n minister-standwerker Alleenwonende heer door gas gestikt F eestguirlandes, zalm, box-camera's, drop Chocolade-hagelslag behoort tot eerste levensbehoeften VRIJDAG 11 APRIL 1952 PAGINA 5 Toen de H. Ludger, die leefde aan het eind van de achtste eeuw, op een van zijn missiereizen door het heidense Eemsland ging, zag hij in de buurt van het dorpje Meppen een volks oploop. Hij ging er heen en ontdekte een galg, waaraan een misdadiger opgehangen zou worden. Vriendelijk sprak hij de mensen toe en verzocht hen de man vrij te laten. Ze lachten hem uit en de misdadiger werd toch aan de galg opgehangen. Teleurgesteld reisde de missionaris verder en bereikte Aschen- dorf. Tegen de avond kwam daar plotseling de misdadiger aangelopen, die voor hem op de knieën viel. „Toen ik aan de galg gehangen werd", zo vertelde de man, „zag ik in een verschijning twee mannen met de bisschop praten. Eén ervan kwam naar me toe en schoof me iets onder de voeten. Ik ging er op staan en hij haalde de strop van mijn hals. Toen beval hij: „Ga de Bisschop achterna, want hij heeft je leven gered.1' Met dit bericht uit de levens beschrijving van de H. Ludger, begint de geschiedenis van Mep pen, thans een stadie met 12000 inwoners, ongeveer 20 kilometer ten Oosten, van de grens tussen Drente en Duitsland. Toen de Saksenaanvoerder Wi- dukind voor Kareil de Groote en het Christendom zijn trotse hoofd gebogen had, werd Meppen een missiepost. De missionarissen volgden de zachtheid en vriende lijkheid van de H. Ludger en wonnen langzamerhand de harten der Saksen voor het Kruis van Christus. Reeds diep in de Mid deleeuwen. toen Meppen nog een dorpje was, bestond reeds de „Hiigendracht," een omgang met het kruisbeeld en beelden van heiligen. Na de troebelen der Hervor ming kwamen in 1623 twee paters Jezuieten naar het Eemsland, n.l. pater Dietrich Rijswijck. neef van de H. Petrus Canisius en pater Uohaus. De eerste bleef slechts één iaar in Meppen en werd op gevolgd door pater Nicolaus Krdbs. Deze pateT was het die twee jaar vóór zijn dood (1649) een mannengemeenschap opricht te die als verplichting op zich nam op Goede Vrijdag een pro cessie te houden en het bittere lijden van Jezus te overwegen. Op het eind van de dertigjarige oorlog werden er steeds meer sol daten in Meppen ingekwartierd. Steeds groter werd de verwilde ring onder hen en zii bezorgden de burgers een ondragelijke last. Midden in de koude winter van 1643 was er vuur uit de hemel gevallen en hot had de kerk en toren met vijf klokken totaal vernield. Het jaar daarop brandden er 27 huizen af en weer een jaar later 86. Tot wie moest men zich wen den? „Tot het Kruis van Chris tus!", riep Pater Krebs zijn me deburgers toe. „Onze enige hoop en redding." Van oudsher genoot, zoals reeds vermeld is, hot kruis een bizondere verering in de pa rochiekerk. Zo ontstond de „Kreuz- tracht" (1647). Een Christusfiguur in een wit T.T.-RACES TE ASSEN DIT JAAR VROEGER De T.T.-races om de grote prijs van Nederland der K.N.M.V. op het bekende circuit- van Drente bij Assen, zullen dit jaar niet. zoals gebruikelijk, in de eerste week van Juli worden gehouden, maar op 28 Juni a.s. Nog een andere verandering is. dat wederom een plaats is in geruimd voor de 250 cc-klasse. welke jarenlang niet op het pro gramma heeft gestaan. Onmid dellijk na het bekend worden ervan zijn er verheugende reac ties op gekomen in de vorm van Engelse aammeldingén. o.m. van E. R. Fitton op Rudge, William Hall en William M. Webster. Key Harwood en Norman Webb. gewaad met een rode mantel gaat blootsvoets door de straten. Op zijn rug torst hii een zwaar kruis. Zijn hoofd is bedekt met een gro te pruik, waarvan het haar zijn gezicht onherkenbaar maakt. Het is geen schouwspel voor een nieuwsgierige menigte, maaT een navolging van Christus, waar door deelnemers en toeschouwers worden aangegrepen. Bij duizen den gaan thans nog de mensen naar Meppen. In 1937, dus reeds tijdens hot nazi-regiem, werden er over de tienduizend gelovigen ge teld. Tien jaar later, toen voor de 300e maal de Kreuztracht werd gehouden, was de bisschop van Osnaibrück aanwezig en drie extra treinen met vreemde pelgrims kwamen op het station van Mep pen binnen. De zwartbefloeTSte vaandels, 't bidden van de rozenkrans, de misdienaars met de folter werktui gen en de passiegezangen schep pen een waardige Goede Vrijdags sfeer. Drie maal valt Christus ter aardie. Tevergeefs probeert een Simon van Cyrene de last van 't kruis te verlichten. Krijgsknech ten, gekleed in het uniform van Romeinse legioen-soldaten, bege leiden de kruisdrager op deze lijdensweg. Nieimand weet wie de kruisdra- gende Christus i-s. Hij is door de leden van de broederschap gekozen en elk jaar is het weer een ander. Vraagt men het zelfs aan een lid van de broederschap wie de Christusfiguur is, dan zaj hii zwetend de schouders ophalen. Ook dit jaar gaat de Kreuz- tracht weer door de straten van Meppen. Vóór de oorlog gingen ook vale Katholieken uit het na bije Drente, waarvan zich zove- len stamverwant weten aan de bevolking van Meppen en het Emsland, de grens over om de indrukwekkende stoet uit de gro te kerk naa^ buitpn te zien trek ken en ook thans groeit weer de belangstelling uit Nederland voor deze treffende gebeurtenis. LONDEN 10 April (Reuter) Het eindresultaat van de plaat selijke verkiezingen in Engeland en Wales toornt, dat Labour 409 zetels netto heeft gewonnen. In vier belangrijke graafschappen veroverde zii de leiding op de conservatieven. Labour hoeft nu een meerderheid in 12 van de 62 graafschapsraden in Engeland en Wales. Dit aantal was elf na het aan de macht komen van labour na de oorlog. ERIK LARSEN VERONGELUKT De bekende Deense skiffeur Erik Larsen heeft het leven ver loren bij een auto-ongeluk toen hii van een Olympische training terugkeerde. De auto. die door zijn trainer bestuurd werd, raakte van de weg af en kwam in botsing met een boom. Larsen overleed bijna on middellijk agn ziin verwondingen. Hii had in 1950 en in 1951 het Europese kampioenschap skiff behaald en behoorde tot de beste Deense troeven voor de Olvmpi sche zomerspelen te Helsinki. Rode Duivels voor Amsterdam Het elftal van de Rode Dui vels, dat Woensdag 16 April a.s. in het Olympisch Stadion te- Am sterdam tegen de Zwaluwen speelt, is als volgt samengesteld: Doel: Seghers (La Gantoise); achter: Oversteyns (Stade Leu ven) en van Brandt (Lierse Sk.). midden: Erroelen (Racing Gent). Arien (Beringen FC) en Bollen (Waterschei Thor)voor: de Bruyne (St Niklaas Sk). Van Steelant (St. Niklaas Sk). Van Pottelbergh (FC Brugge), Gi- vard (A.S. Herstal), cn Masyn (F.C. Brugge). EEN VAN DE VOORNAAMSTE MOTIEVEN, die de Paus ertoe geleid hebben, toe te staan, dat de plechtigheden in de ochtend uren van de „Sabbatum Sanctum" naar de avond verschoven zouden worden, dient men op pastoraal gebied te zoeken. De meeste gelovigen hebben de liturgische plechtigheden in de vroege ochtend niet kunnen bijwonen en misten daardoor de steun van de H. Kerk, die in de schoonste gebeden en lezingen aanspoort tot bezinning op de grote betekenis van het Paas feest: de Verlossing uit de slavernij der zonde en de Verrijze nis van de Verlosser. Nu echter wordt een grote toe vloed verwacht en komt men meer het ideaal nabij van de mas sale deelname van de gelovigen aan de viering van de Paasgehei- men in de geest van de kerk. Ter inleiding van een uitvoeriger be schouwing over de nieuwe liturgie in ons Paas-nummer van morgen, plaatsen wij vandaag een alge meen artikel over de algemene betekenis van deze vernieuwing. Oorspronkelijke vigilia. Doch ook op Liturgisch gebied is deze verandering, deze nieuwe ritus, door een Decreet van 9 Februari 1951 van de Congrega tie der Riten ingevoerd, toe te juichen. Oudtijds immers werd de Paasvigilia (vigilia betekent: doorwaakte nacht of nachtwake) des avonds begonnen en duurde tot middernacht, soms zelfs tot Zondagmorgen. Dit gebruik bleef op sommige plaatsen bestaan tot in de 9e eeuw, maar was ontstaan tijdens de vervolgingen van de eerste Christenen, die daarom de nachtelijke bescherming zochten voor het vieren van de blijde geheimen. Om louter practische redenen schoof men deze ceremoniën naar de Zaterdagmiddag, om streeks 3 uur en nog later (14de eeuw) stelde men ze in de och tend. Nu echter is het aanschijn van de maatschappij weer zodanig veranderd, dat men het verant woord acht, teruggrijpend op de oudste tradities der Kerk, de cere moniën wederom naar de avond en nacht voor het Hoogfeest te plaatsen. Herhaaldelijk wordt in de gebeden gesproken van: haec nox est, dit is de nacht, die de duisternis (de zonde) door het (pas gewijde) licht doet verdwij nen, de nacht, waarin het hemelse met het aardse, het Goddelijke met het menselijke wordt ver enigd. En ook de symboliek (bijzonder die t.a.v. duisternis en licht Niemand heeft ooit duidelijker de theologische zin en de pastorale betekenis van prediking en huisbezoek wezenlijk liggend in elkanders ver lengde aangegeven dan Sint Gregorius de Grote, paus (590604), bisschop en kerkleraar, in zijn dagen reeds deed. Op zijn gedenkdag (12 Maart) drukt het Romeins brevier een preek van hem af op het tiende hoofdstuk van het Lucasevangelie, waarin de pauselijke kerkleraar in fraai Latijn het volgende verkondigt: „Wij moesten in ogenschouw nemen dat alwie door een en dezelfde predikatie zijn gehele gehoor niet voldoende kan treffen, zich er op moet toeleggen om ieder afzonderlijk zo veel mogelijk te onderrichten en in privé gesprekken te stichten". Wij dienen voortdurend in onze gedach ten te houden datgene, wat tot de heilige apostelen gezegd is en door de Apostelen aan ons: „Gij zijt het zout der aarde. Wanneer wij dus het zout zijn, dan moeten wij de geesten der gelovigen smakelijk toebereiden. Gij derhalve, die de herder zijt, weest indachtig, dat ge Gods kudde weidt". Aldus de paus. En dan gaat Sint Gre gorius voort in uiterst verfijnd, subtiel genuan ceerd latijn, dat hem tot een groot woordkunste naar stempelt, maar de Hollandse vertaler (ik zeg niet: de verstaander) voor onmogelijkheden stelt: „Vaak ook zullen we zien dit: Een klont zout wordt aan de ruige kudde voorgezet met de bedoeling, dat ze er aan likken en daardoor beter worden. Dus als een klont zout tussen een ruige kudde, moet de priester zijn te midden van de volksscharen. Want noodzakelij ker wijze moet de priester er zorg voor hebben, wat hij ieder afzonderlijk te zeggen heeft en op welke manier hij iedereen vermanend toespreekt. Om zodoende te bereiken, dat een ieder zich met de priester verbonden beseffe en als het ware, door met het zout in aanraking te komen, hij smaak in het eeuwig leven zich bereide. Want het zout der aarde zijn we niet, als we de harten van ons gehoor niet toebereiden: inderdaad en naar waarheid verschaft aan zijn naaste die smakelijke toebereiding, alwie zich aan het Woord der ver kondiging niet onttrekt. Maar dan vooral prediken we voor anderen waarachtig, wanneer we het ge sprokene met eigen daden en voorbeeld aanschou welijk onderrichten. „Wat preek en parochianen- bezoek zijn moet, heeft geen paus noch kerkleraar jjit oude noch jonge tijden evangelischer en aristo cratisch i gezegd dan hier de H. Gregorius het formuleert. Toch blijft het een feit ook dat suggereert tussen de regels door de heilige paus even moeilijk als goed preken, is goed huisbezoek doen (zo het niet moeilijker is). „Een volmaakt man", noemt de Apostel Jacobus in zijn brief (3, 2) aan de Christenen uit de Joden, iemand „die in het spreken niet struikelt". Zou een bij uitstek prac- tisch gerichte bisschop als Jacobus was, vandaag zijn herderlijk schrijven opstellen, ik vermoed, dat hij zeker deze opmerking zou inlassen: en alwie van mjjn medebroeders trouw en goed huisbezoek doet, mag een heilige heten. Want welke onmis kenbaar interessante kanten en aspecten aan het parochiebezoek vast zitten, hoe wonderlijk het le ven van allerlei slag mensen en Christenen ook is, hoe gevarieerd de verschijningsvormen van het leven zich voordoen te midden van die mensen, waar men er nimmer twee aantreft met dezelfde gelijke gezichten noch gelijke karakters, hoe waar en avontuurlijk dit alles ook blijkt zonder Gods- en naastenliefde uit de H. Geest, houdt niemand het huisbezoek jaar in, jaar uit vol, want deze weg door de parochies ligt bezaaid met teleurstel lingen en desillusies. Hier geldt: de kritiek is ge makkelijk, maar de kunst is zeer moeilijk. En het echte huis bezoek is een kunst. Niet elke herder is zo een kunstenaar. We citeerden in de beginne de grote H. Grego rius. Ziehier nog een korte aanhaling uit dezelfde preek van hem. Zijn uitspraak kan worden toege past op preek en huisbezoek beide. Voor ieder ter rein is ze even waar. „Wie geen naastenliefde bezit, moet de functie van predikant allerminst op zich nemen", ofschoon hij dit tot troost en bemoediging er bij geeft! „De Heer volgt zijn predikers". Ware dit de realiteit niet maar wie zal dat betwijfe len dan was èn preken èn zijn vervolg in het parochiebezoek volstrekt onbegonnen werk. Wie zaait is niets. God moet de wasdom geven (een Cor. 3.6). Maar dat land der levenden is een won derlijk land ter bewerking. Heel de slangenkuil uit Mauriac's oevre kun je er aantreffen, maar wat oneindig meer is ook een levende litanie van vele heiligen. Enige ervaringen zullen ons onuit puttelijk thema gaan sluiten. J. WESTERMAN (Pr.) Martenshoek, Groningen. zonde en verlossing), die telkens in de gebeden tot uitdrukking wordt gebracht de kerk ge bruikt graag voor de gelovigen bevattelijke beelden, om waar heden aan te duiden komt beter tot zijn recht. Paas Zaterdag a-liturgisch Misschien dat men thans wat onwennig staat tegenover wat men de „ontluistering" van de Paaszaterdagmorgen zou kunnen noemen, zonder plechtigheden en zonder Misoffer, doch als men dieper nadenkt, zal men vanzelf tot de conclusie komen, dat de originele Paaswake zich alleen al naar de uiterlijke omstandigheden beter leent als voorbereiding op het Hoogfeest. Het betaamt im mers, dat wij de nacht, vooraf gaande aan een Hoogfeest, door brengen in waken en gebed, om, door niets meer wat van de we reld is, gehinderd, ons te kunnen mengen in de jubelzangen der kerk, het vuur op onze kaarsen, het symbool van de Verrezen Christus-in-ons, omhoog te heffen, ons gezang te paren aan de Jubel van de klokken en aldus éen te zijn met de Zegepralende Kerk, die eeuwig de volheid der verlos sing viert in de hemel? De nieuwe Ritus van de Paas wake is facultatief gesteld. De gedachte aan het invoeren ener nieuwe ritus stamt reeds uit de tijd van de Liturgische beweging (19101920) doch is verleden jaar voor het eerst toegestaan. Staatssecretaris mr. Cals heeft in een vraaggesprek met een correspondent van het Belgische nieuwsbureau Belga een uit voerige uiteenzetting gegeven over de stand van de televisie in Nederland en tevens zijn mening kenbaar gemaakt over een eventuele samenwerking op dit terrein tussen België en Neder land. Volgens mr. Cals is nog lang niet aan alle verwach tingen voldaan, omdat er nog teveel moeilijkheden overwonnen moeten worden. „Het grote publiek is teleur gesteld over de tot nog toe be reikte resultaten," aldus mr, Cals. Men heeft verwacht direct zul ke goede uitzendingen te krijgen als in de Verenigde Staten en Eng\land. De regering evenwel is tevreden. Men vergete niet. dat van het eerste ogenblik af de klemtoon is gelegd op proef nemingen. En dit zal twee jaar duren. Het publiek ziet dat over het hoofd. De redenen, waarom de regering het experiment zo Het volk wil belangrijk deel het. Een belangrijk deel van de clerus en een zeer aanzienlijk deel van het gelovige volk bleek rijp te zijn voor deze vernieuwing en hieruit volgt duidelijk, dat de diepste religieuze gevoelens van het volk bleken te zijn geraakt. Wat Nederland betreft, meent men, dat het doel van het Decreet wel bereikt zal worden, n.l. de meerdere deelname van het volk, dat als gemeenschap zijn positie herwint in de bediening der Liturgie, zoals de Joden bij hun uittocht uit Egypte in de nacht het „Pascha" (voor ons: het voor bijgaan van Christus door de dood naar het leven) vierden en daarbij hoogst actief waren Dit alles maakt het waarschijnlijk, dat iets dergelijks zal gebeuren met de missa in Coena Domini die in de avond thuis hoort en de Plechtigheden waarvan de ver plaatsing naar de avonduren ook beter past op de huidige maat schappelijke gewoonten en groter mogelijkheid van deelname. Het is de wens van velen. De vrees is wel 'ns geuit, dat op Paasdag zelve de H.H. Missen slecht bezocht zouden worden en dat deze feestdag een vacantie- dag zou worden met lang slapen of vroegtijdige uitstapjes.Doch Pasen is hét feest, de kern van de christelijke existentie. Laat het onze gespannen aan dacht hebben, dat het worde een meer bewuste, dieper begrepen en dieper aangrijpende Paasviering, die haar bekroning vindt in de plechtige H Mis van Paasmorgen zelfG. P. GEEN OVERLIJDENS UITKERING VOOR VERPLICHT VERZEKERDEN De voorzitter van de zieken fondsraad heeft ter kennis van de algemene ziekenfondsen gebracht, dat in een staatsblad, hetwelk op 15 April zal verschijnen, zal wor den ongenomen de wet tot af schaffing van de uitkering bij overlijden van verplichtverzeker den van algemene ziekenfondsen. In verband hiermede komen met ingang van 17 April 1952 de op de uitkering bij overlijden be trekking hebbende regelingen te vervallen. De algemene zieken fondsen mogen geen uitkering bii overlijden meer verlenen voor verplfchtverzekerden. die na 16 April 1952 ziin overleden. Ten aanzien van de gevallen van over lijden, welke vóór 17 April 1952 hebben plaats gevonden, kunnen de uitkeringen ook na die datum nog worden verleend, mits is vol daan aan de betrokken voorschrif ten, met name aan het voorschrift dat binnen 3 maanden na 't over lijden een kennisgeving aan de bode of aan het ziekenfondskan toor moet ziin geschied. ALKMAAR. Bevorderd naar de 2e klasse: A. S. Beemsterboer, Venhuizen A. Brommer. Heiloo; H. P. C. Dijkshoorn, Nd. Beemster: P. de Jongh, Alkmaar: P. Koohn. Ab- bekerk: K. van Lienen, Schoorl; C. A. Maatie, Zaandam; K. Mod der, Heerhugowaard: E. Ort, Alkmaar: J. C. Oudhuis, Heer hugowaard; K. Peek, Starnmeer: P. N. Prins, Beemster; J. Reyne, Assendelft; C. A. Rotteveel, Oudorp; L. Schelling, Oterleek: J. R. Spaans. Broek in Waterland G. Twisk, Bakkum; J. Veldman, Heerhugowaard; C. G. Vis, Ven huizen; J. Visser, Berkhout: R. P. Visser, Avenhorn; J. Volkers, Heerhugowaard: P. Witkamp, Jisp; C. Zee, Hoogwoud. Afgewezen; vijf. Geslaagd voor einddiploma: H. Bakker, Heiloo; H. Balk, Opmeer; J. P. Blauw, Stompe- toren; P. H. Bloim, Oudorp; H. v. d. Bremen, Bergen; C. L. Co- nijn, Oterleek; L. van Dam, Stompetoren; S. P. Doets, Nd. Beemster; P. de Dood, Alkmaar; K. van Graft, Heerhugowaard; K. Jongert, Westwoud; J. Jonker, Oostwoud; P. Kesteloo, Venhui zen; Jb. Kooij, Hensbroek; D. Koene, Wormerveer; J. C. Konijn Stompetoren; C. Kos, Bergen: C. Kraaij, Zaandam; I>. Laan, Venhuizen; J. Langedijk, Abbe- kerk; J. Liefaard, Hoorn; J. v. Meerveld, Nieuwendam; A. Th. Mul, Stompetoren; J. C. Mulder, Nd. Beemster; W. E. Muts, Mid- delie; M. Nauta, Opperdoes; W. Noome, Midden Beemster; M. Otter, Hoorn: C. J. v. d. Poli, Broek op Langedi.jk; A. Poot, Middenmeer: D. Poot. Midden- meer; Jb. Posch, Sijbekarspel; Jb. Posch, Oterleek: K, H. Scha- gen. Twisk; C. Vis, Berkhout; P. Wonder. Bergen: C. Wijdenes, Sijbekarspel. Afgewezen: zes. ANJUM Het 6-jarig zoontje van de hee>r G. Haagsma die een vrachtdienst onderhoudt tussen Anjum en Dokkum is onder de auto van zijn vader geraakt en zwaar gewond naar het Diacones sen huis te Leeuwarden overge bracht, waar het kind is overleden De heer Haagsma in zijn dorp te ruggekeerd, wilde daar zijn vracht bezorgen- Zonder dat de vader 't merkte, was hij op de treeplank geklommen. Hij viel er af en werd overreden. sober mogelijk heeft gehouden zijn deels van financiële, deels van culturele aard. Daar komt nog bij. dat de nationale indu strie die op dit terrein een wereldfaam heeft, haar kansen op de wereldmarkt moet griipen en dus tijd dient te hebben voor experimenteren. De studio in Bussum is te klein gebleken. Er kan geen vol ledig programma worden gebo den. Het gevolg is dait de uitzen dingen te weinig actueel ziin. Binnenkort komt er een ver betering, wanneer gebruik ge maakt zal worden van een repor tage-auto. Den Haag. Amster dam en Rotterdam krijgen een straalzender. Zo zal het moge lijk worden d'e opening van de Staten-Generaal, of eeni voetbal wedstrijd direct via de televisie uit te zenden. Ook ligt het in de bedoeling te zijner tijd in het noorden van het land een hulp-uitzendstation op te richten. Wanneer er vaker program ma's werden gegeven, zouden er wellicht meer Nederlanders ge neigd ziin zich een toestel aan te schaffen. Mr. Cals ontveinsde evemwel niet, dat de prijs van 1000.nog vrii hoog is en een belemmering kan ziin voor de aanschaffing. Samenwerking met België De staatssecretaris was van oordeel, dat er tussen België en Nederland een gezonde samen werking kan plaats vinden, zo als bii het uitwisselen van pro gramma's Men zou ook onder ling technische communicatie middelen! ter beschikking kunnen stellen, zodat een gespeelde in terland-wedstrijd in Antwerpen in beide landen op het scherm kan verschijnen. De Zaandamse Braderie, die 12, 13 en 14 Mei wordt gehouden, mag wat opzet en deelname betreft reeds geslaagd heten; dat bleek wel uit de mededelingen, welke de promotor, de heer H- Pezie uit Almelo gister op een persconfe rentie deed. Aan deze verkoop actie op straat, doen zowel de winkeliers als de Zaanse fabri kanten mee: de laatsten echter niet om direct te verkopen. Ook voor enkele charitatieve instel lingen zal een stand worden in geruimd. Z. Exc. Min. Mr. Dr. In 't Veld, oud-burgemeester van Zaandam en thans minister van Wederop bouw cn Volkshuisvesting, zal 'n door de gemeente verzorgde stand gaan bemannen, om de bekende rente-spaarbrieven aan de man te brengen, zulks in tegenwoordig heid van de burgemeesters uit de Zaanse gemeenten. Hoewel dit natuurlijk een be langrijke gebeurtenis is tijdens de Braderie, moet men het niet als attractie beschouwen; zo is 't althans niet bedoeld. Doch attrac ties zullen er te over zijn. Het rayon, dat de Braderie be slaat, strekt zicih over 1 km uit en omvat de Westzijde, de Ged. Gracht en de Darh. De verschil lende delen van het rayon zullen door twee miniatuurtreintjes met elkaar verbonden zijn, zodat het publiek niet „alsmaar" behoeft te lopen. Het aantal deelnemers bedraagt momenteel 170, doch er kunnen er nog wel enkele bijko men. Men verwacht buiten, de Zaandammers 'n 150000 bezoekers van buiten de stad. Met medewerking van het Ge meentebestuur zullen vijf ere poorten aan de ingangen van het Braderie-rayon worden opgesteld. Herautpri ta paard zullen in de buitenwijken de opening aankon digen, die om 11 uur des morgens door de burgemeester, W. Tho massen in de Kamer van Koop handel zal geschieden. Het Am sterdamse politie-harmoniecorps zal dan een muzikale rondgang maken en verder is er een uit voerig programma van optochten, wedstrijden voor jong en ou.d. o.a. miet een 8-ta»l originele velocipe des; u weet wel, van die ouder wetse fietsen met zo'n heel groot en zo'n heel klein wiel. Lucht acrobaten zullen op 'n staaldraad boven de gluiskolk met een mo torfiets optreden en verder zaïl er overal muziek zijn met demon straties van gymnastiek- en wor- stalverenigingen. Een Zwitsers koortje treedt op in nationaal costuum en voor de kinderen is er een speciale middag. 'n Braderie-gebakje Er zal ook een Braderie-gebak je zijn- Zeventig Zaanse banket bakkers hebben een vreedzame strijd gestreden om hot beste Bra derie-Gebakje. Dat moest smake lijk zijn, liohtverteerbaar en snel kunnen worden aangemaakt. Het was een zoet karwed voor het Braderie-bestuur de inzendin gen te keuren. Het exemplaar dat bekroond werd, is een soort torn- pouce, met,crème en moscovisch gebak en gegarneerd met een Zaans geveltje, het embleem van de Braderie. Wij hebben het ge- geproefd en kunnen het de Bra- deriefoezoekers aanbevelen. (Van onze correspondent). HOOGEZAND—SAPPEMEER In de gemeente Hoogezand-Sap- pemeer deden zich twee gevallen van gasvergiftiging voor, waar van één met dodelijke afloop. In Klainemeer trof men de alleen wonende heer J. K. dood in ziin woning aan. Bij het politieonder zoek kwam vast te staan, dat gas vergiftiging de oorzaak was. Aan de Zuiderstraat in Hooge- zand werd een hele familie, ten gevolge van een lek in de gaslei ding, onwel. Een 70-jarige dame verkeerde reeds in bewusteloze toestand- In dit geval vielen er geen slachtoffers te betreuren. Mijnwerker door vallende steen gedood Woensdag werd de dertigjari ge houwer J. N. Hermans uit Hoensbreek bij het plaatsen van een stijl aan het front van een afvoergalerii op de 410 meter verdieping van Staatsmijn Emma te Treebeek door een vallende steen aan het hoofd getroffen en np slag gedood. Hermans was ge huwd en vader van twee kin deren. DE 50.000 's GRAVENIIAGE 10 April In dc 515e Staatsloterij (vijfde klasse. 12e lijst) is op no. 14858 een prijs van f 50.000 gevallen. CHOCOLADE HAGELSLAG, gestampte muisjes etc. behoren niet als suiker of chocoladewerken, doch als eerste levens behoeften te worden beschouwd, aangezien zij in het bijzonder in de grote kinderrijke gezinnen worden gebruikt Veel duurdere boterhambelegging als kaas, vlees en vleeswaren is wel vrij gesteld van omzetbelasting, zo heeft de Belastingcommissie der Tweede Kamer in haar Voorlopig Verslag o'_er de voorgestelde wijziging van de Omzetbelasting geschreven ter ondersteuning van haar poging de hagelslag belastingvrij te krijgen. Zeer talrijk zijn de artikelen waarmede de leden van de commis sie onder aanvoering van de heer van den Heuvel zich ook overigens hebben bezig gehouden. Instem ming zal b.v. vinden, dat zij voor stellen, electrische' wasmachines uit het weeldetarief te verwijderen, waarbij zij o.a. opmerken dat was machines destijds tot utility-goe- deren bestempeld werden. Zij vra gen waarom theetafels belast wor den met 15 pet. en theemeubels slechts met 4 pet., terwijl de eerste goedkoper zijn dan de laatste. Zij willen electrische scheerapparaten niet langer onder het verhoogd weeldetarief laten vallen en leveren een pleidooi voor schep-drop giet- drop en pers-drop, dat voor de be lasting als suikergoed wordt be schouwd, terwijl er niet meer dan 15 pet. suiker in is verwerkt terwijl ook de genezende uitwerking van drop wordt geroemd. De Kamer vraagt vervolgens be hangselpapier uit het tussentariel te schrappen, evenals gedistilleerd en bier. In de toelichting wordt medegedeeld dat de omzet van ge distilleerd sedert de accijnsverho ging op 2 Juli 1951 met meer dan 25 pet. is teruggelopen, terwijl de binnenlandse bier-omzet in 1951 slechts 68 pet. bedroeg van die in 1947 en 77 pet. van die in 1939. Gevraagd werd ook, consumptie ijs, waarvoor 7 pet. omzetbelasting moet worden betaald, in gelijke concurrentie-verhouding te brengen met banketbakkersijs waarvoor 4 pet. moet worden betaald, door eerstgenoemd ijs uit het tussen- tarief te schrappen. Een lager tarief werd voorts ge vraagd voor feestguirlandes en ver se zalm, bontkleding en lijsten, gouden en zilveren werken, foto grafische artikelen en gasgeysers. De commissie voert voor al deze artikelen argumenten aan. Zij merkt op dat b.v. de lijstenin- dustrie die zee,- arbeidsintensief is. sterk getroffen is door de verho ging van de belasting indertijd van 15 op 30 pet. De productie van zilver-:i voor werpen liep door dezelfde maatregel met 50 pet., die van gouden voor werpen met 30 pet. terug. Hierdoor zijn reeds vele werknemers ont slagen in deze historische tak van bedrijf, die een wereldreputatie had. In de bontindustrie en groot handel liep de omzet sedert 1947/48 met resp. 64 en 75 pet. terug, ter wijl dc hogere omzetbelasting ook een deel van de 12000 mensen die hun bestaan vinden in de branche der foto-artikelen met werkloos heid bedreigt. Gevraagd werd alle zgn. box-came ra's geheel van omzetbelasting vrij te stellen, terwijl de commissie dit ook met klem heeft bepleit voor de tijdschriften. Zij merkt in het algemeen op, dat zij het betreurt dat zo kort na de laatste herziening van de omzetbe lasting weer een nieuwe herziening nodig is, hetgeen er op wijst, dat indertijd een aantal wijzigingen, vooral die inzake de verhoogde a eeldebelasting, onvoldoende is voorbereid en overwogen, hetgeen in verschillende opzichten tot on gewenste gevolgen heeft geleid o.a. met betrekking tot de export naar de Varenifide Staten. I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1952 | | pagina 5