Eis vier jaar tegen Piet Bruin, die f113.000 verduisterde Dank zij een kwam Friese natuurwonder' Brug tot stand Testpiloot met Skyrocket steeg tot 23.7 kilometer Soda-industrie in Noordoosten van het zout uit Winschoten Dromerreed op een sportfiets van Amsterdam naar Marseille Explosie verwoest huis in Milaan Onverantwoordelijke superieuren EERSTE BANKROOF in eiland-historie Drie ton brandstof in drie minuten op; snelheid van 2000 kilometer N.O. Nederland en aardgasvoorziening Ex-KNIL-sergeanf op het verkeerde pad Industrie naar een hoger niveau Een enorme aanwinst Brug als schakel tussen Stad en Land Kardinaal Gillroy in ons land Duits verdrag in gevaar WOENSDAG - 11 JUNI 1952 PAGINA 3 ELF DODEN GEBORGEN MILAAN, 10 Juni Een enorme explosie, vermoedelijk veroorzaakt doordat iemand bij een lekkende gasbuis een lucifer aanstak, heeft vannacht een huis van drie verdiepingen in een voorstadje van Milaan volkomen verwoest. Meer dan 250 brand weerlieden en Rode Kruishelpers begonnen bij het licht van schijnwerpers onmiddellijk de puinhopen te doorzoeken naar de slachtoffers. Tot nog toe is het stoffelijk overschot van elf personen, onder wie zes vrouwen en drie kinderen geborgen. Vijf ernstig gewonden werden naar ziekenhuizen vervoerd. BRAND IN HUIZE RUWEN BERG (Van onze correspondent) VUGHT, 10 Juni. Bij het verrichten van werkzaamheden hebben schilders hedenmiddag brand veroorzaakt in Huize Ru- wenberg te St. Michielsgestel. Bij het afbranden van verf geraakte het houtwerk van de goot in brand tengevolge waarvan de vlam tussen de leien van het dak doorsloeg naar het stucadoorwerk van het plafond onder de zolder. De brand liet zich aanvankelijk ernstig aanzien doch de Bossche brandweer bezwoer met twee nevelstralen het vuur en daar mede het dreigende gevaar. De schade is gering. om naar Zuid-Amerika te gaan en pleiter zeide dit te geloven, omdat verdachte, die op 16 Mei vertrokken was, 12 dagen later naar Amsterdam is teruggereisd. Hij kocht hier een sportfiets en vertrok naar Marseille, omdat hij begreep, dat het delict spoe dig aan het licht zou komen. De rapporteur der reclassering, al dus de verdediger, achtte het on verantwoord, dat deze 32-jarige jongen door het Grondbedrijf ge heel alleen de straat werd opge zonden met bedragen van 22.000 gulden. Mr. de Jong zei tenslotte dat verd. thans 8 maanden in voorarrest heeft doorgebracht, dat zijn strafblad nog schoon was en dat hem reeds een extra AMSTERDAM, 10 Juni. Onder grote belangstelling stond vanmiddag voor de Amsterdamse Rechtbank terecht de 22-jari- ge Piet Bruin, aan wie ten laste was gelegd, dat hij als ambte naar bij Publieke Werken der Gemeente Amsterdam in Mei 1951 in dienstbetrekking een bedrag van f 113.000.- had verduisterd. De verdachte erkende op vragen van de president, Mr Meihuizen, dat hij vijfmaal geldsbedragen van de Gem. Amsterdam bij het Gemeente-Girokantoor had moeten storten voor een bedrag van totaal f 113.000, maar dit niet had gedaan. Hij ging, inplaats van naar het Girokantoor, naar huis, waar hij met een valse stempel de giro biljetten zodanig bewerkte, dat ze met die van het girokantoor overeenstemden. Nadien was ver dachte naar het buitenland ver trokken. In een hotel in Tunis, aldus verdachte, was het geld hem ontstolen. Hij had het geld in een onaanzienlijk rugzakje verborgen en toen hij met 3000 dollar even de stad in was, werd het geld uit zijn hotelkamer ont vreemd. Als getuigen werden gehoord de directeur van het Gem. Giro kantoor, de chef van de boekhou ding van het Grondbedrijf van Publieke Werken, de kassier van het Grondbedrijf, de plaatsver vangend directeur van het Gem. Girokantoor en de hoofdinspec teur van de Centrale Recherche te Amsterdam. In een psychia trisch rapport stond, dat de ver dachte toerekenbaar is. Mr. Hartsuiker, Officier van Justitie, maakte in zijn requisi toir aanmerking op de pers, die naar zijn mening in de bericht geving over de verduistering te uitvoerig is geweest. Hij besprak hoe verdachte twee weken heeft gesimuleerd (hij liep gedurende die tijd met zijn arm in een draagband) en zijn met zorg over legd plan heeft uitgevoerd. De Officier betwijfelde, of het geld verdachte in Tunis is ontstolen. Hij noemde verdachte een „dro mer" en eiste e#i gevangenisstraf van 4 jaar met aftrek van voor arrest. Mr. de Jong. de raadsman van verdachte, zeide in zijn pleidooi te geloven, dat gezien de grote nauwkeurigheid, waarmee verd. de verduistering heeft voorbe reid, uit hem een goed ambte naar had kunnen groeien. Ook hekelde de advocaat de pers wegens de onjuiste bericht geving. Zo is tot dusver geschre ven, dat verdachte steeds bege leid door een andere ambtenaar naar het Girokantoor is gestuurd. „Dat is niet waar, hij is steeds alleen gegaan", aldus Mr. de Jong. Hij becritiseerde voorts het systeem bij het Gem. Girokan toor, dat feilloos geacht werd, maar dat integendeel „betrekke lijk gemakkelijk te bedriegen was". Piet Bruin had het plan straf is opgelegd: „de straf der onbegrensde publiciteit, die niet alleen fnuikend zal zijn in zijn verdere leven, maar tevens na meloos leed heeft gebracht over zijn ouders". Hij besloot met clementie voor zijn cliënt te vragen. Op 24 Juni zal de rechtbank uitspraak doen. GUERNSEY, 10 Juni. Voor de eerste keer in de geschiedenis van het Kanaaleiland. Guernsey is er gisteren een bankroof ge pleegd. De buit bedroeg 600 pond. Misdaden komen zo zelden voor op dit eiland, dat de bankroof de herinnering wakker riep aan een moord die enige jaren geleden werd gepleegd. Het proces was al bijna voorbij toen iemand tot de ontdekking kwam dat volgens een middeleeuwse wet de execu tie van de ter dood veroordeelde in het openbaar moest geschie den. Sinds de laatste keer dat deze wet werd toegepast hadden er geen moorden plaats gevonden. Tegenover de plaats waar de executie zou moeten geschieden was inmiddels een groot hotel verrezen. Haastig kwam het par lement bijeen om de wet te wij zigen. Dit gebeurde nog net óp tijd. De terechtstelling geschiedde toen te Winchester (Engeland) maar niet in het openbaar. WASHINGTON, 10 Juni. Van officiële Amerikaanse zijde is verklaard, dat Bill Bridge- man, een testpiloot van de Ame rikaanse marine, in een Sky rocket een hoogte van 23.7 kilo meter heeft bereikt, de grootste hoogte, ooit door een mens ge haald. Het toestel had een radar foto-installatie aan boord. De Skyrocket werd op een hoogte van 11.000 meter uit het bom- mcnruim van een Superfort los gelaten. Op de maximum-hoogte vloog de Skyrocket horizontaal en bereikte hierbij waarschijnlijk een snelheid van 2.000 kilometer per uur. Volgens de mededeling werd dit record 15 Augustus 1951 ge vestigd. Bill Bridgeman, die al eerder van zich heeft doen spreken door het maken van een record vlucht in een Skyrocket, enkele jaren geleden, had ditmaal, na vrijgekomen te zijn van het Su perfort, slechts tien seconden nodig, om de geluidsbarrière te doorbreken. Hij had op dat ogen blik, in verband met hoogte en temperatuur, een snelheid van ongeveer 960 kilometer per uur. Spoedig daarna schoot de Sky rocket met een vaart van 1.600 ZWOLLE. Bij de opening van de zomerzitting van Prov. Staten van Overijsel, deelde de voorzitter mede, dat het niet is uitgesloten, dat alsnog een punt aan de lijst van stukken wordt toegevoegd. Dit punt betreft de aardgasvoorziening een inter provinciale aangelegenheid waarbij vier partijen betrokken zijn, die elkaar moeten vinden, n.l. het Rijk, de provincies, de betrokken gemeenten en het particuliere bedrijfsleven verte genwoordigd door de Kamers van Koophandel. Intussen hebben tussen ver schillende partijen besprekingen plaats gevonden. Zodra het on derzoek zover is gevorderd dat concrete voorstellen zijn geformu leerd, worden die eveneens aan Ged. Staten voorgelegd. Wanneer het niet mogelijk blijkt nog in de zomerzitting met een voorstel te komen, is het de bedoeling aan deze aangelegenheid een afzon derlijke vergadering te wijden. De Franse bond ,,De la Publicité" heeft het diploma „Premier Publicitaire de France" toegekend aan de grote man van de Franse kleinkunst Maurice Chevalier, die binnenkort weer een enkele avond in Nederland zal optreden in het Kurhaus tè Scheveningen. kilometer per uur door de lucht. Bridgeman stuurde zijn toestel aanvankelijk onder een hoek van 65 graden omhoog. Vier raketten stuwden het vliegtuig opwaarts. Terwijl de snelheid toenam liet Bridgeman het toestel nog ster ker stijgen, om de gewenste hoogte te bereiken. Daar aan gekomen liet hij de Skyrocket in horizontale richting overgaan, om een nog grotere snelheid te kunnen ontwikkelen. Drie minuten nadat de Sky rocket het Superfort had verla ten waren de drie ton brand stof verbruikt. Bridgeman zette toen een lange glijvlucht in en maakte een perfecte landing. Een vroegere sergeant van het KNIL uit Tilburg werd gister- mopgen door Ihet Hoogmilitair Gerechtshof veroordeeld tot een jaar gevangenisstraf met aftrek en ontzetting uit de militaire dienst. De advokaat-fiscaal had een jaar gevangenisstraf geëist, waarvan drie maanden voorwaar, dielij'k zonder ontslag uit de mili taire dienst. De sergeant had zich niet kunnen aanpassen aan de overgang naar de Koninklijke Landmacht. Uit balorigheid had hij geen melding gemaakt van een vechtpartij tussen twee sol daten en werd door deze misstap gedegradeerd tot soldaat laagste klasse. Hii was toen aan de drank geraakt en toer» zijn maandsalaris op was pleegde hii een inbraak in het R.A.O. bureau aan de Ripperdakazerne te Haarlem. Hii vond bii deze in braak niets van ziin gading en stak toen maar het bureau in brand. De sergeant had zelf ver zocht uit de militaire dienst te worden ontslagen om met ziin Indonesische vrouw naar de tro pen terug te keren. De minister van Verkeer en Waterstaat, Zijne Excellentie H. H. Wemmers, wandelt, bege leid door burgemeester Wytema en Gedeputeerde Prakken en gevolgd door de vele ge nodigden, over de nieuwe Fjriesébrug. (Vervolg van pagina 1) Over de soda-industrie zeide dr. Gerritsen o.a. „Het soda-pro- ces, dat zijn bestaansrecht in het N-O des lands zou kunnen ont lenen aan de schelpen uit de Waddenzee en het zout bij Win schoten, zou voor bepaalde on derdelen wel eens aardgas als „dritte im Runde" nodig kunnen hebben om op een gezonde basis te komen. De meest spectaculaire expan sie van de industrie heeft zich in de V.S. voltrokken in de che mische sector, welke ontwikke ling slechts mogelijk is gewor den doordat van de aanvang af het aardgas voor lage prijs ter beschikking van de industrie werd gesteld. Thans wordt 25 pet. van het aardgas als stadsgas geleverd, doch deze toepassing draagt 60% van de kosten. De industrie ge bruikt de overige 75pct. en be taalt 40 pet. der kosten. De indu strie heeft daar dus het gas tegen een prijs, die vijf maal zo laag is als die van het stadsgas. Het ziet er naar uit, dat voor delen van meer duurzame aard worden bereikt, wanneer de in dustriële aardgasverwerking niet wordt gemonopoliseerd, maar al le industrieën m de omgeving ge lijkelijk kans krijgen de speci fieke voordelen van het aardgas uit te buiten door dit in te pas sen aan een harmonische energie- en grondstoffenvoorziening van hun eigen bedrijf- Het moet het middel worden, (Van onze verslaggever) ALKMAAR „Er moet een natuurwonder gebeuren, als volgend jaar aan de nieuwe Friese Brug wordt begonnen". Dit schreef de minister van Waterstaat in April 1950 aan het Gemeentebe stuur van Alkmaar. En het natuurwonder is gekomen, dank zij de activiteit, vanuit Stad en Gewest ontwikkeld, werd eerder dan verwacht had mogen worden, met het werk, dat i 1.200.000 vorderde, begonnen. ook van het gewijzigde sfa-nd>- punt der regering, die voorheen stond op een bijdrage van pro vincie en gemeente, doch thans de gehele kosten vooar ihaar reke ning badi -genomen. Alkmaar is dankbaar, zo be sloot h-ii, doch niet voldaan, want de ontwikkeling van stad en ge west worden nog steedis belem merd door de ponten-misere in Vel-sen. Spr. wilde echter de minister dank zeggen voor het geen hij ook in deze voor dit gewest reeds gedaan heeft. De gevoelens van industrie en handel werden vertolkt door de heer J. F. Ie Blansc'h, voorzitter van de Kamer van Koophandel, die eraan herinnerde, dat de Ka mer van Koophandel reeds in 1902 met het vraagstuk van een betere oeververbinding over het Noordihollands Kanaal doende was. Aan de hand van voorbeel den schetste spr. de moeilijk heden, die industrie en handel ondervinden van het ontbreken van een tunnel in Velsen. Aan de lunch in Victory na afloop van de plechtigheid door het gemeentebestuur van Alk maar aangeboden, zaten behalve de minister o.m. aan de reeds genoemde Kamerleden, de direc teur-generaal van het departe ment van Waterstaat, ir. A. G. Maris, en een groot aantal an dere ingenieurs uit residentie en gewest, die wii gisteren reeds mochten noemen. Voorts de bur gemeesters uit de aangrenzende -gemeenten en enkele andere ge- nodigden. Menige toast werd uit gebracht op de belangen van het gewest, die met de nieuwe Fpese Brug, door tafelpresident. Wyte ma, ..de bottle-neck van bet ver keer" genoemd, zozeer gediend) is. Vóór hoogseizoen een vierde pont Minister Wemmers deed de mededeling, dat met volle kracht gewerkt wordt aan de verwezen lijking van het tunnelplan bu Velsen. Wij gaan daar met ver dubbelde kracht wat nog niet wil zeggen, met een dubbel be drag naar de voleinding stre ven. Maar, zo zei de minister, dan ziin we er nog niet want deze streek kan alleen tot vol ledige ontwikkeling ko'ir.vn als de verkeersmiddelen tot het uiterste zijn opgevoerd. Wat de tijdelijke oplossing der moeilijk heden betrof, hoopte spr., dat nog vóór het hoogseizoen de vierde pont over het Noordzee kanaal in gebruik kan worden genomen. De minister besloot on zijn beurt met een heildronk op stad en gewest. Het Kamerlid: Posthumus ont hulde, dat burgemeester Wytema in Den Haag op zakeliike er» overtuigende wijze de regionale belangen in verband met de Friese Brug menigmaal verde digd bad. Zijn collega, het Kamerlid Groen, dankte de minister voor zijn medewerking aan de tot standkoming van deze brug. die zowel voor die industrialisatie van Westfriesland als voor de agrarische belangen van dit ge west in zo'n grote behoefte voor ziet. Burgemeester Schelhaas van Langediik prees het initiatief van de regering, waaraan wij de Friese Brug als belangrijke scha kel tussen Westfriesland er» Ken- nemerland te danken hebben. Hij bracht ook dank aan het pro vinciaal bestuur dat het provin ciaal wegennet hierbij heeft aan gepast. om er vervolgens op te wijzen, dat 80 procent van de Nederlandse zuurkoolproductie over deze -brug haar weg vindt naar de consumenten, terwijl de brug oo-k de export van land bouwproducten uit de kop van Noord-Holland' zal bevorderen. Half Alkmaar was er gisteren getuige van, dat de eerste stroom van verkeer over de brug ging. Een vrouwtje uit (bet zuiden, dat tussen bonderden belangstellen den stond, vond het maar een saaie boel. „Bij ons zou het vol op feest zijn, als er zoiets ge beurde;," zei ze. De stugge Noord- Hollanders lieten het bii een ma ger applausje, toen het brugdek neerging en een zwakke poging tot juichen. Zo zjjn wij nu een maal! Maar aardig was, de spon taan ge-improviseerde optocht van bussen en auto's, waarbij de Alkmaarse jeugd zich in een on afzienbare rij van fietsen aan sloot. Ieder wilde de eerste we zen om de nieuwe brug te pas seren. De oude Friese Brug die bijna dertig jaren' dienst had ge daan, stond opengedraaid: zii had afgedaan. Een blijde dag Er zijn deze dag heel wat woorden van dankbaarheid en gelukwensen gesproken. Het be gon al op het stadhuis, waar burgemeester Wytema minister Wemmers en ziin staf van inge nieurs het welkom mocht toe roepen. Dit is een blijde dag voor geheel Noord-Holland, zo zei hij, omdat de Brug der Zuch ten het zorgenkind van een hele generatie die Alkmaar impopulair dreigde te maken, vervangen is door een nieuwe brug, die beantwoordt aan de eisen van het verkeer van deze tijd. Spr. bracht vervolgens dank aan de Tweede Kamerleden de heren J-ac. Groen, J. de Ruiter en S. A. Posthumus mede aan wezig die in het parlement voor de nieuwe brug gepleit had den en deelde voorts mede dat van het Eerste Kamerlid mf. W. C. Wendelaar, de oud-burgemees- ter van Alkmaar, een telegrafisch -blijk van belangstelling was ont vangen. Na aan de band van cij fers de groei van het verkeer in de laatste halve eeuw te hebben geschetst, betoogde spr., dat de historie leert, dat men een pro ject als de Friese Brug nooit te ruim en nooit vroeg genoeg kan bouwen. Dankbaar gewaagde spr. waarmede de gehele industrie naar een hoger niveau kan wor den gestuwd. Voor een land dat arm is aan grondstoffen, maar rijk aan scheppend vermogen en ondernemingsgeest, is dit 't enige middel, om uit haar schaarse grondstoffen het maximale pro fijt te trekken. De voordr&ht leidde tot een interessante gedachtenwissêling. waarbij Ir. Baas de opmerking plaatste, dat Nederland op de wereldexport zijn concurrenten zal ontmoeten, zodat het zaak is, dat de prijs van het aardgas op Amerikaans niveau wordt gesteld. Hij achtte het gewenst, dat spoe dig wordt beslist welke kant we met het aardgas uitgaan. Gaat 't in de richting als door dr. Gerrit sen aangegeven, dan dient hier spoedig enig initiatief uit te gaan van de regering in overleg met 't bedrijfsleven- De voorzitter zegde toe, dat de ze aangelegenheid in kleine kring bestudeerd zal worden. industrialisatie van de verdere dit gewest. Mr. A. J. M. Leesberg gaf uit drukking aan ziin bewondering voor de techniek en bracht in dit verband hulde aan ir. De Bruijn, wiens project de nieuwe Friese Brug was, aan i-r. v. d. Burgt en ir. Ten Brink, welk driemanschap bii de tot stand koming zo'n belangrijke rol ge speeld heeft. De heer le Blansch vertolkte nogmaals de gevoelens van dank baarheid van handel er» industrie, terwijl ir. Maris betoogde, dat al deze woorden van dank he-t leven van de ambtenaar tot een festijn maken en hem stimuleren tot verder werken voor de bloei van ons land. Eer» ware verrassing was toet, dat vo-or het dessert een knap staaltje van suikertoaikkerskunst de ronde deed. Het was een pro duct van de chef-kok van Vic tory: de Friese Brug in suiker, terwijl -een scheepje, waarop een berry met kaas er onder door voer. Burgemeester Wytema besloot de maatiid met een woord van lof aan de regering voor het fraaie stuk ingenieurswerk, dat met de Friese Brug werd afge leverd. KATHOLIEKE EMIGRANTEN TROUW AAN HUN GELOOF AMSTERDAM, Even vóór de minister-president van Austra lië arriveerde gisteren, kwam per vliegtuig uit Parijs de Aartsbis schop van Sydney, Kardinaal Norman Gillroy in ons land. Z. Em. heeft in Barcelona het Eucharistisch Congres bijgewoond en brengt thans een bezoek aan de Pauselijk Internuntius in Den Haag, mgr. Paolo Giobbe, die hem op Schiphol opwachtte. Zij zijn samen in Rome op college geweest en hopen nu veel oude herinneringen op te halen. Kardinaal Gillroy vertelde op Schiphol, dat de Nederlandse emigranten, die naar Australië komen, niet alleen trouw aan hun geloof blijven, maar de goede eigenschap bezitten zich spoedig aan de nieuwe- omstandigheden aan tè passen. ..Zij werden bui tengewoon goede burgers en hoe meer Nederlandse emigranten er komen hoe liever". Vrijdag vliegt kardinaal Gill roy naar Engeland. De terugreis naar Australië maakt hij via de Verenigde Staten. Van het wereldtoneel Wat reeds enige tijd binnen de grenzen van het mogelijke werd gehouden, n.l. een sterke opposi tie tegen de ratificatie van het geallieerd-West-Duitse vredes- contract in de volksvertegenwoor diging in Bonn, staat thans voor de deur. Een juridische commissie van de Bundesrat (te vergelijken met onze Eerste Kamer) is van oordeel, dat de volledige tekst van het vredescontract door de beide huizen van het parlement dient te worden goedgekeurd. De regering stelt daar tegen over, dat alleen voor een geldig heid van het contract het accoord wordt vereist van de Bundestag (Tweede Ka mer). Het be sluit van de genoemde subcom missie moet nog aan andere par lementaire commissies worden voorgelegd, maar er is een grote kans, dat het in de Bundesrat wordt gehandhaafd. Het gevolg hiervan zal zjjn dat de regering van dr. Adenauer in een zeer las tig parket geraakt. De socialis tische partij, die van het begin af bezwaren heeft gehad tegen de herbewapening en ratificatie van het vredesverdrag, zou dan een grote overwinning behalen. De bondskanselier moet opnieuw de oppositie erop wijzen hoe gevaar lijk en nadelig de toestand voor West-Duitsland zou worden bij een verwerping. En deze verwer ping is allesbehalve onmogelijk, wanneer de Bundesrat mee be slist. De socialisten zijn in dit college vrij sterk. Wanneer niet tot- Ratificatie werd overgegaan, betekent het een verlenging van de geallieerde bezetting, die voor West-Duitsland hoge kosten met zich brengt. De oorzaak van dit optreden der socialisten moet waarschijn lijk worden gezocht in de opzet om tijd te winnen, totdat een nieuwe Bondsdag wordt gekozen. De socialistische partij rekent bij de komende verkiezingen op een grote winst. Daarin ligt ook de verklaring van de „vertraging- politiek" die steeds is gevoerd. Zij verwijten Adenauer het maken van teveel haast. Een al te grote voortvarendheid is nu juist niet in het voordeel van Duitsland zelf, om nog meer consessies af te dwingen bij de Westelijke Grote Drie, volgens de socialistische op vattingen. Ook hierbij blijkt op nieuw de weinige eensgezindheid die er in het internationale socia listische kamp bestaat, hoewel men toch uit de grond van de zaak het juist anders zou ver wachten. De West-Duitse commu nisten zijn al begonnen met een aasje uit te werpen naar de so cialisten en hebben het voorstel gedaan een coalitie te vormen van socialisten en communisten om de aansluiting van West-Duitsland in de Westerse defensiegemeen schap tegen te houden. De socia listen lieten direct blijken van dergelijke voortstellen en noch minder van een innig samengaan van socialisten en communisten gediend te zijn. De leiders van de socialistische partij laden met hun plannen een zware verant woordelijkheid op zich. Zij spelen de communisten en meer nog Moskou in de kaart. En het kan niet anders, of deze gang van zaken verhoogt de spanningen in de binnenlandse-politiek en doet de verwarring onder de be volking toenemen. Adenauer ligt evenwel niet al leen met de socialistische oppo sitie overthoop, maar heeft ook in ziin eigen coalitieregering een tegenstand. In kringen van insi ders wordt gefluisterd, dat enkele leden van bet kabinet de ratifi catie tot September willen uit stellen. Hiermede wordt bet gehele Duitse Verdrag" op losse schroe ven gezet, waarvan West-Duits land en het Westen de narigheid zullen ondervinden en Moskou de lachende derde is. A VERSNELLING OPHEFFING ORGANISATIES WOLTERSOM' 's GRAVENHAGE, 10 Juni Naar wij van de zijde van het Ministerie van Economische Za ken vernemen, heef de minister zonder portefeuille, prof. dr. A. H. M. Albregts, besprekingen met voorzitters van verschillen de hoofdgroepen gevoerd, ten einde tot een verdere 'versnelling van de opheffing van de Wol- tersomse organisaties te komen. ENGELSE ATOOMBOM OP WEG NAAR AUSTRALIË PORTSMOUTH, 10 Juni Het Britse vliegdekschip ..Campania", met aan boord de eerste, in Groot-Brittannië vervaardigde atoombom, is, vergezeld door het fregat „Plym" uit de Britse oor logshaven Portsmouth naar het tachtig kilometer ten Noord- Westen van Australië gelegen onbewoonde eiland Monte Bello vertrokken waar de bom tot ontploffing zal worden gebracht. Admiraal Torlesse, die de proef neming zal leiden, bevindt zich aan boord van de „Campania". Tweede natuurwonder De waarnemend commissaris der Koningin in de provincie Noord-Holland, de heer A. Prak ken, constateerde, dat er een kentering ten goede is gekomen, wat betreft de belangstelling van Den Haag voor de provincie Noord-Holland. Hij hoopte, dat het natuurwonder, waaruit de Friese Brug geboren werd, over i vier jaar (dan loopt het weer tegen de verkiezingen) gevolgd mag worden door een tweede natuurwonder: de tunnel te Vel sen, welke noodzakelijk is voor De nieuwe Friesebrug even voor zij door minister Wemmen neergelaten werd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1952 | | pagina 3