GEOFFREY DUKE EN MASETTI MAAKTEN DE T.-T.
m Mat
Geoff Duke, begaafdste aller motorduivels
in opwindende race geslagen
Grootse Norton-triomph meteen
weergaloze DUKE als winnaar
Gevecht van drie Guzzi's
in de kwartliter-klasse
EN
'an heden
Hoge snelheden
in de 125 cc
1.3 procent van de Nederlandse bevolking is in het afgelopen week
einde naar Assen gegaan om ze weer te zien rijden: Duce, Masetti,
Kavanagh, Graham, Bandirola, Armstrong, Lorenzetti en al die
andere beroemdheden van de wereldcircuits; om te genieten van de
snelheden van de Gilera's, de Nortons, de A.J.S.sen, de Velocettes
en de M.V.'s; om de woordenvloed van Piet Nortier te horen; om
het warm te hebben; om het geronk, het gesnerp en het gebulder
van de motoren op de oorvliezen te voelen trillen; om de stank (of
is het de geur?) op te kunnen snuiven van benzine en olie; om
ja waarom eigenlijk. Om te kunnen zeggen: „Ik heb de T.T.
gezien.
Lorenzetti klopte
wereldkampioen
PIET NORTIER
schiep sfeer rond
de T.T.-races
CM**
500 CC: G/LERA-NORTON
MASETTI (Gilera) sloeg
in laatste ronde ziin slag
DE35 0CC-KLASSE
AJ.S. naar de derde plaats
Onbarmhartige zon
boven de T.T.-races
Sandford winnaar
MAANDAG 30 JUNI 1952
PAGINA 3
SVERWACHTING
ld door het K.N.M.I.
geldt? van Maandag-
Dinsdagavond.
JDEND ZOMERWEER
onnig en warm tot zeer
r met zwakke, en mor-
tg tijdelijk matige wind
ijV tussen west en
:on op 4.24, onder 21.03
14.22, onder 00.00.
gez. mededeling)
IRBEID ls een gewoon
el in de Sovjet-Unie.
al slavenarbeiders in
vordt geschat op min-
e en een half millioen,
Amerikaans rapport,
e Verenigde Naties is
gd en waaruit blijkt,
nd overal waar het een
e invloed heeft zijn
tl slavenarbeid invoert
Idt.
►ENCIJFER in de Ver.
i gevolge van de hitte-
162 gestegen terwijl de
ngen nog luiden: „heet
warm". In Parijs zou
ratuur vandaag tot 95
ilopen. Moskou rappor-
temperatuur van 86
SNWOORDIGERS van
Australië en Nieuw-
lullen in Augustus in
bijeenkomen om een
e voor wederzijdse ver
van het Zuid-Westelijke
de Stille Oceaan in het
roepen, aldus is mede
oor de Australische mi-
n buitenlandse zaken,
NDERDDUIZEND gelo-
bben gisteren, op de
van de H.H. Apostelen
Paulus, voor het bron
beeld van de H. Petrus
sierde Sint Pieter gede-
devoot de teen van het
ust. Z.H. de Paus heeft
id gebeden bij het graf
Petrus.
heeft thans niet alleen
ve premier maar ook
ze regering. De Zondag
nieuwe premier, Sirry
in het land een popu
ur is, heeft een nieuwe
samengesteld, die uit
i bestaat. Iedere porte-
u naar een expert op
treffende gebied gaan.
F. H. F. DU MONCEAU
monlemeester honorair
meester honorair van
(oningin, is te Lunteren,
iderdom van 92 jaar
Graaf du Monceau
Koninklijk Huis in on
ene rangen gediend.
!IP is vanmorgen ten
tan Les Casquets, een
n het Kanaal, gezonken.
;tuig meldde het schip
en seinde verder, dat
van de bemanning zich
ïing in de boten bevindt,
r schip zou tussen Jer-
Alderney kennelijk in
G. VAN ITTERSUM,
rlands lid van de missie
Naties in Korea, heeft
verklaard, dat hij door
ichtse politteke elemen-
iigd was en opdracht
egen Korea zo spoedig
te verlaten als zijn leven
was. De baron deelde
t hij onmiddellijk ga-
etrefflende zijn persoon-
igheid had ontvangen
luid-Koreaanse regering.
urgerlijke Stand
VAR Geboren: Ca-
v. H. Hemels en A.
Cornelis T. J. z. v. J.
J. C .Wester; Carel P.
;r Burg en I. den Har-
i z. v. F. de Boer en J.
ink; Catharina M. d. v.
en A. Hollenberg; Ca-
B. d. v. J. W. de Vries
C. Vennink; Paulus C.
G. M. Breed en J. T.
1: Antonius J. van Dee-
laasje Burgering; Jan
sn Annie Holman; Dirk
Simonnette A. Winder,
len: Dieuwertje Boejjer
eh. met D. van Gulik;
i C. Wiese 50 jr. geh.
loot.
vedstrijd Alkmaar
Haarlem
VAR De lang ver-
engel vedstrijd Alkmaar
n van het Centraal Ne-
Hengelaarsverbond is in
wedstrijd gestreden ten
van Haarlem. De uitslag
arlem 295 stuks, Alk
stuks. Haarlems held:
l stuks, Alkmaarse hel-
tiesebos 7 stuks, E. Rie-
:uks, A. Blaauw 6 stuks,
stuks en Nellie Roden-
tuks. De grootste vis
angen door A. de Rooij
aar die 22,7 cm. lang
Zeker 80 procent van de
Nederlandse bevolking zou
overigens naar Assen en naar
de T T. zijn gegaan als de reis
maar niet zo duur was, als er
niet juist wat anders tussen
gekomen was, als er maar een
„oppas" was voor de kinderen
enzovoorts.
De Zaterdag loopt ten einde nu
wij dit schrijven. Ons hoofd
gloeit nog van een nauwelijks
ontvluchte zonnesteek, onze tong
houdt nog steeds niet op weer
droog te worden. Soms vallen laat
na zo'n dag je ogen dicht, maar
dan zie je op het netvlies weer
het beeld verschijnen van voor
bijflitsende motoren. Net als een
hengelaar dat heeft, als hij een
hele dag lang naar de dobber
heeft gekeken.
De 22ste T.T. is er weer een
geworden om heel lang over na
te praten. Dat-ie fantastisch,
enorm, verschrikkelijk en gewel
dig was heeft Piet Nortier via
luidsprekers en radio al verteld.
We kunnen alleen maar zeggen:
„Hij had schoon gelijk; het was
zo".
Assen was al dagen tevoren
een stad op z'n kop. En alsmaar
stroomde er meer volk naar
Drente's hoofdstad. Die plaats van
25.000 inwoners moest voor ieder
van die 130.000 mensen en nog
meer voorzieningen treffen. Moet
u zich eens indenken. Maar alles
liep prima. Een organisatie om
twee duimen voor omhoog te ste
ken. Je kon gewoon een uur voor
de aanvang van de eerste race
uit de trein stappen. Gegaran
deerd zat je dan na drie kwar
tier op de plaats waarvoor je het
geld overhad. Alles klopte, alles
begon precies op tijd, alles ging
tempo-tempo achter elkaar door.
Een T.T. met een heerlijke sfeer.
Hoe zou je het anders moeten
samenvatten. Een compleet feest.
Er flitsen op deze late avond
nog vele motorrijders door ons
hoofd. Maar één duo zal morgen
ochtend en op de dag dat u deze
krant ter lezing wordt aangebo
den beslist nog in onze herin
nering zijn: Geoff Duke en En
rico Masetti. Duke op zijn Norton
en Masetti op zijn Gilera, vech
tend om de zege in de 500 cc-
race, 16 ronden lang. Hier vond
de volmaakte motorrijder Duke
zijn gelijke en in het beslissende
moment zijn meerdere. Of eigen
lijk, zó is het niet. De Norton
heeft moeten buigen voor de Gi
lera, Duke niet voor Masetti. Duke
was te goed voor zijn bijna vol
maakte Norton, de Gilera te goed
voor de bijna volmaakte Masetti.
De machine met de mindere man
heeft het gewonnen van de man
met de mindere machine. Dit was
de kern van deze T.T., van deze
vooruit dan maar grootste
race sinds de uitvinding van de
motor.
(Van een onzer verslaggevers)
De strfjd in de 250 cc is zeer
hevig geweest, maar zij was
slechts een onderonsje van de
Guzzi-berijders. De drie Benel-
li's waren al teruggetrokken om
dat ze bij de training een slechte
beurt maakten. Strop voor Lous
van Rijswijk die op zo'n Benel-
li had willen starten. De Lam-
bretta's, een met veel tam-tam
aangekondigd nieuw merk, draai
den in de training hun ingewan
den al kapot.
Drie Guzzi's n.l. van de Itali
anen. Baviera, Marelli en Mon-
tanari verschenen ook niet. Les
Graham, de enige Nortonrijder
in deze eerste race moest met
een onwillige motor bij de pits
stoppen en liet het ding maar
wegbrengen. Enfin, zo startten
dus maar 9 map en 8 van hen
reden de 165 km uit.
Deze nieuwe race werd een
afgrijselijk wild gevecht tegen de
hoogste klippen op van de drie
krijsende fabrieks-Guzzi's, be
stuurd door de wildebrassen Lo
renzetti, Ruffo en Anderson. Vier
ronden lang duurde dit dolle.
Toen begon men in de Guzzi-
pit zijn verstand te gebruiken.
Er ging een seintje uit naar het
razende drietal, dat er ook nog
wat heel moest blijven van man
nen en motoren en of ze het
a.u.b. wat kalmer aan wilden
doen. Nou goai. dat gebeurde
dan, maar minder dan 130 km
Eer uur beliefden de heren toch
enlist niet te draaien.
De volgorde Lorenzetti, Ruffo,
Anderson werd in. deze ronden
van wapenstilstand gehandhaafd.
Maar de laatste twee ronden be
gon het lieve leven opnieuw. An
derson had echter geen reserves
meer en moest noodgedwongen
de gezellige kopgroep verlaten.
Toen kwam de met Italiaanse
heethoofdigheid uitgevochten
eindstrijd, waarin Lorenzetti de
wereldkampioen Ruffo met en
kele meters verschil klopte.
Een aardige strijd speelde zich
af op het tweede front tussen
Postma uit Hardegarijp op Guz-
zi en de Er.gelsma Webster op
een Velocette. Acht ronden lang
hield de Fries de leiding, maar
toen moest hij zijn vijfde plaats
afstaan aan Webster.
De uitslag van de 250 cc-klasse
over 10 ronden (165.36 km) luidt:
1. Lorenzetti (It.) met Guzzi
1 uur 12 min. 30.3 sec. (136.84
km); 2 Ruffo (Italië) met Guzzi
1.12.30,9 (138.82 km); 3 Anderson
(Engeland) met Guzzi 1.13.22,1
(135.24 km); 4 A. Wheeler (En
geland) met Guzzi.
Op 1 ronde: 5 Webster (Eng.)
(met Velocette; 6 Postma (Neder
land) met Guzzi; 7 Steman (Ne
derland) met Excelsior.
De snelste ronde werd afgelegd
dioor Ruffo. Hij draaide een ge
middelde van 141.77 km, tijd 6
mm. 59.9 sec.
Dat was het grote mo
ment van de T.T. De
strijd tussen Duke en
Masetti, gewonnen
door de Italiaan, hier
in volle snelheid voor
bij gierend op zijn oer-
snelle Gilera naar de
eindstreep. Op de on
derste foto zien we hoe
de race in de 500 cc
klasse is begonnen.
Met donderend geweld
-torten de motoren zich
iet avontuur in, een
lachtige apotheose
'indende in het Engels
Italiaanse duel.
„Ja, luisteraars hier rond het
circuit, wat zijn wij toch geluk
kig, dat we vandaag getuige
kunnen zijn van de grootste ra
ces van de wereldgeschiedenis.
Moet u die arme luisteraars in
het land hebben, die hoorden al
leen de eerste ronde van deze
verschrikkelijke race. Intussen
zijn de jongelui weer in aan.-
to'cht. Hallo.... Laaghalerveen,
zijn de leiders al gepasseerd....
wieDuke op kophoe be.
staat het luisteraars. Nee, dit is
toch nog nooit vertoond, dit ver
schrikkelijke hebben u en ik nog
nooit beleefd."
Nortier was weer formidabel
op dreef. Snel, betrouwbaar, gees
tig en opwindend in zijn wed-
striidcommentaar: vol zorg voor
zoekgeraakte kindertjes, armban
den, portemonnaies en vulpen
nen.
iT-rt-., mpHofleling)
E. Lorenzetti
(Van een onzer verslaggevers)
„I had a very nice ride". Deze woorden spraf Geof Duke op
het schavotje boven de pitt, een nieuwtje voor Assen. Een grote
krans sierde ziin tengere schouders, de beloning voor een
onnavolgbare overwinning in de 350 cc klasse. Het had een
duel NortonAJS moeten worden, zo scherp, dat we ons schrap
hadden gezet om alle emoties zonder lichamelijk letsel te kun
nen verwerken. In werkelijkheid is het één lange indrukwek
kende triomphtocht geworden voor l'enfant cherie Geoffrey Duke,
slechts emotioneel door zijn weergaloze rijtechniek.
De Rhodesiër Amm, met de
snelheid van een komeet in de
eerste rijen van de cracks ver
schenen, maakte het Norton-suc-
ces compleet door als tweede over
de eindstreep te suizen. Eerst
daarna kwam AJS aan bod. Cole
man was ruim drie minuten snel
ler dan Armstrong en Kavanagh
met uw permissie; weer
twee Nortons.
En de Velocette dan? Leslie
Graham was aangewezen om als
kopman een slopend gevecht met
Norton en AJS te leveren. Er is
niets van terecht gekomen. Toen
Duke zijn belevenissen op het
veiligste circuit van Europa reeds
lang ten voeten uit had verteld,
raasde Graham nog teleurgesteld
voort om zijn zevende plaats te
gen twee knetterende AJS-ma-
chines te verdedigen.
Er was een kleine sensatie bij
de start te verwerken. Toen het
groene licht onder de juichkreten
van het publiek aanknipperde,
stonden wij op onze beurt even
met de ogen te knipperen.
Niet Duke zat gewoontegetrouw
het eerst in het zadel, maar Arm
strong, ook al uit de Norton-stal.
Lawton, Coleman, Bill Doran, in
1951 winnaar, en nog een paar
anderen lagen ook al plat op de
tank, toen de motor van Duke iets
grommends liet horen.
Geen bezwaar, in Hooghalen
wees Duke zijn concurrenten de
weg al weer, en zo is het geble
ven, twaalf ronden lang.
Na de eerste ronde zat Coleman
de kundige Geoff nog vlak op de
hielen, na twee ronden was er
reeds tien seconden ruimte
na vijf ronden een halve minuut.
De eerste ronde bracht meteen
het eerste slachtoffer. De Austra
liër Ring had zijn rol reeds uit
gespeeld. Motorpech
Aan de illusie van Bill Doran,
voor zover nog aanwezig, kwam
in de derde ronde een eind. Even
voor de Oude Tol vloog zijn AJS
de bocht uit. De machine was nog
slechts een verwrongen massa,
Bill Doran werd naar het zieken
huis vervoerd, maar stapte ge
lukkig later weer parmantig doch
teleurgesteld bij zijn baas bin
nen. Twee toeschouwers kwamen
met een paar onbetekenende
schrammen van het avontuur af.
De Nederlanders konden weinig
anders doen dan onderling een
sportief robbertje vechten. De
enthousiaste Fokke Bosch (AJS)
streed heftig met de Velocette
van Simons. In diezelfde vijfde
ronde was voor de Australiër
Tony Mc Alpine de race afge
lopen en passeerde James Brett
met veel geraas van zijn AJS de
Norton van Kavanagh. Even later
was Fokke Bosch zijn sportieve
tegenstander kwijt. Simons stopte
aan de Pitt.
Coleman in een wurgende
greep
Terwijl Duke als de grote een
zame voortsnelde, speelden de
overige Nortons een listig spel
letje met Coleman op AJS. Inge
sloten tussen twee Nortons da
verde Coleman over het circuit.
Toen volgden de belevenissen van
Bas Burik met de slanke paarden
en in de 7de ronde de triomph
van Norton. Drie machines, Duke,
Amm en Armstrong, aan de kop,
voor de wanhopig strijdende
Coleman. Graham lag toen op 3
minuut.
Voor Duke kwam toen 't bevel
het wat kalmer aan te doen. Al
leen daardoor kon het gebeuren
dat z'n voorsprong tenslotte nog
tot ruim 20 seconden slonk. Amm
rekende in een felle eindstrijd
met Coleman af en Brett en Ka
vanagh streden geen haar minder
fel om de vijfde plaats.
De snelste Nederlander was al
weer Lous van Rijswijk. Hij fi
nishte op een uitstekende 13de
plaats.
De uitslag van de 350 cc-klas
se over 12 ronden (198.43 km)
luidt:
1. Duke (Engeland) met Nor
ton 1 uur 19 min. 31.9 sec.
(149.72 km); 2. Amm (Rhodesia)
met Norton (149.25 km); 3. Cole
man (Nieuw Zeeland) met AJS
(149.23 km); 4. Armstrong (En
geland) met Norton.; 5. Kavanagh
(Australië) met Norton; 6. Brett
(Engeland) met AJS; 7. Leslie
Graham (Engeland) met Velo
cette.
Op één ronde: 17. L. Simons
(Nederland) met Velocette.
De snelste ronde werd afgelegd
door Dukg. Hij- draaide in de
derde ronde een gemiddelde van
152.41 km, tijd 6 min. 30.6 sec.
(Van een onzer verslaggevers)
Signor Taruffi, leider van het gevreesde Gilera-team, zou er
zijn macaroni voor laten staan, om nog eens een dag als
Zaterdag in Assen te mogen beleven. Met fonkelende ogen
zag hij de gillende Gilera van zijn Masetti, de jeugdige Italiaan
met roodwitte valhelm, uit de laatste bocht voor de finish komen
aanstormen. Een paar seconden later had hij zekerheid, dat
zijn tactiek de juiste was geweest. Geoffrey Duke, de grote
Norton-artist, was vlak voor de streep geklopt, voor de ogen
van de mysterieuze tovenaar Joe Craig.
Nooit eerder was in Assen een
strijd in de 500 cc. klasse op zo 'n
hoog niveau uitgevochten. Nooit
eerder ook hadden brullende mo
toren niet duivelse snelheden van
soms boven de 160 km over het
circuit -geraasd. Assen, voor een
maal wereldstad, heeft alles ge
bracht. wat 130.000 toeschouwers
in hun stoutste dromen konden
verlangen.
Wellip stunt had de grijze heer
Tarulii uitgedacht, om de anders
zo flegmatieke Engelsen in .de
Norton-pitt nerveus met hun vin
gers te doen trommelen? „Je blijft
achter Duke en in de laatste ron
de pak je hem," zo ongeveer moet
het bevel geklonken hebben, op
geheimzinnige wijze aan de als 'n
razende voortjakkerende Masetti
overgebracht accoord, de snelheid
van de 4-cylinder Gilera mocht af
en toe uitgespeeld worden tegen
de wonderbaarlijke 1-cylinder
Norton, maar daar moest het dan
ook bij blijven- Geen risico, van
een stuk draaien van de enorm
snelle machine. Zo kon het gebeu
ren, dat de toeschouwers de bran
dende zon plus zonnesteken ver
gaten voor het adembenemend
duel tussen de grootsten aller rij
ders, de flegmatieke bochtenspe
cialist Duke en de naar roem hun
kerende Masetti op zijn ongetwij
feld snellere Gilera.
Nog niet in de eerste ronde,
want wel spoot Duke na het start
sein van de heer Majoor als eerste
weg, in Hooghalen had de Aus
traliër Kavanagh de kop reeds
overgenomen. Masetti draaide zijn
motor toen nog op toeren achter
Duke, de man uit Rhodesia Amm
en de wildeman Bandirola. Overi
gens ook weer niet met een suk
kelgangetje, want de heren draai
den in de eerste ronde liefst met
een gemiddelde snelheid van dik
151 km over het circuit. Ook de
tweede ronde zat Masetti nog met
tegen lief spatbord van Duke aan
te kijken. De Norton van Kava
nagh wees de Gilera nog terug,
naar de derde plaats.
In de derde ronde gebeurde het.
Huilend stoof de Gilera van Ma
setti door de bochten op zoek naar
Geoffrev Duke, die zijn grootste
tegenspeler plotseling naast zich
zag verschijnen. Zo is het geble
ven. Een strijd om centimeters tot
het bittere einde toe. Dan weer
kon Louis van Noordwijk op de
post in Hooghalen met een stem
trillend van emotie Masetti als
konman aankondigen, in dezelfde
ronde had Duke s-bochten al
weer zo scherp genomen, dat de
Norton-pitt prettige berichten
doorkreeg.
En het verging Piet Nortier in
de glazen duiventil bij de start
niet anders. Tegen al dit geweld
waren de MFs van Leslie Graham
en Carlo Bandirola niet bestand.
En nu mogen Bill Doran, James
Brett en de Nieuw-Zeelander Co
leman stuk voor stuk knappe rij
ders zijn, die zich bij een snelheid
van over de 150 km prettig gevoe
len als U en ik op een bromfiets,
met de beste wil van de wereld
konden ze hun AJS-machines niet
bij de rondjakkerende favorieten
brengen.
De
Inmiddels waren
ken er al. In de
kwam de Italiaan
zi,in Gilera al met
zicht bij de pitt
troostwoorden van
niet verhinderden.
eerste brokken.
de eerste brok-
tweede ronde
Alfredo Milani
een treurig ge
inleveren. De
Taruffi konden
dat een der
grootsten uit de strijd was. Amm
(Rhodesia) volgde het trieste voor
beeld. In Laaghalerveen had zijn
Norton al onrustbarend gestotterd.
De Engelsman Brett was tenmins
te nog fortuinlijker. Hij kon zijn
kuren vertonende AJS weer op
topsnelheid krijgen al kostte het
hem drie plaatsen.
In de yierde ronde draaiden
Leslie Graham en Carlo Bandiro
la de gaskranen van hun MV's
nog wat verder open. Zij aan zij
vochten de Engelsman en de Itali
aan om de derde plaats van de
soepel draaiende Ken Kavanagh
te betwisten. Nello Pagani, eens
de held van Assen, draaide daar
achter een gonzend lied. De MV's
slaagden niet.
Hgj duel DukeMasetti gin? in
tussen onverdroten verder. Nu
mocht Masetti drie ronden lang
(van de zesde t/m de achtste ron
de) zegevierend rondsnellen, een
ronde later sloeg Duke zijn slag
bij de Bartelds-bocht, gebruik ma
kend van zijn superieure techniek
in de kniebochten. Een paar kilo
meter verder was het alweer Ma
setti en zo zouden we rustig nog
wat door kunnen gaan.
Bravo Lous van Rijswijk.
In dit tumult van knetterende
motoren had bijna niemand tijd
om op onze Lous van Rijswijk te
letten, die dan toch maar kans zag
in d'it veld van grootheden zijn
Machless, 'n experimentele proef-
machine, op de tiende plaats te
VAN BURIK EN DE
BOERENPAARDEN
Waar geen sterveling ooit
de kans toe zou krijgen
door de bewaking van het
circuit, n.l. om op de weg
te komen, terwijl er rijders
passeren, is Zaterdag nota
bene gelukt aan twee paar
den, doodgewone boeren
paarden uit een wei.
De dieren, indachtig mis
schien het monopolie der
snelheid, dat hun voor
ouders hebben gehad,
maar dat dezen zo eerloos
hebben moeten afstaan
aan mens en mensenmaak
sel, wilden er blijkbaar
meer van weten en ver
schenen tijdens de 350 cc-
race op het circuit. Dat had
de grootste ongelukken
kunnen veroorzaken. Aan
de paarden heeft het niet
gelegen, dat die niet ge
beurd zijn. Maar wel wa
ren zij er oorzaak van dat
de Nederlandse rijder Bu
rik zijn Velocette in de
berm moest sturen om een
aanrijding te voorkomen.
Hij werd voor de rest van
de wedstrijd uitgeschakeld,
omdat zijn motor bij die
manoeuvre wat schade op
liep. Zou je ze niet
krijgen. De Nieuw-Zeelander Mud
ford zou hem daarvan tenslotte in
de dertiende ronde verdrijven.
Dolleman Bandirola was inmid
dels in de tiende ronde verdwe
nen. Een slippertje bij de Oudé
Tol zette zijn motor in vlammen.
In de Norton-pitt hoefde men ove
rigens niet in een wanhoopsstem-
ming te verkeren. Wel stond die
dekselse Masetti de grootste troef
Duke geen centimeter van 't cir
cuit zonder strijd toe, maar Ka
vanagh raasde muurvast op de
derde plaats rond en Armstrong
hield de MV's van Leslie Graham
en Pagani op een veilige afstand.
En toen volgde die eindstrijd, zo
emotioneel, dat de stemmen over
sloegen van de twee onvermoeiba-
ren achter de microfoon. Bij de
Oude Tol lag Duke nog voorop,
toen sloeg Miasetti zijn slag. Met
een ontzaglijke vaart en levens
verachting schoot de Gilera van
de Italiaan gillend naar voren. In
Hooghalen moest zelfs Duke bui
gen voor zoveel bruut geweld. Het
is Dukeneen het is Masetti."
Zo kwamen de beide kemphanen
de laatste bocht uitgestormd. Een
sprint in een wielerwedstrijd had
nauwelijks scherper kunnen zijn.
Mooi weer heet in Nederland
een staalblauwe hemel met een
ongesluierde zon en een licht
briesje. Nu het zag naar mooi
weer uit op de morgen van de
T.T. Maar dat dit nu ideaal was
kunnen we toch niet zeggen. Het
was té mooi. De zon haa natuur
lijk gelijk dat hij voor zich zelf
ruim baan maakte, want je kunt
tenslotte niet alle dagen de groot
ste motorraces van de wereld
geschiedenis meemaken. Maar om
de hele dag niet meer dan schrij
ve drie onbenullige wolkjes over
te laten drijven, dat was nu weer
een ander uiterste.
U had ze moeten zien, de toe
schouwers. De meest vernuftige
middelen om de zonnestralen te
weren konden toch niet verhin
deren dat het allergrootste deel
van hen roodgeroosterd naar huis
terugkeerde. Toen we zelf thuis
kwamen en ons horloge van de
pols deden om het stof en zo van
onze armen te wassen duidde een
witte band op onze huid daar de
kleur aan, waarmee we 's mor
gens op het toneel van de strijd
waren verschenen.
De gevolgen van deze enorme
hitte konden natuurlijk niet uit
blijven. Die gevolgen zijn alleen
voor de limonade-venters best ge
weest, want er zijn bakken vol
van het zoete spul verkocht. Het
zal wat dagen kunnen duren voor
alle honderdduizenden lege fles
jes langs het circuit zijn opge
ruimd. Verscheidene mensen kre
gen het met de hitte te kwaad en
moesten worden weggedragen.
Achter de tribunes was zelfs een
hele tent vrijgemaakt om de
slachtoffers van de hitte bij te
brengen.
De taaie Coleman bracht zijn A.TS
in deze onvergetelijke laatste ron
de nog juist langs Pagani en
Graham.
De uitslag van. de 500 cc klas
se over 16 ronden (264.58 km)
luidt:
1. Masetti (Italië) met Gilera
1 uur 41 min. 28.9 sec. (156.46
km); 2. Duke (Engeland) met
Norton 156.41 km): 3. Kavanagh
(Australië) met Norton (154.50
km); 4. Armstrong (Engeland)
met Norton; 5. Coleman (Nieuw
Zeeland) met AJS; 6. Pagani
(Italië) met Gilera; 7. Granam
(Engeland) met MV.
Op één, ronde: 11. Van Rijswijk
Ned.) met Matchless.
(Van een onzer verslaggevers)
128.12 km. per uur, dat was
Zaterdag de vaart waarmede de
snelste ronden werden gereden
in de race van de baby-klasse, de
125 cc. De winnende Brit Sand
ford draaide die ronde met zijn
M.V.
Over zo'n tijd zou men 'n paar
jaar geleden de wenkbrauwen
verwonderd hebben gefronst.
Sterker staaltje van de snelheid
der lichte motortjes: de gemid
delde snelheid van de winnaar
lag hoger dan de snelste ronde
tijd van het vorig jaar n.l.
126.89 tegen 125.88 (Leoni).
U heeft intussen zeker wel be
grepen dat het ook hier onge
lofelijk hard gips. Maar veel ge
vochten is er niet. Mendogni
(Morini) was het eerst weg. Hij
hield drie ronden lang Sandford
en Ubiali (Mondial) van het lijf,
maar toen kreeg zijn Morini
ademgebrek en weigerde verder
te lopen.
Sandford, de winnaar van de
Engelse T.T. op het eiland Man
kon toen zijn, M.V. met veel
kabaal en 'n snelheid om draaie
rig van te worden naar het eind
der zeven ronden sturen. Ubia
li bezette een even veilige twee
de plaats en Zinzani op Morini
de derde.
Een aardige strijd speelde zich
af tussen Lo Simons, die een
eigen Mondial heeft bemachtigd
en Dick Renooy op een fabrieks-
Eysink. Renooy kon de Mondial
echter niet te pakken krijgen.
Simons eindigde als eerste Ne
derlander op een eervolle zesde
plaats.
Les Graham met z'n Italiaan
se fabrieks-M.V. moest zijn mo
tor met pech uit het circuit zet
ten.
De uitslag van de 125 cc klasse
over 7 ronden (115.75 km) luidt:
1. Sandford (Engeland) met M.V.
54 min. 43,6 sec. (126.89 km); 2
Uhbiali (Italië) met Mondial
f 125.93 km); 3 Zïnzani (It.) met
Morini (125.46 km); 4 Salo (It.)
met MV; 5 Copeta (It.) met MV:
6. Simons (Ned.) met Mondial:
7. Renooy (Ned.) met Eysink; 8
Heineman (Ned.) met Eysink.
De snelste ronde werd afgelegd
door Sandford. Hij maakte eer
rondegemiddelde van 128.1'
km/h.
li. HMè-' I H I -
O. E. Dnta