De toestand van de Kerk in Polen HET VLIEGKAMPSCHIP 8 I êÊ'd ENGELS COMMENTAAR Omzetten waren in vele sectoren teleurstellend „Vrijwillige" arbeidsdienst voor jonge Oost-Duitsers Sovjets bouwden 300 onderzeeboten, Amerikanen 100 vliegdekschepen 'UZZLE Op het dienstplichtconflict in het Belgische leger Grondig verschil met situatie in Hongarije en Tsj.-Slov/akije Balkanverdrag in de maak? Detailhandel in Juni Een half jaar (in uniform) werken voor een kwartje per dag Krijgt helicopter de eerste plaats in onderzeeboot- beveiliging? Woede gekoeld met- aardappelmesje 'eveer 28 meter, -n in 1952 bii Tho- jver tot dusver zeer geweest. De resul- iet onder voor die periode van .1951. at contant dividend van Drenthina iel zelfstandig blii- Thomassen en Drn- lding comnanv van eldt, dat de in net r 1952 behaalde re- er bevredigend wa- elt de voorgestelde ,en volle aan. ZLE No. 67 tal: ïeil eil nnootschap (Fr.) ïte e Italië :eerd liof (Lat.) :r l gewicht. '(Fr.) l am mond de hals 1 ir. (Fr.) ing nat maat en g.) 2g iaat ur-generaal. ossing nr. 66 il: 1 koran. 4 basis. 8 Ommen, 13 parel. 15 18 rot. 19 negotie, i, 25 torment. 29 oor are. 34 kraan, 36 te- 39 Po. 40 tegel. 41 1 kloof. 2 ramen. 3 6 serre, 7 salto. 11 ïeren, 13 patiënt. 14 20 EDO. 21 Inn. 24 aag. 26 me, 27 talon, or. 33 re, 35 ave. 37 keliik kan. Maar hoe verder gaan? Zouik vragen om de cliën- ievrouw Wolters en 'rouw Dehn? Nee. die st geen huisnaaister ïoet ik miin klanten er hetzelfde milieu deze twee komen? En zijkamertje of in de zitten? En in de zitten dan de dames, ig men vroeger heeft n dan komt mevrouw kijken of alles wel :n of ie niet te lang- want er zou mis- ig loon voor de naai- worden uitgespaard! :hien brengt ze dan •iendin mee met de „Kijk nu maar eens v Scholz dat doet! je. niets voor mu. ioemden er weer an- iten op. ze Else Traschke de grote modiste, bij noeder vroeger het iet doen. Deze had l". een prachtig huis vstrasse en een groot sters. die voor haar ij werd gevleid door -riste dames, opdat zii hen zou willen wer- modellen hadden ver- Zij maakte vele rei- aar eigen loge in het ip het ogenblik woon- laar landgoed in het :e. Ja. Kate, wanneer zou kunnen bereiken! (Wordt vervolgd) VRIJDAG 8 AUGUS1 Ub I PAGINA 5 In het voormalige Duitse gebied achter de Oder-Neisse-linie, waarop Polen thans aanspraak maakt, verkeert de Katholieke Kerk in een uitzonderlijke en moeilijke positie. Doch de sterke persoonlijkheid van de aartsbisschop van Warschau, Mgr. S. Wyszynski, wiens woord in dit uitgebreid territorium van com munisten onverschrokken blijft klinken, oefent tot op heden een invloed uit, die het Katholicisme in Polen en in de afgescheiden Duitse gebieden kan redden. Met toestemming van 't Vaticaan heeft Mgr. Wyszynski thans, na maandenlange pogingen en na een langdurige bespreking in 1951 te Rome gehouden, nieuwe Poolse domkapittels geïnstalleerd in het gebied van Landsberg en in het diocees Breslau, waarvan de zetels geruime tijd va cant waren. De vicarissen-capitulares zijn met bisschoppelijke rechten beldeed en de Duitse kanunniken van htm beneficiën vervallen verklaard. De situatie van de Kerk in Po len is momenteel een zeer bijzon dere, die grondig verschilt van die in Tsjecho-Slowaktje, Hongarije, de Baltische landen en China. In Polen bestaat sinds 14 April 1950 een overeenkomst tussen Kerk en Staat, die enerzijds uitdrukkelijk het gezag van de Paus over de Ka tholieken in zaken van geloof en zeden erkent, maar die anderzijds van de Katholieken zeer zware concessies vraagt, heel bijzonder met betrekking tot het onderwijs. Ondanks herhaalde aanvallen, ondanKS zelfs enige zeer zware cri ses, schijnt het verdrag tussen Kerk en Staat, ofschoon nooit of ficieel door het Vaticaan erkend, redelijk te functionneren. In Polen heerst een waarachtig en redelijk geloof, waarvoor de bevolking ook durft uitkomen. In April 1951 heeft Mgr. Wyszynski na zijn terugkeer uit Rome, in een herderlijk schrij ven de toestand aldus geschetst: „Door onze aanwezigheid in Ro me hebben wij voor de gehele we reld getuigd, dat Polen een Katho liek land is, dat in vereniging met de H. Vader staat, en dat het, om dat het zulks wil, in staat is Ka tholiek te blijven." Er kunnen daar in Polen nog za ken geschreven worend, welke el ders achter het IJzeren Gordijn onmogelijk zijn. Natuurlijk komen ook daar aanvallen op de bisschop pen voor, maar de gevolgen zijn veel minder ernstig. Het Episco paat gaat door de Kerk te bestu ren, de bisschoppen zijn niet, zo als elders, geïsoleerd. Kinderlijke pogingen om door meetings de Zondagsmissen te laten verlopen, hebben gefaald. Er vinden in Po len nog openbare processies plaats en om de gelovigen naar de kerk te roepen, luidt de klok. Katholieken en territoriale aanspraken. In het officiële blad van het aartsbisdom Krakau van 10 Juni 1951 zijn enige punten opgesomd, waaromtrent in Polen een eensge zinde opvatting zou bestaan en waarmede Katholieken ook ac- coord gaan. Zij zijn: 1. de strijd voor de vrede; 2. het accoord tus sen Kerk en Staat; 3. de wederop bouw en ontwikkeling van Polen; 4. de rechtvaardigheid van de Oder Neisse-linie; 5. de waarachtige sociale maatregelen van de Staat. Iedere burger, wordt er aan toe gevoegd, heeft de plicht, actief deel te nemen aan de oplossing der vraagstukken, die van levens belang zijn voor de staat. Hoewel ook op de pers in Polen zekere censuur wordt uitgeoefend, moet men deze punten niet achteloos voorbijgaan. Immers tijdens de preek, welke Mgr. Wyszynski te Breslau hield, toen hij op 29 Mei 1952 het Poolse kapittel in de Duit se stad Breslau installeerde, zeide hij. volgens het bovengenoemde aartsdiocesane blad: „Er bestaat onder de naties een goddelijke ge rechtigheid. De wreöen en bloed- dorstigen moeten vroeg of laat hun schatting betalen aan de vol keren, die zij onrechtvaardig be handeld hebben. Zoals het bloed van Abel ten hemel riep, zo zal God ook rekenschap vragen voor het zo overvloedig vergoten Poolse bloed." TWEE MAN BEDWONGEN LEEUW In Zande in de Soedan heeft een aangeschoten leeuw zich op eén schooljongen geworpen en 't kind gedood. De schoolmeester, die het zag gebeuren, bedacht zich geen ogenblik, maar bond de strijd te gen het woedende dier aan. Een andere man schoot hem te hulp en sa- i slaagden zij er in het dier met sneren te doden, voor het nog meer onheil kon aanrichten. De schoolmeester liep in de strijd ern stige verwondingen op aan zijn arm. DE MOEDERS EN HET „VOLKSLEGER" BERLIJN. 7 Aug. Elli Schmidt, de presidente van de communisti sche Vrouwenliga, heeft vandaag de Oostduitse moeders gevraagd er bij hun zonen op aan te dringen, in het „Volksleger" dienst te nemen. Terwijl de Oostduitsers dit doen, zo zei zii op een vergadering van de Liga, dienen de moeders van West-Duitsland het verzet tegen de herbewapeningspogingen van de republiek van Bonn te organiseren. Elli Schmidt is. voor zover be kend. niet getrouwd en heeft ook geen kinderen. BIJDRAGE VERSTERKING COMMANDO MIDDEN-OOSTEN ISTANBOEL, 6 Aug. (AP) Een Joegoslavische militaire missie die binnenkort bezoeken zal brengen aan Griekenland en Turkije is misschien een voor bode van de geboorte van een informele na-oorlogse Balkan entente tussen deze drie landen. Militaire samenwerking tussen de drie landen zou van het groot ste belang zijn voor de verdedi ging van de Dardanellen en de Bosporus. Bovendien zou het geheel prachtig passen in het voorgestelde commando voor het Middenoosten, dat volgens Groot Brittannië op Cyprus het centrale punt moet vinden. Turkije zou 300.000 man en Griekenland 200.000 man naast de Zuidslavische strijdkrachten kun nen inschakelen voor de verde diging van Zuid-Oost Europa. Aan de ene zijde toont Mgr. Wyszynski zich een vurig, zelfs fel patriot, doch aan de andere zij de legt hij ook de bekwaamheden van een realist in de zielzorg aan de dag. In een interview, gepu bliceerd in het bovengenoemde kerkblad, Tygodnik Powszechny, verklaarde de Poolse Primaat, naar aanleiding van zijn bezoek aan de H. Stoel en de besprekin gen over het geannexeerde gebied va nDuitsland: „De terugkeer van Polen in zijn westelijke gebieden betekent tegelijk de terugkeer van de Kerk in reeds Protestants ge worden gebieden van West-Pom- meren. Daar wonen op het ogenblik meer dan 7 millioen Katholieken, onder wie 3000 priesters de ziel zorg uitoefenen. Alleen reeds in het gebied rond Landsberg zijn meer dan 1000 kerken en kapellen in gebruik; voor de oorlog waren er nog geen 100. Te Landsberg dat volgens het Pauselijk Jaarboek nog altijd on der de Prelatura Nullius van Schneidermühl valt, en tot de ker kelijke hiërarchie van Duitsland behoort, treft Mgr. Wyszynski voorbereidingen voor de vestiging van een bisdom. De nieuwe vicaris- capitularis, Zaluczkowsky, evenals de vorige kanunniken, Pools pries ter, ontving van Mgr. Wyszynski zekere bisschoppelijke rechten. Deze houden o.a. in het opdragen van pontificale H.H. Missen en het dragen van de bisschoppelijke ge waden. Deze maatregel wordt in het reeds eerder geciteerde ker- kenblad gerechtvaardigd met een verwijzing naar artikel 3 van de overeenkomst van April 1950. Ge noemd artikel luidt: „De Poolse bisschoppen stellen vast, dat de teruggewonnen gebieden voorgoed aan Polen zullen behoren. Zich stellend op de praemisse, dat de herwonnen gebieden dus onaf scheidelijk deel van de Poolse re publiek uitmaken, zullen de Poolse bisschoppen zich tot de H. Stoel wenden met het verzoek, dat de kerkelijke administraties, die nu de rechten van residerende bis dommen hebben, in permanente diocesen zullen veranderen." Tot op heden heeft het Vaticaan geweigerd aan dit verzoek van de bisschoppen gehoor te geven. Zelfs heeft het de overeenkomst niet er kend. Maar het Vaticaan schijnt er zich bij neer te leggen, dat Mgr. Wyszynski de Duitse vacatures door Poolse geestelijken vervullen laat en zelfs kapittels opricht, waar die vroeger niet waren. In deze uiterst tere en moeilijke situatie moeten beslissingen vallen, welke gemakkelijk veel bestrijding zul len kunnen ondervinden. Doch een groot bisschop heeft voor het be houd van het gelof van millioenen Katholieken te waken. Gouverneur Adlai Stevenson, de democratische candidaat voor het presidentschap van de Verenigde Staten, speelt een partijtje tennis gedurende de weinige ogenblikken van ont spanning, welke hem overblij ven bij de voorbereidingen voor zijn verkiezingscampagne 1952. LONDEN, 6 Aug. In een hoofdartikel schrijft de Britse liberale News Chronicle dat de moeilijkheden in het Belgische leger over de tweejarige dienstplicht „de kracht van een belang rijk NATO-Iid aanzienlijk moeten ondermijnen". Het blad voegt hieraan toe: „De geest die uit deze manifes tatie van de Belgische troepen spreekt is echter nog veel ge vaarlijker. Want niet alleen zijn de bewapeningsprogramma's van verschillende leden niet uit gewerkt volgens de in Lissabon vastgestelde richtlijnen, maar is door de physieke reductie van de programma's de noodzaak van de opbouw van de Westerse 's GRAVENHAGE, 7 Aug. Na de betrekkelijk gunstige omzetbeweging in liet klein- en middenbedrijf gedurende April en Mei van het lopende jaar, gaven de omzetten in Juni daar opvolgend in tal van branches 'n belangrijke teruggang te zien. Zulks blijkt uit het cijfermate riaal, dat zo juist door het eco nomisch instituut voor den mid denstand is gepubliceerd imet be trekking tot het omzetverloop in Juni j.l. Voor een deel kan de omzet daling t.o.v. Mei worden gezien als een normale seizoenfluctua tie. Daarnaast moet worden op gemerkt. dat Juni een Zaterdag minder telde dan Mei en dat de omzetten in Mei relatief hoog waren tengevolge van de extra aankopen van het publiek voor Pinksteren en Moederdag. Bo vendien waren de weersom standigheden in. Juni minder gunstig dan in Mei en dit was duidelijk merkbaar bij de ver koop van o.a. textiel ën schoei sel. Een aantal detaillisten meende voorts te hebben ge constateerd, dat een deel van het publiek zijn inkopen heeft uitge steld tot de opruimingsperiode. Hieruit blijkt derhalve, dat tal van factoren de omzetten in SPOORWEGPERSONEEL SCHAARS IN ZUID-AFRIKA DEN HAAG, 7 Aug. Kleine groepjes stafemployé's van de Zd.- Afrikaanse Spoorwegen zullen bin nenkort naar het buitenland wor den gezonden om vakarbeiders en technici aan te werven voor de Unie. De minister van Verkeers wezen, Sauer, heeft zijn goedkeu ring aan deze plannen gehecht. Plannen zijn verder reeds gereed voor de aanwerving van ingenieurs en tekenaars, hoewel de uit te zen den wervingsemployé's in de eer ste plaats vakarbeiders zullen pro beren te trekken. Vooral aan elec- triciens en monteurs voor het sein- wezen is grote behoefte en deze groepen genieten de voorkeur. Volgens officieuze berichten kun nen enkele duizenden vaklieden bij de Zuid-Afrikaanse Spoorwe gen worden geplaatst. Vademecum N.K.S. Het vademecum van de Nederl. Kath. Sportbond, dat enkele we ken geleden als tweede aflevering verscheen, zal voor iedere katho lieke vereniging, op welk sportge bied dan ook, in een behoefte voorzien. Men vindt er de reglementen, be palingen, de voorwaarden tot sa menwerking met niet-katholieken in. Men zal ook niet tevergeefs zoe ken naar de adressen en naamlijs ten van de verenigingen, die lid zijn van de N.K.S. We zijn het dan ook volkomen met de inleider, de heer van der Grinten, eens, dat dit vademecum zal voorzien in een behoefte, die reeds lang gevoeld werd. Bij VAL VAN WAGEN NEK GEBROKEN ROOSENDAAL. 7 Aug. Gis teravond is in het St. Ignatius- ziekenhuis te Breda de landbou wer J. B. uit Noordhoek overle den. B. had een halswervel ge broken toen hij Dinsdagavond van een hooggeladen wagen met vlas viel. Het ongeluk gebeurde doordat de balk brak. die de la ding bijeen moest houden. In het gezin van de landbouwer wordt de geboorte van een tweede kindje verwacht gedrukt en in zo- teruggang van, de dan ook verklaar- Juni hebben verre is de geldomzetten aar. Dat echter in Juni j.l. ook de kooplust van het publiek gering was treedt duidelijk aan het licht, indien de omzetten in deze maand worden vergeleken met die in de overeenkomstige maand van. 1951. Deze vergelij king wijst namelijk eveneens op een aanzienlijke vermindering van de geldomzetten. Wel moet hierbij worden bedacht, dat in Juni 1952 ook een Zaterdag min der voorkwam dan in Juni 1951, doch deze omstandigheid geeft toch geen volledige verklaring voor deze omzetdaling. Vooral in duurzame consumptiegoede ren konden de geldomzetten niet anders dan teleurstellend wor den genoemd. defensie een beetje op de achter grond geraakt. Dit maakt de toestand ernstig want juist daardoor kan de koude oorlog verloren worden en een warme oorlog ontbranden. Geen enkel weldenkend mens zal een land willen bewapenen ten koste van de nationale economie. Ter- zelfdertijd moeten we er echter op toe zien dat vermindering van de bewapening alleen geschiedt om het land van de economische ondergang te redden en niet om een paar mensen meer in een Cadillac te kunnen, laten rijden of een paar televisietoestellen te kunnen laten kopen. Het gevaar voor oorlog is thans verminderd maar dat is alleen te danken aan het feit dat het Wes ten zijn krachten heeft gewijd aan de defensie en steeds sterker is geworden. Wanneer de vertra ging in de opbouw van de Wes terse militaire strijdkrachten nu gepaard gaat met een tendenz om het belang en de noodzaak van die strijdkrachten te ont kennen, zal het oorlogsgevaar terugkeren in volle omvang". NIEUWE PARTIJ IN EGYPTE CAIRO. InEgypte is een nieu we politieke partij opgericht, de „Democratische Partij" genaamd, die op het gebied van de buiten landse politiek gekant is tegen „alle imperialistische plannen en militaire bondgenootschappen". Leider van de partij is Fathy el Ramly. Volgens een manifest streeft de partij naar „een vrije volksdemo cratie". Zij is voorstandster van verwijdering van alle buitenlandse strijdkrachten uit Egypte en Soe dan en van verwerping van hulp verlening op grond van het punt- vierprogram en het Egyptisch- Amerikaanse ontwerpverdrag. BERLIJN De Ministerraad van de Duitse Sovjet-zone heeft on der de naam van „Dienst voor Duitsland'' een z.g. vrijwillige arbeidsdienst ingesteld, op grond waarvan 17-jarige Oost-Duitsers van beiderlei kunne diensten zul len verrichten ten behoeve van de Duitse Democratische Repu bliek. Bnige citaten van het decreet, onderiekend door minister-presi dent Gottwald en de Minister van Binnenlandse Zaken Stoph, laten duidelijk de bedoelingen van deze* arbeidsdienst zien. Zo zegt paragraaf 2: ,De „Dienst voor Duitsland" heeft tot taak de socialistische opbouw in de D.D.R. actief te ondersteunen, de staatsburgerlijke opvoeding van de jeugd zo diep- gaandmogelijk te maken en door de ontwikkeling van de lichaams cultuur en de sport de gezond heid te bevorderen en de bereid heid van de jeugd voor de arbeid en de verdediging van de vrede te vergroten. Ter aanvulling van de ze taak brengt de „Dfenst voor Duitsland" jongeren van beider lei kunne in de leeftijd van 17 jaar op basis van vrijwilligheid in jeugdkampen tezamen. Het is een eer voor iedere jonge burger van de D.D.R. in deze jeugdkam pen voor de duur van zes maan den zijn vaderland te dienen! In paragraaf 5 wordt bepaald: „De Freie Deutsche Jugend (communistische, semi-militaire jeugdorganisaties, red.) heeft het recht de jeugd op te roepen tot vrijwillige intrede in de „Dienst voor Duitsland" en maatregelen te treffen voor de werving van 17-jarigen. De F.D.J. heeft het recht fictief mede te werken aan de politieke vorming van de leden van de „Dienst voor Duitsland." Volgens pargraaf 7 bepaalt de Minister van Binnenlandse Zaken tezamen met de leider van het Coördinatie- en Controlebureau voor Industrie en Verkeer, op welke belangrijke knooppunten van de socialistische opbouw de leden van de „Dienst voor Duits land" te werk gesteld kunnen worden. De uitvoerders der verschillen de objecten (aanleg van kanalen en spoorwegen, bruggen- en we genbouw), waarbij de „Dienst voor Duitsland" wordt ingescha keld, verplichten zich voor ieder lid van de arbeidsdienst het volle tariefloon uit te 'betalen aan het Ministerie van Binnenlandse Za ken. Volgens paragraaf 9 ontvangen de leden van de arbeidsdienst, die uniform gekleed zullen gaan, voor him werk behalve onderdak en voeding in kampen, slechts 'n vergoeding van 1 Oost-Mark (on geveer een kwartje) per dag. Yolgens paragraaf 10 echter kun nen zii voor belangrijke prestaties met een medaille worden begif tigd en krijgen zii na afloop van hun diensttijd een ere-oorkonde. Het belangrijkste is echter pa ragraaf 8, waarin het „vrijwilli ge" karakter van deze arbeids dienst tot uiting komt en die luidt „Tot de „Dienst voor Duitsland" kunnen toetreden jongeren in de leeftijd van 17 iaar, die hun leer tijd hebben beëindigd of hun examens aan scholen van middel baar. meer uitgebreid of vakon derwijs hébben afgelegd. Voor belangrijke bouwprojecten heb ben de afdelingen voor arbeid 't recht jongeren voor zes maanden te verplichten. Ieder lid van de „Dienst voor Duitsland" heeft de mogelijkheid in de Dienst zich op het gebied van vak of beroep verder technisch te bekwamen en in de organisatie zelf leidende functies in te nemen." Duidelijk blijkt hieruit, dat alle Oost-Duitse iongeTen in de leef tijd van 17 jahr na beëindiging van hun leerperiode of studie, en in „noodzakelijke" gevallen desnoods vóór beëindiging hier van gedwongen kunnen worden in de „Dienst voor Duitsland" te treden Tegen betaling van een kwartie per dag moeten zij dage lijks gedurende 12 tot 14 uur zwa re lichamelijke arbeid verrichten om bii „thuiskomst" in een over vol kam.o te worden overstroomd met Soviet-nropaganda in cursus sen, verplichte discussies, lectuur en doordringende muziek. 246 21 17 245 14 33 17 34% 5% 49 81 11% Door het feit, dat het 4/5 deel der aardoppervlakte wordt inge nomen door water, zal in een wereldoorlog een groot deel der gevechtshandelingen zich afspelen op of nabij de grote verbin dingswegen ter zee, het domein van koopvaardij en marine. De wereldtonnage aan scheepsruimtc, welke nog steeds een stijgende lijn vertoont, bereikte in 1951 een bedrag van 85 millioen ton tegenover 68,5 millioen ton in 1939. Van deze 85 millioen ton behoren 83 millioen toe aan andere landen dan Rusland en zijn satellietstaten. Indien wij daarbij zien, dat de tankervloot zich uitbreidde van 12 millioen ton in 1939 tot 18 millioen ton in 1951, dan is het mogelijk, dat deze landen in 1955 zullen kunnen beschikken over een tankervloot met een tonnage van 37 mil lioen ton. En waar in elke oorlog de olie, in welke vorm dan ook, van doorslaggevende betekenis is, zal het duidelijk zijn, dat vooral ook de bescherming van deze olietransporten te allen tijde moet zijn verzekerd. De grootste bedreiging voor alle mogelijke transporten over zee wordt gevormd door de onderzee- bootvloot. waarover de Russen verondersteld worden straks te zullen beschikken. Tweemaal in dertig jaar is het de onderzeeboot mislukt om de verbindingen over de Atlantische Oceaan en de Mid dellandse Zee af te snijden; doch ook twee maal in diezelfde dertig jaar hebben de Geallieerden het onderzeebootgevaar onderschat. De vorige wereldoorlogen wer den begonnen met aan Duitse ziide 42 onderzeeboten in 1914 en 57 on derzeeboten in 1939, doch waar wordt aangenomen, dat Rusland einde 1951 reeds beschikte over 300 onderzeeboten, kan met zekerheid worden aangenomen, dat deze aantallen in een eventuele volgen de wereldoorlog belangrijk over schreden zullen worden. De reden, waarom de onderzee boot in de tweede wereldoorlog zo veel minder effect sorteerde dan in de eerste, moet voor wat betreft de periode van 1939 t.m. 1941 voorna melijk worden toegeschreven aan het gebruik door oorlogsschepen van Asdic (onderwaterdetectie), welke gedurende de eerste wereld oorlog niet bekend was. En hoewel van 1939 t.m. 1941 veel onderzee boten het slachtoffer werden van deze Asdic-schepen. wisten in de jaren 1942 en 1943 de meeste Duit se onderzeeboten door genomen te genmaatregelen aan de Asdic-sche pen te ontsnappen. In het najaar van 1942 nam het aantal „kills" echter weer in sterke mate toe, doordat de anti-onderzee- bootoorlog overging van het defen sief in het offensief. Dit offensief optreden werd mogelijk door de inschakeling van maritieme vlieg tuigen, uitgerust met een radar installatie en gebaseerd op vlieg kampen aan de kust. De onderzee boten, welke merendeels ageerden op de aanvoerwegen der convooien m de nabijheid van diezelfde kust, werden bijna zonder uitzondering door deze vliegtuigen opgespoord en hetzij door die vliegtuigen-zelf, hetzij door te hulp geroepen oor logsschepen vernietigd. Van een permanente samenwerking tussen opsporende vliegtuigen en boven waterschepen was in deze periode echter nog geen sprake. Vanaf April 1943 deed aan Britse zijde de „support group", bestaan de uit een vliegkampschip en een drietal torpedobootjagers, fregat ten ofkorvetten, haar intrede in de anti-onderzeebootoorlog, waar- bi; de samenwerking tussen de vliegtuigen van het betreffende vliegkampschip en de bovenwater schepen wel een permanente was. De resultaten lieten niet lang op zich wachten. In Mei 1943 steeg het aantal „kills" tot 37; d.w.z. dat 30 pet. der op zee agerende onderzee- bpten werden opgespoord en ver nietigd. De „support group", welke opereerde in de golf van Biskaye, boekte m een jaar 20 „kills", ter wijl de beste Amerikaanse „sup port group", waarvan het vlieg kampschip „Card" het middelpunt vormde, van Augustus t.m. October 1943, 11 „kills" boekte. Als gevolg hiervan verdwenen de Duitse on derzeeboten van de noordelijke Atlantische Oceaan, enerzijds om bewapend te worden met 4 mi trailleurs van 20 mm, anderzijds voor het aanbrengen van een radar detectiemiddel. De ervaring had namelijk geleerd, dat goed bewa pende, boven water varende on derzeeboten wèl opgewassen wa ren tegen een enkel verkennings vliegtuig, opererend van een vliegkamp aan de wal, zoals ge bruikelijk was tot April 1943, doch dat de boordvliegtuigen van een vliegkampschip, welke steeds in aantallen werkten en bovendien bewapend waren met dieptebom men en raketten, gevaarlijke vij anden voor hen waren. Als gevolg hiervan werden de onderzeeboten onder water ge drukt; hun bovenwatervaart van 1820 mijlen werd daardoor te ruggebracht. tot de onderwater vaart van 6 a 7 mijlen, hetgeen we derom tot gevolg had, dat hun werkzaamheid aanzienlijk werd beperkt. Het waren dus vooral de vliegtuigen der vliegkampschepen, die aan ..het onderzeebootwapen uiteindelijk de genadeslag toe brachten. Ging in de eerste wereldoorlog 6 pet. der Duitse onderzeeboten verloren door vliegtuigacties op zee, zo steeg dit getal in de tweede wereldoorlog tot 46 pet., dank zij 't gebruik van radar, zowel overdag als 's nachts, raketten en sono- buoys. Deze laatste werden afge worpen door vliegtuigen, vingen de onderwatergeluiden op en ga ven deze d.m.v. een ingebouwd zendertje automatisch door aan de betrokken vliegtuigen. Er moest tenslotte een middel gevonden worden, dat de onder zeeboten in de gelegenheid stelde aan de aandacht van het vliegtuig te ontsnappen, zonder dat daarbij de.ongunstige onderwatervaart van 6 a 8 ml., welke de boten tot een gemakkelijke prooi van Asdic- schepen zou maken, behoefde te worden aanvaard. De snuiver. Door de toepassing van de snui ver verminderde in de periode van half 1943 tot half 1944 het aan tal „kills" van 20 a 22 per maand tot 10, doch gelukkig was het aan tal onderzeeboten, voorzien van 'n snuiver, nog betrekkelijk gering, nl. 4 in Juli 1944, 7 in December '44 en 35 in Februari 1945. Door de snuiver intrekbaar te maken en hem te voorzien van een anti-ra- darbekleding in de vorm van een bijenkorf, welke de echo's van de door de vliegtuigradar uitgezonden golven verstoorde, werd de veilig heid der onderzeeboten aanmerke lijk opgevoerd. Het bleek echter, mede door deze extra weerstand biedende voorziening, niet moge lijk de onderwatervaart op te voe ren tot boven de 6 mijlep. Dit laatste had tot gevolg, dat er zoveel tijd verloren ging met de heen- én terugreis der boten van hun basis naar het terrein van actie, dat b.v. in Februari 1945 van de 81 boten op zee, er 64 onderweg waren en slechts 17 op het terrein van actie in de Atlantische Oceaan. We zien hiermee, dat door de in trede van het vliegtuig in de strijd tegen de onderzeeboten, deze niet meer konden gebruik maken van hun hoge bovenwatervaart, waar door zij in hun werkzaamheid zeer beperkt werden, terwijl zij boven dien een gemakkelijker prooi wer den van oorlogsschepen, voorzien van een asdic-installatie. Overzicht van het aantal Duitse onderzeeboten, dat gedurende de tweede wereldoorlog op zee werd vernietigd 718 100 door torpedobootja gers, fregatten of korvetten: in het al gemeen asdicsehepen door onderzeeboten door mijnen gelegd door schepen door maritieme wal- viiegtuigen door boordvliegtuigen van vliegkampschepen 44 door boordvliegtuigen van andere schepen door maritieme wal- vliegtuigen in samen werking met schepen door mijnen, gelegd door vliegtuigen door onbekende oor zaak De geschiedenis van de Duitse marineluchtvaartdienst, die ten koste van de luchtmacht werd ver waarloosd. is geen nieuwe. Zo verbood Maarschalk Goering deze dienst, welke in Duitsland deel uit maakte van de luchtmacht, het ge bruik der vliegvelden van St. Na- zaire en Lorient voor samenwer king met de onderzeeboten op de Atlantische Oceaan. In zijn ge schriften verklaarde Admiraal Doenitz. dat de luchtmacht, die er wel op ingesteld was steun te ver lenen aan het leger, niet in staat was te voldoen aan de eisen, welke werden gesteld voor opdrachten boven zee. Op deze wijze deed Maarschalk Goering de „Slag om de Oceaan", die met een goede vliegverkenning ten behoeve van de Duitse onderzeeboten, een goe de kans zou hebben gehad om te worden gewonnen, tenslotte ver loren gaan. Dat men in Rusland dezelfde fout zeker niet zal maken moge blijken uit het feit, dat aldaar het marine-luchtwapen niet alleen zelfstandig is, doch dat in Juli '50 bovendien ook de strategi sche luchtmacht onder het mi nisterie van Marine werd gesteld. Rusland heeft daarmee een ma rine-luchtwapen geformeerd dat de bedoeling heeft en ook in staat is om de onderzeeboten bij hun acties op zee te steunen: enerzijds door de. strijd aan te binden met vijandelijke anti-onderzeeboot- vliegtuigen en lichte bovenwater- zeestrijdkrachten, anderzijds door het leveren van dezelfde vliegver kenning, welke de Duitse onder zeeboten zozeer ontbeerden. De luchtoorlog boven zee zal daardoor in de toekomst niet meer de eenzijdige oorlog zijn van on derzeeboten tegen vliegtuigen in combinatie met oorlogsschepen, doch voornamelijk een oorlog van vliegtuigen en onderzeeboten te gen andere vliegtuigen en onder zeeboten. De toekomst. Er moet op worden gerekend, dat een toekomstige oorlog, niet zoals dit bii de vorige wereldoorlo gen het geval was, zal worden be gonnen met een tekort aan onder zeeboten, doch integendeel met 'n aantal, waaraan men voor jaren achtereen genoeg heeft, want met het voorbeeld van Duitsland voor ogen, hebben de Russen ongetwij feld begrepen, dat in oorlogstijd de Geallieerde bombardementsvlö- ten het ook hun onmogelijk zouden maken hun verliezen aan' te vullen door nieuwbouw. In verbaiM met het voorgaande moeten de Geallieerden derhalve reeds bij het uitbreken van een conflict gereed zijn om het hoofd te kunnen bieden aan massale on- derzeebootaanvallen op hun koop vaardijvloten. De jacht op onderzeeboten zal steeds meer vliegtuigen eisen; in de nabijheid van de relatief kleine en ondiepe zeeën als de Noordzee- maritieme walvliegtuigen, die ge baseerd zijn op vliegkampen aan de kust en voorzien van een uitge breide radarinstallatie; op de Oce aan: de vliegkampschepen met hun boordvliegtuigen. Deze laatste behoren tot twee verschillende ty- Df.n:. onderzeebootbestrijdings- vliegtuigen en jachtvliegtuigen. De onderzeebootbestrijdingsvliegtui- gen worden wederom verdeeld in „hunters voorzien van radar en sonobuoys, waarmee de plaats van een ondergedoken onderzeeboot wordt vastgesteld en „killers", be wapend met dieptebommen en ra ketten, welke haar daarna trach ten te vernietigen. De jachtvlieg tuigen aan boord hebben tot taak, het eigen onderdeel te beveiligen tegen aanvallen van vijandelijke luchtstrijdkrachten. Het lichte vliegkampschip (type Karei Door man), bijgestaan door een aantal torpedobootjagers, fregatten of korvetten, welke uiteraard voor zien zijn van onderzeebootverken- ningsmiddelen, zoals o.m. een as dic-installatie, vormt het middel punt van een dergelijke „hunter- killer-group". De asdic-schepen hebben echter het nadeel, dat de werkingssfeer der geluidsgolven in het water, die in benedenwaartse richting meer dan 10 KM bedraagt, in horizon tale richting zo sterk vermindert, dat moderne onderzeeboten hun lancering kunnen uitvoeren buiten asdic-gehoorafstand. Een tweede nadeel is, dat asdic- schepen bij hun opsporingen om zoveel mogelijk eigen geluiden uit te schakelen, zeer in hun vaart be perkt zijn of voortdurend moeten stoppen, hetgeen in de nabijheid van onderzeeboten een groot ge vaar oplevert. Hoe groter de onderwatervaart der vijandelijke onderzeeboten wordt, hoe ongunstiger de situatie voor asdic-schepen en hoe meer vliegtuigen nodig zullen zijn voor hun opsporing en bestrijding. In dit verband schijnt momen teel de helicopter, het meest ideale opsporingsvliegtuig te ziin. Door dat dit type vliegtuig kan stilstaan boven het wateroppervlak en daar mee niet in aanraking komt, ver oorzaakt het daarin zelf géén ge luidsgolven, terwijl het omgekeerd door het afvieren van een luister apparaat tot in het water, in staat is om zonder eigen storingen alle onderwatergeluiden op te vangen. Door voornoemde eigenschappen zou dit type vliegtuig in betrekke lijk korte tijd een groot waterop pervlak kunnen afpeilen naar on der water varende onderzeeboten. De marineluchtvaartdienst der Verenigde Staten. In het licht van een mogelijke (onderzeeboot) oorlog zagen we, dat in Rusland de marinelucht vaartdienst en de strategische luchtmacht, elk als zelfstandig wa pen, onder rechtstreeks bevel wa ren gesteld van het ministerie van Marine. Deze zelfstandige marine luchtvaartdienst verleent de op zee opererende onderzeeboten de vliegverkenning, alsmede de af weer van vijandelijke vliegtuigen, welke hun werkzaamheid zouden kunnen verlammen. Omdat de Ver. Staten in geval van oorlog echter een uitgesproken anti-on derzeebootoorlog zullen voeren, moet daar de marineluchtvaart dienst een integrerend deel van de marine blijven, in verband met de intensieve samenwerking die tus sen bovenwaterschepen en vlieg tuigen nodig is bij de opsporing en bestrijding van vijandelijke onder zeeboten. Hoe' belangrijk de mari neluchtvaartdienst echter ook daar wordt geacht, moge blijken uit het feit, dat 50 pet. van de gelden der marinebegroting direct of indirect aan deze dienst worden besteed: dat beschikt wordt over een eigen vliegtechnische dienst over labo ratoria. proefcentra en opleidings scholen: dat de gevechtsgereedheid van het reservepersoneel op een hoger peil wordt gehouden dan van de reservisten van leger en luchtmacht. Samenstelling; (Marineluchtvaartdienst der Verenigde Staten) 12 „groups boordvliegtuigen (1 group is 3 squadrons a 25 vlieg tuigen). Taak: het voeren van de luchtoorlog op plaatsen, waar zulks anders onmogelijk zou zijn. 20 squadrons vliegtuigen (korps mariniers), waaronder 2 squa drons helicopters. Taak: het voorbereiden van landingen en het ondersteunen der acties op de grond. 27 squadrons verkenningsvliegtui gen, 10 squadrons anti-onderzee bootvliegtuigen. Taak: kustver dediging en onderzeebootbestrij- dmg. 10 grote vliegkampschepen, water verplaatsing 33.000—55.000 ton, snelheid 33 mijl. 10 lichte vliegkampschepen, wa terverplaatsing plm. 20.000 ton, snelheid 1830 mijl. 80 vliegkampschepen van allerlei soort, in reserve en herbewape ning. Personeelssterkte in 1951: 100.000 man. Materieelsterkte8000 vliegtuigen in eerste lijn; 7000 vliegtuigen in reserve. (Overgenomen uit het blad der „Kon. Marine „Alle Hens'.) 'S-GRAVENHAGE, 7 Aug. Hedennacht om kwart voor een kwam op het politiebureau aan het Buitenhof in Den Haag de 27-ia- rige mevr H. L. klagen, dat zii door de 27-jange heer A. H. G. werd lastig gevallen. G. bevond zich in haar gezelschap. Terwijl de portier van het bureau nog niet 't tweetal stond te praten, haalde de dame onverwacht een aardappel mesje te voorschijn. Zij stak G. er mee in de buik. De portier wist haar spoedig te ontwapenen. G. werd, na in een ziekenhuis verbonden te zijn. vastgehouden door de politie, omdat hij gesigna leerd stond voor een nog niet be taalde boete van 12 gulden subs. 4 dagen hechtenis. Mevrouw werd heengezonden, nadat proces-ver baal tegen haar was opgemaakt Door het venster Vandaag zijt ge te commu nie gegaan eh hebt ge ge zocht naar vertroosting. En als ge werkelijk met een vroom hart tot Hem gena derd zijt, dan zult ge voelen, dat gij weer dichter met Hem zii aan zij gaat. Wan neer ge U onttrekt aan zijn tegenwoordigheid en uw H. Communie om allerlei futiele redenen uitstelt, zal de scha duw op U vallen. En dit is alleen uw nadeel! Hij im mers blijft in de eigen schoonheidssfeer en zal hin der noch treurnis voelen bii uw afkeer. Gij hebt Hem nodig en daarom hebt ge Uzelf, wanneer ge om futi liteiten uw H. Communie overslaat en zo O. L. Heer ter verantwoording wilt roepen. Sacerdos

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1952 | | pagina 5