ZIJ AAN ZIJ VOOR 'N TUNNEL
ONDER HET IJ
FANTASTISCHE
MODELLEN
ELKE PRIJS EEN KEIHARD BEWIJS
NL
Bulgi
teger
I BRIGADIER PIET en de wondervoetballer 1
DEMONSTRATIE
Onder
en klei
HAARWERKEN
Pontgelden moeten zo spoedig
mogelijk worden afgeschaft
Interpellatie in de
Tweede Kamer
Scheepsberichten
Op onze Mantel-Afdeling
een keur van de nieuwste
HERFSTMODELLEN m rijk
gevarieerde collecties.
KWALITEIT de allerbeste
MODE-LIJN de allerniemcste
PRIJS de allerlaagste
Landbouw
tentoonstelling
„GAZELLE-HUIS"
Alkmaar
- H. PLOMP
Ritsevoort 41
Aanbesteding
Openbare
aanbesteding
GROTE
HOUTVEILING
te Avenhorn
Te koop:
Ondei
besch
Rus temid
NATO-inv
PAGINA 6
MAANDAG 22 SEPTEMBER 1952
ALKMAAR. Al rit Alkmaar ook te wachten op de tunnel
onder de Bergerweg, toch is het goed, wanneer niet alleen de
beroepsvervoerders in Alkmaar en heel de kop van Noordhoiland
maar ook de burgerij wordt geïnteresseerd bij de bouw van een
tunnel onder het IJ en bij de Hembrug. Iedereen heeft er
tenslotte mee te maken!
Over dere tunnelbouw is al heel wat gezegd en geschreven.
Maar wanneer deze doorgang vindt weet nog niemand. Dit
onderwerp is n»et alle heftigheid aangesneden op een vergade
ring van het District Noordholland van de B.B.N. Zaterdagavond
in „Het Wapen van Heemskerk" te Alkmaar. Op deze verga
dering waren aanwezig de burgemeester van Schermerhorn, de
heer A. Meyer, Hoofdambtenaar op het Departement van Ver
keer en Waterstaat, de heer Vos, afs gedelegeerde van het
Dagelijks Bestuur der B.B.N. en de heer van Mourik, redacteur
van Bondsblad Vervoer Bedrijfsauto.
Amsterdam, zo zei hij, speelt in
het economische leven van Noord-
Holland een grote rol. Amster
dam is voor velen in Noord-Hol
land hèt grote trefpunt en vooral
Waterland is op Amsterdam ge
oriënteerd.
Daarom is een tunnelbouw niet
Deze gaf in het kort aan hoe
het momenteel met de tunnel
kwestie in Amsterdam gesteld is.
meer een kwestie van de gemeen
te Amsterdam alleen, maar ge
heel Noord-Holland heeft er be
lang bij.
In algemene kringen, aldus ver
volgde de heer van Mourik,
heerst de indruk, dat het gemeen
tebestuur van Amsterdam zich
niet veel aan een spoedige afwik
keling van deze kwestie gelegen
laat liggen.
Zeker, er zijn plannen, maar
van een uitvoering ervan is voor
alsnog niets te bespeuren. De tun
nels verlossen Noord-Holland uit
zijn isolement en een ander groot
voordeel is, dat dan waarschijn
lijk geen tolgeld behoeft te wor
den betaald. In ieder geval zal er
dan eindelijk een eind gekomen
zijn aan de gehate pontgelden, die
de vrachttarieven omhoog jagen,
omdat de transportondernemers
deze onkosten noodgedwongen op
hun cliënten moeten verhalen.
Voorlopig staat er nog weer
een nieuwe verhoging voor de
deur, want de ponten hebben een
verlies van ongeveer een mil-
lioen gulden, dat binnen de kort
ste keren uit de weg moet wor
den geruimd.
Nu moeten er twee acties ko
men: een om de pontgelden afge
schaft te krijgen en een om de
bouw van een of twee tunnels zo
spoedig mogelijk voortgang te
doen vinden.
Zaterdag a.s. wordt ki Amster
dam een sterrit georganiseerd
vanwege het Comité „Tuimel on
der het IJ" en het lijdt geen twij
fel, of de geïnteresseerden bij het
wegvervoer zullen daar van zich
doen horen: Zij aan zij, voor een
tunnel onder het IJ. Eerst was
men van plan, om vanuit deze
vergadering een motie naar de
Tweede Kamer af te zenden,
waarin tegen de pontgelden hef
tig wordt geprotesteerd en waarin
op de spoedige bouw van een IJ-
tunnel wordt aangedrongen.
Later vond men het toch maar
beter de algemeen voorzitter van
de B.B.N. het Kamerlid de heer
Tj. Krol (C.H.U.) deze kwestie,
middels een interpellatie in de
Tweede Kamer te brengen.
Om het verkeer in Amsterdam
niet spaak te laten lopen, het
geen ontwijfelbaar zeker zal zijn,
wanneer er slechts één tunnel
komt is het het meest aanbe
velenswaardig, wanneer de bouw
van een tunnel onder het IJ, be
stemd voor het havenverkeer,
door de gemeente Amsterdam te
gelijkertijd wordt uitgevoerd met
de bouw van een tunnel bij de
Hembrug, door het Rijk, bestemd
voor het doorgaande verkeer.
De heer Meijer sprak hierna
over de samenwerking tussen de
beroepsvervoerders. Dit geldt niet
alleen ten aanzien van de kwestie
alleen ten aanzien van de kwes
ties „pontgelden" en „tannel-
bouw", maar ook ten aanzien van
de dagelijkse practijk. Als enkele
concrete punten gaf hij daarbij
aan: tarief af spraak, die zowel de
vervoerders als de verladers
voordeel zal brengen, een meer
gecoördineerd samengaan, waar
het de zgn. „enkele" vrachtritten
betreft bij het ongeregelde ver
voer en bij het geregelde vervoer
een uit elkander schuiven van de
vertrektijden, dat verhindert, dat
cliënten hun bestellingen bezor
gen bij de ATO, ofwel hun eigen
vervoersapparaat in werking stel
len. Een strakke dienstregeling
en het bieden van service zal
meer voordelen opleveren dan
wanneer men elkander doodcon-
curreert. „Zoekt samenwerking,
ge leeft nu eenmaal niet alleen
op de wereld".
Samenwerking zoeken in het
goederenvervoer betekent echter
niet het opheffen van bedrijven.
Men moet in geen geval het
kleinbedrijf laten opgaan in het
grootbedrijf. Voorlopig zal de
overheid in deze richting ook geen
dwang uitoefenen, omdat het ge
noegzaam bekend is, dat de gro
tere bedrijven een duurdere ex
ploitatie hebben. Van een samen
voegen van ongeregelde vervoers
bedrijven zal niets terecht komen
aldus de heer Meijer, en ook bij
het geregelde verkeer moet men
kleinere bedrijven niet laten op
gaan in een grote, omdat de per
soonlijke activiteit van de parti
cipanten dan een te grote rol
gaat spelen en naar gelang die
activiteit meer of minder inten
sief is, nadelen kan brengen, ter
wijl het ook kan voorkomen, dat
volkomen ongelijksoortige bedrij
ven gevoegd worden, die nooit
lang in het voordeel van de parti
cipanten kunnen samenwerken.
De heer Vos tenslotte liet een
vlammend betoog horen dat tegen
de Regering was gericht, die het
overheidsbedrijf voortrekt boven
de particuliere beroepsvervoer
ders.
Is het niet zo, dat het particu
lier initiatief in 1922 de spits
heeft afgebeten, maar dat thans
het overheidsbedrijf zich gaat be
wegen op een terrein, waarop
slechts de particuliere onderne
mers historische rechten kunnen
doen gelden. De overheid gaat
steeds maar door, het particuliere
initiatief doelbewust onderge
schikt te maken aan het staats
socialisme. Dit geldt vooral ten
aanzien van de autobuslijn-
diensten, vooral in grote steden,
en wellicht straks ook bij het
goederenvervoer en het huurauto-
bedrijf. Het schijnt in het plan
van de regering te liggen, het
particulier wegvervoer van de
weg af te drijven. Het is de
B.B.N. die het particulier initia
tief beschermt. De beroepsver
voerders hebben daarom naast
hun B.B.N. twee stichtingen in
het leven geroepen, die voor de
economischebelangen van het
personenvervoer en van het goe
derenvervoer opkomen. Als men
zich daarbij aansluit, krijgt men
bij het betrekken van alle onder
delen belangrijke kortingen, die
zelfs in de honderden guldens
lopen. Deze stichtingen gaan ze
ker niet in tegen de particuliere
garagebedrij ven.
DOOR HET VENSTER....
Een vijftig jaar geleden
dachten sommige mensen
dat het werkzame leven van
meer waarde was dan het
beschouwende. Bidden kon
men altijd nog wel doen als
men oud was. Nu was het
een tiid van actie, van in
vloed scheppen in verschil
lende milieus. Dat had men
nu nodig. Paus Pius X ver
oordeelde deze goede wer
ken ketterij als Americanis-
me en merkte in zijn schrij
ven aan de kardinaal van
New York op. dat God met
zijn pink meer kon klaar
spelen dan de mensen met
al hun druk gehol. Die ket
terij is nu verdwenen, maar
soms komt de geest van dit
Americanisme terug. En
daarom kan het geen kwaad
om van tijd tot tiid te her
inneren. dat het gebed de
hoogste waarde heeft.
SACERDOS
Aldabi 4 Oct. te R'dam verw.;
Alhena 24 Sept. te Buenos Aires
verw.; Alioth 30 Sept. te Bahia
verw.; Alnati 6 Oct. te Rio de
Janeiro verw.; Bonaire 25 Sept.
te Plymouth verw.; Boskoop 25
Sept. te Ecuador verw.; Cottica
21 Sept. te Barbados verw.; Fair-
sea 5 Oct. te Melbourne verw.;
Grote Beer 22 Sept. te R'dam ver
wacht; Indrapoera 23 Sept. te
Port Said verw.; Joh. van Olden-
barnevelt vertr. 21 Sept. van
Sydney naar A'dam; Maasdam
20 Sept. van R'dam
Rijke Swagger
in de zeer gewilde mohair Travers
Nieuwste ballonmouw,
aparte kraag,
prachtige Ictokval in de rug
In de nieuwste modetinien:
Grijs, beige, camel, bordeaux
38 ifm 46
Klassieke mantel
in buitengewoon mooie, zachte,
zware velours
Modieus aangeknipte wing-mouw
Onberispelijke snit,
rijke taltzijden voering
Zeer exclusieve warme kleuren:
grijs, lichtgroen, groen, petrol, lever
'38 t/m 46 A
Dinsdag en
Woensdag
23 en 24
September
Op de
Doeleveld Alkmaar.
Ome demonstratrices tonen U gaarne de speciale voor
delen van deze Zwitserse huishoud-naaimachine, nl.
De vrije arm De koffer als werktafel
Het ingebouwde licht De horizontale spoel
Alleenverkoop
Reeds verscheen de vierde drttk
van prof. mag. dr. A .H.Maltha O.P.
HEILIG SEXUEEL LEVEN
Ide boeiend en begrijpend ge-
schreven codex tot leiding en B
voorlichting van jonge men- I
sen, verloofden en gehuwden. I
In de boekhandel - 85 ets. I
Uitg.: Gooi Sticht - Hilversum
Het Bestuur van de
R.K. Woningbouwvereni
ging St. Victor te Obdam
is voornemens om op 2
October a.s. te 10 uur
op het Gemeentehuis
aan te besteden;
het bouwen van een
blok van 3 wonin-
fen en een blok van
woningen te Obdam
Bestek en tekening a
f 10.restitutie f 5.
verkrijgbaar op het Ge
meentehuis te Obdam.
Namens het bestuur
C. HENSELMANS,
voorzitter
Burgem. en Weth. van
OUDE NIEDORP zijn
voornemens op Dinsdag
30 Sept. a.s. des nam. om
3 uur ten Raadhuize in
het openbaar aan te be
steden (onder voorbeh.
van goedkeuring)
DE BOUW VAN VIER
WONINGEN TE ZIJ
DEWIND.
Bestek en tekeningen
verkrijgbaar ter gem.-
secretarie (9-12 en 2-5
uur) en ten huize van
de gemeente-opzichter
de heer J. A. M. Keet,
D. 147 te Waarland, te
gen betaling van f 7.50
per stel (rest. f5.
op Vrijdag 26 September
vjn. 10 uur o. h. terrein
nabij de Haven.
Geveild worden flinke
partijen vloer- en zol-
derdelen, balken, bat
tings, ramen, kozijnen,
deuren, brug- en schoei-
inghout, krui- en mest-
delen.
nieuwe complete rassen-
hutten 5 x 11 m. Romny
loodsen 11 x 30 m. Ver
der alle maten houten
en ijzeren gebouwen.
Tevens te koop golfpla
ten, dakleer op rollen
van 20 m. smalspoor,
biels, enz., enz. P.
BAKKER, Rustenburg
31, Ursem. Tel. K 2202
204.
J.B.VAN MERWUK
LAAT 154 - ALKMAAR
Tel. 3575
^IIIII»llllllllllllllllllllllfilllll|J|»HIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIlHllimillllllllJIIIIIIIIIIIIIIIIIIJIIIIII||||||lllllllllllll|||||||||||!llllllllll|||||||||||||||||||||||||||||HIIIII»HIII«Ulllllllill>^
73. Maar ja, nu vraagt iedereen zich natuurlijk af wat de
twee schurkachtige Italianen eigenlijk gewonnen hadden. Ze
stonden daar nu wel boven in die bergen met hun losge
koppelde goederenwagen, maar daarmee waren ze nog niet in
Italië. Nee, dat is waar, maar dat begrepen de heren zelf
ook wel. Zó dom waren ze niet. Ze snapten heel goed, dat ze
moesten proberen op de snelst mogelijke wijze met hun wagen
hier weg te komen. Toen de goederentrein dus verdwenen was
achter de rotsen om weer op te stomen naar dat zijspoortje,
toen begonnen de heren nog eens extra uit te kijken naar een
mogelijkheid tot ontsnapping. En wat zagen ze daar? Wel
waaratje.hoe was dat mogelijk. Daar zagen ze nog een
zijspoortje. Dit nieuw ontdekte zijspoortje was echter al
minstens in geen dertig jaar meer gebruikt. De rails waren
gedeeltelijk verroest en van de spoorbaan waren hele stukken
begroeid met mos, gras, bloemen en struikjes. De wissel, die
toegang gaf tot dat zijspoortje, was helemaal kapot en kon
dus niet meer met de hand bediend worden. Met een flauwe
bocht verdween dat zijspoortje om een paar rotsblokken heen
om vervolgens in een donkere tunnel te verdwijnen. „Ik
weet het", riep de dikke Angelico verheugd uit. „Dat zij
spoortje is de oude lijn van Parijs naar Italië, die kwam door
het grensplaatsje Campanella. Die lijn wordt nooit meer ge
bruikt sinds de baan verlegd is van Parijs via Ottoburg naar
Fiorenza". „Wat hebben we aan dat zijlijntje.gromde
Diabolo somber. „Campanella heeft niet eens een spoorverbin
ding meer„Ach, jij sombere sufferd", lachte de dikke
Angelico. „Spoorlijn of niet, wij gaan naar Campanella. Als
we eenmaal in Campanella zijn, dan zijn we in Italië en dan
zijn we waar we wezen willen. Dan kunnen die koekebakkers
hier ons niks meer doen. Vooruit makker. Gooi de wissel om".
Diabolo deed braaf wat Angelico hem beval en begon maar
vast met een stuk steen op de wisseltong te timmeren. En
toen die wissel eenmaal in een andere stand was getimmerd,
begonnen de twee schurken uit alle macht tegen de door hen
gestolen koelwagen te duwen.
<iMniiiititmimnttitiimimftmTffmiittmnmiinttHiiifnimiitiitiiniiimniiiiitmitiHiiiitiiiiiiiitiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniR
Abonnementsprijs f
pet maand, I 0.48 i
Advertentie-tarief p
minimum f 2.50; i
en.m., minimum f 4.-
reep. 30 ct. per m.
korting. Direc
i Hoofdredacteur: H.
Koord ert> ank Nedei
Santoren: HOOR
LONDEN, 22
gedeeld, dat 40
Bulgarije voor h
gehuldigd van s
beklaagden zijn
zich bezig hiel*
de voJktrepublie
Uit de akte va
welke gisteren ia
bladen is gepul
radio Moskou, d;
Noodlanding I
KHARTOUM, 2
In Juba, een onl
in de boven Nijl
vanochtend een
R.A.F. een noodl;
Het vliegtuig 1
ongeveer vijf hor
afstand van Khar
is reeds ontdekt
vliegtuig en aan
dat de zeven mei
het vliegtuig 1
veilig zijn.
De plaats is m
ken en het zal en
voor de reddingsp
bereikt zullen he
Toen de kapite:
sisch koopvaard;
gaf het anker uit
den tussen de sch
allieerde invasie\
officieren, die het
vloot hadden, op
Deense torpedobc
gen dat 't schip op
internationale wa
schap werd per
bracht aan het
en de gezagvoer<
opdracht gehoor,
een groot aantal
met verrekijkers
van de geallieerd
De kapitein deeld
een schuilplaats
de Deense terri
tegen de storm".
Tegen de mid
„Carpato" zich n<
rand van de drier
allieerde officiere
een rookgordijn
vorens de landin
den.
Schrijver „Wa
van Ch
gesto
Uit Tsjeohoslaw
ticane bericht onl
W N. Hynek te
den. Dr. Hynek,
arts. is in de gé
kend geworden
„De ware afbeek
tus", hetwelk han
Lijkwade van Tui
OOTMARSUM
is de 35-iarige s1
der J. Hemme
tijdens zijn wei
de leemgroeve i
briek Scholten te
der vallend zand
bedolven. Zijn
slaagden er eerst
tig minuten in 1
ven. doch de Ie'
ren toen reeds g
een vrouw en vi
ren achter.
In de St. Fram
een bijzondere
Dekkers C.S.S.
eerste plechtige
broers, ook alle
rechts: Pater H<
Neomist Pater
Pater Fons Dek