LIJST 6 r UW OPINIE LIJST 6 o K.V.P. LIJST 6 Knellend antwoord op verlossende vragen De functie en samenstelling van het Provinciaal Bestuur de lijst van de K.. V. I®. r KATHOLIEK EN COMMUNIST Voldoende klaarheid donderdag 23 mei 1946 Nieuw Noordhollandsch Dagblad Het belang van de komende verkiezingen 29 MEI 1946 eensgezind gestemd 1 HET GEDRAG VAN HET ZUIDEN RONDOM DE ZAAK- MEIjER-VORRINK 3 WOENSDAG 29 MEI zal dan wederom het Nederlandsche kiezers corps naar de stembus gaan; voor de verkiezing van de Provin ciale Staten. Het grootste d'ael der kiezers ziet deze verkiezingen echter niet als middel tot het vormen van provinciale organen ter behartiging van provinciale belangen, maar heeft alleen belang stelling voor deze verkiezingen met het oog op de samenstelling van de Eerste Kamer, waarvan sinds 1848 de Prov. Staten het kies college vormen. Hierom is het noodzakelijk om ook in het kort de functie van de Eerste Kamer na te gaan Wetsontwerpen, die door de Tweede Kamer zijn behandeld en aangenomen, gaan vervolgens ter goedkeuring naar haar def tige zuster, de Eerste Kamer, die echter niet d'e bevoegdheid heeft wijzigingen in het wetsontwerp te brengen. Zij bezit niet het recht van amendement'maar zij kan. het wetsontwerp, zooals het door de Tweede Kamer is aan genomen, verwerpen of goedkeu ren. Het is duidelijk, waarom de samenstelling van Prov. t Staten als kiescollege voor de Eerste Kamer zoo belangrijk is. Immers het is het belang van iedere, in de Tweede Kamer vertegenwoor digende politieke partij, dat haar invloed in'de Eerste Kamer min stens even groot is. Daarom doet' iedere partij haar best om ook in de Prov. Staten zooveel moge lijk zetels te behalen. De Prov. Staten kiezen uiter aard hun eigen partijgenooten tot lid van de Eerste Kanjer, zoodat wanneer de uitslag van de ver kiezingen voor de ProvStaten bekend is. men tegelijk weet hoeveel zetels iedere partij in de Eerste Kamer zal bezetten. Ver kiezingen voor de Prov. Staten zijn dus ook indirecte verkiezin gen voor de eerste Kamer. Door echter voornamelijk te letten op de samenstelling van de Eerste Kamer is het gevaar groot dat de eigenlijke provinciale be langen naar achteren worden gedrongen. Elke Staat van eenige beteekenis is verdeeld in provin ciën, gemeenten, en. waar noó- dig ook in Waterschappen, met het doel om bij wetgeving en be stuur rekening te houden met de locale behoeften. Onze Grond wet bepaalt dan ook uitdrukke lijk, dat aan de Staten de rege ling en het bestuur van de huis houding der provincie wordt overgelaten (autonomie). Voor den gemeenteraad bestaat eenzelfde bepaling. De vraag doet zich hier voor: Wat behoort ,tot het algemeen Rijksbelang en wat valt onder de huishouding van de provincie en gemeente? Waar liggen de gren zen tusschen de huishouding van den Staat en die van de lagere organen? Het antwoord heeft men gevonden door toepassing van den regel dat 'steeds het mindere moetfevijken voor het meerdere. Al datgene wat het Rijk zich ter regeling heeft aangetrokken is daarmee aan de regeling van Provinciale Staten onttrokken, zooals alles, dat Rijk en-provin cie zich hebben aangetrokken, daarmee aan de huishouding van cïe gemeente onttrokken is. Naast het kiezen van leden van de Eerste *Kamer en de re geling en het bestuur van het provinciaal huishouden, moet het provinciaal bestuur zijn mede werking verleenen tot de uitvoe-' ring van .wetten en algemeene^ maatregelen van bestuur (zelf-* bestuur). In den regel wordt hier toe het college van Ged. Staten fie loeien Zeer belangrijk is de taak van het "Provinciaal bestuur bij het oprichten van waterschappen, veenschappen en veenpolders en bet vaststellen van de regiemen ter. voor die instellingen. Volgens de Grondwet 1 ebben de Staten der Provinciën het toezicht op De Katholieke Volks partij vervolgt haar politieke successen! ""N op nummer van alle waterstaatwerken, water schappen. veenschappen en veen- polders en zij zijn bevoegd, met goedkeuring van de Kroon, in de bestaande inrichtingen en regle menten dezer corporaties veran deringen te maken, alsmede nieuwe op te richten. Ook is -van zeer vgroote beteeke nis het toezicht op de gemeenten. Hiermede is het College van Ged. Staten belast Het ledental van de Prov. Sta- ten'houdt verband met het aantal inwoners in iedere provincie en is daarom in iedere provincie on gelijk. Jaarlijks worden door de Prov Staten twee gewone zittin gen gehouden, de eerste is de'z.g. zomerzitting, terwijl de tweede met winterzitting wordt aange duid De wetgevende taak van de Prov. Staten is binnen eenige grenzen gebleven. De provinciale regelingen heb ben zich in het algemeen beperkt tot het Waterschapsrecht, het We- genrecht, de Volksgezondheid en de electriciteitsvoorziening Het voorzitterschap van de Prov. Staten wordt uitgeoefend door den Commissaris der Ko ningin,'die geen lid van de Staten mag zijn en daarom slechts een raadgevende stem heeft De Com missaris der Koningin heeft in de eerste plaats te waken voor het Rijksbelang, doch is tegelijk ook zeer nauw verbonden met het pro vinciaal belang. Hij oefent ook den grootsten invloed uit bij de benoeming van burgemeesters. Als dagelijksch bestuur bestaat er in iedere provincie een College van Ged Staten, dat door en uit de Prov. Staten wordt gekozen. Ook hiervan is de Commissaris der Koningin vooqjtter, die ech ter hierin, ondanks dat hij geen lid kan zijn van dit College, toch een werkelijke stem heeft Behalve dat de medewerking van Ged. Staten bij de uitvoering van tal van wetten en algemeene maatregelen van bestuur is ver- eischt, is aan Ged. Staten het toe zicht opgedragen op de handelin gen dergemeentebesturen en op Waterstaatsaangelegenheden Gea. Staten hebben hun goedkeuring te verleenen op de gemeente- begrooting Ook de besluiten der gemeentebesturen betreffende de beschikking over gemeente-eigen dommen en andere burgerlijke rechtshandelingen, als - b.v het aangaan van geldleeningen, zijn aan hun goedkeuring onderwor pen. Belangrijk is de functie van Gel Staten vooral waar dit Col lege belast is met rechtspraak in geschillen van bestuur. Door ver schillende wetten, zooals de Wet op de Grondbelasting, de Lager- en Middelbaar Onderwijswet is aan Ged. Staten de beslissing op gedragen in geschillen over de uitvoering dier wetten, gerezen tusschen de Overheid en de bur gers Het bovenstaande, dat de be doeling had in korte trekken een omschrijving te geven van de functie en samenstelling van het provinciaal bestuur, moge bij ieder duidelijk gemaakt hebben, dat bij de verkiezing van de Prov. Sta ten niet alleen het partijbelang een groote rol speelt, maar dat het ge meente- en waterschapsbeiang eischt, dat ook aan deskundigheid aandacht wordt geschonken. is wellicht bij het z.g. opinie-onderzoek niet gevraagd. Dan zou het wel anders uitgevallen zijn. Met opinie onderzoeken kan men net zooveel schutteren als met statistieken e.d. Opinie-onderzoeken, die niet volkomen objectief geschieden hebben veel weg van intellectueele sabotage. De veiligste manier om uw opinie op politiek gebied tot uitdrukking te brengen, is een goed gebruik van uw stembiljet op 29 Mei, als de nieuwe Provinciale Staten van ons gewest gekozen moeten worden. En als ge leiding wilt hebben-bij het vormen van uw opinie, laat ons u dan zeggen, dat het algemeen belang het best gediend is, als ge stemt op M P. JANSSEN lV JEF DE BROUWER schrijft in „Oost-Brabant" over het ge drag van het Zuiden bij de jongste stembus; men kan er, meent hij, moeilijk van langs, om d'e winst van de Partij van den Arbeid en de Communisten in P 17 Mei besliste het Nederland sche Volk, dat 't vast wil houden aan de princi- pieele organisa ties op politiek gebied. Op 29 Mei zal het die uitspraak bevestigen bij de verkiezingen voor de Provinciale stembus. het Zuiden aan de Katholieken toe te schrijven. Een groot aan tal onder hen. met name bij de Partij van den Arbeid, moet niet gezocht worden onder de zwak kelingen of de zoogenaamde „rand"-katholieken. Met in-acht- neming »van een verschuiving uit de vroegere SDAP naar de CPN moet ener .toch onder de Communisten ook nogal wat ka tholieken zitten. Dit geldt den kelijk speciaal voor Zuid-Lim burg. Daar is, meent Jef de Brouwer, de toestand in z'n ge varen niet te onderschatten: in Heerlen haalden de Communis ten meer dan 10 en in Kerkra- de zelfs meer dan 15 pet.! Samenvattend: Het Zuiden (Brabant wat beter dan Lim burg) heeft zich prima gedragen! Theoretisch en praktisch had het nog iets beter gekund en voor de toekomst houde men vooral uiterst li-nks goed in dë gaten. CTEEDS DUIDELIJKER tee- kent het front zich af. Katholicisme tegen Commu nisme. De communisten namen een sprong en kwamen ver, zéér ver. De Katholieken gingen voor uit, maar sprongen niet. zij kropen slechts één zetel verder. Verschillende bladen erken nen het nu ook: wie de cijfers Toen het kamerlid v. d. Goes van Naters geruimen tijd geleden kort vóór de be faamde onthullingen inzake de jacht op Arnold Meijer een aantal vragen stelde aan de mi nisters van Algemeene Oorlog voeringten van 'Justitie, dacht menigeen, dat het antwoord op deze vragen wel eens averechts kon uitvallen. De vragen schenen knellend, de antwoorden zouden een verlossing zijn, maar na de onthullingep moest de bom wel verkeerd barsten. Het is nu in derdaad een knellend antwoord op verlossende vragen gewor den. vooral sinds het ontslag van den heer Vorrink als regeerings- gemachtigde ontspanning heeft gebracht.... -i Het antwoord van minister Schermerhorn en minister Kolf schoten bevestigt heel wat ver moedens en als kwade geruchten gehoonde feiten: de jacht op Ar nold Meijer was allerzonderlingst, de Amsterdamsche rechercheurs hebben gehandeld zonder op dracht van hun bevoegde chefs, geen enkele bevoegde instantie was op de hoogte, zij worden met name genoemd, de naam van de Regeeringsgemachtigd'e wordt echte rniet genoemd: hii was wel op de hoogte, maar geen bevoeg de instantie! Verder zijn de ge arresteerden ten onrechte van hun vrijheid beroofd en op de vraag, of er van een „bende" kon worden gesproken, rjjet betrek king tot hetgeen op den tocht door Brabant is geschied, beves-* tigen de ministers indirect het ongeordende optreden der be-< trokkenen, door te verklaren, dat, wat er zij van die gebezigde kwalificatie, der hierbedoelde opsporingsambtenaren, van hen niet met recht kan worden ge zegd, dat -zij bevoegdelijk een onderzoek "instelden naar de ge dragingen van 'den Tilburgschen heer Jansen". Een mededeeling in het antwoord van de ministers treft ons bijzonder. Dat is die, waar staat, dat de eigenmachtig optredende ambtenaren die iemand uit Eindhoven meesleep ten naar Amsterdam en daar "gedwongen onderdak verschaften ten huize van den journalist van het Vr. V. zich met voorbij gaan van hun chefs en van den minister van Justitie tot mi nister Schermerhorn wendden wien zij verzochten om een ver gunning tot het betreden van militaire kampementen ten be hoeve van de opsporing van Ar nold Meijer. Nu zou men meenen. dat de minister-president, orden telijk en minst-genomen colle- galiteitshalve, tot die heeren zou gezegd hebben: je moet bij mij niet zijn, ga naar den minister van Justitie. Maar .nee, de mi nister-president verwees de hee ren naarden minister van Oorlog en deze. al even argeloos wij mogen immers niet veron derstellen: arglistig gaf deze revolutionaire rechtstaatherstel lers dit bewijs! Zoo zijn onze ma nieren Trr de naar rechtsherstel zwoegenden Nederl. Staat, bij ministers onder elkaar! Wie nu 'nog twijfelt aan het feit, dat Vorrink een actieve rol in deze rel gespeeld heeft, zul len de oogen wgl geopend wor den. indien men voorts in de ant woorden van de ministers leest, dat de betrokken ambtenaren weigerden, van hun illegale verrichtingen mededeeling te doen aan hun bevoegden chef, bij welke weigering zij zich be riepen os een hooggeplaatst re- geeringspersoón, wiens naam zij weigerden te noemen. Sinds ze kere-publicaties en sinds zekere kundgebung in de Apollo-hal, begrijpt iedereen, dat hier de heer Vorrink is bedoeld, die sindsdien geëciipseerd is als R.G. I.A.D. Legt men nu de antwoor den van twee ministers naast de onthullingen van de „Gelderlan der" ennaast de uitbundige verklaringen van den heer Vor rink in de Apollohal, dan is voor iederen gewonen Nederlander, die Hollandsch kan lezen, deze conclusie onafwendbaar, dat het niet de „Gelderlander" is. die er met de meeste kleerscheuren af komt. Voor het overige doen wij maar het beste, af te wachten, wat het proces van Vorrink tegen den Gelderlander-hoofdredacteur zal opleveren. Deze heeft al ver klaard. dat hij haakt naar het oogenblik, waarop de zaak voor den bevoegden rechter uit de doekjes kan worden gedaan, zon der politieke tam-tam. Alleen is het jammer, dat het antwoord van de beide ministers maar niet vóór de verkiezingen verschenen is. Sommigen propagandisten van de Partij van den Arbeid zou dan wellicht de moed. om de metho de van den heer Vorrink zoo zeer de hand1 boven het hoofd te hou den. in de schoenen gezonken zijn! bijv. ziet van het stemmental ♦in Tilburg. Eindhoven, Heer len, Kerkrade, ontkomt niet aan den indruk, dat ook wij, Katholieken, aan de commu nisten hebben verloren. De winst der communisten alleen toe te schrijven aan de oude leden der S.D.A.P., is dan ook zich zelf een blinddoek voorbinden. Daarom: het communisme moet steeds duidelijker en directer worden ontmaskerd! Dit - klemt temeer, daar blijkt, dat duizenden 'en duizenden nóg niet »dóór hebben, dat de N.S.B.-partii met 'haar dicta tuur nu wel verdwenen is, maar dat de communistische partij niet alleen die openge- komen .plaats met graagte heeft ingepalmd, maar ook de dicta toriale manieren overneemt. Katholiek en comumnist. Tusschen deze twee zal het uiteindelijk gaan! Het is noodig, dat ieder zich dat goed bewust is. Dan is hij niet tevreden over den uitslag, maar zal hij zich ernstig be zinnen op wat hij doen kan om den rooden vloed in te dammen. LIET VRIJE VOLKsbespreekt den uitslag van de verkie zingen in Amsterdam. Ons treft in die beschouwing een enkele zinsnede. Hoewel v. d. Goes van Naters een dag later zijn geloof in de nieuwe Partij van den Arbeid beleed, betoogt het Vrije Volk dat welbe wust van een sociaal-democra tisch, een democratisch-socia- listisch dagblad was geworden dat de uitslag van deze ver kiezingen aan „ons" een dure plicht oplegt: het sociaal democratisch woord met groo- ter ijver en toewijding te spre ken dan ooit. Dat is noodig en mogelijk en zal zijn uitwerking niet missen, „als het met vol doende klaarheid geschiedt". Het is ons nog niet vol doende klaar, of de Partij van den Arbeid, die eerst al het personalistisch-socialisme heeft losgelaten, nu ook democra tisch-socialisme laat varen, om terug te keeren tot de^ociaal- democratie, en „met *grooter ijver en toewijding" voldoende klaar, het sociaal-democratisch woord te spreken! Beteekent dit, dat men in de socialistische kringen van de Partij nog weer meer tot de oude sociaal-democratie wil terugkeeren, gezien de erva ringen, bij deze stembus opge daan. (De groei der communis ten en de stichting van de nieuwe oude S.D.A.P.?) Nieu we spanningen zullen er ;mee in de Partij van den Arbeid worden opgeroepen dat is in elk geval zoo klaar als een klontje.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad, editie Schagen | 1946 | | pagina 3