De Geestelijke Bevrijding van de volksklasse uit velerlei nood WIELERWEDSTRIJDEN Problemen van liturgisch leven in het Amsterdamsche Stadion RADIO Nieuw Noordfiollandsch Dagblad De Bruyn over de Katholieke Arbeidersbeweging Behandeling op groot congres te Maastricht VAN 27 JULI tot 1 AUG. GEEN STAMKAART - GEEN SCHOENENBON Draaimolens kunnen prijzen maken Dagelijksch brood H 4 DINSDAG 28 MEI 1948 yiJFTIG JAAR een stuk Nederlandsche Volksbeweging als onze Katholieke Arbeidersbeweging is, ter behartiging van de godsdienstig-zedelijke, de cultureele, de maatschappe lijke behartiging van duizenden menschen, een zelfstandige leekenorganisatie van arbeiders, dat is de Katholieke Arbeiders beweging in ons land, die nu in steeds talrijker mate haar vijftigjarig bestaan in plaatselijke af deelingen gaat vieren, zoo begon de heer A. C. de Bruyn, de sympathieke generaal van de K.A.B. in Nederland zijn feestrede Zondag voor de in het goud jubileerende afdeeling Hoorn, bij wier gehoor hij terecht gaarne wat meer jongeren had willen zien. Toen het ging om de stichting van de arbeidersbeweging nu ruim vijftig jaar geleden, ging het om de geestelijke bevrijding van de volksklasse uit velerlei nood. De materieele nood van de volksklasse was erg, maar de geestelijke verkommering nog er ger. De geestelijke bevrijding was het ideaal, het ging om de bewust wording van de persoonlijkheids- waarde Toen de arbeidersorgani satie aan het begin stond, was de arbeider koopwaar en men be greep niet, dat als men het woord arbeid zei, men tevens zei het woord mensch. Inzet van den toen begonnen strijd was de geestelijke bevrijding, om de menschen- waarde Dat moet goed in het oog gehouden worden, als men het werk van den K.A.B, na vijftig jaar beoordeeld Wij zijn door eigen kracht een flink eind om hoog gegaan. Er is vooruitgang geweest op godsdienstig-zedelijk en cultureel gebied, en zeker ook op materieel gebied, maar wat zouden wij eraan gehad hebben, als er alleen vooruitgang geweest was op stoffelijk <*ebied? Het zou half werk geweest zijn! Maar op verbetering van het stoffelijk ge bied hebben wij ons, aldus de heer de Bruijn, niet onbetuigd gelaten Want er waren in dien tijd on- menscheljjk-lage loonen, en werd onmenscnelijk lang gewelkt, er was geen waardeering voor den arbeid. De verhoudingen van vroeger moeten door de jongeren van nu wel in. acht genomen wor den! Zij moeten dus de ge schiedenis kennen en weten hoe de rol van de Kerk is geweest. Welke rol heeft de Kerk ge speeld? Bij den opbouw van het werk der beweging, bij de ont luikende sociale actie, bij de gees telijke bevrijding van de volks klasse stond de Kerk vooraan. Wij behoeven slechts te wijzen op de encyclieken van de Pausen Niet alleen „Rerum Novarum", maar ook de groote encyclieken over het maatschappelijk en staatkundig leven, die daaraan voorafgingen. Wij wijzen op de toewijding van de duizenden priesters Zij hebben geleerd, hoe de katholieken zich in het sociale leven gedragen moe ten en honderden zijn er langs dien weg tot de Kerk terugge bracht want velen waren er door de misstanden van de Kerk ver vreemd. In de leringen der oude socialisten treffen wij er velen aan, die vroeger kaiholiek wa renDe geschiedenis leert ook, dat Nederland vooraan staat, on betwistbaar vooraan, op het ge bied van de sociale wetgeving Daar is de stuwing van de arbei- beidersbeweging niet vreemd aan. Want de Katholieke Arbeidersbe weging met name heeft het mate rialisme en de klassestrijjidee om gebogen in de richting van het solidarisme, hetgeen nu blijkt uit de vorderingen, welke gemaakt zijn op het punt van de bedrijf schappen. Wie zal mogen betwisten, dat het de Katholieke Arbeiders- beweging geweest is, die de stuwende kracht was voor het collectieve contract, dat de wereld veroverd heeft? In 1941, toen de vijand kwam, hebben wij gezegd, neen, nooit, afgeloopenl-Maar na de bevrijding leefde de Beweging weer op als nooit te voren. Deze, onze Katho lieke Arbeidersbeweging was en is waard verdedigd te worden Het is een eer en een voorrecht, daar voor te mogen werken. Hier is een bron, waaraan elke arbeider zich geestelijk kan laven Feitelijk is het onjuist, dat men ons officieel op één lijn stelt met de anderen, als men spreekt van vakcentralen. Wij zijn dat natuurlijk ook, maar wij zijn veel meer Wij zijn to talitair. Wij grijpen den arbei der in zijn volle behoeften In zijn bovennatuurlijke, in zijn godsdienstig-zedelijke belan genbehartiging Anderen zor gen alleen voor het materieele Wij graven dieper, grijpen vas ter. Wij zijn ook een nationale be weging Geen klasse-behartiging is onze basis? Wij werken voor de geheele maatschappelijke gemeen schap van Nederland, en daar naast hebben wij internationaal contact met gelijkgezinden Het levensbeginsel van de Katholieke Kerk was onze basis en onze kracht en zal dat blijven. Daarom voelen wij niets voor eenheid in den zin van eenvor migheid. Wij waren één met het Nederlandsche Volk in het verzet, maar zijn niet bereid mee te doen met gelijkschakeling. Wij gaan onzen eigen weg. Ons volk snakt naar beginsel vaste menschen. Dat hebben ook de Bisschoppen begrepen, toen zij, na de bevrijding her haaldelijk bij verschillende gelegenheden, hebben gewe zen op de noodzakelijkheid van het Nederlandsche volk, om principieel te zijn Dat heeft vooral het Katholieke Volk zich aangetrokken De genen, die een „doorbraak" propageerden, hebben onder vonden, dat 17 Mei een des- illussie is geweest. Die door- braakmaniakken hebben toen gezien, dat ze het Nederland sche Volk niet kenden De Katholieke Arbeiders heb ben ondervonden, wat gelijkscha keling en eenheidsorganisaties be tekenen. Het vertrouwen in de Katholieke Arbeidersbeweging is bevestigd blijkens de johgste cij fers der ledenwinsten Op 1 April 1946 bedroeg het aantal leden het hoogste cijfer, dat ooit bereikt is, nl. 203,891. Wij werken nu overal in het land met nieuwe menschen en jongeren Oók in het Bisdom Haarlem is nu .een nauwere band tot stand gekomen tusschen de Jongerenbeweging en de Katho lieke Arbeidersbeweging. De toe vloed van de jongeren zal nu beter worden dan in het verleden De taak der jongeren klemt in het bijzonder ten aanzien van de toe komstige werkzaamheid van de Katholieke Arbeidersbonden op het gebied van de publiekrechte lijke bedrijfsorganisatie Nu zullen onze menschen naar voren moeten komen, om belang rijke en invloedrijke posten te be zetten in het sociale en economi sche leven, waar wij. in de pu- bliekrechtelijk-geregelde ordening van den arbeid, onze invloed zul len krijgen. De jongeren zullen geschikt gemaakt moeten worden, om het groote werk af te bouwen De jongeren zien het ideaal der ouderen verwezenlijkt worden. Zij moeten de fakkel brandende hou den En ook de vrouwen moeten medewerken. Niet alleen de man, maar a.h.w, het geheele gezin is lid van de K.A.B, De beweging kan na vijftig jaar getuigen, dat zij haar plicht heeft gedaan. Wij ontwikkelen onze kracht voor het geheele volk en het volk te brengen tot Christus zal ons tweede hartsverlangen zijn, zoo eindigde de heer de Bruijn zijn begeesterend woord Een der hoogtepunten van den eersten wielerwedstrijd in het nieuwe seizoen op de wielerbaan in het Amsterdamsche Sta dion was het nummer achter motoren over 40 ronden. Pronk (rechts), gangmaker Wiersema, maakt zich gereed, om van der Voort, gangmaker Bustraan, te passeeren. Een groot sportief succes kan de opening van het baanseizoen 1946 in het Olympisch Stadion te Amsterdam met nationale wielerwedstrijden niet worden genoemd. Er kwamen ver scheidene onaangename incidenten voor; voornamelijk door toedoen van den renner P. Smits, die het niet "verkroppen" kon, dat hij in de sprintmatch voor professionals zijn meerdere moest erkennen. Tweemaal door bandenpech en een maal door ongeoorloofd hinderen van zijn tegenstander werd de sprint onderbroken. Bakker verraste' achter de moto ren vriend en vijand door zijn su blieme rijden. Nadat1 onze kampioen Pronk in de eerste manche van der Voört, Bakker, Remkes,© Groene we gen en Bosland allen minstens een ronde achter zich had gelaten, nam Bakker in de tweede manche onmid dellijk de leiding. Van der Voort eindigde opnieuw als tweede, terwijl Pronk 3e werd. Met groote spanning wachtten de ongeveer 20.000 toe schouwers de laatste manche af. Pronk, van der Voort en Bakker hadden allen vier punten op dat moment. Weer schoot Bakker er achter den gangmaker van der Bom Op de Amsterdamsche Boschbaan werden roeiwedstrijden gehouden. „Triton" passeert als eerste de finish. onmiddellijk tusschen uit en verre van hem te kunnen volgen, zakte van der Voort al spoedig tot de laatste plaats af. Met een voorsprong van bijna een ronde op Remkes, die taai als altijd tot twee maal toe de vierde plaats bezette en in dp laat ste manche de eenige was, die door Bakker niet werd gepasseerd^ won Bakker den stayerswedstrijd met vijf punten uit drie manches. Pronk werd 2de met 8 punten, van der Voort en Remkes deelden de derde en 'vierde plaats met ieder 10 pnt. Bijster kjvam in den eindstrijd te gen den jongen maar veelbeloven- den Hijzelendoorn als overwinnaar van den sprintwedstriid te voor schijn, de pittige Kleefstra bewees opnieuw, dat hij zijn wegkampioen- schap niet maar toevallig heeft ge wonnen door onweerstaanbaar den klassementwedstrijd over 6 km. te winnen- en bij de beroepsrijders wist Kropman ondanks verwoede pogin gen van Smits om hem in den eind strijd, waaraan ook den oud-wereld kampioen amateurs van der Vijver deelnam; het passeeren in de bocht te verhinderen, zijn beide tegen standers achter zich te- laten. Sïnits werd wegens zijn onsportieve rijden gediskwalificeerd. Van 27 Juli tot en met 1 Augus tus a.s. zal te Maastricht, de stad van de Sterre der Zee een groot Liturgisch Congres worden gehou den. Voor het liturgisch leven en de liturgische practijk in ons land belooft dit Congres van de groot ste beteekenis te worden Het wordt gehouden onder de auspi ciën van de vijf Diocesane Litur gische Vereenigingen en de Ned. St Gregoriusvereeniging in ons land, terwijl ook leidende figuren uit de liturgische beweging in Frankrijk en België er aan zuilen deelnemen. Het Congres heeft twee afdee- lingen nl een wetenschappelijke en een practische. Bij deze prac- tische afdeeling wordt ook gere kend op een levendige deelneming uit de kringen van de leeken Dit Congres, het spreekt vanzelf, geniet de warme belangstelling en de hocge goedkeuring van het Doorluchtig Episcopaat. De algemeene leiding berust in handen van Mgr Dr. Jos. Teu- lings, Deken van Nijmegen en Voorzitter van de Bossche Dioce sane liturgische vereeniging. Voorzitter van de wetenschappe lijke sectie is Prof. Dr P. Kreling OP, hoogleeraar aan de Nijw.eeg- sche Universiteit en Voorzitter van de practische afdeeling is Dr. L Buis C.ss.R, professor in de moraaltheologie te Wittem. De wetenschappelijke sectie be gint baar werk cp Zaterdag, 27 Juli en besluit ".e op Maandag, 29 Juli. Er wor ien In die dagen vijf groote vergaderingen gehouden, waarvan het algemeene onderwerp is „De liturgie als nysierie" De practische sectie" wordt hier bij aangesloten Zij begint haar werkzaamheden Maandagavond 29 Juli en beëindigt het Donderdag 1 Aug. Zij houdt zes vergaderin gen. Het algemeen onderwerp is „Liturgie en zielzorg" Ter verhooging van de aantrek kelijkheid van dit Congres zal ge durende die dagen een tentoon stelling worden gehouden van kerkelijken kunst (o.a. paramen- tiek, oude kerkelijke kunst enz.), evenals een tentoonstelling van het liturgische boek. Op verschillende avonden zal een mysteriespel worden opge voerd. Er worden concerten gege ven, waar religieuze en kerkelijke muziek wordt uitgevoerd Daar aan werken mede het Stedel. Or kest van Maastricht, de Kon. Zangvereeniging „Mastreechter Staar", en de Nachtegalen van Meerssen Het Centraal Distributiekan toor deelt mede, dat zij. wier dis tributiestamkaart op eenigerlei wijze in het ongereede raakt, of geraakt is, niet voor een schoe nenbon in aanmerking kunnen komen. Men betrachte dus de noodige zorg bij het opbergen en bewaren van zijn stamkaart. Van bevoegde zijde wordt ons medegedeeld, dat het prijsvoor- schrift 1943 kermisvermakelijk heden wordt ingetrokken. Voort- taan mogen de tarieven voor kermisvermaak derhalve door de kermisexploitanten vrij worden vastgesteld. In een van de kerken zal een Pausmis plaats vinden volgens den Ordo Romanus primus. Op litur gisch gebied is dit alleen reeds een gebeurtenis. Cp een van de avonden tijdens het Congres zullen de vele oude gebouwen en vestingwerken, waar aan Maastricht zoo rijk is op feeë rieke wijze worden verlicht Zoo doende tracht het Comité van de voorbereiding na de verschillende vermoeiende vergaderingen een ontspanning" te verzorgen, die ge heel past in bet kader van deze liturgische dagen. Zoodra de inschrijving is open gesteld. zullen daaromtrent nadere gegevens worden verstrekt. PROGRAMMA WOENSDAG 29 MEI HILVERSUM I (301.5 M.): VARA 7.00 Nieuws; gym en gram.; 8.00 Nieuws en gram.; 10.00 VPRO Morgenwijding; 10.20 VARA piano recital; 10.45 Voor de continubedrij ven; 11.45 Familieberichten uit Indié; 12.00 Johan Jong; 12.35 Eüdy Walis; 13.00 Nieuws; 13.18 Omroeporkest; 14 00 Voor de vrouw; 14.30 Concert; 15.00 Voor de jeugd; 17.00 Orkest Carlo Carcassola; 17.35 gram.; 17.45 Benedict SJberman; 18.00 Nieuws; 18.15 Benedict Silberman; 18.30 Ned. Strijdkrachten; 19.00 The Hawaiian Serenaders;; 19.15 causerie over het ziekenfondswezen;19.30 VPRO lezing; 20.00Nieuws; Avondprogramma wordt onderbroken door verkiezings uitslagen; 20.15 Radio Philliarmonisch orkest; 21.00 De revuë van de maand; 21.30 The Ramblers; 22.45 Geestelijk leven; 23.00 Nieuws; 23.15 gTam. HILVERSUM II (415.5 M.) NCRV 7 uur Nieuws; gym. en gram.; 8.00 Nieuws en gram.; 9.15 Voor jonge zieken; 10.30 Morgendienst; 1100 Orgel; 12.00 Vedelaais; 13.00 Nieuws; 13.20 Concert; 14.00 Kamerorkest; 15.00 Bachprogramma; 16.00 causerie; 16.15 MeisjesBngklasse; 16.45 Voor jongens en me.sjes; 17.45 Het Rijk'Overzee; 18.00 Mandolinata; 18.35 gram.; 19.00 Nieuws; 19.15 Dep. uit zending; 19.30 Engelsche les; 20.00 Nieuws; 20.05 Gram. afgewisseld door verkiezingsuitslagen; 22.00 Nieuws; 22 15 Het actueel geluid; 22.30 gram.; 23.50 Schriftlezing. ET IS ons niet afleen toe gestaan, om stoffelijke dingen te vragen, Jezus heeft het ons zelfs bevolen: „Zoo zult gij bidden: „Geef ons he den ons dagelijksch brood.' Het is een nederige belijdenis, dat wij geen zuivere geesten 2ijn, maar menschen met stof felijke behoeften. En sinds Gods Zoon zelf zulk 'n mensch wild'p worden, behoeven ons daarover niet te schamen. Het is voorts de vrome erken ning, dat ook „de vruchten der aarde" ons slecïïts door Gods goedheid ten deel vallen en het welslagen van onzen ar beid en onze economie van Hem afhangen. Maar bovenal is het een getuigenis van zelf beperking, van matigheid. Het is de eenige bede van het Onze Vader, waar „heden" bil staat! Wij vragen geen over vloed en geen „verzekerde toekomst", maar voor vandaag ons dagelijksch rantsoen. Van de geestelijke goederen vra gen wij overvloedige volheid, van de stoffelijke goederen echter: het noodige. MARCUS

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad, editie Schagen | 1946 | | pagina 4