Binnenland.
Plaatselijk Nieuws.
Het grondbeginsel van deze 'Oatholic
federation' is om een Katholieke party te
vormen, die bniten de politiek staat, doch
die ten doel heeft, om in iedere parochie
een bestuur te vormen, voornamelijk bestaande
uit leeken, dat zorg draagt, dat die Katho
lieken, die een stem bezitten voor de ge
meenteraadsverkiezingen en voor de parle
mentsverkiezingen, deze ook bij de stem
mingen uitbrengen. Het ie van het grootste
belang, dat er in de gemeenteraden en in
het parlement Katholieken zitting hebben
om te kunnen spreken wanneer in die ver
gaderingen de rechten der Katholieke bur
gers worden aangevallen en aangerand.
Het vorige jaar is het nut reeds gebleken
dezer Katholieke party, toen zij een deputatie
zond aan den minister Oampbell Bannerman,
om hem uit te leggen, wat de Katholieken
wilden hebben betreffende het onderwijs.
Italië.
De Paus en het modernisme.
Dezer dagen ontving Z. H. de Paus een
schare pelgrims uit Piëmont onder leiding
van Z. E. kardinaal Richelmy, aartsbisschop
van Turijn, die in zijn toespraak den Paus
o. a. dankte voor diens energiek optreden
tegenover de dwalingen van het modernisme,
hetwelk, zeide de kardinaal, het graf 1b van
de christelijke leer en van het christelijke
leven. Z. H. de Paus dankte den kardinaal
en de Pifimonteezen voor uitdrukking hunner
gevoelens, welke Z. H. een zoete vertroosting
noemde voor zijne ziel, die door al deze
dwalingen welke men met den naam 'mo
dernisme* betitelt, met bitterheid vervuld
wordt. »Ten einde het geloof te bewaren*,
zeide de Paus, 'moeten de priesters heilig
zijn, wijl zij de vrienden Gods zijn, Zijne
vertegenwoordigers, Zijne bedienaren en de
geloovigen moeten leiden Inzonderheid door
hun voorbeeld.*
De vorst van Monaco te Rome.
De 'Politische Korrespondenz* te Weenen
verneemt, uit Rome dat het bezoek van den
vorst van Monaco is uitgesteld tot 28 Maart.
Het pauselijk staatssecretariaat heeft, zegt
het blad, aan den vorst een nota laten
overhandigen, waarin voor het geval het be
zoek plaats heeft, een openlijk protest van
den H. Stoel wordt aangekondigd.
Waar blijft nu het brave liberale blad,
dat onlangs beweerde dat het Vaticaan het
bezoek oogluikend zou toestaan
Afschaffing van nachtarbeid.
De volgende maand zal te Arnhem een
meeting plaats hebben voor de afschaffing
van den nachtarbeid der bakkers.
Als 't maar veel helpt 1
Onlangs moesten we nog mededeelen, dat
pogingen in deze richting, door onwil van
enkelen faalden.
Als de Staat hier niet ingrijpt, zien wij
er weinig van komen.
Geloof en Wetenschap.
Na een heerlijke rede van den Z.Eerw.
pater Hendrichs S. J., is verleden week
Vrijdag te Leeuwarden een vereeniging 'Ge
loof en Wetenschap* opgericht.
Mooi zoo I Overal en alom ontwaakt het
katholieke bewustzijn en treedt het verblij
dend aan den dag.
Burgemeester van Utrecht.
Naar men zegt, zal tot burgemeester van
Utrecht worden benoemd de heer jhr. mr.
H. W. van Asch van Wijck, lid van de
Tweede Kamer voor Amersfoort.
Jhr. van Asch van Wijck behoort tot de
rechterzijde in de Kamer.
Jhr. Mr. W. Six. t
In den ouderdom van 73 jaar is te
'e Gravenhage overleden jhr. mr. W. Six,
oud-minister van Binnenlandsche Zaken in
het Kabinet-Modderman.
Misschien reeds te laat.
Te Venlo is verleden week een afdeeling
der S. D. A. P. opgericht.
Een inzender in de Venloosche Courant is
hier terecht zeer over ontstemd en vraagt,
waar het heen moet.
Hij wekt de Venlonaars tot actie op en
besluit zjjn opwekking met de woorden
'Slaapmutsen, waakt op, alvorens 't te laat iel*
Wij zouden echter willen vragen, of het
helaas niet reeds te laat is.
Ware het niet beter geweest om te waken
vóórdat een afdeeling bestond Men zou dan
meer succes hebben.
Laat dit voorbeeld een waarschuwend
voorbeeld zijn voor andere plaatsen 1
Dr. Kuyper.
Dr. Kuyper wil geen kamerzetel hebben
en in de Standaard van Maandagavond ver
klaart hij, dat hij noch te Sliedrecht noch
in Tietjerksteradeel een candidatuur zal
aanvaarden.
Over het noemen van zjjn naam in ver
band met de opgeloste crisis, driestart hij
o. a. aldus
- Wat men er aan heeft, om met de nu
opgeloste crisis op allerlei manier den naam
van Dr. Kuyper in verband te brengen,
verstaan we niet.
Zoo weet de één te vertellen, dat Dr.
Kuyper de portefeuille van Binnenlandsche
Zaken zou geweigerd hebben. Een tweede,
dat hij de portefeuille van Buitenlandsche
Zaken zou hebben geweigerd. Een derde
zelfs, dat hij geweigerd zou hebben de for
matie van heel het Kabinet over te nemen.
Dr. Kuyper heeft niets van dit alles
geweigerd. Van de derde weigering zou
uiteraard alleen sprake hebben kunnen zijn,
indien de Koningin hom opdracht had ver
leend iets waarvan geen sprake was.
De opdracht is uitsluitend verleend aan
hem, die dan nu ook feitelijk bet Kabinet
gevormd heeft.
Iets wat volkomen natuurlijk was, daar
niet Dr. Kuyper, maar Mr. Heemskerk het
stuivertje aan het rollen had gebracht.
Dr. Kuyper stond er geheel buiten, droeg
er niet de minste verantwoordelijkheid voor,
en had alzoo in geen enkel opzicht over het
op zich nemen van eenige verantwoordelijk
heid zich uit te spreken.
Maar is het dan billijk, zoo vraagt hjj
verder, iemand dié^zich zoo verre van de
actieve politiek houdt, toch keer op keer in
het heetst van die politiek te mengen
Verkeerd.
In het kiesdistrict Weesp gaat het verkeerd 1
Wegens de benoeming van mr. Heems
kerk is daar een vacature voor de Prov. Staten.
Een recbtsche zetel, die rechtB moet blijven.
Maar nu gaan de Erfgooiers der nieuwe
Party en de Erfgooiers der oude Party,
beiden een afzonderiyken candidaat stellen
en dat is mis I
Dat geeft slechts groote stemversnippering,
welke niet anders dan schadeiyk zijn kan.
De candidaat van een der Erfgooiers-
partjjen komt er tbch nooit.
Waarom dus liberalen en socialisten in
de hand gewerkt
Dat men het gevaar nog bytyds wete te
weren I
Wenschen van een Kamerlid.
Het Tweede-Kamerlid voor Venlo, dr. Nolens,
geeft als blijk zyner sympathie de volgende
wenBchen aan het nieuwe Kabinet op zyn
levenspad mede
le. Soberheid in woorden, vooral in de
rethoriek en overvloed in weloverwogen
daden
2e. onpartydigheid en onbevangenheid van
oordeel zoowel tegenover tegen- als mede
standers gematigdheid, zonder welke by het
veelsoortig verschil van richtingen en belan
gen in ons land rechtvaardigheid niet moge-
ïyk is zorg voor alle deelen van het land
3e. by de uitoefening van het gezag geen
ostentatie, waardoor het gebruik daarvan zoo
licht den schijn krijgt van misbruik
4e. in de Kamers eteun in de eerste plaats
van de groepen waaruit gü zijt voortgekomen.
Men zal moeten toegeven, dat by nakoming
dezer wenschen, het Kabinet langer zal leven
dan niet nakoming ervan.
Daarom zyn de vier puntjes dan ook
hoogst practisch
Sociale Week.
Met goedkeuring van den Bisschop van
Haarlem, zal dit jaar de Sociale Week ge
houden worden te Rotterdam.
Verkiezingen.
Dinsdag 3 Maart zullen de Kamerverkie
zingen voor de districten Rheden en Tiet
jerksteradeel plaats hebben en de stemming
zoo noodig op 12 en de herstemming op
24 Maart e.k.
Mogen de twee rechtsche zetels, die open
zyn gekomen, ook voor rechts behouden
blyven.
Vooral geldt dit voor het district Tiet
jerksteradeel, waar de stryd hevig zal zyn.
Mr. E. van Zinnicq Bergmann.
De HoogEdelGestr. heer mr. E. H. J. M.
van Zinnicq Bergmann, lid der Eerste Kamer,
te 's Hertogenbosch, is van de laatste H.H.
sacramenten der stervenden voorzien.
Wering van vreemde munt.
De Limburger Koerier geeft aan den nieu
wen minister van Financiën in overweging,
om den wantoestand, dat in een deel van
Nederland Duitsch geld de loopende munt
is, af te snyden.
Het ongerief zou, volgens de L. K., ge
makkelijk te verhelpen zyn, indien het be
zit van Marken verboden werd en de circu
latie binnen de muren der wisselkantoren
buiten dit verbod gesloten bleef.
ALKMAAR, 19 Febr. 1908.
Katholiek leven.
Over dit belangrijk onderwerp zal mr. A.
baron van Wynbergen, Vrijdag a.s. in de
'Harmonie* spreken. Wy raden alle Katho
lieken aan, zoo getrouw mogeiyk dien avond
op te komen, daar zij ongetwyfeld iets schoons
en leerzaamB van den eminenten spreker
zullen te genieten krygen. De lezing is voor
alle Katholieken gratis toegankelijk.
De schatgraver in andere gedaante I
Er zyn toch altijd nog menschen in de
wereld, die, zelf ongelukkig, een ander ge
lukkig willen maken I
Menschen, die voor eigen gebruik geen
duit bezitten, aan anderen de honderddui
zenden voor 't grijpen aanbieden I
Overbekend is de Spaansche schatgraver,
een van die edelaardige, voor hun onbekenden
evenmensch alles overhebbende wezens I Hy
wist groote schatten gouds ergens in Spanje
of elders verborgen liggen en men behoefde
slechts wat geld te zenden, dan kwam je
het geheim aanstonds te weten.
Jammer voor z'n goede bedoelingen ech
ter, werd die Spaansche schatgraver als 'n
bedrieger ontmaskerd.
Edocb, z'n groot hart blykt nog steeds
vol liefde voor den evenmensch te kloppen,
en wat hy als schatgraver niet meer doen
kan ten bate der menscbheid, zal by thans
in andere gedaante trachten tea uitvoer te
brengen.
Een onzer abonné's, de heer G. Kosters,
Huigbrouwersteeg alhier, zou de uitverko
rene zyn.
Dezer dagen toch ontving genoemde heer
uit Madrid den volgenden fraaien brief,
welken wy de moeite genomen hebben even
voor onze lezers te vertalen
Madrid, den 14/2 1908.
Hooggeachte Heer I
Daar ik wegens bankroet in deze stad
gevangen zit, zy het my geoorloofd u te
verzoeken, of u my wilt helpen, eene som
van 800.000 francs in Fransch bankpapier,
welke ik bezit en in een koffer op een
Fransch spoorwegstation gedeponeerd heb,
te redden. Hiervoor is noodig, dat u naar
Madrid komt om het beslag op myn bagage
op te heffen en de proceskosten te betalen.
U komt dan in het bezit eener reistasch
met een geheim vakje, waarin zich de
papieren bevinden, welke, moeten dienen om
het koffer uit het station los te krygen,
alsmede een chique van 40,000 francs, be
taalbaar aan toonder te Londen.
Als belooning bied ik u het derde deel
der som aan.
Daar ik er niet zeker van ben, dat myn
brief u bereikt, zal ik eerst een antwoord
afwachten en u daarna myn geheim mede
deelen.
Wyl ik echter in de gevangenis geen
brieven kan ontvangen, gelieve u een tele
gram aan myn bediende te zenden, die stipt
voor overbrenging aan mij zal zorg dragen.
Zyn adres luidt:
Adolf Eritien, Cardenal Oisneros 13
Cuarto. Madrid.
Einig.
Voorzichtigheidshalve moet u het telegram
aldus onderteekenen Marie.
In afwachting van uw antwoord, myne
beste groeten. R, D.
Om gemakkelijk te begrijpen redenen moet
u my telegrafeeren en niet schryven. Een
brief zou mij kunnen compromitteeren.
Ziehier, met welken nonsens de Spaansche
gelukzoeker alias kwartjesvinder de goêge-
meente tracht te bedriegen I Wy behoeven
natuuriyk wel niet te zeggen, dat heel de
historie van a tot z leugen en verzinsel is
en daar de gelukzoeker het wel niet by één
brief zal laten, (wy vernamen reeds, dat
meerderen in onze stad met een brief werden
gelukkig gemaakt) waarschuwen wij onze lezers,
om niet op zyn dwaze voorstellen in te gaaD.
Deze oplichterij is wat kl te opzichtig 1
Sociale Cursus.
Maandagavond vervolgde de WelEerw.
Heer van den Bogaard zyn socialen cursus.
Na korte samenvatting van hetgeen den
vorigen keer over het eigendomsrecht als
natuurrecht gezegd was, behandelde spr. nog
'n paar punten in betrekking met het eigen
domsrecht n.l.
lo. het gebruik v. b. eigendomsrecht
2o. De Staat en het eigendomsrecht.
Omtrent het gebruik werd opgemerkt, dat
hier in den regel de grondfout ligt van die
genen, die den eigendom als privaat-instel
ling willen zien afgeschaft. Men verwart
dan gebruik met recht. Het recht van
eigendom is goed maar het kan misbruikt
worden, en dan zou het toch 'n dom radi
calisme zyn, wanneer men om misbruiken
het recht zou willen afschaffen.
Het gebruik v. d. eigendom regelt zich
naar het doel. Het doel v. d. eigendom is
(evenals de mensch zelf) op de eerste plaats
persoonlijk, maar toch ook maatscbappeiyk.
lo. Het gebruik v. d. eigendom is voor
den persoon, zoodat hy ieder ander van het
bezit en gebruik van zyn eigendom kan
uitsluiten.
2o. Het gebruik v. d. eigendom moet
rekening houden met de maatschappij. Het
kan nooit in Gods bedoeling gelegen hebben,
het recht v. d. eigendom zóóver uit te strekken,
dat aan andere menschen het allernoodigste
om te leven zou mogen ontbreken. In zoover
is de eigendom gemeenschappelyk.
Vandaar dat iemand in uitersten nood
nemen mag datgene wat hij direct noodig
heeft. Dat is geen onrechtvaardigheid.
Vandaar ook de plicht van naastenliefde
om van zijn overvloed aalmoezen te geven.
De Staat en de eigendom. De Staat is
geen eigenaar v. d. private bezittingen, mag
dus nooit rechtstreeks ingrijpen in eigendoms
verhouding op grond van eigendomsrecht.
Alleen als bestuurder (dus zydelings) wan
neer het voor het algemeen belang noodig
of nuttig is, kan de Staat ingrypen. In één
woord, de Staat bescherme den eigendom
als persoonlyk en maatschappelijk goed.
Daarna ging spreker over tot bespreking
van Ret Liberalisme.
Wanneer men over oplossing van maat
schappelyk vraagstuk spreekt en in dien geest
de stelsels beoordeelt, moet men natuurlyke
oplossing niet nemen in al te nauwen zin.
Het maatschappelyk vraagBtuk berust in
zijn grond niet op misverstandmaar op
misstand een verkeerden toestand, waarmee
bet leven der maatschappy is samengegroeid.
Elke oplossing zal dus wil ze een werkelyke
verbetering zijn, geleideiyk gaan moeten.
De te bespreken stelsels zyn Liberalisme,
Socialisme, Ohristelyk stelsel.
In het opzicht waarin ze hier beschouicd
worden, kan men ze ruw aldus tegenover
elkaar zetten.
Eet Liberalisme erkent den mensch alleen
als vry levend, vry werkend individu, zonder
natuuriyk maatschappelyk karakterhet
weigert daarom Staats inmenging in de volks
huishouding.
Het Socialisme kent den mensch alléén
als maatschappelyk wezen, als maatschappy-
lid wil daarom den Staat alle macht
geven in de volkshuishouding.
Het Christelijk stelsel erkent den mensch
als afzonderiyk persoon met eigen doel, maar
erkent óók, dat hy van nature maatschap
pelyk is. Het wil daarom dat de mensch
eerstens voor zich zelf zorge, en kent den
Staat by particuliere ongenoegzaamheid een
aanvullingsrol toe.
Spreker waarschuwde er voor, by de behan
deling v. deze stelsels steeds voor oogen te
houden
lo. Het stofieiyk doel is een onderge
schikt doel
2o De stoffeiyke zorg moet dus aan
godsdienst en zedeiykheid steeds onderge
schikt blyven.
Het gaat over het stelsel en niet over
personen, over beginsel en niet over de
besnoeide of inconsequente toepassing.
Het Liberalisme als stelsel is een verza
meling van moderne dwalingen op allerlei
gebied aan die dwalingen ligt ten grondslag
het idee van totale onafhankelijkheid, van
absolute vryheid v. h. individu. Vandaar
natuurlyke antithese tusschen Ohristendom
en Liberalisme, daar het Ohristendom de
algeheele afhankelijkheid des menschen leert
ten opzichte van God en diens bovenna-
tuurlyke of natuurlyke- gezags dragers. Ge
schiedkundige oorsprong. Reformatie ont
trekking aan het kerkelyk gezag. Natura
lisme ontkenning v. h. openbare gezag. De
atheistische en pantheïstische stelsels. Ont
kenning van het Goddelyk gezag. De door
voering dier gezagsontkenning op elk gebied
in Socialisme, Anarchisme etc.
Op Godsdienstig gebied is het Liberalisme
de Vrijdenkerij. Vryheid van gedachtegeen
dwingende waarheidgeen onderwerping van
verstand aan geloof.
Vryheid van mededeeling dier gedachte,
dus vryheid v. drukpers voor alles, ook
voor goddeloos- en zedeloosheid. Dwaze ver
draagzaamheid,
Op staatkundig gebied. Ontkenning v. h.
goddelyk gezag. Het gezag in den staat is
verkregen doordat het volk vrij afstand deed
van een deel zyner natuurlyke onafhanke-
ïyke vryheid daarvoor hun het aandeel
in het gezag. Alle leden v. d. staat geiyk,
dus geen organisme waar verschillende leden
verschillende functies te verrichten hebben
(personen, gezinnen, vrye vereenigingen) maar
mechanisme waar allen radertjes zyn in een
Staatsmachine.
Volkshuishouding.
Na de historische stelselB, n.l. het mercan
tiel stelsel (handelsbalans), waar de hoofdzaak
ligt in exporthandelen het physiocratische
stelsel met zyn hoofdbronlandbouw, te
hebben uiteengezet en beoordeeld, werd het
industrie stelsel, waar de arbeid voorop wordt
gesteld, behandeld. Dit laatste stelsel is met
de Manchester School de liberale economie
geworden.
lo. De groote dryfveer in de economie
is het instinct van eigen belang met den
hartstocht van zelfzucht dus niet de
redelijke neiging van zelfbehoud, maar bru
taal egoïsme.
2o. De arbeid (gedreven door zelfzucht)
moet totaal vry zyn.
Vrij tegenover den Staat geen Staats
inmenging. Geen bescherming dus door b.v.
woekerwetten etc.
Vryheid van individu tegen individu en
daarmede onbeperkte vryheid van concur
rentie (dus geen bescherming v. zwakkeD).
Vryheid ook v. d. zedenwet alleen
eerbiediging van Staatsrechten. Vandaar geen
zedelyken invloed op economisch gebied,
vandaar de verbreking der natuurlyk-zedelyke
betrekkingen van vertrouwen en genegenheid
tusschen patroon en arbeider.
3o. De hoofdzaak der volkshnisbonding
is de productie, de verdeeling der goederen
geschiedt door natuurwetten. Algemeene wel
vaart komt van zelf als ieder voor zich
zorgt, vandaar misbruik van het kapitaal in
bet kapitalisme.
Krankzinnig.
Vrydag werd zekere S. de J. alhier, plot
seling krankzinnig en moest reeds den vol
genden dag naar Meerenberg worden over
gebracht.
Overtreding sluitingsuur.
Tegen den bierhuishonder S. werd wegens
overtreding van het sluitingsuur, door de
politie proces verbaal opgemaakt.
Tusschen de stelplaat.
Zaterdagmiddag kwam op de Alkmaarsche
yzer en metaalgietery, de werkman P. Sche
pers by het schoonmaken van de draaibank
met de linkerhand tuBschen de stelplaat en
werd dat lichaamsdeel deeriyk gekwetst.
Vechten.
Door een zekeren R. werd by de politie
tegen M. een aanklacht ingediend, ter zake,
dat M. by een vechtparty in het Klein Nieuw
land J. R. op het hoofd sloeg en in den
vinger beet.
„Alg. R. K. Prop.-Clnb".
Den leden wordt herinnerd, dat op de.
vergadering, uitgeschreven door het plaatseiyk
comité der K. 6. A., Vrydag 21 Februari in
de «Harmonie*, door de clnb zal worden
gecolporteerd.
Ieder zorge derhalve aanwezig te zyn.
Examen-coannissies
Door den minister van Binnenl. Zaken zyn
benoemd in de commissie Haarlem, belast
met het afnemen van de examens ter ver-
kryging van de akte van bekwaamheid, be
doeld in art. 77, onder a., van voorschreven
wet, tot lid en voorzitterde schoolopziener
in het district Dordrechttot leden de school
opzieners in de arrondissementen Alkemade,
's Gravenhage III, Rotterdam II, Medemblik
en Amsterdam IIItot leden plaatsvervangers
de schoolopzieners in het district Alkmaar,
en de arrondissementen Alkmaar, Amsterdam
II, Beverwyk en Zaandam.
Bergen.
Ik kan soms zielsspyt hebben dat m'n
vader me geen teekenen heeft laten leeren
je kunt met zoo'n enkel krabbeltje beter er
meer aangeven, dan in acht-en-ieventlg
woorden.
We hebben hier in Bergen nog 'n mooi
ond huis, de onde Pastorie van de Ruïne-
kerk't ligt daar achter die kerk z'n her
innering nit te droomen van vroegere heer-
ïykheid.
'n Mooi-ond hnis, niet juist zoo zeer mooi
van architectuur, geen mooie gevel met ge
beeldhouwde gevel versiering, zooals onder
die onde gevels zoo mooie kunnen gevonden
worden, maar mooi om z'n ligging achter
de rustige heffing der oude Ruïne, mooi om
het Bergsch leven wat vast ligt in dien
ouden opstand mooi om z'n oude echtheid
waarin het, ondanks alle aanhangsels, nog
voortleeft.
Dat huis nu is door onze gemeente,
althans zoo zegt my een officieuse mede
deeling, aangekocht, 'n Goede daad, zult gij
zeggen, 't Kan waar zyn.
Maar men hoort fluisteren dat daar 'n
Post- en Telegraafkantoor in zal worden op
gericht. Daar moet natuuriyk dan verbouwd
worden. Eu och arme, wat zal er kunnen
komen van 'n Post- en Telegraafkantoor In
dien optrek I En, wat erger is, wat zal er
dan blijven van die heeriyke herinnering
van Bergens geschiedenis leven, als die rustige
muur-opstanding ontheiligd wordt door ons
aller modernst leven I
Wat zal er ons overbiyven, als men ver-
bonwen gaat Het kan wel niet anders,
althans ik kan het me niet anders voorstel
len, of heel dat mooi-onde huis verliest zyn
schoonheid.
En al is het niet waar wat men fluistert,
dan nog mogen we dit hnis wel in de goede
zorg van ons gemeentebestuur aanbevelen.
Laten ze toch vooral niet dat hnis laten
•opknappen* op een wyze als voor 'n paar
jaar de ringmuur der Ruïne opgeknapt is.
Gooi het liever voor den grond, dan het op
een of andere manier bedorven te bewaren;
en bouw er 'n huis naar >de eischan des
tyds<; dan dragen wy alleen de schande van
den moord op dat stuk geschiedenis-leven,
en zal geen vreemdeling of nazaat onze ruw
heid beschimpen.
Maar wanneer men, zooals ik van ons
goed gemeentebestuur verwachten wil, het
wil bewaren (daarvoor koopt men het toch
waarschynlyk aan) laat men het dan onver-
valscht bewaren zooals het iseen in onde-
steenen rustend brok Bergsch leven; en laat
men toch nooit dien eerbiedwaardigen slui
mer storen, waarin dat oude huls zyn roem-
ryke herinnering uit te droomen ligt.
Met ingang van 16 Maart a.s. zal aan den
brievengaarder J. B. de Jonge alhier, eervol
ontslag worden gegeven wegens zielsgebreken
Ondorp.
Vergadering van den Raad dezer gemeente
op Zaterdag 16 Febr. 1908. Tegenwoordig
alle leden. Voorzitter, de burgemeester G.
Bos Wz.
Na de opening dezer vergadering spreekt
de voorzitter den wensch nit, dat deze eerste
vergadering in dit jaar, zoowel ale de vol
gende raadszittingen, zich mogen kenmerken
door eendracht en de beste voornemens om
de belangen der gemeente en hare ingeze
tenen te behartigen en te bevorderen. Hierna
worden de notulen der vorige vergadering
gelezen en onveranderd vastgesteld.
Worden medegedeeld de volgende inge
komen etnkken
Het proces verbaal der door B. en W. op
3 Januari j.l. gehouden verificatie van de
boeken en kas van den gemeente-ontvanger
op dien dag was in kas f 1007.02*.
Een brief van Ged. Staten, waarby wordt
toegezonden het Provinciaal blad No. 3 van
dit jaar, waarin medegedeeld wordt het
besluit van dat College van 4 Dec. j.I.r
goedgekeurd by kon. besluit van 28 Dec.
d. a., betreffende de jaarwedden der wethou
ders dezer gemeente, voor elk op f30.
Een brief van B. en W. van Oudorp,
d.d. 4 dezer, tengeleide van het jaariyksch
verslag van den toestand van het Lager
Onderwys in de gemeente over 1907.
Uit dat verslag blykt, dat de kosten van
het openbaar onderwys hebben bedragen
f 2281.46', terwyi van het Ryk f1300 en
aan schoolgeld f 59.65 werd ontvangen.
Het gemiddeld aantal leerlingen bedroeg
op de openb. school 34, op de byz. R. K.
School 180.
Al deze stukken worden voor kennisgeving
aangenomen.
Daarna wordt in behandeling genomen
het adres van de heeren J. Bleeker en P.
Konyn Jz, inwoners dezer gemeente en in
hunne hoedanigheid respectieveiyk van voor
zitter en secretaris van de Katholieke ver
eeniging te Oudorp, houdende verzoek om
ten minste 2 lantaarns te plaatsen om en
by de R. K. Kerk, pastorie of school en
die, indien dit noodig ia, te verlichten, welk
adres in de vorige vergadering om bericht
en raad in handen van B. en W. ie gesteld.
By hnn schryven van 1 dezer voldoen
B. en W. aan die opdracht en adviseeren
aan adressanten, onder mededeeling der
daarin uiteengezette redenen, te berichten
dat de Raad vooralsnog geen termen heeft
kannen vinden om op hnn verzoek gunstig
te beschikken.
Met algemeene stemmen wordt dit voor
stel aangenomen.
Het verzoek van het R. K. Parochiaal
Kerkbestuur te Oudorp, pm in 't vervolg
een jaarlijkse he toelage te mogen ontvangen