Binnenland. Plaatselijk Nieuws. Het grondbeginsel van deze 'Oatholic federation' is om een Katholieke party te vormen, die bniten de politiek staat, doch die ten doel heeft, om in iedere parochie een bestuur te vormen, voornamelijk bestaande uit leeken, dat zorg draagt, dat die Katho lieken, die een stem bezitten voor de ge meenteraadsverkiezingen en voor de parle mentsverkiezingen, deze ook bij de stem mingen uitbrengen. Het ie van het grootste belang, dat er in de gemeenteraden en in het parlement Katholieken zitting hebben om te kunnen spreken wanneer in die ver gaderingen de rechten der Katholieke bur gers worden aangevallen en aangerand. Het vorige jaar is het nut reeds gebleken dezer Katholieke party, toen zij een deputatie zond aan den minister Oampbell Bannerman, om hem uit te leggen, wat de Katholieken wilden hebben betreffende het onderwijs. Italië. De Paus en het modernisme. Dezer dagen ontving Z. H. de Paus een schare pelgrims uit Piëmont onder leiding van Z. E. kardinaal Richelmy, aartsbisschop van Turijn, die in zijn toespraak den Paus o. a. dankte voor diens energiek optreden tegenover de dwalingen van het modernisme, hetwelk, zeide de kardinaal, het graf 1b van de christelijke leer en van het christelijke leven. Z. H. de Paus dankte den kardinaal en de Pifimonteezen voor uitdrukking hunner gevoelens, welke Z. H. een zoete vertroosting noemde voor zijne ziel, die door al deze dwalingen welke men met den naam 'mo dernisme* betitelt, met bitterheid vervuld wordt. »Ten einde het geloof te bewaren*, zeide de Paus, 'moeten de priesters heilig zijn, wijl zij de vrienden Gods zijn, Zijne vertegenwoordigers, Zijne bedienaren en de geloovigen moeten leiden Inzonderheid door hun voorbeeld.* De vorst van Monaco te Rome. De 'Politische Korrespondenz* te Weenen verneemt, uit Rome dat het bezoek van den vorst van Monaco is uitgesteld tot 28 Maart. Het pauselijk staatssecretariaat heeft, zegt het blad, aan den vorst een nota laten overhandigen, waarin voor het geval het be zoek plaats heeft, een openlijk protest van den H. Stoel wordt aangekondigd. Waar blijft nu het brave liberale blad, dat onlangs beweerde dat het Vaticaan het bezoek oogluikend zou toestaan Afschaffing van nachtarbeid. De volgende maand zal te Arnhem een meeting plaats hebben voor de afschaffing van den nachtarbeid der bakkers. Als 't maar veel helpt 1 Onlangs moesten we nog mededeelen, dat pogingen in deze richting, door onwil van enkelen faalden. Als de Staat hier niet ingrijpt, zien wij er weinig van komen. Geloof en Wetenschap. Na een heerlijke rede van den Z.Eerw. pater Hendrichs S. J., is verleden week Vrijdag te Leeuwarden een vereeniging 'Ge loof en Wetenschap* opgericht. Mooi zoo I Overal en alom ontwaakt het katholieke bewustzijn en treedt het verblij dend aan den dag. Burgemeester van Utrecht. Naar men zegt, zal tot burgemeester van Utrecht worden benoemd de heer jhr. mr. H. W. van Asch van Wijck, lid van de Tweede Kamer voor Amersfoort. Jhr. van Asch van Wijck behoort tot de rechterzijde in de Kamer. Jhr. Mr. W. Six. t In den ouderdom van 73 jaar is te 'e Gravenhage overleden jhr. mr. W. Six, oud-minister van Binnenlandsche Zaken in het Kabinet-Modderman. Misschien reeds te laat. Te Venlo is verleden week een afdeeling der S. D. A. P. opgericht. Een inzender in de Venloosche Courant is hier terecht zeer over ontstemd en vraagt, waar het heen moet. Hij wekt de Venlonaars tot actie op en besluit zjjn opwekking met de woorden 'Slaapmutsen, waakt op, alvorens 't te laat iel* Wij zouden echter willen vragen, of het helaas niet reeds te laat is. Ware het niet beter geweest om te waken vóórdat een afdeeling bestond Men zou dan meer succes hebben. Laat dit voorbeeld een waarschuwend voorbeeld zijn voor andere plaatsen 1 Dr. Kuyper. Dr. Kuyper wil geen kamerzetel hebben en in de Standaard van Maandagavond ver klaart hij, dat hij noch te Sliedrecht noch in Tietjerksteradeel een candidatuur zal aanvaarden. Over het noemen van zjjn naam in ver band met de opgeloste crisis, driestart hij o. a. aldus - Wat men er aan heeft, om met de nu opgeloste crisis op allerlei manier den naam van Dr. Kuyper in verband te brengen, verstaan we niet. Zoo weet de één te vertellen, dat Dr. Kuyper de portefeuille van Binnenlandsche Zaken zou geweigerd hebben. Een tweede, dat hij de portefeuille van Buitenlandsche Zaken zou hebben geweigerd. Een derde zelfs, dat hij geweigerd zou hebben de for matie van heel het Kabinet over te nemen. Dr. Kuyper heeft niets van dit alles geweigerd. Van de derde weigering zou uiteraard alleen sprake hebben kunnen zijn, indien de Koningin hom opdracht had ver leend iets waarvan geen sprake was. De opdracht is uitsluitend verleend aan hem, die dan nu ook feitelijk bet Kabinet gevormd heeft. Iets wat volkomen natuurlijk was, daar niet Dr. Kuyper, maar Mr. Heemskerk het stuivertje aan het rollen had gebracht. Dr. Kuyper stond er geheel buiten, droeg er niet de minste verantwoordelijkheid voor, en had alzoo in geen enkel opzicht over het op zich nemen van eenige verantwoordelijk heid zich uit te spreken. Maar is het dan billijk, zoo vraagt hjj verder, iemand dié^zich zoo verre van de actieve politiek houdt, toch keer op keer in het heetst van die politiek te mengen Verkeerd. In het kiesdistrict Weesp gaat het verkeerd 1 Wegens de benoeming van mr. Heems kerk is daar een vacature voor de Prov. Staten. Een recbtsche zetel, die rechtB moet blijven. Maar nu gaan de Erfgooiers der nieuwe Party en de Erfgooiers der oude Party, beiden een afzonderiyken candidaat stellen en dat is mis I Dat geeft slechts groote stemversnippering, welke niet anders dan schadeiyk zijn kan. De candidaat van een der Erfgooiers- partjjen komt er tbch nooit. Waarom dus liberalen en socialisten in de hand gewerkt Dat men het gevaar nog bytyds wete te weren I Wenschen van een Kamerlid. Het Tweede-Kamerlid voor Venlo, dr. Nolens, geeft als blijk zyner sympathie de volgende wenBchen aan het nieuwe Kabinet op zyn levenspad mede le. Soberheid in woorden, vooral in de rethoriek en overvloed in weloverwogen daden 2e. onpartydigheid en onbevangenheid van oordeel zoowel tegenover tegen- als mede standers gematigdheid, zonder welke by het veelsoortig verschil van richtingen en belan gen in ons land rechtvaardigheid niet moge- ïyk is zorg voor alle deelen van het land 3e. by de uitoefening van het gezag geen ostentatie, waardoor het gebruik daarvan zoo licht den schijn krijgt van misbruik 4e. in de Kamers eteun in de eerste plaats van de groepen waaruit gü zijt voortgekomen. Men zal moeten toegeven, dat by nakoming dezer wenschen, het Kabinet langer zal leven dan niet nakoming ervan. Daarom zyn de vier puntjes dan ook hoogst practisch Sociale Week. Met goedkeuring van den Bisschop van Haarlem, zal dit jaar de Sociale Week ge houden worden te Rotterdam. Verkiezingen. Dinsdag 3 Maart zullen de Kamerverkie zingen voor de districten Rheden en Tiet jerksteradeel plaats hebben en de stemming zoo noodig op 12 en de herstemming op 24 Maart e.k. Mogen de twee rechtsche zetels, die open zyn gekomen, ook voor rechts behouden blyven. Vooral geldt dit voor het district Tiet jerksteradeel, waar de stryd hevig zal zyn. Mr. E. van Zinnicq Bergmann. De HoogEdelGestr. heer mr. E. H. J. M. van Zinnicq Bergmann, lid der Eerste Kamer, te 's Hertogenbosch, is van de laatste H.H. sacramenten der stervenden voorzien. Wering van vreemde munt. De Limburger Koerier geeft aan den nieu wen minister van Financiën in overweging, om den wantoestand, dat in een deel van Nederland Duitsch geld de loopende munt is, af te snyden. Het ongerief zou, volgens de L. K., ge makkelijk te verhelpen zyn, indien het be zit van Marken verboden werd en de circu latie binnen de muren der wisselkantoren buiten dit verbod gesloten bleef. ALKMAAR, 19 Febr. 1908. Katholiek leven. Over dit belangrijk onderwerp zal mr. A. baron van Wynbergen, Vrijdag a.s. in de 'Harmonie* spreken. Wy raden alle Katho lieken aan, zoo getrouw mogeiyk dien avond op te komen, daar zij ongetwyfeld iets schoons en leerzaamB van den eminenten spreker zullen te genieten krygen. De lezing is voor alle Katholieken gratis toegankelijk. De schatgraver in andere gedaante I Er zyn toch altijd nog menschen in de wereld, die, zelf ongelukkig, een ander ge lukkig willen maken I Menschen, die voor eigen gebruik geen duit bezitten, aan anderen de honderddui zenden voor 't grijpen aanbieden I Overbekend is de Spaansche schatgraver, een van die edelaardige, voor hun onbekenden evenmensch alles overhebbende wezens I Hy wist groote schatten gouds ergens in Spanje of elders verborgen liggen en men behoefde slechts wat geld te zenden, dan kwam je het geheim aanstonds te weten. Jammer voor z'n goede bedoelingen ech ter, werd die Spaansche schatgraver als 'n bedrieger ontmaskerd. Edocb, z'n groot hart blykt nog steeds vol liefde voor den evenmensch te kloppen, en wat hy als schatgraver niet meer doen kan ten bate der menscbheid, zal by thans in andere gedaante trachten tea uitvoer te brengen. Een onzer abonné's, de heer G. Kosters, Huigbrouwersteeg alhier, zou de uitverko rene zyn. Dezer dagen toch ontving genoemde heer uit Madrid den volgenden fraaien brief, welken wy de moeite genomen hebben even voor onze lezers te vertalen Madrid, den 14/2 1908. Hooggeachte Heer I Daar ik wegens bankroet in deze stad gevangen zit, zy het my geoorloofd u te verzoeken, of u my wilt helpen, eene som van 800.000 francs in Fransch bankpapier, welke ik bezit en in een koffer op een Fransch spoorwegstation gedeponeerd heb, te redden. Hiervoor is noodig, dat u naar Madrid komt om het beslag op myn bagage op te heffen en de proceskosten te betalen. U komt dan in het bezit eener reistasch met een geheim vakje, waarin zich de papieren bevinden, welke, moeten dienen om het koffer uit het station los te krygen, alsmede een chique van 40,000 francs, be taalbaar aan toonder te Londen. Als belooning bied ik u het derde deel der som aan. Daar ik er niet zeker van ben, dat myn brief u bereikt, zal ik eerst een antwoord afwachten en u daarna myn geheim mede deelen. Wyl ik echter in de gevangenis geen brieven kan ontvangen, gelieve u een tele gram aan myn bediende te zenden, die stipt voor overbrenging aan mij zal zorg dragen. Zyn adres luidt: Adolf Eritien, Cardenal Oisneros 13 Cuarto. Madrid. Einig. Voorzichtigheidshalve moet u het telegram aldus onderteekenen Marie. In afwachting van uw antwoord, myne beste groeten. R, D. Om gemakkelijk te begrijpen redenen moet u my telegrafeeren en niet schryven. Een brief zou mij kunnen compromitteeren. Ziehier, met welken nonsens de Spaansche gelukzoeker alias kwartjesvinder de goêge- meente tracht te bedriegen I Wy behoeven natuuriyk wel niet te zeggen, dat heel de historie van a tot z leugen en verzinsel is en daar de gelukzoeker het wel niet by één brief zal laten, (wy vernamen reeds, dat meerderen in onze stad met een brief werden gelukkig gemaakt) waarschuwen wij onze lezers, om niet op zyn dwaze voorstellen in te gaaD. Deze oplichterij is wat kl te opzichtig 1 Sociale Cursus. Maandagavond vervolgde de WelEerw. Heer van den Bogaard zyn socialen cursus. Na korte samenvatting van hetgeen den vorigen keer over het eigendomsrecht als natuurrecht gezegd was, behandelde spr. nog 'n paar punten in betrekking met het eigen domsrecht n.l. lo. het gebruik v. b. eigendomsrecht 2o. De Staat en het eigendomsrecht. Omtrent het gebruik werd opgemerkt, dat hier in den regel de grondfout ligt van die genen, die den eigendom als privaat-instel ling willen zien afgeschaft. Men verwart dan gebruik met recht. Het recht van eigendom is goed maar het kan misbruikt worden, en dan zou het toch 'n dom radi calisme zyn, wanneer men om misbruiken het recht zou willen afschaffen. Het gebruik v. d. eigendom regelt zich naar het doel. Het doel v. d. eigendom is (evenals de mensch zelf) op de eerste plaats persoonlijk, maar toch ook maatscbappeiyk. lo. Het gebruik v. d. eigendom is voor den persoon, zoodat hy ieder ander van het bezit en gebruik van zyn eigendom kan uitsluiten. 2o. Het gebruik v. d. eigendom moet rekening houden met de maatschappij. Het kan nooit in Gods bedoeling gelegen hebben, het recht v. d. eigendom zóóver uit te strekken, dat aan andere menschen het allernoodigste om te leven zou mogen ontbreken. In zoover is de eigendom gemeenschappelyk. Vandaar dat iemand in uitersten nood nemen mag datgene wat hij direct noodig heeft. Dat is geen onrechtvaardigheid. Vandaar ook de plicht van naastenliefde om van zijn overvloed aalmoezen te geven. De Staat en de eigendom. De Staat is geen eigenaar v. d. private bezittingen, mag dus nooit rechtstreeks ingrijpen in eigendoms verhouding op grond van eigendomsrecht. Alleen als bestuurder (dus zydelings) wan neer het voor het algemeen belang noodig of nuttig is, kan de Staat ingrypen. In één woord, de Staat bescherme den eigendom als persoonlyk en maatschappelijk goed. Daarna ging spreker over tot bespreking van Ret Liberalisme. Wanneer men over oplossing van maat schappelyk vraagstuk spreekt en in dien geest de stelsels beoordeelt, moet men natuurlyke oplossing niet nemen in al te nauwen zin. Het maatschappelyk vraagBtuk berust in zijn grond niet op misverstandmaar op misstand een verkeerden toestand, waarmee bet leven der maatschappy is samengegroeid. Elke oplossing zal dus wil ze een werkelyke verbetering zijn, geleideiyk gaan moeten. De te bespreken stelsels zyn Liberalisme, Socialisme, Ohristelyk stelsel. In het opzicht waarin ze hier beschouicd worden, kan men ze ruw aldus tegenover elkaar zetten. Eet Liberalisme erkent den mensch alleen als vry levend, vry werkend individu, zonder natuuriyk maatschappelyk karakterhet weigert daarom Staats inmenging in de volks huishouding. Het Socialisme kent den mensch alléén als maatschappelyk wezen, als maatschappy- lid wil daarom den Staat alle macht geven in de volkshuishouding. Het Christelijk stelsel erkent den mensch als afzonderiyk persoon met eigen doel, maar erkent óók, dat hy van nature maatschap pelyk is. Het wil daarom dat de mensch eerstens voor zich zelf zorge, en kent den Staat by particuliere ongenoegzaamheid een aanvullingsrol toe. Spreker waarschuwde er voor, by de behan deling v. deze stelsels steeds voor oogen te houden lo. Het stofieiyk doel is een onderge schikt doel 2o De stoffeiyke zorg moet dus aan godsdienst en zedeiykheid steeds onderge schikt blyven. Het gaat over het stelsel en niet over personen, over beginsel en niet over de besnoeide of inconsequente toepassing. Het Liberalisme als stelsel is een verza meling van moderne dwalingen op allerlei gebied aan die dwalingen ligt ten grondslag het idee van totale onafhankelijkheid, van absolute vryheid v. h. individu. Vandaar natuurlyke antithese tusschen Ohristendom en Liberalisme, daar het Ohristendom de algeheele afhankelijkheid des menschen leert ten opzichte van God en diens bovenna- tuurlyke of natuurlyke- gezags dragers. Ge schiedkundige oorsprong. Reformatie ont trekking aan het kerkelyk gezag. Natura lisme ontkenning v. h. openbare gezag. De atheistische en pantheïstische stelsels. Ont kenning van het Goddelyk gezag. De door voering dier gezagsontkenning op elk gebied in Socialisme, Anarchisme etc. Op Godsdienstig gebied is het Liberalisme de Vrijdenkerij. Vryheid van gedachtegeen dwingende waarheidgeen onderwerping van verstand aan geloof. Vryheid van mededeeling dier gedachte, dus vryheid v. drukpers voor alles, ook voor goddeloos- en zedeloosheid. Dwaze ver draagzaamheid, Op staatkundig gebied. Ontkenning v. h. goddelyk gezag. Het gezag in den staat is verkregen doordat het volk vrij afstand deed van een deel zyner natuurlyke onafhanke- ïyke vryheid daarvoor hun het aandeel in het gezag. Alle leden v. d. staat geiyk, dus geen organisme waar verschillende leden verschillende functies te verrichten hebben (personen, gezinnen, vrye vereenigingen) maar mechanisme waar allen radertjes zyn in een Staatsmachine. Volkshuishouding. Na de historische stelselB, n.l. het mercan tiel stelsel (handelsbalans), waar de hoofdzaak ligt in exporthandelen het physiocratische stelsel met zyn hoofdbronlandbouw, te hebben uiteengezet en beoordeeld, werd het industrie stelsel, waar de arbeid voorop wordt gesteld, behandeld. Dit laatste stelsel is met de Manchester School de liberale economie geworden. lo. De groote dryfveer in de economie is het instinct van eigen belang met den hartstocht van zelfzucht dus niet de redelijke neiging van zelfbehoud, maar bru taal egoïsme. 2o. De arbeid (gedreven door zelfzucht) moet totaal vry zyn. Vrij tegenover den Staat geen Staats inmenging. Geen bescherming dus door b.v. woekerwetten etc. Vryheid van individu tegen individu en daarmede onbeperkte vryheid van concur rentie (dus geen bescherming v. zwakkeD). Vryheid ook v. d. zedenwet alleen eerbiediging van Staatsrechten. Vandaar geen zedelyken invloed op economisch gebied, vandaar de verbreking der natuurlyk-zedelyke betrekkingen van vertrouwen en genegenheid tusschen patroon en arbeider. 3o. De hoofdzaak der volkshnisbonding is de productie, de verdeeling der goederen geschiedt door natuurwetten. Algemeene wel vaart komt van zelf als ieder voor zich zorgt, vandaar misbruik van het kapitaal in bet kapitalisme. Krankzinnig. Vrydag werd zekere S. de J. alhier, plot seling krankzinnig en moest reeds den vol genden dag naar Meerenberg worden over gebracht. Overtreding sluitingsuur. Tegen den bierhuishonder S. werd wegens overtreding van het sluitingsuur, door de politie proces verbaal opgemaakt. Tusschen de stelplaat. Zaterdagmiddag kwam op de Alkmaarsche yzer en metaalgietery, de werkman P. Sche pers by het schoonmaken van de draaibank met de linkerhand tuBschen de stelplaat en werd dat lichaamsdeel deeriyk gekwetst. Vechten. Door een zekeren R. werd by de politie tegen M. een aanklacht ingediend, ter zake, dat M. by een vechtparty in het Klein Nieuw land J. R. op het hoofd sloeg en in den vinger beet. „Alg. R. K. Prop.-Clnb". Den leden wordt herinnerd, dat op de. vergadering, uitgeschreven door het plaatseiyk comité der K. 6. A., Vrydag 21 Februari in de «Harmonie*, door de clnb zal worden gecolporteerd. Ieder zorge derhalve aanwezig te zyn. Examen-coannissies Door den minister van Binnenl. Zaken zyn benoemd in de commissie Haarlem, belast met het afnemen van de examens ter ver- kryging van de akte van bekwaamheid, be doeld in art. 77, onder a., van voorschreven wet, tot lid en voorzitterde schoolopziener in het district Dordrechttot leden de school opzieners in de arrondissementen Alkemade, 's Gravenhage III, Rotterdam II, Medemblik en Amsterdam IIItot leden plaatsvervangers de schoolopzieners in het district Alkmaar, en de arrondissementen Alkmaar, Amsterdam II, Beverwyk en Zaandam. Bergen. Ik kan soms zielsspyt hebben dat m'n vader me geen teekenen heeft laten leeren je kunt met zoo'n enkel krabbeltje beter er meer aangeven, dan in acht-en-ieventlg woorden. We hebben hier in Bergen nog 'n mooi ond huis, de onde Pastorie van de Ruïne- kerk't ligt daar achter die kerk z'n her innering nit te droomen van vroegere heer- ïykheid. 'n Mooi-ond hnis, niet juist zoo zeer mooi van architectuur, geen mooie gevel met ge beeldhouwde gevel versiering, zooals onder die onde gevels zoo mooie kunnen gevonden worden, maar mooi om z'n ligging achter de rustige heffing der oude Ruïne, mooi om het Bergsch leven wat vast ligt in dien ouden opstand mooi om z'n oude echtheid waarin het, ondanks alle aanhangsels, nog voortleeft. Dat huis nu is door onze gemeente, althans zoo zegt my een officieuse mede deeling, aangekocht, 'n Goede daad, zult gij zeggen, 't Kan waar zyn. Maar men hoort fluisteren dat daar 'n Post- en Telegraafkantoor in zal worden op gericht. Daar moet natuuriyk dan verbouwd worden. Eu och arme, wat zal er kunnen komen van 'n Post- en Telegraafkantoor In dien optrek I En, wat erger is, wat zal er dan blijven van die heeriyke herinnering van Bergens geschiedenis leven, als die rustige muur-opstanding ontheiligd wordt door ons aller modernst leven I Wat zal er ons overbiyven, als men ver- bonwen gaat Het kan wel niet anders, althans ik kan het me niet anders voorstel len, of heel dat mooi-onde huis verliest zyn schoonheid. En al is het niet waar wat men fluistert, dan nog mogen we dit hnis wel in de goede zorg van ons gemeentebestuur aanbevelen. Laten ze toch vooral niet dat hnis laten •opknappen* op een wyze als voor 'n paar jaar de ringmuur der Ruïne opgeknapt is. Gooi het liever voor den grond, dan het op een of andere manier bedorven te bewaren; en bouw er 'n huis naar >de eischan des tyds<; dan dragen wy alleen de schande van den moord op dat stuk geschiedenis-leven, en zal geen vreemdeling of nazaat onze ruw heid beschimpen. Maar wanneer men, zooals ik van ons goed gemeentebestuur verwachten wil, het wil bewaren (daarvoor koopt men het toch waarschynlyk aan) laat men het dan onver- valscht bewaren zooals het iseen in onde- steenen rustend brok Bergsch leven; en laat men toch nooit dien eerbiedwaardigen slui mer storen, waarin dat oude huls zyn roem- ryke herinnering uit te droomen ligt. Met ingang van 16 Maart a.s. zal aan den brievengaarder J. B. de Jonge alhier, eervol ontslag worden gegeven wegens zielsgebreken Ondorp. Vergadering van den Raad dezer gemeente op Zaterdag 16 Febr. 1908. Tegenwoordig alle leden. Voorzitter, de burgemeester G. Bos Wz. Na de opening dezer vergadering spreekt de voorzitter den wensch nit, dat deze eerste vergadering in dit jaar, zoowel ale de vol gende raadszittingen, zich mogen kenmerken door eendracht en de beste voornemens om de belangen der gemeente en hare ingeze tenen te behartigen en te bevorderen. Hierna worden de notulen der vorige vergadering gelezen en onveranderd vastgesteld. Worden medegedeeld de volgende inge komen etnkken Het proces verbaal der door B. en W. op 3 Januari j.l. gehouden verificatie van de boeken en kas van den gemeente-ontvanger op dien dag was in kas f 1007.02*. Een brief van Ged. Staten, waarby wordt toegezonden het Provinciaal blad No. 3 van dit jaar, waarin medegedeeld wordt het besluit van dat College van 4 Dec. j.I.r goedgekeurd by kon. besluit van 28 Dec. d. a., betreffende de jaarwedden der wethou ders dezer gemeente, voor elk op f30. Een brief van B. en W. van Oudorp, d.d. 4 dezer, tengeleide van het jaariyksch verslag van den toestand van het Lager Onderwys in de gemeente over 1907. Uit dat verslag blykt, dat de kosten van het openbaar onderwys hebben bedragen f 2281.46', terwyi van het Ryk f1300 en aan schoolgeld f 59.65 werd ontvangen. Het gemiddeld aantal leerlingen bedroeg op de openb. school 34, op de byz. R. K. School 180. Al deze stukken worden voor kennisgeving aangenomen. Daarna wordt in behandeling genomen het adres van de heeren J. Bleeker en P. Konyn Jz, inwoners dezer gemeente en in hunne hoedanigheid respectieveiyk van voor zitter en secretaris van de Katholieke ver eeniging te Oudorp, houdende verzoek om ten minste 2 lantaarns te plaatsen om en by de R. K. Kerk, pastorie of school en die, indien dit noodig ia, te verlichten, welk adres in de vorige vergadering om bericht en raad in handen van B. en W. ie gesteld. By hnn schryven van 1 dezer voldoen B. en W. aan die opdracht en adviseeren aan adressanten, onder mededeeling der daarin uiteengezette redenen, te berichten dat de Raad vooralsnog geen termen heeft kannen vinden om op hnn verzoek gunstig te beschikken. Met algemeene stemmen wordt dit voor stel aangenomen. Het verzoek van het R. K. Parochiaal Kerkbestuur te Oudorp, pm in 't vervolg een jaarlijkse he toelage te mogen ontvangen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1908 | | pagina 2