R. X£a,tli. Nieuws- en Advertentieblad voor Moord-Eolland. Aangifte ran Leerlingen i No. 16. Zaterdag- 22 Februari 1908. 2de Jaarg-ang-. FEDÏLLEm Verschijnt Woensdag en Zaterdag. ALKMAAR. Schuldig Ware Godsdienst. Buitenland. voor den cursus 1908—1909, Metselen en Kleêrmaken H. VAN DER HEIJ, Onderwijs in bet Metselen en het Kleêrmaken, Metselen en bet Kleêrmaken H. VAN DER HEIJ ONS BLAD. ABONNEMENTSPRIJS s 50 cents per drie maanden franco aan huis. Te betalen in het begin van ieder kwartaal. Afzonderlgke nummers8 cent. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Ons Blad". BUREAUHoogstraat b/d Langestraat te Alkmaar. Telefoon No. 266. ADVERTENTIÊNs Van 1—5 regels 30 oeat. Elke regel meer6 Reclames per regel.....15, aanvangende APE1L e k., op eiken Don derdag Vrijdag en Saterdag der maand FEBEUARI, van 9 tot 4 uren. Behalve het theoretisch onderwijs, de vakken timmeren, smeden, menbelmaken en schilderen, zal er ook onderwijs in het gegeven worden. |m^ De leeftijd van 12 jaren moet zjjn bereikt. Onvermogenden kosteloos, anderen be talen een schoolgeld van f6.-, f 12—f 18.-, f24.—, f30. of f 36.in het jaar. Leermiddelen en Gereedschap pen worden aan allen verstrekt. Nadere inlichtingen geeft de Directeur De DIRECTEUR der AMBACHTS SCHOOL te ALKMAAR brengt ter algemeene kennis dat, te beginnen met 1 MEI 1908, zoowel theoretisch als prak tisch onderwijs aan de school zal wor den gegeven, in het aan jongelieden, die den leeftijd van 12 jaren hebben bereikt. Nadere inlichtingen geeft de Directeur Amerikaansche roman uit het Duitscb, van OTTO HOECKER, 12) •Er is uit het glas gedronken*, consta teerde hy. »Door u, Mr. Whistler •Heden zeker niet en gisteren ook wel niet. Ik drink overigens dikwijle ter ver- frissching een brompreparaat... Ziet, daar staat een flesch met brom zuur*. •Iets dergelijks schijnt ook nu uit het glas gedronken te zjjn*, stemde Cronte bij •enkele overblijfselen van een witachtig poe der zitten er nog in*. Hij nam den glazen bodem op en zette hem voorzichtig ter zijde. •Doch er ligt nog een blauw flescbje op den lessenaar. Zjjn inhoud is bljjkbaar uit gedronken... daar ligt zelfs wat poeder op het groene overtrek. Ook zit er nog een klein beetje in«. Hy had het fleechje opgenomen en be keek het nu. •Brown Mc Lean en Co.* las hij. De huisheer was naderbij getreden. •Ha zoo, dat is een der fleschjes, die gisteren namiddag in het geheele huis zijn rondgedeeld een extra gezelschap heeft ze gestnnrd. De firma heeft een hoop geld voor deze reclame uitgegeven ieder fleechje was afzonderlijk verpakt en van een adres voor zien*. Ontroerd was ook Whtstler bjj de schrijf- II. (Slot.) In het derde boek der „Navolging van Christus" bidt de godvruchtige schrijver Thomas Kempis aldus tot God: „Geef mij boven al het begeerde te rusten in U, en in U mijn hart tot vrede te brengen. Gij zijt de ware vrede des harten, Gij de eenige rust; buiten U is alles lastig en onrustig". In deze laatste woorden vooral komt weder een nieuw kenteeken van den waren godsdienst uit, nl. dat hij den geloovige den vrede des harten geeft, den vrede, welken, zooals Christus zelf eenmaal zeide, de wereld niet geven kaD. Behalve immers dat onze wil door het geloof, aan God ondergeschikt wordt gemaakt, vindt ook ons gevoel bevre diging bij Hem. In den waren godsdienst vindt onze wil bevrediging. De ware godsdienstige verlangt niets anders dan met God vereenigd te zijn en al zjjne verlangens zijn gericht tot God, zijn oorsprong en einddoel. En hier vooral treft ons het verschil tusschen den ongodsdienstige en den geloovige. Omdat de mensch voor God is geschapen, kent de wil van den ongodsdienstige, die God niet dient en zijn wil dus niet van Hem afhankelijk stelt, geen grenzen en is zijn wil bijgevolg steeds ODge- durig en onbevredigd, terwijl mèt het geloof kalmte en vrede over den mensch komt en diens verlangens worden ge temperd. Waar vandaan dat vragen en zoeken en twijfelen en zuchten dier duizenden, welke God niet kennen en niet willen kennen en waar vandaan die gerustheid en kalmte, die vrede en tevredenheid zooveler andere duizenden, welke God wèl kennen en aanbidden als hun oorsprong en einde? Terecht mag dan ook gezegd worden, dat het tevreden en niet-tevreden zijn het ge heele menschelijke begeeringsvermogen beheerscht. Ontbreekt de godsdienst dan is inwendig alles kil en ledig, hoewel met onweerstaanbare macht de men- schenziel zich getrokken gevoelt tot een hooger, geestelijk leven, gelijk wij in ons eerste artikel over „Moderne Gods dienst" aantoonden. Wat blijft die arme zoekenden, die zwervers en dolenden in het rijk van den godsdienst anders over, dan zich te werpen op allerlei schijn-godsdiensten, surrogaten van den éénen waren christelijken godsdienst? tafel komen staan. Hoofdschuddend be schouwde hy het fieschje, dat precies het zelfde was als hetgeen hy vannacht in zyne privaat-woning gevonden had. Ook in de Lotos-club was er hem een aangeboden. Achtervolgden hem deze fleschjes dan overal Daarop viel zyn oog in de naast de schrijf tafel staande papiermand, en hij raapte er een verscheurde enveloppe uit. Dezelfde firma namen stonden er op gedrukt en daar onder was zijn kantoor adres geschreven. •Maar dat is sterk 1* riep hy toornig. •Daar heeft hij onbevoegd het aan mij geadresseerde pakketje open gemaakt. Ik begrijp dien Mr. Fhelps hoe langer hoe minder I* •Zoo ik me niet vergis, hebt u reeds daar straks iets over den boekhouder willen zeggen*. Onverschillig nam de detective de verpak king uit Whistler's handen en begon ze ook eens na te zien. Hij bleef daarmede door gaan, terwijl de jonge advocaat hem het op vallende verdwijnen van den boekhouder mededeelde, maar daarbij zorgvuldig vermeed, Ethel's naam te noemen. •Een rare historie I Maar zeg eens Mr. Whistler, hebt n groen zegellak op het kantoor •Zoover ik weet nietwij gebruiken daarenboven nooit zegellak. Waarom vraagt u dat Hy kreeg geen antwoord. De detective ging vervolgens in het zij vertrek, zocht onder den lessenaar, stak toen iets bij zich en legde na eenig nadenken ook de verscheurde enveloppe in zyn notitie boek. •Werkelijk, een rare historie, niet waar Mr. Whistle? 1% Maar helaas, ook daar vinden zij de gewenschte zielerust en vrede des harten niet. Bedenksels van menschen als die surrogaten zijn, bevredigen zij slechts voor een oogenblik en de ongeloovige blijft de eeuwig-zoekende en eeuwig- klagende, omdat hij zijn hart niet wil verheffen tot Hem, die den vrede geeft, quem iuundus non dat, dien de wereld niet geeftWant alleen de ware gods dienst is in staat, den mensch eene blijvende gemoedsbevrediging te ver schaffen. Met het ongeloof'neemt ook de onte vredenheid toe, en wordt de zedelijkheid steeds meer bedreigd. Voor het behoud der menschelijke samenleving is het dan ook noodzakelijk, dat er godsdienst bestaat. Reeds in de oudheid was men van deze noodzakelijkheid overtuigd, zoodat een wijsgeer uit die dagen zeide: „Eer kan een stad zonder grondvesten, een land zonder zon, dan eon volk zon der godsdienst bestaan". En bevestigen de feiten van het heden niet de waar heid van dit gezegde? Vanwaar niet alleen dat diep-zedelijk verval van het Frankrijk onzer dagen, maar ook zijn maatschappelijk verval, zijn achteruit gang in bevolking, ware het niet, dat daar de godsdienst op alle mogelijke manieren wordt belaagd en vervolgd, en het volk geheel ontkerstend? Wat is er overgebleven van het eertijdszoo machtige en geziene Frankrijk b.v. in de glansperiode van het eerste keizer rijk? Maar toen veMde ook niet het ongeloof den scepter, doch een Napoleon I, die de verspreiding van anti-godsdien stige geschriften verbood met de opmer king „Ik voel mij niet sterk genoeg een volk te regeeren, dat Rousseau en Voltaire leest". Goed, zeggen sommigen, wij willen den godsdienst wel hoogachten en eeren, doch slechts voorzoover hij voor aardsche doeleinden geschikt is. De godsdienst mag niets anders zijn dan een bovenaardsche voedingsstof voor onze aardsche nooden. De mensch moet godsdienst bezitten om zijne aardsche belangen te kunnen verzekeren. Zij, die zóó spreken, zouden den godsdienst willen verlagen en voor wereldsche doeleinden gebruiken. In hun hart voe len dezulken niets voor God en gods dienst, maar achten dezen laatste alléén nuttig, voor zoover hij, om het zoo eens uit te drukken, in hun kraam te pas komt. Dat dit echter niet de ware godsdienstzin is, behoeft wel geen be- Hy keerde in het privaat-kantoor terug. •Hebt u intusschen er al eens over ge dacht wie de dader zyn kan Nad kon slechts met het hoofd schudden Zijn keel was weder toegedrukt. Andermaal ging een koude rilling over zyn lichaam, bij de gedachte, dat Ethel allerwaarschynlykst het laatst met Huntington was geweest en het haar dolk was, die in de borst van den doode stakMaar neen I Aanstonds ver dreef hij weder deze gedachte. Ethel was zoo onschuldig als de zon, zoo onschuldig aan deze daad als hy zelf. AHes moest ver meden worden, om haar in deze verschrik kelijke gebeurtenis te mengen. •Neen I* zei hij daarom na een korte aar zeling onder den achterdochtigen blik van den detective. •Neen, ik kan niet vermoeden, wie de dader van zulk een roekelooze daad zijn kan*. •Dat is erg voor u, Mr. Whistler*, meende Crout nu nadenkend, zonder den blik van hem af te wenden. •Gy zijt zelf jurist en weet heel goed, dat de schijn tegen u is I* •Maar ik bid u 1 Men kan toeh niet den ken... dat zon krankzinnig zyn I* Nad had by dit onverwacht vooruitzicht moeite om kalm te blijven. De detective trok de schouders op. •Mr. Whistler, reeds zoo menige verden king heeft waanzinnig geschenen, die toch met den gang naar den electrischen stoel geëindigd is.1) U deed werkelijk beter, niets onder stoelen of banken te steken zoo u nog iets weet*. 1) Om dit te begrijpen, dienen onze lezers zich te herinneren, dat in Amerika, waar de doodstraf nog bestaat, de meeste ter dood veroordeelden tegenwoordig door electrische achokken gedood wwden, nn den Vert. toog. Zeker, wanneer de menschen gods dienstig zijn, zijn ookjde ware^belangen des levens het beste verzorgd, maar ieder mensch moet godsdienst hebben als eersten plicht tegenover God. Wie dus godsdienstig zou zijn om aardsche belangen, verlaagt den godsdienst, om dat daardoor iets minder en oneindig veel minder, nl. het aardsche en niet God beweegreden is zijner godsdienstig heid. De godsdienst maakt ons onder worpen aan God, maakt ons van God afhankelijk. Maar daardoor krijgen wjj ook de kracht om ons egoïsme, onze ik-zuebt tot zwijgen te brengen en van alle onbillijke eischen af te zien. De ware godsdienst geeft ons tegenover de wereld de noodige onafhankelijkheid, tegenover onze wederwaardigheden de noodzakelijke vrijheid, tegenover onze overheden de zedelijke kracht om vrij willig te gehoorzamen en tegenover onze medemenschen den geest van offervaardige liefde. De godsdienst, in zijn volle, natuur lijke ontplooiing moet den geheelen mensch beheerschen, niet alleen den inwendigen, maar ook den uitwendigen mensch. Want godsdienst, wij zeiden het reeds in ons eerste dezer twee artikelen, is de verplichte overgave van den geheelen mensch aan God. Inwen dige godsdienstigheid zonder uitwendi gen en algemeenen godsdienstzin is onnatuur en op den duur eene onmoge lijkheid. Zwitserland. Echtscheidingen in Zivitserland. Volgens de statistieken, neemt ook in Zwitserland het aantal echtscheidingen schrik wekkend toein 1906 is het cijfer met 1343 vermeerderd. Sedert de scheiding in 1874 in Zwitserland wettelyk erkend werd, is het aantal echt scheidingen nooit zoo groot geweest. Genève spant hier, in verhouding tot de bévolking, de kroon. In 1906 hebben in dit kanton 191 echtscheidingen plaats gehad. Zürich komt op de droevige lijst voor met 286 echtscheidingen: Bern met 213, Neuchfitel met 101 en Vaud met 125. De invloed van den katholieken godsdienst spreekt duidelijk nit het feit, dat in deze statistiek de cijfers der katholieke cantons verre beneden die der protestantsche blijven. Hier volgen de cijfers voor eenige katholieke Toen daarop geen antwoord volgde en de jonge advocaat met bleek geworden trekken voor zich uitstaarde, ging de detective in anderen toon verder •Stondt u met uw neef op geen goeden voet >Dat geef ik toe. Ik heb zijn bestaan dik wijls genoeg bitter gevoeld en hem zoo ver mogelijk van mij verwijderd gehouden. Maar den dood heb ik hem niet toegewenscht die ktfmt mij nn al heel slecht gelegen. Eensklaps onderbrak hij zich. Wederom moest hy aan Ethel denken. O, die ver vloekte moordenaarshand had zich ook aan haar bezondigd I Nu kon de doode nooit meer spreken, de smadelijke verdachtmaking nooit van Ethel's geliefd hoofd wegnemen. Dat was een nieuwe slag... Geluid van stemmen schrikte hem eens klaps nit zijn sombere gepeinzen op. •Ja, Sir*, hoorde men in de voorste kamer het koeterwaalsch eens negers, ze hebben hiernaast in het privaatkantoor ge vochten, gistermiddag om vier unr ongeveer. Ik heb het op den gang kannen hooren ik kon geen woord verstaan, maar ik hoorde een vrouwenstem weenen, en een man heeft gelachen en geschimpt. Ik heb er niet erg op gelet en dacht, dat een cliënte van Mr. Whistler een proces zou verloren hebben*. Het korte, zorgelooze lachen was in schrille tegenstelling met den diepen ernst in de kamer waar het lijk lag. •De gewapende macht I* Orout had geluisterd, maar geen spier was bij het vernemen van die woorden ver trokken, terwijl Whistler's trekken wederom doodsbleek geworden waren. •Nu, het heeft lang genoeg geduurd*. De gewone manschappen onder persoon- cantons, alle over 1906Freiburg 9Zug 2 en Uri geen echtscheidingenhet katholieke Appensell slechts 3; het protestantsche daar entegen 39 ontbonden huwelijken. De gescheiden hnweiyken zijn voor het meerendeel gemengde. Is dit niet een bewijs, dat de ongelijkheid van godsdienst in het huwelijk een slechte verstandhouding teweeg brengt Handelt de Kerk dan niet verstandig door zich tegen deze hnweiyken te verzetten 1 Als overal elders, is ook in Zwitserland het beginsel der echtscheiding d. i. der ont wrichting van hel familieleven, een der meest angstaanjagende vraagstukken der toe komst geworden. Italië. Anti Clericalisvnt. Hoe hateiyk het anti-clericalisme kan te werk gaan, biykt uit het volgende staaltje. De Italiaansche wetten, die in 1873 de grootsche gebouwen der Gregoriaansche universiteit te Rome aan de rechtmatige eigenaars hebben ontnomen, lieten aan de Jezuïeten het bezit van twee kamertjes, waarin de H. Aloysins van Gonzaga en de H. Johannes Bergmans gestorven zyn. Deze vertrekken zyn nn tot kapellen ingericht. De anti ciericalen dringen er nu by het gou vernement op aan, ook deze kapellen in bezit te nemen. Deze kamertjes zyn echter te klein, om van eenig nut te kunnen zyn. Daarentegen zyn zy een zeer gezocht pelgrimsoord, zoo wel voor de Romeinen als voor de vreemde lingen. Deze maatregel zou dus uitsluitend door anti-ciericalen haat worden geïnspireerd. Met welke kleine middelen het anti-cleri calisme zich al niet ophondt I Een jubiU-geschenk voor den Paus. Ter gelegenheid van 's Pausen gouden priester jnbilé in de maand September znllen de katholieke vrouwen van Groot Britannië en Ierland aan Z. H. een geschenk aanbie den, bestaande in 100 kelken, bestemd voor de behoeftige missies. Het geschenk zal ver gezeld gaan van een album, waarin de namen van al de geefsters ook van baar, die de geringste bydrage schenken zullen wor den opgenomen. De Katholieke hiërarchie. De katholieke wereld telt volgens de laatste opgave 57 kardinalen, 14 patriarchen, 200 aartsbisschoppen en 793 bisschoppen89 titulair-aartshisschoppen en 610 titulair-bis- schoppen. Spanje. Geen aanslag. Dezer dagen liep door de pers het gerucht, dat een aanslag zon zyn gepleegd op het leven van koning Alfonso. lykè leiding van den politiecommissaris van de wyk kwamen naar de open deur gedreund. Tegelykertyd kwamen ook de politiedokter en de rechter aan, die reeds toevallig op zyn kantoor was. Vlak op den voet volgden hem de twee afgezanten van het centrale deteetievenbureau, tot groote verlichting van Mr. Crout, die in een hunner den bekwaamsten politieagent der stad herkende. Spoedig had Mr. Keane, de detective agent van het centraal bureau, de leiding op zich genomen. Aandachtig luisterde hij naar de verklaringen van zyn collega van het Pinkerton-bureau, terwyi de rechter met zyn stok het eerste belang stelde in den doode, dien men ondertnsschen op genomen en op de lederen sofa gelegd had, Natunriyk konden ook de beëedigde dok ters slechts den reeds lang ingetreden dood van Huntington constateeren, en tevens dat deze aan een misdaad te wyten was. Ook hun pogingen om den dolk uit de wonde te trekken, kostte veel moeite. Toen hy einde- iyk los kwam, bleef het verwachte hevige nabloeden achterwege. Slechts enkele drup pels zwart geronnen bloed kwamen uit de wonde. •Dat is opmerkelijk*, meende de rechter nn hoofdschnddend, liet zich echter niet ver der uit, maar boog zich tot een nieuw onder zoek neder. Dit scheen hem niet te bevredigen, want spoedig hield hy weder op en gelastte het iyk aanstonds naar het gerechtsgebouw over te brengen, opdat daar direct het sectie- onderzoek zon kunnen plaats hebben. Ook de rechter kende Nad Whistler een weinig. .(Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1908 | | pagina 1