R. Kath. Nieuws* en Advertentieblad voor Noord-Holland. feuilleton!""" No. 22. Zaterdag 14 Maart 1908. 2'" Jaargang. Schuldig T Buitenland. Verschijnt Woensdag en Zaterdag. Reform-Katholicisme en Sociale Actie. ONS BLAD. ABONNEMENTSPRIJS 50 cents' per drie maanden franco aan huis. Te betalen in het begin van ieder kwartaal. Afzonderlijke nummers3 cent. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Ons Blad". BUREAUHoogstraat b/d. Langestraat te Alkmaar. Telefoon No. 266. ADVERTENTIËN: Van 1—5 regels30 cent. Elke regel meer8 Reclames per regel 15 ATTENTIE! Zij, die zich met 1 April op „Ons Blad" abonneeren, ontvangen de tot dien datum verschijnende nummers gratis. Voor abonnementen en adver tenties te Krommenie kan men zich aanmelden bij onzen agent aldaar, den heer W. van Straten, Zuider hoofdstraat. Te Assendelft bij onzen agent den heer D. J. Mijnen, boekhandel. Te Wormerveer bij onzen agent den heer E. Joosen, Krom.weg. De Administratie. Geen onderwerp waarover, de laatste maanden vooral, zóó drnk werd ge sproken, zóóveel geschreden als dat, waarvan de eerste helft van bovenstaand opschrift den titel weergeeft en dat ook wel onder den naam van modernisme wordt aangeduid. Voornamelijk sedert het verschijnen der encycliek Pascendi Dominici gregis van Z. H.PausPiusX, welke zendbrief, zooals onze lezers zich zullen herinneren, geheel en uitsluitend gewijd is aan de moderne dwaalleeringen, welke de laatste jaren de Katholieke Kerk binnenslopen, is de strijd tusschen de twee richtingen scherper geworden, is de lijn gelukkig duidelijker getrokken. Een ware verademing gaf het dan ook, toen onze H. Vader in een meesterlijk stuk van wijsheid en doorzicht zijne waarschuwende stem liet hooren en stuk voor stuk in zijne encycliek, welke beroemd zal blijven de tijden door, de dwalingen der modernisten weerlegde. De gevolgen bleven niet uit. Nu Z. H. de Paus zelf de grenzen zoo scherp getrokken had, konden zijne onderdanen, zoo zij het zouden trachten, deze niet meer wegdoezelen, een scheiding dei- geesten móest plaats hebben. Zij, die steeds de rechtzinnige leer waren ge trouw gebleven, schaarden zich thans zoo mogelijk nog dichter en trouwer om den Stoel van Petrus, en verdedig den op waarlijk schitterende wijze de opvattingen van den H. Stoel. Anderen, de modernisten, die zich steeds hadden afgegeven met allerlei andere wijsgeerige stelsels dan juist ditt stelsel, wat om meer dan ééne reden hen had moeten aantrekken nl. de wijsbegeerte der middeleeuwen, de Thomistische philo- sophie en die der scholastieken, kon- Amerikaabsche roman nit het Duitscb, van OTTO HOEOKER, 18) Een korte rit bracht hen naar het hotel. Zij moesten reeds een eind te voren uitstap pen, want eeD dichte menigte hield op de helft van straat XIV den ondersten broadway bezet. In de voorname Grace Church had een der zeldzame avondbruiloften plaats zoo als die slechts in New York de 'voornaam ste vierhonderd' konden bekostigen. De beide mannen stoorden zich echter weinig aan dit even schitterende als opwek kende schouwspel. Zwjjgend baanden zij zich een weg door de honderden menschen. Eerst toen zfj in de rustige, elegant en smaakvol ingerichte jongezellenkamer waren, raakten hun tongen los. »Zjjt u afschaffer, of drinkt u een glas port?» vroeg Waldon nadat hij het electri- sche licht had aangedraaid. •Als 't u belieft, hier staan ook sigaren op de schrijftafeldoet alsof u thuis waart. Ik zal nu hiernaast uit mijne slaapkamer de papieren halen ik heb ze zorgvuldig weg geborgen. >Een sigaar sla ik niet af», riep de detective hem na en naderde het schrijf bureau, waarop de electruche peren der schrijflamp juist aangegaan waren. Met ken nersblik zocht hij een sigaar uit, stak deze aan en zocht vervolgens naar een aschbakje voor de lucifer. den zich, vertroebeld als hun inzicht was door hun dagelij kschen geestes- omgang met dwaalleeraren, niet ver eenigen met de opvattingen der H. Kerk, kwamen bijgevolg in verzet en eindigden helaas met die Kerk geheel en al den rug toe te keeren. Voornamelijk Italië, Duitschland en Frankrijk leverden hier van, de laatste maanden, droevige voor beelden op. Dit verzet echter en die hoogmoedigheid zijn juist het grootste bewijs, dat Z H. de Paus op tijd heeft ingegrepen en zijne waarschuwende stem doen hooren.' Wie weet, hoevelen door de dwaalleeringen nog zouden zijn verleid en medegesleept, hadde Z. H. de Paus niet bijtijds erop gewezen, in welken afgrond men zich nederstortte door de leer der Reform-Katholieken of Modernisten aan te hangen. Thans zal tenminste niemand meer kunnen zeggen dat hij onschuldig dwaalt, hetgeen wèl mag worden aangenomen voor den tijd, dat Z. H. de Paus nog niet gesproken had. Toen waren er velen,die in hun oorspronkelijken ijver voor de goede zaak beslist te ver gingen en meer en meer afdwaalden, totdat de ehcycli^ over het modernisme hun de oogen opende en zij inzagen, op een dwaal spoor te zijn geraakt. Maar toen mocht de wereld ook getuige zijn van het verblijdende schouwspel, dat velen zich nederig onderwierpen aan de uitspraken der H. Kerk en den H. Vader dankten, dat deze hun de oogen geopend had, zoodat zij nu duidelijk inzagen verkeerd te hebben gehandeld. Wij schreven het bovenstaande na tuurlijk niet om ex professo het Moder nisme te gaan behandelendaartoe immers zou men te ver in allerlei wijsgeerige en theologische stelsels moeten afdalen, waarvoor een blad als het onze niet de aangewezen plaats is. Wij wilden slechts even aanstippen, dat er, de laatste jaren, in de Katho lieke Kerk een godsdienstige crisis is ontstaan, welke een groot gevaar voor de rechtzinnigheid in de leer zou hebben opgeleverd, ware de plaatsbekleeder van Christus, Onze H. Vader, Paus PiusX niet de waker geweest op de tinnen des tempels, vanwaar hij over de ge- heele wereld zijne waarschuwende en vermanende stem deed hooren. Wij schreven het bovenstaande echter op de tweede plaats, als inleiding van een zeer-actueel geschriftje, by de Uit gevers-Mij „Futura" te Leiden ver schenen. Wij bedoelen hier nummer drie uit de serie Sociale Studiën: Reform- Daarbij viel zijn blik op het uit koper gedreven schrijfgarnitunr. Eensklaps stond hy stil en zag eens nauwkeuriger toe op den rond uitgesneden bodem lag een in stuk ken gebroken staf groen zegellak. Als aan een plotselinge ingeving gehoorzamend, strekte Orout de hand uit, nam een stuk en stak het by zich. Toen Waldon een oogenblik later in de kamer terugkeerde, vond hy zyn gast behage- ïyk in een met kussens voorzienen hoogen leuningstoel uitgestrekt, terwyi hy dikke rookwolken uit de groote zwarte «Importo» wegblies. >Gij hebt het u gemakkelijk gemaakt, dat is best I Zoo, en nu kyk eens op uw gemak deze papieren na. Daarna spreken wy elkaar verder». Orout strekte de hand naar de dikke enveloppe uit, haalde een voor een de zich daarin bevindende papieren eruit en begon ze aandachtig te lezen. Niet de minste be weging in zyn trekken verried den indruk, dien dit onderzoek op hem maakte. Ralph begon daarentegen door de kamer te wan delen, de handen kruislings op den rug. Eens bleef hy staan, schonk een glas port in en ledigde dit in één teug. Ook pro beerde hy te rookenmaar hy was zóó ongeduldig, dat hy reeds na weinige minu ten de sigaar in het aschbakje wierp. >Hm», kuchtte de detective nadenkend, toen hy het laatste papier uit de hand legde. >Deze beëedigde verklaringen zyn door Huntington Whistler en een zekeren Robert Walker voor een hier wonend notaris afge legd, vermoedeiyk in opdracht van u en tegen schadevergoeding >Ik ontken niet, dat ik Huntington rijke lijk beloond heb». Katholicisme (Modernisme) en Katho lieke Sociale Hervorming, door Prof Dr. G. Decurtins. Op de laatste bijeen komst van den socialen cursus te Alk maar werd door den voorzitter dit werkje reeds warm aanbevolen en te recht. Prof. Decurtins heeft zich een tweeledig doel met het schrijven dezer brochure voorgesteld nl. uiteen te zetten èn tevens te weerleggen het Reform- Katholicisme of Modernisme, maar op de tweede plaats óók, aan te toonen, dat de sociale beweging onzer dagen absoluut niets te maken heeft met het modernisme. Dat zoowel het tweede als het eerste onderwerp onze volle aan dacht verdient, zal iedereen duidelijk zijn. Hoe vaak immers hoort men niet, dat al die „socialerigheid" al dat ge- bond en vergaderen" slechts uitvloeisels zijn van nieuwerwetsche, verkeerde ideeën en dat het vroeger zoo heelemaal anders wasWij weten wel, dat die zóó spreken, ongelijk hebbendat het een eisch des tijds is mede te werken aan den opbloei van een krachtig sociaal leven; dat- de christelijke sociale her vorming juist op het program der Katholieken moet staan, omdat zij toch geen ander doel heeft dan de sociale rechtvaardigheid te verwerkelijkenwij weten dit alles wel, maar bet gepraat gaat toch steeds door, doet afbreuk aan de goede zaak, maakt verdacht, waar slechts rechtzinnigheid vóórzit. Dit komt, wijl men niet genoeg weet te onderscheiden; men verwart het een met het ander en nen scheldt moder nist, reform-Katholiek ieder, die een beetje anders wil dan het vroeger altijd geweest is. Toch werkt niets zoo ont moedigend en belemmerend voor de goede zaak, dan verdachtmaking of verkeerd begrijpen. Indien de menschen elkander steeds goed begrepen, indien zij altijd het noodige onderscheid wisten te maken, wat zou er dan veel kwaads en onaangenaams voorkomen worden Wat nu de sociale actie en het moder nisme aangaat, wordt dit onderscheid zeer scherp door prof. Decurtins aan gegeven. De brochure is dus, zooals wy reeds opmerkten, dubbel belangrijk, om het tweeledige doei, dat de schrijver zich voorstelde te bereiken en wij voegen er meteen achter, bereikt heeft. Groo tere waarde krijgt deze brochure nog, als men weet, dat zy door den ver taler is aangevuld met uitvoerige aan halingen uit de encycliek Pascendi Dominici gregis van Z. H. Paus Pius X. »En Mr. Walker 'Den stiefvader der operazangeres heb ik nooit gezien zyn compagnon ging geheim zinnig met hem te werk. Ik vermoed echter, dat Huntington hem zy'n deel zal gegeven hebben». >Ik moet eeriyk bekennen, dat mij de inhoud dezer affidavits, meer echter nog het beëedigde huwelijkscontract en het schrifte lijk bewys van het verblijf in de gevangenis te Sing Sing, zóó verrast heeft, als nog nim mer iets te voren. Voorwaar het zijn stichte lijke onthullingen Deze miss Hastings heet met haar waren naam Nelly Minkers, leeft met twee verschillende personen, verlooft zich onder den eenen naam met haar vriend, maar heeft reeds lang te voren diens neef gehuwd en dit huweiyk bestaat rechtens nog' altyd I Ten slotte is het verwende troetel kind onzer voornaamste kringen wegens sluwe zakkenrollery bestraft... wel, er ligt nu zooveel bewysmateriaal tegen deze lady voor het grypen, dat het my bijna onbe- grypeiyk vóórkomt... Maar zeg eens, kan er geen verwisseling in het spel zyn?... Doch neen, dat is geheel onmogeiyk, daar volgens u alle datums precies zoo uitkomen-.. Jam mer, dat die Huntington dood is, hy zou een voornaam getuige geweest zyn... maar ik vergeet» hy lachte even dat als de boef nog leefde, dan van het heele ge valletje geen spraak zou zijn... Waar woont echter de stiefvader Ralph kon hierop niet antwoorden. >Ik denk dat de bewezen zonder hem wel voldoende zyn», gaf hy voor. >Deze Ethel Hastings zal hun identiteit niet durven loochenen». Orout was opgestaan. Hy ging nu weder zitten. En is het niet treffend en pleit het niet voor het groote doorzicht van den schrijver, dat prof. Decurtins in dit geschrift, uitgekomen eenigen tijd vóór het verschijnen van 's Pausen encycliek over het Modernisme, in verschillende gedeelten byna geheel hetzelfde schreef als later de Encycliek te lezen gaf'? Wij raden daarom ieder, die iets meer wil weten van Reform-Katholicisme en de sociale beweging onzer dagen, aan, deze brochure te koopen en te lezen. Prof. Decurtins noemde ze heel be scheiden een Brief aan een Vriend; welnu, na lezing twijfelen wij niet, of allen noemen zich gaarnevrienden van dezen brief. België. Katholiek kerkgezang. tJit Mechelen wordt aan de Germania gemeld, dat Z. E. Kardinaal Mercier in zyn diocees het kerkgezang in de volkstaal heeft ingevoerd, zooals dit in Duitschland wordt beoefend. Z. H. de Paus heeft den Kardinaal daarvoor zyn levendige voldoening uitgedrukt. Ook is in talryke kerken, wat de Latynsche liturgische gezangen betreft, de Duitsche uitspraak ingevoerd. Frankrijk. Gebrek aan Priesters. Als een der meest betreurenswaardige ge volgen van de kerkvervolging in Frankryk mag wel worden aangemerkt, het gebrek aan priesters, dat zich allengs begint te open baren. Reeds in 1901 stelde men zich de vraag 'Bestaat er gebrek aan priesters een vraag, die toen reeds bevestigend moest worden beantwoord. En van af dien tijd hebben de bisschoppen met groote zorg het vraagstuk onder de oogen gezien, hoe te voorzien in den steeds stijgenden nood en zyn er maatregelen overwogen en genomen, om in de leemten te voorzien. Op schrikwekkende wyze neemt het aantal der jonge mannen, die naar den dienst der altaren verlangen, af. De aartsbisschop van Versailles klaagt over het geheel onvoldoend getal der pries ters van zijn dioceeseen andere aartsbis schop heeft aan de geloovigen speciale ge beden verzocht - om goede priesters en die gebeden met aflaten verrykt. Nog een ander bisBchop zegt in een schrijven aan de gees- telykheid van zyn diocees >Het is een noodkreet, een alarmkreet, 'Hoe kon zy echter weten, dat haar man zich op het kantoor van haren verloofde bevond vroeg hy aarzelend. 'Het plegen van zulk een daad nog wei op zóó'n ongeschikte plaats gaat myn ver stand te boven». Ralph Waldon lachte. 'Vroeger kon miss Hastings niet goed op die plaatB verschijnen. Ik wil u echter ook nog mededeelen, dat Huntington zeer laag met haar heeft gehandeld. Eerst perste hy haar veel geld af, terwyi hy in werkelyk- heid reeds lang met my in verbinding stond en my behulpzaam was met my al deze papieren in handen te spelen. Ten laatste bleef hy, gelyk hy me zelf vertelde, brutaal voor zyn verraad borg. Hy trachtte haar nog een laatste som af te persen, haar voor- spiegelende, ze alle bewyzen in handen te zullen leveren, zoo zy hem gistermorgen om elf uur een bepaalde som uitbetaalde. Natuur- ïyk dacht hy daar zelfs niet aan, want de meeste papieren had hy voor klinkende munt reeds lang aan my verkocht. 'Zooals u uit het affidavit dés stiefvaders kunt zien, was deze in gezelschap van Hun tington eerst gisteren by den notaris. Juist om elf uur ontving ik uit zyne handen dezen laatsten schakel voor den keten van bewy zen. De boef was brutaal genoeg, de zange res toen ook nog aan zyn neef te verraden. Hy Was dit tenminste van plan en hy schijnt het ook te hebben willen uitvoeren, anders laat zich zyn aanwezigheid op bet -kantoor niet verklaren. Miss Hastings was hiervan op de hoogte, of zy mag in hare vertwijfe ling het besluit gemaakt hebben, zich eens uit te storten voor haren verloofde, en toen zy nu in plaats van dezen, haren slechten man aantrof, werd het drama afgespeeld». dien ik doe hooren. Onze seminaries worden ontvolkt». Even zeer klagen de presidenten der semi naries. Het aantal nieuwe studenten neemt van jaar tot jaar af. Zoo verklaart een pre sident in een by uitzondering nog goed katho liek diocees, dat er in 189T (dus nog vóór de groote vervolging, toen alle seminarie* nog vry waren) op zyne beide kleine semina ries te zamen 350 leerlingen waren; thans, tien jaren later, terwyi de meeste seminaries gesloten en 'gesaeculariseerd» zyn, studeeren er in het éénige kleine seminarie in het diocees, dat de vervolging vry heeft gelaten, nog-.. 135 leerlingen. En dat, terwyi men zou verwachten, dat het getal door de op heffing van andere seminaries toch veel hoo- ger zou zyn! In seminaries, waar men vroeger gemid deld 100 of 150 studenten telde, is dat getal thans gedaald tot 50, 40 of 30. ,Ook de geesteiyke orden lijden onder dit gebrek. De Fransche missiepriesters, die hun missiehuizen voor het meerendeel hebben overgebracht buiten de grenzen van hun ongastvry en ondankbaar vaderland en die nog slechts door hun 'Annalen» den band met hun katholieke landslieden onderhouden, vragen en smeeken daarin steeds om jeug dige studenten, die de roeping gevoelen, uit te gaan naar verre landen om het H. Evan gelie te prediken. Ook zy zien jaariyk* de jeugdige priesters naar de missies vertrekken, maar hun plaatsen worden niet meer door anderen ingenomen en jaar op jaar daalt hun aantal. Dat men by dezen stand van zaken de toekomst zeer donker inziet, valt te begry- pen. De bisschoppen ontkennen het groote gevaar nietzy geven zich ten volle reken schap van de rampzalige gevolgen, die noodzakeiykerwyze moeten voortkomen uit een zoo groot tekort aan priesters. Het is wel waar, dat de weinigen, die zich in deze sombere en droevige tyden nog aan het H. Priesterschap gaan toewyden, de besten uit de besten zyn >maar< zegt Graaf de Mun, >in die luttele woorden >de weinigen» ligt een ramp besloten, als men denkt aan de streken zonder herders, aan de steden en dorpen zonder eeredienst, aan al diegenen, die noch den witten broeder mantel, noch de blanke nonnenkap, noch zelfs de zwarte priestertoog meer zullen zien, die niet meer zullen hooren spreken van God». Italië. Een model volkshuis. Te Bergamo is Zondag j.l. een nieuw Volkshuis, Oasa del Popoio, plechtig ingewyd. De inzegening geschiedde door Mgr. Radini Orout sprong op. >Nu is my alles duideiykIk heb onder- tusechen gehoord, dat de lady naar Boston gereisd is. Zy moet daar by kennissen afge* stapt zyn, maar haar kamenier kent haar naam niet. Ik zal met Mr. Keane van de Centrale overleggenmisschien vertrek ik nog wel met den nachttrein naar Boston... Maar 't is hocg tyd, dat ik opstap, wil Ik op het Oentraalbureau nog iemand aantreffen», zoo onderbrak hij zich zelf, terwijl hy op syn horloge keek. >De papieren moet ik natuuriyk meenemen, Mr. Waldon». 'Zeker, zeker. Maar laat ipe zoo spoedig mogeiyk iets van u hooren. Hier, neem voor 't oogenblik, wat ik by me heb... Is driehonderd dollar genoeg Gelaten nam Orout de banknoten in ont vangst, rolde .ze op en borg ze weg. 'Maar wat zal u met de donna beginnen Wees voorzichtig, anders ontsnapt ze n weer ze is zoo glad als een aal». Angst sprak uit Waldon's trekken, toen hij dit zei. 'FshawHier naar New-York zal ik ze terugbrengen. Wij zullen by bet verhoor den derden graad op haar toepassen, haar met haar verloofde confronteeren en haar daarby 't masker van 't gezicht rukken, dat is alles». Ralph hoorde vreemd op. >De derde graad Dat klinkt geheimzinnig en vreeseiyk. Dan heeft onze gele pers toeb geiyk met haar bewering, dat deze moderne pynbank aangewend wordt by verstokte ge vangenen >'t Is eenvoudig een moreele foltering, een zlelepynbank. Maar wat wil men doen?» (Wordt «ersoJgd^

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1908 | | pagina 1