oor.
RS
de 2",
'len.
Co.
AR.
sr
asten,
>6.
No. 69.
TWEEDE BLAD.
ff>
e
L
r
□luids
II"
lier
PER.
Zaterdag 14 Maart 1908.
Allerhanden,
Judas' Verraad.
Kiesrechtregeling.
-1
x"
N
CD
n w
luisinier.
IDULES enz.
ste prijzen.
en Handels-
trant op nader
ir perioonljjke of
den op Hypo-
Alkmaar,
ONS BLAD.
KALENDER
voor de dagen der week.
15 Mrt. Zondag. H. Longinus. Evangelie:
Gedaanteverandering de s
(jgaV s Heeren. Matth. XVII, 1—9.
16 Maandag. H. Eeribertus.
17 Dinsdag. H. Gertiudis.
18 Woensdag. H. Gsbriël.
19 Donderdag. H. Joseph.
20 Vrijdag. Feest van den Zweetdoek
en het Lijkwade Onzes
Heeren.
21 Zaterdag. H. Benedictus.
15 MAART.
e
Tweede Zondag van de Vaste.
Derde Zondag der Maand.
Les uit den eersten brief van den
H. apostel Paulus aan de Thessalonl-
censen; IV, 1—".
BroedersWij bidden en smeeken u
in den" Heer Jesus, dat gij gelijk gij
van ons ontvangen hebt, hoe het u be
taamt te wandelen en Gode te behagen,
aldus ook wandelt, dat gij daarin over
vloediger worden moogt. Immers weet
gij, welke voorschiiften ik u door den
Heer Jesus gegeven heb. Want dit is
de wil van God uwe heiligmakingdat
gij u onthoudt van ontucht, dat ieder
van u zijn vat wete te bezitten in heilig
heid en eer, niet in drift der begeer
lijkheid, gelijk ook de heidenen, die God
niet kennen.; dat niemand zijnen broeder
verdruk ke of in eenige zaak bedriege;
want de Heer neemt wraak over dit
alles, gelijk wij u te voren gezegd en
betuigd hebben, God immers heeft ons
niet geroepen tot onreinheid, maar tot hei
ligmaking, in Christus Jesus onzen Heer.
Evangelie volgens den H. Mattheüs;
XVil, 1-9.
Te dien tijde nam Jesus Petrus, Ja
cobus en diens broeder Joannes met Zich
en leidde hen, afzonderlijk, op een hoogen
berg, en Hij werd voor hen van gedaante
veranderd. En zijn aangezicht blonk als
de zon, en zijne kleederen werden wit
als sneeuw. En zie, hun verschenen
Mozes en Elias, met Hem sprekend.
Petrus nu nam het woord op en zeide
tot Jesus: Heer! het is ons goed hier
te zijn Laat ons, zoo Gij wilt hier drie
tenten maken, voor U ééne, voor Mozes
ééne eD voor Elias ééne! Terwijl hij nog
sprak, zie, overschaduwde hen eene lichte
wolken zie, eene stem klonk uit de
wolk, zeggende: deze is mijn beminde
Zoon, in wien Ik mijn welbehagen heb;
hoort Hem! En de leerlingen, dit hoo-
rende, vielen op hun aangezicht neder
en vreesden zeer. En Jesus naderde en
raakte henen Hij sprak tot hen staat
op en vreest nietEn hunne oogen
opslaande zagen zij niemand dan J,esua
alléén. En terwijl zij den berg afdaalden,
gebood Jesus hun en zeide: openbaart
dit gezicht aau niemand, totdat de Zoon
des menschen van de dooden ia opgestaaD.
IX.
Hoe vaak is er al niet op gewezen door
do Kerkelijke Overheid, dat katholieken thuis
hooren in katholieke vereenigingen. Even zoo
dikwijks werd aangetoond het gevaar, dat
neutrale vereenigingen voor den godsdienst
opleveren. Toch zijn er nog zoovele katho
Heken aangesloten bij die z.g. neutrale vak-
vereenigingen, want ja, zoo heet het, »wat
heeft nu een vakvereeniging in 'e hemels
naam met hst geloof uit te staan Dat is
maar iets van de geestelijkheid en van de
fijnen l«
Die argumenten te weerleggen is te vaak
reeds van onze zijde geschied, dan dat ik
hierover zou willen schrijven.
Wat ik echter dezer dagen van andere
zijde vondj achtte ik wel de moeite waard
hier even te laten volgen.
Ds. H. Bakels, doopsgezind predikant te
Enkhuizen, dus geen zoogenaamde Mijne*,
maar een moderne vrijzinnige, een man, die
niet door 't geloof maar meer door 't gg-
zond verstand genoopt werd, de valsche leuze
te bestrijden, dat het er in zaken niet op
aankomt, wat men denkt of gelooft, heeft
hierover een geschriftje uitgegeven.
Het komt er wel op aau in zaken en
vakken, wat men denkt en gelooft.
•Dat is zóó waar», zegt de genoemde pre-
dikent, dat zelfs de sociaal-democraten, die
•zeggen, dat het geloof voor de politiek (en
•vakorganisatie) onverschillige zaak is, over
•het algemeen tegenover den godsdienst vry
vijandig gestemd zyn. En toch moeBt hun
•dit 't zelfde zijn: godsdienstig of ongods
dienstig... wat zou dat schelen? Want zij
zeggen: 't komt er niet op aan. Maar de
•natuur gaat hij hen boven de leer. Hun
•leer zegt: 't Is 't zelfde, wat men gelooft
•of niet». Maar hun natuur en instinct zeg-
•gen terecht het is op de menschen van
•invloed, of zy in hunne gedachten het
zwaartepunt leggen op de zichtbare dingen
van ons socialistisch stelBel, dan wel de
•onzienlijke dingen van den godsdienst.
•Bij de beschouwing en genezing ook
van de maatschappelijke ellenden is het
van veel gewicht, uit welk oogpunt gij de
menschenkinderen beschouwt. Dat is zeker,
dat de volbloed materialist, die in de men
•echen niets ziét dan stof, zich niet veel
moeite zal geven, om ze te redden van
zedelijke ellende, die immers bjj den dood
toch eindigt».
En dan voert de predikant de volgende
redeneering aan:
Wanneer Ambrosius en Mors, twee regeer
ders, hun volk besturen, en Ambrosius ge
looft de onsterfelijkheid der ziel, maar Mors
denkt, dat met dit leven alles ophoudt, zal
het dan in hun manier van regeeren geen
verschil uitmaken, wat hun geloofsovertuiging
zegt? Ja, want Mors zal zyn volk gelukkig
willen maken alleen voor dit leven, die zal
zich tevreden stellen, indien zijn volk zal
hebben goede woning, kleeding en voedsel,
een pensioen voor den ouden dag, en ook
•kunst voor het volk» in ieder geval niet
meer dan »brood en spelen», waarmede ook
het Romeinsche volk onder het heidendom
tevreden was. Eu om het die te kunnen
geven, vestigt hy daarop alleen zijn aandacht
en om zijn volk gelukkig te maken voor
dit korte leven, zal hy het voor later beder
ven. Hij denkt ook trouwens niet aan later
en als hij er nog aan dacht, dan paait hij
zich met de gedachte, dat er geen later bestaat.
Maar Ambrosius zal zyn volk ook willen
geven voortreffelijke woning, kleeding, voed
sel, pensioen voor den ouden dag en kunst.
Een stoffelijke welstand, die verhindert, dat
de arbeider niet nog zoo zal behoeven te
zwoegen om 't allernoodigste, laat eveuwel
genoeg aandacht over voor bet hoogere.
Maar zijn volk verwennen Dit leven van
hem rijk maken ten koste misschien van
het latere leven Diens aancjpcht alleen en
uitsluitend vestigen op zichtbare dingen?
Neen, tegelijkertijd als hij zorgt voor dit
leven, zal hy altijd het oog open houden
voor het ware innerlijke geluk van zijn volk,
n.l. het eeuwige leven, dat hier reeds moet
beginnen wortelen te Blaan, opdat het later
groeie en bloeie.»
Stel u nu maar voor, dat Mors de neutrale
en Ambrosius de katholieke vakorganisatie
is en gij zult weten, wie het verstandigst
handelt.
De katholieken kunnen van dezen vrij
zinnige nog Ieeren, waarom de katholieken
in sociale zaken de waarheid voor oogen
houden
Na dit leven is er nog een leven.
SNUFFELAAR.
A... 13 Maart. '08.
Zwaar staan de boomen, stil. 'n Bang
licht brandt er spetterend, walmend uit van
hoog gehevene toortsen 't krimpt en zwelt
dan weer uit en is teekenend zwarte grillig
bewegende schaduwen van boomen en takken, 'j
Onder het licht drijft aan een troep men-
scheD, bewogen op donker tredenden gangj
een gefluister bromt op, geluid van half
bedwongene stemmen van mannen.
Vooraau, gaat Judas onrustig. Hij kent
hier den weg, maar toch angstig-loerend
vóór zich, treedt hy vooruit, zoekend met
zijn oogen verder dan 't licht.
Met 'n schrikkenden schok rukt om zijn
hoofd, als onvoorzichtig daar achter hem
klinkt een kletterend geluid van metaal op
metaal.
Een aDgetig gierende schreeuw en 'n
vreemd gerucht van raech in het duister
bewogene vleugeleD. Judas staat hij
luistert, half open zijn mond en snel
bonBt zyn hart op in ziju drogende keel.
Was dat een vogel
En angstiger nog gaat hij voort, gedreven
door stuwende volgers.
In 't bereikende licht der fakkelB staat
op een rotsigen heuvel Jezus achter hem
dringen menschen Bamen. Klaarder wast
aan het licht en de half inhet duistere ge
zichten worden geteekend de apostelen.
Vóór staat Jesus zacht en moedig, recht
geheven in stand van beheerschte kracht.
Zijn kleed open aan den hals hangt in
statige lyning neer tot Zijn voeten. Het
stille hoofd half gewend naar de Apostelen
met kalme heffing van arm en hand wijst
Hij de in klimming Btappende menschen
Ziet daar komt hy die Mij wil verraden».
Zijn oogen zeggen een smartelijk vaarwel
aan zijn leerlingen, vrienden alB een
moeder, die zwijgend (e sterven ligt, met
oogen vol liefde voor t laatst beziet hare
kinderen.
Daar komt Judas vooraan voor hy
weet of hij zal durven, staat hij by Jesus,
slaat over Jesus schouder zyn arm, gedwon
gen vriendelijk•Gegroet mijn Meester»,
huichelt zijn stem en de ontrouwe lippen
drukken doemwaardig een kus op Jesus
trouwe aangezicht.
Dan met 'n paar vlugge treden terug
zonder keeren, zoekt hij bsBcherming by de
bewapende mannen, Judas ziet Jesus
Jesus begrijpt wat Judas deed en toch von
kelt niet hit dat oog, 'n flikkering van
machtigen toorn. Jesus begrijpt, en toch
zegt die mond niet verachting over zulk
een laaghartige daad, Jesus ziet Judas
aan en die blik is niet te ontkomen maar
t is medelijdende liefde die warmt in dat
oog't is Blechls de Bmart om verraden
vriendschap die daar treurt om zijn mond
en op 't bewegen der lippen hoort hij Jesus
Btem hartelijk tot zich komen »mijn vriend,
wat komt gij hier doen
Ach, dat die Goddelijke daad van Jesus
klare liefde, in 't donkere hart van Judas
verduistert tot wanhoop I
H. M. v. d. B., Pr.
Door het bestuur van de R. K. Centrale
Kiesvereeuiging in het 2e Kamer distriet
Alkmaar zijn aan de secretarissen der aan
gesloten plaatselijke kiesvereenigingen ver
zonden de vragenlijsten, die het bestuur van
den Algemeenen Bond. van R. K. Kiesver
eenigingen heeft opgemaakt in verband met
het kiesrecht rapport.
Naast de meeningen der rapporteurs, de
heeren jhr. J. W. van Nispen tot Sevenaer,
jhr. mr. L. E. M. von Fisenne, mr. dr. Cb.
Raaijmakers, S. J., H. W. J. Stins en
mr. J. R H. van Schaik, welke omtrent
sommige onderwerpen niet tot eenstemmig
heid konden komen, wenscht 't bestuur van
den Algemeenen Bond ook te vernemen de
oordeelen van de verschillende kiesvereeni
gingen.
Daar het voor de meeste kiesvereenigin
gen een te zware taak is het 216 bladzijden
groote rapport te bestudeeren, heeft de voor
zitter van de Centrale te Alkmaar eene korte
toelichting op de vragen gezonden aan de
kiesvereenigingen in dit district. Het komt
ons nuttig voor, dat ook de leden dier ver
eenigingen of van kiesvereenigingen buiten
dat district, maar in onzen lezerskring, van
een en auder kennis nemen vóór zij de ver
gaderingen bijwonen.
Vooraf ga de vragenlyst luidende
1. Acht gy het thans, nu de voorstellen
tot grondwetsherziening staan ingetrokken te
worden, nog noodzakelijk of wenschelijk dat
de Bond zich over de regeling van het kies
recht uitspreke
2. Zijt gij van oordeel dat de kiesrecht
regeling volgens de wet Van Houten aan
zoo groote gebreken lijdt, dat eene nieuwe
regeling wenschelijk ie? (Rapport pag. Ï20 sq.)
3. Meent gij dat eene nieuwe regeling van
het kiesrecht zóó urgent is dat desnoods eene
herziening der Grondwet aan het voortarbei
den aan de sociale wetgeving moet. vooraf
gaan (Pag. 214 eq).
4. Behooren de grondslagen van het kies
recht voor de politieke lichamen in do Grond
wet tehuis of kan aan de wet worden over
gelaten die te regelen (Blanco artikel in de
Grondwet). (Pag. 212 eq.)
5. Is het kiesrecht een den burger van
nature toekomend recht of is het kiesrecht
eene bevoegdheid die door de Overheid wordt
toegekend aan die burgers, die vermoed
worden de geschiktheid om to kiezen te be
zitten (Pag. 13 sq.)
6. Behoort de nieuwe kiesrechtregeling
weder individueel te zijn of schenkt gy de
voorkeur aan organisch kiesrecht, d. i. aan
eene regeling waarby het kiesrecht wordt
toegekend aan organische in de Maatechappy
levende groepen (Pag. 131.)
7. Wordt naar Uwe meening een eerste
stap gezet op den weg naar organisch kies
recht door het kiesrecht toe te kennen aan
gezinshoofden (Pag. 132 sq.)
8. Of zyt gy van oordeel indien gij
vraag 7 niet toestemmend kunt beantwoor
den dat in het zijn van gezinshoofd
naast andere een uitnemend keiiteeken
ligt van geschiktheid om de kiesfunctie uit
te oefenen (Pag. 137.)
9. Of verklaart gy U gelet ook op de
tegenwoordige politieke verhoudingen voor
algemeen kiesrecht (Pag. 139 sq.)
10. Behooren zoowel degenen die van wege
de Overheid als zij die door kerkelyke en
particuliere liefdadigheids-instellingen blijvend
bedeeld worden, van het kiesrecht te wor
den uitgesloten, of alleen de eerstgenoemde
(Pag. 162 sq.)
11. Indien het kiesrecht is een door de
Overheid toegekende bevoegdheid heeft de
Overheid dan ook het recht te eischen, dat
van het kiesrecht gebruik gemaakt wordt
(Stemplicht). (Pag. 168 eq.)
13. Zyt gy vóór of tegén Invoering van
eene evenredige vertegenwoordiging ongeveer
zoo als in België bestaat (Pag. 173 eq.)
13. Is invoering eener evenredige vertegen
woordiging van zooveel belang, dat een op
lossing van het kiesrechtvraagstuk zonder
baar onbevredigend dient te heeten
(Pag. 176 sq)
14. Zijt gij van meening dat het meer
voudig kiesrecht alleen in theorie een prach
tige instelling is of acht gij haar ook in de
practijk uitvoerbaar (Pag. 157.)
15. Acht gy het tydstip gekomen waarop
ook aan de vrouw in meerdere of mindere
mate het kiesrecht behoort te worden toe
gekend (Pag. 153 sq.)
Thans volge de toelichting door den voor
zitter der Centrale te Alkmaor aan de kies
vereenigingen in dit district:
Alkmaar, Maart '08.
Geachte Heer I
bovengaande vragenlijst ontving ik van
het bestuur v. d. Algemeenen Bond voor
R. K. kiesvereenigingen in Nederland.
De bedoeling is dat uwe kiesvereeniging
deze vragen beantwoordt en dat gy dan die
vragenlijst door u namens de kiesvereeniging
geteekend weder aan my terugzendt.
Wanneer de eerste vraag ontkennend wordt
beantwoord vervallen alle overige vragen.
Vermoedelijk zal men t wel nuttig achten
dat de bond, nu de zaak eenmaal ter tafel
is, zich uitspreke.
Het bondsbestuur hoopt te komen tot
ééne praktische conclusie.
De 5 heeren die het kiesrecht rapport
opmaakten kwamen tot verschillende con
clusies maar de bond als eenheid moet ééne
meening uiten n.l. die van de meerderheid
der kiesvereenigingen. Die meening moet
praktisch zijn d. w. z. de kiesvereenigingen
moeten zich niet verdiepen in theoretische
beschouwingen, maar rekening houdende met
allerlei omstandigheden zeggen hoe zij hopen,
dat eene nieuwe kieswet er zal uitzien.
B.v. 2e vraagieder wenscht, dat de wet
Van Houten (onze huidige kieswet) althans
zóó worde veranderd, dat de lastige omslag
van aangifte vervalt. In 't algemeen belang
zal men echter wenschen, (vraag 3) dat eerst
de sociale wetten worden afgedaan in christe-
lyken zin, waartoe nu kans bestaat en wat
in arbeiderskringen groote rust zal geven.
De R. K. zullen als voorstanders van
gezag en een vast Staatsbestuur beter vinden,
dat de Grondwet zekere grondslagen geeft
voor 't kiesrecht dan dat de gewone wet
dit doet, daar de gewone wet door elke
geringe Kamermeerderheid kan worden ge
wijzigd en allicht in ons nadeel. (Vraag 4).
Vraag 5. Een van nature ons toekomend
recht zal men 't kiesrecht niet kunnen noemen
omdat dit een uitvloeisel zou zijn van de
door de R. K. verworpen leer der volks-
souvereiniteit.
Wij huldigen 't gezag als uit God zóó
geeft de overheid 't kiesrecht.
Eene betere regeling van 't kiesrecht zou
zijn wanneer elke stand vertegenwoordigd
werd, b.v. T landbouwbedrijf, de nyverheid
enz. elk heeft zyne eigen afgevaardigden.
Dit wordt organisch kiesrecht genoemd.
Hoewel .dit vooreerst niet te bereiken is,
zou 't geven van kiesrecht aan gezinshoofden
een eertete goede stap in die richting zijn,
(Vragen 6 en 7).
Een gezinshoofd heeft trouwens in 't al
gemeen betere geschiktheid om invloed te
oefenen op 't staatsbestuur dan een enkel
persoon. (Vraag 8).
Daar onze A. R. bondgenooten, voorstan
ders zijn ven gezinshoofden-stemrecht eu 't
in hooge mate praktisch is om met hen
mede te werken, is de keuze vóór dit zoo
genoemde huiemanskiesrecht en tegen alge
meen stemrecht daargelaten andere be
zwaren aanbevelenswaardig. (Vraag 9).
Die van overheidswege blijvend wordt
bedeeld moet geen invloed hebben op de
samenstelling dier overheiddie reden geldt
niet voor bedeelden door kerkelijke en parti
culiere liefdadigheidsinstellingen. (Vraag 10).
De overheid geeft geen stemrecht om dat
ongebruikt te laten, zy kan in 't algemeen
belang eischen, dat men dat recht gebruikt,
dus stemplicht voorschrijven. (Vraag 11).
Eene evenredige vertegenwoordiging, die
zoo juist mogelyk ook minderhedeu onder
de kiezers doet vertegenwoordigen, is zeker
eene begeerlijke zaak (vraag 12)toch mag
de wensch hiernaar niet zóó groot zijn, dat
onze afgevaardigden zouden afstemmen eene
betere kiesregeling, waarin evenredige ver
tegenwoordiging niet zou zijn opgenomen,
omdat daarvoor bij andere partijen geen steun
zou zyn te vinden geweest. (Vraag 13).
Tegen meervoudig kiesrecht bestaat een
groot praktisch bezwaar, nl. dat groote
scharen kiezers er blijvend een onbillijkheid
in zouden zien, dus de kiesrechtkwestie zou
biyven voortduren. (Vraag 14).
Er zijn stellig vele vrouwen aan wie men
gaarne 't stemrecht zou zien toegekend, de
groote verandering echter, die de maat
schappelijke toestand van de vrouw onder
gaat, als zy huwt, maakt 't voor haar zelve
niet gewenscht onder den "plicht van kies
recht te komen.
Zie hier eenige toelichtingen die u wel
licht te pas zullen komen bij de behandeling
der vragen in uwe vereeniging.
Daar de OeDtrale begin April moet ver
gaderen om tydig hare beseheiden aan het
bestuur van den Algemeenen Bond te doen
geworden, verzoek ik u beleefd uwe ver
eeniging vóór 4 April a s. bijeen te roepen
ter beantwoording der vragen die ik uiterlijk
den 5 April '08 van u terugverwacht. Wel
licht kan uw bestuur een paar leden aan
wijzen om na bestudeering der vragen in de
vergadering de noodige inlichtingen te geven.
Hoogachtend,
Uw dw.
H. P. M. KRAAKMAN, Voorzitter.
ALKMAAR.
Parochie van den H. Laurentius.
Zondag 's morgens 7 en 8l/j uur stille
H.H. Missen10 uur gezongen Hoogmis
's middags 2 uur Catechismus3 uur
Vespers's avonds 6 uur Lof ter eere
van het Onbevl. Hart van Maria, met
oefening van den H. Kruisweg.
Maandag 's morg. 8 uur stil Jaargety
voor Petrus Goedhart's avonds 7 uur
Congregatie der H. Maagd.
Woensdag 's morg. 9 uur gez. Jaargety
voor Jacob Kieft's avonds 7 uur Lof ter
eere van den H. Jozef.
Donderdag 's morgens 9 uur gezongen
H. Mis ter eere van den H. Joseph
's avonds 7 unr Lof met Meditatie over het
Lyden des Heeren.
V r ij d a g 's avonds 7 uur Lof ter eere van
't Allerh. Hart van Jesus.
Zaterdag 's morgens 9 uur H. Mis voor
de leden van de Broederschap 't Onbevl.
Hart van Maria voor de bekeering der
zondaren.
Parochie van den H. Dominicus.
Zondag 's morgens 6, 71/» en 9 uur stille
H.H. Missen; lO'/s uur Hoogmis;'smidd.
2 en 31/, uur Catechismus 3 uur Ves
pers 'savonds 7 uur Feêet-Congregatie der
H. Familie (afd. Mannen) waaronder op
dracht der nieuwe leden.
Dinsdag 's morgens 9 nur gez. H. Mis
ter eere van den H. Antonius 's avonds
6 uur gelegenheid om te Biechten 7 unr
Lof met Meditatie.
Woensdag, laatste der 7 Woensdagen
ter eere van den H. Joseph, 's morgens
8 uur H, Mis ter eere van O. L. Vr. van
den H. Rozenkrans, met vollen aflaat voor
een ieder die er bij tegenwoordig is
'e avonds 7 uur Feest-Congregatie.
Donderdag, Feestdag van den H. Joseph,
's morg. 9 uur solemneele Hoogmis
's avonds 7 uur plechtig Lof.
V r y d a g 's avonds 7 uur Lof en Kruisweg.
Zaterdag 's avonds 7 uur Lof
HEILO.
Zondag 's morg. 71/, uur H. Mis; 91/J uur
Hoogmis met Predikatie 'smidd. I1/» uur
Catechismus 2'/i uur Meditatie en Lof.
Na 't Lof zal het Rozenhoedje worden ge
beden voor Joanna Metzelaar, geb. Schol,
als lid van de Broederschap van den
Levenden Rozenkrans.
Deze week de H.H Missen ten 8 en sVj uur.
Woensdag 's namidd. van 5—7 uur ge
legenheid om te Biechten; 'savonds 61/»
uur Lof, voorgeschreven ter eere van den
H. Joseph.
Donderdag, Feestdag van den H. Joseph,
dag van devotie, 's morg. 8 uur gezongen
H. Mis's avonds 67* uur Lof, voorgeschre
ven ter eere van den H. Joseph, beiden
met plechtige uitstelling van het H. Sacra
ment.
V r ij d a g 's avonds Gl/2 uur oefening van
den H. Kruisweg, waarna vereering van de
Reliquie.
Zaterdag 's namidd. van 4 uur af ge
legenheid om te Biechten, alsdan komen
de kinderen biechten, die in 't vorig jaar
zijn aangenomen 's avonds 61 uur Lof
ter eere van Maria.
Op gewone dagen de Catechismus.
BERGEN.
Zondag 'smorg. 7 uur Vroegmis; 9l/i uur
Hoogmis met Predikatie 's midd. 1 uur
Catechismus2 uur Vespers. Daarna De
Profundis.
Verder in de week 's morgens 7 en 8 uur de
H.H. Missen.
Woensdag 's avonds 6 uur Lof ter eere
van den H. Joseph.
Donderdag 's morg. 8 uur gez. H, Mis
met uitstelling, van wege den feestdag
van St. Joseph 's avonds 6 uur Lof ter
eere van den H. Joseph.
V r ij d a g 's avonds 6 uur Kruisweg.
Catechismus naar gewoonte.
Gelegenheid tot Biechten Zaterdagmiddag van
4—6 uur.
Van de laatste H.H. Sacramenten voorzien:
L, Wittebrood en G. Brakenbof.
EQMOND AAN ZEE.
Zondag, 2e Zondag vr.n de Vasten, 'smorg.
?7S nur H. Mis 10 uur Hoogmis 2 uur
oefening van den H. Kruisweg; 'savonds
7 uur Lijdensmeditatie.
Maandag, Dinsdag, Woensdag, Vrijdag en
Zaterdag de H. Mis kwart over acht.
Woensdag, 's avonds 7 uur Lof ter eere
van den H. Joseph.
Donderdag, Feestdag van den H. Joseph,
's morg. 8% uur gez. H. Mis 's avonds
7 uur Lof.
Zaterdag 's middags vau 3—4 en vau
5—7 uur Biechthooren 'savonds 61/i uur
Lof met Rozenkrans ter eere van de
H. Maagd.
EGMOND-BINNEN.
Parochie van den H. Adelbertus.
Zondag 's morg. 7 uur Vroegmis9*/j uur
Hoogmis; 1 uur onderrichting in de Bijb.
Geschiedenis2 uur oefening van den
H. Kruisweg 's avonds 7 uur Boete lof
met overweging.
Dinsdag 's morg. 9 uur plechtige H. Mis
van Requiem, als jaargetijde voor de ziel
van zaliger de wed. Maria Groot, geboren
IJpelaan.
Woensdag, 7e en laatsten Woensdag van
den H. Joseph, 's avonds 61/s uur Lof met
Rozenhoedje ter eere van den H. Joseph.
Donderdag, Feestdag van den H, Joseph,
's morgens 8 uur gez. H. Mis's avonds
6a uur plechtig Lol' met Rozenhoedje
ter eere van den H. Joseph.
Van de laatste H.H. Sacramenten voorzien:
Cornelia Liefting.
In de Heer overledenWeduwe Cornelia
Zendvelt, geb. De Zeeuw.
LIMMEN.
Zondag 'smorg. 7 */s uur H. Mis; 10 uur
Hoogmis; 'smidd. l1/, uur Catechismus;
's avonds 7 uur Lof met de Lijdens
meditatie.
In deze week de H.H. Missen om 8 en 8l/j uur.
Woensdag 's avonds 7 uur Lof ter eere
van den H. Joseph, waarna gelegenheid
om te Biechten.
Donderdag, Feestdag van den H. Joseph,
's morgens 8 uur gez. H. Mis 's avonds
7 uur Lof ter eere van den H. Joseph.
V r ij d a g 's avonds 7 uur Kruisweg.
Zaterdag van 47 uur gelegenheid om
te Biechten.
Catechismus volgens gewoonte.
Van de laatBte H.H. Sacramenten voorzien
Joanna Bakkum, geb. Hageman en
Agatha Swart.