oor. RS de 2", 'len. Co. AR. sr asten, >6. No. 69. TWEEDE BLAD. ff> e L r □luids II" lier PER. Zaterdag 14 Maart 1908. Allerhanden, Judas' Verraad. Kiesrechtregeling. -1 x" N CD n w luisinier. IDULES enz. ste prijzen. en Handels- trant op nader ir perioonljjke of den op Hypo- Alkmaar, ONS BLAD. KALENDER voor de dagen der week. 15 Mrt. Zondag. H. Longinus. Evangelie: Gedaanteverandering de s (jgaV s Heeren. Matth. XVII, 1—9. 16 Maandag. H. Eeribertus. 17 Dinsdag. H. Gertiudis. 18 Woensdag. H. Gsbriël. 19 Donderdag. H. Joseph. 20 Vrijdag. Feest van den Zweetdoek en het Lijkwade Onzes Heeren. 21 Zaterdag. H. Benedictus. 15 MAART. e Tweede Zondag van de Vaste. Derde Zondag der Maand. Les uit den eersten brief van den H. apostel Paulus aan de Thessalonl- censen; IV, 1—". BroedersWij bidden en smeeken u in den" Heer Jesus, dat gij gelijk gij van ons ontvangen hebt, hoe het u be taamt te wandelen en Gode te behagen, aldus ook wandelt, dat gij daarin over vloediger worden moogt. Immers weet gij, welke voorschiiften ik u door den Heer Jesus gegeven heb. Want dit is de wil van God uwe heiligmakingdat gij u onthoudt van ontucht, dat ieder van u zijn vat wete te bezitten in heilig heid en eer, niet in drift der begeer lijkheid, gelijk ook de heidenen, die God niet kennen.; dat niemand zijnen broeder verdruk ke of in eenige zaak bedriege; want de Heer neemt wraak over dit alles, gelijk wij u te voren gezegd en betuigd hebben, God immers heeft ons niet geroepen tot onreinheid, maar tot hei ligmaking, in Christus Jesus onzen Heer. Evangelie volgens den H. Mattheüs; XVil, 1-9. Te dien tijde nam Jesus Petrus, Ja cobus en diens broeder Joannes met Zich en leidde hen, afzonderlijk, op een hoogen berg, en Hij werd voor hen van gedaante veranderd. En zijn aangezicht blonk als de zon, en zijne kleederen werden wit als sneeuw. En zie, hun verschenen Mozes en Elias, met Hem sprekend. Petrus nu nam het woord op en zeide tot Jesus: Heer! het is ons goed hier te zijn Laat ons, zoo Gij wilt hier drie tenten maken, voor U ééne, voor Mozes ééne eD voor Elias ééne! Terwijl hij nog sprak, zie, overschaduwde hen eene lichte wolken zie, eene stem klonk uit de wolk, zeggende: deze is mijn beminde Zoon, in wien Ik mijn welbehagen heb; hoort Hem! En de leerlingen, dit hoo- rende, vielen op hun aangezicht neder en vreesden zeer. En Jesus naderde en raakte henen Hij sprak tot hen staat op en vreest nietEn hunne oogen opslaande zagen zij niemand dan J,esua alléén. En terwijl zij den berg afdaalden, gebood Jesus hun en zeide: openbaart dit gezicht aau niemand, totdat de Zoon des menschen van de dooden ia opgestaaD. IX. Hoe vaak is er al niet op gewezen door do Kerkelijke Overheid, dat katholieken thuis hooren in katholieke vereenigingen. Even zoo dikwijks werd aangetoond het gevaar, dat neutrale vereenigingen voor den godsdienst opleveren. Toch zijn er nog zoovele katho Heken aangesloten bij die z.g. neutrale vak- vereenigingen, want ja, zoo heet het, »wat heeft nu een vakvereeniging in 'e hemels naam met hst geloof uit te staan Dat is maar iets van de geestelijkheid en van de fijnen l« Die argumenten te weerleggen is te vaak reeds van onze zijde geschied, dan dat ik hierover zou willen schrijven. Wat ik echter dezer dagen van andere zijde vondj achtte ik wel de moeite waard hier even te laten volgen. Ds. H. Bakels, doopsgezind predikant te Enkhuizen, dus geen zoogenaamde Mijne*, maar een moderne vrijzinnige, een man, die niet door 't geloof maar meer door 't gg- zond verstand genoopt werd, de valsche leuze te bestrijden, dat het er in zaken niet op aankomt, wat men denkt of gelooft, heeft hierover een geschriftje uitgegeven. Het komt er wel op aau in zaken en vakken, wat men denkt en gelooft. •Dat is zóó waar», zegt de genoemde pre- dikent, dat zelfs de sociaal-democraten, die •zeggen, dat het geloof voor de politiek (en •vakorganisatie) onverschillige zaak is, over •het algemeen tegenover den godsdienst vry vijandig gestemd zyn. En toch moeBt hun •dit 't zelfde zijn: godsdienstig of ongods dienstig... wat zou dat schelen? Want zij zeggen: 't komt er niet op aan. Maar de •natuur gaat hij hen boven de leer. Hun •leer zegt: 't Is 't zelfde, wat men gelooft •of niet». Maar hun natuur en instinct zeg- •gen terecht het is op de menschen van •invloed, of zy in hunne gedachten het zwaartepunt leggen op de zichtbare dingen van ons socialistisch stelBel, dan wel de •onzienlijke dingen van den godsdienst. •Bij de beschouwing en genezing ook van de maatschappelijke ellenden is het van veel gewicht, uit welk oogpunt gij de menschenkinderen beschouwt. Dat is zeker, dat de volbloed materialist, die in de men •echen niets ziét dan stof, zich niet veel moeite zal geven, om ze te redden van zedelijke ellende, die immers bjj den dood toch eindigt». En dan voert de predikant de volgende redeneering aan: Wanneer Ambrosius en Mors, twee regeer ders, hun volk besturen, en Ambrosius ge looft de onsterfelijkheid der ziel, maar Mors denkt, dat met dit leven alles ophoudt, zal het dan in hun manier van regeeren geen verschil uitmaken, wat hun geloofsovertuiging zegt? Ja, want Mors zal zyn volk gelukkig willen maken alleen voor dit leven, die zal zich tevreden stellen, indien zijn volk zal hebben goede woning, kleeding en voedsel, een pensioen voor den ouden dag, en ook •kunst voor het volk» in ieder geval niet meer dan »brood en spelen», waarmede ook het Romeinsche volk onder het heidendom tevreden was. Eu om het die te kunnen geven, vestigt hy daarop alleen zijn aandacht en om zijn volk gelukkig te maken voor dit korte leven, zal hy het voor later beder ven. Hij denkt ook trouwens niet aan later en als hij er nog aan dacht, dan paait hij zich met de gedachte, dat er geen later bestaat. Maar Ambrosius zal zyn volk ook willen geven voortreffelijke woning, kleeding, voed sel, pensioen voor den ouden dag en kunst. Een stoffelijke welstand, die verhindert, dat de arbeider niet nog zoo zal behoeven te zwoegen om 't allernoodigste, laat eveuwel genoeg aandacht over voor bet hoogere. Maar zijn volk verwennen Dit leven van hem rijk maken ten koste misschien van het latere leven Diens aancjpcht alleen en uitsluitend vestigen op zichtbare dingen? Neen, tegelijkertijd als hij zorgt voor dit leven, zal hy altijd het oog open houden voor het ware innerlijke geluk van zijn volk, n.l. het eeuwige leven, dat hier reeds moet beginnen wortelen te Blaan, opdat het later groeie en bloeie.» Stel u nu maar voor, dat Mors de neutrale en Ambrosius de katholieke vakorganisatie is en gij zult weten, wie het verstandigst handelt. De katholieken kunnen van dezen vrij zinnige nog Ieeren, waarom de katholieken in sociale zaken de waarheid voor oogen houden Na dit leven is er nog een leven. SNUFFELAAR. A... 13 Maart. '08. Zwaar staan de boomen, stil. 'n Bang licht brandt er spetterend, walmend uit van hoog gehevene toortsen 't krimpt en zwelt dan weer uit en is teekenend zwarte grillig bewegende schaduwen van boomen en takken, 'j Onder het licht drijft aan een troep men- scheD, bewogen op donker tredenden gangj een gefluister bromt op, geluid van half bedwongene stemmen van mannen. Vooraau, gaat Judas onrustig. Hij kent hier den weg, maar toch angstig-loerend vóór zich, treedt hy vooruit, zoekend met zijn oogen verder dan 't licht. Met 'n schrikkenden schok rukt om zijn hoofd, als onvoorzichtig daar achter hem klinkt een kletterend geluid van metaal op metaal. Een aDgetig gierende schreeuw en 'n vreemd gerucht van raech in het duister bewogene vleugeleD. Judas staat hij luistert, half open zijn mond en snel bonBt zyn hart op in ziju drogende keel. Was dat een vogel En angstiger nog gaat hij voort, gedreven door stuwende volgers. In 't bereikende licht der fakkelB staat op een rotsigen heuvel Jezus achter hem dringen menschen Bamen. Klaarder wast aan het licht en de half inhet duistere ge zichten worden geteekend de apostelen. Vóór staat Jesus zacht en moedig, recht geheven in stand van beheerschte kracht. Zijn kleed open aan den hals hangt in statige lyning neer tot Zijn voeten. Het stille hoofd half gewend naar de Apostelen met kalme heffing van arm en hand wijst Hij de in klimming Btappende menschen Ziet daar komt hy die Mij wil verraden». Zijn oogen zeggen een smartelijk vaarwel aan zijn leerlingen, vrienden alB een moeder, die zwijgend (e sterven ligt, met oogen vol liefde voor t laatst beziet hare kinderen. Daar komt Judas vooraan voor hy weet of hij zal durven, staat hij by Jesus, slaat over Jesus schouder zyn arm, gedwon gen vriendelijk•Gegroet mijn Meester», huichelt zijn stem en de ontrouwe lippen drukken doemwaardig een kus op Jesus trouwe aangezicht. Dan met 'n paar vlugge treden terug zonder keeren, zoekt hij bsBcherming by de bewapende mannen, Judas ziet Jesus Jesus begrijpt wat Judas deed en toch von kelt niet hit dat oog, 'n flikkering van machtigen toorn. Jesus begrijpt, en toch zegt die mond niet verachting over zulk een laaghartige daad, Jesus ziet Judas aan en die blik is niet te ontkomen maar t is medelijdende liefde die warmt in dat oog't is Blechls de Bmart om verraden vriendschap die daar treurt om zijn mond en op 't bewegen der lippen hoort hij Jesus Btem hartelijk tot zich komen »mijn vriend, wat komt gij hier doen Ach, dat die Goddelijke daad van Jesus klare liefde, in 't donkere hart van Judas verduistert tot wanhoop I H. M. v. d. B., Pr. Door het bestuur van de R. K. Centrale Kiesvereeuiging in het 2e Kamer distriet Alkmaar zijn aan de secretarissen der aan gesloten plaatselijke kiesvereenigingen ver zonden de vragenlijsten, die het bestuur van den Algemeenen Bond. van R. K. Kiesver eenigingen heeft opgemaakt in verband met het kiesrecht rapport. Naast de meeningen der rapporteurs, de heeren jhr. J. W. van Nispen tot Sevenaer, jhr. mr. L. E. M. von Fisenne, mr. dr. Cb. Raaijmakers, S. J., H. W. J. Stins en mr. J. R H. van Schaik, welke omtrent sommige onderwerpen niet tot eenstemmig heid konden komen, wenscht 't bestuur van den Algemeenen Bond ook te vernemen de oordeelen van de verschillende kiesvereeni gingen. Daar het voor de meeste kiesvereenigin gen een te zware taak is het 216 bladzijden groote rapport te bestudeeren, heeft de voor zitter van de Centrale te Alkmaar eene korte toelichting op de vragen gezonden aan de kiesvereenigingen in dit district. Het komt ons nuttig voor, dat ook de leden dier ver eenigingen of van kiesvereenigingen buiten dat district, maar in onzen lezerskring, van een en auder kennis nemen vóór zij de ver gaderingen bijwonen. Vooraf ga de vragenlyst luidende 1. Acht gy het thans, nu de voorstellen tot grondwetsherziening staan ingetrokken te worden, nog noodzakelijk of wenschelijk dat de Bond zich over de regeling van het kies recht uitspreke 2. Zijt gij van oordeel dat de kiesrecht regeling volgens de wet Van Houten aan zoo groote gebreken lijdt, dat eene nieuwe regeling wenschelijk ie? (Rapport pag. Ï20 sq.) 3. Meent gij dat eene nieuwe regeling van het kiesrecht zóó urgent is dat desnoods eene herziening der Grondwet aan het voortarbei den aan de sociale wetgeving moet. vooraf gaan (Pag. 214 eq). 4. Behooren de grondslagen van het kies recht voor de politieke lichamen in do Grond wet tehuis of kan aan de wet worden over gelaten die te regelen (Blanco artikel in de Grondwet). (Pag. 212 eq.) 5. Is het kiesrecht een den burger van nature toekomend recht of is het kiesrecht eene bevoegdheid die door de Overheid wordt toegekend aan die burgers, die vermoed worden de geschiktheid om to kiezen te be zitten (Pag. 13 sq.) 6. Behoort de nieuwe kiesrechtregeling weder individueel te zijn of schenkt gy de voorkeur aan organisch kiesrecht, d. i. aan eene regeling waarby het kiesrecht wordt toegekend aan organische in de Maatechappy levende groepen (Pag. 131.) 7. Wordt naar Uwe meening een eerste stap gezet op den weg naar organisch kies recht door het kiesrecht toe te kennen aan gezinshoofden (Pag. 132 sq.) 8. Of zyt gy van oordeel indien gij vraag 7 niet toestemmend kunt beantwoor den dat in het zijn van gezinshoofd naast andere een uitnemend keiiteeken ligt van geschiktheid om de kiesfunctie uit te oefenen (Pag. 137.) 9. Of verklaart gy U gelet ook op de tegenwoordige politieke verhoudingen voor algemeen kiesrecht (Pag. 139 sq.) 10. Behooren zoowel degenen die van wege de Overheid als zij die door kerkelyke en particuliere liefdadigheids-instellingen blijvend bedeeld worden, van het kiesrecht te wor den uitgesloten, of alleen de eerstgenoemde (Pag. 162 sq.) 11. Indien het kiesrecht is een door de Overheid toegekende bevoegdheid heeft de Overheid dan ook het recht te eischen, dat van het kiesrecht gebruik gemaakt wordt (Stemplicht). (Pag. 168 eq.) 13. Zyt gy vóór of tegén Invoering van eene evenredige vertegenwoordiging ongeveer zoo als in België bestaat (Pag. 173 eq.) 13. Is invoering eener evenredige vertegen woordiging van zooveel belang, dat een op lossing van het kiesrechtvraagstuk zonder baar onbevredigend dient te heeten (Pag. 176 sq) 14. Zijt gij van meening dat het meer voudig kiesrecht alleen in theorie een prach tige instelling is of acht gij haar ook in de practijk uitvoerbaar (Pag. 157.) 15. Acht gy het tydstip gekomen waarop ook aan de vrouw in meerdere of mindere mate het kiesrecht behoort te worden toe gekend (Pag. 153 sq.) Thans volge de toelichting door den voor zitter der Centrale te Alkmaor aan de kies vereenigingen in dit district: Alkmaar, Maart '08. Geachte Heer I bovengaande vragenlijst ontving ik van het bestuur v. d. Algemeenen Bond voor R. K. kiesvereenigingen in Nederland. De bedoeling is dat uwe kiesvereeniging deze vragen beantwoordt en dat gy dan die vragenlijst door u namens de kiesvereeniging geteekend weder aan my terugzendt. Wanneer de eerste vraag ontkennend wordt beantwoord vervallen alle overige vragen. Vermoedelijk zal men t wel nuttig achten dat de bond, nu de zaak eenmaal ter tafel is, zich uitspreke. Het bondsbestuur hoopt te komen tot ééne praktische conclusie. De 5 heeren die het kiesrecht rapport opmaakten kwamen tot verschillende con clusies maar de bond als eenheid moet ééne meening uiten n.l. die van de meerderheid der kiesvereenigingen. Die meening moet praktisch zijn d. w. z. de kiesvereenigingen moeten zich niet verdiepen in theoretische beschouwingen, maar rekening houdende met allerlei omstandigheden zeggen hoe zij hopen, dat eene nieuwe kieswet er zal uitzien. B.v. 2e vraagieder wenscht, dat de wet Van Houten (onze huidige kieswet) althans zóó worde veranderd, dat de lastige omslag van aangifte vervalt. In 't algemeen belang zal men echter wenschen, (vraag 3) dat eerst de sociale wetten worden afgedaan in christe- lyken zin, waartoe nu kans bestaat en wat in arbeiderskringen groote rust zal geven. De R. K. zullen als voorstanders van gezag en een vast Staatsbestuur beter vinden, dat de Grondwet zekere grondslagen geeft voor 't kiesrecht dan dat de gewone wet dit doet, daar de gewone wet door elke geringe Kamermeerderheid kan worden ge wijzigd en allicht in ons nadeel. (Vraag 4). Vraag 5. Een van nature ons toekomend recht zal men 't kiesrecht niet kunnen noemen omdat dit een uitvloeisel zou zijn van de door de R. K. verworpen leer der volks- souvereiniteit. Wij huldigen 't gezag als uit God zóó geeft de overheid 't kiesrecht. Eene betere regeling van 't kiesrecht zou zijn wanneer elke stand vertegenwoordigd werd, b.v. T landbouwbedrijf, de nyverheid enz. elk heeft zyne eigen afgevaardigden. Dit wordt organisch kiesrecht genoemd. Hoewel .dit vooreerst niet te bereiken is, zou 't geven van kiesrecht aan gezinshoofden een eertete goede stap in die richting zijn, (Vragen 6 en 7). Een gezinshoofd heeft trouwens in 't al gemeen betere geschiktheid om invloed te oefenen op 't staatsbestuur dan een enkel persoon. (Vraag 8). Daar onze A. R. bondgenooten, voorstan ders zijn ven gezinshoofden-stemrecht eu 't in hooge mate praktisch is om met hen mede te werken, is de keuze vóór dit zoo genoemde huiemanskiesrecht en tegen alge meen stemrecht daargelaten andere be zwaren aanbevelenswaardig. (Vraag 9). Die van overheidswege blijvend wordt bedeeld moet geen invloed hebben op de samenstelling dier overheiddie reden geldt niet voor bedeelden door kerkelijke en parti culiere liefdadigheidsinstellingen. (Vraag 10). De overheid geeft geen stemrecht om dat ongebruikt te laten, zy kan in 't algemeen belang eischen, dat men dat recht gebruikt, dus stemplicht voorschrijven. (Vraag 11). Eene evenredige vertegenwoordiging, die zoo juist mogelyk ook minderhedeu onder de kiezers doet vertegenwoordigen, is zeker eene begeerlijke zaak (vraag 12)toch mag de wensch hiernaar niet zóó groot zijn, dat onze afgevaardigden zouden afstemmen eene betere kiesregeling, waarin evenredige ver tegenwoordiging niet zou zijn opgenomen, omdat daarvoor bij andere partijen geen steun zou zyn te vinden geweest. (Vraag 13). Tegen meervoudig kiesrecht bestaat een groot praktisch bezwaar, nl. dat groote scharen kiezers er blijvend een onbillijkheid in zouden zien, dus de kiesrechtkwestie zou biyven voortduren. (Vraag 14). Er zijn stellig vele vrouwen aan wie men gaarne 't stemrecht zou zien toegekend, de groote verandering echter, die de maat schappelijke toestand van de vrouw onder gaat, als zy huwt, maakt 't voor haar zelve niet gewenscht onder den "plicht van kies recht te komen. Zie hier eenige toelichtingen die u wel licht te pas zullen komen bij de behandeling der vragen in uwe vereeniging. Daar de OeDtrale begin April moet ver gaderen om tydig hare beseheiden aan het bestuur van den Algemeenen Bond te doen geworden, verzoek ik u beleefd uwe ver eeniging vóór 4 April a s. bijeen te roepen ter beantwoording der vragen die ik uiterlijk den 5 April '08 van u terugverwacht. Wel licht kan uw bestuur een paar leden aan wijzen om na bestudeering der vragen in de vergadering de noodige inlichtingen te geven. Hoogachtend, Uw dw. H. P. M. KRAAKMAN, Voorzitter. ALKMAAR. Parochie van den H. Laurentius. Zondag 's morgens 7 en 8l/j uur stille H.H. Missen10 uur gezongen Hoogmis 's middags 2 uur Catechismus3 uur Vespers's avonds 6 uur Lof ter eere van het Onbevl. Hart van Maria, met oefening van den H. Kruisweg. Maandag 's morg. 8 uur stil Jaargety voor Petrus Goedhart's avonds 7 uur Congregatie der H. Maagd. Woensdag 's morg. 9 uur gez. Jaargety voor Jacob Kieft's avonds 7 uur Lof ter eere van den H. Jozef. Donderdag 's morgens 9 uur gezongen H. Mis ter eere van den H. Joseph 's avonds 7 unr Lof met Meditatie over het Lyden des Heeren. V r ij d a g 's avonds 7 uur Lof ter eere van 't Allerh. Hart van Jesus. Zaterdag 's morgens 9 uur H. Mis voor de leden van de Broederschap 't Onbevl. Hart van Maria voor de bekeering der zondaren. Parochie van den H. Dominicus. Zondag 's morgens 6, 71/» en 9 uur stille H.H. Missen; lO'/s uur Hoogmis;'smidd. 2 en 31/, uur Catechismus 3 uur Ves pers 'savonds 7 uur Feêet-Congregatie der H. Familie (afd. Mannen) waaronder op dracht der nieuwe leden. Dinsdag 's morgens 9 nur gez. H. Mis ter eere van den H. Antonius 's avonds 6 uur gelegenheid om te Biechten 7 unr Lof met Meditatie. Woensdag, laatste der 7 Woensdagen ter eere van den H. Joseph, 's morgens 8 uur H, Mis ter eere van O. L. Vr. van den H. Rozenkrans, met vollen aflaat voor een ieder die er bij tegenwoordig is 'e avonds 7 uur Feest-Congregatie. Donderdag, Feestdag van den H. Joseph, 's morg. 9 uur solemneele Hoogmis 's avonds 7 uur plechtig Lof. V r y d a g 's avonds 7 uur Lof en Kruisweg. Zaterdag 's avonds 7 uur Lof HEILO. Zondag 's morg. 71/, uur H. Mis; 91/J uur Hoogmis met Predikatie 'smidd. I1/» uur Catechismus 2'/i uur Meditatie en Lof. Na 't Lof zal het Rozenhoedje worden ge beden voor Joanna Metzelaar, geb. Schol, als lid van de Broederschap van den Levenden Rozenkrans. Deze week de H.H Missen ten 8 en sVj uur. Woensdag 's namidd. van 5—7 uur ge legenheid om te Biechten; 'savonds 61/» uur Lof, voorgeschreven ter eere van den H. Joseph. Donderdag, Feestdag van den H. Joseph, dag van devotie, 's morg. 8 uur gezongen H. Mis's avonds 67* uur Lof, voorgeschre ven ter eere van den H. Joseph, beiden met plechtige uitstelling van het H. Sacra ment. V r ij d a g 's avonds Gl/2 uur oefening van den H. Kruisweg, waarna vereering van de Reliquie. Zaterdag 's namidd. van 4 uur af ge legenheid om te Biechten, alsdan komen de kinderen biechten, die in 't vorig jaar zijn aangenomen 's avonds 61 uur Lof ter eere van Maria. Op gewone dagen de Catechismus. BERGEN. Zondag 'smorg. 7 uur Vroegmis; 9l/i uur Hoogmis met Predikatie 's midd. 1 uur Catechismus2 uur Vespers. Daarna De Profundis. Verder in de week 's morgens 7 en 8 uur de H.H. Missen. Woensdag 's avonds 6 uur Lof ter eere van den H. Joseph. Donderdag 's morg. 8 uur gez. H, Mis met uitstelling, van wege den feestdag van St. Joseph 's avonds 6 uur Lof ter eere van den H. Joseph. V r ij d a g 's avonds 6 uur Kruisweg. Catechismus naar gewoonte. Gelegenheid tot Biechten Zaterdagmiddag van 4—6 uur. Van de laatste H.H. Sacramenten voorzien: L, Wittebrood en G. Brakenbof. EQMOND AAN ZEE. Zondag, 2e Zondag vr.n de Vasten, 'smorg. ?7S nur H. Mis 10 uur Hoogmis 2 uur oefening van den H. Kruisweg; 'savonds 7 uur Lijdensmeditatie. Maandag, Dinsdag, Woensdag, Vrijdag en Zaterdag de H. Mis kwart over acht. Woensdag, 's avonds 7 uur Lof ter eere van den H. Joseph. Donderdag, Feestdag van den H. Joseph, 's morg. 8% uur gez. H. Mis 's avonds 7 uur Lof. Zaterdag 's middags vau 3—4 en vau 5—7 uur Biechthooren 'savonds 61/i uur Lof met Rozenkrans ter eere van de H. Maagd. EGMOND-BINNEN. Parochie van den H. Adelbertus. Zondag 's morg. 7 uur Vroegmis9*/j uur Hoogmis; 1 uur onderrichting in de Bijb. Geschiedenis2 uur oefening van den H. Kruisweg 's avonds 7 uur Boete lof met overweging. Dinsdag 's morg. 9 uur plechtige H. Mis van Requiem, als jaargetijde voor de ziel van zaliger de wed. Maria Groot, geboren IJpelaan. Woensdag, 7e en laatsten Woensdag van den H. Joseph, 's avonds 61/s uur Lof met Rozenhoedje ter eere van den H. Joseph. Donderdag, Feestdag van den H, Joseph, 's morgens 8 uur gez. H. Mis's avonds 6a uur plechtig Lol' met Rozenhoedje ter eere van den H. Joseph. Van de laatste H.H. Sacramenten voorzien: Cornelia Liefting. In de Heer overledenWeduwe Cornelia Zendvelt, geb. De Zeeuw. LIMMEN. Zondag 'smorg. 7 */s uur H. Mis; 10 uur Hoogmis; 'smidd. l1/, uur Catechismus; 's avonds 7 uur Lof met de Lijdens meditatie. In deze week de H.H. Missen om 8 en 8l/j uur. Woensdag 's avonds 7 uur Lof ter eere van den H. Joseph, waarna gelegenheid om te Biechten. Donderdag, Feestdag van den H. Joseph, 's morgens 8 uur gez. H. Mis 's avonds 7 uur Lof ter eere van den H. Joseph. V r ij d a g 's avonds 7 uur Kruisweg. Zaterdag van 47 uur gelegenheid om te Biechten. Catechismus volgens gewoonte. Van de laatBte H.H. Sacramenten voorzien Joanna Bakkum, geb. Hageman en Agatha Swart.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1908 | | pagina 5