Binnenland.
Plaatselijk Nieuws.
moedig en krachtig te verdedigen, evenzeer
kan voor de eendracht, die onder de katho
lieken heerechen moet, niete noodlottiger zyn
dan een stelselmatige zncht tot verkettering
in de dagbladen polemiekeen zucht tot
verkettering, die zonder twijfel leidt tot
overdrijvingen en tot overtredingen van de
eerste en verhevenste onder de christelijke
dengden, n.l. de naastenliefde een zucht tot
verkettering, die er aanstonds by is om uit
een niet goed uitgedrukte gedachte, uit een
onvoorzichtigen volzin (en hoevele van dezulke
kunnen dagelykB aan onze pen ontsnappen I)
aanstonds een wapen te smeden, ten einde
over hun broeders het anathema uit te
spreken. By zulk een gezindheid schenkt
het een zekere voldoening anderen in gebreke
te vinden onder het voorwendsel, de Kerk
en de onaantastbaarheid harer beginselen te
verdedigen, komt men er toe in de Kerk
tweedracht te zaaien en aan de ware rebellen
gelegenheid te geven opnieuw het hoofd op
te steken door hen nl. te vereenzelvigen met
diegenen, aan wier gehoorzaamheid in zaken
van belang niet te twijfelen valt.
Daarom is de uiting van Kardinaal Ferrari
zoo volkomen gerechtvaardigd. En wy heb
ben de volstrekte zekerheid, dat zij geheel
overeenstemt met de bedoelingen van onzen
H. Vader Paus Pius X, die van den eenen
kant de dwaling veroordeeld wil zien en
bereid is, haar met alle werkdadige middelen
te bestryden, doch anderzijds van zijn zonen
niet minder beslist verlangt dat zij elkaar
zullen liefhebben en tot betere gevoelens
zullen brengen, doch nooit of nimmer dat zij
zich opwerpen als uitdeelers van brevetten
van rechtzinnigheid die taak is voorbehou
den aan den Paus en aan de Bisschoppen
en geenszins aan diegenen, welke tot de
kudde behooren, al nemen zij dan ook in de
katholieke pers een plaats in van beteekenis.<
Engeland.
Het laaUte gebed.
Men heeft in de myn van Hamstead in
Engeland de lijken gevonden van 22 mijn
werkers, door het vuur en den rook in de
myn opgesloten.
Wat wellicht de redders het meest heeft
geschokt, meer misschien dan het vinden
der lijken, was het vinden der volgende
boodschap, door de stervende werklieden met
kryt op een houten plank geschreven.
LOBD, PRESERVE US I H. Gurtis. J.
Guest. H. Watts. T. Cole. T. Johnson. Joe
Hodgkins. For we are trusting in Ohrist.
(God, bescherm ons I Want wij ver
trouwen op Ohristus).
Geen uitweg meer ziende, en wetende dat
zy ten doode waren opgeschreven, richtten
deze eenvoudigen van harte zich tot God en
hun laatste woord is een bemoedigend woord
van hoop en vertrouwen.
Zoo worden menschen, wier steun en troost
de godsdienst is, helden in de ure van het
grootste gevaar.
Geven dergeljjae voorbeelden den bestrij
ders van den godsdienst niet te denken
Tegen het zweetsysteem.
In tweede lezing is door het EDgeleche
Lagerhuis de wet aangenomen tegen mini
mum-loon voor kleermaken, rok- en taillewerk,
verandering, garneering, afmaak- en verstel
arbeid I De betaling van minder dan het
minimum by de' wet vastgesteld, is strafbaar,
en wie lager loon ontving, heeft recht op
uitbetaling van het ontbrekende.
Italië.
De doop van een koningskind.
In een der zalen van het Quirinaal, voor
deze plechtigheid tot kapel ingericht, werd
Vrijdagochtend de op 13 Nov. van het vorig
jaar geboren prinses Giovanna, het derde
doehtertje van het regeerende koningspaar,
gedoopt. Mgr. Beccaria, hofkapelaan, ver
richtte de Doopplechtigheid, die werd bijge
woond door de koninklijke familie en vele
hofdignitarissen. Als peter en meter fun
geerden de graaf van Turijn en de hertogin
van Genua.
Spanje.
Hulde aan Alfonso.
Aan koning Alfonso is te Madrid, na zijn
terugkeer uit Barcelona, een zeer geest
driftige ontvangst te beurt gevallen. Alle
autoriteiten waren aan het station en een
ontzaglijke volksmenigte juichte den moedigen
jongen monarch toe. Deze heeft te Barcelona
blijkbaar een zóó goeden indruk ontvangen
van de gezindheid der bevolking (het laffe
anarchistische geboefte natuurlijk buiten
rekening gesloten), dat Z. M. besloten heeft
er binnenkort opnieuw een bezoek te brengen.
Nu de koning te Barcelona weg is, zijn
de anarchistische lafaards wederom begonnen.
Zondagmiddag sprong op de Sint Joseph-
markt een bom, onder den stoel eener oude
vrouw, die zeer ernstige wonden kreeg.
Onder den stoel eener andere vrouw werd
ook een bom gevonden, die in een geblindeerd
rijtuig naar het laboratorium werd gebracht.
De lafheid van het anarchistische geboefte
te Barcelona schijnt thans te ontaarden in
een soort krankzinnigheid, daar de misda
digers, die noch tegen den Koning ncch
tegen Maura iets durfden ondernemen
hlykbaar uit vrees door het publiek in stuk
ken gescheurd te worden thans hun
satanische boosheid botvieren tegenover
onschnldige, weerlooze marktvrouwen I De
Burgemeester van Barcelona heeft zijn ontslag
genomen. Of dit feit in verband staat met
het bezoek van koning Alfonso en de thans
volgende aanslagen, wordt niet gemeld.
Amerika.
Geldhonger.
Volgens de New Yorksche Trihme ver-
koopen, tengevolge van den «geldhonger*,
de millionaire hun jachten van ettelijke
millioenen dollars waarde. De schepen der
Vanderbilts, Goulds en AstorB zyn te koop.
iu-
'X -
Wat moet mijn zoon worden
In den Middenstandsbond komt deze ver
taling voor van een Duitsch gedichtje, dat,
in zyn eenvoud, gulden waarheid bevat
Een «handwerk* mag myn zoon niet leeren,
Want daarvoor is hij veel te goed
Hij is zoo'n «heertje* in zijn kleeren,
Schrijft mooi, en is zoo'n teere bloed.
Om 'b Hemels wil vooral geen handwerk I
Dat geldt toch immers niet voor fijn
Al zou ik 't uit mijn nood ook sparen
Het moet en zal wat beters zijn.
Het is de wonde plek van 't heden,
Een ieder wil zich zien geëerd
Ook ieder wil zich netjes kleeden,
Doch niemand, die het handwerk eert.
Het handwerk gaat geheel te gronde,
Want «arbeidskleeren* zjjn te min.
Doch wee I laat ons het luid' verkonden
Daar ligt 's lands ondergang nog in.
Handwerker.
Leerzaam.
Vol teleurstelling over de mislukking van
de socialistische cacdidatuur by de jongste
verkiezing in Tietjerksteradeel gaat Het Volk
de oorzaken na, waaraan dit te wyten is
en zegt o.a.
Maar de hoofdzaak in dit district is dat
in geheels streken schier alle arbeiders «fijn*
zyn, zich door middel van de kerk laten
vastkoppelen aan het politieke christendom.
De lieden zyn vooral door Talma van de
sociaaldemokratie afkeerig gemaakt.
De zinsnede is van niet geringe beteekenis.
Er wordt zoo duidelijk als maar kan door
Het Volk geconstateerd, dat in geheele stre
ken van gemeld district de arbeiders «fijn*
d.i. godsdienstig zjjn en dat zij daarom niet
door socialistische hengelaars aan den haak
worden geslagen.
Maar dat verklaart ook weer le. AVaarom
de socialisten het er allereerst op toeleggen
den godsdienst bij het volk uit te roeien
en 2e. Waarom de Kerk zich zoo krachtdadig
te weer stelt tegen de socialisten.
Socialistische voorlichting.
In het socialistische «Weekblad voor de
arbeidersparty* dat te Utrecht verschijnt,
wordt een hoofdartikel opgenomen ter her
denking der Commune, die 18 Maart 1871
te Parijs werd uitgeroepen.
Niets dan goeds krijgen de lezers over
deze revolutie te hooren.
Moest men het weekblad gelooven, dan
was de Commune op weg Frankrijk, en in
de eerste plaats de hoofdstad tot een Paradijs
te maken.
«De Commune van Parijs was een schoone
poging, een heroieke daad*, zoo heet het.
Zij is «vermoord door de partij der kapita
listische «orde*, d. i. de party der georga
niseerde uitbuiting en roof op de arbeidende
klasse*.
Onder de weldaden der Commune wordt
ook opgesomd, dat de «guillotine, het bar-
baarsche strafmiddel, onder gejuich werd
verbrand.*
Maar wat onvermeld blijft is, dat diezelfde
Commune de gijzelaars vermoordde, onder
wie verschillende priesters en de aartsbis
schop te Parijs.
Het socialistische weekblad vindt dit blijk
baar slechts een kleinigheid, niet de moeite
waard om van te reppen.
En het zwijgt ook van de overige gruwelen,
onder de Commune gepleegd, het werk der
«pétroleuses*, de brandstichting op groote
schaal, waardoor ontzettende verwoestingen
werden aangericht, kostbare kunstwerken enz.
in vuur opgingen.
Gansch Parijs dreigde in de vlammen te
verdwijnen.
Al deze barbaarschheden worden verdon
keremaand, om toch maar geen afbreuk te
doen aan het «heerlijke* beeld van een burger
oorlog, begonnen toen het vaderland nog
zuchtte onder den hiel van den buitenland-
schen vijand.
Zóó licht men de arbeiders voor 11 C.
Mr. van Zinnicq Bergtnann f.
Mr. E. H. J. M. van Zinnicq Bergmann,
lid der Eerste Kamer, is Maandag te 's Her
togenbosch overleden.
Nieuwe ruzie in de S D. A. P.
Onder dit opschrift schrijft De Voorhoede
het volgende
«Men herinnert zich, dat een jaar geleden,
een brochure verscheen van Mr. Troelstra:
«Inzake partijleiding*.
Het was een fel geschrift, tegen v. d. Goes
c. s. gericht. Dezen wilden antwoorden.
Op het congres werd hun bezworen zulks
toch niet te doen. De vrede was nu hersteld 1
Nu, de tegenbrochure van A'an der Goes
is toch verschenen, bij H. A. Wakker. De
grjjze omslag zou niet doen vermoeden, dat
er zulk een hatelijk scherpe inhoud in ver
borgen was. Die brochure, getiteld«Ver
keerde partijleiding*, is geheel tegen Mr.
Troelstra gericht. Zij werd in slechts 50
exemplaren gedrukt en alleen aan de zeer
vertrouwde partjjgenooten gezonden.
Toch weten wij er alles van. Hoe, doet
er minder toe.
Wel zyn alle voorzorgsmaatregelen tegen
mogenlyke onbescheidenheid genomen.
In den rechterhoek der brochure staat
Novan de vijftig.
Elk oogenblik kunnen de verzonden exem
plaren door het partijbestuur worden opge
vraagd men kan dan zien, of iemand het
heeft uitgeleend.
Pornographische spoorweglectuur.
Te 's-Hertogenbosch vergaderde 16 Maart
een dertigtal heeren, opgeroepen op initiatief
van den heer L. Deckers, hoofdinspecteur
der Boerenleenbanken te Eindhoven, ten einde
te bespreken de bestrijding van pornogra
phische spoorweglectuur.
Uit den boezem der vergadering werd een
comité benoemd, dat de taak op zich nam
om deze beweging nader voor te bereiden.
Om 3 uur geopend, werd deze goed ge
slaagde vergadering, met een woord van dauk
van Monseigneur Diepen aan den heer Dec
kers, om 6 uur gesloten.
Onderscheiding.
Met algemeene voldoening zal men ver
nemen, dat prof. dr. J. V. de Groot O. P.,
hoogleeraar der scholastieke wijsbegeerte aan
de Universiteit te Amsterdam, onlangs be
noemd is tot lid der pauselijke «Accademia
di religione cattolica*.
ALKMAAR, 18 Maart 1908.
Een nieuw liefdewerk.
De Alkmaarscbe katholieke drankbestrij
ding zal zoo zachtjesaan toch wel aan de
spits harer katholieke medestrijders in den
lande komen te staan I Niet alleen toch, dat
hier in onze stad eene levendige actie door
de Roomsche drankbestrijding gevoerd wordt,
zoodat het ledental steeds stijgt, maar de
Alkmaarsche katholieke drankbestrijding wil
mèèr doen.
Ze gaat nu ook op practische wijze de
liefdadigheid beoefenen, hetgeen een tweede
middel voor de propaganda zijn zal 1
Het wakkere bestuur der Maria vereeniging
nam hiertoe het initiatief en wist het zaakje
netjes op te knappen.
In welken vorm die liefdadigheid dan zal
worden beoefend Ziehier in korte trekken
het practische plan.
Het Bestuur der Mariavereeniging klopte
bij de Vincentiusvereeniging aan om mede
werking en wist de zaak zóó flink te be
pleiten, dat dit laatste bestuur zich bereid
verklaarde, de zaal van het Vincentiushuis
op Luttik-Oudorp 43 voor één middag in de
week gratis af te staan voor het goede doel,
dat de Mariavereeniging beoogt.
Daar zullen nu iederen Maandagmiddag,
te beginnen Maandag 23 Maart, een aantal
dames ijverig bezig zjjn met het kosteloos
maken en verstellen zoowel van oude, mitB
schoon, als nieuwe kleedingstukken ten be
hoeve van die behoeftige huisgezinnen, welke
zijn aangesloten by het Kruisverbond, de
Mariavereeniging of de St. Anna vereeniging.
Allen die van deze kostelooze gelegenheid
willen gebruik maken, kunnen zich Maandag
23 Maart opgeven aan het Vincentiushuis,
van half drie tot half zes, of bij een der
bestuursledenMej. M. Kenter—van Baar,
ToussaintstraatMevr. Lutz, Metiusgracht
Mej. G. J. M. Bruno, Kennemerstraatweg
Mej. G. Muhren, Tienenwal en Mej. H. Ver
hoeve, Ritsevoort,
Ziedaar het practische plan, dat de Maria
vereeniging heeft ontworpen en waarvan wy
hopen dat het uitmuntend moge slagen en
ryke vruchten afwerpen. AVat toch is er
edeler, hartverheffender en doelmatiger dan
om naast de behartiging der zedelijke be
langen door de drankbestrijding, ook in de
stoffelijke behoeften van den evenmensch te
willen voorzien. De Alkmaarsche Roomsche
drankbestrijding lev6rt dan ook door dit
werk ter hand te nemen, het afdoende bewijs,
dat het haar ernst is wanneer zy zegt door
de drankbestrijding in de zedelijke en stoffe
lijke nooden te willen voorzien.
Meer aanbeveling van 'dit nuttige werk
achten wij daarom overbodig. Het spreekt
luide voor zich zelf. Alleen mag een woord
van dank niet onthouden worden aan de
Vincentiusvereeniging, welke zoo belangeloos
deze onderneming wil steunen en last not
least aan de Mariavereeniging zelf voor haar
kranig initiatief.
Sociale Cursus.
Maandagavond zette de WelEerw. heer
v. d. Boogaard zijn socialen cursus voort.
Na samenvatting van het verhandelde op
den vorigen cursusavond, en in het bijzonder
den wijsgeerigen en economischen grondslag
van Marx'-socialisme te hebben uiteengezet,
begon spr. met de beoordeeling.
I. De icijsgeerige grondslagDe Materia
listische geschiedenisopvatting.
le. Dit steunt op het Materialismeniets
anders is er in de wereld dan stof en be
weging. Dit stelsel loochent het bestaan van
een God, van de onstoffelijke ziel, is dus
beslist onchristelijk, en tegenwoordig ook
door «de wetenschap* zelfs verworpen.
2e. Dit steut op de dialectische methode
van Hegel, dat is alles wat er bestaat is
slechts in ontwikkeling, nietB blijft er.
Dit stelsel is onbewezen hoeveel er ook
verandert en het maakt alle wetenschap,
Godsdienst, etc, wat op blijvende waarheid
steunt, onmogelijk. - Zoo is het wetenschappe
lijk socialisme zelf reeds veroordeeld,
3e. Dat die ontwikkeling zich zou richten
naar stoffelijke verhoudingen alleen is onjuist.
a. AVanneer de mensch uit ziel en lichaam
beBtaat, moet ook de ziel in de ontwikke
ling van het leven van invloed zijn. b. De
geschiedenis leert duidelijk dat die ontwik
keling van het leven zeer dik wei f door de
invloeden buiten de stof werd geleid. Het
Joodsche leven door hun godsdienst, Het
Christendom in Rome werd niet aangepast
aan de economische verhouding, maar deze
juist aan het Christendom. Aile groote
mannen die er geleefd hebben en een be
slissende richting gaven aan de geschiedenis
van hun tjjd, pleiten tegen Marx' opvatting.
4e. Het middelde klassenstryd. Deze
valt wel na te wyzen, maar zeer onderge
schikt. Alle groote oorlogen waren nationaal,
d.w.z. de klasBen niet tegen elkaar, maar
naast elkaar tegen den bultenlandechen vijand.
II. De economische grondslag
le. De theorie van waarde en meer waarde
is onbewezen en onjuist. Marx zegtDe
ruilwaarde van de economische goederen
moet zijn, iets wat die goederen gemeen
hobben met elkaar, dat is alleen de daar in
als gestolde arbeid. Maar dat is onbe
wezen hebben zij ook niet met elkaar ge
meen het gebruiksnut voor de maatschappij
Juist dat algemeene nut (verondersteld de
behoefte) geeft de ruilwaarde. Hierbij gaf
spr. voorbeelden by gelijke arbeid verschilt
de ruilwaarde by bearbeide maar ver
ouderde goederen geen waarde zonder
arbeid toch waarde. Niet in den arbeid
alleen dus zit de ruilwaarde, maar in de
bruikbaarheid der dingen.
Zoo ook de ruilwaarde van den arbeid is
nietde onderhoudskosten van den arbeider,
maar de bruikbaarheid van zyn arbeid voor
den patroon. Zou zonder meer allen aan den
arbeider zijn onderhoud worden betaald
m. a. w. zou de loonetandaard alleen geregeld
worden naar vraag en aanbod, dan moet
dat naar rechtvaardigheid en liefde gewijzigd
daarvoor is geen socialisme noodig.
2. De grootere bedrijven slokken de klei
nere niet allen op, zooals Marx dat zegt.
De statistieken voor Landbouw zijn er geheel
tegen. In andere takken bljjft het klein be
drijf hoofdvorm, b.v. bakkers, slagers enz.
In enkele takken waar groot industrie minder
onkosten heeft, hebben de kleinere bedrijven
het zwaarmaar men denke hier dat ze
tot nu toe onbeschermd waren.
3. De verarmings theorie gaat niet op. In
de laatste jaren de socialisten moeten het
toegeven zijn de toestanden voor den
arbeider veel verbeterd.
III. Het beginsel van gelijkheid voor den
mensch is slechts agitatie middel zonder grond.
Naar hun abstracte natuur zijn de menschen
gelijk. Maar feitelijk is er geen enkele precies
gelijk aan een ander. Verschillend in capa
citeit, in uithoudingsvermogen, in behoeften,
in spaarzaamheid. Dan kunnen alle men
schen ook niet in de stoffelijke verhoudingen
gelijk z^n.
De standen kunnen niet gelijk gemaakt,
want er zal altijd b.v. onderscheid moeten
blijven tusschen opzichters en arbeiders enz.
Socialisme en Godsdienst vooral Katho
licisme sluiten elkaar uit.
a. Het socialisme is materialistisch dus
goddeloos.
b. Het socialisme laat alles richten naar
stoffeiyke belangen. De godsdienst wil en
moet voor alles het richtsnoer zyn.
c. Het idee van gelijkheid sluit gezag en
gehoorzaam uit.
d. Het socialisme is revolutionair en wil
zich geweldadig meester maken van de pro
ductiemiddelen. De godsdienst zegtgij
zult niet stelen.
e. Socialisme wil de zedelijkheid en gods
dienst veranderen naar de stoffelijke ont
wikkeling der maatschappij. Christus zegt
«Mijn woorden zullen nooit voorbijgaan*.
f. Socialisme wil absoluut scheiding van
Kerk en Staat. De R. K. Kerk principieel
er tegen.
g. Socialisme wil «verwereldiyking der
school*. De Kerk wil godsdienst als vormend
beginsel als waarborg voor de opvoe
ding als nummer op het program der
opvoeding.
Is het economisch socialisme onvereenigbaar
met den Katholieken Godsdienst m. a. w.
mag een Katholiek socialist zijn, alleen wat
betreft de socialiseering der productiemiddel,
niet geweldadig, want dat is diefstal
maar langs den weg van den Staat Neen.
AVant de Staat is geen eigenaar van de
goederen, maar slechts bestuurder. Als hij
dus ingrijpt moet het zijn om de algemeene
welvaart. Welnu, vroeger werd bewezen, dat
de algemeene welvaait juist de instelling
van privaateigendom eischt. Dus mag ze niet
alle productie aan zich trekken. Paus
Leo XIII is er beslist tegen in zyn Ency
cliek «Rerum Novarum*.
De* Katholieke Sociale Actie.
Dit stelsel staat tusschen liberalisme (er
kenning van dén persoon zonder maatschap
pelijk karakter) en het socialisme (mensch
alleen maatschappijlid) in, als stelsel wat den
persoon eerbiedigt met een maatschappelijk
karakter. Het staat, met de andere Christe
lijke fracties, tegenover het Liberalisme en
Socialisme als geloof tegen ongeloof.
De grondwet Rerum Novarum, Graves
de Communi re en de stellingen van Pius X.
De grondslag is dus vast, maar ruim ge
noeg om meeningsverschil toe te laten. We
moeten dus bij meenigsverschil niet te gauw
ketterjacht beginnen, de veroordeeling blijve
aan de overheid.
De Congregatie.
Verleden Zondag vierde de Congregatie
der H. Familie feest, de opdracht nl. der
nieuwe leden,' die steeds een talrijke schare
belangstellenden en ook nieuwsgierigen tem
pel waarts lokt. De heldere en bevattelyke
toespraken werden gehouden door een W.Ew.
Pater Franciscaan en wel Zaterdagavond,
Zondagmorgen en Zondagavond. Des Zondags
's morgens naderden de leden en adspirant
leden tot de Tafel des Heeren, terwyl des
avonds de plechtige opdracht plaats had.
Niet minder dan 55 nieuwe leden sloten
zich aan by dit echt katholieke leger, zoo
noodzakelyk, om met den Pater te spreken,
juist in dezen tyd, nu ongeloof en zeden
bederf driester dan ooit het hoofd opsteken.
Die ongekende bloei der H. Familie alhier
is ongetwyfeld een ware voldoening veor den
directeur, den W.Ew. Pater Orie, die steeds
rusteloos yvcrt voor- ha» uitbreiding en
ontwikkeling, in de heilige overtuiging,
dat onze Sociale Actie den verkeerden kant
uitgaat, indien ze de Katholieke Actie niet
tot grondslag heeft.
Overleden.
In het Zustershuis aan de Oude Gracht
overleed na langdurig lijden de eerwaarde
Zuster Franchise. Velen onzer vrouweiyke
geabonneerden zullen zich deze yvervolle
onderwyzeres dankbaar herinneren. Mogen
zy die erkentelijkheid nu bewyzen door een
gebed voor hare zielsrust.
Comité-vergadering der K. S. A.
Gisteravond hield het plaatseiyk comité
der K. S. A. eene algemeene ledenvergade
ring in de zaal va» den heer Proot alhier.
Na opening der vergadering door den
voorzitter, mr. Kraakman, die allen het
welkom toeriep, werden 4e nieuwe leden
geïnstalleerd, waarna de secretaris de notulen
las der vorige vergadering, welke onveran
derd werden goedgekeurd.
Hierna werden verschillende mededeelingen
gedaan en bracht de stpretaris vervolgens
het jaarverslag uit. In het Bestuur kwam
in 't afgeloopen jaar geen wijziging. Er
werden gehouden 2 algemeene en 9 bestuurs
vergaderingen. Opgericht werden door de
bemoeiingen der K. 8. A. een R. K. Midden-
standsvereeniging, de 8. K, courant Ons Blad
en een sociale cursus.
By acclamatie werd het keurige en zaak-
rijke verslag van des: heer Kenter goedge
keurd en werd hem bij monde van den
voorzitter de dank der vergadering gebracht.
Uit het verslag, dat de penningmeester
alsnu uitbracht, bleet, dat de inkomsten be
droegen totaal f 463 92, de uitgaven f 388.981/1,
zoodat er een batig saldo is van f 74,931/».
De heeren Burkutk, Kolkman en Ten B.erge
werden gekozen om deze rekening na te zien.
Op voorstel van den heer O. W. Keijsper
zal het plaatselijk comité op de Diocesane
vergadering een voorstel indienen, om de
75 pet., welke thans van de inkomsten aan
het Centraal Bureau te Leiden moeten wor
den afgedragen, te brengen op 50 pet.
Alsnu kwam punt 4bespreking woning
bouw aan de orde, Na ampele discussie werd,
op voorstel van mr. Dorbeck, besloten deze
zaak tot nader onderzoek te renvoyeeren aan
het Bestuur, teneinde daarna in een volgende
Comité vergadering dit belangrijke punt op
nieuw ter sprake te brengen.
AVyl hierna niets meer aan de orde was,
werd de vergadering te ongeveer half twaalf
met een woord van dank door den voor
zitter gesloten.
Navolgenswaard.
Onder dezen titel schryft Het Centrmn
van gisteravond, de toelichting van den voor
zitter der Centrale Kiesvereeniging, mr. Kraak
man alhier, in haar geheel overnemend en
welke het eerst gepubliceerd werd in Ons
Blad van Zaterdag j.l., het volgende
AVy vermelden hierachter een toelichting,
door den voorzitter der Centrale Kiesvereeni
ging van Alkmaar gezonden aan de kiesver-
eenigingen in het district, om als handlei
ding te dienen by de beantwoording der
kiesrecht vragen van het Bondsbestuur.
Voor de meeste kiesvereenigingen zoo
heeft men te Alkmaar geredeneerd zal het
uitvoerig kiesrecht-rapport wel wat machtig
zijn en de voorzitter loste de moeilykheid
op, door de vragen van achterstaande toe
lichting te voorzien.
Een uitnemende gedachte en een voorbeeld
ter navolging.
Uit verschillende inlichtingen is ons ge
bleken, dat vooral in kiesvereenigingen ten
plattelands, het rapport of te weinig óf in
't geheel niet is bestudeerd.
Die vereenigingen beschikten niet over de
middelen, om een spreker te doen optreden,
terwijl zelfs de aanschaffing van het rapport
sommigen wat duur scheen.
Vermoedelijk heeft men er ook in ver
schillende plaatsen op gerekend, dat het be
stuur der Centrale het van den Bond ont
vangen rapport zou laten circuleeren onder
de besturen der aangesloten vereenigingen.
Dit schijnt echter niet, althans niet overal,
te zijn geschied.
En het uitnemende, by uitstek practische
denkbeeld van den president der Alkmaarsche
Centrale, is blykbaar alleen daar in een daad
omgezet.
Zou dit echter alsnog geen navolging kun
nen vinden, of zouden althans de centrale
besturen het ontvangen rapport niet kunnen
laten circuleeren op de wyze als boven bedoeld
Het bondsbestuur hoopt te komen tot één
practische conclusie, tot een voor onze partij
gewenschte, om niet te zeggen noodzakeiyke,
overeenstemming.
Eu daartoe is vereischte, dat alle vereeni
gingen in de gelegenheid worden gesteld,
met kennis van zaken te oordeelen.
Alkmaar Packet.
De stoombootdienst «Alkmaar Packet* heeft
een nieuw bestelkantoor geopend by den heer
8. de Rooy, Gedempte Nieuwesloot, alhier,
waar goederen zonder prijsverhooging wor
den aangenomen.
Mr. M. Büchner.
Met ingang van 1 Mei wordt op verzoek
eervol ontslagen mr. M, Büchner, Kanton
rechter alhier, met dankbetuiging voor bewezen
diensten.
Valsche guldens.
De laatste dagen blijken te dezer stede
meerdere valsche guldens in omloop te zyn
gebracht.
Een tweetal werden reeds op het politie
bureau gedeponeerd.
Men zy dus gewaarschuwd I
Bergen.
Een niet onaardig spaarduitje, indien wy
dit althans zoo mogen noemen, ontvangt de