R. Kath. Nieuws- en üdirerteutieblad No. 57. Woensdag- 15 Juli 1908. FEUILLETON, Verschijnt Woensdag en Zaterdag. Amsterdamsche Brieven. Buitenland. 2"' Jaargang- wm&w Meerd-Holla^nd. Uit stormachtige Dagen. ONS BLAD. ABONNEMENTSPRIJS 50 cents per drie maanden franco aan huis. Te betalen in het begin van ieder kwartaal. Afzonderlijke nummers3 cent. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Ons Blad". BUREAUHoogstraat b/d. Langestraat te Alkmaar. Telefoon Nö. 266. ADVERTENTIËN: Tan 15 regels30 cent. Elke regel meer6 Reclames per regel.....15, n. Na het meer algemeene, de vorige maal over onze stad meegedeeld, wil ilt nu een blik werpen op het katholieke leven in onze hoofdstad. Wel niemand zal het tegenspreken, dat de Katholieken hier hoe langer hoe meer beginnen mee te tellen, en dus langzamerhand de plaats gaan innemen welke hun, het zielental in aanmerking genomen, toe komt. Men meene echter niet dat dit laatste al bereikt is. Nog veel te klein b.v. is het aantal katholieke raadsleden, en in 't algemeen treden wij in het pubüeke leven nog te weinig op den voorgrond, waarvan echter voor een groot gedeelte de schuld aan ons zeiven ligt, waarover wellicht later nog wel eens. Doch wat het meer innerlijke katholiek leven betreft, geloof ik, dat onze stad aan de spits staat van de "steden in het Noorden. Een zeer groot aantal katholieke werklieden-vereenigingen, meest vereenigd in den R. K. Volksbond, steunen den arbeider in den vaak moei lijken strijd om het bestaan, vrijwaren hem voor den verderfelijken invloed der socialistische ideeën en houden hem buiten de zoogenaamde neutrale vak beweging. De jongeren zijn vereenigd in patronaten en gezellenvereenigingen en worden zoo opgeleid tot de strijders der toekomst, voldoende wetenschappe lijk onderlegd engodsdienstigontwikkeld. DeMiddenstandsvereeniging op Room- schen grondslag is nog in de kinder jaren, doch onder de wakkere leiding van mannen als Dr. Nouwens, zal ook deze weldra een eervolle plaats innemen. En dan bezit Amsterdam in zijn bij zonder bloeiende vereeniging .Geloof en Wetenschap" en de daaraan ver honden, aan alle mogelijke eischen vol doende R. K. Leesbibliotheek, een oefenschool voor de meer ontwikkelden, zooals bijna geen enkele plaats in ons land die kan aanwijzen. Den weldadigen invloed die van die stichting, onder de uiterst bekwame leiding van Pater Hendrichs S. J., uitgaat, kan men niet licht overschatten. En daarnaast de niet minder bloeiende vereeniging der R. K. Studenten, die alleen meer leden telt dan al de andere Roomsche Studentenvereenigingen in ons land te zamen, wat wel bewijst dat onze stad voor de Roomsche stu denten een bijzondere aantrekkings- Roman uit het Dnitsch, van Herman Hirschfeld, bewerkt voor «ONS BLAD». 11) Geen hand verroerde zich. Moeder Gregoire waa niet bemind, maar toch waagde het niemand, zich aan haar te vergrijpenhet bijgeloof hield de lieden geboeid bovendien nam een andere gebeurtenis hun opmerk zaamheid in bealag. Ademloos kwam een vrouw de dorpsstraat ingerend. •Zij komenschreeuwde zij, «de woeste Laroche is bij hen, zij vermoorden ons allen Onder luide kreten stormden de vrouwen naar hare hutten, eenige moedige mannen riepen elkaar toe, zich met geweld tegen de ongevraagde gasten te verzetten, doch zij waren in de minderheidde meesten dach ten slechts aan hun leven en eigendom en in het oogenblik van het dreigend gevaar overwon bij hen de aangeboren menschelijke zwakheid. >Leve de republiek I» klonk het eerst schuchter, toen immer luider en nu ver hieven enkele stemmen reeds brutaal den roep «Leve Jean Rollan I Jean Rollan zal ons beschermen l« Het lawaai in 't dorp drong door tot in het kasteel. Lise triomfeerde, Marie echter, doodsbleek en stom, zond uit het diepste harer ziel gebeden op tot den schenker van het lot. Niet voor de verraden personen Meen smeekte zij, ook om den verrader weende haar hart, al moesten hare oogen kracht bezit. Yoor een groot deel is dit ook te danken aan de aantrekkelijke en beminde figuur van onzen Roomschen hoogleeraar, Pater de Groot, die kennis en kracht geeft aan de goede zaak van zijn studenten. Van den godsdienstzin van Neerland's hoofdstad getuigen ook de meer dan vijf en twintig kerken, waaronder ju weeltjes van bouwkunst, verkondigend de vrijgevigheid der Katholieken en de hooge vlucht der Roomsche bouwkunde. En als bewijs dat de van oudsher be kende weldadigheid nog onverzwakt bestaat, kunnen wij wijzen op het Onze Lieve Trouwen-Gasthuis, dat is ingericht volgens alle eischen van wetenschap en moderne ziekenverpleging en dat door geloofsgenooten en andersdenkenden als een model-inrichting wordt geroemd. Overeenkomstig de ruime opvatting van onzen godsdienst wordt daar niet ge vraagd naar godsdienst, maar worden aan iederen zieke, onverschillig van welke richting, dezelfde zorgen besteed door onze Zusters van liefde, die on overtroffen verpleegsters. Dan zou ik nog kunnen opnoemen een gansche rij van instellingen ten bate van zieken, armen en ouden van dagen. Niet te vergeten voorts het verbazende aantal katholieke inrichtingen van onderwijs. Van af het a b c en de beginselen van lezen, schrijven en rekenen tot aan het eindexamen Gymnasium is het gansche onderwijs op zuiver Roomschen grond slag vertegenwoordigd. Schatten gelds kost deze practische strijd togen het neutrale en godsdienstlooze onderwijs, maar toch is het goed gezien van onze voormannen, om onze scholen, koste wat het koste, te handhaven en uitte breiden, want daarin ligt onze toekom stige kracht. AM8TEL0DAMENSIS. Amsterdam, 13 Juli '08. Contante betaling. Dezer dagen lazen we in een onzer bladen een niet alledaagsche dankbe tuiging. Een verzekerde was namelijk zóó tevreden over de spoedige uitkeering van de hem toekomende schadevergoe ding, dat hij de maatschappij daarvoor door een advertentie zijnen dank bracht. Zeker zéér vriendelijkmisschien wel wat overdreven, wat reclame-achtig. 't Was toch niet meer dan billijk, dat de verzekeringmaatschappij hem terstond uitbetaalde Maar 't is toch beter zulke getuige- ook droog blijven. Een uur later heerschte in de feestzaal van het kasteel La Charette, waar bij vroo- lijke gelegenheden zich de bloem des Fran- schen adels zoo dikwijls verzameld had, waar geestige scherts en kunst gevierd werden, een woest drinkgelag. Be beeltenissen des konings en der koningin, die meesterlijk uitgevoerd in vergulde lijsten de eerepiaats in het salon hadden ingenomen, brandden nu onder het gejuich der aanwezi gen in den haard. Aan de tafel zaten echter mannen met woest uiterlijk, die onder elkaar klonken op de vrijheid en broederschap, tot dat de werking der zware wijnen hun oogen sloot. Lise, de nicht van Laroche, die met Jean en burger Le Pourzel de eereplaats aan de tafel innam, deed goed mee aan de smul partij. Marie daarentegen, die haar broeder insgelijks had willen dwingen aan te zitten, luisterde in een schuilhoek scherp toe, angstig ieder woord, iedere bedreiging opvangend, die omtrent het lot der familie La Charette over de lippen der dronkaards kwam. Zy hoorde dat morgen vroeg het archief en de geheime kasten zouden geopend worden en dat Jean zelf zich met de bewijsstukken van hoogverraad naar Parijs zou begeven en tevens persoonlijk van plan waa, het verblijf der gravin en van haar zoon, die dan wel van Grenoble zou zyn teruggekeerd, aan het ge- rechtshof der revolutie te verraden. Men toastte op de guillotine en klonk op het welzijn der kopstukken van het schrikbewind, Marat, Robespierre en Danton. En de mor gen begon grys en somber aan te lichten, toen de laatste der waardige gasten naar bed waggelde en het stil werd in het oude Ven- deërslot, stil beneden in het dorp, waar woeste dronken troepen in de hutten der nissen te lezen, dan dat men, wat zoo dikwijls gebeurt, moet hooren van „ten achter zijn met betalen", niet zoozeer van maatschappijen, als wel van parti culiere personen. Ten achter zijn bij den slager, den bakker, den kruidenier, den manufac- turier, kortom bij een ieder, die hun iets geleverd heeft. Sommigen van hen ontvangen eens in de week of eens in de maand hun loon, en hun is het daarom niet kwalijk te nemen, dat zij tegen het einde van dien termijn iets moeten „laten staan" tot den volgenden keer. Echter er zijn er ook, en onder hen vele gegoeden, die zonder eenige moei lijkheid terstond bij levering hun schuld zouden kunnen afdoen, maar om allerlei ongegronde redenen de betaling nog wat uitstellen. Zij denken er wellicht niet aan, dat zij daardoor den winkelier groote schade toebrengen. Hij toch zal, door zoo „goed" te zijn van te borgen, wijl hij niet anders kan, wel zijn klanten, maar slecht zijn geld binnen krijgen. Zijn geld, waarop hij toch het volste recht heeft en wat hij nooclig heeft, om zich zelf en zijn huisgezin en zijn zaak in stand te houden. Dit euvel is werkelijk grooter, dan men wel denkt en'drukt in onzen tijd loodzwaar op den neringdoenden mid denstand. Late men dit toch inzien en den bloei van den middenstand helpen bevorderen door op tijd te betalen, iets wat buiten dien ook reeds onze plicht is. België. Graaf de Mérode. f Uit Brussel wordt het overlijden gemeld van den^ president van den Senaat, graaf Henri de Mérode, markies van Westerloo. Hij was den 28sten December 1856 te Parys uit het oud-adelijk geslacht der Mérode's geboren. In zijn openbaar leven maakte hij zich jegens de Katholieke staatspartij zèèr verdienstelijko.m. trad hij op als minister van buitenlandsche zaken. Sedert jaren was hij reeds president van den Senaat. Frankrijk. De neutraliteitder school. De afgevaardigde abbé Gayraud heeft aan het onderwijs comité der Kamer een schrij ven gericht, waarin hij de nieuwe voorstellen van minister Doumergue over de verant woordelijkheid der onderwijzers en de rech- hoeren hun slemppartijen gevierd hadden, gelijk hun aanvoerders op den zetel der heeren. De hartstochten rustten voor eenige uren, maar de dankbaarheid en vroomheid waakten. In hare kamer lag Marie Rollan op de knieën en bad vurig tot God, om haar de kracht te verleenen voor het groote werk, dat zj) zich voorgenomen had en dat de zwakke krachten van een meisje bijna te boven ging. Gesterkt door het gebed, hulde Marie zich vastberaden in een warmen mantel, Btak hare spaarpenningen bij zich, schreef haastig eenige regels aan Jean en bracht die geluidloos sluipend in de slaapkamer haars broeders en verliet eindelijk door een zijpoort het kasteel. Om tien uur des voormiddags werd Jean Rollan wakker. De helle dag sloeg verblin dend door de gesloten blinden zijner kamer en hij haastte zich, het bed te verlaten, of schoon hij vermoeden kon, dat zijn gasten van den vorigen avond nog in diepe rust waren hij wilde echter laten zien, dat plicht bij hem boven alle gemakzucht ging, en nieuwe lauweren in het oog van burger Le Pourzel verwerven, die zich den vertrouwden vriend van den almachtigen Danton noemde. Hij was bijna geheel aangekleed, toen zijn oog op den brief van Marie vielhaastig vloog hij over de weinige regels. Zijn gelaat nam voor een oogenblik de uitdrukking van den grimmigsten haat aan ware Marie in zijn nabijheid geweest, zij zou niet zeker zijn geweest van baar leven. Na enkele oogenblikken scheen zijn toorn bedaard te zijn. «Die ellendige verraadster», mompelde hij, «zij verdient, dat ik haar als koningsgezinde aangeef en met eigen hand aan het schavot overlever; maar zy blijft altyd mjjn zuster ten der huisvaders scherp critiseert. Deze brief is in zijne klare, duidelijke taal een merkwaardig document voor de Fransche cultuurkamp politiek, Abbé Gayraud zet uit- voerig uiteen, waarom de Katholieken door de onder wijs wetgeving worden gehinderd. De droom eener «neutraliteit» der school op confessioneel gebied houdt er geen reke ning mede, dat het Katholicisme nu eenmaal geen levenlooze godsdienst zonder lichaam en bloed is. De Katholieken bezitten een dogma, een geordenden godsdienst. De Kerk met haar leerambt, hare Sacramenten, hare hiërarchie moet volgens goddelijke ordening dit alles steunen en tezamenhouden. Wan neer nu de onderwijzers in hun onderwijs of in hunne schoolboeken eene tegenover gestelde meening verkondigen, dan bestaat de grootst mogeiyke tegenspraak tusschen de wetten des lands en het geweten der Katho lieken en zij, die gelooven, als Christen een kind voor zulke leerstellingen te moeten be waren, worden gestraft. Zal men nu de bisschoppen en de geestelijken vervolgen, die den Katholieken de besluiten der kerkelijke overheid mededeelen en de ouders en kin- deren van de H. Communie uitsluiten, omdat zij de religieuse gehoorzaamheid hebben ge schonden Wat wordt dan van het beginsel der gewetensvrijheid en confessioneele neutra liteit 1 De Fransche maatschappij, schrijft abbé Gayraud, maakt eene vreeselijke moreele crisis doorde religieuse twisten kunnen deze crisis slechts verergeren. Is het dan geen burgerplicht, alles te vermijden, wat de onrust nog zou kunnen vermeerderen Zóó spreekt de taal van het gezond ver stand. Maar de Fransche seetarissen worden beheerscht door den haat. En waar haat regeert, verdwijnt het gezond verstand. Een straatgevecht. Te Toulon is Vrijdagavond een straatge vecht uitgebroken onder een troepje visschers, aan een van de kaden, waar het zwart van menschen liep. Ze vochten niet met de vuist, maar met revolvers en Bchoten er maar op los. Er zijn tusschen de 40 en 50 schoten gelost. De menschen stoven uit elkaar, en er is dan ook niemand van de voorbijgan gers gewond, en naar het schijnt hebben de vechtende visschers elkaar ook niet geraakt. Weldra kwam een sterke politiemacht op zetten. Toen de visschers bemerkten, dat zij bedreigd werden met gevangenneming, zetten zy het op een loopen. Het merkwaardige is, dat alle acht, waarvan de een den ander zooeven nog overhoop wilde schieten, plotse ling, tegenover den gemeenschappelijken vijand, vrienden in nood werden. Zij sprongen in een bootje en roeiden met alle macht om aan boord te komen van hun schuiten. Wel dra was de stoomsloep van de politie de en in de laatste ure is het toch goed, dat men iemand op de wereld heeft, die voor u bidt, wanneer er werkehjk gerechtigheid en vergelding onder de sterren bestaat. Ik zal haar sparen, doch nog heden moet er gehandeld worden, nog heden Haastig verliet hij, den brief wegstekend, zyn kamer en betrad den corridor des kaeteels. De eerste, die hem ontmoette, was Lise. Een rood fluweelen kleed uit de garderobe der gravin golfde in lange plooien achter haar aan en deed hare gestalte nog ongunstiger uitkomen het strakke, glanslooze haar had zij met tal van blauwe veeren getooid. Zóó plaatste zij zich voor Jean. «Beval ik u zoo, burger Rollan vroeg zij zelfbehagelijk. «Burger Le Pourzel gaf mij permissie de garderobe der aristocratische dames te openen, en ik behoefde daarvoor eerst niet uw trot- sche zuster Marie lief aau te sprekenmaar waar ia zij Het wordt tyd, meen ik, dat zy zich met de gasten van het kasteel be moeien gaat». Jean haatte de nicht van Laroche als een giftige pad, doch hij verborg zyn afkeer onder een vriendelijk lachje. «Gij ziet er uit, als waart gij de gravin zelf, Lise», zei hij, terwyi het hatelyke meisje van vreugde gloeide;-«nu eerst komen de kostbare stoffen tot haar volle recht. Naar Marie zou ik echter maar niet zoeken een groot geheim staat met hare verdwijning in verbanddoch houd my nu niet langer op, ik moet met burger Le Pourzel en met uw oom spreken». Met deze woorden klopte hy aan de kamer van den Paryschen commissaris, die uit zijn morgenslaap opschrikte. Hij had gedroomd dat hy de beheerscher van Frankrijk was, roeiers op de hielen. De visschers wilden zich niet laten vangen en boden weerstand, zoodat de politie zich genoodzaakt zag, de roeiboot tot zinken te brengen. Daarop vischte de politie zeven van de acht vechtersbazen op. De achtste wist al zwemmend te ont komen, terwyi de politie met harpoenen de drenkelingen opvischte. Twee van hen wer den door de haken gewond. De politie heeft veel moeite gehad, de aan de kade saamgestroomde menigte te ver hinderen, dat zy de visschers te lijf ging. Italië. De Pans gevangen. Alweer is dat jaariyks terugkeerend bericht verschenen, dat de Paus weldra naar zyn zomerverblijf te Castel-Gandolfo zal gaan. Een leugenachtig bericht is het. Pius X kan en wil Rome niet verlaten. Leo XIII heeft het voetspoor van Pius IX gevolgd en diens protest voortgezet tegen de overweldiging der Kerkelijke Staten. En Pius X is weder in die zelfde lijn voortge gaan. Bij zyn troonsbestijging heeft hy daarvan kennis gegeven aan alle vreemde mogend heden, maar niet aan het hof van Savoye. Hy heeft ook gehandhaafd het verbod voor Katholieke Vorsten om het Quirinaal te bezoeken. De correspondent van de Libre Parole schreef dezer dagen Het wereldlijk bezit van den Paus is sedert 1870 verminderd tot het Vaticaansche paleis en de omringende tuinen en het kas- teel Castel-Gandolfo. Deze bezitting geniet niet de extraterritoriteit en de Paus is in dit opzicht minder beschermd dan de gezanten bij den H. Stoel geaccrediteerd. De kostbare verzamelingen van het Vati- caan zijn door de waarborgenwet tot nationaal eigendom verklaard en de Paus is er alleen de bewaarder van. Geniet de Paue wel onschendbaarheid, daar men nog niet eens het lichaam van Pius IX heeft kunnen bewaren voor de grofste beleedigingen De Italiaansche regeering, die verklaart den Paus niet te willen krenken in zyn rechten, pretendeert al degenen te kunnen vervolgen in rechten, die van den Paus afhankelijk zijn en hen verantwoordelyk te kunnen stellen voor handelingen, die zy verrichten op last des Pausen. Bovendien, die beruchte waarborgenwet kan verzwaard, ja geheel veranderd en afge schaft worden door elke meerderheid in de Kamers, die daartoe lust krygt. De Romeinsche advocaat Jean Berthelet heeft in zyn werk El Papa futuro, dat zeer goedgunstig gezind is voor het Quirinaal, geschreven «Velen beweren, dat niets den Paus ver en dat het geheele koningsvolk zich voor hem neerboog en riepHeil den grooten Le Pourzel Plotseling echter was achter hem een schavot opgerezen, een byl blonk in de zon, spotlachend wendden zij zich af, die zooeven nog voor hem in 't stof lagen, en nu naderde de beul met zijn knechten. Jnist klopte Jean's sterke hand. «Genade I» Bchreeuwde de groote volks man hem tegen, «ik ben onschuldig 1» «Burger Le Pourzel, gij droomt», riep Jean, «word eens wakker, wy moeten iets gewich tigs uitvoeren vandaag». De kleine man wreef zich de oogen uit en haalde diep adem. «Goddank I het was een droom», zeide hij«nog heerscht de republiek en Le Pourzel is nog altyd de vriend van den grooten Danton. Wat stoort gij mijne rust, burger Rollan Ik heb ze noodig na de vermoeienissen van gister». «Ik moet», nam Jean het woord, «aan stonds naar Parijs ijlen, zoodra wij ons heb ben meester gemaakt van den inhoud der geheime kast in het archief. Ik herinner my plotseling, dat de gravin eens te kennen heeft gegeven, dat zij middelen bezat om zeker uit Parijs te ontsnappen, wanneer de samenzwering ten gunste der koningin nutte loos zou zijn of hare schuilplaats gevaar zou loopenhet is daarom beter, dat wij den vogel in zyn nest vangen. Tot meerdere zekerheid heb ik mijn zuster overgehaald, naar Parys te gaan om onder voorwendsel eener waarschuwing de vlucht der aristocra ten uit de hoofdstad zóólang tegen te houden, tot ik zelf ben aangekomen», (Wordt vervolgd)»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1908 | | pagina 1