R. Eath. Nieuws- en Advertentieblad voor Noord-Bolland. No. 60. Zaterdag 25 Juli 1908. 24e Jaargang FEUILLETON. Verschijnt Woensdag en Zaterdag» Buitenland. G0DSDIElSTWA4EBElBIiT£r. Uit stormachtige Dagen. l ,v V ONS BLAD ABONNEMENTSPRIJS 50 cents per drie maanden franco aan huis. Te betalen in het begin van ieder kwartaal. Afzonderlijke nummers3 cent. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Ons Blad". BUREAUHoogstraat b/d. Langestraat te Alkmaar. Telefoon No. 266. ADVERTENTIËN: Van 15 regels30 cent. Elke regel meer 6 Reclames per regel 15 i. Dat bij twee, zoo goed als onder dezelfde omstandigheden geplaatste vol ken, de toestand van den godsdienst soms in die mate verschilt, dat men bij de eene natie kan spreken van bloei, terwijl bij de andere slechts achteruit gang is te constateeren en verval, blijkt wel hoofdzakelijk daarin te zijn gelegen, dat in hot eene land de godsdienst wordt gewaardeerd, terwijl in het an dere de hoogschatting en liefde daartoe bij de groote menigte langzamerhand is verloren gegaan. Immers, waar geen waardeering bestaat voor een zaak, onverschillig of deze van geestelijken of stoffelijken aard is, moet men aan het voortbestaan daarvan twijfelenhoe toch zou men dan frisch leven en bloei kun nen verwachten? Om nu het nauwe verband tusschen godsdienstwaardeering en bloei duidelijk te doen zien, willen wij hier in het kort den toestand beschouwen van twee zeer bekende en in onzen tijd zooveel besproken landen, den toestand van Frankrijk en dien der Vereenigde Staten van Amerika. Uiterlijk hebben deze landen vele punten van overeenkomst. Beide vinden in de gesteldheid huns bodems en in hun ligging overvloedige gelegenheid tot stoffelijke welvaartbeide, zoo dit ook van invloed mag genoemd worden op de godsdienstige belangen, hebben zij denzelfden regeeringsvorm, nl. derepu- blikeinsche, de volksregeeringinheide heerscht ook vrijheid van godsdienst. En toch, welk een verschil, zoo men de godsdienstige toestanden gaat vol gelijkenIn Frankrijk wordt de katho lieke godsdienst vertrapt en uitgesmeten ten aanzien van het bijna geheel katho lieke volk, terwijl hij in Amerika, of schoon niet door een ieder beleden, toch algemeen wordt geëerd en gehuldigd. Uit Frankrijk worden de kloosterlingen verdreven, in Amerika kunnen zij zich vrij bewegen en worden zij met dank bare onderscheiding behandeld. In Frank rijk worden kerken en priesters van staatswege beroofd, in Amerika bestaan wetten, welke de rechten van den geestelijken stand en het kerkelijk bezit verzekerenen dit geschiedt, terwijl in beide landen Kerk en Staat van elkander zijn gescheidenAldus ziet men reeds gemakkelijk het verschil in waardeering en bloei. Om echter wat dieper in de Roman uit het Duitsch, van Herman Hirechfeld, bewerkt voor 'ONS BLAD». 14) Marie wierp zich voor haar neder. 'Neen dat nooit, genadige mevrouw,» riep zij, 'denk aan uw^zoon, denk aan den armen Bourdone....» God, gij hebt gelijk, ze dooden hem als zij mij vinden.» Maar nauwelijks had zij deze woorden gesproken, of het was als hoorden de vrou wen stemmen en wapengekletter. Nog voor Jij den tijd hadden de geheime deur te sluiten, verscheen een troep wild uitziende gestalten op den gang, in haar midden den ongelukkigen Bourdone voortsleurend. >Dood den verrader I» schreeuwden zij, 'hij heeft aristocraten verborgen.» Drie beter geklcede mannen drongen door de gelederen heen en plaatsten zich vóór de opdringenden. 'Eerbied voor de wet 1» riep de eene. 'Wij staan hier in naam der eenige en ondeelbare republiek! Dan zich tot de gravin wendend, ging hij voort 'Zijt u Justine La Charette, wier gemaal eens den graventitel van dit rijk droeg Eon oogenblik had de gravin gesidderd, toen z$ zich tegenover die woeste bende zag gesteld, nu echter was zij zich volkomen meester. Met waardigheid trad zij den onder- trager te gemoet. >Ik hen Justine gravin La Oharette,» toestanden door te dringen, willen wij elk dezer landen een oogenblik van nabij beschouwen. Vooreerst dan Frankrijk. In zielental gaat dit land jaarlijks snel achteruit de statistiek van 1907 wijst ons als het aantal geboorten 773 000 tegenover een sterftecijfer van 793.000. Is dit een gevolg van de katholieke godsdienstleer Integendeel, de oorzaak hiervan ligt, zooals reeds herhaaldelijk is gezegd, grootendeels in de onzedelijke en aller- verderfelijkste leer van het Neo Malthu sianisme, welke tegenwoordig, helaas, in Frankrijk openbaar wordt gepredikt en verdedigd en die door de katholieke Kerk als een barer grootste vijandinnen wordt bestreden. Getuigt het ook van waardeering van den godsdienst, wanneer de regeering de kerken en kerksieraden, de kloosters en de daarbij behoorende goederen rooft en de religieuzen verjaagt? Slechts enkele jaren geleden is dit geschied in Frankrijk, wij herinneren het ons nog levendig; wij lazen ook, hoe vele on misbare instellingen als hospitalen, wees huizen, verplegingsgestichten en scholen, waaruit de religieuzen verwijderd waren, werden gesloten of aan leekenbeheer moesten worden overgedragen. De ver pleging en verzorging der noodlijdenden en de opvoeding der kinderen werd daardoor veeleer slechter dan beter en kostte den Staat duizenden francs meer dan onder het bestuur der kloosterlingen. Dit alles heeft men gezien in Frankrijk en gevoeld, maar toch wilde men niet naar waarde schatten de verdiensten van hen, dië zich alle opofferingen ge troostten en de kracht daartoe alleen kunnen vinden in den godsdienst. In die verblindheid vaardigde de Fransche regeering enkele dagen geleden wederom een decreet uit, waarbij nog 83 instel lingen, door religieuzen bestuurd, wer den gesloten. De meeste dezer instel lingen waren katholieke scholen. Want godsdienstonderwijs acht men onbillijk en verkeerd en moet daarom worden uitgeroeid. Doch wat geeft men ervoor terug? Scholen, waar letterlijk tegelijk met het a b c de haat wordt ingeprent tegen de katholieke Kerk en hare be dienaren, waar onzedelijke schoolboeken ieder godsdienstig gevoel moeten uit branden. In zulke inrichtingen van onderwijs moeten de kinderen worden geleerd en op verzet daartegen, door enkele brave en bezorgde ouders, wordt geen acht geslagen. Op de eerste plaats, zoo beweerde de Fransche minister van antwoordde zij, >wat wilt gij van my >Ik neem u in naam der republiek ge vangen, wegens uw geheim verblijf in de stad Parijs en uw deelname aan een samen zwering ten gunste van Lodewyk Capet. Lieg niet», ging hy opgewonden verder, daar de gravin wilde antwoorden, »wy hebben de bewyzen uwer schuld in handen, zy zyn zoo klaar ais de dag». »Ik heb niets gedaan, wat mijn geweten mij verwijt», zei de gravin rustig. »Wij hebben op ons kaBteel La Oharette de voorschriften der republiek altijd zoover nagekomen, als wij dit met onzen plicht van adellijke eer, in overeenstemming konden brengen. Wanneer men zich wederrechtelijk aan onzen eigendom vergrijptwanneer men in eenvoudige, onschuldige briefwisseling, in een weerklank der ondervindingen, die elk warm voelend hart bewegen, hoogverraad wil zien...» »Gy vergiet u, burgeres», onderbrak haar de beambte 'geen geweld leverde ons de bewijzen uwer schuld een trouw volgeling der republiek, die ons tevens uw verblyf te Parijs bekend maakte, heeft ze ons vrijwillig ter hand gesteld. Hy zelf kwam haastig van La Charette naar hier, om ze aan het Con vent voor te leggen en het nieuwe complot aan te wijzen, dat binnen deze muren ge smeed werd. Eere aan den vriend des vader lands, Jean Rollan I» 'Leve Jean Rollanriep de menigte be geesterd. Marie boog haar hoofd ter aarde neder zij dacht, dat de blikken der gravin haar vernietigend zouden treffen. Zij viel voor de voeten der dame. »Hg is myn broeder», fluisterde zij zuch tend, »de vloek, dien gij ovar hem uitspreekt, onderwijs, Doumergue behoort het kind aan den Staat en eerst op de tweede plaats aan de ouders Zouden nu de oogen van het Fransche volk opengaan, zal het nu gaan inzien en waardeeren, wat de godsdienst is? Of zal het nog doorgaan met in de verkiezingen zijn stem te geven en zich zelf en zijn dierbaren toe te vertrouwen aan die nieuwe Herodussen, op wie men in geestelijken zin de woorden van Vondel kan toepassen, die pogen d'Onnooz'le te vernielen 'Door 't moorden van onnooz'le zielen» Frankrijk. Miraculeuze genezing te Lounles. Door Mgr. Dubourg, bisschop van Rennes, is na een gestreng onderzoek miraculeus ver klaard de genezing van longtering, door pater Salvator de Ruelle, capueijn, den 25en Juni 1900 in de piscine te Lourdes verkregen. Deze pater was door drie geneesheeren onge neeslijk verklaard. Toen hij zich tegen den raad der medici in naar Lonrdes begaf, was zijn ziekte in het laatste stadium getreden, dat den dood vooraf gaat. Hy hoestte ver schrikkelijk, gaf onophoudelijk uitwerpselen op, was geheel samengeschrompeld en kon geen voedsel meer binnenhouden. Uit de piscine stond hij genezen op. Alle teokenen der ziekte waren plotseling ver dwenen, de gezonde eetlust was teruggekeerd en de geneesheeren verklaarden zijn longen vrij van alle tnberculoseaandoening. Nog steeds geniet pater Salvtor een uitstekende gezondheid. Daar het ziekteverloop door de behande lende geneesheeren zorgvuldig was bijgehou den, kon dr. Boissarie terecht verklaren, dat dit genezingsgeval een der best gedocumen teerde is, weike te Lourdes zijn voorgekomen. Duitschland. De Duitsche Katholiekendag te Düsseldorf. Geheel Düsseldorf is in de weer met het treffen van toebereidselen voor den a.s. Katholiekendag. Aan het groote feestgebouw wordt druk gewerkt, tal van particuliere woningen worden herschapen in hotels. Voor den arbeidersoptocht, die Zondag 16 Augustus plaats heeft, zijn nu ruim 40.000 deenemers ingeschreven. Een grootBch tuinfeest en een avond boottocht op dyndlijn zullen aangename verpoozing bieden tusschen de vele alge- meene- en sectie vergaderingen, waarin zoo hoog ernstige belangen aan de orde komen. Bevolkingscijfers. Het aantal inwoners van Duitschland is in het jaar, dat 30 Juni eindigde, gestegen treft' ook mij», Mevronw La Charette legde zegenend de hand op het hoofd van het meisje. »Aan den voet van het schavot vloekt men niet», zeide zij zacht, »ik kan slechts weanen en bidden om een armen verdwaalde. Ik geef mij aan u over», ging zy verder, op de dienaren toetredend. 'Daar Jean Rollan de verrader van La Charette is, is mij het leven voortaan ondraaglijk. En toch heb ik nog éénen wenschgij zegt dat Jean Rollan te Parijs is laat mij hem zien». De commissaris keek om zich rond. 'Daar komt hij juist aan», zeide hij. De kring week uiteen en men zag Jean RollaD, zichtbaar geroerd en verlegen aan het einde van den gang staanhij had gedacht dat dit aandoenlijk toon6eltje reeds voorbij zou zyn geweest en gravin La Charette reeds op weg was naar de gevangenis. Nu echter deed hij zoo brutaal mogelijk. Hy naderde zyne vroegere weldoenster, en zonder zijn met de kokarde versierde muts af te nemen, zei hij ruw >Wat wilt gij, burgeres Hier zijn geen geheimen». De ongelukkige vrouw wilde spreken, maar de aandoening belemmerde haar spraak vermogen. Smeekend strekte zy hare handen naar den verrader uit. >Red mijn zoon», klonk het toonloos van hare lippen. Jean lachte hardop. >Uw zoon, burgeres herhaalde hy. »Ja, wy willen hem redden uit de ver leidingen waarin de aangeboren aristocrati sche begeerten gemakkelijk yallen wij willen tot 63.017.000. Het vorig jaar bedroeg het 62.097.000 en nog een jaar vroeger 61.177.000. In 1871 werden 40.997.000 personen geteld, zoodat sedert de stichting van het Duitsche rijk een vermeerdering te constateeren valt van rond 22 miilioen inwoners, d.i. meer dan 53 pCt. Engeland. Een buitengeicoon geval. Te Londen is een dame overleden tenge volge van een behandeling, waaraan zij zich bij een tandarts had onderworpen. Haar was een tand getrokken, welke echter niet met een gewone tang, maar met een soort zuig- toestel was verwijderd. D8 tand nu was op de een of andere manier terecht gekomen in een long van de patiënte, bij wie zich na eenigen tijd longontsteking door infectie open baarde. By de gerechtelijke lijkschouwing werd door een deskundige meegedeeld, dat men hier te doen had met een geval van de uiterste zeldzaamheid (niet één op het miilioen). Italië. Kardinaal Nocella. f Uit Rome komt het bericht, dat aldaar na een langdurig lijden overleden is Zijne Eminentie Kardinaal Carlo Nocella, kardinaal priester. De kerkvorst bereikte den hoogen leeftyd van 82 jaren en was in het H. Col lege opgenomen den 22en Juni 1903. Vóór dien tijd bekleedde hij de functie van secre taris der Congregatie van het Consistorie en was hij patriarch van Antiochië. Een Zaligverklaring. Z. H. de Paus heeft Dinsdag zijn defini tieve goedkeuring gegeven in zake het mar telaarschap van den eerbiedwaardigen Fran- ciscus Capilla, dat de Congregatie der Riten Maandag in bijzondere zitting had bestudeerd. Het decreet der zaligverklaring zal 2 Aug. a.s. gelezen worden tegelijk met het decreet der drie-en-dertig martelaren, waaronder de eerbiedwaardige Venard. De eerbiedwaardige Capilla is de eerste missionaris, die voor het Kruis in China is gestorven. Hij werd geboren in 1607 in het diocees Valencia. In de Dominicanenorde getreden, scheepte hg zich in 1631 in voor de Philip- pijnen, waar hij zes jaar als een toonbeeld van heiligheid leefde. China trok hem aan door de hoop op het martelaarschap. In 1642 ging hy er heen. In 1647 werd hy gevangen genomen by een inval der Tartaren. Hij ondergiDg een langdurig verhoor, en men had geen andere grief tegon hem, dan dat hg een apostel van 't Christendom was. Na een schrikwekkende marteling werd hij onthoofd. h8m brengen, hetgeen hij voor korten tyd, nog zoo vurig verlangde, naar zyn konhig. Zij onbezorgd, burgeres, gy maakt de reis niet alleen». Mevrouw La Charette vernam de laatste woorden van den hardvochtige niet meer een weldadige onmacht had bij het aankon digen van het treurige lot, dat haar zoon wachtte, hare zinnen beneveld en bleek, met gesloten oogen zonk zij in Marie's armen. Ruwe handen rukten de levenlooze uit de armen van het jonge meisje onder spottende opmerkingen sleepte men haar weg. Er was echter nog een slachtoffer. Bleek en sidderend, terwijl zij zich niet kon ver roeren van angst, stond Louise de Puisdome in een hoekje. Zy weende niet om het lot der moeder van haar verloofde. De commissaris wees op haar en Marie. »Wie zyn die vrouwen 7 vroeg hij, 'wat moet er met hen gebeuren 'Deze hier is mijn zuster», antwoordde Jean. «Heden nog moet zy naar La Charette terugkeeren, ,ik heb reeds voor goed geleide gezorgd. Deze echter» en hij wees naar Louise is weliswaar een aristocrate, maar zy heeft van haar adel afstand gedaan en kan nu, vrg van den dwang, dien men tot dusverre op haar uitoefende, van bare ach ting voor de republiek blijk geven. Louise de Puisdome, gij stemt in nietwaar met den roep: 'Leve de republiek 1» »Leve» zij verstomde, haar blik viel op Marie, die haar bijna vol angst aanzag. Jean naderde baar dicht. >Uw leven staat op 't spel», fluisterde hy. 'Leve de republiek bracht zij met moeite er uit. >Zóó is 't goed», riep Jean, »en om nu De landbouwstaking om Parma, die in de laatste weken schynbaar dood bloedt, is een gebeurtenis van het hoogste gewicht in de sociale geschiedenis van onze dagen, misschien wel het eerste feit, dat aanduidt, hoe de strijd tusschen arbeid en kapitaal zich in de toekomst ontwikkelen zal. Want hier is wer kelijk iets nieuws vertoond. De daglooners, voor zoover ze deel uitmaakten van de syndicalistische «bonden», zijn tegen de boe ren eigenaars of pachters opgetreden zonder eisch. Geen lotsverbetering, korteren werkdag of hooger loon vroegen zeze vroegen niets, maar ze staakten. De Ambris had hun gezegd, dat, als ze volhielden en geen hand uitstaken naar het rijpe graan, waarvan de ombuigende aren al nu en dan 'n korrel lieten vallen, dat dan na 'n paar maanden de eigenaars van het land hun bezit zouden moeten opgeven en zij den grond zouden kunnen overnemen, den grond, waarop ze recht hadden, omdat ze hem bewerkten. En De Ambris is hun apostel. Jong en mooi, van een schitterende welsprekendheid en prachtig loiderstalent betoovert hij de harten der werkers in de Po vlakte, die alles doen wat hij zegt, en zich spoedig bedrogen zullen zien. Rusland. Uw zoon, thans een lijk. Een aangrijpenden indruk maakt de laatste brief van een jongen Rus, door de bladen thans meegedeeld. De negentienjarige boerenzoon Michael Ussow had indertijd een aanslag gepleegd op een majoor, die hem steeds vreeselijk mis handelde, en werd daarom veroordeeld tot den dood door middel van den strop. In zyn laatste oogenblikken schreef hg aan zyn vader een brief, waaraan wij het volgende ontleenen. >En nadat ik gebiecht en het heilig Avondmaal had genomen, bad ik om verlof, u dezen brief te mogen schaven, hetgeen ik even doe, dat wil zeggen vlak vdór myn dood. Zoo gaat het, vadertje I Zeven maanden heb ik hier doorgebracht en nu plotseling dat... Zij hebben beBioten my op te han gen... Nu, het is niets. De Heer heeft gezegdwie het zwaard hanteert zal door het zwaard vergaan. En zoo is het ook met mij geschied. Nog twintig minuten en dan wacht mij de onvermijdelijke dood. Ik verlang ook geen redding, want ik heb genoeg van bet ïgden der menschen gezien, en om dat niet langer meer te zien is de beste uitweg zich te stellen in de handen der overheid. Vaarwel, vader, vaarwel voor eenwig 1 Nu zal ik u voortaan geen brieven meer schrgven en uw lieven glimlach niet meer zien kunnen. Ik smeek u, iaat ten de burgers te laten zien, dat geen spoor van aristocratische vooroordeelen bij haar meer aanwezig is, willen wij nu tevens het geheim openbaren, dat wij samen met ons rond droegen. Burgers, deze is mijn bruid, morgen zal de maire het huwelykscontract sluiten en als burgeres Rollan keert zg met mg naar La Charette terug». Een luide jubelkreet was het antwoord, hij overstemde de jammerklachten van Marie. 'Gaat nu, burgers», ging hij verder, ïgaarne wenschte ik met mijne zuster en brnid een oogenblik alléén te zijn. Eenige mannen zul len in de onderste verdieping de wacht hou den, opdat ons ook de zoon der aristocrate niet ontsnappe, wanneer hij van Grenoble komend en geen kwaad vermoedend, het huis betreed». De mannen verwgderden zich en nauwe lijks was de deur achter hem gesloten, of Jean ylde naar Louise. «Het is het eenige middel', zei hg ge haast, »om uw leven te redden zyt gij be reid myn vrouw te worden La Charette leg ik aan uw voeten. Gg zult daar als mecBteresse heerschen. Ieder oogenblik tal men vergroot het gevaar, de tijd dringt», ging hy verder, daar hg zag dat de jonk vrouw verbleekte en weifelde. «Wanneer gij toestemt, zijt gy hier veilig verborgen en geen haar zal u gekrenkt wor den wilt gij echter liever mgn hand weige ren, zoo voorspel ik u een zelfde lot als La Charette, en dit lot heet het schavot I» Louise sidderde. Dezelfde woorden, die zy nog vóór eenige dagen in den slottuin van La Charette genit had, drongen ook nu uit haar keel liter ven is te verschrikkeigk I» (Wordt vervolgd),

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1908 | | pagina 1