Roomsche Boeken. Zaterdag 1 Augustus 1908. TWEEDE BLAD. KALENDER voor de dagen der week. Aan de poort des doods. Kerfclajaten. ONS BLAD. 2 Aug. Zondag, H.Alphonsus Maria Liguori. EvangelieDe onrechtvaar dige rentmeester. Lucas XVI: 1-9. 3^ Maandag. Vinding der reliquieën van den H. Stephanus. 4 Dinsdag. H. Dominions. 5 Woensdag. O. L, Vrouw ter Sneeuw. 6 Do7iderdag. Gedaanteverandering des Heeren op Tbabor. 7 Vrijdag. H. Cajetanus. 8 Zaterdag. H.H. Cyriacus en Gezellen. 2 AUGUSTUS. Achtste Zondag na Pinksteren. Eerste Zondag der Maand. Les uit den eersten brief van den H. apostel Paulus aan de Romeinen; VIII, 12-17. Broeders! Wij hebben eene schuld te betalen, niet aan het vleescb, dat wij naar den vleesch zouden leven. Want indien gij naar den vleesche leeft, zult gij sterven; doch indien gij door den geest de werken des vleesches sterven doet, zult gij leven. Want zoovelen door den Geest Gods geleid worden, zijn kinderen Gods. Immers hebt gjj niet ontvangen eenen geest van knechtschap om wederom in vrees te zijn, maar gij hebt ontvangen eenen geest van aan neming tot kinderen, in welken wij roepenAbba, VaderDe Geest zelf toch geeft getuigenis aan onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn. Indien nu kinderen, dan ook erfgenamen; erfge namen namelijk van God en mede-erf genamen van Christus. Evangelie volgens den H. Lucas; XVI, 1-9. Te dien tijde sprak Jesus tot zijne leerlingen deze gelijkenis: er was een zeker rjjk man, die eenen rentmeester haden deze werd bij hem aangeklaagd als had hij zijne goederen verkwist. En hij riep hem en zeide tot hemwat hoor ik dit van u? Doe rekening van uw rentmeesterschapwant gij zult niet langer rentmeester kunnen zijn. De rent meester nu sp; ak bij zich zeivenwat zal ik doen" daar mijn heer mij het rentmeesterschap ontneemt P Spitten kan ik niet, te bedelen schaam ik mij. Ik weet wat ik doen zal, opdat, wanneer ik van het rentmeesterschap zal zijn afgezet, zij mij in hunne huizen zullen ontvangen. Hij riep dan de schuldenaars zijns heeren, een voor een, bij zich en zeide tot den eerste: hoeveel zijt gij mijnen heer schuldig Deze zeidehon derd vat olie. En hij zeide tot hem neem uw handschrift, zet u terstond neder en schrijf: vijftig. Daarop zeide hij tot eenen andere: en gij, hoeveel zjjt gij schuldig Deze zeidehonderd mud tarwe. En hij zeide tot hemneem uwen pachtbrief en schrijftachtig. En de heer prees den onrechtvaar- digen rentmeester, omdat deze voor zichtig gehandeld had. Want de kinderen dezer wereld zijn voorzichtiger in hun geslacht dan de kinderen des lichts. En Ik zeg u: maakt u vrienden uit den onrechtvaardigen Mammon, opdat zij, wanneer gij zult bezwijken, u opnemen in de eeuwige woontenten. De stamtafel in den «Gouden Leeuw» was vandaag bijzonder goed bezet. De Octobermaand, die tot hieitoe bijzonder mooie dagen had gebracht, liep ten einde en de herfst scheen bij voorkeur te willen uitpakken met ruw, onvriendelijk weer. De wandeltijd was voorbijde kachels waren V. Het Roomsche Kerkgebouw door M. O. Nieuwbam O. P. S. 7heol. Lect. Firma J. F. Kloosterman Nijmegen. Wanneer wij ooit met volkomen instem ming een boek kunnen aankondigen, is dit zeker het geval met het bij uitstek Roomsche boek, dat de talentvolle pater Nieuwbam O. P. thans het licht deed zien en welks titel wij hierboven vermeldden Het Roomsche Kerkgebouw. Zelden lazen wij een meer practisch boek, dat zóó geschikt is voor alle Room sche menschen, als dit kostelijk werkje. Te lang reeds immers werd onder ons Roomsche volk het gemis gevoeld aan een boek, dat ons zou bekend maken met en inwijden in de zoo prachtige Roomsche mystiek en liturgie van onzen H. Gods dienst. De uitzonderingen daargelaten, wis ten wij er tot heden weinig van. Wij begrepen niet de symboliek die opbloeit uit de bouworde en indeeling onzer kerken, beseften niet de mystieke beteekenis zoo- veler figuren, beelden, schilderijen, wij waren vreemdelingen in het eigen huis. En gezet, waaromheen zich de leden des gezins koesterden tegen de koude. Dit was de tijd, waarop het in de gelag kamer van den .Gouden Leeuw» levendiger werd en de oude stamgasten weer gezellig bij elkaar kwamen.'.Nagenoeg alle leeftijden, van af den dertiger tot j den zeventiger, waren hier vertegenwoordigd en bepraatten de stadsnieuwtjes en de houding van de gemeenteraadsleden in de publieke zaak, dit laatste niet altijd op de meest welwillende w\jze. Daar trad een oud heer het vertrek binnen en begaf zich rechtstreeks naar de stamtafel toe. Ab, daar komt de Amerikaan!» riepen eenige aanwezigen uit enjmhoven hun zetels dichter bij de tafel, tevens plaats makend voor den binnentredende. Hij kon een goede vijftiger zijn. Haar en baard waren reeds sterk peper en zout gekleurd, maar het gebruinde gelaat verraadde onverschrokken heid en kracht. De man had in zjjn jeugd het bontwer kersambacht geleerd, doch de zucht naar avonturen had hem al als jongeling de wereld ingedreven. Hij was naar Amerika gegaan, had daar na allerlei zwerftochten een pelsbandel begonnen, een tamelijk aan zienlijk vermogen vergaard en was ten slotte in zjjn geboortestad teruggekeerd, om na een veelbewogen leven rust te nemen. Zijn naam was Jansen, maar in zijn geboorte plaats noemde men hem >den Amerikaan». Bjj de meeste bewoners van het kleine plaatsje gold een reis over de zee altijd voor een groot waagstuk en wie zoo iets durfde bestaan, werd als een soort wonder- beest beschouwd. Zoodra de Amerikaan plaats had genomen, zwegen allen stil met het gezwets over de stad en lieten den veeibereisden man gaarne aan het woord, daar hij mooi en boeiend wist te vertellen. •Wjj spraken gisteren van de menigvuldige gevaren, waaraan men in zjjn leven bloot staat,» begon Jansen, nadat hjj zijn pijpje had aangestoken. >Er zullen wel weinig menschen zijn, wien het noodlot om ze in dood en verderf te storten al niet eens nabjj is geweest en die aan de Voorzienigheid de ongeloovigen noemen het toeval hun redding niet hebben te danken. Wat wij noemen den bewaarengel van het kind, dat schijnt ook vaak beschermend en schut tend de volwassenen te omzweven, en zeer vaak is het, alsof de hand der Voorzienig heid onmiddellijk ingrijpt, om de duistere macht een gebiedend •halt» toe te roepen. Maar een keer scheen voor mjj de laatste glimp van hoop gedoofd, de dood onver mijdelijk. Dat was het vreeseljjkst oogenblifc van mjjn leven. De stamgasten keken den Amerikaan met ingehouden adem aan, en deze hervatte na eenige oogenblikken >ïk was sinds twee jaar in Amerika en van New-York uit, waar ik landde, verder en verder naar het Westen voortgedrongen. Op dat oogenblik bevond ik mij in Kentucky en was van plan naar San Francisco te gaan, de hoofdstad van Californië. Ik wilde van het naaste station de groote Pacificljjn nemen, die het Oosten van Amerika met het Westen, den Atlantischen Oceaan met de Stille Zuidzee verbindt. Het was een lange, vermoeiende reis, die ik voor de borst had en er waren harde sterke zenuwen toe noodig om ze zonder onderbreking af te leggen. Maar de spoor wegmaatschappij biedt in de slaapwaggons en restauratiesalons menig gemak aan, dat de bezwaren vermindert. Wij waren in den staat Nevada gekomen en de woeste bergstreken der Sierra, die de rjjkste zilvermijnen der wereld bevatten, boeiden onze aandacht. De trein heeft hier met groote moeilijkheden te kampen en wringt zich met moeite door het rotsen- labyrinth. De machinisten moeten daarom ook de grootste voorzichtigheid in acht nemen, om de scherpe bochten, de geweldige stij gingen en dalingen gelukkig te passeeren. toch, hoeveel schoons, hoeveel hartverhef fends, hoeveel leerrijks en hoeveel stichtends ligt er niet in al die symbolen en teeke- ningen voor ons Roomschen opgesloten Want werden al deze dingen niet gemaakt om de ziel hooger op ie voeren tot God en Zijne heilige zaken? Daarom werd het tijd, dat er een boek verscheen, waarin dit alles wordt uitgelegd en duidelijker gemaakt door breedvoerige omschrijving en illus- stratie. Andersdenkenden werden reeds lang getroffen door de heerlijke gedachten, welke de Katholieke symboliek en liturgie bevat en maakten er ijverige studie van, terwijl wij veeltijds achterbleven. Thans echter zijn alle Katholieken in staat gesteld, om iets meer te leeren kennen van de Roomsche symboliek en mystiek. Met opzet toch ver meed de geleerde schrijver elke geleerdheid. Hij wilde een volksboek, maken, voor ieder begrijpelijk, voor allen leerzaam en de schrijver is volkomen geslaagd. Het zou ondoenlijk zijn, ook slechts beknopt, te trachten den rijken inhoud van dit mooie boek weer te geven en wij stippen daarom alleen de hoofdlijnen even aan. Eerst verklaart de schrijver zin en wezen, verspreiding en doel der uit het lyrisch gemoedsleven van jongere volken gevormde symboliek, daarna brengt hij de indeeling van het kerkgebouw in kaart: Het was vreemd, onze machinist scheen geen gevaar te kennen, en zelfs toen wij het wildste deel der Sierra Nevada bereikt hadden, reed de trein met onverminderde snelheid voort; ja, het scheen ons zelfs alsof de vaart van minuut tot minuut sneller werd. Wij bedrogen ons niet: nauwelijks zichtbaar stoven de landschappen daarbuiten voorbijlangs duizelingwekkende steilten snorde de trein met ontzettende snelheid daarheen en allergevaarlijkste bochten rende hij door, terwijl zijn vaart niet verminderde op houten bruggen, waarondeT vreeselfike af gronden gaapten. Geen enkel voorwerp was daarbuiten meer te onderscheiden, wij suisden voert als gedragen door de vleugelen van den storm. Wat was er geschied Had de machinist de macht over den trein verloren of was er een defect gekomen aan de machine, waardoor het onmogelijk werd de snelheid te temperen Niemand wist er opheldering over te geven. Overal in de coupé's en san de raampjes doodsbleeks gezichten, angstige blikken, sidderende lichamen. Elk oogenblik kon de trein vermorzeld worden tegen een rotswand of in een diepen afgrond tot gruis worden geslagen. Een ongeluk was onvermijdelijk, de rit moest ons in den dood jagen. Ik had met de wereld afgerekend en koesterde slechts één wensch, dat het zoo spoedig mogelijk zou afloopen, om den verschrikkelijken doodsangst niet langer te rekken. De vrouwen lagen jammerend en weeklagend op de knieën en ernstige man nen zaten met gevouwen handen in stilte te bidden. Ik had op mjjn zwerftochten den dood reeds vaker onder de oogen gezien en vreesde hem niet. Wekenlang had ik in de onherbergzame wouden van Arkansas rond gezworven en zware strijden doorstaan met beren en bloeddorstige roofdieren. Ik was meer dan eenmaal met moeite ontsnapt aan den doodelijken beet der ratelslangen, had bij een ontploffing van een stoomschip op de Mississippi met do golven geworsteld en ternauwernood was ik eens ontkomen aan het mes van eeu Sioux-Indiaan, maar op zoo vreeselijke wijze als bij dezen afschu welijken rit waB de dood mij nog nooit tegemoet getreden. Een soort- duizeligheid overviel mjj; mijn zinnen begonnen in verwarring te raken en om aan deren on verdraaglijken toestand een einde te maken, besloot ik uit wanhoop uit het raam te springen. Ik wist, dat de dood mij wachtte. Ik keek naar buiten. Nauwelijks wist ik, waar we ons bevonden, of wij boven een afgrond voortholden of langs een steile rotswand. Wanneer een wonder ge schiedde en de trein niet ontspoorde, dan moesten de wagens in brand loopen door de ontzaglijke wrijving en dan was de dood nog veel vreeselijker dan in het eerste geval. Daar scheen het mij, alsof aan de buiten zijde van de coupé een schaduw voorbij mijn raampje gleed, maar mijn oogen waren zoo beneveld, dat ik nauwelijks zien kon. Wie zou het ook kunnen wagen langs den razenden trein te klauteren Reeds de ver bazende tocht van lucht en wind moeBt ieder er af slingeren, die geen ijzeren vuisten bezat. Weer verliepen eenige minuten, die mjj even zooveel uren toeschenen. Talmend stond ik aan het raampje en mjjn handen grepen krampachtig den riem om het te openen en mijn plan ten uitvoer te brengen. Het was mij als stond ik voor de poorten des doods, waar ik zou binnentreden en waarvan geen terugkeer meer mogelijk ie. Eensklaps, was het bedrog of werkelijk heid? Begon de trein niet langzamer te loopen? Ik keek naar mijn medereizigers. Ook zij merkten hetzelfde, want het misbaar en gejammer verstomde en elkeen scheen te herademen. Geen twjjfel, wjj reden lang zamer. Ik merkte het klaar aan de omge ving, die meer en .meer herkenbaar was. Alles herademde en stille dankgebeden stegen ten hemel, want wjj waren oogen- schjjnlijk gered. Niemand echter wist het raadsel op te lossen en voor het oogenblik vroeg ook niemand daarnaar, want de zoo even doorstane doodsangst werkte nog na en was nog duidelijk leesbaar op de ge zichten velen schenen er nog heelemaal niet aan te kunnen gelooven, dat het gevaar inderdaad voorbjj was. Eindelijk stond de trein stil. Wij waren aan het station Williams aangekomen. Hoe grondplan, oriëntatie, toren, schip, priester koor, triomfboog, doodkapel, de samenstel lende deelen van deur, vloer, muur, pijler, venster, gewelf, uitrusting, altaar enz. De hoofdzakelijkste elementen worden saam- gevat in een overzichtelijke inleiding en getoond in de beeldwording der Drievul digheid, Christus, Maria en de Heiligen. Daartusschen zijn verklarende hoofdstukken gelascht over kruis-symboliek, attributen van deugden en heilige personen, zinnebeelden uit het getallen-, kleuren-, planten- en dierenrijk. Deze rijke inhoud wordt zeer systema tisch uiteengezet, zoodat men na lezing een goeden indruk blijft behouden van de overheerlijke Roomsche symboliek en iko- nografie. Voor degenen, die zich door de lezing aangespoord mochten gevoelen, iets meer te weten van de kerkelijke symboliek, heeft de schrijver een zeer uitvoerige lijst van bronnen opgesomd, waarin ieder iets van zijne gading zal kunnen vinden. Wij bevelen dit werkje van Pater Nieuw bam O. P. dan ook dringend aan al onze lezers aan. De prijs kan wel voor niemand eenig bezwaar opleveren. Voor één kwartje nl. ontvangt men een prachtig-uitgevoerd, rijk-geïllustreerd boek van ruim 140 pagina's, waarvan de bandversiering gemaakt werd door den katholieken kunstenaar Toorop. de reizigers uit den trein zijn gekomen, ik weet het nauwelijks, maar er waren weinig seconden noodig of de coupé's waren leeg. De conducteur werd omringd en met vragen bestormd, doch hjj wist geen opheldering te geven en nauwelijks was hij in staat zich door hèt gewoel heen te wringen, om bij de locomotief te komen. De reizigers drongen achter hem aande trein was veel te vroeg in Williams en moest wachten. Wij hadden dus tjjd, om van den doorgestanen angst te bekomen en de oorzaken te verneman, die aanleiding hadden gegeven tot dezen schrikwekkenden rit. Op de machine stond een krachtig ge bouwde man, maar zijn gelaat was wit als krijt en zijn ledematen beefden krampachtig. HU was deftig gekleed en kon dus niet de machinist zijn. Verder bevond zich niemand op de machine, noch de eigenlijke wachter, noch de stoker. Waar waren deze beide beamkten geble ven, in wier handen het wel en wee van honderden menschen berustte. Hadden zjj plichtvergeten hun post verlaten, of was er een ongeluk geschied? En hoe kwam die vreemde hier op deze plaats, die blijkbaar niet voor hem bestemd was Deze vragen werden van alle kanten geopperd. Doch de man op de locomotief bleef stom, want de vreeseljjke opwinding had hem de spraak voor het oogenblik belemmerd. Als een marmeren beeld leunde hij tegen de machine. De conducteur stapte op de machine en trachtte door vriendelijke woorden den man tot bedaren te brengen. Maar pas toen een der reizigers hem een flesch sherry over reikte en hij hier een flinken teug uit ge nomen had, scheen het bewustzijn allengs tot hem terug te keeren. Uit zjjn mededeelingen, die aanvankelijk in korte, onsamenhangende zinnetjes werden geuit, doch allengs duidelijker werden, bleek het volgende Hjj was ingenieur en van plan om naar Californië te gaan, om daar op te treden als directeur eener groote machinefabriek. Toen de trein in zoo razende vaart voort snelde, begreep hjj, dat er aan de machine iets niet in orde was. Een groot aantal menschenlevens stonden op het spelelke minuut konden zij verwoest worden, in tal men was gevaar. Toen besloot hjj pogingen aan te wenden ter redding. Met gevaar van zijn leven begaf hjj zich langs de loopplank naar de locomotief en slaagde er in by den machinist te komen, die hem met een vroolijken lach ontving. Om Godswil man, wat voert gij hier toch uit?» vroeg de ingenieur aan den machinist, die hem nu met een dreigenden blik begon aan te zien. •Ik rij jullie naar de hel, daar is het laatste station antwoordde hij onheil spellend. •En waar is uw stoker Dien heb ik al vooruit gezonden, die moet plaatsen bestellen bjj den duivel», sprak hjj, terwijl hij met ds hand achteruit wees. Thans kwam de ingenieur tot de ontzet tende zekerheid, dat de machinist krank zinnig was geworden. Vermoedelijk had hjj onder weg den stoker van de machine gesmeten, omdat deze zjjn dolle plannen wilde verijdelen. De ingenieur trachtte den ongelukkige van zjjn dolzinnige handelingen af te brengen door met hem te praten, maar te vergeefs, eu toen de eerste naar het regelingstoestel trad, om de vaart te temperen, sprong de machinist bjj en drong hem weg met den kreet •Terug 1 de weg naar de hel is u niet bekend 1 Hoort gjj het niet sissen en knet teren Weldra zjjn wij er en daar is het een vroolijk leven Er was met den ongelukkige niets te beginnen, maar wellicht was het nog mogelijk de ramp af te weren, die zooveel onschul dige menschenlevens bedreigde. De moedige man streed een zwaren strijd in zjjn bin nenste maar die duurde slechts enkele seconden. Toen was zijn besluit genomen... Met reuzenkracht greep hij den krankzinnige beet, maar deze verweerde zich woedend. In de worsteling echter gelukte het den ingenieur hem van de machine te slingeren, terwijl de trein voortholde. Thans kon hij pas zjjn reddingswerk beginnen. Zoo vertelde ons de ingenieur en een donderend hoera beloonde deze edele daad. Hij was moordenaar geworden uit noodweer, Het is werkelijk een spotprijs en alleen de Apologetische Petrus Canius-vereeniging bezit het geheim om zóó goedkoop en degelijk te kunnen uitgeven. Wij zouden bijna zeggen te goedkoop, want zóó con- curreeren kan geen enkele uitgever. Doch over deze kwestie thans niet; de strijd hierover behoort in de vakbladen en wij wilden er alléén mede te kennen geven, dat de prijs voor niemand een beletsel zijn kan. In het „Aan den Lezer" heet het „Bij het naar-buiten-leven der hedendaag- sche maatschappij, bij de ongevoeligheid en den wansmaak van onbevoegden in de dingen van liturgische schoonheid, heeft het geestelijk zien en gevoelen van het individu jammerlijk veel van zijn inwendig zieleleven ingeboet. De „symboliek" is niets anders geworden dan een fraaie stoffeering, en een statelijk dekoratief, welke in een vreemd-doende, onbegrepen taal tot den geloovige spreken; hetzelfde met de „iko- nografie". Toch verlangt men beelden en houwt of giet men beelden en, eenmaal geplaatst, doen zij slechts den pooveren dienst van een hoogstens niet-alledaagsch, maar volkomen karakterloos ornamentstuk van het kerkgebouw. In onze moderne dagen valt er een strooming naar mystiek, symboliek, liturgie en daar zijn opoffering den hoogsten helden moed waard was, kon hem geen blaam treffen. Waar hij stond voor de vraag: een enkel menschenleven op te offeren of hon derden, kon de beslissing niet twijfelachtig zjjn. Trouwens de krankzinnige zou hem zelf hebben vermoord. Later vond men den machinist met verbrijzelden schedel. Wel zelden is een edele daad met zoo innlgen en warmen dank vergolden geworden, als de heldhaftige redding van dezen trein. Onmiddellijk hield men een collecte, doch de edele man weigerde elke belooning, maar verzocht de ingezamelde gelden te mogen ter hand stellen aan de achtergeblevenen van de ongelukkige beambten. •Ziedaar, mjjne heeren», zoo besloot de Amerikaan, >het vreeseljjkst uur van mjjn leven». ALKMAAR. Parochie van den B. Laurentius. Zondag 's morgens 61/, en 8 uur stille H.H. Missen 10 uur gezongen Hoogmis 3 uur Vespers 's avonds 6 uur Lof met predikatie ter eere van het Onbevl. Hart van Maria voor de bekeering der zondaren. Maandag 's avonds 7 uur Oongregatie der H. Maagd. Woensdag 's morg. 9 uur gez. H. Mis op het Kerkhof 's avonds 7 uur Lof ter eere van den H. Joseph. Donderdag 's morg. 7 uur uitstelling van het Allerh. Sacrament en het H. Bloed van Mirakel tot na de gez. H. Mis van 9 uur 's avonds 7 uur Lof ter eere van 't Allerh. Sacrament en het H. Bloed van Mirakel. V r jj d a g 's morg. 8 uur gez. H. Mis voor de leden van het Genootschap het Allerh. Hart van Jesus. Zaterdag 's morg. 9 uur H. Mis voor de leden der Broederschap het Onbevl. Hart van Maria voor de bekeering der zondaren. Parochie van den B. Dominions. Zondag, feest van Portiuncula, met vollen aflaat zoo dikwijls men na gebiecht en gecommuniceerd te hebben deze kerk zal bezoeken en bidden zal tot intentie van Z H. den Paus, 'a morg. 6, 71/, en 9 uur stille H.H. MissenlO'/j uur Hoogmis 's midd. 3 uur Vespers's avonds 5 uur Congregatie. Na de Hoogmis verkoop der opengevallen plaatsen in de kerk. Maandag 's morg, 8 uur Maandstond voor Maria Bos—Eefrink 's avonds van 5—7 uur gelegenheid om te Biechten. Dinsdag, feest van den H. vader Domini ons, stichter onzer Orde en Patroon dezer kerk, 's morg. 9 uur solemneels Hoogmis 's avonds 7 uur solemneel Lof. Woensdag 'savonds 7 uur Congregatie. Donderdag 's morg. 9 uur gez. Maand stond voor Petrus Caarls 's avonds van 5—6 uur gelegenheid om te Biechten. V r jj d a g, le Vrijdag der maand, 's morg, 9 uur gez. H. Mis 's avonds 7 uur Lof. Zaterdag 's avonds 7 uur Lof. Den 12en dezer maand vertrekt uit deze kerk de Processie naar den Briel, tot welker deelname wjj u aansporen. Kaarten daar voor zjjn te bekomen aan de Pastorie Breestraat en by de Broedermeesters N. Conjjn, P. Messelaar en Anton Jacobse, Zondag 9 Aug. a.s. St. Joseph Club, Afd. A 71/, uur Afd. B 9 uur Afd. 0 101/, uur HEILO. Zondag, le Zondag der maand Augustus, toegewjjd aan 't Heilig en Onbevl. Hart van Maria, te verdienen volle aflaat, 'smorg. 7 uur H. Mis met onderrichting91/» uur Hoogmis met predikatie 's midd. lVj uur Catechismus 21/, uur Vespers's avonds 7 uur Lof ter eere van den H. Willibrordus, waarna vereering van de Reliquie. Maandag en Dinsdag de H.H. Missen ten 71/j en 81/j uur. Woensdag, feest van O. L. Vrouw ter Sneeuw, 's morg. 71/, uur H. Mis81/, uur Huwelijksmis. Donderdag 's morg. 71/s uur H. Mis 8l/t uur gez. Maandstond voor Elisabeth Klaasse, geb. Goedhart's midd. van 5—7 uur gelegenheid om te Biechten. V r jj d a g, le Vrijdag der maand, bijzonder toegewijd aan de vereering van het Godd. Hart, 's morg. 71/3 uur gez. H. Mis met uitstelling voor de leden van het Broeder schap der Gedurige Aanbidding Sl/1 uur H. Mis. en dergelijke, zoowel in literatuur als in artistiek, te vermelden. Al is dit leven, lang niet immer, uit een gezonden bodem opgebloeid, het schijnt toch christelijk-wijs om van dien tijdgeest te leeren, en voor ons Katholieken, wat overvloediger en vaker te gaan putten uit onze eigene, overrijke liturgische wetenschappen en kunsten, welke den stempel der volle waar- en schoonheid dragen van Christus' heilige Kerk. De overtuiging begint zich iets meer algemeen te ontwikkelen, dat ook in die richting de „verdieping" van het godsdienstig bewust zijn is te zoeken en te vinden; het is reeds iets, het is reeds veel De achterstaande bladen pogen dat wor dend streven te ondersteunen." Wij zijn ervan overtuigd, dat de poging van pater Nieuwbam O. P. niet tevergeefs is gedaan, daarvoor is het boek met te veel liefde en toewijding en kennis geschre ven, terwijl de behandelde stof op zich zelf reeds een der aantrekkelijkste studies moet uitmaken voor elk oprecht-Roomsch- voelend mensch. Dat dan ook vele lezers van Ons Blad dit mooie, leerzame en stichtende boek zich aanschaffen; zij doen er niemand méér voordeel mede dan zich zeiven!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1908 | | pagina 5