Binnenland. Plaatselijk Nieuws. Laatste Berichten. Marktberichten. Kameroverzicht. Correspondentie. Nagekomen Eerklijaten- Burgerlijke Stand. dag de verklaring aflegde, dat het keizerlijk interview, zooala de D. T. het bekend maakte, onwaar was en dat de keiier geen enkel oor logsplan aan Engeland had afgestaan, maar slechts algemeene beschouwingen aan koningin Victoria gegeven had, zal Arnold White in zijn artikel aantoonen, dat de verklaring van den kanselier valsch is, en dus gehandhaafd blQft alles, wat door de interview was bekend gemaakt. White schrift nu reeds het volgende >Zijne Majesteit zelf heeft mij op het terras van het kasteel te Potsdam het veldtochts plan laten zien, dat by gemaakt had om de Boeren te bevechten en dat, zoo veTtelde de keizer, reeds door lord Boberts was overge nomen. Aan een der leden van de Duitsche regeering, die toevallig bij ons stond, vroeg de keizer met een glimlach op 't gelaat: «Wat zouden >xe< er in Berljjn wel van zeggen, als ze dat eens wisten Ik kwam, zoo schrijft White, met 'n enkele opmerking tusschenbeide>Zjj zouden uwe majesteit wel kunnen onttronen I« En Wilhelm antwoordde al lachende«Zeker, zij zouden het kunnen beproeven De keizer voelt zelf wel de verkoeling van zjjn volk. Teekenend b.v. is het volgende Een bericht uit Berlijn meldt, dat keizer Wilhelm bedankt heeft voor een fakkeloptocht en serenade, welke de Duitsche studenten wilden organiseeren ter gelegenheid van sQn BOsten verjaardag op 27 Jan. a.s. Ook van een anderen man uit het naaste gevolg van den keizer, die zich nog onmo gelijker gemaakt heeft, duikten deze week berichten op in de bladen. Indien men de Wewe OesellschaftlicheKor- respondenz gelooven mag, is het bericht, dat prins Eulenburg zoo slecht eraan toe zou zijn, dat er aan een hervatting van zijn proces niet te denken valt, onjuist. Eulenburg is zeer opgewekt, doet kleine wandelingen, ontvangt zeer vele bezoeken en schrijft ijverig brieven naar binnen- en buitenland. HQ ziet er volkomen normaal uit en hy voelt zich op zyn fraaie landgoed Liebenberg in den kring van xyne familie en zyne oude vrienden uitstekend. Het spreekt van zelf, dat de komst van de commissie van het gerecht, die hem af en toe onderzoeken of ondervragen moet, een zekere opgewondenheid op Liebenberg en by prins Eulenburg zelf veroorzaakt. De zenuwen van prins Eulenburg ïyden natuuriyk onder zulk een opwinding. Dientengevolge is by zulk een gelegenheid ook de objectieve toestand van den. patiënt minder goed dan wanneer men hem in de idyllische rust van zyn landgoed alleen laat. Wanneer de com missie weg is, zegt de N. Q. Korrespondenz, is prins Eulenburg in zeer korten tijd weer de oude en praat en schertst hy weer opgewekt. De justitie denkt er daarom ook in de verste verte niet aan, om het proces tegen Eulenburg als onuitvoerbaar te beschouwen, maar zy wil hem alleen gedurende het Kerstfeest rust en nog eenige weken ont spanning in een gezonde lucht gunnen, om daarna het proces, waarnaar de prins zelf gezegd heeft innig te verlangen, te voeren. De zaak Eulenburg zou dus toch nog niet uit zyn. Van het Balkan-Schiereiland deze keer weinig nieuws I Kan men de berichten uit Servië gelooven dan maakt Oostenryk met alle oproerig gezinden in Bosnië korte metten. Men deelt den kogel kwistig uit. Hetzelfde zal ook wel gebeuren wanneer de muitende Algiersche legioen-soldaten teruggebracht zyn. En dat zal wel spoedig gebeuren, want dat handje vol soldaten zal wel niet veel tot stand brengen. De aanvoerder, een oud Beiersch officier en in den Iaatsten tyd oppasser by een luitenant van het legioen, is al gearresteerd. De jong Turken hebben meer rustiger hun zin doorgedreven. Deze week is tenminste het Turksche parlement geopend. Turkye is, gehjjk men weet, feiteiyk sinds de constitutie van 23 December 1876 een constitutioneele monarchie. Het eerste parle ment, bestaande uit een Huis van Afgevaar digden en een Senaat (welks leden door den Sultan voor hun leven werden benoemd), werd na twee zittingen reeds in 1877 weder ontbonden en sinds niet meer byeengeroepen. Dank zy de kranigs actie der jong-Turken, die een vreedzame omwenteling wisten tot stand te brengen, waarvoor hun door byna alle leidende staatslieden van Europa openiyk ls hulde gebracht, werd einde Juli de grond wet hersteld en de byeenroeping van het parlement by keiieriyke iradé gelast. Wy willen hopen, dat Turkye veel pleizier er van beleven mogel 't Is wel merkwaardig, dat met deze ru moerige tyden juist samenvalt de zaligver klaring van Jeanne d'Are, de oorlogsheldin, De bladen publiceeren een lange rede, welke de Paus j.l. Zondag hield als antwoord op de rede van Mgr. Toncher. Gelukkig dat alle heeren niet het voorbeeld van Van Kol gevolgd hebben, die tydens de bespreking van de Oorlogsbegrooting juist 10 uren en 7 minuten heeft volgepraat. De anderen hebben zich gelukkig wat ingehou den en zoo ging men in flinken draf deze begrooting door. Heel veel merkwaardigs is hierby niet voorgevallen. Voor overste Bömer ware het te wenschen geweest, dat zyne zaak door van Idsinga niet in de Kamer was gebracht. Nu weet heel het land na het antwoord van den Minister, dat het ontnemen van het eskadrons commando en in verband daarmee de benoeming tot pro vinciaal adjudant, geen onrecht biykt te zyn geweest maar eenvoudig het gevolg van gemis aan bekwaamheden voor zelfatandig commando. De minister toonde zich geen voorstander van het noodeloos verzwaren van de dienstplicht, wil zelfs den diensttijd tot vier maanden beperken, maar Btelde daarvoor zulke slangemenschachtige bekwaamheden als het vèrspringen van 4 a 5 meter en derge- lijke, dat niet velen daarvan eventueel zullen kunnen genieten. De onderofficieren-vereeniging >Ons Belang, ontving een kleine waarschuwing in haar orgaan niet ondisciplinair te schryven. Nu staan er al dingen in die op het kantje af staan. De heer de Stuers hield een pleidooi voor de maréchaussée. Deze moet onder oorlog biyven ressorteeren, juist aan het militaire, wat van haar uitgaat, dankt zy haar aanzien, wat ons zeer juist ïykt, want zonder iets ten nadeele van de Byksveldwacht te zeggen, moet toch toegegeven worden, dat de meeaten van dat corps hun uniform nu juist niet altyd op kranige wyze dragen. Wat het niteriyk betreft, staat gewooniyk een Byksveldwachter tot een maréchaussée als een buikig renteniertje tot een oorlogsgod uit de oudheid. De Kamer deelde het ge voelen van den heer de Stuers. Volgens de verslagen bleek de Minister den indruk ge- geven te hebben van een man by wien de landsbelangen wel zyn geborgen. De oorlogs begrooting werd dan ook in haar geheel aangenomen. Nu is Waterstaat aan de orde I Katholieke Kiesvereenigingen. Zooals reeds vóór eenigen tijd door ons werd medegedeeld, heeft de B. K. Bond van Kiesvereenigingen in Noord Holland zich her vormd tot een Bond, waarin plaats is voor alle katholieke lokale kiesvereenigingen. Gaarne voldoen wij aan het tot ons gekomen verzoek, de lokale kiesvereenigingen op te wekken, zich thans ook by den provincialen Bond aan te sluiten. Het doel, hetwelk, naar men mag verwachten, door die aansluiting zal bereikt worden, is duideiyker zal verkregen worden meerdere samenwerking, terwyi het sluimerend politiek leven en de nog achteriyke politieke ontwik keling, ook in kleinere organisaties, welke zelve door- de groote beweging en den stryd onzer dagen byna onaangeroerd werden gelaten, krachtig zullen worden opgewekt. (Tijd.) De Kamerzetel van Zaandam. Naar ons uit vertrouwbare bron ter oore kwam, zal de beer K. de Boer, afgevaardigde voor Zaandam, zich in stryd met vroegere tegenspraak toch niet meer herkiesbaar stellen by de verkiezingen in 1909. (Centr) Dr. Kuyper. Naar verluidt, zal dr. Kuyper tegen Kerst mis in het vaderland terugkeeren. (Centr.) ALKMAAK, 19 Dec. 1908. Maandagavond zette de Weleerw. heer v. d. Boogaard op de bovenzaal van Peper kamp de Sociale Cursus voort. Na een korte herhaling van hetgeen de vorige maal over .Volksontwikkeling, en hare noodzakelijkheid werd gezegd, behandelde spr. het laatste punt >de noodzakelijkheid der ontwikkeling voor behoud van godsdienst en zedelijkheidHet begrip van den godsdienst moet helderder, het inzicht dieper worden. Als reden gaf spr. vooral op lo. Godsdienst is het voornaamste in 's menschenleven. Daartoe is hy in de wereld 2o. Gebrek aan kennis kweekt zoo gemak kelijk gebrek aan waardeering 3o. We bebben kennis van onzen godsdienst noodig tot rustig bezit van onze overtuiging en om ons te weren als we worden aangevallen; 4o. Godsdienst is de eenige redeiyke we reldbeschouwing die vooral door zijn gewetens plicht de verkeerde neigingen van den mensch bedwingt en zoo de eenig biyvende remedie moet worden der misstanden. Dus ook voor het maatschappeiyk leven is die godsdienst- ontwikkeling een groot factor; 5o. Vooral ook omdat ze de energie van alle leden prikkelt en in de goede richting leidt. a. Het is waar, de godsdienst geeft het maatschappeiyk leven een ondergeschikte plaats, maar die plaats is de ware; b. Godsdienst is de band voor de sterkeren om niet buiten hun plichten te gaan; c. Godsdienst is troost voor de zwakkeren die toch noodzakeiyk er zullen biyven d. Godsdienst is voor de leiders in het maatschappeiyk vraagstuk, een hoog doel. Zon der godsdienst wordt dat sociale werk zoo gemakkelijk zelfverheffing, zoo gemakkeiyk dwaling, in den godsdienst heeft ook de sociale werker zijn troost als hy door anderen, zelfs geloofsgenooten in zijn edelste strevingen wordt miskend. Daarna gaf spr. eenige middelen aan, om het ontwikkelingspeil van ons volk hooger te brengen. lo. Lectuur en dan goede lectuur. Wekt men de leeslust op, dan moet men ze ook ten goede leiden anders wordt ze zoo gemakkeiyk gevaariyk. Onder goede lec tuur verstaat spr. niet alleen leetuur die niet-slecht, niet-gevaariyk is, maar die ook positief goed en nuttig is. Daarom natuuriyk, alleen boeken uit Roomsche bibliotheken an ders is men in den regel niet verantwoord. Maar dan niet alleen romannetjes maar ook eens een degeiyk boek b.v. Geloofsverklaring, Geloofsverdediging. Nattige boeken als Le vens v. Heiligen, boeken over maatschappeiyke vraagstukken, vakkundige boeken enz. Vooral een degelijke Roomsche courant die voor het volk is uitgegeven. Men moet die in zyn huis krygen. Men moet die lezen. Men moet die goed leienniet alleen ad vertenties, nieuwtjes maar ook hoofdstuk ken, overzicht van maatschappeiyke quaes- ties enz. 2o, Ontwikkelingsavonden en cursussen die worden er tegenwoordig genoeg geboden op allerlei gebied. 3o. Door in gebruiksartikelen en op andere wyzen, (als b.v. prentjes, schilderyen enz.) de kunst meer onder het volk te brengen. Vooral ook door de literaire volkskunst. (Daarin zyn de Noord-Nederlanders wel wat achteriyk, vooral als men dat vergeiykt met de Vlamingen. Spr. illustreerde dit door, 'n paar versjes van BeDé de Olercq, «België bovenal. «Mensch zyn. «Vaderlandsch gebed. «Liederen leeft».) 4o. Patronaten, die voor den vblwassen jongeling een compleete ontwikkelings- school zyn, voor verstand energie en gevoel. Daarna ging spr. over tot de behandeling van een 3e hoofdfout. De miskenning en verachting v. d. arbeid. Wy arbeiden in smart en moeite en toch die arbeid adelt ons. Wie een dier beide kenteekenen wegneemt verminkt den arbeid, de arbeid gaat altyd lo. in moeite en smart en zyn vrucht is de 2o. menschenadel. Spreker noemt daarna eenige misvattingen op, waarin één dier beide eigenschappen wordt verwaarloosd, en stelt dan de vraag Wat is de arbeid en welke is zyn beteekenis voor ons leven Arbeiden is bezig zyn, zijn vermogens in werking stellen, maar dan met moeite en smart. Bezig zyn kan ontspanning zijn, arbeid is al tijd inspanning. Dat is het eerste waar men aan denkt by arbeid aan vermoeienis, smar ten. Wat is de beteekenis voor ons leven t m. a. w. wat is het doel van den arbeid. Het doel van den arbeid is het onderhoud des levens, in zyn ruimste beteekenis, licha melyk, verstandelyk, zedefijk. Daarom is in alles voor ons de arbeid een levenewet, zonder dien arbeid is heel ons leven op welk gebied dan ook onvrucht baar en ten doode opgeschreven. Dat is de levenswet voor persoon en maat- schappy, dat is de levenswet voor alle men schen, maar ook voor hen alleen. Alle ander leven buiten den mensch, onderhoudt zich zonder arbeid. En als voor sommige dieren (lastdieren) die wet voor arbeid geldt, dan is het omdat de mensch hen daarin doet deelen. Dit eigenaardige, dat ze alleen is voor den mensch en dan daarby is een smart, is een aanduiding van hetgeen de godsdienst ons leert dat de arbeid voor den mensch is een straf. Oorspronkelijk was er geen arbeid, wel moest het leven door werken onderhouden worden op elk gebied, maar daar was dat werk eon genot noch buiten den mensch in de natuur die onvruchtbaarheid, noch in den mensch in zijn natuur die tegenstrijdigheid. Dan de zonde de aarde wordt gevloekt (daardoor de beletselen buiten den menscb) de mensch wordt veroordeeld om in het zweet des aanschyns zyn brood te eten (dan door de beletselen in den mensch). Dat vonnis strekt vèr arbeiden of sterven. De aarde gevloekt, waar vroeger het onderhoud gemakkeiyk was, moet hy om de onvruchtbaarheid der aarde in moeite wer ken, arbeiden of hy sterft den lichamelyken dood. Het verstand in den mensch werd verduisterd, waar vroeger de waarheid ge makkelyk werd gezien, moet hy thans zoeken tusschen twyfel en dwaling arbeiden of het verstand wordt misleid en hy sterft een geestelijken dood. De wil werd verzwakt. Waar hy vroeger in vreugde Godswil als zyn plicht volbracht, is dat hem thans moeieiyk. Stryden moet hy tegen de lagere wet, die heerscht in zyn ledenmaten. Arbeiden of de zedelijke dood. De mensch is na de zonde nog wel de heer der schepping maar zyn heerschappij, wordt slechts door arbeid in stand gehouden. Wat volgt daaruit? lo. Dat men nooit hen moet gelooven, die in de toekomst den arbeid als een ge nieting beloven. Misstanden in de arbeids verhouding willen verbeteren is schoon, maar onder de leuze van «lotsverbetering, der arbeiders, de arbeid te willen maken tot genieting, is bedrog. Nooit zal de mensch Gods straf, die in de smart van den arbeid op elk menschenkind drukt, opheffen. En waar men dan ook in communistische proefnemingen dien arbeid tot lust wilde maken, heeft men geen arbeiders, maar luiaards gemaakt. Het was tyd, daarom eindigde spr. hier om de volgende maal te hervatten. Mr. Kraakman, de vergadering sluitende, dankte den eerw. spreker voor zyn heldere uiteenzetting en herinnerde er den aanwezi gen aan waar de spreker had aangetoond, dat het begrip van Godsdienst helderder, het inzicht dieper moet worden, dat dezen winter hier in Alkmaar daartoe zoo ruime gelegenheid werd geboden o.a. ook door de Debatavonden van de B. K. Fropagandaclub alhier en wekte allen op zoowel hier als daar, zoo mogelyk, in nog grooter getale op te komen. X. Woensdagavond vergaderde «De Katho lieke Kring», waar als spreker zou optreden Pater Hermans uit Botterdam. Na een welkomstwoord van den voorzitter, mr. Dor- beek, en voorlezing der notulen, nam de Eerw. spreker het woord, maar waarschuwde al dadeiyk in alle bescheidenheid, dat hy geen redenaar, ook geen causeur, maar slechts journalist was. Dat hy overigens deze captatie benevolentiae niet noodig had gehad, bleek wel uit het woord van dank van den voor zitter, die opmerkte, dat hy, nu hy Pater Hermans gehoord had, wel zou willen dat alle redenaars eerst journalist werden. Spreker leidde zyn onderwerp in met 'n paar teekenende passages uit «Nora» van Hoen, die zoo juist de tegenwoordige gees testoestand van xoovelen kenschetsen. Men weet niet meer wat godsdienst isop dat gebied heerscht een chronisch pauperisme in alle lagen der maatschappy, ook by ons. Wy leven juist als de anderen, bezoeken dezelfde schouwburgen, lezen dezelfde boeken en zyn dezelfde materialisten. Velen onzer zyn dwaallichten geworden voor de anderen. Daarom was de réveille van Leo XIII zoo noodig. Wy moeten leiden, want de niet- geloovigen zien naar ons. Maar de schyn is tegen ons. Spreker wil geen pessimist zyn, integendeel, als Katholiek heeft men alle redenen optimist te zijn. Dat volgt uit onze wereldbeschouwing. Maar toch zyn de tyden ernstig. Op de meesten is toepasseiyk het woord van Thiers, dat deze sprak toen een deputatie hem kwam vragen voor zyne Pre sidentsverkiezing, hoe hy stond tegenover het geloofIk behoor niet, zoo zei hy, tot het vaste gevolg van Christus, maar toch ook niet tot de oppositiepartij. Godsdienst is geworden een fatsoens kwes tie en zy die het met fatsoen zoo nauw niet nemen, zyn dan ook heel gauw zonder godsdienst. Spreker licht dit beweren toe met vele feiten en citaten uit schryvers en journalisten. Zelfzucht, weelde en zingenot zyn de 3 ondeugden van het moderne ongeloof. Wel is hier en daar een kentering waar te nemen en richtte men b.v. te Leiden een vereeniging op tegen het materialisme. Maar deze liefhebberen in geesteiyke levensbe schouwingen. Le tourment de l'Infini dat ook deze menschen voelen mochten zy te stillen door liefde voor schoonheid, kunst en waarheid, maar zy willen geen godsdienst die lyden predikt en berusting. Op hen zal van toepassing zyn het voorval uit de Grieksche geschiedenisGriekenland had zyne kunstenaars opgeroepen en uitgenoodigd tot een schepping van een meesterwerk; Phydias schiep toen zyn Jupiter. Verblind door dat kunstwerk riep toen het volk«Wy hebben een God», maar later zagen zy toch in dat het menschenwerk was. Zoo zal het ook nu gaan. Kunst alleen kan 's menschen ziel niet vullen. Ook dit werd toegelicht door citaten van vele schrijvers, die duideiyk bewijzen, dat zy niet gerust zyn en zoeken, waardoor vervuld worden de woorden van den Profeet Amos«Ziet de dagen komen van dorst naar hetgeen God gezegd heeft». Ons past het by dit alles, die zoekenden door onze daden terug te brengen tot Christus en als zy, als Magdelena by het graf, klagen«Zij hebben myn Heer weggenomen en ik weet niet waar zy Hem hebben neergelegd», dan moet ons leven maken dat zy het woord van erkenning kunnen uitroepen«Babboui», «mijn Heer en myn Godl» Een dankbaar applaus volgde en een woord van dank van den voorzitter. Hiema volgde nog een naver- gadering, waaruit bleek, dat er plannen be staan dit jaar een Vastenavondviering te houden, wat algemeene byval vond. De zoo riant aan den Kennemerstraat- weg gelegen villa Oosterwyk is voor afbraak verkocht aan den heer B. Bolman alhier voor f 570. De heer P. Visser alhier, slaagde gis teren te 's-Gravenhage voor boekhouden K XII (M.O.) schoolakte. Donderdagavond is uit het krankzin nigengesticht te Medemblik een berucht ver pleegde, Haan genaamd ontsnapt. Haan is Vrydag weder aangehouden. Gisteren is er rechtsingang, met bevel tot instructie, verleend tegen den commis sionair in diamant S., die zich sedert Woens dag in gijzeling bevindt op grond van art. 87 der Faillissementswet. Het ministerie van buitenlandsche zaken bad tot gisterenmiddag nog geen be vestiging ontvangen van de berichten, volgens welke onze marine een derde Venezolaansch schip genomen en Venezuela aan Nederland den oorlog verklaard zou hebben. Aan het departement van buitenlandsche zaken staat de meening vast, dat de afkon diging van den staat van beleg in Venezuela, waarvan het bericht uit Caracas naar alle deelen der wereld is overgeseind, en waarbij de woorden «state of war» gebruikt zyn, de aanleiding is geweest tot de misvatting dat Venezuela aan Nederland den oorlog had verklaard. Aan de Frankf. Ztg. wordt uit New- York het volgende zeer zonderlinge bericht gemeld«Naar luid van een telegram uit Londen aan de Sun, tracht Castro Duitsch- land's bemiddeling by Nederland te ver- krygen. Hy zal te Bsriyn twee millioen uit geven, waarmee hy de regeerende kringen en de openbare meening voor zich hoopt te winnen 1» Het heeft Hare Majesteit de Koningin behaagd, by Koninkiyk besluit van 10 dezer te benoemen tot voorzitter van het Hoofd comité der Vereeniging «Het Nederlandsche Boode Kruis», Hoogstderzelver gemaal, Zyne Koninklijke Hoogheid den Prins der Neder landen, Hertog van Mecklenburg. St.-Ct Corr. te Tuitjehorn. Als er werkelyk een bijzonder feest in uw kerk gevierd wordt, zyn wy gaarne bereid er een verslag van op te nemen. Verslagen van feestpredikaties behooren echter niet in een courant. De beschikbare ruimte zou dan spoedig opgebruikt zyn, niet waar? De Red. Wegens plaatsgebrek moeten verschil lende verslagen en ingezonden stukken tot een volgend nummer biyven liggen. AKERSLOOT. Zondag 's morg. 7'/j uur stille H. Mis 10 uur Hoogmis's midd. 2 uur Vespers, daarna gezameniyke zangoefening. Maandag feestdag van den H. Apostel Thomas, dag van devotie. Donderdag 's morg. na de H. Mis tot 11 uur en 's namidd. van 3—6 uur ge legenheid om te biechten. Vrydag, Hoogfeest van Kerstmis, te vieren als Zondag, 's morg. 6 uur Nachtmis, onder welke de H. Communie wordt uitgereikt. Onmiddeliyk na de Nachtmis volgt de 2e H. Mis, onder welke door alle aan wezigen Kerstliederen worden gezongen en wel in deze volgorde No. 4, 5, 6, 7, 8, 12 en 90. Te 10 uur pl. Hoogmis, waarna lied no. 4, 's Namidd. 21/s uur pl. Vespers, waarna lied no. 8. Na de Vespers gelegen heid om te Biechten tot 5 uur. Op den lsten en 2en Kerstdag is er geen gelegen heid om te biechten 's morg. vóór de H. Mis. Zaterdag, 2e Kerstdag, feestdag van den H. Stephanos, te vieren als Zondag, de H.H. Missen als op Zondag, 's Namidd. 2 uur Vespers met Bozenhoedje, daarna lied no. 12. Na de Vespers gelegenheid om te biechten tot 4'/s uur. In deze week de Catechismus alleen op Maandag, Dinsdag en Woensdag. Woensdag en Donderdag vastendagen. Vrydag is het gebruik van vleeschspyzen geoorloofd. Van de laatste H.H. Sacramenten voorzien Grietje Jonker, hvr. van Maarten Kerssans, en Jan Verduin. WORMERVEER. Zondag 's morg. 7l/1 uur H. Mis 10 uur Hoogmis's midd. 2 uur Catechismus 3 uur Vespers. Heden en a.s. Zondag zal na de Hoogmis gelegenheid bestaan om in de parochialeschool het plaatsengeld te voldoen. Maandag, feestdag van den H. Thomas, Apostel, dag van devotie, 's morg. 81/» uur H. Mis. Dinsdag 's morg. 81/2 uur H. Mis Woensdag 's morg. 8Vj uur H. Mis. Donderdag, vigiliedag, 's morg. 8% uur ges. H. Mis's avonds geen Lof. Den geheelen dag, uitgezonderd van 12—3 uur gelegenheid om te biechten. Vrydag, Hoogfeest van Kerstmis of de geboorte des Heeren, te vieren als Zondag, 's morg. 5 uur Nachtmis. Na de Nachtmis zal de H. Communie worden uitgereikt. Te 6 uur de 2e H. Mis. Te 10 uur Hoog mis. Op dien dag onder beide gezongen HH. Missen de driemaandeiyksche collecte voor de Broederschap van het H. Sacrament, 's Midd. van 5 uur af gelegenheid om te biechten. Te 6 uur Vespers met predi katie, waarna wederom gelegenheid om te biechten. Zaterdag, 2e Kerstdag, feest van den H. Stephanus, Diaken en eerste Martelaar, te vieren als Zondag. De HH. Missen en Vespers gelyk op Zondag. Onder de Ves pers het Bozenhoedje. Na de Vespers gelegenheid om te biechten, zoolang er achtereenvolgens biechtelingen zyn. Zondag a.s. feest van den H. Johannes, Apostel en Evangelist. In deze week vervalt de gewone Catechismus. Woensdag en Donderdag vastendagen. Wegens het groote Kerstfeest is Vrydag het gebruik van vleeschspyzen geoorloofd. Alkmaar. GEBOBEN17 Dec. Anna Paulina, d. van Beyer Lodder en Alida Bosella Dikkeboom. ONDEBTBOUWD17 Dec. Jan Jacobus Bossert te Hoorn en Johanna Olasina de Vries alhier. Arie Bakker te Broek op Langendyk en Jansje Hein alhier. Mar tinne Zut te Botterdam en Maria de Jong alhier. Willem Venverloo te Amsterdam en Antjes Asjes, alhier. OVEBLEDEN18 Dec. Johannes Hendricus de Goede, 84 jaar. ALKMAAR, IS Dec. Aar gevoerd 264 stapels, wegende 121680 K.G. fabriekskaaiKleine kaas f 31.50. Boerenkaas.- Kleine kaas 180.50, oommissie f 30.00 middelbare f 32.00 ALKMAAR, 18 Deo. Aangevoerd 1080 Hectoliters als. tarwe f 7.00 a 8.10, H.L. Rogge i 0.00 a 0.00, U.L. Gerat f 0.a 0.id. Chev. 6.25 a 6.85, Haver f 3.10 a 8.75, Paardeboonen f 7.00 a 7.25, Brnine id./10,50 a 11.50 Citroen id. 13.00 a 14.00, Dnivenid. /O.GO a 0.Witte id. I 12.a 13.-, Karweizaad 0. a Mosterdzaad Rood 1 00.a 00.00, Seel id. Kanariezaad 6.50 a 0.Erwten Groene f 9.— a 15.—, granwe id. 12.— a 15 50, id. vale 0. a 0.Blanwmaanzaad 0.00. ALKMAAR, 19 Dec. Aangevoerd 8 Paarden 40 a 100, 14 Koeien en Ossen f 120 a 270, 21 nncht, Kalverrn /8a 24, 167 magere Schapen f 11.00 a 23,00 52 mag. Varkens 16 a 22, 109 Biggen I 6.50 a 11.50, 26 Bokken en Geiten 1 3.a 8.0 kl. Bokjes 0.00 a 0. Boter per kop 65 a 75 et. Kipeieren 5.00 e 6,25. SCHAGEN, 17 Dec. Aangevoerd 0 Paarden f 00 a 00, 00 Venlens f 00 a 00, 0 Stieren CO a 00, 7 Geldekoeien 110 a 140, 56 vette Koeien 160 a 285, 10 Kalikoeien 160 a 215, 0 Graskalveren f 00 a 2 Vaarzen 100 a 110, 00 hokkelingen i a 20 nuchtere Kalveren 10 a 23.—, 00 Schapen magere a 250 id. vette 20 a 29. 2020 Overhouders /9a 20.50, 0 Lammeren 00 a 00.00, 6 bokken en geiten I 3 a 6, 8 magere Varkens 10 a 12, 60 vette id. 0,40 a 0.45 p. K.G 50 Biggen 6.a 10.00. 150 Konynen f 0.50 a 1.50, 1Q0 Kippen I 0.50 a 1.50, 60 Eenden f 0.89 a 1.00. 400 K.G. Boter p. P. 60 a 65 ot., 200 K.G, Kaas t 0.40 a 0.50, 1500 Kipeieren f 5.C0 a 5.50. 00 Eenden dito f 0 00 a 0.00 per 100 stuks. HOORN, 17 Dec. Ter waag zyn gewogen 117 stapels kaas, wegende 35231 kilo. Hoogste prys Kleine f 30.50, Middelbare t 30.1)0, Commissie f 30.60, Fabrieksbaas f 80.50, Handel ving. GOUDA, 17 Dec. Kaas le qual. i 28.— a 30.—, 2e qnai. f 25.00 a 27.00 zwaardere f a Noordhollandioh k»»« f—.00. Awfzrozfi 48 pzrtyts.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1908 | | pagina 2