Binnenland.
Plaatselijk Nieuws.
Laatste Berichten.
Marktberichten.
Kameroverzicht.
Correspondentie.
Nagekomen Eerklijaten-
Burgerlijke Stand.
dag de verklaring aflegde, dat het keizerlijk
interview, zooala de D. T. het bekend maakte,
onwaar was en dat de keiier geen enkel oor
logsplan aan Engeland had afgestaan, maar
slechts algemeene beschouwingen aan koningin
Victoria gegeven had, zal Arnold White in
zijn artikel aantoonen, dat de verklaring van
den kanselier valsch is, en dus gehandhaafd
blQft alles, wat door de interview was bekend
gemaakt.
White schrift nu reeds het volgende
>Zijne Majesteit zelf heeft mij op het terras
van het kasteel te Potsdam het veldtochts
plan laten zien, dat by gemaakt had om de
Boeren te bevechten en dat, zoo veTtelde de
keizer, reeds door lord Boberts was overge
nomen. Aan een der leden van de Duitsche
regeering, die toevallig bij ons stond, vroeg
de keizer met een glimlach op 't gelaat:
«Wat zouden >xe< er in Berljjn wel van
zeggen, als ze dat eens wisten Ik kwam,
zoo schrijft White, met 'n enkele opmerking
tusschenbeide>Zjj zouden uwe majesteit wel
kunnen onttronen I« En Wilhelm antwoordde
al lachende«Zeker, zij zouden het kunnen
beproeven
De keizer voelt zelf wel de verkoeling van
zjjn volk. Teekenend b.v. is het volgende
Een bericht uit Berlijn meldt, dat keizer
Wilhelm bedankt heeft voor een fakkeloptocht
en serenade, welke de Duitsche studenten
wilden organiseeren ter gelegenheid van sQn
BOsten verjaardag op 27 Jan. a.s.
Ook van een anderen man uit het naaste
gevolg van den keizer, die zich nog onmo
gelijker gemaakt heeft, duikten deze week
berichten op in de bladen.
Indien men de Wewe OesellschaftlicheKor-
respondenz gelooven mag, is het bericht, dat
prins Eulenburg zoo slecht eraan toe zou
zijn, dat er aan een hervatting van zijn
proces niet te denken valt, onjuist. Eulenburg
is zeer opgewekt, doet kleine wandelingen,
ontvangt zeer vele bezoeken en schrijft ijverig
brieven naar binnen- en buitenland. HQ ziet
er volkomen normaal uit en hy voelt zich
op zyn fraaie landgoed Liebenberg in den
kring van xyne familie en zyne oude vrienden
uitstekend. Het spreekt van zelf, dat de komst
van de commissie van het gerecht, die hem
af en toe onderzoeken of ondervragen moet,
een zekere opgewondenheid op Liebenberg
en by prins Eulenburg zelf veroorzaakt. De
zenuwen van prins Eulenburg ïyden natuuriyk
onder zulk een opwinding. Dientengevolge is
by zulk een gelegenheid ook de objectieve
toestand van den. patiënt minder goed dan
wanneer men hem in de idyllische rust van
zyn landgoed alleen laat. Wanneer de com
missie weg is, zegt de N. Q. Korrespondenz,
is prins Eulenburg in zeer korten tijd weer
de oude en praat en schertst hy weer
opgewekt.
De justitie denkt er daarom ook in de
verste verte niet aan, om het proces tegen
Eulenburg als onuitvoerbaar te beschouwen,
maar zy wil hem alleen gedurende het
Kerstfeest rust en nog eenige weken ont
spanning in een gezonde lucht gunnen, om
daarna het proces, waarnaar de prins zelf
gezegd heeft innig te verlangen, te voeren.
De zaak Eulenburg zou dus toch nog
niet uit zyn.
Van het Balkan-Schiereiland deze keer
weinig nieuws I Kan men de berichten uit
Servië gelooven dan maakt Oostenryk met
alle oproerig gezinden in Bosnië korte metten.
Men deelt den kogel kwistig uit. Hetzelfde
zal ook wel gebeuren wanneer de muitende
Algiersche legioen-soldaten teruggebracht zyn.
En dat zal wel spoedig gebeuren, want dat
handje vol soldaten zal wel niet veel tot
stand brengen. De aanvoerder, een oud
Beiersch officier en in den Iaatsten tyd
oppasser by een luitenant van het legioen,
is al gearresteerd.
De jong Turken hebben meer rustiger
hun zin doorgedreven. Deze week is tenminste
het Turksche parlement geopend.
Turkye is, gehjjk men weet, feiteiyk sinds
de constitutie van 23 December 1876 een
constitutioneele monarchie. Het eerste parle
ment, bestaande uit een Huis van Afgevaar
digden en een Senaat (welks leden door den
Sultan voor hun leven werden benoemd),
werd na twee zittingen reeds in 1877 weder
ontbonden en sinds niet meer byeengeroepen.
Dank zy de kranigs actie der jong-Turken,
die een vreedzame omwenteling wisten tot
stand te brengen, waarvoor hun door byna
alle leidende staatslieden van Europa openiyk
ls hulde gebracht, werd einde Juli de grond
wet hersteld en de byeenroeping van het
parlement by keiieriyke iradé gelast.
Wy willen hopen, dat Turkye veel pleizier
er van beleven mogel
't Is wel merkwaardig, dat met deze ru
moerige tyden juist samenvalt de zaligver
klaring van Jeanne d'Are, de oorlogsheldin,
De bladen publiceeren een lange rede, welke
de Paus j.l. Zondag hield als antwoord op
de rede van Mgr. Toncher.
Gelukkig dat alle heeren niet het voorbeeld
van Van Kol gevolgd hebben, die tydens de
bespreking van de Oorlogsbegrooting juist
10 uren en 7 minuten heeft volgepraat. De
anderen hebben zich gelukkig wat ingehou
den en zoo ging men in flinken draf deze
begrooting door. Heel veel merkwaardigs is
hierby niet voorgevallen. Voor overste
Bömer ware het te wenschen geweest, dat
zyne zaak door van Idsinga niet in de Kamer
was gebracht. Nu weet heel het land na
het antwoord van den Minister, dat het
ontnemen van het eskadrons commando en
in verband daarmee de benoeming tot pro
vinciaal adjudant, geen onrecht biykt te
zyn geweest maar eenvoudig het gevolg van
gemis aan bekwaamheden voor zelfatandig
commando. De minister toonde zich geen
voorstander van het noodeloos verzwaren van
de dienstplicht, wil zelfs den diensttijd tot
vier maanden beperken, maar Btelde daarvoor
zulke slangemenschachtige bekwaamheden als
het vèrspringen van 4 a 5 meter en derge-
lijke, dat niet velen daarvan eventueel zullen
kunnen genieten.
De onderofficieren-vereeniging >Ons Belang,
ontving een kleine waarschuwing in haar
orgaan niet ondisciplinair te schryven. Nu
staan er al dingen in die op het kantje af
staan. De heer de Stuers hield een pleidooi
voor de maréchaussée. Deze moet onder
oorlog biyven ressorteeren, juist aan het
militaire, wat van haar uitgaat, dankt zy haar
aanzien, wat ons zeer juist ïykt, want zonder
iets ten nadeele van de Byksveldwacht te
zeggen, moet toch toegegeven worden, dat
de meeaten van dat corps hun uniform nu
juist niet altyd op kranige wyze dragen.
Wat het niteriyk betreft, staat gewooniyk
een Byksveldwachter tot een maréchaussée
als een buikig renteniertje tot een oorlogsgod
uit de oudheid. De Kamer deelde het ge
voelen van den heer de Stuers. Volgens de
verslagen bleek de Minister den indruk ge-
geven te hebben van een man by wien de
landsbelangen wel zyn geborgen. De oorlogs
begrooting werd dan ook in haar geheel
aangenomen.
Nu is Waterstaat aan de orde I
Katholieke Kiesvereenigingen.
Zooals reeds vóór eenigen tijd door ons
werd medegedeeld, heeft de B. K. Bond van
Kiesvereenigingen in Noord Holland zich her
vormd tot een Bond, waarin plaats is voor
alle katholieke lokale kiesvereenigingen.
Gaarne voldoen wij aan het tot ons gekomen
verzoek, de lokale kiesvereenigingen op te
wekken, zich thans ook by den provincialen
Bond aan te sluiten.
Het doel, hetwelk, naar men mag verwachten,
door die aansluiting zal bereikt worden, is
duideiyker zal verkregen worden meerdere
samenwerking, terwyi het sluimerend politiek
leven en de nog achteriyke politieke ontwik
keling, ook in kleinere organisaties, welke
zelve door- de groote beweging en den stryd
onzer dagen byna onaangeroerd werden
gelaten, krachtig zullen worden opgewekt.
(Tijd.)
De Kamerzetel van Zaandam.
Naar ons uit vertrouwbare bron ter oore
kwam, zal de beer K. de Boer, afgevaardigde
voor Zaandam, zich in stryd met vroegere
tegenspraak toch niet meer herkiesbaar
stellen by de verkiezingen in 1909.
(Centr)
Dr. Kuyper.
Naar verluidt, zal dr. Kuyper tegen Kerst
mis in het vaderland terugkeeren. (Centr.)
ALKMAAK, 19 Dec. 1908.
Maandagavond zette de Weleerw. heer
v. d. Boogaard op de bovenzaal van Peper
kamp de Sociale Cursus voort.
Na een korte herhaling van hetgeen de
vorige maal over .Volksontwikkeling, en hare
noodzakelijkheid werd gezegd, behandelde spr.
het laatste punt >de noodzakelijkheid der
ontwikkeling voor behoud van godsdienst en
zedelijkheidHet begrip van den godsdienst
moet helderder, het inzicht dieper worden.
Als reden gaf spr. vooral op
lo. Godsdienst is het voornaamste in
's menschenleven. Daartoe is hy in de wereld
2o. Gebrek aan kennis kweekt zoo gemak
kelijk gebrek aan waardeering
3o. We bebben kennis van onzen godsdienst
noodig tot rustig bezit van onze overtuiging
en om ons te weren als we worden aangevallen;
4o. Godsdienst is de eenige redeiyke we
reldbeschouwing die vooral door zijn gewetens
plicht de verkeerde neigingen van den mensch
bedwingt en zoo de eenig biyvende remedie
moet worden der misstanden. Dus ook voor
het maatschappeiyk leven is die godsdienst-
ontwikkeling een groot factor;
5o. Vooral ook omdat ze de energie van alle
leden prikkelt en in de goede richting leidt.
a. Het is waar, de godsdienst geeft het
maatschappeiyk leven een ondergeschikte
plaats, maar die plaats is de ware;
b. Godsdienst is de band voor de sterkeren
om niet buiten hun plichten te gaan;
c. Godsdienst is troost voor de zwakkeren
die toch noodzakeiyk er zullen biyven
d. Godsdienst is voor de leiders in het
maatschappeiyk vraagstuk, een hoog doel. Zon
der godsdienst wordt dat sociale werk zoo
gemakkelijk zelfverheffing, zoo gemakkeiyk
dwaling, in den godsdienst heeft ook de
sociale werker zijn troost als hy door anderen,
zelfs geloofsgenooten in zijn edelste strevingen
wordt miskend.
Daarna gaf spr. eenige middelen aan, om
het ontwikkelingspeil van ons volk hooger
te brengen.
lo. Lectuur en dan goede lectuur.
Wekt men de leeslust op, dan moet men
ze ook ten goede leiden anders wordt ze
zoo gemakkeiyk gevaariyk. Onder goede lec
tuur verstaat spr. niet alleen leetuur die
niet-slecht, niet-gevaariyk is, maar die ook
positief goed en nuttig is. Daarom natuuriyk,
alleen boeken uit Roomsche bibliotheken an
ders is men in den regel niet verantwoord.
Maar dan niet alleen romannetjes maar ook
eens een degeiyk boek b.v. Geloofsverklaring,
Geloofsverdediging. Nattige boeken als Le
vens v. Heiligen, boeken over maatschappeiyke
vraagstukken, vakkundige boeken enz.
Vooral een degelijke Roomsche courant die
voor het volk is uitgegeven. Men moet die
in zyn huis krygen. Men moet die lezen.
Men moet die goed leienniet alleen ad
vertenties, nieuwtjes maar ook hoofdstuk
ken, overzicht van maatschappeiyke quaes-
ties enz.
2o, Ontwikkelingsavonden en cursussen die
worden er tegenwoordig genoeg geboden op
allerlei gebied.
3o. Door in gebruiksartikelen en op andere
wyzen, (als b.v. prentjes, schilderyen enz.)
de kunst meer onder het volk te brengen.
Vooral ook door de literaire volkskunst.
(Daarin zyn de Noord-Nederlanders wel wat
achteriyk, vooral als men dat vergeiykt met
de Vlamingen. Spr. illustreerde dit door, 'n
paar versjes van BeDé de Olercq, «België
bovenal. «Mensch zyn. «Vaderlandsch gebed.
«Liederen leeft».)
4o. Patronaten, die voor den vblwassen
jongeling een compleete ontwikkelings-
school zyn, voor verstand energie en gevoel.
Daarna ging spr. over tot de behandeling
van een 3e hoofdfout.
De miskenning en verachting v. d. arbeid.
Wy arbeiden in smart en moeite en toch
die arbeid adelt ons. Wie een dier beide
kenteekenen wegneemt verminkt den arbeid,
de arbeid gaat altyd lo. in moeite en smart
en zyn vrucht is de 2o. menschenadel.
Spreker noemt daarna eenige misvattingen
op, waarin één dier beide eigenschappen
wordt verwaarloosd, en stelt dan de vraag
Wat is de arbeid en welke is zyn beteekenis
voor ons leven
Arbeiden is bezig zyn, zijn vermogens in
werking stellen, maar dan met moeite en
smart.
Bezig zyn kan ontspanning zijn, arbeid is al
tijd inspanning. Dat is het eerste waar men
aan denkt by arbeid aan vermoeienis, smar
ten. Wat is de beteekenis voor ons leven t
m. a. w. wat is het doel van den arbeid.
Het doel van den arbeid is het onderhoud
des levens, in zyn ruimste beteekenis, licha
melyk, verstandelyk, zedefijk.
Daarom is in alles voor ons de arbeid
een levenewet, zonder dien arbeid is heel
ons leven op welk gebied dan ook onvrucht
baar en ten doode opgeschreven.
Dat is de levenswet voor persoon en maat-
schappy, dat is de levenswet voor alle men
schen, maar ook voor hen alleen. Alle ander
leven buiten den mensch, onderhoudt zich
zonder arbeid. En als voor sommige dieren
(lastdieren) die wet voor arbeid geldt, dan is
het omdat de mensch hen daarin doet deelen.
Dit eigenaardige, dat ze alleen is voor den
mensch en dan daarby is een smart, is een
aanduiding van hetgeen de godsdienst ons
leert dat de arbeid voor den mensch is een
straf.
Oorspronkelijk was er geen arbeid, wel
moest het leven door werken onderhouden
worden op elk gebied, maar daar was dat
werk eon genot noch buiten den mensch in
de natuur die onvruchtbaarheid, noch in den
mensch in zijn natuur die tegenstrijdigheid.
Dan de zonde de aarde wordt gevloekt
(daardoor de beletselen buiten den menscb)
de mensch wordt veroordeeld om in het
zweet des aanschyns zyn brood te eten (dan
door de beletselen in den mensch).
Dat vonnis strekt vèr arbeiden of
sterven. De aarde gevloekt, waar vroeger het
onderhoud gemakkeiyk was, moet hy om de
onvruchtbaarheid der aarde in moeite wer
ken, arbeiden of hy sterft den lichamelyken
dood. Het verstand in den mensch werd
verduisterd, waar vroeger de waarheid ge
makkelyk werd gezien, moet hy thans zoeken
tusschen twyfel en dwaling arbeiden of
het verstand wordt misleid en hy sterft een
geestelijken dood.
De wil werd verzwakt. Waar hy vroeger
in vreugde Godswil als zyn plicht volbracht,
is dat hem thans moeieiyk. Stryden moet
hy tegen de lagere wet, die heerscht in zyn
ledenmaten. Arbeiden of de zedelijke dood.
De mensch is na de zonde nog wel de
heer der schepping maar zyn heerschappij,
wordt slechts door arbeid in stand gehouden.
Wat volgt daaruit?
lo. Dat men nooit hen moet gelooven,
die in de toekomst den arbeid als een ge
nieting beloven. Misstanden in de arbeids
verhouding willen verbeteren is schoon,
maar onder de leuze van «lotsverbetering,
der arbeiders, de arbeid te willen maken tot
genieting, is bedrog. Nooit zal de mensch
Gods straf, die in de smart van den arbeid op
elk menschenkind drukt, opheffen. En waar
men dan ook in communistische proefnemingen
dien arbeid tot lust wilde maken, heeft men
geen arbeiders, maar luiaards gemaakt.
Het was tyd, daarom eindigde spr. hier
om de volgende maal te hervatten.
Mr. Kraakman, de vergadering sluitende,
dankte den eerw. spreker voor zyn heldere
uiteenzetting en herinnerde er den aanwezi
gen aan waar de spreker had aangetoond,
dat het begrip van Godsdienst helderder,
het inzicht dieper moet worden, dat dezen
winter hier in Alkmaar daartoe zoo ruime
gelegenheid werd geboden o.a. ook door de
Debatavonden van de B. K. Fropagandaclub
alhier en wekte allen op zoowel hier als
daar, zoo mogelyk, in nog grooter getale op
te komen. X.
Woensdagavond vergaderde «De Katho
lieke Kring», waar als spreker zou optreden
Pater Hermans uit Botterdam. Na een
welkomstwoord van den voorzitter, mr. Dor-
beek, en voorlezing der notulen, nam de
Eerw. spreker het woord, maar waarschuwde
al dadeiyk in alle bescheidenheid, dat hy
geen redenaar, ook geen causeur, maar slechts
journalist was. Dat hy overigens deze captatie
benevolentiae niet noodig had gehad, bleek
wel uit het woord van dank van den voor
zitter, die opmerkte, dat hy, nu hy Pater
Hermans gehoord had, wel zou willen dat
alle redenaars eerst journalist werden.
Spreker leidde zyn onderwerp in met 'n
paar teekenende passages uit «Nora» van
Hoen, die zoo juist de tegenwoordige gees
testoestand van xoovelen kenschetsen. Men
weet niet meer wat godsdienst isop dat
gebied heerscht een chronisch pauperisme
in alle lagen der maatschappy, ook by ons.
Wy leven juist als de anderen, bezoeken
dezelfde schouwburgen, lezen dezelfde boeken
en zyn dezelfde materialisten. Velen onzer
zyn dwaallichten geworden voor de anderen.
Daarom was de réveille van Leo XIII zoo
noodig. Wy moeten leiden, want de niet-
geloovigen zien naar ons. Maar de schyn is
tegen ons. Spreker wil geen pessimist zyn,
integendeel, als Katholiek heeft men alle
redenen optimist te zijn. Dat volgt uit onze
wereldbeschouwing. Maar toch zyn de tyden
ernstig. Op de meesten is toepasseiyk het
woord van Thiers, dat deze sprak toen een
deputatie hem kwam vragen voor zyne Pre
sidentsverkiezing, hoe hy stond tegenover
het geloofIk behoor niet, zoo zei hy, tot
het vaste gevolg van Christus, maar toch
ook niet tot de oppositiepartij.
Godsdienst is geworden een fatsoens kwes
tie en zy die het met fatsoen zoo nauw
niet nemen, zyn dan ook heel gauw zonder
godsdienst. Spreker licht dit beweren toe
met vele feiten en citaten uit schryvers en
journalisten. Zelfzucht, weelde en zingenot
zyn de 3 ondeugden van het moderne ongeloof.
Wel is hier en daar een kentering waar
te nemen en richtte men b.v. te Leiden een
vereeniging op tegen het materialisme. Maar
deze liefhebberen in geesteiyke levensbe
schouwingen. Le tourment de l'Infini dat
ook deze menschen voelen mochten zy te
stillen door liefde voor schoonheid, kunst
en waarheid, maar zy willen geen godsdienst
die lyden predikt en berusting. Op hen zal
van toepassing zyn het voorval uit de
Grieksche geschiedenisGriekenland had zyne
kunstenaars opgeroepen en uitgenoodigd tot
een schepping van een meesterwerk; Phydias
schiep toen zyn Jupiter. Verblind door dat
kunstwerk riep toen het volk«Wy hebben
een God», maar later zagen zy toch in dat het
menschenwerk was. Zoo zal het ook nu gaan.
Kunst alleen kan 's menschen ziel niet vullen.
Ook dit werd toegelicht door citaten van
vele schrijvers, die duideiyk bewijzen, dat
zy niet gerust zyn en zoeken, waardoor
vervuld worden de woorden van den Profeet
Amos«Ziet de dagen komen van dorst
naar hetgeen God gezegd heeft». Ons past
het by dit alles, die zoekenden door onze
daden terug te brengen tot Christus en als
zy, als Magdelena by het graf, klagen«Zij
hebben myn Heer weggenomen en ik weet
niet waar zy Hem hebben neergelegd», dan
moet ons leven maken dat zy het woord
van erkenning kunnen uitroepen«Babboui»,
«mijn Heer en myn Godl» Een dankbaar
applaus volgde en een woord van dank van
den voorzitter. Hiema volgde nog een naver-
gadering, waaruit bleek, dat er plannen be
staan dit jaar een Vastenavondviering te
houden, wat algemeene byval vond.
De zoo riant aan den Kennemerstraat-
weg gelegen villa Oosterwyk is voor afbraak
verkocht aan den heer B. Bolman alhier voor
f 570.
De heer P. Visser alhier, slaagde gis
teren te 's-Gravenhage voor boekhouden K XII
(M.O.) schoolakte.
Donderdagavond is uit het krankzin
nigengesticht te Medemblik een berucht ver
pleegde, Haan genaamd ontsnapt.
Haan is Vrydag weder aangehouden.
Gisteren is er rechtsingang, met bevel
tot instructie, verleend tegen den commis
sionair in diamant S., die zich sedert Woens
dag in gijzeling bevindt op grond van art.
87 der Faillissementswet.
Het ministerie van buitenlandsche
zaken bad tot gisterenmiddag nog geen be
vestiging ontvangen van de berichten, volgens
welke onze marine een derde Venezolaansch
schip genomen en Venezuela aan Nederland
den oorlog verklaard zou hebben.
Aan het departement van buitenlandsche
zaken staat de meening vast, dat de afkon
diging van den staat van beleg in Venezuela,
waarvan het bericht uit Caracas naar alle
deelen der wereld is overgeseind, en waarbij
de woorden «state of war» gebruikt zyn, de
aanleiding is geweest tot de misvatting dat
Venezuela aan Nederland den oorlog had
verklaard.
Aan de Frankf. Ztg. wordt uit New-
York het volgende zeer zonderlinge bericht
gemeld«Naar luid van een telegram uit
Londen aan de Sun, tracht Castro Duitsch-
land's bemiddeling by Nederland te ver-
krygen. Hy zal te Bsriyn twee millioen uit
geven, waarmee hy de regeerende kringen
en de openbare meening voor zich hoopt
te winnen 1»
Het heeft Hare Majesteit de Koningin
behaagd, by Koninkiyk besluit van 10 dezer
te benoemen tot voorzitter van het Hoofd
comité der Vereeniging «Het Nederlandsche
Boode Kruis», Hoogstderzelver gemaal, Zyne
Koninklijke Hoogheid den Prins der Neder
landen, Hertog van Mecklenburg. St.-Ct
Corr. te Tuitjehorn. Als er werkelyk een
bijzonder feest in uw kerk gevierd wordt,
zyn wy gaarne bereid er een verslag van
op te nemen. Verslagen van feestpredikaties
behooren echter niet in een courant. De
beschikbare ruimte zou dan spoedig opgebruikt
zyn, niet waar? De Red.
Wegens plaatsgebrek moeten verschil
lende verslagen en ingezonden stukken tot
een volgend nummer biyven liggen.
AKERSLOOT.
Zondag 's morg. 7'/j uur stille H. Mis
10 uur Hoogmis's midd. 2 uur Vespers,
daarna gezameniyke zangoefening.
Maandag feestdag van den H. Apostel
Thomas, dag van devotie.
Donderdag 's morg. na de H. Mis tot
11 uur en 's namidd. van 3—6 uur ge
legenheid om te biechten.
Vrydag, Hoogfeest van Kerstmis, te vieren
als Zondag, 's morg. 6 uur Nachtmis, onder
welke de H. Communie wordt uitgereikt.
Onmiddeliyk na de Nachtmis volgt de
2e H. Mis, onder welke door alle aan
wezigen Kerstliederen worden gezongen en
wel in deze volgorde No. 4, 5, 6, 7, 8,
12 en 90. Te 10 uur pl. Hoogmis, waarna
lied no. 4, 's Namidd. 21/s uur pl. Vespers,
waarna lied no. 8. Na de Vespers gelegen
heid om te Biechten tot 5 uur. Op den
lsten en 2en Kerstdag is er geen gelegen
heid om te biechten 's morg. vóór de H. Mis.
Zaterdag, 2e Kerstdag, feestdag van den
H. Stephanos, te vieren als Zondag, de
H.H. Missen als op Zondag, 's Namidd.
2 uur Vespers met Bozenhoedje, daarna
lied no. 12. Na de Vespers gelegenheid
om te biechten tot 4'/s uur.
In deze week de Catechismus alleen op
Maandag, Dinsdag en Woensdag.
Woensdag en Donderdag vastendagen.
Vrydag is het gebruik van vleeschspyzen
geoorloofd.
Van de laatste H.H. Sacramenten voorzien
Grietje Jonker, hvr. van Maarten Kerssans,
en Jan Verduin.
WORMERVEER.
Zondag 's morg. 7l/1 uur H. Mis 10 uur
Hoogmis's midd. 2 uur Catechismus
3 uur Vespers. Heden en a.s. Zondag zal
na de Hoogmis gelegenheid bestaan om
in de parochialeschool het plaatsengeld
te voldoen.
Maandag, feestdag van den H. Thomas,
Apostel, dag van devotie, 's morg. 81/» uur
H. Mis.
Dinsdag 's morg. 81/2 uur H. Mis
Woensdag 's morg. 8Vj uur H. Mis.
Donderdag, vigiliedag, 's morg. 8% uur
ges. H. Mis's avonds geen Lof. Den
geheelen dag, uitgezonderd van 12—3 uur
gelegenheid om te biechten.
Vrydag, Hoogfeest van Kerstmis of de
geboorte des Heeren, te vieren als Zondag,
's morg. 5 uur Nachtmis. Na de Nachtmis
zal de H. Communie worden uitgereikt.
Te 6 uur de 2e H. Mis. Te 10 uur Hoog
mis. Op dien dag onder beide gezongen
HH. Missen de driemaandeiyksche collecte
voor de Broederschap van het H. Sacrament,
's Midd. van 5 uur af gelegenheid om te
biechten. Te 6 uur Vespers met predi
katie, waarna wederom gelegenheid om te
biechten.
Zaterdag, 2e Kerstdag, feest van den
H. Stephanus, Diaken en eerste Martelaar,
te vieren als Zondag. De HH. Missen en
Vespers gelyk op Zondag. Onder de Ves
pers het Bozenhoedje. Na de Vespers
gelegenheid om te biechten, zoolang er
achtereenvolgens biechtelingen zyn.
Zondag a.s. feest van den H. Johannes,
Apostel en Evangelist.
In deze week vervalt de gewone Catechismus.
Woensdag en Donderdag vastendagen.
Wegens het groote Kerstfeest is Vrydag
het gebruik van vleeschspyzen geoorloofd.
Alkmaar.
GEBOBEN17 Dec. Anna Paulina, d. van
Beyer Lodder en Alida Bosella Dikkeboom.
ONDEBTBOUWD17 Dec. Jan Jacobus
Bossert te Hoorn en Johanna Olasina de
Vries alhier. Arie Bakker te Broek op
Langendyk en Jansje Hein alhier. Mar
tinne Zut te Botterdam en Maria de Jong
alhier. Willem Venverloo te Amsterdam
en Antjes Asjes, alhier.
OVEBLEDEN18 Dec. Johannes Hendricus
de Goede, 84 jaar.
ALKMAAR, IS Dec.
Aar gevoerd 264 stapels, wegende 121680 K.G.
fabriekskaaiKleine kaas f 31.50.
Boerenkaas.- Kleine kaas 180.50, oommissie f 30.00
middelbare f 32.00
ALKMAAR, 18 Deo.
Aangevoerd 1080 Hectoliters als. tarwe f 7.00
a 8.10, H.L. Rogge i 0.00 a 0.00, U.L. Gerat
f 0.a 0.id. Chev. 6.25 a 6.85, Haver f 3.10
a 8.75, Paardeboonen f 7.00 a 7.25, Brnine id./10,50
a 11.50 Citroen id. 13.00 a 14.00, Dnivenid. /O.GO
a 0.Witte id. I 12.a 13.-, Karweizaad 0.
a Mosterdzaad Rood 1 00.a 00.00, Seel id.
Kanariezaad 6.50 a 0.Erwten Groene f 9.—
a 15.—, granwe id. 12.— a 15 50, id. vale 0.
a 0.Blanwmaanzaad 0.00.
ALKMAAR, 19 Dec.
Aangevoerd 8 Paarden 40 a 100, 14 Koeien en
Ossen f 120 a 270, 21 nncht, Kalverrn /8a 24,
167 magere Schapen f 11.00 a 23,00 52 mag. Varkens
16 a 22, 109 Biggen I 6.50 a 11.50, 26 Bokken en
Geiten 1 3.a 8.0 kl. Bokjes 0.00 a 0.
Boter per kop 65 a 75 et. Kipeieren 5.00 e 6,25.
SCHAGEN, 17 Dec.
Aangevoerd 0 Paarden f 00 a 00, 00 Venlens
f 00 a 00, 0 Stieren CO a 00, 7 Geldekoeien
110 a 140, 56 vette Koeien 160 a 285, 10
Kalikoeien 160 a 215, 0 Graskalveren f 00 a
2 Vaarzen 100 a 110, 00 hokkelingen i a
20 nuchtere Kalveren 10 a 23.—, 00 Schapen
magere a 250 id. vette 20 a 29.
2020 Overhouders /9a 20.50, 0 Lammeren 00
a 00.00, 6 bokken en geiten I 3 a 6, 8 magere
Varkens 10 a 12, 60 vette id. 0,40 a 0.45 p.
K.G 50 Biggen 6.a 10.00. 150 Konynen f 0.50
a 1.50, 1Q0 Kippen I 0.50 a 1.50, 60 Eenden f 0.89
a 1.00. 400 K.G. Boter p. P. 60 a 65 ot., 200 K.G,
Kaas t 0.40 a 0.50, 1500 Kipeieren f 5.C0 a 5.50.
00 Eenden dito f 0 00 a 0.00 per 100 stuks.
HOORN, 17 Dec.
Ter waag zyn gewogen 117 stapels kaas, wegende
35231 kilo. Hoogste prys Kleine f 30.50, Middelbare
t 30.1)0, Commissie f 30.60, Fabrieksbaas f 80.50,
Handel ving.
GOUDA, 17 Dec.
Kaas le qual. i 28.— a 30.—, 2e qnai. f 25.00
a 27.00 zwaardere f a Noordhollandioh
k»»« f—.00. Awfzrozfi 48 pzrtyts.