(DEL H. Kath. Nieuws- en Advertentieblad voor Noord-Holland. feuilleton! No. 17. 4 uur. IS, Zaterdag 27 Februari 1909. 3de Jaargang der RSTRAAT MAAR. Buitenland. :tjes, kruis- OUD. Binnenland. ogelijk, dat U rgelijking, dan Verschijnt Woensdag en Zaterdag. Het Sociale Vraagstuk eo het Christendom. Magna Peceatrix. &Co, mm essins, 5 imenkaarsen. ijzend Meel. idermeel. iding diverse soorten. tinS a ling ldding zena. Suiker. Ie Suiker. lag. pte Muisjes. en Siemptabletten. Llders Caeao. J» •er-, en Sueadekoek. en losse Besohuit, sk ran Gebr. Derokson te Gouda. koffie. Corona Ceylon Thee, in theelood verpakt in Ceylon. sse Theeën en Koffie, enz. enz. is O. OUDES. A, Kustera Alkmaar, ONS BLAD. ABONNEMENTSPRIJS (O oents per drie maanden franco aan hnis. Te betalen in het begin ran ieder kwartaal. Afzonderlijke nummers3 cent. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Ons Blad". BUREAUHoogstraat b/d. Langestraat te Alkmaar. Telefoon No. 266. ADVERTENTIËN s Van 15 regels30 cent. Elke regel meer6 Reclames per regel15 Kleine advertenties van 130 woorden, bij vooruitbet. 25 II. Slot. De menschelijke samenleving wordt in hoofdzaak geleid door verstand en hart. En omdat er geene kracht bestaat, die zoozeer als het Christendom op ver stand en hart inwerkt, is het Christen dom ook heden nog de overheerschende macht. Nu eens vreedzaam, dan bestre den, dikwijls verloochend en tegenge sproken, zelfs zoodanig, dat het schijn baar gekneveld ligt of vernietigd scbijnt door 't geweld der hartstochten. De christelijke godsdienst heeft reeds een gedeelte van zijn levenskracht getoond, maar wij moeten nog een veel grootere levenskracht van dien gods dienst verwachten. Dit werk van het christendom wordt vooral geinspireerd en geleid door de Encyclieken Rerum en Graves van den onvergetelijken Leo XIII, schatten van christelijke en sociale wijsheid. De eerste is uiteraard theore tisch en aanmoedigend, èn in de ver klaring dat het sociale vraagstuk dikwijls een vraagstuk van rechtvaardigheid is, èn waar zij de verschillende vragen omtrent staking, arbeidsduur en loon behandelt. De tweede, meer practisehe encycliek, dient om in zekere strijdvragen tusschen katholieken te beslissen en om hunne werkzaamheid aan de kerk te onder werpen. Maar zij wil vooral het woord democratie herdoopen door er het ver klarende woord christelijk bij te voegen. Hierdoor ontneemt zij aan het woord elke politieke en niet-katholieke betee- kenis en verklaart, dat de democratie als noodzakelijken grondslag de begin selen van 't geloof moet hebben en moet voorzien in de verbetering van den toestand der lagere standen, maar ook dat deze verbetering steeds verband moet houden met het eeuwige doel waartoe de mensch geschapen is. De christelijke democratie is dus een vorm der liefde en dit nieuwe woord zegt ons, dat in nieuwe tijden ook nieuwe behoeften ontstaan waarin de rechtvaardigheid en de aloude christelijke liefde moeten voorzien. Het is duidelijk dat, wat de christe lijke oplossing van het sociale vraagstuk betreft, wij een weg betreden hebben, waarop wij nog nauwelijks de eerste schreden hebben gezet en die ons allengs veel verder zal voeren dan wij thans nog kunnen voorzien. Het is ook dui delijk, dat de Voorzienigheid zich van deze omkeering bedient ter oplossing van het vraagstuk. Het Christendom kan zich thans bedienen van de weten schap der sociale economie om het volk te helpen. De katholieken moeten daarom deze wetenschap goed beoefenen, want zij is een van de moeielijkste studies. Hare onderdeelen zijn talrijk en wie Het ontwaken eener ziel. Naar het Duitsch van Anna Baronnesse v.Krane Bewerkt door C. L. 12) «Kom, weeg verstandig, Proculus. Onder- teeken ditdan is 't gebenrd en mijne hulp ig u veriekerd... Wees niet kinderachtig. Als bedelaar en zelfs in den dood hebt gij niets aan Magdalena. Komt ge, door mijne hulp, er goed door, dan kunt ge u het leven nog aangenaam maken. En ten slotte, Mag dalena is toch niet de eenige schoone vrouw op de wereld ge kunt nog genoeg andere vinden. Schrijf dus 1* Een paar korte, steunende ademhalingen, esn korte weifeliDg en Proculus richt zich op. Hij zag er verouderd uit en sidderde. Eenmaal tweemaal begon hij en dan schreef hjj zjjne handteekening. Het bewijs «ijner nederlaag wat bezegeld. >Maar gij zorgt toch voor Magdalena en behandelt haar goed fluisterde hg onzeker. Eabius lachte sarcastisch, terwijl hij het tafeltje in zjjne tunica verborg. «Wees go- niet genoeg kennis bezit om al die onderdeelen in hun geheeFte overzien, vergist zich gemakkelijk, ook buiten zijn wil. De levens van zoovele ^heiligen Catharina van Sienna, Petrus Damianus, Filippus Nerius wijzen op de diepte en de sociale machtlvan|het Christen dom, dat in zijn moeielijk werk niet slechts aan het volk|voedsel, welstand en genoegens geven wil, maar het tevens tot hooger opvoert en de zielen verrijken en veredelen wil. Er moeten geneesmiddelen|gevonden worden voor de nooden des volks, doch er mag niet uitsluitend gedacht worden aan het stoffelijke leven"Talleen. Men wil heden ten dage en dit is goed ook dat de waarde van den arme stijge, dat ook hij zijn deel hebbe in het burgerlijk beheer, dat hij zich ont wikkelen kan en op kan zien naar hooger idealen. Zulks bereikt men ech ter niet, door hem niets anders te geven dan geld en zinnelijk genot. Een der grootste weldaden van 't Christendom is juist, dat het de edele en fijne genoegens van geest en hart in eere gebracht heeft. Wij allen, die goede sociologen en christelijke democraten willen zijn, moe ten er naar streven, in naam van liefde en rechtvaardigheid, om, zooveel dit mogelijk is, aan de mannen des volks verhooging van loon, voldoende voeding, gezonde en nette woningen te verschaf fen; maar indien wij de volksziel ver heffen en veredelen, moeten wij haar de onuitsprekelijke en heilige vreugde doen smaken, waarmede het Christen dom de menschelijke ziel vervult. Om op Christelijke wijze het sociale vraagstuk op te lossen, moet er verband gezocht worden tusschen de rechten en plichten van het volk, want het sociale vraagstuk is een vraagstuk van recht vaardigheid en liefde. Jammer genoeg, worden er voorname rechten yan het volk, niet zoozeer door de boosheid der menschen, dan wel tengevolge van de nieuwe toestanden in de menschelijke maatschappij, met voeten getreden. Men denke slechts aan de gelegenheid tot de vervulling der godsdienstplichten. Naar het voorbeeld van het Evangelie, moeten wij aanhoudend wijzen op de plichten. En wijl rechten en plichten niet met elkaar harmoniëeren, wanneer de liefde de zielen niet vereenigt, moet de liefde en niet de haat de raadpleegster zijn in alle moeielijkheden, hetzij tus schen enkele personen, hetzij tusschen de verschillende standen der maat schappij. Ditzelfde vraagstuk, hetwelk hoofd zakelijk toegepast op de stoffelijke goe deren onoplosbaar is zonder den steun der geestelijke goederen, zoude ook, waar het op het tegenwoordige leven betrekking heeft, onoplosbaar zijn, als 't ook niet met het leven hiernamaals rust, ik ben geen Proculus*, zeide hy koel. «Het is nn hoog tijd voor u om te gaan, als ge dezen middag nog in Tiberias wilt zijn. Verman u 1 Thans is het tijd om te handelen en uw hoofd te redden, want daarom is het te doen, dat weet ge zoo goed als ik<. Dan keerde hij zich, om te gaan en Proculus stond op om te volgen. Aanvankelijk strompelde deze tengevolge zijner opwinding, doch herstelde zich spoedig. Thans was het zaak, zijn pijniger te toonen dat hij een man was, die zijn ongeluk wist te dragen zonder reden tot spot te geven. Met opgeheven hoofd liep hy door de ruimten van hel hnis, waarvan hy niet wist hoe lang het nog zyn eigendom zon zyn. Niet een maal wendde hij het hoofd naar den kant, waar Magdalena's vertrekken lagen. Toen Marduc voorzichtig het atrium binnen trad, zeide Proculus op kouden toon «Ik moet eenigen tijd op reis wegens dringende aangelegenheden. Vermoedeiyk naar Bome. Ik benoem u tot rentmeester over myne goederen, waartoe ook deze villa behoort. Zorg voor allesik zal rekenschap van u vragen als ik terugkeer. Wat uwe meesteres betreft, zy staat van heden af onder bescher ming van den zeer edelen Fabius, die voor haar zorgen zal; handel naar zyne bevelen*, rekening hield. Het tegenwoordige leven zonder het toekomstige is eene onmo gelijkheid, eene onophoudelijke tegen spraak. Vereenigen wij daarom in onze zielen beide levens, dan zal -hij, die behoefte heeft aan stoffelijke goederen, niet meer vragen dan mogelijk en rechtvaardig is en degene die overvloed heeft, zal er zich aan gewennen te denken, dat hij die veel heeft veel geven moet aan hem, die weinig heeft. De eminente socioloog besluit zijn verheven les met te wijzen op den H. Franciscus van Assisië en zegt dan „Ik vrees minder bet socialisme dan de verflauwing en veïvalsching en het teruggaan van den zin voor het goede en voor de eigenschappen van den Christen bij 't grootste gedeelte der Katholieken. Onze eeuw gelijkt in veel opzichten op de dertiende. Moge ook tot ons een nieuwe Franciscus van Assisië komen, om ons het juiste begrip te geven van de waarde der aardsche goederen en om ons terug te voeren tot het onschatbare geluk van den christelijken vrede''. DENEMARKEN. Het Folketing is druk bezig met de beraad slagingen over de wetsontwerpen op de lands verdediging betrekking hebbende. De minister van oorlog verklaarde, dat er van de zijde van het buitenland geen pressie was uitgeoefend. Ook was het niet juist dat de regeering Kopenhagen van de landzyde wilde versterkenal de vooruit geschoven posten golden enkel de beveiliging van den zeekant uit. Dit ter geruststelling van hen die niets meer willen doen dan hetgeen strikt noodzakelijk is voor de handhaving van Denemarken's neutraliteit. De minister van bnitenlandsche zaken wees er op, dat by eene mogelijke oorlog zich omstandigheden kunnen voordoen, waarbij eene schending der neutraliteit niet tot de onmogelijkheden zou behooreu. Op deze gevallen moet men voorbereid zyn. Tweeërlei wordt verlangd een correcte houding in de buitenlandsche politiek en een sterke verdediging naar de mate der beschikbare krachten. Dan bestaat er kans verwikkelingen te vermyden. Men is benieuwd naar de houding, die de hervormingsparty in het Folketing zal aannemen. Er zyn er misschien in, die gaarne met het regeeringsplan zouden meegaan, maar niet durven tegenover hun kiezers, aan wie zij zoo lang hebben voorgehouden, dat de versterkingen te land uit den booze zyn. SERVIE. De oorlogsgeruchten blijven aanhouden. Wat er nog van komen zal is niet te zeggen. Van den eenen kant verneemt meD, dat de oorlog zoo goed als onvermijdelyk is, terwyi anderzyds geloofd en gehoopt wordt op eene vredige oplossing. In Servië zelf, biyft de bevolking tot dusver oorlogszuchtig en doet «Zooals de heer beveeltik zal zyn ver trouwen rechtvaardigen*. De sluwe Marduc had den geheelen toestand met één blik doorzien en boog veel dieper voor Fabius dan voor zijn meester. «Mijne diensten staan den beschermer mijner mees teres ter beschikking*. Fabius liet een goudstuk in zijn hand glyden. «Kom straks by my ik woon in het huis van Ephraïm, den wynhandelaar*, zeide hij, terwyi Marduc nog dieper boog. Proculus had zich tydens deze samen spraak niet bewogen. Het scheen, alsof hem deze dingen in het geheel niet aangingen. Hij lachte moeizaam, toen hy bemerkte, hoe hier en daar een luisterend slavenhoofd van achter een zuil of gordijn te voorschijn kwam... het gespuis, dat gisteren voor hem kroop en dat vandaag in staat was hem te steenigen. Groote bitterheid vervulde zyn hart en toen hy aan den drempel kwam van zyn huis, die hy voor eenige uren nog zoo vroo- ïyk had overschreden, toen drukte zijn onge luk, in volle zwaarte, zijn borst, zoodat hij nauwelijks kon ademen. Hij bleef staan, daar waar hét salve den binnentredende als groet in het mozaïek der vloer gebeiteld was. Zijne droge, bloedbeloopene oogen richtten zich op Fabius en hy sprak op rauwen toon «Er de kroonprins zyn best om de gemoederen heet te houden. Hij heeft weer eens een rede gehouden en gesproken van 40.000 vrywiiligers, die onmiddeliyk in actie zouden treden, wanneer er van een schandeiyken vrede sprake zou zijn. De droomerijen van een Groot Servië schynen voor de werkelijkheid nog niet te wyken. Dwaasheid is het evenwel, te meenen dat Oostenryk ooit de eischen der Groot- Serviërs zou inwilligen en Bosnië en Her- zogewina zou afstaan. Intusschen is te Belgrado eene nieuwe regeering opgestaan, waartoe mannen van alle partijen behooren. Veel zal van het optreden dezer regee ring afhangen. Terwijl bovenstaande ter perse ligt, komen nadere berichten binnen, die den toestand als zeer verscherpt voorstellen. Duitschland wil van inmenging in de Servische kwestie niets weten, terwyi Rusland, naar 't schijnt, de Serviërs in hnnne eischen wil steunen. Vandaar is de verhouding tusschen Duitsch land en Rusland niet meer vriendschappeiyk te noemen en treedt de Russische perB verre van vredelievend tegen Duitschland op. Reeds heet het, dat Rusland troepen naar de gren zen zendt, 't Is te hopen, dat de politieke hemel spoedig daar in het Oosten opklaart, anders zijn de gevolgen niet te overzien. ITALIË. Iu Italië is de verkiezingsstryd in vollen gang en wordt met zuidelyke vurigheid en echt Italiaansch temperament gevoerd. De politieke opwinding heeft het warme bloed van de zonen van het Zuiden bfijkbaar al tot een bedenkeHJken graad van over-verhit- ting gebracht. Het gaat er hier en daar tenminste al «heet* toe. Zoo Maandagavond te Carigriola. Toen daar de monarchistische eandidaat Quatrelli het woord voerde, drong een troep anar chisten de zaal binnen en viel den rede naar met messen aan. De heer Quatrelli werd zwaar gewond aan het hoofd en de beenen. Na deze politieke «argumenten* trok de bende naar de kazerne van de carabiniers en tracbte die in brand te steken. Tydens het gevecht, dat er volgde, werden twee carabiniers en een luitenant neergestoken. Dat belooft wat voor den 7den Maart, den grooten dag der verkiezingen zelf FRANKRIJK. De commissie der tarief-herziening zal een harden dobber hebben om haar voor gestelde hervormingen er door te krijgen. Van alle kanten, nit alle landen komen waarschuwende stemmen, dreigend met tegenmaatregelen, aandringend op terugtrek king, althans op aanmerkelijke vermindering der voorgestelde verhooging op ingevoerde goederen in Frankrijk. De geheele Engelsche nijverheid en de nikkelindustrie van Birmingham en Shef field, in 't by zonder slaken een noodkreet zoo angstig en doordringend, dat de Fran sche kamer van koophandel te Londen on middellijk haar waarschuwende vermaning is nog vergelding 1* «Zoo, meent gij zeide de andere koel. «Ik meen het niet slechts ik weet het. Gy zult geen pleizier hebben van het voor deel, dat ge met list en geweld hebt ver kregen. Hoed u, Fabius. De Nemesis zal u treffen, wanneer ge het 't minst vermoeden zult*. Fabius trok de schouders op en lachte verheven. Hij vond het niet zeer waarschyn- lijk, dat hy niet verkrijgen zou hetgeen hy verlaDgde. Proculus ging zonder spreken verder, zijn noodlot tegemoet. Gedurende al dien tyd lag Magdalena en sliep in hare zorgzaam verdonkerde kamer. De geweldige spanning van ziel en lichaam had zich in zware koortsen opgelost. Zy lag en sliep en hare droomen werden zeld zamer, naarmate haar geest uit de golvingen van onbestemde angst tot klaarder beelden doordrong. Het was haar te moede, alsof ze ter brui loft van een koning was genoodigd en zy tooide zich met baar schoonste sieraden en ijlde naar het feest. Wanneer ze echter de zaal binnentrad, zag ze, dat al hare kleede ren slechts lompen waren. Alle gasten wen den zich met afkeer van haar af, de dienaren wezen haar naar huiten, naar de honden en bedelaars, by welke ze thuishoordewant aan Frankrijk heeft laten hooren om de Engelsche vrienden der «entente cordiale* toch niet tot het niterste te dryven. Thans reeds wordt er met een tariefkryg gedreigd. Engeland ia niet de eenige ontevreden natie. Duitschland is even verontwaardigd. Oostenrijk toornt en dreigt met tegenmaat regelen. Amerika laat van verre zyn machtig protest hooren. Alle groote landen komen eenstemmig verzet aanteekenen tegen de nieuwe tarieven. Het doel. Set Gentrum zegt aangaande het doel, dat door de rechterzijde by de komende stembusstrijd in het oog moet worden gehouden Het moet iedereen duidefijk zijn, dat wij by de a.s. verkiezingen zullen stryden voor het winnen van een krachtige meerderheid der Rechterzijde in de Tweede Kamer. Het ministerie mag desnoods aanbiyvén, maar... met een kleine meerderheid, of in 't geheel geen meerderheid, dus wordt van Links geredeneerd. Het zal dan «geen kwaad* kunnen doen het zal staan onder de sterke contröle, beter nog onder den machtigen invloed van de liberale partij in haar diverse schakeeringen. En vooral mag de Rechterzijde niet krach tig worden, omdat dan weder het Kuyper- «gevaar* dreigt. Natunriyk hebben wij met dergeiyke Link- sche overwegingen geen rekening te houdsn. Wy wenschen het ministerie niet afhan kelijk te maken van de mindere of meerdere toeschietelijkheid der Linkerzijde, en het «Kuyper gevaar* is voor ons geen gevaar. Met de zonderlinge en tendentieuse «minis- terieele* beschouwingen en berekeningen, welke van de overzy worden gehouden en die soms ook zekeren indruk schynen te maken en zekeren weerklank schynen te vinden Rechts, hebben wy niets uitstaande, mogen wy niets uitstaande hebben. Zy kunnen slechts verwarring stichten. Het winnen van een krachtige meerder heid voor de Rechtsche coalitie is het groote doel, dat wy bij de aanstaande verkiezingen moeten nastreven en waarop, met terzyde- stelling van al wat verdeeldheid kan brengen, gansch onze campagne moet zyn gericht. K. S. A. Uit het tweede jaarboek der «Katholieke Sociale Actie* blijkt dat er in 1907 reeds 99 plaatselyka comité's waren met 690 aangesloten vereenigingen en 56711 leden. Bovendien zyn er 8415 donateurs be nevens een aantal persoonlyke leden der comité's. Becijferd wordt, dat naar een vry aanzienlijke versterking der inkomsten zal moeten gestreefd worden, al is reeds voor uitgang merkbaar. 't Oorspronkelijke kapitaal is reeds met f 10.000 verminderd, waartegenover echter voor f 5000 aan bezittingen staat. Tot 31 Dec. 1907 werden 820312 vliegende blaadjes verspreid, zoodat verleden jaar het miliioen zeker wel bereikt is. Het aantal vlugschrif ten bereikte byna 18.000. zij was onrein en had geen bruiloftskleed aan. Zij wierp zich weenend en ootmoedig in het stof en verlangde naar de brokken die den honden werden toegeworpen want een brandende honger woelde in haar bin nenste. De honden evenwel beten naar haar en duldden haar niet in de nabyheid. En de bedelaars lachten haar uit en wezen met verachting naar hare wonden en zweren. In de zaal hoorde zy een geluid van fluiten en harpenwant de koning kwam binnen en allen begroetten den vorsteiyken bruidegom met jubel en vreugde. Hy, de koning evenwel zag in het rond en sprak •Ik mis hier nog eene ter bruiloft I* En dan zag hy naar haar en zy herkende hem wel en wist, wie de koning was en hij zeide haar «Kom ook gij ter bruiloft Zy echter beschouwde zich zelve en ant woordde weenende«Heer, ik ben onwaar dig en heb geen bruiloftskleed I* «Dan kom tot my ik zal er u een geven en gij zult rein wordenzeide de koning en dan werd het zoo verblindend licht om haar heeD, dat ze ontwaakte en verward rondzag. Het was stil en donker in de kamer... Vanwaar dan dat licht, dat haar zoo even omstraalde Wordt navolgt,)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1909 | | pagina 1