Zaterdag 22 Mei 1909.
TWEEDE BLAD.
KALENDER
voor de dagen der week.
23 MEL
Een niet schoons slaper,
Het Hegemaagstuk in Amerika,
ONS BLAD.
23 Mei Zondag. Exaudi. Evangelie: De
leerlingen zullen vervolging
lijden. Joannes XV26—27
en XVI: 1-4.
24 Maandag. O. L. Vrouw Hulp der Chris-
tenen.
25 Dinsdag. H. Gregorius VIII, Pans
en Belijder.
26 Woensdag. H. Philippue, Belader.
27 Donderdag. H. Beda, Leeraar. Octaaf
van 's Heeren Hemelvaart.
28 Vrijdag. H. Wilhelmus.
29 Zaterdag. Vastendag. H. Maria Mag
dalena de Pazzi, Maagd.
Vigilie van Pinksteren.
Zesde Zondag na Paschen.
Vierde Zondag der Maand.
Lea uit den brief van den H. apostel
Petrus; IV, 7 11.
Veel geliefden! Zijt bedachtzaam en waakt
in gebeden. Doch vóór alles, hebt elkander
wederzijds en bestendig lief; want de liefde
bedekt eene menigte van zonden. Weest je
gens elkander gastvrij zonder morren. Dat
allen, naar gelang zij genadegaven ontvingen,
daarmede, de een den andere ten dienste zijn,
als goede uitdeelers van Oods menigerlei ge
nade.- Spreekt iemand hij spreke als Gods
woorden; oefent iemand eene bediening uit
hij doe dit als uit de kracht, welke God ver
leent; opdat in alles God verheerlijkt worde
door Jesus Christus onzen Heer.
Evangelie volgens den H. Joannes;
XV, 26-XVI, 4.
Te dien tijde sprak Jesus tot zijne leerlin
gen als de Parakleet, dien ik u van den Va
der zenden zal, den Geest der waarheid, die
van den vader voorkomt, zal gekomen zijn,
zal Hij getuigenis van Mij geven. En gij zult
getuigenis geven, omdat gij van den beginne
met Mij zijt.
Deze dingen heb Ik u gezegd opdat gij niet
geërgerd wordt. Zij zullen u uit de synago
gen bannenja, het uur komt, dat al wie uw
doodt, meenen zal Gode dienst te doen. En
dit zullen zij u aandoen, omdat zij noch den
Vader noch Mij kennen. Doch Ik heb udit
gezegd, opdat gij, als het uur er van gekomen
is, gedenken moogt, dat ik het u gezegd heb.
Den 14 Mei 1837 werd by de burgerlijke
rechtbank van de Seine behandeld de zaak
van zekeren markies de P., beschuldigd van
oneerbiedigheid jegens... koningin Marie An-
toinette, die toen reeds ruim 43 jaar dood
was na waarlijk de oneerbiedigheden tegen
haar begaan, niet meer te hebben kunnen
telieD.
Het was een zonderlinge geschiedenis, die
het vertellen wel waard is.
In de nabijheid van Parijs bevonden zich
verschillende geiondheidsetabliesementen
maisons de santé wat men nu zenuw
inrichtingen zou noemen. Hier werden
niet alleen personen met gekrenkte geest
vermogens onder dak gebracht maar onder
het ancien régime, de oude koningen, mannen
en vrouwen van rang en aanzien, die zich
op de eene of andere wjjze hadden gecom
promitteerd.
Het waren meestal lichtzinnige jonge .lui,
verkwistende weeuwtjes, of lastige oude
heeren, die men daar tijd gaf en gelegenheid
om nit hun moeilijkheden te geraken, maar
er waren ook politieke heethoof len bij, die
't een of ander hadden misdreven, hetgeen
hun op gevangenis kon komen te staan,
maar machtige voorspraak of de gunst van
het hof wilde hen wel als zieken doen be
schouwen en deed hen een poosje in zulk
een inrichting verdwijnen, totdat de herinne
ring aan hun dwaasheid bekoeld was eu zjj
zich weer in de maatschappij konden wagen.
Sommige van die inrichtingen bestaan nog
en hebben alle stormen van Devolutie en
Keizerrijk kunnen overleven. Het kostgeld
voor de bestedelingen werd meestal betaald
door hun familie of in sommige gevallen
door den Staat.
In 1837 bevond zich dan in een dezer
huizen een grijsaard, die daar reeds 50 jaar
vertoefde en voor wien de Staat geregeld
het pensioen betaalde. Hij was een kalme,
oude heer, niemand wist waarom hg hier
-was gekomen, welke schuld hij op zijn ge
weten had. Jaren en jaren lang had hQ zich
verdiept in een vergeigkende studie van de
Latijnsche en Grieksche schrijvers uit den
vervaltijd en deze bezigheid had zjjn geest
zoo vervuld, dat hij zich volstrekt niet meer
om de buitenwereld bekommerde en zijn
vryheid niet terugverlangde.
De directeurs van de inrichting volgden
elkander op en gaven hem telkens weer over
als een onschadelijke gek, die echter het
gezicht van een bezoeker niet kon verdragen
en dan aanvallen van woede kreeg. Deze
legende plantte zich over van geslacht tot
geslacht zonder dat iemand de moeite nam
zich van de waarheid te overtuigen,
In 1837 kreeg de markies de Saint P.,
zoo heette de oude gevangene, het in zfln
hoofd de vrucht van zy'n studiën, een ly vig
manuscript, uit te geven en om het succèi
er van te verzekeren, wilde hg het opdragen
aan den koningzooals de gewoonte was in
zy'n jeugd.
Hg liet een drukker komen om met hem
over de uitgave te spreken en bepaalde dat
op het titelblad zou staan: Opgedragen aan
Z. M. Lodewyk XVI, koning van Frankrijk
en Navarra, door zyn zeer nederigen, ge
trouwen, gehoorzamen onderdaan.
Vergeef mg, markies, viel de drukker
hem in de rede, zou u het niet beter vinden
uw boek op te dragen aan de nagedachtenis
van Lodewyk XVI. Dat ïgkt mg gepaster toe.
Och wat zegt u Is de koning dood
Onlangs
De andere, wel wetend dat hg in een
zennwxiekenhuis was, verwonderde zich niet
erg over de vraag, maar hij schoof zyn stoel
voorzichtig achteruit om desnoods gemakke-
ïyk de deur te kunnen bereiken.
Nu, dan zullen wij maar zetten Lode
wijk XVII. Vindt u dat niet goed
Ja, maar ziet u Lodewijk XVII is
ook dood.
Kom I Nu, dan zal er wel een Lode
wgk XVIII zijn.
Er is er één geweest, maar ook hg is
teruggekeerd tot zyn voorvaderen. Mynheer
de Markies heeft zich zeker reeds sedert
lang uit de wereld teruggetrokken
Ja, een jaar of wat. Ik heb ze niet
geteld. Wat 'n gebeurtenissen in zoo'n kor
ten tijd 1
O gebeurtenissen I Ontzettend, daar
kunt u op aan.
Wie regeert er nu in Frankrijk? Ik
lees geen kranten.
Louis Philippe, sedert zeven jaar.
En wat voor jaar hebben wij nu
1837.
Wat gaat de tyd voorby I Is die
Louis Philippe een achterkleinzoon van Lo
dewgk XVI?
Om u de waarheid te zeggen, weet ik
het niet precies. Er zyn er zooveel geweest,
en weggejaagd en onthoofd en weer terug
gekomen, toen weer verbannen, dat je er
geen oog op kunt houden, te meer omdat
er in dien tusschentijd nog een zekere Na
poleon is geweest, maar 't Is al te verward,
spreken wy er maar ni6t meer over.
De markies de Saint P. hoorde in eens
de geheels geschiedenis van Frankryk vanaf
zyn opsluiting in 1787 tot in 1837. De aan
dacht werd nu op den ouden zonderling
gevestigd; men deed onderzoek naar zyn
familie en het bleek dat nog een lid in leven
was, graaf de C., die met pryzenswaardigen
ijver er zich een eer instelde zijn bloed
verwant in vryheid te doen stellen.
Er werd nu onderzocht naar de reden
van zyn opsluiting, de zaak kwam voor de
rechtbank en nu bleek het dat de markies
de Saint P. in zyn jeugd een vurig aan
hanger was geweest van de nieuwe denk
beelden, die zyu toch niet al te sterk hoofd
op hol hadden gebracht.
Onder den indruk hiervan had hg eens
in den schouwburg by het binnentreden der
Koningin gefloten. Deze daad van majesteit
schennis had de ernstigste gevolgen voor
hem kunnen hebben. Hy werd gearresteerd,
maar zyn aanzienlijke familie wist te be
werken, hetgeen toen ook al mogeiyk schijnt
geweest te zyn, dat hy voor niet toereken
baar werd beschouwd.
Om de Bastille te ontkomen, werd hy dus
in een ziekenhuis opgesloten op kosten van
zyn familie, 't Schynt een zeer comfortable
inrichting te zijn geweest, de verpleegden
leidden er een gezellig leven, en het scheen
het jonge heethoofd daar goed te bevallen.
Hy verdiepte zich in de studie van zyn
Grieksche en Latynsche schavers, de tijd
vloog om, zyn mede-verpleegden vertrokken
één voor één, onze markies bleef alleen achter.
Daar buiten volgden de wereldschokkende
gebeurtenissen elkander in duizelingwekkende
snelheid opin zyn eenzame cel drong geen
echo door van de neerstortende tronen, van
het gedonder der kanonnen, van bet oprichten
van een nieuwe dynastie, van het binnen
trekken van zegepralende legers, van het
invallen van vreemde legioenen hy hoorde
niets, hy vroeg naar niets. Niemand bekom
merde zich om hem, hy bekommerde zich
om niemand. De familie de Saint P. was
uitgeweken, hun goederen werden verbeurd
verklaard, de Staat benoemde een voogd
voor den opgeslotene en betaalde zyn kost
geld geregeld.
De markies wenschte zyn vrijheid niet
terug, hy was gelukkig en tevreden, als een
soort van schoone slaapster in het Bosch
hoewel hij hoogstwaarschyniyk niet schoon
en zeker geen slaapster was alle groote,
verschrikkelijke gebeurtenissen, die Frankryk
in deze 50 jaren schokten, gingen hem on
opgemerkt voorby, hy nam er geen deel aan,
zyn leven was aan geen gevaar blootgesteld,
hij kende geen schavot, geen gevangenis,
geen slagveld, geen kogel, waaraan hij zeker
door zijn opgewondenheid en onbesuisdheid
tol had moeten betalen,
Zyn zaak kwam voor de rechtbankhij
werd natuuriyk van de zonde zijner jeugd
vrygesproken, bovendien werd vastgesteld dat
hy niet krankzinnig was, maar toch werd
hy na zyn invryheidsstelling wegens zyn
ouderdom en hulpbehoevendheid op curateele
gesteld.
(Maast.)
i
Nu door Taft's speechen het negervraagstuk i
in Amerika weer aan de orde gekomen is,
is het niet ondienstig, dit vraagstuk wat nauw-
keuriger te beechouwen.
De positie van den neger in de Vereenigde
Staten is een van de meest belangwekkende
sociale vraagstukken. Maar het probleem doet
zich, ofschoon in een eenigszlns anderen vorm,
elders ook voor en niet alleen de Amerikanen
hebben belang bij de indrnkken en beoor
deelingen, weergegeven door een uitmuntend
waarnemer, die goed thuis is in deze kwestie,
nameiyk Sir Harry Johnston.
De groote reputatie, die deze geleerde als
kenner van de rassen van Afrika, die hy in
bunne natuurlyke omgeving gekend heeft,
zoowel als wetenschappeiyk onderzoeker als
in de hoedanigheid van regeeringspersoon
geniet, verleenen buitengewoon gewicht aan
zyne opinies.
Sir Harry Johnston heeft in de twee voor
naamste centrums der negerbeschaving in de
Vereenigde Staten een onderzoek ingesteld,
n.l. te Hampton in Virginia en te Tuskegee
in Alabamahij heeft de toestanden in de
Staten Alabama, Missisippi en Louisiana on
derzocht en hij heeft het gewone negertype
in Amerika met de hoogst staande types van
bet Afrikaan sche vasteland vergeleken. Hy
constateert, dat zoowel door natuurlyke be
schaving als verstandeiyke vermogens de
Amerikaansche neger veel hooger staat dan
de Afrikaansche. Zelfs déar waar de oor
sprong van het geslacht dezelfde is, en hij
ziet geen reden, waarom die vooruitgang,
eens begonnen, niet zou blijven duren.
Dit is ook het gezichtspunt, waarvan pre
sident Roosevelt uitgaat, die kort geleden
met treffende woorden wees op het >groote
kwaad Afrika aangedaan* dat Amerika nu
moest vergoeden tevens ook, zooals bekend
is, de meening van Taft, die zich zelf
noemde «president der negers zoowel als
der blanken*.
Zeker is het, dat, na hunne emancipatie,
vele negers van Amerika zich aan den ont
zenuwenden invloed der slavernij ontworsteld
hebben, om onder nog ontzenuwender in
vloeden te geraken. Wy moeten echter niet
vergeten dat de omstandigheden waarin zy
zoo plotseling geplaatst waren hiertoe zeer
hebben meegewerkt. Zij moesten n.l. op ei
gen wieken dryven, terwijl het vooroordeel
der Zuideiyke Staten tegen hen nog al al
tijd even sterk was.
De negerbevolking der Vereenigde Staten
is een achtste gedeelte van de geheele be
volkingmaar van die tien millioen «kleur-
licgen* zyn er vier millioen van gemengd
ras terwijl twee millioen niet donkerder zijn
van tint dan de volkereu van Zuid Europa.
Het vraagstuk zou vergemakkelijkt worden,
Indien het vooroordeel van den blanke re
kening hield met de verschillende lichame-
ïyke en verstandelijke hoedanigheden der
kleurlingen. Maar het is er zoover van af,
dat men hiermede rekening zou houden in
de Zuidelijke Staten, dat het minste tintje
van «kleur* dat aan een gewoon opmer
ker zou ontsnappen het verlies veroor
zaakt van de meest elementaire rechten en
privileges, die de blanke geniet. Het gevolg
hiervan ia geweest een wreede maatschap
pelijke vervolging, die de geheele samen
leving by den neger in minachting brengt.
In het Noorden echter zyn aanstalten
gemaakt om de kloof te overbruggen. De
afscheiding in openbare gebouwen de na
druk, gelegd op de duizend en een zaken,
die er aan herinneren, dat meester en slaaf
in geesteiyke beteekenis meester en slaaf
moeten blijven, wat de wet ook moge zeg
gen deze kleingeestige maar knellende ly
rannie verdwynt uit steden als New York,
St. Louis, of Philadelphia.
Deze verandering in de houding der blan
ken wordt veroorzaakt door de voortdurend
toenemende beschaving van den neger, welke
beschaving hoezeer ook tegengegaan door de
politiek van de Zuideiyke Staten steeds toe
neemt. Inrichtingen, zooals te Hampton en
Tuskegee bestaan, doen meer dan de jonge
negers voor hunne respectieve beroepen nit
te ruiten. Zoowel in het Zuiden als in het
Noorden is het doel van de organisatoren
niet zoozeer bekwame bedienden en ambachts
lieden eene opleiding te verschaffen, als wel
«een groote klasse van ontwikkelde neger
pachters, neger-handelslieden, en ervaren am
bachtslui* te vormen, wier invloed in de
kleinere neger gemeenten zich zou doen gel
den. Het werk levert reeds goede resultaten op.
De voorspoed van de onafhankeiyke ne-
gerpachters is innig verbonden met de ont
wikkeling en goeden wil, die hen door een
wijs systeem van opvoeding ingescherpt wor
den, terwijl de groote winst, die door den
neger genoten wordt by het werk 'in de
ijzer- en steekolenmijnen van Birmingham,
dat zoo levendig door Sir Harry Johnston
beschreven wordt, daarvan een bewys is en
ook van den uitmuntenden invloed van
zulke instituten. In de treurigste streken
van de Missisippi of in de vrooiyke suiker
plantages van Louisianna, vind men veel
werkzaamheid en tevredenheid. Intusschen
verrichten de leerlingen in de kweekscholen
- met lust hun taak onder de leiding der on
derwijzers, die zelf een goed voorbeeld geven.
Buiten hunne gewone bezigheid, toonen de
leerlingen een verwonderiyken aanleg voor
muziek en eenige verfijning.
Een ras-vraagstuk kan somtyds opgelost
worden door huwelyken maar in dat geval
kan dit middel niet toegepast worden. De
voorsprong die de Amerikaaneche neger op
den Afrlkaanschen behaald heeft moeten
geweten worden aan de beïnvloeding door
de omgeving en de overheersching van een
hooger geplaatst rasen van de voortdu
rende toepassing eener gezonde prikkeling
hangt de verdere voorgang van bet ras af.
De emancipatie van den neger had niet
trapegewys plaats, plotseling werd hy uit
den toestand van slaaf opgeheven tot een
burger van de vrye republiek. Iemand die
niet bekwaam is, om verantwoordelijkheid
te dragen, kan niet geschikt zyn voor vry
heid en zoo kan den blanke er geen ver
wyt van gemaakt worden, dat hij niet in
staat is den gulden middenweg te vinden
tusschen de gewone honding van een sla
ven eigenaar tegenover zyn slaven vee en
tusschen de eenigszins utopische omstandig
heden, waarin de neger door een beslissing
van het Congres geplaatst werd. Hoe men
den neger moet opvoeden, opdat hy een nut
tig burger worde, zonder de overvolheid der
beroepen te vergrooten is een zaak, die niet
aan particulier initiatief kan overgelaten
worden.
Veel is reeds gedaaD, maar meer moet
nog gedaan worden, om van de zeven of
acht millioen kleurlingen van de Zuideiyke
Staten eene nuttige maatschappij te vormen,
geschikt om bij te dragen tot den voorspoed
van een streek waar het klimaat en de le
vensvoorwaarden zich uitmuntend leenen
voor eene neger bevolking. Hoe spoediger
hier begonnen wordt en hoe volkomener dit
gedaan wordt zooveel te beter. Eigen initiatief
is niet krachtig genoeg om al het werk te
doenen terwyi wy het toejuichen, dat de
General Board of Education en het Depar
tement van Landbouw deel genomen hebben
aan de opvoeding van de negers, hopen wy
zegt Sir Johnston, dat deze deelneming
trapsgewys grooter moge worden. Indien het
waar is, dat zonder eigen initiatief het ge
heele werk niet kan gedaan worden, is het
misschien even zeker, dat er zonder steun
van de regeering geen voortgang zal zyn.
In de toekomt, zoo zegt Sir Harry Johnston,
zal de negerbevolking geen huweiyk met de
blanken meer wenschen, maar eerder eene
samensmelting met de reeds zoo verschil
lende soorten «kleurlingen*, om in den loop
der tyden een nieuw ras voort te brengen.
Blanken zullen dan geen voorwendsel heb
ben om laag neer te zien op de gemeen
schap met kleurlingen, wanneer die gemeen
schap ordeiyk en arbeidzaam ia. Integendeel
een ras, dat instaat is op mannen van by-
zondere onderscheiding aanspraak te maken
zooals dr. Booker Washington, het hoofd
van het Tuskegee Instituut en zyn helpers,
en tezelfder tyd in staat is om te toonen
dat het gevoelig is voor de invloeden der
beschaving, moeten eigenschappen bezitten
om goede burgers te worden. De optimist!
sche beschouwingen die Sir Harry Johnston
omtrent dit vraagstuk koestert, is van be
teekenis voor een man van zyn autoriteit.
Het verschil tusschen den neger in Amerika
en zyn broeder in Afrika mag ook al niet
zoo in het oogloopend zyn, het is in elk
geval toch een verschil waarvan het bestaan
tot nu toe niet naar waarde geschat is. Deze
beschouwing, tegeiyk met het bewijs, dat de
zware beschuldigingen ingebracht tegen den
neger der Zuidelijke Staten, dikwyi overdre
ven zyn en onwaar, geeft een frisschen kijk
op het negervraagstuk. Indien wy de ziens
wijze van president Roosevelt als de over
wegende meening in de Vereenigde Staten
mogen aanvaarden, is het Amerikaansche
volk besloten, hun negers medeburgers te
behandelen zooals de stand hunner ontwik
keling thans eischt. Msbde.
ALKMAAR.
Parochie van den B. Laurentius.
Zondag 's morg. 61/, en 8 uur stille
H.H. Missen 10 uur gezongen Hoogmis
's midd. 2 uur Catechismus's avonds
6 uur Lof met predikatie ter eere v. h.
Onb. Hart van Maria voor de bekeering
der zondaren.
Deze week lederen avond ten 8 uur Maria-Lof
Maandag en Donderdag met predikatie
Dinsdag en Zaterdag met Rozenhoedje
Woensdag en Vrydag met gezangen.
Woensdag 's morg. 9 uur pl. H. Mis
voor Bruid en Bruidegom.
Donderdag 's morg. 9 uur gez. H. Mis
ter eere van het Allerh. Sacrament en het
Heilig Bloed van Mirakel.
Zaterdag, vigilie van Pinksteren, geboden
vastendag 's morg. vóór de H. Mis van
7 uur hernieuwing en wyding van het
Doopvont9 uur H. Mis voor de leden
van het Broederschap van het Onb. Hart
van Maria voor de bekeering der zondaren.
Parochie van den H. Dominions.
Zondag 's morg. 6, 71/, en 9 uur stille
HH. Missen101/, uur Hoogmis's namidd.
2 en 3Vs uur Catechismus3 uur Ves
pers 5 uur Congregatie.
Maandag 's morg. 8 uur Maandst. voor
Nicolaas van der Vlucht.
Dinsdag 's morg. 9 uur gez. Maandstond
voor Mej. Agatha Reinhards—Bruyns
's namidd. van 41/, uur af gelegenheid
om te biechten.
Woensdag 's morg. 8 uur H. Mis met
predikatie, -waaronder plecht, algemeene
Communie der Congreganisten, afdeeling
vrouwen 's avonds 7 uur Feest Oongreg.
Zaterdag, vigilie van Pinksteren, geb.
vastendag.
Verder lederen avond ten 8 ure Lofgezangen
en Rozenhoedje ter eere der H. Maagd,
uitgezonderd Zondag en Woensdag als
wanneer Congregatie.
Zondag 22 Mei a.s. St. Joseph-Club, Afd. B
101/, uur Afd. C 71/, uur Afd. A 9 uur
HEILÓ.
Zondag 's morg. 7 uur H. Mis met on
derrichting 91/) uur Hoogmis voor de
parochie met predikatie 11 uur Hoogmis
voor de bedevaart uit Beverwyk, waarna
processie naar «Kapel* 's midd. H/i uur
Catechismus21/s uur Vespers 31/, uur
adoreeren door de pelgrims der afd. «Voor
eer en deugd* uit Beemster4l/j uur
Lof voor de pelgrims uit Beverwyk
's avonds 61/, uur Meimaandlof met pre
dikatie voor de parochie.
Gedurende de week de H.H. Missen ten
71/> en uur.
Dinsdag en Donderdag huweiyks plech
tigheid.
Woensdag en Zaterdag 'savonds 7 uur
Meimaandlof.
Zaterdag, vigilie van Pinksteren, geb.
vastendag, 's morg. 7'/i uur wyding van
het water uit de St. Willibrordusput voor
het Doopfont's namidd. van 4 uur af
gelegenheid om te biechten, 's Morg. na
de H.H. Missen komen op dien dag de
kinderen biechten, die in dit jaar zyn
aangenomen.
Zondag a.s. Hoogfeest van Pinksteren.
AKERSLOOT.
Zondag 's morg. 7 en 9% uur H. Missen
's midd. 1 uur Catechismus2 uur Ves
pers, daarna lied no. 107.
Vrydag *s avonds 7 uur Lof ter eere van
het H. Hart, daarna lied no. 32.
Zaterdag, vigilie van Pinksteren, geb.
vastendag. Vóór de H. Mis wyding van
den Doopfont. Na de H. Mis en 's midd.
van 3—5 uur gelegenheid om te biechten
en Zondagmorgen nog voor die van
Schermeer.
Zondag a.s. na de Vroegmis vergadering van
de leden der 3e orde v. d. H. Franciecus.
EGMOND-BINNEN.
Parochie van den H. Adelbertus.
Zondag onder 't feestoctaaf O. H. Hemel
vaart, 's morg. 7 uur H. Mis voor de
parochie91/} uur Hoogmis't midd.
1 uur Catechismus, waaronder, na afgelegd
examen, de kinderen die twee jaar na
hunne le H. Comm. de catech. getrouw
hebben bygewoond, zullen ontslagen en
beloond worden.
Maandag, feestdag der H. Maagd, onder
den eeretitelMaria, Hulp der Christenen.
Dinsdag, de 7de der 9 Dinsdagen ter
eere van den H. Antonius van Padua,
's morg. 91/] uur gez. H. Mis tot intentie
eener huweiyks inzegening 's avonds 61/1
uur St. Antonins-Lof met Rozenhoedje.
Donderdag 's morg. 9 uur gez. H. Mis
tot intentie eener huweiyks-inzegening.
Zaterdag, geboden Vastendag, 's morg.
7 uur wyding van het Doopwater, evenals
op Paasch Zaterdag, daarna gez. H. Mis
81/, uur 2e H. Mis.
Van de laatste H.H. Sacramenten voorzien
Elisabeth Wittebrood en Margaretha Duin-
meijer.
In den Heer overledenCornelia Zoon,
geb. Kramer.
LIMMEN.
Zondag 's morg. 7 uur stille H. Mis
9l/j uur Hoogmis"s namidd. l'/i uur
Catechismus 's avonds 61/J uur Lof met
preek ter eere van Maria.
Donderdag 's avonds 7 uur Lof ter eere
van Maria met rozenhoedje.
Catechismus volgens gewoonte.
SCHOORL.
Zondag 's morg. 7 uur H. Mis 91/g uur
Hoogmis 's midd. lV4 uur Catechismus
2 uur Loi^met Rozenhoedje ter eere van
Maria.
Woensdag 's morg. 9 uur gez. Huweiyks-
mis met Veni Creator.
Donderdag 's avonds 7 uur Lof met
Rozenhoedje ter eere van Maria.
Zaterdag, vigilie van Pinksteren, geboden
vastendag, 's morg. 7 uur wyding van den
Doopvont's namidd. van 4—8 uur biecht-
hooren.
Deze week Catechismus volgens gewoonte.
LANGEN DJJK (N.-Scharwoude).
Zondag 's morg. 7 uur Vroegmis 10 uur
Hoogmis, beiden met predikatie 's Midd.
21/, uur Vespers 's avonds 6 uur Lof
met preek ter eere der H. Maagd.
Dinsdag 's morg. 9 uur gez. H. Mis ter
eere van Bruidegom en Bruid 's avonds
7 uur Meimaandoefeningen.
Donderdag 's avonds 7 uur oefeningen
der Meimaand.
Vrydag 's avonds 7 uur oefening van den
H. Kruisweg voor de overledenen die op
den doodceel staan.
Zaterdag, vigilie van Pinksteren, geboden
vastendag, 's morg. 71/a uur wyding van
den Doopvont en gez. H. Mis tot 12 uur
en 's namidd. van 4 uur af gelegenheid
om te biechten.
Van de laatste H.H. Sacramenten voorzien:
Antje Doodeman, hvr. van Simon Kuiper
Maartje Hes, wed. van Willem Snyders, en
de ZeerEerw. Heer Pastoor
In den Heer overledenJoanna Znt, wed.
van Gerrit Oudhuis.
WARMENHUIZEN.
Zondag 's morg. 7 uur Vroegmis 9'/i uur
Hoogmis's midd. 1 uur Catechismus
2 uur Vespers met Rozenhoedje.
In de week de H.H. Missen ten 8 uur.
Dinsdag 's avonds 7 uur Lof met Rozen
hoedje.
Donderdag 'savonds 7 uur Lof met
Rozenhoedje.
Zaterdag, vastendag, 's morg. 7 uur
wijding van den Doopvont's namidd. van
3—8 uur gelegenheid om te biechten
's avonds 7 uur Lof met Rozenhoedje,