Zaterdag 22 Mei 1909. TWEEDE BLAD. KALENDER voor de dagen der week. 23 MEL Een niet schoons slaper, Het Hegemaagstuk in Amerika, ONS BLAD. 23 Mei Zondag. Exaudi. Evangelie: De leerlingen zullen vervolging lijden. Joannes XV26—27 en XVI: 1-4. 24 Maandag. O. L. Vrouw Hulp der Chris- tenen. 25 Dinsdag. H. Gregorius VIII, Pans en Belijder. 26 Woensdag. H. Philippue, Belader. 27 Donderdag. H. Beda, Leeraar. Octaaf van 's Heeren Hemelvaart. 28 Vrijdag. H. Wilhelmus. 29 Zaterdag. Vastendag. H. Maria Mag dalena de Pazzi, Maagd. Vigilie van Pinksteren. Zesde Zondag na Paschen. Vierde Zondag der Maand. Lea uit den brief van den H. apostel Petrus; IV, 7 11. Veel geliefden! Zijt bedachtzaam en waakt in gebeden. Doch vóór alles, hebt elkander wederzijds en bestendig lief; want de liefde bedekt eene menigte van zonden. Weest je gens elkander gastvrij zonder morren. Dat allen, naar gelang zij genadegaven ontvingen, daarmede, de een den andere ten dienste zijn, als goede uitdeelers van Oods menigerlei ge nade.- Spreekt iemand hij spreke als Gods woorden; oefent iemand eene bediening uit hij doe dit als uit de kracht, welke God ver leent; opdat in alles God verheerlijkt worde door Jesus Christus onzen Heer. Evangelie volgens den H. Joannes; XV, 26-XVI, 4. Te dien tijde sprak Jesus tot zijne leerlin gen als de Parakleet, dien ik u van den Va der zenden zal, den Geest der waarheid, die van den vader voorkomt, zal gekomen zijn, zal Hij getuigenis van Mij geven. En gij zult getuigenis geven, omdat gij van den beginne met Mij zijt. Deze dingen heb Ik u gezegd opdat gij niet geërgerd wordt. Zij zullen u uit de synago gen bannenja, het uur komt, dat al wie uw doodt, meenen zal Gode dienst te doen. En dit zullen zij u aandoen, omdat zij noch den Vader noch Mij kennen. Doch Ik heb udit gezegd, opdat gij, als het uur er van gekomen is, gedenken moogt, dat ik het u gezegd heb. Den 14 Mei 1837 werd by de burgerlijke rechtbank van de Seine behandeld de zaak van zekeren markies de P., beschuldigd van oneerbiedigheid jegens... koningin Marie An- toinette, die toen reeds ruim 43 jaar dood was na waarlijk de oneerbiedigheden tegen haar begaan, niet meer te hebben kunnen telieD. Het was een zonderlinge geschiedenis, die het vertellen wel waard is. In de nabijheid van Parijs bevonden zich verschillende geiondheidsetabliesementen maisons de santé wat men nu zenuw inrichtingen zou noemen. Hier werden niet alleen personen met gekrenkte geest vermogens onder dak gebracht maar onder het ancien régime, de oude koningen, mannen en vrouwen van rang en aanzien, die zich op de eene of andere wjjze hadden gecom promitteerd. Het waren meestal lichtzinnige jonge .lui, verkwistende weeuwtjes, of lastige oude heeren, die men daar tijd gaf en gelegenheid om nit hun moeilijkheden te geraken, maar er waren ook politieke heethoof len bij, die 't een of ander hadden misdreven, hetgeen hun op gevangenis kon komen te staan, maar machtige voorspraak of de gunst van het hof wilde hen wel als zieken doen be schouwen en deed hen een poosje in zulk een inrichting verdwijnen, totdat de herinne ring aan hun dwaasheid bekoeld was eu zjj zich weer in de maatschappij konden wagen. Sommige van die inrichtingen bestaan nog en hebben alle stormen van Devolutie en Keizerrijk kunnen overleven. Het kostgeld voor de bestedelingen werd meestal betaald door hun familie of in sommige gevallen door den Staat. In 1837 bevond zich dan in een dezer huizen een grijsaard, die daar reeds 50 jaar vertoefde en voor wien de Staat geregeld het pensioen betaalde. Hij was een kalme, oude heer, niemand wist waarom hg hier -was gekomen, welke schuld hij op zijn ge weten had. Jaren en jaren lang had hQ zich verdiept in een vergeigkende studie van de Latijnsche en Grieksche schrijvers uit den vervaltijd en deze bezigheid had zjjn geest zoo vervuld, dat hij zich volstrekt niet meer om de buitenwereld bekommerde en zijn vryheid niet terugverlangde. De directeurs van de inrichting volgden elkander op en gaven hem telkens weer over als een onschadelijke gek, die echter het gezicht van een bezoeker niet kon verdragen en dan aanvallen van woede kreeg. Deze legende plantte zich over van geslacht tot geslacht zonder dat iemand de moeite nam zich van de waarheid te overtuigen, In 1837 kreeg de markies de Saint P., zoo heette de oude gevangene, het in zfln hoofd de vrucht van zy'n studiën, een ly vig manuscript, uit te geven en om het succèi er van te verzekeren, wilde hg het opdragen aan den koningzooals de gewoonte was in zy'n jeugd. Hg liet een drukker komen om met hem over de uitgave te spreken en bepaalde dat op het titelblad zou staan: Opgedragen aan Z. M. Lodewyk XVI, koning van Frankrijk en Navarra, door zyn zeer nederigen, ge trouwen, gehoorzamen onderdaan. Vergeef mg, markies, viel de drukker hem in de rede, zou u het niet beter vinden uw boek op te dragen aan de nagedachtenis van Lodewyk XVI. Dat ïgkt mg gepaster toe. Och wat zegt u Is de koning dood Onlangs De andere, wel wetend dat hg in een zennwxiekenhuis was, verwonderde zich niet erg over de vraag, maar hij schoof zyn stoel voorzichtig achteruit om desnoods gemakke- ïyk de deur te kunnen bereiken. Nu, dan zullen wij maar zetten Lode wijk XVII. Vindt u dat niet goed Ja, maar ziet u Lodewijk XVII is ook dood. Kom I Nu, dan zal er wel een Lode wgk XVIII zijn. Er is er één geweest, maar ook hg is teruggekeerd tot zyn voorvaderen. Mynheer de Markies heeft zich zeker reeds sedert lang uit de wereld teruggetrokken Ja, een jaar of wat. Ik heb ze niet geteld. Wat 'n gebeurtenissen in zoo'n kor ten tijd 1 O gebeurtenissen I Ontzettend, daar kunt u op aan. Wie regeert er nu in Frankrijk? Ik lees geen kranten. Louis Philippe, sedert zeven jaar. En wat voor jaar hebben wij nu 1837. Wat gaat de tyd voorby I Is die Louis Philippe een achterkleinzoon van Lo dewgk XVI? Om u de waarheid te zeggen, weet ik het niet precies. Er zyn er zooveel geweest, en weggejaagd en onthoofd en weer terug gekomen, toen weer verbannen, dat je er geen oog op kunt houden, te meer omdat er in dien tusschentijd nog een zekere Na poleon is geweest, maar 't Is al te verward, spreken wy er maar ni6t meer over. De markies de Saint P. hoorde in eens de geheels geschiedenis van Frankryk vanaf zyn opsluiting in 1787 tot in 1837. De aan dacht werd nu op den ouden zonderling gevestigd; men deed onderzoek naar zyn familie en het bleek dat nog een lid in leven was, graaf de C., die met pryzenswaardigen ijver er zich een eer instelde zijn bloed verwant in vryheid te doen stellen. Er werd nu onderzocht naar de reden van zyn opsluiting, de zaak kwam voor de rechtbank en nu bleek het dat de markies de Saint P. in zyn jeugd een vurig aan hanger was geweest van de nieuwe denk beelden, die zyu toch niet al te sterk hoofd op hol hadden gebracht. Onder den indruk hiervan had hg eens in den schouwburg by het binnentreden der Koningin gefloten. Deze daad van majesteit schennis had de ernstigste gevolgen voor hem kunnen hebben. Hy werd gearresteerd, maar zyn aanzienlijke familie wist te be werken, hetgeen toen ook al mogeiyk schijnt geweest te zyn, dat hy voor niet toereken baar werd beschouwd. Om de Bastille te ontkomen, werd hy dus in een ziekenhuis opgesloten op kosten van zyn familie, 't Schynt een zeer comfortable inrichting te zijn geweest, de verpleegden leidden er een gezellig leven, en het scheen het jonge heethoofd daar goed te bevallen. Hy verdiepte zich in de studie van zyn Grieksche en Latynsche schavers, de tijd vloog om, zyn mede-verpleegden vertrokken één voor één, onze markies bleef alleen achter. Daar buiten volgden de wereldschokkende gebeurtenissen elkander in duizelingwekkende snelheid opin zyn eenzame cel drong geen echo door van de neerstortende tronen, van het gedonder der kanonnen, van bet oprichten van een nieuwe dynastie, van het binnen trekken van zegepralende legers, van het invallen van vreemde legioenen hy hoorde niets, hy vroeg naar niets. Niemand bekom merde zich om hem, hy bekommerde zich om niemand. De familie de Saint P. was uitgeweken, hun goederen werden verbeurd verklaard, de Staat benoemde een voogd voor den opgeslotene en betaalde zyn kost geld geregeld. De markies wenschte zyn vrijheid niet terug, hy was gelukkig en tevreden, als een soort van schoone slaapster in het Bosch hoewel hij hoogstwaarschyniyk niet schoon en zeker geen slaapster was alle groote, verschrikkelijke gebeurtenissen, die Frankryk in deze 50 jaren schokten, gingen hem on opgemerkt voorby, hy nam er geen deel aan, zyn leven was aan geen gevaar blootgesteld, hij kende geen schavot, geen gevangenis, geen slagveld, geen kogel, waaraan hij zeker door zijn opgewondenheid en onbesuisdheid tol had moeten betalen, Zyn zaak kwam voor de rechtbankhij werd natuuriyk van de zonde zijner jeugd vrygesproken, bovendien werd vastgesteld dat hy niet krankzinnig was, maar toch werd hy na zyn invryheidsstelling wegens zyn ouderdom en hulpbehoevendheid op curateele gesteld. (Maast.) i Nu door Taft's speechen het negervraagstuk i in Amerika weer aan de orde gekomen is, is het niet ondienstig, dit vraagstuk wat nauw- keuriger te beechouwen. De positie van den neger in de Vereenigde Staten is een van de meest belangwekkende sociale vraagstukken. Maar het probleem doet zich, ofschoon in een eenigszlns anderen vorm, elders ook voor en niet alleen de Amerikanen hebben belang bij de indrnkken en beoor deelingen, weergegeven door een uitmuntend waarnemer, die goed thuis is in deze kwestie, nameiyk Sir Harry Johnston. De groote reputatie, die deze geleerde als kenner van de rassen van Afrika, die hy in bunne natuurlyke omgeving gekend heeft, zoowel als wetenschappeiyk onderzoeker als in de hoedanigheid van regeeringspersoon geniet, verleenen buitengewoon gewicht aan zyne opinies. Sir Harry Johnston heeft in de twee voor naamste centrums der negerbeschaving in de Vereenigde Staten een onderzoek ingesteld, n.l. te Hampton in Virginia en te Tuskegee in Alabamahij heeft de toestanden in de Staten Alabama, Missisippi en Louisiana on derzocht en hij heeft het gewone negertype in Amerika met de hoogst staande types van bet Afrikaan sche vasteland vergeleken. Hy constateert, dat zoowel door natuurlyke be schaving als verstandeiyke vermogens de Amerikaansche neger veel hooger staat dan de Afrikaansche. Zelfs déar waar de oor sprong van het geslacht dezelfde is, en hij ziet geen reden, waarom die vooruitgang, eens begonnen, niet zou blijven duren. Dit is ook het gezichtspunt, waarvan pre sident Roosevelt uitgaat, die kort geleden met treffende woorden wees op het >groote kwaad Afrika aangedaan* dat Amerika nu moest vergoeden tevens ook, zooals bekend is, de meening van Taft, die zich zelf noemde «president der negers zoowel als der blanken*. Zeker is het, dat, na hunne emancipatie, vele negers van Amerika zich aan den ont zenuwenden invloed der slavernij ontworsteld hebben, om onder nog ontzenuwender in vloeden te geraken. Wy moeten echter niet vergeten dat de omstandigheden waarin zy zoo plotseling geplaatst waren hiertoe zeer hebben meegewerkt. Zij moesten n.l. op ei gen wieken dryven, terwijl het vooroordeel der Zuideiyke Staten tegen hen nog al al tijd even sterk was. De negerbevolking der Vereenigde Staten is een achtste gedeelte van de geheele be volkingmaar van die tien millioen «kleur- licgen* zyn er vier millioen van gemengd ras terwijl twee millioen niet donkerder zijn van tint dan de volkereu van Zuid Europa. Het vraagstuk zou vergemakkelijkt worden, Indien het vooroordeel van den blanke re kening hield met de verschillende lichame- ïyke en verstandelijke hoedanigheden der kleurlingen. Maar het is er zoover van af, dat men hiermede rekening zou houden in de Zuidelijke Staten, dat het minste tintje van «kleur* dat aan een gewoon opmer ker zou ontsnappen het verlies veroor zaakt van de meest elementaire rechten en privileges, die de blanke geniet. Het gevolg hiervan ia geweest een wreede maatschap pelijke vervolging, die de geheele samen leving by den neger in minachting brengt. In het Noorden echter zyn aanstalten gemaakt om de kloof te overbruggen. De afscheiding in openbare gebouwen de na druk, gelegd op de duizend en een zaken, die er aan herinneren, dat meester en slaaf in geesteiyke beteekenis meester en slaaf moeten blijven, wat de wet ook moge zeg gen deze kleingeestige maar knellende ly rannie verdwynt uit steden als New York, St. Louis, of Philadelphia. Deze verandering in de houding der blan ken wordt veroorzaakt door de voortdurend toenemende beschaving van den neger, welke beschaving hoezeer ook tegengegaan door de politiek van de Zuideiyke Staten steeds toe neemt. Inrichtingen, zooals te Hampton en Tuskegee bestaan, doen meer dan de jonge negers voor hunne respectieve beroepen nit te ruiten. Zoowel in het Zuiden als in het Noorden is het doel van de organisatoren niet zoozeer bekwame bedienden en ambachts lieden eene opleiding te verschaffen, als wel «een groote klasse van ontwikkelde neger pachters, neger-handelslieden, en ervaren am bachtslui* te vormen, wier invloed in de kleinere neger gemeenten zich zou doen gel den. Het werk levert reeds goede resultaten op. De voorspoed van de onafhankeiyke ne- gerpachters is innig verbonden met de ont wikkeling en goeden wil, die hen door een wijs systeem van opvoeding ingescherpt wor den, terwijl de groote winst, die door den neger genoten wordt by het werk 'in de ijzer- en steekolenmijnen van Birmingham, dat zoo levendig door Sir Harry Johnston beschreven wordt, daarvan een bewys is en ook van den uitmuntenden invloed van zulke instituten. In de treurigste streken van de Missisippi of in de vrooiyke suiker plantages van Louisianna, vind men veel werkzaamheid en tevredenheid. Intusschen verrichten de leerlingen in de kweekscholen - met lust hun taak onder de leiding der on derwijzers, die zelf een goed voorbeeld geven. Buiten hunne gewone bezigheid, toonen de leerlingen een verwonderiyken aanleg voor muziek en eenige verfijning. Een ras-vraagstuk kan somtyds opgelost worden door huwelyken maar in dat geval kan dit middel niet toegepast worden. De voorsprong die de Amerikaaneche neger op den Afrlkaanschen behaald heeft moeten geweten worden aan de beïnvloeding door de omgeving en de overheersching van een hooger geplaatst rasen van de voortdu rende toepassing eener gezonde prikkeling hangt de verdere voorgang van bet ras af. De emancipatie van den neger had niet trapegewys plaats, plotseling werd hy uit den toestand van slaaf opgeheven tot een burger van de vrye republiek. Iemand die niet bekwaam is, om verantwoordelijkheid te dragen, kan niet geschikt zyn voor vry heid en zoo kan den blanke er geen ver wyt van gemaakt worden, dat hij niet in staat is den gulden middenweg te vinden tusschen de gewone honding van een sla ven eigenaar tegenover zyn slaven vee en tusschen de eenigszins utopische omstandig heden, waarin de neger door een beslissing van het Congres geplaatst werd. Hoe men den neger moet opvoeden, opdat hy een nut tig burger worde, zonder de overvolheid der beroepen te vergrooten is een zaak, die niet aan particulier initiatief kan overgelaten worden. Veel is reeds gedaaD, maar meer moet nog gedaan worden, om van de zeven of acht millioen kleurlingen van de Zuideiyke Staten eene nuttige maatschappij te vormen, geschikt om bij te dragen tot den voorspoed van een streek waar het klimaat en de le vensvoorwaarden zich uitmuntend leenen voor eene neger bevolking. Hoe spoediger hier begonnen wordt en hoe volkomener dit gedaan wordt zooveel te beter. Eigen initiatief is niet krachtig genoeg om al het werk te doenen terwyi wy het toejuichen, dat de General Board of Education en het Depar tement van Landbouw deel genomen hebben aan de opvoeding van de negers, hopen wy zegt Sir Johnston, dat deze deelneming trapsgewys grooter moge worden. Indien het waar is, dat zonder eigen initiatief het ge heele werk niet kan gedaan worden, is het misschien even zeker, dat er zonder steun van de regeering geen voortgang zal zyn. In de toekomt, zoo zegt Sir Harry Johnston, zal de negerbevolking geen huweiyk met de blanken meer wenschen, maar eerder eene samensmelting met de reeds zoo verschil lende soorten «kleurlingen*, om in den loop der tyden een nieuw ras voort te brengen. Blanken zullen dan geen voorwendsel heb ben om laag neer te zien op de gemeen schap met kleurlingen, wanneer die gemeen schap ordeiyk en arbeidzaam ia. Integendeel een ras, dat instaat is op mannen van by- zondere onderscheiding aanspraak te maken zooals dr. Booker Washington, het hoofd van het Tuskegee Instituut en zyn helpers, en tezelfder tyd in staat is om te toonen dat het gevoelig is voor de invloeden der beschaving, moeten eigenschappen bezitten om goede burgers te worden. De optimist! sche beschouwingen die Sir Harry Johnston omtrent dit vraagstuk koestert, is van be teekenis voor een man van zyn autoriteit. Het verschil tusschen den neger in Amerika en zyn broeder in Afrika mag ook al niet zoo in het oogloopend zyn, het is in elk geval toch een verschil waarvan het bestaan tot nu toe niet naar waarde geschat is. Deze beschouwing, tegeiyk met het bewijs, dat de zware beschuldigingen ingebracht tegen den neger der Zuidelijke Staten, dikwyi overdre ven zyn en onwaar, geeft een frisschen kijk op het negervraagstuk. Indien wy de ziens wijze van president Roosevelt als de over wegende meening in de Vereenigde Staten mogen aanvaarden, is het Amerikaansche volk besloten, hun negers medeburgers te behandelen zooals de stand hunner ontwik keling thans eischt. Msbde. ALKMAAR. Parochie van den B. Laurentius. Zondag 's morg. 61/, en 8 uur stille H.H. Missen 10 uur gezongen Hoogmis 's midd. 2 uur Catechismus's avonds 6 uur Lof met predikatie ter eere v. h. Onb. Hart van Maria voor de bekeering der zondaren. Deze week lederen avond ten 8 uur Maria-Lof Maandag en Donderdag met predikatie Dinsdag en Zaterdag met Rozenhoedje Woensdag en Vrydag met gezangen. Woensdag 's morg. 9 uur pl. H. Mis voor Bruid en Bruidegom. Donderdag 's morg. 9 uur gez. H. Mis ter eere van het Allerh. Sacrament en het Heilig Bloed van Mirakel. Zaterdag, vigilie van Pinksteren, geboden vastendag 's morg. vóór de H. Mis van 7 uur hernieuwing en wyding van het Doopvont9 uur H. Mis voor de leden van het Broederschap van het Onb. Hart van Maria voor de bekeering der zondaren. Parochie van den H. Dominions. Zondag 's morg. 6, 71/, en 9 uur stille HH. Missen101/, uur Hoogmis's namidd. 2 en 3Vs uur Catechismus3 uur Ves pers 5 uur Congregatie. Maandag 's morg. 8 uur Maandst. voor Nicolaas van der Vlucht. Dinsdag 's morg. 9 uur gez. Maandstond voor Mej. Agatha Reinhards—Bruyns 's namidd. van 41/, uur af gelegenheid om te biechten. Woensdag 's morg. 8 uur H. Mis met predikatie, -waaronder plecht, algemeene Communie der Congreganisten, afdeeling vrouwen 's avonds 7 uur Feest Oongreg. Zaterdag, vigilie van Pinksteren, geb. vastendag. Verder lederen avond ten 8 ure Lofgezangen en Rozenhoedje ter eere der H. Maagd, uitgezonderd Zondag en Woensdag als wanneer Congregatie. Zondag 22 Mei a.s. St. Joseph-Club, Afd. B 101/, uur Afd. C 71/, uur Afd. A 9 uur HEILÓ. Zondag 's morg. 7 uur H. Mis met on derrichting 91/) uur Hoogmis voor de parochie met predikatie 11 uur Hoogmis voor de bedevaart uit Beverwyk, waarna processie naar «Kapel* 's midd. H/i uur Catechismus21/s uur Vespers 31/, uur adoreeren door de pelgrims der afd. «Voor eer en deugd* uit Beemster4l/j uur Lof voor de pelgrims uit Beverwyk 's avonds 61/, uur Meimaandlof met pre dikatie voor de parochie. Gedurende de week de H.H. Missen ten 71/> en uur. Dinsdag en Donderdag huweiyks plech tigheid. Woensdag en Zaterdag 'savonds 7 uur Meimaandlof. Zaterdag, vigilie van Pinksteren, geb. vastendag, 's morg. 7'/i uur wyding van het water uit de St. Willibrordusput voor het Doopfont's namidd. van 4 uur af gelegenheid om te biechten, 's Morg. na de H.H. Missen komen op dien dag de kinderen biechten, die in dit jaar zyn aangenomen. Zondag a.s. Hoogfeest van Pinksteren. AKERSLOOT. Zondag 's morg. 7 en 9% uur H. Missen 's midd. 1 uur Catechismus2 uur Ves pers, daarna lied no. 107. Vrydag *s avonds 7 uur Lof ter eere van het H. Hart, daarna lied no. 32. Zaterdag, vigilie van Pinksteren, geb. vastendag. Vóór de H. Mis wyding van den Doopfont. Na de H. Mis en 's midd. van 3—5 uur gelegenheid om te biechten en Zondagmorgen nog voor die van Schermeer. Zondag a.s. na de Vroegmis vergadering van de leden der 3e orde v. d. H. Franciecus. EGMOND-BINNEN. Parochie van den H. Adelbertus. Zondag onder 't feestoctaaf O. H. Hemel vaart, 's morg. 7 uur H. Mis voor de parochie91/} uur Hoogmis't midd. 1 uur Catechismus, waaronder, na afgelegd examen, de kinderen die twee jaar na hunne le H. Comm. de catech. getrouw hebben bygewoond, zullen ontslagen en beloond worden. Maandag, feestdag der H. Maagd, onder den eeretitelMaria, Hulp der Christenen. Dinsdag, de 7de der 9 Dinsdagen ter eere van den H. Antonius van Padua, 's morg. 91/] uur gez. H. Mis tot intentie eener huweiyks inzegening 's avonds 61/1 uur St. Antonins-Lof met Rozenhoedje. Donderdag 's morg. 9 uur gez. H. Mis tot intentie eener huweiyks-inzegening. Zaterdag, geboden Vastendag, 's morg. 7 uur wyding van het Doopwater, evenals op Paasch Zaterdag, daarna gez. H. Mis 81/, uur 2e H. Mis. Van de laatste H.H. Sacramenten voorzien Elisabeth Wittebrood en Margaretha Duin- meijer. In den Heer overledenCornelia Zoon, geb. Kramer. LIMMEN. Zondag 's morg. 7 uur stille H. Mis 9l/j uur Hoogmis"s namidd. l'/i uur Catechismus 's avonds 61/J uur Lof met preek ter eere van Maria. Donderdag 's avonds 7 uur Lof ter eere van Maria met rozenhoedje. Catechismus volgens gewoonte. SCHOORL. Zondag 's morg. 7 uur H. Mis 91/g uur Hoogmis 's midd. lV4 uur Catechismus 2 uur Loi^met Rozenhoedje ter eere van Maria. Woensdag 's morg. 9 uur gez. Huweiyks- mis met Veni Creator. Donderdag 's avonds 7 uur Lof met Rozenhoedje ter eere van Maria. Zaterdag, vigilie van Pinksteren, geboden vastendag, 's morg. 7 uur wyding van den Doopvont's namidd. van 4—8 uur biecht- hooren. Deze week Catechismus volgens gewoonte. LANGEN DJJK (N.-Scharwoude). Zondag 's morg. 7 uur Vroegmis 10 uur Hoogmis, beiden met predikatie 's Midd. 21/, uur Vespers 's avonds 6 uur Lof met preek ter eere der H. Maagd. Dinsdag 's morg. 9 uur gez. H. Mis ter eere van Bruidegom en Bruid 's avonds 7 uur Meimaandoefeningen. Donderdag 's avonds 7 uur oefeningen der Meimaand. Vrydag 's avonds 7 uur oefening van den H. Kruisweg voor de overledenen die op den doodceel staan. Zaterdag, vigilie van Pinksteren, geboden vastendag, 's morg. 71/a uur wyding van den Doopvont en gez. H. Mis tot 12 uur en 's namidd. van 4 uur af gelegenheid om te biechten. Van de laatste H.H. Sacramenten voorzien: Antje Doodeman, hvr. van Simon Kuiper Maartje Hes, wed. van Willem Snyders, en de ZeerEerw. Heer Pastoor In den Heer overledenJoanna Znt, wed. van Gerrit Oudhuis. WARMENHUIZEN. Zondag 's morg. 7 uur Vroegmis 9'/i uur Hoogmis's midd. 1 uur Catechismus 2 uur Vespers met Rozenhoedje. In de week de H.H. Missen ten 8 uur. Dinsdag 's avonds 7 uur Lof met Rozen hoedje. Donderdag 'savonds 7 uur Lof met Rozenhoedje. Zaterdag, vastendag, 's morg. 7 uur wijding van den Doopvont's namidd. van 3—8 uur gelegenheid om te biechten 's avonds 7 uur Lof met Rozenhoedje,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1909 | | pagina 7