s pots: No. 57. Zaterdag 17 Juli 1909. 3d® Jaargang icvaar H»B Ka. tb. Mienws- en Jkdire^tentie'bla.d. voor Noord-Bolland. FEUILLETON. Aï da. Buitenland. ts. Verschijnt Woensdag en Zaterdag, prijzen, RLOGES en GOUDEN MBANDEN. JHES, KNOP- &RUISJES en is verschenen ENOORD C 29. dje,DE CHRISTELIJKE uiddelen, technische Dit nummer bestaat uit 6 bladz. Het katholieke kind op de katholieke school. ilk maar mgestraat. WITTE. Zee, G FOOR. VAN BENTHEM- Lüte. E GROOT. WINK. iv. 5 eying ieta gevoelt, n populairen yorm, e Amsterdam, nker, die den mood deze party te doen niemaisd tot heden met belangetelling den laatste teveDS ken, dat voorloopig roken. 7m 'D, ZIL7E1, KLOKKEN in worden aan hnis ge- IS Schoonniakea enz. eerd Goud- en Ziiverimid. zijn adrertentiën in regel meer 6 cent. ;unstiger conditiën, nstige gelegenheid, richten, (geboorte-, oedkoope wijze een m en vrienden, niaistratie sstraat, Alkmaar. derail I 0.50. ntbreken mag. Op dnide- n uiteengezet en verschil- jvertuiging dieper weuscht len teneinde niet bevoor- Lbonnemonten worden door ginisch ©si ilijk tarief. F, WANNA, ApothekerScheikunilg0* ONS BLAD. ABONNEMENTSPRIJS 60 oents per drie maanden franco aan huis. Te betalen in het begin ran ieder kwartaal. Afzonderlijke nummers 3 cent. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Ons Blad". BUREAU Hoogstraat b/d. Langestraat te Alkmaar. Telefoon No. 266. ADVERTENTIËN Van 15 regels80 cent. Elke regel meer6 Reolames per regel.15, Kleine advertenties van 130 woorden, bjj vooruitbet. 25 'fc Is duizend maal gezegd en dui zend maal herhaald, het katholieke kind hoort op de katholieke school. Dit is de ernstige wil van onze geestelijke overheden. „De Kerk", zoo zeiden de Bisschop pen van Nederland in hun Mandement van 1868, „verwerpt niet alleen alle ongodsdienstig, maar ook alle godsdienst loos, onzijdig onderwijs, waarbij de gods dienst is uitgesloten. Het eerste ver foeit zij als verderfelijkhet andere keurt zij af, als minstens onvoldoende en gebrekkighet eerste mag nimmer, het andere slechts bij gebrek aan beter worden aangewend." En verder: „De katholieken kunnen en mogen zich, wanneer de mogelijkheid van katholiek onderwijs bestaat, niet tevre den stellen met neutraal onderwijs." Ziedaar uitspraken, welke aan duide lijkheid niets te wenschen overlaten en welke ook zulk een machtigen weer klank vonden in de harten van Neerlands katholieken, die sinds dien met opoffe ring van schatten gouds hebben gestre den en nog strijden voor de stichting, de uitbreiding, den bloei hunner scholen. En God zij dank, niet tevergeefs is die strijd geweest. Menige overwinning is reeds bevochten op het vooroordeel onzer tegenstanders en op dit oogenblik mogen we met blijdschap constateeren, dat ook door eminente mannen der linkerzijde het goed recht onzer school wordt erkend. Zeker 't getal dergenen, die den moed daartoe bezaten, is nog gering en oppassen blijft de boodschap, doch we hebben reden, de toekomst hoopvol tegen te blikken en de ver wachting uit te spreken, dat binnen niet te lang tijdsverloop een volkomen zege is bevochten, dat 't bijzonder en 't openbaar, onderwijs als gelijk berech- tigden worden beschouwd en behandeld. Met te meer grond mogen we die hoop koesteren, nu het Nederlandsche volk zoo ondubbelzinnig getuigenis van zijn christelijke gezindheid heeft afgelegd bij de laatste Kamerverkiezingen. De boven aangehaalde woorden uit het Mandement geven de redenen aan, welke het Doorluchtig Episcopaat heb ben bewogen, de katholieke ouders aan te sporen, hun kinderen de katholieke school te doen bezoeken. Er wordt onderscheid gemaakt tusschen ongods dienstig en godsdienstloos onderwijs. Dat er in ons land onderwijzers zouden gevonden worden, die met opzet on godsdienstig onderwijs geven, wil er bij ons moeilijk in, maar het godsdienstloos of neutraal onderwijs wordt van Staats wege voorgeschreven. ie) Die hoektoren had juist voor hare ver- I trekken gediend. Maar om daar te kun- 1 "en komen, was zij genoodzaakt gevaarlijke plaatsen te beklauteren, de spleten over te t springen, die door de vreeselijke uitbarsting [in den grond waren ontstaan en zelfs om °P balken te gaan die nog smeulden onder i de asch waarmede zij Bedekt waren. Eindelijk bereikte zij hare kamer en vond I n°g bijna alles onbeschadigd wat aan hare I herinnering dierbaar wasDaar was haar vader gewoon des avonds na de ver- L moeienissen van den dag bij haar te ko- |men uitrusten. Hier op dezen divan was U'J in het heilloos oogenblik der verwoes- in slaap gevallen en het gflas dat haar "ader aan hjare lipjien had gebracht stond °P dezelfde plaats. J hoe levendig waren nog al hare her- ineringen fla/-'1 ('oor''eP he vertrekken; zij zijn ver- stil. Niemand is er heen ge- Ivlu ht' n'emaPh heeft er voorzeker de C hunnen nemen om den dood te „Het openbaar onderwijs is een voor werp van aanhoudende zorg der Re geering", zegt de Grondwet. Tegen dat onderwijs nu worden wij gewaarschuwd; niet tegen de openbare onderwijzers: dat kunnen evengoed brave menschen zijn als de bijzondere; niet omdat men op de openbare school minder kennis zou opdoenhet tegendeel komt wel licht net zoo vaak voor. Alleen hierom, wijl op de openbare school het onderwijs niet godsdienstig mag zijn. Dat wil niet zeggen, dat daar geen onderwijs in den godsdienst mag gegeven wordenwant (en dit zal misschien sommigen vreemd in de ooren klinken) dat mag wel. Op vele plaatsen komt de priester vóór of na schooltijd in 't gebouw der open bare school godsdienstonderwijs geven. Dat gebouw dient dus dan zoolang tot katechismuskamer. De Wet geeft daar toe de gelegenheid. Het lager onderwijs op die school blijft daarmee natuurlijk even neutraal. De onderwijzer mag daar zijn persoonlijke godsdienstige gevoelens niet uiten, hij moet ze zorgvuldig ver bergen, om aan kinderen onder zijn gehoor geen aanstoot te geven. Dit is 't juist, wat men tegen dat onderwijs heeft. Onze Kerkelijke Overheden verlangen, dat het onderwijs als doorweven is van den godsdienst, dat den kinderen in waarheid katholiek onderwijs wordt ge geven, dat dezen aan de hand van de door den Staat voorgeschreven leer vakken Gods grootheid, Gods liefde, Gods barmhartigheid en ook Gods recht vaardigheid leeren kennen, om hierdoor tot een deugdzaam leven te worden opgewekt en den godsdienst leeren be schouwen als den grondslag van hun zedelijk leven. Men wil in één woord, dat de godsdienstige vorming, in 't huisgezin ontvangen, niet ophoudt bij de schooldeur, doch in de school wordt voortgezet en aangevuld. Voor katho lieke ouders, wien het zieleheil van hun kind ernstig ter harte gaat (en van welke katholieke ouders mag men iets anders veronderstellen?) kan de keuze der school niet moeilijk vallen. Waar in dezen tijd weer vele ouders voor de vraag worden gesteld: waar zullen we ons kind heenzenden, mogen we ver wachten, dat het eenparig antwoord zal luiden: het katholieke kind op de katholieke school. J. G. IN SAK EN ASCH De kroniekschrijver in »de Stemmen voor Waarheid en Vrede,» dg. Bronsveld, is in rouw. De uitslag van de Kamerverkiezingen, waarvan de onzekerheid, den goeden docter vóór den 11 Juni reeds zoolang geplaagd en gepijnigd heeft, wellicht vele slapelooze nachten heeft bezorgd, die uitslag heeft hem in zak en asch gestoken. De aanblik van den toestand waarin wij nu verkeeren is voor don strijder voor Waar- ontkomen. Zij is alleen, geheel alleen; hare vrouwen zelfs, op last Van hjaar vader in eene zelfde plaats vergaderd, zijn waar schijnlijk alle omgekomen. Wat moet zij beginnen? De Christenen zullen het moedig besluit van Haroun-Ben- Ismael aan haar wreken en ofschoon Aida zoo weinig aan het leven hecht, is zij toch bevreesd voor den haat en de wraakzucht des vijands. Spoedig is haar besluit genomen. Zij zal in het kasteel blijven en elke week, in hèt gewaad van een landmeisje, in het dal de noodige levensmiddelen voor haar onderhoud koopen. Waarom toch beproeft de fiere en moedige Aida niet om Fraxinet te bereiken? Waar om neemt zij niet de vlucht naar hare broederen?Omdat haar ziel vol liefde jegens de H. Maagd, die haar uit het ge vaar gered heeft, de dienst van Allah reeds heeft verlaten, ofschoon zij Ier zich zelve piet goed rekening van kan geven. Vermits de Moeder der Christenen hare moeder is geworden, welke Ood zou dan haar Qod kunnen zijn, zoo het niet die der Chris tenen was? Bij het doorzoeken harer vertrekken vond zij in de kamer van een harer meest geliefkoosde slavinnen, een M aria-beeld je, hetwelk haar herinnerde aan dat, hetwelk held en Vrede allerbedroevendst, En geen wonder. De vrijzinnige politiek, die altijd door dezen strijder ia beschouwd, niet als politiek van de bsste soort, maar toch als eene die geschikt was om Rome's macht in bedwang te houden, heeft het onderspit gedolven. En hg klaagt er over, dat de vrijzinnig demoeraten en unieliberalen niet vierkant genoeg tegen het socialisme hebben front gemaakt, tegen het socialisme waarvan het volk afkeorig is. Nu moest de christelijke coalitie wel zege vieren. Het troost den goeden man wel, dat zij die ons vertegenwoordigen, Christus door hnn wandel belijden en verheerlijken, maar het bedroeft hem des te meer, dat het mis bruik weer grooter zal worden dat men van deze zaak maakt en het farizeïme er door bevorderd zal worden. En dan die samenkoppeling van gods dienst en politiek I Dat is een boos werk. Door het sturen in deze richting door De Ned. werd de heer Roëll in Utrecht ten val gebracht. Maar het grootste kwaad, dat de Utrecht- sche kampioen voor Waarheid en Vr6de drukt, is wel, dat de naam Gods en van Christus samengekoppeld zijn met den naam van de party, die de meerderheid verwierf Maar ook hier is een troost aanwezig. De droefheid over het voorgevallene maakt den strijder der waarheid tot een ziener en in heilige vervoering en verontwaardiging roept hg uit, dat Qod niet met zich zal laten spotten en eerder dan wij denken hen zal straffen, die het heiligste hebben omlaag getrokken en onder 't voorgeven van te ijveren voor zijn eer, eigen eer en macht hebben gezocht. Doch dit is nog niet alles. Het ergste is wel, dat tengevolge van den nu bestaanden toestand de macht der room- scbe kerk zoozeer aangroeit. Zij heeft bij de verkiezingen hot parle mentaire leven van de meeste christeiyke kamerleden in haar band. En deed ze dat nu maar gratis I Maar neen, zy doet niet voor niets 1 Is het niet om te rillen Niets voor niets 1 Wat* staat het lieve vaderland nu wel te wachten? Galaten ale hij is in do verdruk king eindigt hg »En zoo hebben wy nu af te wachteD, hoeveel kwaad aan handel en ngverheid, aan de degeiykheid van ons hooger en van ons volksonderwijs het «christelijk» ministerie ons berokkenen zal. Moge onder zijn druk gevormd worden een nieuwe partij, die «los van Rome», en wars van het socialisme, in staat is ons een regeering te schenken, welke zich wacht voor de fouten van het libera lisma en geleid wordt door de beginselen van het evangelie.» Tot zoolang in zak en aschl ENGELAND. Reeds meldden wy het overiydan van Rosa des avonds in hare kinderkamer ge woon was te plaatsen en voor hetwelk deze hare gebeden stortte. Ook vond zij daarnaast eenige Italiaansche boeken, waarin zij met welgevallen herhaaldelijk den za ligen naam van Maria ontdekte. Eene Siciliaansche slavin, die haar vroe ger onderricht gegeven had, had haar de Italiaansche letters leeren lezen. Die boe ken zijn dus voor haar een groote schat geworden, die zij slechts in de eenzaamheid en van de lieden van haren stam afgezon derd, genieten kan. Zij zal dus in de bouwvallen van het kasteel alleen blijven, en al hare vorige gewoonten afleggen. De volstrekte rust die zij tot dusverre genoot, die Oostersche zinnelijkheid, dat leven vol weelde en stoffelijk genot, die slavinnen, altoos gereed om hare geringste luimen in te willigen, dit alles, zal zij moedig vaar wel keggen. De fiere Aida gevoelt er zelfs geen den minsten spijt van, want al die aardsche zaken worden bij haar vervangen door eene liefderijke Moeder in den Hemel, die haar zal troosten en versterken. Slechts één 'enkele ramp veroorzaakt haar zielesmart, namelijk de dood haars vaders. HET MOOREN-KASTEEL. De brand zette zijn verwoestings-werk in de bouwvallen van het kasteel heimelijk Lord Ripon, oud onderkoning van Indië. Wy meenen den lezers de mededeeling van eenige byzonderheden uit het leven van dezen man niet te mogen onthouden. In Lord Ripon, op 82 jarigen leeftyd overleden, heeft Engeland een zijner merk waardigste mannen, een zijner meest inter- reesante figuren op politiek gebied zien heengaan. Alleen reeds om zijn wonderlijk succesvolle diplomatieke loopbaan, welke hem gedurende een halve eeuw onder Enge land's grootste en invloedrijkste mannen op den voorgrond drong, is zyn leven en ge- schiedenia voor een groot deel ook het leven en de geschiedenis van Eogeland's ontwik keling, politieken strijd en vooruitgang. In het kort hebben we de geschiedenis van Lord Ripon weergegeven en vermeld, hoe hij, na van 187174 grootmeester van de Etigelsche vrijmetselary te zyn geweest, zijn ontslag nam als zoodanig, uit staatBdienet trad en overging van de Anglikaaneche tot de Katholieke Kerk. Deze daad van manne- ïyke overtuiging werd door velen beschouwd ais het einde van zyn zoo roemvol begonnen loopbaan. Als grootmeester der vrymetselarij in Engeland werd hg onder de twee of drie invloedrykste mannen van geheel Engeland gerekend en men kan zich de verbazing en algemeene opgewondenheid in Engeland voor stellen, toen bekend werd dat Lord Ripon zyn ambt had neergelegd om den katholieken godsdienst te omhelzen. Ofschoon deze bekeering in de Anglikaan eche gemoederen veel onrust en verstoordheid veroorzaakte, werd Lord Ripon's loopbaan er niet doo7 gebroken. Het strekt den werkeiyk liberalen staatsman Gladstone tot hooge eer, dat hij zich niet liet leiden door overwegin gen van mindere waarde, doch de werk zaamheid, de talenten en de energie van Lord Ripon waardeerde en in hem den man zag die de kritieke toestand in Indië wist te verbeteren. In 1880 benoemde Gladstone hem tot Onderkoning van Indië. Er stak een storm van verontwaardiging op tegen de z.g. «over- heersching van Rome», doch Gladstone bleef by zyn besluit. En de uitkomst heeft hem in het gelijk gesteld. Het bestnur van Lord Ripon over het uitgestrekte Indië is inder daad in alle opzichten een der gelukkigste en voorspoedigste tgdperken in de geschie denis van dat Ryk geweest. Hy stunrde er vooral op aan, om den Indiër zelf te be schaven en te emancipeeren, zyn rechten tegenover de Europeanen te beschermen en de bevoorrechting der Engelicben te beper ken. De tegenwoordige crisis zon wellicht voorkomen zyn indien het systeem van Lord Ripon op de Indische provincies volledig was toegepast. De toen heerschende schoolstrijd maakte hem als katholiek de plaats, die hy in het ministerie Asquith innam, verre van gemak kelijk. Maar sinds zgne bekeering is hij gebleven katholiek van volle overtuiging, altijd vol grooten moed uitkomend voor zgn geloof. Deze overtuigingen 'de moedige beiydenis ervan hebben |zyn succes als en in stilte voort, want men zag; geene vlammen en hoorde geen geknetter meer, en alles was dood stil geworden op den bergtop, waar zich niets 'meer vertoonde dan een afzichtelijken bouwval en ter linkerzijde de westelijke hoektoren, die boven een af grond scheen te hangen, en het laatste spoor vertoonde van de macht der Mooren in die streek. Acht dagen waren rieeds verloopen en de landstreek was weder rustig en vroo- lijk geworden. De strijders waren naar hunne haardsteden teruggekeerd en reeds was men bekomen van den schrik die het springen van het kasteel in aller gemoe deren verspreid had, toen een herder op zekeren avond zijne kudde een weinig later dan gewoonlijk huiswaarts drijvend, eensklaps bleef Is til staan, en, door schrik en verbazing getroffen, uitriep: „Een licht in het Mooren-kasteel Godvruchtig maakte hij een kruis en 'zuchtte „Dat Onze Lieve Vrouw ons van elk gevaar behoede!" Met haastige schreden spoedde hij zich naar het dorp, van huis tot huis aan ieder het groote nieuws mededeelende. Weldra was de geheele bevolking, mannen, vrou wen en kinderen, bijeengekomen op het plein der kerk, vanwaar men een ruim staatsman niet verhinderd, maar hebben wel bOgedragen om zyn leven ryk en groot te maken. ITALIË. De vereeniglng voor hot behoud des Geloofs. Dezer dagen werd te Rome op feestelijke wijze het tienjarig bestaan her dacht van de vereeniging voor het Behoud des Geloofs, die in 1899 door paus Leo XIII werd opgericht om de Romeinen te behoeden tegen de propaganda van sommige sekten, die alles aanwendden om ook te Rome vasten voet te verkrijgen. De eigenlijke stichter en de ziel van deze vereeniging was de Jezuiet Pio de Mandato, destijds hoogleeraar aan de Gregoriaansche Universiteit, die kort na de oprichting op uitdrukkelijk verlangen van Leo XIII van zijn hjoogleeraarsambt werd ontheven om zich geheel en uitsluitend te kunnen wij den aan dezen nieuwen arbeid. De vereeniging verbreidde zich zeer snel en bracht in bijna alle wijken der stad zooveel goeds tot stand, dat paus Leo- eene bijzondere oommissie van Vijf kardinalen aan stelde om eene nog grootere uitbreiding, aan de nieuwe Vereeniging te kunnen geven, terwijl hij ook eenige prelaten benoemde om toezicht te houden op het bestuur en de administratie. Een comité van dames en heeren ver leende mede een belangrijken steun door het inzamelen van gelden, benoodigd voor de oprichting en het onderhoud van ver schillende instellingen, zooais scholen voor kinderen, naaischolen, gewone dag- en avondscholen, afzonderlijke klassen voor taalonderwijs, enz. Bij de feestelijke viering nu van het tien jarig bestaan hield kardinaal Maffi, aarts bisschop van Pisa eene welsprekende rede, in de groote zaal der Apollinaris, terwijl de kardinalen Agliardi, Vives y Tuto, Ca- giano de Azenedo, Segna, Respighi, Cavic- chioni, Ferrata en Gennari, alsmede een groot aantal prelaten en aanzienlijke lee- ken de zaal vulden. In zijn rede wijdde de kardinaalaartsbis schop, breedvoerig uit over den vruchtba ren arbeid, dien Ide nog jeugdige vereeniging in de eerste tien jaren van haar bestaan reeds heeft verricht; vervolgens deelde hij mede, dat het bestuur besloten had, de werkzaamheid der vereeniging voortaan niet alleen te richten tegen de sectarische propa ganda maar buitendien ook tegen het roe rige drijven der socialisten en anarchisten, die driester dan ooit te Rome optreden en voornamelijk de arbeidende klassen tot verzet trachten aan te stoken. De H. Vader Pius X stelde in hooge mate belang in deze feestviering en ver eerde de aanwezigen met een eigenhandig schrijven van waardeering en aanmoediging tot den zegenrijken arbeid, waardoor reeds voor zoo menigen Romein de kostbare gave des Geloofs behouden is gebleven. FRANKRIJK. Vóór fcur.ne vei banning uit Frankrgk waren de bekende monnikken van Cbartreux uitzicht had op het Mooren-kasteel, en uit aller mond klonk het: „Een spook! eene geestverschijning!" Te vergeefs wilden eenige vrijgeesten den volgenden dag het bestaan van het ge heimzinnige licht ontkennen. Eiken avond op hetzelfde uur was het waar te nemen; men kon dus gemakkelijk de twijfelaars overtuigen. Het duurde niet lang of op het woordgeestverschijning, dat door ieder werd herhaald, vertelde men allerlei zaken, Dikwijls, werd er gezegd, dat bij! het flauwe schijnsel der sterren, een wit spook sel verschenen was, dat langs de kanteelen van den westelijken toren zweefde. Een ander had eensklaps eene vrouwelijke ge daante op het plat dak zien verschijnen, terwijl uitgespreide sluiers rodom haar heen fladderden; eindelijk was zij in de lucht opgenomen en in de wolken ver dwenen. De versfandigsten beweerden, dat het de beschermende genius der Moo ren was, die tranen kwam storten over den dood van Haroun-Ben-Ismaël, en zij bleven niet in gebreke om aan te dringen op het gevaar, dat een Christen bedreigde, zoo hij het wagen dorst zich aan de wraak zucht van dien machtigen beschermgeest bloot te stellen. Wordt vervolgd fEfi -4 miïim

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1909 | | pagina 1