R. Kath. Nieuws- en Ad"*res*tes&tiefola,<l vo©r N®^ffi°Sollaaidi No. 90. Woensdag 10 November 1909. 3"® Jaargang FEUILLETON. Zoektau gij zult vinden. Verschijnt Woensdag en Zaterdag. Bill Iceland. Hiïinetiland. ONS BLAD. ABONNEMENTSPRIJS 10 cents per drie maanden franco aan buis Te betalen is het begin van ieder kwartaal. Afzonderlijke nummers3 cent. Uitgave van de Naaml, Vennootschap „Ons Blad". BUBMïïBreêdatraat 45, tegenover do E. K. Serk, to Alkmsar. Telefoon No. 433. ADVERTENTIËN: Van 1—5 regels 80 eent. Elke regel meer6 Reclames per regeljj 15 s Kleine advertenties van 130 woorden, bp vooruitbet. 25 V PABLEMENTJB SPELEN. In alle Nederlandsche gemeenteraden is dezer dagen de vaststelling van de begrooting het hoofdgerecht van de menu. In verschillende raden van groote steden wordt zoo iets als „parlementje gespeeld, waarmede niet gezegd is, dat de debatten zich onderscheiden door een hoog peil. Integendeel. De Amsterdamsche correspondent der „N. R. Ct." schrijft hierover in zijn jongste Zondagspraatje, dat aan de Amsterdamsche Gemeentebegrootings- discussie is gewijd. Hij klaagt over de ellenlange beschouwingen en zegt o.a.: „Een burgemeester in Oost-Pruisen diende bij den gemeenteraad twee voor stellen in, een betreffende een door de politie gestelde vraag, of de touwen, waaraan de honden, die niet mogen losloopen, moeten worden gebonden, van 90 op 70 cM. zijn in te korten en een tweede tot het sluiten eener leening van elf millioen voor verschillende doel einden. Over het eerste onderwerp werd twee uur gediscussieerd, de leening ging er zonder slag of stoot door. Natuurlijk een hond houdt ieder; maar van de werken, waarvoor de elf millioen wor den aangevraagd, had niemand genoeg verstand om er zich aan beschouwingen over te wagen." Er zijn meer gemeenteraden waar men de gelegenheid om parlementje te spelen gretig accepteert En zoo ziet men het dikwijls gebeuren dat over de salaris-verhooging van gemeen te-werk lieden ten bedrage van een paar kwartjes per week uren geredeneerd wordt, ter wijl belangrijke uitgaven voor minder belangrijke doeleinden met een franscken slag worden behandeld en toegestaan. Bij ons is wel eens de gedachte op gekomen, of het peil der discussiën niet verhoogd zou worden in sommige ge meenteraden, wanneer de pers van on benullige beraadslagingen geen notitie meer nam. 7BIJHEID IN SPANJE Aan het slot van een artikel van Max Harden over de Ferrer historie, ontleenen we het volgende In welke monarchie kunnen belijders van republikeinsche en onvermomde revolutionnaire beginselen door den staat bezoldigde professoren en zelfs senatoren zijn? In Spanje. Welk Katholiek rijk duldt atheïstische scholen en een door roode republikeinen bestuurde vrije universiteit? Spanje. Waar kan een anarchistisch agitator straffeloos tegen koning en kerk, ministers en leger hoofden dreigende toespraken houden? In SpaDje. Waar laat de gevangenis- EVANGELISCHE VERHALEN. 14) Naar 't Fransch. De officiant, die de gouden kan droeg, naderde het altaar, vergezeld van een anderen priester, die een dankoffer van wijn ging aanbieden. Vierhonderd vijftig priesters en even zoo-veel levieten schaar den zich liji rijen om hem door te laten. Genaderd ter linkerzijde van het altaar stortten zij (in 't oosten den wijn, in 't westen 't water in zilveren vazen. „Houdt de hand op." riqr het volk als uit één mond. En de menigte beschouwde het zinnebeeldig water, stroomend langs de steenien gelijk eertijds het wonderbare water ontsprong uit de zijden van de- rots. In ide diepe stilte kondigde een schel gefluit dein aanvang van het Halleluja aan. En met de eenvoudig gerhythmeerde psalmen stemden terstond in de gewijde instrumenten; de nebel, -de kinnor, de sophar, een soort luiten en cithers, een soort van orgel zelfs. O, die muziek van üen Tempel. Die koren van duizend-en uitvoerenden, die zangen van levieten ®n van kinderen met klare 'stemmen, die melodieën -der instrumenten, murmelend in een ee-nigen droöm -de ziel van gansch directie brieven doorgaan, als die van Ferrer, waarin bij aan zijn beminde schrijft over de schandelijke infame daden der regeering In Spanje. De vrijheid in Spanje is heel wat grooter, dan oa. in Duit-schland. Op meetings zijn andere dingen ver teld men wist er weinig van, en wat wij wenschen gelooven wij gaarne. Nu is een kleine afrekening noodig en het erkennen van het feit, dat velen zich geweldig geblameerd hebben. Hierna silentium. Nu de storm aan het luwen is, blijkt toch maar immer duidelijker, dat het internationale anti-clericalisme zich met die historie vreeselijk geblameerd heeft. In het regeeringsantwoord op het voorl. verslag der Ind. Begrooting, komt de volgende passage voor omtrent het standpunt, dat door minister de Waal Malefijt ten opzichte der Christel, zending in Indië wordt ingenomen. „Wat het door den minister zelf te voeren beleid betreft, ongetwijfeld heb ben godsdienstige beginselen immer voor een belangrijk deel zijne houding als lid der Kamer bepaaldmaar er bestaat zeker geen grond voor de ver wachting, dat die beginsèlen op zijn gedragslijn met betrekking tot Indische aangelegenheden een zoodanigen invloed zou hebben, dat zij hem zouden bewe gen tot het voeren van een politiek die, met miskenning van het goed recht van afwijkende overtuiging, de bereiking zou nastreven van specifiek godsdien stige doeleinden. Integendeel, de minister heeft zich steeds gesteld op het stand punt van eerbiediging van consiëntie en godsdienstvrijheid en ook naar zijne meening mag van overheidswege in Indië geen propaganda voor eehige ge loofsovertuiging gedreven worden. De zegenrijke werking van de zending erkennende, ligt het niet op den weg der regeering, haar te steunen en te bevorderen, om hare werkzaamheid als zoodanig. Slechts daar waar zij zich op sociaal gebied beweegt en deelneemt aan de taak, welke anders in Indië de overheid op hare schouders zou moeten nemen, b.v zorg voor onderwijs, voor zieken, verwaarloosden en weezen, heeft zij recht op tegemoetkoming op dezelfde wijze als elk ander initiatief, dat zich met maatschappelijke werkzaamheid wil belasten. De vrijheid van geweten moet ook voor de belijders van den Moham- medaanschen godsdienst worden geëer biedigd en van het aannemen van een meer of min agressieve houding door de regeering mag of kan geen sprake zijn. In dien geest denkt de minister »rr mnnwi WI IHII wmii JII I.L i>MWiM|Wciwsflfg een volk. Ieder vers van het Halleluja was onderbro-ken door -den daverenden uit roep: „Halleluja. Lo-f zij u, Jehova:" en de goddelijke woorden der' psalmen 113 en 118 werden, bij beurten, herhaald door gansch het volk, met de myrten- en wilgentakken wuivend naar het altaar. Zeven malen maakte dien dag de blanke processie een ommegang rond het altaar ter herinnering aan de inneming van Jericho. Maar men herdacht het verleden-e nu om de toekomst voor te bereiden: 't was -de val der hinderpalen voor het heiden-dom, de heerschappij van den Heer over heel -de aarde, die men afsm-eekte. Men -jriep om de welzalige toekomst met vurige woorden „Red ons, wij sm-ee-ken u, o- Jehova. „O Jehova, wij smee-ken u, zend ons alle go-ederen. „Gezegend hij, die komt in den naam van Jehova." En alles zweeg bij dat verheven woord. Alleen de harptonien trilden nog eenige oogenblikken, zuiver len helder na, en stierven ten laatste weg. Op dat ooigenblik, juist to-en de geest drift van gansch het volk op 't toppunt was, verhief zich een stem: „Die dorst heeft kome tot mij en drinke; ik zal hem -de bronnen openen des 1-even- den waters, die stroomen zullen tot 't eeuwige leven..." De stem was zeer luid; men hoorde haar Van 't eene einde des tempels tot ook te handelen ten aanzien van het bijzonder onderwijs steun van scholen, ook Mohammedaansche, die verspreiding van onderwijs ten doel hebben en niet zijn aan te merken als eigenlijke gods dienstscholen." Verschillende bladen geven hunne afkeuring te kennen over dit stuk, dat niet het juiste christelijke standpunt weergeeft, omdat allo godsdiensten op een lijn gesteld zouden worden. Sommige bladen nemen het voor den minister op en zeggen, dat deze de vergissing wel zal rectificeeren. Da „Stichlsche Ct." merkt daarbij op Dat voor den minister De Waal Hale fijt „heidendom, Mohamedanisme en Christendom op één lijn staan", staat in de memorie niet. Integendeel, er staat, dat „door den ondergeteekende een kerstening van Indië gaarne zou worden gezien Slechts gelooven wij, dat in de uit drukking „de zending steunen en be vorderen om hare werkzaamheid als zoodanig" hot woordje „om" beter door „in" kon vervangen worden. De regeering moet de zending wel steunen om haar eigenlijken arbeid. En als zij gaarne de kerstening van Indië ziet, dan doet zij dat ook. Maar zij kan de zending niet steunen in haar eigen lijken arbeid, n.l. in de Evangeliepredi king; wel in haar socialen arbeid. Dit is o. i. ook de bedoeling van den minister. ENGELAND. In liet Zuidelijk deel van Londen is -een fancyfair geopend voor eenfonds tot het bouwen van -een kerk en -een school in dat de-el der citty. Rechter Walton hield de openingsrede en daarin -deelde hij -enkele zeer opmerkelijke cijfers mede, omtrent den groei -en de ont wikkeling van het Katholieke schoolwezen in Engeland. In het begin van de vorige eeuw waren er in he-el Engeland en Wales, zoo- had hij 'nagegaan, maar tien Katholieke scholen. Vijftig jaren later waren er reeds 311, van welke scholen geen -enkele tot 18Ö2 toe ook maar 't minste staats-subsidie genoot. In het jaar 1906 ware-n er op zijn minst 1070 Katholieke scholen van lager onderwijs. D-e Katholieken, zoo had hij berekend, brach ten voor h un scholen reeds ruim 60 mil lioen gulden op. Dit zijn toch wel cijfers die spreken en luide getuigen voor de snelle herleving van de Katholieke kerk o-p het vroegere eiland- d er-heiligen. 't andere. Toch was zij onuitsprekelijk liefelijk. Suzatina sprong op van vreug de. Die stem drong in haar do-o-r als een zonnestraal in -een duisteren hemel. Hij was het. Hij was het, Jezus van Nazareth, zoo lang verwacht, zoozeer verlangd, dien zij nu zelfs niet durfde floepen na al haar opeenvolgende teleurstellingen. Hij kwam, hij sprak eindelijk in den tempel, bijna vlak bij haar, met het gezag, van een souvereinen Meester. Zij luisterde, opge togen van vreugde, 't Waren niet langer de visschers en onwetenden van Galilea, die thans Jezus hoorden. Het was het ge leerde en machtige Jeruzal-em, d-e Tem pel zelf len zijn bedienaren, het geheele Sanhedrin.... Hij sprak als een koning, Moest hij geen koning zijn? Hoe wierp zij hem reeds de majesteit, de eerbewij'- zen, de opgewonden menigten, d-e trio-m- feerende hosanna's voor de voeten. Heel haar Joodsche ziel zong haar zang van blijdschap ter eere van den Christus-ko ning en zij wenschte hem een zege vierende ontvangst te midden, der zijnen. Wijl hw tot allen kwam, riep hij hen allen op, allen, die dorst hebben en uit geput meervallen langs -de wegen, alle behoeftigen en alle levensmo-eden. Ze ker, zij -droomde hem „heerscher" ge lijk 'ieder ware Israëliet zijn Messias droomde, maar zij noemde hem vooral, ja voral, -den grooten geneesheer der zielen. AZIE. Het aantal Katholieken In Azië. Het Japansche Katholieke tijdschrift „Koya" dat uitgegeven wordt te To-kio-, vermeldt, dat het aantal Katholi-ek-en volgens ide laatste, in 1906 opgemaakte statistieken, voor geheel Azië 'meer dan twaalf millioen bedraagt, en wel: in Japan: 85.000, waarbij zijn inbegre pen jd'-e 20.000 afstammelingen van de vroe gere Katholieken van Kyoesnoe; in Korea 64.700: lop Formosa 2.143: in China 1.026.16S met inbegrip van de 40.000 in Macao; in Indochina, Siam, Birma, het Mal-eische Schier eiland Cochinchina, Annani en Tonkin te zam-en 1.060.369; in Nederl. Indië 56.917 Katholieken en 1.183 -Cathechumen-enop de Phiiippijnen 6.860.046, in Engelsch Indië en Ceylon 2.242.922; en in Aziatisch Turkije, Perzië, Aden, Afghanistan en Oman 629.797. Met ons belijden al deze millioen-en, zoo ver van ons verwijderd en zoo- verschil lend van ons -door hun taal, hun Meeding, hun gewoonten en gebruiken, hun levens wijze -e;n staatsinstellingen, één geloof, één leer, en zijn vereenigd in één k-erk, on der (hjet onfeilbaar gezag van één opperste Hoofd, dat is de Piaatsbekleeder van Chris tus. 'I i DU1TSCHLAND. Katholiek informatiebureau De Katho liek-en vereeniging te Bazel heeft op voor stel van dr. Niederhauser besloten, d-e Zwit- sersch-e Katholiek-envereeniging uit te noo-di- gen, zich zoo spoedig mogelijk in verbin ding te stellen met gelijkgezinde vereeni- gingen in het buitenland, om -een internati onaal telegraafagentschap, onafhankelijk van regeeringen en vrijmetselaars, op te richten. FRANKRiJ K, Men kent het optreden der Fransch-e bis schoppen tegen de- ongehoorde schending der neutraliteit van de openbare scholen. De bond van openbare onderwijzers is daar over zeer verontwaardigd. Dat is niet te verwonderen. Hoe zouden nu zulke simpele bisschop pen o-v-er 't 'onderwijs kunnen oordeel-en. En dan zoo -regelrecht tegen d-e m-eening der he-el en halfroode 'heeren in. Dat is misda dig. Daarom hebben ze: nu de brutaliteit zoo ver gedre ven om een aanklacht in - te die nen t-egen de bisschoppen van Lucon, Reims Nancy, Arras, Grenoble, Montauban, Bay- onn-e, Mende e-n 'Cahors. Uitgezonderd natuurlijk de radicale bla den, keurt -de geheel-e Fransch-e pers de houding der i„ verdrukte" schoolmeestertjes ten sterkste af. En de rechters zullen de aanklagers wel in het ongelijk stellen. BELGIE, De legerkwastie in België dreigd-e een einde te maken aan de -eensgezindheid onder de Katholieken in België. De persoonlijke Zij ging tot hem, gedreven door den heili gen dorst naar de goddelijke dingen. Het was, men herinnert het zich, haar stilzwij gend gebed bij hun eerste ontmoeten. Die zaligheid der zuivere harten, welke J-esus haar toen aangekondigd ha-d, had zij, naar de mate zij dat vermocht, in zich verwezenlijkt. En sinds had zij gebeden, had zij gel-eden, had haar horizon zich verwijd. Vooreerst had zij, door het voor beeld van Jezus ten opzichte van Maria van Magdala, geleerd, niemand meer t-e verachten, en langzamerhand was die uitwendige en stoffelijke zuiverheid haar onvolledig voorgekomen. Zij had beproefd zich te onthechten aan de kleine dingen der wereld, aan de zelfzuchtige en aard- sche gedachten. Zij gevoelde, dat de ziel een verheven zuiverheid moet bewaren of verwerven om het zien van Ood waardig te worden. Hoe zou zij God kunnen zien, als men Hem niet kan beschouwen zon der te sterven? Zij wist het niet. Ied-er oogenblik stond zij voor duistere vragen. Maar (niets verstoorde haar meer. Hij was daar. Zij zou tot hem gaan, op 't uur dat hij verkoos, wijl 'hij zeide: „Die- dorst heeft kome tot mij en drinke." D-e uitwerking op het volk was wonder baar. Men kwam, -men ging, hem aan alle kanten zoekend. Men no-emde hem den profeet, men noemde hem d-en Messias en terstond ontstonden de twistgesprekken. „Hebben wij niet gezegd, dat de Chris tus Üe zoon van David zou zijn? zeiden dienstplicht is er, evenals hier indertijd ook het groote struikelblok. De laatste dageu schijnt er eenige toe nadering te zijn ontstaan, tengevolge van de houding der linkerzijde. Wij lezen in jhet „H. v. A." „Alles duidt aan dat eene ontspanning- is ontstaan in Iden zeer bedenkelijk-en toe stand, waarin de meerderheid zich Vrijdag bevond? Die ontspanning is te danken aan de voor ons, gelukkige taktiek der linkerzij-, die Vrijdag maar al te duidelijk in hare kaart heeft laten lezen. De deloyale houding tier linkerzij, gebruik willende maken van de verdeeldheid der rechterzij, om het „alleman soldaat" met twaalf maanden dienst in te voeren, heeft in de rechterzij -een etetrooming do-en ont staan, die, laat het ons hopen, tot -een ver gelijk zal leiden. Het zou waarachtig niet te laat zijn, na dat er redevoeringen in de Kamer zijn uit gesproken en, in de vergadering der rech terzij, woorden zijn gezegd, die ongelukkig diep te betreuren zijn en- di-e, wat de bank van Antwerpen aangaat, eene formeele stel ling tegen het gouvernement noodzakelijk maakten. Enfin, als we niet door de wijsheid van eigen vrienden aan het gevaar ontsnappen laat ons dan de onb-ehendigheid onzer te genstrevers zegenen, di-e alleen ons zal ge red hebben". PORTUGAL. De reis van koning Manuel. Zondag is koning Manuel zijn veelbesproken reis naar Engeland begonnen. Na een hartelijk afscheid van familieleden vertrok de jeug dige monarch, vergezeld van den minister van buitenlandsche zaken en een talrijk ge volg in den namiddag naar Madrid, waar hij, -alvorens zijn gro-o-te re-is te aanvaarden, een-ige dagen bij koning Alfons gaat door brengen. Hij zal deze week in Madrid blijven, om -dan via Cherbourg met het Koninklijk jacht „Victoria und Albert" de Noordzee over te steken. D-e ontvangst in Engeland belooft schit terend te worden. Werk over den Atjeh-oorlog. Naar men verneemt, sal de bewerking van het vanwege het ministerie van koloniën uit te geven Krijgsgeschiedkundig werk over den Atjeh- oorlog, worden opgedragen aan den kapitein der infanterie van bet Oost Indische leger, E. S. de Klerck, thans met verlof hier te lande vertoevende. Deze officier schreef reeds eerder een werk over defi Java-oorlog van 1825—1830. de eenen. „Zal de Christus, als hij komt, grooter dingen doen, dan deze?" riepen de anderen. „D-e Messias zal plotseling komen, zond-er dat wij weten vanmaar hij komt", hernam -een rabbijn. „Maar deze, weten wij wiet dat hij de zoon is van een timmerman?" En hij verwijderde zich, minachtend de schouders ophalend. Men redetwistte woelig; men kwam erdoor tot beleedigingen. De kapitein van den Tempel baande zich -een weg door de menigte en naderde Jezus. Hij hoorde hem in stilte aan en verwijderde zich nadenkend. Suzanna hoorde Annas, buiten zich zelf van woede, vragen, waarom men den Gallileeër niet gevangen nam. Zij hoorde het korte ant woord der boogschutters en hun aanvoer der; „Geen (meinsch sprak ooit als die man". En de ontketening van den woeden den toorn van de Pharizeeërs„Zijt gij lieden ook verleid? Maar zie dan of er iemand is onder de hoofden van het* volk, die in (hem gelooft. Di-e menigte, die de wet niet kent, dat zijn vervloekten." Het geluid der klokjes van het meil des hoogepriesters mengde zich onder d-e kreten en verwenschingen. (W-otdt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1909 | | pagina 1