R. Kath. Nieuws- en Advertentieblad Muord-lfiillaiiS. II li I NO. 92. Woensdag 17 November 1909. 3d° Jaargang De Pers Verschijnt Woensdag en Zaterdag, FEUILLETON. Zoekt, en gij zuit vinden. Buitenland. V SOCIALE VEBZEKBBIS3. meer bestaan- gronden. >rbij is dat de t voor het bui- ngvee en kalf- of hoofdzake. tijdens jaar. zal gelooven komt, 's Zon. :rd om op tijd buitenland te >g dit: het buitenland louden aan de tallen nvoer van kalf- agsmarkt sterk, r is, (om rede- vermeld) rootste gedeel- als zijnde kal. n gekocht door t Zuid-Holland, t, Zeeland en netjes met die i aan de pet. door ons meer woord mis- leren verstaan ongeveer kun. t, „maar daar- noodig." Utrecht betreft t de markt op landag en niet at 't daar pre. Irukke handel mdags avonds, elletje dan ook vengemakkelijk aard en als er vordt eerst wel (zie jezoo soms kinderen jegrepen „Stadsbelang" :elf wel voelde id motief kan Zondagswet; uit een oog- Dp Zondag zijn n gaan, Want verliesperiode. jk niet dat ik loorgaan" juist taak moet on. i van rust, van en geestelij1- der krachten zoo is het uit t, ik zou zeg- gden tijd, om alt te houden; èrzijde staat en idagsrust steeds den Voordami richting te irullemandvan s vernomen!) en worden ver- van Alkmaar n in deze rich- irisping noodig ener wetsover- twoordelijkhaid op die noodza- •uimte. A. K. TAND. de. van Cornelia - Dirk, i. van nra Catharlna, altje v. Stralen, iper, 60 jaar, a Maria Smit Gerrit Stoop ie, d. van Cor- Margaretha tet en Maartje Hart, 65 jaar, Dirk Oojje en van Antje 26 jaar, echtgen. rik Maaeen, 21 Grietje Bakker, dijk. Cornelia Wage- ert Jan, z. van jaberta Johanna x. van Jacob Pieter, z. van i. Maria, d. Maartje Borat, ijk en Maartje Pieter Slot en leegwater, Jand. d. v. Willem ukelaar. Ja- Alida Rijkhoff. riatina Johanna Hendrik van Maria, d. v. raem. and Welboren j. bieden van Woerik, wedn. lhelmina Terra. Kloe« 4 weken, ;je Tromp. ONS BLAD. ABONNEMENTSPRIJS 60 oents per drie maanden franco aan huis. Te betalen in het begin van ieder kwartaal. Afzonderlijke nnmmera3 cent. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Ons Blad". BUREAUBreedstraat 45, tegenover de R. 2. Kerk, te Alkmaar. Telefoon No. 433. ADVERTENTÏËN s Yaa 1—5 regels Elke regel meer Reclames per regeli Kleine advertenties van 130 woorden, bij vooruitbet. 30 6 15 25 «ent. Zondagavond hield in een vergadering van den Ned. Roornsch-Katholieken Volksbond, de geestelijke adviseur, kapelaan Nuijen, eene boeiende lezing over het onderwerp d e Pers. Om het belang van het onderwerp, volge hier een meer uitvoerig verslag. Welk een gevaarlijk wapen de pers is in de handen van allen, die strijd voeren tegen de Kerk, is weer gebleken in de laatst verloopen weken, toen zij honderdduizend-voudig herdrukte blaad jes en pamfletten, aangeprezen door rauwe schreeuwstemmen, rondgevent op straten, markten en pleinen, haar leugens en verdachtmakingen rondba zuinde tot zelfs in ver afgelegen dorpen en gehuchten. Verschrikkelijke wapens in de hand van hem, die kwaad wil. De publieke opinie wordt er door getroffen en soms zóó verwond, dat er na het verband, door een kundigen medicus gelegd, lee- lijke litteekenen overblijven. Geen wonder, als men er maar op loshakt! Woedend en als van haar zinnen beroofd, lasterde zij maar door: er blijft toch immers altijd wat van hangen „Maakt u meester van de pers", zeide eens Crémieux, de voorzitter van de Alliance Israélite, „en de wereld is ons." En dien raad van Crémieux heb ben zijn geloofsgenooten opgevolgd. Zij hebben de pers veroverd, zoodat in bijna ieder land de grootö pers in hunne handen is. En zoo wordt door al wat tot de linker-coalitie behoort, gestreden verwoed en voortdurend, tegen alles wat „Rechts" is, wordt storm geloopen vooral tegen het sterkste bolwerk van het Christendom, de Katholieke Kerk. Nadat de eerw. spr. met citaten uit verschillende liberale en zoogenaamde neutrale bladen deze stelling bewezen had, verwees hij naar de geschiedenis van Frankrijk en Duitschland, om uit de groote tegenstelling in het gods dienstig leven der beide natiën, de groote macht der Katholieke Pers aan te toonen. In Frankrijk liet men de Katholieke bladen alléén staan in den strijd. Men leefde er voort in een roes van onver schilligheidmen had geld voor alles, behalve voor zijn Pers, die töch gees telijk voedsel moest aanbieden voor een gezond-Katholiek en krachtig-godsdien stig leven. Ja, erger nog, men heeft met Roomsch geld, de anti-katholieke pers sterk gemaakt, met Roomsch geld gewetenlooze schrijvers en uitgevers gesteund. En in Duitschland Daar had de Kerk EVANGELISCHE VERHALEN. 118) Naar 't Fianscb. De man bewoog zich met geopende oogen onder de volksgroepen. Onvermoeid her. taalde hij zijn steeds weersproken getui- I genis. „Ik kon niet zien e,n thans zie ik W Zijn bloedverwanten zeiden 't zelf. de, hetzij aan de priesters, hetzij aan het ïstige volk. Het tumult was onbeschrij felijk; men verdrong zich om den genezene, 1,1,1 hem te. zien en hem te spreken, j Gamaliel was in dien tempel gelijk alle oagen. Onder de Koningspoort of in den i '■rouwenhof bracht hij zijn uren door met tai jongen Meester {gade te slaan of naai em te luisteren, hetzij alleen, hetzij met 1 >demus, hetzij met een nieuwen leer- 8 van Betanië, Lazarus, maar mees- ™jds toch alleen en zonder dat men lm" ^eraver verwonderde, zoozeer was I die hooghartige terughoudendheid] L\^ gewoon. Ernstig en kalm riep ';ra> die blind was geweest. vroeg zijn u de oogen geopend? De "bn antwoordde haakte weDcen men J"esus noemt, 'ogen Wat modder, bestreek er mijne feterbad en sPra'i: „Ga naar hetwa- Van Siloë en wasch u". Ik ben zeker geen minder zwaren strijd te strijden. Het optreden van Bismarck, de beruchte Mei wetten, de vervolgingen, waaraan de Katholieken blootstonden, liggen nog te versch in het geheugen, om er langer bij stil te staan. Hoe komt het dan, dat niettegen staande alles, Duitschland en dan denken wij vooral aan de Katholieke Rijnstreek, Katholiek gebleven is? Men had er voor de pers gezorgd. Men had er met opoffering van tijd en geld een uitnemend geredigeerde pers. Leerrijk voorbeeld voor ons. Ja, in dit licht begrijpen wij het aansporen tot steunen van de pers door het hoogste kerkelijk gezag, Pius X; de woorden door verschillende bisschop pen op Katholiekendagen en congressen gesproken; prijzen wij de offers, die ook in ons land, ook in onze stad tot instandhouding van grootere en kleinere bladen worden gebracht; den ijver, waarmede de propaganda clubs werk zaam zijn. om in elk Roomsch gezin een Roomsche courant binnen te krijgen. Nadat eenige opwerpingen, als„ik ben geen kind meer*, „ik mag wel alles lezen", „de katholieke pers is achterlijk" werden weerlegd, vervolgde spreker Maar nu er ook een groote katho lieke pers is, belichaamd in het katho lieke Handelsblad met ochtend- en avondeditie: „de Maasbode", nu men niet meer kan komen aandragen met de uitvluchtik moet om mijn zaken liberale handelsbladen lezendaar ge noemde „Maasbode", zooal niet beter, dan toch zeker evengoed is, als de fel-anti-papistische „Nieuwe Rotterdam- sche Courant" en het zoo vroom deftige, maar in-geniepige Handelsblad onder Redactie van den heer Boissevain en de stipt? neutrale „Telegraaf", mogen wij hopen, dat de Katholieke midden stand, m8er en meer abonnementen zullen nemen op het Katholieke 2&a- cUlsbiad. Dan zullen ook langzamer hand vele liberale begrippen verdwijnen uit katholieke hersenen en naar den geest der pauselijke encyclieken „Rerum Novarum" en „Graves de communi Re" betere en waardiger verhoudingen ont staan tusschen werkgevers en werk nemers; (applaus) dan zal het blijken, welk een krachtig middel de pers is om den strijd tusschen patroons en werklieden te doen beëindigen, een machtige factor om de sociale quaestie te helpen oplossen. In «Je M. v. A. op. |het voor], versla# over de staatsbegrooting lezen we: „Een geheele omwerking der Ongevallen. gegaan, heb mij gewasschen en nu kan ik zien. Allen vroegen Waar is Jesus? De genezen blinde antwoordde; Ik weet het niet. Toen de Pharizeeërs het wonder, dat voortdurend zijn bevestiging vond, niet konden ontkennen, verzonnen zij een nieuw argument. De blinde was genezen op den Sabbathdag; dat was voldoende om hen wantrouwen in te boezemen. „Jezus is niet de zoon van Ood, wijl hij den Sabbath niet houdt" Gamaliel kon een beweging van verontwaardiging niet onderdrukken, Hoe. Een mensch genezen, redden, bevrijden van een jammerlijke kwaal, hem vroolijk en wel aan het leven teruggeven, was dat niet verrichten het werk van Ood? „Hoe zou een zondaar dergelijke mirakelen kunnen doen?" vroeg Lij koel. Allen bewaarden het stilzwijgen en Oamaliel vertrok. En ook hij; evenals Nicodemus, sprak treurige woorden; ook hij had wreede voorgevoelens. Hij gevoelde dat een ver. heven strijd zich afspeelde tusschen het gansche Judaisme, zooals de traditie der meesters dit had gevormd, en dien zacht- zinnigen hervormer, zoo» zeker van zijn zending, zoozeer bijgestaan door Ood, maar zoo vol minachting voor alle menschclijke middelen, zoo [Vermetel in zijn felle be. straffingen. En waarlijk: (He- strijd Scheen,hem ten ongeluk. Van Üen eenen kant de macht de overheerechinjp van het volk, het recht verzekering is niet wel mogelijk voor.het tot stand komen der Ziekteverzekering. Dit belet echter niet voort te gaan met het aan. brengen van verbeteringen in die wet. Een ontwerp, waarin onderscheiden verbeteringen zijn saamgevat, wordt thans voorbereid. Openbaarmaking van een gewijzigden tekst van de Ongevallenwet zal worden bevor derd. Omtrent het tijdstip, waarop de uitbrei. ding der Ongevallenverzekering zal kunnen tot stand komen, kan thans geene bepaalde toezegging worden gedaan. Op dit oogenblik wordt, behalve aan de- herziening van de Ongevallenwet, gewerkt aan de Ziekteverze kering en aan de Invaliditeits- en Ouder, doms-verzekering en tie Reg. meent dat alle kracht saamgetrokken moet worden op de bespoediging van id© indiening dezer ontwer pen." Het zal een goeden indruk maken, dat de regeering inzake de sociale verzekeringen niet bij de pakken gaat neerzitten. Blijkens hare eigen verklaring wordt er gewerkt aan de ziekte en ouderdoms- en invaliditeits. verzekering en meent zij dat alle krachten moeten saamgetrokken worden om de indie ning der desbetreffende ontwerpen te be spoedigen. We kunnen ons over dit regeeringsant- Woord verheugen. Want meer idan naar alle andere inlossin gen van jregeeringsbëloften wordt in den lande verlangend uitgezien naar die, waar. door de gevolgen van invaliditeit en ouder dom worden ondervangen. DUITSCHLAND. Dikwijls is er gewezen op het gevaar, dat er voor jeugdige personen gelegen is in het lezen van de z.g. detective romans, waar door de verbeelding der jongelui opge schroefd en verpest wordt en zij zich al lerlei onmogelijke dingen als mogelijk gaan voorstellen, terwijl het bfesef der misda digheid in de bekoorlijkheid verloren raakt. Een voorbeeld hiervan wordt nu weer ge meld uit Straatsburg, welk bericht geen ver der commentar behoeft doch waaruit blijkt dat ouders vooral te1 waken hebben over de lectuur hunner kinderen. Voor de rechtbank te Straatsburg hebben drie opgeschoten knapen terechtgestaan, al len leden van de bende van de Roode Hand. Een goede maand geleden, werd er 's avonds gescheld aan het huis van den eer- zamen rentenier Wernert en bood een jon ge man een telegram aan. Wernert opende de huisdeur en liet den telegrambesteller in zijn kantoortje. Maar meteen drong een tweede jonge man in huis, werden de loo- pen van twee revolvers op hem gericht van leven en dood, de kracht in dienst van onoverwinnelijke vooroordeelen en verharde gewetens. Van Iden anderen kant die jonge man, geestdriftig en vurig, maar niets hebbend dan zijn hart om te betoogen „Zij bedriegen u. Die enghartige formali teiten zijn de dood voor allen godsdienst en voor iedere ziel. Ood is geest. Oij kunt Hem niet naderen dan naarmate gij naar waarheid en in den grond uwer ziel goed, rechtvaardig, medelijdend en zuiver zult zijn. Want het is de geest, die ten leven wekt; het vleesch dient tot niets. Hij'zendt mij. Hij en ,ik zijn één. Ziet, ik ben de weg, de waarheid en het leven". Gamaliel volgde met harstoehtelijke be- belangstelling dien strijd op leven en dood. Heel «ie week (der Tabernakelen en de daarop volgende dagen verliet hij den tem pel niet. De ziel van Christus trok hem tot zich en overmeesterde hem. Bij ieder antwoord, waarmede Jezus van Nazereth zijn tegenstanders beschaamde, ontwarrend met een eenvoudig woord hun slechte spits vondigheden, glimlachte hij ondanks zich zelf zooals een ervaren meester om een jeugdig en schoon verstand, dat zich ont wikkelt. Hij vond hem zoo groot in zijn redetwisten met die haatdragende menigte, welke hij verstrooide, zonder toorn, met een enkel gebaar. En langzamerhand deed dit vreemde verschijnsel ©en levenldige gene genheid ontspruiten voor het karakter van Jezus bij allen twijfel aan diens zending. Oamaliel beminde Jezus ten Idiens heilige ver ontwaardiging, de teederheid zijner para- en haalden de twee indringers een stuk j voor den dag, waarbij zij de onmiddellijke betaling van 25,000 mk. eischten. Mevrouw Wernert, die «r bij was gekomen, zette een keel van gewield op en de twee af- dreigers zetten het verschrikt op een loo- pen. Den volgenden dag werden zij op gepakt en met hen een medeplichtige, die op uitkijk had gestaan. Zoo kwamen Muller, Holzwarth en Meyer, jongelieden van 18 en 19 jaar, die vele mis- dadigersromans verslonden hadden, voor het hof der gezworenen. Meyer is een achter neef van Wernert. Zij bekenden een vereeniging' „de Roode Hand" opgericht te hebben, waarvan de statuten als volgt luiden: lo. Dood en ver derf aan de rijken; 2o. verdediging van weduwen, weezen en alle ongelukkigen3o« elk lid verbindt zich met lichaam en ziel aan de Roode Hand; 4o. alle inbreuk op „dit reglement wordt met den dood getraft. De drie knapen hadden deze statuten met hun bloed onderteekend, en telk hunner droeg het doodvonnis van de twee anderen in den zak. Het stuk, !dat zij Wernert ïn de hand had den geduwd, luidde: „New-York, 1 October. Aangeboden te Straatsburg, in den Elzas. Wernert. De Roode Hand gelast u, aan brenger dezes de som van 25,000 mark in contant geld mee te geven, op straffe van onmiddellijke terdoodbrenging. Dit om een einde aan uw woekeraars bestaan te maken. (Was geteekend) De hoofdman Ri- goletto." Het proces te Klei. Treu iee beelden ontrolt dit groote proces van schandalen en corruptie aan die keizerlijke werf te Kiel Beelden, van ontrouwe beambten, van lis tige en woekerende koopftn en van bureau cratische impotentie in zelfvoldaanheid. Op de beklaagdenbank zitten twee koop lui oud-roest kooplui; die honderddui zenden boekten en villa's bouwden. Fran- kenthal en Jacobsohn, en de 75-jarige ma- gazijn-directeur der keizerlijke werf, Hein- rich. Omkooperij, gewichtsvervalsching, knoeierij in de boeken, is 't dagelijkscbe thema, en de rechters pluizen naar uitge scheurde copiëerbladen, zoeken controleurs die kistjes sigaren en ganzen cadeau kre gen, en speuren naar kleine dieven, wien men eigenlijk dankbaar moest zijn, omdat door hen nu eens 't licht valt op wat men gerust „Russische" toestanden mag noemen. Want dit is wel 't eigenaardigie| in dit proces: Niet bij ide beide beklaag den, de millionnairs-oud-roest-kooplui, dure parasieten der rijksswerf, schuilt hier 't prin cipieel© punt wel in Ide beschuldigingen juist door de beklaagden uitgebracht tegen de groene manier van zaken doen, die de rijkswerf te Kiel huldigde. 't Qing er mooi toe aan 's rijkswerf bij bels die van Iden Goeden Herder welke Hij in die dagen uitsprak Oamaliel hem rechtstreeks aan. Hij ondervroeg hem niet. Maar hij bestudeerde hem ernstig; en hij verwierf weldra een beslist geloof in de schoon© rechtschapenheid van die ziell Toen deed dat tweeledig vraagpunt zich duidelijk aan den meester voor. Als Je zus de Christus was, 'dan zou, hoe ongelijk ook de kansen waren, Ood hem redden uit de handen zijner vijanden. Indien, wat meer waarschijnlijk was, de jeugdige Naza- reeër slechts een profeet was, welbemind bij God om de zuiverheid van zijn gedach ten en zijn leven, maar zich wijdend aan een denkbeeldige zending, zichzelf bedrie gend in de overspanning van zijn ijver dan moest hij hem redden. Hij moest hem verdedigen [zoowel tegen zijn eigen onvoorzichtigheden als tegen de woede der anderen. En Oamaliel nam zich voor, Je zus te waarschuwen, indien het gevaar drei gender werd en hem, zoo noodig, zijn eigen woning als toevluchtsoord te openen. Hij beminde hem. Dien avond ontvouwde de nobele mees ter zijn gedachten tegenover Suzanna en eeni ge vrienden: Nicodemus, Lazarus, den nieu wen leerling uit Bethanië, en den schatrij ken Jozef van Arimathea. Noo-it was hij welsprekender geweest. Zijn groote ziel had vrijwillig het eerste lijden overwonnen; hij hield van zijn zuster van zijn kind biet meer den invloed van den vreemdeling; en al had hij in 't hart nog een onzichtbare wonde; 't was niet- 't verkoopen van 't oude afgekeurde ma- i teriaal „Russisch", als de houten kanons kogels van Wladiwostock en de met zand gevulde conserveblikjes van Mandschoerije De koopers hadden eenvoudig een trust ge vormd. „Chawruse"', doopten ze hun bond, en Chawruse is Joodsch, beteekent zoo iets als gezamenlijk een slaatje slaan. En slaat, jes werden er geslagen, getuige de geheim, zinnige conto's Rabli I, Rabli II en Rabli III en zoo voort in hunne boeken. Een Chawruselid taxeerde als deskundige voor de rijkswerf 't te verkoopen materiaal en ide andere Chawruse-leden boden als verwoede concurrenten. Een bood echter een paar mark hooger dan de natuurlijk ge heime taxatie, de anderen allen lager. Dit één© Chawruse-lid kreeg dan den koop en de .andere Chawruse-leden trokken teleur gestelde gezichten over de mislukte concur rentie. Maar éénmaal onder elkaar veilden ze nog eens den koop over, of deelden den buit en ze lachten om Üe leiders der kei zerlijke werf, die warempel nog geloofden dat de geheime Chawruse-leden concurren ten waren en die niet bemerkten, dat taxatie en bod, concurrentie met schijnbeweging en 't er buiten houden der outsiders, al les één taktiek was He taktiek der Chaw. ruse, de truc der „onderlinge-slaatjes-slaani- ders." Niet genoeg, dat den Chawruse-leden hun werk gemakkelijk werd gemaakt door de bu reaucratische kortzichtigheid van een ma. rine.bestuur, zonder eenig koopmansbenu totale onwetendheid ten zaakkennis van beambten en geconcentreerde stommiteit bij 't technische toezicht hielpen hen nog. En nergens komt ideze bureaucratische kortzich'. tigheid en Idomme eigenwaan wel beter uit, dan ;in de meening van den als getuige ge- hoorden marine-intendant assessor: „Het is niet de taak van de rijkswerf, om op gezonde koopmansmanier een bledrijf te lei. den 't is alleen haar plicht voor slag vaardige schepen te zorgen!" Armebe- lasting-Groschen, waarmee onder dit devies huisgehouden wordt FRANKRIJK. De zaak Steinheil. Vrijdag ie in het pro ces-Steinhedl de advocaat-generaal voortdu rend aan het woord geweest; van twaalf ure tot half zes! Haarfijn heeft hij alle hij. zonderheden nagegaan. Om half vijf begon hij zijn oordeel samen te vatten; deze sa menvatting was zeer scherp en maakte meer j indruk dan men verwacht had. Hij sprak i van een medeplichtige vrouw of man, te. gen wie geen bewijzen genoeg, gevonden zijn, en noemde geen naam, maar liet dui. «lelijk vermoeden wie hij bedoelde. De advocaat-generaal eindigde aldusIk ben begonnen met aan de schuld van d© beklaagde te twijfelen, daar de afschuwe lijke aard van het misdrijf verdenking ter temin met de hand op het bruingeloktel hoofd van Suzanna, dat hij zwoer Jezus van Nazareth te willen; redden als het mogelijk was. Het jonge meisje deed de gezegende hand tot aan haar lippen dalen, Zij was bijria geheel overtuigd; hij bleef in twijfel verkeeren, maar, hoewel uit gaande van verschillend standpunt, koes terden zij dezelfde gedachte; den profeet te redden. Nicodemus was geloovig en vreesachtig. Jozef van Arimathea wachtte slechts op een teeken, om een schare vurige patriotten ten dienste va!n Jezus te stellen. Lazarus beminde en ge loofde met den ijver van den nieuweling, met een teedere en onuitsprekelijke dank baarheid. Aangemoedigd door Oamaliel vertelde hij, hoe Jezus hem, geheel ver anderd en gezuiverd, een zuster had weder gegeven die zij voor altijd verloren waan den. Er heerschte1 thans tusschen de familie van Bethanië en Jesus van Naza reth 'de meest teedere vriendschap. En bij de mededeelfag der bijzonderheden bleven zij sprakeloos van verbazing, toen zij zich het diner van den Pharizeeër her innerden en zooi vernamen, dat de zuster van Lazarus, Maria van Magdala was Langen tijd bleef Suzanna vol bewondering voor deze toenadering, zich afvragend langs welke wegen Ood hen allen leidde. (Wordt vervolgd). V' 'i-1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1909 | | pagina 1