R. Kath. Nieuws- en Advertentieblad
Muord-lfiillaiiS.
II
li
I
NO. 92.
Woensdag 17 November 1909.
3d° Jaargang
De Pers
Verschijnt Woensdag en Zaterdag,
FEUILLETON.
Zoekt, en gij zuit vinden.
Buitenland.
V SOCIALE VEBZEKBBIS3.
meer bestaan-
gronden.
>rbij is dat de
t voor het bui-
ngvee en kalf-
of hoofdzake.
tijdens jaar.
zal gelooven
komt, 's Zon.
:rd om op tijd
buitenland te
>g dit:
het buitenland
louden aan de
tallen
nvoer van kalf-
agsmarkt sterk,
r is, (om rede-
vermeld)
rootste gedeel-
als zijnde kal.
n gekocht door
t Zuid-Holland,
t, Zeeland en
netjes met die
i aan de pet.
door ons meer
woord mis-
leren verstaan
ongeveer kun.
t, „maar daar-
noodig."
Utrecht betreft
t de markt op
landag en niet
at 't daar pre.
Irukke handel
mdags avonds,
elletje dan ook
vengemakkelijk
aard en als er
vordt eerst wel
(zie jezoo
soms kinderen
jegrepen
„Stadsbelang"
:elf wel voelde
id motief kan
Zondagswet;
uit een oog-
Dp Zondag zijn
n gaan, Want
verliesperiode.
jk niet dat ik
loorgaan" juist
taak moet on.
i van rust, van
en geestelij1-
der krachten
zoo is het uit
t, ik zou zeg-
gden tijd, om
alt te houden;
èrzijde staat en
idagsrust steeds
den Voordami
richting te
irullemandvan
s vernomen!)
en worden ver-
van Alkmaar
n in deze rich-
irisping noodig
ener wetsover-
twoordelijkhaid
op die noodza-
•uimte.
A. K.
TAND.
de.
van Cornelia
- Dirk, i. van
nra Catharlna,
altje v. Stralen,
iper, 60 jaar,
a Maria Smit
Gerrit Stoop
ie, d. van Cor-
Margaretha
tet en Maartje
Hart, 65 jaar,
Dirk Oojje
en van Antje
26 jaar, echtgen.
rik Maaeen, 21
Grietje Bakker,
dijk.
Cornelia Wage-
ert Jan, z. van
jaberta Johanna
x. van Jacob
Pieter, z. van
i. Maria, d.
Maartje Borat,
ijk en Maartje
Pieter Slot en
leegwater, Jand.
d. v. Willem
ukelaar. Ja-
Alida Rijkhoff.
riatina Johanna
Hendrik van
Maria, d. v.
raem.
and Welboren
j. bieden van
Woerik, wedn.
lhelmina Terra.
Kloe« 4 weken,
;je Tromp.
ONS
BLAD.
ABONNEMENTSPRIJS
60 oents per drie maanden franco aan huis. Te betalen in
het begin van ieder kwartaal.
Afzonderlijke nnmmera3 cent.
Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Ons Blad".
BUREAUBreedstraat 45, tegenover de R. 2. Kerk, te Alkmaar.
Telefoon No. 433.
ADVERTENTÏËN s
Yaa 1—5 regels
Elke regel meer
Reclames per regeli
Kleine advertenties van 130 woorden, bij vooruitbet.
30
6
15
25
«ent.
Zondagavond hield in een vergadering
van den Ned. Roornsch-Katholieken
Volksbond, de geestelijke adviseur,
kapelaan Nuijen, eene boeiende lezing
over het onderwerp d e Pers.
Om het belang van het onderwerp,
volge hier een meer uitvoerig verslag.
Welk een gevaarlijk wapen de pers
is in de handen van allen, die strijd
voeren tegen de Kerk, is weer gebleken
in de laatst verloopen weken, toen zij
honderdduizend-voudig herdrukte blaad
jes en pamfletten, aangeprezen door
rauwe schreeuwstemmen, rondgevent
op straten, markten en pleinen, haar
leugens en verdachtmakingen rondba
zuinde tot zelfs in ver afgelegen dorpen
en gehuchten.
Verschrikkelijke wapens in de hand
van hem, die kwaad wil. De publieke
opinie wordt er door getroffen en soms
zóó verwond, dat er na het verband,
door een kundigen medicus gelegd, lee-
lijke litteekenen overblijven.
Geen wonder, als men er maar op
loshakt! Woedend en als van haar
zinnen beroofd, lasterde zij maar door:
er blijft toch immers altijd wat van
hangen
„Maakt u meester van de pers",
zeide eens Crémieux, de voorzitter van
de Alliance Israélite, „en de wereld is
ons." En dien raad van Crémieux heb
ben zijn geloofsgenooten opgevolgd. Zij
hebben de pers veroverd, zoodat in bijna
ieder land de grootö pers in hunne
handen is. En zoo wordt door al wat
tot de linker-coalitie behoort, gestreden
verwoed en voortdurend, tegen alles
wat „Rechts" is, wordt storm geloopen
vooral tegen het sterkste bolwerk van
het Christendom, de Katholieke Kerk.
Nadat de eerw. spr. met citaten uit
verschillende liberale en zoogenaamde
neutrale bladen deze stelling bewezen
had, verwees hij naar de geschiedenis
van Frankrijk en Duitschland, om uit
de groote tegenstelling in het gods
dienstig leven der beide natiën, de groote
macht der Katholieke Pers aan te toonen.
In Frankrijk liet men de Katholieke
bladen alléén staan in den strijd. Men
leefde er voort in een roes van onver
schilligheidmen had geld voor alles,
behalve voor zijn Pers, die töch gees
telijk voedsel moest aanbieden voor een
gezond-Katholiek en krachtig-godsdien
stig leven. Ja, erger nog, men heeft
met Roomsch geld, de anti-katholieke
pers sterk gemaakt, met Roomsch geld
gewetenlooze schrijvers en uitgevers
gesteund.
En in Duitschland Daar had de Kerk
EVANGELISCHE VERHALEN.
118) Naar 't Fianscb.
De man bewoog zich met geopende oogen
onder de volksgroepen. Onvermoeid her.
taalde hij zijn steeds weersproken getui-
I genis. „Ik kon niet zien e,n thans zie ik
W Zijn bloedverwanten zeiden 't zelf.
de, hetzij aan de priesters, hetzij aan het
ïstige volk. Het tumult was onbeschrij
felijk; men verdrong zich om den genezene,
1,1,1 hem te. zien en hem te spreken,
j Gamaliel was in dien tempel gelijk alle
oagen. Onder de Koningspoort of in den
i '■rouwenhof bracht hij zijn uren door met
tai jongen Meester {gade te slaan of naai
em te luisteren, hetzij alleen, hetzij met
1 >demus, hetzij met een nieuwen leer-
8 van Betanië, Lazarus, maar mees-
™jds toch alleen en zonder dat men
lm" ^eraver verwonderde, zoozeer was
I die hooghartige terughoudendheid]
L\^ gewoon. Ernstig en kalm riep
';ra> die blind was geweest.
vroeg zijn u de oogen geopend?
De
"bn antwoordde
haakte weDcen men J"esus noemt,
'ogen Wat modder, bestreek er mijne
feterbad en sPra'i: „Ga naar hetwa-
Van Siloë en wasch u". Ik ben
zeker geen minder zwaren strijd te
strijden. Het optreden van Bismarck,
de beruchte Mei wetten, de vervolgingen,
waaraan de Katholieken blootstonden,
liggen nog te versch in het geheugen,
om er langer bij stil te staan.
Hoe komt het dan, dat niettegen
staande alles, Duitschland en dan
denken wij vooral aan de Katholieke
Rijnstreek, Katholiek gebleven is? Men
had er voor de pers gezorgd. Men had
er met opoffering van tijd en geld een
uitnemend geredigeerde pers. Leerrijk
voorbeeld voor ons.
Ja, in dit licht begrijpen wij het
aansporen tot steunen van de pers door
het hoogste kerkelijk gezag, Pius X;
de woorden door verschillende bisschop
pen op Katholiekendagen en congressen
gesproken; prijzen wij de offers, die
ook in ons land, ook in onze stad tot
instandhouding van grootere en kleinere
bladen worden gebracht; den ijver,
waarmede de propaganda clubs werk
zaam zijn. om in elk Roomsch gezin
een Roomsche courant binnen te krijgen.
Nadat eenige opwerpingen, als„ik
ben geen kind meer*, „ik mag wel
alles lezen", „de katholieke pers is
achterlijk" werden weerlegd, vervolgde
spreker
Maar nu er ook een groote katho
lieke pers is, belichaamd in het katho
lieke Handelsblad met ochtend- en
avondeditie: „de Maasbode", nu men
niet meer kan komen aandragen met
de uitvluchtik moet om mijn zaken
liberale handelsbladen lezendaar ge
noemde „Maasbode", zooal niet beter,
dan toch zeker evengoed is, als de
fel-anti-papistische „Nieuwe Rotterdam-
sche Courant" en het zoo vroom deftige,
maar in-geniepige Handelsblad onder
Redactie van den heer Boissevain en
de stipt? neutrale „Telegraaf", mogen
wij hopen, dat de Katholieke midden
stand, m8er en meer abonnementen
zullen nemen op het Katholieke 2&a-
cUlsbiad. Dan zullen ook langzamer
hand vele liberale begrippen verdwijnen
uit katholieke hersenen en naar den
geest der pauselijke encyclieken „Rerum
Novarum" en „Graves de communi Re"
betere en waardiger verhoudingen ont
staan tusschen werkgevers en werk
nemers; (applaus) dan zal het blijken,
welk een krachtig middel de pers is
om den strijd tusschen patroons en
werklieden te doen beëindigen, een
machtige factor om de sociale quaestie
te helpen oplossen.
In «Je M. v. A. op. |het voor], versla# over
de staatsbegrooting lezen we:
„Een geheele omwerking der Ongevallen.
gegaan, heb mij gewasschen en nu kan ik
zien.
Allen vroegen
Waar is Jesus?
De genezen blinde antwoordde;
Ik weet het niet.
Toen de Pharizeeërs het wonder, dat
voortdurend zijn bevestiging vond, niet
konden ontkennen, verzonnen zij een
nieuw argument. De blinde was genezen
op den Sabbathdag; dat was voldoende
om hen wantrouwen in te boezemen.
„Jezus is niet de zoon van Ood, wijl hij
den Sabbath niet houdt" Gamaliel kon
een beweging van verontwaardiging niet
onderdrukken, Hoe. Een mensch genezen,
redden, bevrijden van een jammerlijke
kwaal, hem vroolijk en wel aan het leven
teruggeven, was dat niet verrichten het
werk van Ood? „Hoe zou een zondaar
dergelijke mirakelen kunnen doen?" vroeg
Lij koel. Allen bewaarden het stilzwijgen
en Oamaliel vertrok.
En ook hij; evenals Nicodemus, sprak
treurige woorden; ook hij had wreede
voorgevoelens. Hij gevoelde dat een ver.
heven strijd zich afspeelde tusschen het
gansche Judaisme, zooals de traditie der
meesters dit had gevormd, en dien zacht-
zinnigen hervormer, zoo» zeker van zijn
zending, zoozeer bijgestaan door Ood, maar
zoo vol minachting voor alle menschclijke
middelen, zoo [Vermetel in zijn felle be.
straffingen. En waarlijk: (He- strijd Scheen,hem
ten ongeluk. Van Üen eenen kant de macht
de overheerechinjp van het volk, het recht
verzekering is niet wel mogelijk voor.het
tot stand komen der Ziekteverzekering. Dit
belet echter niet voort te gaan met het aan.
brengen van verbeteringen in die wet. Een
ontwerp, waarin onderscheiden verbeteringen
zijn saamgevat, wordt thans voorbereid.
Openbaarmaking van een gewijzigden tekst
van de Ongevallenwet zal worden bevor
derd.
Omtrent het tijdstip, waarop de uitbrei.
ding der Ongevallenverzekering zal kunnen
tot stand komen, kan thans geene bepaalde
toezegging worden gedaan. Op dit oogenblik
wordt, behalve aan de- herziening van de
Ongevallenwet, gewerkt aan de Ziekteverze
kering en aan de Invaliditeits- en Ouder,
doms-verzekering en tie Reg. meent dat alle
kracht saamgetrokken moet worden op de
bespoediging van id© indiening dezer ontwer
pen."
Het zal een goeden indruk maken, dat
de regeering inzake de sociale verzekeringen
niet bij de pakken gaat neerzitten. Blijkens
hare eigen verklaring wordt er gewerkt aan
de ziekte en ouderdoms- en invaliditeits.
verzekering en meent zij dat alle krachten
moeten saamgetrokken worden om de indie
ning der desbetreffende ontwerpen te be
spoedigen.
We kunnen ons over dit regeeringsant-
Woord verheugen.
Want meer idan naar alle andere inlossin
gen van jregeeringsbëloften wordt in den
lande verlangend uitgezien naar die, waar.
door de gevolgen van invaliditeit en ouder
dom worden ondervangen.
DUITSCHLAND.
Dikwijls is er gewezen op het gevaar, dat
er voor jeugdige personen gelegen is in het
lezen van de z.g. detective romans, waar
door de verbeelding der jongelui opge
schroefd en verpest wordt en zij zich al
lerlei onmogelijke dingen als mogelijk gaan
voorstellen, terwijl het bfesef der misda
digheid in de bekoorlijkheid verloren raakt.
Een voorbeeld hiervan wordt nu weer ge
meld uit Straatsburg, welk bericht geen ver
der commentar behoeft doch waaruit blijkt
dat ouders vooral te1 waken hebben over de
lectuur hunner kinderen.
Voor de rechtbank te Straatsburg hebben
drie opgeschoten knapen terechtgestaan, al
len leden van de bende van de Roode
Hand.
Een goede maand geleden, werd er 's
avonds gescheld aan het huis van den eer-
zamen rentenier Wernert en bood een jon
ge man een telegram aan. Wernert opende
de huisdeur en liet den telegrambesteller
in zijn kantoortje. Maar meteen drong een
tweede jonge man in huis, werden de loo-
pen van twee revolvers op hem gericht
van leven en dood, de kracht in dienst van
onoverwinnelijke vooroordeelen en verharde
gewetens. Van Iden anderen kant die jonge
man, geestdriftig en vurig, maar niets
hebbend dan zijn hart om te betoogen
„Zij bedriegen u. Die enghartige formali
teiten zijn de dood voor allen godsdienst
en voor iedere ziel. Ood is geest. Oij kunt
Hem niet naderen dan naarmate gij naar
waarheid en in den grond uwer ziel goed,
rechtvaardig, medelijdend en zuiver zult
zijn. Want het is de geest, die ten leven
wekt; het vleesch dient tot niets. Hij'zendt
mij. Hij en ,ik zijn één. Ziet, ik ben de
weg, de waarheid en het leven".
Gamaliel volgde met harstoehtelijke be-
belangstelling dien strijd op leven en
dood. Heel «ie week (der Tabernakelen en de
daarop volgende dagen verliet hij den tem
pel niet. De ziel van Christus trok hem
tot zich en overmeesterde hem. Bij ieder
antwoord, waarmede Jezus van Nazereth
zijn tegenstanders beschaamde, ontwarrend
met een eenvoudig woord hun slechte spits
vondigheden, glimlachte hij ondanks zich
zelf zooals een ervaren meester om een
jeugdig en schoon verstand, dat zich ont
wikkelt. Hij vond hem zoo groot in zijn
redetwisten met die haatdragende menigte,
welke hij verstrooide, zonder toorn, met een
enkel gebaar. En langzamerhand deed dit
vreemde verschijnsel ©en levenldige gene
genheid ontspruiten voor het karakter van
Jezus bij allen twijfel aan diens zending.
Oamaliel beminde Jezus ten Idiens heilige ver
ontwaardiging, de teederheid zijner para-
en haalden de twee indringers een stuk
j voor den dag, waarbij zij de onmiddellijke
betaling van 25,000 mk. eischten. Mevrouw
Wernert, die «r bij was gekomen, zette
een keel van gewield op en de twee af-
dreigers zetten het verschrikt op een loo-
pen. Den volgenden dag werden zij op
gepakt en met hen een medeplichtige, die
op uitkijk had gestaan.
Zoo kwamen Muller, Holzwarth en Meyer,
jongelieden van 18 en 19 jaar, die vele mis-
dadigersromans verslonden hadden, voor het
hof der gezworenen. Meyer is een achter
neef van Wernert.
Zij bekenden een vereeniging' „de Roode
Hand" opgericht te hebben, waarvan de
statuten als volgt luiden: lo. Dood en ver
derf aan de rijken; 2o. verdediging van
weduwen, weezen en alle ongelukkigen3o«
elk lid verbindt zich met lichaam en ziel
aan de Roode Hand; 4o. alle inbreuk op
„dit reglement wordt met den dood getraft.
De drie knapen hadden deze statuten met
hun bloed onderteekend, en telk hunner droeg
het doodvonnis van de twee anderen in
den zak.
Het stuk, !dat zij Wernert ïn de hand had
den geduwd, luidde: „New-York, 1 October.
Aangeboden te Straatsburg, in den Elzas.
Wernert. De Roode Hand gelast u, aan
brenger dezes de som van 25,000 mark
in contant geld mee te geven, op straffe
van onmiddellijke terdoodbrenging. Dit om
een einde aan uw woekeraars bestaan te
maken. (Was geteekend) De hoofdman Ri-
goletto."
Het proces te Klei. Treu iee beelden
ontrolt dit groote proces van schandalen
en corruptie aan die keizerlijke werf te Kiel
Beelden, van ontrouwe beambten, van lis
tige en woekerende koopftn en van bureau
cratische impotentie in zelfvoldaanheid.
Op de beklaagdenbank zitten twee koop
lui oud-roest kooplui; die honderddui
zenden boekten en villa's bouwden. Fran-
kenthal en Jacobsohn, en de 75-jarige ma-
gazijn-directeur der keizerlijke werf, Hein-
rich. Omkooperij, gewichtsvervalsching,
knoeierij in de boeken, is 't dagelijkscbe
thema, en de rechters pluizen naar uitge
scheurde copiëerbladen, zoeken controleurs
die kistjes sigaren en ganzen cadeau kre
gen, en speuren naar kleine dieven, wien
men eigenlijk dankbaar moest zijn, omdat
door hen nu eens 't licht valt op wat
men gerust „Russische" toestanden mag
noemen. Want dit is wel 't eigenaardigie|
in dit proces: Niet bij ide beide beklaag
den, de millionnairs-oud-roest-kooplui, dure
parasieten der rijksswerf, schuilt hier 't prin
cipieel© punt wel in Ide beschuldigingen
juist door de beklaagden uitgebracht tegen
de groene manier van zaken doen, die de
rijkswerf te Kiel huldigde.
't Qing er mooi toe aan 's rijkswerf bij
bels die van Iden Goeden Herder welke
Hij in die dagen uitsprak Oamaliel hem
rechtstreeks aan. Hij ondervroeg hem niet.
Maar hij bestudeerde hem ernstig; en hij
verwierf weldra een beslist geloof in de
schoon© rechtschapenheid van die ziell
Toen deed dat tweeledig vraagpunt zich
duidelijk aan den meester voor. Als Je
zus de Christus was, 'dan zou, hoe ongelijk
ook de kansen waren, Ood hem redden
uit de handen zijner vijanden. Indien, wat
meer waarschijnlijk was, de jeugdige Naza-
reeër slechts een profeet was, welbemind
bij God om de zuiverheid van zijn gedach
ten en zijn leven, maar zich wijdend aan
een denkbeeldige zending, zichzelf bedrie
gend in de overspanning van zijn ijver
dan moest hij hem redden. Hij moest
hem verdedigen [zoowel tegen zijn eigen
onvoorzichtigheden als tegen de woede der
anderen. En Oamaliel nam zich voor, Je
zus te waarschuwen, indien het gevaar drei
gender werd en hem, zoo noodig, zijn
eigen woning als toevluchtsoord te openen.
Hij beminde hem.
Dien avond ontvouwde de nobele mees
ter zijn gedachten tegenover Suzanna en eeni
ge vrienden: Nicodemus, Lazarus, den nieu
wen leerling uit Bethanië, en den schatrij
ken Jozef van Arimathea.
Noo-it was hij welsprekender geweest. Zijn
groote ziel had vrijwillig het eerste lijden
overwonnen; hij hield van zijn zuster
van zijn kind biet meer den invloed van
den vreemdeling; en al had hij in 't hart
nog een onzichtbare wonde; 't was niet-
't verkoopen van 't oude afgekeurde ma-
i teriaal „Russisch", als de houten kanons
kogels van Wladiwostock en de met zand
gevulde conserveblikjes van Mandschoerije
De koopers hadden eenvoudig een trust ge
vormd. „Chawruse"', doopten ze hun bond,
en Chawruse is Joodsch, beteekent zoo iets
als gezamenlijk een slaatje slaan. En slaat,
jes werden er geslagen, getuige de geheim,
zinnige conto's Rabli I, Rabli II en
Rabli III en zoo voort in hunne boeken.
Een Chawruselid taxeerde als deskundige
voor de rijkswerf 't te verkoopen materiaal
en ide andere Chawruse-leden boden als
verwoede concurrenten. Een bood echter een
paar mark hooger dan de natuurlijk ge
heime taxatie, de anderen allen lager. Dit
één© Chawruse-lid kreeg dan den koop en
de .andere Chawruse-leden trokken teleur
gestelde gezichten over de mislukte concur
rentie. Maar éénmaal onder elkaar veilden
ze nog eens den koop over, of deelden den
buit en ze lachten om Üe leiders der kei
zerlijke werf, die warempel nog geloofden
dat de geheime Chawruse-leden concurren
ten waren en die niet bemerkten, dat taxatie
en bod, concurrentie met schijnbeweging
en 't er buiten houden der outsiders, al
les één taktiek was He taktiek der Chaw.
ruse, de truc der „onderlinge-slaatjes-slaani-
ders."
Niet genoeg, dat den Chawruse-leden hun
werk gemakkelijk werd gemaakt door de bu
reaucratische kortzichtigheid van een ma.
rine.bestuur, zonder eenig koopmansbenu
totale onwetendheid ten zaakkennis van
beambten en geconcentreerde stommiteit bij
't technische toezicht hielpen hen nog. En
nergens komt ideze bureaucratische kortzich'.
tigheid en Idomme eigenwaan wel beter uit,
dan ;in de meening van den als getuige ge-
hoorden marine-intendant assessor: „Het
is niet de taak van de rijkswerf, om op
gezonde koopmansmanier een bledrijf te lei.
den 't is alleen haar plicht voor slag
vaardige schepen te zorgen!" Armebe-
lasting-Groschen, waarmee onder dit devies
huisgehouden wordt
FRANKRIJK.
De zaak Steinheil. Vrijdag ie in het pro
ces-Steinhedl de advocaat-generaal voortdu
rend aan het woord geweest; van twaalf
ure tot half zes! Haarfijn heeft hij alle hij.
zonderheden nagegaan. Om half vijf begon
hij zijn oordeel samen te vatten; deze sa
menvatting was zeer scherp en maakte meer
j indruk dan men verwacht had. Hij sprak
i van een medeplichtige vrouw of man, te.
gen wie geen bewijzen genoeg, gevonden
zijn, en noemde geen naam, maar liet dui.
«lelijk vermoeden wie hij bedoelde.
De advocaat-generaal eindigde aldusIk
ben begonnen met aan de schuld van d©
beklaagde te twijfelen, daar de afschuwe
lijke aard van het misdrijf verdenking ter
temin met de hand op het bruingeloktel
hoofd van Suzanna, dat hij zwoer Jezus
van Nazareth te willen; redden als het
mogelijk was. Het jonge meisje deed de
gezegende hand tot aan haar lippen dalen,
Zij was bijria geheel overtuigd; hij bleef
in twijfel verkeeren, maar, hoewel uit
gaande van verschillend standpunt, koes
terden zij dezelfde gedachte; den profeet
te redden. Nicodemus was geloovig en
vreesachtig. Jozef van Arimathea wachtte
slechts op een teeken, om een schare
vurige patriotten ten dienste va!n Jezus
te stellen. Lazarus beminde en ge
loofde met den ijver van den nieuweling,
met een teedere en onuitsprekelijke dank
baarheid. Aangemoedigd door Oamaliel
vertelde hij, hoe Jezus hem, geheel ver
anderd en gezuiverd, een zuster had weder
gegeven die zij voor altijd verloren waan
den. Er heerschte1 thans tusschen de
familie van Bethanië en Jesus van Naza
reth 'de meest teedere vriendschap. En
bij de mededeelfag der bijzonderheden
bleven zij sprakeloos van verbazing, toen
zij zich het diner van den Pharizeeër her
innerden en zooi vernamen, dat de zuster
van Lazarus, Maria van Magdala was
Langen tijd bleef Suzanna vol bewondering
voor deze toenadering, zich afvragend langs
welke wegen Ood hen allen leidde.
(Wordt vervolgd).
V'
'i-1