It. Katk Nieuws- en Advertentieblad
voor Noord-Holland.
Woensdag 29 December 1909.
3ae Jaargang
FEUILLETON.
1
No. 104
Drankmisbruik.
Zoekt, en gij zult vinden.
t.
Verschijnt Woensdag en Zaterdag.
Nieuwe Feuilleton.
De tooveres van Astaroth.
BUITEN LAND!
id
r-,
V-
n,
s.
ONS
BLAD.
ABONNEMENTSPRIJS
50 cents per drie maanden franco aan hnia. Te betalen in
het begin van ieder kwartaal.
Afzonderlijke nummers8 oent.
Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Ons Blad".
BUREAUBreedstraat 45, tegenover de R. E. Eerk, te Alkmaar.
Telefoon No. 433.
ADVERTENTIËN t
Van 1—5 regels30 oent.
Elke regel meer6 n
Reclames per regel15
Kleine advertenties van 1—30 woorden, bij vooruitbet. 25
Op grond van de aanmerkelijke uit
breiding der courant, het bij voegen van
speciale rubrieken en het uitgeven van
twee bladen (8 bladzijden) des Zaterdags,
wordt de abonnementsprijs op 1 Januari
a s. met slechts 10 cent per kwartaal
verhoogd.
Daar onze feuilleton „Zoekt en gij
zult vinden" dit jaar afloopt, vangen
wij in het nieuwe jaar aan met eene
keurige-, hoogst boeiende, welke
handelt tijdens de vervolging der eerste
Christenen in de Catacomben te Rome
en getiteld is:
„Drankmisbruik, och hemel, daar
hebben we het weerzullen vele lezers
van „Ons Blad" misschien wel in hunne
gedachte zeggen bij het lezen van dit
opschrift.
Toch, geachte lezers, wagen wij het
slechts enkele minuten uwe attentie te
vragen voor dit onderwerp.
"Wie meent in ons een „vurig" drank
bestrijder te vinden in den vollen zin
des woords, zoo iemand, dien wij wel
eens noemen een „vuurvreter", heeft
het glad mis. Zoekt in ons niet iemand,
die zijn evenmensch, al heeft deze nog
zooveel op met de kath. zaak, minder
waardig heet, omdat hij zich niet aan
sluit bij het heir der drankbestrijders.
Integendeel wij zijn vóór drankbe
strijding, maar tegen diè drankbestrij
ding, welke verbittert, (foei, leelijk
woordenspel) en daarom ook meer kwaad
dan goed sticht.
Wij behooren tot hen, die het drank
misbruik wenschen te bestrijden, niet
op hoogen toon doch overtuigend en
bezadigd. Onze meening is dan ook, dat
het Nederlandsche volk niet in één
jaar van een land van drinkebroers is
te bekeeren in een land van afschaffers
en geheelonthouders.
Wij zullen de drankbestrijding steunen
in woord en geschrift op eene wijze,
zooals dr. Laurillard dat zegt: „Strooi
de woorden van licht en liefde naar
links en rechts om u henen, 't zijn
zaden, waarvan wel iets opkomt, 'tzij
gij 't zult bemerken of niet."
Wij zullen thans een woord schrijven
over het drankmisbruik.
Drankmisbruik veroordeelen wij na
tuurlijk.
Drank is oorspronkelijk een genot
middel. Wat is een genotmiddel? De
mensch heeft behalve zijn gewoon eten
EVANGELISCHE VERHALEN.
27) Naar 't Franech.
Men Wie-et, Idat hij zich daar terugtrok om
te bidden, Judas, de ellendeling, heeft
hem verraden. Ik ben van verre gaan
zien. O, die verschrikkelijke stoet bij
toortslicht. Jezus, zoo bleek,, onder de
beleediging. Alles is dus uit, geëindigd,...
Een doodelijke angst teekende zich af
op het gelaat der rabbijnen.
God, heeft geoordeeld, zeide Gamaliel
eindelijk met ernstige stem, en God is
een rechtvaardige God. Hij zou zijn Chris
tus niet in hianlden der boozen geleverd
hebben. De idroom van dien jongen man
was te schoonGa tot hem. Zeg 't
mij, of het nog mogelijk is, iets te be
proeven. Is er nog een kans onder duizen
den, noem die dan.
Jozef van Arimathea en Nicoidemus ver
dwenen in den nacht.
Gamaliel ging met langzamen tred naar
die kamer van Suzanna. Hij scheen tien
jaar verouidlerd. Aarzelend stond hij stil
op dien drempel van het vertrek. Hij
herinnerde zidh' de eerste ontmoeting
van Christus met het jonge meisje: hij
dacht aan dien avond op het terras aan
tien oever van het meer, toen hij 'had
en drinken behoefte aan een middel,
dat dient om zoo nu en dan eens te
genieten dus: buiten zijn ge woon jvoed-
sel iets extraas.
„Zoo nu en dan" schreven wij,fjuist,
want als een genotmiddel geregeld ge
bruikt wordt, raakt het gewoonte en
doordat het gewoonte wordt, is het
geen genotmiddel meer, maar een be
hoefte geworden. Wie eens per week
b.v. eeu pudding als dessert heeft, vindt
dit een genot. Wie langzamerhand eiken
dag pudding eet, weet niet beter of dat
behoort zoo. Voor hem is die pudding
niet iets extraas meer, 't hoort zoo bij
zijn diner.
Met drank is dit erger. Wie b.v.
's Zondags een bittertje neemt, vindt
dat een genotmiddel. Degene, die dage
lijks er eentje „pakt", vindt dat eene
gewoonte, 't hoort er zoo bij. Dan is
't nog wel een genot, maar zoodra hij
bij zich zeiven gaat zeggen: komaan
ik neem er eiken dag twee, dan ont
aardt dat genotmiddel toch in eene
verslaving en dat is verkeerd.
Yan een genotmiddel moet men kun
nen afblijven, kan men dit niet, welnu
dan is men er aan verslaafd en houdt
het borreltje op een genotmiddel te zijn.
De arbeider, die Zondags b.v. één
borreltje neemt, heeft een genotmiddel,
maar, wanneer hij er eiken dag één
neemt, terwijl zijne kinderen het geld
daaraan besteed aan voedsel of kleeding
moeten derven, dan heeten wij dit uit
spatting van geDOt. Dat geld kon beter
besteed worden.
Wie met zijn weekloon moeilijk kan
rondkomen, mag zijn geld niet gebruiken
aan genotmiddelen.
Het drankgebruik als middel van
genot is niet geheel te veroordeelen,
wel wanneer het te ver gaat, dan is het
ook drankmisbruik geworden.
Dit drankmisbruik veroordeelt zich
zelf. Aan de vruchten kent men den
boom.
Ik behoef U, geachte lezers, gerust
geen tooneel op te hangen van hetgeen
de drankmisbruik teweeg brengt. Ga
slechts de verslagen der zittingen van
Rechtbanken na en ge staat versteld,
't Is ons vaak opgevallen, dat aan de
Rechtbank te Alkmaar b.v. 6 zaken
werden behandeld en de oorzaak van
alle lag in het misbruik van sterken
drank. Ongelukken, rampen enz. zeer
vele zijn te wijten aan den drank. De
statistieken toonen dit aan. Zou de
dichter de Génestet, toen hij schreef
By Meer-en-berg
Acb, droeve plek I Hier breekt u 't harte
Van weedom, die de weelde stoort:
Bedrogen hope, en zonde en tmarte
Vereent haar offer* in dit oord.
gevoeld, hoe zij zidh' voor 't eerst van
haar leven van hem verwijderde. Wat had
hij toen geleden. En hij leed er nu nog
onder. Alle tooneeien dier laatste ja
ren rjep hij in zijn geheugen terug. Hij her
innerde zich, hoe die jonge vreemdeling
hem ondanks zichzelf langzamerhand had
aangetrokken, hoe hij, alleen door diens
schoonheid van ziel'; hem was gaan be-
minnen met zoo groote teederheid.
Hij had niet den moed, om Suzanna
het verschrikkelijke nieuws te gaan mede-
deelen. Een oogenblik luisterde hij naar
haar gejaagde ademhaling in dezen koorts
achtigen nacht. Helaas, welke droefheden
wachtten het jonge meisje. Haar kleine,
teedere ziel had een toevlucht gezocht in
de sterke ziel van Jezus gelijk een vrees
achtige vogel in die spleet eener rots.
Zou zij misschien vernietigd worden onder
denzelfden schok? De oogen van Gamaliel
werden door droefheid verduisterd, in een
wanhopige smeekbed^ hief hij de handen
op ien zieidte:
Heer, ik bezweer U, uit medelijden,
voor Uw dienaar, red hem als 't mo
gelijk is.
XIV.
Toen Suzanna; Iden volgenden ochtend
vroeg ontwaakte, vernam Zij met verwon
dering, dat Gamaliel in den nacht was
uitgegaan en nog niet teruggekeerd1. Groo
te angst maakte zich' van haar meester.
Op hare heihaaiJde vragen antwoordden
die dien&ars, dat cd rabbijn haar ver
niet gedacht hebben aan de dronkenschap?
Hoe velen zijn er niet door het drank
misbruik verhuisd naar een krank
zinnigengesticht
Is het niet diep treurig, wanneer
men soms iemand, vaak als heer
gekleed, langs de straat ziet zwaaien
nageschreeuwd, uitgelachen, bespot door
een troepje kinderen?
De jeugd lacht daarom en wij zelf
schieten onwillekeurig in een lach, wan
neer wij iemand in zoo'n toestand ont
moeten. Waarom? Waarlijk, geachte
lezers, 't moet er bij ons uit 't ligt
op onze tongdat is „geen mensch"
meer. Zoo iemand, die zich bedronken
heeft, is, ontoerekenbaar. Die persoon
moet niet meer drinken, geen druppel,
hij weet zijn hartstochten niet te
bedwingen, hij is geen baas meer over
zich zeiven. Tot zoover mag Diemand
het laten komen, ieder mensch die drinkt
moet een maat kennen, dat is met
alles zoo, ook met rooken.
Vooral op bijzondere feestdagen, zoo
als Nieuwjaarsdag moet men weten
maat te houden, sta pal voor de ver
leiding, bedank, als ge niet meer
belieftDurft ge dat niet, dan hebt ge
geen flink karakter.
Maakt den eersten dag van het
Nieuwe iaar geen dag, waarop ge van
den morgen tot den avond in een roes'
loopt, maar toont dan juist uwe hoe
danigheid als man d. w. z. bedank als
ge voldoende gedronken hebt of liever
gebruik dien dag niets. Dan zal ten
minste de eerste dag des jaars niet een
dag zijn van karakterloosheid, maar een
dag van een nieuw jaar, waarin.ge de
hartstocht, die in U sluimert zult
bestrijden n.l. de hartstocht tot drinken.
't Is een gewoonte geworden bij de
Esdeapeeërs, dat hun Cesar met Kerst
mis eene rede houdt, niet om den vrede
te verkondigen, integendeel om den
klassestrijd aan te wakkeren. Het ver
slag der vergadering meldt het volgende
„Met haar gespierden zang bracht het
„mannenkoor „De Stem des Volks"
„eene geestdriftige, strijdlustige stem
„ming in de zaal."
Dus begonnen met het volk op te
zweepen! Troelstra knoopte aan dit
gezang zijne rede vast, welke aanving
met deze strijdkreten
„Geen vrede, maar strijd klonk uit
het lied, strijd is de leuze van ons
Kerstfeest."
Wat er verder volgt, behoeven wij
niet te vertellen, onze lezers weten
hethaat tegen kapitalisme, bourgeoisie,
godsdienst, enz. enz.
De heer Wijnkoop, tribunist, kwam
zodht zidh iniet te verontrusten, Ülat een
spoedeisdhende zaak hem van huis riep
en tiat hij |haa;r vroeg', niet uit te gaan
voo;r hij terugkwam. Door een somber
voorgevoel aangegrepen, trachtte het jon
ge meisje vruchteloos idle thuiskomst van
haar broeder af te wachten; weldra, ge
dreven door een onweerstaanbare kradht,
sloeg zij 'een donkeren sluier om en ver
liet haar woning.
De synagogen waren op (d'at vroege uur
gesloten. Maar uithoofde van het Paasch-
feest bleven ide deuren van den tempel
den iganschen nadht geopend. Hoewel
het gebruik meer was, er heen te gaan
om te offeren dan wel om er te bidden,
spoedde Suzanna zich todh naar dit ge
bouw, hopende een weinig vrede te vin
den op de plaats, waar Jehovah zijn
schaduw liet rusten.
't Was het eerste uur, ongeveer zes uur
in den ochtend. Een lage, triestige, met
eenvormige wolken bedekte lucht gaf aan
de nauwelijks ontwakende stad een droef
geestig aanzien. Eenige zeldzame voor
bijgangers gingen insgelijks op naar Üen
berg iyioriah, Suzanna ging den uitge-
strekten Hof der Edelen over en betrad
den Hof der vrouwen. Geleund tegen de
balustrade, zoo dicht mogelijk nabij het
Heilige der Heiligen, dat thans ledig was,
maar Waarin vervat waren geweest alle
teekenen tier overeenkomst tusschen God
en Israël de Tafelen der Wiet, de Arke
ides Verbonds en dei staf van Mozes ge
in debat, 't Was een formeele herrie.
Er werd tegelijk gefloten en geapplau-
diseerd. De tribunisten poogden de zaal
in rumoer te brengen, enz. enz.
Welk eene antithese
Kerstmis in de Christenwerelddagen
van vredeKerstmis bij de socialisten
dagen van twist en tweedracht.
En toch zijn de socialisten niet tegen
den godsdienst! Wie lacht daar?
BELGIE.
Na al wat men leest over Idle troons
bestijging van Koning Albert, is de to
tale imdiruk dat Z. M. stormender
hand de harten' zijner onderda
nen heeft veroverd. Zelfs het socia
listische blad „le Peuple" noemt zijne in
tocht „een ware triumftodht",
Voornamelijk is |d!it te danken aan koning
Albert's eenvoudige, ongedwongen manier
van optreden.
Hij is een voorbeeld voor zijne onder
danen in alle opzichten, vooral wat be
treft zijn huiskring.
Ondier bet opschrift "Vorstelijke huis- -
kring" schrijft het „Hbl. van Antw," o.a.
„Tusschen tie leden der koninklijke fa
milie, die men in zoo lange jaren niet
meer zoo voltallig haul bijeengezien, zoo
eendrachtig geschaard rond de koningin en
die jonge prinsen, zat de moeder des ko-
nings, mevr. tie gravin van Vlaanderen, tus
schen Üe vrouwen der hoofdstad wel de
meest geërgtie en de meest beminde.
„Zij zat er, te midden harer kinderen,
haar 'moederhart barstend van fierheid en
geluk bij het aanschouwen van haren zoon,
in Wiem gansch een volk zijn koning, den
voortzetter van het Vorstenhuis toejuichte!
„Opgemerkt is, tiat in zijn zijn antwoord aan
M. Cooreman, Ide koning dezen vooral be
dankte voor de zinsneden in het adres, die
wezen op zijnen huiskring,
„Onder 'de hoede der Voorzienigheid en
tot eer tier gravin, van Vlaanderen, zal des
konings huiskring leen voorbeeld wezen voor
al de Belgen.-"
Zoo is Idan België tevreden met zijn
nieuwen 'koning, eveneens met tie konin
gin, wier lieftalligheid door allen om 't
zeerst geprezen wordt.
Moge tieze genegenheid duurzaam zijn.
ENGELAND.
De Engelsche regeering heeft een be
sluit genomen, tiat alom verrassing en bij
menigeen, verbittering heeft gewekt. Gelijk
men weet, was .T.eeds lang officieus als
eerste dag voor de verkiezingen: vastge
steld tie achtste Januari; dat was dezelfde
dag ais waarop de ontbinding van het par
lement zou geschieden.
Daarop werd algemeen gerekend. Nu heeft
leund tegen de balustrade trachtte het
jonge meisje te bidden. Zij wilde zich
de formule herinneren van het Shema,
IhJet «xh|tendjgebed, tiat zij thans, moest
opzeggen; maar tie woorden wist zij niet
meer, haar denkbeelden vloeiden ineen;
haar voorhoofd brandde. Zij herhaalde al
leen bij lange tusschenpoozen
Heer, wend Uw aangezicht niet van
mij af.
Met angst zag zij rond om een bekend
gezicht te ontmoeten. Niemand verscheen
Weldra intusschen trok een vreemde
verschijning beur aandacht. Zij herinner
de zich wel meer gezien te hebben
maar waar? maar wanneer? dien man,
daar voortstrompelend met verwarde ha
ren en starende oogen. Hij kwam uit de
vergaderzaal van de prinsen der pries
ters, afgebroken onduidelijke woorden mom
pelend. Hij ging dicht langs Suzanna, her
halend als een krankzinnige! „Ik heb ge
zondigd, ik heb gezondigd, mijn zonde is
te groot". Met een werktuigelijk gebaar
wischte hij zich iets van zijne lippen af,
iets onzichtbaars ien brandends; 't was of hij
zijn lippen wilde verscheuren. Met woes-
ten tred] liep hij naar den uitgang: daar
op kwam hij plotseling terug en met al zijn
krachten, en 'met een gebaar van verachting
wierp hij, in tile richting van het altaar een
handvol zilverlingen.
De geldstukken vielen met helder geluid
op het marmer; met schelle stem riep
de man; „Bloedgeld". En zachtkens met
echter opeens Ide regeering officieel' afge
kondigd dat niet de achtste, maar de tien-
die Januari de eerste dag der verkiezin
gen zal zijn. Waarom heeft zij tiat gedaan?
De conservatieve bladen wieten de reden
maar al te go-ed: 't is omdat, wanneer
Maandag 10 Januari formeel de verkie
zingen beginnen, practisch in een grQot aan
tal Idiistricten Zaterdag den 15en gestemd
zal worden. Dat is voordeelig vloor de li
beralen, omdat Zaterdag een halfvrije dag
is, waarop tie arbeiders inkoopen doende-
tien Waarom de kleine winkeliers,
moeten thuis b 1 ij v e n en niet kun
nen stemmen. En tiie winkeliers zijn voor
het meerendeel tegen de regeering.
Zoo bezorgt de regeering zich zelf een
belangrijk voordeel voor den eersten stem
dag ien daar de uitslag van de eerste stem
mingen laltijd van veel invloed is op de vol
gende, is dit geen gering voordeel voor
de liberalen. De conservatieven schelden dan
ook op de regeering dat het een aard heeft
en roepen er schande over, zooals zij mis
bruik maakt van haar madht, om haar partij
te bevoojideelen.
Gisteren is een herderlijk schrijven ver
schenen van tien aartsbisschop van West
minster, mgr. Bourne, waarin deze de Ka
tholieken aanmaant om bij den komenden
verkiezingsstrijd slechts hun stem uit te
brengen op tiie candidaten, die ten op
zichte van Üe Katholieke schoten zekere
verplichtingen aanvaarden willen. De Ka-
tholiekels. 'chlollen knoeten in dezelfde po-
sitie blijven als ze nu zijn of voor een
grootere toelage uit idle openbare middelen
in aanmerking kunnen komen.
Storm en overstrooming In Spanje.
Uit heel Spanje tal van ongeluksberioh-
ten tengevolge van storm en overstrooming.
Het gelijkt een nationale ramp! De provin
cies Salamanca. Valladolid en Burgos zijn
het meest geteisterd'.
Te Ciudad Rodrigo zijn vijftig huizien
verwoest; driehonderd mensdhen zijn dak
loos. Ook 'andere streken zijn zwaar ge
teisterd. Talrijke dorpen zijn van de bui
tenwereld1 afgezonderd, doordat de verkeers
wegen belemmerd zijn. Er wordt gewag ge
maakt van ontzaglijke verliezen. De ge
meentebesturen seinen om dringende on
dersteuning. Talrijke kudden zijn verdron
ken. Ook'in Portugal is üe toestand hoogst
ernstig. De verbinding tusschen de hoofd
stad en Oporto ds sinds twee dagen ver
broken. Die Douro is tot tien a twaalf
meter boven haar gewone peil gewassen.
Alle Wegen, 'die de stad omringen, zijn on
der water igjeloopen, De stroom heeft een
groot gebouw en tal van koopwaren mee
gevoerd'. De bemanning van de Duitsche
vrachtboot „Cintra" is omgekomen met uit
zondering van zes man.
Ook andere s teden in Portugal zijn door
overstroomingen geteisterd.
moeite, als zoekend naar de juiste uit
drukking zeide hij: „Judas, gij verraadt
den Zoon des menschen met een kus....
met leen kus". Die woorden werden gezegd
met leen stembuiging van oneindige zacht
heid. Maar 'een nieuwe aanval van wan
hoop greep den man te midden van de
zachtheid' dier woorden aan en hij riep
uit: „Wees gegroet, Meester." Hij ver
dween in de grauwe schaduwen der tem
pelbogen, uitbarstend in een dolzinnig la
chen, Idat pijnlijker klonk dan een snik-
Die priesters raapten kalm ide zilverlingen
op
Suzanna had stilzwijgend daar gestaan,
verstijfd van schrik. Een verschrikkelijk
licht Was in haar opgegaan. Judas, Judas
de Iscarioth. Hij had dus zijn Meester
overgeleverd. Een oogenblik kromp zij in
een onder de ruwheid van den schok. Jezus
was gevangen genomen. Jezus was in
handen der priesters. Zij begreep in dat
uur, hoeveel men lijden kan zonder te
sterven.
Maar de verbijstering duurde kort. Het
moedige meisje herstelde zich. Waar was
Jesus? Waar kon hij wezen? Gamaliel
was hem dus gaan zoeken in de schaduwen
van den nacht? Waarom had hij haar
niet geroepen? Wat zou er dan sinds den
vorigen tiag gebeurd zijn?
Zij liep zonder bestemming rond, zich
ternauwernood op de been houdend, niet
durvende rondzien, iniets durvende vragen.
(Wordt vervolgd).
11-
ien,
ror-
nig
OH.
<en.'
een
'P6.
tP,
'bo-
II-
i.s.
ide
te
te
"g
art
rdt
m-
m-
30-
ht-
an.
lk-
le-
nS
en
je-
30-
te
lts
ié
i-
>e-
>r-
nd
id-
n
*Sf
1
1
I
I
•I
I
i
J
li
ExfiA
de
N.
Lm
311.
en
L)
i
S3,