R. Kath. Nieuws- en Advertentieblad voor Noord-Holland. No. 2. Zaterdag 8 Januari 1910. 4"* Jaargang Zoekt, en gij zult vinden. Verschijnt Woensdag en Zaterdag. Dit nummer bestaat uit 8 bladz Zondagsblad» Een goed voorbeeld van eene vorstin. ONS BLAD. ABONNEMENTSPRIJS 60 oente per drie maanden franco aan hnis. Te betalen in het begin van ieder kwartaal. Afzonderlijke nummers 3 cent. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Ons Blad". BUBEAUBreedstraat 45, tegenover de B. E. Kerk, te Alkmaar. Telefoon No. 433. ADVERTENTIËNt Van 15 regels 80 cent. Eike regel meer Reclames per regel 15 Kleine advertenties van 130 woorden, bij voornitbet. 25 Bij dit nummer van „Ons Blad" gaat ter kennismaking een prachtig geïllustreerd Zondagsblad. Dit Zondags blad zal, wat den voornaamsten plaat werken betreft, een Noordhollandsch karakter dragen. Een schat van dege lijke en boeiende lectuur komt er in voor, benevens een rubriek voor jongens en meisjes en een schaakrubriek. De prijs is uiterst laag gesteld n.l. op 30 cent per kwartaal (franco) d. i. nog geen 21/, cent per nummer. Degenen, die zich hierop wenschen te abonneeren kunnen dit doen, door opzending van een bon, welke wij in ons blad plaatsten, aan ons bureau of aan onze agenten. N.B. Slechts één proefnummer zenden wij onzen lezers, zij gelieven dus spoe dig te beslissen. ESPERANTO. Zie onze rubriek tweede blad pag. 4. Wanneer men het Kensington Palace te Londen bezoekt, komt men in eene zaal, waar, als in een museum tentoon wordt gesteld alles wat herinnert aan de overleden Koningin van Engeland, Victoria, en hare jeugd. Onder de vele voorwerpen valt als een bijzonderheid het oog op een kasboek. Op de eerste bladzijde van dat boek staat eene opdracht van Victoria's moeder aan hare dochter, rijk aan een voud en levenswijsheid. Zij bevat een raad, zeer gewoon op zich zelf maar getuigende van levenservaring en men schenkennis: nauwkeurig boek te hou den van hare inkomsten en uitgaven. De geregelde boeking daarvan zal hare dochter bewaren voor het onnuttig besteden van geld, .hét zal haar ge wennen aan orde en nauwkeurigheid in al hare zaken. Plet gevolg daarvan zal zijn van groote waarde voor de vorming van haar karakter. Wie nauw gezet is op zijne tijdelijke zaken, zal ook nauwgezet zijn op zijn geweten. Waarlijk eene wijze les. De meeste menschen nemen 't heel licht op met hunne financiën Zij be- hooren tot de luchthartigen, die t leven EVANGELISCHE VERHALEN. 80) Naar 't Franseb. Hij heeft vertrouwen in God. Dat God hem thans bevrijde, wijl hij gezegd tieeft^jjk ken de zoon van God." Suzanna verschrikte hevig. Waar had' zij die vvooriden reeds meer gehoord. In haar ontstond de ontzaglijke stilte, die de groote zedelijke crisis voorafgaat, de stilte, die heerschte over den chaos j toen de stem van God weerklonk en met een machtwoord het licht schiep. En 't was een stervende stem, die zich .verhief: Mijn God, mijn God, waarom hebt i k') mij verlaten Over den chaos ider ziel van Suzanna, 1 over den twijfel, de onzekerheid en den, schrik gin^f het eeuwige licht op. De 22e psalm, welks eerste woorden Christus uitsprak, stond haar plotseling in vurige letters voor den geest, 't Was de Messias-psalm bij uitnemendheid, Zij begreep het in idit uur; (die vernederde beleedigde man, waarvan David de onuit sprekelijke droefheden bezong, was de 1 Christus, ide zoon Goids, Heel Israël had gedwaald in zijn trots. Het eenige koninkrijk van Christus was het koninkrijk der zielen. Suzanna, viel op ide knieën; herhalend het woord van aanbidding ji'1 Is Ide Messias. De zoon Gods" En hij zich zelf herhaalde zij, in geheiligd ont zag, een voor |een ide verzen van den psalm en hunne zaken heel licht opnemen en, als ze 't eens een tijd moeilijk hebben, dat weer heel spoedig vergeten, 'tSlot is echter, dat ze voortdurend in allerlei ongelegenheden komen en de zorg steeds op sprong staat bij hen binnen te treden. De fout van zijn kasboek niet bij houden schijnt een aangeboren iets. 't Allerergste is echter, dat de fout allicht tot een misdrijf wordt. Menige droevige ervaring heeft dit bewezen. Zou „Oome Jan" 't zoo druk hebben, als men eens een kasboek hield en daarin kon zien, wat meu dagelijks ontving in zijne zaak? Zou de tering dan niet beter naar de nering gezet worden? Zou het koopen op afbetaling, hetwelk wij kunnen noemen een kanker van „menig leven zoo'n vlucht geno men hebben, als men beter te rekenen wist? Zouden er niet minder bij de openbare en bijzondere, georganiseerde en persoonlijke liefdadigheid moeten aankloppen Zou niet minder van dief stal en fraude door winkelbedienden en ondergeschikten worden gehoord, als een kasboek werd gehouden? Wie is dan mede schuldig aan dergelijk kwaad? Toch, zeker wel degene, die zijn kas slordig heeft gehouden. Wanneer een patroon zijne kas niet geregeld contro leert, wordt dit al spoedig waargenomen door den bediende, en wanneer deze niet standvastig is, zal hij zich spoedig vergrijpen aan het geld van zijn patroon. Zou onze middenstand niet bloeien, als contant koopen regel was Zou onze samenleving niet stijgen in moreele en zedelijke waarde? Hoevelen onder de koopers moeten een hoed betalen, die reeds verhuisd is naar den voddenzak? Hoe menig dame neemt 't haar naaister zeer kwalijk, als deze uit zich zelve met de rekening komt? Hoe menigeen ziet met schrik en ontsteltenis de maand Januari tegemoetdan komen de beren die brullen en de kracht van dat geluid is bijna altijd grooter dan verwacht werd. Laat ons maar eerlijk zeggen: de schuld van deze misstanden ligt bij beiden, zoowel bij verkooper als bij kooper, de meeste echter bij den laatste. Zelfs hooge percenten voor contante betaling mogen niet baten. Zij zijn eenmaal gewoon, lang crediet te hebben. Maar straks komen onvoorziene omstan digheden, onverwachte tegenspoedenen de ellende begint. Al geloof ik nu niet, dat aan een slecht financier veel te verbeteren valt, toch is er wel iets aan te doen. Pro beert hem zoover te brengen, dat hij Wa—B—BBPCT—I—i— „Alten, idie mij zien, lachen mij uit. Ik ben het voorwerp van hun spot, „Die voorbijgaan scuhdden het hoofd. 7-ij zeggen van mij:...." Door een ver schrikkelijke samentreffen wend thans de wreedie stem van Annas gehoord, onbe wust voortzettend het profetische vers Hij heeft zijn vertrouwen in den Heer gesteld; dat de Heer hem verlosse, Idat Hij hem redde, wijl Hij hem bemint. En ide dochter der groote leeraren ging voort'; „Ik ben omringd door een bende willdle dieren. Ik word belegerd door ©en woedende menigte, die mijn verdierf wil. Zij hebben mijne handen en voeten' doorboord. Zij hebben mijne beenderen geteld." En het verscheurde lichaam verwezen lijkte ieder dier voorzeggingen op aan grijpende wijze... En ten overstaan der dobbelende sol daten, die het arme kleed van den ver oordeelde meevoerden, voltooide zij; „Zij hebben mijne kleedëren onder el kander verdeeld en om mijn rok het lot geworpen." f Toen scheurde de sluier des gebeims en Suzanna bevond zich op eenige schre den van het kruis. Alle zwakheid, alle vrees had Ihaar verlaten. De duistere dingen verlichten pdi voor haar in eeri| vizioen. De duisternissen, die haar om ringden, schenen levende duisternissen, 't Waren Ide misdaden van alle menschen: de verwenschingen, de godslasteringen, de onzuiverheid de hoogmoed, de boos heid, en het bedrog, de vrijwillige verblind heid der zwakken, alle laagheden, alle schanddaden, alle oneer der menschheid. boekhoudt, dan is er zelfs zeer veel gewonnen. Gewonnen voor zijn'levens- geluk en dat van zijne huisgenooten, voor de samenleving en zijn karakter. Carnegie zegt ons, dat de weg~om rijk te worden deze is: wanneer men een dollar verdient, moet men altijd minder dan een dollar uitgeven natuurlijk zonder schuld te maken. Houdt boek, 't is zoo dood eenvoudig, te eenvoudig om er over te schrijven. Maar juist van de eenvoudigste dingen hangt vaak wel en wee, althans een groot deel der levensvreugde af. Vader Cats wist reeds, dat schulden maken verkeerd is: Wie alles koopt, wat hem gerief is, Die moet verkoopen, wat hem lief is. Gerust slapen kan hij, die niemand naar de oogen te zien heeft; de man, de vrouw, die weet, dat er geen schul den zijn te betalen. Gerust 't hoofd neerleggen, dat hoofd straks vrij kunnen bewegen, als 't door een gorusten slaap is verkwikt, dat zijn waarlijk geen geriDge dingen. Koningin Victoria's moeder wist dat. „Het Volk" en het huwelijk. F. v. d. Goes schreef nog. niet lang gieteden artikelen in „Het Volk", waarin hij het huwelijk volstrekt geen zedelijke ver bintenis noemde,ja zelfs de promiscuïteit onder bepaalde omstandigheden als hooger zedelijkheid prees. H,et blad, dat deze beschouwingen een eereplaats inruimde en se niet tegen schreef, schimpt thans over het onzedelijke leven van koning Leopold. De insonsequentie ligt er {duimen dik op! Als een koining doet wat Frank v.d. Goes in „Het Volk" goedkeurt, hoe kan „Het Volk" dan volhouden, dat die koning ver keerd doet? Ofstaat ook naar het begrip van „Het Volk" een koning te hoog om zich naar de zedelijke opvattingen van een socialis tisch privaatdocent te richten? Werkt ook bij ide Volksredaetie het Christelijk zede- lijkheidsbeginsel nog zóó krachtig na, dat zij overtredingen daarvan ook als afkeu renswaardig beschouwt en veroordeelt? Men ziet het meer, dat het bloed kruipt, waar het niet gaan kan,... j In een ander uiterste, dan „Het Volk", dat koning Leopold's zedelijk teven zoo scherp hekelt, vervalt een katholiek blad; dat 'dit leven zóó beschouwt, alsof deze ko ning eigenlijk ide kracht miste om zijn, te ven op een hoog, peil te houden. Dit is ide verzachtende omstandigheden! En idie hatelijke dingen vereenigden zich inderdaad in de wolken van dien storm- achtigen hemel. Zij wierpen zich met geweld op id(en grooten Lijder, hem weder een andere kwelling berokkenend. Hij leverde zich aan alles over. Voor de zonde had hij zijn ziel gegeven. En 't was daar voor dat "hij gekomen was: 't was ide ver lossing van het kwaad, de afkoop, dien de Messias bracht aan zijn volk aan alle volken. Hij ide zuiverheid zelf, hij ging gebukt onder de schande: zijn lichaam trilidië, zijn smartelijk hoofd 'hief zich -op en viel terug zonder een plaats te vinden, waar het rusten kon. De wijd geopende: oogen riepen een onmogelijke hulp in met moeite sprak hij 't uit: Ik heb dorst, Helaas, Zijn lichaam was voWhende uitgeput, voldoende gemarteld, dat nog deze kwelling zich kwam voegen bij alle; andere. Een soldaat reikte hem aan de punt van een hysopstengel een in azijn gedrenkte spons toe. Jezus zette er de. lippen a|an zonder een klacht. Maar de hemel had dien kreet: „Ik heb dorst" gehoord. En de dochter dei» profeten ging voort de onzichtbare Idingen te zien. De dikke duisternis doordringend! daalde er een lichtstraal tot op den groo ten Martelaar. Lichtende gestalten ver drongen zich ontelbaar in den gouden schijn: de zuiveren, de zachtzinniger], de barmbartigen, de dorstenden naar recht vaardigheid, allen idle in iden loop der eeuwen Jezus meer beminden dan zich zelf, Idie leefden ,en stierven, zegenend zijn Naam. Ieder zeide een bijzonder woord tot den zieltogend-en Verlosser 't Was het dankoffer der aarde aan hem, wat al te ver drijven. Niemand mist de kracht tot een zedelijk leven, want die kracht is de genade Gods, en God geeft iedereen |d'it is d e f i d e de noodige genade om in dit leven staande te blijven. Te zeggen, idat i emand de kracht tot een zeidjelijk teven mist, is idus ©ene dwaling. Wel zeker echter is, Idat het zedelijk leven eens koning door meer gevaren bedreigd ■wordt dan dat van een gewoon burger. En daarom past het niemand koning Leopold te ooiideelen. Oordeel niet, opdat glij niet geoordeeld wordt!, is ide ernstige vermaning, die wij. tegenover zulk een leven vooral voor oogen. hebben te houden. Den Christen past ook tegenover dezen doode slechts de bede, dat God', die alle omstandigheden en alle gedachten, en alle bedoelingen kent, hem genadig moge zijn. buitIinlandT" ITALIË. Nieuwjaarswenschen aan Z. H den Paus, De volgende staatshoofden hebben bij ge legenheid van den Nieuwjaarsdag een tele gram van gielukwensch. naar het Vaticaan gezonden Keizer Frans Joseph van Oostenrijk, de keizer van Duitschland, ide koning van Span je, Ide koning van Saksen, de koning van Zweden, de koning van Noorwegen en de koning van België, Voorts zouden o.a. nog hun wenschen, de koningin-moeder Maria Christina van Spanje, de prins van Monaco, (de groother togin van Luxemburg, de hertog van Orle ans, ide hertog van Alencon, de hertogin: van Eu. Ook ide sultan van Turkije, Mahomed V, [heeft Idit jaar een telegram gezonden, welk feit ten Vaticane veel verrassing wekte. DUITSCHLAND. Het begin van een nieuwen Kulturkampf. Het ambtelijk schrijven van den staats secretaris van Elzas Lotharingen, graaf van Bulach, aan Ide aartsbisschoppen van Straats burg en Metz, en het antwoocd. van Mgr. Benzier, den bisschop van Metz, vormen op (dit oogenblik den hoofdinhoud der Duit- sdlie bladen, en wonden overal druk be sproken. Graaf von Bulach heeft Ide beide; bisschoppen verweten dat zij zich een recht hebjben aangematigid' dat hun niet toekwam. De Elzas Lotharingsche onderwijzers heb ben een bonid opgericht zoogenaamd op neutrale grondslagen maar dra bleek dat hét ■eigenlijk een vinnig-liberale bond was idie zich, ofsChoon onder bedekte vormen, de bestrijding van 'het godsdienstig dus op de die voor haar stierf. Dé lichtstraal Idiaalide langzaam langs het kruis naar die groep weenemde vrou- Vten, naar Suzanna zelve, die hij wikkel de in een stralenden nimbus. Die geheimzinnige straal was tegelijk de eeuwige roepstem des Verlossers zijn oproep aan allen en 'het gelukkige antwoord van hen, die zeggen: „Ikkom." En Suzanna bedacht, idat zij; zonder het te weten maar door de goedheid desi Meesters, altijd naar dien lichtenden weg gegaan was... De goddelijke oproep was gekomen op iden dag van Koiwin Eddin van ide gezegenden liggen van den Heer, die thans in de opperste beving van den, dood een laatste gebed mengden. Die oproep was gekomen uit de oogen, waaruit geen enkele kwelling de onuftwischbare liefde had kunnen bannen. Hij was ge komen van idat hart, opgeheven Idoor de laatste stuiptrekkingen, in zijn gevolg medevoerend, als het losgeld van zijn smarten, de ontelbare vrijgekochten... En ide oogen gesloten liet Suzanna, in haar onbevlekte maagdelijke zuiverheid haar ziel iden lichtstraal volgen Alle verwenschingen waren thans ver stomd' De vijanden verwijderden zich. Eenigen klopten zich op die borst, her halend: „Deze man was waarlijk de Zoon Gods" Aan den voet van liet kruis, waren nog slechts de Moeder van Jesus, Maria Magidalena - en Johannes Suzanna zag alleen Jesus Het hart geheel verzonken in de smart van Iden Meester, maar vervuld van licht en geloof, wilde Zij te midden harer tranien tot den goddelijken Stervende den liefde zang riChten, die zijn doodstrijd zou ver- eerste plaats Katholiek onderwijs ten doel stelde. Daar driekwart der bevolking, van El- zas-Lotharingen Katholiek is, begreep de neu trale bond wel dat hij weinig succes zou hebben idoor een openlijken aanval op de Katholieke school, en derhalve gooide de bond het over een anderen boeg. De bond riep alle onderwijzers op, ook de Katholieken, om zich bij ben aan te sluiten om te strijden tegen de verclericali- seering van het onderwijs en de heerschap pij van het Centrum. Met (dit lokaas wer den talrijke visdhjes gevangen want de strijd tegen het Centrum beteekent voor vele El zassers en Lotharingers nog altijld iden strijd tegen iden overweldiger en in geen enkel gedeelte van het Duitsche rijk heeft het Centrum zooveel moeite om zich te hand haven en zooveel tegenwerking van de Ka tholieke inwoners. Toen achtten de beide kerkvoogden, het oogenblik gekomen om den Katholieken on Öerwijzers de oogen te openen, iep in een zeer gematigd en kalm schrijven drongen zij er bij de Katholieke onderwijzers op aan om geen lid van den bond te worden. Verder werd Ier geen kwaad woord van den bond gezegd, en het bleef alleen bij de ern stige vermaning om zich met dien boud niet in htet minst te bemoeien. Toen kre gen natuurlijk de bisschoppen den wind van voren en het geschreeuw der neutrale onderwijzers nam zulk een omvang dat de regeering er zich mede bemoeide en de bisschoppen vlakweg in het ongelijk stel de. De regeering .nam het standpunt in: ■dat ambtenaren en onderwijzers slechts van hunne meerderen (Vorgesetzten) en van nie mand anders advies hebben aan te nemen qmtrent hun gedragslijn. Graaf van Bulach stelt Iplan ide bisschoppen denzelfden eisch om zich namelijk iniet met iden bond van Duitsche onderwijzers te bemoeien. Mgr. Benzier, die door zijn krachtig op treden bij meer Idan een gelegenheid zich den haat van alle liberalen meer idan eenige andiere bisschop op iden hals heeft gehaald heeft het schrijven van den staatssecreta ris met de verklaring beantwoord, dat hij het zijn recht en tevens zijn plicht heeft ge acht om de Katholieke onderwijzers op de ■den godsdienst rakende, zijde te wijzen" van hunne eventueele toetreding tot den bond. De liberale ©n loge pers vooraan natuur lijk Ide „Frankfurter Zeitung". hitsen de re geering op alle mogelijke Wijzen aan" om zich nu eens niet door de bisschoppen te laten ringelooren en krachtige maatregelen tegen de bisschoppen te inemen. De „Frankfurter" houdt een lange lofrede. zachten De laatste blik van Christus ontmoette alleen degenen, die Hij be minde Zij wilde dat hij ook slechts de zoetste woorden der aar-de zou kunnen; meevoeren, idat hij ontsliep, bij de eeuwig© woorden van vrede, van vertrouwen in zijn werk, van verheven rust Maar zij achtte zichzelf te klein, te gering om het hart Gods te bereiken. Eu in haar oot moed de woorden nemend van Isaias, zeide zij met langzame, zachte stern: „Hef uw oogen op, en zie romd u. Uwe zonen hebben zich vereenigd en zijn tot u gekomen. „Uw zonen zulten van verre komen, en uwe dochters zullen zich aan uw zijde verheffen. „En Ide volken zullen wandelen naar uw licht, de koningin naar -de heerlijkheid van uwen opgang. „Zij zullen tot u komen, ide zonen van hen, die in vernederden; en al degenen, die u beleedigden, zullen de sporen uwer schreden aanbidden." In een innige ,a!anbidding kuste Suzanna de bloedende voeten. Zij had den triomf der glorie vermeld. Eén woord restte nog te zeggen... Een laatste huivering hief het lichaam van Iden Stervenden Christus op. Toen richtte Suzanna tot Hem, idie van hier ging, met den profeet het eenige woord, idat Zijner Waardig was; „Zie. Zij zullen tot u komen met de liefde der oude dagen,... „Zij zullen tot u komen, in hun jeugd, met de liefde der bruiden..." EINDE.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1910 | | pagina 1