LN, uze in voorraad. vinderpakjes. ri]Kinri póts: illeur, Heeren- i tabak uit ij van Firma L te Joure vMAN. Z. MUL, Jkmaar, len3 te Alkmaar Ukmaar WITTE. Zee, G. FOOR. VAN BENTHEM- LÜTE. E GROOT, k WINK. airs ,aa£ f 14. k k Payglop. :euze klasse Kleeder- ïet volste ver te bezoeken, /ordt gegaran- Zaterdag 12 Maart 1910. Ons Geïllustreerd Zondagsblad. TWEEDE BLAD. KALENDER voor de dagen der week. URMEREND. slleries. IHDERHQEDEN. ?dsra Nouveauté'». bediening:. Alkmaar. ie Ster"; .tros," iet, loniak, ito's, 13 MAAST. APOL OGIE. Wat de bekeerling rot. Dr. A. von Ruville ditjes en datjes. Nationale Militie. kinderrubriek! O O gemengd nieuws. mgestraat. ONS BLAD Het öeïll. Zondagsblad van deia week levat Platen Watersnood in Friesland (5)Karl negerEen wereldrelaiger in een mand Ijan Hndig; overstrooming in Gelderland; De een rail spoorweg van Brennan Hoe men reist in Nieuw ZeelandDe geeseling van JbristutHoog water in Maastricht. TekstKarl LuegerBlot van Zijn twaalf (door Matbilde); De wraak van een kuc-Bte- iaarWatersnood in Nederland Veroverd ((novelle); De valsche inbreker (slot); Kinder- ibriekDe nieuwe klok (verhaal). [3 Mrt. Zondag. Judica. Passie Zondag. EvangelieWie zal Mij ran zonde overtuigen t Joannes VIII: 46 59. L4 i Maandag. H. Mathilda, Koningin. [5 Dintdag. H. Longinus. 16 Woensdag. H. Heribertna, Bisschop en Belader. [7 Donderdag. H. Gertrudis, Maagd. Vrijdag. Feest der zeven Smarten van Maria. H. Gabriël, Aartsengel. i9 Zaterdag. H. Joseph, Bruidegom der Allerh. Maagd Maria. Al gemeen Patroon der Kerk, i eene prima sorteerlsg Z. MUL. idm fis toegezonden. >n. 1904. IJN, Dijk, Alkmaar VYER, Kassier. LISTERS. - AUanaS PASlSIE-ZON D AG. Vijfde Zondag van de Vasten. Tweede Zondag der Maand. es uit des brief van den H. apostel aulus aan de Hebreën; IX, 11—15. Broeders! Christus, als hoogepriester der komstigc goederen opgetreden zijnde, is ir den grooteren ien rneer volmaakten makel, die niet met handen gemaakt, is; niet van deze schepping is, en niet >r het bloed van bokken of vaarzen, maar >r zijn eigen bloed, éénmaal in het hei- lom binnengegaan, na eeuwige verlossing irworven te hebben. Want indien het van bokken en stieren en de be- isprenkeling met de asch dier jonge koe de besmetten zuivert tot reiniging der vlee Éjïfches, hoeveel meer zal het bloed van Klhristus, die Zich zeiven door den Heiligen (Seest onbevlekt aan God heeft opgeofferd, ons geweten zuiveren van doode werken, den levenden God te dienen? Daarom >k is Hij Middelaar des Nieuwen Testa- ts; opdat, door tusschenkomst van zij dood tot verzoening van die overtpe- welke onder het vorig Testament chied waren, zij, die geroepen zijn, de dofte ontvangen mogen der eeuwige er- is, in Christus Jesus onzen Heer. Evangelie volgens den H Joannes; VIII, 46-59. Te dien tijde sprak Jesus tot de scharen der joden: wie van u zal Mij van zonde Rnertmgen? Indien Ik u de waarheid zeg, Saarom gelooft gij Mij niet? Wie uit God K hoort Gods Woonden; daarom hoort gij ze niet, omdat gij niet uit God zijt. De Jpder. antwoordden dan en zeiden Hem: ;en wij niet te recht, dat Gij een Sa- itaan zijt en eenen duivel hebt? Jesus irdde: Ik heb gjeenen duivel; maar Ik fcreer mijnen Vader, en gij hebt Mij ont eerd. Echter zoek Ik mijna ter niet; er is Iemand, die ze zoekt en die oordeelt, ivaar, (voorwaar, Ik zeg u: indien d mijn woord bewaart, hij zal den niet zien in eeuwigheid. De Joden zei- dan: nu erkennen wij, dat Gij eenen ivel hebt! Abraham is gestorven en de ifeten; en Gij zecht: indien iemand mijn >rd bewaart,, hij zal den dood niet laken in eeuwigheid. Zijt Gij grooter dan vader Abraham, die gestorven is? Ook de profeten zijn gestorven. Wjen maakt Gij zeiven? Jesus antwoordde: indien Ik Mij jgSveir. verheerlijk, is mijne verheerlijking niets. Het is mijn Vader, die Mij' verheer- lijkt, jv,an wion gij zegt dat Hij uw God i Maar gij kent Hem niet; Ik echter ken en, zoo Ik zeide dat Ik Hem niet r zou ik .aan u gelijk zijn, een leugenaar. Ik ken Hem en bewaar zijn wocwd. lam, uw vader, heeft zich zeer ver dat hij mijnen dag zou zien; hij dien gezien en zich verblijd. De Jo- tién zeiden dan tot Hem: nog geen vijf jaren zijt Gij oud, en Gij hebt Abra- m gezien! Jesus sprak tot hen: voor- fa1', Ik zeg u: eer Abraham werd, ben Zij namen Üan steenen op om op Hem werpen; doch jesus verborg Zich en 'g uit den tempel. «hrijft over het H. Sacrament des Altaars, door H M. J. Verzijl, Pr. Toen in Augustus 1.1. het Eucharistisch te Keulen bijeenkwam, wist het grootste ideel der Protestanten, ook vani de ontwikkelde en geloofsgezindc Prote stanten niet, wat daar eigenlijk behandeld werd. Zou er misschien gesproken warden over een of andere mystieke leer, of over iets wat den katholieken «eredienst betrof, wat de alledaagsche, onafhankelijk denken de mensch a priori v(an zich zou afwer pen? Maar dat de kwestie hier liep over de innerlijkste kiem, over het voornaamste kenmerk van het katholieke geloof zal slechts aan weinigen duidelijk gewonden zijn Daarom zal ik eerst in korte woorden aan geven wat tie H. Eucharistie der katholieke kerk is. Met het woord Eucharistie (dank zegging, goede gave) Wordt sinds de oudst- ehristelijke tijden het H. Sacrament des Al taars bedoeld, het offer des nieuwen Ver bonds, dat, steunende op de oud-testamen tische offergebruiken, gebracht wordt vol gens de door Jesus bij het laatste Avondmaal gegeven ^(oorschriften. In de H. Eucharis tie Wordt het bloedig offer, dat Jesus Chris tus aan het kruis te gelijk .en als Hooge priester en als offerlam zijn hemelscheni Vader voor de zondige menschheid bracht, op zulk een Wijze herhaald dat iedere ge loovige lichamelijk en geestelijk daaraan kan deelnemen on de daaraan verbonden zege ningen deelachtig worden- Daartoe is .noo- digi de verandering van het brood en den wijn in het waarachtig vleèsch ien bloed van Jesus Christus door het woord van den gewijden priester: de opoffering van het nu tegenwoordige offerlam aan God den Vader; de nuttiging van de offergave door den priester len door het volk, al nuttigt dit op geestelijke wijze (geestelijke Communie). Zoo wondt het éénmaal historisch voltrok ken kruisoffer tot een dagelijklsöh en een voortdurend zich hernieuwend offer gemaakt, en waaruit altijd aan alle opvolgende ge slachten rijke zegeningen toevloeien. Er zijn eerst geen lange philosophisch bewerkte re- devoenngien noodig om het volk duidelijk te maken dat een voor eeuwen gebracht offer ook voor hun heil gebracht is. Voor hun oogen en bij him eigen deelneming wordt het voltrokken; dadelijk krijgen zij 'deel aan de |d!aaruit voortspruitende zegeningen. Zij mogen aan Uien offermaaltijd deelnemen mits zij zich waardig voorbereid hebben. Dit al les is niet slechts een schooiie godsdienst oefening, een beteekenisvolle ceremonie, maar Waarheid, volle waarheid, een werke lijk offer va|n Christus, die wezenlijk tegen woordig is, ja het eenige, ten volle geldige offer der wereldgeschiedenis, en de oud testamentische offers staan tegenover dit al leen als voorafbeeldingen, als symbolische handelingen. Het grootste verschil tusschen protestant schei i en katholieken godsdienst is juist ge legen in het Offer. In den protestantschen godsdienst Wordt gezongen, gebeden geleerd en gelezen. Ditzelfde gebeurt ook in den katholieken 'godsdienst, maar niet altijd alleen dit, ofschoon het toch ook «enigermate een gewichtige plaats inneemt. De hoofdzaak is de H. Mis, het H. Offer, waarmede al het andere organisch wordt verbonden. Het ge heel is leen organisme en wel een beteekenis vol en met zorg bewerkt organisme, welks ziel het offer is. God wordt er werkelijk mee gediend en niet alleen mee ver eerd; het is een priesterlijke handeling; waaraan een voor haar afzonderlijke, be teekenisvolle en waardige versiering past en gegeven is. Onbetamelijk zou het zijn wanneer de priester voor zulk een plechtige en heilige handeling in een gewoon zwarte toga verscheen als er een rijkere kleeding te krijgen is: onbetamelijk, als het altaar niet versierd was op .een wijize idiie ten volle overeenkomt met de middelen tier kerk en gemeente. Alles wat «enigszins op het offer betrekking heeft moet in symbo lische betrekking met het offer gebracht wor den, opdat voor (God 'en He gemeente het ge heel als een harmonische, gedachten-rijke, echt bezielde samenstelling is. Dientenge volge hebben tie wijsheid, tie liefde en de verbeelding der eeuwen gewerkt om alles wat maar op tiït offer betrekking beeft zoo- zinvol en waardig mogelijk te maken- Wie dit veracht óf bespot, veracht het geloof en omteert God. Daarom is het katholieke kerk gebouw. heel wat anders idan het prota stantsdhe; het is geen bid- of vergader zaal voor tie gemeente, maar een werkelijike tempel, zooals tie oude Joodsche tempel, een woning van den Allerhoogste, waar offers gebracht worden. Deze offers met de daarbij behoorende gebeden en ceremo niën worden de H. Mis genoemd. (Wondt vervolgd). HET BEROEP VAN KRANTEN SCHRIJVER is niet slechts een der moeielijkste, maar ook een der ondankbaarste beroepen. Het zal een redacteur nooit gelukken; de vriend van al zijn lezers te worden. Laat zich de redacteur veel op straat zien, dan zegt men: „Nouw die is er ook nog al veel uit" Wierkt hij vlijtig thuis, dan verwijt men Weim, dat hij aish „te wéinig om 't publiek bekommert", en „niet verder kijkt dan zijn vier muren". Neemt hij een lang bericht niet op; dan maakt hij zich vijanden. Neemt hij het op, dan zegt men: „Nu die weet ook weer niet, waarmede hij zijn blad vol krijgt! Neemt hij onaangename berichten niet op, dan zegt men: „hij is laf en ontziet zekere kringen." Bericht hij iets over een schandaaltje, dan krijgt hij ruzie met ,de betreffende familie en haar vrienden. Noemt hij in een strafzaak op verzoek der familieleden geen namen, dan „laat hij zich omkoopen". Noemt hij de namen, dan vindt men het gemeen. Schrijft hij ernstig en gematigd dan is 't een „oude tante" Maakt hij schertsen, dan vindt men hem „flauw" of „onbeschaamd". Gebruikt hij scherpe critiek, dan is hij een „grof hout" een „lomperd". Critiseert hij niet, dan is 't een.... „schaaps kop". Openbaart hij misstanden dan is 't een „bemoei-al". En wordt hij voor een te vrijmoedig op treden gestraft dan .is.... 't een „domme kerel". Men ziet hieruit, dat 't niet gemakkelijk! is, kranten-schrijver te zijn. En dat een beetje meer waardeering van de zijde van 't publiek voor een kranten schrijver heusch geen weelde is. (Vooih.) Herhalingsoefeningen. De Burgemeester der gemeente Alkmaar brengt ter kennis van belanghebbenden, dat bij Koninklijk besluit van 7 Februari 1.1., No. 39, krachtens art. 111 der Militiewfet 1901 is bepaald, dat de verlofgangers der Militie van na te noemen lichtingen en korp sen in 1910 voor herhalingsoefeningen in werkelijken dienst komen tegen den daartoe door jijen Minister van Oorlog te bepa len tijd jen voor het hieronder vermeld aantal dagen. LICHTING 1903. De regimenten infanterie 11 dagen, de compagnieën wielrijders 11 dagen, de com pagnieën hospitaalsoldaten 11 dagen, het korps pontonniers 11 dagen, de regimenten vesting-artillerie 13 dagen, het korps pant serfort-artillerie 13 dagen, het regiment ge nietroepen, met uitzondering van de ves ting-telegrafisten die hebben voldaan aan het bepaalde in den eersten volzin van airt. 6 van het sedert ingetrokken K. B. van 29 Februari 1884 No. 13 11 dagen. LICHT1NO 1904. De regimenten infanterie 11 dagen, de compagnieën wielrijders 11 dagen, de com pagnieën hospitaalsoldaten 11 dagen, het korps torpedisten 12 dagen. LICHTING 1905. De regimenten veld-artillerie, met uitzon dering van de trein-afdeelingen 26 dagen. Van de trein-afdeelingen der regimenten veld artillerie, zij die daarbij van de regimenten; huzaren zijn overgeplaatst 20 dagen, het korps pontonniers 26 dagen, de regimieji ten vesting-artillerie 19 dagen, het korp's paintserfort-artillerie 19 dagen, het regiment genietroepen, met uitzondering van de mili oiens-telegrafisten 26 dagen. LICHTING 1906. Het korps torpedisten 19 dagen, de mili oiens-telegrafisten die geschikt worden ge acht om als oudste telegrafist op te treden 6 dagen, de overige miliciens-telegrafisten! 20 dagen. LICHTING 1907. De 'regimenten huzaren 20 "dagen, de regi menten veld-artillerie, met uitzondering van de trein-afdeelingen 26 dagen, het korps rijdende artillerie 26 dagen, het korps pon tonniers 26 dagen, de regimenten vesting artillerie 26 dagen, het korps pantserfort- artillerie 26 dagen, het regiment genietroq pen, met uitzondering van de miliciens-te legrafieten 26 dagen, de milidens-teliegirafis ten 20 dagen. LICHTING 1908. Het korps torpedisten 19 dagen. LICHTING 1909. De regimenten infanterie 26 'dagen, de com pagnieër. wielrijders 26 dagen, de cornpag niën hospitaalsoldaten 26 dagen- De Burgemeester voornoemd, G. RIPPING. Alkmaar, 2 Maart 1910. Lieve kleine lezers en lezeressen, Ge zult wel nieuwsgierig zijn te weten, wat de oplossing is van prijsraadsel 1 en 2. Ik zal jelui gauw tevreden (tellen en niet lang nieuwsgierig laten. De oplossing van het éerste isde letter 1. En nn van het tweede Ja, dat wil een zoeken hoor I De een zei 1. boter, kaas en eieren 2. Balen 3. ronde ronde molen4. Bouwdoos 6. In den kring; 6. ope kieke boe7, schuitje varen naar Otje toe, Otje bad er een bonte koe, Die kon Otje niet melken. Toen moest ansje helpen. En wat la de oplossing nu denkt gfl De vraag wasZoek uit bet onderstaande een spelletje, dat ge wel eena met uw aller- liefste kleinste znsje doet één ootje, twee ootje drie ootje Ha, ha, ha I Wat znlt gjj schateren van pret als ge dit leest. Lonk bedacht, he I Dat Is nn eens een mooi raadsel, dat ge aan nw vriendinnetjes en vriendjes kunt voorleggen. Die het tweede raadsel niet goed opgelost hebben, moeien den moed niet laten zinken hoor, er waren verscheidene raadaelvrlendin netjes en vriendjes die ook mis geraden hadden. Hieronder volgt de tweede reeks Ze sfjn ditmaal zeer gemakkelijk en zender veel moeite op te lossen. Dus doet jelni je best. Die de vorige week niet meegedaan heeft, kan het gerost probeeren, 't is niet onmogelijk, dat ge, als ge al deze en de volgende goed oplott, nog een lekker Psaschei wint. Prijsraadsel 3 's Zomers, 's winters, dag en nacht, Brand ik met dezelfde kracht. Mijn eerste deel ontstaat door vunr of licht, En biedt dan vaak een wonderschoon gezicht. Mjjn tweede deel gebruikt de visscher, al» [h(j vischt in zee... En met mijn laatste deel... daar meet men [stoffen mee. Prijsraadsel 4. Met welke blinden behoeft men geen medelijden te hebben Prijsraadsel 6. Ik ben een stad in Overjjsel, en besta uit twee lettergrepen. Mjjn eerste deel is een toiletartikel, mjjn tweede deel is een schrijfbehoefte. Ziet ge wel, dat ze niet zoo moeilijk zjjn. Hebt ge nu alle 5 kaarten nit de courant geknipt en opgeplakt Hieronder staat de 6?, nu nog een en dan zal ik jelni het groote kunststuk meedeelen. Je zult er van opkQ ken, om zoo maar iemands gedachte te kennen. De beroemde goochelaar «Bamberg» is er niets bij I Meer mag ik niet zeggen. F. 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56. 57 58 59 60 61 62 63 96 97 98 99 100 En eindelijk een ingezonden versje, zeer lezenswaardig. Mjjn hartelilken dank aan de jonge inzendster van 10 jaar. Je rclnjjft mooi, beste Marie. Van Johanna Donders ontving ik een briefje met dankzegging voor het kietj9 sigaren, waarin zj) tevens Annie Delver bedankt voor het opgegeven nummer. Nn maar goed gebsden voor je zu«je, dat spoedig bare eerste H. Communie hoopt te ontvangen 1 Eén tegen drie. Een aardig boerenmeisje Met wangen bol en rond, Moeet door een groote weide Waar vaders woning stond. Ze kwam uit school en danste b'jj Den weg op naar de boerderij. Maar voor het hoaten hekje Waar Trol nu door moest gaan, Zag zjj de drie kwajongens Van buurman Jansen staan. Ze lachten in de verte al, En hielden Truitje voor den mal. Vlug sprongen zjj op 't hekje, En... Trui moest blijven staan Hoe zij ook stond te duwen, Het wou niet open Raan Maar Trui, zoo in het nauw gebracht, Had zelf nu ook iets moois bedacht. Ze boorde 't hekje kraken Onder den zwaren last Nog maar aan één echarniertje Hing bet in 't hengsel vast. Ze schndde ru met al baar kracht. En... daar viel 't hekje met zijn vracht Trui zag de jmgens rollen, Wat had ze nu een pret. Die grappenmakers werden Mooi op hnn plaats gezet. Tmi maakte beenen als een baas, Ze was drie jongens nog de baas. (Ingez. door Marie Winder.) Ik verwacht veel oplossingen. Zorg vooral nw naam, voornaam, woonplaats en leeftijd op te geven. Oplossingen vóór Donderdag in te zenden. Smokkelen per vli egm a ah ine. De douanen, zullen het, als het smokke len per vliegmachine opgang maakt, zeer lastig krijgen. De Amerikaansche Hamilton is er reeds mee begonnen en heeft tusschen. Mexio en tie Vereenigde Staten een smok kelaarsdienst per vliegmachine geopend. Driemaal in een uur vloog hij van Et Paso in de Vereenigde Staten over de grens naar Jearez in Mexio. Hij bracht gesmak kelde goederen van Mexio naar EI Paso en tie Amerikaansche goederen naar Juarez. Alles ging met eene verbazende snelheid en regelmatigheid. De douanen van beide landen gaven toe, dat ze gedurende tien nacht niets van den luchtschipper gemerkt hadden. Ze hadden niets tegen de smokke larij kunnen doen. Hoedepennen van dames. Uit Naw-York wordt aan „Qaity Mail" gemeld, dat tie rechtskundige commissie uit tien ge meenteraad van Chicago, op voorstel van schepen Bauler, een nieuwe verordening be krachtigd heeft, die aan vrouwen verbiedt hoedepennen te dragen, welke meer dan een duim (2.5- c.M.) uitsteken. Als vrouwen zoo sprak schepen Bauler ter verde diging van zijn voorstel, waartegen een de putatie van tiames bij de commissie be zwaar maakte wortelen of hanen op het hoofd willen dragen, moeten zij dat weten, maar gaan zij er degens op dragen, dan wordt het tijd daartegen maatregelen te ne men. Hij zei al lachend de Waa rheid. Een Engelsch redenaar bepleitte eens 't systeem van local option (is gelijk plaatse lijke keus) waardoor bij wettelijke volks stemming kan besloten worden tot sluiting der idranklocalen in leene of andere gemeente. Maar zei hij', omdat de invoering van deze wettelijke r egeling niet zoo maar aan stonds kan plaats hebben, moeten wij vast beginnen met te doen wat aanstonds be reikbaar is. „There is a little public house That everyone can close That's the little public house That's underneath your nose". Of in onze taal: „Er is «een klein, klein herbergje, Dat ieder sluit naar vrije keus: Dat is het klein, klein herbergje Vlak ondier uwen neus" De toehoorders lachten hartelijk en zei den; hij (heeft toch gelijk. De komeet van H alley. De komeet van Halley gaat ongeveer 3 uur later dan de zon (even benoorden bet Westen onder. Waarsdhijmlijk is zij thans in een binocle waar te nemen. De afstand van de komeet tot de aarde vermindert snel en bedraagt einde dezer maand ruim 250 millioen K.M. Dan is zij zoo dicht bij de zon gekomen, dat zij weer onzichtbaar wordt, tot dat zij op 20 April haar kortsten afstand tot de zon gepas seerd fs en na den 18den Mei aan de andere zijdie l\(an de zon weer uit haar stralen te voorschijn treedt. Van avond ster wordt zij ochtendsterhaar Beste pe riode van zichtbaarheid zal voor onze Noor delijke landen dan pas aanbreken. Zeldzaam. Dezer dagen bracht een, schaap van iden heer A. C. Timmermans te Raamsidonkveer vier normale lammeren ter wiereld. Voorwaar eene zeldzaamheid. Grapjes. In de club der hondend-kilo- menschen: ,,'t Is toch gek, 't gaat bij ons juist omgekeerd als bij tie groote rivieren. Hoe omvangrijker wij worden hoe moeilijker 't ons valt om uit bed te komen." Een reu zen-Ge meen te. Op 1 Ja nuari 1909 Bedroeg het aantal inwoners der Geldersche gemeente Hemmen 197. Br 'Werd in 1909 één kind géboren, en er kwam een sterfgeval voor; het zielenaantal (Was (op 1 Januari j.l. 197 gebleven. Huwelijken wer den in 1909 niet gesloten. Die burgerlijke stand willen wij wel opne men b.v. éénmaal in het jaar. Een gevaarlijke haan. Zondagmid dag speelde een 3-jarig kind op het plaats je van 'een bewoner van de Musschenstraat te Arnhem De bewoner heeft aldaar zijn kippen losloopen- Plotseling hoorde de moe der het kind angstig huilen en naar buiten looperide zag tieze, dat de haan w'oedend op het kind aanviel en het trachtte te pikken. Het kind 'was gebleten op het hoofd en vlak onder het oog. Wanneer de moeder niet tijdig was toegesneld, had de woedende haan allicht het kind de oogen uitgepikt. De vader tier kleine heeft onmiddelijk den haan afgemaakt. Zachte winters. H. schrijft in de „Zutph. Crt." Zachte winters komen in ons land nog al eens voor, men ziet echter zelden dat zooals nu Idie temperatuur der 'drie winter maanden ieder voor zich, den normalen stand der betrokken maand overtreft. De gemiddelde temperatuur van (den winter in het twintigste tijdvak 18891908 alhier, Bedraagt 34 gr1. 8 min. de temperatuur van den afgeloopen winter 38 gr. 4 min. Fahr., een verschil dus van ieder meer dan drie en een halve graad. We hadden ditmaal dan ook een zeer zachten winter, dienaan gaande alleen overtroffen door den winter va;n 1898 op '99, met een temperatuur van 39 gr., dus ongeveer één graad hoqger da,n thans. De koudste winter dier twintig jaren, was Idie van 1890 op '91 met (een; staind van :29 gji(. 2 hun. Gevalletje. Leddscbe pleinprecies middag. 1 f 1 Vroolijk zonnetje daar buitelen en rol len veel jongens in.... op de schaats. Komt 'n man met blauwen boezelaar; strooit uit 'n vullen emmer haardgruis over 't gladde grijze asphalt. Jongens woest op aschman, maar tiie pech slaat hen niet van de baan. Met petten, zakdoeken ja Wat al niet, slaan zij de asch tot stofwolken rijden zullen ze al kwal men er dozijnen plaaggeesten. Komt er 'n heer, die zoo'n pleizier had in de jongens, toen ze daar zwierden en krabbelden. Stapt naar 'n agent en: „hei, vrind, mag je in Amsterdam den aschketel uitwerpen op den openbaren weg?" Agent vindt van niet! Meneer: „Nou dan?" Agent bestijgt de trappen van „Ameai can" jongens wuiven hoezee's voor bijgangers moeten even blijven lachen. Vijf minuten na twaalf: aschwerper ge verbaliseerdjongens fluitend en joelend, slierten over tie baan hup; baan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1910 | | pagina 5